De huuradviescommissies. Televisiedebat IN EERSTE KAMER. Plaatselijk Nieuws 25ste Wereldspaardag. Het Parlementair Overzicht Socialistische motie weer verworpen. De Redactie legt U in deze pagina's voor» THOLEN lie Jaargang No. 50 28 October 1955 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden ƒ1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn Van enkele zijden is ons gevraagd een artikel te wijden aan de bevoegdheden en de taak van de huuradviescommissies en aan de rechten en verplichtingen die huur ders en verhuurders tegenover elkander hebben. Aan dit verzoek voldoen wij hierbij gaarne. In de eerste plaats dan iets over de huur adviescommissies. Daar het huurprobleem en het woning vraagstuk kwesties zijn waarmee vrijwel iedereen dagelijks in aanraking komt, kun nen wij volstaan met er aan te herinneren dat de huren van woonhuizen e.d. in 1945 7'in bevroren op het peil van Mei 1940, Verhoging van deze huren was niet toe gestaan. Hier was dus sprake van prijs- beheersing. Dit was echter nog niet voldoende. De grote woningschaarste, die inmiddels is uit gegroeid tot woningnood, maakte het nood zakelijk dat er in het belang van de huur ders maatregelen werden getroffen, die hun het genot van het gehuurde huis, ook na het aflopen van het huurcontract, verze kerden. Deze beide groepen van maatregelen, de bepalingen omtrent de huurprijzen en die betreffende de huurbescherming, zijn tenslot te neergelegd in de Huurwet van 1950, wel ke wet sindsdien enkele malen is gewijzigd. In dezelfde wet zijn ook de bepalingen die op de huuradviescommissies betrekking heb ben, neergelegd, welke bepalingen weer na der zijn uitgewerkt in het Huuradviescom missiebesluit van 15 December 1950, welk besluit eveneens sindsdien is gewijzigd. Omtrent de inrichting en de werkzaam heden van deze huuradviescommissie kent het besluit de volgende bepalingen. In het rechtsgebied van elk kantongerecht is zulk een commissie gevestigd, die haar zetel heeft in de hoofdplaats van het kan ton. De voorzitter, de vice-voorzitters en de leden van de commissie moeten ook wonen binnen het ressort van het kantongerecht. Hierdoor wordt bereikt, dat de leden met de plaatselijke omstandigheden goed bekend zij-a, iets wat vooral in huurzaken van veel belang is, omdat daarbij het plaatselijk ge bruik een grote rol speelt. Het aantal leden waaruit een commissie zal bestaan, wordt door de Minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting be paald. Alle leden, dus ook de voorzitter en de vice-voorzitters, worden benoemd door Ge deputeerde Staten van de provincie waarin de commissie haar zetel heeft. Van de leden moeten er minstens twee deskundig zijn op het gebied van bedrijfspanden. Dit is nodig, omdat de commissies ook moeten oordelen over de huurprijs van bedrijfspanden. Deze leden worden op voordracht van de Kamers van Koophandel door Gedeputeerde Staten benoemd. Verder heeft elke commissie een secretaris, die door de Minister van We deropbouw èn Volkshuisvesting wordt be noemd. Over de taak van de huuradviescommis sies kan het volgende worden gezegd. Een huurder en een verhuurder kunnen een ge schil hebben over de huur die voor een bepaald huis moet worden betaald. Dit ge schil moet dan worden beslecht, door aan de kantonrechter te verzoeken de betalings verplichting van de huurder vast te stellen. Het verzoek daartoe kan worden ingediend door de huurder of de verhuurder afzon derlijk, maar ook door beiden gezamenlijk. Als een van beide partijen het verzoek in dient, moet een afschrift daarvan mede worden ingezonden, welk afschrift dan aan de andere partij wordt toegezonden. Bij zo'n verzoek moet ook worden over gelegd het advies van de huuradviescommis sie omtrent de huur van het betreffende pand. Voor men zich tot de kantonrechter wendt, moet men dus eerst een advies van de huuradviescommissie gevraagd en gekre gen hebben, zodat bij dergelijke kwesties altijd eerst een procedure voor de huur adviescommissie nodig is. Voor het verkrijgen van dit advies dient men een verzoek in bij de commissie, het geen weer door de huurder en de verhuur der afzonderlijk, "maar ook door hen geza menlijk kan geschieden. Dient een van tweeën het verzoek afzonderlijk in, dan moet hij weer een afschrift daarvan bijvoegen. Het verzoek wordt pas in behandeling genomen als een bedrag van 2.50 aan de secretaris is betaald. Het wordt daarna, al dan niet na een voorbereidend onderzoek dt or de secretaris of de voorzitter, in een zitting van de commissie behandeld. De dag en het uur van deze zitting worden aan de huurder en de verhuurder medegedeeld. Deze hebben het recht de zitting bij te wo nen, zich door een raadsman te doen bij staan, of zich door een gemachtigde te doen vertegenwoordigen. Na de zitting neemt de commissie zo spoedig mogelijk haar beslissing. Tijdens de zitting wordt door de leden niet beraad slaagd over de te nemen beslissing, zodat partijen dus als zij na de zitting weer op straat staan, nog niets wijzer zijn geworden. De beslissing, het advies dus, wordt aan de huurder zowel als aan de verhuurder, in drievoud toegezonden. Hebben zij behoefte aan meer exemplaren, dan kunnen zij die a raison van 1,— bij de secretaris ver krijgen. Zoals uit het voorgaande wel duidelijk zal zijn geworden, geeft de commissie alleen een advies en geen bindende uitspraak. Alleen de kantonrechter kan de huur (de betalingsverplichting zoals het in de wet wordt genoemd) bindend\ vaststellen. Wij zijn dus weer aangeland bij ons uit gangspunt, n.l. het verzoek tot de kanton rechter om de huur vast te stellen. Heeft de kantonrechter zulk een verzoek met als bijlage het advies van de huur adviescommissie ontvangen, dan wordt de zaak verder behandeld. De zittingen, waarin dergelijke verzoeken worden behandeld, zijn niet openbaar. Huurder en verhuurder ont vangen beiden een oproep om ter zitting te verschijnen, teneinde te worden gehoord. De kantonrechter beslist tenslotte bij schriftelijke, met redenen omklede, beschik king, die behalve aan partijen, ook aan de huuradviescommissie wordt toegezonden. Tegen deze beslissing staat geen beroep open. Dit was dus iets over de eerste taak van de huuradviescommissies. De tweede taak houdt verband met de huurbescherming. Volgens de Huurwet (art. 18) is de huurder na het einde van de huur en verhuur krachtens huurbescherming be voegd in het genot van het onroerend goed te blijven. Als een huurovereenkomst dus voor 5 jaren is aangegaan en voor het einde van deze termijn niet wordt verlengd, blijft de huurder toch in het genot van het ge huurde, uiteraard tegen betaling van de huur. In bepaalde gevallen kan echter de ver huurder ontruiming van het gehuurde vor deren. Bij deze ontruiming moet rekening worden gehouden met de rechten van even tuele onderhuurders. Daarom moet bij het verzoek tot ontruiming een verklaring van de huuradviescommissie worden overgelegd, waarin deze verklaart dat het huis niet on derverhuurd is, of, indien dat wel het ge val is, een opgave wordt gedaan van de namen en woonplaatsen der onderhuurders en van de verdere gegevens die naar het oordeel der commissie ter kennis van de rechter moeten worden gebracht. Er is nog een derde taak voor de huur adviescommissies, n.l. het uitbrengen van rapport aan de rechter. In alle procedures waarin de betalingsverplichting van de huur der een punt van geschil is, zal de rechter aan de huuradviescommissie een rapport vragen. Dit behoeft uiteraard niet als door partijen reeds een advies van de commissies is overgelegd. Uit het voorgaande blijkt wel dat de commissies vooral een taak hebben in het kader van de rechtspleging. Het is echter ook heel goed mogelijk om buiten een procedure om een advies van een commissie te vragen. Als bijv. huur der en verhuurder verschil van mening heb ben over de huurprijs van een huis, kunnen zij afspreken dat zij een advies van de huuradviescommissie zullen vragen en dat zij zich aan de huur die de commissie noemt zullen houden. De zaak wordt dan dus niet voor de kantonrechter gebracht. Ten koste van slechts 2.50 en één snipperdag (voor het bijwonen van de zitting) is de vrede dan weer getekend. Ook kan de huurder die meent dat hij te veel betaalt, of de verhuurder die meent dat hij te weinig ontvangt, zelfstandig een advies van de commissie vragen. Hij kan dit echter niet achter de rug van de andere partij om doen, omdat beide partijen een oproep voor de zitting ontvangen, waarbij degene die het verzoek niet indiende een afschrift daarvan wordt toegezonden. Hoewel de hhuradviescommissies dus geen bindende uitspraken geven, blijkt uit het voorgaande wel dat zij een belangrijke func tie vervullen. Vooral als het advies ten be hoeve van een procedure wordt gegeven, zal de rechter de geadviseerde huurprijs wel steeds overnemen, omdat hij ook geen deskundige op het gebied van huurprijzen kan zijn. (Nadruk verboden). Met 2022 stemmen werd door de Eer ste Kamer een motie van Mevr. Verwey- Jonker (arb.) verworpen, waardoor de ker ken geen „kerkelijke uitzendingen" via de televisie mogen verzorgen. De kleine meer derheid in de Senaat was wel het geheel eens met minister Cals, dat de kerken zich alleen moeten bepalen tot het uitzenden van kerkdiensten. Die meerderheid bestond uit de k.v.p. en de a.r. fracties. Tot verwon dering van velen ging de c.h. ditmaal met de socialisten en de liberalen mee. In de Tweede Kamer was dat destijds niet het geval geweest. De bedoeling van de voor standers der motie is duidelijk. De Kerk moet het Evangelie verkondigen. Waarom moet men haar dan persé binden aan het uitzenden van kerkdiensten Zij moet zelf weten hoe zij getuigen wil. Zo niet de kleine meerderheid in de Eerste Kamer. Zij vond het begrip „kerkelijke uitzendingen" te vaag. Is dit een uitzending van de Ma- theüs Passion of van een toneelspel met geestelijke inhoud En komen de kerken daardoor niet op het terrein van de erkende omroepverenigingen Dit laatste was voor de voorstanders van de motie Verwey-Jon- ker geen enkel bezwaar. Maar anderzijds waren zij toch niet in staat om het begrip „kerkelijke uitzendingen" nader te precise ren. Dat wilden zij graag aan minister Cals overlaten, die echter van mening was dat dat zijn taak niet is. Hij wil de kerken alleen kerkdiensten laten uitzenden. Natuurlijk zat er achter deze motie een principieel probleem. Mevr. Verwey-Jonker maakte dit duidelijk toen zij zeide, dat het onjuist is de kerken te laten kiezen tussen twee omroepverenigingen (de K.R.O. en de N.C.R.V.), waarbij dan de andere vereni gingen (VARA, AVRO en VPRO) in de kou moesten blijven staan. Zij vond het niet de taak van de kerk om deze keus te doen. De heer Witteman (k.v.p.) daarentegen was van mening, dat de kerken zich maar moe ten wenden tot de bestaande omroepver enigingen. En als men dat niet wil, welnu, dan moeten zij een aparte radio- en tele visievereniging oprichten. De heer Algra (a.r.) was het daarmee roerend eens. Maar volgens Prof. De Zwaan (c.h.) heeft deze motie iets te maken met de ziel van ons volk. Zij waarschuwt ons, dat wij door mid del van de televisie God kunnen dienen of schaden. Het was met deze motie eigenlijk een eigenaardig geval. Een motie van dezelfde inhoud was n.l. verworpen in de Tweede Kamer met 4341 stemmen. Dat was toen ook een voorstel van een socialistische afge vaardigde en wel van de Brielse burge meester Van Sleen. Het feit dat Mevr. Verwey-Jonker nu plotseling in de Senaat de mislukte poging overdeed, ontmoette te recht staatsrechtelijke bezwaren. De indien- ster van de motie zag dat zelf ook wel in. Zij veranderde de tekst der motie, maar de bedoeling daarvan bleef natuurlijk onver anderd. Zo beleefden we nog een debat over de taak der Eerste Kamer. De a.r.- Senator Algra zeide kort en bondig dat de Eerste Kamer slechts heeft te beoordelen wat uit de Tweede Kamer tot haar komt. Dat is dus een negatieve benadering. De Eerste Kamer heeft inderdaad een revisie taak. Zij moet kijken of de Tweede Ka mer geen al te grote blunders heeft ge maakt. Maar dat betekent nu ook weer niet dat zij geen eigen beleidslijn mag uitstippe len. Op dit gebied had dat weinig zin. Wat zou minister Cals moeten doen met een motie, die in de Tweede Kamer is ver worpen en in de Eerste is aangenomen Zo'n tweeërlei uitspraak heeft geen nut. Daarom was het misschien beter geweest, dat de Eerste Kamer deze kwestie had laten liggen. Trouwens het gehele probleem der kerken in ons omroep- en televisiebestel komt binnenkort toch aan de orde. Er ligt nog altijd een wetsontwerp op het omroep- wezen. Bij dat wetsontwerp kan deze zaak principieel worden uitgevochten. Het is de bedoeling van minister Cals om dit ont werp nog in deze parlementaire periode te laten behandelen. Of dit zal lukken is ech ter een grote vraag, want de tegenstand tegen dit ontwerp is zeer groot. Intussen is het voor de Tweede Kamer weer werken geblazen. Zij zal nu achter elkaar vergaderen tot Kerstmis, de dag, waarop alle begrotingshoofdstukken moeten zijn afgehandeld. Dat is dan de jaarlijkse wedloop met de tijd. Voordat de begrotingen kunnen worden behandeld wordt er echter eerst een restant opruiming gehouden. Verscheidene wets ontwerpen die rijp voor behandeling zijn worden er nog in een snel tempo doorge jaagd, want als eenmaal de begrotingshoofd stukken aan de orde komen, is er nergens anders tijd voor. Op 8 November a.s. be gint de Tweede Kamer aan de algemene financiële beschouwingen. Nu men de alge mene politieke beschouwingen zonder schrif telijke voorbereiding heeft gehouden een experiment dat weer goed is bevallen wordt het debat over de rijksbegroting een apart steekspel. Het is duidelijk dat men die gegoochel met millioenen niet zonder schrif telijke voorbereiding kan houden. Uit het voorlopig verslag is wel gebleken dat mi nister v. d. Kieft het vrij zwaar te verdu ren zal krijgen. Vrijwel algemeen is men bezorgd over de steeds stijgende begrotings uitgaven, over het steeds groter wordende ambtenarencorps. Het bedrijfsleven wordt momenteel gemaand tot voorzichtigheid. Er zijn belastingbepalingen getroffen die lang niet plezierig zijn, met de bedoeling te grote onnodige investeringen te beperken. Maar geeft de overheid nu wel het voorbeeld Is zij wel zuinig De Kamer twijfelt er aan. En minister v. d. Kieft, die gaarne een royale rol speelt, zal met goede argumenten moeten komen wil hij zich met succes tegen de aantijgingen kunnen verzetten. Juist in deze tijd van overspannen hoogconjunctuur moet van de overheid op dit gebied veel wijsheid worden gevergd. Politieke gevolgen zullen er voor de bewindsman van Finan ciën stellig niet aan worden verbonden. Trouwens dat heeft ook weinig zin, nu de verkiezingen van 1956 haar schaduwen reeds vooruit werpen., Maar aan een terugkeer van minister v. d. Kieft valt niet te den ken. Dat doet hij zelf ook niet. Zijn leef tijd alleen al laat een nieuwe ambtsperiode niet toe. De Kamer is begonnen met een zwaar juridisch debat over de wettelijke re geling van de stichting. Tot nu toe was het oprichten van stichtingen een zaak van gewoonterecht. In de practijk is echter ge bleken dat men vaak met opzet de vorm van een stichting zoekt om aan een vereniging of een N.V. te ontkomen. De bestuurders van de stichting behoeven dan geen verant woording af te \egggn en ze kunnen zich vrijwel alle maatregelen veroorloven die zij wensen. Zo is het wel eens voorgekomen dat de pensioenrechten van arbeiders in een onderneming op losse schroeven kwamen te staan, doordat de bestuurders het pensioen fonds hadden gebruikt voor het dekken van de verliezen. Een wettelijke regeling is dus zo gek nog niet. En verder is er uitvoerig gesproken over de instelling van een pro ductschap voor de zuivel. Hoewel daar over geen eenstemmigheid bestaat in het bedrijfsleven heeft het Kabinet gemeend dit productschap toch te moeten instellen. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de P.B.O.- gedachte, die uitgaat van de vrijwilligheid. Alleen de v.v.d. en de a.r. waren tegen dit breken van de vrijwilligheidsgedachte. De ministers De Bruyn en Mansholt hadden het dus niet al te moeilijk, (Nadruk verboden). Aan het einde van de Wereldspaar- week, die in vele plaatsen van 24 tot en met 31 October wordt gehouden, zullen de spaarbanken, aangesloten bij de Nederlandse Spaarbankbond, op laatstgenoemde datum voor de 25ste keer de Wereldspaardag gaan vieren. In verband daarmede hebben de in deze Bond verenigde spaarban ken aan een aantal vooraanstaande en bekende landgenoten gevraagd, hoe zij denken over het sparen en de W ereldspaarda g. Het gebeurde in Milaan Het was in 1924, dat in Milaan een groot aantal afgevaardigden van spaarbanken uit vele landen bijeen waren. Tijdens dit con gres bleek, hoe nuttig het was op inter nationaal niveau gegevens en ervaringen, betrekking hebbende op het werk der spaar banken, uit te wisselen. Het was dan ook geen wonder dat op deze bijeenkomst werd besloten voortaan jaarlijks een dergelijk con gres te organiseren en bovendien over te gaan tot oprichting van een Internationaal Instituut voor het Spaarwezen. Dit besluit werd genomen op 31 October. Bij die ge legenheid werd tevens beslist dat voortaan op deze datum door alle spaarbank-organi saties, aangesloten bij het Internationaal In stituut, de Wereldspaardag zou worden ge vierd. De bedoeling van deze dag zou zijn dat in de gehele wereld het sparen één dag van het jaar in het middelpunt van de be langstelling komt te staan. De spaarbanken zouden voortaan op die datum op allerlei manieren de aandacht vestigen op het be lang van het sparen om aldus de spaar- gedachte te propageren en levend te hou den. Zoals ook straks zal blijken, is niet ieder een even opgetogen over juist deze datum. Het is echter moeilijk, verandering te bren gen in dingen die internationaal zijn vastge steld. Duitse bezetters zagen er niet veel in Ook in ons land hebben vele van de spaarbanken, die verenigd zijn in de Ne derlandse Spaarbankbond, daarna jaarlijks de Wereldspaardag gevierd. Tot dit in de oorlogsjaren door de bezetters van ons land werd verboden. Een dergelijke manifestatie, die gedachten oproepen aan internationale verbroedering en verbondenheid met andere volkeren, paste allerminst in het nationaal- socialistische programma. Dus gedurende alle jaren van de oorlog moesten de spaar banken in Nederland op 31 October hun vlaggen binnen houden en moesten zij alles nalaten dat er aan kon herinneren dat op die dag de spaarbanken in andere landen de Wereldspaardag vierden. Zo komt het dus dat wij in ons land eerst nu toe zijn aan de 25ste viering van de Wereldspaardag. Wereldspaardag word Wereldspaarweek Na de bevrijding werd de Wereldspaar dag in ere hersteld. Bovendien werd in 1948 het Internationaal Instituut voor het Spaar wezen gereorganiseerd en van Milaan over gebracht naar Amsterdam. Sinds die tijd neemt Nederland als internationaal centrum op het gebied van het spaarbankwezen in de wereld een belangrijke plaats in. Het werk van Huuradviescommissies Televisie in het Parlement Weerstegenstellingen in de maand October De remmen van 'n autodienen zéker goed te zijn De 25ste Wereldspaardag In Tholen verwacht men na Zaterdag meer B.B.~ers Vergeet U het niet helemaaldat elf jaar geleden het eiland Tholen werd bevrijd Met het herstel van de welvaart van ons land is tevens de traditionele spaarzin van ons volk teruggekeerd. En zo is ook de populariteit van de Wereldspaardag in de jaren na de oorlog snel gegroeid. Het beste blijkt dit wel uit het feit dat in tal van plaatsen de spaarbanken aan één en kele dag niet meer voldoende hebben om de toeloop van het publiek te verwerken. Daarom is men in veel gevallen overgegaan tot het instellen van een Wereldspaarweek die zich uitstrekt over de gehele laatste week in October en die dan op de laatste dag van deze maand wordt besloten met de viering van de Wereldspaardag. Tien jaar geleden herdachten we het feitdat ons eiland een jaar was bevrijd (30 October 19 41 kregen de kinderen van 014 jaar gratis een Vi pond havermout van het Ned. Rode Kruis deed Z.K.H. Prins Bernhatd in Engeland het bataljon 14 R.I. uitgeleide, toen ze van daaruit naar Indonesië vertrokken, wat toen nog Neder- lands~Indië heette brandde in Poortvliet en Stavenisse voor het eerst na 5 jaren de straatverlichting weer zaten de banken en de mensen in de geld- saneringszorge n kwam Jan Overeenkam voor hel eerst in deze kolommen. ZONDAGSDIENST ARTSEN Voor de gemeenten Tholen, Poortvliet, Oud-Vossemeer, Nieuw-Vossemeer en St. Filipsland hebben Zondag dienst: Dr. Kugel, Poortvliet, tel. 10; Dr. Vermet, Nieuw-Vossemeer, tel. 10. BURGERLIJKE STAND Geboren: Adriana Maatje, dochter van Franciscus Jacobus Bleeker en Jacoba Schot. Overlijden: Daniel Schot, 83 jaar, zonder beroep, wo nende te Tholen, zoon van Jan Schot en Johanna Cornelia Bogert. HOOGWATER Zondag vm. 2.26 nm. 14.48 uur Maandag 3.10 15.30 Dinsdag 3.50 16.13 Woensdag 4.36 17.00 Donderdag 5.22 17.47 Vrijdag 6.13 18.40 Zaterdag 7.06 19.36 Maandag 31 October Volle Maan 7.04 uur. Zondag 6 November Laatste Kwartier 22.56 uur. OOK DOEN Mag ik ieder burger, die niet alleen praat over naastenliefde, maar deze ook in prak tijk wenst te brengen, opwekken de B.B.- oefening op Zaterdag 29 dezer oplettend te volgen en daarna zich al medewerker op te geven. De Burgemeester van Tholen. OVERPLAATSING SECRETARIE In verband met de restauratie van het stadhuis is met ingang van heden de se cretarie, het kantoor van de ontvanger, van de opzichter en het bureau rijkspolitie over geplaatst naar Hoogstraat 26. Met de restauratie van het stadhuis wordt nu spoedig begonnen. DAMMEN Onderlinge competitie gehouden op Dins dag 25 October 1955. C. de KorteD. de Vos 11 J. PriemA. Muilwijk 20 A. MuilwijkM. Schot 20 M. MeermanJ. Priem 20 J. LabanM. de Heer 02 Woensdag 19 October speelde de Thool- se Damclub een vriendschappelijke wedstrijd tegen D.O.S. te Vrederust en won deze wedstrijd met 117. VOOR KINDERBESCHERMING Het Verbond van Algemeene Instellingen voor Kinderbescherming zal in de week van 31 Oct. tot 5 Nov. een collecte doen hou den onder auspiciën van mevr. v. d. Velde- Elders alhier. Deze collecte ten behoeve van een groot aantal instellingen, die zich het kinderleed aantrekken, verdient de belangstelling van elke Thoolse burger. Ik beveel deze collecte dan ook warm aan. Mr. A. J. van der Hoeven, burgemeester. MOTORONGEVAL De 20-jarige tuinder Poelman uit Oud- Vossemeer is Vrijdagmiddag met zijn motor rijwiel tegen een vrachtauto opgereden en ernstig gewond naar het Ziekenhuis ver voerd. De heer Poelman kwam van Tholen over de Rijksbrug op de Halsterseweg ter wijl juist op dat moment een vrachtauto van de firma T. Dijkslag uit Tholen de weg afzwenkte naar de vuilnisbelt. De jongeman kon niet meer bijtijds de auto ontwijken en reed met volle vaart er tegen op. Hij werd zo ernstig gewond dat hij direct naar het ziekenhuis te Bergen op Zoom werd over gebracht. Het motorrijwiel werd zo goed als geheel vernield. Door de Rijkspolitie werd een onderzoek ingesteld naar de schuldvraag. AANBESTEDINGEN Door de Ned. Heide Mij te Arnhem zal Maandag 7 November a.s. in hotel „Hof van Holland" te St. Maartensdijk in het ka der van de herverkaveling worden aanbe-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1