WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FILIPSLAND De Statenverkiezing. Nu het haasje WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Burgemeester J* van den Bos VERSCHIJNT IEDERE DONDERDAG Werkzoekenden bleken hazenstropers» Verdachte attributen. Overtreding leerplichtwet Harmonische uit- en opbouw van de verscheidene welvaartsbronnen op Tholen» 18e jaargang No. 19 22 maart 1962 <o J Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Abonnementen 2.70 per halfjaar Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531 Giro 124407 franko p.p. 3.30 inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 - Advertenties worden tot DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen Volgende week woensdag zullen de neder- landse stemgerechtigden hun stem weer gaan uitbrengen. Ditmaal zal het zijn voor de verkiezing van de leden van de Provinciale Staten. Zo driemaal in de vier jaar worden de nederlandse kiezers met deze bezigheid belast. Alle drie de vertegenwoordigende lichamen, n.l. Tweede Kamer der Staten- Genenaal, Provinciale Staten en Gemeente raden, die rechtstreeks door de kiezers worden gekozen kennen voor hun leden een zittingsduur van vier jaar. In de democra tische landen gaat van deze periodiek terug kerende verkiezingen enige bekoring uit. De aan de verkiezing deelnemende partijen zet ten hun beste beentje voor. Als u het druk werk, dat in uw brievenbus belandt in ogen schouw neemt zijn ze vol enthousiasme. Diverse vergaderingen worden belegd, waar op de ene spreker al met veel meer verve dan de andere zijn partijprogram aankondigt. Deze manier van het voeren van propa ganda voor de verkiezingsstrijd is een ver schijnsel van de democratische regerings vorm. Totalitair geregeerde staten kennen dit niet en kunnen dit ook niet hebben. Ook in ons land is het uiteraard niet altijd zo geweest. Het staatkundig denken van de 20e eeuw is niet toe te passen op de middel eeuwen. Ook de 17e en 18e eeuw geven een geheel ander staatkundig patroon te zien. Elke eeuw kent zijn eigen politieke sfeer. Staan we thans even nader stil bij de op handen zijnde verkiezingen van de leden der provinciale staten. De provinciale staten zijn een van de drie organen die het provin ciaal bestuur vormen. De andere twee orga nen zijn de gedeputeerde staten en de com missaris der koningin. Ze vertegenwoordigen de gehele bevolking van de provincie. Pro vinciale staten zijn een instituut dat al eeuwen lang besttaat. Zoals wij ze nu ken nen bestaan ze eerst sedert 1851, de sinds dien plaats gegrepen uitbreidingen van het kiesrecht buiten beschouwing latende. In 1848 is de bepaling in de grondwet opge nomen, dat de leden der provinciale staten rechtstreeks door de ingezetenen worden ge kozen. Voorheen kende men de zogenaam- die 'Standenvirtegenwoordi{jing. De leden werden toen gekozen door de Edelen of Ridderschappen, de Steden en de Landelijke Stand. De standenvertegenwoordiging was in de achttiende eeuw en daarvoor algemeen gebruikelijk. Voor de verkiezing van de le den van de provinciale staten heeft dit systeem het lang uitgehouden. Eerst om streeks de helft van de 19e eeuw kwam er verandering. Thans is ieder ingezetene van de provin cie, die nederlands onderdaan is en de leef tijd van 23 jaar heeft bereikt kiezer voor de leden van de provinciale staten mits hij wegens enkele bizondere redenen niet van het kiesrecht is uitgesloten. Het tijdstip waarop men aan de vereisten moet voldoen is de dag van de kandidaatsstelling. Deze heeft plaats gehad op 13 februari j.l. Alle kiezers zullen thans wel in het bezit zijn van een oproepingskaart om op het stembureau te verschijnen. De verkiezing geschiedt op grond van evenredige vertegenwoordiging. Dit wil zeggen dat het aantal zetels dat - elke lijst krijgt toegewezen in evenredig heid staat tot de op die lijst uitgebrachte stemmen. Over de formele kant van de vast stelling van de uitslag krijgt u na afloop van de stemming zoveel cijfers, berekenin gen en vergelijkingen van de pers, dat aan dit onderdeel hier geen verdere aandacht wordt besteed. Wel willen we hier nog enige aandacht besteden aan de betekenis van de provinci ale staten. Hiervoor is reeds gesteld dat ze een vertegenwoordiging zijn van de gehele bevolking in de provincie. De grootste be voegdheid is het maken van de verordenin gen, die zij in het provinciaal belang nodig oordelen. Nu er evenwel op het grondge bied van de staat drie corporaties werk zaam zijn, n.l. het rijk, de provinciën en de gemeenten zal ieder een eigen werkkring moeten hebben. Bij de taakverdeling tussen deze drie lichamen is de provincie er het poverst afgekomen. De taak van het rijk is zeer omvangrijk; ieder maakt daar kennis mee. Ook de gemeenten hebben een ruim arbeidsterrein. Maar de betekenis van de provincies in ons staatsbestel is velen een raadsel. Dit is historisch te verklaren. Ten tijde van de replubliek der zeven verenigde Nederlanden, welke bestond van 1579 tot 1795 waren de provinciën oppermachtig. Alle gewesten hadden zich verbonden op enkele belangrijke onderwerpen samen te werken. Voor bet overige bleven ze onaf hankelijk. Dit werd met de komst van de Fransen en de vestiging van de Bataafse replubliek totaal veranderd. Bij een sterk centraal bestuur als het franse was pasten geen autonome departementen. De oude ge westen hielden op te bestaan en werden enkel administratieve lichamen, geheel onder geschikt aan het centraal bestuur. Bij het herstel van de onafhankelijkheid in 1814 wilde men echter niet meer terug naar de djd van voor 1795. De voordelen van het, hoewel gehate, centrale franse bestuur waren te zeer in het oog gelopen om deze met het vertrek van de vijand ineens geheel over hoord te zetten. Velen hadden onder de beide bestuursvormen gewerkt. De onmoge lijkheid die er meermalen was tijdens de oude replubliek tot een besluit te komen stond velen nog al te goed voor ogen. De Vestiging van de eenheidsstaat was hiervan het gevolg. Hoewel dit in het geheel niet betekent dat aan de verschillende lichamen geen zelfstandigheid gelaten kan worden is aan de provincies slechts een klein werk terrein overgelaten. De angst bestond, dat wanneer de provinciën grote bevoegdheden zouden krijgen zij zouden trachten die aan te wenden om hun vroegere machtige positie te herwinnen. Bezien we thans de situatie dan bestaat er geen vrees meer dat de pro vinciën nog eens een staat in de staat zul len worden. Nu moet u uit het vorenstaande niet gaan afleiden dat de provinciën niets te betekenen hebben. Was dat het geval dan zou het de moeite niet waard zijn om voor de verkie zing van de leden der provinciale staten algemene verkiezingen te houden. De bevoegdheden van de provinciale staten met betrekking tot de waterschappen gaan zeer ver. Zij hebben de beslissing over het al dan niet bestaan van een water schap. De reglementen van de waterschap pen kunnen zij vaststellen of wijzigen. Een zeer belangrijke taak van de provinciale staten is de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. De laat ste decennia zien wij op allerlei terrein van het maatschappelijk leven ook de provincie optreden. Als exploitante van energiebe drijven geniet de provincie reeds bekendheid. Denk in onze provincie ook eens aan de stoombootdiensten die de provincie exploi teert. Ook op het gebied van de ruimtelijke ordening heeft de provincie een belangrijke taak gekregen bij de vaststelling van streek plannen. Hierboven zijn enkele bevoegdhe den en taken van het provinciaal bestuur opgesomd. Wij hopen u hiermede enigszins een indruk gegeven te hebben van de bete kenis van het vertegenwoordigend lichaam aan de verkiezings van welks leden u straks gaat deelnemen. In een volgend nummer van ons blad kunt u zien hoe er gestemd is in onze streek. Het leek er vrijdag 16 maart 1962 enigermate op, of men tot de dertiger jaren was teruggekeerd. Het tableau was daarbij niet zozeer in tegenspraak, want het toneelstuk werd opgevoerd in de historische vierschaar van het monumentale Thoolse stadhuis, waar zoals gebruikelijk op de derde vrijdag in de maand het Kantongerecht zitting hield. En de hoofdrolspelers waren inwoners van het Brabantse Sprundel, die deze winter zoals in de dertiger jaren in diepe armoede leefden en ten einde raad moeder de vrouw verlieten om te trachten op het vruchtbare Tholen werk te vinden. Ze waren met een dusdanige werklust overladen, dat ze desnoods bij een boer zouden gaan werken, die helemaal niet bestond, ja ze hielden soms zo hardnekkig vol, dat ze om half twaalf 's nachts nog bezig waren aan de slag te komen. Na een dergelijke ijver, na zich een zo zorgvolle huisvader te hebben betoond, is het meer dan tragisch, dat men, als het doek valt, nog honderdvijftig gulden op de koop toe moet betalen. Op de koop toe na een voortreffelijke vertolking van een tragisch gebeuren. En dat alleen omdat een Kantonrechter van mening is, dat de titel van het toneelstuk in plaats van „werkzoeken" moest zijn „hazenstropen". IN DRIE BEDRIJVEN Terwijl we het antwoord schuldig moeten blijven op de vraag wie het toneelstuk in drie bedrijven „componeerde", hebben de spelers inmiddels naam gemaakt. Het eerste bedrijf speelde zich af op de kille 13e (on geluksgetal) november 1961, toen twee Bra banders, t.w. C. W. uit Srundel en S uit Rucphen in de omgeving van Sint-Anna- land rondtoerden met hun auto. „Om werk te zoeken". Het verschil met de dertiger jaren is dat men het toen op de benenwagen, hooguit met de fiets deed. De heren kwamen tot stilstand in de Muiterijweg, waar hen even later de landbouwer v. d. W. pas seerde, die naast zich zijn neefje op de lege wagen had zitten. Dat neefje zorgde op dat moment voor de verdere historie. Hij zag namelijk twee hazen liggen aan de slootkant, even voorbij de plaats waar de auto stond met de twee Brabanders. Toen men de boerderij „De kleine Muiterij" had bereikt, vertelde het neefje tegen zijn oom v. d. W. wat hij aan de slootkant had gezien en aangezien deze landbouwer wist, dat er de nacht tevoren was gestroopt, was meteen de argwaan gewekt. Die argwaan werd een overtuiging, toen beide Braban ders naar de hofstede kwamen en infor meerden of daar boer Jansen woonde, bij wie ze bieten zouden gaan rooien. Welke naam had meer kans van slagen, dan die van Jansen Landbouwer v. d. W„ te goed in heel de omgeving bekend, wist echter met zekerheid, dat er in een verre omtrek geen boer Jansen zetelde en toen dit vliegertje niet opging, bleek een hunner door een dringende be hoefte te worden overmand en informeerde of daartoe een bestemde plaats was te vinden. Met een wijds gebaar oreerde land bouwer v. d. W. dat het wijde polderland en de zachte bietenblaren aan elk over dreven verlangen op dat gebied tegemoet zou komen. Nu komt er werkelijk even doek, tot het moment dat landbouwer v. d. W. de Sprundelaar een 150 meter van de boerderij vewijderd uit de sloot ziet komen en kan vaststellen dat ieder lichaamlijk ongemak bij de Brabander tot het verleden behoort. Hij ziet de heren in de auto stappen en richting dorp rijden. Hij overtuigt zich onmiddellijk of er nog hazen op de door zijn neef aangeduide plaats bevinden, maar slechts een hazen-haartje resteert. Het doek valt, het eerste bedrijf. Er kon nog van alles gebeuren. WAS HET HAZENBLOED? Maar in het tweede bedrijf wordt bet pas ingewikkeld. Er worden heel wat meer personen bij betrokken. Via landbouwer v. d. W. gaat er een telefoontje naar de secre tarie Sint-Annaland en via Sint-Annaland rinkelt de draaischijf in het bureau van de Groepscommandant der Rijkspolitie Tholen. Autonummer en kenteken zijn bij de politie bekend en zodra een uniform op het toneel verschijnt, wordt het uitkijken, want die he ren zitten nu eenmaal niet voor één hazengat gevangen. En toch kan een haas soms zo brutaal zijn dwars door de drijvers te „bre ken." Zo gaat het ook ditmaal. Een stop teken van de rijkspolitie aan de Thoolse brug wordt „niet" opgemerkt door de moe gestreden werkzoekende Brabanders en ze rijden door richting Bergen op Zoom. Het zou te ver voeren hier te verhalen van de prachtige scene, waarbij de rijkspolitie een ragfijn net weeft rond deze Brabantse wagen. Genoeg zij, dat via Rucphen het tweetal uiteindelijk nog in Bergen op Zoom wordt gevonden en het stuk nadert zijn climax, want het tweede bedrijf eindigt met de onopgeloste vraag: hoe, vanwaar en van wie komen er bloedvlekken aan de binnen kant van de jas van C. W. uit Sprundel Doek voor de tweede maal. Het derde be drijf brengt een geheel ander tableau. Plechtige toga's, een groene tafel, een stel keurige uniformen achter de balie en in het middelpunt de hoofdrolspeler C. W. uit Sprundel. Reconstruerend: twee personen uit het verre Brabant werkzoekend op Tholen in een welvaartstijd, waarbij het bietenrooien voor het allerlaatste wordt gehouden. Hazen- haartjes op een met name aangeduide plaats langs een slootkant, bloedvlekken aan de binnenkant van een overjas, stopteken van politie genegeerd. Een nieuwe speler treedt op met een kleine, maar hoogstbelangrijke rol, de officier van justitie mr J. L. Andreae. slechts één bewijs ontbreekt n.l. het resul taat van de door de gezonde Thoolse lucht veroorzaakte stofwisseling. En waar zulks in alle nette verblijven in den lande voor een dubelje „verkocht" kan worden, inclu sief hoogstens een kwartje, maakte het rechterlijk college er hier niet minder dan f 150.van of 30 dagen hechtenis. Een duur betaalde gezonde Thoolse lucht voor C.W. uit Sprundel. Geen applaus. NOG MEER HAZEN? Het Kantongerecht Tholen en daarna uw verslaggever had vrijdagmiddag druk werk. Er waren nog meer werkzoekenden in de zelfde tijd. Zo werd J. G. van A„ geboren te Rotterdam en nu wonend te St. Wille- brord op 5 dec. 1961 omstreeks half twaalf nabij Tholen aangehouden door de met auto surveillerende rijkspolitie van de Groep Tho len nadat ze dezelfde persoon even daar voor aan de linkerkant van de weg in de berm hadden zien staan met een licht wer pende lantaarn. De auto gedraaid had de politie van A twee minuten later aan de andere kant van die weg langs het rijwiel pad aangehouden, waar deze constructie schilder van professie de politie had ver klaard, dat hij op Tholen die dag werk had gezocht, maar bij zijn terugkeer pech had gekregen aan zijn motor en met name de verlichting niet deugdelijk werkte. Geluk kig was hij daarop voorbereid, want een doeltreffend „noodagregaat" had uitkomst gebracht om hem een bekeuring te doen ont lopen voor onvoldoende verlichting. De politie vond dat evenwel „ongeoorloofd ma teriaal" en maakte proces verbaal op. Voor het Kantongerecht merkte verdachte nu op: vlieger ging niet helemaal op. Eerstens had „U probeert dat kastje op een of andere dus getuige Van der M. gezien, hoe J. de manier onder de jachtwet te brengen". De haas met het geweer trof en tweedens was getuige wachtmeester A.M.W. gaf een uit- er de 17 jarige getuige W.J.P.V. uit Tholen, eenzetting van de omstandigheden, waaron- die daar in de buurt op het land bezig was der men Van A had aangetroffen en evenals bieten te rooien. Hij verklaarde een schot bil de rijkspolitie klonk het verhaal ook de te hebben gehoord (niet had gezien, wie officier van justitie ongeloofwaardig in de geschoten had) en daarna hoe een van de oren. Immers, toen de politie de motor pro- drie personen een haas had opgeraapt. De beerde, wilde deze wel direct starten .terwijl drie mannen waren even gevlucht tot V Van A volgens zijn bewering sinds zes uur met zijn trekker was verdwenen, daarna wa- bezig was daarmee te tobben. Ik geloof ren ze naar ergens toegereden, waar J en er geen woord van", was de conclusie van Van D uitstapten, terwijl v.d.M naar Tholen mr Andreae en hij eiste f60.boete of Was teruggegaan. 12 dagen hechtenis met verbeurdverklaring De officier van justitie wees er op, hoe van de lamp en het kistje. De Kantonrech- weliswaar beide verdachten ontkennen, maar ter mr W. E. van Vloten had hetzelfde on- dat het uit de verklaring van de daarbij geloof voor het verhaal en maakte er f 50.tegenwoordige getuige overtuigend is be- of 10 dagen van met eveneens verbeurdver- wezen, dat J. het schot loste en de haas klaring van de genoemde materialen. Ver- doodde. Van der M„ nu als getuige gehoord dachte tekende direct hoger beroep aan, had al een schikking betaald, zodat de zaak te Middelburg zal worden De overtreding van J stond dus vast, al voortgezet. zegt de wet dan, dat één getuige niet ge- ZONDER OMWEGEN ER OP AF noeg is. Nu wordt Van D tenlaste gelegd Veel klaarder was het geval F. C. B. J. de haas te hebben vervoerd. Hij ontkent dat. uit Tholen, overigens óók een stroperszaakje Vast staat dat hij hierbij wel tegenwoordig maar zonder dat er franje om was gewe- was en ziin ontkenning verstevigt zijn posi- ven van werkzoekerij. Op 28 oktober 1961 tie niet- De officier achtte de vier over- was de Tholenaar H.v.D. zijn goede kennis tredingen (stropen, bezit geweer zonder ver- J komen waarschuwen, dat er in de Scha- gunning, jagen op andermans grond waar- kerloopolder een haas op zijn leger zat. toe 9een recht en vervoer van wapens) t.a.v. De vertegenwooordiger C. J. v. d. M„ die J overtuigend bewezen en eiste 3 x f 40.— deze tip mede aanhoorde, wenste eens met dagen hechtenis plus lx f30. eigen ogen te zien, hoe dat nu in zijn werk d d.h. of in totaal 150.—boete, ging en met z'n drieën waren ze in de auto Tegen van D eiste hij f 100.— of 20 d.h. van Van der M gestapt en naar de Scha- raTadf?la° van beide verdachten, mr kerloopolder gereden. Een jachtgeweer was H- D- J- Wolfensberger uit Tholen wees daarbij het enige attribuut. Voor het Kan- er °P- hoe 9etui9e V wel een schot hoorde tongerecht verklaarde getuige van der M. maar niet za9 wie er schoot, dat hij vervol dat hij had gezien hoe op de bewuste plaats 9fns iealand iets sag oprapen. waaruit de J. zijn geweer richtte en schoot, raak schoot °hcier heeft afgeleid, dat het niet dezelfde ook. was» die schoot. Geheel de zaak draait dus lÓaarna was de aandacht van van der M om 9etui9e v.d.M die wel zag wie het schot afgeleid, omdat er in de buurt mensen op ^os^e maar niet wie de haas heeft opgeraapt het land waren met een trekker, die het daarom achtte de raadsman het tegen Van schot blijkbaar hadden gehoord en nu meer *en ^as^e Qelegde niet wettig en overtui- van dit geval wilden weten. Daarom kon 9end bewezen. v.d.M. vrijdag jl. dan ook niet verklaren, De kantonrechter veroordeelde J conform wie van de twee verdachten de geschoten de e's 150.— boete in totaal en hoewel haas had opgeraapt en later in de auto hiJ.ten aanzien van verdachte Van D over- gedeponeerd. En daarvoor stond nu H. van 1 ikiigd was, van medeplichtigheid^ achtte D. voor de groene tafel. Het antwoord van hi) zulks niet wetti9 bewezen, waarom hij zowel verdachte J als van verdachte Van i vrijspraak kwam. D was: „Ik weet nergens van." Maar die Slot in volgend nummer) DE REDACTIE LEGT U DEZE WEEK VOOR: De provinciale verkiezingen wèl belangrijk Hoe de streek in 1958 stemde Hoe men in een gebied met tekort aan werkgelegenheid werk zocht en velen voor het Kantongerecht het haasje werden Verschillende politieke bijeenkomsten Hoe vindt u de nieuwsbrief St. Maartensdijk kan haven nu dempen Ook interessant plaatselijk nieuws En nieuws in de advertenties Men ga in zijn beroep op niet onder. In een door personen uit alle eilandgemeenten matig bezochte openbare bijeenkomst van de Anti Rev. Statenkring Tholen op maandag jl in het Holland Huis te Scherpenisse, werd door drie sprekers een korte inleiding gehouden, t.w. het lid van de Tweede Kamer de heer J. A. van Bennekom uit Middelburg, burgemeester J. van den Bos van St. Annaland en de heer G. J. de Jager uit Anna Jacoba Polder. Een hoogstaande discussie volgde op deze inleidingen. In grote trekken belichtte de heer Van Bennekom allereerst de Mammoetwet, die juist nu door de Tweede Kamer wordt be handeld. De heer Van Bennekom stelde dat de Mammoetwet niet alleen aller belangstel ling trekt, maar die ook verdient. Het is wel eens goed dat de knuppel in het hoenderhok werd gegooid, nu bij verkregen onderwijs vrijheid de voorstanders van bijzonder on derwijs in gezapige rust zijn ingedut. Met name het voortgezet onderwijs wordt in de Mammoetwet betrokken en juist dat onder wijs is zo veelvuldig en veelvoudig dat het praktisch niet in één wet is onder te bren gen. wil het de verschillende onderdelen geen schade berokkenen. Het tweede grote bezwaar, dat bij de AR leeft, dat geen ver schil wordt gemaakt, terwijl er wel degelijk verschil is tussen openbaar en bijzonder on derwijs. Het openbaar onderwijs is geheel een overheidstaak, het bijzonder onderwijs wordt door de ouders geleid met inachtne ming van de voorwaarden der subsidiegeef ster. Bij de Mammoetwet wordt de mulo geheel van zijn plaats teruggedrongen en juist dit schooltype is uiterst belangrijk en reeds velen tot zegen geweest. De A.R. heeft 40 mandementen ingediend op dit reuzen- ontwerp en al kan men niet hopen, dat ze alleen worden ingewilligd, het kan er toe bijdragen dat deze wet minder onaanvaard- baar te maken. Spreker meende dat het een felle strijd rond deze wet gaat worden, mt name van de zijde der PvdA, die tegen woordig alles afkeurt. Denk maar aan de loonpolitiek, zo kwam spreker op een an der chapiter, waarvan wordt vergeten, dat die gemiddeld 14% zijn gestegen tegenover het prijspeil 4% en er derhalve 10% meer te besteden valt. Dat is niet alleen de wijs heid van dit kabinet, maar mede als gevolg van de conjunctuur. Ook het woningbeleid werd nog even aan getipt, waarbij dhr. Van Bennekom aantoonde dal er in die vrije sec tor nog altijd 70% woningen zijn gebouwd die tussen de 14 en 17.000 gulden liggen en niet zoals de PvdA het doet voorkomen: allemaal villas voor de rijken. Het laatste punt dat spreker in het kort onder de loep nam was Nieuw Guinea, waaromtrent hij betreurde dat de regering maar niet direct het standpunt van de A.R. van 31 okt. jl. had gevolgd, een standpunt dat nu door de regering wordt gedeeld en op welke basis de onderhandelingen gaande zijn. Tenslotte merkte dhr. van Bennekom op, dat men 28 maart géén regering kiest, maar de provin ciale staten. ONZE ROEPIN G Onder deze titel belichtte burgemeester J. van den Bos de tupische vraagstukken van de streek Tholen en stuitte daarbij allereerst op de structurele werkloosheid, een veront rustend probleem. Wat is de oplossing Niet het pendelen, zij het dat de gevolgen van het tekort aan werkgelegenheid hierdoor gmatigd zijn. Zijn er tegen de kocte pendel hoegenaamd geen bezwaren, heel anders, licht het op de lange afstand met de bezwa ren voor gezinsverband, verenigingsaktivi- feiten, maar vooral vanwege het ontvol kingsgevaar, en de ongunstige leeftijdsop bouw. Moet industrialisatie alleen en uitslui tend de oplossing brengen. Velen ziin die mening toegedaan, al moet het dan ten koste gaan van andere belangen. Dat is niet ons standpunt, aldus dhr. van den Bos. Wij willen ons beleid gericht houden op een harmonische uit- en opbouw van de verscheidene welvaartsbronnen en met name ernstig rekening houden met de natuurschat- ten die in onze bodem aanwezig zijn. Een vooraanstaande plaats dient industrialisatie in te nemen en gelukkig komt die in de kern gemeente behoorlijk van de grond, waar over we ons mogen verheugen. Daarnaast is vergroting van bestaande bedrijven over de gehele streek van betekenis en vooral mogen we de ogen niet sluiten voor de ont wikkeling van de tuinbouw Het was spreker opgevallen, dat dePvdA deze bevordering gevaarlijk acht voor in dustrievestiging. Dit standpunt blijven we bestrijden. Voor het binden aan de streek is die tuinbouw van eminente betekenis, in zonderheid waar deze zo goed aansluiting voor kleine bedrijven. De ontwikkeling zul len we volgaarne steunen, omdat wij grote waarde toekennen aan het instandhouden van de kleine bedrijven. Een zeer waardevol element in de samenleving. Vele pendelarbei ders zullen voorkeur geven hier te werken wanneer het loonsverschil tot een redelijk peil kan worden teruggebracht. De gemeentelijke classificatie is een on gunstige factor, wat onze aandacht tot aan de oplossing dient te hebben. Een ander belangrijk punt noemde de heer van den Bos de ontwikkeling rond de Schelde-Rijnverbin- ding met inschakeling van de Eendracht. Een belangrijke zaak voor Tholen. Ook de bewoonbaarheid werd onder de loep geno men, waaraan volgens spreker nog veel te doen is. Dankbaar voor wat reeds tot stand kwam zal ook in dit opzicht voor de toe komst een positief plattelandsbeleid gevoerd dienen te worden. Indien kleinere gemeen ten die taak niet volledig aankunnen, dan het niet in de eerste plaats zoeken in op heffing dier gemeenten, maar intercommu nale samenwerking zoeken. Krachtige voor standers van decentralisatie in het openbaar bestuur met een sterke bevordering van eigen verantwoordelijkheid der bestuurders van de eigen gemeenschappen. Een gemeen telijke taak zag de A.R. lijsttrekker ook in verbetering van de sportaccomodatie, terwijl hij het tenslotte onjuist achte de provinciale verkiezingen geheel in de sfeer van de landspolitiek te betrekken, zonder weg te cijferen, dat de staten optreden als kiescol lege voor de Eerste kamer. Met de Bijbel als uitgangspunt willen we het algemeen welzijn van onze provincie en haar bevol king met kracht bevorderen, zo besloot bur gemeester van den Bos zijn rede. INDUSTRIE EN LANDBOUW: RAAKVLAKKEN De laatste spreker, landbouwer G. J. de Jager wenste niet te beginnen met een klaagzang over de landbouw, die niet zou delen in de welvaart. Wel is daar het grote probleem van de verhouding landbouwin dustrie en als ons agrarisch gebied roept spanningen op. Immers, waar industrie komt verdwijnt de agrarische grond, niet alleen voor de fabriek zelf, maar ook voor woningen en andere leefbaarheidsnoodzake lijkheden. En daarvoor is de agrariër be ducht. Begrijpelijk, maar niet juist, omdat industrie nodig is de bestaansmogelijkheid. Maar dat kan ook in overleg. Onze streek is met klein industrie gebaat, aldus spreker, waardoor het werknemersoverschot kan worden opgevangen. Daarbij is nodig dat spanningen worden voorkomen door: a. con tact met landbouworganisaties vanaf het be gin; b. juiste schadeloosstellingen c. compen satie in natura. Vaak gaan uitbreidingsplan nen te ver en denkt men daarbij reeds aan hef jaar 2000. Betreffende de leefbaarheid her innerde hij er aan, hoe de Romeinen om brood en spelen hebben gevraagd. Op zich zelf niet verkeerd. Ontspanning, maar dan na inspanning. En brood Na de arbeid, maar niet zien als het algoede, het enige. Integendeel, niet meer dan als een gave uit Gods hand. Het ware zeker interessant de hierna gevoerde discussie over velerlei as pecten naar voren te brengen, het zou even wel te veel ruimte vragen in dit nummer, dat als het ware druipt van politieke vettigheid.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1962 | | pagina 1