RAADSVERSLAG OUD-VOSSEMEER. De gemeenschappelijke keuringsdienst meeste tijd op - De nieuwe Wethouder als unicum niets voor de rondvraag. eiste de - Er was RAADSVERSLAG ST. ANNALAND. Een toewijzing van vijftig woningen - Een tweede noodkreet over werkloosheid - Onjuiste werk verdeling. Industrie de oplossing - Ruim ander halve ton tekort op de kapitaalsdienst van de begroting 1956 - Overname onderhoud Suzanna- weg en subsidie voor de muziekschool. De Redactie legt U in deze pagina's voort lie Jaargang No. 46 30 September 1955 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 4- incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn Maandagavond kwam de Raad in vol tallige vergadering bijeen. Burgemeester M. J. Versluijs riep allen een hartelijk welkom toe en stelde als eerste punt de notulen aan de orde, die zonder op- of aanmerkingen werden vastgesteld. De voorzitter wendde zich hierop tot dhr. C. P. Timmermans, die voor de eerste maal de vergadering bijwoonde. Hij heette het nieuwe lid hartelijk welkom, sprak de hoop uit dat de belangen der gemeente gedurende een lange reeks van jaren door hem mochten worden gediend en de prettige samenwerking in de raad zou blijven voort duren. Na het afleggen van de voorgeschreven zuiverings- en ambtseed, dankte dhr. Tim mermans voor de gesproken woorden. Hij verklaarde naar zijn beste krachten en zon der aanzien des persoons te zullen helpen de gemeente te besturen en daarbij te trach ten de voetsporen van zijn voorganger te drukken. VERKIEZING WETHOUDER Direct daarop gaat men over tot stemming voor een nieuwe wethouder, welke plaats is opengevallen door het overlijden van dhr. M. J. Daane. Uitgebracht worden 5 stemmen op dhr. A. M. van Engelen en 2 op dhr. Jac. v. d. Klooster. De eerste dankt voor het in hem gestelde vertrouwen en hoopt ook in het Collece van B. en W. onder goede ver standhouding werkzaam te kunnen zijn. Een gelukwens wordt uitgebracht door de voorzitter. Zoals reeds door dhr. Timmer mans opgemerkt nam dhr. M. J. Daane een grote plaats in. Spreker hoopte dat dhr. van Engelen zich deze plaats waardig zal maken. Dhr. van Driel sluit zich bij de woorden van de voorzitter aan. Hij ziet het wet houderschap als een zware taak. Men dient zuinig te zijn en op de bres te staan voor de belangen van iedere ingezetene. Verder spreek dhr. van Driel de wens uit dat dhr. van Engelen met vrucht aan de goede op bouw der gemeente zal werken. Voor kennisgeving worden aangenomen de navolgende ingekomen stukken: Van het Bestuur der Jong. Hervormden- Bibliotheek, dat het verleende subsidie onder de gestelde voorwaarden wordt aanvaard. Van de heren J. Boonman, Y. Istha en A. Aarnoudse dat zij hun benoeming tot lid van de Woonruimtecommissie aannemen. En van Ged. Staten goedkeuringsbesluiten van de 5e wijz. Gewone Dienst en de 3e wijz. Kapitaalsdienst 1955. DE UITGEBREIDE VLEESKEURINGSDIENST Over het volgende agendapunt geeft de voorzitter een breedvoerige uiteenzetting. Nog tijdens het verblijf van veearts D. v. d. Mees alhier is de vraag gerezen of de zelfstandige vleeskeuringsdiensten van Tho len en Oud-Vossemeer moesten blijven bestaan. Vooral uit financieel oogpunt zou het aanbeveling verdienen aan te sluiten bij de gemeenschappelijke Vleeskeuringsdienst, die de andere 5 gemeenten op het eiland omvat. De Inspecteur drong ook op een dergelijke regeling aan. Op een te St. Maartensdijk belegde ver gadering heeft men uitgerekend het volgen de personeel nodig te hebben: 1 hoofd, die bij ziekte e.d. kan worden vervangen door een veearts en 1 hulpkeurmeester, dhr. Bos. Bij het opmaken van een kostenbegroting bleek dat, de vermoedelijke uitgaven 14955.- bedragen. Ondanks het feit dat het aantal huisslachtingen overal afneemt, zal het keurloon wel zoveel opbrengen, dat de dienst er mee rond kan komen. Dit be tekent voor Oud-Vossemeer een voordeel, omdat er onder de oude regeling steeds wat geld bij moest. Een grote keuringsdienst maakt natuurlijk naar verhouding minder kosten dan een kleine. Burgemeester en Wethouders hebben de voorlopige regeling, zoals die door het gemeentebestuur van St. Maartensdijk werd voorgesteld, aan een beschouwing onder werpen. De voornaamste bezwaren betreffen het feit dat aan de besturen der deelnemende gemeenten te weinig invloed was toegekend. St. Maartensdijk is als uitvoerende ge meente daaraan tegemoet gekomen door in de regeling de woorden „de kring gemeente beslist, de besturen der overige gemeenten gehoord" op meerdere plaatsen te ver anderen is: in overeenstemming met". Het dagelijks bestuur gaat thans met de regeling accoord en biedt de raad de vol gende conceptbesluiten aan: 1 Verordening op de keuringsdienst, die voor alle gemeenten gelijkluidend is. 1 gemeenschappelijke regeling, waarvan art. 2 zegt dat het keurloon in alle deel nemende gemeenten gelijk moet zijn. 1 Verordening op de heffing van keur loon. Dhr. Mees meent dat de hoogte van de keurlonen vroeger toch ook uniform was. De voorzitter wijst er op dat men dit nu juist wil bereiken en deelt verder op een vraag van dhr. Aernoudse mee dat de ge heven keurgelden en de kosten worden omgeslagen over de verrichte keuringen en niet door 7 worden gedeeld, noch omgeslagen over het aantal inwoners. Wat de keuring van huisslachtingen be treft, hierin zal, vergeleken bij vorige jaren, geen verandering komen. Wel is er op ge wezen dat men 8 dagen tevoren aangifte moet doen. Dhr. Bos kan daar natuurlijk van afwijken, maar dit voorschrift blijve, vooral in de seizoensdrukte, regel. „Er is dus meer 1 hulpkeurmeester be schikbaar", zegt dhr. Istha. De voorzitter zegt dat dit voor 5 gemeen ten het geval is. Dhr. Steendijk neemt de overige 2 gemeenten voor zijn rekening. Dhr. Mees meent dat dhr. Bos in Poort vliet komt wonen, waar een woning voor hem beschikbaar is. De voorzitter is daar-, niets van bekend. Het gemeentebestuur van St. Maartensdijk acht het juist gewenst dat hij i.p.v. de werk zaamheden in dezelfde gemeente woont van het hoofd van dienst in St. Maartensdijk dus. Dhr. van Driel betreurt het er in deze ge meente geen veearts meer woont, daarmee is aan een lange traditie een einde gekomen. Dit zal voor de landbouwers veel moeilijk heden opleveren. Er zijn wel minder paar den, doch het aantal runderen neemt niet af. In theorie heeft mén het met de keuringen nu wel aardig voor elkaar gebracht: 1 hulp keurmeester voor 5 gemeenten. De praktijk zal uitwijzen dat het niet zo gemakkelijk gaat. Het rayon is te groot vooral voor dhr. Bos, die in zijn huidige woonplaats, Stavenisse, veel te afgelegen woont. Dhr. v. d. Klooster vraagt wie hoofd van dienst wordt. Dit blijkt dhr. Steendijk te zijn, het tegenwoordige hoofd van de keurings dienst van 5 gemeenten. Dhr. Mees kan de bezwaren van dhr. van Driel niet direct onderschrijven. Vorige jaren ging het toch prima. Bovendien be schikt dhr. Bos nu over een auto. Men is het er wel over eens dat de keurmeester heeft getoond een goede kracht te zijn. De voorzitter voert nog aan dat de seizoendrukte toch maar een paar maanden duurt en deelt dhr. Istha mede dat de dienst voor de gemeente inderdaad goedkoper wordt. MAAK GEBRUIK VAN HET ABATTOIR Nu men toch over vleeskeuring spreekt dringt dhr. Aernoudse er op aan gebruik making van het abattoir bij huisslachtingen toch zoveel mogelijk te bevorderen. Huis slachting geeft een hoop vette rommel en de mensen zijn er niet op ingesteld. Op het abattoir beschikt men over heet water en alles is daar gerieflijker. Is het niet mogelijk, zo gaat dhr. Aarnoudse verder, het abattoir aantrekkelijker te maken door het plaatsen van een vleesmolen, velen beschikken zelf niet over zo'n voorwerp. Dhr. v. d. Klooster vindt het abattoir voor de bewoners van Molenstraat en Onder de Molen heel geschikt maar denkt dat de men sen van het Veer en de Kalisbuurt er op tegen zullen zijn. Hij en dhr. Istha zijn tegen een verplichting, wat ook niet de bedoeling van dhr. Aarnoudse geweest blijkt te zijn. Dhr. Mees: Met de vleesmolen zou men nog wat overkomen. Met de woorden: „Hebben de heren over deze verordening nog wat te vragen" roept de voorzitter de raadsleden ter zake. Op een vraag van dhr. v. d. Klooster antwoordt de voorzitter dat de regeling 10 jaar zal gelden. Dhr. Aarnoudse vindt de taak van dhr. Bos toch wel wat groot, waartegen dhr. Mees opmerkt dat deze er toch een assis tent kan bijnemen. Dhr. van Driel meent dat dit een per soonlijke zaak van de keurmeester is; St. Maartensdijk staat daar als uitvoerende ge meente buiten. De voorzitter bevestigt dit. Dhr. v. d. Klooster betwijfelt of deze aan stelling in een korte tijd zijn beslag zou kun nen krijgen. De voorzitter denkt dat voor zo'n tussen tijd altijd wel een oplossing te vinden is en dhr. Timmermans wijst er op dat men door de aangiftetermijn zeker 8 dagen tevoren een indruk krijgt van de te verwachten drukte. Dhr. v. d. Klooster wil zijn stem wel aan de voorstellen geven, maar spreekt nadruk kelijk uit dat de duur der overeenkomst te lang is, in die tijd kan er te veel gebeuren. De voorzitter geeft nog een overzicht van de nieuwe keuringstarieven, deze zijn als volgt: eenhoevig dier 7.50 rund 6.50 kalf f 3.50 schaap, geit en nuchter kalf 1.50 varken 4. Aangezien niemand stemming verlangt, worden de voorgestelde besluiten aldus vast gesteld. Als gevolg hiervan besluit men dierenarts A. Rinses, thans wonende te Scherpenisse, m.i.v. 1 October a.s. eervol te ontslaan als tijdelijk keurmeester Vee en Vlees met dank voor de bewezen diensten. Dhr. Mees komt nog eens terug op de woning van dhr. Bos. Wethouder G. Krijger van Poortvliet heeft hem gezegd dat aldaar een huis voor de keurmeester is gevorderd. De voorzitter deelt mede dat het Gemeente bestuur van St. Maartensdijk bij brief van •20 Sept. jl. een suggestie van B. en W. van Oud-Vossemeer, om dhr. Bos alhier te doen wonen, afwees omdat het gewenst was dat de keurmeester dichtbij het hoofd van dienst woonde. In St. Maartensdijk was geen woon ruimte beschikbaar en daarom moest dhr. Bos nog in Stavenisse blijven. Nu blijkt dat St. Maartensdijk ongeveer in dezelfde tijd als de brief bij het gemeentebestuur van Poort vliet stappen moet hebben gedaan om daar een woning te krijgen. Hij vindt de houding van St. Maartensdijk in deze „zeer eigen aardig". De raadsleden zijn het er over eens dat hier „een luchtje" aan is. De voorzitter zal na afloop der ver gadering telefonisch om opheldering vragen. Aan de heren Abr. van Driel en A. J. Duine wordt tegemoetkoming verleend in de reiskosten voor het bezoeken van de Mulo- school te Bergen op Zoom door een van hun kinderen. Omdat zich het opmerkelijk feit voordoet dat er niemand iets voor de rondvraag weet, sluit de voorzitter de vergadering. Ook in bovengenoemde gemeente was de gemeenteraad voltallig tijdens de Woens dagmorgen 28 September gehouden open bare raadsvergadering onder leiding van burgemeester J. van den Bos. Geopend werd met ambtsgebed en de notulen na le zing onveranderd vastgesteld. Naar aan leiding hiervan vraagt dhr. J. den Engels man of de trottoirs bij de laatste 2 huizen in de Julianastraat spoedig zal komen, daar het nu wel hoog tijd wordt. De voorzitter antwoordt dat straatmaker J. Moerland tot en met Vrijdag nog in Sta venisse bezig is en dan naar hier komt om dit werk uit te voeren. Goedgekeurd zijn gewijzigde gemeente-begrotingsbesluiten, de waarborging rente en aflossing geldle ning ad 30.000,voor het Groene Kruis de onttrekking van het slopje tussen Lange- straat en Westelijke Achterweg aan het openbaar verkeer, verpachting moestuinen wijziging politieverordening en het aangaan van een kasgeldlening van 60.000, Geen aanmerking was er gemaakt door het verificatiebureau bij controle van de ge meentelijke kassen. Een voorstel betreffen de de bezoldigingsverordening 1955 gaat on der de hamer door, evenals vaststelling van het ambtenarenreglement. EEN BIJDRAGE AAN DE ZEEUWSE MUZIEKSCHOOL Om de muzikale opvoeding van de Zeeuwse jeugd op een zo breed mogelijke basis ter hand te kunnen nemen, stelt de Zeeuwse muziekschool zich ten doel ook buiten de acht gemeenten, waar de scholen zijn gevestigd, algemeen vormend muziek onderwijs te geven. Dat kost aan schoolgeld 12,per jaar per leerling, onder voor waarde, dat het gemeentebestuur bereid is, aan de Zeeuwse muziekschool gratis een lokaal ter beschikking te stellen voor en kele uren per week en een bijdrage van 40,per jaar. In deze gemeente schijnt er grote belang stelling voor dit algemeen vormend mu ziekonderwijs te bestaan, daar zich reeds bijna 30 leerlingen opgaven. B. en W. stellen dan ook voor de ge vraagde medewerking te verlenen. Na een door de voorzitter gegeven toelichting op een desbetreffende vraag van dhr. den En gelsman wordt het voorstel z. h. st. aange nomen. Herbenoemd worden de volgende leden in de woonruimte-adviescommissie: A. C. Ge luk, C. Ridderhof, J. A. den Engelsman, F. J. Stols en A. Dorst. Goedgekeurd werd de begroting 1956 voor het wezen-armbestuur met een ont vangst- en uitgaafbedrag van 9335,29. Voorlopig vastgesteld werd de gemeente begroting 1956, sluitend voor zover het de gewone dienst betreft met de volgende cij fers: ontv. en uitg. 285.514,33 met een onvoorziene post van 8978,92. Kapitaaldienst 568.527,10, uitgaven en aan ontvangsten 405.978,49, alzo een na delig slot van 162.548,61. Na algemene goedkeuring verklaart de voorzitter te ho pen in het jaar 1.956 deze begroting in een rustige sfeer te mogen uitvoeren. Beschikbaarstelling bedrag per leerling voor het openbaar onderwijs, 39.25, ge concludeerd uit de volgende posten: in standhouding schoolgebouw 1000,aan schaffing leermiddelen 1313,verlich ting, enz. 1500,schoolbibliotheek 50,-, administratiekosten 101,gemiddeld aan tal leerlingen 101. Voor het bijz. lager on derwijs wordt het bedrag per leerling be paald op 29,34, aangezien hiervoor aparte onderhoudskosten worden berekend. Ook bovenstaand voorstel gaat onder de hamer door. GEMEENTEREKENING 1952 Voorgesteld wordt om bovenstaande re kening voorlopig vast te stellen op de vol gende eindcijfers: gewone dienst uitgaven 256.882,55, ontvangsten 240.695,87, na delig saldo 16.186,68. Kapitaaldienst uitg. 410.557,49, ontvangsten 408.827,53, na delig saldo 1729,96. Dhr. den Engelsman zag op deze reke ning een grote achterstallige post. De voorzitter antwoordt dat deze inmid dels belangrijk is verminderd. Weth. Moerland vindt dat een woord van lof voor het secretarie-personeél en in zonderheid voor de burgemeester-secretaris op zijn plaats is voor het vele werk wat hieraan verbonden was. De voorzitter zegt dat het de bedoeling is nog dit jaar de rekening 1953 te ver wezenlijken. HHURVERHOGING GEMEENTEWONINGEN Als gevolg van de wijziging der huurwet moeten ook de gemeentewoningen worden verhuurd. De nieuwe politiewoning komt van 25.75 op 27.05 per maand, de oude van 22,40 op 23,55 per maand en het postkantoor van 61,95 op 65,05 per maand, aldus het voorstel van het dag. be stuur. Dhr. Dorst vindt het jammer dat er bij de oude politiewoning, die nu uitstekend wordt verbeterd aan de achterkant geen tuintje is. Men kan nauwelijks achterom. De voorzitter wil zich voor" het verkrij- qen van enkele meters grond wel in ver binding stellen met dhr. Moerland, welke de grond, die van de gemeente is, daar pacht. Weth. Goedegebuure vindt dat nu de oude politiewoning wordt verbeterd en naar gezegd wordt zeer goed zal worden deze huur afsteekt bij die van de nieuwe politie woning. Het is nog naar de oude toestand berekend. Hij vindt dat te weinig of in zekere zin onbillijk tegenover de huurder van de nieuwe politiewoning. Dhr. Stols is daarvan niet overtuigd. Hij ziet deze verbetering meer als uitgesteld onderhoud. De anderen zien er toch meer verbetering in. Dhr. Dorst vindt dat er ook een schuurtje bij moet komen. Wat kan men nu doen zonder enige bergplaats. Daarmee zijn de leden het wel eens. Besloten wordt om de huur dan ook op te trekken tot die van de nieuwe politie woning en te bekijken of een bergplaats ge zet kan worden plus wat tuingrond aan de achterkant verkregen. Gewijzigd wordt de heffing van opcen ten op de grondbelasting, nl. voor bebouwd van 190 op 60 eh voor onbebouwde eigen dommen van 110 op 30. Deze verlaging wordt zonder hoofdelijke stemmen met vreugde begroet, omdat het financieel ver lies voor de gemeente door het rijk wordt gecompenseerd. DE SUZANNAWEG IN GEMEENTELIJK ONDERHOUD Verbetering van de riolering en bestrating in de Suzannaweg valt onder bestek nr. 4 van het rioleringsplan. Thans kan nog niet worden gezegd wanneer hieraan uitvoering wordt gegeven. Om althans enige verbete ring te krijgen voor de bewoners ligt het in de Bedoeling de daarvoor noodzakelijke werkzaamheden zo spoedig mogelijk te doen aanvangen. Het waterschap St. Annaland is evenwel onderhoudsplichtige. Na over leg is deze instantie evenwel bereid het on derhoud aan de gemeente over te dragen en zal dan per jaar 100,hiervoor aan de gemeente betalen, zijnde het bedrag dat hier voor door het waterschap jaarlijks werd uit getrokken. Voorgesteld wordt dit alzo te doen. Alle leden kunnen zich daarmee ver enigen, zodat ook voor de Suzannaweg voortaan de gemeente in het onderhoud voorziet. Mededelingen. VIJFTIG WONINGEN VOOR KROTOPRUIMING Medegedeeld wordt dat uit het extra contingent woningen voor krotopruiming in het herverkavelingsgebied de minister van wederopbouw en volkshuisvesting op ver zoek van zijn ambtgenoot van landbouw, visserij en voedselvoorziening, aan deze ge meente 50 woningen toegewezen heeft voor krotopruiming, een toewijzing welke in overleg met de herverkavelingscommissie Zeeland zal worden gerealiseerd. Een tweede mededeling is, dat aan de hand van de nieuwe voorschriften is na gegaan of de rampslachtoffers, wier woning is herbouwd, in aanmerking komen voor te gemoetkoming in de grondkosten. Dit blijkt niet het geval te zijn. Een derde mededeling vormde het bericht dat de laagste inschrijver voor de openbare werken riolering en straataanleg) in het uitbreidingsplan onderdeel Cureelanden de firma W. v. Vossen en Zonen bleek te zijn De talrijke raadsverslagen der thoolse gemeenten. De Smerdiekse raad neemt de kleuterschool in eigen beheer Voor St. Annaland kwam er een toewijzing voor vijftig woningen Een raadslid had daar critiek op de werkverdeling en sprak over het werkloosheidsspook Stavenisse houdt vandaag z'n wederopbouwdag De Smerdiekse kleuterschool wordt volgende week geopend. De Oud-Vossemeerse raad koos een nieuwe wethouder en neemt ook deel aan de gemeen schappelijke keuringsdienst U vindt deze week zeker nog meer interessante wetenswaardigheden in de Eendrachtbode. voor 40.540,waaraan het werk is gegund. En tenslotte dat op 22 dezer de aanbeste ding plaats vond van de ambtswoning voor de burgemeester, waarbij de heer J. Vos te Tholen laagste inschrijver was voor 27.220. Dit werk is eveneens gegund. De rijksbijdra ge op deze woning bedraagt circa 13.000.-. Al deze mededelingen worden voor kennis geving aangenomen. RONDVRAAG Dhr. Ridderhof onderstreept het bij de aanvang der vergadering door den Engels man gedane verzoek om de Julianastraat op het eind te verbeteren. Ook de bocht zou er uit moeten. De voorzitter antwoordt dat deze doortrekking inderdaad nog niet afgewerkt is. Dhr. Geluk heeft gezien dat- de jeugd op nieuw op de banken speelde en daarmee niet al te zachtzinnig heeft omgesprongen. De voorzitter zegt dat het de bedoeling is daar een bordje aan te brengen. Ook zijn de hoofden der scholen gevraagd het aan de kinderen door te geven, wat naar de mening van dhr. Stols zeker effect heeft gehad. Dhr. Dorst vindt dat het nogal meevalt op de banken. Voor de winter zullen ze weer opgeborgen worden. Dhr. den Engelsman vraagt hoe het er bij staat met oude schuur van C. Hage. De voorzitter antwoordt dat er opdracht is om ze te slopen. De eigenaar heeft het materiaal er al uitgehaald. Volgende week moet het nu wel gebeuren, het is een alge meen belang. Dhr. Stols zou het op prijs stellen, dat er nachtbranders kwamen op de hoeken van de Nieuwstraat, Tuindorp en Julianastraat. Dit was de bedoeling. Hoe staat het met de riolering in Java, vraagt dhr. Stols. De voorzitter antwoordt dat het bekeken is een voorlopig onderzoek wees uit, dat de toestand daar niet eens zo heel slecht is. Dhr. Stols: Die situatie is zeker niet zo slecht, als het maar droog weer is, maar kijk er eens als het regent, dan is ze wel degelijk slecht. Dhr. Dorst zegt er niet over te kunnen oordelen. Weth. Moerland zegt er onmiddellijk na een donderbui te zijn geweest en dan is het bij de woning van den Haan op het eind erg. Zo erg, dat hij er niet graag zou willen wonen, maar om nu nog een kostbare voor ziening te treffen, terwijl de situatie voor Java toch een anders aspect heeft is mis schien te veel gevraagd. Hij zou den haan adviseren: kom er uit, je kunt nu voordelig bouwen. Dhr. Stols vindt dat geen redenantie. Als een toestand niet deugt, kun je maar niet zeggen: kom er uit en bouw ergens anders. De voorzitter: Wanneer we dit geval zakelijk bekijken, weten we dat Den Haan niet goed woont. De taak van de gemeente is daarvoor een oplossing te zoeken. Wan neer dat mogelijk is door een gunstige finan ciële regeling via het rijk, zouden we daarin zo vlug mogelijk verbetering moeten zien te brengen en moeten onderzoeken of er voor Den Haan financiële mogelijkheden zijn. Dhr. Stols vindt het niet zo gemakkelijk, wanneer je er zelf mee zit. Straks komt er een bui en dan zit den Haan weer in het water. De vraag is nu: valt er direct te verbeteren, dan zeg ik ja. De voorzitter: Toch zullen we de op lossing moeten zien te vinden in nieuwbouw en dit speciale geval op hoger niveau onder de aandacht brengen. Daarmee kan de heer Stols zich verenigen. EEN TWEEDE NOODKREET Nog vraagt de heer Stols de aandacht. Enige maanden geleden, aldus dit raadslid, stond er boven een raadsverslag uit deze gemeente in de Eendrachtbode de kop: een noodkreet over de werkeloosheid. Namens de arbeiders van St. Annaland, ja namens de gehele thoolse samenleving wil ik dezelfde noodkreet thans laten horen. Wat is namelijk het geval Tientallen ar beiders moeten rondkomen in de W.W. met een bedrag van 30 a 40 gulden per week. Ieder jaar hebben we onder normale weers omstandigheden ditzelfde beeld. Wanneer de oogst in het zicht komt wordt het herver- kavelingswerk stilgezet. Geen directe over schakeling, maar 3 a 4 weken van te voren. De arbeiders moeten dan in de W.W. Weer enkele weken 20 gulden minder beuren, dan wanneer ze werken. De seizoenarbeid in de landbouw is na de uienoogst en nog wat werk voorbij. Opnieuw in de W.W. Wach ten tot ze naar elders worden uitgezonden. Het is een toestand, waarbij we als raad dienen stil te staan. Het is een treurige toe stand dat de arbeiders werkeloos worden gezet en dat door een tevoren opgezet plan. ONJUISTE WERKVERDELING Wie is de schuldige Van wie komen die plannen aldus raadslid Stols. In het raadsverslag van Tholen, aldus deze spreker, las ik vorige week hoe daar dhr. v. d. Sande de vraag stelde of er in Tholen industrievestigingskansen waren ge weest, die door ir. Geuze van Poortvliet zou den zijn tegengewerkt. De voorzitter kon daarop geen antwoord geven en wanneer ik U, mijnheer de voorzitter, dezelfde vraag stel, zult U dat ook niet kunnen. Maar ik kan wel een antwoord geven. De arbeiders van ons eiland Tholen moesten, zoals deze winter in sneeuw, ijs en hagel werken in de Scherpenissepolder onder omstandigheden, waarover een boekdeel is te schrijven. Een boek waarvoor maar één titel de juiste zou zijn: Siberië. Wij vragen niet om in de zomer werk loos te zijn en in de winter te moeten wer ken in de polders onder de meest ongunstige omstandigheden, wanneer men nog geen beest buiten laat. En dan is er de trek naar buiten het eiland. Laten we trachten hiér werkgelegen heid te scheppen. De industrie naar Tholen zelf brengen. Drie a vierhonderd arbeiders kunnen op tholen in industrie werken, zonder dat de landbouw hiervan schade zou ondervinden. Het begin van de grote trek is er. Febrieks- arbeid in Oudenbosch, Rotterdam, Breda, Vlaardingen. 13 uur is men van huis voor een 8 urige arbeid. Toen het begin van de herverkaveling voor de deur stond werd er beweerd, dat de werkloosheid zou zijn opgelost voor de eerste vijf jaar. Is dat wel waar Ik bewonder de mensen, die dagelijks per bus zo ver weg gaan arbeiden. Niemand weet echter, wat daarvan terecht moet ko men. Mensen van boven de 50 jaar zijn een hele dag weg om in de fabriek te werken en worden uit het land van Tholen gehaald, waar in feite geen werkloosheid is. Waarom wordt de herverkaveling stop gezet lang voor dat de oogst aanbreekt. Is dat een juiste voorlichting Ik geloof dat het van een grote betekenis kan zijn, wan neer we een commissie vormen, hetzij met alle gemeenten, hetzij dat wij de kat de bel aanbinden, die aandringt op betere werkverdeling, die minder bemoeiingen gaat vragen van het Arbeidsbureau en meer werk in Tholen zelf, die industrialisatiemogelijk heden onderzoekt. Mijnheer de voorzitter, aldus besloot de heer Stols zijn relaas, ik vind dat hiermee niet gewacht moet worden. WAT IS DE OPLOSSING? De voorzitter hierop antwoordend, be gint met te zeggen dat het aspect van de werkgelegenheid een groot probleem is ons eiland. De toepassing van de uitvoering der herverkavelingswerken ligt in handen van anderen dan de gemeentebesturen. Volgens dhr. Stols gaan de belangen van de werk gevers in tegen die van de werknemers. Inderdaad gaan dagelijks enige bussen met arbeiders, waaronder ook uit St. Anna land elders fabrieksarbeid verrichten, oudere mensen die in de landbouw hebben gewerkt en wie het werk niet ligt. U wilt een andere werkverdeling door de herverkaveling, zodat er geen werkloosheid is. Dat is slechts een tijdelijke oplossing. Mijns inziens is dé oplossing het aantrek ken van klein-industrie, als het kon in elke gemeente van ons eiland. Moet dat van elders komen of zijn er ook ter plaatse mo gelijkheden Ik heb gelezen dat het thoolse

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1