EENDRACHTBODE l'lilll De laatste grens Zomerbusdienstregeling T. A. D. met goede wijzigingen Sporthoekje 17e JAARGANG No, 27 19 MEI 1961 TWEEDE BLAD RAADSVERSLAG OUD-VOSSEMEER. Afwijzing van subsidieverzoeken - Besnoei- ïng van schoolbestuurverzoek - Het badhuis ioopt nog wel - De gevaarlijke Molenstraat bocht - Een nieuwe gemeentewerkman. PER 28 MEI A.S. Laatste bus om half tien uit Bergen op Zoom Verlovingsringen Herbers Jenniskens Op een wat ongebruikelijk uur, t.w. half 4 kwam de gemeenteraad vorige week voor een korte vergadering bijeen. Alle leden waren aanwezig. Voorzitter was de burgemeeser, notulist de gemeentesekretaris. Na goedkeuring der gelezen notulen nam de raad voor kennige- ving aan een beschikking van de Min. van Binnenlandse Zaken, waarbij de alg. uitke ring uit het gemeentefonds over 1960 met 3.02 per inwoner werd verhoogd. Naar een uitkeringscijfer van 166% en een aantal zielen van 2197 betekent dit een extra-uit kering van 11..014. Zoals gebruikelijk besliste de raad op voorstel van B en Ws afwijzend op het subsidieverzoek van de Centrale voor Kath. Mil. Tehuizen omdat deze en soortgelijke instellingen in de gelegenheid zijn in de ge meente te collecteren. Gezien de vele subsidie-aanvragen wordt eveneens afwijzend beschikt op een verzoek om subsidie van de Ver. voor R.K. Ge zinsvoogdij en Patronage. Met een verzoek om een gemeentelijke subsidieregeling ten behoeve van de sociaal- pedagogische zorg aan geestelijk minder validen richtten zich een 3-tal instanties tot de raad., t.w. de Dominicus Salvio Stich ting, het Soc. Pedagogisch Centrum en de Stichting voor Prot. Chr. Soc. Pedagogische Nazorg. Ook dit verzoek onderging het lot van de beide vorige. Verdere ingokmen stukken, zoals een dank betuiging van Oud Vossemeer's Muziekver. voor het ontvangen subsidie ad f 600. over 1961 en div. goedgekeurde begrotings wijzigingen en rapporten van kasopname van het Verif. Bureau der Ver. voor Ned. Ge meenten werden voor kennisgeving aange- male onderhoud. Hetzelfde geldt voor het plafond in het magazijn. De stalenopbergkast moet dienen ter ver vanging van 3 houten zelfgemaakte kasten, die volgens schrijven van het schoolbestuur, in een zodanig verval verkeren, dat het verzamelplaatsen van ratten zijn geworden waarvan er reeds enkele zijn gevangen" B en Ws zien het rattengevaar blijkbaar niet in en vinden dat de kasten na een 20 kostende onderhoudsbeurt weer goed bruik baar zijn. B en Ws zijn ook niet te overtuigen van de noodzaak tot betimmering met waterwe rende hardboardplaten van de speelplaats- loods of het aanbrengen van een plastic luifel. De verveloze balklaag van de loods is met 75.weer in een behoorlijke staat te brengen, plafonnering voor 250.vin den B en Ws een nodeloze verfraaiing. Wat de plastic luifel betreft, alleen bij harde Zuidenwind is het mogelijk dat de fietsen nat worden. Tal van nieuwe scho len hebben een bergplaats, waar de fietsen eerder nat regenen. Tot zovex het ontwerp-raadsbesluit, waar tegen niemand bezwaren heeft, zodat aldus is besloten. EEN TIENTJE Na vaststelling van een aantal begrotings wijzigingen stellen B en Ws voor de presen tiegelden voor het bijwonen der raadsver gaderingen te brengen op 10.voor een dagvergadering en 7.voor een avond vergadering. Het presentiegeld voor de com missievergaderingen zal de helft bedragen. Zonder enige discussie werd ook dit voor stel aangenomen, dat zoals men weet een ge volg is van een uit de raad geuite wens tot verhoging van het presentiegeld. GROENE KRUIS-TEKORT Onder overlegging van de rekening 1960 en de begroting 1961 vraagt het Groene Kruis over 1960 een subsidie ter grootte van de tekorten op algemene dienst en exploitatie badhuis. De afdeling gaf op de algemene dienst 14.945.29 uit en ontving 14.018.31. Het tekort van 926,98 is terug te voeren op de noodzaak tot aanschaffing van verple- gingsartikelen. Voor 1,961 bedraagt het ge raamde tekort slechts 320. Yoor de exploitatie van het badhuis is 3768,65 uitgegeven. Hier stond een in komst van 2713,71 tegenover, waarvan ƒ2197,95 badgeld en 350.subsidie van het Fonds Huijssen van Kattendijke. Het te kort is derhalve 1054.94 groot. ONDERWIJS-VERGOEDINGEN Hierop besloot men voor 1960 het bedrag der exploitatievergoeding naar een werkelijk leerlingental van 92% a 38.72 per leer ling voor de R.K.School te bepalen op 3588.05. De school deed echter aanzienlijk meer uitgaven, die in principe voor vergoe ding in aanmerking zouden komen. Ze be taalde in werkelijkheid nl. 4728.29. Ook de Chr. School verschreed in 1960, zij het in mindere mate, de beschikbaar ge stelde vergoeding van 84% x 38.72 ƒ3278.29. Zij gaf nl. ƒ3495.78 uit. De overschrijdingen zullen t.z.t. verrekend worden bij z.g. 5-jaarlijkse afrekening. De overschrijding, die wél per jaar wordt afgerekend, is gegrond op het verschil tus sen het geschatte aantal leerlingen, waarnaar jaarlijks het voorschot wordt berekend en het werkelijk leerlingenaantal. Uit dien hoofde zal de R.K.School over 1960 193.60 en de Chr. School 258,63 moeten terugbe talen. Tenslotte kende men een vergoeding oe aan de Chr. School voor het betaalde sala ris van een vakleerkracht voor nuttige hand werken. Deze vergoeding, over I960 groot 676.90, zal waarschijnlijk de laatste zijn aldus de burgemeester, omdat binnenkort een bevoegde onderwijzeres in dienst zal treden. TE VEEL GEVRAAGD B en Ws brengen advies uit betreffende een in de vorige vergadering ingekomen ver zoek van R.K.Lager Schoolbestuur om be schikbaarstelling van gelden voor werk zaamheden aan het magazijn, aanschaffing van een stalen wandrek, betimmering en voorzien van een luifel van de speelplaats- loods en aanschaffing van 3 lage blank houten opbergkasten met schuifdeuren, wat op een totale uitgaaf van 1932.50 wordt geraamd. Nu is volgens art. 72 van de L.O.-wet alleen vergoeding mogelijk voor uitgaven die buiten het normale onderhoud vallen. B en W hebben de aanvraag duchtig aan de wet getoetst en uiteindelijk alleen de uitgaaf van 774.terzake van drie opbergkasten voor vergoeding waardig gekeurd. Er is nl. een gebrek aan opbergruimte in de school. De motivering van de afwijzing van de andere voorzieningen is in het ontwerp besluit verwerkt: Men acht vervanging van de verzakte tegelvloer door een betonvloer in het magazijn geen „verandering van in richting" (d.w.z. iets nieuws dat wèl onder art. 72 zou vallen). Van de noodzaak tot het aanbrengen van een nieuw en groter naar buiten klappend raam in het magazijn waren B en Ws even min overtuigd. Er komt daglicht voldoende naar binnen. Inderdaad is het raam versle ten, doch vervanging behoort tot het nor- de hiervoor genoemde factoren onder de Dhr. Timmermans, afdelingspenningmees ter, licht toe dat het tekort weliswaar nog aanzienlijk is, doch minder bedraagt dan andere jaren, omdat het bestuur de open stellingsuren inkortte, wat de gasrekening ten goede kwam. Het aantal genomen ba den is iets, 8%, teruggelopen; wat niet wegneemt dat men vergeleken met naburige gemeenten nog een goed figuur slaat. Thans worden er 180 a 190 baden per week geno men een aantal dat overeenkomt met de stand van zaken vorig jaar. Tegen het gevraagde subsidie heeft nie mand bezwaar. RONDVRAAG Tijdens de rondvraag informeert dhr. Istha naar het schilderwerk aan de woningwet woningen. Volgens de voorzitter heeft de gemeente-opzichter overleg gepleegd met een 3-tal schilders, die het werk onder elkaar zullen verdelen. De voorzitter is het met dhr. Istha eens dat een datum moet Worden genoemd, waarop het werk opge leverd moet worden, te denken is aan 1 september. Dhr. Istha dringt er op aan een boetebeding vast te stellen. Verder oefent dhr. Istha kritiek op het langzame tempo, waarin de 3 nieuwe wo ningwet-woningen worden afgebouwd. Hij meent te weten dat de aannemer zijn perso neel met 2 man heeft ingekrompen. Voor de ze woningen geldt geen opleveringsdatum. Dhr Mees zegt dat hedenmorgen weer een auto in de bocht Onder de Molen-Molen- straat is geslipt en in de tuin van dhr. A. van Daalen is terecht gekomen. Dit is het 3de hem bekende geval. De koperslak keien hoewel van onverwoestbare kwaliteit, zijn bij wat regen spiegelglad. Menige bromfietser kwam er onzacht mee in aan raking. Weth. Aarnoudse meent, in tegenstelling tot de heren Mees en Istha, dat in de bocht vaak te hard wordt gereden. De rijksinspec tie heeft nooit aanmerkingen op de bestra ting gemaakt. De burgemeester zal de suggestie van dhr. Mees, de keien met een chemisch produkt ruw te maken, met een deskundige bespre ken. Verder discussieert men er nog even over of dhr. van Daalen nu al of niet be reid is medewerking te verlenen aan plan nen om de hoek te beveiligen. De voorzitter meent dat de bocht wat ruimer zal worden na uitvoering van de nieuwe weg Tholen-Oud Vossemeer. Dhr. Timmermans informeert nog naar de maatregelen, die genomen zijn n.a.v. wat in de vorige vergadering besproken werd over de bestrating van de Dorpsweg. De voorzitter antwoordt dat de gemeente-op zichter bezig is de nodige herstratingen nader op te nemen. Tenslotte zegt dhr. Istha te menen dat de benoeming van gemeentewerklieden tot de bevoegdheid van de raad behoort. De voor zitter ontkent zulks en deelt mede dat B en Ws dhr. Roggeband per 1 juli a.s. ontslag verleenden wegens het bereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd en in zijn plaats diens zoon P. C. Roggeband benoemden met ingang van 1 juni 1961. Daarna sluiting. Bij het samenstellen van een lijnbusdienstregeling - zeker ook voor wat die van de Thoolse Autobusdiensten betreft - moet met een viertal factoren in het bizonder rekening worden gehouden. Drie daarvan kan men de externe factoren noemen, zoals de aansluiting op de treinen, het vervoer van leerlingen en het vervoer van werknemers voor Bergen op Zoom en omgeving. De meer interne factor is voor de particuliere ondernemer niet de minst belangrijke, t.w.: de exploitatie. Het samenspel dat mogelijk bij de vaststelling van de zomer dienstregeling 1961 heeft plaatsgevonden tussen de rijksverkeers inspectie, ondernemers, gemeentebestuurders en onderwijsinstellin gen heeft naar onze mening tot een goed resultaat geleid. Niet alleen een effectiever vertrek tijdstip voor de morgen- en middag diensten werd bereikt, maar bovendien werd nog een elfde dagrit toegevoegd, waarvan het voornaamste gevolg is dat men 's avonds een half uur later nog weg kan van de beginpunten St. Annaland en Tholen en wat velen nog meer gewenst achten is, dat de laatste busdienst uit Bergen op Zoom naar de eilandgemeenten om 21.35 vertrekt. vlug van de gedachte uitgaan, dat dit geen rol meer zou spelen, wanneer het een groter lichaam zou betreffen of zelfs wanneer het een „staatsexploitatie" werd Integendeel, vaak worden dan de kosten zelfs groter en dus de tarieven hoger of men betaalt het via het belastingbiljet. Dat mag dan de voldoening geven dat iedereen er dan aan meebetaalt, wanneer het voor ieder persoon lijk niet goedkoper wordt, zit er geen financieel voordeel aan. Dat alles neemt niet weg, dat een particulier ondernemer vanzelfsprekend de exploitatiekosten als een bizonder grote factor ziet. Zo kan het zelfs zijn, dat één rit meer een extra chauffeur kost. Nogmaals aan de interne factor kun nen we hier verder voorbijgaan. De externe factoren, waarvan we er drie als de voornaamste noemden: trein- aansluiting, schoolaansluiting en bedrijfs- aansluiting vloeien zelden ineen. En dan laten we hier „heen en weer passagiers", die er dagelijks toch ook heel wat zijn, zo als voor ziekenhuisbezoek, om in Bergen op Zoom te winkelen of voor andere zaken nog buiten beschouwing. VROEGERE EN LATERE DIENST Wanneer we bij de bespreking van de zomerdienstregeling 1961 van de T.A.D. loep nemen, kunnen we de interne wel buiten beschouwing laten. Zoals gezegd is dat door de ondernemers zelf een bizondere factor, omdat het daarbij om rendabele ex ploitatie gaat. En dan moet men niet te heren- en longenskteding ook in de hetere klasse century kostuums shelter coats sturka kolberts •fjortninstr. 25-27 bergen op zoom telefoon b-lbl TREINAANSLUITING Bij het personenvervoer van gemeenten die niet aan het spoor zijn gelegen is het in de eerste plaats nodig dat een goede treinaansluiting wordt verkregen. Daarom kan ook de T.A.D. dienstregeling niet tot stand komen zonder dat men de spoordienst regeling kent. En voor wat de zomerdienst regeling der Ned. spoorwegen betreft zijn er toch ook weer wijzigingen, al gaat het dan veelal maar om enkele minuten. Ter voorkoming van te veel getallen grijpen we niet meer terug op de nog tot 28 mei van kracht zijnde regeling, maar geven Hieronder de tijden aan van vertrek der treinen per 28 mei a.s. in richting Roosen daal en richting Vlissingen. Richting Roosendaal: (werkdagen) 5.4^ 6.06 6.24 6.53 7.06 7.34 7.40 8.06 8.40 9.06 9.40 10.06 11.06 12.06 12.42 13.06 13.46 14.06 15.06 15.44 16.06 —16.43 17.06 17.22 17.40 18.06 18.26 19.06 20.06 21.06 21.49 22.06 23.06. Richting Vlissingen: 5.34 6.39 7.34 8.17 8.34 8.55 9.43 9.55 10.34 10.55 11.34 12.34 12.55 13.34 13.55 14.34 14.55 15.34 16.42 17.34 17.53 18.34 18.55 19.34 20.34 21.34 22.41 22.54 23.42. De bussen vanuit Sint Annaland en Sta- venisse komen in Bergen op Zoom aan ongeveer 10 minuten voor het vertrek van de trein in de richting Roosendaal. Een voorbeeld? Aankomst bussen uit Stavenisse en Sint Annaland om 11.55 (vijf voor twaalf). Vertrek trein in richting Roosendaal 12.06, in richting Vlisingen 12.34. Voor richting Vlissingen zal men dus vrijwel steeds wat langer moeten wachten, daar men er niet op mag rekenen, de trei nen te halen, welke om 9.55 13.55, enz. vertrekken terwijl de bussen op ziezelfde minuut aankomen. Dit is nog wel mogelijk met de bus die om 8.50 in Bergen op Zoom aankomt, terwijl dan de trein naar Vlissin gen om 8.55 vertrekt. Een uitzondering op de regel. Overigens ziet men wel aan de hand van bovenstaande vertrekcijfers der treinen dat met deze eerste factor; spoor- aansluiting rekening is gehouden. SCHOLIEREN Een andere eveneens belangrijke factor is die van het scholieren vervoer. Welis waar speelt dat in de zomermaanden min der dan in de winter, omdat er nogal wat op de fiets gaan in dit seizoen, maar met ulo's in Tholen en Bergen, huishoudschool in Tholen, h.b.s. en lyceum in Bergen op Zoom zijn het er bij elkaar nog heel wat, vooral uit de meest veraf gelegen eiland gemeenten. Het aanvangsuur der scholen ligt in het algemeen tussen half negen en negen uur, het einde tussen half vier en vier uur. Leerlingen van de middelbare scholen (voor B. o. Zoom) zijn er mogelijk niet op vooruitgegaan, omdat ze thans uit Stavenisse om 7,25 en uit Sint Annaland om 7.35 kunnen vertrekken en bij de komen de regeling om resp. 7.00 uur en 7.15 uur uit die plaatsen zuil enmoeten vertrekken, omdat de latere bus, resp. 8.00 en 8.15 uur in vele gevallen te laat in Bergen op Zoom aankomt omdat het aanvangsuur van deze scholen op half negen ligt. Voor de andere scholieren (ulo) ligt het wel gunstiger, daar die een uur later kunnen vertrekken en dan nog tijdig in Bergen op Zoom (om 8.50) en zéker in Tholen zijn. De om vijf over half vier en vijf over half vijf uit Bergen op Zoom vertrekkende bussen zullen zeker alle bus-scholieren kunnen opvangen. Uit Tholen zijn de vertrektijden om 16.45 en 17.45 uur. Concluderend mag worden opge merkt, dat de scholieren wel als de tweede factor in aanmerking zijn gekomen en er dus iets minder goed zijn afgekomen dan voor wat het allereerst nodige betreft: de treinaansluiting. De derde factor is die van de werknemers. Een steeds groter aantal, al moet dit lang niet altijd worden opgevangen via de „dienstbussen". Het vroege vertrekuur (uit Stavenisse om 5.55 en uit Sint Annaland om 6.10 uur) van de eerste bussen waar borgt in alle gevallen een tijdige aankomst op het werk. Voor een uitzondering die nog vroeger aan het werk moet kan men geen regeling gaan treffen. De eerste bus is tien voor zeven reeds in Bergen op Zoom, geeft aansluiting op de trein naar richting Roosendaal van 7.06 en in de richting Vlis singen van 7.34 uur. Voorzover dat nodig mocht zijn kunnen arbeiders in Bergen op Zoom dus reeds om 7.00 uur beginnen, wat een uitzondering is. De uit Bergen op Zoom om 5 over half zes vertrekkende bus zal voor de terugkeer ongetwijfeld ook gunstig zijn. Momenteel was dat 5.15 of 5.57 wat het merendeel noopte tot het nemen van laatstgenoemde bus. MIDDAGDIENSTEN Een belangrijke verbetering zien we ook in de middagdiensten. Vanzelfsprekend wordt daarbij rekening gehouden met zie kenhuisbezoek. Ligt bij de huidige regeling het vertrek uit Stavenisse (vanuit Sint-An- naland kan men ongeveer 15 minuten later rekenen) om 11.35 en 13.00 uur bij de nieuwe regeling zien we dat een bus uit Stavenisse vertrekt om 11.00 uur 13.00 uur èn 14.00 uur. Juist dat laatste is ook zeer belangrijk. Die van 13.00 uur kan men rekenen als voor ziekenhuisbezoek, maar dan kwam er bij de huidige regeling pas weer 2y2 uur later een bus. LATE DIENST Tenslotte zijn er bij de nieuwe regeling inplaats van tien per 28 mei a.s. elf dag- ritten. De vermeerdering van één moge voor degenen, die nog steeds aan een uurdienst vasthouden nog geen volledige bevrediging schenken, het lijkt ons een aanmerkelijke verbetering, waardoor het mogelijk is ge worden dat er nu tussen 11 en 14 uur drie diensten lopen en bovendien, dat het vertrek uur van de laatste bus uit Bergen op Zoom op 21.35 (vijf minuten over half tien) kon worden gesteld. Wanneer we dit overzicht besluiten met hieronder de vertrektijden aan te geven van de beginpunten, dan kunt u boven staande mogelijk voor kennisgeving aan nemen, maar dan willen we dit toch niet doen alvorens vast te stellen, dat de komende nieuwe zomerdienstregeling van de Thoolse Autobusdiensten een te waarderen verbetering inhoudt in ver gelijking met de thans nog lopende regeling, die niemand helemaal voldeed, die vaak niet te verwerken „toppen" heeft gebracht en welke terecht door vrijwel alle betrokkenen als ongunstig werd beoordeeld. Ondernemers, rijks verkeersinspectie, gemeentebesturen of wie daaraan ook verder hun steentje hebben bijgedragen zullen verzekerd kunnen zijn van de erkentelijkheid van de thoolse buspassagiers. Een regeling die nog niet in de praktijk gebracht, schijnt te zullen voldoen, wat straks hopenlijk door die praktijk zal worden onderstreept. Vertrek Stavenisse: 5.55 7.00 8.00 9.00 11.00 13.00 14.00 16.00 17.00 18.00 20.00. Vertrek Sint Annaland: 6.10 7.15 8.15 9.15 11,.15 13.15 16.15 17.15 18.15 20.15. Aankomst Bergen op Zoom: 6.50 7.55 8.50 9.55 11.55 13.55 14.55 16.55 17.55 18.55 20.55. Vertrek van Bergen op Zoom richting Stavenisse en Sint Annaland: 7.35 -8.35 9.35 11.35 13.35 15.35 16-35 17.35 18.35 19.35 21.35. SMERDIEK GAF SELECTIE-ELFTAL IN TWEEDE HELFT EEN LESJE (3-6) Zaterdagmiddag was een talrijk publiek op het prachtig gelegen sportterrein van de inrichting „Vrederust" getuige van de ont moeting tussen een selectie-elftal uit de za terdagafdelingen en de vierde klasser „Smer diek". In de eerste helft zag het er niet naar uit, dat het selectie-elftal zou gaan verlie zen. De vervanging van een viertal spelers voor de tweede helft om ook eens te proberen bleek echter een belangrijke ver zwakking. Voor de thee waren het Voogt (Chris- landia) en A. de Jong (Sv 1ste div-Mare- chaussee) die de Smerdiekse keeper tot driemaal toe het nakijken gaven, waarvan De Jong tweemaal. Dit waren goede afstraf- fers voor het wat rommelige spel in de Smerdiekse achterhoede. Het selectie-elftal had met deze 3-0 voorsprong als op fluweel kunnen zitten, indien men zich hierbij had aangepast, temeer waar ook de Smerdiekse voorhoede nog weinig had laten zien. Bij deze voorhoede waren namelijk twee gast- spelers in de rechtsbinnen Verheijen van Vosmeer en Bram Gunter van WHS (Sint Annaland). Kennelijk moest deze vleugel zich nog even aanpassen. Dat bleek vooral in de tweede helft, toen van deze zijde het grote gevaar kwam voor het selectie-elftal, dat inmiddels op vier plaatsen was gewijzigd door reserves om die ook te proberen) en wat een evengrote verzwakking bleek. Deze beide faktoren gaf Smerdiek de kans er bovenop te komen en dat met een fris spelletje en op overtuigende wijze. Uithou dingsvermogen, snelheid, samenspel en pro- duktiviteit van Smerdiek deden de geselec teerden ten onder gaan. In korte tijd brach ten Van der Ree en Bout de stand op 3 - 3 en eer scheidsrechter Van Ginderen (na ma tige leiding) het laatste fluitsignaal deed horen had het Merdiekse elftal er in on derling goede samenwerking 3-6 van ge maakt. De keuze commissie voor het selectie-elf tal is het hiermee niet gemakkelijker ge maakt al zijn wel enkele spelers naar voren gekomen. Zo leek het ons dat rechtsback Schouten (Vrederust) en Rien Keur (WHS) zich wel voor verdere selectie plaatsten, evenals doelman v. d. Hart en midvoor Voogt van Chrislandia, alsmede J. de Wit van Vrederust. Stopper Van der Kreeke viel ditmaal tegen door te lang bijhouden van de bal. De keuzecommissie had voorts de gastspeler bij Smerdiek Bram Gunter van WHS in de gaten, waar de andere gastspe ler, die anders zeker meekon Verheijen (Vosmeer) buiten de geselecteerden staat. 10 ALISTAIR MACLEAN Ze hadden de Donaubrug achter zich en sloegen linksaf het Corso in, dat aan de rivierkant van Pest lag en eertijds vermaard was geweest om de talrijke gezellige caféterrassen voor het elegante publiek. Nu zag het er echter overal even donker en verlaten uit, zoals trouwens in alle straten, en leek het als een anachronisme alleen nog maar een deerniswekkkend en heimwee veroorzakend overblijfsel uit een vroeger en gelukkiger tijdperk. Het was moei lijk, zelfs onmogelijk om de geesten op te roepen van hen, die daar slechts twintig jaar geleden vrolijk en zonder zorgen hun mondaine pantoffelparade hielden en die bovendien wisten, dat elke dag dezelfde zou zijn en er niets in hun wereldje kon veran deren. Evenzeer was het onmogelijk om zich, hoe vaag dan ook, het Boedapest van gisteren voor te stellen en een beeld te krijgen van die vroeger liefelijkste en gelukkigste van alle steden, waar heel wat mensen uit de westelijke landen een kort bezoek dachten te komen brengen, een dag, twee dagen misschien, doch er voor altijd bleven. Dat bestond allemaal niet meer en zelfs de herinne ring was verdwenen. Reynolds was nooit eerder in Boedapest geweest, maar hij kende de stad beter dan wellicht vele Boedapesters zelf. Aan zijn rechterkant doemde nu het prachtige parlementsgebouw van de Magyaren op en ook in het in bloed gedrenkte plein, waar duizen den Hongaren in de tragische dagen van de oktobermaand waren weggemaaid door de tanks en het moordend vuur uit de machine geweren van de AVO, die op het dak van het parlement zelf stonden opgesteld. Alles was echt, elk gebouw en elke straat bleken zich precies te bevinden, waar Reynolds ze volgens de mededelingen verwacht had, maar toch kon hij het groeiend gevoel niet van zich afzetten, dat hij voor een onwerkelijkheid geplaatst werd, een illusie, alsof hij een toneelstuk bijwoonde en dit alles niet hem overkwam, doch iemand anders. Normaal een man zonder verbeeldingskracht, opgeleid echter om het onder abnormale om standigheden wel te zijn, om alle emotionele gevoelens onderge schikt te maken aan de eisen van de rede en het koel verstand, realiseerde Reynolds zich dat hij geestelijk gesproken anders rea geerde dan gewoonlijk en hij wist het niet te verklaren. Misschien kwam het door het vooruitzicht van de nederlaag en omdat hij besefte dat de oude Jennings nooit het vaderland meer zou terug zien. Mogelijk ook door de kou. de vermoeidheid, de hopeloosheid en de sluiers van sneeuw, die alle indrukken spookachtig vervaag den. Reynolds wist echter dat dit alles er niets mee te maken had en het iets anders was. De Mercedes draaide nu de lange, brede, aan weerskanten door bomen omzoomde Andrassy Ut in: de straat vol blijde herinne ringen. Geen enkele plaats op aarde was bij de Hongaren zó geliefd geweest als juist deze Andrassy Ut. Ook dit was voorbij en wat er ook in de toekomst mocht gebeuren, al zouden vrede, onafhan kelijkheid en vrijheid weer terugkomen, nimmer kon het meer het zelfde worden Nu betekende de Andrassy Ut namelijk slechts nog onderdrukking en terreur, het midden in de nacht bonzen op een deur, de bruine vrachtauto's, die de mensen kwamen halen, deportatie, concentratiekampen, de folterkamers en de zegen van de dood. De Andrassy Ut wilde alleen nog maar zeggen: het hoofdkwartier van de AVO. En nog steeds bleef Michael Reynolds het gevoel van onwer kelijkheid behouden en leek het hem, dat alles op een afstand ge beurde. Hij wist waar hij was en dat hem geen tijd meer over bleef. Hij begon nu ook te begrijpen wat Szendrö had bedoeld toen hij sprak over de geestesgesteldheid van een volk, dat te lang onder een schrikbewind en in de voortdurende nabijheid van het dreigende spook van de dood had geleefd. Reynolds wist eveneens, dat niemand die een autorit als deze moest maken, ooit weer dezelfde zou kunnen zijn. Onverschillig bijna en met een soort van academische belangstelling vroeg hij zich af hoelang hij het in de folterkamers zou kunnen uithouden en welke nieuwe dui velse variaties om een mens te vernietigen hij in het vooruitzicht had. Dan opeens minderde de Mercedes snelheid. De zware wielen knarsten door de bevroren modder van de straat. Ondanks de stoïcijnse gelatenheid van vele jaren en het pantser van bescher mende onverschilligheid waarmee Reynolds zich gewapend had, voelde hij voor het eerst in zijn leven een angst die zijn mond kurkdroog maakte, zijn hart tegen de ribben deed bonzen en een krampende pijn in zijn borst en maag teweegbracht, alsof zich daarin iets zwaars en scherps bevond. Op zijn gezicht viel echter niets te lezen. Reynolds wist dat de kolonel hem nauwlettend gadesloeg. Wanneer hij werkelijk was wat hij beweerde te zijn, namelijk een onschuldig burger van Boedapest, moest hij nu zijn angst tonen, maar hij kon er niet toe komen. Niet, omdat hij er niet toe in staat was, doch omdat hij zich de wisselwerking tussen geest en gelaatsuitdrukking realiseerde. Het tonen van angst be tekende niet per se, dat iemand bang was, maar angst tonen, wan neer iemand werkelijk bang was en wanhopig vocht om het niet te zijn, zou onder de omstandigheden fataal kunnen zijn. Het was, alsof kolonel Szendrö zijn gedachten gelezen had. „Ik heb geen wantrouwen meer, mijnheer Buhl," zei hij, „alleen nog maar zekerheid U weet natuurlijk waar we zijn „Natuurlijkantwoordde Reynolds met vaste stem. „Ik ben hier duizendmaal langs gekomen." ,,U bent hier nooit in uw leven langs gekomen, maar ik be twijfel of een opzichter van de gemeentewerken een even nauw keurige kaart van Boedapest zou kunnen tekenen als u." De Mercedes stopte. „Herkent u hier iets informeerde Szendrö. Reynolds duidde met het hoofd op een gebouw dat zich onge veer vijftig meter verder aan de andere kant van de straat bevond. „Uw hoofdkwartier „Precies Dit is het moment, mijnheer Buhl, waarop u zou moeten bezwijmen, hysterisch worden of zitten huilen en jammeren van afgrijzen. Dat doen de anderen tenminste. U echter niet. Misschien kent u geen angst, wat een benijdenswaardige, zo niet te bewonderen eigenschap is, maar die in dit land, naar ik u ver zeker, niet meer bestaat. Ook is het natuurlijk mogelijk, wat ik benijdenswaardig én te bewonderen vind, dat u inderdaad bang bent, maar er door uw harde opleiding in slaagt, dit uiterlijk niet te tonen. In beide gevallen, waarde vriend, bent u veroordeeld: misschien niet, zoals onzeehkennis van de politietop- merkte, als een smerige fascistxspion, maar toch wel als spion." Hij keek op zijn horloge en staarde Reynolds dan met een eigenaardig gespannen uitdrukking in de ogen aan. „Net even na middernacht de tijd waarop we het beste werken 1 En voor u de beste behandeling en de beste kamer van het huis: een klein, geluiddicht vertrek, diep onder de straten van Boedapest. In heel Hongarije kennen slechts drie officieren van de AVO er het bestaan van." Hij keek Reynolds nog even strak aan en startte de wagen. In plaats van echter voor het gebouw van de AVO te stoppen, sloeg hij met een scherpe bocht linksaf een onverlichte zijstraat in, stopte opnieuw en ditmaal lang genoeg om zorgvuldig een zijden zakdoek voor de ogen van Reynolds te binden. Daarna reed hij in snel tempo verder, naar links en rechts, steeeds weer nieuwe bochten om, zodat Reynolds, wat trouwens ook de bedoeling moest zijn, tenslotte totaal niet meer wist, waar hij was en welke richting Szendrö uitging. Tien minuten later bonkte de Mercedes over zware keien, reed een steile helling af en kwam dan in een be sloten ruimte terecht Reynolds hoorde dat het geluid van de uitlaat door de muren teruggeslagen werd. Daarna zweeg de motor en werden er achter de auto zware, ijzeren deuren dichtgeschoven. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1961 | | pagina 3