WEEKBLQD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FILIPSLAND Loonsverhoging op komsl 3i augustus WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Kantongerecht Tholen. Het Parlementair Overzicht De nieuwe huurverhoging Weerpraatje Ondanks A~ en H-bommen toch een bijzonder fraaie Augustusmaand Regering wil vacantietoeslag verdubbelen Ook drie dagen langer vacantie De Redactie legt U in deze pagina's voor» Eerste behandeling van de zaak tegen een sleepboot kapitein - Overigens voornamelijk (landelijke verkeersovertredingen 11c Jaargang No. 41 26 Augustus 1955 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn Het loonprobleem houdt in deze warme dagen de gemoederen nog geducht bezig. Op 21 Juli j.l. hebben de ministers Suur- hoff, Zijlstra, Staf, De Bruyn en staats secretaris Van Rhijn zich naar de Stich ting van de Arbeid begeven om de wensen van de verschillende werkgevers- en werk nemersorganisaties te horen. De bewindslie den zijn toen tot de ontdekking gekomen, dat die wensen zeer verschillend waren en dat het uiterst moeilijk zou zijn om een be vredigende regeling voor het loonprobleem te vinden. Daar was het N.V.V., dat het liefst een algemene loonronde wenste, naar zijn mening de beste methode om de geste gen welvaart te verdelen. Daar waren ook het C.N.V. en de K.A.B., die zich op het standpunt stelden dat een algemene loons verhoging moet leiden tot prijsstijging, waar door de werknemers in feite nog maar ver der achterop zouden raken. Daar waren ten slotte de werkgevers, die een advies wilden hebben van de Sociaal-Economische Raad over de vraag of een loonsverhoging inder daad wel mogelijk is. De drie organisaties van de werknemers waren daar fel op tegen. Vooral het C.N.V. en de K.A.B., want zij waren van mening, dat per bedrijfstak moet worden bekeken of er een loonsverhoging gegeven kan worden of niet. Met al die verschillende wensen en ver langens zijn de ministers op die 21ste Juli naar huis gegaan, met de belofte het loon- beleid in het Kabinet te bespreken. De Stichting van de Arbeid zou dan van het verloop van die bespreking op de hoogte worden gesteld. Dit is gebeurd en wel Dinsdag jl. Diezelfde ministers zijn weer met de werkgevers- en werknemersorganisaties achter de groene tafel gaan zitten. Alleen minister Staf had zijn plaats moeten ruimen voor zijn collega Mansholt, die de eerste be spreking door vacantie niet kon bijwonen. Het Kabinetsstandpunt schijnt niet verras send te zijn. De prijspolitiek van minister Zijlstra wordt krachtig gesteund. Daarom wil het Kabi net in geen geval een algemene loonsver hoging. Zij heeft dus gekozen voor een be- drijfstaksgewijze loonsverhoging. Maar veel moet men daar maar niet van verwachten, want de ministers bekijken de loonpolitiek op de lange baan. In de loop van 1956 en 1957 moeten belangrijke voorzieningen wor den getroffen. De definitieve ouderdoms voorziening zal dan een feit worden en te vens houdt de regering rekening met een huurverhoging van 25%. Deze zaken moe ten betaald worden. Daarvoor is een loons verhoging noodzakelijk. Maar bovendien staan nog enkele andere gewichtige sociale voorzieningen te wachten, zoals de regeling voor weduwen en wezen en de verbetering van de invaliditeitswet. Het standpunt van de regering is dat reeds nu gespaard moet worden om dit alles de komende jaren te kunnen financieren. Een van de belang rijkste besluiten van het Kabinet is dan ook, dat er breed opgezet SER advies gevraagd zal worden over de economische situatie in de jaren 1955 en 1956. Daarin moet met de huurverhoging en de sociale maatregegelen rekening worden gehouden. Dat komt er op neer, dat er dit jaar geen grote loons verhoging te verwachten is. Maar regeren is ook een kwestie van psychologie. De mi nisters begrijpen wel, dat de arbeiders ook nu van de gestegen welvaart moeten profi teren. Het gaat niet aan hen met een kluitje in het riet te sturen, door voor te spiegelen dat er eind 1956 iets gaat gebeuren. Neen, het staat nu wel vast, dat de welvaart in dit jaar gestegen is met 5% per hoofd van de bevolking. En deze gestegen welvaart moet op de een of andere manier worden verdeeld. De grote moeilijkheid is echter hoe dit moet ge beuren. Een ding moet daarbij voorop staan: ook de kleine, bedrijfstaksgewijze loonronde mag geen prijsstijgingen ten gevolge hebben. De loonsverhoging moet dus uit de winst worden betaald. Er wordt echter lang niet in" alle bedrijfstakken winst gemaakt. En deze overweging leidt automatisch tot de conclusie, dat er slechts dan een loonsver hoging mag worden gegeven, als daarover eenstemmigheid bestaat tussen de werkge vers en de werknemers. Hoe groot mag die loonsverhoging zijn? Ook dat zal de rege ring wel bepalen. Zij zal wel niet meer be dragen dan 3 a 4%. Nu is het lang niet zeker op welke wijze deze loonsverhoging gegeven zal worden. De regering stelt zich op het standpunt, dat de vacantietoeslag mag worden verdubbeld. In plaats van 2% mag dus 4% van het jaarloon worden uit gekeerd, terwijl het aantal vacantiedagen met drie kan worden verlengd. Over deze dingen zouden de onderhandelingen tussen de werkgevers en de werknemers dan mo gen gaan. Verscheidene organisaties, zoals K.A.B. en C.N.V. voelen daar niets voor. Waarom mag alleen maar worden .gespro ken over de secundaire arbeidsvoorwaarden? Als vaststaat dat een loonsverhoging van 3% mogelijk is, moet dat ook tot uiting kunnen komen in de week- of maandsalaris sen. In dit opzicht is het Kabinet vast besloten. Tot nu toe tenminste, Maar het is heel goed mogelijk, dat het standpunt der ministers zal veranderen als de Stichting van de Arbeid zich unaniem op het standpunt stelt, dat de bedrijfstaksgewijze loononderhandelingen ook op de primaire arbeidsvoorwaarden be trekking mogen hebben. Het N.V.V. schijnt daar overigens niet veel voor te voelen. Dit systeem zou niet passen in zijn opvatting over een algemene loonronde. Het wenst zoveel mogelijk te voorkomen, dat een ar beider, in gelijke omstandigheden, in de ene bedrijfstak meer verdient dan in een ander. De andere organisaties hebben daartegen niet zoveel bezwaar. Het zal nog wel enige weken duren voordat de beslissende knoop wordt doorgehakt. Op 2 September a.s. komt de Stichting van de Arbeid weer bijeen. Dan zal zij zich over het regeringsstandpunt moe ten beraden. (Nadruk verboden). (Van onze weerkundige medewerker) Verleden jaar maakten wij een heel slech te zomer mee. Het aantal mooie dagen was te tellen aan de vingers van één hand en echt warm werd het nauwelijks. Het pu bliek wist wel waar dat door kwam. Het waren de in Amerika en Rusland tot ont ploffing gebrachte atoom- en waterstofbom men, die de atmosfeer in de war hadden ge maakt en de hogedrukgebieden met warme subtropische luchtstromingen hadden ver nietigd. Zodoende kregen de depressies met regen, wind en koude de overhand, en de zomers zouden voortaan slecht zijn. Het publiek twijfelde dus niet. Het wist in feite meer dan de weerkundigen, die niet over zoveel gegevens beschikten, dat zij tot po sitieve uitspraken konden komen. De des kundigen hielden zich over het algemeen een beetje op de vlakte, maar achtten het toch wenig waarschijnlijk, dat de bommen met het slechte weer annex zouden zijn. Het KNMI huldigde deze opvatting ook. Men spreekt in De Bilt graag over „treinen", die het weer aanvoeren. Soms stopt zo'n trein plotseling, wat men „blocking" noemt. In de zomer van 1954 stopte de trein telkens zo, dat wij bijna voortdurend een slecht- weer-wagon troffen. Elders op aarde bijv. op het westelijk deel van de Atlantische Oceaan en in Rusland daarentegen stonden de wagen met mooi weer stil. Dit jaar zijn de Westeuropeanen geluk kig. Vooral in Juli en Augustus blijven er telkens wagons met mooi weer in onze om geving staan, waardoor wij een zomer mee maken zoals er in jaren niet is geweest. Het geeft niets of N.S., die nu eenmaal ge brand is op snelheid, tracht de trein met een aantal van de nieuwste electrische locomo tieven weer op gang te krijgen; de natuur steekt er een stokje voor en vindt, dat wij, die in de achter ons liggende jaren zoveel te kort zijn gekomen, nu maar eens flink moeten profiteren. De „man in the Street" staat sprakeloos van dit alles, aanvaardt het mooie weer eigenlijk al weer als „nor maal" en is al lang vergeten, dat hij een jaar geleden de atoom- en waterstofbommen van alles de schuld gaf. Waar deze zomer dan vandaan komt, laat hij wijselijk in het midden... ZEER WARM De Augustusmaand van 1955 lijkt in ver schillende opzichten op die van 1947 en 1944. In eerstgenoemd jaar kwam buitenge woon zonnig en warm weer voor, waarbij verscheidene records sneuvelden. De gemid delde etmaaltemperatuur, die met 19.7 gr. C als record op naam stond van Augustus 1842, werd toen gebroken met 0.1 gr. C. Het record aantal uren zonneschijn, op naam van Mei 1919 met 311,6 uren, werd met 312.8 uren te De Bilt gebroken. Op slechts 2 dagen viel er meer dan 1 mm regen, terwijl er 19 en in Maastricht 24 zomerse dagen werden waargenomen. Augustus 1944 leverde de hoogste tem peraturen op die ooit in ons land zijn voor gekomen. Zelfs de recordzomer van 1947 slaagde er later niet in deze te passeren. Het absolute maximum voor Nederland werd in Augustus 1944 op 38.6 gr. C be paald. Het station, dat deze eer te beurt viel was Warnsveld. In De Bilt kwamen 15, in Maastricht 20 zomerse dagen voor tegen normaal resp. 6 en 9. Aan de hand van eep groot aantal waar nemingen kan worden vastgesteld, dat Juni en Juli gemiddeld beter als vacantiemaand uit de bus komen dan Augustus. Meestal viert Pluvius hoogtij in de achtste maand van het jaar. Dit jaar is dat anders en zul len èn vacantiegangers en de oogstende boeren (wanneer er tenminste niet een al te grote klink in de kabel komt, wat wij niet verwachten) zo dadelijk terug kunnen zien op een maand, die veel zonneschijn, warmte en betrekkelijk weinig regen bracht. Moge lijk is men in een gebied ten oosten van de stad Groningen (waar op Vrijdag 19 Augustus een onverwacht sterke regen viel; Eelde 54 mm.) wel een enigszins andere mening toegedaan, maar plegen uitzon deringen de regel niet te bevestigen (Nadruk verboden). Teruggetrokken in de stille beslotenheid van het paleis „Het Loo" hoopt de Moeder des Lands, prinses Wilhelmina, haar Vijf en zeventigste verjaardag te gedenken. Van deze driekwart eeuw heeft zij vijftig jaar haar volk, dat haar zo dierbaar is, geleid en vaak in kommervolle omstandigheden. Thans geniet zij van de rust en de stilte, die wij haar van harte gunnen. Dat het haar gegeven moge zijn nog vele jaren temidden van haar volk te mogen vertoeven, is onze innigste wens. Op een enkel onderdeel na zal de wet tot wijziging van de huurwet op 1 Sept. 1955 in werking treden. Wij menen er daarom goed aan te doen onze lezers in gro te lijnen in te lichten over de werking van deze wet. De huurprijs van een zelfstandige woning welke voor 27 December 1940 tot stand is gekomen, wordt verhoogd met 5 procent. Dit geld ook voor woningen, welke tussen 27 Dec. 1940 en 5 Mei 1945 tot stand zijn gekomen en waarvan de huurprijs voor 1 Sept. 1955 nader is vastgesteld door de Minister van Wederopbouw en Volkshuis vesting. Dat zijn de woningen, waarvan de huurprijs is opgetrokken tot het niveau, waarop de huurprijs van vóóroorlogse ver gelijkbaar gebouwd onroerend goed na de twee vorige huurverhogingen is gelegen. Uitgangspunt van de huurverhoging is de huurprijs op 31 Augustus 1955, d.w.z. de huurprijs welke op die datum wettelijk verschuldigd is. dus niet de in werkelijkheid betaalde huurprijs, indien deze hoger mocht zijn. Deze huurverhoging doorbreekt de be staande contracten, zij geschiedt dus als het ware automatisch. HUURBESTANDDELEN DIE NIET VERHOOGD WORDEN Indien in de huurprijs op 31 Aug. 1955 een bedrag beegrepen is wegens verbou wing, een vernieuwing van de centrale voor zieningen of wegens het aanbrengen van De Moeder des Vaderlands" 75 jaar Weer een loonsverhoging De [raaie zomer Te land en ter zee: verkeersovertreê Hendrik houdt er mee op De nieuwe huurverhoging Lezers namen de pen op Erkent U ookdat het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt HUURVERLAGING VAN KROTWONINGEN De wijzigingswet handhaaft de bestaande regel, dat de huurprijs van een onbewoon baar verklaarde woning gelijk is aan de huurprijs op 31 Dec. 1950. Deze regel komt practisch hierop neer, dat de huurprijs van zo'n woning gelijk is aan de vooroorlogse huurprijs. De wijzigingswet machtigt de Minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting om ge noemde regel ook van toepassing te verkla ren op een woning, welke hoewel niet onbewoonbaar verklaard naar zijn oor deel ongeschikt is ter bewoning en niet door 't aanbrengen van verbeteringen in bewoon bare staat kan worden gebracht. De Minis ter kan dus de huurprijs van een dergelijke woning tot de vooroorlogse huurprijs verla gen en daarmee de drie huurverhogingen van resp. 1 Jan. 195.1, 1 Jan. 1954 en 1 Sept. 1955 ongedaan maken. Bij de toepassing van deze. ingrijpende huurverlaging is de Minister echter gebonden aan de regelen, welke nog door de Kroon bij algemene maat regel van bestuur vastgesteld moeten wor den. HUURVERLAGING WEGENS SLECHT ONDERHOUD Evenals bij de behandeling van de vorige huurverhoging is er ook nu weer veel ge sproken over de slechte staat van onderhoud waarin vele huizen verkeren. De nieuwe huurverhoging van 5 procent zou alleen mogen toekomen aan die eigenaren, die hun huizen behoorlijk onderhouden, aldus werd vrij algemeen betoogd. Wij vrezen, dat bij vele huurders van slecht onderhouden huizen de illusie gewekt is, dat zij de nieuwe huur verhoging niet zullen behoeven te betalen Ter voorkoming van verdere teleurstelling zij hier daarom uitdrukkelijk vermeld, dat de huurverhoging ook ten aanzien van Verwaarloosde woningen automatisch op 1 September 1955 ingaat. Wel zal de huurprijs van zo'n woning op verzoek van de huurder later weer ver laagd kunnen worden tot de huurprijs van 31 Augustus 1955, indien de woning als gevolg van verwaarlozing door de verhuur der kennelijk niet voldoet aan de eisen, wel ke daarvan in verband met instandhouding verbeteringen of technische voorzieningen, wordt de huurverhoging van 5 procent niet over dat bedrag berekend. Hetzelfde geldt ook, indien de betalingsverplichting van de huurder een vergoeding bevat voor de leve ring van water, gas of electriciteit of voor het gebruik van meubelen of stoffering. VOORBEELD I De huurprijs van een woning bedraagt op 31 Aug. 1955 106.per maand. In deze prijs is f 6.begrepen wegens door de verhuurder aangebrachte verbeteringen. De huurprijs van 106,wordt nu eerst verminderd met genoemde 6,Het ever- blijvende bedrag van 100,wordt met 5 procent van 100,is f 5,verhoogd. Wij krijgen dan 105.Hierbij komt dan weer het bedrag van ƒ6.wegens aange brachte verbeteringen. De nieuwe huurprijs wordt dus 111. VOORBEELD II De huurprijs van een woning bedraagt op 31 Aug. 1955 8.55 per week. Hierin is 0.35 begrepen wegens waterlevering. Deze 0.35 treken we van het bedrag van 8.55 af. Blijft over 8.20. Dit bedrag ver hogen we met 5 procent is ƒ0.41. Wij komen dan tot ƒ8.61. Hierbij tellen we weer 0.35 (water) op. Wij krijgen dan 8.96. Dit bedrag wordt naar boven afgerond tot een veevoed van 5 cent. De nieuwe huur wordt dus ƒ9. en bewoonbaarheid redelijkerwijze kunnen worden gesteld. Dit onderdeel van de wijzigingswet treedt niet zonder meer op 1 September 1955 in werking. De bepaling van het tijdstip, waarop dit onderdeel in werking zal tre den, is overgelaten aan de beslissing van de Kroon. In elk geval zullen eerst nog diverse zaken bij algemene maatregel van bestuur geregeld moeten worden, zoals de wijze, waarop een huurverlaging, als hier bedoeld, tot stand zal kunnen komen. Ook moet de Minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting nog richtlijnen vaststellen, welke in acht genomen zullen moeten wor den bij het nemen van een beslissing ten aanzien van een verzoek om huurverlaging. HUURVERHOGING VAN BEDRIJFSPANDEN Bedrijfspand in de zin van de Huurwet is: een gebouwd onroerend goed, waarvan ten minste 40% van het totale vloeroppervlak voor bedrijfdoeleinden wordt gebruikt, als mede een winkelwoning. Evenals bij de huurverhoging van 1 Jan. 1954 worden ook thans de huren van be drijfspanden niet automatisch verhoogd. Hier kan een huurverhoging alleen door een overeenkomst tussen verhuurder en huur der tot stand komen. De wijzigingswet be paalt slechts, dat een eventuele nieuwe huur prijs niet boven een zeker maximum mag liggen. Dit maximum is de huurprijs, wel ke op 31 Augustus 1955 ten hoogste over eengekomen mocht zijn, vermeerderd met 5%. Bij de huurverhoging van 1 Januari 1954 mocht de huurprijs van een bedrijfs pand verhoogd worden met ten hoogste 17, 20, 23, 26 of 29%, al naar gelang van de klasse der gemeente, waarin het pand ge legen was. Deze maximum huurprijs wordt nu weer verhoogd met 5% daarvan. Indien de huurverhoging van 1 Januari 1954 ten aanzien van een bepaald bedrijfs pand achterwege is gebleven, moet die huurverhoging toch toegepast worden voor de berekening van een maximum huurprijs. Het maakt dus voor de berekening van de nieuwe maximum huurprijs geen verschil, of de huurverhoging van 1 Januari 1954 al dan niet op 31 Augustus 1955 reeds toe passing heeft gevonden. Mr. C. A. Baron Bentinck. V. P. te Oud-Vossemeer wa weggereden was in vorige zitting aangehouden om ge tuige v. P. te horen. Deze verklaarde thans dat hij geen geopend portier had gezien, toen hij was ingestapt en weggereden. Hij kon dan ook niet zeggen wie het portier wel geopend had. De Ambtenaar zag daarna in deze zaak geen bewijzen en verzocht vrijspraak. Ook deze derde Vrijdag van de maand was er in de Thoolse raadszaal zitting van de Kantonrechter en er waren heel wat zaakjes te verhandelen. Sommige daar van werden bij verstek veroordeeld of aan gehouden, zoals de zaak tegen de 32-jarige sleepbootkapitein E. de J. te Rotterdam, welke op 9 Maart jl. met de sleepboot „Joba" de Witte tonnenvleien bij Stavenisse had gesneden, varend in de richting Dordrecht en daarbij in botsing was ge komen met een tegemoet komende sleep. In de buurt lag op dat ogenblik ook een zandzuiger. Ook had verd. niet gereageerd op een volgens getuige S. de 46-jarige sleepbootkapitein van de aangevaren „Hati" tot driemaal toe gegeven sein. De Rechter wees er op, hoe tijdens deze aanvaring enorm veel schade is ontstaan, die in de duizenden loopt. Verdachte verklaarde rechtdoor gevaren te zijn om vrij de tonnenvleien te kunnen ingaan en geen tijd te hebben gehad om een antwoordsein te geven. De snelheid be droeg zo rond de 9 km per uur. Als ge tuige was mede gedagvaard de wachtmees ter-bootsman P. V. uit Wemeldinge die destijds proces-verbaal had opgemaakt. Ver dediger was mr. A. S. Nolst Trenité te Rotterdam. Teneinde nog drie andere ge tuigen te horen werd de zaak uitgesteld tot 16 September a.s. F. B. te Tholen had op een verboden perceel gevist. De opzichter der visserijpol. F. J. S. trad hierbij als getuige op. Ver dachte verklaarde dat het per ongeluk was gegaan en de getuige gaf toe dat het hier wel een moeilijke situatie was. Rekening houdend met de omstandigheden werd het 75,of 15 d. De uitspraak was conform deze eis. Het geval P. K. B. te Tholen, die een portier had geopend terwijl de auto van Voor P. v. 't H. uit Poortvliet kwam zijn echtgenote voor de groene tafel om terecht te staan voor een overtreding van de leer plichtwet. Rekening houdend met het zeer ongelukkig gezin werd verd. een boete op gelegd van 5, M. J. B. te St. Maartensdijk had bij het in de Kaaistraat aldaar linksaf te slaan geen richting aangegeven, terwijl hij op een brommer reed. Verdachte beweerde dat hij met zijn voet de richting had aange duid, omdat hij zijn handen niet van het gas kon loslaten. Dat kon de Rechter even wel niet nemen en een boete van 10, of 5 dagen na een eis van 12,was het gevolg van deze voetaangeving. De 39-jarige B. W. B., garnalenvisser te Tholen had de leerplichtwet ook over treden door zijn zoon te laten verzuimen. Verdachte voerde aan, dat zijn zoon 1 April 8 jaar op school ging en meende dan ook dat hij niet meer leerplichtig was. De Rechter wees er op, dat het leerjaar nu pas 1 September eindigde. Mede omdat B. hiervoor al eerder terecht had gestaan werd het een boete van 40,of 8 d. h. De 24-jarige smidsknecht C. J. J. te Poortvliet beging een verkeersovertreding, toen hij bij de kruising Molenstraat-Lange- straat aldaar kwam en een van links ko mend voertuig geen voorrang gaf, terwijl hij zelf op de brommer reed. Het liep alleen met wat materiele schade af, maar de

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1