WEEKBLQD VOOR HET EILOND THOLEN EN ST. FILIPSLAHD
PERLON BREEKT DOOR
HET LOT van het kabinet Drees
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Het Parlementair Overzicht
Belastingdebatten in de Tweede Kamer
Toen kwam het derde kabinet Drees ten val
Herverkaveling THOLEN
Moeilijkheden niet van de lucht
De Redactie legt U in deze pagina's voor:
(jNDUSTRIE-NIEU WS
lie Jaargang No. 27
20 Mei 1955
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Met grote spanning worden momenteel de
debatten in de Tweede Kamer over de
belastingverlaging en de huurverhoging ge
volgd. Niet weinigen zien reeds een Kabi
netscrisis in het verschiet, alleen weten zij
niet op welke wijze deze dan precies tot
stand moet komen. Men kan toegeven dat
de situatie critiek is. Eén onhandige be
weging van het Kabinet of van een der
Regeringspartijen kan veel kwaad stichten.
Een graatje in het verkeerde keelgat en het
is gebeurd, zo zou men kunnen zeggen. Maar
als dat de situatie is, eet men uiterst voor
zichtig en men behoeft er niet aan te twijfe
len dat de fractie in de Tweede Kamer dit
dan ook doen.
Welke partij heeft momenteel baat bij
een Kabinetscrisis? Wij geloven dat er geen
enkele te noemen is. Noch k.v.p., noch de
p.v.d.a., noch de a.r. of c.h.u. zien er heil
in om juist op dit moment op een crisis aan
te sturen. Wil dat zeggen dat een crisis is
uitgesloten Voorspellen in de politiek is
moeilijk. Het is in ieder geval niet zo, dat
een der partijen dit grote debat is ingegaan
met de vurige wens om brokken te maken.
Zoals bekend heeft de Regering voorge
steld de belastingen met ongeveer 500 min.
te verlagen. Dat was tegenvaller nummer
één. In de millioenen-nota was aanvankelijk
vermeld dat de totale verlaing 500 a
550 min. zou bedragen. De Regering heeft
nu het laagste bedrag gekozen, omdat er
sinds September verleden jaar verschillende
onvoorziene uitgaven zijn geweest. Zo is de
melksubsidie verhoogd, is er meer geld uit
gegeven voor onze dijken en zijn de ambte
narensalarissen verbeterd. Een ander argu
ment van de regering om niet meer dan
500 min uit te trekken wordt gevonden in
de beperkte huurverhoging. Uit de eerste
dagen van dit debat is reeds gebleken dat
alleen de socialisten wensen vast te houden
aan een bedrag van 500 min.. Alle andere
fracties zeggen, dat onmogelijk nauwkeurig
is vast te stellen met welk bedrag de be
lastingen moeten worden verlaagd, zelfs niet
op 50 min. Voor dat bedrag is naar haar
mening ruimte in de begroting aanwezig.
Maar de Regering heeft bekend gemaakt het
been stijf te zullen houden. Het is de vraag
of haar dat zal lukken.
Tegenvaller nummer twee was de beperkte
huurverhoging. Oorspronkelijk was het de
bedoeling om de huren met minstens 25
te verhogen. Gezien de ontwikkeling van de
lonen en prijzen heeft de Regering dit niet
aangedurfd. Zij stelde een zeer beperkte
huurverhoging voor, resp. van 5 en 10%.
Dit betekent dat 65% geen huurverhoging
zal krijgen, 8 valt in de tussenklasse van
5 terwijl 27 een huurverhoging van
10% krijgt. De critiek is algemeen: op deze
wijze worden de huiseigenaren niet geholpen.
Iedereen is er van overtuigd dat de huren
van de oude woningen met ongeveer 60 a
7Q% verhoogd moeten worden, willen zij
rendabel kunnen zijn. En nu komt de rege
ring met dit schamele plannetje. Men kan
toegeven dat de wens om rust te krijgen in
de loon- en prijsontwikkeling een grote rol
heeft gespeeld. Maar daarnaast was er een
andere factor, ook van groot belang. Van
de zijde der p.v.d.a. is de wens geuit om
de verhoogd huren af te romen. De eigenaren
van het oude woningbezit zouden dus be
lasting over hun huuropbrengst moeten gaan
betalen. De belastingen moeten gestopt wor
den in een huuregalisatiefonds waaruit de
nieuwbouw betaald kan worden. Dit socia
listisch streven zou slechts een tijdelijk
karakter dragen. Verscheidene fracties waren
tegen deze gedacht en die tegenstelling kan
zich ook in het Kabinet geopenbaard hebben.
Alle fracties zeggen dus: deze huurver
hoging is te gering. De p.v.d.a. zegt daarbij:
er moet een huurbelasting komen. En de
regering zegt: wij veranderen niet aan ons
voorstel en Kamer, gij moet goed bedenken
dat er een samenhang bestaat tussen dit
voorstel om de huren te verhogen en onze
voorstellen om de belastingen te verlagen.
De onverbrekelijke band is tegenvaller num
mer drie. Zou men de huurverhoging dus
verwerpen dan lopen de belastingontwerpen
gevaar.
Het is daarom ook geen wonder dat bijna
alle fracties op deze onhoudbare toestand
hebben gewezen. Dat er een verband bestaat
tussen de huurverhoging en de verlaging
van de personele belasting is te begrijpen,
maar de band tussen huurverhoging en ver
laging van inkomsten- en loonbelasting is
moeilijker te vinden. Door de verlaging van
de loon- en inkomstenbelasting wordt de
huurverhoging gecompenseerd, zo zegt
minister v. d. Kieft. Dat kan niet, zo roepen
de Kamerleden in koor, want dan zouden
degenen, die wel onder de huurverhoging
vallen, meer belastingverlaging moeten krij
gen dan degenen, die geen huurverhoging
krijgen. Ja maar, zo vervolgt dan onze
minister van Financiën het bedrag dat nu
gemoeid is met de belastingverlaging kunnen
we nooit meer uitgeven. Als we werkelijk de
huren gaan verhogen met een flink per
centage dan hebben we geen geld meer te
compenseren. De heer V. d. Heuvel (a.r.)
heeft reeds gezegd dat hij een algemene
huurverhoging van 10 wil. Een andere
moeilijkheid is de houding van de p.v.d.a.-
fractie. Daar is iedereen benieuwd naar. Zij
voelt niets voor deze beperkte huurverho
ging. En zijn volgt daarbij het N.V.V., dat
zich daarover zeer scherp heeft uitgelaten.
De vraag is nu wat de socialistische mini
sters in het Kabinet zullen gaan doen als
hun partijgenoten inderdaad gaan tegen
stemmen. Zal de soep werkelijk zo heet wor
den gegeten als zij wordt opgediend We
zullen het spoedig ervaren.
Behoudens deze drie tegenvallers zijn er
ook nog de nodige moeilijkheden. De wijzi
ging van de indirecte belastingen draagt
lang niet aller goedkeuring weg. Vrij alge
meen dringt men aan op belastingverlaging
voor vrijgezellen, terwijl bovendien de vraag
of de vennootschapsbelasting terug gedraaid
moet worden tot het peil van 1951 de ge
moederen in beweging houdt. De Regering
wil dit niet doen. Zij wil een percentage
heffen van 43 in plaats van de 40 in
1951. Daardoor maakt zij 60 min. vrij voor
een verdere verlaging van de loon- en in
komstenbelasting. De meerderheid der
Kamer wil de Regering wel volgen in dit
opzicht. Maar zo gauw als zij ergens 50
min. kan losweken, zal zij dit bedrag onge
twijfeld willen gebruiken voor de verdere
verlaging van de vennootschapsbelasting.
Dat waren zo de voornaamste problemen
waarmee de Tweede Kamer zich deze week
bezig houdt. Hoe langer men debatteert, hoe
meer problemen er bij zullen komen. Inte
ressant is het in ieder geval wel
(Nadruk verboden)
Zelden zijn er na de oorlog in de Tweede nooit mogen zeggen dat de a.r. het Kabinet
Kamer zulke spannende debatten gehouden
als in de afgelopen dagen. Afgeladen tri
bunes volgden met grote belangstelling het
steekspel tussen Regering en Volksvertegen
woordiging over de beperkte huurverhoging
(met 5 en 10%) en de belastingverlaging.
Het deed ons denken aan de tijd van de
Indonesische kwestie de gemoederen be
heerste. Vooral in het begin werd er toen op
meeslepende wijze gedebatteerd en vaak
kon niemand de uitslag voorspellen.
Zo was het nu ook weer. Gelukkig was
niet zo'n fameuze kwestie als de eenheid van
het rijk het middelpunt der debatten. Het
was nu een veel zakelijker gesprek, waar
aan de humor niet ontbrak. En wie de ge
geven situatie nuchter beschouwt, kan het
zich eigenlijk amper voorstellen dat over
zo'n zakelijke kwestie zoveel deining is
ontstaan. De spanning is er tot het eind toe
ingebleven. De a.r.-fractie leverde daarvoor
de belangrijkste bijdrage. Van meet af aan
was het duidelijk dat Jan Schouten en zijn
mannen op de wip zaten. Zowel de katho
lieken als de christelijk-historischen en de
tweemans-fractie van de heer Weiter ver
klaarden liever een beperkte huurverhoging
te zullen accepteren dan geen enkele huur
verhoging. Dit deel van de rechterzijde
levert totaal 41 stemmen op. Zouden de a.r.
zich daarbij voegen dan waren er 53 stem
men, een kleine meerderheid, doch in ieder
geval net voldoende om het Kabinet Drees
nog jaar te gunnen.
Maar zo gemakkelijk wat dit allemaal
niet. Tot het einde toe heeft de a.r.-fractie
geaarzeld welke houding zij zou innemen.
Voor een deel was dat natuurlijk tactiek,
maar voor een ander deel stellig ook op
recht, omdat zij het met de beslissing uiterst
moeilijk had. De heer Schouten heeft dit
Vrijdagmiddag nog eens duidelijk gezegd.
Uit zijn betoog kon men merken dat hij
geprikkeld was over de wijze waarop de
socialisten manoeuvreerden. De P.v.d.A.
heeft vijf ministers, zo zeide hij, en alle vijf
(Drees, Suurhoff, V. d. Kieft, Mansholt
en Donker) kan men voormannen der
socialistische beweging noemen. Nu zegt de
P.v.d.A.-fractie: als wij tegen de huur-
hoging stemmen, kunnen onze minister rustig
blijven zitten. Het betekent niet, dat we deze
bewindslieden ons vertrouwen opzeggen.
Alles goed en wel, zo vervolgde de heer
Schouten, maar dat is een vreemd soort
verantwoordelikheid. Zij komt er op neer dat
de a.r. moeten gaan beslissen of de P.v.d.A.-
ministers mogen blijven zitten of niet. Zeg
gen ook de a.r. dat zij tegen de huurver
hoging zijn dan is het met het Kabinet
gedaan en dus ook met de socialistische
ministers. ,,Die vreemde opvatting der P.v.
d.A.-fractie over de verantwoordelijkheid
maakt het voor ons wel heel moeilijk om in
volle vrijheid onze stem te bepalen". Niet
dat heer Schouten daar erg onder gebukt
ging. Daarvoor is hen een te gewiekst par
lementariër, maar wel verklaarde hij met
zeer veel nadruk dat iedereen te maken
heeft met zijn eigen verantwoordelikheid.
hebben laten duikelen.
Deze verklaring maakte de nodige indruk.
De socialistische fractie-voorzitter, de heer
Burger, verklaarde zelfs dat de rede van de
heer Schouten „grondigeo verweging" ver
diende.
HARD SPEL
Het spel is van beide kanten met de
nodige hardheid gespeeld. Daar was in de
eerste plaats de Kamer, die zich unaniem
verzette tegen deze beperkte huurverhoging.
De k.v.p., a.r. en v.v.d. wilden een alge
mene huurverhoging van 10 de socialis
tische fractie daarentegen wilde op dit
moment geen enkele huurverhoging, omdat
zij het beter achtte dat het gehele huur-
probleem in 1956 wordt bekeken. Dan kan
meteen de kwestie van de afroming en de
compensatie besproken worden. Het beste
moment daarvoor is, zo zeide de Bommer,
de invoering van de definiteve ouderdoms
voorziening, want dan moet toch een nieuwe
loonronde in overweging worden genomen.
Minister Witte heeft de huurverhoging van
10 afgewezen. Zijn collega V. d. Kieft
probeerde duidelijk te maken dat aan een
compensatie in de belasting-sfeer niet te
denken viel, terwijl minister Zijlstra het oude
regeringsstandpunt nog eens uiteenzette, dat
van een looncompensatie hoe klein ook
geen sprake kon zijn. Zelfs een loonronde
van 2% kan er niet af. Als we eenmaal
onderhandelen, komen er meer rechtvaar
dige looneisen los, zo zeide de bewinsdsman
van Economische Zaken, die liever de wel
vaart wil verdelen door een verlaging van
de prijzen. Nu gaf hij toe dat, als zijn
politiek van prijsverlaging mislukt tot nu
toe heeft hij goede vooruitzichten een
loonronde niet uitgesloten mag zijn. Niet
alleen de „rijken", maar ook de „armen"
moeten profiteren van de gunstige econo
mische toestand in ons land.
Alle compensatiemogelijkheden werden
dus afgwezen. En zodoende stond de Kamer
voor de vraag moeten wij de regeringsvoor
stellen ongewijzigd accepteren of niet Dat
was een heel moeilijke vraag. Algemeen werd
de beperkte huurverhoging verfoeid, want zij
biedt geen uitzicht op een goede huur-
politiek. Het is niet aan twijfel onderhevig,
dat de oude huren flink moeten worden op
trokken. Maar zou men de huurverhoging
verwerpen - zo stond de zaak tot Dins
dag jl. week dan zou ook de belasting
verlaging van de baan zijn. Met veel pijn en
moeite heeft de Kamer weten te bereiken
dat de belastingverlaging a 502 min. met
een half jaar werd vervroegd tot 1 Juli a.s.
En nu verklaarde de minister-president dr.
Drees, dat als de huurverhoging wordt ver
worpen, ook de belastingvoorstellen zullen
worden ingetrokken. Dat was een soort
koppelverkoop in onaangename zin. Ver
werping van de beperkte huurverhoging zou
het ministerieel einde van minister Witte
betekenen en de voorzitter van het Kabinet
deelde mede, dat alle andere ministers dan
ook zouden aftreden. Men was dus solidair.
En dat was de grote moeilijkheid waarvoor
Of duidelijker gezegd: de socialisten zullen de Kamer zich geplaatst zag.
Vier en een half uur werd er Dins
dag 17 Mei 1955 in de Tweede
Kamer een politiek en zakelijk vuur
werk afgestoken. Toen wist men dat
het lot van het kabinet Drees be
zegeld was. Immers de Partij van de
Arbeid zou tegen het wetsontwerp
stemmen (30), de V.V.D. (9), de
Kath. Nat. Partij (2) en de Staatk.
Ger. Partij (2), de Communisten
(5, omdat de Groot afwezig was)
plus prof. Gerbrandy als enige van
de a.r. fractie en dr. Schmal, als
enige van de chr. hist, fractie. Dat
betekende dus 50 tegenstemmers.
Hiertegenover stond de K.V.P.
met 29 leden (dr. Mol was er niet),
de A.R. met 11 en de C.H.U. met
8 of in totaal 48 voorstemmers.
Na de stemming verzocht dr. Drees
Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
aan de Kamervoorzitter om de be
raadslagingen over de belasting-
ontwerpen te schorsen. Toen aan dit
verzoek was voldaan, ging de Kamer
uiteen.
Ontslag ingediend
Het Kabinet der Koningin deelde
enkele uren later mede: De Ministers
en de staatssecretarissen hebben aan
de Koningin verzocht hun ontheffing
te willen verlenen uit het door hen
beklede ambt. De Koningin heeft
dit verzoek in overweging genomen
en de ministers en de staatssecrearis-
sen uitgenodigd inmiddels al datgene
te blijven verrichten dat zij in het
belang van het Koninkrijk noodzake
lijk achten.
Twee jaar en acht maanden had
dit derde kabinet-Drees zitting.
FINANCIËLE DEELNAME RONDWEG
POORTVLIET EN PLAN VERBETE
RING GEBOUWEN ST. ANNALAND
De voorzitter Mr. A. J. v. d. Weel bracht
in de April-vergadering van de Herverkave
lingscommissie Zeeland verslag uit van het
bezoek dat Minister Mansholt op 19 April
aan de herverkavelingswerk heeft ge
bracht. De Minister had zich in zeer waar
derende bewoordingen uitgelaten over de
reeds tot stand gekomen werken. Hij sprak
nogmaals als zijn verwachting uit dat de
Herverkaveling over 5 jaar zou zijn vol
tooid. In de pers verschenen berichten als
zou over 10 jaar het werk gereed zijn, zijn
onjuist.
De Herverkavelingscommissie keurde de
voordracht van gegadigden voor een bedrijf
in de Noordoostpolder en de .Braakmanpol
der goed. 93 personen werden voorgedragen
voor een gemengd- of akkerbouwbedrijf, 9
personen voor een fruit- of groenteteeltbe-
drijf in de N.O.P., terwijl 21 personen wer
den voorgedragen voor bedrijven in de
Braakmanpolder. De betrokken autoriteiten
zullen uit deze gegadigden in de komende
maanden hun keus moeten doen.
Gedeputeerde Staten hebben aan de Her
verkavelingscommissie meegedeeld, dat het
in de bedoeling ligt na afsluiting van de
Pluimpot op Tholen tot een concentratie
van havens over te gaan; St. Annaland zal
een verbeterde haven krijgen, terwijl bij de
Pluimpot een loswal zal komen.
Op Tholen werd goedkeuring verleend
voor het draineren van 250 ha, aan de
fa. J. D. Janso werd gegund het egaliseren,
Waarom het in de Tweede Kamer ging.
Het Kabinet Drees nam ontslag.
Hoe de A.N.W.B. groeide.
Wat de perion" gaat betekenen.
Hoe Zaterdag de beslissing in deze voetbal
competitie wordt verwacht.
Weet U dat één druppel inkt, millioenen aan het
denken kan brengen
graven van kavelsloten enz. in een complex
van 100 ha in de polder Schakerloo.
In de vergadering wordt de gedachte ge
opperd een plan te ontwerpen voor de ver
betering van gebouwen en woningen te St.
Annaland, in samenhang met verplaatsing
van landbouwbedrijfsgebouwen naar de ka
vels. Binnenkort zullen hierover besprekin
gen plaats hebben.
De vergadering gaat accoord met de
voorstellen tot financiële deelname van de
Herverkavelingscommissie in de aanleg van
provinciale wegen rond Poortvliet en van
Serooskerke naar Haamstede. De verwach
ting is, dat nu binnenkort aan deze wegen
projecten kan worden begonnen.
SCHERPENISSEPOLDER
Het komt herhaaldelijk voor dat grondge
bruikers uit de Scherpenissepolder met no
ta's en certificaten van graszaad op het
Bureau van Uitvoering verschijnen, veron
derstellende dat op deze nota's vergoeding
uitbetaald zal worden.
De vergoeding voor het inzaaien van
grasland is normatief gesteld op f 250,
per ha, met dien verstande dat alleen gras
zaadvergoeding gegeven wordt voor perce
len die niet geschikt zijn voor bouwland.
Op nota's wordt geen vergoeding uit
gekeerd. Wel is het noodzakelijk de certi
ficaten te bewaren, deze kunnen namelijk
vóór 1 Januari 1956 nog worden opge
vraagd.
Het ligt in de bedoeling de vergoeding
vóór 1 Januari 1956 uit te betalen, men is
momenteel reeds bezig de schade op te
nemen.
Het Bureau van Uitvoering
Herverkaveling Tholen.
HET BETERE HAARNETJE
De nieuwste, onzichtbare haarnetjes van
perion, voor dag en nacht een hoogfijn
doorzichtig weefsel dingen naar de gunst
van elke dame. Ze komen zeer binnenkort
in de handel en zullen dan de enige van
synthetisch materiaal zijn.
OOK IN DE STOFZUIGER
Perion heeft inmiddels zijn weg gevonden
naar de stofzuigerfabrieken. De nieuwe mo
dellen, althans die in West-Duitsland wor
den gemaakt, krijgen thans allemaal een bin
nenwerk met filterzak van perion. Op de
gladde stof blijft het vuil niet Vastzitten,
zodat het reinigen en schoonhouden veel
gemakkelijker wordt.
En het vervoer per luchtpost geschiedt meer
en meer in perlon-zakken.
VOOR JONGE WERELDBURGERS
Om zeker te zijn van een doelmatige,
temperatuur houdende en hygiënische be
kleding van de kinderwagen, kan de diverse
mama's met een gerust hart worden aan
geraden, uit te zien naar wat er op dit ge
bied door perion in de handel wordt ge
bracht. Het gaat hierbij vooral om lakentjes
en overtrekken voor het kussentje, die dik
wijls en gemakkelijk verwisseld moeten kun
nen worden. De perlon-fabrikaten zijn ijzer-
sterk, laten zich gemakkelijk en snel wassen,
zijn spoedig droog en kunnen ongestreken
weer in gebruik worden genomen.
VLUCHTELINGEN AAN 't WERK
Onder de vele honderdduizenden vluchte
lingen, waardoor West-Duitsland is over
stroomd, bevonden zich ook een tamelijk
groot aantal gewezen kantklossers. Door
een charmant initiatief van de perlon-fabrie
ken hebben deze mensen thans hun oude
handwerk weer kunnen opvatten. Zij doen
hiermee de vóór de oorlog beroemd gewor
den „Plauener" kant-industrie herleven.
Een gelukkige omstandigheid is de grote
vraag naar kant voor allerlei doeleinden,
waardoor de afzet voorlopig geen enkel
probleem oplevert. Als grondstof gebruiken
ze natuurlijk hoofdzakelijk kunstvezels (per-
lon-creaties) in tafzijde, tule en marquisette.
Trouwens alle garens, in elke benodigde
dikte, zijn uit de perlonfabrieken afkomstig.
WAT EEN DRIJFRIEM!
De perlon-fabrieken in het Rijnland heb
ben dezer dagen een drijfriem afgeleverd
voor de grootste pletterij-machine ter we
reld, die eigendom is van een onderneming
in het Westfaalse industriegebied, bij de
stad Plettenberg. Het vliegwiel daarvan
heeft een middellijn van negen-en-een-halve
meter, wat ongeveer overeenkomt met de
hoogte van een huis met twee étages. Dit
gevaarte weegt dan ook niet minder dan
1250 kilo. De drijfriem is veertig meter lang,
anderhalve weter breed, veertien millimeter
dik, berekend op een transmissie van 5000
pk. Gebruikmakend van de nieuwste vin
dingen, hebben de ingenieurs van de per
lon-fabrieken deze riem naadloos ter plaat
se gemonteerd zonder van de anders zo
tijdrovende speciale voorziening gebruik te
hoeven maken waardoor een slagvrije en
geruisloze loop wordt gegarandeerd. Bo
vendien is hij schok- en slipvrij, bestand
tegen de invloeden van olie, vet en water
damp; hij zorgt onder alle omstandigheden
voor een krachtige, snelle overbrenging van
aandrijf kracht. Controleren en inkorten van
Perion materiaal wordt ook voor netten
gebruikt. Straks ziet U het ook in onze buurt
de riem is overbodig, want perion blijft soe
pel en toch stevig, dus rekt niet uit. Mocht
er eens iets gebeuren, wat de riem bescha
digt, dan kan zonder meer een nieuw stuk
(naadloos!) ingeweven worden.
PERLON IN NYLON-LAND
Hoewel Engeland zelf talrijke nylon-weef
sels maakt, verschijnen er de laatste tijd
regelmatig advertenties in grote weekbladen,
afkomstig van een importeur van corsetten,
die van perlon-taf vervaardigde goederen
aanbiedt. „Strapless" is daarbij kennelijk
favoriet.
Niet aan staalkabels, maar aan perlon-tros sen wordt deze oceaanstomer
uitgesleept Een perion tros is 7X dichter en 2X sterker.
de haven