WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLOND Hel Deltaplan belicht VERSCHIJ I I NT IEDER I E VRIJDAG I I WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Het Parlementair Overzicht Het nieuwe vluchtelingenverdrag Wat kunnen bij uitvoering de gevolgen zijn voor het eiland Tholen Dc Redactie legt U in deze pagina's voort .Wist U, dat menigeen voor een lood eer, een een pond geweten geeft. Nederland de grote ark der vluchtelingen Poortvliets Gemeentebestuur in Haarlemmermeer lie Jaargang No. 36 22 Juli 1955 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur In Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn Het moet wel als vaststaand worden aangenomen, dat dit najaar de Deltawet door de Tweede Kamer van onze Staten-Generaal zal worden behandeld. De Deltawet, die het fundament wordt van het dan tegelijkertijd voor te leggen Deltaplan. Dezelfde zekerheid inzake aanbieding aan de Tweede Kamer mag er ook bestaan ten aanzien van een zeer uitvoerige behandeling door ons Parlement. Men zal heus niet over ijs van een nacht gaan. Er zullen amendementen komen, er zullen uitvoerige debatten worden gevoerd. De voor- maar evengoed de nadelen zullen worden onderstreept. Tenslotte mag er de verwachting zijn, dat deze Wet met meer of mindere wijzigingen zal worden aan genomen. En nu moet de vraag wel rijzen: wat weten we eigenlijk al van dit Deltaplan af. Wat weten de gemeentebesturen, de waterschapsmensen, wat weten onze eilandbewoners er in het algemeen van af Dat is heus niet zo heel veel meer, dan dat deze werken op 2 milliard geschat zijn, dat de uitvoering er van 25 jaar zal duren en dat men zonder verder enige grond maar aanneemt, dat het alles bij elkaar ingrijpende wijzigingen met zich zal brengen. Dat wij zo onwetend zijn is toch eigenlijk niet in orde, meende het gemeentebestuur van Scherpenisse en verzocht de vereniging van B. S. O. (Burgemeesters, Secretarissen en Ontvangers) de mogelijkheid van een voorlichtingsmiddag na te gaan. En zo kwamen Woensdagmiddag in de bovenzaal van hotel Zee land in Tholen de gemeentebesturen en verschillende gemeente ambtenaren bijeen om te luisteren naar een referaat door Drs. M. C. Verburg. Directeur van het E.T.I., die op een vloeiende wijze met volkomen beheersing van zijn onderwerp, een zeer leer zame causerie ten beste gaf, waaruit interessante vragen voort vloeiden, die blijk gaven van vermeerderde kennis door dit referaat van het zo omvangrijke en bij uitvoering zo enorm ingrijpende plan dat Zuid-West Nederland mogelijk te wachten staat en waarbij onze eilanden Tholen en St. Filipsland ook zo nauw zijn betrokken: Het Deltaplan. Gat. Nog eerder zou de Commissie de Noordelijke afsluiting dan die van de Oosterschelde laten glippen. Gevolgen voor Zeeland Met uitvoering van het Deltaplan zal ons Gewest aan haar isolement worden ontrukt. Immers na de Na poleontische tijd werd Zeeland als handelsgewest practisch uitgescha keld. Welke mogelijkheden zijn er nu, wanneer de door het Deltaplan in principe mogelijk gemaakte ver bindingen werkelijkheid worden. Dan krijgen we: a. De Kustweg: verbinding Rand stad Hollend—-GoesVlissingen Middelburg. Dit zou een verkorting betekenen van: RotterdamMiddel burg: huidige route 140 km, kustweg 95 km. RotterdamGoes: 120 km, kustweg 95 km. Deze weg zou eerst in gebruik genomen kunnen worden nadat het Deltaplan vrijwel is uitge voerd. We hebben hiermee dus nog de tijd tot 1980. b. de Zoomse weg: verbinding AntwerpenBergen op Zoom, zo ver mogelijk door het Westen van Brabant (bijna dus langs de Een dracht en Westelijk van Steenber gen via Oosthoek van het Eiland Overflakkee rechttoe Rotterdam (West)Den Haag. Deze weg zou al aangelegd kunnen worden nadat het Volkerak is afgedamd. c. De centrale weg: verbinding GoesZierikzee met een splitsing op Noord-Beveland naar Walcheren en vanaf Zierikzee naar de Zoomse weg op het punt Overflakkee. Vol- 700 km verhogen of 25 km afsluiten ,,Ik wil niet beweren, dat de Del tacommissie het eiland Tholen he lemaal vergeten is, maar zeker is toch wel, dat er niet veel aandacht aan besteed is"verklaarde de voor zitter van de vereniging B. S. O, burgemeester L. A. Verburg van Stavenisse bij de aanvang en na het welkomstwoord tot de aanwezigen van de bijeenkomst in hotel Zeeland. Mogelijk kunnen we in dit opzicht in het belang van ons eiland nog wel iets doen, waartoe het zeker nut tig zal zijn het Deltaplan wat meer onder de aandacht te brengen en op de mogelijke gevolgen daarvan wat dieper in te gaan. Om daartoe te komen meende spreker maar direct het woord te moeten geven aan drs. Verburg. De Directeur van het E.T.I. be gon met er op te wijzen, dat het on derhavige onderwerp ook in Zee land steeds meer gaat leven. Het houdt ook veel meer in dan alleen maar een veiligheidsbelang. Daarom verdient het aanbeveling, dat ook de bevolking er niet meer geheel naast blijft staan, maar er bij betrokken wordt. Wel is nog het wachten op de behandeling van de Deltawet, die we dit najaar in de Tweede Kamer kunnen tegemoet zien. Vandaar ook dat een toelichting op dit ogenblik altijd nog maar gegeven kan worden onder groot voorbehoud. Spreker wenste eerst stil te staan bij het Del taplan in het algemeen om daarna meer dit plan en het eiland Tholen onder de loupe te nemen. Drs. Verburg greep vervolgens even terug in het verre Zeeuwse ver leden, toen de provincie nog geen provincie was, maar bestond uit hon derden eilandjes, om van een ver der verleden, toen op een ogenblik Engeland van Frankrijk werd ge splitst met ingrijpende omwenteling ook voor dit gebied, om van dit prae- historisch verleden hier maar verder te zwijgen. Maar aan het begin de eerste pe riode van landaanwinning of zeete rugdringing is vandaag de dag nog steeds geen eind gekomen en de laatste fase van het heden is dan het drie-eilandenplan, dat Noord- Zuidbeveland en Walcheren met el kaar gaat verbinden. Wat het Deltaplan betreft, hier van was reeds voor de oorlog spra ke, al was het toen nog slechts in laboratoriumsfeer. De ramp gaf de stoot tot nadere uitwerking. Het eer ste en voornaamste argument voor dit Deltaplan was dus de veiligheid. Inmiddels is al weer lang en breed besproken of uitvoering van het Deltaplan nodig is voor de veilig heid? In het 3e interimrapport kwam de commissie tot de conclusie dat met verhoging van de 700 km zee wering niet eenzelfde resultaat ver kregen wordt als met de 25 km af sluiting zeearmen. Naar de mening van drs Verburg werden hiervoor steekhoudendn argumenten aange voerd. Een daarvan noemt hij in de vorm van de dijk- en overvallen, die er alleen in de Oosterschelde in een 80 jaar tijds niet minder dan 250 zijn voorgekomen. Verder is er de rijzende zeespiegel. En de kosten: Dijkverhoging 1 milliard; Delta plan 2 milliard. Met het laatste krijgt men boven dien een 2-ledige waterkering, om dat ook de achter de afsluiting lig gende dijken nog blijven liggen. Gaat men na dat tijdens de ramp 1953 in één nacht een schade is ont staan van 1,3 milliard gulden, dan mag men ook aannemen, dat dit met nog meer ongeluk 2 x zo groot ge weest zou zijn, waarom het dan ook wel zeer spreekt, zoals in de Tweede Kamer onmiddellijk na de ramp werd uitgedrukt, dat de afsluitdijk die het 1 Februari hield, die ene nacht zijn geld (kosten) al ruim schoots had opgebracht. Spreker wenste de veiligheidsfeer niet te betrekken in de rentabiliteits- sfeer, maar toonde ondertussen toch ook aan wat de mensenlevens „kos ten" door een verzekeringsvergelij king. Bij het Deltaplan blijft de Nieu we Waterweg en Westerschelde buiten beschouwing. De volgorde van afsluiting zou zijn: van het een voudigste naar het grootste, dus van Rotterdam uit Haringvliet naar Oosterschelde of Brouwershavense gens Prof. Tinbergen, die een eco nomische balans maakte van het Deltaplan. Zou deze wegontsluiting een voordeel opleveren (niet meer omrijden) verkapitaliseerd ad 20 millioen gulden of 10% van de tota le Deltakosten. Isolementsopheffing werd door hem berekend op 210 millioen gul den verkapitaliseerd, waar de wel vaartsbronnen heel wat groter zou den worden. Immers thans is het zo dat er uit onze provincie veel jonge ren afvloeien, die toch wel hier zou den willen werken. Voorts is er de mindere verzilting (ontzilting) over 33.000 ha in het gehele Deltagebied en 25.000 ha. in Zeeland. De voordelen daarvan (ho gere productie) zijn geschat op 8 millioen gulden per jaar of verkapi taliseerd 200 millioen. Geschat wordt voorts een land winning van 15.000 ha (Wieringer- meer is 20.000 ha) wat ook weer voordeel oplevert, daar men bij dijk verhoging 2500 ha zou verliezen. Het toenemend vreemdelingenver keer (recreatiegebieden) wordt op een voordeeltje van 250 millioen ge schat. Voorts is er de betere indus trievestigingsmogelijkheid, terwijl ook de middenstand kan profiteren van toenemend vreemdelingenver keer, enz., ook al worden aan de an dere kant de verbindingen naar de grote centra beter en korter. Maar daar tegenover staat voor ons gewest het verlies van de visse rij. Immers, bij afsluiting van de Oosterschelde is de visserij voor een groot gedeelte tot de ondergang ge doemd. Want deze Oosterschelde zouden We ook Oesterschelde kun nen noemen. Daarover èn over de Thoolse belangen in het volgend nummer meer. Het Deltaplan en de mogelijke grotegevolgen voor onze eilanden. Een week van vreselijke ongelukken in onze omgeving. Vele diploma's van de Huishoudschool. Een dagje in de feestelijke Haarlemmermeer. Brand in St. Annaland. Na de herverkavelings-egalisatie. Wij leven in een land dat bekend is om zijn vrijheidszin. In dat opzicht bogen wij op een roemruchte histo rie. En daaruit zal wel te verklaren zijn, dat Nederland ook altijd open staat voor politieke vluchtelingen, die huis en haard hebben moeten verlaten omdat zij levensgevaar lie pen. In Nederland was altijd plaats voor Hugenoten en voor Duitse Jo den. Daarom is het begrijpelijk dat het vluchtelingenverdrag in ons land zo'n grote belangstelling heeft ge trokken. Ook in de Tweede Kamer, die deze Conventie vlak voor haar vacantie behandelde, „Nederland wordt niet ten onrecte de grote ark der vluchtelingen genoemd", zo zei- de de heer Roosjen (a.r.Het voor deel van dit verdrag is dat bepaalde zaken (zoals naturalisatie) nu inter nationaal zijn geregeld. In verschil lende landen gelden daarvoor de zelfde richtlijnen. Het verdrag is echter maar een minimumregeling.. Over het asylrecht wordt bijvoor beeld niet gesproken. Het recht op verblijf is maar heel vaag geregeld, terwijl over het recht op arbeid maar heel weinig wordt gezegd. Nu is Ne derland aan zijn traditie op dit ge bied wel verplicht om verder te gaan dan dit verdrag. En gelukkig ge beurt dit ook. Reeds gelden in ons land veel ruimere bepalingen dan thans in het verdrag is afgesproken. Er was echter één algemene klacht, n.l. dat dit verdrag zo laat door de Regering ter behandeling is gege ven. Vier jaar na het tot stand ko men van deze Conventie kon de Tweede Kamer daarover pas spre ken. Dat vonden alle fracties (uitge zonderd de communistische) een smet op onze traditie. Minister Beyen was het daarmede niet geheel eens. Wij hebben, naar zijn mening, een te goede reputatie dan dat deze langzame behandeling een smet op ons vluchtelingen-blazoen kan wer pen. Wordt iedere vluchteling nu zo maar door de regering met open armen ontvangen Minister Donker maakte duidelijk, dat dit niet het ge val is. Om in Nederland te kunnen blijven moet de vluchteling in ieder geval kunnen aantonen dat hij in het land van afkomst gevaar voor lijf en leden liep. Kan hij dat niet, dan loopt hij goede kans weer over de grens te worden gezet. Zegt zo'n refugé dat hij het niet eens is met het regiem achter het ijzeren gordijn, dan is dat voor onze regering nog geen reden om asyl te verlenen. Want in de landen achter het ijze ren gordijn is misschien tachtig pro cent van de bevolking het niet eens met het regiem. De grenzen worden dus vrij nauw getrokken. En hoe streng dit ook lijkt, het is beslist noodzakelijk dat zulks wordt ge daan. Zelfs in West-Duitsland neemt men deze voorwaarden voor het verlenen van asyl in acht. Nog dagelijks stromen vluchtelingen uit de Oostzone West-Berlijn binnen. Hun aantal loopt in de millioenen. Maar als men niet kan aantonen dat men in levensgevaar verkeert, wordt men weliswaar niet gedwongen naar het Oosten terug te gaan, maar het recht op arbeid wordt wel aan deze mensen ontzegd. Zij moeten vrijwel uitzichtloos in kampen verblijven. Hoogstens kunnen zij zwarte lonen verdienen. Zou men in West-Duits land al deze vluchtelingen zonder meer onderdak verlenen dan zou dit de economie grondig verstoren. Het is begrijpelijk, dat Nederland voor deze vluchtelingen uit Oost-Duits- land ongeveer dezelfde gedragslijn aanhouden. Het leven in de Oost zone is trouwens niet te vergelijken met het leven in Polen of Roemenië. De bevolking in Oost-Duitsland mag onder bepaalde voorwaarden nog wel eens familie in het Westen be zoeken. Het ijzeren gordijn in Duits land is gelukkig niet al te hermetisch gesloten. Niet iedere vluchteling komt met de beste bedoelingen de grens over. Soms zijn het misdadigers. Het is logisch dat onze regering de taak heeft om het kaf van het koren te scheiden. Daarvoor is een uitgebreid onderzoek nodig. Tijdens dit onder zoek worden de vluchtelingen onder gebracht in een mooi buitenhuis „De Rozenhof", gelegen in het oosten van het land. Van 1 Januari 1953 tot 25 Juni 1955 zijn 84 personen illegaal ons land binnengekomen. Van hen hebben er 45 asyl gekre gen, 12 gevallen zijn nog in onder zoek, terwijl 27 aanvragen tot asyl zijn afgewezen. Zijn er in ons land clandestiene vluchtelingen aanwezig? Minister Donker wist het niet. Wist hij het wel dan waren het geen clandestiene vluchtelingen meer. Toch rekent hij met hun aanwezigheid in ons land. Daarom krijgen de ondergedoken vluchtelingen de gelegenheid zich tot 1 November a.s. te melden. Het feit dat zij zijn ondergedoken zal dan niet strafbaar worden gesteld. En zij die deze vluchtelingen onderdak hebben verleend, zullen evenmin worden vervolgd. Maar ook deze clandestiene vluchtelingen zullen bona-fide moeten zijn. Dit betekent, dat zij eveneens een onderzoek moe ten doorstaan. Net zo goed als de vluchtelingen die zich wel terstond hebben gemeld. Een niet bona-fide vluchtelinge is Mevr. Weiher-Toet. Voor de oor log trouwde zij als Nederlandse met een Poolse schepeling. Zij vestigde zich in Polen en kreeg vijf kinderen. Na veel geharrewar kreeg zij een tij delijk visum van de Poolse regering om haar zieke vader in ons land te bezoeken. Helaas kwam zij te laat. Oorspronkelijk had zij het plan weer naar Polen terug te keren tot zij een relatie aanging met haar zwager. Nu tracht zij met alle mogelijke midde len in ons land te blijven. Zij zegt ook tegen het regiem te zijn. Dit alles is nog geen reden tot asylver- lenging. Dat heeft minister Donker haar ook duidelijk gemaakt. Nu vraagt zij asyl als politiek vluchte ling. Maar ook deze vlieger gaat niet op. In de eerste plaats is niet geble ken dat zij levensgevaar loopt in Po len en ten tweede heeft zij haar po litieke bezwaren pas kenbaar ge maakt toen zij de relatie aanging met haar zwager. Inmiddels is tegen de staat een kort geding aanhangig gemaakt. Als zij dit verliest zal Me vrouw Toet met haar ene kind (zij zijn thans ondergedoken) ons land moeten verlaten om zich te voegen bij haar man en vier kinderen. Neen, dit lijkt geen bona-fide geval. Loopt zij nu geen gevaar in Polen bij haar terugkomst? Zekerheid daaromtrent bestaat natuurlijk niet. Maar om dit te voorkomen heeft minister Donker juist zo duidelijk te kennen gegeven dat haar vraag om politiek asyl maar een uitvlucht is om de relatie met haar zwager te kunnen bestendigen. De Ambonnezen in ons land zijn ook een soort politieke vluchtelin gen. Gelukkig waren Kamer en Re gering het er over eens, dat de Am bonnezen niet behandeld mogen worden naar de letter van dit ver drag. Zij zullen er niet onder val len, omdat Nederland ten opzichte van deze mensen een heel aparte verantwoordelijkheid bezit. Nu de politieke tegenstellingen over het Ambonprobleem verstommen, ziet men in onze volksvertegenwoordi ging een steeds grotere eenstemmig heid over de oplossing van de so ciale problemen der Ambonnezen. De Ambonnezen vormen in ons land een stuk tragiek van de eerste orde. Bijna iedere partij ziet het als een nationale taak om deze mensen de helpende hand te bieden. (Nadruk verboden) Op 13 Juli werd door het gemeentebestuur van Poortvliet een bezoek gebracht aan de gemeente Haarlemmermeer. In de raadzaal van het nieuw gerestaureerde gemeentehuis begroette burgemeester Mr. Jansonius het Poortvlietse gezelschap en sprak er zijn grote voldoening over uit dat aan de uit nodiging voor het bezoek gevolg was ge geven. Burgemeester van Doorn bedankte burgemeester Jansonius en het gemeente bestuur voor de uitnodiging. Hij herinnerde aan het eerste bezoek en contact met het gemeentebestuur van Haarlemmermeer in Maart 1953. Thans zijn de omstandigheden wel zeer veranderd, wij komen thans om ons met Haarlemmermeer te verblijden over het lOOjarig jubileum. Hij dankte nogmaals voor de ontvangen steun en hulp en overhandigde het gemeente bestuur van Haarlemmermeer een schilderij vervaardigd door de kunstschilder Schippers, voorstellende de kerk en omgeving van Poortvliet. Dit geschenk, zo zeide burge meester van Doorn willen wij II gaarne aanbieden om de herinnering levendig te houden. Wij geven U dit beeld van het dorp, zoals het in werkelijkheid is met als middel punt de kerk wat voor ons is het geloof en vertrouwen en ons in die moeilijke dagen de kracht gaf om vooruit te gaan, met de toren van waaruit de bronzen stem gaat over dorp en streek, ons te waarschuwen in tijden van nood, ons ook vertellende van onze vreugden en droefheid, met ook de huisjes daarom heen, waarin wij wonen en onze vreugden en zorgen beleven. Liever geven wij U dit beeld, dan een beeld van triestheid en ellen de, zoals een uitbeelding van het verdronken land zou te zien geven. Burgemeester Jan sonius aanvaardde het geschenk en sprak zijn grote verwondering uit voor dit kunst werk, hetwelk hij als symbool waartoe het geschonken is en als kunstwerk zeer hoog acht. Hij hoopte dat de ontstane banden niet alleen bewaard, doch zelfs nog ver stevigd zouden worden. Wat Haarlemmer meer deed, deed het met liefde, ja zelfs met vreugde, zei burgemeester Jansonius. Het gemeentebestuur had een begrip gehad voor de noden en moeilijkheden van het zoveel kleiner Poortvliet en was al direct getroffen door het verzoek van de burgemeester van Poortvliet bij het eerste contact om eerst het agrarisch deel van het gehele getroffen ge bied van Tholen te willen helpen, alvorens iets voor eigen gemeente werd verzocht. Dat ook de kleuterschool later gekomen is in Poortvliet zelf, vond hij prettig, daar ge bleken is dat dit in de behoefte voorziet. Als teken van vriendschap overhandigde hij daarna aan het gemeentebestuur van Poort vliet het gedenkboek van Haarlemmermeer, waarna alle gasten hun handtekening in het receptieboek konden vermelden. Mevrouw Jansonius werden bloemen aangeboden en de kinderen van de Juliana en Bernard school werden namens de dorpsgemeenschap van Poortvliet getracteerd. Bij het bezoek aan de tentoonstelling kon den de gasten volop genieten van de vele daar aanwezige zaken op landbouwgebied en de historie van Haarlemmermeer. Na nog een tocht rond schiphol aanvaarde het ge zelschap, na hartelijk afscheid genomen te hebben van het gemeentebestuur van Haar lemmermeer, tevreden de terugtocht. De vriendschapsbanden tussen Haarlemmermeer en Poortvliet zijn hierdoor opnieuw stevig aangehaald.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1