WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND Afscheid van dominee P. Westland VERSCHIJ I I MT IEDER I WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT VRIJDAG Raadsverslag Oud-Vossemeer. In beroep bij de Kroon op uitspraak Gedeputeer den over bedrag per leerling chr. school - Cen trale Dienst in bespreking - Voor alles wil men waar voor z'n goede geld - Spido krijgt meer gemeentelijke steun. Na vijf jaar tc St. Annaland: Kerk met vierhonderd zitplaatsen uitgebreid. 17e jaargang No. 34 7 juli 1961 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531 - Giro 124407 Abonnementen 1.35 per kwartaal franko p.p. 1.65 inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 - Advertenties worden tot WOENSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen De voorbereiding van de gewichtige on derwerpen voor deze vergadering van maan dagavond had het dagelijks bestuur zó be ziggehouden, dat de voorzitter bij de behan deling van het eerste ingekomen stuk, vast stelling door Ged. Staten van het verhoogde presentiegeld, de gloednieuwe voorwaarden voorlas, dat de vergadering ook tijdig zou den beginnen. Na opening van deze voltallige vergade ring en notulen kreeg de raad eerst enkele subsidie-verzoeken te behandelen. Afgewezen werd de aanvraag van de Stichtingen Kath. Mil. Vormingscentrum. SPIDO KRIJGT MEER SUBSIDIE De gymnastiekvereniging „Spido" vroeg een verhoogd subsidie '61 i.v.m. toetreding tot de K.V.G.V. Nu men lid van de Bond is geworden (kosten 25.bestaat de mo gelijkheid een 2-tal damesleden te Goes een opleiding te doen volgen tot „voorturnster". Waar het aantal leden 100 bedraagt, waarvan het merendeel kinderen, kan de trainer het onmogelijk zelf af en heeft drin gend hulp nodig. Aansluiting bij het K.V.G. V. betekent verder dat men de trainer kan behouden. In 1,960 kon „Spido" rond komen met in ontvang en uitgaaf 1409,55, ge meentelijke subsidie was 100.batig sal do 0.72. Op de begroting 1961 komt zij 384,78 tekort, wat wordt veroorzaakt door de extra cursuskosten van 275.De uitgaven worden geraamd op 1580,50. Men schat de contributies op 1000.de donaties op 70.De opbrengsten van loterij en olie bollen-actie denkt men te besteden voor aankoop van een evenwichtsbalk. Burgemeester en wethouders heben zich terdege afgevraagd of een hoger subsidie t.b.v. de cursus nodig is. Het gevaar bestaat dat de betrokken meisjes vertrekken of b.v. trouwen, wat voor hen gelukkig maar voor het extra-subsidie ongelukkig uitvalt. Dhr. Mees kan zich goed indenken dat het nut der bestede gelden, zó gezien, niet voor 100% zeker is, maar brengt daar te genin, dat de aanwijzing der meisjes nog allerminst definitief is en het bestuur de voorkeur geeft aan jonge krachten. Niets wijst er op dat de 2 voorturnsters de vereni ging weinig profijt van hun opleiding zul len bieden. Men bedenke dat 't voor de meis jes een flinke prestatie is de cursus te vol gen. Ook nadien zullen ze nooit op de re petities mogen ontbreken. Het geven van leiding vraagt veel inspanning. Het gebruikelijke subsidie van 100. wordt daarna op voorstel van B en Ws verhoogd tot 250.„Spido" zal zelf in het nog overblijvende tekort van 100. moeten voorzien. VOOR DE FOKVEEDAG Het organiserend Comité Thoolse Dag vraagt een subsidie of beschikbaarstelling van prijzen. De Fokveedag wordt op 7 juli te Poortvliet gehouden. Teneinde ook wat belangstelling van niet-agrariërs te trek ken staan voor de 2e dag naast optreden van „Eendrachtruiters", uitvoeringen van turn- en muziekverenigingen op het pro gramma. Het comité is gebonden aan Poort vliet als centrum van het weidegebied. Begunstigers die zich vóór 1 juni meldden, worden door het comité op een lijst geplaatst Zonder voorafgaande toestemming van de om de 2 maanden vergaderende raad mocht geen subsidie worden uitgetrokken. Soms wagen B en Ws zo'n voorschotje, vorig jaar liep dat voor de vroede vaderen van Oud Vossemeer verkeerd uit. De voorzitter denkt nu een goede beurt te maken door te zeggen dat B en Ws netjes de mening van de raad afwachtten. Niemand der leden trapt echter in deze verkapte uitnodiging een „waarde volle bijdrage" tot de discussie te leveren. Men gaat zonder meer met de voorgestelde 20.akkoord. Tegen een wijz. van de Bezoldigings Ver ordening 1960 heeft niemand bezwaar. Het betreft hier een optrekking van het salaris van het gemeente personeel aan de voor het Rijkspersoneel geldende geringe verho ging per 1 juli '61 met betaling achteraf over tijdvak 1 april '60 tot 1 juli '61. De uurbeloning der brandweerlieden was gebaseerd op het in 1954 geldende loon. Tegen verhoging van ƒ2.op 3.50 be staan geen bezwaren. Na vaststelling van de definitieve ver goedingen Kleuteronderwijs over 1,956, leest de voorzitter een verzoek van het bestuur der School met den Bijbel om beschikbaar stelling van gelden voor aanschaffing van 3 borden, een nieuwe taal- en rekenmethode. Uit de door B en Ws gevoerde correspon dentie werd duidelijk dat de taalmethode weliswaar strekt ter vervanging van de in 1952 aangeschafte, doch dat men genood zaakt is over te gaan op de juiste spelling; kosten 177,75. De rekenmethode heeft niets te maken met het in '52 aangeschafte en wordt op een uitgaaf van 363.90 geraamd. De drie-delige borden tenslotte zullen sa men incl. bijkomende kosten 1375.ver gen. In principe verklaart de raad zich bereid gelden voor deze aanschaffingen uit te trek ken. HET BEDRAG PER LEERLING IN BEROEP Het volgende punt betreft de exploitatie uitgaven der Lagere Scholen voor 1961 en geeft aanleiding tot een diepgaande bespre king. Zoals bekend wordt de vergoeding ook voor de Bijz. Scholen vastgesteld naar wat per leerling voor de Openbare Lag. School wordt geraamd. Bij de vaststelling van dit bedrag op 38.63 werd in de raad van 3 nov. jl. n.a.v. een opmerking van dhr. Mees, dat Oud Vossemeer daarmee bene den het landelijk gemiddelde zou liggen over de vergoeding gediscussieerd. Het be stuur van de chr. school meende, ook bij zuinig beheer met deze vergoeding niet te kunnen uitkomen en ging bij Ged. Staten in beroep. Onlangs deden deze uitspraak en verhoogden de vergoeding tot 47.50 met vernietiging van het besluit van de raad. Uiteraard pleegden ged. staten eerst overleg met b en ws. Het dag.bestuur berichtte toen dat een verwijzing naar landelijke statistiek- cijfers niet opgaat, omdat in beroep moet worden geoordeeld „wat nodig is om te voorzien in de redelijke behoeften van een in normale omstandigheden verkerende plaatselijke school". Zowel in het tijdvak 1955/59 als in het jaar 1959 gaf de chr. school meer uit dan de andere. De cijfers luidden over 1959: openbare school 42,31, r.k. school 39,92 en chr. school 49,23. Bij wijze van tegemoetkoming stelden b en ws aan ged. rt- ten voor de vergoeding op 40.- te stellen, niettemin kwamen zij tot een drastische verhoging tot 47.50. Ged. staten hebben hun besluit ook enigs zins gemotiveerd. Terzake van de post on derhoud schoolgebouw, van 160.ge bracht op 600.gebruiken g.s. een uit drukking die b en ws wel zéér matig kun nen waarderen. Uit ingekomen ambtsbe richten zou nl. gebleken zijn „dat het ge meentebestuur de openbare school wel niet geheel verwaarloost, doch minder aan onder houd besteedt dan normaliter gebruikelijk is". Voorts wordt de post voor verlichting, verwarming en schoonhouden door g.s. aan de lage kant geacht. De kosten van admini stratie hebben zij blijkbaar van ƒ1.— op 1.50 per leerling gebracht, en het onder houd meubilair verhoogden zij van 30. tot 90.—. Na voorlezing van de beschikking van ged. staten zegt de voorzitter dat b en ws de zaak grondig hebben bekeken. Indien men zich bij de uitspraak neer legt, zijn daar grote gevolgen aan verbonden, het school bestuur kan elk jaar in beroep gaan en het gemeentebestuur noodzaken voor alle scho len hogere vergoedingen beschikbaar te stel len dan zij noodzakelijk acht. Intussen dient voorop te staan dat het bestuur der chr. school natuurlijk het volle recht had gebruik te maken van de beroepsmogelijkheid, die de wet haar geeft. Nu is het zo dat de raad terecht een bedrag geraamd heeft dat zij voor de open bare school denkt nodig te hebben. Ged. Sta ten echter beoordelen volgens de wet in be roep iets anders, t.w. hetgeen nodig is voor de redelijke behoeften van een in normale omstandigheden verkerende school. Daarbij dient te worden uitgegaan van plaatselijke omstandigheden. Dit nu hebben ged. staten niét gedaan. B en ws tonen met cijfers aan dat dit zo is. In de jaren 1955/59 gaf de openbare school gemiddeld uit voor onder houd gebouw 408.05, de r.k. school ƒ501,19 en de school met den Bijbel 468,82. Géén kwam aan 600. Ook t.a.v. de post verlichting, verwar ming en schoonhouden gingen g.s. niet uit van plaatselijke omstandigheden. B en ws hebben nagerekend hoe men tot het bedrag van ƒ47.50 per leerling is gekomen. Aan nemende dat ged. staten ruim 12.per leerling voldoende achtten voor de post leer middelen, moeten zij voor verlichting, ver warming en schoonhouden 3.50 per leerling méér hebben uitgetrokken. Ook dit nu is plaatselijk onnodig, de raming van 1888.30 voor dit onderdeel was voldoende, wanneer men weet dat de scholen over 1955/ 59 terzake gemiddeld uitgaven 1850.88 openbare school, 674,81, r.k. school en 1401.70 chr. school. De beschuldiging dat de gemeente haar openbare school verwaarloost wenstte de voorzitter krachtig te verwerpen. Er is geen sprake van verwaarlozing; dat de uitgetrok ken 160.toevallig wat laag ligt, is hieruit te verklaren dat er in 1961 weinig onderhoud nodig is. In een ander jaar zal de school meer dan het gemiddeld nodige vragen. Een laatste bezwaar is formeel van aard. G.s. overwogen tenslotte wat nodig is voor de openbare school voor lager onderwijs in Oud Vossemeer dit dient te zijn wat nodig is voor welke willekeurige school ook, het zij openbaar of bijzonder in Oud Vossemeer. Gelet op het grote belang van dit onder werp inzake verplichtingen in de toekomst, gaf de voorzitter daarop het voorstel van b en ws in bespreking tegen de uitspraak van ged. staten bij de Kroon in hoger beroep te gaan. GEEN VERWAARLOZING Dhr. Mees staat er van versteld dat de r.k.school zo weinig voor verlichting, ver warming en schoonhouden uitgaf in 55/59. De voorzitter meent te weten dat de meisjes van de Maria-Congregatie indertijd de school gratis schoon hielden. Dhr. Istha zegt dat bij de eerste vaststel ling is gesproken over een te lage vergoe ding. Uit de toelichting van b en ws is hem duidelijk geworden dat de andere scho len wèl kunnen rondkomen. Het zou onjuist zijn méér uit te geven dan nodig is. Het is toch ondenkbaar dat de gemeente de ver goeding zou drukken opdat de bijzondere scholen tekort zouden komen. In dat geval zou zij haar eigen school benadelen.. Dhr. Droogers herinnert er aan dat hij indertijd zei dat de chr. school tekort kwam. Het bewijs ligt er nu dat dit inderdaad zo was; het bestuur ging niet voor niets in be roep. Van dit tekort is de voorzitter overtuigd. De school m.-d. bijbel gaf in 1959 zelfs 49,23 uit. Indien ged. staten daarvan onder de indruk zijn gekomen, was het ten on rechte. Men houde geen rekening met uit schieters maar met normale jaren. Dhr. Aarnoudse meent dat b en ws met hun cijfers bewezen dat de chr. school er wèl mee rond kon komen. Weth. van Driel ontkent dat de openbare school wordt verwaarloosd. Wanneer er reparaties nodig zijn, worden die uitgevoerd daarvan zullen ook zijn mede-raadsleden overtuigd zijn. Nu zou de gemeente 600. moeten uitgeven terwijl 160.of 140. zelfs 125.voldoende is. Voor de heren Droogers en van Engelen blijft de vraag waar ged. setaten hun nor men onderhoud en verlichting, verwarming en schoonhouden vandaan halen. Dat zal op ervaringscijfers berusten. De voorzitter en weth. van Driel her halen dat cijfers van elders er niet toe doen. De scholen in Oud Vossemeer bewezen dat het hier met minder kan. Dhr. Mees zegt dit standpunt te kunnen volgen. Met het door hem eerder genoemde feit van hogere vergoedingen elders heeft men zo gezien niets te maken. Dhr. van Engelen begrijpt niet hoe de hogere overheid nu onnodige uitgaven wil, terwijl anders beknibbelen de leus is. De voorzitter wijst er nog op dat een klein aantal leerlingen met het oog op de vaste lasten nadelig kan werken, maar hier is dat niet het geval. Dhr. Timmermans vindt dat de gemeente lijke vergoedingscijfers onbegrijpelijk ver uit een liggen. Het is de voorzitter bekend dat de r.k. lag. school beschikt over op het oog zeer lelijke kachels, die erg goedkoop zijn in ge bruik. Daar niemand zich tegen het voorstel van b en ws uitspreekt wordt besloten in beroep te gaan bij de Kroon. Dhr. Droogers merkt nog op niet te ge loven, dat het schoolbestuur de bedoeling had er zo'n beroepskwestie tot in hoogste instantie van te maken. De cijfers wijzen uit dat ze met tekorten zit. HET GAAT OM „GOEDE WAAR VOOR HET GELD Na vaststelling van een aantal begrotings wijzigingen komt in eveneens uitvoerige be spreking het rapport over reorganisatie-mo gelijkheden van de „Centrale Dienst Noord Zeeland voor Bouw- en Woningtoezicht en Gemeentewerken". De raadsleden hadden het rapport rustig thuis kunnen bestuderen, zo dat ten volle recht kan worden gedaan aan de bedoeling de welgefundeerde meningen van alle raden in Noord-Zeeland te horen, opdat eindelijk spijkers met koppen geslagen kunnen worden. Er worden 3 mogelijkheden in het rapport nader uitgewerkt: A. Handhaving van de bestaande regeling voor alle onderdelen: bouw- en woning toezicht, gemeentewerken en bijzonder werk. De personeelsbezetting zou een zo danige wijziging ondergaan dat Poort vliet en Oud Vossemeer samen een op zichter hebben en Scherpenisse uit de combinatie verdwijnt. De kosten stijgen van 2.40 tot 2.90 per inwoner. B en ws hebben ecbter in het rapport een foutje ontdekt. Voor een vacante opzich tersplaats op Schouwen zijn ten onrechte gelden uitgetrokken. De kosten zouden dan op 2.65 komen. B. Als A, doch met een vollediger perso neelsbezetting op alle onderdelen. Voor bijzondere werken komt apart personeel. Deze meest vér-strekkende oplossing zou de gemeente op ƒ4.40 vermeerderd met de kosten der bijz. werken komen te staan. Het rapport constateert zelf reeds dat de lasten ondanks een eventu ele leges-verhoging dan wel erg hoog worden. C. Handhaving van het huidige bouw- en woningtoezicht en de gemeenten zelf te doen voorzien in het onderdeel gemeente werken. Daartoe zouden Poortvliet en Oud Vossmeer een eigen dienstje ge meentewerken kunnen vormen, dat incl. de kosten van de op wachtgeldkomende directeur 3.50 per inwoner gaan vra gen. Dhr. Mees is door het cijfermateriaal wat teleurgesteld, het was toch ook de be doeling van de raad om tot een goedkopere regeling te komen. De voorzitter antwoordt dat uit alle ge vallen een beter toezicht voortvloeit. Geval C is zeker niet het goedkoopste. Naast de lasten van de eigen dienst gemeentewerken gaat het resterende bouw- en woningtoezicht in Noord Zeeland in totaal 53.000.kos ten. Er zou een drastische verhoging der leges bouwvergunningen nodig zijn om dat te dekken. Totale ontvangst leges was in 1960 ƒ35.000.—. Dhr. van Engelen zegt dat alles mooi is berekend. Voor een leek acht hij het evenwel moeilijk te beoordelen of alle cij fers juist zijn en of bij uitvoering een vol doend bevredigende situatie wordt gescha pen. Het gaat er niet in de eerste plaats om welke oplossing de voordeligeste is. De klachten in de raad betroffen niet de duurte maar het bezwaar dat geen waar voor het geboden geld werd ontvangen. Dhr. Istha wijst op het oude ideaal: een eigen opzichter, geheel los van de dienst. Dhr. Timmermans informeert naar het wachtgeld voor de directeur. Inderdaad kan volgens de voorzitter bij uitvoering van plan C de functie van directeur niet blijven bestaan. Men zal 8 jaar lang tot het bereiken van diens pensioengerechtigde leeftijd wachtgeld moeten betalen. Dit wacht geld is tot een bedrag van 0.45 begrepen in de geraamde kosten van de eigen dienst gemeentewerken Poortvliet-Oud Vossemeer ad 3.50. De voorkeur van de voorzitter gaat daarom uit naar oplossing A, en na 3 jaar overgang op C. Dhr Istha oppert de mogelijkheid van een samenvoeging tot één gemeente Tholen en meent dat een opzichter voor twee in plaats van voor drie gemeenten toch weinig ver schil maakt. Hij vindt dan een tegenstander ip dhr. van Engelen, die het te hoog gegre pen acht een opzichter voor alle dag te be kostigen als dat opzicht overbodig is. De voorzitter geeft als zijn mening te ken nen dat de in geval C resterende Centrale Dienst voor Bouw- en Woningtoezicht veel te groot is opgezet. Waarom moet dat 53.000.kosten? Naast een opzichter voor Tholen en St. Filipsland en een voor Schou- wen-Duiveland worden in het rapport ge noemd een technisch hoofdambtenaar aan de top voor 13.650.en een administra teur-boekhouder van 10.756.Voor de laatste functie b.v. zou met een klerk vol staan kunnen worden. De aparte opzichters kunnen vervallen en hun werk worden uit gevoerd door de opzichters van gemeente werken, die daarvoor meer tijd beschikbaar hebben ze nu maar 2in plaats van 3 gemeen ten krijgen te bedienen. Een legesverlaging zit er eerder in dan een drastische verhoging. B en ws kunnen zich niet aan de indruk ont trekken dat bij alle, mogelijkheden te veel getracht is het bestaande personeel in de nieuwe regelingen onder te brengen. Dit streven is op zichzelf niet onlofwaardig, maar moet niet te ver worden doorgedreven. Volgens dhr. van Engelen is het in de te genwoordige tijd bovendien onnodig, waar tegen kan worden ingebracht dat het perso neel alleen „passende" functies behoeft te aanvaarden. Weth. van Driel zegt dat b en ws na ampele overweging de voorkeur gaven aan A waar de voorzitter aan toe voegt: mits reeds nu wordt vastgesteld dat mogelijkheid C op een gezonde en dus goedkope basis wordt gebracht. Men moet dan niet begin nen in 1969 nog bijzonder werk aan te ne men. Weth. Aarnoudse is zeer pessimistisch: In 1969 kan de meerderheid wel de benoe ming van een nieuwe directeur doordrijven. Hij is het met dhr. Istha eens dat men aan handen en voeten gebonden is aan de meerderheid der deelnemende gemeenten. Het blijven zodoende halve maatregelen, het is zeer moeilijk een definitief standpunt in te nemen. De voorzitter blijft het betreuren dat men vorig jaar de moglijkheid voorbij liet gaan spijkers met koppen te slaan toen de direc teur en andere betrekking kon aanvaarden. De Schouwse raden konden zich toen in verband met de verandering in de gemeen telijke indeling niet uitspreken. Tenslotte kunnen alle leden zich vinden in het standpunt: Voorkeur voor plan A voor 8 jaar, kosten 2.65 in plaats van 2.90, daarna C. Is zulks niet mogelijk dan direct C mits sterk in opzet voor blijvend Centraal Bouw- en Woningtoezicht gewij zigd. B en ws ramen de kosten van een ge zonde personeelssterkte centraal bouw- en woningtoezicht in geval C nog beneden de opbrengst van de huidige leges. Het over schot zou de kosten per inwoner op de ei gen dienst gemeentewerken van 3.50 kun nen drukken op 3.25. Tenslotte besluit de raad aan dhr. L. de Wilde 225 ma bouwgrond op de hoek Bou Kooijmanstraat-Patrijzenweg te verko pen tegen de gebruikelijke 8.per m2; en zich wat de werktijdverkorting van het gemeentepersoneel betreft te conformeren aan de voor het rijkspersoneel geldende re geling. RONDVRAAG Bij de rondvraag stelt dhr. Mees een sloot Onder de Molen aan de orde, die men vol gens de voorzitter „berucht" kan noemen; een kwalificatie, die waarschijnlijk terug voert op vele mondelinge klachten van om wonende aan het adres van de leden van het gemeentebestuur in ruime zin. „Het slootje" schijnt een onwelriekende inhoud te hebben en via een gemetselde put te lozen op de in uitvoering zijnde gemeen- DE REDACTIE LEGT U DEZE WEEK VOOR: Als men niet tot vakantiespreiding kan komen dan misschien wel tot spreiding van raads vergaderingen. U vindt in dit nummer zes raadsverslagen Oud-Vossemeer se raad protesteert tegen mening van het provinciaal bestuur, dat openbare school zou worden verwaarloosd en gaat in beroep bij de Kroon De Thoolse raad meent dat b en w te ver ging met concessie voor visfabriek Gedeputeerden weigerden bij herhaling post plan nieuw gemeentehuis in Scherpenisse goed te keuren St. Filipsland wil Centrale Dienst inclusief bouw en woningtoezicht laten verdwijnen In Stavenisse wil men voorzieningen treffen voor toegang tot het strandje en zit men nog steeds (al acht jaar) met zwakke plaats in zeewering (haven) Gemeentewerkman Roggeband in Oud-Vosse meer nam afscheid Festival in Scherpenisse voor veertigjarige „Eendracht" Ds. P. Westland nam afscheid van hervormd St. Annaland Kracht overwint, maar zachtheid overtuigt. telijke rioleringswerken. Volgens de voor zitter gaat het hier om een zuiver particu lier belang, het staat belanghebenden vrij het te dempen. Weth. Aarnoudse acht demping zeer wen selijk, doch niet op gemeentekosten met het oog op het risico dat iedereen dan vragen kan ergens een stinkslootje te dempen. Er is grond voorhanden en de kosten van 600.bij uitvoering door de Ned. Heide Mij., zijn onnodig als betrokkenen het zelf doen. Hier schijnt de schoen te wringen, want dhr. Istha weet dat er té veel belang hebbenden bij betrokken zijn, en met onwil lige honden Op een klacht van dhr. Droogers over de bestrating van de Veerstraat, antwoordt de voorzitter, dat het in het voornemen ligt dit werk tegelijk met het leggen van de grote rioleringsbuizen die volgens het nieuwe plan midden in de rijbaan komen, uit te voe ren. Allen zijn het er over eens dat de bestra ting buitengewoon slecht is, maar niemand wenst zo vér te gaan als dhr. Istha, die niet op het plan wil wachten maar direct nieuwe klinkers leggen. Uitvoering in 2 gedeelten wordt te kostbaar geacht, dan wordt on nodig werk gedaan, en zal de nieuwe bestra ting onherroepelijk over de volle lengte worden opgebroken. Daarna sluiting. Toen ds. P. Westland zondag 1 juli 1956 in de hervormde kerk te St. Annaland zijn intrede deed, waren niet alleen de zeshonderd zitplaatsen bezet, maar stonden er in beide loop paden stoelen van voor tot achter en moesten nog enkelen met een staanplaats genoegen nemen. Na precies vijf uur nam Ds. P. Westland op de bizonder warme 2e juli 1961 in de zondagavonddienst afscheid van deze gemeente. En al waren er nog een tweehonderd personen méér in de kerk dan tijdens de entreedienst, niemand behoefde op een stoel te zitten en zeker niemand te staan. De uitbreiding van het kerkgebouw, de verwezenlijking ook van een nieuw verenigingslokaal, was tijdens deze ambts periode tot stand gebracht en op een bizondere bijeenkomst als deze werd nog eens onderstreept van hoeveel belang deze uitbreiding is, hoewel dat trouwens iedere zondag na de totstandkoming in 1959 werd bewezen. Daarom zal de ambtsperiode van deze voortvarende predikant te St. Annaland blijven voortleven als die van de gerecht vaardigde kerkuitbreiding èn tevens met de herinnering aan een domineesvrouw, die veel goed heeft gedaan aan het verenigingswerk en naar wie veler sympathie uitging. HEBT GE DE PREDIKING GELOOFD? Bij deze afscheidsdienst waren mede te genwoordig de collega's uit de Ring, t.w. ds. P. Alblas van Scherpenisse(mede namens de classis Zierikzee), ds. L. G. Zwanenburg van Stavenisse (consulent), ds. J. van der Haar van Sint Maartensdijk, ds Ph. J. Leenmans van Oud Vossemeer en ds. J. van Dijk van Poortvliet. We zagen voorts ou derling W. van Prooijen van Stavenisse, een afvaardiging van de kerkeraad en kerk voogdij van Tholen, beide hoofden van de plaatselijke lagere scholen en enkele vrien den van ds. Westland uit de andere eiland gemeenten. Nadat gezongen was Ps. 89 3 en 7, ge lezen 1 Petrus 1-25 en ds. Westiand was voorgegaan in gebed, koos hij als af- scheidstekst het 23ste, 24ste en 25ste vers uit het gelezen Schriftgedeelte eindigend met de woorden ,En dit is het woord, dat onder u verkondigd is." Bij zijn inleiding wees de scheidende herder en leraar er op, hoe het ook in een afscheidsdienst niet om de mens moet gaan, maar om de eer van God. Wat is men als mens meer dan onnutte dienstknechten? Bij de uitleg van dit tekstwoord werd door do minee Westland de nadruk gelegd op de vraag: „Hebt ge de prediking geloofd? Ge looft ge dat God over u met ontferming bewogen is?" Met minder zal het niet gaan. Méér is niet nodig! Na de prediking en het zingen van ps. 10215 richtte ds. Westland zich in de eerste plaats tot burgemeester J. van den Bos, die namens de kerkeraad dank bracht voor zijn meeleven in de kerkelijke zaken en de door het gemeentebestuur verleende steun bij de kerkuitbreiding en bouw van het verenigingslokaal. Hij beval consulent ds. Zwanenburg, wie een nieuwe zware taak wordt opgelegd, in de gebeden en vriendschap bij de gemeente aan, was zijn echtgenote dankbaar voor de aan hem verleende steun bij het ambtswerk in Sint Annaland en prees God dat zijn moeder dit ook nog mocht beleven, als was daarbij de lege plaats van de tijdens deze ambtsperiode overleden vader.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1961 | | pagina 1