WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FILIPSLAND zondags- arbeid Dertig kilometer bokkepoten per dag De trek naar buiten (i> Vijftiende Wielerronde Plaatselijk nieuws WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Groei bij De Waal's Bankeffabriek Ashihonderd vierkante meter bedrijfsruimte komt er bij DE REDAKTIE LEGT U DEZE WEEK VOOR: ZORGENKIND VOOR DE TOEKOMST GEVECHT OM DE RUIMTE Voor uw meubelen Fa. Potter-Bouwman - Poortvliet DOKTERSDIENSTEN OP ZONDAG THOLEN 19e jaargang No. 37 25 juli 1963 Uitgevers C. I ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531 Giro 124407 franko p.p. 3.60 inkassokosten Abonnementen 3.00 per halfjaar Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen ,,Als ze maar betalen, interesseert het niet" Met een dergelijke uitspraak wordt al vlug geoordeeld over de mening, die de werk nemer er op na zou houden ten aanzien van zondagsarbeid. Het is ook inderdaad wel gehoord uit de mond van een enkele ar beider. Maar ook ten aanzien hiervan zou generaliseren glad verkeerd zijn. Zelfs afge zien van principiële bezwaren die we overi gens graag voorop willen stellen, is de door snee-Nederlander zeer gehecht aan de vrije zondag en zondagsarbeid is daarom in ons land ook weinig populair. Dit blijkt nog weer ten overvloede uit het rapport „Wer ken op Zondag", dat kortelings door de commissie opvoering produktiviteit van de Sociaal Economische Raad werd gepubli ceerd. De conclusies, welke in dit rapport zijn vervat, zijn in hoofdzaak gebaseerd op een enquete onderzoek. Ondervraagd werden 205 ploegenarbeiders van wie een deel regelmatig en een deel onregelmatig zondagsdiensten moet verrichten. De belangrijkste conclusie van het rapport is, dat het onderzoek een vrij algemene afwijzing van de zondagsar beid aan het licht bracht, zowel bij hen die regelmatig, als bij hen die slechts zelden zondagsarbeid verrichten. Opmerking is de uitspraak, dat de maat schappelijke bezwaren tegen zondagsarbeid zwaarder wegen dan godsdienstige bezwaren. Volgens het rapport zou door zondagsarbeid de binding met de kerk niet worden ver zwakt. Er zou geen rechtstreeks verband bestaan tussen de kerkganggewoonten en zondagsarbeid en nog minder tussen kerke lijke binding en zondagsarbeid. We laten dit maar voor wat het is, om dat we dergelijke enquetes toch altijd met enig voorbehoud, met een zekere reserve, dienen te nemen. Naar de indijuk van de onderzoekers was een van de belangrijkste faktoren in de afwijzing van zondagsarbeid het feit, dat men zich hierdoor onderscheiden weet van de meerderheid in de samenleving. Daarom is er een sterke weerstand tegen een levenswijze die afwijkt van die van de meerderheid. Een ander groot bezwaar tegen zondags arbeid bij het merendeel der ondervraagden bleek te zijn dat zij een groot deel van de vrije zondag doorbrachten op een wijze, die op de vrije weekdag niet mogelijk bleek te zijn. Zo kan men op z'n vrije weekdag kennissen uitnodigen die wel door de week werken, enz. Een ander punt lag in de sector van het gezin. Het rapport heeft zich tenslotte nog beziggehouden met de vraag, hoe het best aan de bezwaren tegen zondagsarbeid kan worden tegemoetgekomen. Daarbij spreken de rapporteurs de wens uit dat van de zijde van de maatschappij bereidheid wordt ge toond tot verandering van ingewortelde vastgestelde tijden, waarop kerkdiensten, vergaderingen en vermakelijkheden worden gehouden. Hoewel de voor dit rapport gebruikte on derzoektechnieken gebrekkig waren en even tuele problemen van pendelaars en ongehuw de werknemers onbesproken bleven, verdie nen de uitkomsten van het onderzoek toch de aandacht, omdat zij een aantal omstandig heden aan het licht hebben gebracht, die voördien onvoldoende bekend waren. Vast kwam te staan, dat men voor zondagsar beid niet geporteerd is. Het kan even langer duren, dan wanneer men als kerngemeente werd aangewezen, maar wanneer men over industrieterrein beschikt, krijgt men het vol. Dat blijkt uit onze eilandgemeenten die daarover beschikken. Tholen was de eerste gemeente, Poort vliet volgde. En in beide gemeenten is het industrieterrein vrijwel volgeboekt. Ten aanzien van Poortvliet werd dat enige tijd geleden aangetoond. En in Tholen is het niet anders. Zeker, daar hoort dan ook de veilingvereniging bij met zijn gebouwen, en het in aanbouw zijnd koelhuis. Maar zijn het dan niet evengoed bedrijfsgebouwen. Verder is een nieuw atelier met kantoor in aanbouw van de Timpa, terwijl de banketfabriek De Waal met nu al een 1300 m2 bedrijfsruimte de rest opslokt. Banketfabriek De Waal maakt een snelle ontwikkeling op Thoolse bodem door, de nieuwe bedrijfsruimte is hard nodig evenals de verdere automatisering om de afnemers enigermate tegemoet te kunnen komen aan de verlangens. Nu kan nauwelijks een derde deel van de wensen worden ingewilligd. Ondanks de 30 kilometer bokkepoten per dag, die de automatische oven er doordraait. EEN BESTSELLER Het zit 'n in de bokkepoten. Die hebben het vanaf het begin goed gedaan. En ze doen het steeds beter. Het is het succesartikel van banketfabriek De Waal, praktisch ook het enige produkt. Het is als een boek dat wegvliegt: een bestseller. Maar dan in de vorm van een koekje, met chocola. Bokke poten aan de lopende band, blikken bokke poten, vrachtwagens bokkepoten. Niet bij te benen, om een bij deze poten passende ver gelijking te geven. Nauwelijks een derde deel van de vraag kan worden afgeleverd. Die vraag bracht banketfabriek De Waal al lang méér zorgen dan het maken van het produkt. Niet maar een tijdelijke vraag, geen seizoenopwelling nee, constant: „stuur méér, breng wat er is" Aan één klant zou men vlot de halve pro- duktie kwijt kunnen. Economisch bekeken voor het moment zou dat niet eens onguns tig zijn, maar het betekende geen risico-sprei ding. Het zou weer een te grote onafhanke lijkheid meebrengen. En daarom toch maar liever wat meer klanten. Die happig blijven om bokkepoten te vragen. En de firma De Waal tracht zoveel moge lijk aan die wensen tegemoet te komen. TWEEDE OVEN Daarom ook een belangrijke uitbreiding. De tweede fabriekshal, verbonden met de eerste, met de „ouwe", staat klaar. In november a.s. wordt het 4 jaar, dat deze firma zich in Tholen vestigde. Op 19 janu ari 1960 opende burgemeester mr A. J. van der Hoeven de nieuwe banketfabriek. Men had een bedrijfshal van 14 x 32 m een totale oppervlakte van 470 m2. Met een 20 perso neelsleden werkte men er toen wekelijks een 2700 blikken banket (koekjes) uit. Een goed jaar later kwam er een volautomatische oven bij van een 14 meter lang, welke aan de lopende band produkten afleverde. Ze werd hetzelfde jaar nog uitgebouwd tot 17 meter. Straks komt er nog zo een automati sche oven naast te staan. En terwijl men nu zo n 8000 blikkeit bokkepoten per week aflevert, gaat men dit opvoeren tot een 12 a 13.000 per week. Vijftig personeelsleden be volken de fabriek. De te kleine fabriek, want men staat er dicht op elkaar. De oven en de verpakking, de bereiding en de expeditie. Dat wordt nu anders. In het nieuwe gedeelte met een geheel ge- isoleerd plafond om de chocolade koel te kun nen houden, komt een volautomatische cho- teermachine wordt dat nog beter, op eigen idee zodanig omgebouwd, dat het geen „handsmeren" meer was. Een zelf ontworpen mechanisme zorgt voor een vlotte chocoladesmering. Met de nieuwe chocola- teermachine wordt dat nog betel. Had men aan het begin nog maar 125 kg chocolade nodig, nu wordt er wekelijks 4 ton aangevoerd om de bokkepoten uit de volautomatische oven te „smeren". Veertien uur per dag bakt en draait de oven door. En met de tweede oven er bij, dat zijn overi gens dingetjes, die meer dan een ton kosten) wordt de banketfabriek De Waal de groot ste fabriek op volautomatisch gebied van bokkepoten in West Europa. Vader en twee zoons hebben er hard aan gewerkt om tot dit doel te komen. En dank zij het zo veel gevraagde artikel is dat ge lukt. Men kan er niet bij gaan zitten. Het is hard werken geblazen. Ook straks in de nieuwe fabriekshal, tot volle tevredenheid gebouwd door aannemer D. Burgers uit Tho len. Na de vakantie kunnen de machines er in. En over een half jaar staat er een kantine, waarin een 50 personeelsleden ge makkelijk ondergebracht kunnen worden tij dens de schafttijden. Het is nu uit met de bekrompenheid. Ruim te, gemak, automatisering, snelle afwerking, snelle afvoer ook. In het oude gebouw de produktiehal, in het nieuwe de afwerking, de verpakking, de expeditie en de kantoren. Begin er niet aan om de bokkepootjes, die dagelijks banketfabriek De Waal verlaten te tellen. Een koekje van een centimeter of Banketfabriek de Waal startte officieel in 1960 op het thoolse industrieterrein. Toen nog geen volle auto matisering zoals de foto laat zien. Nu met een be drijfshaluitbreiding van 800 m2, een tweede volautoma tische oven en chocolateer- machine gaat men per dag een 50 kilometer bokkepo ten verwerken. negen. Aaneengelegd een dagproduktie van 30 kilometer bokkepoten. Met een vrijwel gehele binnenlandse afname. Slechts 3 wordt naar België uitgevoerd. Het eigen land vraagt nog altijd meer dan kan worden aan gemaakt. Waarschijnlijk ook straks met de nieuwe bedrijfsruimte, met de tweede auto matische oven, met de nieuwe chocolateer- machine en de snelle verpakking. Daarom ook vindt de firma De Waal het risico van deze belangrijke uitbreiding niet groter dan het risico van het begin in 1960. Zéker niet. Veel meer dan toen is het verkoopapparaat ingewerkt. En de vraag groter. Rij aan rij rijgen de bokkepoten zich over de transportband, tot 30 kilometer per dag, straks 50 kilometer. Bokkepoten bij dui zenden. Geen zondagsarbeid Kilometers bokkepoten worden in Tholen gefabriceerd Middenstands-samenwerking gewenst Zaterdag draait de vijftiende wielerronde in Oud'Vossemeer Een reeks bevorderden en geslaagden School en bejaardenreizen Jan Overeenkam welke naam Spreken leren we gauw, luisteren pas na vele jaren. NNP Dat Nederland een klein land is werd al ontelbare malen verteld. Hoe groot de schaarste aan grond is, weet ie dereen, die wel eens heeft geprobeerd een stuk te pakken te krijgen. Dit ruimtegebrek maakt een zeer economische verdeling van wat beschikbaar is noodzakelijk. In geen land is dan ook het overheidsapparaat, dat zich met het grondbeheer en de verdeling va:, de ruimte bezig houdt, zo geperfectio neerd als in ons minuscule vaderlandje. Want nergens immers zijn de moeilijkheden zo groot. Dit blijkt weer eens overduidelijk uit het jongste rapport van de Rijksdienst voor het Nationale Plan, een zeer uitge breide studie over de voor recreatie beschik bare en nodige ruimte in Nederland. „In de ruimtelijke ontwikkeling van ons land hebben zich verscheidene perioden afge tekend, waarin door bepaalde oorzaken een verstrekte toeneming van de behoefte aan ruimte optrad voor één van de vier secto ren, werken, wonen, verkeer en recreatie. In het bijzonder na de tweede wereldoorlog doen zich in het maatschappelijk leven ont wikkelingen voor, die speciaal de recreatie naar voren doen komen" zo zegt het rap port van de Rijksdienst. Met andere woor den: als ergens op dat ogenblik de nood aan de man is, dan is dat wel bij de recre atie. De „trek naar buiten" is voor steeds meer mensen in steeds groeiender mate een levensnoodzaak geworden. Recreatie is, al dus het rapport, vooral een soort „zelfex pressie" geworden. „Naarmate het productie proces wordt gemechaniseerd, geautomati seerd en geatomiseerd, verliest de enkele mens zijn invloed op het tempo, aard en eindproduct van het totale productieproces. De mogelijkheid tot eigen initiatief wordt minder". De mens wordt steeds meer kud dedier. Iets, waartegen hij zich instinctief sterk verzet. Maar de enige gelegenheid om zichzelf te ontplooien is dan voor grote groepen alleen te vinden in de vrije tijd. Een ijzeren wet daarbij luidt, dat men bij zijn vrije tijdsbesteding steeds het tegenover gestelde zal zoeken van hetgeen men in het dagelijks leven om zich heen ziet. „Weg uit de sleur" is het enige motto, da de fa brieksarbeiders en de kantoorbedienden de bossen in drijft. Maar helaas, er valt weinig te drijven als er geen bossen meer zijn. Een aantal na-oorlogse ontwikkelingen heeft de trek naar buiten sterk beinvloed. De agrarische beroepsbevolking is aanzien lijk afgenomen. Het aantal werknemers in de industrie en de dienstensector is overeen komstig gestegen. Bovendien hebben de gro tere welvaart, betere sociale verhoudingen en verbeteringen in het productieproces voor brede lagen van de bevolking als onverwacht VAKANTIETIJD Matrozen voor de toekomst geschenk een ongekende mate van vrije tijd meegebracht. In 1900 werkten de arbei ders zes dagen per week, zo'n tien tot elf uren per dag. De werkweek is in onze da gen teruggebracht tot 45 uren. De vijfdaagse werkweek wordt meer en meer ingevoerd. De vacanties zijn ook sterk uitgebreid. Aan het begin van deze eeuw, was vacantie nog slechts een kostbaar privilege van enkele ge lukkigen. In 1920 hadden al 122 duizend arbeiders volgens hun arbeidsovereenkomst recht op een aantal vacantiedagen. In 1940 waren het er al 260 duizend en in onze dagen is geen arbeidsovereenkomst meer denkbaar zonder vacantie. De trek naar buiten is ook sterk gestimu leerd door de toenemende motorisering. Welke Nederlander bezit geen eigen ver voermiddel? Het aantal personenauto's groei de in een halve eeuw van 2.000 tot meer dan een half miljoen. Het aantal bromfietsen (in 1949 nog maar vierduizend) is opgelopen tot méér dan een miljoen. Met al deze voer tuigen trekt men in vrije dagen, in week einden, als het maar even goed weer is, kris kras door het land op zoek naar recre atie. Maar de ruimte is slechts beperkt. Als het nog even zo duurt, ziet het er naar uit, dat picknickplaatsen veranderen in slagvel den en beschikbare recreatiegebieden druk ker worden dan de grootste steden. (Nadruk verboden) (wordt vervolgd) Wanneer de burgemeester van Oud Vos- semeer a.s. zaterdag 27 juli om half drie het startschot lost begint daarmede de 15e wielerronde van Oud Vossemeer, een jaar- lijk terukkerend evenement dat tot heden in totaal f 6800.in de kas van het Groe ne Kruis bracht. Deze derde lustrumronde bezorgde de or ganisatoren nogal wat hoofdbrekens. Er zijn en worden grote straat- en rioolwerken in be langrijke gedeelten van het parcours uitge voerd. De Kalisbuurt is nu herstraat maar aan de Dorpsweg is men nog volop bezig. In overleg met de aannemer is nu een oplos sing gevonden waardoor de oude en nieuwe bestrating puist die dag op elgaar aanslui ten. Zodoende komt er geen verandering in het gebruikelijke parcours. Wèl moet de Dorpsweg onmiddellijk na de Ronde weer voor het verkeer worden gesloten. De onzekerheid over het doorgaan van de Ronde bracht ook moeilijkheden voor het aantrekken van renners. Het aantal deelne mers ligt met 48 dan ook wat beneden het gebruikelijke. Bovendien worden er zaterdag elders nog 4 ronden verreden nl. in Papen- drecht, Poeldijk, Ridderkerk en Werkendam. Niettemin is men er in geslaagd een aantal uitstekende renners aan te trekken, zoals J. v. d. Kloot, die zaterdag jl. als 3e eindig de bij het kampioenschap van Nederland, de Jong, winnaar van de ronde van Hoogerhei- de en Tolhoek, die vorig jaar de Ronde van Oud Vossemeer op zijn naam bracht. Verder zijn te noemen van Smirren, Am sterdam; van Dijk, Wormerveer, Drop te Vlaardingen en de Brabantse renners De Rooij, de Vos, Deijkers, Aarts, Bastiaansen en van Zomeren. Ook vele Zeeuwse renners zelfs een buitenlandse renner, nl. de Londe- naar K. Daniels. Andere coureurs zijn Den Hartog te Utrecht, Duijkens uit Beverwijk en Buits te Keidonk. Er is weer een geluidsinstallatie met als verslaggever T. M. Hage, dr L. D. A. Looljsen, Tholen tel. 01660-542 dr R. C. Renes, O.-Vossemeer tel. 01667-400 Dr. J. M. v. d. Bel, St.-Maartensdijk, tel. 01666-400. in HOOGWATER de week van 28 juli t.e.m. 3 augustus zondag 8.45 21.05 maandag 9.29 22.00 dinsdag 10.25 22.54 woensdag 11.32 23.45 donderdag 12.32 vrijdag 0.57 13.38 zaterdag 1.58 14.34 28 juli Eerste Kwartier te 14.13 uur 5 augustus Volle Maan te 10.31 uur BURGERLIJKE STAND Geboren: 15 juli Antje Berendina dochter van Andries Verkamman en Berendje Wijma 16 juli Maatje Adriana dochter van Pie- ter Cornelis Johan Bevelander en Gelina Corenlia de Kok Ondertrouwd: 12 juli Otto Marinus Biesheuvel oud 23 jaar rijswerker, wonende te Werkendam en Jobje Wilhelmina Kot oud 21 jaar zonder beroep wonende te Tholen. 12 juli Jan Adriaan Kooman oud 56 jaar hoofdonderwijzer wonende te Tholen en Pieternella Martijntje de Waal oud 46 jaar wonende te Bruinisse Getrouwd: 20 juli Johannes Petrus Maria van Elzak- ker oud 24 jaar chemisch technicus wonende te Halsteren en Catharina Adriana Soomers oud 21, jaar bankbediende wonende te Tholen. Overleden: 7juli Gerardus Cornelis Quist oud 80 jaar echtqenoot van Elizabeth Jansen. 15 juli Wilhelmina Hendrika Boogaard oud 83 jaar gehuwd geweest met Jan Stout- jesdijk. STRO-VERWERKING Op een perceel akkerland in de Strijen- polder waren vorige week donderdag hon derden landbouwers uit Tholen, de Beve- landen, Brabant en Zeeuws Vlaanderen bij een om de nieuwste werkmethode van de stro-oogst te bekijken. Georganiseerd door de bedrijfsstudiegroep Tholen en St. Philipsland, de Streekverbe- teringscommissie Tholen en de Rijksland- bouwvoorlichtingsdienst Zeeland kreeg men voor deze demonstratie goede belangstelling. .Verschillende manieren om de stro-oogst in de kortst mogelijke tijd binnen te halen werden gedemonstreerd door een vijftiental machines. De deskundige J. T. Andringa gaf een toelichting. WAARDERING Tijdens de zaterdag jl. gebruikelijke beurs in hotel „Zeeland" was er even een onder breking van de normale gang van zaken. De normale gang zijn de gesprekken over en weer tussen handel en landbouwers-vee houders, de informaties en de gedachtenwis- seling.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1963 | | pagina 1