SIMCA
Piet van Tilburg
N.V. Automobielmij
DIF0GA meer auto voor uw geld.
TEL. 5910 (4 lijnen)
PARADE VAN DE TOERISTEN
BOMMEN HADDEN GEEN ZIN
R.A.F. kreeg Duitsland niet op knieën
Herbers Optiek
AUTONIEUWS
FORD
PHYR
DIT JAAR RAMPZALIGE MIERENHOOP?
garage A. Vos
BREDASESTRAAT 25 BERGEN OP Z00H
MODERNE
PERMANENT
WAVE
ALBERT STOETZER
Dames en Heren Kapsalon
Engelsestraat 6 - Tel. 5743
Bergen op Zoom
Uw maag smeekt
om Rennies,
VOOR IEDERE KAMER
DE JUISTE MEUBELEN
Den Haag NNP - Welke rampzalige gevolgen zal de stroom van
toeristen, die deze zomer Nederland weer zal overspoelen, bren
gen? VVV's, horeca-instellingen en vervoersbedrijven zien de
zomerdrukte met angst en vreze tegemoet. De gedachte aan de
vijfhonderd miljoen guldens, die de buitenlandse toeristen vorig
jaar in het Nederlandse kassalaatje brachten, kan hen daarbij
nauwelijks opfleuren. Men is bang, dat de drukte dit jaar Veel
te groot zal worden en dat de bedrijven, die speciaal op het
toerisme zijn ingesteld, zullen stagneren doordat zij de toevloed
niet meer aankunnen. De oorzaak van dit alles is het mislukken
van de vacantiespreiding.
Spreken over vacantiespreiding betekent
in Nederland onvermijdelijk het trappen op
zere tenen. Teveel groeperingen hebben de
afgelopen vijftien jaren, waarin het idee
van de vacantiespreiding een lange lijdens
weg heeft bewandeld, tegengestelde menin
gen laten horen. Het idee van de vacantie
spreiding viert dit jaar dus een merkwaardig
jubileum: vijftien jaren van praten en plan
nen maken, van schrijven en plannen ver
werpen. Met als enig resultaat, dat dit jaar
ieder met de handen in het haar zit.
TWEE RIJEN
De toeristische centra in Nederland ze
liggen over alle provincies verspreid krij
gen ieder seizoen twee stromen toeristen
te verwerken: de miljoenen volksverhuizers
uit het buitenland en de het eigen landje
minnende vaderlanders. In de vacantietijd
concentreren deze twee onafzienbare rijen
zich vooral op de kuststreken met de bad
plaatsen, de Veluwe en Zuid-Limburg. Op
zomerse zaterdagen komen daar nog eens
de weekeindgangers bij. Het hoogtepunt
wordt bereikt in de periode tussen midden
juli en midden augustus. Het zijn de hoogtij
dagen, die dit jaar waarschijnlijk een chaos
zullen brengen, zoals Nederland nog niet
heeft gekend. Nu al hebben de twee vloed
golven haar komst aangekondigd. De grote
hotels in het Westen, in Scheveningen, Kat
wijk, Noordwijk, Zandvoort enz., zijn voor
die tijd volgeboekt. Op de Veluwe moet men
de bedrijven, die nog iemand „kunnen ber
gen" met een vergrootglas gaan zoeken.
Overal in het land doet zich hetzelfde beeld
voor: bedrijven, die zich verkneukelen over
de drukke maand, die nadert, maar die Over
de andere maanden toch wel in zak en as
zitten.
NIET ECONOMISCH
Voor bungalowkampen en soortgelijke op
het toerisme ingestelde bedrijven, die hoge
investeringen vragen en toch een redelijk
rendement moeten opleveren, is de nauwe
samenballing van de zomerdrukte in nauwe
lijks vier weken economisch moeilijk te ver
dragen. Men kan moeilijk van een econo
mische exploitatie spreken als de dure bun
galows met een beetje geluk twee maanden
worden verhuurd om de andere tien maanden
leeg te staan. Wat voor een bungalowex
ploitant geldt, gaat ook op voor andere
sectoren in het bedrijfsleven. Een gestage
parade van de toeristen is heel wat voor
deliger dan een plotselinge toeloop, die al
te gemakkelijk een onontwarbare mieren
hoop veroorzaakt.
Voor de toeristen moet het ook geen pret
tige belevenis zijn in een plaats te komen
Dealer
THOLEN.
vanaf I 5«495."
waar alles overvol is. In Nederland hebben
wij dit al een keer meegemaakt in de be
faamde zomer van 1954, toen toeristen langs
de weg, bij de politie of bij het Leger des
Heils moesten overnachten. Zo'n periode
doet de Nederlandse naam geen goed.
TEGENSTAND
Dit jaar verwacht men zo'n grote drukte
in de topdagen doordat dan de vacantie
van de Nederlandse bouwvakken samenvalt
met die van de Duitsers in Westfalen.
Westfalen. is een van die Duitse streken,
waaruit Nederland zoveel toeristen ontvangt.
Vacantiespreiding, dat wil zeggen een rege
ling waarbij de vacantiedrukte over alle
zomermaanden wordt verdeeld, zou juist
daarom dit jaar zo broodnodig zijn. Maar
de regeling is er nog niet. Er is teveel
tegenstand. Het merkwaardige is, dat ieder
een het er over eens is dat er een spreiding
moet komen. Het bedrijfsleven, het onder
wijs, de overheid, allen zijn er regelrecht
voor. Er is alleen zoveel tegenstand over
de vorm van de oplossing. De Stichting
Recreatie in Den Haag nam al in 1947 ini-
tiatieven voor een overleg op basis van vrij
willigheid. Het eerste resultaat was be
moedigend. De bouwvakvacanties zouden
worden vastgesteld in overleg met onder-
wijsinstanties, andere grote bedrijven maak
ten de afspraak hun werknemers in ieder
geval aan te raden buiten de bouwvak-
vacantie vrij te nemen.
De zaak struikelde echter over de onder-
wijsinstanties en is sindsdien nooit meer
overeind gekomen. De Stichting Recreatie
had een systeem ontworpen, aan de hand
waarvan scholen in de diverse streken van
Nederland op verschillende tijdstippen zou
den sluiten. Grote steden met meer dan
honderduizend inwoners zouden op 1.1 juli
haar scholen sluiten. Het resultaat was be
droevend. Op de aanvrage van de Stichting
Recreatie kwam antwoord van 466 van de
700 openbare scholen, 60 van de 448 rk.
scholen en 175 van de prot. christ. scholen.
Dat was een veel te gering percentage om
ook maar iets te kunnen doen.
De vacantietijd kan men rustig uitstrek
ken van begin juni tot ongeveer half sep
tember. Dat zijn dus drie en een halve
maand. Waarom dan de toeristen in vier
weken samenpakken? Juni is de zonnigste
maand met de langste dagen, augustus geeft
de meeste regen. Er schijnt dus aanleiding
genoeg om de vacantiés te spreiden. Het weer
dwingt er niet toe uitgerekend van half juli
tot half augustus op vacantie te gaan. Toch
blijft iedereen stug aan deze tradionefe
periode vasthouden.
Van verschillende zijden toeristenbon
den, Vereniging Nederlandse Gemeenten,
enz. wordt nu aangedrongen op een wet
telijke regeling.„Laat de regering de knoop
maar doorhakken als het met wat vriende
lijkheid en redelijke argumenten op basis
van vrijwilligheid niet gelukt", zegt men.
Maar een wettelijke regeling is niet erg sym
pathiek. Men ziet er een bedreiging van de
vrijheid van de mens in. „Mag ik a.u.b.
zelf bepalen wanneer ik op vacantie ga?",
zal de onvermijdelijke reactie zijn. En in
feite kan men die mensen geen ongelijk
geven. Maar aan de andere kant: de huidige
vacantiegewoonten vragen toch wel om een
verandering. De beslising zal niet gemak
kelijk zijn.
Officieel rapport lokt felle tegenstand uit.
NNP - Een officieel Brits witboek over de stratgische aanvallen
van de R.A.F. op Duitsland tijdens de tweede wereldoorlog laat
weinig heel van het nut van deze zware bombardementen. Het
boek is samengesteld door Sir Charles Webster, een algemeen
erkend luchtmachtdeskundige, die onlangs is overleden, en dr.
Noble Frankland, directeur van het Londense oorlogsmuseum,
een soortgelijk instituut als het Nederlandse bureau voor oorlogs
documentatie. Dr. Noble Frankland mag dus ook wel tot de
deskundigen worden gerekend.
Het boek „Bommen op de Roerdam", een bestseller, die ook
verfilmd is, was in ons land een groot succes. Wij haalden oude
herinneringen op bij het lezen van de (ware) heldendaden van
Guy Gibson in de donkere nachten van de laatste oorlogsjaren,
toen wij in Nederland hoog in de lucht het gebrom konden horen
van de tientallen zware bommenwerpers, die naar het Oosten
vlogen om wraak te nemen op de Duitse invaller, die kort tevoren
de (lucht)slag om Engeland had verloren. De wetenschap, dat
Rotterdam werd gewroken was voor de Nederlander, die zichtte
onder de bezetting, een hart onder de riem. Het is nu een beetje
tragisch om te horen, dat het militair gesproken, allemaal maar
weinig zin had.
Sir Charles Webster en dr. Noble
Frankland hebben er in hun ge
schrift geen doekjes om gewonden.
Zij beschrijven onbarmhartig de
fouten, die het Britse Bomber Com
mand tijdens de tweede wereldoor
log maakte. Zo werden de bommen
werpers aanvankelijk zonder jager-
bescherming naar de Duitse doelen
gestuurd. Het Bomber Command
verloor tijdens de oorlog 55.000 ge
oefende piloten en andere beman
ningsleden van de grote vliegtuigen.
In het boek wordt ook voor het
eerst toegegeven, dat de Britse
regering officieel bevel gaf om ste
den te bombarderen om de Duitse
bevolking murw te maken.
Het voornaamste doel van de
zware strategische bombardementen,
waarbij duizenden kilo's springstof
fen ineens werden afgegooid, was
allereerst het treffen van de Duitse
als overtollig maagzuur weer zo'n laaiende
zuurkolom doet opslaan en U niet weet
waar U te bergen van die snerpende pijn.
U weet toch, over de hele wereld vinden
méér mensen dagelijks baat bij Rennies dan
bij enig ander maagtablet.
oorlogsindustrie. Maar de vliegers
en bommenrichters waren volgens
Voor ieder gezicht en elke
beurs een passende bril.
bij
Lievevrouwestraat 4
Bergen op Zoom
Tel. 01640-4272
het witboek niet in staat om nauw
keurig te richten. Wilde men een
speciale fabriek treffen, dan moest
men wel een groot deel van de om
geving platgooien om de zekerheid
te hebben, dat het doel ook geraakt
was. En die zekerheid bleek lang
niet altijd even groot. In het laatste
oorlogsjaar produceerden de Duit
se fabrieken tweemaal zoveel als in
het jaar daarvoor. In feite was al
leen de vliegtuigindustrie en dan
nog maar gedeeltelijk lamgelegd.
HARD DUITS MOREEL
Dat de Engelsen opzettelijk
steden aanvielen om burgers te
doden is altijd officieel ontkend.
Zeker tijdens de oorlog zelf. De
Engelsen waren veel te bang, dat
protestacties in eigen land het
moreel van de vliegers te sterk
zouden ondermijnen. Men vreesde
vooral de reacties van de aarts
bisschop van Canterbury, die zich
sterk met het politieke leven be
moeide.
De Engelsen gingen er zelfs toe
over om steden, zoals Rostock en
Lübeck te bombarderen. De plaats
jes hadden geen militaire betekenis,
maar waren voor een groot deel uit
hout opgetrokken. Er zouden dus
grote branden uitbreken, die, naar
Bosstraat - hoek Ltndebaan - teL 5467
Bergen op Zoom
men op het hoofdkwartier van de
R.A.F. en daar niet alleen ver
wachtte, een funeste invloed zouden
hebben op het moreel van de Duitse
bevolking. De Duitsers werden ech
ter sterk onderschat. Uitgebreide
aanvallen op Dresden (100.000 do
den) en Hamburg (50.000 doden)
hadden geen ander resultaat dan een
verbeten woede in het al vrijwel
verslagen Duitsland. Het moreel van
de bevolking werd niet gebroken.
Zo werd in Hamburg het totaal plat
geslagen economische leven binnen
een week weer op gang gebracht.
ABWEHR
Na de invasie kregen de gealli
eerden bij hun bombardementsvluch-
ten de bescherming van Amerikaan
se Mustangs, de schrik van de Duit
se Luftwaffe. De Mustangs waren
lange-afstandsjagers, die de bom
menwerpers op hun (verre) vluch
ten konden begeleiden en bescher
men, maar zij konden geen bescher
ming bieden aan de flakkanonnen,
de Duitse luchtafweer. De afweer-
gordels werden steeds beter. Voor
al rond Berlijn legde de Abwehr
bij bombardementen een stalen gor
del in de lucht. De bommenwerpers
werden als duiven uit de lucht ge
schoten, waardoor de strategische
aanvallen veel van hun effect ver
loren.
In de Engelse bladen is veel cri-
tiek geuit op het verschenen wit
boek. De Engelsen hebben een na
oorlogse traditie opgebouwd op het
gebied van de oorlogshistorie. Mont
gomery, de Woestijnvos, heeft zwa
re klappen van de historici gehad.
Nu is het de beurt aan luchtmaar-
schalk Sir Arthur Harris, de leider
van de strategische bombardemen
ten. Hij zal wel niet de laatste zijn.
(Nadruk verboden)
Ze is er dan ook als de kippen bij. De winkelier weel dal.
Hij weet ook, dat door middel van een advertentie in het
plaatselijk nieuwsblad zijn speciale aanbiedingen onder de
ogen van alle huisvrouwen in de streek komen. Dat is de
kracht van deze krant. Adverteren daarin moei we! rijpe
vruchten afwerpen.
van deze krant wil men niets missen, geen letter
Publlkatie van de
Nederlandsche
Nieuwsbladpers
Nu in onze showroom.
Imponerend, modem, met royale ruimte,
heerlijke luxe en verfijnd comfort, dat is de
Ford Zephyr. Felle acceleratie, hoge kruis
snelheid enbijzonderzuinig. Een prestatie
wagen die u zonder moeite verre afstanden
doet afleggen.
FORD ZEPHYR 4. 74 PK, 4 cilinders, 4
gesynchroniseerde versnellingen.
FORD ZEPHYR 6. 105 PK, 6 cilinders, 4
gesynchroniseerde versnellingen.