WEEKBLOD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLOND LAATSTE NIEUWS Nieuwsbrief WAARIN OPGENOMEN DE TH00LSE COURANT Bouw nieuwe fabriekshal „Elvina' gestart Landbouwzorgen in Troonrede onderstreept Brugverbinding Tholen-Schouwen kon niet in studie worden genomen. Zónder Tholen al uiterste gevergd van provinciaal vermogen. Wel degelijk aandacht voor Oosterscheldebrug in de streek. Venezolaanse vijfling Voor uw meubelen Fa. Potter-Bouman - Poortvliet Van oude kleuterschool en houten noodgebouw naar moderne bedrijfshal DE REDAKTIE LEGT U DEZE WEEK VOOR: California commentaar op het 19e jaargang No. 45 19 september 1963 Uitgevers C. I ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66, 'St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531 Giro 124407 franko p.p. 3.60 4- inkassokosten Abonnementen 3.00 per halfjaar Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen Letterlijk weergegeven in de dagbladen heeft ieder kennis kunnen nemen van de Troonrede, door onze koningin uitgespro ken op de derde dinsdag van september. Als naar gewoonte. Onze uitgave preten deert niet het brengen van het nationale laat staan internationale gebeuren. Aan streekvoorlichting en streeknieuws zijn ge woonlijk de kolommen gevuld. Aan een staatsstuk als de troonrede is, mogen echter ook wij niet zonder meer voorbijgaan, al blijft de daaraan geschonken aandacht be perkt tot een enkele aantekening. Als naar gewoonte schreven we hierboven. En mo gelijk is het vanwege het traditionele, dat men ook van de Troonrede niets opzienba rends moet verwachten. Soms rijst de vraag of ze nog past in deze tijd, maar anderszijds is daarvoor, zelfs in de traditionele sfeer, zoveel te zeggen, dat we ten aanzien hier van liever geen revolutionaire denkbeelden opperen. „In deze tijd van dynamische ontwikkeling groeit het bewustzijn van onderlinfge afhan kelijkheid en neemt ook het verlangen naar samenwerking toe." Daarmee, begint de Troonrede en wanneer men deze zin goed wil lezen, zal men moeten erkennen, dat het in het klein zowel als in het groot kan wor den toegepast. Hoeveel is daarover de laat ste maanden ook niet in onze omgeving gesproken: dynamische ontwikkeling, onder linge afhankelijkheid, samenwerking. Aan vermindering van de dienstplichttijd schij nen we in ons land nog niet toe te zijn, zulks in tegenstelling met verschillende na buurlanden. Bizondere aandacht wordt ge vraagd voor de problemen ontwikkelings landen. Hulp, ja meer hulp blijft geboden. Goede hoop is er ten aanzien van een gelij- delijke ontplooiing van de handelsbetrekkin gen met Indonesië. Voor onze omgeving is van belang, dat nu ook in de Troonrede gewag wordt ge maakt van het Schelde-Rijnakkoord: „Het verdrag inzake een verbeterde Schelde-Rijn- verbinding, dat voor de verhouding van ons land tot België zo belangrijk is, zal U ter goedkeuring worden voorgelegd." Het sociaal economisch beleid is gericht op een zo krachtig mogelijke en 'evenwich tige groei van de economie op lange termijn en op beheersing van de conjunctuur. Dc loonvorming is een ernstig vraagstuk. De hoogste prioriteit wordt toegekend aan wo ningbouw. Gestreefd zal worden boven het vermelde totaal van 90.000 woningen per jaar te komen. In hoeverre daarvan ook on ze gemeenten kunnen profiteren door de zgn. vrije woningbouw, mede in het kader van de f 14.000.grens, is nog onzeker. De landbouw krijgt in deze Troonrede haar deel. Enerzijds een veeg teken, anders zijds een riem onder het hart voor deze bedrijfstak. „De regering zal blijven stre ven zowel naar ontplooiing van het Europe se landbouwbeleid als naar verhoging van de rentabiliteit van de Nederlandse land bouw. De moeilijke omstandigheden voor mest- en melkveehouderij alsmede voor het gemengde bedrijf zijn in het staatsstuk on derstreept. Buiten de landbouw lijkt men reeds verontrust te zijn over te grote zorg voor deze bedrijfstak. Er wordt gerept van een boerenkabinet Marijnen-Biesheuvel. Van die kant zullen de 100 miljoen gulden extra voor de landbouw bepaaldelijk niet worden gegund. Dan heeft men echter niet door, dat het wel eens van kwaad tot erger zou kun nen komen. En de schade des te groter. La ten we met de Regering hopen en vertrou wen, dat in het thans aanvangende parlemen taire jaar een vruchtbaar beleid kan en zal worden gevoerd. Tot heil der natie. Het vertrouwen van de Amerikaanse Sint Philiplander A. Mol in de paraatheid van de thoolse bevolking kan terugkeren. Vorige week schreef hij het onbegrijpelijk te vinden, dat men zich op Tholen niets aantrok van het Deltaplan en zelfs niet van de Oosterscheldebrug. Het blijkt echter, dat Tholen niet is ingedommeld, zeker niet is ingeslapen. Nog voor de heer Mol elders zijn visie lanceerde, nog voor het Schelde-Rijnplan vaste vorm kreeg, werd er vanuit Tholen reeds geageerd op de plannen rond de Oosterscheldebrug. Met name het gemeentebestuur van Sint-Maartensdijk bleek klaar wakker te zijn. Maar kreeg in Middelburg hoegenaamd geen gehoor. „Met de geplande Oosterscheldebrug wordt reeds het uiterste gevergd van het provinciaal vermogen." Thoolse waakhond, blijf in je kot. Het is niet uitgesloten, dat meerdere Thoolse gemeenten destijds reageerden op een schrij ven van de Kamer van Koophandel en Fa brieken in Zeeland te Middelburg, maar van Sint-Maartensdijk is dat ons in elk geval bekend. Dat schrijven van de Kamer van Koophandel was gedateerd 8 januari 1962. Daarin werd gewezen op de passages in het Voorlopig Verslag van de Tweede Kamer der Staten Generaal van de Rijksbegroting 1962 voor Verkeer en Waterstaat. Passages, gewijd aan de vaste verbinding over de Oosterschelde. De Kamer van Koophandel wees op het belang van de vaste verbinding over de Oosterschelde, als zijnde een Zuid-Noord- ontsluiting van de eerste orde. et Hhoopte dat alle Zeeuwse gemeenten zich achter dit plan zouden scharen. Bezorgd Reeds op 24 januari 1962 werd door bur gemeester en wethouders van Sint-Maar tensdijk geantwoord op het voornoemde schrijven van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Zeeland. Het gemeentebestuur was het eens met de Kamer, dat een dergelijk streven (de tot standkoming van deze Zuid-Noordverbin ding) in het belang van de ontwikkeling van ons gewest was, ook van de gedeelten, die daarbij niet direct zijn betrokken of daarmee direct zijn gebaat. Daartoe behoorde (en terecht) naar de mening van genoemd gemeentebestuur, ook het eiland Tholen. Deze dus niet ingedommelde plaatselijke overheid vulde hierbij aan, dat het wel een ieder moest opvallen, dat de grootste ont wikkelingsplannen voor Zeeland, met inbe grip van het Deltaplan, geen werkelijke verbeteringen voor het eiland Tholen bren gen. Met name zal in feite alleen het eiland Tholen niet een betere wegverbinding krij gen met overig Zeeland, tenzij de vage plannen Gorishoek-Yerseke nog vaste vorm aannemen, aldus de overheid in de Smalstad. Zelf zouden we daaraan kunnen toevoegen, zulks ook vooral voor de hierbij zo ge- interesseerde Sint-Philipslander, dat dit ook voor zijn geboortegrond geldt. In dat op zicht is Tholen dus niet eenzaam. Dat echter op Tholen evengoed gedachten leefden als door de heer Mol vorige week in ons blad werden geopenbaard, blijkt uit het volgende gedeelte van het antwoord door het gemeentebestuur van Sint-Maar tensdijk aan de Kamer van Koophandel. Een voorzichtige passage, maar niettemin wel sprekend. Brug naar Schouwen „Alhoewel terzake elke technische kennis ontbreek, rijst toch bij ontvangst van een schrijven als dit, direkt dc vraag of het dan ook niet mogelijk is het eiland Tholen door middel van een brug met Schouwen te ver binden." Onder meer de heer Mol zal het ons niet kwalijk nemen, dat we ons tegelijk met het weergeven van dit briefgedeelte enigermate verkneuteren, omdat hieruit wel duidelijk blijkt, dat men op Tholen toch goed wakker bleek te zijn. Immers, dit antwoord werd verzonden, toen het plan voor de Ooster scheldebrug nog niet geheel definitief was, toen het Schelde-Rijnakkoord nog niet was bereikt en dus het vaarwater Antwerpen- Rotterdam nog altijd via het Keeten, Mast gat, Zijpe moest blijven bestaan, zodat alleen nog maar aan een brugverbinding kon worden gedacht. De lengte van een dergelijke verbinding, is slechts een klein deel van de ontworpen Oosterscheldebrug, zo vervolgde het Smer- dieks gemeentebestuur, ook al geheel in de geest van de inzender uit St. Philipsland, „en voor de ontsluiting van het eiland Tholen zou een dergelijke verbinding zeer veel nut hebben." Men was in Sint-Maartensdijk uiterst loyaal en voorzichtig: „Afgezien van het feit of een bepaald object realiseerbaar is, is het duidelijk dat indien de eiland Tholen- ontwikkeling achterblijft bij die in de andere delen, zulks achteruitgang voor de streek betekent. Op grond van ook u bekende ontvolking, menen wij een ernstig beroep op u te mogen doen, teneinde te bereiken, dat de ontwikkeling van deze streek gelijke tred zal houden met elders," aldus het slot van de brief door het gemeentebestuur van Sint Maartensdijk gezonden aan de Kamer van Koophandel voornoemd. Het uiterste was gevergd Mogelijk heeft de Kamer van Koophandel en Fabrieken gedacht bij dit antwoord uit Sint-Maartensdijk: nu hebben we de knuppel zelf in het kippenhok gesmeten. Laten we die knuppel niet weer opnemen, maar het verder aan gedeputeerden overlaten om Tholen koest te houden. Het achtenswaardig provinciaal college is minder bang uitgeval len om weg te schuilen. Het diende Sint- Maartensdijk, het diende daarmee tegelijk onze streek, van antwoord. Weliswaar door eerst wat graan te strooien om de kippen tot bedaren te brengen, maar om vervolgens toch reeël te verkondigen, dat kippen alleen mogen kakelen, wanneer er een ei is ge legd, om met deze mankgaande vergelijking door te gaan. „Hoezeer de ontwikkeling van het eiland Tholen en verbetering van de verbindingen met overig Zeeland en het westen van Nederland ook ons college ter harte gaan, zijn wij van oordeel dat voorshands, nu ten behoeve van de te bouwen brug over de Oosterschelde, van het technisch en financi eel vermogen van de provincie het uiterste gevergd wordt, een brugverbinding tussen Tholen en Schouwen-Duiveland niet in studie kan worden genomen." Ook van een warm kloppend provinciaal hart kan teveel gevergd worden: Schelde- industrie, Sloeplan, ontwikkeling Terneuzen, Oosterscheldebrug. En dan ook Tholen nog. Nee, het uiterste is nu al gevergd. Misschien dat de rijksoverheid er nog iets in ziet: Amsterdam-Parijs via Tholen. Maar voor o.a. de heer Mol moet hiermee toch wel overtuigend zijn bewezen, dat men op Tholen niet geheel was ingeslapen. Wie het kleine niet eert, mag op het grote niet rekenen. Mogelijk speelde dit zo'n jaar of zes geleden door het hoofd van de heer Elink Visser, de huidige eigenaar-directeur van Elvi's dames- confectie, toen hij met zijn vrouw naar Sint-Maartensdijk kwam om daar een kijkje te nemen en een geschikt plaatsje te zoeken om een nog klein produktie-apparaat op te bouwen. Hij snoof de geur op van de nog niet gedempte watergang, struikelde over hobbelige straatkeien en nestelde zich uiteindelijk in een oud donker kleuterschooltje, waar dan het begin werd gemaakt van de nu in Europa alom bekende Elvi damesjaponnen. Bij de andere partij, het gemeentebestuur van Sint-Maartensdijk, speelde mogelijk dezelfde gedachte. Men zag een middenstander, nauwelijks van de grond af en men wist dat het hier vooral om een industrie zou gaan, waar vrijwel alleen meisjes aan te pas zouden komen. En daarom zat men niet bepaald te springen. Het probleem van de werkgelegenheid voor mannen zou er niet door worden opgelost. En toch stak men elkaar de hand toe. Want wie het kleine niet eert Landbouwzorgen ook in Troonrede Op Tholen was men attent ten aanzien van de Oosterscheldebrug Meer kans op een verbinding Y erseke-Gorishoek, meent een lezer Elvina n.v. sloeg de eerste paal voor nieuw bedrijfspand in Sint-Maartensdijk Reclassering Uitspraak g.s. inzake thoolse taxi's Mossel-ver watering in Zeeland De september-nieuwsbrief Poortvliet's sportveld wordt geopend Laat uw eigen veld niet in de steek om bij uw buurman onkruid te wieden DE EERSTE PAAL En zie daar. Sint Maartensdijk werd kern gemeente. Op het industrieterrein bruist het van bouwaktiviteit. Vorige week woensdag 11 september trilde de Nijverheidsweg. Niet van de overigens wel stralende september- zon, die alle nevelsluiers had opgeslorpt. Maar van de zware heiblok, die met be diening van een Elvi-medewerkster neer- dreunde op de eerste heipaal als een goede fundering voor Elvina's nieuwe moderne bedrijfshal. Burgemeester D. C. Bouwense en wethouder C. Bazen waren er namens het gemeentebestuur getuige van. Directeur Elink Visser was er met zijn vrouw, de directiestaf, de bedrijfsleider D. van Wezel, die zowel op de Elvi fabriek te Steenbergen als te Sint-Maartensdijk de scepter zwaait, de altijd weer bezielende leidster van het bedrijf te Sint-Maartensdijk mej. D. Michels, alle personeelsleden, architect H. Weertman uit Goes, de man die het leeuwenaandeel heeft van de fabrieksbouw op het industrie terrein in de Smalstad, annemer Muller- Franke en de onderaannemers. Decimeters tegelijk zakte de paal bij het eerste beuken in het door de vele regens nog drassige terrein. Maar hoe dieper de paal kwam, hoe meer weerstand de bodem opriep. Een flink applaus van de aanwezigen beloonde de hei-ster voor haar werk, tegelijkertijd voor de directie bedoeld als een felicitatie met dit begin van de nieuwbouw. De bouw is gestart. Nog één, hopelijk minder strenge winter als vorig jaar, zal het personeel zich nog in het noodgebouw moeten behelpen. Daarna gaat het in een moderne bedrijfshal werken met alle facili teiten in nieuwbouw te vinden. Nog enkele maanden en Elink Visser, maar vooral zijn personeel zal de kleuterschool, evenals het houten noodgebouw vergeten zijn, verwisseld voor de prettige werkkring in een bedrijfs ruimte met veel licht en lucht, toiletten en kantine, keuken, magazijn en garage. Sinds de geboorte van de beroemde Dlonne-vtjfling, in 1934 In Canada, was nog niet weer een vijfling gebo ren. Maar nu is het dan zover. Me vrouw Elfren Prieto in Venezuela vond het niet meer dan billijk om, ook al is het wat laat, tegenover de vjjf Dionne-meisjes vijf gezonde jongens te stellen. „Leuk!" zeggen we allemaal. Maar we denken toch ook wel: hoe houdt zo'n eenvoudige Venezolaanse huis vrouw ai die magen in haar - toch al kinderrijke - gezin gevuld? Enfin, in het zonnige Venezuela zal men daarvoor wel een oplossing vinden. En wat, als er in Nederland eens een vijfling werd geboren? Dan Hjkt ons de voeding beslist geen pro bleem. Voor de eerste jaren zijn er onze wereldvermaarde zuivelpro- dukten. En daarna? Ach, kies maar uit onze rijk gevulde hoorn des over- vloeds. Eèn tip kunnen wij de toe komstige Hollandse vijfling-inoeder vast geven: als het gezonde knapen zijn zullen ze, nèt als hun vriendjes, dol zijn op California-soep! (Tussen haakjes: waarom zou u eigenlijk wachten tot die vijfling er is? California soep is ook nü al het proberen waard!) ZEVENHONDERD VIERKANTE METERS Elvina kocht 3000 m2 industrieterrein van het gemeentebestuur Sint-Maartensdijk en gaat daarvan 700 m2 bebouwen. Architect Weertman hield in zijn ontwerp rekening met een praktische indeling, maar ook met de noodzaak van een gezellige bedrijfshal. Aan de voorgevel bevindt zich tevens de hoofdingang met een 2.50 meter brede hal, die zes meter diep is. Er is nog heel wat werk aan de agrari sche winkel. De oogstvertraging van de maand augustus is nog lang niet ingehaald, zij het dat de graan- en erwtenverwerking, dank zij de mooie septemberdagen wel voor elkaar is gekomen, uiteraard niet zonder schade en voor velen met hoge droogkosten. Is men in de landbouw dan ook nog niet toe aan het echte najaarswerk, wel korten allengs de dagen. Men kan niet meer zo vroeg beginnen en het werken in de avond uren is nu wel zowat verkeken. Dus wat meer tijd om zich ook in de theorie van de land- en tuinbouw, fruit- en veeteelt te ver diepen. Méér belangstelling dus ook wellicht voor de september-nieuwsbrief. Weet u wat een arbeidskern is Het wordt u dui delijk na het lezen van het eerste artikel. U zult de noodzaak ervan dan ook begrij pen. Ook van de dames wordt bij het langer worden van de avonden meer verenigings- aktiviteit gevraagd. In hoeverre de Stichting Huishoudelijke Voorlichting ten Plattelande daarbij kan helpen, werd door mej. van Es in haar bijdrage uitvoerig verteld. Tijdig op de hoogte brengen is het motto van de Streekverbeteringscommissie. Van daar dat de tuinders in deze nieuwsbrief wenken vinden voor de witloftrek. Daar achter volgen de tips voor tuinders. En tot het najaarswerk behoort ook de gladiolen- rooitijd. Hoe staat het erbij met de droog- inrichting. Een belangrijk onderdeel van het geladiolengeheel, zoals bij de opening van de Floratho 1963 nog eens werd onder streept. Al enkele jaren verschijnt een land en tuinbouwgids. Lang iedereen is niet op de hoogte van de verschijning van deze agrarische vraagbaken in de ruimste zin. Men kan er via de Streekverbetering voor delig kennis meemaken, wanneer men in- liggende kaart invult en post. Er volgen nog wat korte wenken, een mededeling over een gladiolenrooidemonstratie, terwijl nog een aanwijzing volgt, dat wij bijna de herfst ingaan door een praatje over het onderhoud van de drainage. Rechts de toegang tot de garderobe, links tot de ruime kantine 9x6 meter met als uitbouwtje de keuken. De achterkant van de hal geeft een brede toegang tot de bedrijfs ruimte of het atelier, groot 14 x 21 meter. De achterzijde van het atelier geeft toegang aan de rechterzijde tot de ruimte waarin de centrale verwarming is ondergebracht, in het midden het kantoor (6 x 3.50 m) en links de berging. Zowel ruimte waarin de centrale verwarming als die van de ber ging is ook vanaf de zijgevel bereikbaar. Links van het atelier is een brede toegang tot het magazijn, waar de afgewerkte producten worden opgeslagen. Een ruimte van 6 x 13 m. Vanuit dit magazijn voert een deur naar de garage. Aan de achterzijde van de hal vindt men rechts de toiletten. Vrijwel alle bijkomende ruimten zijn dus rond de bedrijfshal gegroepeerd. De noord zijde is een glasgevel. EIGEN VERVOER Voor de afgelopen winter waren er 45 meisjes op het bedrijf werkzaam. Het zijn ■V00RCEVEI. Het vooraanzicht van de nieuwe fabriekshal voor N.V. „Elvina" waarvan vorige week de eerste paal in de grond is gegaan op het Sint-Maartensdijkse industrieterrein.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1963 | | pagina 1