WEEKBLAD VOOR HET EILRND THOLEN EN ST.FILIPSLOND
Reacties op Tholen en zijn toekomst'
VERSCHIJ
E VRIJDAG
I I
MT IEDERI
I
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
RAADSVERSLAG SINT MAARTENSDIJK.
Terwijl het gemeentebestuur nimmer knibbelde op aanvragen leer
middelen, zeggen gedeputeerde staten dat er geringe zorg aan
schoolgebouw en inventaris wordt besteed - Daartegen wordt ernstig
geprotesteerd - Bezuiniging op begroting 1957 - Voor afsluiting
Pluimpot zou men de gemeente moeten betalen inplaats van andersom
De redactie legt U deze week voort
Protest van Sint Maartensdijk tegen bewering
Gedeputeerde Staten.
In Sint Annaland viel het definitief besluit tot
afbraak schoollokaal voor kerkuitbouw
Kees van Amsterdam won Oud-Vossemeers
jubileumronde.
Morgen te Tholen: In naam van Oranje
H.K.H. Prinses Wilhelmina jarig
Reactie op Thonderens gemeenteraad.
13e jaargang No. 41
30 augustus 1957
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redactie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.35 per kwartaal
franko p.p. 1.85 inkassokosten
Prijs per nummer 15 cent
Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief
Spierinkjes t/m 20 woorden 1.25
Advertenties worden tot WOENSDAGAVOND aangenomen
Woensdag 28 augustus kwam de vol
tallige raad te St. Maartensdijk onder lei
ding van burgemeester D. C. Bouwense in
openbare vergadering bijeen. Notulis, secre
taris Th. Benou. Er waren na opening
vaststelling der notulen heel wat ingekomen
stukken te behandelen. Voor wat het eers e
15 tal daarvan betrof ging het nogal vlug,
waar dit alle goedgekeurde raadsbesluiten
betroffen, die voor kennisgeving werden
^Voorts waren er een vijftal subsidiever
zoeken, nl. van het Zeeuwse Consu1^
bureau voor Alcoho isme, van de Bond
teqen 't vloeken, van t Humanistisch Thuis
front en van de Bibliotheek Ned. Hervormde
meisjesvereniging. Het voorstel van b. en w
voor al deze subsidie-aanvragen was ze a
te wijzen. De raadsleden konden zich daar
mee 'verenigen, behalve met betreWdntot
de subsidie aanvrage van de plaatseiijKe
meisiesvereniging. Dhr. Geluk stelde voor
dit wel te subsidiëren. Dhr. Koopman was
daar ook niet op tegen. Men geeft tensl°"
ook subsidie aan de
zou er overigens voor zijn al die subsidies
maar af te schaffen, maar dan ook zonder
U1 We dl ouder Bout waarschuwt, datwan-
neer dit wordt toegestaan ook de ander
bibliotheek wel op de proppen za} ko™^
Het blijkt dat, wanneer men aan bovenge
noemde vereniging subsidie zou 9e^e"
op 27.50 zou komen bij 5 cent per boek.
Bij stemming over dit verzoek zijn de
heren Langejan, Geluk en Koopman voor,
•de wethouders, op den Brouw en Zwage-
maker stemmen tegen.
Er wordt een nieuw contract aangegaan
met de n.v. pzem. inzake de straatverlichtnig.
Er is nog een subsidieverzoek, namelijk van
de Hendrik Willem Landstichting (werkt
voor ernstige gebrekkige kinderen) en ten
aanzien hiervan wordt besloten te s"bsl&'
eren, wanneer kinderen uit deze a2™""'2
daar worden opgenomen 1,Per dagj.
Bij Koninklijk Besluit werd de gemeente
Tholen aangewezen oin de verpleegkoste
te betalen van een in „Ten AnkeT.,,^ekrbll)"
vend voormalig inwoner van St M_di,£
Aan de kleuterleidster mej. M. L. Kloet
wordt wegens huwelijk met ingang van haar
trouwdag als zodanig eervol ontslag ver-
le(De bewoners van de Kruisweg zijn blijk
baar in hun schik met het nieuwe bchtpunt,
want zij stuurden de raad voor haar mede-
werking een dankbetuiging. 1
Voor de te houden Centrale Fokveedag
op 5 september a.s. te Poortvliet zal 23,—
worden gesubsidieerd, waarover de heren
Zwagemaker, opden Brouw en Koopman
echter hun „tegen" laten horen.
ZO OF Zó HOOG
De heer A. v. d. Hoek aan de Parallel
weg komt in beroep tegen voorwaarde, wel
ke burgemeester en wethouders stelden aan
een vrleeende bouwvergunning. Het ging
daarbij om de hoogte van de betonnen erf-
afscheiding. Volgens artikel 90 der
telijke bouwverordening is de maximu
hoogte op 1.25 m bepaald. Betrokkene
vraagt de afscheiding 2 meter hoog te mo
gen maken, omdat hij daarvoor de materi
alen reeds kocht. Maar b. en w. vinden
dat dit geen reden is om van het ingenomen
standpunt af te wijken en stellen dan ook
voor het beroepsschrift van A. v. d. Hoek
ongegrond te verklaren.
De heer Geluk zegt er voor te zijn dat
v. d. Hoek die schutting tot 2 me|er optrekt
Waarom hij niet en anderen wel. Er staan
Lr schuurtjes van dezelfde hoogte. Wel
vindt ook hij, dat adressant verkeerd deed
met reeds te beginnen zonder toestemming
van b. en w.
Dhr. Koopman vindt dat soms wel me
twee maten wordt gemeten. Daarom moet
men voorzichtig zijn. Wanneer er nu e
voor heel de boel moet bloeien, kan hij dat
"'^voorzitter'wijst er evenwel nadrukke
lijk op, dat er geen sprake is van het zoeken
van een zondebok. Integendeel, men is dhr
v. d Hoek reeds tevoren in bijzondere mate
tegemoetgekomen met betrekking tot de
bouw van een schuur.
Weth. Bout onderstreept de kern van de
zaak: wanneer er klachten komen dient het
dagelijks bestuur de wet te handha^n'
Dhr Koopman vindt dat de raad voo
een burenruzie wordt „gespannen D
o d Brouw vraagt of er dan misschien 2
bouwverordeningen zijn in deze 9emeent®'
waarop de voorzitter antwoordt, dat is ge
handeld volgens genoemd artikel van de ge
meentelijke verordening.
Dhr. o. d. Brouw zag toch liever dat men
de situatie ter plaatse nog eens bekeek
Betrokkene is wellicht bereid de schuu
die toch niet op een aantrekkelijke plaats
staat te doen verhuizen, waardoor misschien
nog bouwgrond vrijkomt voor een woon
huis. Dat zou die (rondweg) straat
De voorzitter meent het beste te doen,
met nu te laten stemmen over het voorstel
van b. en w. Dan blijkt dat alleen de wet
houders hun standpunt handhaven, terwijl
alle raadsleden vinden, dat het beroep van
dhr. v. d. Hoek maar gegrond verklaard
moet worden. Dat gaat er dus door.
PROTEST TEGEN CONCLUSIE
VAN G.S.
Er komt op deze vergadering nog een
beroepsschrift ter sprake en wel dat van
het bestuur der christelijke school, die het
indienden bij Ged. Staten van Zeeland om
het bedrag per leerling voor het gewoon
lager onderwijs verhoogd te krijgen. Gede
puteerde Staten hebben dat beroepsschrift
geaccepteerd en het bedrag per leerling ver
hoogd van 18.95 op 30,Het dagelijks
bestuur van St. Maartensdijk is helemaal
niet te spreken over de door gedeputeerde
staten aangevoerde argumenten. Immers, de
werkelijke uitgaven in 1955 hebben 18.09
per leerling bedragen en met dit of een
soortgelijk bedrag kon steeds worden vol
staan. De christelijke school staat er zelfs
ten opzichte van het openbaar onderwijs aan
een kant gunstiger voor, omdat alle leer
middelen nieuw zijn, al is het anderzijds wel
zo, dat het minder getal leerlingen per leer
ling kostenverhogend werkt voor de chr.
school. Trouwens al het mogelijke is gedaan
om het onderwijs te bevorderen en het was
zelfs zo, dat men een verhoging van het
bedrag per leerling} voor de christelijke
school meer op zijn plaats achtte, dan voor
het gehele lager onderwijs. Maar het meest
zijn b. en w. toch gegriefd, omdat gedepu
teerde staten argumenteren, dat „het grote
ouderwetse gebouw der openbare school er
typisch vervallen, troosteloos en slecht uit
ziet, dat hier gesproken karï worden van
een specifiek verwaarloosd onderhoud; dat
de vloeren er versleten en slecht onderhou
den uitzien, dat het schilderwerk veel te
wensen overlaat, de bordstellingen vrijwel
onbruikbaar zijn, de banken ook al slecht
en het met de leermiddelenpositie bedroe
vend gesteld is, ja dat in tegenstelling tot
de overtuiging van het gemeentebestuur ge
ringe zorg aan het schoolgebouw en deszelfs
inventaris wordt besteed."
VOLKOMEN ONJUIST
Burgemeester en wethouders zijn over
tuigd en kunnen dit met bewijzen staven,
dat de overwegingen van gedeputeerde sta
ten volkomen onjuist zijn, waarom zij voor
stellen tegen de beslissing van gedeputeerde
staten met klem te ageren. De voorzitter
voegt hieraan nog toe, hoe G.S. het enkele
jaren geleden goedkeurden om die school
op te knappen. Laatst was er in de raad
het voorstel van b en w om 1000,te
voteren voor leermiddelen, maar de inspec
teur l.o. vond dat met 600,— kon worden
volstaan.
Op een vraag van dhr. Koopman of dan
niet alle scholen op het eiland Tholen zijn
afgekeurd, antwoordt de voorzitter: dat is
het juist: de onze niet.
Zeker, er zijn wel dingen die nog ver
beterd kunnen worden, maar wat G.S. aan
voeren is ten enenmale onjuist.
De secretaris voegt er nog aan toe, hoe
vorig jaar de chr. school voor een hogere
subsidie bij de Minister aanklopte, die advies
inwon bij het gemeentebestuur, dat gunstig
luidde, maar de Minister verklaarde het niet
ontvankelijk.
De voorzitter herhaalt dat de gemeente
nog nimmer beknibbelde op aanvragen om
nieuwe leermiddelen. De Commissaris der
Koningin zou zich persoonlijk op de hoogte
komen stellen omtrent de schoolsituatie.
Voorgesteld wordt dan ook bij de Kroon
in beroep te gaan tegen de beslissing van
G.S. Hierover gestemd, blijkt de heer Koop
man zich van stemmen te onthouden. De
anderen scharen zich achter dat voorstel.»
Over aankoop van grond, benodigd voor
plaatsing van een rioolwaterzuiveringsinstal
latie is met de eigenaren overeenstemming
bereikt, t.w. van het Waterschap St. Maar
tensdijk en van L. M. Andriesse.
Dhr. Zwagemaker vraagt of die grond
niet wat duur is.
De voorzitter antwoordt dat de prijs door
de schattingscommissie is vastgesteld met in
begrip van de schadevergoeding. Allen zijn
voor deze aankoop.
Voor elektrificatie van de onrendabele
gebieden zijn nog 3 percelen, waardoor het
totaal op 54 is gekomen. Men kan zich
hiermee verenigen.
Een 2 tal perceeltjes grond rond de
Bleekveldstraat worden verhuurd aan M.
v. d. Hoek en wed. A. v. d. Werf-Stols.
Het gemeentepersoneel krijgt gelijkluiden
de compensatie voor huurverhoging als het
rijkspersoneel, zo wordtbesloten.
Een zeer belangrijk punt is vlug afge
handeld, namelijk het besluit tot het doen
opmaken van een saneringsplan voor de ge
meente.
BEZUINIGING
Bij het opmaken der begroting 1957 was
er een exploitatietekort van 50.000,'-
waarom een hoegere rijksuitkering is ge
vraagd. Dat is toegestaan tot een bedrag van
ongeveer 20.000,zodat men nog een
30.000,— op die begroting moest bezui
nigen. Dit heeft een gevoelige bestedings
beperking tot gevolg, o.m. op straatver
betering, riolering, enz. Door verhoging van
Weth. Hage vindt dat men moet schrij
ven geen besluit te kunnen nemen, zolang
niet bekend is welke tegemoetkoming van
het Rijk verwacht kan worden,.
Dhr. Koopman: het moet zo gesteld wor
den: wat heeft het Rijk er voor over, nu we
onze haven kwijt raken.
Unaniem blijkt de raad vooralsnog tegen
een gemeentelijke bijdrage in de dichtings-
kosten, al wijst de voorzitter er nog op,
dat men zich daar toch in principe toe
verbond.
Door voornoemde afsluiting moet de ba
ken-meester worden ontslagen, waartoe met
ingang van 1 december 1957 wordt besloten.
De Bank van Ned. Gemeenten wil de lo
pende rekening couant tot 1 sept. 1957 ver
hogen tot 100.000,waartegen men geen
bezwaar kan hebben.
Hoewel niet over de nodige (geld)midde
len beschikt om tot exploitatie van het plan
West (Achterbos) over te gaan, moet daar
toe toch alles in gereedheid worden ge
bracht, in het bijzonder om de geprojecteerde
30 woningen en de christelijke school zo
wm
m
Genietend van een welverdiende rust, na 50 zware regeringsjaren,
verblij[t in ons midden H.K.H. prinses Wilhelmina, onze oud-vorstin.
Nu kan zij zich geven aan haar vele liefhebberijen en verschijnt zij
slechts een enkele maal in het openbaar.
Zaterdag 31 augustus a.s. is echter een dag, die bij velen weer
herinneringen opwekt, want op die dag zal H.K.H. haar zevenen
zeventigste vejaardag vieren. Ongetwijfeld zal het geen uitbundige
feestdag worden, aangezien H.K.H. dit niet wenst, doch toch is het
feest in ons hart en wensen wij de prinses nog vele jaren in goede
gezondheid temidden van ons allen.
sommige inkomsten moest nog een kleine
19.000,worden bezuinigd waarin men is
geslaagd, al gaat het dan ten koste van in
feite noodzakelijke werken.
VOOR AFSLUITING HAVEN MEER
RECHT OP VERGOEDING DAN OP
BETALING
Voor de afsluiting van de Pluimpot wordt
een bijdrage van de gemeente gevraagd.
Men kan het dagelijks bestuur hierover in
Middelburg echter geen voldoende gege
vens vertstrekken zodat moeilijk een besluit
genomen kan worden.
De voorzitter weet dat de zeewering er
niet veel groter door wordt, zodat het dus
niet veel kan kosten.
De heer Koopman zegt dat men er in
's Gravenhage heel anders over denkt. Daar
moet de haven ook worden afgesloten, maar
het gemeentebestuur gaat daar niet betalen.
Integendeel, het vraagt een schadevergoe
ding aan het Rijk voor te derven inkomsten.
Zo zou het ook hier moeten zijn. Wie wil de
haven afsluiten. Toch het Rijk niet, nou
dan moet die ook maar betalen.
De voorzitter zegt dat dit ook is ge
schreven. Men heeft een schadevergoeding
gevraagd van 185.000, omdat de gemeente
door afsluiting van de Pluimpot moet zor
gen voor een zuiveringsinstallatie, sloten
moet dichten, en haven- en kadegeld derft.
Toch vreest hij dat het argument van
dhr. Koopman niet zal opgaan. Het Rijk
zou dan zeggen: willen jullie de veiligheid
van de gemeente tegenhouden
Dhr. Koopman vindt die onveiligheid
helemaal niet groot. Dat is veel erger voor
de bewoners van de Noordpolder, omdat
men sinds 1953 nog niets aan de dijken
heeft gedaan.
spoedig mogelijk te kunnen realiseren. De
bouwgrondprijs is vastgesteld op resp. 6,
per m2 en 10,— per m2.
De heer o.d. Brouw vindt dat in één plan
ook één grondprijs moet gelden, maar de
secretaris wijst er op, dat op het ene ge
deelte van de bouwgrond duurder gebouwd
moet worden dan op het andere. Allen zijn
er dan voor het besluit te nemen om de ver
koop of inbreng van deze grond vast te
leggen tegen genoemde prijs.
De chr. school heeft per 1 september a.s.
een derde lokaal nodig, waartoe wordt voor
gesteld het noodgebouwtje van Scherpenisse
te kopen, waarin ook school is gehouden
voor de som van 4000,exclusief plaat
singskosten. Dit wordt op f 1000,- ge
raamd. Daartoe wordt besloten.
Een kleine wijziging is nodig in het be
sluit tot verkoop grond aan de Molendijk.
RONDVRAAG
Door de heren Zwagemaker en Langejan
wordt gewezen op een minder goede toe
stand van de toegang verenigingslokaal,
Oudestraat, bij Fr. Lindhout en Oostsingel.
Het bevreemdde de heer Zwagemaker ook,
dat een van de drie nieuwe in aanbouw
zijnde gemeentewoningen voorzien wordt
van wit pleisterwerk. Een en ander wordt
onderzocht.
Dhr. Langejan vraagt hoeveel water er
in de haven blijft staan wanneer de Pluim
pot dicht gaat. De voorzitter antwoordt dat
ze bij hoog water wordt afgesloten en daar
na ten dele leeggepompt. Nadat dhr. o.d.
Brouw een bevestigend antwoord kreeg op
z'n vraag of woonwagenbewoners ook staan
geld betalen, volgt sluiting.
Wanneer ge alleen wilt wat ge moet,
kunt ge wat ge wilt.
Als Dhr. L. Sieling uit Tholen weliswaar
niet origineel, doch niettemin interessant,
Piet Bakker immiteert in zijn gemeenteraad
van Thonderen, mag toch van hem worden
verwacht, dat hij na zijn immitatie in alle
ernst met het P.S. verder gaat. Omdat dit
niet gebeurt, neem ik aan dat de schrijver
alleen met kritisch zijn, de draak wil steken
met de toch zeker goede bedoelingen van
de schrijvers in de serie „Tholen en zijn
toekomst."
Wanneer Dhr. Sieling een werkelijke bij
drage wil leveren (hoe dan ook zijn ziens
wijze moge zijn), dan niet op deze afbre
kende en sarcastische wijze. Toch wil ik
op zijn artikel reageren, omdat verschillende
feiten (hoewel onjuist) zo zijn gesteld, dat
de lezers er verkeerd door beïnvloed kan
worden. Samenvattend stelt Dhr. Sieling dat;
De industrialisatie van Tholen nooit zal
plaatsvinden, dat het ook niet nodig is, ja
zelfs, in sommige opzichten niet gewenst is.
Verder, dat, mocht onverhoopt zijn profetie
niet opgaan en er toch industrie komen, het
dan economisch niet verantwoord is door
de ongunstige ligging van ons eiland en
de daardoor te hoge produktie- annex expe-
ditiekosten. Ten slotte, de suggestie: de
migratie van een groep mensen uit onze
omgeving naar de industrie-centra. Waarbij
dan aan de entree van de gemeente zoals
altijd de naam „probleemstad", met in flinke
letters eronder
ALLEEN VOOR GELJIKGEAARDE
ZEEUWEN
Mag ik, na dit resumé Dhr. Sieling be
antwoorden?
U tart een ieder van de 10 schrijvers
(sters) de stelling te bewijzen, dat de berg
toch wel naar Mohammed kan komen. Als
inderdaad het industrievestigen op Tholen
gelijk kan worden gesteld met de reis van de
berg op weg naar Mohammed dan is mijn
vaste overtuiging dat de berg kan lopen
(laten wij lezen, schuiven). In tientallen
streken in Nederland zijn bedrijven geves
tigd van diverse grotere ondernemingen, die
soms wel 30 of meer vestigingen in Neder
land bezitten. Vele van deze streken of
plaatsen liggen zeker niet gunstiger dan ons
eiland. Dat het dus hier niet mogelijk zou
kunnen zijn, is onjuist. Tholen ligt niet
ongunstig, zeker niet in de toekomst. Als
inderdaad in een tijd van laagconjunctuur
alleen de meest economisch geleide bedrijven
bestaansrecht en zekerheid zullen bezitten,
dan zal ons eiland geen slecht figuur slaan.
Zou de gemiddelde afstand van 20 km. naar
Bergen op Zoom, Tholen tot onrendabel
bestempelen en Bergen op Zoom zelf niet
treffen? Of ligt deze laatste plaats ook on
economisch? Niettemin zijn daar reeds vele
jaren zeer gezonde bedrijven gevestigd, die
al meer dan één crisis hebben meegemaakt
en wat belangrijker is, overleefd. Van die
kant staat de berg niets in de weg, om van
Tholen een Mekka te maken. Laten wij dus
afwachten of de „pelgrims" met de jaren
dat wonder kunnen komen bezien. Of het
gebeurt, weten we geen van allen, dat het
zeer goed mogelijk is (ondanks Uw ziens
wijze) staat vast.
Toch hoop ik, dat wij niet op de komst
van de berg blijven wachten. Wanneer
iedereen zijn eigen plicht verstaat, dan kun
nen wij zelf best een heuvel opwerpen, die
groot genoeg is om een belangrijk aantal
mensen werk te verschaffen. Zouden binnen
5 jaar geen 10 ondernemers industriële be
drijven kunnen opbouwen, ontstaan uit de
agrarische of ambachtssfeer, die aan 150
mensen werk kunnen verschaffen? Als er
een wil is, is zeker hier een weg.
Hopenlijk komt er nog eens een mogelijk
heid dat allen uit ons eiland die hieraan
kunnen meewerken, georganiseerd tot initia
tieven komen. Een groep ondernemers, kon
door regelmatig contact en waar nodig op
leiding een grote bijdrage leveren.
Discussieavonden, nijverheidsdagen, on
dernemersopleiding, kortom vele dingen in
samenwerking met E.T.I., N.I.V.E. en C.O.
P. verbaHd, kunnen, nee zullen meewerken
om tot prachtige resultaten te komen, die
positief bijdragen tot verruiming der werk
gelegenheid. Misschien wil de redactie van
„De Eendrachtbode" op de ingeslagen weg
voortgaan en de geopperde ideeën verder
uitwerken. Even revolutionair als de Mo-
hamed-berg stelling, die Dhr. Sieling aan
haalde, vind ik zijn idee, om de bevolking
maar te laten vertrekken. Dat is volgens
hem de conclusie van hen die met beide
benen op de grond staan.
Mag ik er en passant even bij vermelden
of veel gemeentebesturen inderdaad gevaren
van de industrialisatie verwachten en daar
door ook met de beide benen op de grond
blijven staan, waardoor het bouwrijp maken
van terrein voor de industrie wordt tegen
gehouden? Ik meen n.l. dat dit geheel on
juist is en dat andere oorzaken voor het
uitstel zijn aan te wijzen. Elk gemeente
bestuur zou maar al te graag industrie zien
in hun plaats. De voordelen voor industrie
zijn veel groter dan de nadelen tegen. En
nu terug naar het idee Sieling (laat de be
volking geleidelijk afvloeien).
Er is een economische wet die zegt, dat
een bepaald iets op een zekere hoogte het
maximale rendement oplevert. Dat iets, kan
van alles zijn, een bedrijf, een gezin, een
plaats een vereniging etc. Ergens kan dit
zo groot zijn, dat zo efficiënt mogelijk kan
worden gewerkt. Inkrimping zowel als uit
breiding gaat daar ten koste van het re
sultaat. In een bedrijf moeten de machines
zo op elkaar zijn ingesteld, dat niet b.v.
machine A 100 eenheden per uur aflevert,
terwijl machine B, die de verdere bewerking
verricht er maar een half uur over doet. Dan
zijn 2 machines nodig om efficient te kunnen
werken. Is de produktie nu geringer dan de
afzetmogelijkheden, dan wordt naar ver
groting van het eerste gestreeft. Nu zou
aanschaf van een machine A voldoende
zijn om de gewenste produktie te bereiken,
maar Yi machine B die vrij kostbaar is,
bestaat niet. Door 2 machines A en 1 B
aan te schaffen wordt de produktie te groot,
omdat de grote hoeveelheid niet verkocht
kan worden. Nu gaat de bedrijfsleiding na,
welke van de drie mogelijkheden voor het
bedrijf het beste zijn, n.l.;
niet uitbreiden, d.w.z. geen machine kopen
en dus niet voldoende kunnen leveren.
1 machine A en 1 machine B kopen,
waardoor de produktie van machine B
maar de helft bedraagt van de mogelijk
heden en extra rente en afschrijving met
zich meebrengt.
2 machines A en 1 machine B kopen en
het risico van overproduktie nemen.
Uiteindelijk beslist de direktie, welke mo
gelijkheid voor het bedrijf het beste is en
voert die uit. Wanneer wij nu een ge
meente als een onderneming gaan bezien
(daar is niet veel verschil in), dan acht
Dhr. Sieling als directielid inkrimping het
beste. Er zijn werknemers te over en ook
winkeliers en andere middenstanders zijn
er nu al te veel. Dan komen de verhoudin
gen beter uit en het probleem is opgelost.
Heeft U er, geachte Heer Sieling, wel
over nagedacht dat, terwijl er nu al te veel
winkeliers enz. zijn, er bij vertrek van meer
werknemers nog meer overcompleet worden?
En de burgemeester, de arts, de predikant,
de notaris etc., hebben die nog wel bestaans
recht bij een zo kleine gemeenschap? Dan
maar 2 of 3 plaatsen met één arts of het
gehele dorp afbreken? Een vrij revolutionair
idee. Nee, als mededirectielid is mijn idee,
idere gemeente opvoeren tot een grotere
gemeenschap b.v. 2500 tot 3000 inwoners.
Dat is economisch een zeer verantwoorde
gemeenschap. Dan heeft iedere plaats be
schikking over één of meer van de reeds
genoemde personen, terwijl er voldoende
mogelijkheden bestaan voor verenigingen en
kerkelijk leven. Ook scholen en zeker de
technische school, hebben belang bij een be
volkingsvermeerdering. En Uzelf ook, want
terwijl U met sanering dacht de keuze te
bevorderen, bereikt U juist dat de concur
rentiepositie wordt veranderd, waardoor in
elke gemeente één slager één bakker, één
groenteman enz, over zal blijven waarmee U
juist in service het tegenovergestelde zou
bereiken.
Nee, vergroot de bevolking en dan zal
de aktiefste middenstander U de meeste
service en de grootste sortering bieden,
terwijl de concurrentiepositie waarborg is
voor een gezonde prijs- en kwaliteitspolitiek.
Zo dus, de gemeenten van een economisch
verantwoordde grootte.
(vervolg pag. 4)