WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND
Afscheid van dominee P. Westland
VERSCHIJ
I I
MT IEDER
I
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
VRIJDAG
Raadsverslag Oud-Vossemeer.
In beroep bij de Kroon op uitspraak Gedeputeer
den over bedrag per leerling chr. school - Cen
trale Dienst in bespreking - Voor alles wil men
waar voor z'n goede geld - Spido krijgt meer
gemeentelijke steun.
Na vijf jaar tc St. Annaland:
Kerk met vierhonderd zitplaatsen uitgebreid.
17e jaargang No. 34
7 juli 1961
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375
Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531 - Giro 124407
Abonnementen 1.35 per kwartaal
franko p.p. 1.65 inkassokosten
Prijs per nummer 15 cent
Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief
Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 - Advertenties worden tot
WOENSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen
De voorbereiding van de gewichtige on
derwerpen voor deze vergadering van maan
dagavond had het dagelijks bestuur zó be
ziggehouden, dat de voorzitter bij de behan
deling van het eerste ingekomen stuk, vast
stelling door Ged. Staten van het verhoogde
presentiegeld, de gloednieuwe voorwaarden
voorlas, dat de vergadering ook tijdig zou
den beginnen.
Na opening van deze voltallige vergade
ring en notulen kreeg de raad eerst enkele
subsidie-verzoeken te behandelen.
Afgewezen werd de aanvraag van de
Stichtingen Kath. Mil. Vormingscentrum.
SPIDO KRIJGT MEER SUBSIDIE
De gymnastiekvereniging „Spido" vroeg
een verhoogd subsidie '61 i.v.m. toetreding
tot de K.V.G.V. Nu men lid van de Bond
is geworden (kosten 25.bestaat de mo
gelijkheid een 2-tal damesleden te Goes een
opleiding te doen volgen tot „voorturnster".
Waar het aantal leden 100 bedraagt,
waarvan het merendeel kinderen, kan de
trainer het onmogelijk zelf af en heeft drin
gend hulp nodig. Aansluiting bij het K.V.G.
V. betekent verder dat men de trainer kan
behouden. In 1,960 kon „Spido" rond komen
met in ontvang en uitgaaf 1409,55, ge
meentelijke subsidie was 100.batig sal
do 0.72.
Op de begroting 1961 komt zij 384,78
tekort, wat wordt veroorzaakt door de extra
cursuskosten van 275.De uitgaven
worden geraamd op 1580,50. Men schat
de contributies op 1000.de donaties op
70.De opbrengsten van loterij en olie
bollen-actie denkt men te besteden voor
aankoop van een evenwichtsbalk.
Burgemeester en wethouders heben zich
terdege afgevraagd of een hoger subsidie
t.b.v. de cursus nodig is. Het gevaar bestaat
dat de betrokken meisjes vertrekken of b.v.
trouwen, wat voor hen gelukkig maar voor
het extra-subsidie ongelukkig uitvalt.
Dhr. Mees kan zich goed indenken dat
het nut der bestede gelden, zó gezien, niet
voor 100% zeker is, maar brengt daar te
genin, dat de aanwijzing der meisjes nog
allerminst definitief is en het bestuur de
voorkeur geeft aan jonge krachten. Niets
wijst er op dat de 2 voorturnsters de vereni
ging weinig profijt van hun opleiding zul
len bieden. Men bedenke dat 't voor de meis
jes een flinke prestatie is de cursus te vol
gen. Ook nadien zullen ze nooit op de re
petities mogen ontbreken. Het geven van
leiding vraagt veel inspanning.
Het gebruikelijke subsidie van 100.
wordt daarna op voorstel van B en Ws
verhoogd tot 250.„Spido" zal zelf in
het nog overblijvende tekort van 100.
moeten voorzien.
VOOR DE FOKVEEDAG
Het organiserend Comité Thoolse Dag
vraagt een subsidie of beschikbaarstelling
van prijzen. De Fokveedag wordt op 7 juli
te Poortvliet gehouden. Teneinde ook wat
belangstelling van niet-agrariërs te trek
ken staan voor de 2e dag naast optreden
van „Eendrachtruiters", uitvoeringen van
turn- en muziekverenigingen op het pro
gramma. Het comité is gebonden aan Poort
vliet als centrum van het weidegebied.
Begunstigers die zich vóór 1 juni meldden,
worden door het comité op een lijst geplaatst
Zonder voorafgaande toestemming van de
om de 2 maanden vergaderende raad mocht
geen subsidie worden uitgetrokken. Soms
wagen B en Ws zo'n voorschotje, vorig jaar
liep dat voor de vroede vaderen van Oud
Vossemeer verkeerd uit. De voorzitter denkt
nu een goede beurt te maken door te zeggen
dat B en Ws netjes de mening van de raad
afwachtten. Niemand der leden trapt echter
in deze verkapte uitnodiging een „waarde
volle bijdrage" tot de discussie te leveren.
Men gaat zonder meer met de voorgestelde
20.akkoord.
Tegen een wijz. van de Bezoldigings Ver
ordening 1960 heeft niemand bezwaar. Het
betreft hier een optrekking van het salaris
van het gemeente personeel aan de voor
het Rijkspersoneel geldende geringe verho
ging per 1 juli '61 met betaling achteraf
over tijdvak 1 april '60 tot 1 juli '61.
De uurbeloning der brandweerlieden was
gebaseerd op het in 1954 geldende loon.
Tegen verhoging van ƒ2.op 3.50 be
staan geen bezwaren.
Na vaststelling van de definitieve ver
goedingen Kleuteronderwijs over 1,956, leest
de voorzitter een verzoek van het bestuur
der School met den Bijbel om beschikbaar
stelling van gelden voor aanschaffing van
3 borden, een nieuwe taal- en rekenmethode.
Uit de door B en Ws gevoerde correspon
dentie werd duidelijk dat de taalmethode
weliswaar strekt ter vervanging van de
in 1952 aangeschafte, doch dat men genood
zaakt is over te gaan op de juiste spelling;
kosten 177,75. De rekenmethode heeft niets
te maken met het in '52 aangeschafte en
wordt op een uitgaaf van 363.90 geraamd.
De drie-delige borden tenslotte zullen sa
men incl. bijkomende kosten 1375.ver
gen.
In principe verklaart de raad zich bereid
gelden voor deze aanschaffingen uit te trek
ken.
HET BEDRAG PER LEERLING
IN BEROEP
Het volgende punt betreft de exploitatie
uitgaven der Lagere Scholen voor 1961 en
geeft aanleiding tot een diepgaande bespre
king. Zoals bekend wordt de vergoeding
ook voor de Bijz. Scholen vastgesteld naar
wat per leerling voor de Openbare Lag.
School wordt geraamd. Bij de vaststelling
van dit bedrag op 38.63 werd in de raad
van 3 nov. jl. n.a.v. een opmerking van dhr.
Mees, dat Oud Vossemeer daarmee bene
den het landelijk gemiddelde zou liggen
over de vergoeding gediscussieerd. Het be
stuur van de chr. school meende, ook bij
zuinig beheer met deze vergoeding niet te
kunnen uitkomen en ging bij Ged. Staten in
beroep. Onlangs deden deze uitspraak en
verhoogden de vergoeding tot 47.50 met
vernietiging van het besluit van de raad.
Uiteraard pleegden ged. staten eerst overleg
met b en ws. Het dag.bestuur berichtte toen
dat een verwijzing naar landelijke statistiek-
cijfers niet opgaat, omdat in beroep moet
worden geoordeeld „wat nodig is om te
voorzien in de redelijke behoeften van een
in normale omstandigheden verkerende
plaatselijke school". Zowel in het tijdvak
1955/59 als in het jaar 1959 gaf de chr.
school meer uit dan de andere. De cijfers
luidden over 1959: openbare school 42,31,
r.k. school 39,92 en chr. school 49,23.
Bij wijze van tegemoetkoming stelden b en
ws aan ged. rt- ten voor de vergoeding op
40.- te stellen, niettemin kwamen zij tot
een drastische verhoging tot 47.50.
Ged. staten hebben hun besluit ook enigs
zins gemotiveerd. Terzake van de post on
derhoud schoolgebouw, van 160.ge
bracht op 600.gebruiken g.s. een uit
drukking die b en ws wel zéér matig kun
nen waarderen. Uit ingekomen ambtsbe
richten zou nl. gebleken zijn „dat het ge
meentebestuur de openbare school wel niet
geheel verwaarloost, doch minder aan onder
houd besteedt dan normaliter gebruikelijk
is". Voorts wordt de post voor verlichting,
verwarming en schoonhouden door g.s. aan
de lage kant geacht. De kosten van admini
stratie hebben zij blijkbaar van ƒ1.— op
1.50 per leerling gebracht, en het onder
houd meubilair verhoogden zij van 30.
tot 90.—.
Na voorlezing van de beschikking van
ged. staten zegt de voorzitter dat b en ws
de zaak grondig hebben bekeken. Indien
men zich bij de uitspraak neer legt, zijn daar
grote gevolgen aan verbonden, het school
bestuur kan elk jaar in beroep gaan en het
gemeentebestuur noodzaken voor alle scho
len hogere vergoedingen beschikbaar te stel
len dan zij noodzakelijk acht. Intussen dient
voorop te staan dat het bestuur der chr.
school natuurlijk het volle recht had gebruik
te maken van de beroepsmogelijkheid, die
de wet haar geeft.
Nu is het zo dat de raad terecht een
bedrag geraamd heeft dat zij voor de open
bare school denkt nodig te hebben. Ged. Sta
ten echter beoordelen volgens de wet in be
roep iets anders, t.w. hetgeen nodig is voor
de redelijke behoeften van een in normale
omstandigheden verkerende school. Daarbij
dient te worden uitgegaan van plaatselijke
omstandigheden. Dit nu hebben ged. staten
niét gedaan. B en ws tonen met cijfers aan
dat dit zo is. In de jaren 1955/59 gaf de
openbare school gemiddeld uit voor onder
houd gebouw 408.05, de r.k. school
ƒ501,19 en de school met den Bijbel
468,82. Géén kwam aan 600.
Ook t.a.v. de post verlichting, verwar
ming en schoonhouden gingen g.s. niet uit
van plaatselijke omstandigheden. B en ws
hebben nagerekend hoe men tot het bedrag
van ƒ47.50 per leerling is gekomen. Aan
nemende dat ged. staten ruim 12.per
leerling voldoende achtten voor de post leer
middelen, moeten zij voor verlichting, ver
warming en schoonhouden 3.50 per
leerling méér hebben uitgetrokken. Ook dit
nu is plaatselijk onnodig, de raming van
1888.30 voor dit onderdeel was voldoende,
wanneer men weet dat de scholen over 1955/
59 terzake gemiddeld uitgaven 1850.88
openbare school, 674,81, r.k. school en
1401.70 chr. school.
De beschuldiging dat de gemeente haar
openbare school verwaarloost wenstte de
voorzitter krachtig te verwerpen. Er is geen
sprake van verwaarlozing; dat de uitgetrok
ken 160.toevallig wat laag ligt, is
hieruit te verklaren dat er in 1961 weinig
onderhoud nodig is. In een ander jaar zal
de school meer dan het gemiddeld nodige
vragen.
Een laatste bezwaar is formeel van aard.
G.s. overwogen tenslotte wat nodig is voor
de openbare school voor lager onderwijs in
Oud Vossemeer dit dient te zijn wat nodig
is voor welke willekeurige school ook, het
zij openbaar of bijzonder in Oud Vossemeer.
Gelet op het grote belang van dit onder
werp inzake verplichtingen in de toekomst,
gaf de voorzitter daarop het voorstel van
b en ws in bespreking tegen de uitspraak
van ged. staten bij de Kroon in hoger beroep
te gaan.
GEEN VERWAARLOZING
Dhr. Mees staat er van versteld dat de
r.k.school zo weinig voor verlichting, ver
warming en schoonhouden uitgaf in 55/59.
De voorzitter meent te weten dat de meisjes
van de Maria-Congregatie indertijd de
school gratis schoon hielden.
Dhr. Istha zegt dat bij de eerste vaststel
ling is gesproken over een te lage vergoe
ding. Uit de toelichting van b en ws is
hem duidelijk geworden dat de andere scho
len wèl kunnen rondkomen. Het zou onjuist
zijn méér uit te geven dan nodig is. Het
is toch ondenkbaar dat de gemeente de ver
goeding zou drukken opdat de bijzondere
scholen tekort zouden komen. In dat geval
zou zij haar eigen school benadelen..
Dhr. Droogers herinnert er aan dat hij
indertijd zei dat de chr. school tekort kwam.
Het bewijs ligt er nu dat dit inderdaad zo
was; het bestuur ging niet voor niets in be
roep.
Van dit tekort is de voorzitter overtuigd.
De school m.-d. bijbel gaf in 1959 zelfs
49,23 uit. Indien ged. staten daarvan onder
de indruk zijn gekomen, was het ten on
rechte. Men houde geen rekening met uit
schieters maar met normale jaren.
Dhr. Aarnoudse meent dat b en ws met
hun cijfers bewezen dat de chr. school er
wèl mee rond kon komen.
Weth. van Driel ontkent dat de openbare
school wordt verwaarloosd. Wanneer er
reparaties nodig zijn, worden die uitgevoerd
daarvan zullen ook zijn mede-raadsleden
overtuigd zijn. Nu zou de gemeente 600.
moeten uitgeven terwijl 160.of 140.
zelfs 125.voldoende is.
Voor de heren Droogers en van Engelen
blijft de vraag waar ged. setaten hun nor
men onderhoud en verlichting, verwarming
en schoonhouden vandaan halen. Dat zal op
ervaringscijfers berusten.
De voorzitter en weth. van Driel her
halen dat cijfers van elders er niet toe doen.
De scholen in Oud Vossemeer bewezen dat
het hier met minder kan.
Dhr. Mees zegt dit standpunt te kunnen
volgen. Met het door hem eerder genoemde
feit van hogere vergoedingen elders heeft
men zo gezien niets te maken.
Dhr. van Engelen begrijpt niet hoe de
hogere overheid nu onnodige uitgaven wil,
terwijl anders beknibbelen de leus is.
De voorzitter wijst er nog op dat een
klein aantal leerlingen met het oog op de
vaste lasten nadelig kan werken, maar hier
is dat niet het geval.
Dhr. Timmermans vindt dat de gemeente
lijke vergoedingscijfers onbegrijpelijk ver uit
een liggen.
Het is de voorzitter bekend dat de r.k.
lag. school beschikt over op het oog zeer
lelijke kachels, die erg goedkoop zijn in ge
bruik.
Daar niemand zich tegen het voorstel van
b en ws uitspreekt wordt besloten in beroep
te gaan bij de Kroon.
Dhr. Droogers merkt nog op niet te ge
loven, dat het schoolbestuur de bedoeling
had er zo'n beroepskwestie tot in hoogste
instantie van te maken. De cijfers wijzen uit
dat ze met tekorten zit.
HET GAAT OM „GOEDE WAAR
VOOR HET GELD
Na vaststelling van een aantal begrotings
wijzigingen komt in eveneens uitvoerige be
spreking het rapport over reorganisatie-mo
gelijkheden van de „Centrale Dienst Noord
Zeeland voor Bouw- en Woningtoezicht en
Gemeentewerken". De raadsleden hadden het
rapport rustig thuis kunnen bestuderen, zo
dat ten volle recht kan worden gedaan aan
de bedoeling de welgefundeerde meningen
van alle raden in Noord-Zeeland te horen,
opdat eindelijk spijkers met koppen geslagen
kunnen worden.
Er worden 3 mogelijkheden in het rapport
nader uitgewerkt:
A. Handhaving van de bestaande regeling
voor alle onderdelen: bouw- en woning
toezicht, gemeentewerken en bijzonder
werk. De personeelsbezetting zou een zo
danige wijziging ondergaan dat Poort
vliet en Oud Vossemeer samen een op
zichter hebben en Scherpenisse uit de
combinatie verdwijnt. De kosten stijgen
van 2.40 tot 2.90 per inwoner. B en
ws hebben ecbter in het rapport een
foutje ontdekt. Voor een vacante opzich
tersplaats op Schouwen zijn ten onrechte
gelden uitgetrokken. De kosten zouden
dan op 2.65 komen.
B. Als A, doch met een vollediger perso
neelsbezetting op alle onderdelen. Voor
bijzondere werken komt apart personeel.
Deze meest vér-strekkende oplossing
zou de gemeente op ƒ4.40 vermeerderd
met de kosten der bijz. werken komen
te staan. Het rapport constateert zelf
reeds dat de lasten ondanks een eventu
ele leges-verhoging dan wel erg hoog
worden.
C. Handhaving van het huidige bouw- en
woningtoezicht en de gemeenten zelf te
doen voorzien in het onderdeel gemeente
werken. Daartoe zouden Poortvliet en
Oud Vossmeer een eigen dienstje ge
meentewerken kunnen vormen, dat incl.
de kosten van de op wachtgeldkomende
directeur 3.50 per inwoner gaan vra
gen.
Dhr. Mees is door het cijfermateriaal
wat teleurgesteld, het was toch ook de be
doeling van de raad om tot een goedkopere
regeling te komen.
De voorzitter antwoordt dat uit alle ge
vallen een beter toezicht voortvloeit. Geval
C is zeker niet het goedkoopste. Naast de
lasten van de eigen dienst gemeentewerken
gaat het resterende bouw- en woningtoezicht
in Noord Zeeland in totaal 53.000.kos
ten. Er zou een drastische verhoging der
leges bouwvergunningen nodig zijn om dat
te dekken. Totale ontvangst leges was in
1960 ƒ35.000.—.
Dhr. van Engelen zegt dat alles mooi
is berekend. Voor een leek acht hij het
evenwel moeilijk te beoordelen of alle cij
fers juist zijn en of bij uitvoering een vol
doend bevredigende situatie wordt gescha
pen. Het gaat er niet in de eerste plaats
om welke oplossing de voordeligeste is. De
klachten in de raad betroffen niet de duurte
maar het bezwaar dat geen waar voor het
geboden geld werd ontvangen.
Dhr. Istha wijst op het oude ideaal: een
eigen opzichter, geheel los van de dienst.
Dhr. Timmermans informeert naar het
wachtgeld voor de directeur. Inderdaad
kan volgens de voorzitter bij uitvoering
van plan C de functie van directeur niet
blijven bestaan. Men zal 8 jaar lang tot
het bereiken van diens pensioengerechtigde
leeftijd wachtgeld moeten betalen. Dit wacht
geld is tot een bedrag van 0.45 begrepen
in de geraamde kosten van de eigen dienst
gemeentewerken Poortvliet-Oud Vossemeer
ad 3.50. De voorkeur van de voorzitter
gaat daarom uit naar oplossing A, en na
3 jaar overgang op C.
Dhr Istha oppert de mogelijkheid van een
samenvoeging tot één gemeente Tholen en
meent dat een opzichter voor twee in plaats
van voor drie gemeenten toch weinig ver
schil maakt. Hij vindt dan een tegenstander
ip dhr. van Engelen, die het te hoog gegre
pen acht een opzichter voor alle dag te be
kostigen als dat opzicht overbodig is.
De voorzitter geeft als zijn mening te ken
nen dat de in geval C resterende Centrale
Dienst voor Bouw- en Woningtoezicht veel
te groot is opgezet. Waarom moet dat
53.000.kosten? Naast een opzichter voor
Tholen en St. Filipsland en een voor Schou-
wen-Duiveland worden in het rapport ge
noemd een technisch hoofdambtenaar aan
de top voor 13.650.en een administra
teur-boekhouder van 10.756.Voor de
laatste functie b.v. zou met een klerk vol
staan kunnen worden. De aparte opzichters
kunnen vervallen en hun werk worden uit
gevoerd door de opzichters van gemeente
werken, die daarvoor meer tijd beschikbaar
hebben ze nu maar 2in plaats van 3 gemeen
ten krijgen te bedienen. Een legesverlaging
zit er eerder in dan een drastische verhoging.
B en ws kunnen zich niet aan de indruk ont
trekken dat bij alle, mogelijkheden te veel
getracht is het bestaande personeel in de
nieuwe regelingen onder te brengen. Dit
streven is op zichzelf niet onlofwaardig,
maar moet niet te ver worden doorgedreven.
Volgens dhr. van Engelen is het in de te
genwoordige tijd bovendien onnodig, waar
tegen kan worden ingebracht dat het perso
neel alleen „passende" functies behoeft te
aanvaarden.
Weth. van Driel zegt dat b en ws na
ampele overweging de voorkeur gaven aan
A waar de voorzitter aan toe voegt: mits
reeds nu wordt vastgesteld dat mogelijkheid
C op een gezonde en dus goedkope basis
wordt gebracht. Men moet dan niet begin
nen in 1969 nog bijzonder werk aan te ne
men.
Weth. Aarnoudse is zeer pessimistisch:
In 1969 kan de meerderheid wel de benoe
ming van een nieuwe directeur doordrijven.
Hij is het met dhr. Istha eens dat men
aan handen en voeten gebonden is aan de
meerderheid der deelnemende gemeenten.
Het blijven zodoende halve maatregelen, het
is zeer moeilijk een definitief standpunt in
te nemen.
De voorzitter blijft het betreuren dat men
vorig jaar de moglijkheid voorbij liet gaan
spijkers met koppen te slaan toen de direc
teur en andere betrekking kon aanvaarden.
De Schouwse raden konden zich toen in
verband met de verandering in de gemeen
telijke indeling niet uitspreken.
Tenslotte kunnen alle leden zich vinden
in het standpunt: Voorkeur voor plan A
voor 8 jaar, kosten 2.65 in plaats van
2.90, daarna C. Is zulks niet mogelijk dan
direct C mits sterk in opzet voor blijvend
Centraal Bouw- en Woningtoezicht gewij
zigd. B en ws ramen de kosten van een ge
zonde personeelssterkte centraal bouw- en
woningtoezicht in geval C nog beneden de
opbrengst van de huidige leges. Het over
schot zou de kosten per inwoner op de ei
gen dienst gemeentewerken van 3.50 kun
nen drukken op 3.25.
Tenslotte besluit de raad aan dhr. L. de
Wilde 225 ma bouwgrond op de hoek
Bou Kooijmanstraat-Patrijzenweg te verko
pen tegen de gebruikelijke 8.per m2;
en zich wat de werktijdverkorting van het
gemeentepersoneel betreft te conformeren
aan de voor het rijkspersoneel geldende re
geling.
RONDVRAAG
Bij de rondvraag stelt dhr. Mees een sloot
Onder de Molen aan de orde, die men vol
gens de voorzitter „berucht" kan noemen;
een kwalificatie, die waarschijnlijk terug
voert op vele mondelinge klachten van om
wonende aan het adres van de leden van
het gemeentebestuur in ruime zin.
„Het slootje" schijnt een onwelriekende
inhoud te hebben en via een gemetselde put
te lozen op de in uitvoering zijnde gemeen-
DE REDACTIE LEGT U DEZE WEEK VOOR:
Als men niet tot vakantiespreiding kan komen
dan misschien wel tot spreiding van raads
vergaderingen.
U vindt in dit nummer zes raadsverslagen
Oud-Vossemeer se raad protesteert tegen mening
van het provinciaal bestuur, dat openbare school
zou worden verwaarloosd en gaat in beroep bij
de Kroon
De Thoolse raad meent dat b en w te ver ging
met concessie voor visfabriek
Gedeputeerden weigerden bij herhaling post plan
nieuw gemeentehuis in Scherpenisse goed te
keuren
St. Filipsland wil Centrale Dienst inclusief bouw
en woningtoezicht laten verdwijnen
In Stavenisse wil men voorzieningen treffen
voor toegang tot het strandje en zit men nog
steeds (al acht jaar) met zwakke plaats in
zeewering (haven)
Gemeentewerkman Roggeband in Oud-Vosse
meer nam afscheid
Festival in Scherpenisse voor veertigjarige
„Eendracht"
Ds. P. Westland nam afscheid van hervormd
St. Annaland
Kracht overwint, maar zachtheid overtuigt.
telijke rioleringswerken. Volgens de voor
zitter gaat het hier om een zuiver particu
lier belang, het staat belanghebenden vrij
het te dempen.
Weth. Aarnoudse acht demping zeer wen
selijk, doch niet op gemeentekosten met het
oog op het risico dat iedereen dan vragen
kan ergens een stinkslootje te dempen. Er
is grond voorhanden en de kosten van
600.bij uitvoering door de Ned. Heide
Mij., zijn onnodig als betrokkenen het zelf
doen. Hier schijnt de schoen te wringen,
want dhr. Istha weet dat er té veel belang
hebbenden bij betrokken zijn, en met onwil
lige honden
Op een klacht van dhr. Droogers over de
bestrating van de Veerstraat, antwoordt
de voorzitter, dat het in het voornemen ligt
dit werk tegelijk met het leggen van de
grote rioleringsbuizen die volgens het nieuwe
plan midden in de rijbaan komen, uit te voe
ren.
Allen zijn het er over eens dat de bestra
ting buitengewoon slecht is, maar niemand
wenst zo vér te gaan als dhr. Istha, die niet
op het plan wil wachten maar direct nieuwe
klinkers leggen. Uitvoering in 2 gedeelten
wordt te kostbaar geacht, dan wordt on
nodig werk gedaan, en zal de nieuwe bestra
ting onherroepelijk over de volle lengte
worden opgebroken.
Daarna sluiting.
Toen ds. P. Westland zondag 1 juli 1956 in de hervormde
kerk te St. Annaland zijn intrede deed, waren niet alleen de
zeshonderd zitplaatsen bezet, maar stonden er in beide loop
paden stoelen van voor tot achter en moesten nog enkelen
met een staanplaats genoegen nemen.
Na precies vijf uur nam Ds. P. Westland op de bizonder
warme 2e juli 1961 in de zondagavonddienst afscheid van
deze gemeente. En al waren er nog een tweehonderd
personen méér in de kerk dan tijdens de entreedienst, niemand
behoefde op een stoel te zitten en zeker niemand te staan.
De uitbreiding van het kerkgebouw, de verwezenlijking ook
van een nieuw verenigingslokaal, was tijdens deze ambts
periode tot stand gebracht en op een bizondere bijeenkomst
als deze werd nog eens onderstreept van hoeveel belang
deze uitbreiding is, hoewel dat trouwens iedere zondag na
de totstandkoming in 1959 werd bewezen.
Daarom zal de ambtsperiode van deze voortvarende predikant
te St. Annaland blijven voortleven als die van de gerecht
vaardigde kerkuitbreiding èn tevens met de herinnering aan
een domineesvrouw, die veel goed heeft gedaan aan het
verenigingswerk en naar wie veler sympathie uitging.
HEBT GE DE PREDIKING GELOOFD?
Bij deze afscheidsdienst waren mede te
genwoordig de collega's uit de Ring, t.w.
ds. P. Alblas van Scherpenisse(mede namens
de classis Zierikzee), ds. L. G. Zwanenburg
van Stavenisse (consulent), ds. J. van der
Haar van Sint Maartensdijk, ds Ph. J.
Leenmans van Oud Vossemeer en ds. J. van
Dijk van Poortvliet. We zagen voorts ou
derling W. van Prooijen van Stavenisse,
een afvaardiging van de kerkeraad en kerk
voogdij van Tholen, beide hoofden van de
plaatselijke lagere scholen en enkele vrien
den van ds. Westland uit de andere eiland
gemeenten.
Nadat gezongen was Ps. 89 3 en 7, ge
lezen 1 Petrus 1-25 en ds. Westiand
was voorgegaan in gebed, koos hij als af-
scheidstekst het 23ste, 24ste en 25ste vers
uit het gelezen Schriftgedeelte eindigend met
de woorden ,En dit is het woord, dat
onder u verkondigd is."
Bij zijn inleiding wees de scheidende
herder en leraar er op, hoe het ook in een
afscheidsdienst niet om de mens moet gaan,
maar om de eer van God. Wat is men als
mens meer dan onnutte dienstknechten? Bij
de uitleg van dit tekstwoord werd door do
minee Westland de nadruk gelegd op de
vraag: „Hebt ge de prediking geloofd? Ge
looft ge dat God over u met ontferming
bewogen is?" Met minder zal het niet gaan.
Méér is niet nodig!
Na de prediking en het zingen van ps.
10215 richtte ds. Westland zich in de
eerste plaats tot burgemeester J. van den
Bos, die namens de kerkeraad dank bracht
voor zijn meeleven in de kerkelijke zaken
en de door het gemeentebestuur verleende
steun bij de kerkuitbreiding en bouw van
het verenigingslokaal.
Hij beval consulent ds. Zwanenburg, wie
een nieuwe zware taak wordt opgelegd, in
de gebeden en vriendschap bij de gemeente
aan, was zijn echtgenote dankbaar voor de
aan hem verleende steun bij het ambtswerk
in Sint Annaland en prees God dat zijn
moeder dit ook nog mocht beleven, als was
daarbij de lege plaats van de tijdens deze
ambtsperiode overleden vader.