WEEKBLOD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLQNO
De Gemeenten.
SIMCA
Plaatselijk nieuws.
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Aktiviteiten op velerlei terrein.
Nieuwsbrief.
JAARVERSLAG STREEKVERBETERING.
garage A. Vos
DOKTERSDIENSTEN
OP ZONDAG
THOLEN
18e jaargang No. 27
17 mei 1962
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375
Adm, Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531
Abonnementen 2.70 per halfjaar
franko p.p. 3.30 inkassokosten
Prijs per nummer 15 cent
Giro 124407
Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief
Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 - Advertenties worden tot
DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen
(ii)
In ons vorig artikel hebben we een uit
voerige beschouwing gewijd aan het ont
staan der gemeenten. Bezien we thans eens
nader de hedendaagse gemeenten. Bij de in
richting van onze staat is een belangrijke
plaats ingeruimd voor de plaatselijke be
sturen. Het is gebleken, dat de gemeenten
zeer bruikbare instituten zijn om aan de een
heidsstaat, die toch noodgedwongen een
zekere centralisatie inhoudt, een betere de
mocratische grondslag te geven. Het tot op
zekere hoogte zelfstandigheid verlenen aan
lagere lichamen dan het rijk, is de decentrali
satie, waarvan in onze grondwet wordt uit
gegaan. Opzettelijk heeft men voor deze be
stuursvorm gekozen omdat deze onmisken
baar vele voordelen met zich meebrengt.
Een sterk gecentraliseerd bestuur'werkt bu
reaucratie in de hand. Hoe kleiner de ge
meenschappen worden hoe dichter de be
stuurder bij de bestuurden staat. Wanneer
dan bovendien de verkiezing van de be
stuurder op een democratische wijze plaats
vindt is er een reële basis voor een goed
plaatselijk burgerschap. Men moet dit laatste
niet te letterlijk nemen, want een plaatselijk
burgerschap in de zin van een staatsburger
schap bestaat er niet. In een gemeente kan
men een woonplaats hebben of ook kan men
ingezetene van een gemeente zijn. Het plaat
selijk burgerschap moet meer gezien worden
in de politieke betekenis. Aan dit begrip
is altijd veel waarde toegekend. Thorbecke
in eigen persoon heeft er naar gestreefd een
basis te scheppen voor een goed plaatselijk
bestuur daar hij van mening was, dat dit de
grondslag is voor een goed landsbestuur.
Van hem is ook het gezegde, dat een goed
staatsburgerschap begint bij een goed plaat
selijk burgerschap. Bij de opbouw van de
inrichting van onze staat heeft men dus ge
kozen voor de decentralisatie, dat wil zeggen
voor het geven van zelfstandige bevoegd
heden aan gemeenten en provinciën. Er kan
niet gezegd worden, dat van deze zelfstan
digheid bij de provincies veel opvalt. Bij de
gemeenten kan dat wel gesteld worden Ze
zijn nog steeds levende organisaties binnen
de staat. Het belangrijkste argument om de
gemeenten wat genoemd wordt autonomie
te geven is wel de gedachte geweest, dat in
vele gevallen een plaatselijke regeling veel
beter werkt en gemakkelijker geaccepteerd
wordt dan een voor het gehele land gelijk
luidende regeling. Elke streek en plaats
heeft een eigen karakter. Wanneer deze
plaats of streek nu bestuurd wordt door
personen, die met dit karakter vertrouwd
zijn, zal er ook rekening mee worden ge
houden. De afstand tussen het bestuur en
de burgers is dan gering. Nu is deze demo
cratisering niet in het oneindige door te
voeren. Een gemeenschap kan ook te klein
worden om nog een bestuurseenheid te zijn.
Denk bijvoorbeeld maar eens aan buurt
schappen. welk een echte eenheid vormen
die dikwijls. Het gaat evenwel niet om van
elke gemeenschap ook een gemeente te
maken. Dit berust op praktische overwe
gingen en wel voornamelijk op het feit, dat
een gemeenschap te klein kan zijn om een
bestuursapparaat in stand te houden.
In Nederland valt het nogal mee met de
gemiddelde grootte van de gemeenten. Echte
lilliputgemeenten, zoals men die in Frankrijk
kent komen hier niet voor. Het stellen van
een grens voor het minimaal inwonertal van
een dorp om nog een zelfstandige gemeente
te zijn is vele malen beproefd doch nimmer
toegepast. Het verschil in grote van de
dorpen in het ene land met die in een ander
land, is opvallend. In ons land is het aantal
gemeenten met minder dan 1000 inwoners,
vooral nu, niet bijster groot. In Frankrijk
daarentegen heeft het merendeel der gemeen
ten minder dan 1000 inwoners. Als enig
criterium hebben we hiervoor gesteld, dat
de gemeenschap in staat moet zijn een be
stuursapparaat te vormen. In de tegenwoor
dige tijdsomstandigheden zijn de werkzaam
heden van de overheid, ook van de plaatse
lijke overheid, sterk uitgebreid.
Een groot aantal nieuwe taken wordt van
overheidswege ter hand genomen. De situa
tie is eigenlijk zo, dat in honderd jaar tijd
een geheel nieuwe opvatting is gegroeid
omtrent de functie van het bestuur. Dit
wordt wel eens getypeerd met het gezegde,
dat men in de vorige eeuw de politiestaat
kende, terwijl we thans in de periode van
de welvaartsstaat leven. Politiestaat moet
hier niet opgevat worden in de ongunstige
betekenis die thans aan dit begrip gegeven
wordt als aanduiding van de totalitair ge
regeerde staten, doch meer als een zuivere
gezagsorganisatie, die alleen moest toezien
of alles ordelijk verliep en indien noodza
kelijk ingreep door het uitvaardigen van ge
en verboden. Onder welvaartsstaat ware te
verstaan de werkzaamheid van de overheid
bij de actieve deelneming aan het sociaal en
economisch leven. De vraag kan nu gesteld
worden moet een gemeente alle werkzaam
heden op het terrein van het maatschappelijk
leven kunnen vervullen wil ze in de tegen
woordige tijd nog aanspraak op deze naam
maken. Wij menen dat ontkennend te moeten
beantwoorden. Ware dit niet zo dan bleven
er slechts enkele gemeenten over. Wil een
kleine gemeente voorzieningen treffen, die
haar krachten te boven gaan dan wil dat
niet zeggen, dat deze gemeente geen be
staansrecht heeft. In dit geval is de juiste
oplossing het zoeken van samenwerking
met andere gemeenten. Het aangaan van
gemeenschappelijke regelingen wijst juist op
een goed bestuursinzicht. Waar een gemeen
te het alleen niet aan kan worden dan voor
de ingezetenen dezelfde goede voorzieningen
gezamenlijk getroffen als de stad zijn in
woners kan bieden.
Uit dit alles blijkt wel dat de gemeenten
ook thans nog een belangrijke schakel zijn
in het staatsbestuur. Was de werkzaamheid
van de gemeente op het autonoom terrein
I in de vorige eeuw ontegenzeggelijk veel
groter dan thans het geval is: de bevoegd
heden van de gemeente op het zelfbestuurs
terrein zijn van grote betekenis geworden.
Onder autonomie wordt hier verstaan de
bevoegdheid van de gemeenten om al of
niet te handelen en maatregelen te treffen.
Dit begrip wordt veelal tegenover het zoge
naamde zelfbestuur gesteld waaronder ver
staan wordt de verplichte uitvoering van
wetten en provinciale verordeningen. Uit de
vergelijking van de omschrijving wordt de
indruk gewekt, dat alleen onder het begrip
autonomie de bevoegdheden van de gemeen
ten begrepen zijn en dat zelfbestuur enkel
een verplichting is. Praktisch is dit verschil
echter veel minder groot dan het lijkt. Er
is een gezegde dat luidt publiek recht is
publieke plicht. Het hebben van een be
voegdheid houdt dus de verplichting in
hiervan een goed gebruik te maken. Auto
nomie duidt dus ook een verplichting aan.
Bij het zelfbestuur daarentegen worden de
gemeentebesturen zulke belangrijke taken op
gedragen, waarvan de uitwerking aan het
inzicht van deze besturen wordt overgelaten,
dat hier zeker van bevoegdheden kan wor
den gesproken. We noemen slechts de uit
voering van de woningwet. Deze wet ver
plicht de gemeenteraad een bouwverorde
ning en een uitbreidingplan vast te stellen.
Deze verplichting verleent aan het gemeente
bestuur evenwel zeer grote bevoegdheden
zodat terecht de vraag gesteld kan worden
welke bevoegdheden zijn belangrijker, de
autonome of de regeling van de bestemming
der gronden door middel van het uitbrei
dingsplan. Het is een verschijnsel van onze
tijd, dat de autonome bevoegdheden minder
worden, terwijl de zelfbestuurstaak uitbreidt.
Vooral de technische vooruitgang hebben
een meer centrale nationale en zelfs inter
nationale regeling mogelijk gemaakt en be
vorderd.
We besloten ons vorig artikel met het
gezegde, dat nog steeds kan worden vol
staan met een alle gemeenten omvattende
regeling. De veelheid van taken en de groei
van de grootste gemeenten heeft echter ook
problemen met zich meegebracht. Deze pro
blemen raken de kern van het bestuur door
middel van gemeenten. We hebben immers
gesteld, dat het grote voordeel van de decen
tralisatie is de kortere afstand tussen bestuur
en bestuurden. In de grootste steden dreigt
dit verloren te gaan. Dit leidt tot verambte-
lijking van het bestuur, daar een massa
beslissingen niet meer door het gekozen be
stuur genomen kan worden, doch moet wor
den overgelaten aan hoofdambtenaren. In
de grootste steden zoekt men daarom naar
een systeem om de democratie in het plaat
selijk bestuur levend te houden. Met deze
moeilijkheid hebben de kleinere en zelfs de
grote gemeenten over het algemeen niet te
kampen. De gemeentewet van 1851 functio
neert hier nog goed. De gemeenten zijn ge-
biedscorporaties, die hun gezag uitoefenen
op het grondgebied waarover ze zich uit
strekken. Dit gezag wordt dan uiteraard
uitgeoefend over de zich op dit grondgebied
gevestigde bevolking. We hebben reeds
vermeld dat een gemeente een grondgbied
is met een daarop gevestigde bevolking
waarover gezag wordt uitgeoefend. Dit ge
zag moet uitgeoefend worden'door een or
gaan of een samenstel van organen. De
grondwet heeft de gemeenteraad aangewezen
als het orgaan, dat in de gemeente gezag
moet en kan uitoefenen. Hoewel in de ge
meentewet ook aan het college'van burge
meester en wethouders en aan de burge
meester enige bevoegdheden zijn verleend,
toch is het bestuursorgaan van de gemeenten
de raad. H ij heeft immers de bevoegdheid
om straf- en belastingverordeningen te ma
ken, een bevoegdheid dus om dwingend op
te treden tegenover de burgers in het geval
dit nodig mocht zijn. In de grondwet wordt
de bevoegdheid van de gemeenteraad met
een algemene formule zeer ruim omschreven.
Deze formule luidt: Aan hem wordt de
regeling en het bestuur van de huishouding
der gemeente overgelaten. De gemeentewet
bevat een meer gedetailleerde omschrijving
van de bevoegdheden en de werkwijze van
de gemeenteraad om aan de grondwettelijke
basis uitvoering te geven. Hoewel de ge
meentewet tevens, in afwijking van de
grondwet, de andere bestuursorganen in de
gemeente in het leven roept geeft zij toch
aan de raad de eerste plaats. De raad heeft
een algemene bevoegdheid. Alleen met name
aangeduide taken worden aan het college
van burgemeester en wethouders of de bur
gemeester opgedragen. We hebben er op-
gewezen, dat een goed plaatselijk bestuur
de democratie beter tot zijn recht doet ko
men. Hierbij geldt echter de voorwaarde,
dat de burgers ook invloed hebben op de
samenstelling van dit bestuur. De wijze van
samenstelling en inrichting van het plaat
selijk bestuur is dus heel belangrijk. In het
volgende artikel zullen wij nader stilstaan
bij deze samenstelling van de gemeenteraad.
Daaruit zal u tevens blijken hoe de uitslag
van de verkiezing wordt vastgesteld en de
benoeming van de leden plaats vindt.
Al enige tijd ligt bij ons het jaarverslag 1961 van de Streek-
verbetering Tholen te wachten om onder breder aandacht te wor
den gebracht, In dat verslagjaar kwam het herverkavelingswerk
in het veld klaar en dat bracht voor de boer een rustiger periode
met groter mogelijkheid en noodzakelijkheid de produktiefactoren
grond, arbeid, kapitaal en ondernemerschap dusdanig op elkaar
af te stemmen, dat het grootst mogelijke resultaat wordt verkregen.
Dit jaarverslag verdient brede aandacht omdat naar buiten slechts
een gedeelte van het omvangrijke werk der Streekverbeterings
commissie tot stand komt, ook al is de maandelijkse nieuwsbrief
daartoe het hulpmiddel.
Het geheel overziende lijkt ons de eis dringender te worden om
het werk voort te zetten, ook na afloop van de Streekverbetering,
welke slechts voor een beperkt aantal jaren door het Rijk wordt
gesubsidieerd. De nog steeds groeiende Bedrijfsstudiegroep zal
daarvan een groot deel kunnen en mogelijk ook willen
overnemen, met name de technisch-economische nazorg. De
Gemeenschap Eiland Tholen, mogelijk op breder basis, zou
misschien tot uitgebreider sociale en culturele voorlichting kunnen
komen, terwijl er voor de Vrouwenorganisaties een taak ligt op
het gebied van de Huishoudelijke Voorlichting, waarbij voor
vrijwel alle drie hoofdstukken mogelijke een blijvend beroep kan
worden gedaan op de Rijksvoorlichtingsdiensten.
Het resultaat van het werk der Streek-
verbeteringscommissie staat namelijk wel in
zoverre onomstotelijk vast, dat het na die
paar jaar arbeid, op agrarisch economisch
en sociaal terrein een krachtige stoot gaf
tot verdere aktivering van de streek. Daar
bij kreeg het daadwerkelijke medewerking
van vele instanties en vooral het kontakt
met de voorlichtingsdiensten was bizonder
goed. In genoemd jaarverslag wordt voorts
gewag gemaakt van de opvallende steun van
de heer A. C. van Hensden, direkteur van
de Lagere Landbouwschool te Scherpenisse,
waarna in de volgende 24 pagina's de drie
hoofdstukken, t.w. 1. Technisch Economische
Voorlichting, 2. Agrarisch Sociale Voor
lichting en 3. Huishoudelijke Voorlichting
afzonderlijk en uitvoerig worden belicht.
Er staat voor velen veel wetenswaardigs
in te lezen. Bijvoorbeeld dat door en na de
herverkaveling de oppervlakte grasland is
afgenomen met niet minder dan 33 maar
de veebezetting per ha grasland met 42
is gestegen en het aantal stuks rundvee
slechts met 4 is verminderd. Duidelijk
blijkt daaruit de gestegen produktiefactor,
mede dank zij de verbetering kavels, ont
watering, enz.
Somige aktiviteiten kregen grote belang
stelling, voor andere was het teleurstellend,
zoals bijvoorbeeld voor de veevoedingsvoor
lichting. Ook het aantal deelnemers aan de
melkkontrole zou groter moeten zijn. Het
wordt nog niet door iedere veehouder be
seft, dat het vooral ten eigen bate is hieraan
mee te doen. In 1961 waren 100 bedrijven
met 611 koeien bij deze kontrole betrokken,
Een ander in het verslag genoemd on
misbaar hulpmiddel tot veeverbetering is de
K.I.vereniging, waarvan per 1 januaril 1,962
in totaal 259 bedrijven gebruik maakten en
met 1337 koeien. De commissie attendeerde
op de daling van het drachtigheidspercen-
tage, wat inmiddels ook de nodige aandacht
kreeg bij de K.I.vereniging.
Gewag gemaakt wordt van de gehouden
excursies, de kalverenopfokwedstrijd, het
machinaal melken nu al op 25 bedrijven toe
gepast, de opgerichte werkgroep mestvee-
houders, de fokveedag of de zgn. „Thoolse
dagen", welke in 1961 door ruim 1700 per
sonen werd bezocht, waar 147 stuks rund
vee, 56 paarden, 37 fokschapen en 7 geiten
ter keuring werden aangevoerd. Aangestipt
wordt verder de toenemende belangstelling
voor d'e aankoop van hoogwaardig fokvee,
eveneens gestimuleerd door de streekver-
beteringscommissie door op de aankoop van
27 dieren premie te verlenen.
Er waren in deze technisch economische
afdeling nog heel wat meer aktiviteiten dan
hiervoor reeds genoemd: de grasinkuilwed-
strijd. de aandacht voor de mineralenvoor-
ziening, de wisselbouwdemonstratie, de voor
lichtingsobjecten (hooiventilatie met koude
lucht), de praatavonden, bedrijfsanalyse,
bedrijfseconomische boekhouding, rationali-
satievoorbeeldkern akkerbouw, stimulering
van zelfwerkzaamheid, grondonderzoek, de
monstraties aardappelrooimethoden, ontsmet
ten pootgoed, machinaal rooien, enz. De
leerlingen van de vierde klas van de Lagere
Landbouwschool hielden een onderlinge,
ploegwedstrijd, er werd een zaaiwedstrijd
gehouden en de Bedrijfsstudiegroep zorgde
voor de waarschuwingskaarten voor planten
ziekten. Er werden gespreksgroepen gefor
meerd, technische voorlichting gegeven aan
landarbeiders, maar aan de vraag naar voor
lichting van de gemengde land- en tuinbouw
bedrijven kon vooral door de tuinbouwtoe-
name niet meer worden voldaan en hiervoor
achtte de streekverbeteringscommissie be
noeming van een deskundige gewenst, wat
inmiddels (zie daaromtrent mededelingen
in de Nieuwsbrief in dit nummer) ook werd
bereikt.
TUINBOUW
Het jaarverslag getuigt van een sterke
ontwikkeling. De oppervlakte augurken on
derging een uitbreiding van 1 ha tot 17.50
ha, winterbloemkool van 1 tot 6 ha, aard
beienteelt steeg van 2 tot 7 ha, de bollenteelt
tot boven de 100 ha terwijl de fruittelt zich
eveneens aanmerkelijk uitbreidde. Voor 65
ha werd inplantvergunning aangevraagd. De
laatste 2 jaar kwam er alleen in Sint-Anna-
land al 1100 ramen platglas bij. Stappen
werden gedaan om de tuinbouwbedrijven
van waterleiding te voorzien. De rationali
satiekern te Sint-Annaland speelt in deze
ontwikkeling een grote rol, zo wordt voorts
opgemerkt, waardoor op initiatief van inwo
ners in Tholen, Stavenisse en Sint-Maar
tensdijk eveneens dergelijke kernen of ge
spreksgroepen tot stand kwamen.
Dealer
THOLEN.
vanaf I 5.495.-
Betreurd wordt ook in het verslag de star
re houding van het Produktschap voor
Groenten en Fruit in verband met het ver
lenen van erkenningen als groenteteler. De
Groenteteeltvakschool te Scherpenisse startte
oktober 1961 met 22 leerlingen, terwijl de
algemene tuinbouwcursus door 15 cursisten
werd bezocht en eenzelfde aantal deelnemers
werden geboekt voor een sproeicursus.
Verder waren er gespreksgroepen, de gla-
diolententoonstelling en de praatmiddagen
(fruit, bollen, groente) Een grote en om
vangrijke verscheidenheid van aktiviteiten
dus, samengevat onder het hoofdstuk tech
nisch economische voorlichting.
DE AGRARISCH
SOCIALE VOORLICHTING
Dit onderdeel van de streekverbeterings
commissie bereikt op Tholen een nog groter
verband, omdat in feite iedereen daarbij is
betrokken. In alle dorpen werden gespreks-
avonden gehouden over het onderwerp „De
toekomst van het eiland Tholen", aan welke
gespreksgroepen door vertegenwoordiging
van alle lagen der bevolking werd deelge
nomen. Als uitvloeisel hiervan werd een
schrijven over de tuinbouwontwikkeling ge
zonden aan de streekverbeteringscommissie
en aan de standsorganisaties. Door deel
nemende predikanten van hervormde zijde
werd toegezegd hetzelfde thema in eigen
kring onder de aandacht te zullen brengen.
De alles overkoepelende conclusie was,
dat samenwerking een gebiedende eis is.
Deze werkgroep nam voor de gewenste
financiëringsvoorlichting kontakt op met de
Coöperatieve Centrale Raiffeisenbank en het
Landbouw Coöperatie Centrum. Aandacht
werd voorts geschonken aan de beroepen-
en schoolkeuze voorlichting, waarvan de
scholen op de hoogte werden gebracht.
HUISHOUDELIJKE VOORLICHTING
Ook aan dit onderdeel werd grote zorg be
steed met mej. van Es als stuwende kracht.
Cursussen, lezingen en demonstraties werden
afgewisseld door excursies en tentoonstel
lingen op groter school. Enkele groepen en
commissies brachten een bezoek aan de
streek, waaronder de leerlingen van de
Montessorischool uit Den Haag, de streek
verbeteringscommissie Koewacht, de commis
sie streekonderzoek van het L.E.I. uit Den
Haag, de streekverbeteringscommissie uit
DE REDACTIE LEGT U DEZE WEEK VOOR t
De gemeenten met bevoegdheden
De aktieve streekverbeteringscommissie
Poortvliet's kerken duiken in recreatie-gevolgen
Vaste verbinding Europa-Engeland
Een en ander over ons kopje thee
De schoolkeuze in de nieuwsbrief
Eerste kleuterschoolouderavond te St. Annaland
Men hoopt oud te worden, maar vreest de ouderdom.
Beesd en Sprang Capelle, terwijl 3 buiten
landse gasten (uit Joego-Slavië, Turkije en
Liberia) een paar dagen naar Tholen kwa
men om iets van het werk te zien, welke
dames bizonder geïnteresseerd waren in
oude boerderijtypen en de diepvrieskluizen.
Ook dit onderdeel spreekt van goede
samenwerking met andere instanties, in
zonderheid rüet de vrouwenverenigingen.
Dat er door de Huishoudelijke Voorlichting
ook werd meegedaan aan de „Thoolse Da
gen" is wel voldoende bekend.
Mogelijk kon met bovenstaande een
indruk worden gegeven van de vele
aktiviteiten op breed terrein van de
thoolse streekverbeteringscommissie, dank
zij de steun van vele anderen en waarbij
het ieder steeds duidelijker moet zijn of
worden, dat men meer dan ooit elkaar
nodig heeft. Op elk terrein van het
maatschappelijk, economisch, sociaal,
cultureel maar ook het geestelijk leven.
dr. A. A. Kugel, Poortvliet tel. 01662-400
dr. J. Vermet, Nw-Vossemeer tel. 01,676-415
dr. A. C. J. Noteboom, St.-Annaland
tel. 01665-400
HOOGWATER
in de week van 20 t.e.m, 26 mei 1962
Zondag
4.21
16.47 uur
Maandag
4.56
17.22
Dinsdag
5.35
17.57
Woensdag
6.11
18.37
Donderdag
6.47
19.11
Vrijdag
7.27
19.50
Zaterdag
8.19
20.43
Volle maan 19 mei te 20.16 uur
Laatste kwartier 26 mei te 1.34 uur
JAARVERGADERING
KONINKLIJKE HARMONIE
Donderdag hield „Concordia" haar jaar
vergadering onder leiding van de heer A. F.
Goedemondt, die het na een welkomstwoord
betreurde, dat er zo weinig oudere leden
waren opgekomen. Daarentegen had hij
waardering voor de goede opkomst van de
jongeren. Er was een schrijven ingekomen
van de heer J. van Elsacker, waarin deze
meedeelde te bedanken als lid van het be
stuur. De voorzitter dankte voor hetgeen
door de aftredende voor de vereniging was
gedaan. Verder was er bij de ingekomen
stukken een schrijven van de muziekvereni
ging te Lepelstraat, waar op 9 mei een
muziekfeest wordt gehouden en waarbij
„Concordia" werd uitgenodigd. Nu echter
het programma voor dit seizoen al zo vol
is, meende het bestuur hierop niet te moeten
ingaan. De leden konden er nog eens over
denken en op het eind van de vergadering
zou men hierop nog even terugkomen. Het
ligt in de bedoeling om op 19 mei het
eerste zomerconcert op de tent te geven.
Uit het jaarverslag van de secretaris bleek
vervolgens, dat „Concordia" in 1961 weer
menigmaal was uitgerukt. Er kwamen 7
nieuwe leden bij, waardoor het ledental tot
34 steeg, de drumband telt 16 leden en
Tremolando 20 leden.
Het financiële beeld werd duidelijk door
een uitvoerig verslag van de penningmees
ter, waaruit o.a. bleek, dat ook de emmertjes-
aktie goed resultaat had afgeworpen. Het
gemeentebestuur werd dank gebracht voor
de verleende subsidie. Er was het afge
lopen jaar een voordelig saldo, maar voor de
vernieuwing van instrumenten zal binnenkort
veel geld nodig zijn. De penningmeester
wekte daarom de leden op voort te gaan
met de emmertjesaktie en vooral ook te
trachten donateurs te werven.
Beide bestuursleden werden dank gebracht
voor het vele verrichte werk aan deze jaar
verslagen, nadat de kascommissie voor het
financieel beleid decharge had verzocht. In
verband met statutenwijziging werd deze
kascommissie met een lid uitgebreid en de
twee aftredende leden bij acclamatie her
benoemd. Ook bracht de penningmeester
verslag uit van het Uniformenfonds, welke
comité nog steeds zeer aktief is. In 1961
werd 52.950 kg. oud papier opgehaald,
Al is ook in onze tijd alles nog even be
trekkelijk als vroeger, toch schijnt men veel
verder vooruit te moeten denken dan in de
oude tijden. Vaak wordt dit nog vergeten
en staat men onverwacht voor te nemen
maatregelen. Zo hebben de aankondigingen
in onze krant er de laatste week de aandacht
op gevestigd, dat het tijd wordt aan het
nieuwe schoolseizoen te denken, tijd dus om
de leerlingen aan te melden. Voor wat het
lager onderwijs betreft zal dit geen proble
men meebrengen. Het is in de meeste ge
vallen vanzelfsprekend, dat uw kind bij het
bereiken van de leerplichtige leeftijd naar
een lagere school gaat. Anders wordt het
wanneer die lagere schoolleeftijd ten einde
loopt. In het algemeen zijn de kinderen dan
nog leerplichtig en dient een keuze gemaakt
te worden welk verder onderwijs het moet
volgen. Daarom vooral is in deze nieuws
brief het artikel over „De Schoolkeus" aktu-
eel, temeer omdat het kernachtig typeert.
Oudertrots, ouderijdelheid en oudereer, ze
zijn zo vaak funest voor het kind. Een
aktueel artikel dus, interessant voor iedereen
èn leerzaam.
De tuinbouw kan zijn voordeel doen, nu
voor de streek in de heer B. Baijense een
deskundige op dit terrein is aangesteld, die
zich in Tholen gaat vestigen, maar aan de
gehele streek dienstbaar wil zijn. Aandacht
wordt vervolgens gevraagd voor een aantal
voorlichtingsobjecten voor de veehouderij,
graandrogerij en opslag op eigen bedrijf,
gladiolendrogerij, platglas, wisselbouw, hooi-
droger, doorloopmelkstal en electrisch witlof-
trekken.
Voorlichting wordt er verder gegeven
over het mechanisch bieten dunnen en de
precisie-zaaimachine, voor het eerst in Zee
land gebruikt op een perceel van dhr. Kooij-
man te Sint-Annaland. Op een perceel van
dhr. Kosten onder Tholen kan met eigen
ogen het resultaat bekeken worden van de
mechanische bietenrooier. Het huishoudelijk
voorlichtingsonderdeel van deze nieuwsbrief
bestaat uit voedingstips en een oproep van
de partij te zijn op de oud-cursistendag,
welke 13 juni in het Holland Huis wordt
gehouden. Dat wordt daar een leerzame en
gezellige dag. Vergeet niet u voor 1 juni op
te geven.
Én tenslotte: de thoolse dagen 1962 ko
men alweer in het zicht. Wat gaat het alle
maal toch vlug. Het wordt vrijdag 6 en
zaterdag 7 juli met als hoofdmoot op de
eerste dag de keuringen en medewerking
van de rijvereniging en op de tweede dag
sportaktiviteiten met als bizondere attraktie
waarschijnlijk een taptoe. Voor de organisa
toren weer heel wat werk aan de winkel.
waarvan de prijs jammer genoeg maar laag
ligt. Ook nu weer had het gemeentebestuur
medewerking verleend door auto en chauf
feur beschikbaar te stellen, waarvoor men
eveneens erkentelijk was.
Ook al in verband met de nieuwe statuten
werden 2 commissarissen toegevoegd aan
het bestuur door benoeming van dé heren
H. Nelisse en P. Ottevanger. In de vaka-
ture J. van Elsacker werd gekozen de heer
D. Geuze. De nieuwe statuten zullen door
de leden nader worden bestudeerd.
De voorzitter deelde vervolgens mee, hoe
op 23 juni word meegewerkt aan het festi
val te St.Philipsland, terwijl in principe
werd besloten in te gaan op het verzoek
van Renesse om daar op 30 juni een con
cert te geven, evenals op de Thoolse dagen
i te Poortvliet, waarvan dan op zaterdag 7 juli.
I Medewerking zal voorts worden verleend
aan de avondvierdaagse op 16 juni.
Bij de rondvraag viel alsnog het besluit
om deel te nemen aan het muziekfeest te
Lepelstraat, wanneer die vereniging bussen
beschikbaar kan stellen en het „Concordia"
dus geen geld kost. Op een desbetreffende
1 vraag werd nog meegedeeld dat het in de
bedoeling ligt de harmonie verder door te
voeren, wat echter niet in een handomdraai
kan gebeuren. Er kwamen nog enige huis
houdelijke zaken aan de orde, waarna de
heer CoedemcTndt de jaarvergadering be
sloot met een opwekking tot het trouw be
zoeken van de repetities.
ZWEEFVLIEGTUIG
DAALDE IN DE POLDER
Vrijdagavond daalde plotseling een zweef
vliegtuig, bestuurd door de heer L. Soomers
alhier, bestuurslid van de W.B.A.C. zweef-
club in de polder bij de Dalemseweg. Dat
er al spoedig veel bekijks was, is begrijpe
lijk. Het was een Baby Grunao zweef-