I I I I I WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLOND De toestand van onze defensie. HOUD HET OOG 9 9 Gf Het veer van Stavenisse op Viane. Houd de weg in het (GOEDE) oog. VERSCHIJ E VRIJDAG NT IEDER WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Minister Visser gaf zijn toelichting. Puntjes op de i na oefening „Hoender De redactie legt U deze week voort - 15e jaargang No. 47 17 oktober 1959 V. Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEI]BOER Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47 Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 57 b.g.g. 246 - Giro 124407 Abonnementen 1.35 per kwartaal franko p.p. 1.65 4- inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 Advertenties worden tot WOENSDAGAVOND aangenomen Den Hiaag Minister Visser, onze nieuwe minister van defensie, heeft in zijn toelichting op de door hem ingediende be groting een overzicht gegeven van de ver anderingen, die zich sinds 1951 in onze defensie-organen hebben voltrokken. De mil- liarden guldens, die sinds die datum zijn uitgegeven, zijn, volgens onze minister, uit stekend besteed. Met de 24,7 milliard, waar van 9 milliard Amerikanse en Canadese steun was, heeft men een modern leger op gebouwd, dat alle toets der kritiek kan doorstaan. Ons land geeft op het ogenblik 4,9 pro cent van het nationaal inkomen uit aan haar verdediging. In Nato-verband slaat het daar mede geen gek figuur. Voor de andere landen gelden namelijk de volgende gemiddelden België 3,8 wat met 11 pro cent wordt verhoogd, West-Duitsland 3,7%, Griekenland 6,1 Canada 6,5 Enge land 8,3%, Frankrijk 9,1% en de Ver enigde Staten 11,5%. De nieuwe begroting geeft een totaal aan uitgaven van 1.650.559.700,verdeeld in 1.269.780.700,voor land- en luchtmacht en 380.779.000,voor marine. Van het uitgavenbudget voor land- en luchtmacht is 18,4 millioen afgetrokken dit ten behoeve van de marine, die het bedrag moet ge bruiken voor de versterking van de verde diging van Nieuw-Guinea. Minister Visser heeft een overzicht ge geven van al onze defensie-organen. He-t blijkt, dat de marine, die in 1951 de be schikking had over voornamelijk verouderde vliegtuigen en schepen, geheel is gemoderni seerd. De vloot bestaat nu uit twee snelle kruisers, 12 jagers, 12 fregatten, 7 kust- escortevaartuigen, 5 duikboten, 50 mijnen vegers en een gemoderniseerd vliegkamschip met jachtvliegtuigen en vliegtuigen voor de bestrijding van onderzeeërs. De marine luchtvaartdienst heeft nu de beschikking over patrouillevliegtuigen, amfibische ver kenningsvliegtuigen en helikopters. Hierbij moet worden aangetekend, dat op de nieu we begroting vijf millioen is uitgetrokken voor de vervanging van de Martin Mari ners. De Neptune-vliegtuigen zullen met Amerikaanse steunen worden vervangen door het nieuwste type S2F. Over het korps mariniers is men nog altijd niet geheel tevreden. Weliswaar zijn de manschappen goed getraind, maar de totale sterkte aan beroepspersoneel, 15.350 man, is te gering. Ons leger Onze landmacht bestaat nu uit een paraat legerkorps van twee divisies en legerkorps troepen op ongeveer 75 procent van de sterkte. Verder beschikt men over een mo bilisabele divisie, drie mobilisibele gevechts groepen en, een aantal territoriale eenheden, waaronder luchtdoelartillerie. Over lege ringsplaatsen en uitrustingsstukken kan men niets dan tevredenheid hebben. De kazernes zijn volledig aan de eisen des tijds aange past en berekend op het jaarlijks opnemen van tienduizenden dienstplichtigen. Eén afdeling van onze landmacht zal drastische wijzigingen ondergaan. Door de vooruitgang in de vliegtechniek is de mid delzware luchtdoelartillerie ondoeltreffende geworden. Dit onderdeel zal dan ook worden opgeheven. Het vrijkomende personeel zal worden ondergebracht bij een nieuwe een heid, die wordt uitgerust met Honest John raketten. Personeel van de op te heffen middelzware luchtdoelartillerie zal eveneens worden on dergebracht bij de lichte luchtafweer, die wordt uitgebreid met door radar geleide automatische kanonnen. De rest van de manschappen zal worden overgeplaatst naar de veldartillerie. De luchtmacht Evenals land- en zeemacht zijn de lucht strijdkrachten sinds 1951 aanmerkelijk ge moderniseerd. Men opereert nu vanaf 10 modern geoutilleerde vliegvelden en beschikt over snelle straaljagers en tactische bom menwerpers. De vooruitgang in de vlieg techniek noodzaakt echter dit jaar opnieuw over te ciaan tot aanschaf van een nieuw wijls zodanig verenigd, dat zowel de Heeren als de bewoners, elkanders steun behoefden. Van de beide eerstgenoemde veren is ons niet anders bewaard, dan de vermelding, dat zij eens bestaan hebben. Enigszins anders is het wel met het veer van Oud-Kempen. Op een oude kaart vin den we vermeld, dat dit gevestigd was op de plaats, waar thans de Stoofdijk aansluit aan de dijk van bovengenoemde polder. Hier zal ook wel, zij het een bescheiden „woonkern" bestaan hebben, want we vin den ook aangetekend, dat op deze plaats „de Koornmoole" der heerlijkheid gevestigd was. De (Rijke) Buurtweg, op bedoelde kaart „de lange Veerweg" genoemd, vormde de verbinding met het achterland; het kerkdorp Moggershil en het enige tijd later bedijkte Annavosdijk. Bij de grote watervloed van 26 sept. 1509, waardoor het oude eiland Stavenisse voor goed tenonder ging, verdwenen vanzelf sprekend ook de beide hier gevestigde ve ren. En het veer van Oud-Kempen werd overbodig, want negentig lange jaren bleef het verdronken Stavenisse voor het grootste gedeelte onder het zilte zeewater bedolven. Grote veranderingen grepen er intussen in dit gebied plaats. Wat een eeuw geleden nog een machtige zeearm was, is thans in- type vliegtuig. Ter besparing van kosten gekrompen tot een weliswaar nog brede maar ondiepe schorkreek. HET ONTSTAAN VAN HET HUIDIGE VEER Als dan ook in 1599 het nieuwe Stave nisse bedijkt wordt, is het meer een samen voegen met het reeds bestaande. De oude ringdijk van Stavenisse (thans door de her verkaveling gedeeltelijk verdwenen) vond zijn beginpunt aan de Noordpolder van St.-Maartensdijk en haar eindpunt sloot aan juist op de plaats van het vroegere veer van Oud-Kempen. Het nieuwe Stavenisse was dus geen afzonderlijk eiland meer; en zo is het sinds dien gebleven. Waar in vroeger eeuwen de veerman met zijn hoogst eenvoudig vaartuig voor de overtocht zorgde, raast nu in de jacht van onze tijd; de auto en de brommer. Al spoedig na de bedijking van het nieuwe land zal de behoefte aan een ver binding te water met de rondom liggende gebieden gevoeld zijn. Hoe kon het ook anders in ons waterrijke gewest. Vanaf deze tijd dateert dan ook het veer van „Stavenisse op Viane". Voordat in 1656 de bedijking van de Margarethapolder streeft men er naar een jager te vinden, die kan voldoen aan alle eisen van offen sieve en defensieve taken. Men heeft nog geen definitieve keus gemaakt, maar ver moedelijk zal men uiteindelijk beslissen tus sen de Freedom-Fighter" en de nieuwe Republic. Het transportsquadron van onze Konin klijke Luchtmacht zal in de loop van het volgende jaar worden uitgerust met Fokker Friendships. De verouderde Dakota s zullen dan buiten dienst worden gesteld. Op het gebied van de vliegeropleiding is overeenstemming bereikt met België. De voortgezette opleiding zal nu plaats hebben in de Belgische Kongo, terwijl de daarop volgende opem:.:onele training in Nederland wordt gegeven. Eén van de belangrijkste nieuwtjes uit de luchtvaarthoek is de aanschaf van de Side winder raketten. In 1961 zullen alle daar voor in aanmerking komende toestellen met deze anti-vliegtuig-projectielen zijn uitge rust. Personeel Opnieuw is uit de toelichting van minister Visser gebleken, dat het aantal manschap pen redenen tot zorg geeft. Niet alleen is het aantal beroepssoldaten bij de mariniers gering, ook het leger heeft te weinig be roepspersoneel, slechts 25.000 man. Bij de luchtmacht hetzelfde probleem 11.000 man, waaronder te weinig oudere, ervaren manschappen. Een andere lelijke toon in het lofbed op onze defensie is de opleiding. Dit jaar is het aantal aanmeldingen voor de KMA ver beneden de verwachtingen gebleven. De mi nister hoopt het tekort aan geoefend perso neel op te heffen door de instelling van een aantal nieuwe cursussen. Allereerst zullen beroepsofficieren en -onderofficieren een nieuwe gevechtscursus moeten doorlopen. Voor compagnies sergeanten-majoor zal een zes-weekse cursus worden ingesteld. Voor hogere officieren is het vormingscentrum voor militair leiderschap bedoeld. De mi nister verwacht, dat op lange termijn dui delijke verbeteringen merkbaar zullen zijn. plaats had, woonde de veerman op de Stoof dijk. Volgens de overlevering, in het huis dat enige maanden geleden is gesloopt, om plaats te maken voor een nieuwe woning. Dit was ook de meest gunstige plaats om van hieruit het veer te bedienen. Het niet afgesloten deel van de „Kamer" vormde een natuurlijke haven voor het nieuwe dorp. Dit alles stond te veranderen als in 1656 de schorren aan beide zijden der haven rijp bleken voor inpoldering. Sinds jaren was de haven; het „Oude Gat" zoals het genoemd werd, niet meer voor schepen van middel bare grootte bevaarbaar. Wel werd de vaargeul meer dan eens uitgediept, maar de aanslibbing ging voort. In bovennoemd jaar werd door het op werken ener waterkering van 25-75 meter de Margarethapolder gevormd, waardoor de haven werd afgesloten. Toch schijnt men dieet plannen te hebben gehad, tot het gra ven van een nieuwe haven. Het westelijke dijkvak van de nieuwe polder nam een aanvang aan de Stoofdijk even bezijden de sluis en liep dan in bijna evenwijdige rich ting met die aan de overzijde, tot aan het Keeten. Op deze wijze was dus een ge schikte gelegenheid geschapen tot het gra ven van een nieuwe haven. Maar juist hier over ontstaan moeilijkheden tussen de be dijker Jhr. Jeronimus van Tuyll van Seroos- kerken en het polderbestuur van Stavenisse. De bedijker eiste, dat de polder Stavenisse in de kosten van het graven en het aan brengen der nodige spuiwerken zou helpen betalen. De dijkage van Stavenisse droeg daarop 600,bij tot uitvoering der ha venwerken, onder voorwaarde echter, dat de nieuwe polder zich zou belasten met het onderhoud er van. Tijdens de langdurige onderhandelingen, was het werk grotendeels voltooid. Dit voorstel schijnt door de bedijker niet te zijn aangenomen, want juist het tegendeel had later plaats. De nieuwe dijkage droeg voor het onderhoud der haven- en spui werken steeds aan de polder Stavenisse in evenredigheid van haar grootte bij. Na de bedijking van de Margaretha polder, werd het veer niet meer vanuit de haven bediend. De veerman liet al spoedig aan het nieuwe havenhoofd een woning bouwen. Hier meerde hij ook zijn vaar- i tuigen en was dus niet meer afhankelijk van eb en vloed om het buitenwater te bereiken. Ieder ogenblik van de dag en de nacht stond hij gereed om de reizigers over de wa teren van het Keeten te brengen. Slot volgt A. J. S. I» Terwijl de Ouwerkerkse gemeenteraad in zijn laatste vergadering besloot om de haven van Viane en het havenplateau te verhuren aan een particulier, zit veerman Boomsluiter in Stavenisse nog in het onzekere, waar hij terecht zal komen na havenafsluiting van Stavenisse. Op zijn huidige ligplaats kan hij dan niet blijven en buitengaats is het evenmin vertrouwd. Terwijl nog deze week enige heren van Rijkswaterstaat een bezoek aan deze bekende veerman hebben gebracht, maar nog weinig definitiefs hebben kunnen zeg gen, verdiepte de Stavenisse amateur-geschiedkundige zich in de historie van dit al 360 jaar oude veer Stavenisse-Viane en zo kwam er via de ontdekte gegevens door de heer A. J. Smits onderstaand artikel tot stand. Dhr. Boomsluiter verklaarde ons nog, dat, wanneer er voor hem geen geschikte ligplaats zal komen, het veer Stavenisse-Viane, wat hem betreft zal ophouden te bestaan. Het eiland Tholen bestaat evenals de overige Zeeuwse eilanden uit tal van pol ders of eilandjes, welke in de loop der eeu wen zijn bedijkt. Vele dezer polders zijn afzonderlijk en dus te midden in de wateren gevormd. Van tijd tot tijd ontstonden er in de steeds nauwer wordende geulen rijpe schorren, die weer tegen de bestaande wer den aangewonnen of met elkaar verenigd. Door dit eeuwendurende proces van in poldering en samenvoeging, kreeg het eiland Tholen zijn huidige gedaante. Vanzelfsprekend onderhielden de bewo ners der oorspronkelijke eilandjes ook ver binding met elkaar. Vandaar het grote aan tal veren, dat we in vroeger tijden in onze streek tegen komen. Over het veer van Stavenisse; tot na de jongste wereldoorlog een der belangrijkste van ons eiland; willen we hier wat ver tellen. ZO WAS HET IN DE MIDDELEEUWEN Het oude eiland Stavenisse was volgens oude bescheiden door een drietal veren ver bonden met de hpar omringende gebieden. Een tweetal veren onderhielden de verbin ding met het huidige land van St.-Maar tensdijk: het ene op het oude land van Haêstinge, het andere op het Uiterst Nieuw- land. Een derde overtocht werd bediend vanaf Oud-Kempens hofstede; toen een zelfstan dige heerlijkheid. Van dit laatste veer werd vermoedelijk wel het meest gebruik gemaakt. Immers de belangen der beide heerlijkheden waren dik- Het komt zo maar niet vanzelf, dat de voetbalvereniging „Vos meer" op het ogenblik behoorlijk in de running van zijn afdeling zit. En de kampioenskans voor „Smerdiek" is niet denkbeeldig, al moest het dan zaterdag weer een puntje afstaan aan Chrislandia. Beide elftallen doen er moeite voor om iets te bereiken. Ze zijn volop in training. En daarom is het ook weer geen wonder, dat WHS van St. Annaland weliswaar zijn drie competitiewedstrijden evenzovele malen in winst omzette, maar toch qua speltechniek óók evenveel keren teleurstelde, omdat dat elftal de training wel verzaakt. Dan denkt de BB-blokploeg in St, Annaland er toch anders over, evenals alle andere BB-afdelingen op Tholen. En ook al wordt dan zo hier en daar gesmoesd van: „een wassen neus", in de wetenschap dat training Vosmeer aan de top kan brengen en „Smerdiek" aan het kampioenschap en de Kring Tholen Z5 der BB in staat van paraatheid, in die wetenschap werd vorige week vrijdag te St. Annaland een BB-oefening in Kringverband ge houden, die om toch het clicheétje weer maar te gebruiken geslaagd genoemd kan worden. Maar dan ook alléén geslaagd, omdat er fouten zijn gemaakt en alléén daarom geslaagd, omdat na de oefening de gemaakte fouten behoorlijk werden onderstreept of de puntjes op de i gezet. Opoffering Een wassen neus Maar toch offert de werkman er zijn vrije avonduur voor op, na een gehele dag in de keiharde grond te hebben gestoten, toch is de arts na zijn drukke dag aanwezig om zijn niet eens vrije avonduren BB-vrij te maken, toch staat de ambachtsman weer achter de „spuit" na al de gehele dag met gereedschap te zijn bezig geweest, toch houdt de ambtenaar die oefe ningavond weer de telefoon aan zijn oor, na het de gehele dag door al tot vervelens toe te hebben gedaan. Wanneer zij allen er net zo over dachten als sommige buiten staanders, dat het toch maar een „wassen neus" is, die hele BB en daarbij dan zelfs nog die hele training, dan had men ze na af loop van die oefening niet meer bijeen ge zien om in een lokaliteit, zij het dan onder een gezellige sfeer en een extra consumptie, te vernemen, wat er niet is gedaan zoals het moest. Een wassen neus Zo hebben ze er in Engeland in 1940 en daarna niet over ge dacht, toen een geoefende vrijwilligersploeg voor millioenen schade wist te voorkomen om nog maar niet te spreken van het verzachten van veel lijden. En al lijkt Hoe onze defensie et voorstaat De historie van het Stavenisse-veer Loswalplan voor Scherpenisse-St. Maartensdijk krijgt meer vaste grond Wettelijke winkelsluiting in Scherpenisse Het oog op de weg In Oud-Vossemeer reed auto winkel binnen Dodelijk ongeval te St. Filipsland BB-opoffering Geluk is de harmonie tussen toestand en behoefte. ditmaal soms geen sprake van een zeer groot aantal gewonden En daarmee hebben we feitelijk het voor naamste dan gezegd. Overigens was het een normale, zij het flinke BB-oefening, met daarbij weer enkele nieuwigheidjes, zoals het pelotons optreden van de brandweer, de „mobiele koffiewagen" en verdere perfectio nering. Op zichzelf heeft het dan ook niet zo veel zin de oefening zelf uitvoerig te gaan beschrijven met bommenval boven de gemeente Sint-Annaland, uitslaande branden in de scholen, bij de in aanbouw zijnde nieu we kleuterschool met instortende gevels, met doden en gewonden, met versperde toegan gen en meer improvisaties. Alleen dit nog, dat aan de oefening werd deelgenomen door de volgende onderdelen Blokploeg Sint- Annaland, plaatselijke verbindingspost, cen trale verbinding te Tholen, Sint-Annalandse, Thoolse- en Oud-Vossemeerse brandweer, Mobiele Reddingsploeg, Mobiel Geneeskun dig Team, Politie en de DSV voor de in wendige mens. De oefening werd voorts bij gewoond door de Kringvoorzitter, burge meester W. J. van Doorn te Poortvliet, burgemeester j. van den Bos te Sint-Anna land, adjudant Griep uit Tholen, HZB uit Oud-Vossemeer en Scherpenisse, enkele hulpleiders en Kringcommandanten met van zelfsprekend ook het Kringhoofd, de heer Van Voornveld. er dan veel overbodigs in, als is men oppositioneel gauw geneigd om dat „wassen neus" te onderstrepen al moeten ook wij beamen, dat de BB ons land niet zo weinig kost, dan toch nog kan men waardering hebben voor de opoffering van diegrote vrij willigersploeg, waarvan het merendeel dan vorige week vrijdagavond te Sint-Annaland stond aangetreden om de oefening „Hoen der" uit te voeren. Met fouten Een oefening, welke niet foutloos verliep. Iets daarvan kon men tijdens de werkzaam heden vaststellen, maar de fouten werden veel duidelijker bij de bespreking, toen de puntjes op de i werden gezet. Toen de commandant van het Mobiel Geneeskundig Team er de EHBOsters op moest wijzen, dat ze toch niet te karig moesten zijn met verbandgebruik toen 'n brandweerpeloton- vorming niet goed tot zijn recht kwam, door een te late verbinding, toen een Blokploeg nu en dan te weinig improviserend werkte en de Mobiele Reddingsploeg zich te veel door zijn materiaalschaarste liet beinvloeden. Maar was de oefening niet juist opgezet, om er de hiaten te kunnen uithalen. Was er Om een goede automobilist of motorrijder te zijn, dient men veel kwaliteiten te bezit ten. Een goed gezichtsvermogen is er één van. Met slechte ogen verkeert men onge twijfeld in een nadelige positie. Bestuurders van motorvoertuigen handel en onverant woordelijk, wanneer zij rijden zonder er voor te hebben gezorgd, dat hun gezichts vermogen zo goed mogelijk is gecorrigeerd. Een blinde kan geen auto besturen. Maar oogartsen en opticiens weten uit ervaring, dat slechts een deel der mensheid een vol maakt of bijna volmaakt gezichtsvermogen bezit. Zeer velen hebben meer of minder ernstige visuële gebreken. Er zijn mensen, die over een geringe peripherische visie beschikken, hetgeen wil zeggen dat zij moeilijk iets kunnen waarne men, dat niet in het middelpunt van het gezichtsveld ligt. Zij hebben langer tijd nodig om een voor hen liggende oppervlakte te verkennen. Zo lang het verkeer niet snel ler ging dan een paard kon lopen, had men daarvan weinig last. De moderne auto schiet met een snelle vaart op zijn doel af. De voetganger met geringe peripherische visie zal het gevaar later, soms té laat, bemerken. Aan dit gebrek lijdende automo bilisten zullen minder snel een gevaarlijke situatie kunnen beoordelen of aan zien ko men. Het is zeer waarschijnlijk, dat de oor zaak van veel ongelukken hierin moet wor den gezocht. Een ander gevaarlijke categorie auto mobilisten vormen de lijders aan nachtblind heid. In het algemeen is een waarschuwing voor het z.g. „grijze uur" niet overbodig. Bij de overgang van het zien bij daglicht naar het geheel anders geaarde zien bij schemering, doen zich veelvuldig storingen in het gezichtsvermogen voor. Het aantal verkeersongevallen in het „grijze uur" is opmerkelijk groot. Bij langzaam of onvolledig aanpassings vermogen der ogen, levert het zien in dui sternis moeilijkheden op. Het nachtblinde oog is tijdelijk een waardeloos orgaan, dat soms bijna een uur nodig heeft om aan het donker gewend te raken. In uitzonderlijke gevallen kan zelfs volledige nachtblindheid optreden. Het riskante „snijden" dat men herhaalde lijk langs de weg kan waarnemen, vindt zijn oorzaak in een gebrek aan diepte waarneming. In ons land worden aan één- ogigen rijbewijzen afgegeven. Terecht of ten onrechte Een éénogige mist het diepte beeld. Hij is niet in staat om een afstand juist te bepalen. Daardoor wordt, op een weg met tegenverkeer, het passeren van vóór hem rijdende auto's gevaarlijk. De éénogige is niet in staat de afstand tot de tegenligger te schatten; hij moet dus de uiterste voorzichtigheid betrachten. Er zijn echter ook mensen, die over twee ogen beschikken, waarvan er een bijna niet „meedoet". Voor hen geldt precies hetzelfde. Bij de keuring van militairen ontmoeten de oogartsen steeds een opvallend hoog per centage dat met één oog niet of slecht blijkt te kunnen zien. Gelijkheid van het linker en rechter oog komt slechts zelden voor. Iedere automobilist loopt het gevaar van verblinding. Zonverblinding kan men voor komen door het dragen van een bril met gepolariseerde filterwerking. Daardoor ver dwijnt de hinderlijke glimwerking op de weg; het glimlicht wordt praktisch geheel geabsorbeerd. Daarom is het zo nuttig, dat iedere automobilist zorgt steeds een zonne bril in zijn wagen te hebben. Vijf hoofdkenmerken van het gezichts vermogen zijn voor het besturen van motor rijtuigen van belang; de gezichtsscherpte met of zonder bril; de grootte van het ge zichtsveld; het aanpassingsvermogen in de schemering en de duisternis; het kleurwaar nemingsvermogen; het vermogen om afstan den te schatten. In medische- en opticiens kringen bestaat daarom de mening, dat de „ogentest", zoals die voor het verkrijgen van een rijbewijs in Nederland is ingesteld, onvoldoende is. Anderzijds lijkt het wenselijk de eisen niet te hoog op te voeren, mits de weggebruikers er van doordrongen zijn, dat een goed zichtsvermogen een eerste eis is ter vermijding van ongelukken. Defecten van kleurwaarnemingszin, don- keradaptie en gezichtsveld, als ook een minder goed vermogen om afstanden te schatten, behoren aan de betrokkene be kend te zijn, opdat hij extra oplettenheid zal betrachten. Alleen een buitengewoon gering visus en een klein gezichtsveld dienen als absolute bezwaren voor bestuurders van personenauto's, motorrijwielen en kleine vrachtwagens te gelden. Ten aanzien van chauffeurs van auto bussen en zware vrachtwagens lijkt het wenselijk de eisen hoger te stellen. De meeste optische fouten kunnen door een oogarts worden opgespoord en in verre weg de meeste gevallen bestaat er een af doend correctiemiddel voor. Het zou moge lijk zijn het aantal verkeersongevallen, dat direct met de gebreken van het gezichts vermogen verband houdt, belangrijk te ver minderen, indien iedereen zich bewust was van zijn verantwoordelijkheid tegenover zichzelf en anderen. Publikatie van het Verbond voor Veilig Verkeer. •••-a it- tl;-"' v"\ -• Er zijn in het verkeer genoeg mogelijkheden om u te laten afleiden. Maar alle vervelende vliegen, stofjes in uw ogen, mooie-meisjes-op-stoep en weten-wij-veel ten spijt: doe daar niet aan mee. Laat uw wegbeeld geen moment los. Doe als het Veilig-Verkeer's mannetje Wouter Wegwijs: HOUD HET OOG OP DE WEG 1

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1959 | | pagina 1