WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND
Herverkavelingswerken verliepen
Van tweemaal per week naar Bergen tot een
dagelijkse dienst op Rotterdam.
„Accelerando" in uniform
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
„Zeelands Expresse" draait vijl en dertig jaar.
In september 't laatste werkplan tilt J33I* PGUZ6 vlot«
St.Annaland kan definitieve toedeling over enkele weken tegemoet zien
De redactie legt U deze week voort
15e jaargang No. 39
21 augustus 1959
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47
Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 57 b.g.g. 246 - Giro 124407
Abonnementen 1.35 per kwartaal
franko p.p. 1.65 inkassokosten
Prijs per nummer 15 cent
Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief
Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25
Advertenties worden tot WOENSDAGAVOND aangenomen
Het landbouwjaar 1959, is al te droog om er in zijn totaal een
grote kilo-opbrengst van te verwachten. Toch moet menigeen
nog verwonderd staan over hetgeen dit bijzonder droge jaar
oplevert, In het algemeen is de graanoogst bepaald niet slecht
te noemen. Er zijn percelen aardappelen, die dank zij de tot
dusver gunstige prijs ook nog een behoorlijke financiële uitkomst
opleveren. En de suikerbieten hebben door de voor vele andere
producten wel wat te late regenbuien nog een behoorlijk opkik-
kertje gekregen. Dit alles neemt niet weg, dat er naast die
verwondering over wat nog uit de grond komt gerekend naar
de grote droogte, de landbouwer dus niet op grote uitkomsten
kan rekenen. Maar het is geen land, waar het niemand voor de
wind gaat. Er was inderdaad iets, dat dit jaar wel alles mee had.
En dat waren de herverkavelingswerken. De aannemers van de
bestekken van wegenaanleg, het maken van waterleidingen en het
egaliseren. Die hebben het met deze zomer uitstekend getroffen
en uiteindelijk is de landbouw daar ook in zoverre bij gebaat,
dat de werken door de droogte weinig of liever helemaal geen
structuurbedervende gevolgen hadden.
Er komt deze winter nog een flinke ruk en dan is men toe aan
uitvoering van het laatste werkplan. In 1961 is de herverkaveling
voor Tholen achter de rug en is er bijna 67 miljoen gulden aan ons
gebied besteed.
Hoe is de stand
Het werkplan 1959 is dus wel bijzonder
vlot verlopen. Gerekend naar datgene wat
we vorig jaar augustus over dat werkplan
hebben aangekondigd, kreeg het nog een
uitbreiding. Immers, het gehele gebied rond
Sint-Annaland is er bijgekomen en wordt
deze winter uitgevoerd, ja is praktisch al
geheel aanbesteed. Het grootste wegenplan
werd dit jaar op tafel gelegd en verkreeg
uitvoering. Het betreft niet minder dan 38
tot 40 km weg, waarvan de firma Snep
vangers te Apeldoorn het grootste deel
onder handen heeft en daarnaast ook de
firma Janse te Middelburg en de aannemer
Versluijs. Bekend is dat hierdoor rond Sint-
Annaland de in- en uitkomst zeer werd en
nog wordt bemoeilijkt, zulks temeer omdat
hier en daar ook een duiker moet worden
gelegd.
Reeds nu staat vast, dat een voortreffe
lijke ontsluiting wordt verkregen. Trouwens
over de grote verbetering door deze nieuwe
wegen en waterlopen is ieder het allang
eens. Vermeldenswaard hierbij is, dat mo
menteel de laatste laag (deklaag) op de
A-weg Poortvliet-Sint-Annaland wordt ge
bracht en deze daarmee dus definitief is af
gewerkt, een van de voornaamste en beste
ontsluitingen, die via de Herverkaveling is
verkregen.
De stand van de Herverkaveling is zo
danig, dat de Weihoek zo goed als klaar is.
Er zijn nog twee draglines bezig de laatste
hand te leggen aan de grootste, van de
herverkavelingsbestekken op Tholen, maar
waarvan ook wel het meeste resultaat mag
worden verwacht: de Weihoekverandering.
Reeds eerder hebben we daarop geatten
deerd.
Laten we er niet verder op ingaan, wat
reeds klaar is, maar liever meedelen, wat
nog dient te gebeuren. Dat is veel eenvoudi
ger. Na aanstaande winter (in Sint-Anna
land) blijft nog over: Priestermeet onder
Poortvliet, de Middelland, Muye en Oude-
landpolder van Sint-Maartensdijk en de
Pluimpot van Scherpenisse en Sint-Maar
tensdijk. Da's al. Voor wat de Pluimpot be
treft ligt het in de h.^',peling dat deze winter
in cultuur te brengén met als arbeids
voorziening handkracht. In de Pluimpot
zal 143^2 ha boerencultuurgrond worden aan
gelegd. In totaal moeten nog ongeveer
20 km nieuwe wegen worden aangelegd.
Dit najaar en winter zal dus verder uit
gevoerd worden de Oudelandpolder van
Sint-Annaland en de Uiterst Nieuwland van
Sint-Maartensdijk, waar reeds wegen en wa
terlopen zijn getrokken of waarmee men
doende is.
Definitieve toedeling
De definitieve toedeling der kavels werd
reeds een feit in de gemeenten Oud-Vosse
meer, Tholen en in Poortvliet zuidwestelijk
van de oude provinciale weg. Dit is altijd 't
zwaartepunt, het grootste probleem van de
Herkaveling geweest.
Wanneer men dan hoort dat de reclames
in Poortvliet-zuid tot één is teruggebracht
en voor wat het gebied Oud-Vossemeer
betreft tot twee, terwijl het voor Tholen
nog niet zeker is, maar weinig meer schijnt
te worden, dan mag dit resultaat wel tot
bijzondere dankbaarheid stemmen. Dit be
tekent niet, dat er dus in Poortvliet 99
van de betrokkenen nu persé juicht over die
toedeling, dit betekent wel, dat een zeer
groot deel daarvan ten volle tevreden is en
het andere deel zich bij die toedeling kon
neerleggen. Het is nu eenmaal onbestaan
baar het naar ieders zin te kunnen maken.
Nochtans is deze uitkomst verblijdend en
mag Sint-Annaland in dit opzicht hoop
vol gestemd zijn, waar men kan verwachten,
dat half september de definitieve toedeling
bekend zal zijn. Dat dit heel wat hoofdbre
kens, enorm veel overleg van de sub-com
missie en van de heren H. de Koning, G. Th.
Beukman en ir A. W. Wilting kostte, kan
men gerust van ons aannemen. Men mag
trouwens wel weten, dat de drie verschil
lende diensten van het Bureau Herverka
veling Tholen, t.w. de cultuurtechnische, de
rijkslandbouwvoorlichtingdienst en het ka
daster juist in onze streek tot een unieke
samenwerking zijn gekomen, wat zowel de
uitvoering deed versnellen als het belang
van betrokkenen beter deed behartigen. In
dit verband is het Bureau van Uitvoering
anderzijds de betrokkenen dankbaar voor
de medewerking op hun beurt, zoals met
name dit jaar in Sint-Annaland is gebleken,
waar menig landbouwer het door aanleg van
wegen en het trekken van watersloten niet
gemakkelijk heeft gehad, maar deze last
manmoedig en met inschikkelijkheid wist te
dragen. Dat dit voor beide „partijen" voor
delig is, spreekt als vanzelf.
Daarom ook wordt gehoopt, dat men het
laatste ogenblik geen teleurstelling meer zal
geven, door het land te laten vervuilen,
waar men later bij de definitieve toedeling
dan toch weer voor opdraait. Men kan zich
indenken, dat nu niet bepaald meer extra
zorg wordt besteed, maar ziet het toch wel
als een morele plicht tegenover de naaste,
dat er van behoorlijke zorg sprake blijft.
Laten betrokkenen zich bij vragen of op
merkingen wenden tot de aangewezen amb
tenaren. Er is geen bezwaar tegen om een
of ander met een uitvoerder of opzichter
van een aannemer te bespreken, maar iets
officieels kan alleen door het Bureau van
Uitvoering worden meegedeeld. Daarom is
het beter zich tot dat bureau te wenden.
Wekelijks wordt daartoe op de beurs te
Sint-Annaland zitting gehouden, terwijl er
binnenkort bij de nieuwe veiling een barak
wordt geplaatst, waar ieder uur van de
(normale) dag iemand aanwezig zal zijn om
vragen te beantwoorden, die op het com-
plexwerk (niet op toedeling) betrekking
hebben. Het ligt in de bedoeling, dat de
wegenaanleg rond Sint-Annaland begin ok
tober klaar is. Voor de Van Haaften en de
Hollarepolder onder Oud-Vossemeer zal nog
een aparte bemaling worden aangebracht.
De electrificatie en de watervoorziening is
voor de winter vrijwel geheel afgewerkt.
Wanneer de wegen klaar zijn, is men er
ook met elektriciteit en waterleiding.
We zouden niet graag beweren bij af
sluiting van dit artikel, dat men over de
Herverkaveling alléén maar kan juichen. Er
vonden en vinden nog steeds ingrijpende
veranderingen plaats, die niet altijd gemak
kelijk te verwerken zijn, die niet voor ieder
alleen maar voordelen oplevert. Bovendien
mogen we de „Herverkavelingslast" die er
de komende jaren uit zal voortvloeien niet
wegcijferen. En toch menen we dat onze
streek door deze „aderlating" verjongd te
voorschijn treedt, dat men het geheel over
ziende van een grote verbetering zal mo
gen spreken, misschien nog niet de eerste
paar jaar, misschien niet meer voor de
oudere mensen uit onze landbouw, maar on
getwijfeld voor hen die niet over de helft
zijn van hun werkzaam leven en zeker voor
de jongeren, die zonder gehechtheid aan het
oude, traditionele zullen profiteren van de
grote verbetering der wegen, de doelmatige
ontwatering en de saamgevoegde kavels.
Daarop willen we in een volgend artikel
nog even terugkomen, wanneer we eens
bijzondere aandacht willen schenken aan de
„verplaatsing van boerderijen".
vandaag bestelt, morgen thuis. En daarom
ook rijdt er iedere morgen uit de garage
Van Poortvliet een 12 tonner naar Rotter
dam, die 's avonds rond een uur of acht
stampende vol geladen de nieuwe haring,
de tuinstoelen, de speelgoederen, de boeken,
de drogistartikelen, de landbouwgereed
schappen, de weet U en ik veel wat voor
goederen allemaal aanvoert en de andere
dag ter bestemder plaatse distribueert, ter
wijl alweer een 12 tonner naar Roterdam is
gereden om hetzelfde liedje te herhalen drie
honderd en zoveel keer op een jaar.
Uitbreiding
En dit alles was ook oorzaak, dat de
firma Van Poortvliet in een steeds benarder
positie geraakte, wat zijn garage en opslag-
De Herverkaveling had dit jaar
de zon in de rug
.Zeelands Expresse" draait al bijna 35 jaar
dagelijks zijn kilometers
Accelerando" te St. Annaland in het nieuw
Demonstratie van kunstmestspreider
Nabeweiding kan een extraatje geven
Het hart is nooit neutraal
ruimte betrof. Medewerking van gemeente,
van de Herverkaveling en de nodige door
zetting was nodig om dit probleem op te
heffen.
En het probleem is opgelost. Met een par
keerruimte van 1600 m2, met een eigen ben
zinepomp, met een moderne nieuwe garage
van 25 x 10 meter, die aan de bestaande
ruimte van 25 x 9,5 meter werd toegevoegd.
Een moderne garage met 5 boxen, een
Een klein kijkje op een
groot bedrijf. De nieuwe
garage met 5 boxen en
een gedeelte van de oude
garage van het vervoers
bedrijf J. van Poortvliet
te Oud-Vossemeer.
Zeven wagens met 2 opleggers met een - - n
■„■„i vm sik m»
jaarlijks vervanging van een nieuwe vracht
wagen (wie snapt het dat dit mogelijk is
op een pakje van 1.50?) lijkt het haast,
dat dit bedrijf het nu wel even uit kan
zingen Maar dan wordt vergeten, dat zich
alweer een nieuw tijdperk heeft aangediend.
Nog vrijwel onopgemerkt, zoals 35 jaar
geleden vrijwel onopgemerkt de as het schip
een loer ging draaien. Een feit is, dat er
zich achter de schermen, die rond de En
gelse en Amerikaanse fabriekshallen staan
opgesteld, een revolutie op het gebied van
de vervoersmiddelen bezig is te voltrekken.
Maandenlang reeds werkt men koortsachtig
aan de idee, zoekend naar de beste vorm
waarin het principe kan worden uitgewerkt,
opgezweept door een concurrentiestrijd, die
al is ontstaan, toen de eerste geruchten over
die nieuwe revolutie op het gebied van de
vervoersmiddelen in feite nog niemand, be
halve de ingewijden, interesseerde. Want-
de „pakjes" nu wel tijdig -in elk geval
zo vlug mogelijk bij de klanten zijn
bezorgd. Zorgen er ook voor dat de goede
ren die naar Rotterdam of Middelburg ver
zonden moeten, met spoed op hun bestem
ming zijn. Daar doet de ouwe, trouwe
vliet te Oud-Vossemeer en al onze andere
vrachtvervoeders uit de streek van een krui
sing tussen een auto, een vliegtuig en een
schip, een voertuig, dat vrijwel niet af
hankelijk is van het aardoppervlak waar
over het zich voortbeweegt, dat zweeft over
water en land en dat daardoor geen kostbare
en moeilijk aan te leggen wegen vereist
Denkt U soms, dat we nog kortgeleden
Het was in september 1924, dat de heer Jan van Poortvliet uit de
Kalisbuurt te Oud-Vossemeer met een vrachtwagentje en dan
tweemaal per week een lijndienst begon op Bergen op Zoom. Het
was weer in september, maar dan van het jaar 1929, dat hij een
lijndienst opende voor vrachtvervoer op Rotterdam, ook tweemaal
per week.
Wij schrijven nu bijna september 1959 en het bedrijf van de heer
J. van Poortvliet te Oud-Vossemeer, nu van Rotterdam tot Middel
burg bekend als „Zeelands Expresse" is uitgegroeid tot een
dagelijkse lijndienst op Rotterdam, een om de andere dag be
zorging in Roosendaal, Breda en Middelburg, een bedrijf met
52 ton rollend materiaal, 13 werknemers, twee flinke garages en
een vervoer van om en nabij de 21.000 ton per jaar, waartoe een
afstandje wordt afgelegd van 270.000 kilometer.
Iedere gemeente gespecialiseerd
Is het ook U misschien opgevallen dat
zelfs ieder van onze eilandgemeenten zijn
specialiteit heeft. Tholen is het kenmerk van
oesters en mosselen, Poortvliet heeft zijn
derdrogerij, St.-Maartensdijk weet de groot
ste te zijn voor wat de uitjespellerij betreft,
Stavenisse geurt met zijn bloembollen, Sint-
Annaland is zich bewust van flinke aan
nemers van weg- en waterbouwkundige
werken en Oud-Vossemeer maakt een uit
banketfabriek, Scherpenisse zijn groenvoe- zondering bij het vervoerswezen. Daar
tussendoor zijn er in al die gemeenten vol
doende variaties. Ook Tholen heeft wel zijn
expediteurs, ook Sint-Maartensdijk kent zijn
aannemers van wegen, en ga zo maar door,
maar ergens is er in elke gemeente toch
een zekere top, een zekere specialiteit. En
zo heeft Oud-Vossemeer niet alleen maar
het uitgebreide en uitstekend geoutilleerde
passagiersvervoersbedrijf vanwege Van der
Klundert's Tours, het heeft ook de grootste
vrachtvervoerder van de streek in de Van
Poortvliets.
Afgedaan
Het is nog maar kort geleden, dat in ons
blad het bericht verscheen, dat de laatste
beurtvaarder uit de streek (schipper Theu-
nisse van Sint-Annaland) als zodanig op
hield te bestaan.
En is het niet zo, dat de eerste stap
daartoe reeds 35 jaar geleden is gezet. Met
de tijd staat ook de ontwikkeling niet stil.
Integendeel, dat laatste ging met reuze
sprongen vooruit en bereikt thans zelfs een
duizelingwekkende vaart. Het is niet alleen
een kwestie van uitbreiding, nee, ook de
firma van Poortvliet heeft moeten kiezen
tussen een aanpassing of een verdwijning.
Een dagelijkse dienst of helemaal geen
dienst meer. Dat is nu eenmaal wat de harde
economie in het huidig bestel eist. De klant,
ook die van dé firma van Poortvliet, eist:
Crosley, een 12 tonner met een reuzen-
trekker uit de oorlogstijd, die reeds zon
„kelder" smeerinrichting met een uitstekende 800.00C^lometer^'"o^ar^hdpen^de Jul"'VeraTzénrï^las°U toch^déTe-
verüchting. Voor dat alles hebben de aan- j m^Daaram ^p^ ,iZ ftuig", de
gentje, dat dagelijks het eiland „rondschar- >°ot aan de stam van de vervoersmiddelen,
relt". Daarvoor ijveren de 5 man „eigen" en die een tocht over de Thames maakte, zwe-
j iTrtnrl aam IrtiocflTi T 7tiTT DotYionnonotipf/
de 8 man ander personeel en daaraan doet
de baas zelf nu al vijf en dertig jaar mee,
waarvan hij dan dertig jaar Rotterdam
aandoet.
rlichting
nemers Gebrs van Driel te Oud-Vossemeer
(bouw garage) en de firma J. en M. Moer
land Zn van Sint-Annaland (riolering en
verharding terrein) gezorgd plus de nodige
zelfwerkzaamheden van de gebroeders van
Poortvliet. Het is voor het oog, dat zich
over de Kalisbuurt laat gaan, niet eens
zichtbaar, maar het ligt en het staat er, nu
achter de bestaande oude garage. En het
betekent voor de omwonenden heel wat min
der narigheid van geparkeerd staande
vrachtwagens in een straat, die zulks nau
welijks toeliet, het betekent heel wat minder
lawaai in de vroege morgen- of de late
avonduren. Deze uitbreiding is ook voor
omwonenden een uitkomst.
Een nieuw tijdperk?
Zo te zien zit het goed met het expeditie
bedrijf van de jubilerende Van Poortvliet.
vend op een kussen van samengeperste
lucht. Óf van de „vliegende schotel", die
over het Kanaal zweefde
Wie beweerde er 35 jaar geleden, dat
het einde van de beurtvaartdienst in onze
streek in zicht was
Wie beweert er nu, dat over 25 jaar de
Van Poortvliet's, de Schotten, de Van
Hij wist met zijn tijd mee te gaan, omdat Rossems, de Geuzes, de Bijls, de Theunis-
een harde noodzaak het hem voorhield: het sens, de Van Driels of welke vrachtver-
één öf het ander. Meegaan of ophouden voerders ons eiland ook rijk is, alles „zwe-
Het blijkt zich aangepast te hebben en met vend" vervoeren, omdat de „as" heeft af-
deze uitbreiding van garageruimte, met gedaan
Het was toch wel een bijzonder ogenblik
voor jong en oud van „Accelerando", toen
ze op afroep van erevoorzitter W. A. Boo
gaard en uit handen van de ere-dirigent M.
P. Lanooy stuk voor stuk het nieuwe uni
form kregen overhandigd. Dit gebeurde za
terdagmiddag tegen zeven uur in een lokaal
van de openbare school te Sint-Annaland.
En daarbij waren behalve de muzikanten
zelf, ook aanwezig, de ereleden (met uit
zondering dan van de 96 jarige enige op
richter D. Goedegebuure, die liever de rond
gang afwachtte), de leden van de gemeen
teraad M. Moerland, C. Ridderhof, F. J.
Stols, opperwachtmeester Wisse en wacht
meester Duine, de heer C. J. C. Boot, de heer
L. A. M. Elenbaas van Scherpenisse als
vertegenwoordiger van de Bond van Mu
ziekgezelschappen op Tholen en St. Filips-
land, de dames van de bestuursleden en
enkele andere genodigden.
Voorzitter A. J. Boogaard noemde het ook
al een bijzonder ogenblik, nu het (na 77
jaar) toch zover was gekomen, dat „Acce-
trots op zijn vereniging, dat het niet alleen
begonnen was de dikke juunactie, maar dat
het die blijkbaar ook tot een goed eind
wilde brengen en zich tot de opbrengst in
Hij vond het prettig nu ook de gelegenheid de kas vloeit, de nodige opoffering blijft ge-
te hebben allen dank te zeggen, die hiertoe troosten. Hij hoopte dat het korps ook in
lerando" het nieuwe pakje zou aantrekken.
al en „knoopje" hadden bijgedragen. Dat
waren in de eerste plaats de leden zelf, die
een „uniformaandeel" hadden neergeteld,
dat waren dezelfde leden door hun aktivi-
teit bij de teelt van dikke juun, het ophalen
van oud papier en het ijveren voor de
emmertjes-aktie, maar dat waren toch ook
vele met de vereniging sympathiserende
inwoners, die een bijdrage schonken of zich
reeds van de nodige loten hadden voorzien.
Voorzitter Boogaard was hen daarvoor al
len zeer erkentelijk. Zijn vader en ere
voorzitter W. A. Boogaard was de tolk van
alle genodigden, toen hij de vereniging met
dit mooie bezit feliciteerde en hen nog vele
bloeiende jaren in uniform toewenste. En
de heer L. A. M. Elenbaas uit Scherpenisse
stelde vast, dat het dit uitstekende muziek
corps zeker toekwam, zoals het tijdens het
laatste jubileum ook op zijn plaats was, dat
„Accelerando" voorzien werd van nieuwe
instrumenten. Oud-dirigent Lanooy was
zijn nieuwe uniform, de gevestigde naam zal
weten hoog te houden.
Nadat de nodige foto's waren genomen,
presenteerde het nieuwe „Accelerando" zich
aan de inwoners en talrijke andere belang
stellenden door 'n muzikale rondgang, waar
bij op talrijke punten front werd gemaakt.
Tegelijkertijd werd de gemeente enigszins
„onveilig gemaakt door een overstelpend
lotjesaanbod. Maar dat nam Sint-Annaland,
nu men 't er over een was dat „Accelerando"
uitstekend voor de dag kwam, op de koop
toe. Zo op de koop toe zelfs, dat er niet
minder dan 2600 loten werden verkocht,
wat een bruto-opbrengst beliep van 652,14
en dat maakte met nog enkele vrijwillige
bijdragen „Accelerando's" week zeer goed,
nu zo'n 800,in het uniformfonds vloeide.
Als tegenprestatie werd het „Hoort de mu
zikanten" door „Accelerando" op deze 15e
augustus-stille-mooie-zomeravond extra on
derstreept.
De muziekvereniging „Accelerando" te Sint-Anneland in het nieuw.