EENDRACHTBODE
Plaatselijk Nieuws
Dan maar zo!
Gulden regels op
voetgangers beproefd
Sporthoekje
YVONNE
Goede nachtrust
Verkeerscursus geen overbodige luxe
15c JAARGANG No. 30
19 JUNI 1959
TWEEDE BLAD
Damesjaponnen
Landbouw
SCHERPENISSE
door Zenuwrust
Miinhardt's Zenuwtabletten
Blus dat laaiend
maagzuur-branden.
Neem een paar Rennles.
POORTVLIET
ST. FILIPSLAND
De zomeractie van het Verbond voor Veilig Verkeer con
centreert zich in het bijzonder op de periode tussen 15 juni
en 4 juli. Gedurende deze drie weken wordt de aktie van
de „gulden regels" gevoerd, waarbij dan achtereenvolgens
speciaal voor het voetlicht komen: de voetgangers (deze
week), de wielrijders en bromfietsers (22 t/m 27 juni) en
gemotoriseerde verkeer (29 juni t/m 4 Juli).
Op alle mogelijke manieren worden de „gulden regels" voor
elke drie categorieën afzonderlijk onder de aandacht van het
publiek gebracht. En daarnaast wordt zo hier en daar een
test gehouden onder het motto „Uw goede voorbeeld wordt
beloond." Die beloning, na een goede beantwoording van
gestelde verkeersvragen, bestaat uit het verstrekken van
boekenbonnen tot een gezamenlijke waarde van tien gulden.
De gemeenten, waar de steekproeven genomen worden, zijn
bij loting vastgesteld. Voor die eerste veiligheidsweek waren
het in Zeeland drie gemeenten en daaronder was één ge
meente uit onze streek. Hoe de test daar liep gaan we hier
onder nader uiteenzetten.
andere gemeente de steekproeven krijgt. En
daarom geven we hieronder de vijf gulden
regels (die in onze omgeving in die week
geld waard zijn) van fietser en bromfietser:
1. Fiets zoveel mogelijk aan de rechterkant.
2. Rijd met niet meer dan twee naast elkaar;
ga zonodig achter elkaar.
3. Geef tijdig een teken van richtingver
andering en kijk voor het linksafslaan
eerst even achterom.
4. Geef op gewone kruispunten óók voor
rang aan het snelverkeer van links.
5. Denk in de bebouwde kom aan de
maximum snelheid van 30 km per uur
voor bromfietsers.
Het begon goed
De aktie wordt geleid door het Verbond
voor Veilig Verkeer te Utrecht en daar
vandaan kwam één van de ambtenaren, de
heer H. Hussem woensdagmorgen jl. naar
Sint-Annaland, de gemeente die bij de trek
king van drie in Zeeland, met Goes en Ter-
neuzen mede uit de bus was gekomen. De
steekproeven vinden plaats in samenwerking
met de rijkspolitie en eventueel de plaatse
lijke afdeling van het Verbond, zodat met
dhr. Hussem ook opperwachtmeester Wisse,
wachtmeester Duine, de voorzitter van de
pl. afdeling V.V., de heer P. Moerland en
de secretaris de heer G. Hage er die
woensdagmorgen op uit trokken om voor
het gestelde doel slachtgffers te vinden.
Meen niet dat het zo eenvoudig is op
een door-de-weekse-dag op een plattelands
gemeente en dan in de morgenuren vele
wandelaars te „grijpen". De vrouwen bin
nenshuis aan het werk, de mannen op het
land en de kinderen in school.
Goed, je kunt er wat bejaarden tegenko
men, wanneer ze nog niet op hun bankje
zitten. Vrijwel zeker ben je er van, dat de
groenteboer en melkhandelaar zich op straat
bevinden. Ze mogen dan niet aan de wandel
zijn, ze dienen de voetgangersregels schier
per minuut toe te passen, omdat ze telkens
weer de straat over moeten steken.
En daarom was het ook niet zo heel toe
vallig, dat deze verkeersequipe in mej.
Aagje Goedegebuure het eerste slachtoffer
vond. Een „patiënte", die, na nog zo kort
geleden met lof verkeersexamen te hebben
afgelegd, helemaal niet afkerig was om aan
het verzoek van dhr. Hussum te voldoen en
te trachten twee van de vijf. alom bekend
gemaakte gulden regels voor de voetganger
te beantwoorden. Alombekendgemaakt
Zullen we ze hier toch nog even noemen:
1. Loop op de voetpaden en niet onnodig
op de rijweg.
2. Steek bij een stilstaand voertuig zó over,
dat het voertuig zich rechts van u
bevindt.
3. Loop buiten de bebouwde kom aan de
linkerkant van de rijweg als er geen
voet- of fietspaden zijn.
4. Steek over het verkeerslicht naar de
straat die u wilt oversteken rood is en
het verkeer voor dit licht wacht.
5. Maak bij het oversteken zoveel mogelijk
gebruik van oversteekplaatsen.
De voor het platteland meest praktische
twee werden er voor mej. Goedegebuure uit
gehaald, namelijk de onder 2 en 3 genoemde
gulden regels. En ze werden prompt beant
woord. Dit betekende alvast een prijswaarde
van 5,De derde vrije vraag kon nog
eens 5,opleveren, maar was er dan ook
één naar. Velen zullen voor het antwoord
struikelen. „Binnen hoeveel meter dient men
gebruik te maken van een oversteekplaats
(met knipperbol) Het goede antwoord
kwam vlot: 50 meter.
Dit goede voorbeeld van verkeerskennis
werd evengoed beloond: een tientje aan
boekenbonnen. En de laatste goede beant
woording hield tevens nog een betere mo
gelijkheid in. Op een nu aan de gelukkige
ter hand gesteld vragenformulier moesten
schriftelijk vijf voorrangs-vragen worden be
antwoord. Bij goede beantwoording dingt
men mee naar de zgn. aanmoedigingsprijs
van resp. 250,150,of 50,
Een uitzondering
Het bleek een geheimpje dat we mo
gen verklappen dat mej. Goedegebuure
ook deze vijf voorrangsvragen zonder fout
had beantwoord en daarmee tegelijk een uit
zondering was op de regel. De heer Hussum
die al twee dagen met dit testen bezig was,
had althans niet eerder zo'n goede uitslag
in zijn bezit, wat voor Aagje Goedegebuure
betekent, dat ze geen onredelijke kans maakt
binnenkort nog meer van Veilig Verkeer te
horen. Het is echter ook niet meer dan
een goede kans, omdat alle getesten gedu
rende deze drie verkeersweken, die dezelfde
uitslag weten te halen, zullen meedingen.
Maar dat het ook in Sint-Annaland een
uitzondering was, bleek uit de hierna ge-
testten. Eén daarvan kwam tot goede be
antwoording van één vraag en verdiende
daarmee nog een boekenbon van 2,50.
Toen leek het of er geen wandelaars meer
te vinden waren op Sint-Annaland tot het
moment, dat kwart voor elf de school uit
kwam en de 12 jarige Simon Hartman de
verkeersequipe passeerde. Prompt beant
woordde Simon de twee gulden regelvragen
en zelfs de moeilijke vrije derde vraag uit
stekend en smult reeds van zijn in korte
tijd verdiende jongensboeken. Hij bracht het
niet zover, dat hij ook nog kon meedingen
naar de hogere geldprijzen, maar daarvoor
waren deze voorrangsvragen dan ook wel
erg moeilijk voor een lagere school leerling.
Volgen verkeerscursus gewenst
Van hoeveel belang het volgen van een
verkeerscursus is, kwam ook bij deze steek
proeven weer aan het licht. Iemand die
geregeld in het verkeer zit, zelfs dagelijks
met de auto op de weg, kan toch nog vaak
de eenvoudige verkeersvragen niet beant
woorden. Bij velen is het jaren geleden dat
ze voor het rijbewijs „opgingen" en men
rijdt dan door, gelukkig dikwijls nog wel met
feeling voor de verkeersproblemen, het auto
matisch aanvoelend hoe het moet, maar toch
nimmer zeker van hun zaak. En dit geldt
niet alleen voor autobestuurders, maar even
goed en in deze tijd zeker niet minder voor
bromfietsers en wielrijders. Zelfs een voet
ganger het is ook nu weer gebleken
dient minstens de „gulden regels" te kennen.
Steeds mèer zal op die kennis worden
aangedrongen en dank zij het verkeerson-
derwijs op de scholen ook steeds meer wor
den verkregen. Dat hiertoe het Verbond
voor Veilig Verkeer een niet onbelangrijke
bijdrage levert, zou alleen al voldoende moe
ten zijn om daarvan lid te worden. En haar
werk te steunen.
Door middel van deze zomeraktie wil de
Bond de Nederlandse weggebruikers weer
eens in het bijzonder attenderen op enkele
van de voornaamste verkeersregels. Het
moge er mede toe bijdragen die verkeersvei
ligheid te bevorderen, een „veiligheid" welke
door het enorm toenemend wegverkeer zelfs
met al het onderwijs en met al de akties
nauwelijks op hetzelfde niveau te houden
is. Daartoe moge ook steeds meer mede
werken het verkeersfatsoen, wat nog altijd
een van de voornaamste van alle gulden
verkeersregels is.
Voor wielrijder en bromfietser
Het is zeer wel mogelijk, dat ook bij de
nog twee resterende verkeersweken een of
1000 en nog meer
is onze normale voorraad
Damesjaponnen vanaf
12,75 - 14,75 - 16,75 - enz.
in elke maat en voor iedere
leeftijd.
Natuurlijk alleen bij
Bosstraat 34 - Bergen op Zoom
DE ZORG
VOOR DE TWEEDE SNEDE
Het voorjaar zette al vroeg in, het vee
was vroeg in de wei. Een voordeel voor
de veehouderij. De eerste weidegang is
achter de rug, de eerste snede voor hooi
of kuil is al gewonnen. Nu moet men aan
de tweede snede denken, aan het nagras
straks.
Hier en daar was men in het voorjaar wat
voorzichtig met het kali strooien. Men dacht
daarbij aan luxe-consumptie, aan een te
hoog kali-gehalte in het voorjaarsgras.
Hoe dit ook zij, de eerste snede heeft nog
al wat kali aan de grond onttrokken. Het
onderzoek wijst uit, dat dit rond 100 kg
zuivere kali per ha is. De tweede snede
za'l ook weer zijn deel uit de grond nemen.
Dat wil zeggen: als er voldoende in de
grond beschikbaar is, want anders is er ook
geen goede groei
Voor de tweede snede, alsook voor het
nagras, is dus nu aanvulling nodig.
Tweemaal 100 kg kalizout 40% mag
men wel geven en als er in het voorjaar
weinig of niets is gestrooid is 300 kg nog
beter.
Bedenk wel, wat men nu nog aan gras
kan winnen, spaart stalvoedering later en
dat is een belangrijk punt. Door 1 gulden
nu te sparen op de kunstmestrekening kan
men er straks wel 10 verliezen. En dan is
het te laat.
Denkt daarom nu aan de voorziening van
het grasland voor de tweede snede.
GROENE KRUISVERGADERING
Dinsdagavond werd in de zaal van dhr.
Sturris de algemene ledenvergadering ge
houden van het Groene Kruis alhier, waarbij
37 leden aanwezig waren. Voorzitter dokter
Helleman richtte zich in zijn welkomstwoord
inzonderheid tot zuster Vogelaar, Zuster
Duine-Geuze en Zuster Rijstenbil-Scheffer.
Verder herdacht hij het overlijden van wij
len M. D. A. Geuze, die voor de vereniging
steeds een grote steun is geweest. Hij wees
voorts op het grote plan om te komen tot
zal worden. Dezer dagen zal men daarvan
de uitslag kunnen vernemen. Er heeft geen
onderhandse aanbesteding plaatsgevonden,
omdat dit op bepaalde moeilijkheden zou
stuiten, waarom het een openbare aanbeste
ding is geworden, waarvan de laagste in
schrijver bekend is. Door de Ned. Ver. het
Groene Kruis is 25.000 beschikbaar ge
steld. Spreker ging nog nader in op het
verdere financiële situatie, waarna werd
voorgesteld om een lening aan te gaan
van f 15.000,in 30 jaar af te lossen.
Dit was het goede ogenblik om de penning
meester het woord te geven, die een uiteen
zetting gaf op de exploitatie-rekening. Zon-
Advertentie ingez. med.)
M//
|t NATUURZUIVER OPWEKKEND VERKWIKKEND
de bouw van het nieuwe wijkgebouw, dat
al is aanbesteed en gegund en dus in verge
vorderd stadium verkeert. Het heeft voor
het bestuur al heel wat voorbereidend werk
gekost, eer het zover was. Nog is het niet
officieel waar het gebouw precies geplaatst
der aanmerkingen, de noodzaak daarvan
aanvoelend, werd het bestuursvoorstel om
de contributie tot 10,per lid per jaar
te verhogen, aangenomen, zulks met ingang
van 1 januari 1959.
In de vakature door het overlijden van
de heer Geuze werd met alg. stemmen de
heer Joh. Joppe in het bestuur opgenomen.
Herkozen werd de heer A. C. van Heusen.
Mej. A. Paling was aftredend en niet-her-
kiesbaar lid van de financiële commissie.
In haar plaats werd de heer D. C. v. d.
Werf gekozen. Een uitvoerig verslag van
de wijkzuster toonde de talrijke werkzaam
heden in dit verband aan. Zuster Duine-
Geuze werd door de voorzitter namens alle
leden dank gebracht voor wat zij voor de
gemeente heeft gedaan. Als aandenken kreeg
zij een blitz lamp voor haar fototoestel.
Verder werd onder de aandacht gebracht,
dat de heer van Popering 25 jaar zitting
heeft in het bestuur. Hij kreeg als aandenken
een vulpotlood met dank voor de goede
samenwerking in het bestuur. Na de rond
vraag dankte de voorzitter voor deze ge
animeerde vergadering.
PROVINCIALE BB-WEDSTRIJDEN
Zaterdagmorgen vertrok de blokploeg en
het M.R.P. van Sint-Annaland alsmede de
verbindingsdienst van de kring Z 5 Tholen
(2 man personeel plus mobilofoon) naar
de jaarlijkse provinciale wedstrijden, ditmaal
te Vlissingen gehouden. Tevens waren hier
bij enkele plaatselijke hoofden van de BB
uit onze eilandgemeenten tegenwoordig.
In Vlissingen werd men in het mooie ge
bouw van het „Scheldekwartier" koffie ge
presenteerd en na afloop van de wedstrij
den werd nog een kijkje in de stad genomen,
terwijl men door een uitgereikte BB-bon
geen honger behoefde te lijden. Om vijf uur
werd de uitslag bekend gemaakt door de
commissaris der Koningin, jhr mr A. F. C.
de Casembroot, uitgereikt.
De blokploeg en het MRP van Sint-
Annaland, die door een betrekkelijk kort
geleden reorganisatie nog niet voldoende
waren „ingespeeld" wisten op deze provin
ciale wedstrijden niet tot de eerstgeplaatsten
te komen en vielen daardoor buiten de prij
zen. De verbindingsdienst uit Tholen be
haalde een 2e prijs, terwijl iedere deelnemer
een herinneringsmedaille kreeg.
De warme maaltijd bereid door de Ko
ninklijke Marine, deed zich vervolgens goed
smaken, terwijl er 's avonds nog een ge
zellig programma werd gebracht.
GESLAAGD
Onze vroegere dorpsgenoot de heer A.
de Jong slaagde voor sergeant-majoor-in
structeur bij de Genietroepen te Keizersveer.
NAAR SCHIEDAM
Op uitnodiging van de „Oranje Garde"
aldaar gaat de jeugddrumband „Full speed"
4 juli a.s. naar Schiedam, om daar in het
openbaar op te treden.
GEVONDEN VOORWERPEN
1 bril. Inlichtingen bij de rijkspolitie.
ONGEVAL
Het zoontje van de heer N. Rijstenbil
kwam zodanig met zijn fietsje in de Lange-
weg te vallen, dat de heer A. B. hem per
auto naar dokter Helleman moest brengen.
De dokter constateerde een lichte hersen
schudding en bracht het ventje thuis, waar
het enige tijd rust zal moeten houden.
VERKOPING MEISJESVERENIGING
De meisjesver. „Wees Getrouw" heeft
het voornemen op woensdag 24 juni een
verkoping te houden van de door haar le
den vervaardigde kledingstukken. Ze wordt
in de hervormde consistorie gehouden tussen
3 en 9 uur en de netto-opbrengst wordt be
stemd voor de blindeninrichting „Bartimeus"
te Zeist. Mede vanwege dit goede doel
hoopt de meisjesvereniging op grote belang
stelling.
Ook voor redding en uitkomst;
U zult de dag loven, waarop U met Rennies
Uw brandend maagzuur tot verleden tijd
maakte. Klink ongelofelijk, maar is een be
wezen zaak. In tienduizend gevallen, over de
hele wereld. Haal een pakje Rennies en
ondervind van vandaag af de heerlijke uit
werking van dit wondere tabletje. Zó bij II
te steken hygiënisch verpakt 1
WEDVLUCHT MAINZ
P.D.V. de Reisduif te Scherpenisse
L. Priem, St.-M. 1, 8, 11, 12; D. Uil, Pvl.
2, 20; C. Scherpenisse St.-M. 3, 15; Johs.
Geuze, Scherp. 4, 6, 9; H. Jansen, Pvl. 5,
7, 21; M. Speijer, Pvl. 10; J. Hage, Pvl. 13;
C. v. d. Have, Scherp, 14; Johs. v. d. Hoek,
St.-M. 16, 19; J. v. Nieuwkerk, Pvl. 17;
K. Lisseveld, Pvl. 18.
Volgende week is de
REDACTIE
met
VAKANTIE
waarom wordt verzocht alle copie
voor het volgend nummer te zen
den aan
EENDRACHTBODE
THOLEN
ORIENT ATIERIT
Door de plaatselijke afdeling van het
Verbond voor Veilig Verkeer wordt a.s.
maandagavond om half zeven een orien-
tatierit georganiseerd voor brommers, moto
ren en auto's. De leden der afdeling kunnen
zich hiervoor bij sekretaris J. M. v. d. Maas
opgeven, die verder ook alle inlichtingen
verstrekt.
BURGERLIJKE STAND
Loop der bevolking over mei 1959.
Huwelijken
Cornelis Verwijs, oud 23 jaar en Janna
W. Verwijs, oud 22 jaar.
Johannis H. Vaders, oud 27 jaar en Ja-
comina L. v. d. Reest, oud 19 jaar.
Overlijden
J. Zuidweg, oud 57 jaar, echtg. van A.
Moeleker.
C. A. Stormezand, oud 68 jaar, echtg. van
M. J. Koolaard.
C. M. Tichem, oud 65 jaar, echtg. van
W. v. d. Dussen.
H. Reijngoudt, oud 92 jaar, wedn. van
E. Geense.
P. J. van der Dussen, oud 71 jaar, over
leden te Vlissingen.
Ingekomen personen
G. Verkerke, gek. van Tholen.
Vertrokken personen
Cornelis Verwijs en echtgenote naar Splj-
kenisse.
A. L. Abrahamse en gezin naar 's-Gra-
venhage.
DRUKKE NERING
De plaatselijke afdeling van de Bond
van Plattelandsvrouwen is niet alleen tijdens
het winterseizoen vol aktiviteit. Vorige week
werd het jaarlijks uitstapje gemaakt, het
welk ditmaal naar de Tomadofabrieken te
Breda ging. Daarna werd de jaarlijkse
collecte verzorgd voor de reis van Ouden
van Dagen, die op 25 juli naar de dier
gaarde te Antwerpen zullen gaan en mo
menteel is weer een grote inzameling aan de
gang voor kleren, schoenen, e.d., die be
stemd worden voor de zieken en bejaarden
in Hongarije.
ONGEVAL
In de late avond of beter in de nachte
lijke uren moest de smid R. voor zijn sme
derij bij slechte verlichting nog nieuwe veren
aan de loopbrug maken van de auto der
Hengstenvereniging alhier. Op een ogen
blik viel de zware loopbrug naar beneden,
precies op het hoofd van bij de reparatie
tegenwoordig zijnde chauffeur-hengstleider
V. Een diepe hoofdwonde was het gevolg,
die door dokter Menger werd gehecht.
De smidsknecht V. kon op het laatste
moment wegspringen, maar verzwikte daar
bij zijn enkel. Ook hij moest enige tijd rust
houden. Met zo'n zware loopbrug mag men
nog van geluk spreken, dat het zo afliep.
(zie ook plaatselijk nieuws lste blad)
Zaterdag jl. speelde WHS 1 een vriend
schappelijke wedstrijd tegen NSV 1, beiden
met wat invallers. De harde wind en het
niet minder harde veld, maakte een behoor
lijke balcontrole wel bijzonder moeilijk. Als
veldsel was er dan ook niet veel aan. Aan
beide zijden moest de keeper driemaal vis
sen 3-3.
Zaterdag a.s. spelen op het Smerdiekse
veld twee elftallen uit Wouw, Cluzona II en
I om half vijf en kwart over zes.
116 PAUL BRICKHILL
De levensgeschiedenis van Douglas Bader
de Engelse piloot zonder benen
Het ging er die dag om de Duitse jagers te bekampen,
waar en wanneer ze die maar te pakken konden krijgen
en ze kregen hen te pakken toen ze even bezuiden
Le Touquet de Franse kust bereikten. Recht voor hen
en ongeveer 7000 meter lager steeg een dozijn Messer-
schmitts in dezelfde richting als zij, in de „vier vinger"-
formatie (die ze blijkbaar hadden overgenomen). Geen
hunner scheen achterom te kijken en ze konden on
mogelijk ontsnappen.
Bader zei kortaf in zijn masker: „Dogsbody valt aan.
Er is genoeg voor allemaal. Pak wat je krijgen kunt.
Ken, blijf boven en dek ons," en stortte zich toen op het
voorste viertal met Dundas, Johnson en West aan z'n
zijde en de overigen achter hem aan. De Duitsers ste
gen nog altijd rustig en hij wist dat het „een zacht eitje"
zou worden. Hij koos de tweede van links uit, maar
haalde hem ontstellend snel in en toen hij de neus op
trok, begreep hij dat hij verkeerd had geschat. Te snel
Geen tijd meer! Hij zou tegen de 109 optornen en op
het laatste ogenblik rukte hij aan stuurknuppel en roer,
zodat de Spitfire omlaag gierde en hij niets kon zien
van de slachting, welke zijn vliegers onder de vijand
aanrichtten. Nijdig trok hij zijn toestel weer op en op
6000 meter bemerkte hij dat hij alleen was. Hij deed
verstandig met zo snel mogelijk hoger te gaan en zich
bij de anderen te voegen, want in dit gebied was het
levensgevaarlijk alleen rond te fladderen. Tot zijn
stomme verbazing zag hij plotseling zes Messerschmitts,
in drie paren, naast elkaar, voor zich vliegen met hun
neuzen de andere kant uit. Wéér eens kans voor open
goalHij wist dat hij hen met rust behoorde te laten
en zo snel mogelijk moest stijgen. Maar, o die verlei
ding Hij kon zich onmogelijk beheersen. Hij wierp een
blik achter zich. Niets te zien. Begeerte won het van
voorzichtigheid en hij ging op het middelste tweetal aan.
Ze hadden niets in de gaten. Van honderd meter af
stand vuurde hij op de achterste van de twee en een
smalle vlam werd zichtbaar. Opeens was het alsof een
enorme lucifer werd afgestreken en in vlammen gehuld
tuimelde de 109 omlaag. De andere Duitsers vlogen
onverstoorbaar door. De kerels moesten blind zijn. Nu
richtte hij op de leider van de formatie 150 meter
voor hem uit en gaf een vuurstoot van drie seconden.
Stukken spatten van de 109 af en toen spoot er een
pluim witte rook uit en zakte de neus omlaag. De linkse
twee jagers waren nu gedraaid en kwamen op hem af.
Opgewonden als had hij zo juist iemand beroofd,
draaide hij naar rechts om zich aan een gevecht te
onttrekken. Hij zag de rechtse twee 109's voor zich en
ook dat hij zo midden tussen hen door zou vliegen.
Brutaalweg hield hij koers om dat te doen.
Toen raakte iets hem. Hij voelde de stoot, maar zijn
hersenen werden zonderling verdoofd en hij begreep
niet wat er gebeurde. Hij hoorde geen lawaai, maar
het was alsof zijn toestel bij de staart werd vastge
houden en in het rond geslingerd. Hij zwaaide opzij en
opeens wees de neus recht omlaag en dwarrelde stof
van de bodem van zijn cockpit omhoog. Hij rukte aan
de stuurknuppel, maar dat had niet de minste uitwer
king; het ding leek wel gebroken te zijn. De Spitfire
dook in een steile spiraal omlaag en verward keek
hij om of er misschien iets achter hem aan kwam.
Eerst was hij stomverbaasd en toen ging er een schok
door hem heen, want achter de cockpit was de Spitfire
verdwenen: romp, staart, vin alles was weg. Afge
sneden, drong het vaag tot hem door. Een der 109's
moest tegen hem zijn opgetornd en met de propellor
zijn toestel hebben doorgesneden.
Hij zag wat er gebeurd was en toch hoopte hij despe
raat en dwaas dat hij niet goed zag. Alleen de korte
radio-antenne stak nog vlak achter zijn hoofd omhoog.
En ook was hij zich er van bewust dat de hoogtemeter
snel van 8000 meter terugliep.
Wonderlijke gedachten speelden hem door het hoofd.
Wat een ellende om, nu hij zo behaaglijk in de gesloten
cockpit zat, er uit te moeten- klimmen. Zijn hersenen
trachtten een houvast te vinden en opeens werd hij
door een paniek aangegrepen.
„Grote genade! Er uit!"
„Neen, wachten! Er is hier geen zuurstof I"
Er uitEr uit
Dadelijk zou het niet meer kunnenHij moest nu al
met meer dan 600 kilometer snelheid vallen.
Hij rukte kap en zuurstofmasker van zijn hoofd en
trok aan de kleine rubber bal boven zijn hoofd. De kap
van de cockpit werd afgescheurd en de wind gierde
langs hem heen. Hij trok de veiligheidspen van zijn
riemen los en greep de kanten van de cockpit om zich
eruit te werken, zich afvragend of hij het zonder hulp
van zijn benen klaar kon spelen. Verbeten worstelde hij
om zijn hoofd boven het windscherm uit te krijgen
en opeens voelde hij hoe de wind hem greep en weg
zoog.
(Wordt vervolgd)