WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND Het Deltaplan i I Scholenbouw VERSCHIJ I I NT IEDERE VRIJDAG WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT COMMENTAAR RAADSVERSLAG STAVENISSE Een gemeentelijke regeling begrafeniszorg nodig. Een punt achter die grote uitgaven zegt de raadsmeerderheid. Sinterklaas vergiste zich op het juiste ogenblik. De Redactie legt II ia deze pagina's voort In commentaar: Deltaplan en scholenbouw. Poortvlietse raad beroept zich op de Kroon. Over demping van een sloot waren de meningen in de Stavenisse raad verdeeld. Straks de nieuwjaarswens. Een nieuw vervolgverhaal. Beidt Uw tijd Denkt U er aan dat 1955 maar enkele weken meer telt en we dus eigenlijk Uw aandacht moeten vragen voor het laatste nummer in verband met de op te nemen NIEUWJAARSWENSEN. Laten we deze week volstaan met deze herinnering en daarop in het volgend nummer terugkomen. Dan is het echter ook direct al tijd voor opgave. Wilt U daarmee reeds thans rekening houden. RAADSVERSLAG POORTVLIET. Ged. Staten vinden dat de Raad ten onrechte zijn medewerking (aan schoolbouw) heelt geweigerd. Dan in beroep bij de Kroon zegt de meerderheid van de Raad. lie Jaargang No. 4 9 December 1955 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn ii Het Deltaplan, dat minister Algera bij de Tweede Kamer heeft ingediend, heeft de strekking, ons land veiliger te maken tegen de dreiging van de zee. Het plan maakt ons land ook „kleiner". Afstanden worden weer ingekrompen. Om een voorbeeld te noemen: het traject van Rotterdam naar Middelburg wordt niet minder dan 62 km korter. Bovendien wordt er land ontsloten. Dat is inzonderheid voor onze eilanden van belang. Omdat het plan voornamelijk een eilanden- gebied omvat en het beeld van de bevolking hiervan de kenmerken tot in de kleinste le vensonderdelen draagt. Dus ook de struc tuur van het maatschappelijk leven en de wijze waarop we in ons onderhoud voet- zien. Dat wordt in de toekomst anders. Er komen snelle verbindingen, er komt industrie. Is het niet direct op ónze eilanden, dan toch groeiend in onze naaste omgeving. Er komt een ruimere wisselwerking tussen stad en platteland. Dat alles zal zich ook doen ge voelen op het gebied van de recreatie en de vacantie-ontspanning. Wie in de zomer onze eilanden opzocht om daar de rust te vinden, die overal el ders in die tijd spaarzamer werd, zal gaan bemerken, dat het er niet meer zo rustig is. Een gunstige uitzondering daarbij maakt ons eiland Tholen nog steeds. En aan de andere kant, er zullen andere toeristen gaan komen, voor wie het nieuwe gebied aan trekkelijker wordt en gemakkelijker te berei ken. Onder de bevolking zullen er zijn, voor wie het beeld wel heel ingrijpend verandert. Dat zijn zij, die schade, soms zeer ingrij pende schade gaan ondervinden in hun be roep. Zouden wij anders kunnen denken, wanneer we dit laatste aanhalen dat aan onze visserij, schaal- en schelpdierkwekerij. Vertegenwoordigen wij daarin niet een ty pisch brok Nederlands leven Het gaat in dit ontwerp om de beveiliging van ons land. Graag willen we dat ook voorop stellen. Het zou met de beveiliging evenwel niet stroken, wanneer van een deel onzer be volking het bestaan in de weegschaal wordt geworpen. Het is niet meer dan billijk, dat het wetsontwerp, hoe beknopt ook van op zet, spreekt van een behoorlijke voorziening voor die categorie. Zelfs dan nog is de schade belangrijk. Is het die categorie, die het zwaarste offer moet brengen, wanneer de plannen verwezenlijkt worden, ondanks een billijke vergoeding, een „veilig stellen" van hun levensonderhoud. Gelukkig dat hierover het laatste woord nog niet gespro ken is. En wat het bevolkingsbeeld betreft, dat straks zo aanzienlijk gaat wijzigen, het past geheel in de gedegen opzet van de toe lichting, dat de minister hieraan ook nu reeds aandacht schenkt. Terecht ziet hij hier een taak van de instellingen, die zich op maatschappelijk gebied bewegen, om schok ken zoveel mogelijk op te vangen en on vermijdelijke wijzigingen zo geleidelijk mo gelijk te doen verlopen. Daarbij zullen ook de kerken zich niet onbetuigd willen laten. Het lijkt alles nog zo ver af. Dat was de herverkaveling ook. Maar nu zitten we er midden in. Laten we niet onvoorbereid in het Deltaplan verzeild raken. Dan zouden de schokken wel eens te groot kunnen zijn voor een sedert eeuwen gevormde struc tuur. Sterker, dan zou die beveiliging ons van de regen in de drup kunnen brengen. zorg heeft over het schoogebouw. Maar dan schijnt het op ons eiland ver gebeurd te zijn. Oud-Vossemeer heeft maar ten dele een nieuwe school en het oude gedeelte is niet zo heel veel bijzonder meer. In St. Annaland zijn de twee schoolge bouwen afgekeurd. St. Maartensdijk staat er ook niet zo best voor, al zullen die het nog „even" zo dienen vol te houden. Van Scherpenisse is bekend dat de school daar reeds jaren is afgekeurd en de inwoners daar weten inmiddels wat een lijdensweg het kan zijn, eer er sprake is van een nieu we school, ook al is het bestaande gebouw al jaren afgekeurd. Inmiddels en „onder wijl" bestaat thans een grote kans dat het er hier werkelijk van gaat komen en over een paar maanden de eerste schoolspa in de grond wordt gestoken. Wanneer we Poortvliet voor het laatst houden, moeten we wel bijzondere aandacht vragen voor de o.l. school in Tholen en het zich daarachter bevindend gebouw, waarin de school huist van de Geref. Ge meente. Wanneer er na Scherpenisse nog van urgentie gesproken moet worden op ons eiland, dan lijkt het ons toe, dat. dit laatst genoemde gebouw wel als nummer één op die lijst dient te worden gezet. Daar zijn de afgekeurde gebouwen in St. Annaland niet mee te vergelijken, laat staan en dan komen we meteen op de "laatste gemeente de scholen in Poortvliet. En toch staat men in deze laatste ge meente ook voor de bouw van een nieuwe school. Nadat aanvankelijk tot restauratie was besloten, diende het bestuur van de bijzondere school aldaar een verzoek in bij het gemeentebestuur om een nieuwe school. Dit laatste ongetwijfeld nadat bekend was, hoeveel restauratie moest gaan kosten en zeker in overleg met de Inspectie. Onder tussen wees de meerderheid van de raad het verzoek van het schoolbestuur af, waar op laatstgenoemd college bij Ged. Staten in beroep ging, welk beroep ontvankelijk werd verklaard en uiteraard het schoolbestuur in het gelijk werd gesteld. Dinsdag jl. kwam de raad opnieuw bijeen en besloot (in meer derheid) de laatste mogelijkheid waar te ne men en bij de Kroon beroep aan te tekenen tegen het besluit van Ged. Staten. Meerdere gegevens hieromtrent vindt U wel in het raadsverslag. We kunnen het „recht" van het school bestuur gevoegelijk buiten beschouwing la ten. Wanneer de Inspecteur tot nieuwbouw adviseert en het bestuur dit verzoekt, bo vendien B. en W. en uiteraard Ged. Staten dat verzoek kunnen overnemen, dan be hoeft er aan „recht" niet meer te worden getwijfeld. Een andere vraag is inderdaad of het in deze tijd we denken dan in zonderheid aan woningnood en materialen- schaarste verantwoord is van een ge meentebestuur om in een geval als te Poort vliet te besluiten tot nieuwbouw van een school, die op dit moment zeker niet aan alle eisen voldoet, maar na de toegezegde restauratie ongetwijfeld nog vele jaren zon der dat er enige schadelijke invloed van be hoeft uit te gaan, de leerlingen kan herber gen. Afgezien van onze ondeskundigheid, hebben we ook bedoeld chr. schoolgebouw niet grondig bekeken. Dit was wel het ge val met de openbare school van Poortvliet, die volgens de gemeenteraad weinig beter moet zijn en nog van oudere datum is. Wanneer het schoolgebouw van de chr. school zelfs 10% minder goed is dan dat van de openbare, dan nog kunnen we de houding van de meerderheid van de raad begrijpen, om in deze tijd (prioriteit woning bouw) bezwaarlijk of geen verantwoording te durven nemen om de gemeente te be lasten met de financiële consequenties, die voor haar ongetwijfeld voortvloeien uit de bouw van een nieuwe school. Tenslotte mag het verleidelijk achterdeurtje van een even tueel gemeentefondsuitkering niet altijd doorslaggevend zijn. Of misschien nooit. Niet, dat ook wanneer de raad het ver zoek had ingewilligd die school er volgend jaar zou staan. Nee, dit zou nog wel een jaar of vijf kunnen aanlopen, wanneer we Scherpenisse als voorbeeld nemen. Maar dit doet niets af aan het feit, dat het besluit thans genomen moet worden. En dan zal naar onze mening na Scherpenisse zeker eerst Tholen een beurt moeten krijgen. Dan zou het schrijnend zijn, wanneer voor nieuw bouw van deze school 10 woningen minder kunnen verrijzen in een land dat juist de woningnood als het grootste probleem van het ogenblik ziet. Kortom, zo heel won derlijk komt ons de beslissing van de meer derheid der Poortvlietse raad beslist niet II Het raadsverslag Poortvliet in dit num mer, plaatst ons opnieuw voor het probleem van de scholenbouw. Het zal wel aan geen van de aandachtige lezers zijn voorbijge gaan, hoe laatst van regeringswege duidelijk werd gemaakt, dat zeker het komende jaar aan de woningbouw prioriteit wordt ver-' leend boven de stichting van openbare ge bouwen, Beter gezegd, nóg meer prioriteit dan in de voorgaande jaren. En onder de openbare gebouwen moeten we vanzelfspre kend ook de scholen rangschikken. Dit betekent vanzelfsprekend weer niet, dat er helemaal geen scholen gebouwd zul len worden. Dan zou de nood evengroot worden als die van het woningtekort. Het is voor ieder duidelijk, wanneer men alleen de bevolkingsaanwas maar neemt, dat er afgezien van „versleten" schoolgebouwen jaarlijks een behoorlijk aantal nieuwe scho len moet bijkomen, om zoveel mogelijk in de aanwas-behoefte te voorzien. Laten we hieraan overigens stilzwijgend voorbijgaan. En liever de situatie op onze eilanden bezien voor zover het de oudere schoolgebouwen betreft. Dan kunnen we in eerste instantie de gemeente St. Filipsland uitschakelen, die, zoals ook wel bekend, als gevolg van de ramp thans over een mo derne nieuwe school beschikt. Onmiddellijk daarachter kunnen we Stavenisse laten vol gen, die ook door beschadiging van het schoolgebouw zodanig kon restaureren, dat 't de eerste tientallen jaren nog geen directe Alle leden waren Vrijdag 2 December te 14 uur aanwezig voor de openbare ver gadering van de raad te Stavenisse. Bij de ingekomen stukken, die onder meer voor kennisgeving werden aangenomen was ook de mededeling van de heer H. Bos dat hij ontslag neemt als lid van de gemeente raad (a.s. vertrek naar Poortvliet). Een wijziging in de bezoldigingsverorde ning ontmoette geen bezwaar, evenals iets dergelijks in de bouwverordening met het oog op aanbrengen van schuilplaatsen bij etagebouw. Het Nationaal Rheumafonds krijgt ook van een in dit opzicht eenstemmig Stave nisse gemeentebestuur de gevraagde een malige subsidie van een cent per inwoner. De rekening-courant-overeenkomst met de Bank voor Nederlandse gemeenten wordt verlengd met een crediet van 60.000, Geen commentaar is er op een voorge stelde 4e begrotingswijziging 1955. De heffing van haven- en kadegelden is door de Minister goedgekeurd. Verder zijn er een paar verzoeken om tegemoetkoming in de reiskosten voor u.l.o. bezoek, welke worden ingewilligd. De vergadering wordt vervolgens even geschorst voor onderzoek van de geloofs brieven van het nieuwbenoemd raadslid L. C. Potappel. Alles blijkt in orde te zijn en daarmee genoemde door de raad aan vaard. Vervolgens wordt de gemeentebegroting 1956 aangeboden, die volgens de voorzitter een vrij gunstig beeld laat zien, maar waar bij de post onvoorzien ad 12.500,door riolering nog wel met een 5000,vermin derd moet worden. De raadsleden zullen de begroting onderzoeken. ANDERE REGELING VERZORGING BEGRAFENISSEN De tegenwoordige lijkdienaar de heer I. Hoek deelde mede zijn werk als zodanig te willen beëindigen. Gebleken is dat het gemeentebestuur niet mag verwachten, dat van particuliere zijde in deze „vacature" zal worden voorzien, zodat het gemeentebestuur zich wel genoodzaakt ziet deze materie zelf ter hand te nemen. Daarom doen B. en W. het volgende voorstel: a. de gemeente gaat 1 lijkdienaar en 4 dragers aanstellen; b. per persoon dient te worden aange schaft de hiertoe nodige passende kle ding. Met de berekening van de onkosten kwam men tot de conclusie dat, wanneer gemid deld op 18 begrafenissen worde gerekend, de kosten per begrafenis voor lijkdienaar en dragers op 65,komen. Pasgeboren kinderen 20, De lijkdienaar wordt dan belast met alle werkzaamheden, zoals tot dusver geschiedde. On- en minvermogenden kunnen aan spraak maken op gehele of gedeeltelijke ontheffing. Het dag. bestuur meende, dat slechts in bijzondere gevallen ontheffing gevraagd zal worden, omdat als regel geen kosteloze begrafenis op prijs wordt gesteld. De hiertoe te maken verordening behoeft Koninklijke goedkeuring. De voorzitter voegt er aan toe, dat na tuurlijk geschikte mensen gevonden moeten worden, indien de raad dit aanneemt, an ders kan het niet doorgaan. Dhr. Hage vraagt op welk recht heffing kan plaats vinden. De voorzitter: Dit valt onder retributie- recht. Dhr. L. Hage vraagt zich af of het wel verstandig is zich als gemeentebestuur op dit terrein te begeven. Hij is er wel voor stander van om van gemeentewege een lijk dienaar aan te stellen (gemeentebode) maar geen dragers. Dan gaat een oude traditie van eeuwen (burenhulp) verloren. We gaan de mensen in zekere zin pressen om van onze dienst gebruik te maken. Hij kan dus alleen instemmen met een gemeentebode als lijkdienaar. De voorzitter onderstreept dit dan ook, al is zijn vermoeden, dat het merendeel der gemeente van deze gemeentelijke instelling gebruik zal maken. Dhr. Tazelaar zag het hele probleem op gelost, wanneer er een particuliere vereni ging zou ontstaan, maar dit mag men niet verwachten en daarom vindt hij het moeilijk te beslissen. Het is onmogelijk thans reeds vast te stellen of de gemeente al dan wel mee zal doen. Raadslid Hage blijft het als de grootste eer zien, wanneer buren dit onderling doen. De heer D. Moerland wenst er toch even op te wijzen, dat het ook in deze niet meer is zoals voorheen. Thans komt het meer malen voor, dat de naaste buren elders werzaam zijn, zodat het al zeer ver uitge strekt moet worden. En dan zou men toch maar beter zijn met een regeling waarvan men weet waar men aan toe is. Weth. Moerland zou de voorgestelde op lossing prachtig vinden, maar vreest dat er geen sollicitanten voor zijn. Na nog enige discussie wordt het voorstel van het dagelijks bestuur in stemming ge bracht. Tegen verklaren zich de heren L. Hage en C. Eerland, terwijl de heer Tazelaar voorstemt onder voorwaarde dat burenhulp altijd nog tot de mogelijkheid blijft behoren, wat trouwens door het dag. bestuur wordt onderstreept. Het voorstel van het dag. be stuur blijkt dus te zijn aanvaard. De voorzitter wijst er op, dat een en ander nog wel even zal aanlopen, aangezien deze regeling goedkeuring behoeft van de Kroon. HANDENARBEID Voor de 7e en 8e klas der lagere school wil de hoofdonderwijzer ter plaatse het vak „handenarbeider", waarvan genoemde per soon actebezitter is, geven. Door vertrek van dhr. Gideonse wordt geen landbouwonderwijs meer onderricht. Het dag. bestuur acht vorenstaande dan ook wel op zijn plaats en stelt voor daartoe 550,te voteren. Dhr. Bos ziet er het nut wel van in. De voorzitter vindt dat er weinig keus over blijft. Dhr. L. Hage informeert wat onder han denarbeider zal worden verstaan. De voorzitter antwoordt: papierverwer king, boetseren en cartonarbeia. Hij meent dat op deze manier het 7e en 8e leerjaar nuttiger besteed kan worden dan zonder dit onderwijs, want dan is het niet een voudig. Alle leden zijn er voor gevraagd bedrag te voteren. Op voorstel om de algemene huurverho ging van 1 September jl. ook van toepas sing te verklaren op de gemeentelijke en 2 Noorse woningen, welke laatste van ge meentewege worden beheerd, wordt toe stemmend beschikt, nadat dhr. Bos heeft geinformeerd hoe hoog de huur van die woningen is. Uit het woord blijkt dan 5,60 per week plus deze 5 DE RIOOLZUIVERING Een volgend voorstel van het dag. be stuur is om grond aan te kopen waarop t.z.t. de rioolzuiveringsinstallatie kan wor den geplaatst. Toegelicht wordt dat na de onlangs gehouden aanbesteding voor de bouw hiervan is gebleken, dat de kosten van dit werk thans circa 140.000,zul len bedragen, terwijl men aanvankelijk op 2 ton had gerekend. Aannemer wordt de firma Van Oosterhout uit Breda. Gedepu teerde Staten zullen de gewenste machtiging vermoedelijk spoedig verlenen, zodat het wachten wordt op de rijksgoedkeuring. Toch dient reeds thans te worden voorge steld over te gaan tot grondaankoop voor de bouw van deze installatie, zijnde in eigendom van mevr. Van Roijen van der Lek de Clercq. Ook de pachtvergoeding ter zake dient nog te worden besproken. De heer L. Hage vindt dat men niet bui ten deze aankoop kan, maar vraagt waar die installatie nu eigenlijk komt te staan. KOLENTOESLAG Voor het lopende stookseizoen komt het voorstel kolentoeslag beschikbaar te stellen voor de daarvoor in aanmerking komende behoeftigen, zulks te bepalen voor de win ter 1955/56 ad 25,per geval. Dit vraagt een vermoedelijke uitgaaf van 800, Dhr. Tazelaar kan zich nog steeds niet verenigen met de manier van vaststelling der uitkering (alle Dreestrekkers en daar mee gelijk te stellen gezinnen). Hij zag veel liever, dat behoeftigen het zelf zouden aanvragen, waaraan hij graag het dubbele zou willen verstrekken, overtuigd dat die mensen het inderdaad nodig hadden. De voorzitter vindt dat er deze gevaar lijke kant aan zit, dat behoeftigen het niet krijgen, omdat ze de hand niet willen op houden. Dhr. Tazelaar wil niet graag beweren, dat hij het zelf zonder fouten zou doen, maar vindt uitsluitend de regeling van toe wijzing verkeerd. Dhr. Bos gelooft dat men met dezelfde regeling als vorig jaar toch meer bereikt en uiteraard ook wel een eerlijker verdeling krijgt. Wethouder Moerland zou het met dhr. Tazelaar eens kunnen zijn, indien een zo danige regeling werd getroffen, dat men ook van billijkheid overtuigd was. Dat lukt niet, waarom hij vindt dat, wanneer men rond moet komen van een 30,20 sociale bijstand er ook beslist kolentoeslag nodig is. Dhr. L. Hage kent evenwel iemand die 11 gemet land in eigendom heeft en door deze regeling kolentoeslag krijgt. Weth. Moerland vindt dit fout, maar ziet het te vens als een hoge uitzondering. Tenslotte zijn allen er voor dat de be hoeftigen kolentoeslag krijgen en zal men het ook maar bij de oude regeling houden. HOOR WIE KLOPT DAAR KINDEREN Als gevolg van de wederopbouw is het voor de gemeente alsnog gewenst enkele perceeltjes grond aan te kopen en enkele te verkopen. De voorzitter licht een en ander uitvoerig toe. De heer Tazelaar weet een geval waar voor nimmer toestemming is verleend. „Dan kan die persoon behoorlijk liegen", antwoordt de voorzitter ietwat geagiteerd. Op dat ogenblik wordt er op de deur ge klopt en stapt op deze 2e December de Kindervriend in hoogsteigen persoon, ge assisteerd door zijn zwarte Knecht de raads zaal binnen. Een Sint, die een rondgang maakte door het dorp en voor het toilet maken een verkeerde deur binnentrad ver ontschuldigt zich rond 5 December heel ge makkelijk, vooral wanneer een raadsdiscus- sie zich toespitst. Zowel voor Sint, knecht Piet als voor raad en voorzitter blijkt dan ook de grondverkoop plotseling te zijn op gelost, omdat een misverstand zelfs de grote Kindervriend kan overkomen. En de aan- en verkoop grond gaan grif onder de hamer door. VERTRAGING DEMPING SLOOT POSTSTRAAT BOS Met de verdwenen Pieterbaas schijnt ook de vrede te zijn meegegaan, want een voor stel van het dag. bestuur om de sloot Post- straatBos te dempen gaat minder vlot. De leegte die Sinterklaas achterliet werkt blijk baar drukkend. En toch is reeds enige tijd geleden be raamd over de wenselijkheid en mogelijk heid van demping sloot PoststraatBos. Toen waren de kosten nog te hoog om een De voorzitter wenst dat de raad het zal uitmaken. Indien men kan instemmen met wat dhr. Hage zegt, is het hem goed, al meent hij dat de mensen het wel gemakkelijk vinden, wanneer men zeker is van een re geling. Dhr. L. Hage blijft in de burenhulp een meer intieme sfeer zien. Het is ook piëteits voller. In elk geval komt z'n betoog er op neer, dat hij voor de mening van het dag. bestuur niet voelt, wanneer ze verder gaat dan de gemeentebode. Dhr. Bos vestigt er dan de aandacht op, dat met deze regeling burenhulp toch niet uitgesloten behoeft te zijn. Wensen de men sen het, dan kan dat, iets wat inderdaad het geval blijkt te zijn. De voorzitter antwoordt: achter de mest vaalt. Na enige discussie wordt ook dit voorstel zonder hoofdelijke stemming aan genomen. Over punt 9 van de agenda, betreffende aan- en verkoop grond wordt een breedvoe rige uiteenzetting gegeven, welke perceel tjes dit betreft, wie daarvan eigenaar en ge bruiker is. Voor een en ander zal ook met de Herverkaveling nog overleg nodig zijn. Zoals in St. Annaland zal de meerdere grond buiten de aan- en verkoopgrootte van eigenaar en gemeente worden vastgesteld op 7,50 per m2. Eenzelfde oppervlakte grond als ingeleverd krijgt men dus voor dezelfde prijs, maar het meerdere betaalt men ad 7,50 per m2. voorstel te durven te lanceren. Maar zelfs in de wintermaanden schijnt de stank toe te nemen, waarom het dag. bestuur maar voorstelt tot demping over te gaan. Het ge deelte Poststraat zal gerioleerd moeten wor den om een overstortput te laten functione ren. Overigens kan met een kleine draineer- buis worden volstaan. Kosten circa 11.000, (raming). Deze kosten zullen hoger worden, wan neer niet, zoals thans nog wel mogelijk, grond voor demping door de Herverkave ling wordt beschikbaar gesteld. Raadslid L. Hage vraagt of dit nu wel een verantwoorde uitgave is. Kan dat nu toch allemaal in een rampgemeente, welke telkens bij de overheid om steun moet aan kloppen. De voorzitter: U kent m'n standpunt, nl. dat de gemeentepot voor ons gehele land gezamenlijk is. De heer L. Hage voelt zich door dit .alles tot en met afhankelijk van ondersteuning. Bovendien, wat is de rentabiliteit van dem ping. De voorzitter: groenstrook en tuintjes le veren ook geen rentabiliteit op, maar ze kunnen nodig zijn. Dhr. Hage: Ik stop er mee, nu en in de toekomst om dergelijke uitgaven te steunen. De tijd van hoogconjunctuur staat op de helling, lees de uitspraken van minister Mansholt maar. Uiteraard geeft het ge- meentfonds maar een jaarlijkse bijdrage maar wij zitten voor jaren met kapitaals uitgaven. De voorzitter: Dan moet U alles met vroeger vergelijken. Dhr. Bos zou het uit het oogpunt van volksgezondheid willen bekijken en dan zou zo'n sloot toch moeten verdwijnen. De voorzitter zou het jammer vinden, dat deze ene stinksloot nog in de zo opge knapte gemeente blijft liggen. De heer Tazelaar daarentegen is het eens met raadslid L. Hage. We kunnen niet aan houden met uitgeven. De heer Eerland zou wensen dat het ge makkelijk kon vanwege de financien der ge meente, dan zou het ongetwijfeld een uit komst zijn, nu heeft hij ook geen vrijmoe digheid. Bij stemming zijn de heren L. Hage, Ta zelaar, Eerland en D. Moerland tegen het voorstel van het dag. bestuur, zodat er maar drie voorstemmers overblijven, nl. de wet houders inclusief dhr. Bos. De voorzitter wil dan 't eindje Bosstraat maar dempen, maar daarvan wil de meer derheid van de raad eerst een definitieve kostenraming zien. Voor de rondvraag is weinig belangrijks meer, zodat men komt aan het AFSCHEID VAN RAADSLID H. Bos. Daarbij wijst de voorzitter op de korte maar (ruim 2 jaar), toch wel zeer emotionele en belangrijke zittingsperiode van dit raadslid. De in deze jaren genomen besluiten waren wel zo belangrijk, de his torie zo uitzonderlijk, als misschien tevoren niet gekend is geworden. De voorzitter dankt raadslid Bos voor zijn medewerking' en de prettige discussies. Hij meent met deze dank de tolk te zijn van alle raads leden en van de gemeente, om te besluiten met de allerbeste wens voor het afgetreden raadslid voor de toekomst. De heer Bos dankt de voorzitter voor zijn waarderende woorden, dankt ook de mede raadsleden en de burgerij voor het in hem gestelde vertrouwen. Hij hoopt van harte dat het Stavenisse verder wel moge gaan. Daarna sluiting van de openbare verga dering. Veel bevatte de agenda niet voor de openbare raadsvergadering te Poortvliet, welke Dinsdag 6 December aldaar werd ge houden, bijgewoond door de voltallige raad. Na opening en vaststelling notulen der vo rige vergadering merkt dhr. Vroegop op, dat het vorige maal door de raad verhan delde inzake de rondweg PoortvlietSt. Annaland bij de agrarische sub-commissie ook goed is ontvangen, zodat kan worden aangenomen, dat van die zijde wel alle medewerking verkregen zal worden. De voorzitter vindt dit een prettig ge luid. Bovendien kan hij meedelen, dat ook Ged. Staten het goedkeuren, zodat de ont lasting voor het smalle Paasdijkweggedeelte door een nieuwe aansluiting op de twee hoofdwegen wel door zal gaan. Spreker stelt de vlotte behandeling van de diverse instanties in deze materie zeer op prijs. HET BEROEPSCHRIFT Meteen is dan het voornaamste agenda punt aan de orde: behandeling beroepschrift Bijzonder Schoolbestuur, inzake bouw nieu we school. De voorzitter brengt in herin nering, hoe het schoolbestuur in eerste in stantie een verzoek tot restauratie van het schoolgebouw indiende, maar later, na over leg met de Inspecteur en in verband met

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1