De beste groeien in Zeeland. Bij Schelde-Rijnkwestie nu ook Kreekrakprobleem. WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Daartussen ligt dan de Eendracht* Groothandelaar maakt klein-verpakking aardappelen op Tholen. Merk „Middelgroot"' zal zijn weg vinden. Plan voor veredeld aardappelprodukt op stapel. Tweede Kamerlid Assman in het „Holland Huis". THOLEN Kandidatenlijsten 18e jaargang No. 12 1 februari 1962 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531 - Giro 124407 Abonnementen 2.70 per halfjaar franko p.p. 3.30 inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 - Advertenties worden tot WOENSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen Het is dan wel geen „Thola" geworden, maar de kleinverpakking van aardappelen is op Tholen dan toch een feit. In een wat ruimere soortnaam worden ze onder de aandacht gebracht: „De beste groei in Zeeland". Onder het merk „Middelgroot" komen ze aan de man. Die „man" is de groentehandelaar en de levens middelenzaak, tenslotte de consument. De fabrikant is de groothandelaar in aardappelen, de heer M. A. van den Hoek Czn. n.v, te St, Maartensdijk, Een oude rot in het aardappelvak. Iemand die op dit terrein zijn weetje wel weet. Een jarenlange ervaring. Maar „jong" genoeg om de bakens te verzetten, wanneer dat nodig is. En het is nodig Daarom „Middelgroot", een Zeeuwse aardappel, in kleinver pakking. De firma wil het hierbij niet laten. Er staan grotere plannen op stapel. Plannen voor een veredeld aardappelprodukt. Een bij de streek passende industrie. Momenteel nog in voor bereiding. BAKENS VERZETTEN Het gesprek, dat we dezer dagen met do lleer M. A. van den Hoek Czn te Sint Maartensdijk hebben gehad, sloot wonder wel aan bij de causerie, die een paar weken geleden in het dorpshuis te St. Annaland werd gehouden door de algemeen tuinbouw- consulent voor aardaeppelen, ir D. E. van der Zaag. Ook de handel ziet wel in, dat de aard appelconsumptie behoorlijk daalt met het toenemen van de welvaart. De handel ziet l het zéker in, omdat het zulks aan de lijve ondervindt. Die handel in aardappelen is al lang niet meer wat het is geweest. En dat niét omdat de veilingen zijn ontstaan. In dat opzicht neemt de heer M. A. van den Hoek het sportief op, zoals hij ook zijn kleinverpakkingsproef meer als een sport be schouwt. Het stellen van een voorbeeld. Het durven verzetten van de bakens wanneer het nodig blijkt. Nee, dat het niet meer zo goed gaat met de aardappelhandel, ligt aan vele andere factoren. Een onzekere export, teeltmoeilijk heden voor bepaalde rassen en zoals reeds opgemerkt, een afnemende consumptie in het binnenland. De heer Van den Hoek was het volkomen eens met bovengenoemde deskundige, dat Amerika zijn consumptiepeil handhaafde door het brengen van een veredeld produkt. En daarom meende ook de heer Van den Hoek tijdig de bakens te moeten verzetten. Zo is hij tot de kleinverpakking gekomen. Een proef Inderdaad, maar tevoren wél overwogen. Behoorlijk uitgekiend. Voor een goede aardappel is te zorgen. Daarvoor kan men in de# streek terecht, daarvoor kan men in eigen provincie terecht. Bij uitstek leent het Zeeuwse bintje zich voor de klein verpakking. En het staat vast, dat de Zeeuwse aardappel een goede, een gewilde aardappel is. Maar de vorm waarin ze ge bracht moet worden, ligt anders dan tot dusver. Die vorm is o.m. de kleinverpakking GOEDE OPZET De gedachten aan kleinverpakking waren reeds geruime tijd geleden gerijpt. Dat vergt enige tijd. Daarbij kwam nog vertraging van de zakkenleverancier. En zo werd het okto ber 1961, dat de eerste zakken van 2Yi kg „Middelgroot" werden geniet in het bedrijf van Van den Hoek n.v. te St. Maartensdijk. De blauw gestreepte stevige zak met rode opdruk, ziet er aantrekkelijk uit. Met het opschrift „Schone klei-aardappelen", daar onder het wapen van Zeeland en dan het merk „Middelgroot" wordt de afkomst ge accentueerd en de afmetingen. Aangepast bij de wens van het overgrote deel der huis vrouwen. Een niet te grote en ook niet te kleine aardappel. Op de verpakking staan aanwijzingen hoe te handelen voor. gekookte of gebakken aardappelen en hoe voor aard appelpuree. Overbodig Dat lijkt zo, maar lang niet altijd ligt de schuld bij de aard appel zelf. Het juist koken speelt een grote rol. Een aantrekkelijk raambiljet wordt de af nemers! groentehandelaar en zelfbedienings zaak) beschikbaar gesteld. Blikvangend staat er op het raambiljet: „De beste groeien in Zeeland". Het laat geen twijfel, wat daar mee wordt bedoeld. Het onderschrift: „niet afkokend geen kleintjes weinig afval" duidt op de eigenschappen van het merk, het merk „Middelgroot". Men kan er zeker van zijn in een zak „Middelgroot" een goede aardappel te vin den. Er is een naam aan verbonden. Die naam staat op de zak vermeld. Kwaliteit zal de vraag bepalen. Een grote investering was voor de fabri kant niet nodig. Een kleinverpakkings- machine met borstel en apparaten voor zakkensluiting waren voldoende. Bij deze proef kunnen zo'n 500 a 600 zakken per uur worden verwerkt. Ze worden verder getransporteerd in kisten van een zak of tien naar de afnemer. Ook die kistenver- pakking betekent een verdere zorg om be schadiging te voorkomen. De heer Van den Hoek beschikt over een goed geoutilleerd koelhuis aan de Oostvest. Daar is ruimte genoeg voor deze kleinverpakking. VRAAG STEEDS GROTER Vanzelfsprekend is het niet alléén maar bij wijze ban sport, dat deze handelaar tot kleinverpakking overging. Niet alleen maar het pogen om een voorbeeld te stellen, welke richting het uit moet. Uiteraard hoopt hij op succes. En dat schijnt er in te zitten. De vraag naar de klein-verpakking wordt steeds groter. Men zie slechts de door levens middelenzaken in de steden verspreide fol ders. Sinds vorig jaar is die vraag zelfs al vertienvoudigd. Daarom lijkt het voor de heer Van den Hoek ook een verantwoorde proef. Men vraagt nu eenmaal om een ver edeld produkt. Bij die kleinverpakking is dat nog maar een bescheiden vorm. Aan de aardappel zelf wordt nauwelijks iets gedaan of het moet nodig zijn om ze te ontdoen van klei. Dat is dit jaar overbodig. Dank zij de gunstige rooitijd. Na de korte aanloopperiode zit er schot in de vraag. Terwijl nog nauwelijks reclame is gemaakt. Ook de groentehandelaar in de stad, die met zijn tijd meegaat zal niet achterblijven en deze vérkoop ter hand ne men. Het is anders vrij zeker, dat hij zijn aardappeldebiet zal zien verdwijnen. Met de tijd meegaan. Anders óndergaan. De levens- middelenbedrijven vragen contracten. Zo zal de kleinverpakking aardappelen groeien. Ook op Tholen, óók in het bedrijf van de firma Van den Hoek in St. Maartensdijk. Voorlopig nog het onverwerkte product in kleinverpakking. De eerste poging op Tholen. U kunt ze straks zien liggen bij groentehandelaar of zelfbedieningszaak in de stad of de streek zelf. De blauw-gestreep- te zak met de rode opdruk. „Middelgroot", een Zeeuwse aardappel. Verpakt in St. Maartensdijk. Waarborg voor kwaliteit. want de beste groeien in Zeeland. Wanneer er ooit in de geschiedenis een smeulende kwestie heeft bestaan, waarvoor de brandweerlieden steeds paraat moeten blijven, omdat de haard telkens voldoende kracht heeft op te laaien, dan is het wel de Schelde-Rijnverbinding met de brand weerkorpsen België en Nederland. Zelfs de Spanjaarden zagen met lede ogen hoe Holland zijn troepen betaalde met de winsten uit de handel met het Ruhr- gebied. Drie eeuwen later is de haard nog smeulende. Ze laaide op in de Napoleontische tijd, bij de onafhankelijkheidsbeweging in 1830, leek een echte brand in 1926, werd in 1927 door onze eerste Kamer weer gedoofd, kwam door het Beneluxgesprek opnieuw tot leven in 1951 en is op dit moment in wezen niet verder dan in 1662. Al die tijd heeft de Eendracht bizonder dicht in de buurt van deze vuurhaard gelegen en wanneer men over de Schelde- Rijn kwestie spreekt, denkt men aan het zgn. „Eendrachtskanaal", het plan Konijnenburg. Inmiddels is er nog een andere voedingshaard bijgekomen om te zorgen, dat het vuur niet helemaal uitgaat, een voedings haard waarvoor inzonderheid Brabant verantwoordelijk wil zijn: het Kreekrakplan, Helder werden al die grillige schaduwen vrijdagavond jl. in het Holland Huis belicht door het KVP-kamerlid de heer W. P. G. Assmann en dat voor een talrijk gehoor van thoolse gemeente bestuurders, evenals van Halsteren en St. Philipsland, die aan de uitnodiging van de Commissie Werkgelegenheid op Tholen gevolg hadden gegeven deze Rijn-Schelde deskundige te komen beluisteren. De voorzitter van de commissie werkge legenheid eiland Tholen, burgemeester W. J. van Doorn van Poortvliet vond het pret tig, dat ook door de St. Philiplandse en Halsterse gemeentebesturen belangstelling werd getoond voor een onderwerp, waar bij deze gehele streek is betrokken. Als genodigden waren voorts aanwezig ir. M. A. Geuze van Poortvliet, lid van de Eerste Kamer en drs. C. Bartels, verbonden aan het sociaal en maatschappelijk opbouw werk van de stichting voor Maatschappelijk Werk in Zeeland te Middelburg. De heer Assmann weer sr bij zijn inleiding op, hoe de Schelde-Rijnkwestie nog altijd en weer in een stadiuw van onderhandelen is, een kwestie waaraan ook lokaliteitspro blemen kunnen worden gekoppeld, met name dan ook voor deze streek, maar dat men toch niet van hem mag verwachten precies te zeg gen, hoever het er nu eigenlijk mee staat. Teneinde enig inzicht te krijgen in de moei lijkheden, leek het spreker gewenst de ge schiedenis, die al meer dan een eeuw sle pende is, in kort bestek onder de aandacht te brengen. Het werd een helder historisch overzicht, waarbij duidelijk werd dat naarmate de rol van Rotterdam als havenstad toenam, de kwestie zelf ook moeilijker kwam te lig gen. In 1842 sloten wij een tractaat met de bu ren, waarin overeengekomen werd, dat, zo lang België Nederland op de belgische stro men als gelijke zou behandelen, Nederland dat ook ten opzichte van België zou doen. Het tractaat van Londen bepaalde voorts dat wij de belgische scheepvaart andere wegen zouden verzekeren, indien de bestaan de onbruikbaar zouden worden door natuur lijke oorzaken of kunstwerken. België heeft steeds méér gewenst dan de bestaande Scheldeverbinding met de zee. Geen gelegenheid heeft het ooit voorbij la ten gaan om daarop te wijzen. Men heeft zelfs andere plannen uitgedacht, waarbij men de Nederlanders niet nodig had. Het voornaamste daaronder is dat van een kanaal uit Visé via Aken naar Neuss. Het kanaal zou als een rechte streep onder Zuid Lim burg door lopen. Een vermetele gedachte, want men moest dwars door heuvelachtig terrein en de kosten zouden rond f 3000. (toen) per meter bedragen. Geen wonder dat het enthousiasme van de Belgen hier voor niet erg groot was. Het einde van de eerste wereldoorlog met het Verdrag van Versaille werd door Bel gië aangegrepen de nadruk op de Schelde te leggen. Het had steun van de grote mo gendheden, die het meest onschuldig, zo zwaar geteisterde land wel de hand wilden reiken. De Belgen waren toen echter niet tevreden met alleen een Schelde-Rijnverbin ding, maar overtrokken hun eisen met an- nexionisme (Zeeuws Vlaanderen) Dat was te veel gevraagd. En zo zitten we er nog mee. In 1920 kwam het opnieuw tot uitgebreide onderhandelingen (Colijn-Van Cauwelaerd). De heer Assmami merkte hierbij op, dat toen de idee van de Benelux is geboren. Het leidde tot het tractaat dat in 1926 door de Tweede Kamer werd aanvaard, maar in begin 1927 door de Eerste Kamer werd ver worpen. Het gevecht om dit wetsonwerp zal steeds in onze historie blijven voortle ven als een der spannendste, interessantste en belangwekkendste duels tussen aanhan gers van de regering en de oppositie. De Tweede Kamer stemde toe met 50 tegen 47 stemmen. De zege van minister Van Karne- beek was een der benauwdste die ooit een minister behaalde. Vijf maanden later zou hij verslagen door de „raad der oudsten" naar huis gaan. Het Moerdijkkanaal zou er niet komen. De tegenstanders van die tijd hebben niet volstaan met een negatief stand punt. EENDRACHTSKANAAL Het veelbestreden plan kwam in 1950 opnieuw te voorschijn in verband met de on derhandelingen over de Benelux. De Rijn verbinding voor Antwerpen liep en loopt ook nu nog door het kanaal van Zuid Beve land, via Oosterschelde langs Schouwen- Duiveland door het Mastgat, Volkerak naar het Hollands Diep. Ingenieur E. van Konijnenburg kreeg op dracht voor het maken van een nieuw plan en kwam met het zgn. Eendrachtskanaal. Daaronder zou het economisch verlies van agrarische waarden voor Nederland worden vermeden (denk aan het Moerdijkkanaal dwars door Brabant), terwijl er toch prin cipieel aan de verlangens van België zou worden tegemoet gekomen. De Kreekrak (afgedamde water tussen Zuid Beveland en de brabantse kust) moest dan weer open, onze Eendracht zou gekanaliseerd worden de Slaakdam (Zeeuws-Brabantse grens bij St. Philipsland) eveneens doorgraven en de uitmonding met een leidam doortrekken tot bij Dintelsas. In grote lijnen en plan dat overeenkomst vertoond met hetgeen de oppositie in 1927 bereid was te doen. Bij de Benelux-onderhandelingen speelde het motto aan Belgische zijde: Geen kanaal, dan ook geen Benelux en bij Nederland: Geen Benelux, dan ook geen kanaal. GEEN AANDRANG MEER Het merkwaardige van het hele geval was na al die jaren, dat Nederland bereid was te doen, wat aanvankelijk de oppositie wilde toestaan en dat België bereid was dat te aan vaarden. Toen het zover was, bleek er met name van Antwerpen geen aandringen meer te zijn op verwezenlijking van de plannen. Behalve de kabinetswisseling, waren er de financiële moeilijkheden, de ramp en de daarop gevolgde Deltaplannen. Intussen bleef door deze kwestie wat moest gebeuren in Brabant en misschien ook op Tholen, aldus dhr. Assmann liggen. In 1959 zijn de Belgen met nieuwe eisen gekomen, mede in verband met de ontwikke ling van de duwvaart. Van die tijd af kan men het Moerdijkkanaal als afgeschreven beschouwen. Aanleg daarvan zou op drie honderd miljoen gulden komen en dat is België te veel. Voor de duwvaart zijn sluizen van 24 meter breed nodig. De voornaamste punten voor België zijn nu: a. Westerschelde vermijden (een vaarwater, waar per jaar zo'n 20.000 zeeschepen en 80.000 binnenvaartschepen manouvreren) b. vermijding van het kanaal Hansweert- Wemeldinge omdat het niet geschikt is voor de duwvaart: c. een zo kort mogelijke verbinding met de Rijn. Gedacht wordt hierbij aan het doorsnijden van de Kreekrakdam en dan via de Een dracht, Slaak naar Hollands Diep. Het plan Konijnenburg dus. De Belgen willen 80 - 85 van de kosten voor hun rekening ne men. Wonderlijk vond dhr. Assmann het, dat Nederland nu nog zoveel bezwaar heeft om de geringe eisen van de Belgen te aan vaarden. Daarbij is ook het Kreekrakplan in het geding. De regering wil zich over dit alles nog nader beraden. SPIEGELBEELD KREEKRAKPLAN De heer Assmann wees er op, hoe minis ter Korthals met een wat vage uitlating de gedachte heeft gewekt de realisering van het Kreekrakplan op een andere plaats in de Delta te willen zien. Het was ir. Geuze, die de spreker dankend voor zijn deskundige uiteenzetting, aan knoopte bij de opmerking over minister Kort hals. De minister heeft doen uitkomen of wel de goede plaats was uitgezocht voor het Kreekrakplan. Heeft hij daarbij niet gedacht, aldus ir Geuze, aan spiegelbeeld van het eerste plan? De opzet dus ten Noorden in plaats van ten Zuiden van de Kreekrak? Het DE REDACTIE LEGT U VOOR: De honderdjarige Schelde-Rijnkwestie in het Holland Huis belicht Raad St. Maartensdijk verwerkte [link aantal subsidie-aanvragen Met drie gemeenten worden reinigingsdienst bestendigd Stavenisse hoopt op spoedige havenbeslissing Kleinverpakking aardappelen in St. Maartensdijk ter hand genomen Poortvlietse kolenbond in het goud Vrederust klopte leider in lste klasse A De kleinste misères van het leven helpen ons soms over zijn grote ellende heen. zou immers bepaalde voordelen bieden, wan neer de zaak eenvoudig werd omgeklapt, wanneer het gebied dus niet werd ontwik keld aan de punt van de Wester-, maar in de tegenoverliggende punt van de Ooster schelde. Ook dan is het een Kreekrakplan, maar het verschil hiermee is, dat geen kost bare grond zou verloren gaan, ja veel bin- nendijkse grond gespaard zou kunnen blij ven en veel meer ongecultiveerde slikken ten offer zouden vallen. Het zou voorts be tekenen, dat het nieuwe industriegebied dichter bij Brabant zou komen te liggen, dat het niet meer gezien zou worden als een uitbreiding van het Antwerpse haven gebied, dat het langs alle kanten over water bereikbaar*zou zijn, voor de thoolse werkge legenheid nog meer perspectieven zou bieden en bovendien geheel aansluiten bij de op gang zijnde ontwikkeling van Bergen op Zoom. Ir Geuze vatte zij betoog samen met de mening naar voren te brengen, dat aan deze zowel naar zijn mening in nationaal als regionaal opzicht betere oplossing nog veel te weinig wordt gedacht De heer Assmann, de helder geformuleer de zienswijze van ir Geuze bizonder respec terend, wilde er wel aantekening bij maken, dat het gevaarlijk is om alternatieven naar buiten te stellen, zolang de regering zich nog niet heeft uitgesproken. Het huidige Kreekrakplan is geheel uitge werkt aan de regering voorgelegd. Het spie gelbeeld is slechts een gedachtengang. Noch tans vond de heer Assmann het waard om serieus te onderzoeken, welke mogelijkheden er zijn voor het Kreekrakplan aan de Noord kant. GEDACHTENWISSELING Bij de na de heldere causerie van de heer Assmann geboden gelegenheid tot discussie had de gemeentesecretaris van Scherpenisse de heer A. L. G. van Doorn reeds de vraag gesteld waarom dan de groep, die bij de Schelde-Rijnverbinding het meest betrokken is, het bedrijfsleven van Antwerpen, wel genoegen schijnt te nemen met de omweg Oosterschelde. De heer Assmann antwoord de dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen de politiek van het bedrijfsleven in de twee havensteden en die van de rege ringen. De Belgische regering moet jaarlijks 50 miljoen francs opbrengen voor de omstre den Rijnvaartpremies en het is juist de groep uit het bedrijfsleven, die deze premies op strijkt. Rotterdam heeft belang bij een minder gemakkelijke weg voor de Belgische schepen en hier hebben de twee concurrenten dus elkaar gevonden. Aan de verdere discussie werd nog deelgenomen door de burgemees ters van Tholen en Halsteren, pastoor Rijs- loo uit Tholen, schipper Hout uit Stave nisse, de heren Nieuwenhuijzen van St. Phi lipsland en Meertens uit Poortvliet. In zijn dank- en slotwoord concludeerde burgemeester W. J. van Doorn, dat het onderwerp bij verwezenlijking zeker aan leiding heeft tot een verder samenspel van het gehele hierbij betrokken gebied, zeker dat van Brabant en Tholen. HOOGWATER in de week van 4 tot en met 10 februari zondag maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag 3.00 15.25 3.50 16.15 4.37 17.05 5.20 17.49 6.08 18.37 6.54 19.23 7.39 20.06 K.V.P. De eerste vier plaatsen van de kandidaten lijst der K.V.P. voor de provinciale verkie zingen zijn in alle districten gelijk, t.w. 1. mr dr A. J. J. M. Mes te Heinkenszand; 2 J. M. A. C. van Dongen, Aardenburg; 3 P. V. Vercauteren te Clinge en 4 J. F. van de Voorde te Sluiskil. Op de le plaats staat M. Oerlemans te Tholen. V.V.D. 1. Mr. J. F. G. Schlingemann te Goes; 2 W. Koster te Axel; C. A. Kammeraad te Middelburg; 4 H. J. van de Zande te Nieu- werkerk; 5 W. Landheer te Vlissingen; 6 L. A. M. Elenbaas te Scherpenisse; 7 J. C. Hofijzer te Schoondijke; 8 M. K. Verburg te Kortgene; 9 T. H. de Meester te Westka- pelle; 10 M. Doeleman te Zierikzee. WEEKENDDIENST ARTSEN Dr. A. Kugel, Poortvliet, Tel. 01662-400. Dr. J. Vermet, Nieuw-Vossemeer, Tel. 01676-415. dr A. C. J. Noteboom, Sint Annaland Tel. 01665-400 5 februari Nieuwe Maan te 8.33 uur 1,1 februari Eerste Kwartier te 11.25 uur VERGADERING C.H.U. Donderdagavond 25 januari kwam de C. H.U. kiesvereniging in vergadering bijeen onder voorzitterschap van de heer Jac. v. 'd. Velde. Na opening met gebed en Schrift lezing wees de voorziter er bij zijn wel komstwoord op, hoe dit jaar weer zelfs tot tweemaal toe verkiezingen worden gehouden, die bijzondere aandacht vragen. Hij deelde voorts mee dat op 3 maart ge deputeerde Philipse een spreekbeurt te Scher penisse zal houden. Na de verslagen wer den bij bestuursverkiezing herkozen de he ren J. J. van der Zande en J. de Laater. De door de CH Statenkring opgemaakte groslijst werd besproken, terwijl binnenkort vergaderd wordt over vaststelling kandida ten gemeenteraadsverkiezing. De voorzitter eindigde na een dankwoord voor de op komst met dankgebed. BENOEMING INSPECTEUR Onze oud stadgenoot de heer J. M. Zacha- riasse, thans hoofd van een uloschool in Amersfoort werd benoemd tot inspecteur van het onderwijs in de gemeente Utrecht. BURGERLIJKE STAND Geboren: 10 januari Yolande Dimphina Adriana, dochter van Simon Johannes van Noort en Cornelia van Sande 16 januari Gëertruida dochter van Arie akob Schot en Machelina Adriana Moer land. 26 januari Willemina dochter van Jan Leendert Kwist en Adriana Schot Getrouwd: 26 januari Jan Gerard Tramper, 26 jaar wonende te Krabbendijke en Lena van der Jagt 24 jaar wonende te Tholen Overleden: i 11 januari Anna Catharina de Leeuw oud 93 jaar gehuwd geweest met Cornelis van Oeffelen. VAN DE WANDELUNIE P Met ongeveer 50 deelneemsters en deelne mers werd zaterdag jl. door leden van de thoolse wandelunie deelgenomen aan de wintertocht in Bergen op Zoom. De drie groepen uit Tholen die op de 10-15 en 20 km wandelden, kwamen een goed resul taat uit de bus. Een inmiddels gehouden inschrijving voor een vaste kern wandelaars leverde 85 deel nemers op. Het betekent niet, dat niet-inge- schrevenen voor de tochten zijn uitgesloten. De zgn. wedstrijdgroep wordt evenwel ge vormd uit de vaste kern. BEJAARDENMIDDAG Nu door omstandigheden de bejaardenmid dag niet in „Ten Anker" gehouden kon wor den, was men naar het verenigingsgebouw verhuisd, waar mevr. v. d. Velde de aanwe zigen een welkom toeriep en opmerkte, dat deze middag meer in het teken zou staan van het verkeer. Opperwachtmeester West dorp had zich namelijk bereid verklaard over dit onderwerp een praatje te houden en filmpje te vertonen. Op aangename wijze werd door de opperwachtmeester vooral het onderdeel voetgangers in het verkeer be licht. Een leerzaam uurtje, dat men, blijkens de uitlatingen van de aanwezigen nog graag eens herhaald wil zien. Het was reeds vijf uur geweest, toen mevr. v. d. Hoeven de middag sloot met een extra woord van dank tot de heer Westdorp, terwijl de gasten ieder nog twee appels mee naar huis konden nemen. „DE OESTERSCHELP" WORDT OFFICIEEL GEOPEND De prachtige nieuwe landbouwhuishoud- school kreeg niet alleen een naam, maar zal vrijdag 9 februari officieel worden ge opend. Het is „De Oesterschelp" geworden. De algemeen voorzitter der Z.L.M. ir M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1962 | | pagina 1