SIMCA Piet van Tilburg N.V. Automobielmij DIF0GA meer auto voor uw geld. TEL. 5910 (4 lijnen) PARADE VAN DE TOERISTEN BOMMEN HADDEN GEEN ZIN R.A.F. kreeg Duitsland niet op knieën Herbers Optiek AUTONIEUWS FORD PHYR DIT JAAR RAMPZALIGE MIERENHOOP? garage A. Vos BREDASESTRAAT 25 BERGEN OP Z00H MODERNE PERMANENT WAVE ALBERT STOETZER Dames en Heren Kapsalon Engelsestraat 6 - Tel. 5743 Bergen op Zoom Uw maag smeekt om Rennies, VOOR IEDERE KAMER DE JUISTE MEUBELEN Den Haag NNP - Welke rampzalige gevolgen zal de stroom van toeristen, die deze zomer Nederland weer zal overspoelen, bren gen? VVV's, horeca-instellingen en vervoersbedrijven zien de zomerdrukte met angst en vreze tegemoet. De gedachte aan de vijfhonderd miljoen guldens, die de buitenlandse toeristen vorig jaar in het Nederlandse kassalaatje brachten, kan hen daarbij nauwelijks opfleuren. Men is bang, dat de drukte dit jaar Veel te groot zal worden en dat de bedrijven, die speciaal op het toerisme zijn ingesteld, zullen stagneren doordat zij de toevloed niet meer aankunnen. De oorzaak van dit alles is het mislukken van de vacantiespreiding. Spreken over vacantiespreiding betekent in Nederland onvermijdelijk het trappen op zere tenen. Teveel groeperingen hebben de afgelopen vijftien jaren, waarin het idee van de vacantiespreiding een lange lijdens weg heeft bewandeld, tegengestelde menin gen laten horen. Het idee van de vacantie spreiding viert dit jaar dus een merkwaardig jubileum: vijftien jaren van praten en plan nen maken, van schrijven en plannen ver werpen. Met als enig resultaat, dat dit jaar ieder met de handen in het haar zit. TWEE RIJEN De toeristische centra in Nederland ze liggen over alle provincies verspreid krij gen ieder seizoen twee stromen toeristen te verwerken: de miljoenen volksverhuizers uit het buitenland en de het eigen landje minnende vaderlanders. In de vacantietijd concentreren deze twee onafzienbare rijen zich vooral op de kuststreken met de bad plaatsen, de Veluwe en Zuid-Limburg. Op zomerse zaterdagen komen daar nog eens de weekeindgangers bij. Het hoogtepunt wordt bereikt in de periode tussen midden juli en midden augustus. Het zijn de hoogtij dagen, die dit jaar waarschijnlijk een chaos zullen brengen, zoals Nederland nog niet heeft gekend. Nu al hebben de twee vloed golven haar komst aangekondigd. De grote hotels in het Westen, in Scheveningen, Kat wijk, Noordwijk, Zandvoort enz., zijn voor die tijd volgeboekt. Op de Veluwe moet men de bedrijven, die nog iemand „kunnen ber gen" met een vergrootglas gaan zoeken. Overal in het land doet zich hetzelfde beeld voor: bedrijven, die zich verkneukelen over de drukke maand, die nadert, maar die Over de andere maanden toch wel in zak en as zitten. NIET ECONOMISCH Voor bungalowkampen en soortgelijke op het toerisme ingestelde bedrijven, die hoge investeringen vragen en toch een redelijk rendement moeten opleveren, is de nauwe samenballing van de zomerdrukte in nauwe lijks vier weken economisch moeilijk te ver dragen. Men kan moeilijk van een econo mische exploitatie spreken als de dure bun galows met een beetje geluk twee maanden worden verhuurd om de andere tien maanden leeg te staan. Wat voor een bungalowex ploitant geldt, gaat ook op voor andere sectoren in het bedrijfsleven. Een gestage parade van de toeristen is heel wat voor deliger dan een plotselinge toeloop, die al te gemakkelijk een onontwarbare mieren hoop veroorzaakt. Voor de toeristen moet het ook geen pret tige belevenis zijn in een plaats te komen Dealer THOLEN. vanaf I 5«495." waar alles overvol is. In Nederland hebben wij dit al een keer meegemaakt in de be faamde zomer van 1954, toen toeristen langs de weg, bij de politie of bij het Leger des Heils moesten overnachten. Zo'n periode doet de Nederlandse naam geen goed. TEGENSTAND Dit jaar verwacht men zo'n grote drukte in de topdagen doordat dan de vacantie van de Nederlandse bouwvakken samenvalt met die van de Duitsers in Westfalen. Westfalen. is een van die Duitse streken, waaruit Nederland zoveel toeristen ontvangt. Vacantiespreiding, dat wil zeggen een rege ling waarbij de vacantiedrukte over alle zomermaanden wordt verdeeld, zou juist daarom dit jaar zo broodnodig zijn. Maar de regeling is er nog niet. Er is teveel tegenstand. Het merkwaardige is, dat ieder een het er over eens is dat er een spreiding moet komen. Het bedrijfsleven, het onder wijs, de overheid, allen zijn er regelrecht voor. Er is alleen zoveel tegenstand over de vorm van de oplossing. De Stichting Recreatie in Den Haag nam al in 1947 ini- tiatieven voor een overleg op basis van vrij willigheid. Het eerste resultaat was be moedigend. De bouwvakvacanties zouden worden vastgesteld in overleg met onder- wijsinstanties, andere grote bedrijven maak ten de afspraak hun werknemers in ieder geval aan te raden buiten de bouwvak- vacantie vrij te nemen. De zaak struikelde echter over de onder- wijsinstanties en is sindsdien nooit meer overeind gekomen. De Stichting Recreatie had een systeem ontworpen, aan de hand waarvan scholen in de diverse streken van Nederland op verschillende tijdstippen zou den sluiten. Grote steden met meer dan honderduizend inwoners zouden op 1.1 juli haar scholen sluiten. Het resultaat was be droevend. Op de aanvrage van de Stichting Recreatie kwam antwoord van 466 van de 700 openbare scholen, 60 van de 448 rk. scholen en 175 van de prot. christ. scholen. Dat was een veel te gering percentage om ook maar iets te kunnen doen. De vacantietijd kan men rustig uitstrek ken van begin juni tot ongeveer half sep tember. Dat zijn dus drie en een halve maand. Waarom dan de toeristen in vier weken samenpakken? Juni is de zonnigste maand met de langste dagen, augustus geeft de meeste regen. Er schijnt dus aanleiding genoeg om de vacantiés te spreiden. Het weer dwingt er niet toe uitgerekend van half juli tot half augustus op vacantie te gaan. Toch blijft iedereen stug aan deze tradionefe periode vasthouden. Van verschillende zijden toeristenbon den, Vereniging Nederlandse Gemeenten, enz. wordt nu aangedrongen op een wet telijke regeling.„Laat de regering de knoop maar doorhakken als het met wat vriende lijkheid en redelijke argumenten op basis van vrijwilligheid niet gelukt", zegt men. Maar een wettelijke regeling is niet erg sym pathiek. Men ziet er een bedreiging van de vrijheid van de mens in. „Mag ik a.u.b. zelf bepalen wanneer ik op vacantie ga?", zal de onvermijdelijke reactie zijn. En in feite kan men die mensen geen ongelijk geven. Maar aan de andere kant: de huidige vacantiegewoonten vragen toch wel om een verandering. De beslising zal niet gemak kelijk zijn. Officieel rapport lokt felle tegenstand uit. NNP - Een officieel Brits witboek over de stratgische aanvallen van de R.A.F. op Duitsland tijdens de tweede wereldoorlog laat weinig heel van het nut van deze zware bombardementen. Het boek is samengesteld door Sir Charles Webster, een algemeen erkend luchtmachtdeskundige, die onlangs is overleden, en dr. Noble Frankland, directeur van het Londense oorlogsmuseum, een soortgelijk instituut als het Nederlandse bureau voor oorlogs documentatie. Dr. Noble Frankland mag dus ook wel tot de deskundigen worden gerekend. Het boek „Bommen op de Roerdam", een bestseller, die ook verfilmd is, was in ons land een groot succes. Wij haalden oude herinneringen op bij het lezen van de (ware) heldendaden van Guy Gibson in de donkere nachten van de laatste oorlogsjaren, toen wij in Nederland hoog in de lucht het gebrom konden horen van de tientallen zware bommenwerpers, die naar het Oosten vlogen om wraak te nemen op de Duitse invaller, die kort tevoren de (lucht)slag om Engeland had verloren. De wetenschap, dat Rotterdam werd gewroken was voor de Nederlander, die zichtte onder de bezetting, een hart onder de riem. Het is nu een beetje tragisch om te horen, dat het militair gesproken, allemaal maar weinig zin had. Sir Charles Webster en dr. Noble Frankland hebben er in hun ge schrift geen doekjes om gewonden. Zij beschrijven onbarmhartig de fouten, die het Britse Bomber Com mand tijdens de tweede wereldoor log maakte. Zo werden de bommen werpers aanvankelijk zonder jager- bescherming naar de Duitse doelen gestuurd. Het Bomber Command verloor tijdens de oorlog 55.000 ge oefende piloten en andere beman ningsleden van de grote vliegtuigen. In het boek wordt ook voor het eerst toegegeven, dat de Britse regering officieel bevel gaf om ste den te bombarderen om de Duitse bevolking murw te maken. Het voornaamste doel van de zware strategische bombardementen, waarbij duizenden kilo's springstof fen ineens werden afgegooid, was allereerst het treffen van de Duitse als overtollig maagzuur weer zo'n laaiende zuurkolom doet opslaan en U niet weet waar U te bergen van die snerpende pijn. U weet toch, over de hele wereld vinden méér mensen dagelijks baat bij Rennies dan bij enig ander maagtablet. oorlogsindustrie. Maar de vliegers en bommenrichters waren volgens Voor ieder gezicht en elke beurs een passende bril. bij Lievevrouwestraat 4 Bergen op Zoom Tel. 01640-4272 het witboek niet in staat om nauw keurig te richten. Wilde men een speciale fabriek treffen, dan moest men wel een groot deel van de om geving platgooien om de zekerheid te hebben, dat het doel ook geraakt was. En die zekerheid bleek lang niet altijd even groot. In het laatste oorlogsjaar produceerden de Duit se fabrieken tweemaal zoveel als in het jaar daarvoor. In feite was al leen de vliegtuigindustrie en dan nog maar gedeeltelijk lamgelegd. HARD DUITS MOREEL Dat de Engelsen opzettelijk steden aanvielen om burgers te doden is altijd officieel ontkend. Zeker tijdens de oorlog zelf. De Engelsen waren veel te bang, dat protestacties in eigen land het moreel van de vliegers te sterk zouden ondermijnen. Men vreesde vooral de reacties van de aarts bisschop van Canterbury, die zich sterk met het politieke leven be moeide. De Engelsen gingen er zelfs toe over om steden, zoals Rostock en Lübeck te bombarderen. De plaats jes hadden geen militaire betekenis, maar waren voor een groot deel uit hout opgetrokken. Er zouden dus grote branden uitbreken, die, naar Bosstraat - hoek Ltndebaan - teL 5467 Bergen op Zoom men op het hoofdkwartier van de R.A.F. en daar niet alleen ver wachtte, een funeste invloed zouden hebben op het moreel van de Duitse bevolking. De Duitsers werden ech ter sterk onderschat. Uitgebreide aanvallen op Dresden (100.000 do den) en Hamburg (50.000 doden) hadden geen ander resultaat dan een verbeten woede in het al vrijwel verslagen Duitsland. Het moreel van de bevolking werd niet gebroken. Zo werd in Hamburg het totaal plat geslagen economische leven binnen een week weer op gang gebracht. ABWEHR Na de invasie kregen de gealli eerden bij hun bombardementsvluch- ten de bescherming van Amerikaan se Mustangs, de schrik van de Duit se Luftwaffe. De Mustangs waren lange-afstandsjagers, die de bom menwerpers op hun (verre) vluch ten konden begeleiden en bescher men, maar zij konden geen bescher ming bieden aan de flakkanonnen, de Duitse luchtafweer. De afweer- gordels werden steeds beter. Voor al rond Berlijn legde de Abwehr bij bombardementen een stalen gor del in de lucht. De bommenwerpers werden als duiven uit de lucht ge schoten, waardoor de strategische aanvallen veel van hun effect ver loren. In de Engelse bladen is veel cri- tiek geuit op het verschenen wit boek. De Engelsen hebben een na oorlogse traditie opgebouwd op het gebied van de oorlogshistorie. Mont gomery, de Woestijnvos, heeft zwa re klappen van de historici gehad. Nu is het de beurt aan luchtmaar- schalk Sir Arthur Harris, de leider van de strategische bombardemen ten. Hij zal wel niet de laatste zijn. (Nadruk verboden) Ze is er dan ook als de kippen bij. De winkelier weel dal. Hij weet ook, dat door middel van een advertentie in het plaatselijk nieuwsblad zijn speciale aanbiedingen onder de ogen van alle huisvrouwen in de streek komen. Dat is de kracht van deze krant. Adverteren daarin moei we! rijpe vruchten afwerpen. van deze krant wil men niets missen, geen letter Publlkatie van de Nederlandsche Nieuwsbladpers Nu in onze showroom. Imponerend, modem, met royale ruimte, heerlijke luxe en verfijnd comfort, dat is de Ford Zephyr. Felle acceleratie, hoge kruis snelheid enbijzonderzuinig. Een prestatie wagen die u zonder moeite verre afstanden doet afleggen. FORD ZEPHYR 4. 74 PK, 4 cilinders, 4 gesynchroniseerde versnellingen. FORD ZEPHYR 6. 105 PK, 6 cilinders, 4 gesynchroniseerde versnellingen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1962 | | pagina 6