Algemene financiële beschouwingen
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Het Parlementair Overzicht
Herverkaveling THOLEN
Kamer verzet zich tegen stijgende rijksuitgaven
RAADSVERSLAG ST. ANNALAND
Per 1956 wordt rioolbelasting ingevoerd - Crediet
om woningcontingent (50) voor krotopruiming te ver
wezenlijken - De Cureelanden is een duur zaakje -
De verkoopprijs bouwgrond vastgesteld - Verdere
uitvoering rioleringsplannen.
De Redactie legt U in deze pagina's voort
Visserij-avond in Tholen
lie Jaargang No. 52
November 1955
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
Tijdens de algemene financiële beschou
wingen is er ernstige critiek uitgeoefend op
minister v. d. Kieft, over de steeds stij
gende overheidsuitgaven. De gehele Tweede
Kamer heeft haar bezorgdheid over deze
ontwikkeling uitgesproken. De heer Lucas
k.v.p.) kwam zelfs met een voorstel om een
orgaan op te richten, dat zal moeten na
gaan of de overheidsadministratie wel doel
matig wordt gevoerd. Enerzijds klaagde de
gehele Kamer over het steeds groter wor
dende ambtenarencorps, anderzijds vroeg zij
zich af of het nog wel mogelijk was de
rijksuitgaven behoorlijk te beoordelen. De
cijfers worden zo ingewikkeld dat dit zelfs
voor een financieel specialist onmogelijk
schijnt te zijn. Natuurlijk zou dit nieuwe
orgaan een adviescollege voor de Kamer
moeten zijn. De Kamer heeft dus niet de
bedoeling om op de stoel van de regering
te zitten, maar zij wil wel een goede te
genspeler van de regering worden. En dat
kan zij niet als zij zonder meer moet af
gaan op de mededelingen van de ministers.
Daarvoor is het staatsbedrijf te groot ge
worden.
Dit was een interessante gedachte. En
naar onze mening een poging om het be
langrijke budgetrecht van de Kamer weer
inhoud te geven.
De socialistische afgevaardigde Hofstra
had er geen bezwaren tegen. Alleen waar
schuwde hij er voor dat er geen nieuw li
chaam met honderden ambtenaren uit de
grond moet worden gestampt. Daarom wilde
hij liever de bestaande Algemene Rekenka
mer inschakelen.
De critiek heeft zich eerst goed ontla
den toen bekend werd dat aan het bedrijfs
leven maatregelen worden opgelegd om
nieuwe investeringen af te remmen. Maar
de overheid deed niets. Dat is onbillijk,
want zij is onze grootste werkgever. Waar
om remt zij o.a. haar eigen bouwprogramma
niet af zo vroeg de heer v. d. Heuvel
(a.r.). Waarom nog subsidies op melk?,
zo vroeg de heer v. Leeuwen (lib.). En
waarom geen commerciële televisie Ook
de heer v. d. Wetering (c.h.) vond het een
pijnlijke ervaring dat minister v. d. Kieft
niet bereid is in te grijpen in de overheids
uitgaven. Niemand twijfelde er dus aan of
er zal door de overheid moeten worden be
zuinigd. Maar geen bezuiniging door dik
en dun, zeide de heer Hofstra. Er moeten
nog steeds maatregelen van sociale oncultu
rele aard kunnen worden genomen. Zij gaan
volgens de p.v.d.a., vóór belastingverlaging.
De heer Lucas (k.v.p.) was het daarmee
goeddeels eens. Bij stijgende inkomsten moet
het mogelijk zijn om de vaste uitgaven te
doen stijgen. Op zijn verlanglijstje staat de
voorziening voor weduwen en wezen num
mer één.
Minister v. d. Kieft werd dus niet ge
spaard. Zelfs niet door zijn partijgenoten.
En terecht, want. de bewindsman van Fi
nanciën is de meest verantwoordelijke man
voor het uitgavenniveau. Slechts van twee
kanten werd ditmaal aangedrongen op be
lastingverlaging. Het waren de heren v. Dis
(s.g.p.) en Wagenaar (c.p.n.). Hun ver
langen zal voorlopig wel kansloos zijn.
Ondanks de critiek werd minister v. d.
Kieft toch ook nog een beetje door zijn
partijgenoten in bescherming genomen. De
k.v.p. wil noch progressief, noch conserva
tief zijn, zo zeide de heer Hofstra. Zij be
kent geen kleur. En daarom kan het Kabi
net niet uit de voeten. Maar deze rugge
steun was voor de bewindsman beslist niet
voldoende. Want iedereen weet, dat mi
nister v. d. Kieft de teugels te veel heeft
laten vieren.
ZEELIEDEN
OORLOGSSLACHTOFFERS
Minister Algera heeft verleden week nog
enkele benauwde uren in de Tweede Ka
mer beleefd. De aanleiding daartoe was
een onschuldig wetsontwerp, n.l. de wijzi
ging van de wet „buitengewoon pensioen
zeelieden-oorlogsslachtoffers De opzet van
dit ontwerp was om de wettekst zoveel mo
gelijk in overeenstemming te maken met de
bedoeling van de wetgever. Zoals wel eens
meer gebeurt, waren de bedoelingen goed,
maar de formuleringen slecht. De uitvoer
ders van een wet kijken nu eenmaal eerder
naar de formuleringen dan naar de bedoe
lingen. Met het gevolg dat de betrokken
zeelieden-oorlogsslachtoffers werden gedu
peerd. Bovendien is er bij deze wijziging
naar gestreefd de overeenstemming met de
regeling voor de verzetsslachtoffers zoveel
mogelijk te behouden.
Juist op dit punt was er nog al critiek.
De zeelieden-oorlogsslachtoffers kunnen hun
gevallen voorleggen aan een commissie van
geneeskundigen met beroep op de minister.
De verzetsslachtoffers kunnen zich wenden
tot de Buitengewone Pensioenraad met een
beroep op het College van Beroep. Waar
om voor deze zeelieden niet dezelfde pro
cedure gevolgd? De inschakeling van de
Buitengewone Pensioenraad waarborgt de
grootst mogelijke zekerheid. De practijk
heeft geleerd dat minister Algera meer dan
eens werd genoodzaakt om de beslissingen
van de geneeskundige commissie te herzien.
Wat dat betreft schijnt de bewindsman ge
lukkig veel soepeler te zijn opgetreden dan
de commissie. De Kamer sprak daarvoor
dan ook haar grote erkentelijkheid uit. Maar
toch wilde minister Algera niet voldoen aan
de wens van de Kamer om de Buitengewone
Pensioenraad in te schakelen. Behalve de li
berale afgevaardigde, de heer Ritmeester,
zeiden alle andere fracties dat het hier in
geen enkel opzicht een gebrek aan ver
trouwen in het beleid van de bewindsman
betrof. Integendeel zelfs. Minister Algera
vond deze gedachte het werd later een
amendement Koersen (k.v.p.) een aanval
op zijn ambtenaren. Eindelijk werd er een
compromis gevonden. De minister beloofde
de werkzaamheden van de geneeskundige
commissie te onderzoeken, en de heer Koer
sen veranderde zijn amendement in een mo
tie. De lieve vrede was weer gesloten. Bin
nenkort komt er een ontwerp waarin de po
sitie van alle oorlogsslachtoffers opnieuw
wordt geregeld, dan kan de Kamer onge
twijfeld weer op deze kwestie terug komen.
Voor de Friezen is het verleden week
Vrijdag een goede dag geweest. De Tweede
Kamer aanvaardde toen z.h.s. een ontwerp
waardoor het mogelijk wordt Fries te spre
ken in de rechtszaal.
Het afleggen van de Friese eed en de
Friese belofte wordt als de Eerste Ka
mer dit ontwerp ook aanvaardt nu ook
toegestaan.
(Nadruk verboden)
Woensdag 9 November des vm. 10 uur
kwam de voltallige gemeenteraad te Sint
Annaland in openbare vergadering bijeen
onder leiding van burgemeester J. van den
Bos. Notulist dhr. J. Leune. Na ambtsgebed
worden de notulen gelezen. De heer J. den
Engelsman vraagt naar aanleiding daarvan
of er bij de oude politiewoning nog een
bergplaats komt. De voorzitter antwoordt
dat er een noodvoorziening getroffen zal
worden.
Mededeling wordt gedaan van enkele
goedgekeurde raadsbesluiten, terwijl de
Minister van Wederopbouw het weder-
opbouwplan van de gemeente heeft goed
gekeurd (Suzannaweg).
Behoudens goedkeuring van Ged. Staten
worden de verzoeken van het bestuur der
stichting „Het Nationaal Rheumafonds" om
een eenmalige subsidie van 0.01 per in
woner en het verzoek van de Commissie
voor de Hygiëne van het kind in Zeeland
om ƒ.020 per consult ten behoeve van
kleuter-consultatiebureau, ingewilligd.
Daarentegen wordt, eveneens op voorstel
van B. en W. het verzoek van de besturen
van het departement Tholen en St. Maa-
tensdijk der Maatschappij tot Nut van 't
algemeen, afgewezen.
Tenslotte is er als ingekomen stuk de
beslissing van de Minister van Financiën,
dat op het verzoek om een hogere uitkering
uit het gemeentefonds voor 1955 gunstig is
beslist, wat een verhoging van circa
4200.zal opleveren voor de gemeente.
HET DURE BOUWTERREIN
Blijkens een opgemaakte recapitulatie van
de grondexploitatie uitbreidingsplan onder
deel Cureelanden (bouwrijp maken daarvan,
enz.) zullen de totaalkosten daarvan bedra
gen 177.842,Dit bedrag voor ont
eigening en bouwrijp maken van 10201 m2
grond. Dit betekent een kostprijs per vier
kante meter van 17.45.
Het ligt naar het oordeel van b. en w.
voor de hand, dat deze buitengewoon hoge
prijs niet kan worden gehandhaafd voor de
uitgifte van de grond ten behoeve van de
woningbouw. Dan immers moeten toe
komstige bewoners voor de grond alleen al
17.25 per m2 betalen. Het voorstel van
het dagelijks bestuur is dan ook, de vier
kantemeter prijs te stellen op 7.50, wat ze
redelijk acht en waartegen, naar is ge
bleken. Gedeputeerde Staten geen bezwaar
zullen maken. Dit houdt dan echter tegelijk
in, dat de gemeente zelf er na de opbrengst
van de verkochte bouwgrond (circa
75.000 een slordige ton op toegeeft.
Gedeputeerde Staten weten daarvan af en
bedoelde kostbare realisatie werd om rede
nen van stedebouwkundige aard nodig ge
oordeeld. Vandaar dat b. en w. voorstellen:
a. De verkoopprijs van de bouwrijp ge
maakte grond in de Cureelanden te
bepalen op 7.50 per m2.
b. Het ten laste van de gemeente blijvend
bedrag ad 101.335,in 20 jaar af
te schrijven.
Dhr. Ridderhof vraagt enkele inlichtingen
naar aanleiding van de aan de leden voor
gelegde exploitatie terzake. O.m. informeert
hij voor hoeveel woningen (onteigening) de
bouwpremie is, dat een bedrag aangeeft van
19.750,De voorzitter antwoordt dat dit
is voor de woningen van P. v. Dijke, Van
Zetten, Wessels, v. Poortvliet, Jb. Moer
land en de beide Fase's. In totaal dus 7.
Dan wijst de heer Ridderhof er op, dat
er tussen schatting van de oude en bouw
van de nieuwe woning circa 2 jaar ver
loopt, wat in deze tijd betekent, dat de
bouwkosten aanmerkelijk hoger zijn, dan
die tijdens de schatting waren. Het gevolg
is dat die mensen er weer zoveel extra
moeten bijleggen. Is hiervoor een oplossing
te vinden.
De voorzitter geeft daarop een uitvoerige
toelichting. Het is natuurlijk onmogelijk om
eenzelfde woning terug te geven, als wordt
verlaten.
Men betrekt een nieuwe, dus betere
wordt geschat (verschil). Er moet dus
altijd geld bij, waarvoor men dan ook een
betere woning krijgt.
De voorzitter geeft toe, dat er wel een
behoorlijk verschil kan zijn tussen schat-
tings- en bouwtijd en daaruitvoortvloeiende
prijsverhogingen. Besloten wordt dan ook
te vragen aan de schattingscommissie of na
de nieuwbouw herschatting mogelijk is.
De heer Stols vindt het bouwrijp maken
van de Cureelanden verschrikkelijk veel
geld kosten. Het was beter geweest elders
in de gemeente bouwgrond te maken dan
daar, want we zijn er nog niet klaar. We
zitten immers ook nog met de ontsluiting,
terwijl we daar uiteraard ook nog anderen
in moeilijkheden brengen.
De voorzitter merkt op, dat dit onder
deel van het uitbreidingsplan wel een zeer
moeilijk object is, waarbij de practijk heel
wat moeilijker is dan het ontwerp van het
plan. Maar het moet nu uitgevoerd worden
De leden kunnen er zich mee verenigigen,
dat nog eens herschatting aangevraagd zal
worden.
Om niet telkens een raadsvergadering te
moeten houden, wordt de uitgifte van bouw
grond in de Cureelanden gedelegeerd aan
b. en w„ waarbij het college zich dient te
houden aan de prijs van 7.50 per m2, bij
verschil van mening het geval aan de raad
voorlegt en tenslotte van elke uitgifte in
eerstvolgende raadsvergadering mededeling
doet.
GEMIDDELD f 15.— RIOOL
BELASTING
Aan de orde is dan het voorstel be
treffende het invoeren van een rioolbelasting
met ingang van 1 Januari 1956. Van de
Commissaris der Koningin kwam namelijk
de mededeling, dat alvorens het gedane ver
zoek om een hogere algemene uitkering uit
het gemeentefonds behandeld kan worden, de
inkomstenheffingen in de gemeente tot een
redelijk peil moeten worden opgevoerd. Dit
betekent dat er een rioolbelasting moet
komen. De opbrengst daarvan wordt ge
raamd op gemiddeld 15.per perceel.
Voorgesteld wordt deze belasting in te
voeren.
Dhr. Ridderhof vraagt of het de bedoeling
is dat de gehele gemeente direct (per 1 Jan.
a.s. dus) rioolbelasting wordt opgelegd of
eerst wanneer men is aangesloten op de
nieuwe riolering.
De voorzitter antwoordt dat het niet
bepaald de nieuwe riolering, maar wel een
riolering moet zijn (goed of slecht doet niet
terzake). In de Tienhoven ligt geen riole
ring, zodat de bewoners daar ook deze be
lasting niet behoeven te betalen tot de
nieuwe riolering er komt.
Dhr. Stols: Deze belasting komt er dus
door het uitzicht op de nieuwe riolering.
Wanneer je laatst aan de beurt bent met
die nieuwe riolering kun je al 3 jaar riool
belasting betaald hebben zonder te zijn aan
gesloten op behoorlijke manier. Je betaalt
dan dus al zo'n 60.voor er van een riool
sprake is. Of dit aan de hoge kant is,
weet spreker niet, maar wel vindt hij dat het
pas ingevoerd moest worden wanneer de
nieuwe riolering er ligt.
De voorzitter meent dat het uitgangspunt
van dhr. Stols verkeerd is. Deze belasting
komt wel mede door de nieuwe riolering,
maar zeker niet alleen daarom. Het is van
wege het algemeen financieel beeld der ge
meente. Om een hogere uitkering te kunnen
krijgen, moeten we dit doen. We krijgen
niet alleen een nieuwe riolering, die betaald
moet, maar veronderstel dat de nieuwe
haven drie millioen gulden kost, dan zal
het Rijk wellicht niet meer bijdragen dan
twee millioen en zitten we dus zelf nog
voor 1 millioen. Het algemeen financieel
beeld en de uit te voeren, welke daarmee
verband houden, eisen dus een hogere uit
kering en willen we dit laatste krijgen, dan
moeten de belastingen der gemeente dicht
aan de top staan.
Dhr. Ridderhof vindt het toch maar sneu,
woning, wat door de commissie op waarde wanneer bijvoorbeeld iemand als de groen-
tenhandelaar Jb. Goedegebuure 15.
rioolbelasting moet betalen, terwijl z'n win
kel bij elke stevige bui volloopt.
De voorzitter attendeert er dan op, dat
reeds opdracht is gegeven tot het maken
van bestek II der riolering, inhoudende de
verbetering in Oost- en Weststraat. Hij
meent dat ook de Suzannaweg in 1956 nog
wel verwezenlijkt zal worden. Bestek I is de
Tuinstraat, waar men bezig is. 2 en 3 zijn
Oost- en Weststraat en bestek 4 omvat de
Suzannaweg, waar dus in 1956 wel ge-
rioleerd en bestraat zal worden.
Wethouder Moerland wil nog wel even
opmerken met het oog op hetgeen is ge
zegd door de raadsleden Ridderhof en Stols,
dat de gemeente tevoren ook al het hoofd
riool en het gemaal gaat plaatsen, waarop
straks onder meer ook de Tienhoven aan
sluit, waarmee hij maar zeggen wil, dat er
voor de riolering in die straat reeds thans
onkosten worden gemaakt.
De voorzitter had gemeend om de Tien
hoven, Klippelstraat en Java maar buiten
de rioolbelasting te houden. Immers, in de
Tienhoven is er helemaal niets en in de
andere 2 straten een zo slechte waterloop,
dat heffing daar voorshands niet op z'n
plaats is.
Dhr. Ridderhof informeert nog of, wan
neer men de woning bijvoorbeeld aan de
Voorstraat heeft en''een schuur in de Oost
straat men voor twee percelen moet betalen.
De voorzitter antwoord ontkennend. Het
merendeel van de inwoners zal wel zo rond
de 7.50 tot 10.per jaar moeten be
talen.
Na deze vragen en toelichtingen wordt
het voorstel van b. en w. met algemene
stemmen aangenomen en dus rioolbelasting
per 1 Januari 1956 ingevoerd.
Een wijziging in het ambtenarenreglement
gaat onder de hamer door.
Het dag. bestuur kan met genoegen mee
delen, dat de gemeente-rekeningen 1953 en
1954 kort na de definitieve vaststelling van
die van 1950 en 1951 zijn gereed gekomen,
welke (eerstgenoemde) t.z.t. voorlopig kun
nen worden vastgesteld.
Dhr. Dorst meent dat hiervoor een woord
van lof voor burgemeester-secretaris en amb
tenaren op zijn plaats is.
CREDIET VOOR
KROTOPRUIMING
Gebleken is, dat reeds ingezetenen, wier
woning in het zgn. saneringsgebied ligt, in
aanmerking willen komen voor de zgn.
premiebouw in verband met krotopruiming
(naar we vernemen thans reeds 6 red.)
Deze bouw is mogelijk gemaakt door een
gewijzigde premie- en bijdrageregeling van
de Minister van Wederopbouw en door een
regeling van de herverkaveling.
In verband met bovenstaande en ter
realisering van het aan de gemeente toe
gewezen extra-contingent woningen voor
krotopruiming (50) is het nodig dat een
bedrag hiervoor beschikbaar wordt gesteld.
Het dag. bestuur meent, dat in eerste in
stantie op 40 gevallen gerekend moet wor
den. Daartoe zal een crediet van 20.000,
nodig zijn. Voorgesteld wordt dit crediet te
verlenen en de gemeente-begroting 1956
dienovereenkomstig te wijzigen.
Dhr. den Engelsman vraagt of alle ge
vallen (krot aanduidingen) bekend zijn en
of dat ook werkelijk allemaal krotten zijn.
De voorzitter antwoordt dat in het begrip
krot wel verschil zit, nl. in de plaats waar
wordt getaxeerd en de persoon die dat doet.
Zo wordt er ook gesproken van een juri
dische en een technische krotwoning.
Door de Wederopbouw en de Herver
kaveling is een grote kaart gemaakt met een
12 delige onderscheiding van alle panden
in St. Annaland. Dhr. den Engelsman:
Zullen we dan goede woningen gaan af
breken
De voorzitter: Dat zeker niet, tenzij het
om ontsluiting gaat. Daarna wordt het ge
vraagde crediet zonder hoofdelijke stemming
beschikbaar gesteld.
HET „DOMINEESHOF"
Aanvankelijk zal het zgn. „domineeshof"
in het uitbreidingsplan Cureelanden. Toen
de herverkaveling kwam, is dit gedeelte er
uitgelicht, omdat daar een straat zal komen
in herverkavelingsverband aan te leggen.
Deze plannen zijn opnieuw gewijzigd door
de nieuwe haven, waardoor het zeer waar
schijnlijk een rondweg zal worden buiten
de kom dus. Hierdoor kan het domineeshof
weer in het uitbreidingsplan Cureelanden
worden opgenomen, welk voorstel het dag.
bestuur dan ook ter tafel brengt inhoudende
om die grond te kopen van de eigenaren
jhr. mr. A. F. C. de Casembroot en jkvr.
W. C. de Casembroot met als eeuwigdurend
erfpachtster „de kerk van St. Annaland".
Allen voor.
Een crediet in rekening courant voor 1956
wordt aangegaan tot een maximum van
45.000.en kasgeldleningen tot een
maximum van 500.000,
Eén hamerslag, waaraan overigens nog
veel werk vastzit.
In het belang van de bescherming van de
bevolking tegen de gevolgen van oorlogs
geweld is een wijziging in de woningwet
gebracht terzake van schuilplaatsen bij
bouw van woningen. De bouwverordening
ter plaatse wordt in deze zin ook aan
gepast.
KAPPERS LANGER OPEN?
Van April tot en met September zijn de
kapperszaken tot 20 uur geopend. Gebleken
is, temeer nu er zoveel elders werken, dat
Kamer verzet zich tegen stijgende rijksuitgaven
Ook in Sint-Annaland rioolbelasting
Wat de St. Filipslandse raad nog meer
verhandelde
Het eerste wijkgebouw (in St. Maartensdijk)
wordt 16 November geopend
Jan Overeenkam en een botsing
De ouderdom ziet het verleden, gelijk de jeugd
de toekomst: rooskleurig (Diane)
dit sluitingsuur ook voor de wintermaanden
gewenst is, terwijl zij bij de huidige ver
ordening om 19.000 uur gesloten moeten
zijn. Getracht zal worden het tot 20 uur
gedaan te krijgen, waartoe goedkeuring
nodig is van de Kroon.
Het laatste voorstel is de wijziging der
begroting dienst 1955 in verband met de
verhoogde algemene uitkering.
RONDVRAAG
Dhr. den Engelsman vraagt of de ge
meente er iets aan kan doen, dat de Drogerij
van de Veiling (in de Weststraat) Zondags
stilstaat.
De voorzitter: Het gaat er om of een tot
een last is van de omwonenden, dan wel
voor het houden van kerkdiensten. In het
eerste geval komt de hinderwet er aan te
pas, in het tweede geval de Zondagswet.
Dhr. Stols vindt dat het niet alleen over
de Zondag moet gaan, want het is elke
nacht een geweldige last voor de om
wonenden.
Dhr. Ridderhof wijst er op, dat de droge
rij niet kan stilstaan.
Dhr. Stols: Dat is ook niet nodig, maar
ze moet elders geplaats worden, meer uit
de bewoonde buurten.
De voorzitter zal dit met de betreffende
inspecteur opnemen. Met een geluiddemper
is de last misschien de wereld uit.
Dhr. Stols vraagt kostwinnersvergoeding
voor militairen zo spoedig mogelijk uit te
keren. Hij zou dat op prijs stellen, daar de
mensen nu soms 3 a 4 weken moeten
wachten.
De voorzitter antwoordt dat er twee
wegen zijn. De eerste, tot nu toe in St.
Annaland gevolgd is, dat men wacht tot de
minister de uitkering heeft vastgesteld. Dit
heeft het voordeel, dat de betrokkenen nim
mer terug moeten betalen. De tweede weg
en daar voelt hij ook al lang voor is
om een voorschot te geven. Goed mogelijk
is dat alleen bij loontrekkers, waarvan men
het bedrag van uitkering wel zo ongeveer
kan nagaan. Voor kleine zelfstandigen is
het in hun belang beter te wachten tot de
rijksvaststelling er is.
Dhr. Stols adviseert het bekend te maken,
dat kostwinners bij herhalingsoefening voor
vergoeding in aanmerking komen.
De voorzitter wijst in verband met voor
gaande vraag nog op het feit, dat men ter
secretarie nooit met klachten is gekomen
over te late uitkering, waardoor men niet
rond kon komen. Hij wil overigens graag het
voorschot geven.
Dhr. Stols: Vragen doen de mensen al
leen in uiterste noodzaak.
De voorzitter wijst er dan nog op, dat
de gemeenten alleen maar zijn ingeschakeld
voor uitbetaling (jammer genoeg) en het
overigens een rijksaangelegenheid is.
Dhr. Stols zou met het oog op het steeds
toenemend motorverkeer en daarmee ook
toenemend gevaar een maximumsnelheid
willen invoeren in de gemeentekom.
Soms komt het in vliegende vaart een
hoek omgevlogen, terwijl de rijder dan
even later met z'n handen in z'n broek
zakken op straat staat te leuteren. Eerst
brengt hij de mensen, vooral kinderen in
gevaar, daarna heeft men alle tijd.
De voorzitter antwoordt, dat dit vroeger
wel mogelijk was, maar nu niet meer door
een wijziging in de verkeerswet. Of men
nu vlug of langzaam rijdt, wanneer men een
ander in gevaar brengt is men strafbaar.
Dhr. Stols informeert dan hoe het met de
richtingaanduiding zit in de gemeente (rich
ting Stavenisse en Oud-Vossemeer).
De voorzitter antwoordt dat de A.N.W.B.
dit zou doen, maar dat het misschien nog
wel nodig is, eerst maar zelf een noodvoor
ziening te maken. Het kan nog wel zo lang
duren.
Dhr. Stols informeert naar de mogelijk
heid om als gemeente in een hogere klasse
te komen, waardoor de sociale bijstand voor
werklozen ook verhoogd zou worden.
De voorzitter: Dan moeten we natuurlijk
een argument hebben.
Dhr. Stols meent dat dit er is, nu er
velen elders werken en er meer verdiend
wordt.
Weth. Moerland dacht dat de classificatie
was gegrond op verschil tussen stad en
platteland, maar dhr. Stols weet dat het
over de loongrens gaat.
De voorzitter zal informeren.
De heer Stols "komt nog eens terug op
postkantoor-keuken. Wanneer wordt de ver
bouw daar uitgevoerd. De voorzitter: Als
je met 2 instanties te doen hebt, loopt het
niet zo vlot. Er moet nu spoedig aan be
gonnen worden.
Dhr. Stols wenst niet meer uit te weiden
over de werkloosheid, maar vast staat dat
er steeds meer wektrekken. Heeft de voor
zitter al geinformeerd naar eventuele werk-
mogelijkheden in deze omgeving, zoals in
vorige raad was besloten.
De voorzitter antwoordt dat hij dat heeft
gedaan, maar heel weinig licht in deze zaak
ziet.
Dhr. Stols: Als we de zomerwerkloosheid
maar ongedaan kunnen maken, zijn we al
op de goede weg.
De voorzitter meent dat de herverkaveling
zoveel mogelijk 's winters werk laat uit
voeren, opdat de landbouwers in het voor
jaar weer kunnen inzaaien.
Dhr. Stols gelooft niet, dat de boeren het
graag nog eens zo zien gebeuren als het er
in de Scherpenissepolder toe is gegaan.
Weth. Goedegebuure meent dat dit pro
bleem meer ligt op de weg van de organi
saties der werkgevers en werknemers.
Dhr. Stols gaat over op een ander cha
piter: Wat de riolering in Java betreft, daar
komt zeker door de nieuwbouw niets meer
van
De voorzitter: nee, al moet ik erkennen
dat het erg is, nu ik het zelf na een bui
heb geconstateerd.
Daarna sluiting.
BEGREPPELING GRASLAND
In de Scherpenissepolder zijn de gras
landen die ongeschikt zijn voor bouwland
niet gedraineerd. De mogelijkheid zal
onderzocht worden of op sommige percelen,
afhankelijk van de toestand van de grond
en de ligging t.o.v. het polderpeil, een
drainage alsnog mogelijk is. Het is echter
niet verantwoord verschillende percelen op
deze manier de winter in te laten gaan,
want het is niet uitgesloten dat door pias
vorming de zode sterk achteruit zal gaan.
De Agrarische Commissie heeft dan ook
gemeend, de gebruikers de gelegenheid te
moeten geven dit grasland op kosten van
de herverkaveling te laten begreppelen.
De mogelijkheid is nu geopend dat die
genen, die hun grasland in de Scherpenisse
polder begreppeld willen hebben, dit schrif
telijk opgeven vóór 1 December aan het
Bureau van Uitvoering te St. Maartensdijk
voor een spoedige begreppeling zal dan
worden gezorgd.
HET STICHTEN VAN BEDRIJVEN IN
DE POORTVLIETSE WEIHOEK
De Agrarische Subcommissie en het
Bureau van Uitvoering menen er nog een
nadrukkelijk op te moeten wijzen dat in
herverkavelingsverband de mogelijkheid
bestaat tot het stichten van bedrijven in de
Poortvlietse Weihoek. Hiervoor komen in
aanmerking, na goedkeuring door de Her
verkavelingscommissie, gebruikers met
bedrijven welke gesaneerd worden en ge
bruikers welke hun opstallen in het dorp
hebben staan. Van herverkavelingszijde
bestaat atn gunstige financieringsregeling.
Belanghebbenden, die menen voor ver
plaatsing in aanmerking te komen of bij
eventuele sanering een nieuw bestaan in de
Weihoek op te bouwen, doen het beste
zich Donderdagsmorgens in verbinding te
stellen met het Bureau van Uitvoering.
Op diverse praatavonden en voorlichtings
vergaderingen zijn reeds de voordelen ge
schetst, verbonden aan het bezitten van het
bouw- en grasland rond of bij de boerderij.
Speciaal diegenen die hun bedrijfsge
bouwen in de dorpskommen hebben staan,
dienen zich wel te bezinnen dat de moge
lijkheid nu bestaat en niet meer na de
herverkaveling.
Na de herverkaveling bestaat echter nog
wel de mogelijkheid dat bijv. i.v.m. uit
breidingsplannen enz. uw bedrijfsgebouwen
onteigend worden.
Tholenaar hier ligt uw kans, grijpt hem.
Het Bureau van Uitvoering
Herverkaveling Tholen.