Algemene financiële beschouwingen WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Het Parlementair Overzicht Herverkaveling THOLEN Kamer verzet zich tegen stijgende rijksuitgaven RAADSVERSLAG ST. ANNALAND Per 1956 wordt rioolbelasting ingevoerd - Crediet om woningcontingent (50) voor krotopruiming te ver wezenlijken - De Cureelanden is een duur zaakje - De verkoopprijs bouwgrond vastgesteld - Verdere uitvoering rioleringsplannen. De Redactie legt U in deze pagina's voort Visserij-avond in Tholen lie Jaargang No. 52 November 1955 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn Tijdens de algemene financiële beschou wingen is er ernstige critiek uitgeoefend op minister v. d. Kieft, over de steeds stij gende overheidsuitgaven. De gehele Tweede Kamer heeft haar bezorgdheid over deze ontwikkeling uitgesproken. De heer Lucas k.v.p.) kwam zelfs met een voorstel om een orgaan op te richten, dat zal moeten na gaan of de overheidsadministratie wel doel matig wordt gevoerd. Enerzijds klaagde de gehele Kamer over het steeds groter wor dende ambtenarencorps, anderzijds vroeg zij zich af of het nog wel mogelijk was de rijksuitgaven behoorlijk te beoordelen. De cijfers worden zo ingewikkeld dat dit zelfs voor een financieel specialist onmogelijk schijnt te zijn. Natuurlijk zou dit nieuwe orgaan een adviescollege voor de Kamer moeten zijn. De Kamer heeft dus niet de bedoeling om op de stoel van de regering te zitten, maar zij wil wel een goede te genspeler van de regering worden. En dat kan zij niet als zij zonder meer moet af gaan op de mededelingen van de ministers. Daarvoor is het staatsbedrijf te groot ge worden. Dit was een interessante gedachte. En naar onze mening een poging om het be langrijke budgetrecht van de Kamer weer inhoud te geven. De socialistische afgevaardigde Hofstra had er geen bezwaren tegen. Alleen waar schuwde hij er voor dat er geen nieuw li chaam met honderden ambtenaren uit de grond moet worden gestampt. Daarom wilde hij liever de bestaande Algemene Rekenka mer inschakelen. De critiek heeft zich eerst goed ontla den toen bekend werd dat aan het bedrijfs leven maatregelen worden opgelegd om nieuwe investeringen af te remmen. Maar de overheid deed niets. Dat is onbillijk, want zij is onze grootste werkgever. Waar om remt zij o.a. haar eigen bouwprogramma niet af zo vroeg de heer v. d. Heuvel (a.r.). Waarom nog subsidies op melk?, zo vroeg de heer v. Leeuwen (lib.). En waarom geen commerciële televisie Ook de heer v. d. Wetering (c.h.) vond het een pijnlijke ervaring dat minister v. d. Kieft niet bereid is in te grijpen in de overheids uitgaven. Niemand twijfelde er dus aan of er zal door de overheid moeten worden be zuinigd. Maar geen bezuiniging door dik en dun, zeide de heer Hofstra. Er moeten nog steeds maatregelen van sociale oncultu rele aard kunnen worden genomen. Zij gaan volgens de p.v.d.a., vóór belastingverlaging. De heer Lucas (k.v.p.) was het daarmee goeddeels eens. Bij stijgende inkomsten moet het mogelijk zijn om de vaste uitgaven te doen stijgen. Op zijn verlanglijstje staat de voorziening voor weduwen en wezen num mer één. Minister v. d. Kieft werd dus niet ge spaard. Zelfs niet door zijn partijgenoten. En terecht, want. de bewindsman van Fi nanciën is de meest verantwoordelijke man voor het uitgavenniveau. Slechts van twee kanten werd ditmaal aangedrongen op be lastingverlaging. Het waren de heren v. Dis (s.g.p.) en Wagenaar (c.p.n.). Hun ver langen zal voorlopig wel kansloos zijn. Ondanks de critiek werd minister v. d. Kieft toch ook nog een beetje door zijn partijgenoten in bescherming genomen. De k.v.p. wil noch progressief, noch conserva tief zijn, zo zeide de heer Hofstra. Zij be kent geen kleur. En daarom kan het Kabi net niet uit de voeten. Maar deze rugge steun was voor de bewindsman beslist niet voldoende. Want iedereen weet, dat mi nister v. d. Kieft de teugels te veel heeft laten vieren. ZEELIEDEN OORLOGSSLACHTOFFERS Minister Algera heeft verleden week nog enkele benauwde uren in de Tweede Ka mer beleefd. De aanleiding daartoe was een onschuldig wetsontwerp, n.l. de wijzi ging van de wet „buitengewoon pensioen zeelieden-oorlogsslachtoffers De opzet van dit ontwerp was om de wettekst zoveel mo gelijk in overeenstemming te maken met de bedoeling van de wetgever. Zoals wel eens meer gebeurt, waren de bedoelingen goed, maar de formuleringen slecht. De uitvoer ders van een wet kijken nu eenmaal eerder naar de formuleringen dan naar de bedoe lingen. Met het gevolg dat de betrokken zeelieden-oorlogsslachtoffers werden gedu peerd. Bovendien is er bij deze wijziging naar gestreefd de overeenstemming met de regeling voor de verzetsslachtoffers zoveel mogelijk te behouden. Juist op dit punt was er nog al critiek. De zeelieden-oorlogsslachtoffers kunnen hun gevallen voorleggen aan een commissie van geneeskundigen met beroep op de minister. De verzetsslachtoffers kunnen zich wenden tot de Buitengewone Pensioenraad met een beroep op het College van Beroep. Waar om voor deze zeelieden niet dezelfde pro cedure gevolgd? De inschakeling van de Buitengewone Pensioenraad waarborgt de grootst mogelijke zekerheid. De practijk heeft geleerd dat minister Algera meer dan eens werd genoodzaakt om de beslissingen van de geneeskundige commissie te herzien. Wat dat betreft schijnt de bewindsman ge lukkig veel soepeler te zijn opgetreden dan de commissie. De Kamer sprak daarvoor dan ook haar grote erkentelijkheid uit. Maar toch wilde minister Algera niet voldoen aan de wens van de Kamer om de Buitengewone Pensioenraad in te schakelen. Behalve de li berale afgevaardigde, de heer Ritmeester, zeiden alle andere fracties dat het hier in geen enkel opzicht een gebrek aan ver trouwen in het beleid van de bewindsman betrof. Integendeel zelfs. Minister Algera vond deze gedachte het werd later een amendement Koersen (k.v.p.) een aanval op zijn ambtenaren. Eindelijk werd er een compromis gevonden. De minister beloofde de werkzaamheden van de geneeskundige commissie te onderzoeken, en de heer Koer sen veranderde zijn amendement in een mo tie. De lieve vrede was weer gesloten. Bin nenkort komt er een ontwerp waarin de po sitie van alle oorlogsslachtoffers opnieuw wordt geregeld, dan kan de Kamer onge twijfeld weer op deze kwestie terug komen. Voor de Friezen is het verleden week Vrijdag een goede dag geweest. De Tweede Kamer aanvaardde toen z.h.s. een ontwerp waardoor het mogelijk wordt Fries te spre ken in de rechtszaal. Het afleggen van de Friese eed en de Friese belofte wordt als de Eerste Ka mer dit ontwerp ook aanvaardt nu ook toegestaan. (Nadruk verboden) Woensdag 9 November des vm. 10 uur kwam de voltallige gemeenteraad te Sint Annaland in openbare vergadering bijeen onder leiding van burgemeester J. van den Bos. Notulist dhr. J. Leune. Na ambtsgebed worden de notulen gelezen. De heer J. den Engelsman vraagt naar aanleiding daarvan of er bij de oude politiewoning nog een bergplaats komt. De voorzitter antwoordt dat er een noodvoorziening getroffen zal worden. Mededeling wordt gedaan van enkele goedgekeurde raadsbesluiten, terwijl de Minister van Wederopbouw het weder- opbouwplan van de gemeente heeft goed gekeurd (Suzannaweg). Behoudens goedkeuring van Ged. Staten worden de verzoeken van het bestuur der stichting „Het Nationaal Rheumafonds" om een eenmalige subsidie van 0.01 per in woner en het verzoek van de Commissie voor de Hygiëne van het kind in Zeeland om ƒ.020 per consult ten behoeve van kleuter-consultatiebureau, ingewilligd. Daarentegen wordt, eveneens op voorstel van B. en W. het verzoek van de besturen van het departement Tholen en St. Maa- tensdijk der Maatschappij tot Nut van 't algemeen, afgewezen. Tenslotte is er als ingekomen stuk de beslissing van de Minister van Financiën, dat op het verzoek om een hogere uitkering uit het gemeentefonds voor 1955 gunstig is beslist, wat een verhoging van circa 4200.zal opleveren voor de gemeente. HET DURE BOUWTERREIN Blijkens een opgemaakte recapitulatie van de grondexploitatie uitbreidingsplan onder deel Cureelanden (bouwrijp maken daarvan, enz.) zullen de totaalkosten daarvan bedra gen 177.842,Dit bedrag voor ont eigening en bouwrijp maken van 10201 m2 grond. Dit betekent een kostprijs per vier kante meter van 17.45. Het ligt naar het oordeel van b. en w. voor de hand, dat deze buitengewoon hoge prijs niet kan worden gehandhaafd voor de uitgifte van de grond ten behoeve van de woningbouw. Dan immers moeten toe komstige bewoners voor de grond alleen al 17.25 per m2 betalen. Het voorstel van het dagelijks bestuur is dan ook, de vier kantemeter prijs te stellen op 7.50, wat ze redelijk acht en waartegen, naar is ge bleken. Gedeputeerde Staten geen bezwaar zullen maken. Dit houdt dan echter tegelijk in, dat de gemeente zelf er na de opbrengst van de verkochte bouwgrond (circa 75.000 een slordige ton op toegeeft. Gedeputeerde Staten weten daarvan af en bedoelde kostbare realisatie werd om rede nen van stedebouwkundige aard nodig ge oordeeld. Vandaar dat b. en w. voorstellen: a. De verkoopprijs van de bouwrijp ge maakte grond in de Cureelanden te bepalen op 7.50 per m2. b. Het ten laste van de gemeente blijvend bedrag ad 101.335,in 20 jaar af te schrijven. Dhr. Ridderhof vraagt enkele inlichtingen naar aanleiding van de aan de leden voor gelegde exploitatie terzake. O.m. informeert hij voor hoeveel woningen (onteigening) de bouwpremie is, dat een bedrag aangeeft van 19.750,De voorzitter antwoordt dat dit is voor de woningen van P. v. Dijke, Van Zetten, Wessels, v. Poortvliet, Jb. Moer land en de beide Fase's. In totaal dus 7. Dan wijst de heer Ridderhof er op, dat er tussen schatting van de oude en bouw van de nieuwe woning circa 2 jaar ver loopt, wat in deze tijd betekent, dat de bouwkosten aanmerkelijk hoger zijn, dan die tijdens de schatting waren. Het gevolg is dat die mensen er weer zoveel extra moeten bijleggen. Is hiervoor een oplossing te vinden. De voorzitter geeft daarop een uitvoerige toelichting. Het is natuurlijk onmogelijk om eenzelfde woning terug te geven, als wordt verlaten. Men betrekt een nieuwe, dus betere wordt geschat (verschil). Er moet dus altijd geld bij, waarvoor men dan ook een betere woning krijgt. De voorzitter geeft toe, dat er wel een behoorlijk verschil kan zijn tussen schat- tings- en bouwtijd en daaruitvoortvloeiende prijsverhogingen. Besloten wordt dan ook te vragen aan de schattingscommissie of na de nieuwbouw herschatting mogelijk is. De heer Stols vindt het bouwrijp maken van de Cureelanden verschrikkelijk veel geld kosten. Het was beter geweest elders in de gemeente bouwgrond te maken dan daar, want we zijn er nog niet klaar. We zitten immers ook nog met de ontsluiting, terwijl we daar uiteraard ook nog anderen in moeilijkheden brengen. De voorzitter merkt op, dat dit onder deel van het uitbreidingsplan wel een zeer moeilijk object is, waarbij de practijk heel wat moeilijker is dan het ontwerp van het plan. Maar het moet nu uitgevoerd worden De leden kunnen er zich mee verenigigen, dat nog eens herschatting aangevraagd zal worden. Om niet telkens een raadsvergadering te moeten houden, wordt de uitgifte van bouw grond in de Cureelanden gedelegeerd aan b. en w„ waarbij het college zich dient te houden aan de prijs van 7.50 per m2, bij verschil van mening het geval aan de raad voorlegt en tenslotte van elke uitgifte in eerstvolgende raadsvergadering mededeling doet. GEMIDDELD f 15.— RIOOL BELASTING Aan de orde is dan het voorstel be treffende het invoeren van een rioolbelasting met ingang van 1 Januari 1956. Van de Commissaris der Koningin kwam namelijk de mededeling, dat alvorens het gedane ver zoek om een hogere algemene uitkering uit het gemeentefonds behandeld kan worden, de inkomstenheffingen in de gemeente tot een redelijk peil moeten worden opgevoerd. Dit betekent dat er een rioolbelasting moet komen. De opbrengst daarvan wordt ge raamd op gemiddeld 15.per perceel. Voorgesteld wordt deze belasting in te voeren. Dhr. Ridderhof vraagt of het de bedoeling is dat de gehele gemeente direct (per 1 Jan. a.s. dus) rioolbelasting wordt opgelegd of eerst wanneer men is aangesloten op de nieuwe riolering. De voorzitter antwoordt dat het niet bepaald de nieuwe riolering, maar wel een riolering moet zijn (goed of slecht doet niet terzake). In de Tienhoven ligt geen riole ring, zodat de bewoners daar ook deze be lasting niet behoeven te betalen tot de nieuwe riolering er komt. Dhr. Stols: Deze belasting komt er dus door het uitzicht op de nieuwe riolering. Wanneer je laatst aan de beurt bent met die nieuwe riolering kun je al 3 jaar riool belasting betaald hebben zonder te zijn aan gesloten op behoorlijke manier. Je betaalt dan dus al zo'n 60.voor er van een riool sprake is. Of dit aan de hoge kant is, weet spreker niet, maar wel vindt hij dat het pas ingevoerd moest worden wanneer de nieuwe riolering er ligt. De voorzitter meent dat het uitgangspunt van dhr. Stols verkeerd is. Deze belasting komt wel mede door de nieuwe riolering, maar zeker niet alleen daarom. Het is van wege het algemeen financieel beeld der ge meente. Om een hogere uitkering te kunnen krijgen, moeten we dit doen. We krijgen niet alleen een nieuwe riolering, die betaald moet, maar veronderstel dat de nieuwe haven drie millioen gulden kost, dan zal het Rijk wellicht niet meer bijdragen dan twee millioen en zitten we dus zelf nog voor 1 millioen. Het algemeen financieel beeld en de uit te voeren, welke daarmee verband houden, eisen dus een hogere uit kering en willen we dit laatste krijgen, dan moeten de belastingen der gemeente dicht aan de top staan. Dhr. Ridderhof vindt het toch maar sneu, woning, wat door de commissie op waarde wanneer bijvoorbeeld iemand als de groen- tenhandelaar Jb. Goedegebuure 15. rioolbelasting moet betalen, terwijl z'n win kel bij elke stevige bui volloopt. De voorzitter attendeert er dan op, dat reeds opdracht is gegeven tot het maken van bestek II der riolering, inhoudende de verbetering in Oost- en Weststraat. Hij meent dat ook de Suzannaweg in 1956 nog wel verwezenlijkt zal worden. Bestek I is de Tuinstraat, waar men bezig is. 2 en 3 zijn Oost- en Weststraat en bestek 4 omvat de Suzannaweg, waar dus in 1956 wel ge- rioleerd en bestraat zal worden. Wethouder Moerland wil nog wel even opmerken met het oog op hetgeen is ge zegd door de raadsleden Ridderhof en Stols, dat de gemeente tevoren ook al het hoofd riool en het gemaal gaat plaatsen, waarop straks onder meer ook de Tienhoven aan sluit, waarmee hij maar zeggen wil, dat er voor de riolering in die straat reeds thans onkosten worden gemaakt. De voorzitter had gemeend om de Tien hoven, Klippelstraat en Java maar buiten de rioolbelasting te houden. Immers, in de Tienhoven is er helemaal niets en in de andere 2 straten een zo slechte waterloop, dat heffing daar voorshands niet op z'n plaats is. Dhr. Ridderhof informeert nog of, wan neer men de woning bijvoorbeeld aan de Voorstraat heeft en''een schuur in de Oost straat men voor twee percelen moet betalen. De voorzitter antwoord ontkennend. Het merendeel van de inwoners zal wel zo rond de 7.50 tot 10.per jaar moeten be talen. Na deze vragen en toelichtingen wordt het voorstel van b. en w. met algemene stemmen aangenomen en dus rioolbelasting per 1 Januari 1956 ingevoerd. Een wijziging in het ambtenarenreglement gaat onder de hamer door. Het dag. bestuur kan met genoegen mee delen, dat de gemeente-rekeningen 1953 en 1954 kort na de definitieve vaststelling van die van 1950 en 1951 zijn gereed gekomen, welke (eerstgenoemde) t.z.t. voorlopig kun nen worden vastgesteld. Dhr. Dorst meent dat hiervoor een woord van lof voor burgemeester-secretaris en amb tenaren op zijn plaats is. CREDIET VOOR KROTOPRUIMING Gebleken is, dat reeds ingezetenen, wier woning in het zgn. saneringsgebied ligt, in aanmerking willen komen voor de zgn. premiebouw in verband met krotopruiming (naar we vernemen thans reeds 6 red.) Deze bouw is mogelijk gemaakt door een gewijzigde premie- en bijdrageregeling van de Minister van Wederopbouw en door een regeling van de herverkaveling. In verband met bovenstaande en ter realisering van het aan de gemeente toe gewezen extra-contingent woningen voor krotopruiming (50) is het nodig dat een bedrag hiervoor beschikbaar wordt gesteld. Het dag. bestuur meent, dat in eerste in stantie op 40 gevallen gerekend moet wor den. Daartoe zal een crediet van 20.000, nodig zijn. Voorgesteld wordt dit crediet te verlenen en de gemeente-begroting 1956 dienovereenkomstig te wijzigen. Dhr. den Engelsman vraagt of alle ge vallen (krot aanduidingen) bekend zijn en of dat ook werkelijk allemaal krotten zijn. De voorzitter antwoordt dat in het begrip krot wel verschil zit, nl. in de plaats waar wordt getaxeerd en de persoon die dat doet. Zo wordt er ook gesproken van een juri dische en een technische krotwoning. Door de Wederopbouw en de Herver kaveling is een grote kaart gemaakt met een 12 delige onderscheiding van alle panden in St. Annaland. Dhr. den Engelsman: Zullen we dan goede woningen gaan af breken De voorzitter: Dat zeker niet, tenzij het om ontsluiting gaat. Daarna wordt het ge vraagde crediet zonder hoofdelijke stemming beschikbaar gesteld. HET „DOMINEESHOF" Aanvankelijk zal het zgn. „domineeshof" in het uitbreidingsplan Cureelanden. Toen de herverkaveling kwam, is dit gedeelte er uitgelicht, omdat daar een straat zal komen in herverkavelingsverband aan te leggen. Deze plannen zijn opnieuw gewijzigd door de nieuwe haven, waardoor het zeer waar schijnlijk een rondweg zal worden buiten de kom dus. Hierdoor kan het domineeshof weer in het uitbreidingsplan Cureelanden worden opgenomen, welk voorstel het dag. bestuur dan ook ter tafel brengt inhoudende om die grond te kopen van de eigenaren jhr. mr. A. F. C. de Casembroot en jkvr. W. C. de Casembroot met als eeuwigdurend erfpachtster „de kerk van St. Annaland". Allen voor. Een crediet in rekening courant voor 1956 wordt aangegaan tot een maximum van 45.000.en kasgeldleningen tot een maximum van 500.000, Eén hamerslag, waaraan overigens nog veel werk vastzit. In het belang van de bescherming van de bevolking tegen de gevolgen van oorlogs geweld is een wijziging in de woningwet gebracht terzake van schuilplaatsen bij bouw van woningen. De bouwverordening ter plaatse wordt in deze zin ook aan gepast. KAPPERS LANGER OPEN? Van April tot en met September zijn de kapperszaken tot 20 uur geopend. Gebleken is, temeer nu er zoveel elders werken, dat Kamer verzet zich tegen stijgende rijksuitgaven Ook in Sint-Annaland rioolbelasting Wat de St. Filipslandse raad nog meer verhandelde Het eerste wijkgebouw (in St. Maartensdijk) wordt 16 November geopend Jan Overeenkam en een botsing De ouderdom ziet het verleden, gelijk de jeugd de toekomst: rooskleurig (Diane) dit sluitingsuur ook voor de wintermaanden gewenst is, terwijl zij bij de huidige ver ordening om 19.000 uur gesloten moeten zijn. Getracht zal worden het tot 20 uur gedaan te krijgen, waartoe goedkeuring nodig is van de Kroon. Het laatste voorstel is de wijziging der begroting dienst 1955 in verband met de verhoogde algemene uitkering. RONDVRAAG Dhr. den Engelsman vraagt of de ge meente er iets aan kan doen, dat de Drogerij van de Veiling (in de Weststraat) Zondags stilstaat. De voorzitter: Het gaat er om of een tot een last is van de omwonenden, dan wel voor het houden van kerkdiensten. In het eerste geval komt de hinderwet er aan te pas, in het tweede geval de Zondagswet. Dhr. Stols vindt dat het niet alleen over de Zondag moet gaan, want het is elke nacht een geweldige last voor de om wonenden. Dhr. Ridderhof wijst er op, dat de droge rij niet kan stilstaan. Dhr. Stols: Dat is ook niet nodig, maar ze moet elders geplaats worden, meer uit de bewoonde buurten. De voorzitter zal dit met de betreffende inspecteur opnemen. Met een geluiddemper is de last misschien de wereld uit. Dhr. Stols vraagt kostwinnersvergoeding voor militairen zo spoedig mogelijk uit te keren. Hij zou dat op prijs stellen, daar de mensen nu soms 3 a 4 weken moeten wachten. De voorzitter antwoordt dat er twee wegen zijn. De eerste, tot nu toe in St. Annaland gevolgd is, dat men wacht tot de minister de uitkering heeft vastgesteld. Dit heeft het voordeel, dat de betrokkenen nim mer terug moeten betalen. De tweede weg en daar voelt hij ook al lang voor is om een voorschot te geven. Goed mogelijk is dat alleen bij loontrekkers, waarvan men het bedrag van uitkering wel zo ongeveer kan nagaan. Voor kleine zelfstandigen is het in hun belang beter te wachten tot de rijksvaststelling er is. Dhr. Stols adviseert het bekend te maken, dat kostwinners bij herhalingsoefening voor vergoeding in aanmerking komen. De voorzitter wijst in verband met voor gaande vraag nog op het feit, dat men ter secretarie nooit met klachten is gekomen over te late uitkering, waardoor men niet rond kon komen. Hij wil overigens graag het voorschot geven. Dhr. Stols: Vragen doen de mensen al leen in uiterste noodzaak. De voorzitter wijst er dan nog op, dat de gemeenten alleen maar zijn ingeschakeld voor uitbetaling (jammer genoeg) en het overigens een rijksaangelegenheid is. Dhr. Stols zou met het oog op het steeds toenemend motorverkeer en daarmee ook toenemend gevaar een maximumsnelheid willen invoeren in de gemeentekom. Soms komt het in vliegende vaart een hoek omgevlogen, terwijl de rijder dan even later met z'n handen in z'n broek zakken op straat staat te leuteren. Eerst brengt hij de mensen, vooral kinderen in gevaar, daarna heeft men alle tijd. De voorzitter antwoordt, dat dit vroeger wel mogelijk was, maar nu niet meer door een wijziging in de verkeerswet. Of men nu vlug of langzaam rijdt, wanneer men een ander in gevaar brengt is men strafbaar. Dhr. Stols informeert dan hoe het met de richtingaanduiding zit in de gemeente (rich ting Stavenisse en Oud-Vossemeer). De voorzitter antwoordt dat de A.N.W.B. dit zou doen, maar dat het misschien nog wel nodig is, eerst maar zelf een noodvoor ziening te maken. Het kan nog wel zo lang duren. Dhr. Stols informeert naar de mogelijk heid om als gemeente in een hogere klasse te komen, waardoor de sociale bijstand voor werklozen ook verhoogd zou worden. De voorzitter: Dan moeten we natuurlijk een argument hebben. Dhr. Stols meent dat dit er is, nu er velen elders werken en er meer verdiend wordt. Weth. Moerland dacht dat de classificatie was gegrond op verschil tussen stad en platteland, maar dhr. Stols weet dat het over de loongrens gaat. De voorzitter zal informeren. De heer Stols "komt nog eens terug op postkantoor-keuken. Wanneer wordt de ver bouw daar uitgevoerd. De voorzitter: Als je met 2 instanties te doen hebt, loopt het niet zo vlot. Er moet nu spoedig aan be gonnen worden. Dhr. Stols wenst niet meer uit te weiden over de werkloosheid, maar vast staat dat er steeds meer wektrekken. Heeft de voor zitter al geinformeerd naar eventuele werk- mogelijkheden in deze omgeving, zoals in vorige raad was besloten. De voorzitter antwoordt dat hij dat heeft gedaan, maar heel weinig licht in deze zaak ziet. Dhr. Stols: Als we de zomerwerkloosheid maar ongedaan kunnen maken, zijn we al op de goede weg. De voorzitter meent dat de herverkaveling zoveel mogelijk 's winters werk laat uit voeren, opdat de landbouwers in het voor jaar weer kunnen inzaaien. Dhr. Stols gelooft niet, dat de boeren het graag nog eens zo zien gebeuren als het er in de Scherpenissepolder toe is gegaan. Weth. Goedegebuure meent dat dit pro bleem meer ligt op de weg van de organi saties der werkgevers en werknemers. Dhr. Stols gaat over op een ander cha piter: Wat de riolering in Java betreft, daar komt zeker door de nieuwbouw niets meer van De voorzitter: nee, al moet ik erkennen dat het erg is, nu ik het zelf na een bui heb geconstateerd. Daarna sluiting. BEGREPPELING GRASLAND In de Scherpenissepolder zijn de gras landen die ongeschikt zijn voor bouwland niet gedraineerd. De mogelijkheid zal onderzocht worden of op sommige percelen, afhankelijk van de toestand van de grond en de ligging t.o.v. het polderpeil, een drainage alsnog mogelijk is. Het is echter niet verantwoord verschillende percelen op deze manier de winter in te laten gaan, want het is niet uitgesloten dat door pias vorming de zode sterk achteruit zal gaan. De Agrarische Commissie heeft dan ook gemeend, de gebruikers de gelegenheid te moeten geven dit grasland op kosten van de herverkaveling te laten begreppelen. De mogelijkheid is nu geopend dat die genen, die hun grasland in de Scherpenisse polder begreppeld willen hebben, dit schrif telijk opgeven vóór 1 December aan het Bureau van Uitvoering te St. Maartensdijk voor een spoedige begreppeling zal dan worden gezorgd. HET STICHTEN VAN BEDRIJVEN IN DE POORTVLIETSE WEIHOEK De Agrarische Subcommissie en het Bureau van Uitvoering menen er nog een nadrukkelijk op te moeten wijzen dat in herverkavelingsverband de mogelijkheid bestaat tot het stichten van bedrijven in de Poortvlietse Weihoek. Hiervoor komen in aanmerking, na goedkeuring door de Her verkavelingscommissie, gebruikers met bedrijven welke gesaneerd worden en ge bruikers welke hun opstallen in het dorp hebben staan. Van herverkavelingszijde bestaat atn gunstige financieringsregeling. Belanghebbenden, die menen voor ver plaatsing in aanmerking te komen of bij eventuele sanering een nieuw bestaan in de Weihoek op te bouwen, doen het beste zich Donderdagsmorgens in verbinding te stellen met het Bureau van Uitvoering. Op diverse praatavonden en voorlichtings vergaderingen zijn reeds de voordelen ge schetst, verbonden aan het bezitten van het bouw- en grasland rond of bij de boerderij. Speciaal diegenen die hun bedrijfsge bouwen in de dorpskommen hebben staan, dienen zich wel te bezinnen dat de moge lijkheid nu bestaat en niet meer na de herverkaveling. Na de herverkaveling bestaat echter nog wel de mogelijkheid dat bijv. i.v.m. uit breidingsplannen enz. uw bedrijfsgebouwen onteigend worden. Tholenaar hier ligt uw kans, grijpt hem. Het Bureau van Uitvoering Herverkaveling Tholen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1