WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND Het Deltaplan WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT COMMENTAAR Derde landelijke verkeersactie De Weihoek heeft (nog) een slechte naam U stapt binnen bij duizenden gezinnen Wie de gelukkigen waren Herverkaveling THOLEN De Redactie legt II in deze pagina's voor* Vele jeugdige lezers zetten zich aan de kleurplaat Dit zal veranderen na de verkaveling. Vele faciliteiten bij bedrijfsverplaatsing naar de hoofdweg Poortvliet—St. Annaland. l2e Jaargang No. 5 16 December 1955 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 4- incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn ui Het Deltaplan tot afsluiting van de zee armen is een groots plan en het verdient een verwerkelijking, evenredig aan de door wrochte opzet. Natuurlijk blijven er nog vragen. Hoe zal het gaan met de werk gelegenheid Kan Nederland de stellig enorme werkkrachten opleveren om het plan binnen de voorgestelde periode van een kwart eeuw te maken? We leven in een tijd, waaraan het ons al op zo menig gebied aan arbeidskrachten schort. Dit probleem zal nog meer aandacht gaan opeisen, wanneer straks de volvoering van dit plan gedeeltelijk zal worden overlapt door dat andere plan, dat beoogt, de af sluiting van de Waddenzee. Een andere vraag is hoe het zal gaan met de verhouding tegenover België. De minister deelt in zijn toelichting bij het Deltaplan mede, dat er met België overleg wordt gepleegd. Dat is juist en billijk. Er kan ook voor België wat op het spel staan. Toch zal het beslissingsrecht geheel aan onze kant moeten staan, terwijl dat overleg niet tot vertraging van de werkzaamheden zal mogen leiden. Want dit is zeker: de dreiging van de zee blijft er; zij is er ook zolang het plan niet tot werkelijkheid is geworden en zij zal er trouwens daarna óók nog blijven. De mens mag en moet op veiligheid aansturen, er is en blijft hier altijd een verrassend ele ment. Ook daarom mag van dit plan de volvoering, die toch al een lange periode in beslag zal nemen, niet langer duren dan strikt nodig is. Er zijn natuurlijk nog meer vragen. Zij komen nog wel aan de orde. Volstaan we thans met uitdrukking te geven aan onze grote voldoening over de indiening van dit wetsontwerp. Dit wordt een werk, in Neder landse lijn. Wij hebben reden, thans reeds minister Algera voor zijn stuwende arbeid stuwend in meer dan één zin erkente lijk te zijn. Ons land, Zuid-Holland en Zee land en met dit laatste onze eilanden in het bijzonder, hebben straks aan deze Fries wel het een en ander te danken. Moge allen, die er bij betrokken zijn en er nog bij betrokken worden, de kracht ontvangen, overeenkomstig de kloeke opzet van dit plan te blijven handelen. Dat ons gehele volk zich mag verenigen in uit voering van een plan, die de beveiliging van het land vooropstelt. Nog slechts een klein tipje van de ingewikkelde sluier werd voor ons duidelijk. We zouden het niet graag wagen in details te treden. Misschien is het voor deskundigen nog te groots om geheel te verwerken, laat staan voor ons. Daarom ook in eerste instantie geen critiek. Vast staat dat in het bijna aandoenlijk sim pele kaartje met rode lijnen, die getrokken zijn door wateren van blauw de geweldige problematiek ligt van een voor ons oog schier fantastisch plan. Wanneer alle weggebruikers het Schrift woord: „Alle dingen dan die gij wilt dat U de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzoo" met al wat in hen is zouden betrachten, dan ?ou een derde landelijke verkeersactie zeer waarschijnlijk niet nodig zijn. Iedere weggebruiker is toch tegenover zichzelf doch ook tegenover een ander ver plicht de nodige voorzichtigheid in acht te nemen. Over het gebruik van de openbare weg schijnt echter nog veel wanbegrip te heersen. Een openbare weg is publiek do mein, in tegenstelling tot een niet-openbare (particuliere) weg, die tot het privaat domein behoort. Wanneer een landbouwer op zijn bij zijn boerderij gelegen afgesloten erf, waar zich overigens niemand bevind, met zijn tractor levensgevaarlijke capriolen maakt, moet hij dit zelf weten, al zal natuurlijk niemand willen beweren dat hij verstandig doet. Zo dra hij echter op de openbare weg komt wordt het onmiddellijk anders. Hij zal dan rekening moeten houden met de bestaande verkeersvoorschriften. Dit geldt vanzelfs- sprekend niet alleen voor die landbouwer maar voor ieder die van de openbare weg gebruik maakt als voetganger, wielrijder, bromfietser, automobilist of op enige andere wijze. Dit schijnt echter nog lang niet tot een ieder te zijn doorgedrongen. Een voetganger b.v. moet bij voorkeur op een voetpad (trottoir) lopen en niet op de rijbaan. Is er geen voetpad dan mag de voetganger op een rijwielpad of de rijbaan lopen en zoveel mogelijk aan de kant. Bij donker aan de uiterste linkerkant; men kan dan het tegemoetkomende verkeer op een flinke afstand zien aankomen. Men bedenke evenwel dat het rijdend verkeer voorgaat. Al is er naast de rijbaan een voetpad (trottoir) dan ziet men toch vaak dat voet gangers op de rijbaan lopen. Soms nog wel midden op de rijbaan. Dat is niet alleen verboden maar bovendien zeer gevaarlijk. Een voetganger moet een weg haaks oversteken en daarbij natuurlijk eerst goed uitkijken. Meermalen kan men waarnemen dat voetgangers in schuine richting over steken, waardoor het gevaar om door een auto te worden aangereden onnodig wordt vergroot. Hoe dikwijls gebeurt het niet dat een groepje personen uit de wind en zoveel mogelijk in de zon op het trottoir of op de rijbaan staande bij een wegkruising of split sing gezellig staat te keuvelen Daardoor worden evenwel voetganger genoodzaakt op de rijbaan te lopen, hetgeen uiteraard ge vaar met zich brengt omdat over de rijbaan tegelijkertijd auto's kunnen passeren. Boven dien, waarom gaat zo'n groepje personen niet ergens staan waar niemand door hun aanwezigheid wordt gehinderd De be woners voor wier ramen zij zich ophouden willen ook wel eens een blik op de straat werpen. Het is geoorloofd met twee wielrijders naast elkaar op de rijbaan te rijden zolang daardoor het verkeer niet in gevaar gebracht of belemmerd wordt. Wanneer dus uit tegenovergestelde richting een auto nadert en men wordt tevens door een andere auto ingehaald, dan dienen de wielrijders achter elkander te rijden. Hetzelfde geldt voor wielrijders op een rijwielpad (met drieën rijden is altijd ver boden). Rijdt men dus met tweeën naast elkaar op een rijwielpad en men wordt in gehaald door een wielrijder of bromfietser dan moet eveneens achter elkaar gaan rijden, zodat degene die inhaalt behoorlijk kan voorbijrijden. Komt een andere wielrijder uit tegenover gestelde richting dan dient men eveneens achter elkaar te rijden om die wielrijder te laten passeren. Na leving van dit voor schrift is nog lang niet zoals dat behoort. Sommigen (vooral jongelui) staan graag bij of op een kruising of splitsing van wegen met een rijwiel of bromfiets aan de hand of gezeten op de bagagedrager daarvan. Het laten staan van een voertuig (daaronder valt ook een rijwiel en een bromfiets) bin nen 10 meter van een kruising of splitsing is echter verboden. Dat is begrijpelijk. In dien meerdere personen met een rijwiel of bromfiets bij een kruising of splitsing staan wordt daardoor een groot gedeelte van de rijbaan inbeslag genomen. Passerende voet gangers, wielrijders enz. wordt het dan on- GEMAKKELIJKER, VOORDELIGER EN EVEN GOED wanneer U met vele anderen Uw nieuwjaarswensen plaatst in de Eendrachtbode. Het Oudejaarsnummer verschijnt Vrijdag 30 December a.s. en kan dus voor het jaareinde ook nog bij alle post' abonnes bezorgd zijn. U stapt binnen in eigen gemeente in de wijde omgeving Noord-Zuid-Oost-en-West van ons land maar ook in de vreemde overzee, die mede via ons blad nog steeds een hechte band onderhouden met de geboortestreek, In Uw nieuwjaarswens via de Eendrachtbode betrekt U familie, vrienden, kennissen, collega's, clientele. U maakt het zich daarmee veel gemakkelijker dan de onbegonnen particuliere correspondentie. De prijs er van is 3 regels 1. 5 regels 1.25 2 koloms advertentie 2.50 verder naar milimeterprijs Voorbeelden zullen wel niet nodig zijn. U kent de juiste manier. Maak er direct werk van en zorg dat Uw Nieuwjaarswens uiterlijk DONDERDAG 22 December bij de bezorgers of bij de administratie in Tholen is opgegeven. VOORAL TIJDIGE OPGAVE s.v.p. nodig moeilijk gemaakt. In de op het eiland Tholen gelegen gemeenten zijn de straten in de regel nu eenmaal niet breed. Het grote aantal gebods- en verbods bepalingen met betrekking tot het gebruik van de weg en bepaalde voertuigen is niet vastgesteld gesteld om de Politie in de ge legenheid te steellen en groot aantal proces sen-verbaal op te maken. Neen, de ver keersvoorschriften zijn alleen vastgesteld uit bittere noodzaak en wel ter bescherming van de weggebruikers en van de bij het ver keer betrokken voertuigen. De dagelijks in de krant voorkomende verkeersongevallen, waarvan vele met dode- lijken afloop, moge voor een ieder aanleiding zijn de verkeersvoorschriften nauwgezet na te leven. Het Deltaplan: Kloek van opzet De Welhoek heeft nu nog een slechte naam Gelukkige prijswinnaars Denk om de Nieuwjaarswens vóór die actie begon in de gemeente een circulaire huis-aan-huis verspreid, waarin o.m. werd meegedeeld (dit na voorafgaande toelichting) dat „de hoofdprijs voor de winkeliers-deel nemers werd uitgesloten en die prijs alleen ten deel kon vallen aan Sint- Annalanders of buitenbewoners die hier hun inkopen gewoonlijk doen". Voor die eindtrekking werd dit her haald, wat toen misschien minder duide lijk was, maar wat ook door de heer Hartog dus reeds vóór de actie in ge noemde circulaire gelezen moest zijn. De hier gewoonlijk kopende niet-inge- schreven St. Annalanders hebben dus wél meegedongen naar de hoofdprijs. 4e. wanneer men zoals inzender, een prijs ter waarde van 67.50 en meerder van 15.10.en 5.kwalificeert als „iets dat voor een kleuter zelf geen of althans zeer weinig waarde heeft", dan wil het bestuur zich gaarne aan bevelen voor door inzender beschikbaar gestelde betere prijzen. Overigens dong naar deze „waardeloze" prijs van 67.50 ook bijvoorbeeld een Amster dammer mee, al had hij hier maar voor 5.besteed. 5e. wist, of kon het gehele bestuur van deze op een vergadering besproken regeling afweten, zodat het betoog van inzender over het „uitmaken door één persoon" of „persoonlijke belangen" insinuaties zijn, daaraan het bestuur maar voorbijgaat. 6e. wil het bestuur graag met zoveel moge lijk belangen der leden rekening hou den, waarom het dan ook hoopt dat de heer Hartog voortaan op een ledenver gadering niet zal ontbreken, zoals tot nu toe wél het geval is geweest. Men kan tenslotte van mening verschillen of aan een actie een bepaalde voorwaarde moet worden gesteld ja dan nee, waar over een ledenmeerderheid altijd kan beslissen. Met dank voor de plaatsruimte Het „voltallig" Activa-béstuur. Sint-Annaland. De complexwerkzaamheden in de Deur- loo-, de Razernij-, de Vrouw Belya-, de Da- lemse- en de 1500 Gemetenpolder tussen Luchtenburg en Tholen zijn begonnen of zullen spoedig een aanvang nemen. Teneinde de grondgebruikers uit die pol der ieder persoonlijk in de gelegenheid te stellen, op de hoogte gebracht te worden met de uit te voeren complexwerkzaamhe den, zal op Maandag 19 December 1955 een zitdag worden gehouden in hotel „Hof van Holland" te Tholen van 9.0012.00 uur en van 13.30 uur tot 16.30 uur. Het Bureau van Uitvoering Herverkaveling Tholen. „Kunt U niet aan Sinterklaas vragen of hij elke week een kleurplaatje in de Een drachtbode zet was de vraag van menig moeder bij het inzenden van de door haar kinderen gekleurde plaatjes. „Dan zijn ze tenminste één avond stil" We zouden het eens aan hem kunnen vragen, maar twijfe len of het lukt. Uit het grote aantal inzendingen bleek wel de animo, die er bij de jeugd voor deze Sinterklaassurprice is geweest. Nooit eerder kwamen er van de kinderen zoveel binnen. Nooit eerder gaf Sinterklaas ook een kleur plaat als opgave. Inderdaad. Dat het heus niet meeviel voor Sint om hieruit de besten te zoeken zullen de jeug dige inzenders zich wel kunnen indenken. Temeer, omdat de Kindervriend zoheel graag aan allen had willen geven. Maar, hij is er van overtuigd dat ze allemaal op 5 Dec. al iets gekregen hebben en daarom zullen de niet-prijswinnaars met de ouders het op zich zelf al prettig gevonden hebben, dat zij fijn konden kleuren. Tot allen zegt de Een drachtbode Sint dan ook: wel bedankt, jul lie hebt uitstekend je best gedaan. Nu waren er 8 prijzen voor de jeugd. En omdat er van iedere gemeente inzendingen waren, heeft de Sint besloten om iedere gemeente een prijs te geven. Maar er waren ook zo veel inzendingen van abonné's buiten de eilanden Tholen en St. Filipsland. En daarom heeft de Sint negen groepen ge maakt. De gemeente waar de minste inzen dingen van waren moest toen wel afvallen. Dat was voor dit jaar Oud-Vossemeer, dat anders altijd zo goed voor de dag komt en dikwijls zelfs goede prijzen heeft. De 8 overblijvende stapeltjes werden toen zorgvuldig uitgezicht. En tenslotte mogen we dan onderstaande prijswinnaars bekend maken, die we bij voorbaat feliciteren en die we beloven, dat de prijs misschien nog einde deze week, zeker begin volgende week bij hun bezorgd zal worden. We willen nog wel even dit zeggen, nl. dat de meisjes het van de jongens hebben gewonnen, wat be treft de mooiste inzendingen. De beste kleurplaat was van 1. Saartje Oostdijk - Paasdijk A 230 Poortvliet, Zij krijgt dus de eerste prijs, n.l. een borduurmandje. Hoe oud Saartje is stond er niet bij, maar we geloven dat ze dit echt een mooie prijs zal vinden. 2. Huberdina Cornelia van Iwaarden - Poststraat 70 - Stavenisse. Ook een prachtige plaat ingestuurd. De juiste 2. J. van Diénst-Voshol - Zilverstraat A.49 - Oud-Vossemeer, een doos zeer en eau de cologne. 3. Nelly Klippel - Buurtweg B 55 - Stave nisse: een fotoalbum. kleuren gekozen Ina en daarom de 2de prijs, een manicuurdoosje. Ook echt iets voor een meisje. 3. Rinus Eindhout, Rand B 31 - Scherpe- nisse: een spel, waar hij van kan leren. Hij was de beste van de jongens. 4. Johan van Beek - Meindert Hobbema- laan 15 - Rotterdam kan ook zo goed kleuren, dat hij een verfdoos krijgt. Goed gedaan Johan. 5. Jacob Reijngoudt is geloof ik, de oudste prijswinnaar, nl. 12 jaar. Hij woont Emmastraat 16 - St. Filipsland en krijgt een zaketui voor de bekroonde inzending 6. Rien Hage - Nieuwstraat 47 - St. Anna land heeft met de verfpot gewerkt maar toch ook wel zo goed, dat hij bij de eerste 8 bleef. Het wordt voor hem een jongensboek. En mooi. 7. Theo Jansen - Doelweg 12 - Tholen was bijna nog hoger gekomen, wanneer hij de letters op de zuil minder kleurrijk had gemaakt. Want de rest was uit stekend en daarom krijgt Theo toch een prijs, nl. een puzzle. Na het kleuren kun je nu aan het puzzlen Theo. 8. M, C. den Engelsman - 1ste dijk D 58 - St. Maartensdijk sluit de rij van de prijs winnaars. Of is het een meisje Uit de naam kunnen we het niet vinden, maar de kleurplaat was goed en daarom komt er voor jou een schetsboek. Dat is voor de lange avonden buiten het dorp wel geschikt. Voor allemaal weer: Een tot de volgende keer. De oudere prijswinnaars Zo eenvoudig was de puzzle nu ook weer niet. Temeer omdat er voor sommige woor den zonder bezwaar twee mogelijkheden waren, wat ook uit de hieronder staande oplossing blijkt en welke dan ook voor goed zijn gerekend. Zo veel als bij de jeugd waren de oplossingen niet, die binnen kwamen, maar toch veel te veel om het zonder loten te kunnen afdoen. En toen kwamen de onderstaande namen uit de bus, die we namens de Eendrachtbode Sinter klaas geluk wensen met dit geluk. De prijs komt nog deze of begin volgende week. 1. Jenny van Luijk - C4 - dijk: de luxe schrijfmap. St. Maartens- 4. 5. J. M. de Viet - Jan van Goyenlaan 5 Vlissingen: een luxe schrijfbloc. A. Quist - Brugstraat een map postpapier. Tholen: 6. A. P. Snoep - Bierensstraat 57 - Sint Annaland: een kogelpen. SINT NICOLAAS PUZZLE ANTWOORDEN Horizontaal: ros, malta, pam, adé, staffel, adelaar, ster, raap, pek, sar, al rap, ka, paard (baard), jo, kro, te, ede, tor, erg, ale. Verticaal: rama, o.l„ staf, mate, ader, p.s., el, fl fr.ratel, ver, kar, wraak,, dek, aas, Spanje, prater, baard (paard), rak, pro, ode, toe, er, t.l. STEMMEN VAN LEZERS (buiten verantwoordelijkheid v. d. redactie) M. de R. Nu de heer D. A. Hartog heeft gemeend om via een ingezonden stuk in dit blad zijn bezwaren tegen de laatste winkelactie in Sint-Annaland kenbaar te maken, ziet het bestuur van „Activa" zich wel genoodzaakt ook langs die weg te antwoorden. In de eerste plaats, m.de. R., zult U het wel met het Bestuur eens zijn, dat het niet de juiste weg is van een lid om zijn be zwaren tegen bepaalde besluiten kenbaar te maken op een wijze als door de heer Hartog gedaan. Ieder weldenkend lid wendt zich dan toch rechtstreeks tot het bestuur of brengt het op een eerstvolgende leden vergadering in het midden. In de tweede plaats acht het bestuur die bezwaren ongegrond en wel om de volgende reden: le. werd door de algemene ledenvergade ring van 21 Januari 1955 aan het be- stuur vrij mandaat verleend tot het organiseren van een winkelactie; 2e. werd ondanks bovenstaande vóór de laatstgehouden winkelactie aan de leden een circulaire gezonden, waarin die actie in het kort werd uiteengezet en bovendien degene, die alsnog een leden vergadering wenste voor nadere uitleg de gelegenheid gegeven een verzoek te doen. Niemand ageerde hierop. 3e. werd niet pas voor de laatste trekking meegedeeld, dat in St. Annaland niet- woonachtigen voor de eerste prijs niet in aanmerking kwamen, maar werd Gewoonlijk komt men blijmoediger van de tandarts vandaan, dan men er naar toegaat. Zo zal men in het algemeen ook blijmoediger uit de herverkaveling komen, dan men er is ingestapt. Deze strekking had de inleiding van de Hoofd' assistent der P.L.V.D., de heer Markusse, toen hij vorige week Vrijdag een causerie hield voor de leden van „Landbouwbelang" te Sint'Annaland. Op de hem eigen eenvoudige, maar aannemelijke wijze sprak dhr. Markusse over de aanleg nieuwe weg PoortvlietSint-Annaland en over de mogelijkheid tot verplaatsing van bedrijfjes. Het was van de landbouwleiding goed gezien om bij de Technische Dienst van de Herverkaveling landbouwassistenten in te delen en vele landbouwers op ons eiland prijzen zich dan ook gelukkig met Hoofdassistent Markusse, die zich zeer veel moeite getroost om betrokkenen zo goed mogelijk in te lichten. Uiteraard zal deze spreker bij de „tandartsaanhaling" wel niet vergeten hebben, dat men in het algemeen nog liever helemaal van die tandarts vandaan blijft. Maar... hij heeft toch nog gelijk... soms kan die tandarts ook een redder in. de nood zijn. Goed, bovenstaande maar even terzijde. We willen U toch nog, zij het samenvattend, op de hoogte brengen van wat de heer Mar kusse zoal vertelde. Hij wees er in de eer ste plaats op, dat verschillende grondge bruikers van Sint-Annaland in 1956 ook met de herverkaveling te maken krijgen door aanleg van de weg PoortvlietSint Annaland en de leiding die dwars door de Weihoek loopt, de zogenaamde leiding van de onderbemaling. Zowel deze leiding als genoemde weg zijn reeds uitgezet. De weg door middel van rode piketten en de lei ding middels blauwe. Voor beide is de breedte inclusief grondberging, aangegeven door piketten met oranje kop. DOOR HAVENPLAN EVEN AFWACHTEN Onder de gemeente Sint-Annaland zal de nieuwe weg niet geheél worden doorgetrok ken tot aan de huizen op de Hoenderweg, zoals aanvankelijk de bedoeling was. Voor lopig zal men niet verder komen dan tot het land van dhr. A. Fase. De oorzaak hiervan is de op dit moment nog bestaande onzekerheid omtrent het nieuwe havenplan te St. Annaland. Zodra dat plan er is„ kan ook bepaald worden hoe de wegen naar de nieuwe haven zullen lopen. Daarom zal genoemd gedeelte van de Langeweg nog even blijven liggen. Overigens is het de bedoeling deze nieuwe weg in Maart 1956 aan te besteden, zodat in April daaraanvol gende kan worden begonnen. De vanaf hier naar Poortvliet aan te leggen waterloop zal in Februari a.s. worden aanbesteed. Voor opruiming van de afrasteringen krijgt men van de Heide Maatschappij tevoren aanzeg ging. Het beste is dit zelf te doen om materiaal te besparen. Het zal wel niet zo worden, dat er persé voor ieder perceel een dam komt, althans voorlopig niet, zodat men wel eens over het voorstuk van buurman zal moeten rij den. De uitvoering van het werk zal dat trouwens toch wel in meerdere mate nodig maken, zodat een welwillende houding te genover elkaar zeker gewenst is. Dhr. Markusse attendeerde degenen, die nog graslandvergoeding moeten hebben van Landbouwherstel er op, daarvan zo spoe dig mogelijk mededeling te doen aan de heer Postma. Zijn uitvoerig betoog over compensatie- mogelijkheden, nodig door deze werken en in het algemeen tijdens of na de herverka veling, zou in dit bestek te veel plaats ruimte vergen, waarom we hierop nog wel nader terugkomen. Vast staat dat vooral ook in Sint-Anna land de sanering moeilijk ligt, door te wei nig vertrek naar Noord Oost of elders. EN NAAR DE WEIHOEK Voor kleine bedrijven bestaat nog wel de mogelijkheid naar de Weihoek te worden verplaatst. Gemengde bedrijfjes van tussen de 510 hectare zouden daar gesaneerd kunnen worden tot 15 ha. Niet op een afgelegen plaats in die Weihoek, maar aan de hoofdweg PoortvlietSt.-Annaland. Wanneer daarvoor bij een 10 tot 15-tal Sint-Annalanders animo was, kon er van de sanering nog iets terecht komen. De idee van enkele vooraanstaande mensen bij de Herverkaveling om een model-bedrijfje te stichten is dan ook lang niet gek. Men vertrouwt de Weihoek nu eenmaal niet. Ze heeft een slechte naam. En dat niet ge heel zonder reden. Dhr. Markusse zette in een leerzaam be toog het ontstaan van de Weihoek uiteen. Eeuwen terug was de Weihoek een veen- landschap zonder dijken. De zeespiegel steeg en het veen werd overstroomd. Zand en slib werd afgezet: de oude blauwe zee klei. Aan de vorming daarvan kwam een einde door een duinenrij en op die blauwe zeeklei, als het ware een moeras tussen de duinen, groeide riet of hogerop ook wel wilgen. Dit duurde eeuwen en uit die afgestorven plantendelen ontstond een dikke veenlaag. De bodem werd door de natuur verhoogd, maar de zeespiegel steeg eveneens, de duin- kust werd weggeslagen, het veengebied weer overstroomd, brede kreken ontstonden

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1