OVER DE EENDRACHT... onze eendracht Botsing tussen trein en auto kostte St» Annalander het leven» Plaatselijk nieuws Resultaat streekonderzoek van Streekverbeteringscommissie Tholen De redactie legt II deze week voort Spoorwegverkeer op Zeeuwse lijn tijdelijk ontwricht» THOLEN 16e jaargang No. 1 20 november 1959 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66. St. Annaland - Telefoon 47 Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 57 b.g.g. 246 - Giro 124407 Abonnementen 1.35 per kwartaal franko p.p. 1.65 inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 Advertenties worden tot WOENSDAGAVOND aangenomen Van rapporten over de streek Tholen zijn de streekbewoners wat huiverig geworden. Lang niet altijd werd er de werkelijkheid in weergegeven, lang niet altijd werd er de structuur degelijk onder kend, lang niet altijd werd voor de sociale factoren en voor de tradities begrip getoond. Dat er daaronder goede uitzonderingen waren, hebben we bij bespreking van die rapporten onder de aan dacht gebracht. En tot die goede uitzondering behoort in het algemeen ook het dezer dagen verschenen resultaat van een streekonderzoek door de Streekverbeteringscommissie Tholen, die nu, voor zover we ons herinneren, ongeveer anderhalf jaar geleden werd opgericht. Een resultaat dat in een grafisch uit stekend verzorgde brochure is verschenen, waarom dan ook niet direct van een „rapport" gesproken moet worden. Het betekent tegelijk zoals ook in het voorwoord wordt vast gesteld het einde van een periode van voorbereiding door de Streekverbeteringscommissie. Dit einde moet tevens het begin zijn om de daad bij het woord te voegen. Opdat van deze com missie meer concrete resultaten gezien mogen worden. Daartoe wil zo is ons bekend deze commissie graag de nodige moeite doen. NIET FEILLOOS „Het is een goed vriend, die mij mijn feilen toont". Daarmee opent het voorwoord van de hier te bespreken publicatie en daar mee wordt onmiddellijk blijk gegeven van een ruime blik, een openheid en erkenning, dat er maar heel weinig mensenwerk feil loos tot stand komt. Dat niet alléén, maar dat onder méér deed ons met sympathie de volgende 60 pagina's lezen en bracht ons daarna tot de conclusie dat men dit rap portje in het algemeen gunstig mag ont vangen. We merken op: in het algemeen, omdat er op een enkel onderdeel nog wel iets valt aan te merken. Toch is duidelijk dat het rapport, zij het dan met medewer kers-deskundigen van buiten de streek, onder supervisie van streekbewoners tot stand kwam, waardoor er toch met name veel meer begrip wordt getoond voor de sociale factoren dan in andere rapporten het geval was. Deze publicatie wordt in zes hoofdstukken verdeeld, t.w. a. Produktie-omstandigheden; b. bedrijfsinrichting; c. bedrijfsvoering; d. de vrouw en haar huis; e. enkele sociale facto ren en f. conclusies. De inhoud ook zelfs samenvattend te om schrijven, zou in één artikel te veel ruimte vragen en het minder leesbaar maken. De op de laatste pagina's gestelde conclusies willen we de lezer evenwel niet onthouden, waarom we ze hier laten volgen In het laatste gedeelte van dit boekje zul len de verschillende knelpunten, die naar voren zijn gekomen, voorzover zij voor de streekverbetering van belang zijn, worden samengevat. De conclusies zijn te beschou wen als globale richtlijnen bij het streek- verbeteringswerk; zij liggen gedeeltelijk op het terrein van de technisch-economische voorlichting, voor een deel op dat van de huishoudelijke voorlichting en tenslotte ook op agrarisch-sociaal gebied. 1. Door veroudering laat de toestand van de bedrijfsgebouwen, vooral in de be bouwde kom, nog te wensen over; het on derhoud van de gebouwen op de pachtbe drijven is eveneens matig. Aan de verbete ring en het onderhoud van de bedrijfsge bouwen moet dan ook aandacht worden besteed. Het nog geringe aantal groen- voedersilo's verdient eveneens de aandacht; dit aantal kan zeker nog worden uitgebreid, waarbij echter moet worden gelet op de rentabiliteit. 2. De door de herverkaveling gewijzigde produktie-omstandigheden worden nog niet altijd voldoende benut; een „begeleiding" door de voorlichtingsdiensten is zeker ge wenst. Daarbij zal in het bijzonder aandacht moeten worden geschonken aan de ver plaatste bedrijven. Ook de mogelijkheden tot wijziging van het bouwplan dienen te wor den onderzocht. 3. De ontwikkeling van de veehouderij laat grote veranderingen zien; deze ont wikkeling moet nauwlettend worden ge volgd. Zowel deelname aan de melkcontröle als het toetreden tot het N.R.S. dient te worden bevorderd. 4. Het blijkt uit recente gegevens van een enquête dat de zogenaamde grove tuin bouwbedrijven van omstreeks 3 ha voor meer dan 75% landbouwgewassen telen. Over de rentabiliteit zullen, indien het on derzoek is afgelopen, meer gegevens worden gepubliceerd. Het is wel bekend, dat op dit bedrijfstype goede geldelijke ha-opbreng sten worden verkregen, zodat directe zorgen zich niet voordoen. Om in de toekomst echter bij te blijven, zal het van belang zijn om de ontwikkeling van dit bedrijfstype op de voet te volgen. 5. De arbeidsorganisatie laat wel eens te wensen over. Er is nog weinig aandacht voor de arbeidstoppen, te weinig afweging van eigen arbeid tegen loonwerk of werk tuigencombinaties. Met nieuwe machines wordt niet altijd op de juiste wijze gewerkt. Door de bedrijfshoofden wordt vaak onvol- doende op de arbeidsmethoden gelet. In het algemeen is op vele bedrijven het arbeids aanbod te ruim in vergelijking met de ar- beidsbehoefte. 6. Zoals ook uit de voorgaande punten blijkt, is de efficiency-gedachte nog weinig verbreid; het kostenbesef is veelal onvol doende en er wordt nog te weinig aandacht besteed aan de rentabiliteit. Het is van groot belang, dat hieraan door de voorlich tingsdiensten aandacht wordt geschonken. Met name dient bedrijfseconomische analyse te worden bevorderd. Ook bij het opnemen van kredieten is de rentabiliteitsgedachte nog weinig ontwikkeld. 7. Wat de huishoudelijke outillage be treft, dient naast de algemene toestand van de woningen vooral aandacht te worden besteed aan inrichting van W.C.'s en douches. 8. Ook in de huishouding is het bevor deren van de taakverlichting zeer gewenst. Voor de huishoudelijke voorlichting ligt hier nog een ruime taak. 9. Zowel voor jongens als voor meisjes is verbetering van de beroeps- en school keuze gewenst. Bevordering van voorlich ting op dit gebied is noodzakelijk. Het al gemeen vormend voortgezet onderwijs geniet in het bijzonder bij de meisjes nog te weinig belangstelling. 10. De afvloeiing van boerenzoons (vooral op de grotere bedrijven) en van landarbeiderszoons op jonge leeftijd dient te worden bevorderd. In de huidige situatie dient daarbij op de geringe beroepsmogelijk heden op het eiland Tholen te worden ge wezen, opdat niet (zoals nu met name bij de landarbeider het geval is) jongeren met een niet-agrarische opleiding toch weer in de landbouw terecht komen. 11. Op het gebied van vererving en op volging is voorlichting gewenst. Daarbij dient speciale aandacht te worden besteed aan de hoge abdicatie- op opvolgingsleef tijden. 12. De uitwisseling met boerenzoons en -dochters uit andere streken dient te worden bevorderd. 13. Op het gebied van vrijetijdsbeste ding en verenigingsleven liggen vele pro- blemen. Het verdient aanbeveling de ont spanningsmogelijkheden, vooral voor de jeugd en de bejaarden, te bevorderen. Goede leiding is daarbij onmisbaar. Aanstelling van een jeugdleider zou kunnen worden overwogen. 14. Het is van groot belang, dat de agrarische bevolking bij het streekverbete- ringswerk wordt ingeschakeld, bij voorbeeld door middel van gespreksgroepen. Agra- risch-sociale voorlichting betekent groten deels gedachtenvorming en een zich bewust maken van de problemen. 15. Voor een vruchtbare werkwijze bij de oplossing van de diverse problemen is samenwerking over de gehele linie vereist. Samenwerking tussen mensen, groepen en dorpen, samenwerking ook van de streek verbetering met andere organen. Over de eendracht ligt onze eendrechtt zij de leuze om tot het best voor ons gewest te komen. De overige inhoud, de meer gedetailleerde omschrijving van de bovengenoemde hoofd stukken zijn niettemin interesant genoeg om er de komende weken zo nu en dan nog eens op terug te komen en daarbij wat be langwekkend cijfermateriaal mee te nemen. Onder het hoofdstuk „bedrijfsinrichting" stelt de commissie dat tengevolge van de onzekere omstandigheden in de jaren van de verkaveling aan het onderhoud van de gebouwen weinig is gedaan. Dit lijkt ons niet de hoofdzaak te zijn, maar veeleer dat men in onze tijd liever grondig restaureert dan oplapt. Men wacht een jaar langer om het beter te kunnen uitvoeren, dan zoals het voorheen veelal gebeurde: elk jaar een beetje. Men kan wel met de commissie aan vaarden dat de gesteldheid van de bedrijfs gebouwen buiten de bebouwde kom aan merkelijk gunstiger is dan binnen de kom. Buiten de kom „leunt" men ook niet tegen zijn buurman. Wanneer onder punt 7 wordt gesteld, dat wat de huishoudelijke outillage betreft, naast de algemene toestand van de woningen vooral aandacht moet worden besteed aan inrichting van W.C.'s en douches, menen we, dat dit zichzelf zal oplossen, dank zij aansluiting op het waterleidingnet van de bewoners. Wanneer men goede resultaten wil zien met betrekking tot bevorderen taakverlich ting in de huishouding, zal veel meer naar praktische- dan naar theoretische voorlich ting dienen te worden gestreefd. Het lijkt ons vervolgens toe, dat de com missie zoals ze onder punt 10 stelt niet bijzonder veel moeite behoeft te doen om landarbeiderszoons te doen afvloeien naar andere sectoren. Dit gaat uit eigener beweging al in een zodanig tempo, dat men zich eerder de vraag zal moeten stel len of er nog wel voldoende zullen over blijven om aan de inderdaad veel geringer vraag te kunnen voldoen. Een vraagteken plaatsen we achter de passage: „De dorpen op Tholen vormen nog steeds gesloten gemeenschappen, hecht te genover de buitenwereld." Met rasse schre den immers gaan we de laatste tijd naar ontsluiting op dit gebied, (juist door het onttrekken van de jeugd aan deze binding en ook wel als gevolg van een evacuatie en watersnood. Afwijkingen van het alge meen gangbare gedrag en onderscheid tus sen de dorpsgenoten, worden dan ook steeds minder moeilijk geduld. Wel zijn we het met de commissie eens, dat er nog te geringe homogeniteit is tussen de gemeenten onder ling. Inderdaad geen openlijke verdeeldheid, maar toch een zodanige rivaliteit, dat er wellicht buiten haar schuld, maar daarom niet minder duidelijk bijdraagt, waar de streekverbetering ook maar voor een deel van het eiland van toepassing is. In hoe verre en met welke drang heeft zij zich te gen deze splitsing verzet Het streekverbe- teringsgebied omvat namelijk alleen de ge meente Poortvliet en gedeelten van de ge meenten Scherpenisse, Tholen en St. Maar tensdijk. Met betrekking tot de vrijetijdsbestedingen en het verenigingsleven hebben we niet eer der een zo juiste omschrijving in een rap port aangetroffen, al is ze dan ook niet helemaal feilloos. Immers, er zijn toch wel een dusdanig aantal gunstige uitzonderin gen, dat het buiten de belangenverenigingen ook nog niet als algemene regel gesteld mag worden, dat het er maar slecht voorstaat met dat verenigingsleven. Noem de sportver eniging in Tholen om niet buiten het streek- vereniging te Poortvliet, noem de Jongeren cursus te Scherpenisse, noem de muziekver eniging in Tholen om niet buit enhet streek- verbeteringsgebied te gaan. ALGEHELE SAMENWERKING En daarmee komen we dan ook bij de laatste twee conclusies, handelend over de noodzakelijke medewerking van de agra rische bevolking en van een samenwerking over de gehele linie. Hierbij moet weer de vraag worden gesteld, in hoeverre de com missie daartoe zelf het voorbeeld gaf door een evenredige vertegenwoordiging van de onderscheidene agrarische groepen en in hoeverre zij drang heeft uitgeoefend waar ze zelf erkent dat ze beperkt is in de opzet van de streekverbetering die beperking te verminderen. Het moet toch wel tot elke instantie zijn doorgedrongen, waar men ons zo dikwijls in de schoenen schuift, terecht of ten onrechte, dat er te weinig streek-samen- werking is, dat deze samenstelling van de commissie daaraan geen goed doet. En na tuurlijk zien we daarbij af van elke persoon lijke noot voor wat de leden individueel betreft. Men kan er gerust van overtuigd z.ijn, dat ze ieder voor zich met de beste nog te weinig „streekbegrip" gevonden bedoelingen voor de streek zijn bezield, wordt. De commissie vergeet dan evenwel Dat blijkt ook uit dit rapport en dat was dat ze daartoe zelf ook nog een steentje voordien al bekend, omdat onze kleine ge- Vrachtwagen door trein gegrepen kostte St. Annalander het leven Streekonderzoek Streekverbeteringscommissie Een kritisch geluid op het rapport Opmars naar de galg Prijzen voor Sinterklaaspuzzelaars Loop het verkeer tegemoet Het hart is een dagboek, waarin, zonder dat wij het weten, elk uur van ons leven zijn opmerkingen schrijft. meenschap dat is dan weer een voor deeltje die personen voldoende kent om ook te weten, dat het hen oprecht te doen is om de streek voorzover nodig en mogelijk te verbeteren. Waarom we het dan ook nog eens willen herhalen, dat deze publicatie van de Streekverbeteringscommissie Tholen in 't algemeen onze sympathie heeft en waar om de dan ook als goed vriend op enkele wondjes de vinger meenden te moeten leggen, wat niet wil zeggen, dat deze kritiek dan wel zonder een schrammetje is, dat het aantonen van feilen feil loos gebeurde. Immers, ook onder goede vrienden blijft verschil van inzicht bestaan. Voorlopig laten we het dan hierbij, na er tenslotte nog even op te hebben ge wezen, dat het boekje een sprekend om slag heeft van L.P.P. Pennock, met mooie foto's van P, Luijendijk is verlucht en grafisch werd verzorgd door drukkerij de Lange te Goes. Als een niet te geloven droevige mare ging het bericht maandag middag door de gemeente St. Annaland, dat één van haar in woners, de 29 jarige Marinus van Driel, na een botsing tussen een door hem bestuurde vrachtwagen en een trein op de Zeeuwse lijn nabij Rilland-Bath, op slag was gedood. Twee jaar geleden overkwam Van Driel een ongeluk in Dordrecht, toen zijn linkeronderbeen door een staaldraad werd afgesneden. Moedig wist hij dit ongeval te dragen en te boven te komen, pakte alles aan om de kost voor zijn vrouw en 3 jarig zoontje te verdienen. Hij had de laatste tijd weer regelmatig goed werk gevonden als chauffeur op een vrachtwagen tot er maandag op zo'n tragische wijze een eind aan het nog jonge leven is gekomen. Dagelijks vele malen zelfde rit Door vervoer van klei voor de firma Van Houte uit Waarde van de Bathpolders naar de dijkverzwaring bij Bath reed Van Driel dagelijks verschillende malen dezelfde route en moest daarbij evenveel keer de door knipperlichten en belsignalen beveiligde overweg aan de Derdeweg te Rilland-Bath passeren. Dat was ook maandagmiddag 16 november jl. het geval, op het moment dat de trein van 12.14 uur uit Bergen op Zoom om vijf voor half één deze overweg naderde. Volgens een verklaring, welke door de treinbestuurder, de 51 jarige J. F. Buijsen uit Roosendaal later werd verstrekt leek het er op, dat de vrachtauto zou stoppen, want hij minderde vaart, toen hij de overweg naderde. Op onverklaarbare wijze bleef de vrachtauto toch langzaam doorrijden, aldus de treinbestuurder, waarop ik doorlopend waarschuwingssignalen heb gegeven. Ver volgens heeft de treinbestuurder uit alle macht de remmen aangetrokken en toen (alles in een flits) een botsing onvermijde lijk leek, is de treinbestuurder naar achteren in de eerste wagen gesprongen en heeft daarmee misschien zijn leven wel gered. Vreselijk gevolg Aan de tragische uitkomst verandert het niets, maar 't is bovendien niet na te gaan om welke oorzaak de chauffeur, die blijkens 't ooggetuigeverslag van de treinbestuurder en wachtende chauffeurs aan de overkant van de lijn al vóór de overweg vaart min derde, toch is doorgereden. De gevolgen waren echter verschrikkelijk. Met een da verende slag greep de met een snelheid van 120 km per uur rijdende trein de met klei geladen vrachtwagen, waarbij de cabine finaal van de laadbak werd gerukt en hon derden meters meegesleurd, om tenslotte als een klomp verwrongen staal voor de tot stilstand gekomen trein te blijven liggen. Tussen de wrakstukken werd het niet zwaar verminkte lichaam van de chauffeur ge vonden, die met een wond bij zijn slaap op slag moet zijn gedood. Onder de passagiers van de trein waren er twee gewonden en enkele andere met ontvellingen. De ser geant-majoor S. A. Stuut liep een been breuk op en de sergeant eerste klas H. Koopman werd aan beide benen verwond. De laadbak van de vrachtwagen kwam naast de spoorbaan in een sloot terecht. De chaos was groot en het treinverkeer werd tussen half één en half drie ernstig ont wricht. De beschadigde trein kon op eigen kracht naar Bergen op Zoom terugrijden. De passagiers werden per bus naar Krui- ningen vervoerd en konden vandaar de reis per trein voortzetten. In het nieuws van 6 uur maakte het ANP melding van dit tragisch ongeval met daarna in de dagbladen uitvoeriger berich ten. Maar vooral in Sint-Annaland, waar naar het slachtoffer nog maandagavond werd overgebracht heerste grote ontstel tenis over het zo plotseling en tragisch ver scheiden van een harer inwoners in de nog zo krachtvolle leeftijd. Een inwoner, waar mee twee jaar tevoren al zo was meegeleefd, toen hem een ongeval overkwam, dat hem een been kostte en waar hij zich zo moedig door heen wist te slaan. We horen het hem nog zeggen, welk een kracht hij later putte uit ons vervolgverhaal om zich weer evenals de nu nog in leven zijnde piloot zon der benen Douglas Bader, op te richten van deze tegenslag en zich niet als invalide in de maatschappij te gevoelen. Daarom te meer werd de gemeente door dit gebeuren zeer ontsteld. De begrafenis van het slacht offer zal hedenmiddag om 2 uur plaats vin den te Sint-Annaland. DOKTERSDIENSTEN op ZONDAG Dr L. D. A. Looijsen te Tholen, tel. 49. Dr R. C. Renes te Oud-Vossemeer, tel. 19. HOOGWATER in de week van 22 t.e.m. 28 nov. 1959 zondag maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag nm. 19.48 uur 20.40 21.50 23.05 12.50 13.42 vm. 7.23 8.10 9.08 10.18 11.35 0.20 1.22 maandag 23 november Laatste Kwartier te 14.03 uur. VERGADERING NCVB 11 November hield de Ned. Chr. Vrou- waarbij de heer J. Eggink uit Den Haag wenbond haar maandelijkse vergadering, sprak over de Unicef, het noodkinderfonds van de Verenigde Naties. Daarbij werd door de heer A. v. d. Giessen medewerking verleend door het vertonen van enkele filmstroken, waaruit duidelijk bleek, hoe groot de nood in de wereld nog is, mede nog als gevolg van de oorlog. Door bovenge noemde instelling worden gelden beschik baar gesteld om de bevolking in de onder ontwikkelde gebieden te leren en mee te helpen hun ziekten te bestrijden en te voor komen. Voorts om hun krachten produktief te maken en leiding te geven om voedsel gebrek en armoede op te heffen en de wel- Nadat de vrachtauto bij Rilland-Bath door de trein was gegrepen, werd de cabine van de wagen afgerukt en meer dan 500 meter door de trein meegesleurd. Deze foto geeft een beeld van de ravage na het ongeluk. In de cabine werd het stoffelijk overschot aangetroffen van de 29 jarige M. van Driel uit Sint-Annaland. die op slag moet zijn gedood.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1959 | | pagina 1