DE VERKAVELINGSPLANNEN VOOR 1956.
THOLEN
Zullen er boerderijen worden verplaatst 1
De Redactie legt II in deze pagina's voort
Het verzoek om een nieuwe Chr» School door de Raad
afgewezen Uitvoering van het stratenplan vergt
f 82,000.— Een sluitende begroting 1956 aangeboden
lie Jaargang No. 40
19 Augustus 1955
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
Plannen zijn er wèl voor 1956. Plannen dienen nu eenmaal
tevoren worden gemaakt. Maar zekerheid dat ze ook uit'
gevoerd zullen worden is er op dit ogenblik nog niet. Die
zekerheid kan pas groter worden na „Prinsjesdag". U weet
wel, dat er de derde Dinsdag in September ook een zekere
minister op de voorgrond treedt met een bekend koffertje.
Dat koffertje is ook belangrijk voor de Herverkaveling. Op
de Rijksbegroting wordt immers ook een post verwacht voor
de herverkavelingsgebieden. En de hoop daarop mag ge-
grond zijn. Want die post zal er ook óp staan. Maar tot dat
ogenblik heeft men daarop nog geen zekerheid.
En de post 1955 is met de dit jaar nog uit te voeren werken
al versnoept.
Maar de plannen voor 1956 zijn er, onder anderen voor de
weg PoortvlietOud-Vossemeer en mogelijk ook nog voor
de weg PoortvlietSt. Annaland. Er zijn ook plannen voor
waterlopen, egalisatie en drainage. Die plannen zullen we
hieronder beknopt aan U voorleggen in dit laatste van de
drie artikelen over de Herverkaveling op het eiland Tholen.
oogst het meest matig" staat is het
complexwerk ook uitgevoerd. Thans kan
een aanvang worden gemaakt (of is men
inmiddels begonnen) met de werken tussen
D-hoeve en Peuke, waar vorig jaar werd
gestopt. Circa 35 ha is daar afgewerkt.
In de bovengenoemde polders zijn ook de
waterlopen klaar, terwijl dat ook het geval
is in Stavenisse voor zover het de Scheldtse
polder betreft. Aan de Oud-Kempenshof-
stedepolder is men daar bezig.
En de wegen? De situatie per 31 De
cember 1954 kunt U nagaan uit de teke
ning die hier afgedrukt staat. U kunt nagaan
welke wegen ontworpen zijn, welke in uit
voering, welke gereed en ook welke wegen
er gehandhaafd blijven. Dit laatste is na
tuurlijk de .rondweg" over het gehele ei
land (prov.weg)
Inmiddels is men ook al weer verder dan
dit kaartje aangeeft. Behoudens de slijt
laag is men in Poortvliet-Zuid klaar, waar
mee men trouwens al een eind is gevorderd.
In de Scherpenisse polder wacht het nog
even op definitieve afwerking. De 1500
gemeten polder en Schakerloo bij Tholen
ligt in de slakken voor zover het de wegen
betreft, zo ook in de Scheldtse polder te
Stavenisse. In de Oud-Kempenshofstede wor
den ze momenteel gereden. Overigens ziet
U wel op het kaartje dat er nog heel wat
voorzichtig te zijn met aankoop van zaai-
j tarwe, enz. Beter is eerst het advies van het
Herverkavelingsbureau af te wachten.
Opnieuw zullen deze winter zoveel mo
gelijk voorlichtingsavonden worden gege
ven. Trouwens in het afglopen jaar is ge
bleken dat ook de zitdagen zeer nuttig zijn
en er veel gebruik van wordt gemaakt.
Aangenomen wordt dat men deze winter
zover zal zijn, dat het tot een ter visie leg
ging van de gemaakte schatting zal komen.
De schadevergoeding voor degenen, wier
land dit jaar door de herverkavelingswer-
ken niet beboerd kon worden, zal in ieder
geval voor 1 Januari 1956 worden uitbe
taald, maar zeer waarschijnlijk voor enkele
polders al eerder. Zij, die dit jaar com
pensatie kregen (ander land) omdat op het
hunne werd verkaveld zullen dat in de
meeste gevallen dit jaar niet meer hebben,
omdat ze hun oppervlakte nu weer wel
kunnen bebouwen. Anderen zullen ook
weer zoveel mogelijk worden gecompenseerd
van het land, dat door vertrek naar de
N.O.P. beschikbaar kwam.
Behalve dit alles lopen er de plannen
voor gehele electrificatie en aansluiting wa
terleiding. Ze zijn in volle bewerking. Daar
naast wordt ook een beplantingsplan voor
bereid.
INGRIJPEND
Zekerheid is er hieromtrent nog niet,
maar wel is er het streven bij de Her
verkaveling om de boerderijen van de
De verkavelingsplannen voor 1956.
Waarom de Poortvlietse raad geen nieuwe
school wenst.
Hoe ,,Kleuterlust" in Tholen werd geopend.
Brand in Sint Annaland.
Vemigranten in reünie.
Jan Overeenkammet vacantie.
VORDERINGENKAART WEGEN
ONTWORPEN
IN UITVOERING
GEREED (EVENTUEEL BEHOUDENS SLIJTLAAG)
GEHANDHAAFDE WEGEN
Hiernaast de laatste afdruk bij
deze artikelenserie, de vorderings-
kaart wegen. Het kan nuttig, in
elk geval interessant zijn deze
goed te bestuderen, zoals het ook
zijn nut kan hebben, wanneer U
de drie kaartjes uitknipt en be
waard.
STAND PER 31 DEC.1954
WALCHEREN VOOR ONS VAN
VEEL NUT
Het zal voor ieder wel logisch voorkomen
dat 't Bureau van Uitvoering van de Thool-
se herverkaveling, met name daarvan de
afdeling Landbouwvoorlichting een zeer
goede en practische leiddraad heeft voor
zover het de gewassen keuze betreft door
de voorafgaande Walcherse herverkaveling.
Die proef betekent voor de thoolse agra
riërs winst. Daar is immers wel duidelijk
gebleken, welke prducten het bij structuur
verandering (vermindering) goed, welke
matig en welke het bepaald slecht doen.
Daarvan wordt hier danook dankbaar ge
profiteerd en het resultaat was mede be
palend voor de zeer behoorlijke oogst in
de geëgaliseerde polders van Scherpenisse
en Poortvliet.
Prettig was ook, dat het Bureau van
Uitvoering er in geslaagd is zonder dat er
melkvee opgeruimd behoefde te worden in
de beweiding te kunnen voorzien. Voor de
melkveehouders was dit niet alleen maar
prettig, het is bovendien voordelig. Wel
moesten sommigen van hen wat verder van
huis om te gaan melken, maar dit was hun
toch altijd nog liever dan hun beesten we
gens gebrek aan weiland te moeten oprui
men. Ook van het aanbod door Zeeuws
Vlaanderen in dit verband gedaan, behoef
de geen gebruik gemaakt te worden.
Het Bureau streeft er naar om deze gang
van zaken in de toekomst mogelijk te ma
ken.
WAT GEDAAN IS
We slaan nu toch nog even het jaarver
slag 1953-54 op om met enkele cijfers te
verduidelijken, wat het eerste verkavelings
jaar is gebeurd. We laten hierbij de vele
voorbereidingen maar voor wat ze geweest
zijn. Het plan van wegen en waterlopen
werd voor Tholen enige tijd opgehouden
zo staat er in het jaarverslag, doordat een
reorganisatie van de bemalings- en lozings
systemen van de vele polders nodig was.
Ook omtrent afgraving binnen dijken ont
stond geruime tijd onzekerheid. Thans staat
wel vast dat er lang niet zoveel kilometers
binnendijk afgegraven zal worden als eerst
werd gedacht en tijdens voorlichtingsavon
den gesuggereerd.
Skm
Wat de waterlozing betreft zal de polder
St. Annaland gekoppeld worden aan het
Waterschap St. Maartensdijk door een re
gelbare overlaat inrichting in de Winkel-
zeese watergang. Ook de polders rond Sta
venisse worden aan het waterschap St.
Maartensdijk gekoppeld, terwijl verschil
lende poldertjes onder bemaling krijgen. De
poortvlietse weihoek zal in de toekomst af
wateren via de Thoolse polders. De gemalen
te Tholen en Oud-Vossemeer zullen ver
nieuwd worden.
In totaal zal er op ons eiland 24 km
landbouwweg A worden aangelegd (ver
harding van 5 meter) 96 km landbouwwe-
gen B (verharding 3 meter) en 92 km C
wegen (verhardingsbreedte 2.70 meter) alles
alles met voldoende bermbreedte.
De bijdragen voor betrokkenen op het ei
land Tholen zijn bepaald op 32.per ha.
(het gemiddelde van het verkavelingsgebied
is 33,—--) I
WAT WAS ER NU PER
31 DECEMBER 1954 KLAAR?
Op Tholen was circa 11.000 ha. geschat,
terwijl ook de eigendomsboekhoudingen en
registratie werden opgebouwd. Inzonderheid
op Tholen stuitte men op bijzondere pacht-
verhoudingen (onderpacht, enz.) In ons
district werd 105 ha eigendom en 186 ha
pacht overgenomen van hen die naar de
N.O.P. vertrokken of hun land vrijwillig
aanboden. Dat men hiermee nog niet aan
een behoorlijke sanering kan komen, is
duidelijk genoeg.
Bij het eerste artikel van deze serie druk
ten we een kaartje af van de vorderingen
complexwerken. Sinds dat kaartje werd ge
tekend is men alweer belangrijk verder. Zo
is het complexwerk te Scherpenisse al uit
gevoerd. Alleen is bij de tijdelijke toedeling
gebleken dat er nog een paar insteek wegjes
nodig zijn. Ook alle kleine grondgebruikers
dienen aan de harde weg te zitten.
Ook in Poortvliet-Zuid zijn de complex-
werken klaar behalve nog een stukje tus
sen de nieuwe provinciale weg en het
Schapenwegje.
In behandeling is thans de 462 ha grootte
ha in de 1500 gemeten polder aldaar.
In Malland waar tussen haakjes de
nieuwe wegen gemaakt moeten worden en
oude (dat ziet U niet) zullen verdwijnen.
DAAROM HIER DE TOEKOMST
PLANNEN
Het Bureau van Uitvoering verwachtte
dat in 1956 Stavenisse in haar geheel klaar
zal komen. Verder de 1500 gemeten pol
der, Dalemse en nog enkele andere Thoolse
polders. Zoals reeds gezegd ook de weg
Poortvliet - Oud Vossemeer en waarschijn
lijk Poortvliet - St. Annaland. De wegen
en waterlopen voor Tholen en Oud Vosse
meer is men voornemens in 1956 eveneens
uit te voeren. Verwacht wordt ook de poort
vlietse onderbemaling in dat jaar klaar te
krijgen. De overige bemalingsplannen zijn
vergevorderd. Het is wel vrij zeker, dat St
Annaland - St. Maartensdijk en de weihoek
eerst na 1956 een beurt krijgen, misschien
wordt dit zelfs wel 1958 of 59.
Zoals het er nu bijstaat is het voor de
Stavenissers dus wel raadzaam vooralsnog
dorpskernen te verplaatsen naar de
kavels. Dit kan alleen, indien het Rijk
hiervoor subsidie verleent. Voorbereidin
gen hiertoe werden in St. Annaland ge
troffen, waar de gebouwen, enz. werden
opgenomen. Dat dit onderdeel van de
herverkaveling bij uitvoering zeer in
grijpend is, behoeft geen betoog. Toch
zijn er in Stavenisse een paar gevallen,
die in dit opzicht al van ondervinding
kunnen spreken en, zoals ons werd ver
teld, niet meer terug zouden willen. Een
zelfde gunstig geluid kwam er vanuit het
Land van Maas en Waal. Maar een
voudig is dit toch niet. Omdat het ten
slotte ook verband houdt met de sanering.
En juist die sanering vormt het grootste
probleem bij de Herverkaveling. Een
moeilijkheid die inzonderheid en rol zal
spelen, wanneer men aan de definitieve
toedeling is gekomen, iets wat niet voor
1960 zal gebeuren. Hopen we dat ook
in deze moeilijke kwestie nog lichtpuntjes
zullen komen.
RAADSVERSLAG POORTVLIET
Om 2 uur kwam Dinsdagmiddag 16 Au
gustus de voltallige Poortvlietse raad in
openbare vergadering bijeen onder leiding
van burgemeester W. J. van Doorn. Voor
onderzoek wordt de begroting 1956 de raads
leden aangeboden. Het is ook dit jaar nog
gelukt een sluitende begroting te maken,
zelfs met nog een onvoorziene post van
ƒ6720.16. Hiervan moeten evenwel nog
straatgedeelten worden verbeterd. Terwijl
men uit de rijkspot circa 95.000.krijgt
komt men aan gemeentelijke belasting nog
niet verder dan 15.00.per jaar.
HET VERZOEK OM EEN
NIEUWE SCHOOL
Half December 1954 verzocht het Be
stuur van de school met de Bijbel alhier
aan de raad de medewerking qp grond
van artikel 72 der L.O.wet voor restaura
tie en modernisering van het schoolgebouw
plus de bouw van een Hoofdenkamer.
Dit verzoek werd evenwel ingetrokken,
toen er daarna een bespreking plaats vond
met de Bouwkundig inspecteur van het
Lager Onderwijs en de Inspecteur L.O. te
Goes. Hun conclusie was dat bij een diep
ingrijpende en kostbare restauratie de school
toch nog ondoelmatig bleef en te duur in
exploitatie. Verwacht werd dat ook na
restauratie dit gebouw na 5 a 10 jaar niet
meer voor onderwijsdoeleinden kan worden
benut, waarom een tienduizenden guldens
vergende restauratie werd ontraden.
Daarop besloot het bestuur over te gaan
tot algehele nieuwbouw, waartoe per 1 Juni
1955 een verzoek aan de Raad werd inge
diend.
Als gevolg van dit verzoek werd een be
spreking gehouden tussen b. en w. en het
schoolbestuur. Over de plaats der nieuwe
school was men het al spoedig eens, nl.
op het terrein van dhr. G. K. Krijger (aan
sluitend bij de bestaande school) indien
deze eigenaar de grond wil verkopen.
Door het schoolbestuur werd hierbij nog
de gedachte naar voren gebracht om ge
combineerd (met de o.l.school) te bouwen,
waar dit belangrijke voordelen zou bieden.
Voor chr. onderwijs wordt voorlopig ge
dacht aan een drieklassige school met be
stuurskamer, kamertje voor opberg materi
aal en ruime speelplaats. De Bouwkundige
Inspecteur noemde als bouwsom ƒ25.000.—
per leslokaal of in totaal een ton. Een be
stemming voor het oude gebouw had men
nog niet.
De Inspecteur van het Lager Onderwijs
omtrent deze aanvraag geraadpleegd, schrijft
dat hij zowel mondeling als schriftelijk de
nieuwbouw van de Bijzondere Schol, even
eens voor de Openbare School, bepleit
heeft en dat hij de aanvraag dan ook van
ganser harte kan ondersteunen. Hij bepleit
verder in zijn schrijven beide scholen in
één gebouw onder te brengen.
Dit alles is de raadsleden toegelicht in
een prae-advies met tenslotte het voor
stel van b. en w. om de aanvrage in te
willigen.
OVERBODIG, LUIDT DE
PUBLIEKE MENING
Raadslid van Houdt, hierover als eerste
het woord verkrijgend zegt niet te kun
nen begrijpen, dat men van hogerhand der
gelijke eisen stelt. Zo oud hij is ging het
altijd goed en nu kan het plotseling niet
meer. Al deze vernieuwingen zullen niet
uitgevoerd kunnen worden, zonder dat er
belastingverhoging komt.
Dhr. van Ast zegt, wanneer hij dit schrij
ven nagaat en dat vergelijkt met de voor
bespreking omtrent restauratie van beide
scholen, hij een contrast ziet. Op een ogen
blik heeft de Inspecteur gezegd: de scholen
zijn afgekeurd (dit laatste woord kan mis
schien wat te sterk uitgedrukt) en nu vraagt
het bestuur een school, terwijl wij op onze
beurt om de middelen voor die bouw moe
ten vragen, ondanks het feit dat we er zelf
van overtuigd zijn, dat ze niet slecht is.
Hij vindt dit niet juist. De raad is het er niet
mee eens en nu ed een zekere stok achter
de deur staat (art. 72 L.O., na advies
Inspecteur) zouden we moeten toestemmen.
Laat men dan van hogerhand maar de eis
stellen en ook direct verzekeren dat de
middelen er voor komen.
Wij gaan er in feite niet mee accoord,
staan dus zeer sceptisch tegenover deze
aanvrage, maar omdat de gelden er voor
zullen komen en het advies luidt dat res
tauratie niet voldoende is, zouden we er
in moeten toestemmen.
Wanneer men de eerste de beste voor
aanstaande ingezetene spreekt, haalt hij
z n schouders op, als we zeggen, dat de
scholen niet meer deugen. Het publiek vindt
het overbodig en ik meen dat ook de raads
leden het in meerderheid niet zien als een
urgentie.
De voorzitter wijst er op dat de Inspec
teur niet direct van afkeuring heeft gespro
ken. wat zou kunnen betekenen: schoolslui-
ting en dat er wel onderscheid gemaakt
moet worden tussen het bijz. en openbaar
onderwijs in dien zin, dat bij het eerste een
bestuur het besluit neemt tot nieuwbouw,
terwijl men voor het openbaar onderwijs
als het ware de gemeenteraad als een soort
schoolbestuur kan zien. Wanneer dus het
bestuur van de chr. school zegt, dat zij
een nieuwe school nodig hebben, houdt dit
niet in, dat we hetzelfde moeten doen met
de O.l.school.
Dhr. van Ast: Dan wordt een besluit
t.o.v. een nieuwe openbare school voor de
raad nogal ingrijpender.
De voorzitter: Inderdaad. Zover mij be
kend heeft de Oudercommissie zich nog
niet uitgesproken over het probleem nieuw
bouw of restauratie.
De raad dient natuurlijk te weten, dat
wanneer ze dit verzoek van het chr. school
bestuur afwijst, dat bestuur een eventueel
beroep zal winnen.
Dhr. van Ast vindt dat men een precedent
zou scheppen, wanneer de chr. school een
nieuw gebouw krijgt en de o.l.school niet.
En een besluit tot dit laatste is voor de
raad nog moeilijker, wanneer ze zich bij
déze aanvrage op het standpunt stelt, dat
er geen nieuwe school nodig is, terwijl ze
weet dat het chr. schoolbestuur dit toch
zal winnen. Om geen onderscheid te maken
zou de raad dan straks dus helemaal tegen
haar gevoelens in, ook de o.l.school een
nieuw gebouw moeten geven.
De voorzitter wijst er op dat er ook door
de ouders van de o.l.school zo'n verzoek
kan komen, dan komt het wel uit de ge
meente.
Dhr. Bijl: Het is duidelijk dat we hier in
een hoek worden gedreven.
Dhr. Vroegop voelt niets voor een nieuwe
school die duizenden guldens zal kosten,
terwijl het met restauratie ook kan. Het is
geld vermorsen.
Dhr. Uijl vindt dat men niet moet ver
geten, dat het chr. schoolbestuur aanvan
kelijk wel restauratie aanvaardde, maar
dat haar door deskundigen is voorgehou
den, dat ze een nieuwe school moesten bou
wen.
De voorzitter: Ja, de deskundigen zien
de nieuwbouw ook financieel voordeliger
(restauratie moet op korte termijn afge
schreven nieuwbouw kan op langere termijn)
Spreker geeft een zeer reëel beeld van de
situatie zoals die er thans ligt.
Maar dhr. Vroegop vindt dat de des
kundigen met blindheid zijn geslagen, wan
neer ze zoiets gaan adviseren.
Dhr. Bijl meent dat er uit de gemeente
ouders waren, die tegen het schoolbestuur
over nieuwbouw zijn begonnen.
Dhr. van Houdt gelooft ook wel dat er
bij hogere instanties en schoolbestuur ge
werkt is. Immers het bestuur wenste in
het begin toch ook geen nieuwe school.
De voorzitter: Oorspronkellijk niet. Ze
is ook niet officieel afgekeurd. Wel heeft
de Bouwkundig Inspecteur geadviseerd een
aanvrage te doen voor een nieuwe school.
Dhr. van Houdt toont aan, dat zelfs
een nieuwe school nog wel gebreken kan
hebben. Neem St. Filipsland, waar een mo
del-school is gebouwd. Het is alles glas
en er kan geen poes z'n staart oplichten of
de kinderen zijn afgeleid, waarmee ik maar
wil zeggen, aldus v. Houdt, dat het niet
alles voordeel is.
De voorzitter meent uit deze discussie
te moeten opmaken, dat de raad slechts
noodgedwongen in deze aanvrage zal toe
stemmen.
Maar zover wil dhr. Vroegop zelfs niet
gaan. De school staat er nu 50 jaar, we
willen ze goed restaureren, de rapporten
van de gezondheidsdienst waren altijd even
gunstig, dus een nieuwe school is niet
nodig.
De voorzitter vindt dat deze kwestie thans
voldoende is besproken.
Weth. Krijger vraagt of de raad, wan
neer ze deze nieuwbouwaanvrage afwijst,
toch bereid is tot restauratie.
Dhr. van Ast zegt dat dit thans niet aan
de orde is.
De voorzitter: Stel dat de Bouwkundig
Inspecteur eens werkelijk officieel afkeur
de en de school gesloten moest worden.
Dhr. van Ast: Dan moet hij dat weten,
maar zover zal het wel niet komen. Daar
na wordt over de aanvrage van het chr.
schoolbestuur voor de bouw van een nieuwe
school gestemd. Tegen zijn de raadsleden
v. Houdt, Vroegop, van Ast en Bijl. Voor
de wethouders v. d. Slike en Krijger plus
raadslid Uijl. Afgewezen dus.
MOGELIJKE NOODZAKELIJKE
KAPIT AALS WERKEN
Een nieuw Koninklijk besluit verplicht
thans de raad (inplaats van b. en w.) een
aanvraag te doen voor subjectieve ver
hoging der algemene uitkering voor het
dienstjaar 1956. Het huidige bedrag per
inwoner ad 25.54 zal voldoende zijn om
de waarschijnlijk uit te voeren kapitaals-
werken te financieren. Door het hierboven
genoemd besluit kan de schoolbouw welis
waar nog even buiten beschouwing blijven
maar dan is er toch nog genoeg dat veel
geld vergt. Leest U maar wat aan de raad
werd voorgelegd van werken die mogelijk
in uitvoering komen.
I. Drinkwatervoorziening in de herver
kavelingsgebieden.
II. Electriciteitsvoorziening.
III. Riolering en zuiveringsinstallatie.
IV. Restauratie van gemeentetoren.
V. Aanleg van straten. Volgens het op
gemaakte stratenplan komen de vol
gende wegen nog voor verbetering
in aanmerking: Zuidstraat Trot
toir Schoolstraat - Zuidstraat Trot
toir Stoofstraat Klinkerbestrating
Paasdijk Trottoir Paasdijk
Noord weg (klinkerbestrating)
bestrating Strijenham klinkerbe
strating Achterweg. Dit alles zal nog
een kapitaal vergen van 82.000.
Behalve dit stratenplan zijn er ten aan
zien van bovenstaande door het dag. be
stuur nog geen concrete voorsteUen. Maar
voor dit eerste wordt dan toch een ver
hoging gevraagd van ƒ3.12 per inwoner.
Alle leden stemmen voor.
Dhr. Uijl zegt de situatie in de Stoofstraat
nog eens bekeken te hebben en hij is er maar
voor het trottoir door te trekken. Ook
andere leden zijn die mening toegedaan, maar