WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND
Het Deltaplan
i I
Scholenbouw
VERSCHIJ
I I
NT IEDERE VRIJDAG
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
COMMENTAAR
RAADSVERSLAG STAVENISSE
Een gemeentelijke regeling begrafeniszorg nodig.
Een punt achter die grote uitgaven zegt de
raadsmeerderheid.
Sinterklaas vergiste zich op het juiste ogenblik.
De Redactie legt II ia deze pagina's voort
In commentaar: Deltaplan en scholenbouw.
Poortvlietse raad beroept zich op de Kroon.
Over demping van een sloot waren de meningen
in de Stavenisse raad verdeeld.
Straks de nieuwjaarswens.
Een nieuw vervolgverhaal.
Beidt Uw tijd
Denkt U er aan
dat 1955 maar enkele weken meer telt en we dus
eigenlijk Uw aandacht moeten vragen voor het
laatste nummer in verband met de op te nemen
NIEUWJAARSWENSEN.
Laten we deze week volstaan met deze herinnering
en daarop in het volgend nummer terugkomen. Dan
is het echter ook direct al tijd voor opgave. Wilt U
daarmee reeds thans rekening houden.
RAADSVERSLAG POORTVLIET.
Ged. Staten vinden dat de Raad ten onrechte zijn
medewerking (aan schoolbouw) heelt geweigerd.
Dan in beroep bij de Kroon zegt de meerderheid van
de Raad.
lie Jaargang No. 4
9 December 1955
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
ii
Het Deltaplan, dat minister Algera bij de
Tweede Kamer heeft ingediend, heeft de
strekking, ons land veiliger te maken tegen
de dreiging van de zee. Het plan maakt ons
land ook „kleiner". Afstanden worden weer
ingekrompen. Om een voorbeeld te noemen:
het traject van Rotterdam naar Middelburg
wordt niet minder dan 62 km korter.
Bovendien wordt er land ontsloten. Dat is
inzonderheid voor onze eilanden van belang.
Omdat het plan voornamelijk een eilanden-
gebied omvat en het beeld van de bevolking
hiervan de kenmerken tot in de kleinste le
vensonderdelen draagt. Dus ook de struc
tuur van het maatschappelijk leven en de
wijze waarop we in ons onderhoud voet-
zien.
Dat wordt in de toekomst anders. Er komen
snelle verbindingen, er komt industrie. Is het
niet direct op ónze eilanden, dan toch
groeiend in onze naaste omgeving. Er komt
een ruimere wisselwerking tussen stad en
platteland. Dat alles zal zich ook doen ge
voelen op het gebied van de recreatie en de
vacantie-ontspanning.
Wie in de zomer onze eilanden opzocht
om daar de rust te vinden, die overal el
ders in die tijd spaarzamer werd, zal gaan
bemerken, dat het er niet meer zo rustig
is. Een gunstige uitzondering daarbij maakt
ons eiland Tholen nog steeds. En aan de
andere kant, er zullen andere toeristen gaan
komen, voor wie het nieuwe gebied aan
trekkelijker wordt en gemakkelijker te berei
ken.
Onder de bevolking zullen er zijn, voor
wie het beeld wel heel ingrijpend verandert.
Dat zijn zij, die schade, soms zeer ingrij
pende schade gaan ondervinden in hun be
roep. Zouden wij anders kunnen denken,
wanneer we dit laatste aanhalen dat aan
onze visserij, schaal- en schelpdierkwekerij.
Vertegenwoordigen wij daarin niet een ty
pisch brok Nederlands leven Het gaat in
dit ontwerp om de beveiliging van ons land.
Graag willen we dat ook voorop stellen.
Het zou met de beveiliging evenwel niet
stroken, wanneer van een deel onzer be
volking het bestaan in de weegschaal wordt
geworpen. Het is niet meer dan billijk, dat
het wetsontwerp, hoe beknopt ook van op
zet, spreekt van een behoorlijke voorziening
voor die categorie. Zelfs dan nog is de
schade belangrijk. Is het die categorie, die
het zwaarste offer moet brengen, wanneer
de plannen verwezenlijkt worden, ondanks
een billijke vergoeding, een „veilig stellen"
van hun levensonderhoud. Gelukkig dat
hierover het laatste woord nog niet gespro
ken is. En wat het bevolkingsbeeld betreft,
dat straks zo aanzienlijk gaat wijzigen, het
past geheel in de gedegen opzet van de toe
lichting, dat de minister hieraan ook nu
reeds aandacht schenkt. Terecht ziet hij hier
een taak van de instellingen, die zich op
maatschappelijk gebied bewegen, om schok
ken zoveel mogelijk op te vangen en on
vermijdelijke wijzigingen zo geleidelijk mo
gelijk te doen verlopen. Daarbij zullen ook
de kerken zich niet onbetuigd willen laten.
Het lijkt alles nog zo ver af. Dat was de
herverkaveling ook. Maar nu zitten we er
midden in. Laten we niet onvoorbereid in
het Deltaplan verzeild raken. Dan zouden
de schokken wel eens te groot kunnen zijn
voor een sedert eeuwen gevormde struc
tuur. Sterker, dan zou die beveiliging ons
van de regen in de drup kunnen brengen.
zorg heeft over het schoogebouw. Maar dan
schijnt het op ons eiland ver gebeurd te
zijn. Oud-Vossemeer heeft maar ten dele
een nieuwe school en het oude gedeelte is
niet zo heel veel bijzonder meer.
In St. Annaland zijn de twee schoolge
bouwen afgekeurd. St. Maartensdijk staat
er ook niet zo best voor, al zullen die het
nog „even" zo dienen vol te houden. Van
Scherpenisse is bekend dat de school daar
reeds jaren is afgekeurd en de inwoners
daar weten inmiddels wat een lijdensweg
het kan zijn, eer er sprake is van een nieu
we school, ook al is het bestaande gebouw
al jaren afgekeurd. Inmiddels en „onder
wijl" bestaat thans een grote kans dat het
er hier werkelijk van gaat komen en over
een paar maanden de eerste schoolspa in
de grond wordt gestoken.
Wanneer we Poortvliet voor het laatst
houden, moeten we wel bijzondere aandacht
vragen voor de o.l. school in Tholen en
het zich daarachter bevindend gebouw,
waarin de school huist van de Geref. Ge
meente. Wanneer er na Scherpenisse nog
van urgentie gesproken moet worden op ons
eiland, dan lijkt het ons toe, dat. dit laatst
genoemde gebouw wel als nummer één op
die lijst dient te worden gezet. Daar zijn
de afgekeurde gebouwen in St. Annaland
niet mee te vergelijken, laat staan en dan
komen we meteen op de "laatste gemeente
de scholen in Poortvliet.
En toch staat men in deze laatste ge
meente ook voor de bouw van een nieuwe
school. Nadat aanvankelijk tot restauratie
was besloten, diende het bestuur van de
bijzondere school aldaar een verzoek in bij
het gemeentebestuur om een nieuwe school.
Dit laatste ongetwijfeld nadat bekend was,
hoeveel restauratie moest gaan kosten en
zeker in overleg met de Inspectie. Onder
tussen wees de meerderheid van de raad
het verzoek van het schoolbestuur af, waar
op laatstgenoemd college bij Ged. Staten in
beroep ging, welk beroep ontvankelijk werd
verklaard en uiteraard het schoolbestuur in
het gelijk werd gesteld. Dinsdag jl. kwam
de raad opnieuw bijeen en besloot (in meer
derheid) de laatste mogelijkheid waar te ne
men en bij de Kroon beroep aan te tekenen
tegen het besluit van Ged. Staten. Meerdere
gegevens hieromtrent vindt U wel in het
raadsverslag.
We kunnen het „recht" van het school
bestuur gevoegelijk buiten beschouwing la
ten. Wanneer de Inspecteur tot nieuwbouw
adviseert en het bestuur dit verzoekt, bo
vendien B. en W. en uiteraard Ged. Staten
dat verzoek kunnen overnemen, dan be
hoeft er aan „recht" niet meer te worden
getwijfeld. Een andere vraag is inderdaad
of het in deze tijd we denken dan in
zonderheid aan woningnood en materialen-
schaarste verantwoord is van een ge
meentebestuur om in een geval als te Poort
vliet te besluiten tot nieuwbouw van een
school, die op dit moment zeker niet aan
alle eisen voldoet, maar na de toegezegde
restauratie ongetwijfeld nog vele jaren zon
der dat er enige schadelijke invloed van be
hoeft uit te gaan, de leerlingen kan herber
gen. Afgezien van onze ondeskundigheid,
hebben we ook bedoeld chr. schoolgebouw
niet grondig bekeken. Dit was wel het ge
val met de openbare school van Poortvliet,
die volgens de gemeenteraad weinig beter
moet zijn en nog van oudere datum is.
Wanneer het schoolgebouw van de chr.
school zelfs 10% minder goed is dan dat
van de openbare, dan nog kunnen we de
houding van de meerderheid van de raad
begrijpen, om in deze tijd (prioriteit woning
bouw) bezwaarlijk of geen verantwoording
te durven nemen om de gemeente te be
lasten met de financiële consequenties, die
voor haar ongetwijfeld voortvloeien uit de
bouw van een nieuwe school. Tenslotte mag
het verleidelijk achterdeurtje van een even
tueel gemeentefondsuitkering niet altijd
doorslaggevend zijn. Of misschien nooit.
Niet, dat ook wanneer de raad het ver
zoek had ingewilligd die school er volgend
jaar zou staan. Nee, dit zou nog wel een
jaar of vijf kunnen aanlopen, wanneer we
Scherpenisse als voorbeeld nemen. Maar dit
doet niets af aan het feit, dat het besluit
thans genomen moet worden. En dan zal
naar onze mening na Scherpenisse zeker
eerst Tholen een beurt moeten krijgen. Dan
zou het schrijnend zijn, wanneer voor nieuw
bouw van deze school 10 woningen minder
kunnen verrijzen in een land dat juist de
woningnood als het grootste probleem van
het ogenblik ziet. Kortom, zo heel won
derlijk komt ons de beslissing van de meer
derheid der Poortvlietse raad beslist niet
II
Het raadsverslag Poortvliet in dit num
mer, plaatst ons opnieuw voor het probleem
van de scholenbouw. Het zal wel aan geen
van de aandachtige lezers zijn voorbijge
gaan, hoe laatst van regeringswege duidelijk
werd gemaakt, dat zeker het komende jaar
aan de woningbouw prioriteit wordt ver-'
leend boven de stichting van openbare ge
bouwen, Beter gezegd, nóg meer prioriteit
dan in de voorgaande jaren. En onder de
openbare gebouwen moeten we vanzelfspre
kend ook de scholen rangschikken.
Dit betekent vanzelfsprekend weer niet,
dat er helemaal geen scholen gebouwd zul
len worden. Dan zou de nood evengroot
worden als die van het woningtekort. Het
is voor ieder duidelijk, wanneer men alleen
de bevolkingsaanwas maar neemt, dat er
afgezien van „versleten" schoolgebouwen
jaarlijks een behoorlijk aantal nieuwe scho
len moet bijkomen, om zoveel mogelijk in
de aanwas-behoefte te voorzien.
Laten we hieraan overigens stilzwijgend
voorbijgaan. En liever de situatie op onze
eilanden bezien voor zover het de oudere
schoolgebouwen betreft. Dan kunnen we in
eerste instantie de gemeente St. Filipsland
uitschakelen, die, zoals ook wel bekend, als
gevolg van de ramp thans over een mo
derne nieuwe school beschikt. Onmiddellijk
daarachter kunnen we Stavenisse laten vol
gen, die ook door beschadiging van het
schoolgebouw zodanig kon restaureren, dat
't de eerste tientallen jaren nog geen directe
Alle leden waren Vrijdag 2 December te
14 uur aanwezig voor de openbare ver
gadering van de raad te Stavenisse.
Bij de ingekomen stukken, die onder meer
voor kennisgeving werden aangenomen was
ook de mededeling van de heer H. Bos dat
hij ontslag neemt als lid van de gemeente
raad (a.s. vertrek naar Poortvliet).
Een wijziging in de bezoldigingsverorde
ning ontmoette geen bezwaar, evenals iets
dergelijks in de bouwverordening met het
oog op aanbrengen van schuilplaatsen bij
etagebouw.
Het Nationaal Rheumafonds krijgt ook
van een in dit opzicht eenstemmig Stave
nisse gemeentebestuur de gevraagde een
malige subsidie van een cent per inwoner.
De rekening-courant-overeenkomst met de
Bank voor Nederlandse gemeenten wordt
verlengd met een crediet van 60.000,
Geen commentaar is er op een voorge
stelde 4e begrotingswijziging 1955.
De heffing van haven- en kadegelden is
door de Minister goedgekeurd.
Verder zijn er een paar verzoeken om
tegemoetkoming in de reiskosten voor u.l.o.
bezoek, welke worden ingewilligd.
De vergadering wordt vervolgens even
geschorst voor onderzoek van de geloofs
brieven van het nieuwbenoemd raadslid L.
C. Potappel. Alles blijkt in orde te zijn
en daarmee genoemde door de raad aan
vaard.
Vervolgens wordt de gemeentebegroting
1956 aangeboden, die volgens de voorzitter
een vrij gunstig beeld laat zien, maar waar
bij de post onvoorzien ad 12.500,door
riolering nog wel met een 5000,vermin
derd moet worden. De raadsleden zullen de
begroting onderzoeken.
ANDERE REGELING VERZORGING
BEGRAFENISSEN
De tegenwoordige lijkdienaar de heer I.
Hoek deelde mede zijn werk als zodanig
te willen beëindigen. Gebleken is dat het
gemeentebestuur niet mag verwachten, dat
van particuliere zijde in deze „vacature" zal
worden voorzien, zodat het gemeentebestuur
zich wel genoodzaakt ziet deze materie zelf
ter hand te nemen. Daarom doen B. en W.
het volgende voorstel:
a. de gemeente gaat 1 lijkdienaar en 4
dragers aanstellen;
b. per persoon dient te worden aange
schaft de hiertoe nodige passende kle
ding.
Met de berekening van de onkosten kwam
men tot de conclusie dat, wanneer gemid
deld op 18 begrafenissen worde gerekend,
de kosten per begrafenis voor lijkdienaar
en dragers op 65,komen. Pasgeboren
kinderen 20,
De lijkdienaar wordt dan belast met alle
werkzaamheden, zoals tot dusver geschiedde.
On- en minvermogenden kunnen aan
spraak maken op gehele of gedeeltelijke
ontheffing. Het dag. bestuur meende, dat
slechts in bijzondere gevallen ontheffing
gevraagd zal worden, omdat als regel geen
kosteloze begrafenis op prijs wordt gesteld.
De hiertoe te maken verordening behoeft
Koninklijke goedkeuring.
De voorzitter voegt er aan toe, dat na
tuurlijk geschikte mensen gevonden moeten
worden, indien de raad dit aanneemt, an
ders kan het niet doorgaan.
Dhr. Hage vraagt op welk recht heffing
kan plaats vinden.
De voorzitter: Dit valt onder retributie-
recht.
Dhr. L. Hage vraagt zich af of het wel
verstandig is zich als gemeentebestuur op
dit terrein te begeven. Hij is er wel voor
stander van om van gemeentewege een lijk
dienaar aan te stellen (gemeentebode) maar
geen dragers. Dan gaat een oude traditie
van eeuwen (burenhulp) verloren. We gaan
de mensen in zekere zin pressen om van
onze dienst gebruik te maken. Hij kan dus
alleen instemmen met een gemeentebode als
lijkdienaar.
De voorzitter onderstreept dit dan ook,
al is zijn vermoeden, dat het merendeel der
gemeente van deze gemeentelijke instelling
gebruik zal maken.
Dhr. Tazelaar zag het hele probleem op
gelost, wanneer er een particuliere vereni
ging zou ontstaan, maar dit mag men niet
verwachten en daarom vindt hij het moeilijk
te beslissen. Het is onmogelijk thans reeds
vast te stellen of de gemeente al dan wel
mee zal doen.
Raadslid Hage blijft het als de grootste
eer zien, wanneer buren dit onderling doen.
De heer D. Moerland wenst er toch even
op te wijzen, dat het ook in deze niet meer
is zoals voorheen. Thans komt het meer
malen voor, dat de naaste buren elders
werzaam zijn, zodat het al zeer ver uitge
strekt moet worden. En dan zou men toch
maar beter zijn met een regeling waarvan
men weet waar men aan toe is.
Weth. Moerland zou de voorgestelde op
lossing prachtig vinden, maar vreest dat er
geen sollicitanten voor zijn.
Na nog enige discussie wordt het voorstel
van het dagelijks bestuur in stemming ge
bracht.
Tegen verklaren zich de heren L. Hage
en C. Eerland, terwijl de heer Tazelaar
voorstemt onder voorwaarde dat burenhulp
altijd nog tot de mogelijkheid blijft behoren,
wat trouwens door het dag. bestuur wordt
onderstreept. Het voorstel van het dag. be
stuur blijkt dus te zijn aanvaard.
De voorzitter wijst er op, dat een en
ander nog wel even zal aanlopen, aangezien
deze regeling goedkeuring behoeft van de
Kroon.
HANDENARBEID
Voor de 7e en 8e klas der lagere school
wil de hoofdonderwijzer ter plaatse het vak
„handenarbeider", waarvan genoemde per
soon actebezitter is, geven.
Door vertrek van dhr. Gideonse wordt
geen landbouwonderwijs meer onderricht.
Het dag. bestuur acht vorenstaande dan ook
wel op zijn plaats en stelt voor daartoe
550,te voteren.
Dhr. Bos ziet er het nut wel van in. De
voorzitter vindt dat er weinig keus over
blijft.
Dhr. L. Hage informeert wat onder han
denarbeider zal worden verstaan.
De voorzitter antwoordt: papierverwer
king, boetseren en cartonarbeia. Hij meent
dat op deze manier het 7e en 8e leerjaar
nuttiger besteed kan worden dan zonder
dit onderwijs, want dan is het niet een
voudig.
Alle leden zijn er voor gevraagd bedrag
te voteren.
Op voorstel om de algemene huurverho
ging van 1 September jl. ook van toepas
sing te verklaren op de gemeentelijke en
2 Noorse woningen, welke laatste van ge
meentewege worden beheerd, wordt toe
stemmend beschikt, nadat dhr. Bos heeft
geinformeerd hoe hoog de huur van die
woningen is. Uit het woord blijkt dan
5,60 per week plus deze 5
DE RIOOLZUIVERING
Een volgend voorstel van het dag. be
stuur is om grond aan te kopen waarop
t.z.t. de rioolzuiveringsinstallatie kan wor
den geplaatst. Toegelicht wordt dat na de
onlangs gehouden aanbesteding voor de
bouw hiervan is gebleken, dat de kosten
van dit werk thans circa 140.000,zul
len bedragen, terwijl men aanvankelijk op
2 ton had gerekend. Aannemer wordt de
firma Van Oosterhout uit Breda. Gedepu
teerde Staten zullen de gewenste machtiging
vermoedelijk spoedig verlenen, zodat het
wachten wordt op de rijksgoedkeuring.
Toch dient reeds thans te worden voorge
steld over te gaan tot grondaankoop voor
de bouw van deze installatie, zijnde in
eigendom van mevr. Van Roijen van der
Lek de Clercq. Ook de pachtvergoeding ter
zake dient nog te worden besproken.
De heer L. Hage vindt dat men niet bui
ten deze aankoop kan, maar vraagt waar
die installatie nu eigenlijk komt te staan.
KOLENTOESLAG
Voor het lopende stookseizoen komt het
voorstel kolentoeslag beschikbaar te stellen
voor de daarvoor in aanmerking komende
behoeftigen, zulks te bepalen voor de win
ter 1955/56 ad 25,per geval. Dit vraagt
een vermoedelijke uitgaaf van 800,
Dhr. Tazelaar kan zich nog steeds niet
verenigen met de manier van vaststelling
der uitkering (alle Dreestrekkers en daar
mee gelijk te stellen gezinnen). Hij zag
veel liever, dat behoeftigen het zelf zouden
aanvragen, waaraan hij graag het dubbele
zou willen verstrekken, overtuigd dat die
mensen het inderdaad nodig hadden.
De voorzitter vindt dat er deze gevaar
lijke kant aan zit, dat behoeftigen het niet
krijgen, omdat ze de hand niet willen op
houden.
Dhr. Tazelaar wil niet graag beweren,
dat hij het zelf zonder fouten zou doen,
maar vindt uitsluitend de regeling van toe
wijzing verkeerd.
Dhr. Bos gelooft dat men met dezelfde
regeling als vorig jaar toch meer bereikt en
uiteraard ook wel een eerlijker verdeling
krijgt.
Wethouder Moerland zou het met dhr.
Tazelaar eens kunnen zijn, indien een zo
danige regeling werd getroffen, dat men ook
van billijkheid overtuigd was. Dat lukt niet,
waarom hij vindt dat, wanneer men rond
moet komen van een 30,20 sociale bijstand
er ook beslist kolentoeslag nodig is.
Dhr. L. Hage kent evenwel iemand die
11 gemet land in eigendom heeft en door
deze regeling kolentoeslag krijgt. Weth.
Moerland vindt dit fout, maar ziet het te
vens als een hoge uitzondering.
Tenslotte zijn allen er voor dat de be
hoeftigen kolentoeslag krijgen en zal men
het ook maar bij de oude regeling houden.
HOOR WIE KLOPT DAAR
KINDEREN
Als gevolg van de wederopbouw is het
voor de gemeente alsnog gewenst enkele
perceeltjes grond aan te kopen en enkele
te verkopen.
De voorzitter licht een en ander uitvoerig
toe.
De heer Tazelaar weet een geval waar
voor nimmer toestemming is verleend.
„Dan kan die persoon behoorlijk liegen",
antwoordt de voorzitter ietwat geagiteerd.
Op dat ogenblik wordt er op de deur ge
klopt en stapt op deze 2e December de
Kindervriend in hoogsteigen persoon, ge
assisteerd door zijn zwarte Knecht de raads
zaal binnen. Een Sint, die een rondgang
maakte door het dorp en voor het toilet
maken een verkeerde deur binnentrad ver
ontschuldigt zich rond 5 December heel ge
makkelijk, vooral wanneer een raadsdiscus-
sie zich toespitst. Zowel voor Sint, knecht
Piet als voor raad en voorzitter blijkt dan
ook de grondverkoop plotseling te zijn op
gelost, omdat een misverstand zelfs de grote
Kindervriend kan overkomen.
En de aan- en verkoop grond gaan grif
onder de hamer door.
VERTRAGING DEMPING SLOOT
POSTSTRAAT BOS
Met de verdwenen Pieterbaas schijnt ook
de vrede te zijn meegegaan, want een voor
stel van het dag. bestuur om de sloot Post-
straatBos te dempen gaat minder vlot. De
leegte die Sinterklaas achterliet werkt blijk
baar drukkend.
En toch is reeds enige tijd geleden be
raamd over de wenselijkheid en mogelijk
heid van demping sloot PoststraatBos.
Toen waren de kosten nog te hoog om een
De voorzitter wenst dat de raad het zal
uitmaken. Indien men kan instemmen met
wat dhr. Hage zegt, is het hem goed, al
meent hij dat de mensen het wel gemakkelijk
vinden, wanneer men zeker is van een re
geling.
Dhr. L. Hage blijft in de burenhulp een
meer intieme sfeer zien. Het is ook piëteits
voller. In elk geval komt z'n betoog er op
neer, dat hij voor de mening van het dag.
bestuur niet voelt, wanneer ze verder gaat
dan de gemeentebode.
Dhr. Bos vestigt er dan de aandacht op,
dat met deze regeling burenhulp toch niet
uitgesloten behoeft te zijn. Wensen de men
sen het, dan kan dat, iets wat inderdaad
het geval blijkt te zijn.
De voorzitter antwoordt: achter de mest
vaalt. Na enige discussie wordt ook dit
voorstel zonder hoofdelijke stemming aan
genomen.
Over punt 9 van de agenda, betreffende
aan- en verkoop grond wordt een breedvoe
rige uiteenzetting gegeven, welke perceel
tjes dit betreft, wie daarvan eigenaar en ge
bruiker is. Voor een en ander zal ook met
de Herverkaveling nog overleg nodig zijn.
Zoals in St. Annaland zal de meerdere
grond buiten de aan- en verkoopgrootte van
eigenaar en gemeente worden vastgesteld op
7,50 per m2. Eenzelfde oppervlakte grond
als ingeleverd krijgt men dus voor dezelfde
prijs, maar het meerdere betaalt men ad
7,50 per m2.
voorstel te durven te lanceren. Maar zelfs
in de wintermaanden schijnt de stank toe
te nemen, waarom het dag. bestuur maar
voorstelt tot demping over te gaan. Het ge
deelte Poststraat zal gerioleerd moeten wor
den om een overstortput te laten functione
ren. Overigens kan met een kleine draineer-
buis worden volstaan. Kosten circa 11.000,
(raming).
Deze kosten zullen hoger worden, wan
neer niet, zoals thans nog wel mogelijk,
grond voor demping door de Herverkave
ling wordt beschikbaar gesteld.
Raadslid L. Hage vraagt of dit nu wel
een verantwoorde uitgave is. Kan dat nu
toch allemaal in een rampgemeente, welke
telkens bij de overheid om steun moet aan
kloppen.
De voorzitter: U kent m'n standpunt, nl.
dat de gemeentepot voor ons gehele land
gezamenlijk is.
De heer L. Hage voelt zich door dit .alles
tot en met afhankelijk van ondersteuning.
Bovendien, wat is de rentabiliteit van dem
ping.
De voorzitter: groenstrook en tuintjes le
veren ook geen rentabiliteit op, maar ze
kunnen nodig zijn.
Dhr. Hage: Ik stop er mee, nu en in de
toekomst om dergelijke uitgaven te steunen.
De tijd van hoogconjunctuur staat op de
helling, lees de uitspraken van minister
Mansholt maar. Uiteraard geeft het ge-
meentfonds maar een jaarlijkse bijdrage
maar wij zitten voor jaren met kapitaals
uitgaven.
De voorzitter: Dan moet U alles met
vroeger vergelijken.
Dhr. Bos zou het uit het oogpunt van
volksgezondheid willen bekijken en dan zou
zo'n sloot toch moeten verdwijnen.
De voorzitter zou het jammer vinden, dat
deze ene stinksloot nog in de zo opge
knapte gemeente blijft liggen.
De heer Tazelaar daarentegen is het eens
met raadslid L. Hage. We kunnen niet aan
houden met uitgeven.
De heer Eerland zou wensen dat het ge
makkelijk kon vanwege de financien der ge
meente, dan zou het ongetwijfeld een uit
komst zijn, nu heeft hij ook geen vrijmoe
digheid.
Bij stemming zijn de heren L. Hage, Ta
zelaar, Eerland en D. Moerland tegen het
voorstel van het dag. bestuur, zodat er maar
drie voorstemmers overblijven, nl. de wet
houders inclusief dhr. Bos.
De voorzitter wil dan 't eindje Bosstraat
maar dempen, maar daarvan wil de meer
derheid van de raad eerst een definitieve
kostenraming zien.
Voor de rondvraag is weinig belangrijks
meer, zodat men komt aan het
AFSCHEID VAN RAADSLID
H. Bos. Daarbij wijst de voorzitter op de
korte maar (ruim 2 jaar), toch wel zeer
emotionele en belangrijke zittingsperiode
van dit raadslid. De in deze jaren genomen
besluiten waren wel zo belangrijk, de his
torie zo uitzonderlijk, als misschien tevoren
niet gekend is geworden. De voorzitter
dankt raadslid Bos voor zijn medewerking'
en de prettige discussies. Hij meent met
deze dank de tolk te zijn van alle raads
leden en van de gemeente, om te besluiten
met de allerbeste wens voor het afgetreden
raadslid voor de toekomst.
De heer Bos dankt de voorzitter voor zijn
waarderende woorden, dankt ook de mede
raadsleden en de burgerij voor het in hem
gestelde vertrouwen. Hij hoopt van harte
dat het Stavenisse verder wel moge gaan.
Daarna sluiting van de openbare verga
dering.
Veel bevatte de agenda niet voor de
openbare raadsvergadering te Poortvliet,
welke Dinsdag 6 December aldaar werd ge
houden, bijgewoond door de voltallige raad.
Na opening en vaststelling notulen der vo
rige vergadering merkt dhr. Vroegop op,
dat het vorige maal door de raad verhan
delde inzake de rondweg PoortvlietSt.
Annaland bij de agrarische sub-commissie
ook goed is ontvangen, zodat kan worden
aangenomen, dat van die zijde wel alle
medewerking verkregen zal worden.
De voorzitter vindt dit een prettig ge
luid. Bovendien kan hij meedelen, dat ook
Ged. Staten het goedkeuren, zodat de ont
lasting voor het smalle Paasdijkweggedeelte
door een nieuwe aansluiting op de twee
hoofdwegen wel door zal gaan. Spreker
stelt de vlotte behandeling van de diverse
instanties in deze materie zeer op prijs.
HET BEROEPSCHRIFT
Meteen is dan het voornaamste agenda
punt aan de orde: behandeling beroepschrift
Bijzonder Schoolbestuur, inzake bouw nieu
we school. De voorzitter brengt in herin
nering, hoe het schoolbestuur in eerste in
stantie een verzoek tot restauratie van het
schoolgebouw indiende, maar later, na over
leg met de Inspecteur en in verband met