WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FILIPSLAND
VEERTIG JAREN K.L.M.
Plaatselijk Nieuws
De grote brand van 1692
in Sint Annaland*
LINGERIE-INDUSTRIE IN THOLEN.
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
De vliegende Hollander veroverde
de wereld.
De redactie legt U deze week voort
Meisjes zullen weer boventoon voeren*
THOLEN
15e jaargang No. 45
2 oktober 1959
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47
Adxn. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 57 b.g.g. 246 - Giro 124407
Abonnementen 1.35 per kwartaal
franko p.p. 1.65 inkassokosten
Prijs per nummer 15 cent
Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief
Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25
Advertenties worden tot WOENSDAGAVOND aangenomen
Den Haag In geen ander land is de
ontwikkeling van 'n luchtvaartmaatschappij
zo nauw verweven met de groei van de
landelijke luchtvaart als in Nederland en
ook nergens anders heeft men zo spontaan
meegeleefd met het wel en wee van de
nationale luchtvaart als in ons kleine landje.
Misschien is het dankzij een weloverwogen
public-relations programma, misschien dank
zij de oude geest van de stugge Oost-Indië-
vaarder uit de Gouden Eeuw; het feit blijft,
dat de K.L.M. méér is dan een commer
ciële onderneming, die luchtlijnen exploi
teert over de gehele wereld. De K.L.M. is
onze nationale trots, het symbool van de
grootheid van een klein land.
Schiphol is daarom dikwijls het toneel
geweest van ontroerende huldigingen van
bemanningen, die terugkeerden na het be
halen van nieuwe roem en het kweken van
meer goodwill door het verrichten van haast
ongelooflijke prestaties met vliegtuigen, ge
bouwd uit linnen en hout. Velen onder ons
zullen zich nog de angstige spanning her
inneren waarin ons gehele volk meeleefde
met de recordvluchten van een Smyrnoff
(in 1933 met de Pelikaan naar Indië), een
Parmentier (in 1934 met de Uiver winnaar
van de Melbourne-race) en een Hondong,
die, eveneens in 1934, met een Fokker F-18
de eerste K.L.M. vlucht over de Atlantische
Oceaan maakte.
Onze K.L.M. heeft nu een mijlpaal be
reikt. Deze maand, om precies te zijn
7 oktober, viert de maatschappij haar 40-
jarig bestaan. Het was op 7 oktober 1919,
dat luitenant-vlieger Albert Plesman dankzij
de medewerking van bankinstellingen en
handelsondernemingen zijn Koninklijke
Luchtvaart Maatschappij officieel oprichtte.
Het predikaat „Koninklijk" was de maat
schappij reeds tijdens de voorbereidende
werkzaamheden, op 12 september, verleend.
„WIJ VLIEGEN DOOR"
Het is in een kort bestek onmogelijk alle
feiten en gebeurtenissen uit de levendige
en dikwijls avontuurlijke geschiedenis van
de K.L.M. te vermelden. Men kan slechts
volstaan met een indruk te geven hoe zwaar
de taak, maar ook hoe groot de over
winning van Plesman is geweest. Toen hij
op 7 oktober 1919 met de leiding van de
maatschappij werd belast bestond deze al
leen op papier. Er waren geen vliegtuigen,
geen vaste luchtlijnen, geen personeelsleden,
laat staan passagiers. Schiphol was niet
meer dan een drassig veldje waarop wat mi
litairen „luchtvaart bedreven". De K.L.M.
beschikt op het ogenblik over 95 vlieg
tuigen, die 105 steden in 74 landen met
elkaar verbinden.
De eerste lijn werd geopend op 17 Mei
1920. Op die datum vertrok de De Havil-
land Dh-16 G-EALU van Schiphol met
bestemming oLnden. Aan boord bevonden
zich twee passagiers en een pakje kranten,
de eerste vracht van de K.L.M. Die eerste
jaren vervoerde de Nederlandse luchtvaart
onderneming gemiddeld per dag 1 passa
gier en 68 kg vracht. Tegenwoordig zijn
die cijfers respectievelijk 2700 en 82.000.
De ontwikkeling van een maatschappij is
gemakkelijk in cijfers vast te leggen. Het
spreekt echter slecht weinig tot de verbeel
ding wanneer men ze niet intens bestudeert.
Veel kernachtiger kan men daarom de ont
wikkeling samenvatten in die ene zin van
Plesman„Wij vliegen door I" Het was
in 1933, vóór de bovengenoemde record
vlucht van de Pelikaan. De K.L.M. had
zojuist de beschikking gekregen over de
nieuwste, voor die tijd supersnelle, Fokker
machine, de F-20, die een snelheid kon
halen van 250 km/u. De machine werd Zil
vermeeuw genoemd. Tijdens 't warmdraaien
voor het vertrek liep de middenmotor plotse
ling een mankement op. Vliegen was voor
de Zilvermeeuw onmogelijk. Er heerste ont
steltenis onder de aanwezigen, maar Ples
man gaf de moed niet op en besliste „De
K.L.M. vliegt door". Ondanks alles zou
men proberen een recordvlucht te maken
wanneer het niet met de nieuwste aanwinst
ging, dan maar met een gewoon lijnvlieg-
tuig. De Fokker F-18 Pelikaan, die al een
jaar lang trouwe dienst had gedaan, slaagde
er inderdaad in een nieuw record op de
Indië-lijn te vestigen.
OPNIEUW BEGINNEN
Tot 1940 groeit de K.L.M. voorspoedig.
De periode van de houten Fokkervliegtui
gen ligt in dat jaar al achter de rug. Men
heeft de eerste metalen Douglas-vliegtuigen
als eerste Europese maatschappij al in 1934
in gebruik genomen. In 1939 heeft het
luchtnet zich uitgebreid tot 28.003 kilo
meter. Men heeft de beschikking over 45
vliegtuigen, waaronder vier uiterste moderne
Lochkeed Super Electra's. In totaal heeft
men sinds de oprichting 9.460.000 kilometer
gevlogen. Op dat moment zijn meer dan
98.000 passagiers vervoerd. Dan breekt
plotseling de oorlog uit. Alles wat tot dan
toe was opgebouwd werd in één slag af
gebroken. De Europese lijnen moesten wor
den gesloten en Schiphol werd tot een on
herkenbare ruïne gebombardeerd. Het was
een slag voor Plesman en de zijnen. Er
kon alleen gevlogen worden op de Suri
naamse lijnen en op de roemrijke charterlijn
van Engeland naar Lissabon, een vlucht
dwars over het oorlogsgebied. Toen in 1945
de vrede werd getekend moest practisch
opnieuw worden begonnen. Maar met die
zelfde energie, die de K.L.M. al voor de
oorlog tot een wereldbegrip had gemaakt,
pakte men de opbouw aan. Plesman vloog
naar de Verenigde Staten en kwam met 18
Skymasters terug. Een tijd van felle concur
rentie met de Amerikaanse maatschappijen
die in de oorlog door hadden kunnen
werken aan hun ontwikkeling - volgde. De
K.L.M. werd winnaar. In 1946, een jaar na
de oorlog, was het luchtnet reeds bijna het
dubbele van dat van voor de oorlog.
In de jongste geschiedenis volgde één van
de zwaarste slagen, die de K.L.M. ooit ge
troffen heeft. Op Oudejaarsavond 1953
overleed onverwacht Dr. Plesman, het hart
van de luchtvaartmaatschappij. De man, die
de K.L.M. had opgericht, die haar dankzij
een feilloos zakeninstinct en een enorm
doorzettingsvermogen ook na de oorlog
weer naar de top had geleid, was niet meer.
Geheel Nederland rouwde om het heengaan
van de enige echte Vliegende Hollander.
Later werd te zijner ere in Den Haag de
laan waaraan het K.L.M.-hoofdkwartier ligt
de Dr. Plesmanweg genoemd.
DE TOEKOMST
Voor de K.L.M. geldt bij uitstek de be
roemde zinssnede „Het leven begint bij
veertig". Onze luchtvaartmaatschappij, die
op het ogenblik onder de 250 luchtvaart
ondernemingen de achtste plaats inneemt,
bevindt zich zoals de anderen in een moei
lijke periode. Op het ogenblik schakelt de
luchtvaart over van propellor-vliegtuigen
naar de enorme straaltoestellen, die non-stop
van het ene werelddeel naar het andere
kunnen vliegen. Ook de K.L.M. is hierin
meegegaan. Bij de Amerikaanse Douglas-
fabrieken zijn 12 DC-8 straalverkeersvlieg-
tuigen besteld, gigantische luchtreuzen, die
113 tot 149 passagiers kunnen vervoeren
op een kruishoogte van 11 tot 12 kilometer
In 1960 en 1961 zullen deze toestellen op de
intercontinentale lijnen worden ingezet. Te
vens zijn 12 Lochkeed Electra's besteld.
Dit zijn schroef-turbine vliegtuigen, speciaal
ontworpen voor korte en middelbare tra
jecten.
De aanschaf van deze nieuwe vliegtuigen
vereist grote investeringen. Naast deze ka
pitaalsfactor vormen andere moeilijkheden
grote problemen. Niets is zo onvrij als het
luchtruim en de K.L.M. heeft een harde
strijd te voeren om ook in het straaltijd-
perk de nodige concessies te verwreven.
Bovendien is kort geleden de zg. „Europ-
Air" opgericht, een fusie van de belang
rijkste luchtvaartondernemingen van het
West-Europese vasteland. Aanvankelijk
heeft het er naar uitgezien, dat ook de
K.L.M. deel zou uitmaken van deze lucht-
vaartpool, maar later bleek, dat zij een te
gering exploitatie-aandeel zou krijgen, waar
op zij zich, terecht; terugtrok.
Voor de K.L.M. begint op haar veertigste
verjaardag een nieuw leven, een leven van
strijd, waarin doorzettingsvermogen, dat in
het verleden zo dikwijls getoond is, goed
van pas komt.
(Nadruk verboden)
Op de Sint Annalandse Voorstraat staat een oud huis met fraaie
gevel, daterend uit 1646. Volgens de legende begon hier op
23 mey 1692 de grote Sint-Annalandse brand, die vrijwel het
gehele dorp in de as legde, terwijl juist dit huis gespaard bleef.
Dat juist hier de brand is ontstaan is tot nu toe niet bewezen.
Dat dit pand gespaard bleef is wel een feit, hoe weinig ook
over die grote brand bekend is. Het is trouwens niet de enige
woning geweest, die de brand overleefde, maar wel de enige
woning, die tot nu toe is blijven staan en daarom vanzelfsprekend
onder de hoede staat van Monumentenzorg, Wat er over deze
brand te vinden was, heeft de heer Smits uit Stavenisse voor ons
nagevorst, waardoor onderstaand artikel is ontstaan.
„Dewijle alle de doopboeken van Anna
land door den Brand op den 23 Mey 1692,
waardoor vele huizen Én zijn geconfinneert
En in asse geraakt, als mede het huys van
de Heer Arnoldus Briewings, predt. alhier
zijn verbrand, soo sullen alle de namen en
ouderdom van degene die te bekomen zijn
geweest en onder deze jurisdictie wonen te
weten yder huysgezin Eerst hier in orde
op alphabets worden gesteld. En dan de
gene die naar de vooraf brand geboren
zijn yder in orde wanneer gedoopt zijn
volgen"zo lezen we op de eerste
bladzijde van het oudste doopboek van St.-
Annaland (thans aanwezig in het Rijks
archief te Middelburg).
Het is maar een simpel berichtje, dat hier
melding maakt van de grote brand van
Sint-Annaland en toch de weinige gegevens,
die hierover bekend zijn, kunnen ons een
voorstelling geven, dat deze brand een
gevoelige slag aan het betrekkelijk nog
jonge dorp toebracht.
Een ramp..., die met zwarte letters in
de geschiedenis van Sint-Annaland staat
geboekstaafd.
Bedoelde brand is begonnen 's morgens
tussen elf en twaalf uur van de 23ste mei
1692. Vermoedelijk is ze aan de noordwest
zijde van het dorp ontstaan. Misschien was
het één van die dagen met een scherpe
„hoge" wind, die in mei zoveel voorkomt
want razendsnel greep het vuur om zich
heen. De ontembare vlammentongen lekten
huis en schuur in haar onverzadigbare muil
envoedsel was er voldoende. Tal van
schuren met rieten daken stonden overal in
het dorp verspreid. In korte tijd stond de
hele dorpskern in lichterlaaie en binnen twee
uur tijds waren 56 huizen, 34 schuren, de
brouwerij en de nieuwe meestoof in de as
gelegd.
Wat was er nog over van het welvarende
dorp Slechts een rokende puinhoop. Al
leen in het midden verhief de kerk zich
onbeschadigd omhoog. Verder was er niets
vrijgebleven, dan de huizen aan de Kaai en
Molendijk alsmede 12 woningen aan de
noordzijde van het dorp.
In tegenstelling tot de kerk, werd d.e
pastorie mede een prooi der vlammen. Geen
blaadje papier heeft ds. Biewings kunnen
redden, zodat alle kerkelijkije boeken ver
brandden. Eén trouwboek bleef bewaard,
dat juist in de kerk aanwezig was, omdat er
de vorige zondag een huwelijksafkondiging
uit was voorgelezen.
Gelukkig waren er bij deze brand geen
mensenlevens te betreuren, maar overigens
was het met de dorpelingen droevig gesteld.
De meesten waren van alle have en goed
beroofd „daar was niets uitgekomen, dan
de mensen met de kleren aan 't lijf."
In een paar uur tijds waren de welvarende
bewoners, berooide bedelaars geworden. De
gemoedsstemming van allen, vinden we ken
nelijk weergegeven in een brief, die de
Rentmeester J. van Dientst, één dag na de
ramp, aan de Ambachtsheer Philip Doublet
schreef. Deze brief eindigt met deze slotzin:
„Ik kan door de groote alteratie niet meer
schrijven, alsoo onze plaats te beklaagen is."
Uit deze brief blijkt ook de vermoedelijke
oorzaak van de brand. „Gelooft wort," oz
staat in genoemd schrijven, „dat Dirk van
Oort of syn vrouw de brand heeft gesticht."
Het is echter niet duidelijk of er opzet in
het spel was, of dat het een ongeluk is
geweest.
Hoe dat ook zij, op een vreselijke wijze
keerde de woede der zwaar getroffen in
woners tegen hem en de zijnen. Daar zijn
eigen boerderij gespaard was, dreigde men
zijn hele behuizing neer te halen. Zover
kwam het evenwel niet. Wel werd hij van
alles wat voor het grijpen lag beroofd.
En dat zal wel heel wat geweest zijn. On
der anderen werden er 150 zakken tarwe
bij hem weggehaald. Maar nog kwam hij er
zo niet af. Eer de avond viel, was van
Oort met vrouw en kinderen op de vlucht.
Of hij aan het ten laste gelegde schuldig
was, is niet te zeggen. In ieder geval had
hij door zijn vlucht wel erg de schijn tegen
zich. Toch was men met de wraakoefening
niet gebaat. Zowel letterlijk als figuurlijk
zat het geteisterde Sint-Annaland in zak
en as.
Waar moest men met al die daklozen
heen Niemand, die het wist. Was het
voor enkele dagen, wellicht kon men zich
behelpen in de weinige gespaarde huizen.
Maar bijna een geheel dorp is niet in een
paar weken herbouwd, zeker niet in die tijd.
Toch schijnt er al spoedig een herbouw
plan geweest te zijn. Het eerste wat men
in die dagen bij buitengewone gebeurte
nissen deed, was vermindering of kwijtschel
ding van belasting vragen bij de Staten
van het gewest. Zo ook hier. In de Staten-
notulen van 1692 lezen we o.a. „Is gelezen
de requeste van de ingezetenen van Sint-
Annaland, houdende hoe dat op 23 Mey
laatstleden een zware en vehemente brand
was ontstaanuyt hoofde het haar on
mogelijk was de ordinaire middelen van
Consumptie so van Bieren als Gemaal te
konnen opbrengen, alsmede de dubbele
100ste penning op de huysen. Vragen remis
sie voor 14 jaar op voornoemde middelen
en Impost. Voorder een verzoek van ver
scheidene pachters om remissie van gemaal-,
slacht-, en Zoutgelt met den Turf."
Het antwoord was zoals gewoonlijk „de
voerzoeken zullen nader worden behandeld."
Intussen zat men in Sint-Annaland niet
stil, al ging de herbouw van het dorp niet
naar wens.
Uit een brief van de rentmeester aan de
Ambachtsheer d.d. 24 augustus 1692 weten
we dat er toen, dus 3 maanden na de brand
10 a 11 huizen en 3 schuren herbouwd
waren. „Daar zal het dit jaar wel bij
blijven, de mensen zijn wel genegen, maar
kunnen geen geld krijgen, temeer daar alles
even duur is, zo hout, steen als kalk". Dit
laatste is dus niet alleen een verschijnsel
van onze tijd.
Al zag de toekomst er voor St.-Annaland
De KLM jubileert
Menselijkook voor dieren
Nieuwbouw St. Filipslands gemeentehuis
vertraagd
Iets over de brand te St. Annaland in 1692
Nog een onzekere competitielijn
Reddingsoefening aan Gorishoek
Nieuwe (meisjes) industrie in Tholen
Een geleende kat vangt geen muizen.
in 1692 maar donker uit, van opgeven wist
men niet en als eindelijk op de Statenzitting
van 20 maart 1693 de gevraagde remissie
voor 9 aaneenvolgende jaren wordt ver
leend (er was 14 jaar gevraagd), krijgen
de bewoners meer hoop op de toekomst.
Enallengs is Sint-Annaland uit zijn
as herrezen
Wanneer er één schaap over de dam is zo gaat het er in
Tholen ook op lijken. Na de komende vestiging van de banket-
fabriek J. C. de Waal uit St. Filipsland zal er zich zeer waar
schijnlijk weer een industrie vestigen. Timpa's Bustehouder
industrie te Amsterdam, heeft namelijk het voornemen een gedeelte
van haar bedrijf geleidelijk aan naar Tholen over te brengen.
Hoewel men tevreden kan zijn, dat het eerste schaap enige aan
trekkingskracht blijkt uit te oefenen zal ook deze industriële
onderneming weer voornamelijk meisjes gaan aantrekken, welke
categorie bepaalt niet om werkgelegenheid verlegen zit, zeker niet
in Tholen met zijn mosselverwerkende industrieën. Dit neemt
echter niet weg, dat iedere nieuwe vestiging meer leven brengt
en het mogelijk aanleiding geeft tot het over de dam komen van
een derde schaap, die om de dierlijke gelijkenis liever niet verder
door te trekken, zich hopenlijk dan uitsluitend zal interesseren
voor mannelijke werkkrachten.
Kontactmiddag
Het zou irreëel zijn bovenstaande niet
voorop te stellen zonder de nieuwe vestiging
ook maar in eniger mate te willen dwars
bomen. Integendeel, men mag alleen maar
hopen dat het haar lukt de benodigde werk
krachten te krijgen, evenals de medewerking
van het gemeentebestuur, waaraan trouwens
niet wordt getwijfeld. De Timpa Buste
houderindustrie oefent haar bedrijf reeds een
tiental jaren uit in Amsterdam, waar ze uit
haar „jasje" een fijnzinnige vergelijking
is gegroeid. En daarom bestaat het plan
het bedrijf naar Tholen over te plaatsen.
Men zal daartoe op bescheiden schaal be
ginnen, dat wil zeggen met een klein aantal
modinettes het nieuwe bedrijf opzetten, maar
dat aantal dan toch zo spoedig mogelijk
opvoeren en daarmee een gedeelte van het
bedrijf uit Amsterdam overbrengen. Het ligt
in het voornemen van genoemde firma om
op zaterdag 10 oktober des middags van
2-5 uur een kontaktmiddag te houden in
de zaal van „Hof van Holland" te Tholen,
waarbij men degenen die interesse hebben
om dit specifiek vrouwelijk beroep te gaan
beoefenen en daarmee een goede werkkring
kunnen verwerven, uitnodigt eens pools
hoogte te komen nemen. Dat zal dan op
gezellige wijze geschieden. Een advertentie
in dit nummer geeft daarover meer bij
zonderheden. Het is ook voor de gemeente
van belang, dat deze opzet zal slagen, opdat
Tholen daarmee een nieuwe industrie rijker
zal worden, zij het dan dat hiermee het
vraagstuk van de mannelijke werkgelegen
heid zelfs niet voor een onderdeel kan wor
den opgelost.
DOKTERSDIENSTEN op ZONDAG
Dr. P. J. Duinker te Tholen, tel. 40.
Dr H. Menger te St. Filipsland, tel. 20.
HOOGWATER
in de week van 4 t.e.m.
10 okt. 1959
nm. 16.54 uur
17.35
18.17
19.00
19.52
20.50
22.10
zondag vm. 4.38
maandag 5.19
dinsdag 6.00
woensdag 6.40
donderdag 7.29
vrijdag 8.18
zaterdag 9.23
Vrijdag 2 oktober Nieuwe Maan te 13.31 u.
Vrijdag 9 oktober Eerste Kwartier te 5.22 u.
VERGADERING NCVB
Voor de eerste maal in dit seizoen kwam
de Ned. Chr. Vrouwenbond bijeen onder
leiding van mevr. Laban-Wolfensberger met
verder als spreker Ds. Kret uit Krimpen
aan de Lek. Laatstgenoemde had als onder
werp „De christelijke gemeente en het Delta
plan". Ds. Kret wees er op, dat de criste-
lijke gemeente, een schare is, die in de
wereld staat met een burgerschap in de
hemel, welke niet zichzelf zoekt, maar naar
buiten toont wat ze is, geleid door de
Geest van Christus. Ze heeft een open oog
voor elke veranderde periode met z'n pro
blemen, waaraan ze niet voorbij mag gaan,
maar de grondslag moet dezelfde blijven.
Het Deltaplan zal grote veranderingen met
zich brengen. De grote stad overstroomt dan
de dijken en brengt de onrust met zich. Het
zal er dan op aan komen of men getuige
van Christus is en blijft. Er zal de nodige
veerkracht opgebracht moeten worden om
deze grote omwenteling bij te houden en geen
geloofszwakte te tonen.
Het is noodzakelijk de kinderen voor te
bereiden door zelf daders van het Woord
te zijn, niet alleen maar hoorders, ook niet
alles krampachtig buiten de deur sluiten,
maar eerlijk hen het goede van het kwade
leren onderscheiden. God regeert alle tijden,
ook in een tijd van grote veranderingen,
zoals tegenwoordig. Het is een christen
plicht zijn Naam te belijden en meer dan
overwinnaars te zijn.
Het aandacht werd naar het interessante
onderwerp geluisterd en na nog enkele vra
gen werd met dankgebed en het zingen van
Gez. 121 geëindigd.
SCHIETVERENIGING THOLEN
Uitslag Huishoudelijke schietwedstrijd
100 m.
Personele baan prijzen
I J. Tichem 97 pt.; 2 C. Griep 96 pt.; 3 W.
de Jonge 95 pt.; 4 S. Janse 94 pt.; 5 K. J.
Drooger 94 pt.; 6 M. v. Stee 93 pt.;
7 A. Jeroense 93 pt.; 8 D. Melse 92 pt.;
9 T. Vos 92 pt.; 10 J. Overbeeke 92 pt.;
II M. Moerland 92 pt.; 12 T. Hage 91 pt.;
13 J. v. d. Berge, 90 pt.; 14 J. Praat 90 pt.;
15 P. Kleppe 90 pt.; 16 J. Quist 89 pt.;
17 W. v. d. Berge 89 pt.; 18 D. Deurloo
88 pt.; 19 C. Overbeeke 88 pt.; 20 A. v.
Stee 87 pt.; 21 A. v. Elsacker 86 pt.;
22 M. Tichem 86 pt.; 23 K. Verkerke 83 pt.;
24 J. de Heer 82 pt.; 25 W. Bout 81 pt;
26 A. Simons 81 pt.; 27 F. Verduit 79 pt.;
28 C. Baay 72 pt.; 29 J. v. d. Velde 36 pt.;
30 Joh. Hogerheijde 22 pt.
Uitslag Vrije baan 100 meter
1 C. Griep 2 K. J. Drooger; 3 S. Jansen;
4 J. Quist; 5 F. Verduit; 6 J. Tichem;
7 W. v. d. Berge; 8 D. Melse; 9 D. Deur
loo; 10 J. Overbeeke; 11 M. v. Stee; 12 J.
Praat; 13 A. Jeroense; 14 J. v. d. Berge;
15 J. de Heer; 16 M. Tichem; 17 T. Hage;
18 P. Kleppe; 19 W. de Jonge; 20 V. La-
ban; 21 A. v. Elsacker; 22 K. Verkerke;
23 W. Bout; 24 C. Overbeeke; 25 T. Vos;
26 J. Melse; 27 M. Moerland; 28 C. Baay;
29 J. v. d. Velde; 30 J. Hogerheyde.
ORGANIST FEIKE ASMA KOMT
De datum van de orgelbespeling door de
bekende organist Feike Asma in de her
vormde kerk alhier is gewijzigd. Inplaats
van vrijdag 9 okt. gaat deze bespeling door
op maandag 5 oktober a.s. Dit concert valt
in het kader van de in 1959 door het gehele
land georganiseerde orgelbespelingen, waar
bij de aandacht is gericht op de gehele
orgelliteratuur. Dit blijkt ook wel uit on
derstaand programma, waarbij aan vrijwel
alle perioden uit de orgelkunst aandacht
wordt geschonken.
1. Opening en samenzang
2. a. Fantasie Gezang 138 b. Trio Ge
zang 171 Feike Asma
3. a. Allegro in Bes, b. Aria in F,
c. Allegro in D G. F. Handel
4. a. Allegretto A. Guilmant
b. Fanfare J, Lemmens
c. Carillon S. de Lange
5. Samenzang (orgelbegeleiding Matthy
Hagen-v.d. Velde), met kollekte ter
bestrijding van de onkosten.
6. Melodiebewerkingen Feike Asma
a. „Laat het vrolijk loflied rijzen"
b. „Heer, ik hoor van rijke zegen"
c. „Komt als kindren van het licht"
7. a. Andante cantabile Ch. M. Widor
b. Toccata Th. Dubois
8. Berusting S. Landsman
9. Sluiting.
10. Uitgebreid naspel en koraal
Jan Zwart
„Alle roem is uitgesloten" (Samen
zang).
Aan de uitgang schaalkollekte t.b.v. Stich
ting Orgelcentrum.
VERKOPING
Op vrijdag 9 en zaterdag 10 oktober a.s.
hoopt de Ned. Herv. dameskrans haar jaar
lijkse verkoping te houden. De opbrengst
daarvan is bestemd voor de verdere inrich
ting van de gerestaureerde kerk. Er zijn
ook weer oliebollen verkrijgbaar.
OUDER-CONTACTAVOND C.J.C.
THOLEN
Donderdagavond 24 september werd in de
zaal van dhr. van Boven een ouder-con-
tactavond gehouden door de C.J.C. Tholen.
Toen om precies acht uur de avond door
dhr. J. van Elsacker werd geopend kon deze
tot zijn vreugde velen welkom heten, de
zaal was n.l. zeer goed bezet. Heel in het
kort vertelde dhr. van Elsacker wat het doel
van deze avond was, n.l. de ouders te laten
zien wat hun kinderen zoal doen en beleven
in hun vacantieweek in het C.J.C. jongens
kamp Leusden en de jeugd opnieuw weer
te laten genieten van hun vacantieweek. Het
verzoek om toch vooral stil te zijn bleek
geheel overbodig, wel een bewijs dat het
in de smaak viel ook bij de jeugd, die
toch in grote getale aanwezig was. Men
werd aan de hand van kleuren dia's mee
genomen vanuit Tholen naar het Kamp en
vervolgens een volledig beeld vertoond van
diverse hoogtepunten in het kamp.
Deze beelden werden toegelicht via een ge
luidsband, welke geheel werd opgenomen
door de kampstaf van dit jaar met mede
werking van de jongens. Dit was werke
lijk prachtig, men beleefde alles mee zoals
het in werkelijkijheid was. En de uitdruk
king van vele ouders: „we waren er ge
woon bij", zegt wel genoeg over het resul
taat van deze opnamen. Eerst werden enkele
plaatjes van Tholen vertoond (wat is het
hier toch ook prachtig) om via de bus in
het jongenskamp te belanden. Daar aange
komen wordt men eerst rondgeleid over het
gehele kampterrein, om vervolgens de jeugd
te zien spelen en ook werken om de tenten
en het kampterrein schoon te houden. Het
opstaan, de ochtendgymnastiek, het wassen,
de onthulling van „de vliegende Hollander"
(zo heette het kamp dit jaar) het circus, de
diverse spelen o.a. de ontvangst van „Nep-
tunus" en zoveel andere prachtige momen
ten zagen de aanwezigen aan hun oog
voorbijtrekken. En dan dat kampvuur. Men
werd er nog stiller van toen men zo in de
vlammen zat te staren, en men kon aan
voelen wat er bij de jongens en de leiders