WEEKBLQD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FILIPSLAND
Loonsverhoging op komsl
3i augustus
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Kantongerecht Tholen.
Het Parlementair Overzicht
De nieuwe huurverhoging
Weerpraatje
Ondanks A~ en H-bommen toch een
bijzonder fraaie Augustusmaand
Regering wil vacantietoeslag verdubbelen
Ook drie dagen langer vacantie
De Redactie legt U in deze pagina's voor»
Eerste behandeling van de zaak tegen een sleepboot
kapitein - Overigens voornamelijk (landelijke
verkeersovertredingen
11c Jaargang No. 41
26 Augustus 1955
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
Het loonprobleem houdt in deze warme
dagen de gemoederen nog geducht bezig.
Op 21 Juli j.l. hebben de ministers Suur-
hoff, Zijlstra, Staf, De Bruyn en staats
secretaris Van Rhijn zich naar de Stich
ting van de Arbeid begeven om de wensen
van de verschillende werkgevers- en werk
nemersorganisaties te horen. De bewindslie
den zijn toen tot de ontdekking gekomen,
dat die wensen zeer verschillend waren en
dat het uiterst moeilijk zou zijn om een be
vredigende regeling voor het loonprobleem
te vinden. Daar was het N.V.V., dat het
liefst een algemene loonronde wenste, naar
zijn mening de beste methode om de geste
gen welvaart te verdelen. Daar waren ook
het C.N.V. en de K.A.B., die zich op het
standpunt stelden dat een algemene loons
verhoging moet leiden tot prijsstijging, waar
door de werknemers in feite nog maar ver
der achterop zouden raken. Daar waren ten
slotte de werkgevers, die een advies wilden
hebben van de Sociaal-Economische Raad
over de vraag of een loonsverhoging inder
daad wel mogelijk is. De drie organisaties
van de werknemers waren daar fel op tegen.
Vooral het C.N.V. en de K.A.B., want zij
waren van mening, dat per bedrijfstak moet
worden bekeken of er een loonsverhoging
gegeven kan worden of niet.
Met al die verschillende wensen en ver
langens zijn de ministers op die 21ste Juli
naar huis gegaan, met de belofte het loon-
beleid in het Kabinet te bespreken. De
Stichting van de Arbeid zou dan van het
verloop van die bespreking op de hoogte
worden gesteld. Dit is gebeurd en wel
Dinsdag jl. Diezelfde ministers zijn weer met
de werkgevers- en werknemersorganisaties
achter de groene tafel gaan zitten. Alleen
minister Staf had zijn plaats moeten ruimen
voor zijn collega Mansholt, die de eerste be
spreking door vacantie niet kon bijwonen.
Het Kabinetsstandpunt schijnt niet verras
send te zijn.
De prijspolitiek van minister Zijlstra wordt
krachtig gesteund. Daarom wil het Kabi
net in geen geval een algemene loonsver
hoging. Zij heeft dus gekozen voor een be-
drijfstaksgewijze loonsverhoging. Maar veel
moet men daar maar niet van verwachten,
want de ministers bekijken de loonpolitiek
op de lange baan. In de loop van 1956 en
1957 moeten belangrijke voorzieningen wor
den getroffen. De definitieve ouderdoms
voorziening zal dan een feit worden en te
vens houdt de regering rekening met een
huurverhoging van 25%. Deze zaken moe
ten betaald worden. Daarvoor is een loons
verhoging noodzakelijk. Maar bovendien
staan nog enkele andere gewichtige sociale
voorzieningen te wachten, zoals de regeling
voor weduwen en wezen en de verbetering
van de invaliditeitswet. Het standpunt van
de regering is dat reeds nu gespaard moet
worden om dit alles de komende jaren te
kunnen financieren. Een van de belang
rijkste besluiten van het Kabinet is dan ook,
dat er breed opgezet SER advies gevraagd
zal worden over de economische situatie in
de jaren 1955 en 1956. Daarin moet met de
huurverhoging en de sociale maatregegelen
rekening worden gehouden. Dat komt er
op neer, dat er dit jaar geen grote loons
verhoging te verwachten is. Maar regeren
is ook een kwestie van psychologie. De mi
nisters begrijpen wel, dat de arbeiders ook
nu van de gestegen welvaart moeten profi
teren. Het gaat niet aan hen met een kluitje
in het riet te sturen, door voor te spiegelen
dat er eind 1956 iets gaat gebeuren. Neen,
het staat nu wel vast, dat de welvaart in
dit jaar gestegen is met 5% per hoofd van
de bevolking.
En deze gestegen welvaart moet op de
een of andere manier worden verdeeld. De
grote moeilijkheid is echter hoe dit moet ge
beuren. Een ding moet daarbij voorop staan:
ook de kleine, bedrijfstaksgewijze loonronde
mag geen prijsstijgingen ten gevolge hebben.
De loonsverhoging moet dus uit de winst
worden betaald. Er wordt echter lang niet
in" alle bedrijfstakken winst gemaakt. En
deze overweging leidt automatisch tot de
conclusie, dat er slechts dan een loonsver
hoging mag worden gegeven, als daarover
eenstemmigheid bestaat tussen de werkge
vers en de werknemers. Hoe groot mag die
loonsverhoging zijn? Ook dat zal de rege
ring wel bepalen. Zij zal wel niet meer be
dragen dan 3 a 4%. Nu is het lang niet
zeker op welke wijze deze loonsverhoging
gegeven zal worden. De regering stelt zich
op het standpunt, dat de vacantietoeslag
mag worden verdubbeld. In plaats van 2%
mag dus 4% van het jaarloon worden uit
gekeerd, terwijl het aantal vacantiedagen
met drie kan worden verlengd. Over deze
dingen zouden de onderhandelingen tussen
de werkgevers en de werknemers dan mo
gen gaan. Verscheidene organisaties, zoals
K.A.B. en C.N.V. voelen daar niets voor.
Waarom mag alleen maar worden .gespro
ken over de secundaire arbeidsvoorwaarden?
Als vaststaat dat een loonsverhoging van
3% mogelijk is, moet dat ook tot uiting
kunnen komen in de week- of maandsalaris
sen.
In dit opzicht is het Kabinet vast besloten.
Tot nu toe tenminste, Maar het is heel goed
mogelijk, dat het standpunt der ministers zal
veranderen als de Stichting van de Arbeid
zich unaniem op het standpunt stelt, dat de
bedrijfstaksgewijze loononderhandelingen
ook op de primaire arbeidsvoorwaarden be
trekking mogen hebben. Het N.V.V. schijnt
daar overigens niet veel voor te voelen. Dit
systeem zou niet passen in zijn opvatting
over een algemene loonronde. Het wenst
zoveel mogelijk te voorkomen, dat een ar
beider, in gelijke omstandigheden, in de ene
bedrijfstak meer verdient dan in een ander.
De andere organisaties hebben daartegen
niet zoveel bezwaar. Het zal nog wel enige
weken duren voordat de beslissende knoop
wordt doorgehakt. Op 2 September a.s. komt
de Stichting van de Arbeid weer bijeen. Dan
zal zij zich over het regeringsstandpunt moe
ten beraden.
(Nadruk verboden).
(Van onze weerkundige medewerker)
Verleden jaar maakten wij een heel slech
te zomer mee. Het aantal mooie dagen was
te tellen aan de vingers van één hand en
echt warm werd het nauwelijks. Het pu
bliek wist wel waar dat door kwam. Het
waren de in Amerika en Rusland tot ont
ploffing gebrachte atoom- en waterstofbom
men, die de atmosfeer in de war hadden ge
maakt en de hogedrukgebieden met warme
subtropische luchtstromingen hadden ver
nietigd. Zodoende kregen de depressies met
regen, wind en koude de overhand, en
de zomers zouden voortaan slecht zijn. Het
publiek twijfelde dus niet. Het wist in feite
meer dan de weerkundigen, die niet over
zoveel gegevens beschikten, dat zij tot po
sitieve uitspraken konden komen. De des
kundigen hielden zich over het algemeen
een beetje op de vlakte, maar achtten het
toch wenig waarschijnlijk, dat de bommen
met het slechte weer annex zouden zijn. Het
KNMI huldigde deze opvatting ook. Men
spreekt in De Bilt graag over „treinen",
die het weer aanvoeren. Soms stopt zo'n
trein plotseling, wat men „blocking" noemt.
In de zomer van 1954 stopte de trein telkens
zo, dat wij bijna voortdurend een slecht-
weer-wagon troffen. Elders op aarde bijv.
op het westelijk deel van de Atlantische
Oceaan en in Rusland daarentegen stonden
de wagen met mooi weer stil.
Dit jaar zijn de Westeuropeanen geluk
kig. Vooral in Juli en Augustus blijven er
telkens wagons met mooi weer in onze om
geving staan, waardoor wij een zomer mee
maken zoals er in jaren niet is geweest.
Het geeft niets of N.S., die nu eenmaal ge
brand is op snelheid, tracht de trein met een
aantal van de nieuwste electrische locomo
tieven weer op gang te krijgen; de natuur
steekt er een stokje voor en vindt, dat wij,
die in de achter ons liggende jaren zoveel
te kort zijn gekomen, nu maar eens flink
moeten profiteren. De „man in the Street"
staat sprakeloos van dit alles, aanvaardt
het mooie weer eigenlijk al weer als „nor
maal" en is al lang vergeten, dat hij een
jaar geleden de atoom- en waterstofbommen
van alles de schuld gaf. Waar deze zomer
dan vandaan komt, laat hij wijselijk in het
midden...
ZEER WARM
De Augustusmaand van 1955 lijkt in ver
schillende opzichten op die van 1947 en
1944. In eerstgenoemd jaar kwam buitenge
woon zonnig en warm weer voor, waarbij
verscheidene records sneuvelden. De gemid
delde etmaaltemperatuur, die met 19.7 gr. C
als record op naam stond van Augustus
1842, werd toen gebroken met 0.1 gr. C.
Het record aantal uren zonneschijn, op
naam van Mei 1919 met 311,6 uren, werd
met 312.8 uren te De Bilt gebroken. Op
slechts 2 dagen viel er meer dan 1 mm
regen, terwijl er 19 en in Maastricht 24
zomerse dagen werden waargenomen.
Augustus 1944 leverde de hoogste tem
peraturen op die ooit in ons land zijn voor
gekomen. Zelfs de recordzomer van 1947
slaagde er later niet in deze te passeren.
Het absolute maximum voor Nederland
werd in Augustus 1944 op 38.6 gr. C be
paald. Het station, dat deze eer te beurt
viel was Warnsveld. In De Bilt kwamen
15, in Maastricht 20 zomerse dagen voor
tegen normaal resp. 6 en 9.
Aan de hand van eep groot aantal waar
nemingen kan worden vastgesteld, dat Juni
en Juli gemiddeld beter als vacantiemaand
uit de bus komen dan Augustus. Meestal
viert Pluvius hoogtij in de achtste maand
van het jaar. Dit jaar is dat anders en zul
len èn vacantiegangers en de oogstende
boeren (wanneer er tenminste niet een al te
grote klink in de kabel komt, wat wij niet
verwachten) zo dadelijk terug kunnen zien
op een maand, die veel zonneschijn, warmte
en betrekkelijk weinig regen bracht. Moge
lijk is men in een gebied ten oosten van
de stad Groningen (waar op Vrijdag 19
Augustus een onverwacht sterke regen viel;
Eelde 54 mm.) wel een enigszins andere
mening toegedaan, maar plegen uitzon
deringen de regel niet te bevestigen
(Nadruk verboden).
Teruggetrokken in de stille beslotenheid van het paleis „Het Loo"
hoopt de Moeder des Lands, prinses Wilhelmina, haar Vijf en
zeventigste verjaardag te gedenken. Van deze driekwart eeuw heeft
zij vijftig jaar haar volk, dat haar zo dierbaar is, geleid en vaak
in kommervolle omstandigheden. Thans geniet zij van de rust en de
stilte, die wij haar van harte gunnen.
Dat het haar gegeven moge zijn nog vele jaren temidden van haar
volk te mogen vertoeven, is onze innigste wens.
Op een enkel onderdeel na zal de wet
tot wijziging van de huurwet op 1 Sept.
1955 in werking treden. Wij menen er
daarom goed aan te doen onze lezers in gro
te lijnen in te lichten over de werking van
deze wet.
De huurprijs van een zelfstandige woning
welke voor 27 December 1940 tot stand is
gekomen, wordt verhoogd met 5 procent.
Dit geld ook voor woningen, welke tussen
27 Dec. 1940 en 5 Mei 1945 tot stand zijn
gekomen en waarvan de huurprijs voor 1
Sept. 1955 nader is vastgesteld door de
Minister van Wederopbouw en Volkshuis
vesting. Dat zijn de woningen, waarvan de
huurprijs is opgetrokken tot het niveau,
waarop de huurprijs van vóóroorlogse ver
gelijkbaar gebouwd onroerend goed na de
twee vorige huurverhogingen is gelegen.
Uitgangspunt van de huurverhoging is
de huurprijs op 31 Augustus 1955, d.w.z.
de huurprijs welke op die datum wettelijk
verschuldigd is. dus niet de in werkelijkheid
betaalde huurprijs, indien deze hoger mocht
zijn.
Deze huurverhoging doorbreekt de be
staande contracten, zij geschiedt dus als
het ware automatisch.
HUURBESTANDDELEN
DIE NIET VERHOOGD WORDEN
Indien in de huurprijs op 31 Aug. 1955
een bedrag beegrepen is wegens verbou
wing, een vernieuwing van de centrale voor
zieningen of wegens het aanbrengen van
De Moeder des Vaderlands" 75 jaar
Weer een loonsverhoging
De [raaie zomer
Te land en ter zee: verkeersovertreê
Hendrik houdt er mee op
De nieuwe huurverhoging
Lezers namen de pen op
Erkent U ookdat het geweten spreekt,
maar het eigenbelang schreeuwt
HUURVERLAGING
VAN KROTWONINGEN
De wijzigingswet handhaaft de bestaande
regel, dat de huurprijs van een onbewoon
baar verklaarde woning gelijk is aan de
huurprijs op 31 Dec. 1950. Deze regel komt
practisch hierop neer, dat de huurprijs van
zo'n woning gelijk is aan de vooroorlogse
huurprijs.
De wijzigingswet machtigt de Minister van
Wederopbouw en Volkshuisvesting om ge
noemde regel ook van toepassing te verkla
ren op een woning, welke hoewel niet
onbewoonbaar verklaard naar zijn oor
deel ongeschikt is ter bewoning en niet door
't aanbrengen van verbeteringen in bewoon
bare staat kan worden gebracht. De Minis
ter kan dus de huurprijs van een dergelijke
woning tot de vooroorlogse huurprijs verla
gen en daarmee de drie huurverhogingen
van resp. 1 Jan. 195.1, 1 Jan. 1954 en 1 Sept.
1955 ongedaan maken. Bij de toepassing
van deze. ingrijpende huurverlaging is de
Minister echter gebonden aan de regelen,
welke nog door de Kroon bij algemene maat
regel van bestuur vastgesteld moeten wor
den.
HUURVERLAGING
WEGENS SLECHT ONDERHOUD
Evenals bij de behandeling van de vorige
huurverhoging is er ook nu weer veel ge
sproken over de slechte staat van onderhoud
waarin vele huizen verkeren. De nieuwe
huurverhoging van 5 procent zou alleen
mogen toekomen aan die eigenaren, die hun
huizen behoorlijk onderhouden, aldus werd
vrij algemeen betoogd. Wij vrezen, dat bij
vele huurders van slecht onderhouden huizen
de illusie gewekt is, dat zij de nieuwe huur
verhoging niet zullen behoeven te betalen
Ter voorkoming van verdere teleurstelling
zij hier daarom uitdrukkelijk vermeld, dat de
huurverhoging ook ten aanzien van
Verwaarloosde woningen automatisch op
1 September 1955 ingaat.
Wel zal de huurprijs van zo'n woning
op verzoek van de huurder later weer ver
laagd kunnen worden tot de huurprijs van
31 Augustus 1955, indien de woning als
gevolg van verwaarlozing door de verhuur
der kennelijk niet voldoet aan de eisen, wel
ke daarvan in verband met instandhouding
verbeteringen of technische voorzieningen,
wordt de huurverhoging van 5 procent niet
over dat bedrag berekend. Hetzelfde geldt
ook, indien de betalingsverplichting van de
huurder een vergoeding bevat voor de leve
ring van water, gas of electriciteit of voor
het gebruik van meubelen of stoffering.
VOORBEELD I
De huurprijs van een woning bedraagt
op 31 Aug. 1955 106.per maand. In
deze prijs is f 6.begrepen wegens door
de verhuurder aangebrachte verbeteringen.
De huurprijs van 106,wordt nu eerst
verminderd met genoemde 6,Het ever-
blijvende bedrag van 100,wordt met
5 procent van 100,is f 5,verhoogd.
Wij krijgen dan 105.Hierbij komt dan
weer het bedrag van ƒ6.wegens aange
brachte verbeteringen. De nieuwe huurprijs
wordt dus 111.
VOORBEELD II
De huurprijs van een woning bedraagt
op 31 Aug. 1955 8.55 per week. Hierin
is 0.35 begrepen wegens waterlevering.
Deze 0.35 treken we van het bedrag van
8.55 af. Blijft over 8.20. Dit bedrag ver
hogen we met 5 procent is ƒ0.41. Wij
komen dan tot ƒ8.61. Hierbij tellen we weer
0.35 (water) op. Wij krijgen dan 8.96.
Dit bedrag wordt naar boven afgerond tot
een veevoed van 5 cent. De nieuwe huur
wordt dus ƒ9.
en bewoonbaarheid redelijkerwijze kunnen
worden gesteld.
Dit onderdeel van de wijzigingswet treedt
niet zonder meer op 1 September 1955 in
werking. De bepaling van het tijdstip,
waarop dit onderdeel in werking zal tre
den, is overgelaten aan de beslissing van
de Kroon. In elk geval zullen eerst nog
diverse zaken bij algemene maatregel van
bestuur geregeld moeten worden, zoals de
wijze, waarop een huurverlaging, als hier
bedoeld, tot stand zal kunnen komen. Ook
moet de Minister van Wederopbouw en
Volkshuisvesting nog richtlijnen vaststellen,
welke in acht genomen zullen moeten wor
den bij het nemen van een beslissing ten
aanzien van een verzoek om huurverlaging.
HUURVERHOGING VAN
BEDRIJFSPANDEN
Bedrijfspand in de zin van de Huurwet is:
een gebouwd onroerend goed, waarvan ten
minste 40% van het totale vloeroppervlak
voor bedrijfdoeleinden wordt gebruikt, als
mede een winkelwoning.
Evenals bij de huurverhoging van 1 Jan.
1954 worden ook thans de huren van be
drijfspanden niet automatisch verhoogd.
Hier kan een huurverhoging alleen door een
overeenkomst tussen verhuurder en huur
der tot stand komen. De wijzigingswet be
paalt slechts, dat een eventuele nieuwe huur
prijs niet boven een zeker maximum mag
liggen. Dit maximum is de huurprijs, wel
ke op 31 Augustus 1955 ten hoogste over
eengekomen mocht zijn, vermeerderd met
5%. Bij de huurverhoging van 1 Januari
1954 mocht de huurprijs van een bedrijfs
pand verhoogd worden met ten hoogste 17,
20, 23, 26 of 29%, al naar gelang van de
klasse der gemeente, waarin het pand ge
legen was. Deze maximum huurprijs wordt
nu weer verhoogd met 5% daarvan.
Indien de huurverhoging van 1 Januari
1954 ten aanzien van een bepaald bedrijfs
pand achterwege is gebleven, moet die
huurverhoging toch toegepast worden voor
de berekening van een maximum huurprijs.
Het maakt dus voor de berekening van de
nieuwe maximum huurprijs geen verschil,
of de huurverhoging van 1 Januari 1954 al
dan niet op 31 Augustus 1955 reeds toe
passing heeft gevonden.
Mr. C. A. Baron Bentinck.
V. P. te Oud-Vossemeer wa weggereden
was in vorige zitting aangehouden om ge
tuige v. P. te horen. Deze verklaarde thans
dat hij geen geopend portier had gezien,
toen hij was ingestapt en weggereden. Hij
kon dan ook niet zeggen wie het portier
wel geopend had.
De Ambtenaar zag daarna in deze zaak
geen bewijzen en verzocht vrijspraak.
Ook deze derde Vrijdag van de maand
was er in de Thoolse raadszaal zitting
van de Kantonrechter en er waren heel
wat zaakjes te verhandelen. Sommige daar
van werden bij verstek veroordeeld of aan
gehouden, zoals de zaak tegen de 32-jarige
sleepbootkapitein E. de J. te Rotterdam,
welke op 9 Maart jl. met de sleepboot
„Joba" de Witte tonnenvleien bij Stavenisse
had gesneden, varend in de richting
Dordrecht en daarbij in botsing was ge
komen met een tegemoet komende sleep.
In de buurt lag op dat ogenblik ook een
zandzuiger. Ook had verd. niet gereageerd
op een volgens getuige S. de 46-jarige
sleepbootkapitein van de aangevaren „Hati"
tot driemaal toe gegeven sein.
De Rechter wees er op, hoe tijdens deze
aanvaring enorm veel schade is ontstaan,
die in de duizenden loopt.
Verdachte verklaarde rechtdoor gevaren
te zijn om vrij de tonnenvleien te kunnen
ingaan en geen tijd te hebben gehad om
een antwoordsein te geven. De snelheid be
droeg zo rond de 9 km per uur. Als ge
tuige was mede gedagvaard de wachtmees
ter-bootsman P. V. uit Wemeldinge die
destijds proces-verbaal had opgemaakt. Ver
dediger was mr. A. S. Nolst Trenité te
Rotterdam. Teneinde nog drie andere ge
tuigen te horen werd de zaak uitgesteld
tot 16 September a.s.
F. B. te Tholen had op een verboden
perceel gevist. De opzichter der visserijpol.
F. J. S. trad hierbij als getuige op. Ver
dachte verklaarde dat het per ongeluk was
gegaan en de getuige gaf toe dat het hier
wel een moeilijke situatie was. Rekening
houdend met de omstandigheden werd het
75,of 15 d. De uitspraak was conform
deze eis.
Het geval P. K. B. te Tholen, die een
portier had geopend terwijl de auto van
Voor P. v. 't H. uit Poortvliet kwam zijn
echtgenote voor de groene tafel om terecht
te staan voor een overtreding van de leer
plichtwet. Rekening houdend met het zeer
ongelukkig gezin werd verd. een boete op
gelegd van 5,
M. J. B. te St. Maartensdijk had bij het
in de Kaaistraat aldaar linksaf te slaan
geen richting aangegeven, terwijl hij op
een brommer reed. Verdachte beweerde dat
hij met zijn voet de richting had aange
duid, omdat hij zijn handen niet van het
gas kon loslaten. Dat kon de Rechter even
wel niet nemen en een boete van 10,
of 5 dagen na een eis van 12,was
het gevolg van deze voetaangeving.
De 39-jarige B. W. B., garnalenvisser
te Tholen had de leerplichtwet ook over
treden door zijn zoon te laten verzuimen.
Verdachte voerde aan, dat zijn zoon 1
April 8 jaar op school ging en meende
dan ook dat hij niet meer leerplichtig was.
De Rechter wees er op, dat het leerjaar
nu pas 1 September eindigde. Mede omdat
B. hiervoor al eerder terecht had gestaan
werd het een boete van 40,of 8 d. h.
De 24-jarige smidsknecht C. J. J. te
Poortvliet beging een verkeersovertreding,
toen hij bij de kruising Molenstraat-Lange-
straat aldaar kwam en een van links ko
mend voertuig geen voorrang gaf, terwijl
hij zelf op de brommer reed. Het liep alleen
met wat materiele schade af, maar de