WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FIUPSLOND Welke tendracht- mogelijkheden Binnen tien jaar SCHELDE - RIJN VERBINDING VIA EENDRACHT Plaatselijk Nieuws WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Oefening Zeeland VERSCHIJNT IEDERE DONDERDAG Jaarverslag 1962 Schooltandverzorging Jan Overeenkam Ter afsluiting opleiding Mobiel Genees kundig Team en Mobiele Reddingsploeg op Tholen grootste B.B, oefening in Sint Maartensdijk Commissaris der Koningin kwam kijkje nemen DE REDAKTIE LEGT U DEZE WEEK VOOR: van trekvaart tot duwvaart I ■1 a DOKTERSDIENSTEN OP ZONDAG THOLEN 19e jaargang No. 27 16 mei 1963 Uitgevers C. J. ZAGHARIASSË en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531 - Giro 124407 Abonnementen 3.00 per halfjaar franko p.p. 3.60 inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen De Rijn ontspringt op de St. Gotthard, vorm bij Schaffhausen de beroemde waterval en komt bij Lobith in ons land. Wanneer dit overbleef van de aardrijkskunde les op de lagere school, vend de onderwijzer het voldoende en zelf vond je dit ook meer dan genoeg. Terloops werd aangetipt dat het de grootste rivier was van West Europa en bij de Nederlandse aardrijkskunde moest je verder weten hoe ze zich bij Pannerden split ste in twee armen, die zich in de Nieuwe Maas weer verenigen. Tijdens de romanti sche leeftijd domineert de wijn rond de Rijn en tenslotte kom je er dan als streekbewoner nog eens mee in aanraking, wanneer er een Schelde-Rijnkanaal wordt aangelegd. Dat is nu het geval binnen de tien jaar. En het laat onze streek niet onberoerd. Niet alleen van wege de grote werken, die in en om de Een dracht worden uitgevoerd, maar ook vanwe ge nieuwe mogelijkheden. Welke? Die vraag is wel moeilijk te beantwoorden: Het zou van overdreven optimisme getui gen, wanneer men van mening is, dat zich rond1 die verbrede Eendracht direct grote in dustrieën zullen neerzetten. In dat opzicht is het kanaal van Zuid Beveland zeker geen hoopgevend voorbeeld, zoals de grote ver keersweg langs Staphorst we herinneren ons altijd de uitspraak van de directeur van het E.T.I drs M. C. Verburg geen voorbeeld is van industrievestiging aan een grote verkeersweg. Zoals het de bedoeling is van deze Schelde-Rijnverbinding zullen de meeste schepen doorvaren. Men zal zich ten aanzien van industrievestigingen langs het Eendrachtkanaal voortshands niet moe ten blijmaken. Wel te meer verheugd zijn over de kernaanwijzing van Sint Maartens dijk, waar zich de industrieën over de ver dere ontsluiting van Tholen kunnen verheu gen. En dit kunnen ook de streekbewoners doen. De positieve kant van deze nieuwe Schelde-Rijnvaart binnen afzienbare tijd want dat is toch een periode van tien jaar is dat de streek weer dichter bij de „be woonde" wereld wordt gebracht. Middels het drukke verkeer op het Eendrachtvaarwa- ter, middels en vooral door de betere (brug)- verbindingen met ongetwijfeld ook beter aan sluitende wegen naar de Zoomweg. Dat tegelijkertijd het zgn. Kreekrakplan wat verder naar de achtergrond of een ver dere toekomst is verdrongen kan geen voor deel zijn. maar het kan tegelijkertijd inhouden dat het aardig op gang komende Sloeplan in sneller tempo wordt uitgevoerd met ook daaraan voör. onze streek verbonden voorde len. Met name de goed op gang komende tuinbouwontwikkeling is hierbij zeker niet onbelangrijk daar de streek als verzorgings gebied een goede kans blijft houden. Bij onze streek hoort ook St. Philipsland. Inplaats van de Slaakdam wordt het een brug. Een zodanige verbinding, dat het nau welijks een achteruitgang kanzijn. Ook daar moet men zich evenwel niet te veel vast klampen aan mogelijkheden van insteekhaven of industrie. Hoewel ten aanzien van dit laatste de mogelijkheid eerder groter dan kleiner is geworden. Resumerend mogen we met het nodige voorbehoud concluderen, dat de gemeente Tholen naast de niet minder goede toekoms tige brugverbinding een levendiger beeld zal krijgen vanwege een drukke doorvaart met bijkomstige mogelijkheden daaraan ver bonden mogelijkheden in de verzorgingssec tor. Voorts dat Oud Vosemeer door een vaste (brug)verbinding meer ontsluiting krijgt, waarvan de voordelen voor zichzelf spreken, omdat het ook omgekeerd gemak kelijker wordt die gegieente te bereiken. Zit er misschien voor Sint Annaland en St. Phi lipsland, aan de rand van het kanaal, met een (jacht)haven een toenemende recreatieve mogelijkheid in, Betekent het voor de kern gemeente Sint Maartensdijk onbetwist een betere ontsluiting, evenals voor de gehele streek. Uiteraard kan dan tevens het oog gericht worden op de mogelijkheid van een betere aansluiting met overig Zeeland mid dels de strekdam of op andere wijze, een toekomstbeeld, dat men nog moet verschui ven tot wellicht na de afsluiting der Ooster- schelde. Betekent het dat onze streek zich dank zij de kernaanwijzing, dank zij de tuin bouwontwikkeling, dank zij straks de nieuwe Schelde-Rijnverbinding zich volledig zal kun nen handhaven,waa rbij dan eventuele indu strie-vestigingen langs die Eendracht als ge waardeerd extraatje worden genomen. Het ziet er in elk geval geheel anders uit dan een tiental jaren geleden. De inkt vloeide, het akkoord tussen Nederland en België inzake de Schelde-Rijnverbinding kwam maandag officieel tot stand. Met de handtekeningen van de Belgische en Nederlandse minister presidenten Lefèvre en De Quay en die van de ministers van buitenlandse zaken Fayat en Luns werd tegelijkertijd een nog niet geheel uitgewerkt project in het vooruitzicht gesteld, dat naar schatting 260 miljoen gulden gaat kosten. Met een Nederlands aandeel van 22 miljoen en overigens voor Belgische rekening is. Een project van kanalen, sluizen, bruggen en andere kunstwerken, waarbij onze streek nauw betrokken wordt In deze nieuwe ver binding werd de Eendracht opgenomen en zal St. Philipsland opnieuw „eiland" worden, zij het dan een eiland met een brug. Vooralsnog zijn de gevolgen niet te overzien, noch de wellicht gunstige, noch de misschien minder gunstige. De tijd zal het leren, al dient de tijd daarvóór welbesteed te worden. VOORNAAMSTE PROJECTEN Het begint bij Antwerpen, waarvanaf een kanaal naar de Oosterschelde wordt gegra ven en daarna de negentiende eeuwse Kreek- rakdam wordt doorboord. Een kanaal met een bodemdiepte van tenminste 3.40 m - n.a.p., een bodembreedte van niet minder dan negentig meter, met dijken van een 4.50 m en hoge kruinhoogte, een berm aan de oostzijde van 40 meter, met bedieningswegen en een rijweg van 4.50 meter. In dit kanaal komt een sluizencomplex. Via de Kreekrak komt dit kanaal in de Oosterschelde, waar een vaargeul wordt ge maakt van tenminste 150 meter bodem breed te en een diepte van tenminste 7 meter. Daar komt een tweede sluizencomplex, bestaande uit twee gelijke schutsluizen met een nuttige lengte sluiskolk van 320 meter, doorvaart wijdte en hoogte 24 meter. Aan weerszijden van die sluizen worden voorhavens met wachtplaatsen gemaakt, waarbij rekening wordt gehouden met de vaart van duwkon- vooien. Over dit sluizen complex, wat in de omgeving van de Hogerwaartpolder komt wordt een spoorbrug en een verkeersbrug gebouwd Vaste bruggen met een vrije door- vaarthoogte van 9.10 meter, boven het nor male peil van het kanaal. De spoorbrug met dubbelspoor de verkeersbrug met een auto weg van 2 x 7.25 m. rijbreejdte, vlucht- bermen 2 x 3.00 meter, breedte weg langzaam verkeer 5 meter, breedte tussenbermen 7.50 m, breedte voetpaden 2 x 1.50 m Ook bij Bath komt een verkeersbrug met een door- vaartwijdte van 110 meter, doorvaarthoogte van 9.10 m breedte rijweg 7.50, veiligheids stroken 2 x 0.75 m, rijwielpaden 2 x 2.50 m, voetpaden 2x 1.50 m. EENDRACHT Vanaf de Oosterschelde komt de vaargeul in de Eendracht, die zal worden uitgediept en verbreed en gecorrigeerd. De juiste aan sluiting vanaf de Oosterschelde is nog niet precies aangegeven. De bocht bij Tholen wordt aan de Brabantse kant in de Auverg- nepolder rechtgetrokken. Bodemdiepte mins tens 6 meter n.a.p bodembreedte mins tens 54 meter, verdere verruiming tot een bodembreedte van 90 meter. Tussen de Eer ste Bathpolder en de mond van de Eendracht zal later een strekdam worden aangelegd, na afsluiting der Oosterschelde, Dit is dus nog wel toekomstmuziek maar dit kan be langrijk worden voor een verbinding met overig Zeeland. Deze dam krijgt ter hoogte van Bergen op Zoom een doorvaartopening en dient voor afscherming tegen ijsgang en golfslag. Bij Tholen en of dat nu precies op dezelfde plaats zal zijn als de huidige vaste verbinding, is nog niet bekend, komt een verkeersbrug van dezelfde arfmetingen als genoemd bij Bath, dus een rijbaan van 7.50 m veiligheidsstroken 2 x 0.75 m, rij wielpaden 2x2.50 m voetpaden 2x1.50, doorvaatrwijdte 110 m, doorvaarthoogte 9.10 m. Langs de Eendracht komen aan weerszij den dijken met een kruinhoogte van 6 m boven n.a.p. kruinbreedte van 2 meter. Ter vervanging van het pontveer Oud en Nieuw Vossemeer komt een vaste brug voor gemengd verkeer met een doorvaart- wijdte van 110 meter doorvaarthoogte ook weer 9.10 m,br eedte rijweg 7.50 m en voet paden 2 x 1.50 m. DOOR DE SLAAK Het juiste punt van ombuiging naar de Slaak is ook nog niet definitief In elk geval zal dat het geval zijn tussen Oud Vossemeer en Sint Annaland. Langs de zeewering afge meten zal dat zo ongeveer op de helft zijn. zonder dat het op Sint Annalandse grond komt. Tussen Krabbekreek en Krammer ligt de Slaakdam, die dus ergens en men zal wel zoveel mogelijk de kortste verbinding naar de Krammer nemen zal worden door graven. De bodembreedte van deze door snijding wordt 90me ter, diepte 6 meter n.a.p., waarbij de vaargeul in de schorren voor de Prins Hendrikpolder eenzelfde pro fiel krijgt als de vaorgeul van Bergen op Zoom naar de Eendracht, die in de Ooster schelde dus. Inplaats van de vaste verbin ding via de Slaakdam zal St. Philipsland daar een verkeersbrug krijgen met afmetin gen zoals de overbrugging van de Eendracht bij Tholen, hiervoor genoemd. Aan beide kanten ook hoogwaterkerende dijken met een kruinhoogte van 6 m boven n.a.p. en een kruinbreedte van 2.00 meter, Ter weerszij den worden watergangen aangelegd, die door een grondduiker onderling worden verbon den. Men kan dus hieruit wel opmaken, dat er van de huidige Slaakdam niet zo heel veel zal overblijven. Vanzelfsprekend is het voor onze streek van belang, waar de werken precies komen. Aangenomen mag worden, dat een groot deel der verbreding van de Eendracht ten koste zal gaan van Brabantse grond, temeer omdat zoveel mogelijk de korste verbindiing wordt gezocht. Het zal betekenen, dat de verbin ding Antwerpen - Dordrecht van 125 km wordt bekort tot 85 km terwijl de vaarduur van 10 a 11 uur wordt terggebracht tot 6 uur. Overigens zal de nadere studie van dit object nog wel anderhalf jaar in beslag nemen, zodat er voor 1965 niet veel van ge zien zal worden. Maar dat is ook weer niet zo heel ver af, zeker niet, wanneer men na gaat dat deze kwestie zelf tussen Nederland en Belgie al een eeuw hangt Nederland bevond zich dinsdagmiddag 14 mei vanaf 2.00 uur nm in oorlog. En dus ook Sint-Maartensdijk. Als onderdeel van storingsaanvallen hadden vijandelijke luchtstrijdkrachten op de middag aanvallen gedaan op verschillende doelen op Zuid-Beve land en Tholen. In laatstgenoemde streek moest vooral de kom van Sint-Maartensdijk het ontgelden. Terwijl daar een bewakings compagnie van de Koninklijke Luchtmacht doortrok, werd ze met raketten en boordwapens bestookt. Militaire- en burgergewonden bij tientallen. De Mobiele Reddingsploeg moest worden ingezet, evenals het Mobiel Geneeskundig Team. Het wordt nog erger, want een helicopter, die vanuit de vliegbases Woensdrecht boven Tholen een verkenningsvlucht maakt, stort neer op het Smerdiekse marktplein en veroorzaakt verschillende branden. De plaatselijke brandweer kan dat niet verwerken en alle korpsen van de streek worden opgeroepen. Dat is dan de samenvatting van de gehou den oefening de grootste tot dusver in onze streek, die de BB met militaire samenwerking dinsdag jl. te St. Maartensdijk hield. Reeds om 12.00 uur was het personeel van het M.G.T. en de M.R.P. verzameld in de opstellingsplaatsen te Scherpenisse en St Annaland. Militaire vrachtwagens stonden daar ter beschikking. Om 2.00 uur begon de oefening toen 40m ilitairen en 20 burgers (leerlingen van de L.T.S.) min of meer ernstig gewond waren. De verzamelplaats gewonden was in de openbare lagere school De militaire gewonden werden naar Ber gen op Zoom afgevoerd en! een vliegverbin ding kwam tot stand tussen Deelen en Woensdrecht Beide Mobiele teams hadden handen vol werk. Staaltjes van goed reddingswerk werden vertoond, toen gewonden via takels en lad ders vanaf steigers voor het gemeentehuis werden neergelaten. Het kantelen in de lucht van één der slachtofers bevestigde de goede binding op de brancard. De Commissaris der Koningin was getuige van dit onderdeel en bracht door zijn aanwezigheid nieuwe energie bij de teamleden hun werk uitstekend te verrichten. Ook van militaire zijde waren hoge functionarissen aanwezig, onder een luitenant generaal en overste. Een adjunct-inspecteur van het Brand weerwezen volgde mede de oefening, die was opgezet door het Hoofd Bescherming Bevol king J. R. de Boer te Zierikzee. Burgemeester Bouwense was vrijwel ge regeld aanwezig, terwijl 's avond ook bur gemeester van der Hoeven uit Tholen een overzicht nam. De plaatselijke brandweer begreep al spoe dig dit alles niet alleen baas te kunnen, zo dat de hulp werd ingeroepen van de korpsen uit Poortvliet, Scherpenisse, Tholen en Sint Annaland. zij het dan alleen in de avonduren De indruk van de leiding was dat zowel beide mobiele teams als de brandweerkorpsen zich uitstekend van hun taak hebben gekwe ten. En wat de brandweerkorpsen betreft, een militair uit Nunspeet, als zwaar gewon de „afgeschreven" vond de organisatie uit stekend, de koffie bizonder goed en het ge heel en welkome afwisseling in het vredig militaire leven De voorzitter van de Sichting Schooltand verzorging op het eiland Tholen en St. Phi lipsland constateert in het voorwoord van genoemd jaarverslag dat er weliswaar een kleine teruggang is in het aantal deelnemen de kinderen, hetgeen door betere voorlichting aan de ouders mogelijk voorkomen kan wor den, maar dat de dienst in het verslagjaar overigens bevredigend is verlopen. Daaraan heeft ook het onderwijzend personeel belang rijk toe bijgedragen, zo meent burgemeester Bouwense, waarom hij ook voor het komend jaar weer een beroep op de leerkrachten doet Als schooltandarts is in onze streek werk zaam de heer H. M. Govaert uit Bergen op Zoom met als assistente mej. N. van Dijke uit Oud Vossemeer. In St. Philipsland was tandarts O. J. A. Schulte werkzaam met eigen assistente. De administratie werd ver zorgd door de heer H. J. Dogge te Halste- ren. Aan het eind van vorig schooljaar wa. ren nog 1155 kinderen voor de schooltand- Welke Eendracht-mogelijkheden De Schelde Rijnverbinding Hoe onze streek en ons land uit de stembus kwam Drakensteijn van Prinses Beatrix De Landbouw-nota Grote BB oefening in Sint-Maartensdijk Jan Overeenkam en op Koninginnedag versierd Voetbal-spanning Een diplomaat is iemand die tweemaal denkt om niets te zeggen. Goed, goed! Ik zal meeblazen in het koor van visioen-oproepende streekbewoners In- dustriewenkende lieden. Hoge schoorsteen- verwachtende complexen langs het toekoms tige Eendrachtkanaal. Denderende vrachtau to's, lawaaierige brommers, rook uitproes to's. over Eendrachtbruggen. Haastige au- tende duw-vaarders. Ik gun burgemeester de Jonge best een insteekhaven daarop neer blikkend als in 1631 admiraal Hollare, toen hij de Spaanse zeemacht kelderde en Tholen scheepswerven. Maar ik verwacht toch en mag dat enerzijds nog hopen ook dat ik over tien jaar met een dan rentenierende burgemeester Versluijs, beiden aan een krom me pijp trekkend, zal zitten aan de oever van het zo drukke Eendrachtkanaal aan de Veerdijk. En met groeiend heimwee denicen aan Maas en Havermans, de zo bereidwillige W: rï;8l: veerpontoverzetters zonder drukte, zonder overbeleefdheid, maar eenvoudig en goeds moeds. Of aan de tijd, dat de ruggen bogen om de pont over te trekken. En met een trek aan de korte pijp zal de heimwee groter worden, naar de stilte van het rustige veer, naar de romantiek van het zilt en de rust. Er valt dan een druppel op de pijp van de burgemeester,... niet uit zn' oog. En ik veeg de voorgevel haastig af, om een val lende druppelt e voorkomen. Beiden zullen we peinzend onze blik over de machtige duw-vaarders laten gaan en ons de veerpont herinneren, versierd op Koninginnedag met een zeemeeuw in geruisloze glijvlucht daar boven en en tot de burgemeester zich ook herinnert, dat het de eerste is en hij z'n A.O.W nog moet halen. wÈÊËÊA i 1 f\ jEMkV *Z En op Koninginnedag versierd verzorging ingeschreven tegen aan het begin 1172. Alle kinderen werden in dat jaar twee maal onderzocht en zonodig behandeld. In totaal werden 1881, vullingen gelegd of ge middeld 1.6 per leerling. Genoemd aantallee rlingen deelnemers bete kent 64 van het totaal aantal leerlingen op de lagere scholen van onze streek. Er kan dus nog meer bij. In de totale jaarkos- ten ad f 15.041,97 betalen de gemeenten f 4944,31 of 33 Bij het verlaten van de lagere school wordt een briefje meegege ven, waarin wordt aangespoord tot regel matige conrtole bij de tandarts. dr P. J. Duinker, Tholen tel. 01660500 tel. 01677—500 dr H. Menger, St. Philipsland Dr. H. Zoeteman, Stavenisse, tel. 01663-400. HOOGWATER in de week van 19 tot en met 25 mei 1963 zondag maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag 0.49 1.54 2.44 3.27 4.10 4 54 12.10 13.24 14.22 15.10 15.54 16.37 17,20 donderdag 23 mei Nieuwe Maan te 15.10 uur DAMMEN Uitslag van de onderlinge competitie ge- speeld op dinsdag 7 mei 1963 H. Baaij J. v. d. Velde 0 -2 C. Overbeeke D. Soomers 0 -2 Adr. Quist A. Tichem 0 -2 J. Donken T. Tange 0 -2 A. Tichem Jac. de Rijke 0- -2 Adr. Quist H. Baaij 2 -0 M. Schot P. v. d. Velde 0 -2 VEILIG VERKEERS-RIT Tijdens een slechts door enkele leden bijge woonde vergadering van de Bond voor Veilig Verkeer, afdeling Tholen, werd beslo ten om een veiligverkeersrit te organiseren. De aanwezige leden bleken bereid deze rit in elkaar te zetten en het is nu de bedoeling deze rit a.s. zaterdag 18 mei te verrijden. Er wordt om half drie gestart aan hotel „Zee land" De deelname is opengesteld voor au to's. motoren en bromfietsen. Het parcours is ongeveer 30 kilometer. Voor de deelne mers zijn er mooie prijzen aan verbonden. De opzet is speciaal bedoeld als veiligver keersrit met enkele oriëntatiepunten. Het be stuur hoopt, dat er voor deze eerste thoolse rit goede deelname zal zijn, wat voor haar een aansporing betekent op die weg door te gaan. Op de advertentiepagina vindt men nog verdere bizonderheden. WAT DOET HET KORPS RIJKSPOLITIE Teneinde een positieve bijdrage te leveren tot de verbetering van de verhouding poli tie - publiek wordt momenteel in verschillen de gemeenten in de provincie Zuid Holland een rijkspolitietentoonstelling gehouden, ge naamd „Raad en Daad". Deze tentoonstel ling komt ook in de provincie Zeeland en de eerste wordt gehouden in Tholen op 28 mei a s. waarop we nog nader terugkomen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1963 | | pagina 1