De Regeringsverklaring
Kan de huisvrouw ia deze tijd nog sparen
Een St. Annalandse begrotingsbrief
met interessante'gegevens
Het Parlementair Overzicht
Het geldt dat er niet op aankomt, is ons spaargeld
Herverkaveling Tholen
De redactie legt IX deze week voort
12e jaargang
26 oktober 1956
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57
Giro 124407
Abonnementen 1.35 per kwartaal
franko p.p. 1.60 inkassokosten
Prijs per nummer 15 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
Onder de toeziende blikken van
tientallen journalisten, fotografen,
filmoperateurs en televisiemensen is
het nieuwe kabinet Drees voor de
Tweede Kamer der Staten-Generaal
verschenen. Reeds uren voordat de
regeringsverklaring werd afgelegd
wachtten vele belangstellenden ge
duldig voor het Kamergebouw.
Naar deze regeringsverklaring
wérd met bijzondere belangstelling
uitgekeken. Vooral naar de sociaal-
economische en financiële paragraaf.
Het tekort op de begroting en vooral
op de betalingsbalans baart zorgen,
zo had het demissionaire kabinet
Drees reeds medegedeeld in de mil
joenennota. En deze mededeling
werd nu met kracht herhaald in de
regeringsverklaring. Men ziet dus
dat ook de veelgeprezen hoogcon
junctuur, waarvoor wij dankbaar mo
gen zijn, haar schaduwzijden heeft.
De regering zal niet aarzelen de no
dige maatregelen te nemen, zo heeft
de heer Drees verklaard. Men kan
dan ook verwachten dat deze maat
regelen zullen komen. Voor een deel
is het wachten op het advies van de
Sociaal Economische Raad. Deze be
studeert momenteel de gehele pro
blematiek. Omstreeks half november
zal de SER met zijn arbeid gereed
komen. Het is ongetwijfeld goed ge
zien om dit onderzoek breed op te
zetten. Als de bestedingen beperkt
moet worden dan zal niet alleen
maar gekeken moeten worden naar
de consumenten en naar het bedrijfs
leven, maar juist de overheid zal het
goede voorbeeld dienen te geven.
De verklaring van minister president
Drees dat dit ook gaat gebeuren
geeft enige hoop. Efficiency en so
berheid in het overheidsapparaat zijn
dringender nodig dan wat ook. Het
zou onjuist zijn het bedrijfsleven aan
banden te leggen door, b.v. verschei
dene investeringsfaciliteiten op te
heffen, terwijl het overheidsapparaat
maar op de oude voet verder gaat.
De regeringsverklaring is voor een
groot deel een getrouwe afspiegeling
van het regeringsprogram. Dit pro
gram wordt altijd angstvallig geheim
gehouden, maar gedurende de lange
crisis is er zoveel van bekend ge
worden, door officiële mededelingen
van de (in)formateurs, dat men kan
aannemen dat het nu wel aan de
openbaarheid is prijsgegeven. Wij
mogen dan het oude kabinet Drees
voor een groot deel terug hebben
gekregen, wie deze verklaring leest
kan moeilijk beweren dat het nieuwe
kabinet Drees vermoeid voor de
Tweede Kamer der Staten-Generaal
is verschenen. Er zijn zoveel plannen
opgesomd, dat men zich moet afvra
gen of zij wel in vier jaar tijds te ver
wezenlijken zijn. Zou dat lukken dan
kunnen wij in 1960 zeggen dat we
een geweldig kabinet hebben gehad!
De regeringsverklaring was dit
maal een gesublimeerde troonrede.
De ministers hebben hun best ge
daan om de kabinetsformatie maar
gauw te vergeten. Dat is het winst
punt van deze verklaring. Het kabi
net wil aan de slag gaan. Dat neemt
natuurlijk niet weg dat de Kamer
wel eens minder eensgezind zal zijn
dan het kabinet. En dat kan nog wel
eens moeilijkheden geven. Om een
punt te noemen: het ligt in het voor
nemen om het verbod van arbeid van
gehuwde vrouwen in overheidsdienst
ongedaan te maken. De Tweede Ka
mer heeft zich daarvoor verleden
jaar uitgesproken met één stem
meerderheid. Vooral de p.v.d.a. en
de v.v.d. willen dit graag. In het
rechtse kamp bestaan daarentegen
nog al wat bezwaren. De k.v.p., a.r.
en c.h. denken voor een deel anders
over deze kwestie. Bij de formatie is
afgesproken het verbod op te heffen,
maar geen enkele fractie voelt zich
op dit punt gebonden aan het rege
ringsprogram. De verklaring van
minister-president Drees was onge
twijfeld indrukwekkend door deze
vele plannen. Toch kan men ook
weer niet zeggen dat zij veel nieuwe
gezichtspunten bood, want alle plan
nen liggen voor de hand. Daarover
is meer dan eens in de volksverte
genwoordiging gedebatteerd. Voor
onze landbouwers was er echter wel
degelijk belangrijk nieuws. Bij de
kostprijsberekening zal aandacht
worden geschonken aan vraagstuk
ken van de eigenaarslasten en de be
loning van de arbeid van de boer.
De landbouw die in verschillende
delen van ons land nog maar moeilijk
het hoofd boven water kan houden
zal behoorlijk worden geholpen als
deze twee factoren inderdaad in de
kostprijs mogen worden doorbere
kend. De regering begrijpt dat dit
prijsstijging van verschillende land-
bonwproducten ten gevolge zal heb
ben of dat het tekort op de begroting
van het Landbouwegalisatiefonds
groter wordt. Dit eerste is voor de
consument misschien niet erg aan
trekkelijk, maar wij moeten maar niet
vergeten dat de landbouw voor ons
de belangrijkste deviezenbron is.
Toen de tijden slecht waren, na de
bevrijding, heeft de landbouwer en
veehouder zijn prijzen laag moeten
houden. Dat was noodzakelijk.
Nieuws was ook de mededeling dat h't
blokkeringsplan van de regering
(50% van de 25% huurverhoging
zal worden geblokkeerd) tien jaar
zal gelden.
Het meest fascinerend in deze ver
klaring was naar onze smaak het
atoom-gedeelte. De regering gaat
beginnen aan het opstellen van een
meerjarenplan, waarbij bijzondere
aandacht zal worden gegeven aan de
bouw van atoomcentrales ten behoe
ve van* de electiciteitsvoorziening.
Dat is een zaak van groot belang.
Het kolentekort wordt over een der
tigtal jaren steeds nijpender. De
atoomenergie kan dit opvangen. Het
ligt in onze bedoeling om volgende
week terug te komen op het debat
over deze verklaring, dat zeer inte
ressant was. Voorzitter Kortenhorst
heeft de Kamer een dag de tijd ge
geven om deze verklaring te bestu
deren. Dat was ook wel noodzakelijk.
Van deze eerste vergadering met het
nieuwe kabinet heeft de heer Korten
horst gebruik gemaakt om de eerste
vrouwelijke minister, Mej. Dr. Klom-
pé, van harte welkom te heten. De
bloemenhulde voor haar op de rege
ringstafel had aller instemming. ,,De
mate der beschaving hangt af van
de plaats die de vrouw in de maat
schappij bekleed", zo zeide de Ka
merpresident. Mej. Klompé dankte
heel bescheiden voor de vriendelijke
woorden. De taak die zij heeft ge
kregen vervult haar gehele hart, zo
zeide zij. En met Gods hulp hoopte
zij die taak goed te vervullen.
(Nadruk verboden)
Het staat iedere week in de kop van onze krant, dat
advertenties tot donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
kunnen worden. Er is door ons meer op gewezen, dat dit als
het uiterste tijdstip beschouwd moest worden. Dat neemt niet
weg, dat wanneer er tussen 12 en 1 uur een of anderhalve
pagina advertenties gebracht worden de adverteerder recht
op plaatsing heeft. Recht op plaatsing had, moeten we er nu
van maken. Wanneer, zoals vorige week weer, tussen 11
en 1 uur een een hoeveelheid wordt gebracht van bijna
2 pagina's advertenties kan dat niet tijdig verwerkt worden.
En we kunnen het tegenover de 1000 postabonné's niet ver
antwoorden, dat onze krant te laat van de pers komt. Boven
dien hebben onze bezorgers er ook last mee, die in de avond
de randstraten moeten aflopen en de abonné wacht ongeduldig
op het nieuws, dat hij uiterlijk rond 6 uur in zijn bus wil zien.
Daarom wordt zowel voor copie als voor advertenties een
nieuwe regeling gemaakt. Dit houdt voor onze adverteerders in:
dat de CONTRACTADVERTENTIES uiterlijk
woensdagmiddag 1 uur te Tholen binnen moeten zijn,
dat alle ZAKEN ADVERTENTIES woensdag in
Tholen moeten zijn,
dat alleen FAMILIE AD VERTENTIES nog tot
uiterlijk donderdag 1 uur 's middags te Tholen kunnen
worden aangenomen.
Dank voor Uw medewerking.
Toen onze dierbaarste onlangs een middag
ging winkelen, hebben wij haar daarbij ver
gezeld. Gedurende die tocht hebben wij
haar verschillende keren de volgende woor
den horen citeren: „Nou ja, die paar dub
beltjes meer doen het 'm ook niet" en
„Vooruit, dat kwartje komt er toch niet op
aan".
Er waren die middag vele dierbaarsten
van andere mannen op pad en iedere dag
opnieuw zwermen zij uit langs de winkels
Bijna allemaal geven ze wel eens een dub
beltje, daar een kwartje en ginds misschien
maar een paar centen meer uit dan zij ge
dacht hadden te zullen doen. En laten
we eerlijk zijn onszelf overkomt dat
ook. Gelukkig kunnen velen van ons daar
bij zeer terecht zeggen dat die paar centen
en dat dubbeltje er inderdaad niet op aan
komen. Niettemin vormen al deze dub
beltjes, stuivers, kwartjes en centen een
heel bedrag als we ze eens over een vol
jaar of desnoods maar over de duur van
drie maanden bij elkaar zouden tellen.
Huurverhoging
Gas- en Electriciteitstarieven gaan
omhoog
Trammen worden duurder I
Belangrijke stijging in de kosten van
de brandstoffen
Omzetbelasting op textiel komt terug
Geen rijkssubsidie meer op de suiker!
Melkprijs gaat omhoog!
Dat zijn enkele koppen van krantenbe
richten uit de afgelopen maanden.
„Misschien gaat het wel niet door 1" heb
ben onze dierbaarste en wij dan telkens
hoopvol tegen elkaar gezegd. Maar sommi
ge van die dreigende prijsstijgingen zullen
wel degelijk doorgaan en met enkele is
dit inmiddels reeds gebeurd. Net zo goed
als onze dierbaarste, weten wij allemaal
dat het leven weer duurder, nóg duurder
dierbaarsten die zich bezorgd afvragen,
gaat worden. En het zijn vooral uw en onze
waar dat heen moet en hoe de eindjes nog
aan elkaar kunnen worden geknoopt.
Als de spaarbanken, aangesloten bij de
Nederlandse Spaarbankbond, aankondigen
dat zij van 24 tot 31 oktober hun jaar
lijks weerkerende Wereldspaarweek gaan
vieren, of een enkele Wereldspaardag op
30 oktober, zijn het dan ook onze dier
baarsten, die schamper opmerken: „Sparen?
Nogal een mooie tijd om te sparen. Je weet
nauwelijks hoe je moet rondkomen met je
geld 1"
Toch kan sparen het leven in dure tij
den juist aanzienlijk vergemakelijken. Soms
kan het zelfs een noodzaak worden. En
bijna iedereen kan sparen, wanneer het vol
gens een weloverwogen plan gebeurt. Wan
neer we gaan sparen aan de hand van een
begroting waarin we zoveel mogelijk vast
stellen wat we iedere week of iedere maand
voor onze diverse posten zullen uittrekken.
Bij die posten behoort zich dan ook telkens
een bedrag te bevinden, dat bestemd is om
naar de spaarbank te gaan. Dan krijgen we
daar een saldo waaruit we kunnen putten
wanneer we grote stukken moeten aan
schaffen, wanneer we in de vakantie op
reis willen gaan, wanneer we voor onvoor
ziene uitgaven komen te staan. In dure
tijden kunnen we ons niet langer veroorleven
ondoordacht kleine bedragen door onze
vingers te laten glippen. En bij het doen van
onze grotere uitgaven zullen we volgens
een bepaald overleg te werk moeten gaan.
In dure tijden zijn het de dubbeltjes en de
kwartjes, zelfs de stuivers en de centen
die mee gaan tellen. Al dat geld waarvan
we zeggen: „Ach dat komt er toch niet
op aan!" wordt dan ons spaargeld.
Daarom mogen wij de spaarbanken dank
baar zijn dat zij er ons eens in het jaar
aan willen herinneren dat sparen nog altijd
zin heeft. Zelfs in dure tijden.!
Op het Bureau van Uitvoering is men
momenteel bezig met het berekenen van
de schadevergoedingen over het jaar 1956.
E bestaat een gegronde hoop, dat op en
kele uitzonderingen na de schade over
1956 ook nog in dat jaar uitbetaald zal
kunnen worden. Dat alle grondgebruikers
dit op hoge prijs stellen valt te begrijpen, zo
ook het Bureau van Uitvoering en de Agra
rische Subcommissie. Hoewel op de praat
avonden, die deze winter zijn gehouden de
compensatieaftrek op een duidelijke wijze
is uiteengezet, rijzen bij enige grondgebrui
kers nog vragen, die we hier nog nader
willen toelichten in de hoop, dat eventuele
misverstanden hierdoor uit de weg kun
nen worden geruimd.
Stel iemand heeft 2 ha compensatiegrond
(bouwland) gekregen. Hij heeft aan schade
1 ha weiland en 1 ha bouwland. Het schade
formulier dat hij toegezonden krijgt ziet er
als volgt uit:
Compensatie 2 ha bouwland
schade 1 ha weiland 1 ha x 2}/) x 130.
325.
Regeringsverklaring
Mist en verkeer
Verkeersovertreders voor de groene tafel
Spaart U ook mee
Causerie over Zuid^ Afrika
Lange avondenboekennieuws
De Sint-Annalandse begroting
Herverkavelings-schadevergoedingen 1956
Bezorgt U ons vroegtijdig copie
DANKDAGDank moet blijken
1 ha bouwland (onbew.) 1 ha x 2Yi x 160
400.—
Totaal 725.
Aftrek wegens compensatie 2 ha x 1J^ x
160.— 480.
Blijft uit te betalen f 245.
Het komt dus hierop neer, dat de be
trokkene lx de pacht terugontvangt, die
hij op zijn beurt weer af moet dragen aan
de Stichting tot Beheren van Landbouw
gronden, van welke instelling hij via tussen
komst van de Herverkavelingscommissie
Zeeland de compensatiegrond ontving.
In feite ontvangt de grondgebruiker dus
1 x de pacht, die hij af moet dragen, dus
hij houdt niets extra over. Dit is ook rieel.
want immers voor de compensatiegrond ont
vangt hij eerst geld, wat hij later moet
betalen, het kost hem dus niets met dien
verstande, dat er wel enig verschil op kan
treden, omdat de gemiddelde pachtwaarde
vastgesteld is door de herverkavelingscom
missie Zeeland voor bouwland op 160.
per ha en voor grasland op 130.— per ha.
Indien nu de compensatie bouwland te
rugontvangen wordt met een pachtwaarde
van 180.per ha moet dit verschil bij
betaald worden. Deze grond zal dan altijd
deter van kwaliteit zijn, zodat dit geen be
zwaar kan zijn.
Het is dus niet zo, zoals enige grond
gebruikers denken, dat wanneer van hun
schade lp) x de pacht wordt afgetrokken,
hiermede de pacht betaald is, uit het bo
venstaande is dit nu wel duidelijk. Wel zou
dit zo zijn als 2|4 x de pacht zou worden
afgetrokken, dan immers zou U een dubbele
pachtbetaling doen. Hiermede is echter op
het Bureau van Uitvoering rekening ge
houden, omdat dit tot onbillijkheden zou
leiden.
Wij vertrouwen er op, dat deze uiteenzet
ting U vele reisjes naar het Bureau van Uit
voering kan besparen en dat het een en
ander U nu duidelijk is geworden.
Het wordt de St, Annalandse raadsleden niet alleen gemakkelijk
gemaakt vanwege de voorstellen met prae-advies van het dagelijks
bestuur, welke ze voor elke raadsvergadering krijgen toegestuurd,
voor de eerste maal hebben ze ook een begrotingsbrief ontvangen,
waarin een samenvatting van de voornaamste posten en de voor
naamste plannen die er voor 1957 zijn. Zoiets vergemakkelijkt
het inzicht aanmerkelijk in het heden ten dage moeilijke „complex-
werk", dat een gemeentebegroting heet. Poortvliet deed het op
ongeveer dezelfde manier
Als voornaamste plannen worden in deze begrotingsbrief genoemd:
a. doorgaande riolering van straten
b. begin van aanleg nieuwe haven
c. voortzetting realisering uitbreidingsplan „achter de bogerds"
d. met bovenstaande verband houdende opheffing woningnood.
Ondanks de duurte, ondanks grote uitgaven nog een sluitende
begroting 1957.
„Wij zijn er dankbaar voor dat een
sluitende begroting kon worden opgesteld,
temeer waar de kosten van praktisch alle
onderdelen van de gemeentezorg niet alleen
een sterke stijging in deze tijd doen zien,
maar ook dat met een uitbreiding van de
uitgavenkring als gevolg van de taaksver-
groting der gemeente rekening moest worden
gehouden", zo staat het in de aanhef van
de voornoemde begrotingsbrief van burge
meester en wethouders der gemeente Sint-
Annaland.
Vervolgens wordt die begroting summier
hoofdstuksgewijze omschreven, waaruit we
het volgende ontlenen.
De achterstand in de financiële admini
stratie is practisch ingelopen welke de ge
meente practisch geen verlies heeft veroor
zaakt dan rente. Op hoofdstuk II wordt
onder meer 1500,geraamd voor her
ziening van het uitbreidingsplan, wat in
ontwerp reeds klaar is en spoedig in be
handeling wordt genomen.
Door vernieuwing van straatverlichting
zijn de jaarlijkse kosten voor 1957 2500,
hoger geraamd dan vorig jaar, nl. 5000,
terwijl ook rekening is gehouden met het
aandeel in de kosten van de electrificatie in
onrendabele gebieden.
Aan subsidie groene kruis is 3.125,
geraamd en voor premieregeling woning
splitsing (we springen van het ene hoofd
stuk over op het andere) en verbetering
7.000,—
Voor afschrijving kosten realisering uit
breidingsplan Cureelanden is 6.000,'-
geraamd en wegens krotopruiming 1.000,
(berekend naar 20.000,
Aan inkomsten verwacht men onder meer
5000,haven- en kadegelden, 4700,
straatbelasting, 500,begrafenisrechten,
3500,reinigingsrechten èn 6000,
rioolbelasting.
Voor onderhoud van straten en pleinen
staat er 2.500,op en voor kosten door
trekking Julianastraat naar Tienhoven
600,—.
Op Hoofdstuk VIII (Onderwijs, kunsten
en wetenschappen) is voor de afschrijving
onder meer geraamd: 1040,vernieuwing
leermiddelen openbare en 2210,idem
chr. school en voor de bouw dorpshuis
1450,
Voor brandstoffentoeslag werd 2000,
opgezet en 1996,50 voor een bijdrage aan
de stichting voor maatschappelijk werk en
gezinsverzorging.
ALGEMENE UITKERING
Tegenover de vele nadelige sloten bij de
verschillende hoofdstukken moet er ook wel
een staan met een batig slot. Dat vindt men
dan ook onder hoofdstuk XI, waar in para
graaf 2 de algemene uitkeringen en bijdra
gen zijn begroot met een verwacht totaal
batig slot van 130.585,26, met een alge
mene uitkering uit het gemeentefonds van
99.156,26 (in 1956 was dit 88.865,04)
De raming is gebaseerd op f 27,per in
woner. Wegens belastinguitkering staat er
een raming van 31.409,
De totaal cijfers van de begroting 1957
luiden:
gewone dienst inkomsten f 329.680,88, uit
gaven idem (in 1956 was dit 285.514,33),
uitgaven idem), en dus een sluitende be
groting met een sluitpost van 2.599,35.
DOORGAANDE RIOLERING
Op de begroting 1957 zijn geen nieuwe
kapitaalsuitgaven opgenomen. Het is de
bedoeling een gedeelte van het riolerings
plan annex verbetering van straten uit te
voeren, namelijk de Weststraat, Juliana
straat, Noordstraat en Tienhoven. Er is
gepoogd dit jaar tot uitvoering te komen
van het gehele rioleringsplan en wel in
D.A.C.W-verbandwaarbij dan in deze
uitgaven rijkssubsidie wordt genoten. On
danks dat van gemeentewege alles tijdig
gereed was, is het niet gelukt als gevolg
van het ontbreken van de nodige credieten
bij de D.A.C.W-instantie. Gezien de duurte
kan men niet verder gaan dan de wens,
dat bovengenoemde straatgedeelten in 1957
zullen worden uitgevoerd.
ZOU HET GEBEUREN
Verder vertrouwt het college, zo
staat in de begrotingsbrief, dat in het
begrotingsjaar met aanleg van de
nieuwe haven zal kunnen worden be
gonnen. Men zal realisering van het
uitbreidingsplan „achter de bogerds"
met kracht voortzetten. Om in de
woningnood te voorzien wordt mede
getracht te komen tot de bouw van
minstens 20 woningwetwoningen met
de nieuwe regeling van de streek-
bouwcapaciteit, waarbij gehoopt
wordt dat dit pogen zal slagen. Bij
de laatstgehouden woningtelling
kwam men in Sint-Annaland op een
tekort van 87 woningen.
De kapitaaldienst sluit dan als volgt:
inkomsten f 550.071,86
uitgaven 776.708,48
nadelig slot 226.636,62.
De interessante brief wordt besloten met
de wens dat het allen gegeven mag zijn
in 1957 datgene te bearbeiden, wat tot het
welzijn dergemeente strekt. En die wens
kunnen we (zonder chauvinisme) zeker
onderschrijven.