WEEKBLOD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLQNO De Gemeenten. SIMCA Plaatselijk nieuws. WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Aktiviteiten op velerlei terrein. Nieuwsbrief. JAARVERSLAG STREEKVERBETERING. garage A. Vos DOKTERSDIENSTEN OP ZONDAG THOLEN 18e jaargang No. 27 17 mei 1962 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm, Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531 Abonnementen 2.70 per halfjaar franko p.p. 3.30 inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Giro 124407 Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 - Advertenties worden tot DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen (ii) In ons vorig artikel hebben we een uit voerige beschouwing gewijd aan het ont staan der gemeenten. Bezien we thans eens nader de hedendaagse gemeenten. Bij de in richting van onze staat is een belangrijke plaats ingeruimd voor de plaatselijke be sturen. Het is gebleken, dat de gemeenten zeer bruikbare instituten zijn om aan de een heidsstaat, die toch noodgedwongen een zekere centralisatie inhoudt, een betere de mocratische grondslag te geven. Het tot op zekere hoogte zelfstandigheid verlenen aan lagere lichamen dan het rijk, is de decentrali satie, waarvan in onze grondwet wordt uit gegaan. Opzettelijk heeft men voor deze be stuursvorm gekozen omdat deze onmisken baar vele voordelen met zich meebrengt. Een sterk gecentraliseerd bestuur'werkt bu reaucratie in de hand. Hoe kleiner de ge meenschappen worden hoe dichter de be stuurder bij de bestuurden staat. Wanneer dan bovendien de verkiezing van de be stuurder op een democratische wijze plaats vindt is er een reële basis voor een goed plaatselijk burgerschap. Men moet dit laatste niet te letterlijk nemen, want een plaatselijk burgerschap in de zin van een staatsburger schap bestaat er niet. In een gemeente kan men een woonplaats hebben of ook kan men ingezetene van een gemeente zijn. Het plaat selijk burgerschap moet meer gezien worden in de politieke betekenis. Aan dit begrip is altijd veel waarde toegekend. Thorbecke in eigen persoon heeft er naar gestreefd een basis te scheppen voor een goed plaatselijk bestuur daar hij van mening was, dat dit de grondslag is voor een goed landsbestuur. Van hem is ook het gezegde, dat een goed staatsburgerschap begint bij een goed plaat selijk burgerschap. Bij de opbouw van de inrichting van onze staat heeft men dus ge kozen voor de decentralisatie, dat wil zeggen voor het geven van zelfstandige bevoegd heden aan gemeenten en provinciën. Er kan niet gezegd worden, dat van deze zelfstan digheid bij de provincies veel opvalt. Bij de gemeenten kan dat wel gesteld worden Ze zijn nog steeds levende organisaties binnen de staat. Het belangrijkste argument om de gemeenten wat genoemd wordt autonomie te geven is wel de gedachte geweest, dat in vele gevallen een plaatselijke regeling veel beter werkt en gemakkelijker geaccepteerd wordt dan een voor het gehele land gelijk luidende regeling. Elke streek en plaats heeft een eigen karakter. Wanneer deze plaats of streek nu bestuurd wordt door personen, die met dit karakter vertrouwd zijn, zal er ook rekening mee worden ge houden. De afstand tussen het bestuur en de burgers is dan gering. Nu is deze demo cratisering niet in het oneindige door te voeren. Een gemeenschap kan ook te klein worden om nog een bestuurseenheid te zijn. Denk bijvoorbeeld maar eens aan buurt schappen. welk een echte eenheid vormen die dikwijls. Het gaat evenwel niet om van elke gemeenschap ook een gemeente te maken. Dit berust op praktische overwe gingen en wel voornamelijk op het feit, dat een gemeenschap te klein kan zijn om een bestuursapparaat in stand te houden. In Nederland valt het nogal mee met de gemiddelde grootte van de gemeenten. Echte lilliputgemeenten, zoals men die in Frankrijk kent komen hier niet voor. Het stellen van een grens voor het minimaal inwonertal van een dorp om nog een zelfstandige gemeente te zijn is vele malen beproefd doch nimmer toegepast. Het verschil in grote van de dorpen in het ene land met die in een ander land, is opvallend. In ons land is het aantal gemeenten met minder dan 1000 inwoners, vooral nu, niet bijster groot. In Frankrijk daarentegen heeft het merendeel der gemeen ten minder dan 1000 inwoners. Als enig criterium hebben we hiervoor gesteld, dat de gemeenschap in staat moet zijn een be stuursapparaat te vormen. In de tegenwoor dige tijdsomstandigheden zijn de werkzaam heden van de overheid, ook van de plaatse lijke overheid, sterk uitgebreid. Een groot aantal nieuwe taken wordt van overheidswege ter hand genomen. De situa tie is eigenlijk zo, dat in honderd jaar tijd een geheel nieuwe opvatting is gegroeid omtrent de functie van het bestuur. Dit wordt wel eens getypeerd met het gezegde, dat men in de vorige eeuw de politiestaat kende, terwijl we thans in de periode van de welvaartsstaat leven. Politiestaat moet hier niet opgevat worden in de ongunstige betekenis die thans aan dit begrip gegeven wordt als aanduiding van de totalitair ge regeerde staten, doch meer als een zuivere gezagsorganisatie, die alleen moest toezien of alles ordelijk verliep en indien noodza kelijk ingreep door het uitvaardigen van ge en verboden. Onder welvaartsstaat ware te verstaan de werkzaamheid van de overheid bij de actieve deelneming aan het sociaal en economisch leven. De vraag kan nu gesteld worden moet een gemeente alle werkzaam heden op het terrein van het maatschappelijk leven kunnen vervullen wil ze in de tegen woordige tijd nog aanspraak op deze naam maken. Wij menen dat ontkennend te moeten beantwoorden. Ware dit niet zo dan bleven er slechts enkele gemeenten over. Wil een kleine gemeente voorzieningen treffen, die haar krachten te boven gaan dan wil dat niet zeggen, dat deze gemeente geen be staansrecht heeft. In dit geval is de juiste oplossing het zoeken van samenwerking met andere gemeenten. Het aangaan van gemeenschappelijke regelingen wijst juist op een goed bestuursinzicht. Waar een gemeen te het alleen niet aan kan worden dan voor de ingezetenen dezelfde goede voorzieningen gezamenlijk getroffen als de stad zijn in woners kan bieden. Uit dit alles blijkt wel dat de gemeenten ook thans nog een belangrijke schakel zijn in het staatsbestuur. Was de werkzaamheid van de gemeente op het autonoom terrein I in de vorige eeuw ontegenzeggelijk veel groter dan thans het geval is: de bevoegd heden van de gemeente op het zelfbestuurs terrein zijn van grote betekenis geworden. Onder autonomie wordt hier verstaan de bevoegdheid van de gemeenten om al of niet te handelen en maatregelen te treffen. Dit begrip wordt veelal tegenover het zoge naamde zelfbestuur gesteld waaronder ver staan wordt de verplichte uitvoering van wetten en provinciale verordeningen. Uit de vergelijking van de omschrijving wordt de indruk gewekt, dat alleen onder het begrip autonomie de bevoegdheden van de gemeen ten begrepen zijn en dat zelfbestuur enkel een verplichting is. Praktisch is dit verschil echter veel minder groot dan het lijkt. Er is een gezegde dat luidt publiek recht is publieke plicht. Het hebben van een be voegdheid houdt dus de verplichting in hiervan een goed gebruik te maken. Auto nomie duidt dus ook een verplichting aan. Bij het zelfbestuur daarentegen worden de gemeentebesturen zulke belangrijke taken op gedragen, waarvan de uitwerking aan het inzicht van deze besturen wordt overgelaten, dat hier zeker van bevoegdheden kan wor den gesproken. We noemen slechts de uit voering van de woningwet. Deze wet ver plicht de gemeenteraad een bouwverorde ning en een uitbreidingplan vast te stellen. Deze verplichting verleent aan het gemeente bestuur evenwel zeer grote bevoegdheden zodat terecht de vraag gesteld kan worden welke bevoegdheden zijn belangrijker, de autonome of de regeling van de bestemming der gronden door middel van het uitbrei dingsplan. Het is een verschijnsel van onze tijd, dat de autonome bevoegdheden minder worden, terwijl de zelfbestuurstaak uitbreidt. Vooral de technische vooruitgang hebben een meer centrale nationale en zelfs inter nationale regeling mogelijk gemaakt en be vorderd. We besloten ons vorig artikel met het gezegde, dat nog steeds kan worden vol staan met een alle gemeenten omvattende regeling. De veelheid van taken en de groei van de grootste gemeenten heeft echter ook problemen met zich meegebracht. Deze pro blemen raken de kern van het bestuur door middel van gemeenten. We hebben immers gesteld, dat het grote voordeel van de decen tralisatie is de kortere afstand tussen bestuur en bestuurden. In de grootste steden dreigt dit verloren te gaan. Dit leidt tot verambte- lijking van het bestuur, daar een massa beslissingen niet meer door het gekozen be stuur genomen kan worden, doch moet wor den overgelaten aan hoofdambtenaren. In de grootste steden zoekt men daarom naar een systeem om de democratie in het plaat selijk bestuur levend te houden. Met deze moeilijkheid hebben de kleinere en zelfs de grote gemeenten over het algemeen niet te kampen. De gemeentewet van 1851 functio neert hier nog goed. De gemeenten zijn ge- biedscorporaties, die hun gezag uitoefenen op het grondgebied waarover ze zich uit strekken. Dit gezag wordt dan uiteraard uitgeoefend over de zich op dit grondgebied gevestigde bevolking. We hebben reeds vermeld dat een gemeente een grondgbied is met een daarop gevestigde bevolking waarover gezag wordt uitgeoefend. Dit ge zag moet uitgeoefend worden'door een or gaan of een samenstel van organen. De grondwet heeft de gemeenteraad aangewezen als het orgaan, dat in de gemeente gezag moet en kan uitoefenen. Hoewel in de ge meentewet ook aan het college'van burge meester en wethouders en aan de burge meester enige bevoegdheden zijn verleend, toch is het bestuursorgaan van de gemeenten de raad. H ij heeft immers de bevoegdheid om straf- en belastingverordeningen te ma ken, een bevoegdheid dus om dwingend op te treden tegenover de burgers in het geval dit nodig mocht zijn. In de grondwet wordt de bevoegdheid van de gemeenteraad met een algemene formule zeer ruim omschreven. Deze formule luidt: Aan hem wordt de regeling en het bestuur van de huishouding der gemeente overgelaten. De gemeentewet bevat een meer gedetailleerde omschrijving van de bevoegdheden en de werkwijze van de gemeenteraad om aan de grondwettelijke basis uitvoering te geven. Hoewel de ge meentewet tevens, in afwijking van de grondwet, de andere bestuursorganen in de gemeente in het leven roept geeft zij toch aan de raad de eerste plaats. De raad heeft een algemene bevoegdheid. Alleen met name aangeduide taken worden aan het college van burgemeester en wethouders of de bur gemeester opgedragen. We hebben er op- gewezen, dat een goed plaatselijk bestuur de democratie beter tot zijn recht doet ko men. Hierbij geldt echter de voorwaarde, dat de burgers ook invloed hebben op de samenstelling van dit bestuur. De wijze van samenstelling en inrichting van het plaat selijk bestuur is dus heel belangrijk. In het volgende artikel zullen wij nader stilstaan bij deze samenstelling van de gemeenteraad. Daaruit zal u tevens blijken hoe de uitslag van de verkiezing wordt vastgesteld en de benoeming van de leden plaats vindt. Al enige tijd ligt bij ons het jaarverslag 1961 van de Streek- verbetering Tholen te wachten om onder breder aandacht te wor den gebracht, In dat verslagjaar kwam het herverkavelingswerk in het veld klaar en dat bracht voor de boer een rustiger periode met groter mogelijkheid en noodzakelijkheid de produktiefactoren grond, arbeid, kapitaal en ondernemerschap dusdanig op elkaar af te stemmen, dat het grootst mogelijke resultaat wordt verkregen. Dit jaarverslag verdient brede aandacht omdat naar buiten slechts een gedeelte van het omvangrijke werk der Streekverbeterings commissie tot stand komt, ook al is de maandelijkse nieuwsbrief daartoe het hulpmiddel. Het geheel overziende lijkt ons de eis dringender te worden om het werk voort te zetten, ook na afloop van de Streekverbetering, welke slechts voor een beperkt aantal jaren door het Rijk wordt gesubsidieerd. De nog steeds groeiende Bedrijfsstudiegroep zal daarvan een groot deel kunnen en mogelijk ook willen overnemen, met name de technisch-economische nazorg. De Gemeenschap Eiland Tholen, mogelijk op breder basis, zou misschien tot uitgebreider sociale en culturele voorlichting kunnen komen, terwijl er voor de Vrouwenorganisaties een taak ligt op het gebied van de Huishoudelijke Voorlichting, waarbij voor vrijwel alle drie hoofdstukken mogelijke een blijvend beroep kan worden gedaan op de Rijksvoorlichtingsdiensten. Het resultaat van het werk der Streek- verbeteringscommissie staat namelijk wel in zoverre onomstotelijk vast, dat het na die paar jaar arbeid, op agrarisch economisch en sociaal terrein een krachtige stoot gaf tot verdere aktivering van de streek. Daar bij kreeg het daadwerkelijke medewerking van vele instanties en vooral het kontakt met de voorlichtingsdiensten was bizonder goed. In genoemd jaarverslag wordt voorts gewag gemaakt van de opvallende steun van de heer A. C. van Hensden, direkteur van de Lagere Landbouwschool te Scherpenisse, waarna in de volgende 24 pagina's de drie hoofdstukken, t.w. 1. Technisch Economische Voorlichting, 2. Agrarisch Sociale Voor lichting en 3. Huishoudelijke Voorlichting afzonderlijk en uitvoerig worden belicht. Er staat voor velen veel wetenswaardigs in te lezen. Bijvoorbeeld dat door en na de herverkaveling de oppervlakte grasland is afgenomen met niet minder dan 33 maar de veebezetting per ha grasland met 42 is gestegen en het aantal stuks rundvee slechts met 4 is verminderd. Duidelijk blijkt daaruit de gestegen produktiefactor, mede dank zij de verbetering kavels, ont watering, enz. Somige aktiviteiten kregen grote belang stelling, voor andere was het teleurstellend, zoals bijvoorbeeld voor de veevoedingsvoor lichting. Ook het aantal deelnemers aan de melkkontrole zou groter moeten zijn. Het wordt nog niet door iedere veehouder be seft, dat het vooral ten eigen bate is hieraan mee te doen. In 1961 waren 100 bedrijven met 611 koeien bij deze kontrole betrokken, Een ander in het verslag genoemd on misbaar hulpmiddel tot veeverbetering is de K.I.vereniging, waarvan per 1 januaril 1,962 in totaal 259 bedrijven gebruik maakten en met 1337 koeien. De commissie attendeerde op de daling van het drachtigheidspercen- tage, wat inmiddels ook de nodige aandacht kreeg bij de K.I.vereniging. Gewag gemaakt wordt van de gehouden excursies, de kalverenopfokwedstrijd, het machinaal melken nu al op 25 bedrijven toe gepast, de opgerichte werkgroep mestvee- houders, de fokveedag of de zgn. „Thoolse dagen", welke in 1961 door ruim 1700 per sonen werd bezocht, waar 147 stuks rund vee, 56 paarden, 37 fokschapen en 7 geiten ter keuring werden aangevoerd. Aangestipt wordt verder de toenemende belangstelling voor d'e aankoop van hoogwaardig fokvee, eveneens gestimuleerd door de streekver- beteringscommissie door op de aankoop van 27 dieren premie te verlenen. Er waren in deze technisch economische afdeling nog heel wat meer aktiviteiten dan hiervoor reeds genoemd: de grasinkuilwed- strijd. de aandacht voor de mineralenvoor- ziening, de wisselbouwdemonstratie, de voor lichtingsobjecten (hooiventilatie met koude lucht), de praatavonden, bedrijfsanalyse, bedrijfseconomische boekhouding, rationali- satievoorbeeldkern akkerbouw, stimulering van zelfwerkzaamheid, grondonderzoek, de monstraties aardappelrooimethoden, ontsmet ten pootgoed, machinaal rooien, enz. De leerlingen van de vierde klas van de Lagere Landbouwschool hielden een onderlinge, ploegwedstrijd, er werd een zaaiwedstrijd gehouden en de Bedrijfsstudiegroep zorgde voor de waarschuwingskaarten voor planten ziekten. Er werden gespreksgroepen gefor meerd, technische voorlichting gegeven aan landarbeiders, maar aan de vraag naar voor lichting van de gemengde land- en tuinbouw bedrijven kon vooral door de tuinbouwtoe- name niet meer worden voldaan en hiervoor achtte de streekverbeteringscommissie be noeming van een deskundige gewenst, wat inmiddels (zie daaromtrent mededelingen in de Nieuwsbrief in dit nummer) ook werd bereikt. TUINBOUW Het jaarverslag getuigt van een sterke ontwikkeling. De oppervlakte augurken on derging een uitbreiding van 1 ha tot 17.50 ha, winterbloemkool van 1 tot 6 ha, aard beienteelt steeg van 2 tot 7 ha, de bollenteelt tot boven de 100 ha terwijl de fruittelt zich eveneens aanmerkelijk uitbreidde. Voor 65 ha werd inplantvergunning aangevraagd. De laatste 2 jaar kwam er alleen in Sint-Anna- land al 1100 ramen platglas bij. Stappen werden gedaan om de tuinbouwbedrijven van waterleiding te voorzien. De rationali satiekern te Sint-Annaland speelt in deze ontwikkeling een grote rol, zo wordt voorts opgemerkt, waardoor op initiatief van inwo ners in Tholen, Stavenisse en Sint-Maar tensdijk eveneens dergelijke kernen of ge spreksgroepen tot stand kwamen. Dealer THOLEN. vanaf I 5.495.- Betreurd wordt ook in het verslag de star re houding van het Produktschap voor Groenten en Fruit in verband met het ver lenen van erkenningen als groenteteler. De Groenteteeltvakschool te Scherpenisse startte oktober 1961 met 22 leerlingen, terwijl de algemene tuinbouwcursus door 15 cursisten werd bezocht en eenzelfde aantal deelnemers werden geboekt voor een sproeicursus. Verder waren er gespreksgroepen, de gla- diolententoonstelling en de praatmiddagen (fruit, bollen, groente) Een grote en om vangrijke verscheidenheid van aktiviteiten dus, samengevat onder het hoofdstuk tech nisch economische voorlichting. DE AGRARISCH SOCIALE VOORLICHTING Dit onderdeel van de streekverbeterings commissie bereikt op Tholen een nog groter verband, omdat in feite iedereen daarbij is betrokken. In alle dorpen werden gespreks- avonden gehouden over het onderwerp „De toekomst van het eiland Tholen", aan welke gespreksgroepen door vertegenwoordiging van alle lagen der bevolking werd deelge nomen. Als uitvloeisel hiervan werd een schrijven over de tuinbouwontwikkeling ge zonden aan de streekverbeteringscommissie en aan de standsorganisaties. Door deel nemende predikanten van hervormde zijde werd toegezegd hetzelfde thema in eigen kring onder de aandacht te zullen brengen. De alles overkoepelende conclusie was, dat samenwerking een gebiedende eis is. Deze werkgroep nam voor de gewenste financiëringsvoorlichting kontakt op met de Coöperatieve Centrale Raiffeisenbank en het Landbouw Coöperatie Centrum. Aandacht werd voorts geschonken aan de beroepen- en schoolkeuze voorlichting, waarvan de scholen op de hoogte werden gebracht. HUISHOUDELIJKE VOORLICHTING Ook aan dit onderdeel werd grote zorg be steed met mej. van Es als stuwende kracht. Cursussen, lezingen en demonstraties werden afgewisseld door excursies en tentoonstel lingen op groter school. Enkele groepen en commissies brachten een bezoek aan de streek, waaronder de leerlingen van de Montessorischool uit Den Haag, de streek verbeteringscommissie Koewacht, de commis sie streekonderzoek van het L.E.I. uit Den Haag, de streekverbeteringscommissie uit DE REDACTIE LEGT U DEZE WEEK VOOR t De gemeenten met bevoegdheden De aktieve streekverbeteringscommissie Poortvliet's kerken duiken in recreatie-gevolgen Vaste verbinding Europa-Engeland Een en ander over ons kopje thee De schoolkeuze in de nieuwsbrief Eerste kleuterschoolouderavond te St. Annaland Men hoopt oud te worden, maar vreest de ouderdom. Beesd en Sprang Capelle, terwijl 3 buiten landse gasten (uit Joego-Slavië, Turkije en Liberia) een paar dagen naar Tholen kwa men om iets van het werk te zien, welke dames bizonder geïnteresseerd waren in oude boerderijtypen en de diepvrieskluizen. Ook dit onderdeel spreekt van goede samenwerking met andere instanties, in zonderheid rüet de vrouwenverenigingen. Dat er door de Huishoudelijke Voorlichting ook werd meegedaan aan de „Thoolse Da gen" is wel voldoende bekend. Mogelijk kon met bovenstaande een indruk worden gegeven van de vele aktiviteiten op breed terrein van de thoolse streekverbeteringscommissie, dank zij de steun van vele anderen en waarbij het ieder steeds duidelijker moet zijn of worden, dat men meer dan ooit elkaar nodig heeft. Op elk terrein van het maatschappelijk, economisch, sociaal, cultureel maar ook het geestelijk leven. dr. A. A. Kugel, Poortvliet tel. 01662-400 dr. J. Vermet, Nw-Vossemeer tel. 01,676-415 dr. A. C. J. Noteboom, St.-Annaland tel. 01665-400 HOOGWATER in de week van 20 t.e.m, 26 mei 1962 Zondag 4.21 16.47 uur Maandag 4.56 17.22 Dinsdag 5.35 17.57 Woensdag 6.11 18.37 Donderdag 6.47 19.11 Vrijdag 7.27 19.50 Zaterdag 8.19 20.43 Volle maan 19 mei te 20.16 uur Laatste kwartier 26 mei te 1.34 uur JAARVERGADERING KONINKLIJKE HARMONIE Donderdag hield „Concordia" haar jaar vergadering onder leiding van de heer A. F. Goedemondt, die het na een welkomstwoord betreurde, dat er zo weinig oudere leden waren opgekomen. Daarentegen had hij waardering voor de goede opkomst van de jongeren. Er was een schrijven ingekomen van de heer J. van Elsacker, waarin deze meedeelde te bedanken als lid van het be stuur. De voorzitter dankte voor hetgeen door de aftredende voor de vereniging was gedaan. Verder was er bij de ingekomen stukken een schrijven van de muziekvereni ging te Lepelstraat, waar op 9 mei een muziekfeest wordt gehouden en waarbij „Concordia" werd uitgenodigd. Nu echter het programma voor dit seizoen al zo vol is, meende het bestuur hierop niet te moeten ingaan. De leden konden er nog eens over denken en op het eind van de vergadering zou men hierop nog even terugkomen. Het ligt in de bedoeling om op 19 mei het eerste zomerconcert op de tent te geven. Uit het jaarverslag van de secretaris bleek vervolgens, dat „Concordia" in 1961 weer menigmaal was uitgerukt. Er kwamen 7 nieuwe leden bij, waardoor het ledental tot 34 steeg, de drumband telt 16 leden en Tremolando 20 leden. Het financiële beeld werd duidelijk door een uitvoerig verslag van de penningmees ter, waaruit o.a. bleek, dat ook de emmertjes- aktie goed resultaat had afgeworpen. Het gemeentebestuur werd dank gebracht voor de verleende subsidie. Er was het afge lopen jaar een voordelig saldo, maar voor de vernieuwing van instrumenten zal binnenkort veel geld nodig zijn. De penningmeester wekte daarom de leden op voort te gaan met de emmertjesaktie en vooral ook te trachten donateurs te werven. Beide bestuursleden werden dank gebracht voor het vele verrichte werk aan deze jaar verslagen, nadat de kascommissie voor het financieel beleid decharge had verzocht. In verband met statutenwijziging werd deze kascommissie met een lid uitgebreid en de twee aftredende leden bij acclamatie her benoemd. Ook bracht de penningmeester verslag uit van het Uniformenfonds, welke comité nog steeds zeer aktief is. In 1961 werd 52.950 kg. oud papier opgehaald, Al is ook in onze tijd alles nog even be trekkelijk als vroeger, toch schijnt men veel verder vooruit te moeten denken dan in de oude tijden. Vaak wordt dit nog vergeten en staat men onverwacht voor te nemen maatregelen. Zo hebben de aankondigingen in onze krant er de laatste week de aandacht op gevestigd, dat het tijd wordt aan het nieuwe schoolseizoen te denken, tijd dus om de leerlingen aan te melden. Voor wat het lager onderwijs betreft zal dit geen proble men meebrengen. Het is in de meeste ge vallen vanzelfsprekend, dat uw kind bij het bereiken van de leerplichtige leeftijd naar een lagere school gaat. Anders wordt het wanneer die lagere schoolleeftijd ten einde loopt. In het algemeen zijn de kinderen dan nog leerplichtig en dient een keuze gemaakt te worden welk verder onderwijs het moet volgen. Daarom vooral is in deze nieuws brief het artikel over „De Schoolkeus" aktu- eel, temeer omdat het kernachtig typeert. Oudertrots, ouderijdelheid en oudereer, ze zijn zo vaak funest voor het kind. Een aktueel artikel dus, interessant voor iedereen èn leerzaam. De tuinbouw kan zijn voordeel doen, nu voor de streek in de heer B. Baijense een deskundige op dit terrein is aangesteld, die zich in Tholen gaat vestigen, maar aan de gehele streek dienstbaar wil zijn. Aandacht wordt vervolgens gevraagd voor een aantal voorlichtingsobjecten voor de veehouderij, graandrogerij en opslag op eigen bedrijf, gladiolendrogerij, platglas, wisselbouw, hooi- droger, doorloopmelkstal en electrisch witlof- trekken. Voorlichting wordt er verder gegeven over het mechanisch bieten dunnen en de precisie-zaaimachine, voor het eerst in Zee land gebruikt op een perceel van dhr. Kooij- man te Sint-Annaland. Op een perceel van dhr. Kosten onder Tholen kan met eigen ogen het resultaat bekeken worden van de mechanische bietenrooier. Het huishoudelijk voorlichtingsonderdeel van deze nieuwsbrief bestaat uit voedingstips en een oproep van de partij te zijn op de oud-cursistendag, welke 13 juni in het Holland Huis wordt gehouden. Dat wordt daar een leerzame en gezellige dag. Vergeet niet u voor 1 juni op te geven. Én tenslotte: de thoolse dagen 1962 ko men alweer in het zicht. Wat gaat het alle maal toch vlug. Het wordt vrijdag 6 en zaterdag 7 juli met als hoofdmoot op de eerste dag de keuringen en medewerking van de rijvereniging en op de tweede dag sportaktiviteiten met als bizondere attraktie waarschijnlijk een taptoe. Voor de organisa toren weer heel wat werk aan de winkel. waarvan de prijs jammer genoeg maar laag ligt. Ook nu weer had het gemeentebestuur medewerking verleend door auto en chauf feur beschikbaar te stellen, waarvoor men eveneens erkentelijk was. Ook al in verband met de nieuwe statuten werden 2 commissarissen toegevoegd aan het bestuur door benoeming van dé heren H. Nelisse en P. Ottevanger. In de vaka- ture J. van Elsacker werd gekozen de heer D. Geuze. De nieuwe statuten zullen door de leden nader worden bestudeerd. De voorzitter deelde vervolgens mee, hoe op 23 juni word meegewerkt aan het festi val te St.Philipsland, terwijl in principe werd besloten in te gaan op het verzoek van Renesse om daar op 30 juni een con cert te geven, evenals op de Thoolse dagen i te Poortvliet, waarvan dan op zaterdag 7 juli. I Medewerking zal voorts worden verleend aan de avondvierdaagse op 16 juni. Bij de rondvraag viel alsnog het besluit om deel te nemen aan het muziekfeest te Lepelstraat, wanneer die vereniging bussen beschikbaar kan stellen en het „Concordia" dus geen geld kost. Op een desbetreffende 1 vraag werd nog meegedeeld dat het in de bedoeling ligt de harmonie verder door te voeren, wat echter niet in een handomdraai kan gebeuren. Er kwamen nog enige huis houdelijke zaken aan de orde, waarna de heer CoedemcTndt de jaarvergadering be sloot met een opwekking tot het trouw be zoeken van de repetities. ZWEEFVLIEGTUIG DAALDE IN DE POLDER Vrijdagavond daalde plotseling een zweef vliegtuig, bestuurd door de heer L. Soomers alhier, bestuurslid van de W.B.A.C. zweef- club in de polder bij de Dalemseweg. Dat er al spoedig veel bekijks was, is begrijpe lijk. Het was een Baby Grunao zweef-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1962 | | pagina 1