WEEKBLAD VOOR HET EILRND THOLEN EN ST.FILIPSLOND Reacties op Tholen en zijn toekomst' VERSCHIJ E VRIJDAG I I MT IEDERI I WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT RAADSVERSLAG SINT MAARTENSDIJK. Terwijl het gemeentebestuur nimmer knibbelde op aanvragen leer middelen, zeggen gedeputeerde staten dat er geringe zorg aan schoolgebouw en inventaris wordt besteed - Daartegen wordt ernstig geprotesteerd - Bezuiniging op begroting 1957 - Voor afsluiting Pluimpot zou men de gemeente moeten betalen inplaats van andersom De redactie legt U deze week voort Protest van Sint Maartensdijk tegen bewering Gedeputeerde Staten. In Sint Annaland viel het definitief besluit tot afbraak schoollokaal voor kerkuitbouw Kees van Amsterdam won Oud-Vossemeers jubileumronde. Morgen te Tholen: In naam van Oranje H.K.H. Prinses Wilhelmina jarig Reactie op Thonderens gemeenteraad. 13e jaargang No. 41 30 augustus 1957 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redactie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.35 per kwartaal franko p.p. 1.85 inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25 Advertenties worden tot WOENSDAGAVOND aangenomen Woensdag 28 augustus kwam de vol tallige raad te St. Maartensdijk onder lei ding van burgemeester D. C. Bouwense in openbare vergadering bijeen. Notulis, secre taris Th. Benou. Er waren na opening vaststelling der notulen heel wat ingekomen stukken te behandelen. Voor wat het eers e 15 tal daarvan betrof ging het nogal vlug, waar dit alle goedgekeurde raadsbesluiten betroffen, die voor kennisgeving werden ^Voorts waren er een vijftal subsidiever zoeken, nl. van het Zeeuwse Consu1^ bureau voor Alcoho isme, van de Bond teqen 't vloeken, van t Humanistisch Thuis front en van de Bibliotheek Ned. Hervormde meisjesvereniging. Het voorstel van b. en w voor al deze subsidie-aanvragen was ze a te wijzen. De raadsleden konden zich daar mee 'verenigen, behalve met betreWdntot de subsidie aanvrage van de plaatseiijKe meisiesvereniging. Dhr. Geluk stelde voor dit wel te subsidiëren. Dhr. Koopman was daar ook niet op tegen. Men geeft tensl°" ook subsidie aan de zou er overigens voor zijn al die subsidies maar af te schaffen, maar dan ook zonder U1 We dl ouder Bout waarschuwt, datwan- neer dit wordt toegestaan ook de ander bibliotheek wel op de proppen za} ko™^ Het blijkt dat, wanneer men aan bovenge noemde vereniging subsidie zou 9e^e" op 27.50 zou komen bij 5 cent per boek. Bij stemming over dit verzoek zijn de heren Langejan, Geluk en Koopman voor, •de wethouders, op den Brouw en Zwage- maker stemmen tegen. Er wordt een nieuw contract aangegaan met de n.v. pzem. inzake de straatverlichtnig. Er is nog een subsidieverzoek, namelijk van de Hendrik Willem Landstichting (werkt voor ernstige gebrekkige kinderen) en ten aanzien hiervan wordt besloten te s"bsl&' eren, wanneer kinderen uit deze a2™""'2 daar worden opgenomen 1,Per dagj. Bij Koninklijk Besluit werd de gemeente Tholen aangewezen oin de verpleegkoste te betalen van een in „Ten AnkeT.,,^ekrbll)" vend voormalig inwoner van St M_di,£ Aan de kleuterleidster mej. M. L. Kloet wordt wegens huwelijk met ingang van haar trouwdag als zodanig eervol ontslag ver- le(De bewoners van de Kruisweg zijn blijk baar in hun schik met het nieuwe bchtpunt, want zij stuurden de raad voor haar mede- werking een dankbetuiging. 1 Voor de te houden Centrale Fokveedag op 5 september a.s. te Poortvliet zal 23,— worden gesubsidieerd, waarover de heren Zwagemaker, opden Brouw en Koopman echter hun „tegen" laten horen. ZO OF Zó HOOG De heer A. v. d. Hoek aan de Parallel weg komt in beroep tegen voorwaarde, wel ke burgemeester en wethouders stelden aan een vrleeende bouwvergunning. Het ging daarbij om de hoogte van de betonnen erf- afscheiding. Volgens artikel 90 der telijke bouwverordening is de maximu hoogte op 1.25 m bepaald. Betrokkene vraagt de afscheiding 2 meter hoog te mo gen maken, omdat hij daarvoor de materi alen reeds kocht. Maar b. en w. vinden dat dit geen reden is om van het ingenomen standpunt af te wijken en stellen dan ook voor het beroepsschrift van A. v. d. Hoek ongegrond te verklaren. De heer Geluk zegt er voor te zijn dat v. d. Hoek die schutting tot 2 me|er optrekt Waarom hij niet en anderen wel. Er staan Lr schuurtjes van dezelfde hoogte. Wel vindt ook hij, dat adressant verkeerd deed met reeds te beginnen zonder toestemming van b. en w. Dhr. Koopman vindt dat soms wel me twee maten wordt gemeten. Daarom moet men voorzichtig zijn. Wanneer er nu e voor heel de boel moet bloeien, kan hij dat "'^voorzitter'wijst er evenwel nadrukke lijk op, dat er geen sprake is van het zoeken van een zondebok. Integendeel, men is dhr v. d Hoek reeds tevoren in bijzondere mate tegemoetgekomen met betrekking tot de bouw van een schuur. Weth. Bout onderstreept de kern van de zaak: wanneer er klachten komen dient het dagelijks bestuur de wet te handha^n' Dhr Koopman vindt dat de raad voo een burenruzie wordt „gespannen D o d Brouw vraagt of er dan misschien 2 bouwverordeningen zijn in deze 9emeent®' waarop de voorzitter antwoordt, dat is ge handeld volgens genoemd artikel van de ge meentelijke verordening. Dhr. o. d. Brouw zag toch liever dat men de situatie ter plaatse nog eens bekeek Betrokkene is wellicht bereid de schuu die toch niet op een aantrekkelijke plaats staat te doen verhuizen, waardoor misschien nog bouwgrond vrijkomt voor een woon huis. Dat zou die (rondweg) straat De voorzitter meent het beste te doen, met nu te laten stemmen over het voorstel van b. en w. Dan blijkt dat alleen de wet houders hun standpunt handhaven, terwijl alle raadsleden vinden, dat het beroep van dhr. v. d. Hoek maar gegrond verklaard moet worden. Dat gaat er dus door. PROTEST TEGEN CONCLUSIE VAN G.S. Er komt op deze vergadering nog een beroepsschrift ter sprake en wel dat van het bestuur der christelijke school, die het indienden bij Ged. Staten van Zeeland om het bedrag per leerling voor het gewoon lager onderwijs verhoogd te krijgen. Gede puteerde Staten hebben dat beroepsschrift geaccepteerd en het bedrag per leerling ver hoogd van 18.95 op 30,Het dagelijks bestuur van St. Maartensdijk is helemaal niet te spreken over de door gedeputeerde staten aangevoerde argumenten. Immers, de werkelijke uitgaven in 1955 hebben 18.09 per leerling bedragen en met dit of een soortgelijk bedrag kon steeds worden vol staan. De christelijke school staat er zelfs ten opzichte van het openbaar onderwijs aan een kant gunstiger voor, omdat alle leer middelen nieuw zijn, al is het anderzijds wel zo, dat het minder getal leerlingen per leer ling kostenverhogend werkt voor de chr. school. Trouwens al het mogelijke is gedaan om het onderwijs te bevorderen en het was zelfs zo, dat men een verhoging van het bedrag per leerling} voor de christelijke school meer op zijn plaats achtte, dan voor het gehele lager onderwijs. Maar het meest zijn b. en w. toch gegriefd, omdat gedepu teerde staten argumenteren, dat „het grote ouderwetse gebouw der openbare school er typisch vervallen, troosteloos en slecht uit ziet, dat hier gesproken karï worden van een specifiek verwaarloosd onderhoud; dat de vloeren er versleten en slecht onderhou den uitzien, dat het schilderwerk veel te wensen overlaat, de bordstellingen vrijwel onbruikbaar zijn, de banken ook al slecht en het met de leermiddelenpositie bedroe vend gesteld is, ja dat in tegenstelling tot de overtuiging van het gemeentebestuur ge ringe zorg aan het schoolgebouw en deszelfs inventaris wordt besteed." VOLKOMEN ONJUIST Burgemeester en wethouders zijn over tuigd en kunnen dit met bewijzen staven, dat de overwegingen van gedeputeerde sta ten volkomen onjuist zijn, waarom zij voor stellen tegen de beslissing van gedeputeerde staten met klem te ageren. De voorzitter voegt hieraan nog toe, hoe G.S. het enkele jaren geleden goedkeurden om die school op te knappen. Laatst was er in de raad het voorstel van b en w om 1000,te voteren voor leermiddelen, maar de inspec teur l.o. vond dat met 600,— kon worden volstaan. Op een vraag van dhr. Koopman of dan niet alle scholen op het eiland Tholen zijn afgekeurd, antwoordt de voorzitter: dat is het juist: de onze niet. Zeker, er zijn wel dingen die nog ver beterd kunnen worden, maar wat G.S. aan voeren is ten enenmale onjuist. De secretaris voegt er nog aan toe, hoe vorig jaar de chr. school voor een hogere subsidie bij de Minister aanklopte, die advies inwon bij het gemeentebestuur, dat gunstig luidde, maar de Minister verklaarde het niet ontvankelijk. De voorzitter herhaalt dat de gemeente nog nimmer beknibbelde op aanvragen om nieuwe leermiddelen. De Commissaris der Koningin zou zich persoonlijk op de hoogte komen stellen omtrent de schoolsituatie. Voorgesteld wordt dan ook bij de Kroon in beroep te gaan tegen de beslissing van G.S. Hierover gestemd, blijkt de heer Koop man zich van stemmen te onthouden. De anderen scharen zich achter dat voorstel.» Over aankoop van grond, benodigd voor plaatsing van een rioolwaterzuiveringsinstal latie is met de eigenaren overeenstemming bereikt, t.w. van het Waterschap St. Maar tensdijk en van L. M. Andriesse. Dhr. Zwagemaker vraagt of die grond niet wat duur is. De voorzitter antwoordt dat de prijs door de schattingscommissie is vastgesteld met in begrip van de schadevergoeding. Allen zijn voor deze aankoop. Voor elektrificatie van de onrendabele gebieden zijn nog 3 percelen, waardoor het totaal op 54 is gekomen. Men kan zich hiermee verenigen. Een 2 tal perceeltjes grond rond de Bleekveldstraat worden verhuurd aan M. v. d. Hoek en wed. A. v. d. Werf-Stols. Het gemeentepersoneel krijgt gelijkluiden de compensatie voor huurverhoging als het rijkspersoneel, zo wordtbesloten. Een zeer belangrijk punt is vlug afge handeld, namelijk het besluit tot het doen opmaken van een saneringsplan voor de ge meente. BEZUINIGING Bij het opmaken der begroting 1957 was er een exploitatietekort van 50.000,'- waarom een hoegere rijksuitkering is ge vraagd. Dat is toegestaan tot een bedrag van ongeveer 20.000,zodat men nog een 30.000,— op die begroting moest bezui nigen. Dit heeft een gevoelige bestedings beperking tot gevolg, o.m. op straatver betering, riolering, enz. Door verhoging van Weth. Hage vindt dat men moet schrij ven geen besluit te kunnen nemen, zolang niet bekend is welke tegemoetkoming van het Rijk verwacht kan worden,. Dhr. Koopman: het moet zo gesteld wor den: wat heeft het Rijk er voor over, nu we onze haven kwijt raken. Unaniem blijkt de raad vooralsnog tegen een gemeentelijke bijdrage in de dichtings- kosten, al wijst de voorzitter er nog op, dat men zich daar toch in principe toe verbond. Door voornoemde afsluiting moet de ba ken-meester worden ontslagen, waartoe met ingang van 1 december 1957 wordt besloten. De Bank van Ned. Gemeenten wil de lo pende rekening couant tot 1 sept. 1957 ver hogen tot 100.000,waartegen men geen bezwaar kan hebben. Hoewel niet over de nodige (geld)midde len beschikt om tot exploitatie van het plan West (Achterbos) over te gaan, moet daar toe toch alles in gereedheid worden ge bracht, in het bijzonder om de geprojecteerde 30 woningen en de christelijke school zo wm m Genietend van een welverdiende rust, na 50 zware regeringsjaren, verblij[t in ons midden H.K.H. prinses Wilhelmina, onze oud-vorstin. Nu kan zij zich geven aan haar vele liefhebberijen en verschijnt zij slechts een enkele maal in het openbaar. Zaterdag 31 augustus a.s. is echter een dag, die bij velen weer herinneringen opwekt, want op die dag zal H.K.H. haar zevenen zeventigste vejaardag vieren. Ongetwijfeld zal het geen uitbundige feestdag worden, aangezien H.K.H. dit niet wenst, doch toch is het feest in ons hart en wensen wij de prinses nog vele jaren in goede gezondheid temidden van ons allen. sommige inkomsten moest nog een kleine 19.000,worden bezuinigd waarin men is geslaagd, al gaat het dan ten koste van in feite noodzakelijke werken. VOOR AFSLUITING HAVEN MEER RECHT OP VERGOEDING DAN OP BETALING Voor de afsluiting van de Pluimpot wordt een bijdrage van de gemeente gevraagd. Men kan het dagelijks bestuur hierover in Middelburg echter geen voldoende gege vens vertstrekken zodat moeilijk een besluit genomen kan worden. De voorzitter weet dat de zeewering er niet veel groter door wordt, zodat het dus niet veel kan kosten. De heer Koopman zegt dat men er in 's Gravenhage heel anders over denkt. Daar moet de haven ook worden afgesloten, maar het gemeentebestuur gaat daar niet betalen. Integendeel, het vraagt een schadevergoe ding aan het Rijk voor te derven inkomsten. Zo zou het ook hier moeten zijn. Wie wil de haven afsluiten. Toch het Rijk niet, nou dan moet die ook maar betalen. De voorzitter zegt dat dit ook is ge schreven. Men heeft een schadevergoeding gevraagd van 185.000, omdat de gemeente door afsluiting van de Pluimpot moet zor gen voor een zuiveringsinstallatie, sloten moet dichten, en haven- en kadegeld derft. Toch vreest hij dat het argument van dhr. Koopman niet zal opgaan. Het Rijk zou dan zeggen: willen jullie de veiligheid van de gemeente tegenhouden Dhr. Koopman vindt die onveiligheid helemaal niet groot. Dat is veel erger voor de bewoners van de Noordpolder, omdat men sinds 1953 nog niets aan de dijken heeft gedaan. spoedig mogelijk te kunnen realiseren. De bouwgrondprijs is vastgesteld op resp. 6, per m2 en 10,— per m2. De heer o.d. Brouw vindt dat in één plan ook één grondprijs moet gelden, maar de secretaris wijst er op, dat op het ene ge deelte van de bouwgrond duurder gebouwd moet worden dan op het andere. Allen zijn er dan voor het besluit te nemen om de ver koop of inbreng van deze grond vast te leggen tegen genoemde prijs. De chr. school heeft per 1 september a.s. een derde lokaal nodig, waartoe wordt voor gesteld het noodgebouwtje van Scherpenisse te kopen, waarin ook school is gehouden voor de som van 4000,exclusief plaat singskosten. Dit wordt op f 1000,- ge raamd. Daartoe wordt besloten. Een kleine wijziging is nodig in het be sluit tot verkoop grond aan de Molendijk. RONDVRAAG Door de heren Zwagemaker en Langejan wordt gewezen op een minder goede toe stand van de toegang verenigingslokaal, Oudestraat, bij Fr. Lindhout en Oostsingel. Het bevreemdde de heer Zwagemaker ook, dat een van de drie nieuwe in aanbouw zijnde gemeentewoningen voorzien wordt van wit pleisterwerk. Een en ander wordt onderzocht. Dhr. Langejan vraagt hoeveel water er in de haven blijft staan wanneer de Pluim pot dicht gaat. De voorzitter antwoordt dat ze bij hoog water wordt afgesloten en daar na ten dele leeggepompt. Nadat dhr. o.d. Brouw een bevestigend antwoord kreeg op z'n vraag of woonwagenbewoners ook staan geld betalen, volgt sluiting. Wanneer ge alleen wilt wat ge moet, kunt ge wat ge wilt. Als Dhr. L. Sieling uit Tholen weliswaar niet origineel, doch niettemin interessant, Piet Bakker immiteert in zijn gemeenteraad van Thonderen, mag toch van hem worden verwacht, dat hij na zijn immitatie in alle ernst met het P.S. verder gaat. Omdat dit niet gebeurt, neem ik aan dat de schrijver alleen met kritisch zijn, de draak wil steken met de toch zeker goede bedoelingen van de schrijvers in de serie „Tholen en zijn toekomst." Wanneer Dhr. Sieling een werkelijke bij drage wil leveren (hoe dan ook zijn ziens wijze moge zijn), dan niet op deze afbre kende en sarcastische wijze. Toch wil ik op zijn artikel reageren, omdat verschillende feiten (hoewel onjuist) zo zijn gesteld, dat de lezers er verkeerd door beïnvloed kan worden. Samenvattend stelt Dhr. Sieling dat; De industrialisatie van Tholen nooit zal plaatsvinden, dat het ook niet nodig is, ja zelfs, in sommige opzichten niet gewenst is. Verder, dat, mocht onverhoopt zijn profetie niet opgaan en er toch industrie komen, het dan economisch niet verantwoord is door de ongunstige ligging van ons eiland en de daardoor te hoge produktie- annex expe- ditiekosten. Ten slotte, de suggestie: de migratie van een groep mensen uit onze omgeving naar de industrie-centra. Waarbij dan aan de entree van de gemeente zoals altijd de naam „probleemstad", met in flinke letters eronder ALLEEN VOOR GELJIKGEAARDE ZEEUWEN Mag ik, na dit resumé Dhr. Sieling be antwoorden? U tart een ieder van de 10 schrijvers (sters) de stelling te bewijzen, dat de berg toch wel naar Mohammed kan komen. Als inderdaad het industrievestigen op Tholen gelijk kan worden gesteld met de reis van de berg op weg naar Mohammed dan is mijn vaste overtuiging dat de berg kan lopen (laten wij lezen, schuiven). In tientallen streken in Nederland zijn bedrijven geves tigd van diverse grotere ondernemingen, die soms wel 30 of meer vestigingen in Neder land bezitten. Vele van deze streken of plaatsen liggen zeker niet gunstiger dan ons eiland. Dat het dus hier niet mogelijk zou kunnen zijn, is onjuist. Tholen ligt niet ongunstig, zeker niet in de toekomst. Als inderdaad in een tijd van laagconjunctuur alleen de meest economisch geleide bedrijven bestaansrecht en zekerheid zullen bezitten, dan zal ons eiland geen slecht figuur slaan. Zou de gemiddelde afstand van 20 km. naar Bergen op Zoom, Tholen tot onrendabel bestempelen en Bergen op Zoom zelf niet treffen? Of ligt deze laatste plaats ook on economisch? Niettemin zijn daar reeds vele jaren zeer gezonde bedrijven gevestigd, die al meer dan één crisis hebben meegemaakt en wat belangrijker is, overleefd. Van die kant staat de berg niets in de weg, om van Tholen een Mekka te maken. Laten wij dus afwachten of de „pelgrims" met de jaren dat wonder kunnen komen bezien. Of het gebeurt, weten we geen van allen, dat het zeer goed mogelijk is (ondanks Uw ziens wijze) staat vast. Toch hoop ik, dat wij niet op de komst van de berg blijven wachten. Wanneer iedereen zijn eigen plicht verstaat, dan kun nen wij zelf best een heuvel opwerpen, die groot genoeg is om een belangrijk aantal mensen werk te verschaffen. Zouden binnen 5 jaar geen 10 ondernemers industriële be drijven kunnen opbouwen, ontstaan uit de agrarische of ambachtssfeer, die aan 150 mensen werk kunnen verschaffen? Als er een wil is, is zeker hier een weg. Hopenlijk komt er nog eens een mogelijk heid dat allen uit ons eiland die hieraan kunnen meewerken, georganiseerd tot initia tieven komen. Een groep ondernemers, kon door regelmatig contact en waar nodig op leiding een grote bijdrage leveren. Discussieavonden, nijverheidsdagen, on dernemersopleiding, kortom vele dingen in samenwerking met E.T.I., N.I.V.E. en C.O. P. verbaHd, kunnen, nee zullen meewerken om tot prachtige resultaten te komen, die positief bijdragen tot verruiming der werk gelegenheid. Misschien wil de redactie van „De Eendrachtbode" op de ingeslagen weg voortgaan en de geopperde ideeën verder uitwerken. Even revolutionair als de Mo- hamed-berg stelling, die Dhr. Sieling aan haalde, vind ik zijn idee, om de bevolking maar te laten vertrekken. Dat is volgens hem de conclusie van hen die met beide benen op de grond staan. Mag ik er en passant even bij vermelden of veel gemeentebesturen inderdaad gevaren van de industrialisatie verwachten en daar door ook met de beide benen op de grond blijven staan, waardoor het bouwrijp maken van terrein voor de industrie wordt tegen gehouden? Ik meen n.l. dat dit geheel on juist is en dat andere oorzaken voor het uitstel zijn aan te wijzen. Elk gemeente bestuur zou maar al te graag industrie zien in hun plaats. De voordelen voor industrie zijn veel groter dan de nadelen tegen. En nu terug naar het idee Sieling (laat de be volking geleidelijk afvloeien). Er is een economische wet die zegt, dat een bepaald iets op een zekere hoogte het maximale rendement oplevert. Dat iets, kan van alles zijn, een bedrijf, een gezin, een plaats een vereniging etc. Ergens kan dit zo groot zijn, dat zo efficiënt mogelijk kan worden gewerkt. Inkrimping zowel als uit breiding gaat daar ten koste van het re sultaat. In een bedrijf moeten de machines zo op elkaar zijn ingesteld, dat niet b.v. machine A 100 eenheden per uur aflevert, terwijl machine B, die de verdere bewerking verricht er maar een half uur over doet. Dan zijn 2 machines nodig om efficient te kunnen werken. Is de produktie nu geringer dan de afzetmogelijkheden, dan wordt naar ver groting van het eerste gestreeft. Nu zou aanschaf van een machine A voldoende zijn om de gewenste produktie te bereiken, maar Yi machine B die vrij kostbaar is, bestaat niet. Door 2 machines A en 1 B aan te schaffen wordt de produktie te groot, omdat de grote hoeveelheid niet verkocht kan worden. Nu gaat de bedrijfsleiding na, welke van de drie mogelijkheden voor het bedrijf het beste zijn, n.l.; niet uitbreiden, d.w.z. geen machine kopen en dus niet voldoende kunnen leveren. 1 machine A en 1 machine B kopen, waardoor de produktie van machine B maar de helft bedraagt van de mogelijk heden en extra rente en afschrijving met zich meebrengt. 2 machines A en 1 machine B kopen en het risico van overproduktie nemen. Uiteindelijk beslist de direktie, welke mo gelijkheid voor het bedrijf het beste is en voert die uit. Wanneer wij nu een ge meente als een onderneming gaan bezien (daar is niet veel verschil in), dan acht Dhr. Sieling als directielid inkrimping het beste. Er zijn werknemers te over en ook winkeliers en andere middenstanders zijn er nu al te veel. Dan komen de verhoudin gen beter uit en het probleem is opgelost. Heeft U er, geachte Heer Sieling, wel over nagedacht dat, terwijl er nu al te veel winkeliers enz. zijn, er bij vertrek van meer werknemers nog meer overcompleet worden? En de burgemeester, de arts, de predikant, de notaris etc., hebben die nog wel bestaans recht bij een zo kleine gemeenschap? Dan maar 2 of 3 plaatsen met één arts of het gehele dorp afbreken? Een vrij revolutionair idee. Nee, als mededirectielid is mijn idee, idere gemeente opvoeren tot een grotere gemeenschap b.v. 2500 tot 3000 inwoners. Dat is economisch een zeer verantwoorde gemeenschap. Dan heeft iedere plaats be schikking over één of meer van de reeds genoemde personen, terwijl er voldoende mogelijkheden bestaan voor verenigingen en kerkelijk leven. Ook scholen en zeker de technische school, hebben belang bij een be volkingsvermeerdering. En Uzelf ook, want terwijl U met sanering dacht de keuze te bevorderen, bereikt U juist dat de concur rentiepositie wordt veranderd, waardoor in elke gemeente één slager één bakker, één groenteman enz, over zal blijven waarmee U juist in service het tegenovergestelde zou bereiken. Nee, vergroot de bevolking en dan zal de aktiefste middenstander U de meeste service en de grootste sortering bieden, terwijl de concurrentiepositie waarborg is voor een gezonde prijs- en kwaliteitspolitiek. Zo dus, de gemeenten van een economisch verantwoordde grootte. (vervolg pag. 4)

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1957 | | pagina 1