I I
I I
I
WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLOND
De toestand van onze defensie.
HOUD HET OOG
9 9
Gf
Het veer van Stavenisse op Viane.
Houd de weg in het (GOEDE) oog.
VERSCHIJ
E VRIJDAG
NT IEDER
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Minister Visser gaf zijn toelichting.
Puntjes op de i
na oefening „Hoender
De redactie legt U deze week voort
-
15e jaargang No. 47
17 oktober 1959
V.
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEI]BOER
Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47
Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 57 b.g.g. 246 - Giro 124407
Abonnementen 1.35 per kwartaal
franko p.p. 1.65 4- inkassokosten
Prijs per nummer 15 cent
Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief
Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25
Advertenties worden tot WOENSDAGAVOND aangenomen
Den Hiaag Minister Visser, onze
nieuwe minister van defensie, heeft in zijn
toelichting op de door hem ingediende be
groting een overzicht gegeven van de ver
anderingen, die zich sinds 1951 in onze
defensie-organen hebben voltrokken. De mil-
liarden guldens, die sinds die datum zijn
uitgegeven, zijn, volgens onze minister, uit
stekend besteed. Met de 24,7 milliard, waar
van 9 milliard Amerikanse en Canadese
steun was, heeft men een modern leger op
gebouwd, dat alle toets der kritiek kan
doorstaan.
Ons land geeft op het ogenblik 4,9 pro
cent van het nationaal inkomen uit aan haar
verdediging. In Nato-verband slaat het daar
mede geen gek figuur. Voor de andere
landen gelden namelijk de volgende
gemiddelden België 3,8 wat met 11 pro
cent wordt verhoogd, West-Duitsland 3,7%,
Griekenland 6,1 Canada 6,5 Enge
land 8,3%, Frankrijk 9,1% en de Ver
enigde Staten 11,5%.
De nieuwe begroting geeft een totaal aan
uitgaven van 1.650.559.700,verdeeld in
1.269.780.700,voor land- en luchtmacht
en 380.779.000,voor marine. Van het
uitgavenbudget voor land- en luchtmacht is
18,4 millioen afgetrokken dit ten behoeve
van de marine, die het bedrag moet ge
bruiken voor de versterking van de verde
diging van Nieuw-Guinea.
Minister Visser heeft een overzicht ge
geven van al onze defensie-organen. He-t
blijkt, dat de marine, die in 1951 de be
schikking had over voornamelijk verouderde
vliegtuigen en schepen, geheel is gemoderni
seerd. De vloot bestaat nu uit twee snelle
kruisers, 12 jagers, 12 fregatten, 7 kust-
escortevaartuigen, 5 duikboten, 50 mijnen
vegers en een gemoderniseerd vliegkamschip
met jachtvliegtuigen en vliegtuigen voor de
bestrijding van onderzeeërs. De marine
luchtvaartdienst heeft nu de beschikking
over patrouillevliegtuigen, amfibische ver
kenningsvliegtuigen en helikopters. Hierbij
moet worden aangetekend, dat op de nieu
we begroting vijf millioen is uitgetrokken
voor de vervanging van de Martin Mari
ners. De Neptune-vliegtuigen zullen met
Amerikaanse steunen worden vervangen
door het nieuwste type S2F.
Over het korps mariniers is men nog altijd
niet geheel tevreden. Weliswaar zijn de
manschappen goed getraind, maar de totale
sterkte aan beroepspersoneel, 15.350 man, is
te gering.
Ons leger
Onze landmacht bestaat nu uit een paraat
legerkorps van twee divisies en legerkorps
troepen op ongeveer 75 procent van de
sterkte. Verder beschikt men over een mo
bilisabele divisie, drie mobilisibele gevechts
groepen en, een aantal territoriale eenheden,
waaronder luchtdoelartillerie. Over lege
ringsplaatsen en uitrustingsstukken kan men
niets dan tevredenheid hebben. De kazernes
zijn volledig aan de eisen des tijds aange
past en berekend op het jaarlijks opnemen
van tienduizenden dienstplichtigen.
Eén afdeling van onze landmacht zal
drastische wijzigingen ondergaan. Door de
vooruitgang in de vliegtechniek is de mid
delzware luchtdoelartillerie ondoeltreffende
geworden. Dit onderdeel zal dan ook worden
opgeheven. Het vrijkomende personeel zal
worden ondergebracht bij een nieuwe een
heid, die wordt uitgerust met Honest John
raketten.
Personeel van de op te heffen middelzware
luchtdoelartillerie zal eveneens worden on
dergebracht bij de lichte luchtafweer, die
wordt uitgebreid met door radar geleide
automatische kanonnen. De rest van de
manschappen zal worden overgeplaatst naar
de veldartillerie.
De luchtmacht
Evenals land- en zeemacht zijn de lucht
strijdkrachten sinds 1951 aanmerkelijk ge
moderniseerd. Men opereert nu vanaf 10
modern geoutilleerde vliegvelden en beschikt
over snelle straaljagers en tactische bom
menwerpers. De vooruitgang in de vlieg
techniek noodzaakt echter dit jaar opnieuw
over te ciaan tot aanschaf van een nieuw
wijls zodanig verenigd, dat zowel de
Heeren als de bewoners, elkanders steun
behoefden.
Van de beide eerstgenoemde veren is ons
niet anders bewaard, dan de vermelding, dat
zij eens bestaan hebben.
Enigszins anders is het wel met het veer
van Oud-Kempen. Op een oude kaart vin
den we vermeld, dat dit gevestigd was op
de plaats, waar thans de Stoofdijk aansluit
aan de dijk van bovengenoemde polder.
Hier zal ook wel, zij het een bescheiden
„woonkern" bestaan hebben, want we vin
den ook aangetekend, dat op deze plaats
„de Koornmoole" der heerlijkheid gevestigd
was.
De (Rijke) Buurtweg, op bedoelde kaart
„de lange Veerweg" genoemd, vormde de
verbinding met het achterland; het kerkdorp
Moggershil en het enige tijd later bedijkte
Annavosdijk.
Bij de grote watervloed van 26 sept. 1509,
waardoor het oude eiland Stavenisse voor
goed tenonder ging, verdwenen vanzelf
sprekend ook de beide hier gevestigde ve
ren. En het veer van Oud-Kempen werd
overbodig, want negentig lange jaren bleef
het verdronken Stavenisse voor het grootste
gedeelte onder het zilte zeewater bedolven.
Grote veranderingen grepen er intussen
in dit gebied plaats. Wat een eeuw geleden
nog een machtige zeearm was, is thans in-
type vliegtuig. Ter besparing van kosten gekrompen tot een weliswaar nog brede
maar ondiepe schorkreek.
HET ONTSTAAN
VAN HET HUIDIGE VEER
Als dan ook in 1599 het nieuwe Stave
nisse bedijkt wordt, is het meer een samen
voegen met het reeds bestaande. De oude
ringdijk van Stavenisse (thans door de her
verkaveling gedeeltelijk verdwenen) vond
zijn beginpunt aan de Noordpolder van
St.-Maartensdijk en haar eindpunt sloot aan
juist op de plaats van het vroegere veer
van Oud-Kempen.
Het nieuwe Stavenisse was dus geen
afzonderlijk eiland meer; en zo is het sinds
dien gebleven. Waar in vroeger eeuwen de
veerman met zijn hoogst eenvoudig vaartuig
voor de overtocht zorgde, raast nu in de
jacht van onze tijd; de auto en de brommer.
Al spoedig na de bedijking van het
nieuwe land zal de behoefte aan een ver
binding te water met de rondom liggende
gebieden gevoeld zijn. Hoe kon het ook
anders in ons waterrijke gewest.
Vanaf deze tijd dateert dan ook het veer
van „Stavenisse op Viane". Voordat in
1656 de bedijking van de Margarethapolder
streeft men er naar een jager te vinden,
die kan voldoen aan alle eisen van offen
sieve en defensieve taken. Men heeft nog
geen definitieve keus gemaakt, maar ver
moedelijk zal men uiteindelijk beslissen tus
sen de Freedom-Fighter" en de nieuwe
Republic.
Het transportsquadron van onze Konin
klijke Luchtmacht zal in de loop van het
volgende jaar worden uitgerust met Fokker
Friendships. De verouderde Dakota s zullen
dan buiten dienst worden gesteld.
Op het gebied van de vliegeropleiding is
overeenstemming bereikt met België. De
voortgezette opleiding zal nu plaats hebben
in de Belgische Kongo, terwijl de daarop
volgende opem:.:onele training in Nederland
wordt gegeven.
Eén van de belangrijkste nieuwtjes uit de
luchtvaarthoek is de aanschaf van de Side
winder raketten. In 1961 zullen alle daar
voor in aanmerking komende toestellen met
deze anti-vliegtuig-projectielen zijn uitge
rust.
Personeel
Opnieuw is uit de toelichting van minister
Visser gebleken, dat het aantal manschap
pen redenen tot zorg geeft. Niet alleen is
het aantal beroepssoldaten bij de mariniers
gering, ook het leger heeft te weinig be
roepspersoneel, slechts 25.000 man.
Bij de luchtmacht hetzelfde probleem
11.000 man, waaronder te weinig oudere,
ervaren manschappen.
Een andere lelijke toon in het lofbed op
onze defensie is de opleiding. Dit jaar is
het aantal aanmeldingen voor de KMA ver
beneden de verwachtingen gebleven. De mi
nister hoopt het tekort aan geoefend perso
neel op te heffen door de instelling van een
aantal nieuwe cursussen. Allereerst zullen
beroepsofficieren en -onderofficieren een
nieuwe gevechtscursus moeten doorlopen.
Voor compagnies sergeanten-majoor zal een
zes-weekse cursus worden ingesteld. Voor
hogere officieren is het vormingscentrum
voor militair leiderschap bedoeld. De mi
nister verwacht, dat op lange termijn dui
delijke verbeteringen merkbaar zullen zijn.
plaats had, woonde de veerman op de Stoof
dijk. Volgens de overlevering, in het huis
dat enige maanden geleden is gesloopt, om
plaats te maken voor een nieuwe woning.
Dit was ook de meest gunstige plaats om
van hieruit het veer te bedienen. Het niet
afgesloten deel van de „Kamer" vormde
een natuurlijke haven voor het nieuwe dorp.
Dit alles stond te veranderen als in 1656
de schorren aan beide zijden der haven rijp
bleken voor inpoldering. Sinds jaren was de
haven; het „Oude Gat" zoals het genoemd
werd, niet meer voor schepen van middel
bare grootte bevaarbaar. Wel werd de
vaargeul meer dan eens uitgediept, maar de
aanslibbing ging voort.
In bovennoemd jaar werd door het op
werken ener waterkering van 25-75 meter de
Margarethapolder gevormd, waardoor de
haven werd afgesloten. Toch schijnt men
dieet plannen te hebben gehad, tot het gra
ven van een nieuwe haven. Het westelijke
dijkvak van de nieuwe polder nam een
aanvang aan de Stoofdijk even bezijden de
sluis en liep dan in bijna evenwijdige rich
ting met die aan de overzijde, tot aan het
Keeten. Op deze wijze was dus een ge
schikte gelegenheid geschapen tot het gra
ven van een nieuwe haven. Maar juist hier
over ontstaan moeilijkheden tussen de be
dijker Jhr. Jeronimus van Tuyll van Seroos-
kerken en het polderbestuur van Stavenisse.
De bedijker eiste, dat de polder Stavenisse
in de kosten van het graven en het aan
brengen der nodige spuiwerken zou helpen
betalen. De dijkage van Stavenisse droeg
daarop 600,bij tot uitvoering der ha
venwerken, onder voorwaarde echter, dat
de nieuwe polder zich zou belasten met het
onderhoud er van. Tijdens de langdurige
onderhandelingen, was het werk grotendeels
voltooid.
Dit voorstel schijnt door de bedijker niet
te zijn aangenomen, want juist het tegendeel
had later plaats. De nieuwe dijkage droeg
voor het onderhoud der haven- en spui
werken steeds aan de polder Stavenisse in
evenredigheid van haar grootte bij.
Na de bedijking van de Margaretha
polder, werd het veer niet meer vanuit de
haven bediend. De veerman liet al spoedig
aan het nieuwe havenhoofd een woning
bouwen. Hier meerde hij ook zijn vaar- i
tuigen en was dus niet meer afhankelijk van
eb en vloed om het buitenwater te bereiken.
Ieder ogenblik van de dag en de nacht
stond hij gereed om de reizigers over de wa
teren van het Keeten te brengen.
Slot volgt
A. J. S.
I»
Terwijl de Ouwerkerkse gemeenteraad in zijn laatste vergadering
besloot om de haven van Viane en het havenplateau te verhuren
aan een particulier, zit veerman Boomsluiter in Stavenisse nog in
het onzekere, waar hij terecht zal komen na havenafsluiting van
Stavenisse. Op zijn huidige ligplaats kan hij dan niet blijven en
buitengaats is het evenmin vertrouwd. Terwijl nog deze week enige
heren van Rijkswaterstaat een bezoek aan deze bekende veerman
hebben gebracht, maar nog weinig definitiefs hebben kunnen zeg
gen, verdiepte de Stavenisse amateur-geschiedkundige zich in de
historie van dit al 360 jaar oude veer Stavenisse-Viane en zo
kwam er via de ontdekte gegevens door de heer A. J. Smits
onderstaand artikel tot stand.
Dhr. Boomsluiter verklaarde ons nog, dat, wanneer er voor hem
geen geschikte ligplaats zal komen, het veer Stavenisse-Viane,
wat hem betreft zal ophouden te bestaan.
Het eiland Tholen bestaat evenals de
overige Zeeuwse eilanden uit tal van pol
ders of eilandjes, welke in de loop der eeu
wen zijn bedijkt. Vele dezer polders zijn
afzonderlijk en dus te midden in de wateren
gevormd. Van tijd tot tijd ontstonden er in
de steeds nauwer wordende geulen rijpe
schorren, die weer tegen de bestaande wer
den aangewonnen of met elkaar verenigd.
Door dit eeuwendurende proces van in
poldering en samenvoeging, kreeg het eiland
Tholen zijn huidige gedaante.
Vanzelfsprekend onderhielden de bewo
ners der oorspronkelijke eilandjes ook ver
binding met elkaar. Vandaar het grote aan
tal veren, dat we in vroeger tijden in onze
streek tegen komen.
Over het veer van Stavenisse; tot na de
jongste wereldoorlog een der belangrijkste
van ons eiland; willen we hier wat ver
tellen.
ZO WAS HET
IN DE MIDDELEEUWEN
Het oude eiland Stavenisse was volgens
oude bescheiden door een drietal veren ver
bonden met de hpar omringende gebieden.
Een tweetal veren onderhielden de verbin
ding met het huidige land van St.-Maar
tensdijk: het ene op het oude land van
Haêstinge, het andere op het Uiterst Nieuw-
land.
Een derde overtocht werd bediend vanaf
Oud-Kempens hofstede; toen een zelfstan
dige heerlijkheid.
Van dit laatste veer werd vermoedelijk
wel het meest gebruik gemaakt. Immers de
belangen der beide heerlijkheden waren dik-
Het komt zo maar niet vanzelf, dat de voetbalvereniging „Vos
meer" op het ogenblik behoorlijk in de running van zijn afdeling
zit. En de kampioenskans voor „Smerdiek" is niet denkbeeldig,
al moest het dan zaterdag weer een puntje afstaan aan Chrislandia.
Beide elftallen doen er moeite voor om iets te bereiken. Ze zijn
volop in training. En daarom is het ook weer geen wonder, dat
WHS van St. Annaland weliswaar zijn drie competitiewedstrijden
evenzovele malen in winst omzette, maar toch qua speltechniek
óók evenveel keren teleurstelde, omdat dat elftal de training wel
verzaakt. Dan denkt de BB-blokploeg in St, Annaland er toch
anders over, evenals alle andere BB-afdelingen op Tholen. En ook
al wordt dan zo hier en daar gesmoesd van: „een wassen neus", in
de wetenschap dat training Vosmeer aan de top kan brengen en
„Smerdiek" aan het kampioenschap en de Kring Tholen Z5 der
BB in staat van paraatheid, in die wetenschap werd vorige week
vrijdag te St. Annaland een BB-oefening in Kringverband ge
houden, die om toch het clicheétje weer maar te gebruiken
geslaagd genoemd kan worden. Maar dan ook alléén geslaagd,
omdat er fouten zijn gemaakt en alléén daarom geslaagd, omdat
na de oefening de gemaakte fouten behoorlijk werden onderstreept
of de puntjes op de i gezet.
Opoffering
Een wassen neus Maar toch offert de
werkman er zijn vrije avonduur voor op,
na een gehele dag in de keiharde grond te
hebben gestoten, toch is de arts na zijn
drukke dag aanwezig om zijn niet eens vrije
avonduren BB-vrij te maken, toch staat de
ambachtsman weer achter de „spuit" na al
de gehele dag met gereedschap te zijn bezig
geweest, toch houdt de ambtenaar die oefe
ningavond weer de telefoon aan zijn oor,
na het de gehele dag door al tot vervelens
toe te hebben gedaan. Wanneer zij allen
er net zo over dachten als sommige buiten
staanders, dat het toch maar een „wassen
neus" is, die hele BB en daarbij dan zelfs
nog die hele training, dan had men ze na af
loop van die oefening niet meer bijeen ge
zien om in een lokaliteit, zij het dan onder
een gezellige sfeer en een extra consumptie,
te vernemen, wat er niet is gedaan zoals
het moest.
Een wassen neus Zo hebben ze er in
Engeland in 1940 en daarna niet over ge
dacht, toen een geoefende vrijwilligersploeg
voor millioenen schade wist te voorkomen
om nog maar niet te spreken van het
verzachten van veel lijden. En al lijkt
Hoe onze defensie et voorstaat
De historie van het Stavenisse-veer
Loswalplan voor Scherpenisse-St. Maartensdijk
krijgt meer vaste grond
Wettelijke winkelsluiting in Scherpenisse
Het oog op de weg
In Oud-Vossemeer reed auto winkel binnen
Dodelijk ongeval te St. Filipsland
BB-opoffering
Geluk is de harmonie tussen toestand en behoefte.
ditmaal soms geen sprake van een zeer
groot aantal gewonden
En daarmee hebben we feitelijk het voor
naamste dan gezegd. Overigens was het een
normale, zij het flinke BB-oefening, met
daarbij weer enkele nieuwigheidjes, zoals
het pelotons optreden van de brandweer, de
„mobiele koffiewagen" en verdere perfectio
nering. Op zichzelf heeft het dan ook niet
zo veel zin de oefening zelf uitvoerig te
gaan beschrijven met bommenval boven de
gemeente Sint-Annaland, uitslaande branden
in de scholen, bij de in aanbouw zijnde nieu
we kleuterschool met instortende gevels, met
doden en gewonden, met versperde toegan
gen en meer improvisaties. Alleen dit nog,
dat aan de oefening werd deelgenomen door
de volgende onderdelen Blokploeg Sint-
Annaland, plaatselijke verbindingspost, cen
trale verbinding te Tholen, Sint-Annalandse,
Thoolse- en Oud-Vossemeerse brandweer,
Mobiele Reddingsploeg, Mobiel Geneeskun
dig Team, Politie en de DSV voor de in
wendige mens. De oefening werd voorts bij
gewoond door de Kringvoorzitter, burge
meester W. J. van Doorn te Poortvliet,
burgemeester j. van den Bos te Sint-Anna
land, adjudant Griep uit Tholen, HZB uit
Oud-Vossemeer en Scherpenisse, enkele
hulpleiders en Kringcommandanten met van
zelfsprekend ook het Kringhoofd, de heer
Van Voornveld.
er dan veel overbodigs in, als is men
oppositioneel gauw geneigd om dat „wassen
neus" te onderstrepen al moeten ook wij
beamen, dat de BB ons land niet zo weinig
kost, dan toch nog kan men waardering
hebben voor de opoffering van diegrote vrij
willigersploeg, waarvan het merendeel dan
vorige week vrijdagavond te Sint-Annaland
stond aangetreden om de oefening „Hoen
der" uit te voeren.
Met fouten
Een oefening, welke niet foutloos verliep.
Iets daarvan kon men tijdens de werkzaam
heden vaststellen, maar de fouten werden
veel duidelijker bij de bespreking, toen de
puntjes op de i werden gezet. Toen de
commandant van het Mobiel Geneeskundig
Team er de EHBOsters op moest wijzen,
dat ze toch niet te karig moesten zijn met
verbandgebruik toen 'n brandweerpeloton-
vorming niet goed tot zijn recht kwam, door
een te late verbinding, toen een Blokploeg
nu en dan te weinig improviserend werkte
en de Mobiele Reddingsploeg zich te veel
door zijn materiaalschaarste liet beinvloeden.
Maar was de oefening niet juist opgezet,
om er de hiaten te kunnen uithalen. Was er
Om een goede automobilist of motorrijder
te zijn, dient men veel kwaliteiten te bezit
ten. Een goed gezichtsvermogen is er één
van. Met slechte ogen verkeert men onge
twijfeld in een nadelige positie. Bestuurders
van motorvoertuigen handel en onverant
woordelijk, wanneer zij rijden zonder er
voor te hebben gezorgd, dat hun gezichts
vermogen zo goed mogelijk is gecorrigeerd.
Een blinde kan geen auto besturen. Maar
oogartsen en opticiens weten uit ervaring,
dat slechts een deel der mensheid een vol
maakt of bijna volmaakt gezichtsvermogen
bezit. Zeer velen hebben meer of minder
ernstige visuële gebreken.
Er zijn mensen, die over een geringe
peripherische visie beschikken, hetgeen wil
zeggen dat zij moeilijk iets kunnen waarne
men, dat niet in het middelpunt van het
gezichtsveld ligt. Zij hebben langer tijd
nodig om een voor hen liggende oppervlakte
te verkennen. Zo lang het verkeer niet snel
ler ging dan een paard kon lopen, had men
daarvan weinig last. De moderne auto
schiet met een snelle vaart op zijn doel af.
De voetganger met geringe peripherische
visie zal het gevaar later, soms té laat,
bemerken. Aan dit gebrek lijdende automo
bilisten zullen minder snel een gevaarlijke
situatie kunnen beoordelen of aan zien ko
men. Het is zeer waarschijnlijk, dat de oor
zaak van veel ongelukken hierin moet wor
den gezocht.
Een ander gevaarlijke categorie auto
mobilisten vormen de lijders aan nachtblind
heid. In het algemeen is een waarschuwing
voor het z.g. „grijze uur" niet overbodig.
Bij de overgang van het zien bij daglicht
naar het geheel anders geaarde zien bij
schemering, doen zich veelvuldig storingen
in het gezichtsvermogen voor. Het aantal
verkeersongevallen in het „grijze uur" is
opmerkelijk groot.
Bij langzaam of onvolledig aanpassings
vermogen der ogen, levert het zien in dui
sternis moeilijkheden op. Het nachtblinde
oog is tijdelijk een waardeloos orgaan, dat
soms bijna een uur nodig heeft om aan het
donker gewend te raken. In uitzonderlijke
gevallen kan zelfs volledige nachtblindheid
optreden.
Het riskante „snijden" dat men herhaalde
lijk langs de weg kan waarnemen, vindt
zijn oorzaak in een gebrek aan diepte
waarneming. In ons land worden aan één-
ogigen rijbewijzen afgegeven. Terecht of
ten onrechte Een éénogige mist het diepte
beeld. Hij is niet in staat om een afstand
juist te bepalen. Daardoor wordt, op een
weg met tegenverkeer, het passeren van
vóór hem rijdende auto's gevaarlijk. De
éénogige is niet in staat de afstand tot de
tegenligger te schatten; hij moet dus de
uiterste voorzichtigheid betrachten.
Er zijn echter ook mensen, die over twee
ogen beschikken, waarvan er een bijna niet
„meedoet". Voor hen geldt precies hetzelfde.
Bij de keuring van militairen ontmoeten de
oogartsen steeds een opvallend hoog per
centage dat met één oog niet of slecht
blijkt te kunnen zien. Gelijkheid van het
linker en rechter oog komt slechts zelden
voor.
Iedere automobilist loopt het gevaar van
verblinding. Zonverblinding kan men voor
komen door het dragen van een bril met
gepolariseerde filterwerking. Daardoor ver
dwijnt de hinderlijke glimwerking op de
weg; het glimlicht wordt praktisch geheel
geabsorbeerd. Daarom is het zo nuttig, dat
iedere automobilist zorgt steeds een zonne
bril in zijn wagen te hebben.
Vijf hoofdkenmerken van het gezichts
vermogen zijn voor het besturen van motor
rijtuigen van belang; de gezichtsscherpte
met of zonder bril; de grootte van het ge
zichtsveld; het aanpassingsvermogen in de
schemering en de duisternis; het kleurwaar
nemingsvermogen; het vermogen om afstan
den te schatten. In medische- en opticiens
kringen bestaat daarom de mening, dat de
„ogentest", zoals die voor het verkrijgen
van een rijbewijs in Nederland is ingesteld,
onvoldoende is. Anderzijds lijkt het wenselijk
de eisen niet te hoog op te voeren, mits de
weggebruikers er van doordrongen zijn, dat
een goed zichtsvermogen een eerste eis is
ter vermijding van ongelukken.
Defecten van kleurwaarnemingszin, don-
keradaptie en gezichtsveld, als ook een
minder goed vermogen om afstanden te
schatten, behoren aan de betrokkene be
kend te zijn, opdat hij extra oplettenheid
zal betrachten. Alleen een buitengewoon
gering visus en een klein gezichtsveld dienen
als absolute bezwaren voor bestuurders van
personenauto's, motorrijwielen en kleine
vrachtwagens te gelden.
Ten aanzien van chauffeurs van auto
bussen en zware vrachtwagens lijkt het
wenselijk de eisen hoger te stellen.
De meeste optische fouten kunnen door
een oogarts worden opgespoord en in verre
weg de meeste gevallen bestaat er een af
doend correctiemiddel voor. Het zou moge
lijk zijn het aantal verkeersongevallen, dat
direct met de gebreken van het gezichts
vermogen verband houdt, belangrijk te ver
minderen, indien iedereen zich bewust was
van zijn verantwoordelijkheid tegenover
zichzelf en anderen.
Publikatie van het
Verbond voor Veilig Verkeer.
•••-a
it-
tl;-"'
v"\ -•
Er zijn in het verkeer genoeg mogelijkheden om u te laten afleiden. Maar alle vervelende
vliegen, stofjes in uw ogen, mooie-meisjes-op-stoep en weten-wij-veel ten spijt: doe
daar niet aan mee. Laat uw wegbeeld geen moment los. Doe als het Veilig-Verkeer's
mannetje Wouter Wegwijs: HOUD HET OOG OP DE WEG 1