WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND I Vandaag stroomt water in nieuwe Sint Annalandse haven. - wam Voor de Rechtbank NT IEDER WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Met een week of zes ook schepen binnen* Oude haven wordt nog dit jaar afgesloten. Dc redactie legt U deze week voor: Vanavond Fritz Altmann in Tholen. THOLEN 15e jaargang No. 34 17 juli 1959 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47 Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 57 b.g.g. 246 - Giro 124407 Abonnementen 1.35 per kwartaal franko p.p. 1.65 inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 Advertenties worden tot WOENSDAGAVOND aangenomen NORMAAL VERLOOP Behoudens een tegenslag met de geslagen stalen damwand is het werk voor aanleg van deze nieuwe haven normaal verlopen. Zoals reeds opgemerkt werd door de aanne mer n.v. Sanders te Delft op 4 juni 1958 be gonnen met de eigenlijke werkzaamheden. Tevoren waren door 't ingenieursbureau Witteveen en Bos te Deventer, welk bureau voor dagelijks toezicht op 't werk zorgt, evenals door Rijkswaterstaat grondboringen verricht. Sinds die 4e juni van 't vorige jaar is er door de aannemer 100.000 zand verwerkt. m-5 grond en WËmm, Op 4 juni 1958 begon het grote werk te St. Annaland, de aanleg van een nieuwe getijhaven met een lengte van 400 en een breedte van 140 meter. Zeer waarschijnlijk zal vandaag de nieuwe haven „open" gaan. Open dan alleen nog maar om de verdere werkzaamheden uit te voeren, waarvoor een drijvende hei-installatie nodig is. Na weer een zestal weken zal de nieuwe haven voor de scheepvaart toegankelijk zijn. Dan pas is het gehele werk voor drie vijfde deel klaar en wordt een begin gemaakt met de bouw van twee betonnen en één houten steiger en met het meest primaire gedeelte: de afsluiting van de oude haven, hetgeen tegelijkertijd betekent de verbetering van een zwakke plaats in de ring van de zeewering op het eiland Tholen. DAT IS PRIMAIR Zoals het in het groot gaat bij de Delta werken, waar inzonderheid streeksgewijze de noodzaak daarvan naar de achtergrond wordt gedrongen door de vele plannen die worden gemaakt als uitvloeiende mogelijk heden van dat grote werk, zo gaat het ook in het klein. Bij de aanleg van de nieuwe haven in Sint Annaland wordt er hoege naamd niet meer bij stil gestaan door de inwoners, dat dit een uitvloeisel is gewor den van het feit, dat de oude Sint Anna landse haven met zijn twee kwetsbare cou pures, zijn huizen langs het havenplateau, werd aangemerkt als zwakke plaats in de thoolse zeewering, zoals dat ook het geval was met de havens van Scherpenisse, Sint Maartensdijk en Stavenisse. Zwakke plaat sen, die op de urgentielijst kwamen te staan om te worden verbeterd. Dit betekende voor drie voornoemde gemeenten een afsluiting van de haven zonder dat er iets anders voor in de plaats zou komen. Van twee hiervan Scherpenisse en Sint-Maartensdijk is die afsluiting maanden geleden al een feit geworden. Voor Stavenisse is het defini tief besluit nog hangende en blijkt er dit jaar niets meer van te komen. Voor Sint- Annaland betekent het evenwel niet alléén maar een afsluiting van de oude haven, maar tevens aanleg van een grotere en dan bovendien nog een getij-haven. Rijkswater staat werd terzake door Gedeputeerde sta ten van Zeeland geadviseerd. En dat advies luidde: een landbouwhaven in Sint-Anna- land voor agrarisch Tholen. Het gevolg is dat er thans aan de noorde lijke kant van de Sint-Annalandse dorps kom een grote bedrijvigheid heerst bij de nieuwe havenaanleg, terwijl bovendien de zuidelijke kant van de dorpskom in beroe ring is gebracht door de Herverkaveling, omdat het belangrijke nieuwe thoolse wegen net juist naar die nieuwe haven een samen bundeling vindt. En daarom ook staat alles rond Sint-Annaland zo'n beetje op z'n kop. Daarom is het een schier onafgebroken ge dreun van volle en een gekletter van lege vrachtwagens, daarom wordt het zand voor al door de bewoners op de haven als het ware gegeten, maar daardóór ook zal Sint- Annaland één van de meest bedrijvige ge meenten op het eiland blijven, waar de hoofdslagader klopt van agrarisch Tholen. Populair gezegd heeft Sint-Annaland dus mazzel. Er ligt een belangrijk economisch verschil tussen een haven kwijt raken of een nog grotere, betere in de plaats krijgen. Zelfs al is het vervoer per as dusdanig toegenomen, dat er niets voor een schip schijnt over te blijven, dan nog brengt een haven levendigheid in een gemeente. Er zijn groter wonders gebeurd dan de mogelijkheid, dat deze getijhaven nog eens een pleister plaats gaat worden voor zeiljachten, ook of juist na uitvoering der Deltawerken met het machtige zeigebied in de omtrek: naar Numansdorp, naar Schouwen, naar Noord- Beveland, naar Tholen. En toch blijft het kernpunt liggen bij de veiligheid. Dit was voor alles primair. De werken houden in, dat de nieuwe water kering voor de dorpskom Sint-Annaland nu op 5.60 n.a.p. komt te liggen, terwijl om het met een illustratie te verduidelijken de oude nu nog geldende zeewering op maximaal 4.20 n.a.p. ligt of ter hoogte van de raamkozijnen van de woningen op het oude havenplateau. Daarbij kwamen dan nog twee coupures, waarvan de kleinste (achter het Tonhuis) op 2.80 n.a.p. lag en de andere (bij hotel „Havenzicht" op 3.60 Deze damwand werd aanvankelijk ver ankerd met een betonmuurtje op een even wijdige afstand van 12,80 meter. Toen de grond aan de havenkant werd overgezet op het havenplateau bleek op zekere morgen de stalen damwand, ondanks die veranke ring met het muurtje te zijn kromgetrokken. Dit werd de enige, maar dan ook een grote tegenslag. Na studie van de technici werd besloten een tweede verankering aan te brengen en zo werd de afgelopen weken een tweede verankering aangebracht, welke karwei inmiddels achter de rug is en waar door het volgens technici menselijkerwijs ge sproken onmogelijk is, dat verzakking op nieuw zal plaats vinden. Er is hier nog slechts ene niet te berekenen factor die kan spelen en dat zou zijn een grondafschuiving beneden de geslagen stalen damwand. Ge- Het begin der havenwerken bestond uit het maken van een ringdijk rond de te maken nieuwe haven. Zelfs dit sluitgat leverde nog enige moeilijkheden op. Wat moet het dan wel niet worden, eer de Oosterschelde is afgesloten. Het water op de voorgrond binnen de ringdijk werd er later uitgepompt en zo kreeg men de werkput. Ditzelfde sluitgat gaat deze week (waarschijnlijk) open, omdat waar hei-installatie en dragline staan de monding van de nieuw hoven wordt Begonnen werd met een kade rond het schor te leggen om een droge werkput te maken. Het bleek niet eenvoudig te zijn, de draglines op het schor te laten werken. Kleinere tegenslagen van een weggezakte of omgekiepte dragline bleven niet uit. Het sluitgat dichten vergde niet minder dan zes weken, nadat was gebleken, dat juist daar de grond weinig houvast bood. Er is toen zelfs een stukje stalen damwand geplaatst om de ringdijk rond te maken. Daarna werd onmiddellijk begonnen met aanleg van de westelijke havendam, het nieuwe stuk zee dijk. Het werd een dijk van 400 meter en nog voor de winter waren de nodige „Haringmanblokken"' aangebracht. Slechts éénmaal was er van een kritieke toestand sprake, toen een noordwesterstorm vooral het vrij zwakke stuk bij het sluitgat behoor lijk aantastte. Men was toen ook reeds bezig met het eigenlijke graafwerk in de nieuwe haven. De uitkomende grond kan voor een groot deel gebruikt worden voor demping van de oude haven. Om dat af te ronden werd nog een bestekswijziging aangebracht en de nieuwe haven 35 centimeter dieper uitgegraven dan aanvankelijk was aange geven. Vervolgens was aanleg van de westelijke toegangsweg (naar de Molendijk) aan de beurt. Deze weg is 300 meter lang en werd van een klinkerbestrating voorzien. Op af werking na, onder meer het inzaaien van de taluds, wat door de droogte moet wach ten, is dit onderdeel klaar. DE DAMWAND BRACHT TEGENSLAG Eind juli van het vorig jaar werd ook be gonnen met het inheien van de stalen dam wand over een lengte van 250 meter. Daar resteert nog 40 meter van, zodat deze in totaal 290 meter lang gaat worden. Dit laatste stuk wordt uitgevoerd, wanneer sraks de haven open is en een hei-installatie deze voorziening kan treffen. Deze stalen dam wand bestaat uit 10 meter lange stalen platen, die ongeveer 5)4 meter boven de havenbodem uitkomen en waarvan het overige deel dus in de grond werd geheid. lukkig voor St. Annaland een zeldzame kleine kans. Het schijnt dat de kosten van herstel en verbetering door deze tegenslag niet dat bedrag zullen belopen wat hiervoor is ge noemd (2 ton). Wel heeft het tot vertra ging geleid. En dat niet alleen omdat in- plaats van half mei de haven nu eerst te gen het einde van juli opengaat, maar bo vendien omdat straks in een minder gunstige periode de oude haven moet worden afge sloten. Aangenomen wordt dat zulks niet voor september kan worden aangevangen zodat het hard aanpakken zal zijn geboden wil de afsluiting voor de winterstormen ge reed zijn. Hoewel de damwand verzakking dus momenteel nog niet de voorspelde drie maanden vertraging meebrengt is het niet uitgesloten dat het dit gaat worden door de moeilijker periode van havenafsluiing. DE OUDE HAVEN Nu het toch over die afsluiting gaat kun nen we wel gelijk opmerken, dat dit aan vankelijk niet in het bestek was opgenomen. Het gemeentebestuur vergete men niet, dat het werk uiteraard een gemeenteop dracht is heeft dit nog wel kunnen ver sieren, zodat dezelfde aannemer straks de oude haven niet alleen afsluit, maar ook zal dempen tot een meter boven het be staande havenplateau. Dat dit onderdeel zeer belangrijk is, ervaren de gemeenten St- Maartensdijk en Scherpenisse, die wel hun haven zagen afgesloten, maar tot heden niet gedempt. Met demping van de oude haven komt er straks dus niet alleen een groot terrein beschikbaar voor een of ander doel, maar door de afsluiting houden ook de aan de oude haven gebouwde huizen op, water kering te zijn. GEBOUWEN VOOR COÖPERATIE In het bestek was oorspronkelijk aange geven, dat aan de Westkant van de haven een sluitdijkje gelegd zou worden, waar achter (naar de kleine Nol toe) een reser voir gemaakt zou worden voor opslag klei. Er werd nadien zelfs gesproken over aan- Sint-Annalandse dijkwer kers hebben na het dijk- lichaam de nieuwe glooiing aangelegd van de 350 m. lange buitendijk en daar mee de „sprong" naar St.- Filipsland vanaf Sint-An nalandse vaste wal met een 100 tal meters verkleind. Per schip waren de zgn. „Haringmanblokken" aan gevoerd. Straks een ideale zeehengelplaats. leg van een zwembad in dat gedeelte. Hierin is een flinke verandering gekomen, door de plannen van de coöperatieve Aan, en Ver koopvereniging „Eiland Tholen". Deze heeft namelijk het voornemen (en de goedkeu ring) om op dat westelijk uiteinde van de haven een flink gebouw te stichten, nu de huidige vestigingen te ver van de haven komen te liggen. En* daardoor is het dwars- dijkje in de haven komen te vervallen. Men heeft dat als het ware naar de zeedijk om geslagen en zo komt er in het verlengde van de oorspronkelijke haven nog een eind vaargeul bij, waarin straks de schepen ko men te liggen voor „Eiland Tholen". Het bouwplan zelf er zijn reeds verschillende ontwerpen gemaakt schijnt het fiat van het bestuur nog niet te hebben. Het lijkt ons dat hierdoor het zwembad idee is vervaagd, al wordt aan de overkant van deze vaargeul een langzaam aflopende glooiing gemaakt, die echter ook weer met een laag klei, zoals ook in de nieuwe ha ven, wordt afgedekt. Het is namelijk niet gewenst een zandbodem te hebben, omdat dit gevaar voor breken van de schepen kan opleveren. Vandaar dat op de zandbodem der nieuwe haven een laag klei werd aange bracht, zoals er dat ook ligt op de zachte glooiing tegenover het komend bedrijfspand van „Eiland Tholen". IN SEPTEMBER SCHEPEN IN DE NIEUWE HAVEN Wanneer straks rond 20 juli de havenopening is afgegraven en het water dus kan binnenstromen, zal de hei-instal latie weer worden ingeschakeld voor af werking van de stalen damwand en ook om met de twee betonsteigers (één voor het gebouw van Eiland Tholen) en één voor de afsluiting bij de oude haven) en met de houten steiger te gaan beginnen. Bovendien moet er op de 290 meter lange stalen dam wand nog een betonkop gegoten van 70 cm hoog. Momenteel wordt die stalen damwand gebikt en geteerd. Verwacht wordt dat on geveer 6 weken na de 20ste juli de schepen de haven binnen kunnen varen, wat dan langs de oostelijke ingang moet gebeuren. Aan de overkant van de bestaande vaargeul moet ook nog een havendam of nol worden gelegd, een karwei, die wel tot het laatst zal worden bewaard, omdat dit vooralsnog niet nodig is. De afsluitingsdijk van de oude haven eindigt tussen het zgn. Tax- haventje en het kunstmestgebouw van Eiland Tholen. NIEUW HAVENPLATEAU Het nieuwe havenplateau, dat momenteel wordt geëgaliseerd en over enkele weken beklinkerd, heeft vanaf de stalen damwand tot de zeedijk een breedte van 40 meter. Langs de stalen damwand komt er een klin kerstraat van 8 meter breed en langs de zeedijk één van 5 meter breed. Daartussen komt geen verharding, althans voorlopig niet tenzij zulks uiteindelijk toch gewenst zal blijken. Dit gedeelte kan worden aange merkt als parkeerterrein, wanneer op laden of lossen moet worden gewacht. Zodra de oude haven is afgesloten kan ook de oostelijke toegangsweg (vanaf de oude vei ling) worden klaargemaakt, een winterkar- weitje. Dit nieuwe havenplateau ligt ongeveer op dezelfde hoogte als het oude. Dit betekent dus, dat er rekening mee gehouden moet worden, dat dit plateau gemiddeld zo een keer of vijf, zes per jaar onder water komt te staan. Bezwaar levert zulks niet op, want Het miljoenenwerk te St. Annaland In Scherpenisse reed trekker woning binnen In Oud-Vossemeer is een jeugd-plantsoendienst georganiseerd Overgang bij LTS en HBS Diploma's bij Huishoudschool Vele inwoners gingen een dagje uit Bekend violist concerteert in Tholen In een gesloten mond komen geen vliegen. gebouwen komen er niet. De bedrijfsruimte voor de ver. „Eiland Tholen" komt na melijk te staan op een reeds gemaakt plateau van 5.20 m n.a.p. Het is niet verwon derlijk, wanneer een leek de vraag hier stelt, waarom dit havenplateau niet zodanig hoog gelegd, dat overstroming normaal is uit gesloten. Dan weet men evenwel niet, dat hier een compromis gevonden moet worden, zoals bij iedere havenaanleg tussen de mo gelijk- en moeilijkheden bij het laden en los sen. Een hoog plateau zou meer bezwaren meebrengen voor het laden en lossen, terwijl de schippers er ook niet bepaald op gesteld zijn aan zo'n hoge aanlegplaats te moeten liggen. De ongemakken hiervan zijn niet weinige. Zeewering voor de dorpskom blijft dus de zeedijk voor de Klippelstraat, straks dan verlengd met het gedeelte afsluitdijk voor de oude haven. VOLGEND JAAR APRIL 7 De lezer heeft kunnen vaststellen, dat ook nadat over enkele weken de schepen van de nieuwe haven gebruik kunnen maken, de werken niet klaar zijn. Zoals opgemerkt schatten we het dan nog pas op 3/s deel. En daarom is de verwachting, dat de totale werken niet eerder klaar zullen zijn dan april van het volgend jaar. Er moet ook nog heel wat gebeuren: betonnen- en houten steigers, afsluiting en demping oude haven, aanleg oostelijke toegangsweg en aanleg oostelijke havendam. Maar dan ook zal een miljoenenwerk op het eiland zijn uitgevoerd. Een op dracht, zoals de gemeente Sint-Annaland niet eerder heeft kunnen en mogen ge ven. Dat het onbestaanbaar is, dat de gemeente dit geheel zelf financieert, is duidelijk. Ze is voor 90 verzekerd van Rijkssteun voor dit object en het restant zal noodzakelijkerwijze gedekt dienen te worden door een verhoogde uitkering uit het gemeentefonds. Het is te billijken, dat het gemeentebestuur van Sint-Anna land trots is zo'n opdracht te hebben mo gen geven, zoals de gehele gemeente er verheugd over is, dat het naast verbe tering van de zwakke plaats een dus danige nieuwe haven krijgt. Welke ont wikkeling dit in de toekomst voor de gemeente met zich zal brengen is niet te zeggen. Er mag een hoopvolle ver wachting zijn, dat er perspectief in zit, ondanks, zoals reeds opgemerkt, de te ruggang van de scheepvaart. Laten we hopen, dat èn Sint-Annaland èn de streek in die verwachting niet zal worden beschaamd. Het zou wel een wonder zijn, wanneer er helemaal geen graantje door gepikt kan worden. de lust nogmaals zo'n snelheid te moeten rijden met alle risico's van dien op de niet te beste provinciale weg om de onverlaat in te halen. Een wachtmeester uit Tholen werd vanuit Scherpenisse gewaarschuwd en ging ver dachte opzoeken. Toen maakte R. nog de indruk onder invloed te zijn, aldus die wachtmeester. De verdachte daarentegen verklaarde van de aanrijding niets te heb ben gemerkt en ontkende onder invloed te hebben gereden. Hij had in Poortvliet een flesje bier en een cognacje met suiker ge bruikt. Er had echter nog iemand naast verdachte R. meegereden en wel de vracht rijder J. J. v. d. B. uit Schore, die even eens bezoek kreeg van de wachtmeester uit Tholen. De B. lag al op bed en riep de wachtmeester toe, dat hij het vertikte er uit te komen. „Dan kom ik wel", was het gedicideerde weerwoord van de ambtenaar in functie. Van de B.B vertelde daarop dat hij overal met R. heen geweest was, maar herrinnerde zich overigens nergens meer wat van. Verschillende getuigen, onder wie ook de echtgenote van de verdachte, verklaarden dat zij totaal niet gemerkt hadden, dat R. onder invloed zou hebben verkeerd. De officier van justitie, mr Ph. M. Schen- kenberg van Mierop wees er op, dat ver dachte in elk geval een aanrijding had ver oorzaakt en achtte het voorts bewezen, dat hij te veel gedronken had om zijn auto te kunnen besturen. Daarom is R. een gevaar op de weg en vorderde de officier een maand gevangenisstraf plus een jaar ont zegging van de rijbevoegdheid. De verdediger mr P. C. Adriaanse stelde vast, dat de feiten niet bewezen zijn. Wan neer de rechtbank daar anders over mocht denken, hoopte hij op uiterste clementie. Op 22 juli volgt de uitspraak in deze zaak. 45 ton verzakt. Ook dit gebeurde de aannemer, die voor 't moeilijke probleem werd gesteld om draglines daar aan het werk te zet ten, waar de ondergrond dit eigenlijk niet toeliet. Vrijdag jl. stond voor de rechtbank te Middelburg terecht de machinist P.R. uit Schore die op 12 jl. op de Poortvlietse- dijk onder Scherpenisse met een door hem bestuurde auto (onder invloed) in botsing was gekomen met de belastingconsulent F. A. C. van T. uit Sint-Maartensdijk. Het gebeurde in één van de onoverzich telijke bochten op de genoemde Pootvlietse- dijk, dat verdachte R. de heer van T., die voor de Rechtbank als getuige optrad, ge heel links van de weg was tegemoet geko men. Beide auto's reden naar de schatting van de heer van T. met een snelheid van rond de 70 km per uur. Op het laatste ogenblik maakte de verdachte nog een scherpe zwaai naar rechts, maar terwijl de tegenligger van T. zo rechts mogelijk had aangehouden, was een botsing niet meer te vermijden. Verdachte kwam met zijn auto, aldus getuige van T., vrijwel haaks op de weg te staan, schakelde hierna weer snel in en reed door of er niets gebeurd was. Van T. had het echter onmiddellijk door, dat het hier te doen had met een bestuurder „onder invloed" of minstens een onver antwoorde roekeloze rijder. En daarom ging hij, dank zij de geringe schade aan de auto en om die onverlaat te dwingen verdere calamiteiten te voorkomen achter verdachte aan. Hij moest de snelheid tot 100 km per uur opvoeren, eer hij P.R. kon inhalen en tot stoppen dwingen. Op het moment dat Van T. voorstelde om de politie er bij te halen ging verdachte er weer vandoor en toen ontbrak Van T. deze tweede maal toch Het mag beslist als een eer voor Tholen gelden, dat het als eerste in Nederland heeft kunnen kennismaken met een jong talent, dat in Oostenrijk en Duitsland reeds vele successen heeft mogen boeken", zo schreef vorig jaar om deze tijd een kunst criticus in een dagblad na het optreden van de Oost-Berlijnse violist Fritz Altmann. Opnieuw is die eer aan Tholen, nu dan voor de tweede maal, want hedenavond zal deze bekende concertmeester van de Ber liner Rundfunk in Oost-Berlijn zijn tweede vioolrecital binnen de thoolse veste laten horen en daarbij ditmaal worden begeleid door de directeur van de Zeeuwse Muziek school Henk Stam. Zelfs de entourage is er beter op gewor den. Werd vorig jaar in het verenigings gebouw gespeeld, ditmaal werd door het gemeentebestuur van Tholen de prachtige raadszaal in het monumentale stadhuis ter beschikking gesteld. Ongetwijfeld zullen vele muziekkenners en liefhebbers en dat niet alleen uit Tholen zelf deze meester op de viool willen horen. Ze kunnen er van overtuigd zijn, dat het een mooie avond zal worden, waarbij veel muziekschoons te genieten valt. DOKTERSDIENSTEN OP ZONDAG Dr L. D. A. Looijsen te Tholen, tel. 49. Dr R. C. Renes te Oud-Vossemeer, tel. 19. HOOGWATER in de week van 19 t.e.m. 25 juli 1959 zondag vm. 2.30 nm. 15.00 uur maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag 3.25 4.15 5.00 5.46 6.26 7.05 15.50 16.42 17.24 18.06 18.43 19.22 maandag 20 juli Volle Maan te 4.33 uur.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1959 | | pagina 1