WEEKBLBD VOOR HET EILQND THOLEN EK ST.FILIPSLSND
De Nederlandse Landbouw
Wereld zonder haast
Plaatselijk Nieuws
lis
KRONIEK VAN HET LAND
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
I
Interessante ontdekkingen in vergeten land
(VI)
Stijgende kosten - arbeid steeds duurder
ANVV-tip voor vrije uren
Voor uw meubelen
Fa. Poiter-Bouwman - Poortvliet
NEDERLAND WORDT GROTER
EN TE KLEIN?
DE REDAKTIE LEGT U DEZE WEEK VOOR:
DOKTERSDIENSTEN
OP ZONDAG
THOLEN
OUD-VOSSEMEER
19e jaargang No. 32
20 juni 1963
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375
Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531
Giro 124407
Abonnementen 3.00 per halfjaar
franko p.p. 3.60 inkassokosten
Prijs per nummer 15 cent
Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief
Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot
DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen
Terwijl de markten een ander niet zo vro
lijk gezicht tonen, de smaak van de mensen
door een gestegen welvaart verandert en zich
steeds meer landbouwproducenten gaan voe
gen bij het grote aantal, dat er al op de
wereld is, heeft de Nederlandse landbouw
ook nog te kampen met een sterke stijging
van de kosten, welke moeten worden ge
maakt, wil de boer nog wat kunnen produce
ren. De laatste tien jaren zijn de totale
kosten (kunstmest, zaden, brandstoffen, pacht
werktuigen en arbeid) gezamenlijk zo'n
vijftig procent hoger gewordden. Moest de
boer in de vijftiger jaren één gulden uitge
ven om een bepaalde hoeveelheid producten
te verkrijgen voor dezelfde hoeveelheid
moet hij thans anderhalve gulden neertel
len. Het sterkst is de factor arbeid omhoog
geklommen.
Het loonpeil in de land- en tuinbouw is
in de afgelopen tien jaren vrijwel verdubbeld
en verwacht kan worden, dat in de toekomst
nog verdere stijgingen voor de deur staan.
De landbouw is nu eenmaal ingepast in een
zekere economische structuur en moet zich
daardoor richten op de andere bedrijfstak
ken. Als de lonen in de industrie hoger wor
den moet ook de boer meer aan zijn werkne
mers betalen. Dit heeft belangrijke gevolgen
Naarmate het verschil tussen de arbeidslonen
en andere kosten steeds groter wordt, zal de
boer proberen de factor arbeid zo laag mo
gelijk te houden door zo min mogelijk ar
beidskrachten aan te trekken. Dit zuinigjes-
aan doen is alleen mogelijk bij verstrekkende
mechanisatie. De mechanisatie is echter geen
zaak voor iedereen. Zij stelt zeer speciale
eisen aan vakmanschap van ondernemers en
arbeiders, aan landinrichting en zelfs aan de
inrichting van de bedrijfsgebouwen.
De laatste tien jaren is dan ook sterk ge
mechaniseerd in de Nederlandse landbouw.
Het aantal melkmachines was in 1960 bijna
het tiendubbele van het aantal in 1950.
Het aantal motortrekkers verdriedubbelde.
Minister Marijnen (landbouw) verwacht vol
gens zijn nota over het landbouwbeleid, dat
dit proces van vervanging van arbeid door
kapitaal zich zal voortzetten. Dit brengt
heel wat vraagstukken mee. In somige grote
bedrijven is per werknemer op het ogenblik
al honderdduizend gulden geinvesteerd. Het
wordt daardoor voor een alleenstaande boer
die tegelijk eigenaar, arbeider en bedrijfslei
der is, steeds moeilijker voldoende kapitaal
te verzamelen om een bedrijf van voldoende
omvang te financieren. Het financierings
vraagstuk schreeuwt daarbij dus om een op
lossing.
De prijzen van de landbouwproducten
in het bijzonder die van akkerbouw- en vee
houderijproducten hebben de kostenstij
gingen niet kunnen bijhouden. Bovendien zijn
ze achtergebleven op de algemene prijsont
wikkeling in Nederland. De prijsverhouding
tussen agrarische en niet-agrarische produc
ten is daardoor voor de landbouw - de
tuinbouw uitgezonderd ongunstig. Minis
ter Marijnen verwacht, dat de Europese Eco
nomische Gemeenschap hierin wel wat kan
veranderen. Maar dit zal slechts korte tijd
kunnen duren. Er dreigt immers ook in de
EEG een overschot van productie, hetgeen
op langere termijn een ongunstige invloed
op de prijzen heeft.
Ondanks de ongunstige prijsontwikkeling
en de kostenstijgingen is volgens de cijfers
het GEMIDDELDE inkomen in de land
bouw niet achtergebleven op de gemiddelde
verdiensten in de niet-agrarische bedrijfstak
ken. Dit is vooral te danken aan een sterke
productiviteitsstijging per man. In de tien
jaren tussen 1950 en 1960 is de productivi
teit in de landbouw gestegen met 62 procent
in de industrie met 58 procent en in de tota
le economie met 40 procent. De cijfers ver
tellen echter niets over de ontwikkeling bij
de verschillende bedrijfstakken van de land
bouw zelf. Met name de kleine zandboeren
en in het algemeen de kleinere bedrijven
hebben veel te verduren gehad. De re
gering moest zelfs ingrijpen en een zekere
steun verlenen.
De grote vraag voor de komende jaren
is of de productiviteit per man voldoende
snel zal kunnen blijven stijgen om de daling
van het inkomen te kunnen blijven inhalen.
Volgens minister Marijnen zullen daarvoor
nodig zijn: nauwere technische en economi
sche samenwerking, vergroting van de be-
drijfsoppervlakte en intensivering van het
grondgebruik. Daarbij blijft het probleem
om de productie ook kwijt te raken. De Ne
derlandse landbouwroducten zullen van uit
stekende kwaliteit moeten zijn. Belangrijke
steun daarbij kunnen zijn een meer gecoör
dineerde activiteit van de exporthandel en
een goede samenwerking tussen industrie en
handel. (wordt vervolgd)
JnMÉ L 1 -JK drnm*
W-W"
Tussen de Rijn beneden Lobith en Europa-
weg 36 beoosten Arnhem ligt een vrijwel
onbekend stukje Gelderland. Een min of
meer vergeten hoek. Toch wordt de kern
gevormd door een gebied van riet- en wa
terwildernissen, waarden, wallen en oude
rivierlopen, dat binnen onze grenzen zijn
weerga niet vindt. En dan nog liggen aan
zijn peripherie genoeg schatten uitgestald
om er een dag zoek te brengen.
„NIEUW" EN OUD ZEVENAAR
Als die dag komt en U zoekt naar de
gemakkelijkste route om op verkenning uit
te gaan, verlaat dan bij Zevenaar de auto
snelweg.
Voordat U de laatste uitlopers van het ou
de stadje bereikt, moet U beslist even stop
pen voor de ultra moderne kerk, die archi
tect Starmans daar bouwde. Met één oog
opslag ziet U, dat hier radicaal gebroken is
met traditioneel, verouderde vormen. Verge
lijk daarmede eens de kerk in het gehucht
Oud-Zevenaar. Een oude kerk met prachti
ge, gebrandschilderde ramen van Joep Nico-
laas. En de toren is onbetwist de mooiste
van de hele Liemers. Maar het is haast
schemerdonker in die oude kerk. Al het
aardse wordt hier buitengesloten. In de mo
derne schepping van Starmans is openheid
naar binnen en naar buiten.
Een zware dijk ligt als een moederlijk
beschermende arm gebogen om die oude
kerk van Oud Zevenaar. Maar staat ge bo
venop zijn kruin, dan is er geen spoor
van water te bekennen. Dan wilt ge natuur
lijk weten, waarvoor die dijk dient of heeft
gediend. Rijd de weg over zijn kruin naar
het westen tot een handwijzer U het talud
af dirigeert in de richting Pannerden. Links
en rechts weilanden met honderden koebees
ten. Dan daalt de smalle weg na een laatste
bocht plotseling naar een breed open water.
Er is een pontje, dat juist aan de overkant
meert om een paar boeren af te zetten.
Dit is het veer van Bergse Hoofd en dat
water heet Oude Rijn. Dit is Vader Rijn,
de grootvorst van Europa's stromen, uit de
tijd, dat zijn bedding een kiliometer of vijf
oostelijker lag dan vandaag de dag. Toen
keek de robuuste toren van Oud Zevenaar
nog uit op de rivier en vandaar dan ook
de zware dijk, die U daar straks zag.
DE OUDE RIJN
De Oude Rijn heeft zijn grandeur van
brede, snelle stroom totaal verloren. Het is
een langgerekt meer, omzoomd door elzen
en wilgen, lis en riet. Aan zijn oevers ont
wikkelde zich een geheel bijzondere flora.
Ook huizen er zeldzame vogels (roerdomp
en blauwborstje) en in de trektijd strijken er
hele scharen kraanvogels neer. De tijd heeft
dit Oudé Rijngebied omgetoverd tot een na
tuurmonument van de eerste orde.
Het pontje komt terug van de overkant.
Het wordt nog altijd met handkracht be
diend. De koeten en de waterhoentjes gaan
er amper voor opzij. Er is ook nooit het
naderend geronk van een scheepsmotor of
het signaal van een schipper die doortocht
wenst. Er is alleen maar de zuivere stilte
van de natuur met de geuren van water
en waterplanten. En wordt de stilte verbro
ken dan is het door de karekieten, die hun
nest hebben in het riet. Of door de stap van
de veerman die, ongehaast, het pontje langs
de kabel van de ene oever naar de andere
trekt.
Aan de overzijde nu de dijkweg naar~Aerdt
om een kwartier verder, waar het vervallen
Huis Aerdt op restauratie staat te wachten
zuidwaarts af te slaan naar Tolkamer. On
derweg gaat nu en dan even het uitzicht
open "naar de blinkende watervlakten van
de Bijland. Het is een bekend vogelparadijs
en daarnaast biedt de ontzaglijke ruimte
(250 ha met een open verbinding naar de
Rijn) een prachtige gelegenheid voor de
watersport.
In Tolkamer staat U dan aan de nog onge
deelde Rijn, De machtige rivier met zijn
zwermen van schepen, groot en klein. Die
op- en afvaren, aan de steigers meren dan
wel ingewikkelde manoeuvres maken bij het
voor anker gaan midden op de stroom. Is
het wonder, dat de rivier voor Tolkamer wel
eens onze Kalverstraat-op-het-water is ge
noemd?
Dat kleine Tolkamer met de hellende straat
jes, moderne winkels, vier bankfilialen en
zijn Europakade is een internationaal ont
moetingspunt. U kunt er ook geen café
binnenstappen, of er hangt een glazen kast
aan de muur, waarin de post wacht voor
Heinrich Muller uit Koblenz, Louis Tardot
uit Dinant of Jan Hopman uit Vlaardingen.
KASTEEL BABBERICH
Alvorens nu weer koers te zetten naar Ze
venaar en zo de ring van deze zwerftocht
te sluiten, moet U even voor Babberich toch
wel letten op het witte kasteel, dat zo aardig
in vijvers en grachten weerspiegelt. Als elk
oud kasteel, dat zichzelf respecteert, heeft
ook Huis Babberich zijn legende. Lang ge
leden heette het kasteel in de volksmond
Halsaf. Dat klinkt wel een tikkeltje lugu
ber, maar li begrijpt, dat zo'n naam niet
zomaar in de wereld komt.
Op een zondagmorgen togen zeven bandie
ten naar het kasteel om daar hun slag te
slaan. Ze wisten, dat de bewoners naar de
kerk waren en begonnen doodgemoedereerd
een gat in de buitenmuur te hakken. Maar
de dienstbode was wél thuis en bij het horen
van de verdachte brekerij nam ze onverwijld
haar maatregelen. Gewapend met een scher
pe bijl, wachtte ze binnenshuis de komende
dingen af. Toen de eerste rover zich door de
gemaakte opening naar binnen werkte deed
de bijl feilloos zijn plicht. Zevenmaal sloeg
de onversaagde dienstmaagd toe en zeven
maal rolde een boosdoenershoofd met achter
lating van de rest over de vloer. Toen de
kasteelheer met de zijnen thuis kwam uit
de kerk, stonden de koppen der onthalsde
boeven keurig op een rij bovenop het kabinet
Een soortgelijk verhaal wordt van meer
plaatsen verteld. In Amsterdam werden de
hoofden niet op de kast gezet, maar in de
gevel gemetseld. Dat werd het Huis-met-de-
Hoofden.
Zo zijn er in de vergeten hoek van het
Liemerse land en vooral in het stroomgebied
van de Oude Rijn interessante ontdekkingen
te doen. Men wandelt er nog niet over
platgelopen paden en daarom is ook dit
brokje Nederland toeristisch zeer de moeite
waard. Jac. Gazenbeek
Voor iedereen, die voor korte of lan
gere tijd recreatie in ons land zoekt,
staat een netwerk van 370 VVV's
gaarne kosteloos gereed voor het ver
strekken van toeristische inlichtingen.
Waar moet het met Nederland naar toe?
Moet men het antwoord hoofdschuddend
geven of kan men geestdriftig losbarsten in
gloedvolle toekomstbeschouwingen? Het is
nog een raadsel. Een feit is, dat het beeld
van ons land van vandaag vol tegenstrij
digheden zit, maar vooral vol levenslust. Dit
bijvoorbeeld is de schets van dit jaar: ste
den slokken grond op, de industrie breidt
zich koortsachtig uit, wegen geraken over
belast, parkeerruimte is even kostbaar als
goud, er zijn geen recreatiemogelijkheden
meer: maar ook, de zee wordt ingepolderd,
nieuwe zoetwaterbekkens ontstaan onder de
nijvere handen van waterveroveraars, de Del
tawerken trekken alom in de wereld de aan
dacht en de werkgelegenheid is nog nooit
zo ruim geweest.
Dit beeld staat vastgelegd in een enorm
naslagwerk „Nederland wordt groter", van
drs Eldert Willems, dat onlangs is versche
nen. Het boek is meer dan een naslagwerk
of een atlas, het is een brandend betoog over
de innerlijke kracht van Nederland.
Iedere zeven jaren krijgt ons land er één
miljoen inwoners bij. Al die mensen heb
ben een zekere hoeveelheid grond om te
wonen, te leven en zich te amuseren no
dig. „Nu al vormt de grond van Nederland
de inzet van een belangenstrijd: elk trekt
eraan en wil zijn deel", zegt de schrijver.
Er is voor iedereen en voor alles een tekort
aan wat dan ook. Alles en iedereen wil
uitbreiden. Expansie is het toverwoord, dat
de toekomst beheerst.
Spookachtig, maar Itoch angstwekkend
reëel is bijvoorbeeld het beeld van de drie
grootste Nederlandse steden over zo'n jaar
of vijf a tien. De agglomeratie Amsterdam
moet rekening houden met één miljoen 135
duizend inwoners rond 1980. Waar moeten
zij blijven? Amsterdam zelf zal ruimte heb
ben voor één miljoen Buurtsteden of nieuwe
kernen moeten de rest opvangen. Rotterdam
blijft groeien als kool. In tien jaren is het
een wereldstad geworden met een Lijnbaan,
die de Fifth Avenue van Europa is gewor
den In 't jaar 2000 zal Rotterdam 1.325.000
inwoners hebben. Waar moet de „Poort van
Europa" hen bergen? En den Haag de
Residentie is al over vijf jaren volge
bouwd. Maar toch zullen er zo velen naar
Den Haag trekken, dat de Hofstad rond
1980 bijna één miljoen inwoners zal moeten
bergen. Waar? In een nieuwe satellietstad
zegt drs Willems.
De grote drie zijn niet dc enigen, die zich
onstuimig uitbreiden. Eindhoven bijvoorbeeld
is hard op weg Utrecht als vierde in het land
op zij te zetten. De bevolking van Neder
land verdubbelde deze eeuw, maar Eind
hoven werd zeven maal groter. In Zeeland
zullen Vlissingen en Middelburg uitgroeien
tto 'n dubbelstad met 200.000 inwoners. Dit
alles vraagt grond voor woningbouw. Het
vraagt ook goede wegen en verbindingen.
„Er is een verkeersstorm op til. Een la
wine verplaatst zich door het land, uiterst
technisch, vol onvriendelijk gebrul, een
spoor van olievlekken achterlatend. Een
lawine, waarvan het geweld in banen
moet worden geleid, maar die nooit kan
worden gestuit." Waaruit die lawine be
staat? Uit meer dan zeshonderdduizend per
sonenauto's, hondervijftigduizend vrachtau
to's, motoren en scooters en uit meer dan
1.25 miljoen bromfietsen. De wegen zullen
te smal worden, de verbindingen te stroef.
Ruimte en grond moeten de oplossing bren
gen.
Nederland heeft een ander gezicht dan dat
van molens, tulpen, kaas en Delfts Blauw.
Dat wordt snel duidelijk door de flitsen,
welke drs Willems van ons land geeft.
Éénderde van de bevolking van de Rand
stad Holland verlaat in de vrije tijd de woon
plaats op zoek naar ruimte en lucht. Maar
op een zonnige dag trekken zo'n kleine mil
joen bezoekers naar de kust van de Noord
zee. Geen wonder dat men nu al de borden
kan vinden „Strand vol". Recreatieruimte
moet voor iedereen worden geschapen. In
nieuwe gebieden in Salland en Twente, in
Brabant en Zeeland. Als Nederland maar
niet te klein wordt.
De landbouw stijgende kosten~arbeid
steeds duurder
Constructiebedrijf opende haar deuren
in Sint-Maartensdijk.
Grootste eilandveiling noteerde ruim
drie miljoen omzet
De noodslachtplaats te Poortvliet
Te snel rijden op onze polderwegen
Jan Overeenkam vreugde brengen
De eerste geslaagden
Overigens laten we deze week een ander de krant vullen.
dr. A. A. Kugel, Poortvliet tel. 01662-400
dr. J. Vermet, Nw-Vossemeer tel. 01676-415
Dr. H. Zoeteman, Stavenisse, tel. 01663-400.
HOOGWATER
in de week van 23 tot en met 29 juni
zondag 4.40 17.08
5.25 17.50
6.12 18.35
6.50 19.10
7.33 20.—
8,23 20.50
9.17 21.38
maandag
dinsdag
woensdag
donderdag
vrijdag
zaterdag
vrijdag 21 juni Nieuwe Maan te 12.46 uur
vrijdag 28 juni Eerste Kwartier te 21.24 u.
AANBESTEDING RIOLERING
Opnieuw werd door burgemeester en wet
houder? van Tholen een gedeelte van de
nieuwe riolering aanbesteed. Het betreft de
aanleg van nieuwe riolering ten noorden
van de Dalemseweg en achter „Ten Anker"
Inschrijvers waren de gebroeders J. en M.
Moerland Zn te Sint Annaland voor
f 81.400.de firma M. van der Velde Zn
te Bruinisse voor f 85.420.en de heer A.
Klippel te Stavenisse voor f 88.888.—.
BURGERLIJKE STAND
Geboren:
6 juni Joan Abraham zoon van Abraham
Christiaan Kot en Johanna Quist
11 juni Job Levinus zoon van Job Schot
en Levina de Koeijer
15 juni Leendert zoon van Kornelis Pieter
Jansen en Geertruida Elizabeth Mol
RIJKSPO STSPA ARB ANK
In de maand mei 1963 werd te Tholen met
ressort bij de Rijkspostspaarbank ingelegd
f 94.866.33 en terugbetaald f 61.327,47.
VRAGEN NAAR AANLEIDING VAN
DE DIJKVERZAKKING AAN DE WAL
Door dhr. C. Boender te Tholen zijn in
verband met de dijkafschuiving op het Wal
letje de volgende vragen aan Gedeputeerde
Staten gesteld:
1. Is het Gedeputeerde Staten bekend, dat
de verzakking van de waterkerende dijk
in de gemeente Tholen (Wal), die ont
staan is op 30 december 1962, nog steeds
niet definitief hersteld is, en dat de oor
zaak daarvan gezocht moet worden al
thans voorzover blijkt uit het antwoord
van de voorzitter van de gemeeneraad
van Tholen op hieromtrent in de raad
gestelde vragen, in een verschil van me
ning tussen het Waterschap Tholen en
de Waterleidingmaatschappij Tholen o-
ver het dragen van de kosten van herstel.
2. Zijn Gedeputeerde Staten bereid maat
regelen te nemen, c.q. bemiddelling te
verlenen om tot een spoedig herstel te
komen, waardoor niet alleen de veiligheid
gediend wordt, maar waardoor het ook
mogelijk wordt de (in de gemeente Tho
len enige) te verwarmen oesterput weer
te gebruiken voor door de concessie
houdster, Fa. Baaij gezamenlijk met Bo-
na-Fides n.v. aangekochte franse en Por
tugese oesters.
CONCORDIA GING NAAR
OISTERWIJK
Daartoe uitgenodigd door het feestcomité
bracht de harmonie „Concordia" met drum
band, met leden, echtgenoten enz. bij elkaar
een gezelschap van ongeveer 90 personen
donderdag jl. een bezoek aan de gemeente
Oisterwijk, die deze maand ha.r 750-jarig
bestaan viert.
Na een bezoek aan de „Efteling" te Kaats
heuvel en een rondrit door het aan natuur
schoon rijke vennengebied bij Oirschot, werd
in deze plaats 's avonds een rondgang ge
maakt, afgesloten met een mars op het feest
terrein.
In de op dit terein staande feesthal was
men luisterend naar en dansend op de pit
tige muziek van een Beiers orkest nog gerui
me tijd gezellig bijeen, alvorens de terugreis
naar Tholen werd ondernomen.
WEDVLUCHT
De Trouwe Duif hield een concours van
uit Orleans 436 km in concours 85 duiven
gelost werd om 6.45 uur. Daar het concours
om 9.30 uur gesloten werd waren ale prijzen
nog niet verdiend.
G. Soomers 1 6 Gebr. Baaij 2 8 Joh. Deurloo
3 5 L. Laban 4 9 10 A. de Jonge 7 11 21
D. Jansen 12 13 18 A. Burgers 14 20 M.
Moeliker 15 L. Jansen 16 J. Praat 17 P.
den Boef 19 P. Kegge 22
Aankomst eerste duif 3.25.45 uur laatste
duif 7.57.53 uur.
BEJAARDENAVOND
A.s. dinsdag zal er 's avonds (dus in
plaats van het gebruikelijke 's middags) om
half acht een bejaardenavond in Ten Anker
worden gehouden. Voor de bejaarden zal
optreden het Vitamine (A) musement ge
zelschap, die met zang, muziek, toneel en
declamatie de avond zal verzorgen. Allen
hartelijk welkom om 7.30 uur 's avonds.
GESLAAGD
Aan de gemeente Kweekschool te Dor
drecht slaagde voor onderwijzeres mej. M.
Beukelaar.
VAN DIEPVRIESKIP TOT
VARKENSHAM
De Belgische industriële Voogt en Raven-
sloot hebben de voormalige diepvriesslachte
rijen „Haqu" overgenomen, om daar een
vieeswarenfabriek te maken. Beide Belgische
industriëlen hebben hierin al een behoorlijke
ervaring door het bezit van een fabriek in
respectievelijk Deurne en Antwerpen. We
kelijks werden zo'n 300 varkens uit ons
land naar deze fabrieken vervoerd en ge
slacht. Door de mond- en klauwzeer bepa
lingen zijn er moeilijkheden met de aanvoer
Verduurzaamde vleeswaren mogen echter
wel naar België, zodat genoemde vleeswa-
renfabrikanten nu de varkens in Oud Vos-
semeer gaan bereiden tot ham, rookvlees,
worst enz. Voorlopig wordt daartoe het
nodige vlees van de groothandel in Rot
terdam betrokken. Enkele veranderingen
in die diepvrieskipfabriek moeten worden
aangebracht, daarna wordt gestart met de
vieeswarenfabriek, van waaruit de fabri
kanten zullen exporteren naar Duitsland. En
geland en Frankrijk. Uit de twee Belgische
fabrieken zal personeel worden aangetrokken
later mogelijk aangevuld met werknemers
uit de omgeving. Op deze manier gaan de
Belgische industriëlen de nederlandse var
kens toch produktief maken.
WEDVLUCHT DUIVEN
Met 114 duiven namen de leden van de
plaatselijke duivensportver. „De Zwaluw"
zaterdag jl. deel aan de nationale vlucht
vanaf Orleans over 440 km. De duiven wer
den gelost te 6.45 uur. Eerst aankomende
duif 15.00.23 uur laatste prijswinnende duif
15.16.27 uur.
De uitslag luidt:
W. Burgers 1 10 28 J. Hol 2 3 J. Tholenaar
4 5 7 13 16 20 26 en 2e overd. L. M. deHeer
6 22 D. Havermans 8 11 12 15 C. A. Boo-
gaart 9 23 A. Douw 14 29 38 P. de Wilde
17 32 J. Vaders 18 21 25 35 36 C. van
Meer 19 A. Voormeulen 24 27 34 en 3e
overduif J. Potappel 30 A. van Daalen 31 en
le overduif C. Timmermans 33 37