WEEKBLQD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FILIPSLAND
Hoederdag
Dictatuur.
De Gemeenten.
Plaatselijk nieuws.
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Logeermogelijkheden
vreemdelingen»
VERGEET MOEDER NIET
Ouders
hoorden
van
leerlingen
stelsel.
DOKTERSDIENSTEN
OP ZONDAG
THOLEN
Gelukkig weer
verse groente
OUD-VOSSEMEER
ST. ANNALAND
18e jaargang No. 26
10 mei 1962
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375
Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531 - Giro 124407
Abonnementen 2.70 per halfjaar
franko p.p. 3.30 inkassokosten
Prijs per nummer 15 cent
Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief
Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 - Advertenties worden tot
DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen
Wie het grote voorrecht heeft nog een
moeder te bezitten, beseft soms maar half
wat deze vrouw in het gezin betekent. Kin
deren waarderen moeder meestal onvoldoen
de, omdat ze er niet bij nadenken wat ze
allemaal aan haar te danken hebben: het
leven zelf, de hele opvoeding, de eerste
troostwoordjes, de heerlijke spelletjes van de
jeugd, de eerste wankele stappen op hun
levenspad, het voedsel, de verpleging bij
die akelige kinderziekten, een beetje begrip
bij moeilijkheden op latere leeftijd. Moeder
zorgt toch elke dag maar weer, dat ieder
op tijd óp en goed gekleed, gewassen en
gevoed het huis uit kan; moeder verstelt de
kleren en wast, moeder zorgt voor het eten
en voor de lekkere hapjes; moeder deelt
haar huishoudgeld zo in, dat er kleren ge
kocht kunnen worden, dat er altijd iets goeds
op tafel komt en dat de snoeperijtjes niet
vergeten worden.
En wat heeft vader allemaal aan moeder
te danken? Zonder haar zou hij maar een
droevig figuur slaan in zijn eigen gezinnetje,
zou hij het huishouden niet baas kunnen en
de kinderen geen verzorging kunnen geven,
ja... zou hij waarschijnlijk ook het geld niet
op de juiste wijze weten te besteden.
O, kinderen die nog een moeder hebben,
vergeet niet deze moederdag! Het is zo'n
kleine moeite om iets opzij te leggen voor
haar, die alles gedaan en geofferd heeft om
jullie groot te brengen, jullie orde en net
heid te leren en je de middelen te verschaf
fen om zo gelukkig mogelijk te zijn!
Doe op die ene dag in het jaar, dat je
bewust aan haar denkt, eens wat meer dan
een kleinigheidje geven. Probeer te weten
te komen, wat moeder het liefst heeft en
probeer desnoods gezamenlijk met de
andere leden van het gezin haar harte-
wens te vervullen.Het zou wel eens de laat
ste keer kunnen zijn, dat je iets voor haar
kunt doen.
Houdt moeder van kersenbonbons of van
nougat? Breng eens 'n gróte doos voor haar
mee. Is ze dol op plantjes en bloemen? Ga
dan met je spaarpot naar de bloemist en laat
eens een mooi bakje opmaken, het kost niet
veel meer dan een bos bloemen, die te
snel verwelken.
Kinderen die een moeder bezitten, kunnen
haar op duizend en één manier verrassen.
Bijvoorbeeld met een heerlijke parfum. Of
met mooie zakdoekjes, zo mooi als ze voor
zichzelf nooit zou kopen. En heeft moeder
een kleurige sjaal?
Is het spaarvarken dik en rond, ga dan
eens een winkel binnen en kijk naar de naai-
étuitjes, nagelgarnituren, tassen en porte
monnees, of waag een oogje in de delica
tessenzaak, waar ze zulke prachtige fruit-
mandjes met vruchten op sap, blikjes met
conserven, studentenhaver, noten en andere
heerlijkheden opmaken. Ook bij de kruide
nier kun je terecht.
Denk ook eens aan nuttige dingen, als
een fietstas, een nieuwe boodschappentas,
een eierwekker, een klok in de keuken, een
melkstel, limonadeglazen, een kleedje, een
schoorsteenloper, een eigen kop en schotel,
een wonderpan waarmee ze heerlijk bakken
kan...
Och, er is van alles te verzinnen, waar
mee je moeder op deze dag een groot plezier
kunt doen. Maar vergeet niet dat je haar
ook een plezier doet, door haar op deze dag
eens lekker te verwennen, door haar te laten
rusten, de tafel te dekken, de afwas te doen,
thee te schenken en zo. Dat zal ze ook bij
zonder op prijs stellen!
Bij het horen of lezen van dit woord zal
velen een huivering door de leden gaan.
Onwillekeurig denken we dan aan concen
tratiekampen, vuurpeletons e.d.
Neen, wij vrijheidlievende Nederlanders
verafschuwen de dictatuur en willen niet ge
terroriseerd worden. Hebben onze voorou
ders niet 80 lange jaren voor hun vrijheid
gevochten? Tegen de dictatuur zullen wij
ons, met al wat in ons is, blijven verzetten.
Ik meen dat het, in het algemeen gesproken,
zo wel gesteld mag worden.
Des te merkwaardiger mag het heten dat,
al zijn wij vierkant tegen de dictatuur, wij
daarom nog niet zijn tegen het spelen van
dictator.
Een onder ons ook wel bekend, thans
overleden theoloog, betoogde reeds in 1937,
schrijvende over de toen bestaande as Rome-
Berlijn:
„Ik zie telkens op de foto's die duizenden
en duizenden omhoog geheven handen, en
dan die lachende blikken van de beide dic
tators. Maar... hierin is psychologisch door
schouwd toch ook een bedenkelijk element
voor de toegejuichten. Al die millioenen wil
len feitelijk zelf Führer zijn; en nu projec
teert de massa zichzelf in dien dictator. Hij
is het andere van henzelf. Zij bejubelen zich
zelf in hem."
We menen, dat hij een en ander wel zeer
juist heeft getekend.
Misschien zegt deze of gene dat dit bui
tenlanders en geen Nederlanders betrof. Is
het echter vaak niet zó, dat wij iets gaan
zoeken over de grenzen, terwijl dit in ons
land evenzeer aanwezig is? Wat zeggen we:
in ons land, neen, soms in de plaats onzer
inwoning, of zelfs in de kring waarin wij
leven. Nooit van gehoord en nimmer op
gelet?
Hebt ge er nog nooit op gelet, dat een of
meer leden van het bestuur ener vereniging
het gedaan weten te krijgen, dat de vereni
ging wordt bestuurd zoals zij dat wensen
en dat tot bestuurslid worden gekozen dege
nen, die hun welgevallig zijn? Dat de andere
bestuursleden hoegenaamd geen stem in het
kapittel hebben, als figurant worden be
schouwd en met hun wensen geen rekening
wordt gehouden?
U moet zich er niet over verwonderen
dat eerstbedoelden, als het in hun kraam te
pas komt het feit, dat in verschillende col
lege's de helft plus één regeert en dat de
helft min één weinig of geen invloed kan
uitoefenen, als ondemocratisch kwalificeren.
Ja maar, zal misschien iemand zeggen, dat
is toch niet consequent? Dat is vanzelfspre
kend niet, maar wij weten toch wel dat con
sequent zijn in het dagelijks leven buitenge
woon moeilijk schijnt te zijn.
Erge: velen veroordelen de dictatuur doch
roepen tezelfder tijd als het ware om een
dictator, erger nog: trachten met alle hun
ten dienste staande middelen het door hen
beoogde doel te bereiken, al is daartoe dic
tatoriaal optreden vereist.
Anders gezegd: men kan met grote be
slistheid verklaren tegen dictatuur te zijn en
tegelijkertijd hoe paradoxaal het ook
moge klinken het dictatorschap liefderijk
aan het hart drukken en vertroetelen.
Nu deze mand weer de verkiezingen voor
de gemeenteraden zullen plaats hebben wil
len we een paar artikelen plaatsen betref
fende de gemeenten, de gemeenteraden en
de gemeenteraadsverkiezingen.
Het woord gemeente heeft verschillende
betekenissen naar gelang van het verband,
waarin het wordt gebruikt. Wanneer Pau-
lus schrijft aan „de gemeente Gods, die te
Corinthe is", richt hij zich tot een groep
personen, die door een geestelijke band een
gemeenschap vormen. Uit de inleidende ali
nea van dit artikel blijkt evenwel dat we
dit begrip gemeente hier niet op het oog
hebben. We bedoelen een verhandeling te
geven over de gemeente in staatkundige zin.
Het geven van een definitie, die ruim genoeg
is om alle gemeenten van de aardbol en
van alle tijden te omvatten is niet mogelijk.
Toch willen we ons aan een definitie wagen.
Om van een gemeente in staatkundige zin
te kunnen spreken moet er zijn grondgebied
met een daarop gevestigde bevolking waar
over een orgaan of een samenstel van or
ganen gezag uitoefent. Eigenlijk is deze
algemene definitie gelijkluidend aan de om
schrijving van wat de staat is. Er moet
dus nog iets bij vermeld worden n.l. dat de
gemeente haar gezag, ja haar bestaan zelf,
aan de staat ontleent. Krachtens de grond
wet heeft de staatswetgever te beslissen
over het al of niet voortbestaan der gemeen
ten. In het stelsel van de eenheidsstaat kan
het ook niet, anders. Het bestaan van een
volkomen zelfstandige gemeente past niet in
dit systeem. Het hoogste gezag in de staat,
de grondwetgever in Nederland, zou zelfs
aan het gehele gemeentewezen een einde
kunnen maken. Dit is echter formeel juri
disch gesproken en het karakter der gemeen
ten wordt hiermee volkomen miskend. Het
is namelijk niet zo, dat de Staat besloten
heeft het grondgebied in gemeenten te ver
delen, doch juist andersom; de staat is uit
gemeenten opgebouwd. De gemeenten zijn
dus niet ontstaan bij de stichting van de
huidige staatsvorm in 1848 doch waren toen
een realiteit. In dat jaar is evenwel de
plaats van de gemeenten binnen het staats
bestel opnieuw bepaald.
Willen we dus het ontstaan der gemeen
ten nagaan dan moeten we verder in de
geschiedenis duiken daar hiervoor reeds
bleek dat de gemeenten omstreeks het mid
den van de vorige eeuw een werkelijkheid
waren d'ie historisch gegroeid is,., Qnze
sprong in de geschiedenis moet ver, zeer
ver teruggaan. In de oudheid hebben vele
volken een zwervend bestaan geleid. Ook
in onze tijd komen nog nomadenstammen
voor. De gezagsverbanden, waarin de mens
toen leefde waren van kleine omvang en
beperkten zich tot de „stam". Wanneer
voor zo'n stam het nomadentijdperk voorbij
is en ze zich op een vaste plaats, de stad,
gaat vestigen wordt deze stad tevens Staat.
Over deze zogenaamde stadstaten zijn vele
gegevens bekend. Het oude Griekenland
bestond geheel uit deze stadstaatjes. Ook
het machtige en rijke Carthago was stad en
staat tegelijk. Het grote Romeinse keizerrijk
was een aan de stadstaat Rome onder
worpen gebied. Ook uit de Bijbelse geschie
denis blijkt het bestaan van stadstaten. Toen
de Israëlieten het land Kanaan veroverden
bleek dat elke stad een koning had. Tyrus
en Sidon waren bekende vrije steden. De
opkomst der steden in West-Europa is
evenwel van latere datum. Deze ontstaan
hier in de middeleeuwen. Meerdere redenen
hebben tot het ontstaan der steden aanleiding
gegeven. We zullen er hier enkele noemen.
Verondersteld wordt dat de eerste steden
reeds door de Romeinen gesticht zijn. Dit
zijn er echter maar een paar geweest. De
opkomst en ontwikkeling van de handel
hebben vooral in Duitsland meerdere steden
doen ontstaan en groeien. Deze „verzamel-
steden" ontstonden vooral op het snijpunt
van de grote handelswegen. Omstreeks het
jaar 1,000 bestonden er ook in ons land al
enkele van deze handelssteden. Weer andere
steden hebben haar opkomst te danken aan
de vestiging van bestuur en administratie.
Denk hier bijvoorbeeld aan Ankara, de nieu
we hoofdstad van Turkije en aan Canberra,
de hoofdstad van Australië. En niet te
vergeten de nog maar een paar jaar bestaan
de nieuwe hoofdstad van Brasilië, Brasilia
geheten. Ook stedebouwkundige overwegin
gen kunnen aanleiding geven tot stadstich-
ting. Om in ons land te blijven wijzen we
op het plan voor de stichtin van de satel
lietstad Wilsveen. Ook de industriële revo
lutie heeft tot het ontstaan van vele steden
geleid. De voornaamste Nederlandse steden
zijn evenwel in de middeleeuwen ontstaan.
De vrije burgers verenigden zich om de
willekeur van de adel te beperken. De land
heer stimuleerde deze ontwikkeling vaak
omdat hij een bondgenoot zag in de steden
tegen de machtig geworden dikwijls opstan
dige adel. Hij geeft aan de steden daarom
allerlei voorrechten. Deze privileges worden
steeds uitgebreid wanneer de votst een be
roep op de steun van de steden moet doen.
De steden krijgen zo op de duur een mach
tige geheel zelfstandige positie. Toen in
1579 de replubliek der Verenigde Neder
landen werd gesticht hadden de meeste
steden een vrijwel onafhankelijke positie
verworven. Nu bij deze stichting ook de
landsheer van het toneel verdween waren
ze oppermachtig. De afgevaardigden der
steden beheersten de Staten der Gewesten.
In deze machtspositie kwam geen verande
ring van betekenis voor het ineenstorten
der oude republiek in 1795. De staatsrege
ling van 1798 creëerde de „Bataafse Repu
bliek".
Aan het federatieve bestuur kwam nu een
einde en in plaats daarvan werd een sterk
centraal bestuur naar Frans voorbeeld ge
vestigd. De gemeenten verloren hierbij hun
machtspositie. Dit laat zich ook verklaren
daar de gehele staatsregeling opgebouwd
was op het beginsel der centralisatie. Op
merking verdient het, dat de staatsregeling
nu voor het eerst in de geschiedenis gaat
spreken van „gemeenten" in tegenstelling
met de steeds gehandhaafde onderscheiding
tussen stad en platteland. Bij he herstel van
de zelfstandigheid in 1814 keren de bena
mingen steden en platteland weer terug.
Dit betekende evenwel niet een herstel van
de vroegere positie van de gemeenten. Ge
vestigd werd toen de gedecentraliseerde een
heidsstaat. Over de betekenis van dit begrip
zijn in de voorgaande nummers van ons
blad een tweetal artikelen geplaatst. Van
werkelijke decentralisatie kwam evenwel
niets terecht. Koning \Villem I was er de
man niet naar de lagere besturen veel vrij
heid te laten. De bestuursorganisatie wordt
geregeld in een reglement voor de steden en
een reglement voor het platteland. Het cen
trale bestuur roept evenwel veel weerstan
den op en kan zich op de duur niet langer
handhaven. In 1848 komt een nieuwe grond
wet tot stand, die voor de gehele staat een
nieuwe tijd inluidt. Aan de gemeenteraden
wordt nu de regeling en het bestuur van de
huishouding der gemeente overgelaten. De
gemeenten krijgen dus weer een eigen taak
die ze zelfstandig mogen behartigen. Ook
het onderscheid tussen stad en platteland
wordt weer opgeheven.
Heel belangrijk voor de betekenis van de
plaatselijke overheden is evenwel de wijze
van samenstelling der organen en de wijze
van het functioneren. Deze berust op wat
Thorbecke de twee grondpeilers noemt, na
melijk rechtstreekse verkiezingen en open
baarheid van vergadering. Dit is een eerste
voorwaarde voor een gezond plaatselijk be-
stuur.Aan deze gedachten is uitwerking ge
geven in de gemeentewet, welke reeds da
teert van 1851. Op de toen gelegde basis
wordt nog steeds gewerkt. De gemeenten
van vandaag hebben dus een meer dan
honderdjarig bestaan. Ze zijn tevens de ter
ritoriale organisaties, waaruit de staat is
opgebouwd. Overeenkomstig de decentra
lisatiegedachte beschikken ze over bestuurs
bevoegdheden. Uit het vorenstaande blijkt,
dat de gemeenten, die in 1848 hun huidige
staatsrechtelijke betekenis kregen toen reeds
door de eeuwen gevormde gemeenschappen
waren. Van stadstaat door de vorming van
een grotere verbandseenheid geworden tot
een belangrijke schakel in de keten Staat.
Deze ontwikkeling heeft zich in vrijwel ge
heel Europa voorgedaan. Nog enkele stad
staten zijn overgebleven, bijv. Monaco. Tus
sen de twee wereldoorlogen nam de vrije
stad Danzig een positie in, die sterk aan
een stadstaat herinnerde. Voor het platteland
is de ontwikkeling uiteraard anders ge
weest dan voor de steden. Hier waren de
adellijke heren de machthebbers. Met het
vervallen van de heerlijke rechten dreigde
hier een vacuum te ontstaan. Dit werd voor
komen door voor het platteland eenzelfde
bestuursorganisatie te creëren als voor de
steden. Thans kennen we bestuurlijk dus
geen onderscheid tussen steden en dorpen.
Hoewel er stemmen opgaan om weer een
onderscheid te gaan maken in de bestuurs
bevoegdheid van de grote en kleine ge
meenten is de noodzaak hiervan nog niet
aangetoond. Met een alle gemeenten omvat
tende regeling kan nog steeds gewerkt
worden.
In de technische school te Sint- Maartens
dijk werd maandagavond om 8 uur een
ouderavond gehouden, waarvoor vrij be
hoorlijke belangstelling bestond van voorna
melijk dan de vaders der leerlingen, die deze
school bezoeken.
De directeur, de her J. Vredeveld hield
na een welkomstwoord een praatje over het
werk op de school en de verschillende cur
sussen, die worden gegeven.
Vervolgens sprak de consulent van het
Nijverheidsonderwijs in Zeeland, de heer C.
van Elsacker over voortgezet technisch on
derwijs na het doorlopen van de lagere
technische school middels het leerlingenstel
sel. Reeds eerder hebben we, eveneens na 'n
dergelijke causerie van deze consulent daar
over uitvoerig voorlichting gegeven.
Er kwamen ook nu weer enkele vragen
los, die de heer Van Elsacker beantwoordde.
Nadat een paar korte filmpjes waren ver
toond, was er voor de ouders ruime gelegen
heid zich met de leraren te verstaan .over
het werk van hun kinderen en eventuele
verdere mogelijkheden.
Bij elkaar een gevulde avond met een pret
tig wederzijds contact, bijeenkomsten welke
door de ouders zeker op prijs worden ge
steld.
ELECTRISCH LASSEN
Na een opleiding van 7 maanden, onder
leiding van de heer van Opstal uit Bergen
op Zoom, slaagden voor de cursus electrisch
lassen, welke gehouden werd in de Tech
nische school te Sint-Maartensdijk, de vol
gende personen.
Cursus beginners:
G. de Jonge uit Poortvliet.
M. Moerland uit Stavenisse.
A. Neele uit Stavenisse.
W. M. van Vossen uit Sint- Annaland.
C. M. Bolier uit Scherpenisse.
G. Poot uit Scherpenisse en
P. C. Stouten uit Sint-Maartensdijk.
Cursus gevorderden:
Chr. van 't Hof uit Sint-Annaland.
Jacobus Hommel uit Oud-Vossemeer.
P. S. Laban uit Tholen en
M. N. de Viet uit Sint-Maartensdijk.
De Vereniging voor Vreemdelingenver
keer Eiland Tholen is voornemens een
overzicht samen te stellen van de logeer
mogelijkheden op het Eiland Tholen, tenein
de dit overzicht ter hand te kunnen stellen
aan toeristen, die omtrent deze aangelegen
heid inlichtingen vragen.
Degenen die toeristen logies wensen aan
te bieden, worden verzocht hieromtrent uit
voerige inlichtingen te willen verstrekken
aan de V.V.V. Eiland Tholen. De corres
pondentie kan worden gericht aan de ad
ministrateur dezer vereniging, p.a. Gemeen
tehuis Sint-Maartensdijk.
Gaarne worden gegevens ontvangen be
treffende de accomodatie, zoals: aantal ka
mers, aantal bedden, wasgelegenheid met
of zonder warm water, eventuele eigen kook
gelegenheid, garage.
Bovendien de prijzen voor: nachtverblijf,
logies met ontbijt, pension per dag en per
week, huur garage, huur kamer (s) en eigen
kookgelegenheid.
Dr. L. D. A. Looljsen te Tholen,
TeL 01660-542
Dr. R. C. Renes te Oud-Vossemeer
TeL 01667-400
Dr. H. Zoeteman, Stavenisse, tel. 01663-400.
HOOGWATER
in de week van 13 t.e.m. 19 mei 1962
DE REDACTIE LEGT U DEZE WEEK VOOR
De gemeenten in de historie
Het wordt moederdag
Wat er van vakantiespreiding terecht kwam
Ouderdag op de LTS
Oók dictatuur
Feest in Middelburg
Vijf en twintig jaar Districtsopzichter
En een schep nieuws van onze adverteerders
De voorbarigheid is de zuster van de dwaasheid.
zondag
10.55
23.30 uur
maandag
12.20
dinsdag
0.41
13.27
woensdag
142
14.17
donderdag
2.31
15.00
vrijdag
3.08
15.34
zaterdag
3.44
16.10
Eerste Kwartier
11 mei
te 11.30 uur
Volle Maan 19 mei te 20.16 uur
TROUWE DUIF
Plaats van lossing St. Ghislain 124 km.
In concours 173 duiven, gelost 11.45 uur.
A. Wagemaker 1, 12, 15, 16, 18, 19,
47; Fr. Koppenhol 2, 6, 21, 38, 50, 53, 58;
C. Praat 3; L. Laban 4, 13, 43, 44; Joh.
Deurloo 5, 8, 22, 46; P. Kegge 7, 14, 20,
31; D. Jansen 9, 28, 51; Joh. Kegge 10, 23,
54; G. Soomers 11, 36; G.de Kok 17, 25, 27,
29; A. Burgers 24; L. Jansen 26, 33, 42;
J. Praat 30, 49, 57; P.de Boef 32, 34, 52,
56; C. van Luijk 35, 45; M. Moeliker 37;
M. Vogel 39; M. Laban 40; C. Soomers 41;
48; L. v.d. Dries 55.
Aankomst eerste duif 1 uur 19 min. 39 sec.
Aankomst laatste duif 1 uur 47 min. 16 sec.
BURGERLIJKE STAND
Geboren:
30 april 1962: Petrus Christiaan, zoon van
van der Rijsen, Christiaan Antonius en van
van Tilburg, Maria Catharina.
Huwelijken:
2 mei: Schot, Kornelis Jan, oud 26 jaar,
havenarbeider, en van der Jagt, Pieternella,
oud 24 jaar, zonder beroep, beiden wonende
te Tholen.
Loop der bevolking over april 1962.
Ingekomen:
Elizabeth P. Bolier van Halsteren naar
1500 gem. plder 76.
Jannetje van Zetten van Rotterdam naar
Doelweg 23.
Lina Goedegebuure- Geuze van Scherpe
nisse naar Grindweg 64.
Ferdinandes J. van den Doel van Dintel-
oord naar Grindweg 38.
Wilhelmus B. van Osch, echtgenote en
kind van Oud-Vossemeer naar Vlasmarkt 6.
Vertrokken:
Theodoor J. Leenknegt van Simon Lind-
houtstr. 14 naar Goes.
Gesina L. Praat-de Hond van Singel 65
naar Yerseke.
BEVRIJDINGSDAG
Zaterdag jl. de vijfde mei werd
hier een uitgebreid feestprogramma afge
werkt.
Het begon om 10.00 uur 's morgens toen
er op het sportveld kinderspelen werden
gehouden voor de laagste klassen van de
drie plaatselijke scholen.
'sMiddags van 2 tot 4 uur kwamen de hoog
ste klassen aan bod. Vanaf het gemeente
huis werden aan hen opdrachten verstrekt,
zoals het vinden van een bekend spreek
woord uit woorden, die bij de verschilende
winkeliers in bewaring gegeven waren. Het
ging er dan om, wie het snelst zijn opdracht
had uitgevoerd. Voor de muzikale omlijs
ting zorgde de muziekvereniging, terwijl
tussen half vijf en kwart over de „Solo
sleutels" onder leiding van dhr. Demmes
op de muziektent concerteerden. Om acht
uur werd in de turnzaal de Cefa-film „Moe
der gezocht" vertoond. Er was ook hier
voor grote belangstelling, vooral van de
jongerenkant. Bij elkaar toch wel een aardig
programma op deze 1,7e bevrijdingsdag.
ER KAN WORDEN BEGONNEN
Het vrij omvangrijke werk tot verbetering
van de Tienhoven, Noordstraat en gedeelte
Weststraat is gegund aan de laagste in
schrijver van de plaatselijke annemers, de
firma W. van Vossen Zn. Met het werk
kan nu worden begonnen en hoewel de
bewoners van deze straten enige tijd in de
penarie komen te zitten, het is toch een ge
lukkige bijkomstigheid, dat het werk in de
zomermaanden kan worden uitgevoerd. De
verbetering zal zeker in verhouding staan
tot de omvang van dit karwei.
NUMMERING KANDIDATENLIJSTEN
Ter plaatse is de nummering van de kan
didatenlijsten voor de gemeenteraadsverkie
zing op 30 mei a.s. als volgt:
Lijst 1 Interkerkelijke lijst; lijst 2 Arbei
ders- en middenstandspartij; lijst 3 Gemeen
tebelang; lijst 4 Christ. Historische Unie;
lijst 5 Partij van de Arbeid.
BURGERLIJKE STAND
over de maand april 1962
Geboren:
7 april: Aukje Elizabeth, dochter van
Jan Dooren, en Cornelia Elenbaas.
8 april: Marinus Johannes: zoon van
Maris den Engelsman en Aagtje Johanna
van der Maas.
15 april te Dordrecht: Cornelis Leendert,
zoon van Karei Theunisse en Kommerina
Jozina van den Boogaart.
24 april: Anna Corneliaj, dochter van
Adriaan van Driel en Maria Johanna Dor-
maar.
29 april: Suzanna Marina, dochter van
Adriaan van de Repe en Wilhelmina Scher
penisse.
Huwelijken:
12 april: Stoffel Johannes Vermaas, oud
17 jaar, meetarbeider, wonende te Stavenisse
en Adriana Jozina Dake, oud 17 jaar, zonder
beroep, wonende te Sint-Annaland.
26 april: Cornelis Priem, oud 22 jaar,
fabrieksarbeider, wonende te Sint-Maartens
dijk en Abrahamina Maria Ridderhof, oud
18 jaar, zonder beroep, wonende te Sint
Annaland.
27 april: Jacobus Marinus Cornelis Schij
ven, oud 26 jaar, varensgezel, wonende te
Rucphen en Cornelia Maria Dijkema, oud
25 jaar, zonder beroep, wonende te Sint-
Annaland.
Overlijden:
1 april: Elizabeth de Zwarte, oud 88 jaar,
zonder beroep, weduwe van Marinus de
Jager.
2 april te Bergen op Zoom: Johanna
Christina, oud 63 jaar, zonder beroep, echt
genote van Willem Keur.
3 april: Jacobus van Poortvliet, oud 82
jaar, zonder beroep, echtgenoot van Eliza
beth den Engelsman.
6 april te Bergen p Zoom: Jacobus Cor
nelis van Poortvliet, oud 49 jaar, landar
beider, echtgenoot van Cornelia van Vossen.
6 april: Nicolaas Naboth van Luijk, oud
80 jaar, zonder beroep, echtgenoot van
Johanna Scherpenisse.
8 april: Cornelia Prinse, oud 78 jaar, zon
der beroep, weduwe van Jacobus Hage.
17 april: Jan Ligtendag, oud 71 jaar, zon
der beroep, echtgenoot van Klara van der
Gouwe.
Loop der bevolking:
Ingekomen:
Cornelia M. Dijkema, van Bergen op
Zoom naar Suzannaweg 40.
Cornelis Priem, van Sint-Maartensdijk Z
naar Hoenderweg 35.
Vertrokken:
Dake ev Vermaas, Adriana J van Voor
straat 31 naar Stavenisse.
Rijnberg, Adriaan, van Bierensstraat 22
naar Poortvliet.
Ridderhof, wv van Diest, Maatje L van
Javadijk 40 naar Dinteloord en Prinsenland.
Verhuizingen binnen de gemeeente:
Rijnberg,Dingenus J en gezin van Brug
straat 12 naar Schoolstraat 19.
BLOEIENDE
GYMNASTIEKVERENIGING
Onder leiding van dhr. Joh. Scherpenisse
hield de gym „W.I.K" dinsdagavond haar