WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND
Het Deltaplan
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
COMMENTAAR
Derde landelijke verkeersactie
De Weihoek heeft (nog) een slechte naam
U stapt binnen bij duizenden gezinnen
Wie de
gelukkigen waren
Herverkaveling THOLEN
De Redactie legt II in deze pagina's voor*
Vele jeugdige lezers
zetten zich aan de
kleurplaat
Dit zal veranderen na de verkaveling.
Vele faciliteiten bij bedrijfsverplaatsing
naar de hoofdweg Poortvliet—St. Annaland.
l2e Jaargang No. 5
16 December 1955
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57
Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 4- incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
ui
Het Deltaplan tot afsluiting van de zee
armen is een groots plan en het verdient een
verwerkelijking, evenredig aan de door
wrochte opzet. Natuurlijk blijven er nog
vragen. Hoe zal het gaan met de werk
gelegenheid Kan Nederland de stellig
enorme werkkrachten opleveren om het plan
binnen de voorgestelde periode van een
kwart eeuw te maken? We leven in een
tijd, waaraan het ons al op zo menig gebied
aan arbeidskrachten schort.
Dit probleem zal nog meer aandacht gaan
opeisen, wanneer straks de volvoering van
dit plan gedeeltelijk zal worden overlapt
door dat andere plan, dat beoogt, de af
sluiting van de Waddenzee.
Een andere vraag is hoe het zal gaan
met de verhouding tegenover België. De
minister deelt in zijn toelichting bij het
Deltaplan mede, dat er met België overleg
wordt gepleegd. Dat is juist en billijk. Er
kan ook voor België wat op het spel staan.
Toch zal het beslissingsrecht geheel aan
onze kant moeten staan, terwijl dat overleg
niet tot vertraging van de werkzaamheden
zal mogen leiden.
Want dit is zeker: de dreiging van de
zee blijft er; zij is er ook zolang het plan
niet tot werkelijkheid is geworden en zij zal
er trouwens daarna óók nog blijven. De
mens mag en moet op veiligheid aansturen,
er is en blijft hier altijd een verrassend ele
ment. Ook daarom mag van dit plan de
volvoering, die toch al een lange periode in
beslag zal nemen, niet langer duren dan
strikt nodig is.
Er zijn natuurlijk nog meer vragen. Zij
komen nog wel aan de orde. Volstaan we
thans met uitdrukking te geven aan onze
grote voldoening over de indiening van dit
wetsontwerp. Dit wordt een werk, in Neder
landse lijn. Wij hebben reden, thans reeds
minister Algera voor zijn stuwende arbeid
stuwend in meer dan één zin erkente
lijk te zijn. Ons land, Zuid-Holland en Zee
land en met dit laatste onze eilanden in het
bijzonder, hebben straks aan deze Fries wel
het een en ander te danken.
Moge allen, die er bij betrokken zijn en
er nog bij betrokken worden, de kracht
ontvangen, overeenkomstig de kloeke opzet
van dit plan te blijven handelen. Dat ons
gehele volk zich mag verenigen in uit
voering van een plan, die de beveiliging
van het land vooropstelt. Nog slechts een
klein tipje van de ingewikkelde sluier werd
voor ons duidelijk. We zouden het niet
graag wagen in details te treden. Misschien
is het voor deskundigen nog te groots om
geheel te verwerken, laat staan voor ons.
Daarom ook in eerste instantie geen critiek.
Vast staat dat in het bijna aandoenlijk sim
pele kaartje met rode lijnen, die getrokken
zijn door wateren van blauw de geweldige
problematiek ligt van een voor ons oog
schier fantastisch plan.
Wanneer alle weggebruikers het Schrift
woord: „Alle dingen dan die gij wilt dat
U de mensen zouden doen, doet gij hun
ook alzoo" met al wat in hen is zouden
betrachten, dan ?ou een derde landelijke
verkeersactie zeer waarschijnlijk niet nodig
zijn.
Iedere weggebruiker is toch tegenover
zichzelf doch ook tegenover een ander ver
plicht de nodige voorzichtigheid in acht te
nemen. Over het gebruik van de openbare
weg schijnt echter nog veel wanbegrip te
heersen. Een openbare weg is publiek do
mein, in tegenstelling tot een niet-openbare
(particuliere) weg, die tot het privaat
domein behoort.
Wanneer een landbouwer op zijn bij zijn
boerderij gelegen afgesloten erf, waar zich
overigens niemand bevind, met zijn tractor
levensgevaarlijke capriolen maakt, moet hij
dit zelf weten, al zal natuurlijk niemand
willen beweren dat hij verstandig doet. Zo
dra hij echter op de openbare weg komt
wordt het onmiddellijk anders. Hij zal dan
rekening moeten houden met de bestaande
verkeersvoorschriften. Dit geldt vanzelfs-
sprekend niet alleen voor die landbouwer
maar voor ieder die van de openbare weg
gebruik maakt als voetganger, wielrijder,
bromfietser, automobilist of op enige andere
wijze. Dit schijnt echter nog lang niet tot een
ieder te zijn doorgedrongen.
Een voetganger b.v. moet bij voorkeur
op een voetpad (trottoir) lopen en niet op
de rijbaan. Is er geen voetpad dan mag de
voetganger op een rijwielpad of de rijbaan
lopen en zoveel mogelijk aan de kant. Bij
donker aan de uiterste linkerkant; men kan
dan het tegemoetkomende verkeer op een
flinke afstand zien aankomen. Men bedenke
evenwel dat het rijdend verkeer voorgaat.
Al is er naast de rijbaan een voetpad
(trottoir) dan ziet men toch vaak dat voet
gangers op de rijbaan lopen. Soms nog wel
midden op de rijbaan. Dat is niet alleen
verboden maar bovendien zeer gevaarlijk.
Een voetganger moet een weg haaks
oversteken en daarbij natuurlijk eerst goed
uitkijken. Meermalen kan men waarnemen
dat voetgangers in schuine richting over
steken, waardoor het gevaar om door een
auto te worden aangereden onnodig wordt
vergroot.
Hoe dikwijls gebeurt het niet dat een
groepje personen uit de wind en zoveel
mogelijk in de zon op het trottoir of op de
rijbaan staande bij een wegkruising of split
sing gezellig staat te keuvelen Daardoor
worden evenwel voetganger genoodzaakt op
de rijbaan te lopen, hetgeen uiteraard ge
vaar met zich brengt omdat over de rijbaan
tegelijkertijd auto's kunnen passeren. Boven
dien, waarom gaat zo'n groepje personen
niet ergens staan waar niemand door hun
aanwezigheid wordt gehinderd De be
woners voor wier ramen zij zich ophouden
willen ook wel eens een blik op de straat
werpen.
Het is geoorloofd met twee wielrijders
naast elkaar op de rijbaan te rijden zolang
daardoor het verkeer niet in gevaar gebracht
of belemmerd wordt. Wanneer dus uit
tegenovergestelde richting een auto nadert en
men wordt tevens door een andere auto
ingehaald, dan dienen de wielrijders achter
elkander te rijden.
Hetzelfde geldt voor wielrijders op een
rijwielpad (met drieën rijden is altijd ver
boden). Rijdt men dus met tweeën naast
elkaar op een rijwielpad en men wordt in
gehaald door een wielrijder of bromfietser
dan moet eveneens achter elkaar gaan rijden,
zodat degene die inhaalt behoorlijk kan
voorbijrijden.
Komt een andere wielrijder uit tegenover
gestelde richting dan dient men eveneens
achter elkaar te rijden om die wielrijder te
laten passeren. Na leving van dit voor
schrift is nog lang niet zoals dat behoort.
Sommigen (vooral jongelui) staan graag
bij of op een kruising of splitsing van wegen
met een rijwiel of bromfiets aan de hand
of gezeten op de bagagedrager daarvan. Het
laten staan van een voertuig (daaronder
valt ook een rijwiel en een bromfiets) bin
nen 10 meter van een kruising of splitsing
is echter verboden. Dat is begrijpelijk. In
dien meerdere personen met een rijwiel of
bromfiets bij een kruising of splitsing staan
wordt daardoor een groot gedeelte van de
rijbaan inbeslag genomen. Passerende voet
gangers, wielrijders enz. wordt het dan on-
GEMAKKELIJKER, VOORDELIGER EN EVEN GOED
wanneer U met vele anderen Uw nieuwjaarswensen plaatst
in de Eendrachtbode.
Het Oudejaarsnummer verschijnt Vrijdag 30 December
a.s. en kan dus voor het jaareinde ook nog bij alle post'
abonnes bezorgd zijn.
U stapt binnen in
eigen gemeente
in de wijde omgeving
Noord-Zuid-Oost-en-West van ons land
maar ook in de vreemde overzee, die mede
via ons blad nog steeds een hechte band
onderhouden met de geboortestreek,
In Uw nieuwjaarswens via de Eendrachtbode betrekt U
familie, vrienden, kennissen, collega's, clientele.
U maakt het zich daarmee veel gemakkelijker dan de
onbegonnen particuliere correspondentie.
De prijs er van is
3 regels 1.
5 regels 1.25
2 koloms advertentie 2.50
verder naar milimeterprijs
Voorbeelden zullen wel niet nodig zijn.
U kent de juiste manier.
Maak er direct werk van en zorg dat Uw Nieuwjaarswens
uiterlijk DONDERDAG 22 December bij de bezorgers of
bij de administratie in Tholen is opgegeven.
VOORAL TIJDIGE OPGAVE s.v.p.
nodig moeilijk gemaakt. In de op het eiland
Tholen gelegen gemeenten zijn de straten
in de regel nu eenmaal niet breed.
Het grote aantal gebods- en verbods
bepalingen met betrekking tot het gebruik
van de weg en bepaalde voertuigen is niet
vastgesteld gesteld om de Politie in de ge
legenheid te steellen en groot aantal proces
sen-verbaal op te maken. Neen, de ver
keersvoorschriften zijn alleen vastgesteld
uit bittere noodzaak en wel ter bescherming
van de weggebruikers en van de bij het ver
keer betrokken voertuigen.
De dagelijks in de krant voorkomende
verkeersongevallen, waarvan vele met dode-
lijken afloop, moge voor een ieder aanleiding
zijn de verkeersvoorschriften nauwgezet na
te leven.
Het Deltaplan: Kloek van opzet
De Welhoek heeft nu nog een slechte naam
Gelukkige prijswinnaars
Denk om de Nieuwjaarswens
vóór die actie begon in de gemeente
een circulaire huis-aan-huis verspreid,
waarin o.m. werd meegedeeld (dit na
voorafgaande toelichting) dat „de
hoofdprijs voor de winkeliers-deel
nemers werd uitgesloten en die prijs
alleen ten deel kon vallen aan Sint-
Annalanders of buitenbewoners die
hier hun inkopen gewoonlijk doen".
Voor die eindtrekking werd dit her
haald, wat toen misschien minder duide
lijk was, maar wat ook door de heer
Hartog dus reeds vóór de actie in ge
noemde circulaire gelezen moest zijn.
De hier gewoonlijk kopende niet-inge-
schreven St. Annalanders hebben dus
wél meegedongen naar de hoofdprijs.
4e. wanneer men zoals inzender, een prijs
ter waarde van 67.50 en meerder van
15.10.en 5.kwalificeert
als „iets dat voor een kleuter zelf geen
of althans zeer weinig waarde heeft",
dan wil het bestuur zich gaarne aan
bevelen voor door inzender beschikbaar
gestelde betere prijzen. Overigens dong
naar deze „waardeloze" prijs van
67.50 ook bijvoorbeeld een Amster
dammer mee, al had hij hier maar
voor 5.besteed.
5e. wist, of kon het gehele bestuur van
deze op een vergadering besproken
regeling afweten, zodat het betoog van
inzender over het „uitmaken door één
persoon" of „persoonlijke belangen"
insinuaties zijn, daaraan het bestuur
maar voorbijgaat.
6e. wil het bestuur graag met zoveel moge
lijk belangen der leden rekening hou
den, waarom het dan ook hoopt dat de
heer Hartog voortaan op een ledenver
gadering niet zal ontbreken, zoals tot nu
toe wél het geval is geweest. Men kan
tenslotte van mening verschillen of aan
een actie een bepaalde voorwaarde
moet worden gesteld ja dan nee, waar
over een ledenmeerderheid altijd kan
beslissen.
Met dank voor de plaatsruimte
Het „voltallig" Activa-béstuur.
Sint-Annaland.
De complexwerkzaamheden in de Deur-
loo-, de Razernij-, de Vrouw Belya-, de Da-
lemse- en de 1500 Gemetenpolder tussen
Luchtenburg en Tholen zijn begonnen of
zullen spoedig een aanvang nemen.
Teneinde de grondgebruikers uit die pol
der ieder persoonlijk in de gelegenheid te
stellen, op de hoogte gebracht te worden
met de uit te voeren complexwerkzaamhe
den, zal op Maandag 19 December 1955 een
zitdag worden gehouden in hotel „Hof van
Holland" te Tholen van 9.0012.00 uur
en van 13.30 uur tot 16.30 uur.
Het Bureau van Uitvoering
Herverkaveling Tholen.
„Kunt U niet aan Sinterklaas vragen of
hij elke week een kleurplaatje in de Een
drachtbode zet was de vraag van menig
moeder bij het inzenden van de door haar
kinderen gekleurde plaatjes. „Dan zijn ze
tenminste één avond stil" We zouden het
eens aan hem kunnen vragen, maar twijfe
len of het lukt.
Uit het grote aantal inzendingen bleek
wel de animo, die er bij de jeugd voor deze
Sinterklaassurprice is geweest. Nooit eerder
kwamen er van de kinderen zoveel binnen.
Nooit eerder gaf Sinterklaas ook een kleur
plaat als opgave. Inderdaad.
Dat het heus niet meeviel voor Sint om
hieruit de besten te zoeken zullen de jeug
dige inzenders zich wel kunnen indenken.
Temeer, omdat de Kindervriend zoheel graag
aan allen had willen geven. Maar, hij is er
van overtuigd dat ze allemaal op 5 Dec. al
iets gekregen hebben en daarom zullen de
niet-prijswinnaars met de ouders het op zich
zelf al prettig gevonden hebben, dat zij fijn
konden kleuren. Tot allen zegt de Een
drachtbode Sint dan ook: wel bedankt, jul
lie hebt uitstekend je best gedaan.
Nu waren er 8 prijzen voor de jeugd. En
omdat er van iedere gemeente inzendingen
waren, heeft de Sint besloten om iedere
gemeente een prijs te geven. Maar er waren
ook zo veel inzendingen van abonné's buiten
de eilanden Tholen en St. Filipsland. En
daarom heeft de Sint negen groepen ge
maakt. De gemeente waar de minste inzen
dingen van waren moest toen wel afvallen.
Dat was voor dit jaar Oud-Vossemeer, dat
anders altijd zo goed voor de dag komt en
dikwijls zelfs goede prijzen heeft.
De 8 overblijvende stapeltjes werden toen
zorgvuldig uitgezicht. En tenslotte mogen
we dan onderstaande prijswinnaars bekend
maken, die we bij voorbaat feliciteren en
die we beloven, dat de prijs misschien nog
einde deze week, zeker begin volgende week
bij hun bezorgd zal worden. We willen nog
wel even dit zeggen, nl. dat de meisjes het
van de jongens hebben gewonnen, wat be
treft de mooiste inzendingen.
De beste kleurplaat was van
1. Saartje Oostdijk - Paasdijk A 230
Poortvliet, Zij krijgt dus de eerste prijs,
n.l. een borduurmandje. Hoe oud Saartje
is stond er niet bij, maar we geloven
dat ze dit echt een mooie prijs zal
vinden.
2. Huberdina Cornelia van Iwaarden -
Poststraat 70 - Stavenisse. Ook een
prachtige plaat ingestuurd. De juiste
2. J. van Diénst-Voshol - Zilverstraat
A.49 - Oud-Vossemeer, een doos zeer
en eau de cologne.
3. Nelly Klippel - Buurtweg B 55 - Stave
nisse: een fotoalbum.
kleuren gekozen Ina en daarom de 2de
prijs, een manicuurdoosje. Ook echt iets
voor een meisje.
3. Rinus Eindhout, Rand B 31 - Scherpe-
nisse: een spel, waar hij van kan leren.
Hij was de beste van de jongens.
4. Johan van Beek - Meindert Hobbema-
laan 15 - Rotterdam kan ook zo goed
kleuren, dat hij een verfdoos krijgt. Goed
gedaan Johan.
5. Jacob Reijngoudt is geloof ik, de oudste
prijswinnaar, nl. 12 jaar. Hij woont
Emmastraat 16 - St. Filipsland en krijgt
een zaketui voor de bekroonde inzending
6. Rien Hage - Nieuwstraat 47 - St. Anna
land heeft met de verfpot gewerkt maar
toch ook wel zo goed, dat hij bij de
eerste 8 bleef. Het wordt voor hem een
jongensboek. En mooi.
7. Theo Jansen - Doelweg 12 - Tholen
was bijna nog hoger gekomen, wanneer
hij de letters op de zuil minder kleurrijk
had gemaakt. Want de rest was uit
stekend en daarom krijgt Theo toch een
prijs, nl. een puzzle. Na het kleuren kun
je nu aan het puzzlen Theo.
8. M, C. den Engelsman - 1ste dijk D 58 -
St. Maartensdijk sluit de rij van de prijs
winnaars. Of is het een meisje Uit de
naam kunnen we het niet vinden, maar
de kleurplaat was goed en daarom komt
er voor jou een schetsboek. Dat is voor
de lange avonden buiten het dorp wel
geschikt.
Voor allemaal weer:
Een tot de volgende keer.
De oudere prijswinnaars
Zo eenvoudig was de puzzle nu ook weer
niet. Temeer omdat er voor sommige woor
den zonder bezwaar twee mogelijkheden
waren, wat ook uit de hieronder staande
oplossing blijkt en welke dan ook voor
goed zijn gerekend. Zo veel als bij de jeugd
waren de oplossingen niet, die binnen
kwamen, maar toch veel te veel om het
zonder loten te kunnen afdoen. En toen
kwamen de onderstaande namen uit de bus,
die we namens de Eendrachtbode Sinter
klaas geluk wensen met dit geluk. De prijs
komt nog deze of begin volgende week.
1. Jenny van Luijk - C4 -
dijk: de luxe schrijfmap.
St. Maartens-
4.
5.
J. M. de Viet - Jan van Goyenlaan 5
Vlissingen: een luxe schrijfbloc.
A. Quist - Brugstraat
een map postpapier.
Tholen:
6. A. P. Snoep - Bierensstraat 57 - Sint
Annaland: een kogelpen.
SINT NICOLAAS PUZZLE
ANTWOORDEN
Horizontaal: ros, malta, pam, adé, staffel,
adelaar, ster, raap, pek, sar, al rap, ka,
paard (baard), jo, kro, te, ede, tor, erg, ale.
Verticaal: rama, o.l„ staf, mate, ader, p.s.,
el, fl fr.ratel, ver, kar, wraak,, dek, aas,
Spanje, prater, baard (paard), rak, pro, ode,
toe, er, t.l.
STEMMEN VAN LEZERS
(buiten verantwoordelijkheid v. d. redactie)
M. de R.
Nu de heer D. A. Hartog heeft gemeend
om via een ingezonden stuk in dit blad zijn
bezwaren tegen de laatste winkelactie in
Sint-Annaland kenbaar te maken, ziet het
bestuur van „Activa" zich wel genoodzaakt
ook langs die weg te antwoorden.
In de eerste plaats, m.de. R., zult U het
wel met het Bestuur eens zijn, dat het niet
de juiste weg is van een lid om zijn be
zwaren tegen bepaalde besluiten kenbaar te
maken op een wijze als door de heer
Hartog gedaan. Ieder weldenkend lid wendt
zich dan toch rechtstreeks tot het bestuur
of brengt het op een eerstvolgende leden
vergadering in het midden.
In de tweede plaats acht het bestuur die
bezwaren ongegrond en wel om de volgende
reden:
le. werd door de algemene ledenvergade
ring van 21 Januari 1955 aan het be-
stuur vrij mandaat verleend tot het
organiseren van een winkelactie;
2e. werd ondanks bovenstaande vóór de
laatstgehouden winkelactie aan de leden
een circulaire gezonden, waarin die
actie in het kort werd uiteengezet en
bovendien degene, die alsnog een leden
vergadering wenste voor nadere uitleg
de gelegenheid gegeven een verzoek te
doen. Niemand ageerde hierop.
3e. werd niet pas voor de laatste trekking
meegedeeld, dat in St. Annaland niet-
woonachtigen voor de eerste prijs niet
in aanmerking kwamen, maar werd
Gewoonlijk komt men blijmoediger van de tandarts vandaan, dan men er naar
toegaat. Zo zal men in het algemeen ook blijmoediger uit de herverkaveling
komen, dan men er is ingestapt. Deze strekking had de inleiding van de Hoofd'
assistent der P.L.V.D., de heer Markusse, toen hij vorige week Vrijdag een
causerie hield voor de leden van „Landbouwbelang" te Sint'Annaland.
Op de hem eigen eenvoudige, maar aannemelijke wijze sprak dhr. Markusse
over de aanleg nieuwe weg PoortvlietSint-Annaland en over de mogelijkheid
tot verplaatsing van bedrijfjes.
Het was van de landbouwleiding goed gezien om bij de Technische Dienst van
de Herverkaveling landbouwassistenten in te delen en vele landbouwers op ons
eiland prijzen zich dan ook gelukkig met Hoofdassistent Markusse, die zich zeer
veel moeite getroost om betrokkenen zo goed mogelijk in te lichten. Uiteraard
zal deze spreker bij de „tandartsaanhaling" wel niet vergeten hebben, dat men
in het algemeen nog liever helemaal van die tandarts vandaan blijft.
Maar... hij heeft toch nog gelijk... soms kan die tandarts ook een redder in.
de nood zijn.
Goed, bovenstaande maar even terzijde. We
willen U toch nog, zij het samenvattend, op
de hoogte brengen van wat de heer Mar
kusse zoal vertelde. Hij wees er in de eer
ste plaats op, dat verschillende grondge
bruikers van Sint-Annaland in 1956 ook
met de herverkaveling te maken krijgen
door aanleg van de weg PoortvlietSint
Annaland en de leiding die dwars door de
Weihoek loopt, de zogenaamde leiding van
de onderbemaling. Zowel deze leiding als
genoemde weg zijn reeds uitgezet. De weg
door middel van rode piketten en de lei
ding middels blauwe. Voor beide is de
breedte inclusief grondberging, aangegeven
door piketten met oranje kop.
DOOR HAVENPLAN EVEN
AFWACHTEN
Onder de gemeente Sint-Annaland zal de
nieuwe weg niet geheél worden doorgetrok
ken tot aan de huizen op de Hoenderweg,
zoals aanvankelijk de bedoeling was. Voor
lopig zal men niet verder komen dan tot
het land van dhr. A. Fase. De oorzaak
hiervan is de op dit moment nog bestaande
onzekerheid omtrent het nieuwe havenplan
te St. Annaland. Zodra dat plan er is„ kan
ook bepaald worden hoe de wegen naar de
nieuwe haven zullen lopen. Daarom zal
genoemd gedeelte van de Langeweg nog
even blijven liggen. Overigens is het de
bedoeling deze nieuwe weg in Maart 1956
aan te besteden, zodat in April daaraanvol
gende kan worden begonnen. De vanaf hier
naar Poortvliet aan te leggen waterloop zal
in Februari a.s. worden aanbesteed. Voor
opruiming van de afrasteringen krijgt men
van de Heide Maatschappij tevoren aanzeg
ging. Het beste is dit zelf te doen om
materiaal te besparen.
Het zal wel niet zo worden, dat er persé
voor ieder perceel een dam komt, althans
voorlopig niet, zodat men wel eens over
het voorstuk van buurman zal moeten rij
den. De uitvoering van het werk zal dat
trouwens toch wel in meerdere mate nodig
maken, zodat een welwillende houding te
genover elkaar zeker gewenst is.
Dhr. Markusse attendeerde degenen, die
nog graslandvergoeding moeten hebben van
Landbouwherstel er op, daarvan zo spoe
dig mogelijk mededeling te doen aan de
heer Postma.
Zijn uitvoerig betoog over compensatie-
mogelijkheden, nodig door deze werken en
in het algemeen tijdens of na de herverka
veling, zou in dit bestek te veel plaats
ruimte vergen, waarom we hierop nog wel
nader terugkomen.
Vast staat dat vooral ook in Sint-Anna
land de sanering moeilijk ligt, door te wei
nig vertrek naar Noord Oost of elders.
EN NAAR DE WEIHOEK
Voor kleine bedrijven bestaat nog wel de
mogelijkheid naar de Weihoek te worden
verplaatst. Gemengde bedrijfjes van tussen
de 510 hectare zouden daar gesaneerd
kunnen worden tot 15 ha. Niet op een
afgelegen plaats in die Weihoek, maar aan
de hoofdweg PoortvlietSt.-Annaland.
Wanneer daarvoor bij een 10 tot 15-tal
Sint-Annalanders animo was, kon er van
de sanering nog iets terecht komen. De idee
van enkele vooraanstaande mensen bij de
Herverkaveling om een model-bedrijfje te
stichten is dan ook lang niet gek. Men
vertrouwt de Weihoek nu eenmaal niet.
Ze heeft een slechte naam. En dat niet ge
heel zonder reden.
Dhr. Markusse zette in een leerzaam be
toog het ontstaan van de Weihoek uiteen.
Eeuwen terug was de Weihoek een veen-
landschap zonder dijken. De zeespiegel
steeg en het veen werd overstroomd. Zand
en slib werd afgezet: de oude blauwe zee
klei. Aan de vorming daarvan kwam een
einde door een duinenrij en op die blauwe
zeeklei, als het ware een moeras tussen
de duinen, groeide riet of hogerop ook wel
wilgen.
Dit duurde eeuwen en uit die afgestorven
plantendelen ontstond een dikke veenlaag.
De bodem werd door de natuur verhoogd,
maar de zeespiegel steeg eveneens, de duin-
kust werd weggeslagen, het veengebied
weer overstroomd, brede kreken ontstonden