WEEKBLBD VOOR HET EILQND THOLEN EK ST.FILIPSLSND De Nederlandse Landbouw Wereld zonder haast Plaatselijk Nieuws lis KRONIEK VAN HET LAND WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT I Interessante ontdekkingen in vergeten land (VI) Stijgende kosten - arbeid steeds duurder ANVV-tip voor vrije uren Voor uw meubelen Fa. Poiter-Bouwman - Poortvliet NEDERLAND WORDT GROTER EN TE KLEIN? DE REDAKTIE LEGT U DEZE WEEK VOOR: DOKTERSDIENSTEN OP ZONDAG THOLEN OUD-VOSSEMEER 19e jaargang No. 32 20 juni 1963 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531 Giro 124407 Abonnementen 3.00 per halfjaar franko p.p. 3.60 inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen Terwijl de markten een ander niet zo vro lijk gezicht tonen, de smaak van de mensen door een gestegen welvaart verandert en zich steeds meer landbouwproducenten gaan voe gen bij het grote aantal, dat er al op de wereld is, heeft de Nederlandse landbouw ook nog te kampen met een sterke stijging van de kosten, welke moeten worden ge maakt, wil de boer nog wat kunnen produce ren. De laatste tien jaren zijn de totale kosten (kunstmest, zaden, brandstoffen, pacht werktuigen en arbeid) gezamenlijk zo'n vijftig procent hoger gewordden. Moest de boer in de vijftiger jaren één gulden uitge ven om een bepaalde hoeveelheid producten te verkrijgen voor dezelfde hoeveelheid moet hij thans anderhalve gulden neertel len. Het sterkst is de factor arbeid omhoog geklommen. Het loonpeil in de land- en tuinbouw is in de afgelopen tien jaren vrijwel verdubbeld en verwacht kan worden, dat in de toekomst nog verdere stijgingen voor de deur staan. De landbouw is nu eenmaal ingepast in een zekere economische structuur en moet zich daardoor richten op de andere bedrijfstak ken. Als de lonen in de industrie hoger wor den moet ook de boer meer aan zijn werkne mers betalen. Dit heeft belangrijke gevolgen Naarmate het verschil tussen de arbeidslonen en andere kosten steeds groter wordt, zal de boer proberen de factor arbeid zo laag mo gelijk te houden door zo min mogelijk ar beidskrachten aan te trekken. Dit zuinigjes- aan doen is alleen mogelijk bij verstrekkende mechanisatie. De mechanisatie is echter geen zaak voor iedereen. Zij stelt zeer speciale eisen aan vakmanschap van ondernemers en arbeiders, aan landinrichting en zelfs aan de inrichting van de bedrijfsgebouwen. De laatste tien jaren is dan ook sterk ge mechaniseerd in de Nederlandse landbouw. Het aantal melkmachines was in 1960 bijna het tiendubbele van het aantal in 1950. Het aantal motortrekkers verdriedubbelde. Minister Marijnen (landbouw) verwacht vol gens zijn nota over het landbouwbeleid, dat dit proces van vervanging van arbeid door kapitaal zich zal voortzetten. Dit brengt heel wat vraagstukken mee. In somige grote bedrijven is per werknemer op het ogenblik al honderdduizend gulden geinvesteerd. Het wordt daardoor voor een alleenstaande boer die tegelijk eigenaar, arbeider en bedrijfslei der is, steeds moeilijker voldoende kapitaal te verzamelen om een bedrijf van voldoende omvang te financieren. Het financierings vraagstuk schreeuwt daarbij dus om een op lossing. De prijzen van de landbouwproducten in het bijzonder die van akkerbouw- en vee houderijproducten hebben de kostenstij gingen niet kunnen bijhouden. Bovendien zijn ze achtergebleven op de algemene prijsont wikkeling in Nederland. De prijsverhouding tussen agrarische en niet-agrarische produc ten is daardoor voor de landbouw - de tuinbouw uitgezonderd ongunstig. Minis ter Marijnen verwacht, dat de Europese Eco nomische Gemeenschap hierin wel wat kan veranderen. Maar dit zal slechts korte tijd kunnen duren. Er dreigt immers ook in de EEG een overschot van productie, hetgeen op langere termijn een ongunstige invloed op de prijzen heeft. Ondanks de ongunstige prijsontwikkeling en de kostenstijgingen is volgens de cijfers het GEMIDDELDE inkomen in de land bouw niet achtergebleven op de gemiddelde verdiensten in de niet-agrarische bedrijfstak ken. Dit is vooral te danken aan een sterke productiviteitsstijging per man. In de tien jaren tussen 1950 en 1960 is de productivi teit in de landbouw gestegen met 62 procent in de industrie met 58 procent en in de tota le economie met 40 procent. De cijfers ver tellen echter niets over de ontwikkeling bij de verschillende bedrijfstakken van de land bouw zelf. Met name de kleine zandboeren en in het algemeen de kleinere bedrijven hebben veel te verduren gehad. De re gering moest zelfs ingrijpen en een zekere steun verlenen. De grote vraag voor de komende jaren is of de productiviteit per man voldoende snel zal kunnen blijven stijgen om de daling van het inkomen te kunnen blijven inhalen. Volgens minister Marijnen zullen daarvoor nodig zijn: nauwere technische en economi sche samenwerking, vergroting van de be- drijfsoppervlakte en intensivering van het grondgebruik. Daarbij blijft het probleem om de productie ook kwijt te raken. De Ne derlandse landbouwroducten zullen van uit stekende kwaliteit moeten zijn. Belangrijke steun daarbij kunnen zijn een meer gecoör dineerde activiteit van de exporthandel en een goede samenwerking tussen industrie en handel. (wordt vervolgd) JnMÉ L 1 -JK drnm* W-W" Tussen de Rijn beneden Lobith en Europa- weg 36 beoosten Arnhem ligt een vrijwel onbekend stukje Gelderland. Een min of meer vergeten hoek. Toch wordt de kern gevormd door een gebied van riet- en wa terwildernissen, waarden, wallen en oude rivierlopen, dat binnen onze grenzen zijn weerga niet vindt. En dan nog liggen aan zijn peripherie genoeg schatten uitgestald om er een dag zoek te brengen. „NIEUW" EN OUD ZEVENAAR Als die dag komt en U zoekt naar de gemakkelijkste route om op verkenning uit te gaan, verlaat dan bij Zevenaar de auto snelweg. Voordat U de laatste uitlopers van het ou de stadje bereikt, moet U beslist even stop pen voor de ultra moderne kerk, die archi tect Starmans daar bouwde. Met één oog opslag ziet U, dat hier radicaal gebroken is met traditioneel, verouderde vormen. Verge lijk daarmede eens de kerk in het gehucht Oud-Zevenaar. Een oude kerk met prachti ge, gebrandschilderde ramen van Joep Nico- laas. En de toren is onbetwist de mooiste van de hele Liemers. Maar het is haast schemerdonker in die oude kerk. Al het aardse wordt hier buitengesloten. In de mo derne schepping van Starmans is openheid naar binnen en naar buiten. Een zware dijk ligt als een moederlijk beschermende arm gebogen om die oude kerk van Oud Zevenaar. Maar staat ge bo venop zijn kruin, dan is er geen spoor van water te bekennen. Dan wilt ge natuur lijk weten, waarvoor die dijk dient of heeft gediend. Rijd de weg over zijn kruin naar het westen tot een handwijzer U het talud af dirigeert in de richting Pannerden. Links en rechts weilanden met honderden koebees ten. Dan daalt de smalle weg na een laatste bocht plotseling naar een breed open water. Er is een pontje, dat juist aan de overkant meert om een paar boeren af te zetten. Dit is het veer van Bergse Hoofd en dat water heet Oude Rijn. Dit is Vader Rijn, de grootvorst van Europa's stromen, uit de tijd, dat zijn bedding een kiliometer of vijf oostelijker lag dan vandaag de dag. Toen keek de robuuste toren van Oud Zevenaar nog uit op de rivier en vandaar dan ook de zware dijk, die U daar straks zag. DE OUDE RIJN De Oude Rijn heeft zijn grandeur van brede, snelle stroom totaal verloren. Het is een langgerekt meer, omzoomd door elzen en wilgen, lis en riet. Aan zijn oevers ont wikkelde zich een geheel bijzondere flora. Ook huizen er zeldzame vogels (roerdomp en blauwborstje) en in de trektijd strijken er hele scharen kraanvogels neer. De tijd heeft dit Oudé Rijngebied omgetoverd tot een na tuurmonument van de eerste orde. Het pontje komt terug van de overkant. Het wordt nog altijd met handkracht be diend. De koeten en de waterhoentjes gaan er amper voor opzij. Er is ook nooit het naderend geronk van een scheepsmotor of het signaal van een schipper die doortocht wenst. Er is alleen maar de zuivere stilte van de natuur met de geuren van water en waterplanten. En wordt de stilte verbro ken dan is het door de karekieten, die hun nest hebben in het riet. Of door de stap van de veerman die, ongehaast, het pontje langs de kabel van de ene oever naar de andere trekt. Aan de overzijde nu de dijkweg naar~Aerdt om een kwartier verder, waar het vervallen Huis Aerdt op restauratie staat te wachten zuidwaarts af te slaan naar Tolkamer. On derweg gaat nu en dan even het uitzicht open "naar de blinkende watervlakten van de Bijland. Het is een bekend vogelparadijs en daarnaast biedt de ontzaglijke ruimte (250 ha met een open verbinding naar de Rijn) een prachtige gelegenheid voor de watersport. In Tolkamer staat U dan aan de nog onge deelde Rijn, De machtige rivier met zijn zwermen van schepen, groot en klein. Die op- en afvaren, aan de steigers meren dan wel ingewikkelde manoeuvres maken bij het voor anker gaan midden op de stroom. Is het wonder, dat de rivier voor Tolkamer wel eens onze Kalverstraat-op-het-water is ge noemd? Dat kleine Tolkamer met de hellende straat jes, moderne winkels, vier bankfilialen en zijn Europakade is een internationaal ont moetingspunt. U kunt er ook geen café binnenstappen, of er hangt een glazen kast aan de muur, waarin de post wacht voor Heinrich Muller uit Koblenz, Louis Tardot uit Dinant of Jan Hopman uit Vlaardingen. KASTEEL BABBERICH Alvorens nu weer koers te zetten naar Ze venaar en zo de ring van deze zwerftocht te sluiten, moet U even voor Babberich toch wel letten op het witte kasteel, dat zo aardig in vijvers en grachten weerspiegelt. Als elk oud kasteel, dat zichzelf respecteert, heeft ook Huis Babberich zijn legende. Lang ge leden heette het kasteel in de volksmond Halsaf. Dat klinkt wel een tikkeltje lugu ber, maar li begrijpt, dat zo'n naam niet zomaar in de wereld komt. Op een zondagmorgen togen zeven bandie ten naar het kasteel om daar hun slag te slaan. Ze wisten, dat de bewoners naar de kerk waren en begonnen doodgemoedereerd een gat in de buitenmuur te hakken. Maar de dienstbode was wél thuis en bij het horen van de verdachte brekerij nam ze onverwijld haar maatregelen. Gewapend met een scher pe bijl, wachtte ze binnenshuis de komende dingen af. Toen de eerste rover zich door de gemaakte opening naar binnen werkte deed de bijl feilloos zijn plicht. Zevenmaal sloeg de onversaagde dienstmaagd toe en zeven maal rolde een boosdoenershoofd met achter lating van de rest over de vloer. Toen de kasteelheer met de zijnen thuis kwam uit de kerk, stonden de koppen der onthalsde boeven keurig op een rij bovenop het kabinet Een soortgelijk verhaal wordt van meer plaatsen verteld. In Amsterdam werden de hoofden niet op de kast gezet, maar in de gevel gemetseld. Dat werd het Huis-met-de- Hoofden. Zo zijn er in de vergeten hoek van het Liemerse land en vooral in het stroomgebied van de Oude Rijn interessante ontdekkingen te doen. Men wandelt er nog niet over platgelopen paden en daarom is ook dit brokje Nederland toeristisch zeer de moeite waard. Jac. Gazenbeek Voor iedereen, die voor korte of lan gere tijd recreatie in ons land zoekt, staat een netwerk van 370 VVV's gaarne kosteloos gereed voor het ver strekken van toeristische inlichtingen. Waar moet het met Nederland naar toe? Moet men het antwoord hoofdschuddend geven of kan men geestdriftig losbarsten in gloedvolle toekomstbeschouwingen? Het is nog een raadsel. Een feit is, dat het beeld van ons land van vandaag vol tegenstrij digheden zit, maar vooral vol levenslust. Dit bijvoorbeeld is de schets van dit jaar: ste den slokken grond op, de industrie breidt zich koortsachtig uit, wegen geraken over belast, parkeerruimte is even kostbaar als goud, er zijn geen recreatiemogelijkheden meer: maar ook, de zee wordt ingepolderd, nieuwe zoetwaterbekkens ontstaan onder de nijvere handen van waterveroveraars, de Del tawerken trekken alom in de wereld de aan dacht en de werkgelegenheid is nog nooit zo ruim geweest. Dit beeld staat vastgelegd in een enorm naslagwerk „Nederland wordt groter", van drs Eldert Willems, dat onlangs is versche nen. Het boek is meer dan een naslagwerk of een atlas, het is een brandend betoog over de innerlijke kracht van Nederland. Iedere zeven jaren krijgt ons land er één miljoen inwoners bij. Al die mensen heb ben een zekere hoeveelheid grond om te wonen, te leven en zich te amuseren no dig. „Nu al vormt de grond van Nederland de inzet van een belangenstrijd: elk trekt eraan en wil zijn deel", zegt de schrijver. Er is voor iedereen en voor alles een tekort aan wat dan ook. Alles en iedereen wil uitbreiden. Expansie is het toverwoord, dat de toekomst beheerst. Spookachtig, maar Itoch angstwekkend reëel is bijvoorbeeld het beeld van de drie grootste Nederlandse steden over zo'n jaar of vijf a tien. De agglomeratie Amsterdam moet rekening houden met één miljoen 135 duizend inwoners rond 1980. Waar moeten zij blijven? Amsterdam zelf zal ruimte heb ben voor één miljoen Buurtsteden of nieuwe kernen moeten de rest opvangen. Rotterdam blijft groeien als kool. In tien jaren is het een wereldstad geworden met een Lijnbaan, die de Fifth Avenue van Europa is gewor den In 't jaar 2000 zal Rotterdam 1.325.000 inwoners hebben. Waar moet de „Poort van Europa" hen bergen? En den Haag de Residentie is al over vijf jaren volge bouwd. Maar toch zullen er zo velen naar Den Haag trekken, dat de Hofstad rond 1980 bijna één miljoen inwoners zal moeten bergen. Waar? In een nieuwe satellietstad zegt drs Willems. De grote drie zijn niet dc enigen, die zich onstuimig uitbreiden. Eindhoven bijvoorbeeld is hard op weg Utrecht als vierde in het land op zij te zetten. De bevolking van Neder land verdubbelde deze eeuw, maar Eind hoven werd zeven maal groter. In Zeeland zullen Vlissingen en Middelburg uitgroeien tto 'n dubbelstad met 200.000 inwoners. Dit alles vraagt grond voor woningbouw. Het vraagt ook goede wegen en verbindingen. „Er is een verkeersstorm op til. Een la wine verplaatst zich door het land, uiterst technisch, vol onvriendelijk gebrul, een spoor van olievlekken achterlatend. Een lawine, waarvan het geweld in banen moet worden geleid, maar die nooit kan worden gestuit." Waaruit die lawine be staat? Uit meer dan zeshonderdduizend per sonenauto's, hondervijftigduizend vrachtau to's, motoren en scooters en uit meer dan 1.25 miljoen bromfietsen. De wegen zullen te smal worden, de verbindingen te stroef. Ruimte en grond moeten de oplossing bren gen. Nederland heeft een ander gezicht dan dat van molens, tulpen, kaas en Delfts Blauw. Dat wordt snel duidelijk door de flitsen, welke drs Willems van ons land geeft. Éénderde van de bevolking van de Rand stad Holland verlaat in de vrije tijd de woon plaats op zoek naar ruimte en lucht. Maar op een zonnige dag trekken zo'n kleine mil joen bezoekers naar de kust van de Noord zee. Geen wonder dat men nu al de borden kan vinden „Strand vol". Recreatieruimte moet voor iedereen worden geschapen. In nieuwe gebieden in Salland en Twente, in Brabant en Zeeland. Als Nederland maar niet te klein wordt. De landbouw stijgende kosten~arbeid steeds duurder Constructiebedrijf opende haar deuren in Sint-Maartensdijk. Grootste eilandveiling noteerde ruim drie miljoen omzet De noodslachtplaats te Poortvliet Te snel rijden op onze polderwegen Jan Overeenkam vreugde brengen De eerste geslaagden Overigens laten we deze week een ander de krant vullen. dr. A. A. Kugel, Poortvliet tel. 01662-400 dr. J. Vermet, Nw-Vossemeer tel. 01676-415 Dr. H. Zoeteman, Stavenisse, tel. 01663-400. HOOGWATER in de week van 23 tot en met 29 juni zondag 4.40 17.08 5.25 17.50 6.12 18.35 6.50 19.10 7.33 20.— 8,23 20.50 9.17 21.38 maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag vrijdag 21 juni Nieuwe Maan te 12.46 uur vrijdag 28 juni Eerste Kwartier te 21.24 u. AANBESTEDING RIOLERING Opnieuw werd door burgemeester en wet houder? van Tholen een gedeelte van de nieuwe riolering aanbesteed. Het betreft de aanleg van nieuwe riolering ten noorden van de Dalemseweg en achter „Ten Anker" Inschrijvers waren de gebroeders J. en M. Moerland Zn te Sint Annaland voor f 81.400.de firma M. van der Velde Zn te Bruinisse voor f 85.420.en de heer A. Klippel te Stavenisse voor f 88.888.—. BURGERLIJKE STAND Geboren: 6 juni Joan Abraham zoon van Abraham Christiaan Kot en Johanna Quist 11 juni Job Levinus zoon van Job Schot en Levina de Koeijer 15 juni Leendert zoon van Kornelis Pieter Jansen en Geertruida Elizabeth Mol RIJKSPO STSPA ARB ANK In de maand mei 1963 werd te Tholen met ressort bij de Rijkspostspaarbank ingelegd f 94.866.33 en terugbetaald f 61.327,47. VRAGEN NAAR AANLEIDING VAN DE DIJKVERZAKKING AAN DE WAL Door dhr. C. Boender te Tholen zijn in verband met de dijkafschuiving op het Wal letje de volgende vragen aan Gedeputeerde Staten gesteld: 1. Is het Gedeputeerde Staten bekend, dat de verzakking van de waterkerende dijk in de gemeente Tholen (Wal), die ont staan is op 30 december 1962, nog steeds niet definitief hersteld is, en dat de oor zaak daarvan gezocht moet worden al thans voorzover blijkt uit het antwoord van de voorzitter van de gemeeneraad van Tholen op hieromtrent in de raad gestelde vragen, in een verschil van me ning tussen het Waterschap Tholen en de Waterleidingmaatschappij Tholen o- ver het dragen van de kosten van herstel. 2. Zijn Gedeputeerde Staten bereid maat regelen te nemen, c.q. bemiddelling te verlenen om tot een spoedig herstel te komen, waardoor niet alleen de veiligheid gediend wordt, maar waardoor het ook mogelijk wordt de (in de gemeente Tho len enige) te verwarmen oesterput weer te gebruiken voor door de concessie houdster, Fa. Baaij gezamenlijk met Bo- na-Fides n.v. aangekochte franse en Por tugese oesters. CONCORDIA GING NAAR OISTERWIJK Daartoe uitgenodigd door het feestcomité bracht de harmonie „Concordia" met drum band, met leden, echtgenoten enz. bij elkaar een gezelschap van ongeveer 90 personen donderdag jl. een bezoek aan de gemeente Oisterwijk, die deze maand ha.r 750-jarig bestaan viert. Na een bezoek aan de „Efteling" te Kaats heuvel en een rondrit door het aan natuur schoon rijke vennengebied bij Oirschot, werd in deze plaats 's avonds een rondgang ge maakt, afgesloten met een mars op het feest terrein. In de op dit terein staande feesthal was men luisterend naar en dansend op de pit tige muziek van een Beiers orkest nog gerui me tijd gezellig bijeen, alvorens de terugreis naar Tholen werd ondernomen. WEDVLUCHT De Trouwe Duif hield een concours van uit Orleans 436 km in concours 85 duiven gelost werd om 6.45 uur. Daar het concours om 9.30 uur gesloten werd waren ale prijzen nog niet verdiend. G. Soomers 1 6 Gebr. Baaij 2 8 Joh. Deurloo 3 5 L. Laban 4 9 10 A. de Jonge 7 11 21 D. Jansen 12 13 18 A. Burgers 14 20 M. Moeliker 15 L. Jansen 16 J. Praat 17 P. den Boef 19 P. Kegge 22 Aankomst eerste duif 3.25.45 uur laatste duif 7.57.53 uur. BEJAARDENAVOND A.s. dinsdag zal er 's avonds (dus in plaats van het gebruikelijke 's middags) om half acht een bejaardenavond in Ten Anker worden gehouden. Voor de bejaarden zal optreden het Vitamine (A) musement ge zelschap, die met zang, muziek, toneel en declamatie de avond zal verzorgen. Allen hartelijk welkom om 7.30 uur 's avonds. GESLAAGD Aan de gemeente Kweekschool te Dor drecht slaagde voor onderwijzeres mej. M. Beukelaar. VAN DIEPVRIESKIP TOT VARKENSHAM De Belgische industriële Voogt en Raven- sloot hebben de voormalige diepvriesslachte rijen „Haqu" overgenomen, om daar een vieeswarenfabriek te maken. Beide Belgische industriëlen hebben hierin al een behoorlijke ervaring door het bezit van een fabriek in respectievelijk Deurne en Antwerpen. We kelijks werden zo'n 300 varkens uit ons land naar deze fabrieken vervoerd en ge slacht. Door de mond- en klauwzeer bepa lingen zijn er moeilijkheden met de aanvoer Verduurzaamde vleeswaren mogen echter wel naar België, zodat genoemde vleeswa- renfabrikanten nu de varkens in Oud Vos- semeer gaan bereiden tot ham, rookvlees, worst enz. Voorlopig wordt daartoe het nodige vlees van de groothandel in Rot terdam betrokken. Enkele veranderingen in die diepvrieskipfabriek moeten worden aangebracht, daarna wordt gestart met de vieeswarenfabriek, van waaruit de fabri kanten zullen exporteren naar Duitsland. En geland en Frankrijk. Uit de twee Belgische fabrieken zal personeel worden aangetrokken later mogelijk aangevuld met werknemers uit de omgeving. Op deze manier gaan de Belgische industriëlen de nederlandse var kens toch produktief maken. WEDVLUCHT DUIVEN Met 114 duiven namen de leden van de plaatselijke duivensportver. „De Zwaluw" zaterdag jl. deel aan de nationale vlucht vanaf Orleans over 440 km. De duiven wer den gelost te 6.45 uur. Eerst aankomende duif 15.00.23 uur laatste prijswinnende duif 15.16.27 uur. De uitslag luidt: W. Burgers 1 10 28 J. Hol 2 3 J. Tholenaar 4 5 7 13 16 20 26 en 2e overd. L. M. deHeer 6 22 D. Havermans 8 11 12 15 C. A. Boo- gaart 9 23 A. Douw 14 29 38 P. de Wilde 17 32 J. Vaders 18 21 25 35 36 C. van Meer 19 A. Voormeulen 24 27 34 en 3e overduif J. Potappel 30 A. van Daalen 31 en le overduif C. Timmermans 33 37

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1963 | | pagina 1