OPENING najaarscollectie SWAGGERS en MANTELS lêrhorsE jLockwell' KAPSELS van moderne textielzaak MODERNE TEXTIELZAAK D. BUIJS JAN ELICH Jan Overeenkam De O.L.Vrouwe- of Grote Kerk te Tholen Onze is gereed Klumpers N. V. MODEHUIS KAPSALON J' f Welk meisje Bergen op Zoom SPECIALE AANIEDING 49,50 69,50 49,50 D. Bolk - tandarts Tandarts R. van Dijk Ook voor Heren- en Jongens- kleding een monteur of aankomende de Nota F. A. M. Electrische Wasmachines zijn wereldberoemd en voorzien van de nieuwste meest practische verbeteringen die haar opvoe ren tot een toonbeeld van volmaaktheid. Deze fabriek maakt de Wasmachines en Stofzuigers van top tot teen zelfs ook de motoren, waar door zij in staat is tegen de laagste fabrieksprijzen te kun nen leveren. Sterke onver woestbare F.A.M. motor. Dub bel geëmailleerd stalen kuip uit één stuk getrokken, inhoud 55 liter. De pulvisator die het wasgoed in beweging brengt is hard verchroomd, loopt op kogels met slijtage vrije was- werking. Soliede wringerbak. Deze wasmachines zijn het laagst geprijsd door hun grote export omzet. Rond model W.M.3 176. zonder concurrentie. Vierkant Model W.M.4 193,50. Idem met tijdklok 213.—. F.A.M. Sneldroogmachine die onmisbaar is in ons natte kli maat vooral in de wintertijd is uw wasgoed in 3 a 4 minuten voor 95 droog slechts 208,50 een prijs die de laag ste is aan de Markt. Verge lijkt U maar. Ook maakt F.A.M. Fabrieks- stofzuigers, eerste klasse fabri kaat en goedkoper dan elk andere. Prijzen met sterke motor slechts 115.slee model. Alles met 1 jaar schrif telijke fabrieksgarantie. Wringmachines in alle prijzen. Wij hebben deze machines geregeld in vooraad en kunnen deze ook aan den handel leve ren tegen de bekende prijzen. Wij hebben ook enige ge bruikte Haarden te koop o.a. E.M. JAARSMA, BECKERS en andere soorten. Tevens een CORDES elec trische Wasmachine, gebruikt in prima staat met electrische Wringer. Inhoud eiken kuip 100 liter. „SUCCES" en „ELDORA DO" naaimachines hebben wij ook nog in voorraad, in alle modellen ook „ZIG-ZAG" en Electrisch. M. M. C. HAAIJER THOLEN - tel. 7 a.s. ZATERDAG des vm, om 10 uur openen wij onze Wij hebben o.a. BEVA WERKKLEDING JANSEN TILANUS ONDERGOEDREN LIBELEE NYLONKOUSEN PARLEY WOL KLEIN V AK ARTIKELEN WOLLEN DEKENS, enz. enz. Iedere koper ontvangt deze dag een verrassing Wij hopen het vertrouwen van de bevolking waardig te maken door uitsluitend 1ste kwaliteit te leveren en een vlotte bediening te geven. In Uw gunst aanbevelend Kerkstraat 2 THOLEN P.S. Voor prima kousen reparatie zijn en blijven wij het oude en bekende adres. VOOR KWALITEITSARTIKELEN NAAR BUYS Jo gaat trouwen. is genegen in haar plaats zo spoedig mogelijk te komen In afwachting HOTEL „ZEELAND" Kaaizicht Tholen WILT U kalfsvlees. Komt dan in onze zaak. Als extra recla me: 500 gr kalfsgehakt voor 1.80. Slagerij L. Meerman, Brugstraat 17 tel. 98, Tholen. Wij brengen U, 'n uitgebreide sortering Heren DEMIES GABARDINE JASSEN AUTOCOATS WOLLEN VESTEN SLIPOVERS Jongens AUTOCOATS MOUTICOATS SPORT-JACKS, enz. HEREN- en KINDERKLEDING Bredasestraat 52 tel. 1635 BERGEN OP ZOOM Doe nu reeds Uw keus uit onze prachtige najaars collectie 'n nieuwe lijn zeldzaam mooie stoffen Magnifieke herfstkleuren (en voor uw dochtertje 'n leuke mantel met teddy capuchon) Lievevrouwestraat 9 tel. 256 VLOT KORT TEDDY JASJES in wit, grijs en beige MANTELS en SWAGGERS de beste stoffen Elegante modellen v.a. JERSEY PAKJES grote collecte v.a. In JAPONNEN, BLOUSES en ROKKEN slaagt U altijd Speciale aanbieding ZWARTE DAMESMANTELS met of zonder bontgarnering PRACHT WOLLEN GEORGETTE tot in de grootste maten 97,50 Speciale service alle verandering GRATIS te St. Maartensdijk heeft zijn praktijk beëindigd per 1 oktober 1956 zet de praktijk van tandarts D. BOLK per 1 oktober 1956 voort Gewijzigde spreekuren Tholen Maandag 23 uur Dinsdag 46 uur Woensdag en Vrijdag 8.309 uur St. Maartensdijk Dinsdag en Zaterdag 8.309 uur Donderdag en Vrijdag 5.306.30 uur Stavenisse Woensdag van 6-7 uur St. Annaland Maandag 5.30—6.30 uur BERGEN OP ZOOM GEVRAAGD bij GARAGE MOL tel. 42 Stavenisse VEILING ST. ANNALAND en SCHERPENISSE Hierbij delen wij de aanvoer ders mede, dat met ingang van I oktober a.s. alleen op dinsdag en donderdag aardappelen zullen worden ge veild, waarvan de sortering door ons zal worden verzorgd. Opgave met monster iedere maandag en woensdag voor 12.30 uur. TE KOOP een voer tarwe dekstro bij M. A. Jansens, A 123, Poortvliet. Een SPARTAN BAEN motor spuit, in prima staat. H. J. Donken, Verbrandestraat 21 Tholen, tel. 205. Arnoldus Asselbergsstraat 21 TEL 1026 BERGEN OP ZOOM AARDAPPELrapers(sters) ge vraagd bij Gebr. Moeliker, Oudelandsestraat 30, Tholen. TE KOOP als nieuw Kreidler bromfiets staande start, spot prijs. Zien doet kopen. S. J. Schot-Quist. Tholen. DEZE WEEK 100 gr ham en 100 gr boterhamworst samen 98 ct. 150 gr gebraden gehakt 60 ct. 150 gr palingworst 60 ct. bij slagerij M. v. d. Eijk. DE BESTE vleeswaren voor de laagste prijs. 150 gr pekel vlees 1.05; 150 gr pekelvlees 0.75; 150 gr gebr. rollade 0.75; 150 gr boterhamworst 0:50; 150 gr paling worst 0.50. Slagerij L. Meerman, Brugstraat 17, Tholen. DER ZEEUWEN trots op Brabants bodem. Vrederust film d.v. op vrijdag 28 sept. in de zaal Hoek te Tholen. half vijf voor kinderen, 8 uur volwassenen resp. 25 en 50 ct. 2 BIETENstekers gevraagd bij Toon Heestermans, Oud-Vos- De nieuwe zitting werd geopend Van onze Staten Generaal, Dat is in de septemberdagen Een altijd nieuw en blij verhaal De gouden koets reed door de straten, Een sprookje werd weer werk'lijkheid, En dichte rijen vaderlanders Betuigden hun aanhank'lijkheid. De oude ridderzaal deed plechtig, Gehuld in een aparte sfeer, Met Kamerleden zeer aandachtig, Met uniformen en zo meer. En om de radio verenigd Zat overal ons volksgezin Te luist'ren naar de korte rede Ditmaal van onze Koningin. Maar naast de poëzie in 't leven Stapt altijd ook nog proza voort, En komt, wanneer we verder werken Heel duid'lijk nuchter aan het woord. We zien weer velerlei miljoenen Voor onze ogen in de krant, Die horen bij het huishoudboekje Van ons wat zorg'lijk vaderland! Want Vader Staat was aan het reek'nen, Minister Fiscus kijkt ons aan, En cijfert, hoe we door de tijden Nog „veilig" kunnen verder gaan, Opdat niet 't nationale wegje In een verkeerde richting loopt, Doordat de financiële eindjes Niet aan elkander zijn geknoopt Millioenen dansen voor de ogen. Van onze natie door elkaar, En 't is wel deeg'lijk goed begrepen; Het wordt niet een gemak'lijk jaarl Er zal veel arbeid nodig wezen, Veel doorzicht en bekwaam beleid, We moeten weer krachtdadig bouwen, In breed en onderling vertrouwen, Zo wordt opnieuw dè weg bereid MOEILIJKHEDEN? VRAGEN STAAT VRIJ. 1. Elke vraag op een afzonderlijk vel. 2. Gegevens zo uitvoerig mogelijk. 3. Gewenste herkenningsletters aangeven, naam en adres vermelden. 4. De vragen worden in de kopij zo kort mogelijk weergegeven. Elk antwoord geldt dus één bepaald geval. 5. Bij kwesties inzake arbeidsverhoudingen, sociale verzekering e.d. moeten branche en adres van het bedrijf worden opgegeven. 6. Een postzegel voor doorzending insluiten. A. B. Met Kerstmis houdt men zich elk jaar konsekwent aan dezelfde datum, Waar om doet men dit met Pasen en Pinksteren niet en vallen deze feestdagen elk jaar op een andere datum? Dit is inkonsekwent tegenover de christelijke religie. Is het vroe ger wel eens anders geweest, dat men bv. elk jaar een „vaste" datum had voor Pasen en Pinksteren? In verband hiermede zou ik ook graag willen vragen, hoe bepaalt men eigenlijk deze data? Er staat me wel iets voor de geest van de eerste lente-volle- maan, maar het juiste weet ik er niet van. Antwoord; De datum van het christelijk paasfeest houdt inderdaad verhand met de maanstand. Pasen wordt gevierd- op de zon dag na de eerste volle maan in de lente. De vroegste paasdatum is dus 22 maart (de laatste 25 april). Er is in de christelijke kerk vroeger wel strijd geweest over de methode van tijdrekening (bv. de alexan- drijnse, de juliaanse) maar nooit over de onstabiele paasdatum. Ten aanzien van de christelijke religie zit hierin ook geen in- konsekwentie. De vaste datum van het kerst feest is noodzakelijk omdat de herdenking van Christus' geboorte niet aan een be paalde dag vastzit, maar wel aan een be paalde datum, zoals iedere geboortedag. 25 december is gekozen omdat men bij re constructie deze datum het best aanvaard baar achtte als de dag van Christus' ge boorte. Ten aanzien van Pasen geldt een heel andere norm. Men heeft hierbij niet geredeneerd ,,op welke datum is Christus opgestaan", maar „op welke dag stond Hij op"? Aan de hand van bijbelse gegevens kon precies worden vastgesteld, dat Chris tus op vrijdagmiddag stierf en op zondag morgen uit het graf verrees. Ér is dus alles voor te zeggen, dat men hiervoor een herdenking koos op precies diezefde da gen. Waarom viert men het paasfeest niet op een zondag bv. in mei of juni? Omdat Christus gestorven is en opstond tijdens het joodse paasfeest. In diezelfde omgeving wilden de christenen hun paasfeest vieren. Aangezien echter het joodse Pasen soms vóór het begin van de lente valt en men de lente ook wil zien als het symbool van Christus' nieuwe leven, is de bepaling van de paasdatum gegrond op de hierboven genoemde methode. Soms (o.a. in 1955) vielen het joods en het christelijk paasfeest op dezelfde datum. Een vaste datum voor Pasen is er dus nimmer geweest, evenmin als voor Pinksteren uiteraard, dat altijd de zesde zondag na Pasen gevierd wordt. J.C.W. Een mijner huurders is reeds 5 weken huur achter. Nu zou desondanks dit de gang geverfd worden, maar de schilder kon dit niet direct doen. De huurder zegt nu. eerst de gang verven, eerder betaal ik geen huur. Mag dat? Antwoord Neen, daartoe heeft hij niet het recht. Hij mag geen eigen rechter spelen Indien hierdoor huurschuld ontstaat, stelt hij zich bloot aan ontruiming, als verhuurder daarom verzoekt. Bovendien, iemand die huurschuld heeft, heeft maar heel weinig recht om „eisen" te stellen. C. Ik zou graag enige bijzonderheden uit de geschiedenis van Deventer en Zutfen we ten, b.v. ontstaan, welke tijd, oorlogen, mid delen van bestaan, stadsrechten, heersers en de oorsprong en betekenis van de naam. Antwoordt De naam Zutfen of Zutphen zou betekenen Zuidveen, waaruit U verder uw gevolgtrekkingen kunt maken. De oudste bekende naam van Deventer zou Daventre geweest zijn, een heidense nederzetting. Maar over een en ander kunt u zich beter oriënteren in de literatuur Wij adviseren U de volgende boeken: G. L. Lugard: Deventer (1949, Heemschutserie no. 63). B. van 't Hoff: Kroniek der stad Deventer (1939). M. Doornik-Hoogenraad: Kleine geschiede nis van Zutphen (1952). A. A. Kok: Dat bolwerk aan de Zaadmaerkt te Zutphen (1941). H. B. Verloren van Themaat: Zut phen in de 14e en 15e eeuw (1913). R. W. Tadema: Geschiedenis der stad Zutphen uit de vroegste tijd tot 1795 (1856). H. N. van Til: Beknopte geschiedenis en plaatse lijke beschrijving der stad Zutphen (uit gave van 1832). E.O. In onze woonplaats is geen open bare uloschool. De dichtsbijzijnde openbare uloschool ligt op 13 km afstand. Aan welke voorwaarden moet worden voldaan om voor vergoeding van reiskosten van gemeente wege in aanmerking te komen Antwoordt Indien de afstand meer be draagt dan 4 km kan men in aanmerking komen indien ook de gezinsinkomsten e.d. aan de verdere eisen voldoen. Stel U der halve in verbinding met de afdeling onder wijs op de gemeentesecretarie. Zeker kon men er de vroede vaderen van de Toolse Magistraat geen verwijt van maken, dat zij niet alles in het werk stelden om de ware leer der kerk te doen zegevieren, maar dikwijls stonden zij machteloos tegen de omstandigheden. Het volk, overal opgezweept en onrustig geworden door de overal oplaaiende ketterij, was minder te vertrouwen dan vroeger het geval was geweest. Het gistte en kookte overal zowel op het staatkundig als op het kerkelijk erf. Te Tholen hadden onbetrouwbare elementen het blijkbaar voorzien op de kostbaarheden van de rijke O.L. Vrouwekerk. Zo meende ten minste de Magistraat. Het zilverwerk werd naar het stadhuis overgebracht en daar veilig gesteld. Men veranderde uit voor zorg en als voorbehoedmiddel tegen inbrekers alle sloten op de kerkdeu ren en op de kisten, waarin een ge deelte van het kerklijnwaad, de misgewaden en verdere paramenten geborgen waren. In de rekening van de kerk ver meldt de kanunnik Assueris Jacobsz., dat de kerksierraden op het stadhuis gebracht zijn ,,in die troebele tijd, als men seyde, dat men ter Tholen die kerkcke soude comen ontstucken smyten". Maar hoe zorgvuldig de maatre gelen tot behoud van de kerk en haar schatten ook getroffen waren, toch bleek kerkroof niet te voor komen en ook de beeldenstorm zal aan het verloop der gebeurtenissen helaas niet vreemd zijn geweest. In een, door A. Hollestelle geci teerd relaas, verklaart Hendrik Paschasius, in het jaar 1570, hoe hij naar Goes is geweest, omdat hij ver nomen had, dat zij, die de kerk te Tolen hadden „helpen beroven", aldaar gevangen gehouden werden. Hij was er geweest om er achter te komen, waar zij met „de Sacra menten en de juwelen" gebleven waren.10) Het bleek, dat de ont vreemde voorwerpen, afkomstig van kerkroof verkocht waren aan een zilversmid te Antwerpen, wonend bij de Beurs aldaar. Spoedig hierop ver trok de Kanunnik Hendrik Pascha sius weer, ditmaal naar Antwerpen, teneinde „den Hertoghe", Alva, te verzoeken om zijn hoge medewer king bij het opsporen van een ver loren „juweel". De Hertog van Alva verleende aan de officieren van Goes en Bergen op Zoom verlof in- formatiën aangaande deze zaak te nemen en die aan hem op te zenden. Waren hiernaast nog nadere inlich tingen noodzakelijk dan zou men zich hierover tot het kapittel wenden In juli 1571 vertrok Hendrik Pa schasius wederom naar Antwerpen om aan de hertog een nadere waar debepaling van de verdwenen „ju welen" te doen toekomen. „Die Hertoghe begeerde die te weten" naar het heette. Nadien wordt over deze zaak niets meer vernomen. Uit de Sententiën van Alva ver nemen wij, dat vier Toolse burgers, n.l. Claas de Nayer, Cornelis de Cuyper, Balthen Hubrechts en Johan Dingemans door de beruchte Bloed raad met bannissement en confis catie hunner goederen werden ge straft. Zij werden veroordeeld wegens het heulen met de ketters en het verlenen van hand- en span diensten aan hen. Van Balthen Hu brechts wordt in het bijzonder mede gedeeld, dat hij berucht was, „we gens het breken van beelden". Uit alles blijkt wel, dat de Rege ring ondanks strenge maatregelen en medogenloos optreden reeds lange tijd de zaken niet meer voldoende in handen had. Op 14 februari 1567 moest de bal juw Francois Rezen weredom met de beide Toolse burgemeesters, ter be spreking van religie-aangelegenhe den naar Brussel vertrekken. De Landvoogdes had namelijk haar be klag gedaan over het gebrekkig na leven van de door haar uitgevaar digde ordonnanties. De rapporten, welke hieromtrent in de hertogelijke Raadskamer waren binnengekomen hadden haar hoge ontevredenheid verwekt. Na breedvoerige bespre kingen met de heren van de Wet van Tolen konden deze hun handel wijze in religieuse aangelegenheden tegenover het Toolse Kapittel recht vaardigen en dit laatste kreeg van de hoge regering te Brussel de op dracht zich tegenover de Magistraat „modest" te gedragen. Bij nieuwe klachten van de geestelijkheid kon de regering zich „reguleren" naar de ordonnantie van 19 juli 1563 en 12 januari 1564. Naarmate de afval van c|^ kerk groter werd nam de luister en de plechtigheid waarmede de diensten in de kerk gecelebreerd werden, toe Vooral was dit merkbaar bij het op dragen der Sacramentsmissen. Alle altaren en de gehele kerk waren bij die gelegenheid schitterend verlicht en door het luiden van niet minder dan zes klokken en het bespelen van het klokkenspel werd het begin van de dienst gedurende het gehele Octaaf van de H. Sacramentsdag aan de gelovigen verkondigd. Aan deze diensten namen nog in 1572 deel: de priesters: Jan Couwegontius, Jan Verbruggen en Jan Verboven van Tongerlo; de kapelaans: Arent Jansz. de Bonte en Job Pieterse fun geerden daarbij als diakenen. Heer Simon Anthonisz deed dienst als koster. De scholaster: Hendrick Cuyck tezamen met Willem Jansz. van Stryen, Claas Jacobsz., Job Jansz. en Frans Fransz, „songhen musieck", terwijl de pastoor van Oud-Vosse- meer, Heer Matthias Hulsel dé „bas- couter" blies. Ook de „choralen", drie in getal deden zich horen en Mr. Jacob van Stryen bespeelde het orgel. Toen de afscheiding tussen die van de „oude" en van de „nieuwe" leer immer meer een onlochenbaar feit werd namen ook de moeilijk heden tussen de onderling ontstane partijen toe. Hevige twisten tussen „Paepen" en „Geuzen" waren aan de orde van de dag en zij, die trouw wensten te blijven aan het oude ge loof werden het mikpunt der bal dadigheid van de in beweging ge raakte massa. Wanneer de verkondiging van de Gereformeerde Religie voor het eerst te Tolen werd toegelaten is niet precies bekend en evenmin, waar ter plaatse de allereerst conventikels van de aanhangers der nieuwe leer gehouden zijn. De erste predikatie naar de nieuwe leer, welke hier met zeker heid heeft plaats gevonden, zou ge daan zijn door Mr. Jan Versteech, eertijds pastoor te Scherpenisse. In de stadrekening 1577/1578 vin den we aangetekend: „Int jaer deser rekeninghe is gheen ommeganck ge weest, dan hebben de schutters en gildebroeders in processie gegaen". Sedert dit jaar wordt geen „omme ganck" meer gemeld.11). 10) Hollestelle, Als b. Bladz. 433. 11Stadsrekening Tholen 1577/78, folio 10 verso. (Voorl. inv. nr. 191).

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1956 | | pagina 3