WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND Herverkavelingswerken verliepen Van tweemaal per week naar Bergen tot een dagelijkse dienst op Rotterdam. „Accelerando" in uniform WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT „Zeelands Expresse" draait vijl en dertig jaar. In september 't laatste werkplan tilt J33I* PGUZ6 vlot« St.Annaland kan definitieve toedeling over enkele weken tegemoet zien De redactie legt U deze week voort 15e jaargang No. 39 21 augustus 1959 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47 Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 57 b.g.g. 246 - Giro 124407 Abonnementen 1.35 per kwartaal franko p.p. 1.65 inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 Advertenties worden tot WOENSDAGAVOND aangenomen Het landbouwjaar 1959, is al te droog om er in zijn totaal een grote kilo-opbrengst van te verwachten. Toch moet menigeen nog verwonderd staan over hetgeen dit bijzonder droge jaar oplevert, In het algemeen is de graanoogst bepaald niet slecht te noemen. Er zijn percelen aardappelen, die dank zij de tot dusver gunstige prijs ook nog een behoorlijke financiële uitkomst opleveren. En de suikerbieten hebben door de voor vele andere producten wel wat te late regenbuien nog een behoorlijk opkik- kertje gekregen. Dit alles neemt niet weg, dat er naast die verwondering over wat nog uit de grond komt gerekend naar de grote droogte, de landbouwer dus niet op grote uitkomsten kan rekenen. Maar het is geen land, waar het niemand voor de wind gaat. Er was inderdaad iets, dat dit jaar wel alles mee had. En dat waren de herverkavelingswerken. De aannemers van de bestekken van wegenaanleg, het maken van waterleidingen en het egaliseren. Die hebben het met deze zomer uitstekend getroffen en uiteindelijk is de landbouw daar ook in zoverre bij gebaat, dat de werken door de droogte weinig of liever helemaal geen structuurbedervende gevolgen hadden. Er komt deze winter nog een flinke ruk en dan is men toe aan uitvoering van het laatste werkplan. In 1961 is de herverkaveling voor Tholen achter de rug en is er bijna 67 miljoen gulden aan ons gebied besteed. Hoe is de stand Het werkplan 1959 is dus wel bijzonder vlot verlopen. Gerekend naar datgene wat we vorig jaar augustus over dat werkplan hebben aangekondigd, kreeg het nog een uitbreiding. Immers, het gehele gebied rond Sint-Annaland is er bijgekomen en wordt deze winter uitgevoerd, ja is praktisch al geheel aanbesteed. Het grootste wegenplan werd dit jaar op tafel gelegd en verkreeg uitvoering. Het betreft niet minder dan 38 tot 40 km weg, waarvan de firma Snep vangers te Apeldoorn het grootste deel onder handen heeft en daarnaast ook de firma Janse te Middelburg en de aannemer Versluijs. Bekend is dat hierdoor rond Sint- Annaland de in- en uitkomst zeer werd en nog wordt bemoeilijkt, zulks temeer omdat hier en daar ook een duiker moet worden gelegd. Reeds nu staat vast, dat een voortreffe lijke ontsluiting wordt verkregen. Trouwens over de grote verbetering door deze nieuwe wegen en waterlopen is ieder het allang eens. Vermeldenswaard hierbij is, dat mo menteel de laatste laag (deklaag) op de A-weg Poortvliet-Sint-Annaland wordt ge bracht en deze daarmee dus definitief is af gewerkt, een van de voornaamste en beste ontsluitingen, die via de Herverkaveling is verkregen. De stand van de Herverkaveling is zo danig, dat de Weihoek zo goed als klaar is. Er zijn nog twee draglines bezig de laatste hand te leggen aan de grootste, van de herverkavelingsbestekken op Tholen, maar waarvan ook wel het meeste resultaat mag worden verwacht: de Weihoekverandering. Reeds eerder hebben we daarop geatten deerd. Laten we er niet verder op ingaan, wat reeds klaar is, maar liever meedelen, wat nog dient te gebeuren. Dat is veel eenvoudi ger. Na aanstaande winter (in Sint-Anna land) blijft nog over: Priestermeet onder Poortvliet, de Middelland, Muye en Oude- landpolder van Sint-Maartensdijk en de Pluimpot van Scherpenisse en Sint-Maar tensdijk. Da's al. Voor wat de Pluimpot be treft ligt het in de h.^',peling dat deze winter in cultuur te brengén met als arbeids voorziening handkracht. In de Pluimpot zal 143^2 ha boerencultuurgrond worden aan gelegd. In totaal moeten nog ongeveer 20 km nieuwe wegen worden aangelegd. Dit najaar en winter zal dus verder uit gevoerd worden de Oudelandpolder van Sint-Annaland en de Uiterst Nieuwland van Sint-Maartensdijk, waar reeds wegen en wa terlopen zijn getrokken of waarmee men doende is. Definitieve toedeling De definitieve toedeling der kavels werd reeds een feit in de gemeenten Oud-Vosse meer, Tholen en in Poortvliet zuidwestelijk van de oude provinciale weg. Dit is altijd 't zwaartepunt, het grootste probleem van de Herkaveling geweest. Wanneer men dan hoort dat de reclames in Poortvliet-zuid tot één is teruggebracht en voor wat het gebied Oud-Vossemeer betreft tot twee, terwijl het voor Tholen nog niet zeker is, maar weinig meer schijnt te worden, dan mag dit resultaat wel tot bijzondere dankbaarheid stemmen. Dit be tekent niet, dat er dus in Poortvliet 99 van de betrokkenen nu persé juicht over die toedeling, dit betekent wel, dat een zeer groot deel daarvan ten volle tevreden is en het andere deel zich bij die toedeling kon neerleggen. Het is nu eenmaal onbestaan baar het naar ieders zin te kunnen maken. Nochtans is deze uitkomst verblijdend en mag Sint-Annaland in dit opzicht hoop vol gestemd zijn, waar men kan verwachten, dat half september de definitieve toedeling bekend zal zijn. Dat dit heel wat hoofdbre kens, enorm veel overleg van de sub-com missie en van de heren H. de Koning, G. Th. Beukman en ir A. W. Wilting kostte, kan men gerust van ons aannemen. Men mag trouwens wel weten, dat de drie verschil lende diensten van het Bureau Herverka veling Tholen, t.w. de cultuurtechnische, de rijkslandbouwvoorlichtingdienst en het ka daster juist in onze streek tot een unieke samenwerking zijn gekomen, wat zowel de uitvoering deed versnellen als het belang van betrokkenen beter deed behartigen. In dit verband is het Bureau van Uitvoering anderzijds de betrokkenen dankbaar voor de medewerking op hun beurt, zoals met name dit jaar in Sint-Annaland is gebleken, waar menig landbouwer het door aanleg van wegen en het trekken van watersloten niet gemakkelijk heeft gehad, maar deze last manmoedig en met inschikkelijkheid wist te dragen. Dat dit voor beide „partijen" voor delig is, spreekt als vanzelf. Daarom ook wordt gehoopt, dat men het laatste ogenblik geen teleurstelling meer zal geven, door het land te laten vervuilen, waar men later bij de definitieve toedeling dan toch weer voor opdraait. Men kan zich indenken, dat nu niet bepaald meer extra zorg wordt besteed, maar ziet het toch wel als een morele plicht tegenover de naaste, dat er van behoorlijke zorg sprake blijft. Laten betrokkenen zich bij vragen of op merkingen wenden tot de aangewezen amb tenaren. Er is geen bezwaar tegen om een of ander met een uitvoerder of opzichter van een aannemer te bespreken, maar iets officieels kan alleen door het Bureau van Uitvoering worden meegedeeld. Daarom is het beter zich tot dat bureau te wenden. Wekelijks wordt daartoe op de beurs te Sint-Annaland zitting gehouden, terwijl er binnenkort bij de nieuwe veiling een barak wordt geplaatst, waar ieder uur van de (normale) dag iemand aanwezig zal zijn om vragen te beantwoorden, die op het com- plexwerk (niet op toedeling) betrekking hebben. Het ligt in de bedoeling, dat de wegenaanleg rond Sint-Annaland begin ok tober klaar is. Voor de Van Haaften en de Hollarepolder onder Oud-Vossemeer zal nog een aparte bemaling worden aangebracht. De electrificatie en de watervoorziening is voor de winter vrijwel geheel afgewerkt. Wanneer de wegen klaar zijn, is men er ook met elektriciteit en waterleiding. We zouden niet graag beweren bij af sluiting van dit artikel, dat men over de Herverkaveling alléén maar kan juichen. Er vonden en vinden nog steeds ingrijpende veranderingen plaats, die niet altijd gemak kelijk te verwerken zijn, die niet voor ieder alleen maar voordelen oplevert. Bovendien mogen we de „Herverkavelingslast" die er de komende jaren uit zal voortvloeien niet wegcijferen. En toch menen we dat onze streek door deze „aderlating" verjongd te voorschijn treedt, dat men het geheel over ziende van een grote verbetering zal mo gen spreken, misschien nog niet de eerste paar jaar, misschien niet meer voor de oudere mensen uit onze landbouw, maar on getwijfeld voor hen die niet over de helft zijn van hun werkzaam leven en zeker voor de jongeren, die zonder gehechtheid aan het oude, traditionele zullen profiteren van de grote verbetering der wegen, de doelmatige ontwatering en de saamgevoegde kavels. Daarop willen we in een volgend artikel nog even terugkomen, wanneer we eens bijzondere aandacht willen schenken aan de „verplaatsing van boerderijen". vandaag bestelt, morgen thuis. En daarom ook rijdt er iedere morgen uit de garage Van Poortvliet een 12 tonner naar Rotter dam, die 's avonds rond een uur of acht stampende vol geladen de nieuwe haring, de tuinstoelen, de speelgoederen, de boeken, de drogistartikelen, de landbouwgereed schappen, de weet U en ik veel wat voor goederen allemaal aanvoert en de andere dag ter bestemder plaatse distribueert, ter wijl alweer een 12 tonner naar Roterdam is gereden om hetzelfde liedje te herhalen drie honderd en zoveel keer op een jaar. Uitbreiding En dit alles was ook oorzaak, dat de firma Van Poortvliet in een steeds benarder positie geraakte, wat zijn garage en opslag- De Herverkaveling had dit jaar de zon in de rug .Zeelands Expresse" draait al bijna 35 jaar dagelijks zijn kilometers Accelerando" te St. Annaland in het nieuw Demonstratie van kunstmestspreider Nabeweiding kan een extraatje geven Het hart is nooit neutraal ruimte betrof. Medewerking van gemeente, van de Herverkaveling en de nodige door zetting was nodig om dit probleem op te heffen. En het probleem is opgelost. Met een par keerruimte van 1600 m2, met een eigen ben zinepomp, met een moderne nieuwe garage van 25 x 10 meter, die aan de bestaande ruimte van 25 x 9,5 meter werd toegevoegd. Een moderne garage met 5 boxen, een Een klein kijkje op een groot bedrijf. De nieuwe garage met 5 boxen en een gedeelte van de oude garage van het vervoers bedrijf J. van Poortvliet te Oud-Vossemeer. Zeven wagens met 2 opleggers met een - - n ■„■„i vm sik m» jaarlijks vervanging van een nieuwe vracht wagen (wie snapt het dat dit mogelijk is op een pakje van 1.50?) lijkt het haast, dat dit bedrijf het nu wel even uit kan zingen Maar dan wordt vergeten, dat zich alweer een nieuw tijdperk heeft aangediend. Nog vrijwel onopgemerkt, zoals 35 jaar geleden vrijwel onopgemerkt de as het schip een loer ging draaien. Een feit is, dat er zich achter de schermen, die rond de En gelse en Amerikaanse fabriekshallen staan opgesteld, een revolutie op het gebied van de vervoersmiddelen bezig is te voltrekken. Maandenlang reeds werkt men koortsachtig aan de idee, zoekend naar de beste vorm waarin het principe kan worden uitgewerkt, opgezweept door een concurrentiestrijd, die al is ontstaan, toen de eerste geruchten over die nieuwe revolutie op het gebied van de vervoersmiddelen in feite nog niemand, be halve de ingewijden, interesseerde. Want- de „pakjes" nu wel tijdig -in elk geval zo vlug mogelijk bij de klanten zijn bezorgd. Zorgen er ook voor dat de goede ren die naar Rotterdam of Middelburg ver zonden moeten, met spoed op hun bestem ming zijn. Daar doet de ouwe, trouwe vliet te Oud-Vossemeer en al onze andere vrachtvervoeders uit de streek van een krui sing tussen een auto, een vliegtuig en een schip, een voertuig, dat vrijwel niet af hankelijk is van het aardoppervlak waar over het zich voortbeweegt, dat zweeft over water en land en dat daardoor geen kostbare en moeilijk aan te leggen wegen vereist Denkt U soms, dat we nog kortgeleden Het was in september 1924, dat de heer Jan van Poortvliet uit de Kalisbuurt te Oud-Vossemeer met een vrachtwagentje en dan tweemaal per week een lijndienst begon op Bergen op Zoom. Het was weer in september, maar dan van het jaar 1929, dat hij een lijndienst opende voor vrachtvervoer op Rotterdam, ook tweemaal per week. Wij schrijven nu bijna september 1959 en het bedrijf van de heer J. van Poortvliet te Oud-Vossemeer, nu van Rotterdam tot Middel burg bekend als „Zeelands Expresse" is uitgegroeid tot een dagelijkse lijndienst op Rotterdam, een om de andere dag be zorging in Roosendaal, Breda en Middelburg, een bedrijf met 52 ton rollend materiaal, 13 werknemers, twee flinke garages en een vervoer van om en nabij de 21.000 ton per jaar, waartoe een afstandje wordt afgelegd van 270.000 kilometer. Iedere gemeente gespecialiseerd Is het ook U misschien opgevallen dat zelfs ieder van onze eilandgemeenten zijn specialiteit heeft. Tholen is het kenmerk van oesters en mosselen, Poortvliet heeft zijn derdrogerij, St.-Maartensdijk weet de groot ste te zijn voor wat de uitjespellerij betreft, Stavenisse geurt met zijn bloembollen, Sint- Annaland is zich bewust van flinke aan nemers van weg- en waterbouwkundige werken en Oud-Vossemeer maakt een uit banketfabriek, Scherpenisse zijn groenvoe- zondering bij het vervoerswezen. Daar tussendoor zijn er in al die gemeenten vol doende variaties. Ook Tholen heeft wel zijn expediteurs, ook Sint-Maartensdijk kent zijn aannemers van wegen, en ga zo maar door, maar ergens is er in elke gemeente toch een zekere top, een zekere specialiteit. En zo heeft Oud-Vossemeer niet alleen maar het uitgebreide en uitstekend geoutilleerde passagiersvervoersbedrijf vanwege Van der Klundert's Tours, het heeft ook de grootste vrachtvervoerder van de streek in de Van Poortvliets. Afgedaan Het is nog maar kort geleden, dat in ons blad het bericht verscheen, dat de laatste beurtvaarder uit de streek (schipper Theu- nisse van Sint-Annaland) als zodanig op hield te bestaan. En is het niet zo, dat de eerste stap daartoe reeds 35 jaar geleden is gezet. Met de tijd staat ook de ontwikkeling niet stil. Integendeel, dat laatste ging met reuze sprongen vooruit en bereikt thans zelfs een duizelingwekkende vaart. Het is niet alleen een kwestie van uitbreiding, nee, ook de firma van Poortvliet heeft moeten kiezen tussen een aanpassing of een verdwijning. Een dagelijkse dienst of helemaal geen dienst meer. Dat is nu eenmaal wat de harde economie in het huidig bestel eist. De klant, ook die van dé firma van Poortvliet, eist: Crosley, een 12 tonner met een reuzen- trekker uit de oorlogstijd, die reeds zon „kelder" smeerinrichting met een uitstekende 800.00C^lometer^'"o^ar^hdpen^de Jul"'VeraTzénrï^las°U toch^déTe- verüchting. Voor dat alles hebben de aan- j m^Daaram ^p^ ,iZ ftuig", de gentje, dat dagelijks het eiland „rondschar- >°ot aan de stam van de vervoersmiddelen, relt". Daarvoor ijveren de 5 man „eigen" en die een tocht over de Thames maakte, zwe- j iTrtnrl aam IrtiocflTi T 7tiTT DotYionnonotipf/ de 8 man ander personeel en daaraan doet de baas zelf nu al vijf en dertig jaar mee, waarvan hij dan dertig jaar Rotterdam aandoet. rlichting nemers Gebrs van Driel te Oud-Vossemeer (bouw garage) en de firma J. en M. Moer land Zn van Sint-Annaland (riolering en verharding terrein) gezorgd plus de nodige zelfwerkzaamheden van de gebroeders van Poortvliet. Het is voor het oog, dat zich over de Kalisbuurt laat gaan, niet eens zichtbaar, maar het ligt en het staat er, nu achter de bestaande oude garage. En het betekent voor de omwonenden heel wat min der narigheid van geparkeerd staande vrachtwagens in een straat, die zulks nau welijks toeliet, het betekent heel wat minder lawaai in de vroege morgen- of de late avonduren. Deze uitbreiding is ook voor omwonenden een uitkomst. Een nieuw tijdperk? Zo te zien zit het goed met het expeditie bedrijf van de jubilerende Van Poortvliet. vend op een kussen van samengeperste lucht. Óf van de „vliegende schotel", die over het Kanaal zweefde Wie beweerde er 35 jaar geleden, dat het einde van de beurtvaartdienst in onze streek in zicht was Wie beweert er nu, dat over 25 jaar de Van Poortvliet's, de Schotten, de Van Hij wist met zijn tijd mee te gaan, omdat Rossems, de Geuzes, de Bijls, de Theunis- een harde noodzaak het hem voorhield: het sens, de Van Driels of welke vrachtver- één öf het ander. Meegaan of ophouden voerders ons eiland ook rijk is, alles „zwe- Het blijkt zich aangepast te hebben en met vend" vervoeren, omdat de „as" heeft af- deze uitbreiding van garageruimte, met gedaan Het was toch wel een bijzonder ogenblik voor jong en oud van „Accelerando", toen ze op afroep van erevoorzitter W. A. Boo gaard en uit handen van de ere-dirigent M. P. Lanooy stuk voor stuk het nieuwe uni form kregen overhandigd. Dit gebeurde za terdagmiddag tegen zeven uur in een lokaal van de openbare school te Sint-Annaland. En daarbij waren behalve de muzikanten zelf, ook aanwezig, de ereleden (met uit zondering dan van de 96 jarige enige op richter D. Goedegebuure, die liever de rond gang afwachtte), de leden van de gemeen teraad M. Moerland, C. Ridderhof, F. J. Stols, opperwachtmeester Wisse en wacht meester Duine, de heer C. J. C. Boot, de heer L. A. M. Elenbaas van Scherpenisse als vertegenwoordiger van de Bond van Mu ziekgezelschappen op Tholen en St. Filips- land, de dames van de bestuursleden en enkele andere genodigden. Voorzitter A. J. Boogaard noemde het ook al een bijzonder ogenblik, nu het (na 77 jaar) toch zover was gekomen, dat „Acce- trots op zijn vereniging, dat het niet alleen begonnen was de dikke juunactie, maar dat het die blijkbaar ook tot een goed eind wilde brengen en zich tot de opbrengst in Hij vond het prettig nu ook de gelegenheid de kas vloeit, de nodige opoffering blijft ge- te hebben allen dank te zeggen, die hiertoe troosten. Hij hoopte dat het korps ook in lerando" het nieuwe pakje zou aantrekken. al en „knoopje" hadden bijgedragen. Dat waren in de eerste plaats de leden zelf, die een „uniformaandeel" hadden neergeteld, dat waren dezelfde leden door hun aktivi- teit bij de teelt van dikke juun, het ophalen van oud papier en het ijveren voor de emmertjes-aktie, maar dat waren toch ook vele met de vereniging sympathiserende inwoners, die een bijdrage schonken of zich reeds van de nodige loten hadden voorzien. Voorzitter Boogaard was hen daarvoor al len zeer erkentelijk. Zijn vader en ere voorzitter W. A. Boogaard was de tolk van alle genodigden, toen hij de vereniging met dit mooie bezit feliciteerde en hen nog vele bloeiende jaren in uniform toewenste. En de heer L. A. M. Elenbaas uit Scherpenisse stelde vast, dat het dit uitstekende muziek corps zeker toekwam, zoals het tijdens het laatste jubileum ook op zijn plaats was, dat „Accelerando" voorzien werd van nieuwe instrumenten. Oud-dirigent Lanooy was zijn nieuwe uniform, de gevestigde naam zal weten hoog te houden. Nadat de nodige foto's waren genomen, presenteerde het nieuwe „Accelerando" zich aan de inwoners en talrijke andere belang stellenden door 'n muzikale rondgang, waar bij op talrijke punten front werd gemaakt. Tegelijkertijd werd de gemeente enigszins „onveilig gemaakt door een overstelpend lotjesaanbod. Maar dat nam Sint-Annaland, nu men 't er over een was dat „Accelerando" uitstekend voor de dag kwam, op de koop toe. Zo op de koop toe zelfs, dat er niet minder dan 2600 loten werden verkocht, wat een bruto-opbrengst beliep van 652,14 en dat maakte met nog enkele vrijwillige bijdragen „Accelerando's" week zeer goed, nu zo'n 800,in het uniformfonds vloeide. Als tegenprestatie werd het „Hoort de mu zikanten" door „Accelerando" op deze 15e augustus-stille-mooie-zomeravond extra on derstreept. De muziekvereniging „Accelerando" te Sint-Anneland in het nieuw.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1959 | | pagina 1