WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FILIPSLAND VEERTIG JAREN K.L.M. Plaatselijk Nieuws De grote brand van 1692 in Sint Annaland* LINGERIE-INDUSTRIE IN THOLEN. WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT De vliegende Hollander veroverde de wereld. De redactie legt U deze week voort Meisjes zullen weer boventoon voeren* THOLEN 15e jaargang No. 45 2 oktober 1959 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47 Adxn. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 57 b.g.g. 246 - Giro 124407 Abonnementen 1.35 per kwartaal franko p.p. 1.65 inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 Advertenties worden tot WOENSDAGAVOND aangenomen Den Haag In geen ander land is de ontwikkeling van 'n luchtvaartmaatschappij zo nauw verweven met de groei van de landelijke luchtvaart als in Nederland en ook nergens anders heeft men zo spontaan meegeleefd met het wel en wee van de nationale luchtvaart als in ons kleine landje. Misschien is het dankzij een weloverwogen public-relations programma, misschien dank zij de oude geest van de stugge Oost-Indië- vaarder uit de Gouden Eeuw; het feit blijft, dat de K.L.M. méér is dan een commer ciële onderneming, die luchtlijnen exploi teert over de gehele wereld. De K.L.M. is onze nationale trots, het symbool van de grootheid van een klein land. Schiphol is daarom dikwijls het toneel geweest van ontroerende huldigingen van bemanningen, die terugkeerden na het be halen van nieuwe roem en het kweken van meer goodwill door het verrichten van haast ongelooflijke prestaties met vliegtuigen, ge bouwd uit linnen en hout. Velen onder ons zullen zich nog de angstige spanning her inneren waarin ons gehele volk meeleefde met de recordvluchten van een Smyrnoff (in 1933 met de Pelikaan naar Indië), een Parmentier (in 1934 met de Uiver winnaar van de Melbourne-race) en een Hondong, die, eveneens in 1934, met een Fokker F-18 de eerste K.L.M. vlucht over de Atlantische Oceaan maakte. Onze K.L.M. heeft nu een mijlpaal be reikt. Deze maand, om precies te zijn 7 oktober, viert de maatschappij haar 40- jarig bestaan. Het was op 7 oktober 1919, dat luitenant-vlieger Albert Plesman dankzij de medewerking van bankinstellingen en handelsondernemingen zijn Koninklijke Luchtvaart Maatschappij officieel oprichtte. Het predikaat „Koninklijk" was de maat schappij reeds tijdens de voorbereidende werkzaamheden, op 12 september, verleend. „WIJ VLIEGEN DOOR" Het is in een kort bestek onmogelijk alle feiten en gebeurtenissen uit de levendige en dikwijls avontuurlijke geschiedenis van de K.L.M. te vermelden. Men kan slechts volstaan met een indruk te geven hoe zwaar de taak, maar ook hoe groot de over winning van Plesman is geweest. Toen hij op 7 oktober 1919 met de leiding van de maatschappij werd belast bestond deze al leen op papier. Er waren geen vliegtuigen, geen vaste luchtlijnen, geen personeelsleden, laat staan passagiers. Schiphol was niet meer dan een drassig veldje waarop wat mi litairen „luchtvaart bedreven". De K.L.M. beschikt op het ogenblik over 95 vlieg tuigen, die 105 steden in 74 landen met elkaar verbinden. De eerste lijn werd geopend op 17 Mei 1920. Op die datum vertrok de De Havil- land Dh-16 G-EALU van Schiphol met bestemming oLnden. Aan boord bevonden zich twee passagiers en een pakje kranten, de eerste vracht van de K.L.M. Die eerste jaren vervoerde de Nederlandse luchtvaart onderneming gemiddeld per dag 1 passa gier en 68 kg vracht. Tegenwoordig zijn die cijfers respectievelijk 2700 en 82.000. De ontwikkeling van een maatschappij is gemakkelijk in cijfers vast te leggen. Het spreekt echter slecht weinig tot de verbeel ding wanneer men ze niet intens bestudeert. Veel kernachtiger kan men daarom de ont wikkeling samenvatten in die ene zin van Plesman„Wij vliegen door I" Het was in 1933, vóór de bovengenoemde record vlucht van de Pelikaan. De K.L.M. had zojuist de beschikking gekregen over de nieuwste, voor die tijd supersnelle, Fokker machine, de F-20, die een snelheid kon halen van 250 km/u. De machine werd Zil vermeeuw genoemd. Tijdens 't warmdraaien voor het vertrek liep de middenmotor plotse ling een mankement op. Vliegen was voor de Zilvermeeuw onmogelijk. Er heerste ont steltenis onder de aanwezigen, maar Ples man gaf de moed niet op en besliste „De K.L.M. vliegt door". Ondanks alles zou men proberen een recordvlucht te maken wanneer het niet met de nieuwste aanwinst ging, dan maar met een gewoon lijnvlieg- tuig. De Fokker F-18 Pelikaan, die al een jaar lang trouwe dienst had gedaan, slaagde er inderdaad in een nieuw record op de Indië-lijn te vestigen. OPNIEUW BEGINNEN Tot 1940 groeit de K.L.M. voorspoedig. De periode van de houten Fokkervliegtui gen ligt in dat jaar al achter de rug. Men heeft de eerste metalen Douglas-vliegtuigen als eerste Europese maatschappij al in 1934 in gebruik genomen. In 1939 heeft het luchtnet zich uitgebreid tot 28.003 kilo meter. Men heeft de beschikking over 45 vliegtuigen, waaronder vier uiterste moderne Lochkeed Super Electra's. In totaal heeft men sinds de oprichting 9.460.000 kilometer gevlogen. Op dat moment zijn meer dan 98.000 passagiers vervoerd. Dan breekt plotseling de oorlog uit. Alles wat tot dan toe was opgebouwd werd in één slag af gebroken. De Europese lijnen moesten wor den gesloten en Schiphol werd tot een on herkenbare ruïne gebombardeerd. Het was een slag voor Plesman en de zijnen. Er kon alleen gevlogen worden op de Suri naamse lijnen en op de roemrijke charterlijn van Engeland naar Lissabon, een vlucht dwars over het oorlogsgebied. Toen in 1945 de vrede werd getekend moest practisch opnieuw worden begonnen. Maar met die zelfde energie, die de K.L.M. al voor de oorlog tot een wereldbegrip had gemaakt, pakte men de opbouw aan. Plesman vloog naar de Verenigde Staten en kwam met 18 Skymasters terug. Een tijd van felle concur rentie met de Amerikaanse maatschappijen die in de oorlog door hadden kunnen werken aan hun ontwikkeling - volgde. De K.L.M. werd winnaar. In 1946, een jaar na de oorlog, was het luchtnet reeds bijna het dubbele van dat van voor de oorlog. In de jongste geschiedenis volgde één van de zwaarste slagen, die de K.L.M. ooit ge troffen heeft. Op Oudejaarsavond 1953 overleed onverwacht Dr. Plesman, het hart van de luchtvaartmaatschappij. De man, die de K.L.M. had opgericht, die haar dankzij een feilloos zakeninstinct en een enorm doorzettingsvermogen ook na de oorlog weer naar de top had geleid, was niet meer. Geheel Nederland rouwde om het heengaan van de enige echte Vliegende Hollander. Later werd te zijner ere in Den Haag de laan waaraan het K.L.M.-hoofdkwartier ligt de Dr. Plesmanweg genoemd. DE TOEKOMST Voor de K.L.M. geldt bij uitstek de be roemde zinssnede „Het leven begint bij veertig". Onze luchtvaartmaatschappij, die op het ogenblik onder de 250 luchtvaart ondernemingen de achtste plaats inneemt, bevindt zich zoals de anderen in een moei lijke periode. Op het ogenblik schakelt de luchtvaart over van propellor-vliegtuigen naar de enorme straaltoestellen, die non-stop van het ene werelddeel naar het andere kunnen vliegen. Ook de K.L.M. is hierin meegegaan. Bij de Amerikaanse Douglas- fabrieken zijn 12 DC-8 straalverkeersvlieg- tuigen besteld, gigantische luchtreuzen, die 113 tot 149 passagiers kunnen vervoeren op een kruishoogte van 11 tot 12 kilometer In 1960 en 1961 zullen deze toestellen op de intercontinentale lijnen worden ingezet. Te vens zijn 12 Lochkeed Electra's besteld. Dit zijn schroef-turbine vliegtuigen, speciaal ontworpen voor korte en middelbare tra jecten. De aanschaf van deze nieuwe vliegtuigen vereist grote investeringen. Naast deze ka pitaalsfactor vormen andere moeilijkheden grote problemen. Niets is zo onvrij als het luchtruim en de K.L.M. heeft een harde strijd te voeren om ook in het straaltijd- perk de nodige concessies te verwreven. Bovendien is kort geleden de zg. „Europ- Air" opgericht, een fusie van de belang rijkste luchtvaartondernemingen van het West-Europese vasteland. Aanvankelijk heeft het er naar uitgezien, dat ook de K.L.M. deel zou uitmaken van deze lucht- vaartpool, maar later bleek, dat zij een te gering exploitatie-aandeel zou krijgen, waar op zij zich, terecht; terugtrok. Voor de K.L.M. begint op haar veertigste verjaardag een nieuw leven, een leven van strijd, waarin doorzettingsvermogen, dat in het verleden zo dikwijls getoond is, goed van pas komt. (Nadruk verboden) Op de Sint Annalandse Voorstraat staat een oud huis met fraaie gevel, daterend uit 1646. Volgens de legende begon hier op 23 mey 1692 de grote Sint-Annalandse brand, die vrijwel het gehele dorp in de as legde, terwijl juist dit huis gespaard bleef. Dat juist hier de brand is ontstaan is tot nu toe niet bewezen. Dat dit pand gespaard bleef is wel een feit, hoe weinig ook over die grote brand bekend is. Het is trouwens niet de enige woning geweest, die de brand overleefde, maar wel de enige woning, die tot nu toe is blijven staan en daarom vanzelfsprekend onder de hoede staat van Monumentenzorg, Wat er over deze brand te vinden was, heeft de heer Smits uit Stavenisse voor ons nagevorst, waardoor onderstaand artikel is ontstaan. „Dewijle alle de doopboeken van Anna land door den Brand op den 23 Mey 1692, waardoor vele huizen Én zijn geconfinneert En in asse geraakt, als mede het huys van de Heer Arnoldus Briewings, predt. alhier zijn verbrand, soo sullen alle de namen en ouderdom van degene die te bekomen zijn geweest en onder deze jurisdictie wonen te weten yder huysgezin Eerst hier in orde op alphabets worden gesteld. En dan de gene die naar de vooraf brand geboren zijn yder in orde wanneer gedoopt zijn volgen"zo lezen we op de eerste bladzijde van het oudste doopboek van St.- Annaland (thans aanwezig in het Rijks archief te Middelburg). Het is maar een simpel berichtje, dat hier melding maakt van de grote brand van Sint-Annaland en toch de weinige gegevens, die hierover bekend zijn, kunnen ons een voorstelling geven, dat deze brand een gevoelige slag aan het betrekkelijk nog jonge dorp toebracht. Een ramp..., die met zwarte letters in de geschiedenis van Sint-Annaland staat geboekstaafd. Bedoelde brand is begonnen 's morgens tussen elf en twaalf uur van de 23ste mei 1692. Vermoedelijk is ze aan de noordwest zijde van het dorp ontstaan. Misschien was het één van die dagen met een scherpe „hoge" wind, die in mei zoveel voorkomt want razendsnel greep het vuur om zich heen. De ontembare vlammentongen lekten huis en schuur in haar onverzadigbare muil envoedsel was er voldoende. Tal van schuren met rieten daken stonden overal in het dorp verspreid. In korte tijd stond de hele dorpskern in lichterlaaie en binnen twee uur tijds waren 56 huizen, 34 schuren, de brouwerij en de nieuwe meestoof in de as gelegd. Wat was er nog over van het welvarende dorp Slechts een rokende puinhoop. Al leen in het midden verhief de kerk zich onbeschadigd omhoog. Verder was er niets vrijgebleven, dan de huizen aan de Kaai en Molendijk alsmede 12 woningen aan de noordzijde van het dorp. In tegenstelling tot de kerk, werd d.e pastorie mede een prooi der vlammen. Geen blaadje papier heeft ds. Biewings kunnen redden, zodat alle kerkelijkije boeken ver brandden. Eén trouwboek bleef bewaard, dat juist in de kerk aanwezig was, omdat er de vorige zondag een huwelijksafkondiging uit was voorgelezen. Gelukkig waren er bij deze brand geen mensenlevens te betreuren, maar overigens was het met de dorpelingen droevig gesteld. De meesten waren van alle have en goed beroofd „daar was niets uitgekomen, dan de mensen met de kleren aan 't lijf." In een paar uur tijds waren de welvarende bewoners, berooide bedelaars geworden. De gemoedsstemming van allen, vinden we ken nelijk weergegeven in een brief, die de Rentmeester J. van Dientst, één dag na de ramp, aan de Ambachtsheer Philip Doublet schreef. Deze brief eindigt met deze slotzin: „Ik kan door de groote alteratie niet meer schrijven, alsoo onze plaats te beklaagen is." Uit deze brief blijkt ook de vermoedelijke oorzaak van de brand. „Gelooft wort," oz staat in genoemd schrijven, „dat Dirk van Oort of syn vrouw de brand heeft gesticht." Het is echter niet duidelijk of er opzet in het spel was, of dat het een ongeluk is geweest. Hoe dat ook zij, op een vreselijke wijze keerde de woede der zwaar getroffen in woners tegen hem en de zijnen. Daar zijn eigen boerderij gespaard was, dreigde men zijn hele behuizing neer te halen. Zover kwam het evenwel niet. Wel werd hij van alles wat voor het grijpen lag beroofd. En dat zal wel heel wat geweest zijn. On der anderen werden er 150 zakken tarwe bij hem weggehaald. Maar nog kwam hij er zo niet af. Eer de avond viel, was van Oort met vrouw en kinderen op de vlucht. Of hij aan het ten laste gelegde schuldig was, is niet te zeggen. In ieder geval had hij door zijn vlucht wel erg de schijn tegen zich. Toch was men met de wraakoefening niet gebaat. Zowel letterlijk als figuurlijk zat het geteisterde Sint-Annaland in zak en as. Waar moest men met al die daklozen heen Niemand, die het wist. Was het voor enkele dagen, wellicht kon men zich behelpen in de weinige gespaarde huizen. Maar bijna een geheel dorp is niet in een paar weken herbouwd, zeker niet in die tijd. Toch schijnt er al spoedig een herbouw plan geweest te zijn. Het eerste wat men in die dagen bij buitengewone gebeurte nissen deed, was vermindering of kwijtschel ding van belasting vragen bij de Staten van het gewest. Zo ook hier. In de Staten- notulen van 1692 lezen we o.a. „Is gelezen de requeste van de ingezetenen van Sint- Annaland, houdende hoe dat op 23 Mey laatstleden een zware en vehemente brand was ontstaanuyt hoofde het haar on mogelijk was de ordinaire middelen van Consumptie so van Bieren als Gemaal te konnen opbrengen, alsmede de dubbele 100ste penning op de huysen. Vragen remis sie voor 14 jaar op voornoemde middelen en Impost. Voorder een verzoek van ver scheidene pachters om remissie van gemaal-, slacht-, en Zoutgelt met den Turf." Het antwoord was zoals gewoonlijk „de voerzoeken zullen nader worden behandeld." Intussen zat men in Sint-Annaland niet stil, al ging de herbouw van het dorp niet naar wens. Uit een brief van de rentmeester aan de Ambachtsheer d.d. 24 augustus 1692 weten we dat er toen, dus 3 maanden na de brand 10 a 11 huizen en 3 schuren herbouwd waren. „Daar zal het dit jaar wel bij blijven, de mensen zijn wel genegen, maar kunnen geen geld krijgen, temeer daar alles even duur is, zo hout, steen als kalk". Dit laatste is dus niet alleen een verschijnsel van onze tijd. Al zag de toekomst er voor St.-Annaland De KLM jubileert Menselijkook voor dieren Nieuwbouw St. Filipslands gemeentehuis vertraagd Iets over de brand te St. Annaland in 1692 Nog een onzekere competitielijn Reddingsoefening aan Gorishoek Nieuwe (meisjes) industrie in Tholen Een geleende kat vangt geen muizen. in 1692 maar donker uit, van opgeven wist men niet en als eindelijk op de Statenzitting van 20 maart 1693 de gevraagde remissie voor 9 aaneenvolgende jaren wordt ver leend (er was 14 jaar gevraagd), krijgen de bewoners meer hoop op de toekomst. Enallengs is Sint-Annaland uit zijn as herrezen Wanneer er één schaap over de dam is zo gaat het er in Tholen ook op lijken. Na de komende vestiging van de banket- fabriek J. C. de Waal uit St. Filipsland zal er zich zeer waar schijnlijk weer een industrie vestigen. Timpa's Bustehouder industrie te Amsterdam, heeft namelijk het voornemen een gedeelte van haar bedrijf geleidelijk aan naar Tholen over te brengen. Hoewel men tevreden kan zijn, dat het eerste schaap enige aan trekkingskracht blijkt uit te oefenen zal ook deze industriële onderneming weer voornamelijk meisjes gaan aantrekken, welke categorie bepaalt niet om werkgelegenheid verlegen zit, zeker niet in Tholen met zijn mosselverwerkende industrieën. Dit neemt echter niet weg, dat iedere nieuwe vestiging meer leven brengt en het mogelijk aanleiding geeft tot het over de dam komen van een derde schaap, die om de dierlijke gelijkenis liever niet verder door te trekken, zich hopenlijk dan uitsluitend zal interesseren voor mannelijke werkkrachten. Kontactmiddag Het zou irreëel zijn bovenstaande niet voorop te stellen zonder de nieuwe vestiging ook maar in eniger mate te willen dwars bomen. Integendeel, men mag alleen maar hopen dat het haar lukt de benodigde werk krachten te krijgen, evenals de medewerking van het gemeentebestuur, waaraan trouwens niet wordt getwijfeld. De Timpa Buste houderindustrie oefent haar bedrijf reeds een tiental jaren uit in Amsterdam, waar ze uit haar „jasje" een fijnzinnige vergelijking is gegroeid. En daarom bestaat het plan het bedrijf naar Tholen over te plaatsen. Men zal daartoe op bescheiden schaal be ginnen, dat wil zeggen met een klein aantal modinettes het nieuwe bedrijf opzetten, maar dat aantal dan toch zo spoedig mogelijk opvoeren en daarmee een gedeelte van het bedrijf uit Amsterdam overbrengen. Het ligt in het voornemen van genoemde firma om op zaterdag 10 oktober des middags van 2-5 uur een kontaktmiddag te houden in de zaal van „Hof van Holland" te Tholen, waarbij men degenen die interesse hebben om dit specifiek vrouwelijk beroep te gaan beoefenen en daarmee een goede werkkring kunnen verwerven, uitnodigt eens pools hoogte te komen nemen. Dat zal dan op gezellige wijze geschieden. Een advertentie in dit nummer geeft daarover meer bij zonderheden. Het is ook voor de gemeente van belang, dat deze opzet zal slagen, opdat Tholen daarmee een nieuwe industrie rijker zal worden, zij het dan dat hiermee het vraagstuk van de mannelijke werkgelegen heid zelfs niet voor een onderdeel kan wor den opgelost. DOKTERSDIENSTEN op ZONDAG Dr. P. J. Duinker te Tholen, tel. 40. Dr H. Menger te St. Filipsland, tel. 20. HOOGWATER in de week van 4 t.e.m. 10 okt. 1959 nm. 16.54 uur 17.35 18.17 19.00 19.52 20.50 22.10 zondag vm. 4.38 maandag 5.19 dinsdag 6.00 woensdag 6.40 donderdag 7.29 vrijdag 8.18 zaterdag 9.23 Vrijdag 2 oktober Nieuwe Maan te 13.31 u. Vrijdag 9 oktober Eerste Kwartier te 5.22 u. VERGADERING NCVB Voor de eerste maal in dit seizoen kwam de Ned. Chr. Vrouwenbond bijeen onder leiding van mevr. Laban-Wolfensberger met verder als spreker Ds. Kret uit Krimpen aan de Lek. Laatstgenoemde had als onder werp „De christelijke gemeente en het Delta plan". Ds. Kret wees er op, dat de criste- lijke gemeente, een schare is, die in de wereld staat met een burgerschap in de hemel, welke niet zichzelf zoekt, maar naar buiten toont wat ze is, geleid door de Geest van Christus. Ze heeft een open oog voor elke veranderde periode met z'n pro blemen, waaraan ze niet voorbij mag gaan, maar de grondslag moet dezelfde blijven. Het Deltaplan zal grote veranderingen met zich brengen. De grote stad overstroomt dan de dijken en brengt de onrust met zich. Het zal er dan op aan komen of men getuige van Christus is en blijft. Er zal de nodige veerkracht opgebracht moeten worden om deze grote omwenteling bij te houden en geen geloofszwakte te tonen. Het is noodzakelijk de kinderen voor te bereiden door zelf daders van het Woord te zijn, niet alleen maar hoorders, ook niet alles krampachtig buiten de deur sluiten, maar eerlijk hen het goede van het kwade leren onderscheiden. God regeert alle tijden, ook in een tijd van grote veranderingen, zoals tegenwoordig. Het is een christen plicht zijn Naam te belijden en meer dan overwinnaars te zijn. Het aandacht werd naar het interessante onderwerp geluisterd en na nog enkele vra gen werd met dankgebed en het zingen van Gez. 121 geëindigd. SCHIETVERENIGING THOLEN Uitslag Huishoudelijke schietwedstrijd 100 m. Personele baan prijzen I J. Tichem 97 pt.; 2 C. Griep 96 pt.; 3 W. de Jonge 95 pt.; 4 S. Janse 94 pt.; 5 K. J. Drooger 94 pt.; 6 M. v. Stee 93 pt.; 7 A. Jeroense 93 pt.; 8 D. Melse 92 pt.; 9 T. Vos 92 pt.; 10 J. Overbeeke 92 pt.; II M. Moerland 92 pt.; 12 T. Hage 91 pt.; 13 J. v. d. Berge, 90 pt.; 14 J. Praat 90 pt.; 15 P. Kleppe 90 pt.; 16 J. Quist 89 pt.; 17 W. v. d. Berge 89 pt.; 18 D. Deurloo 88 pt.; 19 C. Overbeeke 88 pt.; 20 A. v. Stee 87 pt.; 21 A. v. Elsacker 86 pt.; 22 M. Tichem 86 pt.; 23 K. Verkerke 83 pt.; 24 J. de Heer 82 pt.; 25 W. Bout 81 pt; 26 A. Simons 81 pt.; 27 F. Verduit 79 pt.; 28 C. Baay 72 pt.; 29 J. v. d. Velde 36 pt.; 30 Joh. Hogerheijde 22 pt. Uitslag Vrije baan 100 meter 1 C. Griep 2 K. J. Drooger; 3 S. Jansen; 4 J. Quist; 5 F. Verduit; 6 J. Tichem; 7 W. v. d. Berge; 8 D. Melse; 9 D. Deur loo; 10 J. Overbeeke; 11 M. v. Stee; 12 J. Praat; 13 A. Jeroense; 14 J. v. d. Berge; 15 J. de Heer; 16 M. Tichem; 17 T. Hage; 18 P. Kleppe; 19 W. de Jonge; 20 V. La- ban; 21 A. v. Elsacker; 22 K. Verkerke; 23 W. Bout; 24 C. Overbeeke; 25 T. Vos; 26 J. Melse; 27 M. Moerland; 28 C. Baay; 29 J. v. d. Velde; 30 J. Hogerheyde. ORGANIST FEIKE ASMA KOMT De datum van de orgelbespeling door de bekende organist Feike Asma in de her vormde kerk alhier is gewijzigd. Inplaats van vrijdag 9 okt. gaat deze bespeling door op maandag 5 oktober a.s. Dit concert valt in het kader van de in 1959 door het gehele land georganiseerde orgelbespelingen, waar bij de aandacht is gericht op de gehele orgelliteratuur. Dit blijkt ook wel uit on derstaand programma, waarbij aan vrijwel alle perioden uit de orgelkunst aandacht wordt geschonken. 1. Opening en samenzang 2. a. Fantasie Gezang 138 b. Trio Ge zang 171 Feike Asma 3. a. Allegro in Bes, b. Aria in F, c. Allegro in D G. F. Handel 4. a. Allegretto A. Guilmant b. Fanfare J, Lemmens c. Carillon S. de Lange 5. Samenzang (orgelbegeleiding Matthy Hagen-v.d. Velde), met kollekte ter bestrijding van de onkosten. 6. Melodiebewerkingen Feike Asma a. „Laat het vrolijk loflied rijzen" b. „Heer, ik hoor van rijke zegen" c. „Komt als kindren van het licht" 7. a. Andante cantabile Ch. M. Widor b. Toccata Th. Dubois 8. Berusting S. Landsman 9. Sluiting. 10. Uitgebreid naspel en koraal Jan Zwart „Alle roem is uitgesloten" (Samen zang). Aan de uitgang schaalkollekte t.b.v. Stich ting Orgelcentrum. VERKOPING Op vrijdag 9 en zaterdag 10 oktober a.s. hoopt de Ned. Herv. dameskrans haar jaar lijkse verkoping te houden. De opbrengst daarvan is bestemd voor de verdere inrich ting van de gerestaureerde kerk. Er zijn ook weer oliebollen verkrijgbaar. OUDER-CONTACTAVOND C.J.C. THOLEN Donderdagavond 24 september werd in de zaal van dhr. van Boven een ouder-con- tactavond gehouden door de C.J.C. Tholen. Toen om precies acht uur de avond door dhr. J. van Elsacker werd geopend kon deze tot zijn vreugde velen welkom heten, de zaal was n.l. zeer goed bezet. Heel in het kort vertelde dhr. van Elsacker wat het doel van deze avond was, n.l. de ouders te laten zien wat hun kinderen zoal doen en beleven in hun vacantieweek in het C.J.C. jongens kamp Leusden en de jeugd opnieuw weer te laten genieten van hun vacantieweek. Het verzoek om toch vooral stil te zijn bleek geheel overbodig, wel een bewijs dat het in de smaak viel ook bij de jeugd, die toch in grote getale aanwezig was. Men werd aan de hand van kleuren dia's mee genomen vanuit Tholen naar het Kamp en vervolgens een volledig beeld vertoond van diverse hoogtepunten in het kamp. Deze beelden werden toegelicht via een ge luidsband, welke geheel werd opgenomen door de kampstaf van dit jaar met mede werking van de jongens. Dit was werke lijk prachtig, men beleefde alles mee zoals het in werkelijkijheid was. En de uitdruk king van vele ouders: „we waren er ge woon bij", zegt wel genoeg over het resul taat van deze opnamen. Eerst werden enkele plaatjes van Tholen vertoond (wat is het hier toch ook prachtig) om via de bus in het jongenskamp te belanden. Daar aange komen wordt men eerst rondgeleid over het gehele kampterrein, om vervolgens de jeugd te zien spelen en ook werken om de tenten en het kampterrein schoon te houden. Het opstaan, de ochtendgymnastiek, het wassen, de onthulling van „de vliegende Hollander" (zo heette het kamp dit jaar) het circus, de diverse spelen o.a. de ontvangst van „Nep- tunus" en zoveel andere prachtige momen ten zagen de aanwezigen aan hun oog voorbijtrekken. En dan dat kampvuur. Men werd er nog stiller van toen men zo in de vlammen zat te staren, en men kon aan voelen wat er bij de jongens en de leiders

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1959 | | pagina 1