De Regeringsverklaring Kan de huisvrouw ia deze tijd nog sparen Een St. Annalandse begrotingsbrief met interessante'gegevens Het Parlementair Overzicht Het geldt dat er niet op aankomt, is ons spaargeld Herverkaveling Tholen De redactie legt IX deze week voort 12e jaargang 26 oktober 1956 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 Giro 124407 Abonnementen 1.35 per kwartaal franko p.p. 1.60 inkassokosten Prijs per nummer 15 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn Onder de toeziende blikken van tientallen journalisten, fotografen, filmoperateurs en televisiemensen is het nieuwe kabinet Drees voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal verschenen. Reeds uren voordat de regeringsverklaring werd afgelegd wachtten vele belangstellenden ge duldig voor het Kamergebouw. Naar deze regeringsverklaring wérd met bijzondere belangstelling uitgekeken. Vooral naar de sociaal- economische en financiële paragraaf. Het tekort op de begroting en vooral op de betalingsbalans baart zorgen, zo had het demissionaire kabinet Drees reeds medegedeeld in de mil joenennota. En deze mededeling werd nu met kracht herhaald in de regeringsverklaring. Men ziet dus dat ook de veelgeprezen hoogcon junctuur, waarvoor wij dankbaar mo gen zijn, haar schaduwzijden heeft. De regering zal niet aarzelen de no dige maatregelen te nemen, zo heeft de heer Drees verklaard. Men kan dan ook verwachten dat deze maat regelen zullen komen. Voor een deel is het wachten op het advies van de Sociaal Economische Raad. Deze be studeert momenteel de gehele pro blematiek. Omstreeks half november zal de SER met zijn arbeid gereed komen. Het is ongetwijfeld goed ge zien om dit onderzoek breed op te zetten. Als de bestedingen beperkt moet worden dan zal niet alleen maar gekeken moeten worden naar de consumenten en naar het bedrijfs leven, maar juist de overheid zal het goede voorbeeld dienen te geven. De verklaring van minister president Drees dat dit ook gaat gebeuren geeft enige hoop. Efficiency en so berheid in het overheidsapparaat zijn dringender nodig dan wat ook. Het zou onjuist zijn het bedrijfsleven aan banden te leggen door, b.v. verschei dene investeringsfaciliteiten op te heffen, terwijl het overheidsapparaat maar op de oude voet verder gaat. De regeringsverklaring is voor een groot deel een getrouwe afspiegeling van het regeringsprogram. Dit pro gram wordt altijd angstvallig geheim gehouden, maar gedurende de lange crisis is er zoveel van bekend ge worden, door officiële mededelingen van de (in)formateurs, dat men kan aannemen dat het nu wel aan de openbaarheid is prijsgegeven. Wij mogen dan het oude kabinet Drees voor een groot deel terug hebben gekregen, wie deze verklaring leest kan moeilijk beweren dat het nieuwe kabinet Drees vermoeid voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal is verschenen. Er zijn zoveel plannen opgesomd, dat men zich moet afvra gen of zij wel in vier jaar tijds te ver wezenlijken zijn. Zou dat lukken dan kunnen wij in 1960 zeggen dat we een geweldig kabinet hebben gehad! De regeringsverklaring was dit maal een gesublimeerde troonrede. De ministers hebben hun best ge daan om de kabinetsformatie maar gauw te vergeten. Dat is het winst punt van deze verklaring. Het kabi net wil aan de slag gaan. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de Kamer wel eens minder eensgezind zal zijn dan het kabinet. En dat kan nog wel eens moeilijkheden geven. Om een punt te noemen: het ligt in het voor nemen om het verbod van arbeid van gehuwde vrouwen in overheidsdienst ongedaan te maken. De Tweede Ka mer heeft zich daarvoor verleden jaar uitgesproken met één stem meerderheid. Vooral de p.v.d.a. en de v.v.d. willen dit graag. In het rechtse kamp bestaan daarentegen nog al wat bezwaren. De k.v.p., a.r. en c.h. denken voor een deel anders over deze kwestie. Bij de formatie is afgesproken het verbod op te heffen, maar geen enkele fractie voelt zich op dit punt gebonden aan het rege ringsprogram. De verklaring van minister-president Drees was onge twijfeld indrukwekkend door deze vele plannen. Toch kan men ook weer niet zeggen dat zij veel nieuwe gezichtspunten bood, want alle plan nen liggen voor de hand. Daarover is meer dan eens in de volksverte genwoordiging gedebatteerd. Voor onze landbouwers was er echter wel degelijk belangrijk nieuws. Bij de kostprijsberekening zal aandacht worden geschonken aan vraagstuk ken van de eigenaarslasten en de be loning van de arbeid van de boer. De landbouw die in verschillende delen van ons land nog maar moeilijk het hoofd boven water kan houden zal behoorlijk worden geholpen als deze twee factoren inderdaad in de kostprijs mogen worden doorbere kend. De regering begrijpt dat dit prijsstijging van verschillende land- bonwproducten ten gevolge zal heb ben of dat het tekort op de begroting van het Landbouwegalisatiefonds groter wordt. Dit eerste is voor de consument misschien niet erg aan trekkelijk, maar wij moeten maar niet vergeten dat de landbouw voor ons de belangrijkste deviezenbron is. Toen de tijden slecht waren, na de bevrijding, heeft de landbouwer en veehouder zijn prijzen laag moeten houden. Dat was noodzakelijk. Nieuws was ook de mededeling dat h't blokkeringsplan van de regering (50% van de 25% huurverhoging zal worden geblokkeerd) tien jaar zal gelden. Het meest fascinerend in deze ver klaring was naar onze smaak het atoom-gedeelte. De regering gaat beginnen aan het opstellen van een meerjarenplan, waarbij bijzondere aandacht zal worden gegeven aan de bouw van atoomcentrales ten behoe ve van* de electiciteitsvoorziening. Dat is een zaak van groot belang. Het kolentekort wordt over een der tigtal jaren steeds nijpender. De atoomenergie kan dit opvangen. Het ligt in onze bedoeling om volgende week terug te komen op het debat over deze verklaring, dat zeer inte ressant was. Voorzitter Kortenhorst heeft de Kamer een dag de tijd ge geven om deze verklaring te bestu deren. Dat was ook wel noodzakelijk. Van deze eerste vergadering met het nieuwe kabinet heeft de heer Korten horst gebruik gemaakt om de eerste vrouwelijke minister, Mej. Dr. Klom- pé, van harte welkom te heten. De bloemenhulde voor haar op de rege ringstafel had aller instemming. ,,De mate der beschaving hangt af van de plaats die de vrouw in de maat schappij bekleed", zo zeide de Ka merpresident. Mej. Klompé dankte heel bescheiden voor de vriendelijke woorden. De taak die zij heeft ge kregen vervult haar gehele hart, zo zeide zij. En met Gods hulp hoopte zij die taak goed te vervullen. (Nadruk verboden) Het staat iedere week in de kop van onze krant, dat advertenties tot donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen kunnen worden. Er is door ons meer op gewezen, dat dit als het uiterste tijdstip beschouwd moest worden. Dat neemt niet weg, dat wanneer er tussen 12 en 1 uur een of anderhalve pagina advertenties gebracht worden de adverteerder recht op plaatsing heeft. Recht op plaatsing had, moeten we er nu van maken. Wanneer, zoals vorige week weer, tussen 11 en 1 uur een een hoeveelheid wordt gebracht van bijna 2 pagina's advertenties kan dat niet tijdig verwerkt worden. En we kunnen het tegenover de 1000 postabonné's niet ver antwoorden, dat onze krant te laat van de pers komt. Boven dien hebben onze bezorgers er ook last mee, die in de avond de randstraten moeten aflopen en de abonné wacht ongeduldig op het nieuws, dat hij uiterlijk rond 6 uur in zijn bus wil zien. Daarom wordt zowel voor copie als voor advertenties een nieuwe regeling gemaakt. Dit houdt voor onze adverteerders in: dat de CONTRACTADVERTENTIES uiterlijk woensdagmiddag 1 uur te Tholen binnen moeten zijn, dat alle ZAKEN ADVERTENTIES woensdag in Tholen moeten zijn, dat alleen FAMILIE AD VERTENTIES nog tot uiterlijk donderdag 1 uur 's middags te Tholen kunnen worden aangenomen. Dank voor Uw medewerking. Toen onze dierbaarste onlangs een middag ging winkelen, hebben wij haar daarbij ver gezeld. Gedurende die tocht hebben wij haar verschillende keren de volgende woor den horen citeren: „Nou ja, die paar dub beltjes meer doen het 'm ook niet" en „Vooruit, dat kwartje komt er toch niet op aan". Er waren die middag vele dierbaarsten van andere mannen op pad en iedere dag opnieuw zwermen zij uit langs de winkels Bijna allemaal geven ze wel eens een dub beltje, daar een kwartje en ginds misschien maar een paar centen meer uit dan zij ge dacht hadden te zullen doen. En laten we eerlijk zijn onszelf overkomt dat ook. Gelukkig kunnen velen van ons daar bij zeer terecht zeggen dat die paar centen en dat dubbeltje er inderdaad niet op aan komen. Niettemin vormen al deze dub beltjes, stuivers, kwartjes en centen een heel bedrag als we ze eens over een vol jaar of desnoods maar over de duur van drie maanden bij elkaar zouden tellen. Huurverhoging Gas- en Electriciteitstarieven gaan omhoog Trammen worden duurder I Belangrijke stijging in de kosten van de brandstoffen Omzetbelasting op textiel komt terug Geen rijkssubsidie meer op de suiker! Melkprijs gaat omhoog! Dat zijn enkele koppen van krantenbe richten uit de afgelopen maanden. „Misschien gaat het wel niet door 1" heb ben onze dierbaarste en wij dan telkens hoopvol tegen elkaar gezegd. Maar sommi ge van die dreigende prijsstijgingen zullen wel degelijk doorgaan en met enkele is dit inmiddels reeds gebeurd. Net zo goed als onze dierbaarste, weten wij allemaal dat het leven weer duurder, nóg duurder dierbaarsten die zich bezorgd afvragen, gaat worden. En het zijn vooral uw en onze waar dat heen moet en hoe de eindjes nog aan elkaar kunnen worden geknoopt. Als de spaarbanken, aangesloten bij de Nederlandse Spaarbankbond, aankondigen dat zij van 24 tot 31 oktober hun jaar lijks weerkerende Wereldspaarweek gaan vieren, of een enkele Wereldspaardag op 30 oktober, zijn het dan ook onze dier baarsten, die schamper opmerken: „Sparen? Nogal een mooie tijd om te sparen. Je weet nauwelijks hoe je moet rondkomen met je geld 1" Toch kan sparen het leven in dure tij den juist aanzienlijk vergemakelijken. Soms kan het zelfs een noodzaak worden. En bijna iedereen kan sparen, wanneer het vol gens een weloverwogen plan gebeurt. Wan neer we gaan sparen aan de hand van een begroting waarin we zoveel mogelijk vast stellen wat we iedere week of iedere maand voor onze diverse posten zullen uittrekken. Bij die posten behoort zich dan ook telkens een bedrag te bevinden, dat bestemd is om naar de spaarbank te gaan. Dan krijgen we daar een saldo waaruit we kunnen putten wanneer we grote stukken moeten aan schaffen, wanneer we in de vakantie op reis willen gaan, wanneer we voor onvoor ziene uitgaven komen te staan. In dure tijden kunnen we ons niet langer veroorleven ondoordacht kleine bedragen door onze vingers te laten glippen. En bij het doen van onze grotere uitgaven zullen we volgens een bepaald overleg te werk moeten gaan. In dure tijden zijn het de dubbeltjes en de kwartjes, zelfs de stuivers en de centen die mee gaan tellen. Al dat geld waarvan we zeggen: „Ach dat komt er toch niet op aan!" wordt dan ons spaargeld. Daarom mogen wij de spaarbanken dank baar zijn dat zij er ons eens in het jaar aan willen herinneren dat sparen nog altijd zin heeft. Zelfs in dure tijden.! Op het Bureau van Uitvoering is men momenteel bezig met het berekenen van de schadevergoedingen over het jaar 1956. E bestaat een gegronde hoop, dat op en kele uitzonderingen na de schade over 1956 ook nog in dat jaar uitbetaald zal kunnen worden. Dat alle grondgebruikers dit op hoge prijs stellen valt te begrijpen, zo ook het Bureau van Uitvoering en de Agra rische Subcommissie. Hoewel op de praat avonden, die deze winter zijn gehouden de compensatieaftrek op een duidelijke wijze is uiteengezet, rijzen bij enige grondgebrui kers nog vragen, die we hier nog nader willen toelichten in de hoop, dat eventuele misverstanden hierdoor uit de weg kun nen worden geruimd. Stel iemand heeft 2 ha compensatiegrond (bouwland) gekregen. Hij heeft aan schade 1 ha weiland en 1 ha bouwland. Het schade formulier dat hij toegezonden krijgt ziet er als volgt uit: Compensatie 2 ha bouwland schade 1 ha weiland 1 ha x 2}/) x 130. 325. Regeringsverklaring Mist en verkeer Verkeersovertreders voor de groene tafel Spaart U ook mee Causerie over Zuid^ Afrika Lange avondenboekennieuws De Sint-Annalandse begroting Herverkavelings-schadevergoedingen 1956 Bezorgt U ons vroegtijdig copie DANKDAGDank moet blijken 1 ha bouwland (onbew.) 1 ha x 2Yi x 160 400.— Totaal 725. Aftrek wegens compensatie 2 ha x 1J^ x 160.— 480. Blijft uit te betalen f 245. Het komt dus hierop neer, dat de be trokkene lx de pacht terugontvangt, die hij op zijn beurt weer af moet dragen aan de Stichting tot Beheren van Landbouw gronden, van welke instelling hij via tussen komst van de Herverkavelingscommissie Zeeland de compensatiegrond ontving. In feite ontvangt de grondgebruiker dus 1 x de pacht, die hij af moet dragen, dus hij houdt niets extra over. Dit is ook rieel. want immers voor de compensatiegrond ont vangt hij eerst geld, wat hij later moet betalen, het kost hem dus niets met dien verstande, dat er wel enig verschil op kan treden, omdat de gemiddelde pachtwaarde vastgesteld is door de herverkavelingscom missie Zeeland voor bouwland op 160. per ha en voor grasland op 130.— per ha. Indien nu de compensatie bouwland te rugontvangen wordt met een pachtwaarde van 180.per ha moet dit verschil bij betaald worden. Deze grond zal dan altijd deter van kwaliteit zijn, zodat dit geen be zwaar kan zijn. Het is dus niet zo, zoals enige grond gebruikers denken, dat wanneer van hun schade lp) x de pacht wordt afgetrokken, hiermede de pacht betaald is, uit het bo venstaande is dit nu wel duidelijk. Wel zou dit zo zijn als 2|4 x de pacht zou worden afgetrokken, dan immers zou U een dubbele pachtbetaling doen. Hiermede is echter op het Bureau van Uitvoering rekening ge houden, omdat dit tot onbillijkheden zou leiden. Wij vertrouwen er op, dat deze uiteenzet ting U vele reisjes naar het Bureau van Uit voering kan besparen en dat het een en ander U nu duidelijk is geworden. Het wordt de St, Annalandse raadsleden niet alleen gemakkelijk gemaakt vanwege de voorstellen met prae-advies van het dagelijks bestuur, welke ze voor elke raadsvergadering krijgen toegestuurd, voor de eerste maal hebben ze ook een begrotingsbrief ontvangen, waarin een samenvatting van de voornaamste posten en de voor naamste plannen die er voor 1957 zijn. Zoiets vergemakkelijkt het inzicht aanmerkelijk in het heden ten dage moeilijke „complex- werk", dat een gemeentebegroting heet. Poortvliet deed het op ongeveer dezelfde manier Als voornaamste plannen worden in deze begrotingsbrief genoemd: a. doorgaande riolering van straten b. begin van aanleg nieuwe haven c. voortzetting realisering uitbreidingsplan „achter de bogerds" d. met bovenstaande verband houdende opheffing woningnood. Ondanks de duurte, ondanks grote uitgaven nog een sluitende begroting 1957. „Wij zijn er dankbaar voor dat een sluitende begroting kon worden opgesteld, temeer waar de kosten van praktisch alle onderdelen van de gemeentezorg niet alleen een sterke stijging in deze tijd doen zien, maar ook dat met een uitbreiding van de uitgavenkring als gevolg van de taaksver- groting der gemeente rekening moest worden gehouden", zo staat het in de aanhef van de voornoemde begrotingsbrief van burge meester en wethouders der gemeente Sint- Annaland. Vervolgens wordt die begroting summier hoofdstuksgewijze omschreven, waaruit we het volgende ontlenen. De achterstand in de financiële admini stratie is practisch ingelopen welke de ge meente practisch geen verlies heeft veroor zaakt dan rente. Op hoofdstuk II wordt onder meer 1500,geraamd voor her ziening van het uitbreidingsplan, wat in ontwerp reeds klaar is en spoedig in be handeling wordt genomen. Door vernieuwing van straatverlichting zijn de jaarlijkse kosten voor 1957 2500, hoger geraamd dan vorig jaar, nl. 5000, terwijl ook rekening is gehouden met het aandeel in de kosten van de electrificatie in onrendabele gebieden. Aan subsidie groene kruis is 3.125, geraamd en voor premieregeling woning splitsing (we springen van het ene hoofd stuk over op het andere) en verbetering 7.000,— Voor afschrijving kosten realisering uit breidingsplan Cureelanden is 6.000,'- geraamd en wegens krotopruiming 1.000, (berekend naar 20.000, Aan inkomsten verwacht men onder meer 5000,haven- en kadegelden, 4700, straatbelasting, 500,begrafenisrechten, 3500,reinigingsrechten èn 6000, rioolbelasting. Voor onderhoud van straten en pleinen staat er 2.500,op en voor kosten door trekking Julianastraat naar Tienhoven 600,—. Op Hoofdstuk VIII (Onderwijs, kunsten en wetenschappen) is voor de afschrijving onder meer geraamd: 1040,vernieuwing leermiddelen openbare en 2210,idem chr. school en voor de bouw dorpshuis 1450, Voor brandstoffentoeslag werd 2000, opgezet en 1996,50 voor een bijdrage aan de stichting voor maatschappelijk werk en gezinsverzorging. ALGEMENE UITKERING Tegenover de vele nadelige sloten bij de verschillende hoofdstukken moet er ook wel een staan met een batig slot. Dat vindt men dan ook onder hoofdstuk XI, waar in para graaf 2 de algemene uitkeringen en bijdra gen zijn begroot met een verwacht totaal batig slot van 130.585,26, met een alge mene uitkering uit het gemeentefonds van 99.156,26 (in 1956 was dit 88.865,04) De raming is gebaseerd op f 27,per in woner. Wegens belastinguitkering staat er een raming van 31.409, De totaal cijfers van de begroting 1957 luiden: gewone dienst inkomsten f 329.680,88, uit gaven idem (in 1956 was dit 285.514,33), uitgaven idem), en dus een sluitende be groting met een sluitpost van 2.599,35. DOORGAANDE RIOLERING Op de begroting 1957 zijn geen nieuwe kapitaalsuitgaven opgenomen. Het is de bedoeling een gedeelte van het riolerings plan annex verbetering van straten uit te voeren, namelijk de Weststraat, Juliana straat, Noordstraat en Tienhoven. Er is gepoogd dit jaar tot uitvoering te komen van het gehele rioleringsplan en wel in D.A.C.W-verbandwaarbij dan in deze uitgaven rijkssubsidie wordt genoten. On danks dat van gemeentewege alles tijdig gereed was, is het niet gelukt als gevolg van het ontbreken van de nodige credieten bij de D.A.C.W-instantie. Gezien de duurte kan men niet verder gaan dan de wens, dat bovengenoemde straatgedeelten in 1957 zullen worden uitgevoerd. ZOU HET GEBEUREN Verder vertrouwt het college, zo staat in de begrotingsbrief, dat in het begrotingsjaar met aanleg van de nieuwe haven zal kunnen worden be gonnen. Men zal realisering van het uitbreidingsplan „achter de bogerds" met kracht voortzetten. Om in de woningnood te voorzien wordt mede getracht te komen tot de bouw van minstens 20 woningwetwoningen met de nieuwe regeling van de streek- bouwcapaciteit, waarbij gehoopt wordt dat dit pogen zal slagen. Bij de laatstgehouden woningtelling kwam men in Sint-Annaland op een tekort van 87 woningen. De kapitaaldienst sluit dan als volgt: inkomsten f 550.071,86 uitgaven 776.708,48 nadelig slot 226.636,62. De interessante brief wordt besloten met de wens dat het allen gegeven mag zijn in 1957 datgene te bearbeiden, wat tot het welzijn dergemeente strekt. En die wens kunnen we (zonder chauvinisme) zeker onderschrijven.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1956 | | pagina 1