DE VERKAVELINGSPLANNEN VOOR 1956. THOLEN Zullen er boerderijen worden verplaatst 1 De Redactie legt II in deze pagina's voort Het verzoek om een nieuwe Chr» School door de Raad afgewezen Uitvoering van het stratenplan vergt f 82,000.— Een sluitende begroting 1956 aangeboden lie Jaargang No. 40 19 Augustus 1955 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn Plannen zijn er wèl voor 1956. Plannen dienen nu eenmaal tevoren worden gemaakt. Maar zekerheid dat ze ook uit' gevoerd zullen worden is er op dit ogenblik nog niet. Die zekerheid kan pas groter worden na „Prinsjesdag". U weet wel, dat er de derde Dinsdag in September ook een zekere minister op de voorgrond treedt met een bekend koffertje. Dat koffertje is ook belangrijk voor de Herverkaveling. Op de Rijksbegroting wordt immers ook een post verwacht voor de herverkavelingsgebieden. En de hoop daarop mag ge- grond zijn. Want die post zal er ook óp staan. Maar tot dat ogenblik heeft men daarop nog geen zekerheid. En de post 1955 is met de dit jaar nog uit te voeren werken al versnoept. Maar de plannen voor 1956 zijn er, onder anderen voor de weg PoortvlietOud-Vossemeer en mogelijk ook nog voor de weg PoortvlietSt. Annaland. Er zijn ook plannen voor waterlopen, egalisatie en drainage. Die plannen zullen we hieronder beknopt aan U voorleggen in dit laatste van de drie artikelen over de Herverkaveling op het eiland Tholen. oogst het meest matig" staat is het complexwerk ook uitgevoerd. Thans kan een aanvang worden gemaakt (of is men inmiddels begonnen) met de werken tussen D-hoeve en Peuke, waar vorig jaar werd gestopt. Circa 35 ha is daar afgewerkt. In de bovengenoemde polders zijn ook de waterlopen klaar, terwijl dat ook het geval is in Stavenisse voor zover het de Scheldtse polder betreft. Aan de Oud-Kempenshof- stedepolder is men daar bezig. En de wegen? De situatie per 31 De cember 1954 kunt U nagaan uit de teke ning die hier afgedrukt staat. U kunt nagaan welke wegen ontworpen zijn, welke in uit voering, welke gereed en ook welke wegen er gehandhaafd blijven. Dit laatste is na tuurlijk de .rondweg" over het gehele ei land (prov.weg) Inmiddels is men ook al weer verder dan dit kaartje aangeeft. Behoudens de slijt laag is men in Poortvliet-Zuid klaar, waar mee men trouwens al een eind is gevorderd. In de Scherpenisse polder wacht het nog even op definitieve afwerking. De 1500 gemeten polder en Schakerloo bij Tholen ligt in de slakken voor zover het de wegen betreft, zo ook in de Scheldtse polder te Stavenisse. In de Oud-Kempenshofstede wor den ze momenteel gereden. Overigens ziet U wel op het kaartje dat er nog heel wat voorzichtig te zijn met aankoop van zaai- j tarwe, enz. Beter is eerst het advies van het Herverkavelingsbureau af te wachten. Opnieuw zullen deze winter zoveel mo gelijk voorlichtingsavonden worden gege ven. Trouwens in het afglopen jaar is ge bleken dat ook de zitdagen zeer nuttig zijn en er veel gebruik van wordt gemaakt. Aangenomen wordt dat men deze winter zover zal zijn, dat het tot een ter visie leg ging van de gemaakte schatting zal komen. De schadevergoeding voor degenen, wier land dit jaar door de herverkavelingswer- ken niet beboerd kon worden, zal in ieder geval voor 1 Januari 1956 worden uitbe taald, maar zeer waarschijnlijk voor enkele polders al eerder. Zij, die dit jaar com pensatie kregen (ander land) omdat op het hunne werd verkaveld zullen dat in de meeste gevallen dit jaar niet meer hebben, omdat ze hun oppervlakte nu weer wel kunnen bebouwen. Anderen zullen ook weer zoveel mogelijk worden gecompenseerd van het land, dat door vertrek naar de N.O.P. beschikbaar kwam. Behalve dit alles lopen er de plannen voor gehele electrificatie en aansluiting wa terleiding. Ze zijn in volle bewerking. Daar naast wordt ook een beplantingsplan voor bereid. INGRIJPEND Zekerheid is er hieromtrent nog niet, maar wel is er het streven bij de Her verkaveling om de boerderijen van de De verkavelingsplannen voor 1956. Waarom de Poortvlietse raad geen nieuwe school wenst. Hoe ,,Kleuterlust" in Tholen werd geopend. Brand in Sint Annaland. Vemigranten in reünie. Jan Overeenkammet vacantie. VORDERINGENKAART WEGEN ONTWORPEN IN UITVOERING GEREED (EVENTUEEL BEHOUDENS SLIJTLAAG) GEHANDHAAFDE WEGEN Hiernaast de laatste afdruk bij deze artikelenserie, de vorderings- kaart wegen. Het kan nuttig, in elk geval interessant zijn deze goed te bestuderen, zoals het ook zijn nut kan hebben, wanneer U de drie kaartjes uitknipt en be waard. STAND PER 31 DEC.1954 WALCHEREN VOOR ONS VAN VEEL NUT Het zal voor ieder wel logisch voorkomen dat 't Bureau van Uitvoering van de Thool- se herverkaveling, met name daarvan de afdeling Landbouwvoorlichting een zeer goede en practische leiddraad heeft voor zover het de gewassen keuze betreft door de voorafgaande Walcherse herverkaveling. Die proef betekent voor de thoolse agra riërs winst. Daar is immers wel duidelijk gebleken, welke prducten het bij structuur verandering (vermindering) goed, welke matig en welke het bepaald slecht doen. Daarvan wordt hier danook dankbaar ge profiteerd en het resultaat was mede be palend voor de zeer behoorlijke oogst in de geëgaliseerde polders van Scherpenisse en Poortvliet. Prettig was ook, dat het Bureau van Uitvoering er in geslaagd is zonder dat er melkvee opgeruimd behoefde te worden in de beweiding te kunnen voorzien. Voor de melkveehouders was dit niet alleen maar prettig, het is bovendien voordelig. Wel moesten sommigen van hen wat verder van huis om te gaan melken, maar dit was hun toch altijd nog liever dan hun beesten we gens gebrek aan weiland te moeten oprui men. Ook van het aanbod door Zeeuws Vlaanderen in dit verband gedaan, behoef de geen gebruik gemaakt te worden. Het Bureau streeft er naar om deze gang van zaken in de toekomst mogelijk te ma ken. WAT GEDAAN IS We slaan nu toch nog even het jaarver slag 1953-54 op om met enkele cijfers te verduidelijken, wat het eerste verkavelings jaar is gebeurd. We laten hierbij de vele voorbereidingen maar voor wat ze geweest zijn. Het plan van wegen en waterlopen werd voor Tholen enige tijd opgehouden zo staat er in het jaarverslag, doordat een reorganisatie van de bemalings- en lozings systemen van de vele polders nodig was. Ook omtrent afgraving binnen dijken ont stond geruime tijd onzekerheid. Thans staat wel vast dat er lang niet zoveel kilometers binnendijk afgegraven zal worden als eerst werd gedacht en tijdens voorlichtingsavon den gesuggereerd. Skm Wat de waterlozing betreft zal de polder St. Annaland gekoppeld worden aan het Waterschap St. Maartensdijk door een re gelbare overlaat inrichting in de Winkel- zeese watergang. Ook de polders rond Sta venisse worden aan het waterschap St. Maartensdijk gekoppeld, terwijl verschil lende poldertjes onder bemaling krijgen. De poortvlietse weihoek zal in de toekomst af wateren via de Thoolse polders. De gemalen te Tholen en Oud-Vossemeer zullen ver nieuwd worden. In totaal zal er op ons eiland 24 km landbouwweg A worden aangelegd (ver harding van 5 meter) 96 km landbouwwe- gen B (verharding 3 meter) en 92 km C wegen (verhardingsbreedte 2.70 meter) alles alles met voldoende bermbreedte. De bijdragen voor betrokkenen op het ei land Tholen zijn bepaald op 32.per ha. (het gemiddelde van het verkavelingsgebied is 33,—--) I WAT WAS ER NU PER 31 DECEMBER 1954 KLAAR? Op Tholen was circa 11.000 ha. geschat, terwijl ook de eigendomsboekhoudingen en registratie werden opgebouwd. Inzonderheid op Tholen stuitte men op bijzondere pacht- verhoudingen (onderpacht, enz.) In ons district werd 105 ha eigendom en 186 ha pacht overgenomen van hen die naar de N.O.P. vertrokken of hun land vrijwillig aanboden. Dat men hiermee nog niet aan een behoorlijke sanering kan komen, is duidelijk genoeg. Bij het eerste artikel van deze serie druk ten we een kaartje af van de vorderingen complexwerken. Sinds dat kaartje werd ge tekend is men alweer belangrijk verder. Zo is het complexwerk te Scherpenisse al uit gevoerd. Alleen is bij de tijdelijke toedeling gebleken dat er nog een paar insteek wegjes nodig zijn. Ook alle kleine grondgebruikers dienen aan de harde weg te zitten. Ook in Poortvliet-Zuid zijn de complex- werken klaar behalve nog een stukje tus sen de nieuwe provinciale weg en het Schapenwegje. In behandeling is thans de 462 ha grootte ha in de 1500 gemeten polder aldaar. In Malland waar tussen haakjes de nieuwe wegen gemaakt moeten worden en oude (dat ziet U niet) zullen verdwijnen. DAAROM HIER DE TOEKOMST PLANNEN Het Bureau van Uitvoering verwachtte dat in 1956 Stavenisse in haar geheel klaar zal komen. Verder de 1500 gemeten pol der, Dalemse en nog enkele andere Thoolse polders. Zoals reeds gezegd ook de weg Poortvliet - Oud Vossemeer en waarschijn lijk Poortvliet - St. Annaland. De wegen en waterlopen voor Tholen en Oud Vosse meer is men voornemens in 1956 eveneens uit te voeren. Verwacht wordt ook de poort vlietse onderbemaling in dat jaar klaar te krijgen. De overige bemalingsplannen zijn vergevorderd. Het is wel vrij zeker, dat St Annaland - St. Maartensdijk en de weihoek eerst na 1956 een beurt krijgen, misschien wordt dit zelfs wel 1958 of 59. Zoals het er nu bijstaat is het voor de Stavenissers dus wel raadzaam vooralsnog dorpskernen te verplaatsen naar de kavels. Dit kan alleen, indien het Rijk hiervoor subsidie verleent. Voorbereidin gen hiertoe werden in St. Annaland ge troffen, waar de gebouwen, enz. werden opgenomen. Dat dit onderdeel van de herverkaveling bij uitvoering zeer in grijpend is, behoeft geen betoog. Toch zijn er in Stavenisse een paar gevallen, die in dit opzicht al van ondervinding kunnen spreken en, zoals ons werd ver teld, niet meer terug zouden willen. Een zelfde gunstig geluid kwam er vanuit het Land van Maas en Waal. Maar een voudig is dit toch niet. Omdat het ten slotte ook verband houdt met de sanering. En juist die sanering vormt het grootste probleem bij de Herverkaveling. Een moeilijkheid die inzonderheid en rol zal spelen, wanneer men aan de definitieve toedeling is gekomen, iets wat niet voor 1960 zal gebeuren. Hopen we dat ook in deze moeilijke kwestie nog lichtpuntjes zullen komen. RAADSVERSLAG POORTVLIET Om 2 uur kwam Dinsdagmiddag 16 Au gustus de voltallige Poortvlietse raad in openbare vergadering bijeen onder leiding van burgemeester W. J. van Doorn. Voor onderzoek wordt de begroting 1956 de raads leden aangeboden. Het is ook dit jaar nog gelukt een sluitende begroting te maken, zelfs met nog een onvoorziene post van ƒ6720.16. Hiervan moeten evenwel nog straatgedeelten worden verbeterd. Terwijl men uit de rijkspot circa 95.000.krijgt komt men aan gemeentelijke belasting nog niet verder dan 15.00.per jaar. HET VERZOEK OM EEN NIEUWE SCHOOL Half December 1954 verzocht het Be stuur van de school met de Bijbel alhier aan de raad de medewerking qp grond van artikel 72 der L.O.wet voor restaura tie en modernisering van het schoolgebouw plus de bouw van een Hoofdenkamer. Dit verzoek werd evenwel ingetrokken, toen er daarna een bespreking plaats vond met de Bouwkundig inspecteur van het Lager Onderwijs en de Inspecteur L.O. te Goes. Hun conclusie was dat bij een diep ingrijpende en kostbare restauratie de school toch nog ondoelmatig bleef en te duur in exploitatie. Verwacht werd dat ook na restauratie dit gebouw na 5 a 10 jaar niet meer voor onderwijsdoeleinden kan worden benut, waarom een tienduizenden guldens vergende restauratie werd ontraden. Daarop besloot het bestuur over te gaan tot algehele nieuwbouw, waartoe per 1 Juni 1955 een verzoek aan de Raad werd inge diend. Als gevolg van dit verzoek werd een be spreking gehouden tussen b. en w. en het schoolbestuur. Over de plaats der nieuwe school was men het al spoedig eens, nl. op het terrein van dhr. G. K. Krijger (aan sluitend bij de bestaande school) indien deze eigenaar de grond wil verkopen. Door het schoolbestuur werd hierbij nog de gedachte naar voren gebracht om ge combineerd (met de o.l.school) te bouwen, waar dit belangrijke voordelen zou bieden. Voor chr. onderwijs wordt voorlopig ge dacht aan een drieklassige school met be stuurskamer, kamertje voor opberg materi aal en ruime speelplaats. De Bouwkundige Inspecteur noemde als bouwsom ƒ25.000.— per leslokaal of in totaal een ton. Een be stemming voor het oude gebouw had men nog niet. De Inspecteur van het Lager Onderwijs omtrent deze aanvraag geraadpleegd, schrijft dat hij zowel mondeling als schriftelijk de nieuwbouw van de Bijzondere Schol, even eens voor de Openbare School, bepleit heeft en dat hij de aanvraag dan ook van ganser harte kan ondersteunen. Hij bepleit verder in zijn schrijven beide scholen in één gebouw onder te brengen. Dit alles is de raadsleden toegelicht in een prae-advies met tenslotte het voor stel van b. en w. om de aanvrage in te willigen. OVERBODIG, LUIDT DE PUBLIEKE MENING Raadslid van Houdt, hierover als eerste het woord verkrijgend zegt niet te kun nen begrijpen, dat men van hogerhand der gelijke eisen stelt. Zo oud hij is ging het altijd goed en nu kan het plotseling niet meer. Al deze vernieuwingen zullen niet uitgevoerd kunnen worden, zonder dat er belastingverhoging komt. Dhr. van Ast zegt, wanneer hij dit schrij ven nagaat en dat vergelijkt met de voor bespreking omtrent restauratie van beide scholen, hij een contrast ziet. Op een ogen blik heeft de Inspecteur gezegd: de scholen zijn afgekeurd (dit laatste woord kan mis schien wat te sterk uitgedrukt) en nu vraagt het bestuur een school, terwijl wij op onze beurt om de middelen voor die bouw moe ten vragen, ondanks het feit dat we er zelf van overtuigd zijn, dat ze niet slecht is. Hij vindt dit niet juist. De raad is het er niet mee eens en nu ed een zekere stok achter de deur staat (art. 72 L.O., na advies Inspecteur) zouden we moeten toestemmen. Laat men dan van hogerhand maar de eis stellen en ook direct verzekeren dat de middelen er voor komen. Wij gaan er in feite niet mee accoord, staan dus zeer sceptisch tegenover deze aanvrage, maar omdat de gelden er voor zullen komen en het advies luidt dat res tauratie niet voldoende is, zouden we er in moeten toestemmen. Wanneer men de eerste de beste voor aanstaande ingezetene spreekt, haalt hij z n schouders op, als we zeggen, dat de scholen niet meer deugen. Het publiek vindt het overbodig en ik meen dat ook de raads leden het in meerderheid niet zien als een urgentie. De voorzitter wijst er op dat de Inspec teur niet direct van afkeuring heeft gespro ken. wat zou kunnen betekenen: schoolslui- ting en dat er wel onderscheid gemaakt moet worden tussen het bijz. en openbaar onderwijs in dien zin, dat bij het eerste een bestuur het besluit neemt tot nieuwbouw, terwijl men voor het openbaar onderwijs als het ware de gemeenteraad als een soort schoolbestuur kan zien. Wanneer dus het bestuur van de chr. school zegt, dat zij een nieuwe school nodig hebben, houdt dit niet in, dat we hetzelfde moeten doen met de O.l.school. Dhr. van Ast: Dan wordt een besluit t.o.v. een nieuwe openbare school voor de raad nogal ingrijpender. De voorzitter: Inderdaad. Zover mij be kend heeft de Oudercommissie zich nog niet uitgesproken over het probleem nieuw bouw of restauratie. De raad dient natuurlijk te weten, dat wanneer ze dit verzoek van het chr. school bestuur afwijst, dat bestuur een eventueel beroep zal winnen. Dhr. van Ast vindt dat men een precedent zou scheppen, wanneer de chr. school een nieuw gebouw krijgt en de o.l.school niet. En een besluit tot dit laatste is voor de raad nog moeilijker, wanneer ze zich bij déze aanvrage op het standpunt stelt, dat er geen nieuwe school nodig is, terwijl ze weet dat het chr. schoolbestuur dit toch zal winnen. Om geen onderscheid te maken zou de raad dan straks dus helemaal tegen haar gevoelens in, ook de o.l.school een nieuw gebouw moeten geven. De voorzitter wijst er op dat er ook door de ouders van de o.l.school zo'n verzoek kan komen, dan komt het wel uit de ge meente. Dhr. Bijl: Het is duidelijk dat we hier in een hoek worden gedreven. Dhr. Vroegop voelt niets voor een nieuwe school die duizenden guldens zal kosten, terwijl het met restauratie ook kan. Het is geld vermorsen. Dhr. Uijl vindt dat men niet moet ver geten, dat het chr. schoolbestuur aanvan kelijk wel restauratie aanvaardde, maar dat haar door deskundigen is voorgehou den, dat ze een nieuwe school moesten bou wen. De voorzitter: Ja, de deskundigen zien de nieuwbouw ook financieel voordeliger (restauratie moet op korte termijn afge schreven nieuwbouw kan op langere termijn) Spreker geeft een zeer reëel beeld van de situatie zoals die er thans ligt. Maar dhr. Vroegop vindt dat de des kundigen met blindheid zijn geslagen, wan neer ze zoiets gaan adviseren. Dhr. Bijl meent dat er uit de gemeente ouders waren, die tegen het schoolbestuur over nieuwbouw zijn begonnen. Dhr. van Houdt gelooft ook wel dat er bij hogere instanties en schoolbestuur ge werkt is. Immers het bestuur wenste in het begin toch ook geen nieuwe school. De voorzitter: Oorspronkellijk niet. Ze is ook niet officieel afgekeurd. Wel heeft de Bouwkundig Inspecteur geadviseerd een aanvrage te doen voor een nieuwe school. Dhr. van Houdt toont aan, dat zelfs een nieuwe school nog wel gebreken kan hebben. Neem St. Filipsland, waar een mo del-school is gebouwd. Het is alles glas en er kan geen poes z'n staart oplichten of de kinderen zijn afgeleid, waarmee ik maar wil zeggen, aldus v. Houdt, dat het niet alles voordeel is. De voorzitter meent uit deze discussie te moeten opmaken, dat de raad slechts noodgedwongen in deze aanvrage zal toe stemmen. Maar zover wil dhr. Vroegop zelfs niet gaan. De school staat er nu 50 jaar, we willen ze goed restaureren, de rapporten van de gezondheidsdienst waren altijd even gunstig, dus een nieuwe school is niet nodig. De voorzitter vindt dat deze kwestie thans voldoende is besproken. Weth. Krijger vraagt of de raad, wan neer ze deze nieuwbouwaanvrage afwijst, toch bereid is tot restauratie. Dhr. van Ast zegt dat dit thans niet aan de orde is. De voorzitter: Stel dat de Bouwkundig Inspecteur eens werkelijk officieel afkeur de en de school gesloten moest worden. Dhr. van Ast: Dan moet hij dat weten, maar zover zal het wel niet komen. Daar na wordt over de aanvrage van het chr. schoolbestuur voor de bouw van een nieuwe school gestemd. Tegen zijn de raadsleden v. Houdt, Vroegop, van Ast en Bijl. Voor de wethouders v. d. Slike en Krijger plus raadslid Uijl. Afgewezen dus. MOGELIJKE NOODZAKELIJKE KAPIT AALS WERKEN Een nieuw Koninklijk besluit verplicht thans de raad (inplaats van b. en w.) een aanvraag te doen voor subjectieve ver hoging der algemene uitkering voor het dienstjaar 1956. Het huidige bedrag per inwoner ad 25.54 zal voldoende zijn om de waarschijnlijk uit te voeren kapitaals- werken te financieren. Door het hierboven genoemd besluit kan de schoolbouw welis waar nog even buiten beschouwing blijven maar dan is er toch nog genoeg dat veel geld vergt. Leest U maar wat aan de raad werd voorgelegd van werken die mogelijk in uitvoering komen. I. Drinkwatervoorziening in de herver kavelingsgebieden. II. Electriciteitsvoorziening. III. Riolering en zuiveringsinstallatie. IV. Restauratie van gemeentetoren. V. Aanleg van straten. Volgens het op gemaakte stratenplan komen de vol gende wegen nog voor verbetering in aanmerking: Zuidstraat Trot toir Schoolstraat - Zuidstraat Trot toir Stoofstraat Klinkerbestrating Paasdijk Trottoir Paasdijk Noord weg (klinkerbestrating) bestrating Strijenham klinkerbe strating Achterweg. Dit alles zal nog een kapitaal vergen van 82.000. Behalve dit stratenplan zijn er ten aan zien van bovenstaande door het dag. be stuur nog geen concrete voorsteUen. Maar voor dit eerste wordt dan toch een ver hoging gevraagd van ƒ3.12 per inwoner. Alle leden stemmen voor. Dhr. Uijl zegt de situatie in de Stoofstraat nog eens bekeken te hebben en hij is er maar voor het trottoir door te trekken. Ook andere leden zijn die mening toegedaan, maar

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1