WEEKBLQD VOOR HET EILOND THOLEN EN ST. FILIPSLAHD PERLON BREEKT DOOR HET LOT van het kabinet Drees WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Het Parlementair Overzicht Belastingdebatten in de Tweede Kamer Toen kwam het derde kabinet Drees ten val Herverkaveling THOLEN Moeilijkheden niet van de lucht De Redactie legt U in deze pagina's voor: (jNDUSTRIE-NIEU WS lie Jaargang No. 27 20 Mei 1955 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Met grote spanning worden momenteel de debatten in de Tweede Kamer over de belastingverlaging en de huurverhoging ge volgd. Niet weinigen zien reeds een Kabi netscrisis in het verschiet, alleen weten zij niet op welke wijze deze dan precies tot stand moet komen. Men kan toegeven dat de situatie critiek is. Eén onhandige be weging van het Kabinet of van een der Regeringspartijen kan veel kwaad stichten. Een graatje in het verkeerde keelgat en het is gebeurd, zo zou men kunnen zeggen. Maar als dat de situatie is, eet men uiterst voor zichtig en men behoeft er niet aan te twijfe len dat de fractie in de Tweede Kamer dit dan ook doen. Welke partij heeft momenteel baat bij een Kabinetscrisis? Wij geloven dat er geen enkele te noemen is. Noch k.v.p., noch de p.v.d.a., noch de a.r. of c.h.u. zien er heil in om juist op dit moment op een crisis aan te sturen. Wil dat zeggen dat een crisis is uitgesloten Voorspellen in de politiek is moeilijk. Het is in ieder geval niet zo, dat een der partijen dit grote debat is ingegaan met de vurige wens om brokken te maken. Zoals bekend heeft de Regering voorge steld de belastingen met ongeveer 500 min. te verlagen. Dat was tegenvaller nummer één. In de millioenen-nota was aanvankelijk vermeld dat de totale verlaing 500 a 550 min. zou bedragen. De Regering heeft nu het laagste bedrag gekozen, omdat er sinds September verleden jaar verschillende onvoorziene uitgaven zijn geweest. Zo is de melksubsidie verhoogd, is er meer geld uit gegeven voor onze dijken en zijn de ambte narensalarissen verbeterd. Een ander argu ment van de regering om niet meer dan 500 min uit te trekken wordt gevonden in de beperkte huurverhoging. Uit de eerste dagen van dit debat is reeds gebleken dat alleen de socialisten wensen vast te houden aan een bedrag van 500 min.. Alle andere fracties zeggen, dat onmogelijk nauwkeurig is vast te stellen met welk bedrag de be lastingen moeten worden verlaagd, zelfs niet op 50 min. Voor dat bedrag is naar haar mening ruimte in de begroting aanwezig. Maar de Regering heeft bekend gemaakt het been stijf te zullen houden. Het is de vraag of haar dat zal lukken. Tegenvaller nummer twee was de beperkte huurverhoging. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de huren met minstens 25 te verhogen. Gezien de ontwikkeling van de lonen en prijzen heeft de Regering dit niet aangedurfd. Zij stelde een zeer beperkte huurverhoging voor, resp. van 5 en 10%. Dit betekent dat 65% geen huurverhoging zal krijgen, 8 valt in de tussenklasse van 5 terwijl 27 een huurverhoging van 10% krijgt. De critiek is algemeen: op deze wijze worden de huiseigenaren niet geholpen. Iedereen is er van overtuigd dat de huren van de oude woningen met ongeveer 60 a 7Q% verhoogd moeten worden, willen zij rendabel kunnen zijn. En nu komt de rege ring met dit schamele plannetje. Men kan toegeven dat de wens om rust te krijgen in de loon- en prijsontwikkeling een grote rol heeft gespeeld. Maar daarnaast was er een andere factor, ook van groot belang. Van de zijde der p.v.d.a. is de wens geuit om de verhoogd huren af te romen. De eigenaren van het oude woningbezit zouden dus be lasting over hun huuropbrengst moeten gaan betalen. De belastingen moeten gestopt wor den in een huuregalisatiefonds waaruit de nieuwbouw betaald kan worden. Dit socia listisch streven zou slechts een tijdelijk karakter dragen. Verscheidene fracties waren tegen deze gedacht en die tegenstelling kan zich ook in het Kabinet geopenbaard hebben. Alle fracties zeggen dus: deze huurver hoging is te gering. De p.v.d.a. zegt daarbij: er moet een huurbelasting komen. En de regering zegt: wij veranderen niet aan ons voorstel en Kamer, gij moet goed bedenken dat er een samenhang bestaat tussen dit voorstel om de huren te verhogen en onze voorstellen om de belastingen te verlagen. De onverbrekelijke band is tegenvaller num mer drie. Zou men de huurverhoging dus verwerpen dan lopen de belastingontwerpen gevaar. Het is daarom ook geen wonder dat bijna alle fracties op deze onhoudbare toestand hebben gewezen. Dat er een verband bestaat tussen de huurverhoging en de verlaging van de personele belasting is te begrijpen, maar de band tussen huurverhoging en ver laging van inkomsten- en loonbelasting is moeilijker te vinden. Door de verlaging van de loon- en inkomstenbelasting wordt de huurverhoging gecompenseerd, zo zegt minister v. d. Kieft. Dat kan niet, zo roepen de Kamerleden in koor, want dan zouden degenen, die wel onder de huurverhoging vallen, meer belastingverlaging moeten krij gen dan degenen, die geen huurverhoging krijgen. Ja maar, zo vervolgt dan onze minister van Financiën het bedrag dat nu gemoeid is met de belastingverlaging kunnen we nooit meer uitgeven. Als we werkelijk de huren gaan verhogen met een flink per centage dan hebben we geen geld meer te compenseren. De heer V. d. Heuvel (a.r.) heeft reeds gezegd dat hij een algemene huurverhoging van 10 wil. Een andere moeilijkheid is de houding van de p.v.d.a.- fractie. Daar is iedereen benieuwd naar. Zij voelt niets voor deze beperkte huurverho ging. En zijn volgt daarbij het N.V.V., dat zich daarover zeer scherp heeft uitgelaten. De vraag is nu wat de socialistische mini sters in het Kabinet zullen gaan doen als hun partijgenoten inderdaad gaan tegen stemmen. Zal de soep werkelijk zo heet wor den gegeten als zij wordt opgediend We zullen het spoedig ervaren. Behoudens deze drie tegenvallers zijn er ook nog de nodige moeilijkheden. De wijzi ging van de indirecte belastingen draagt lang niet aller goedkeuring weg. Vrij alge meen dringt men aan op belastingverlaging voor vrijgezellen, terwijl bovendien de vraag of de vennootschapsbelasting terug gedraaid moet worden tot het peil van 1951 de ge moederen in beweging houdt. De Regering wil dit niet doen. Zij wil een percentage heffen van 43 in plaats van de 40 in 1951. Daardoor maakt zij 60 min. vrij voor een verdere verlaging van de loon- en in komstenbelasting. De meerderheid der Kamer wil de Regering wel volgen in dit opzicht. Maar zo gauw als zij ergens 50 min. kan losweken, zal zij dit bedrag onge twijfeld willen gebruiken voor de verdere verlaging van de vennootschapsbelasting. Dat waren zo de voornaamste problemen waarmee de Tweede Kamer zich deze week bezig houdt. Hoe langer men debatteert, hoe meer problemen er bij zullen komen. Inte ressant is het in ieder geval wel (Nadruk verboden) Zelden zijn er na de oorlog in de Tweede nooit mogen zeggen dat de a.r. het Kabinet Kamer zulke spannende debatten gehouden als in de afgelopen dagen. Afgeladen tri bunes volgden met grote belangstelling het steekspel tussen Regering en Volksvertegen woordiging over de beperkte huurverhoging (met 5 en 10%) en de belastingverlaging. Het deed ons denken aan de tijd van de Indonesische kwestie de gemoederen be heerste. Vooral in het begin werd er toen op meeslepende wijze gedebatteerd en vaak kon niemand de uitslag voorspellen. Zo was het nu ook weer. Gelukkig was niet zo'n fameuze kwestie als de eenheid van het rijk het middelpunt der debatten. Het was nu een veel zakelijker gesprek, waar aan de humor niet ontbrak. En wie de ge geven situatie nuchter beschouwt, kan het zich eigenlijk amper voorstellen dat over zo'n zakelijke kwestie zoveel deining is ontstaan. De spanning is er tot het eind toe ingebleven. De a.r.-fractie leverde daarvoor de belangrijkste bijdrage. Van meet af aan was het duidelijk dat Jan Schouten en zijn mannen op de wip zaten. Zowel de katho lieken als de christelijk-historischen en de tweemans-fractie van de heer Weiter ver klaarden liever een beperkte huurverhoging te zullen accepteren dan geen enkele huur verhoging. Dit deel van de rechterzijde levert totaal 41 stemmen op. Zouden de a.r. zich daarbij voegen dan waren er 53 stem men, een kleine meerderheid, doch in ieder geval net voldoende om het Kabinet Drees nog jaar te gunnen. Maar zo gemakkelijk wat dit allemaal niet. Tot het einde toe heeft de a.r.-fractie geaarzeld welke houding zij zou innemen. Voor een deel was dat natuurlijk tactiek, maar voor een ander deel stellig ook op recht, omdat zij het met de beslissing uiterst moeilijk had. De heer Schouten heeft dit Vrijdagmiddag nog eens duidelijk gezegd. Uit zijn betoog kon men merken dat hij geprikkeld was over de wijze waarop de socialisten manoeuvreerden. De P.v.d.A. heeft vijf ministers, zo zeide hij, en alle vijf (Drees, Suurhoff, V. d. Kieft, Mansholt en Donker) kan men voormannen der socialistische beweging noemen. Nu zegt de P.v.d.A.-fractie: als wij tegen de huur- hoging stemmen, kunnen onze minister rustig blijven zitten. Het betekent niet, dat we deze bewindslieden ons vertrouwen opzeggen. Alles goed en wel, zo vervolgde de heer Schouten, maar dat is een vreemd soort verantwoordelikheid. Zij komt er op neer dat de a.r. moeten gaan beslissen of de P.v.d.A.- ministers mogen blijven zitten of niet. Zeg gen ook de a.r. dat zij tegen de huurver hoging zijn dan is het met het Kabinet gedaan en dus ook met de socialistische ministers. ,,Die vreemde opvatting der P.v. d.A.-fractie over de verantwoordelijkheid maakt het voor ons wel heel moeilijk om in volle vrijheid onze stem te bepalen". Niet dat heer Schouten daar erg onder gebukt ging. Daarvoor is hen een te gewiekst par lementariër, maar wel verklaarde hij met zeer veel nadruk dat iedereen te maken heeft met zijn eigen verantwoordelikheid. hebben laten duikelen. Deze verklaring maakte de nodige indruk. De socialistische fractie-voorzitter, de heer Burger, verklaarde zelfs dat de rede van de heer Schouten „grondigeo verweging" ver diende. HARD SPEL Het spel is van beide kanten met de nodige hardheid gespeeld. Daar was in de eerste plaats de Kamer, die zich unaniem verzette tegen deze beperkte huurverhoging. De k.v.p., a.r. en v.v.d. wilden een alge mene huurverhoging van 10 de socialis tische fractie daarentegen wilde op dit moment geen enkele huurverhoging, omdat zij het beter achtte dat het gehele huur- probleem in 1956 wordt bekeken. Dan kan meteen de kwestie van de afroming en de compensatie besproken worden. Het beste moment daarvoor is, zo zeide de Bommer, de invoering van de definiteve ouderdoms voorziening, want dan moet toch een nieuwe loonronde in overweging worden genomen. Minister Witte heeft de huurverhoging van 10 afgewezen. Zijn collega V. d. Kieft probeerde duidelijk te maken dat aan een compensatie in de belasting-sfeer niet te denken viel, terwijl minister Zijlstra het oude regeringsstandpunt nog eens uiteenzette, dat van een looncompensatie hoe klein ook geen sprake kon zijn. Zelfs een loonronde van 2% kan er niet af. Als we eenmaal onderhandelen, komen er meer rechtvaar dige looneisen los, zo zeide de bewinsdsman van Economische Zaken, die liever de wel vaart wil verdelen door een verlaging van de prijzen. Nu gaf hij toe dat, als zijn politiek van prijsverlaging mislukt tot nu toe heeft hij goede vooruitzichten een loonronde niet uitgesloten mag zijn. Niet alleen de „rijken", maar ook de „armen" moeten profiteren van de gunstige econo mische toestand in ons land. Alle compensatiemogelijkheden werden dus afgwezen. En zodoende stond de Kamer voor de vraag moeten wij de regeringsvoor stellen ongewijzigd accepteren of niet Dat was een heel moeilijke vraag. Algemeen werd de beperkte huurverhoging verfoeid, want zij biedt geen uitzicht op een goede huur- politiek. Het is niet aan twijfel onderhevig, dat de oude huren flink moeten worden op trokken. Maar zou men de huurverhoging verwerpen - zo stond de zaak tot Dins dag jl. week dan zou ook de belasting verlaging van de baan zijn. Met veel pijn en moeite heeft de Kamer weten te bereiken dat de belastingverlaging a 502 min. met een half jaar werd vervroegd tot 1 Juli a.s. En nu verklaarde de minister-president dr. Drees, dat als de huurverhoging wordt ver worpen, ook de belastingvoorstellen zullen worden ingetrokken. Dat was een soort koppelverkoop in onaangename zin. Ver werping van de beperkte huurverhoging zou het ministerieel einde van minister Witte betekenen en de voorzitter van het Kabinet deelde mede, dat alle andere ministers dan ook zouden aftreden. Men was dus solidair. En dat was de grote moeilijkheid waarvoor Of duidelijker gezegd: de socialisten zullen de Kamer zich geplaatst zag. Vier en een half uur werd er Dins dag 17 Mei 1955 in de Tweede Kamer een politiek en zakelijk vuur werk afgestoken. Toen wist men dat het lot van het kabinet Drees be zegeld was. Immers de Partij van de Arbeid zou tegen het wetsontwerp stemmen (30), de V.V.D. (9), de Kath. Nat. Partij (2) en de Staatk. Ger. Partij (2), de Communisten (5, omdat de Groot afwezig was) plus prof. Gerbrandy als enige van de a.r. fractie en dr. Schmal, als enige van de chr. hist, fractie. Dat betekende dus 50 tegenstemmers. Hiertegenover stond de K.V.P. met 29 leden (dr. Mol was er niet), de A.R. met 11 en de C.H.U. met 8 of in totaal 48 voorstemmers. Na de stemming verzocht dr. Drees Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn aan de Kamervoorzitter om de be raadslagingen over de belasting- ontwerpen te schorsen. Toen aan dit verzoek was voldaan, ging de Kamer uiteen. Ontslag ingediend Het Kabinet der Koningin deelde enkele uren later mede: De Ministers en de staatssecretarissen hebben aan de Koningin verzocht hun ontheffing te willen verlenen uit het door hen beklede ambt. De Koningin heeft dit verzoek in overweging genomen en de ministers en de staatssecrearis- sen uitgenodigd inmiddels al datgene te blijven verrichten dat zij in het belang van het Koninkrijk noodzake lijk achten. Twee jaar en acht maanden had dit derde kabinet-Drees zitting. FINANCIËLE DEELNAME RONDWEG POORTVLIET EN PLAN VERBETE RING GEBOUWEN ST. ANNALAND De voorzitter Mr. A. J. v. d. Weel bracht in de April-vergadering van de Herverkave lingscommissie Zeeland verslag uit van het bezoek dat Minister Mansholt op 19 April aan de herverkavelingswerk heeft ge bracht. De Minister had zich in zeer waar derende bewoordingen uitgelaten over de reeds tot stand gekomen werken. Hij sprak nogmaals als zijn verwachting uit dat de Herverkaveling over 5 jaar zou zijn vol tooid. In de pers verschenen berichten als zou over 10 jaar het werk gereed zijn, zijn onjuist. De Herverkavelingscommissie keurde de voordracht van gegadigden voor een bedrijf in de Noordoostpolder en de .Braakmanpol der goed. 93 personen werden voorgedragen voor een gemengd- of akkerbouwbedrijf, 9 personen voor een fruit- of groenteteeltbe- drijf in de N.O.P., terwijl 21 personen wer den voorgedragen voor bedrijven in de Braakmanpolder. De betrokken autoriteiten zullen uit deze gegadigden in de komende maanden hun keus moeten doen. Gedeputeerde Staten hebben aan de Her verkavelingscommissie meegedeeld, dat het in de bedoeling ligt na afsluiting van de Pluimpot op Tholen tot een concentratie van havens over te gaan; St. Annaland zal een verbeterde haven krijgen, terwijl bij de Pluimpot een loswal zal komen. Op Tholen werd goedkeuring verleend voor het draineren van 250 ha, aan de fa. J. D. Janso werd gegund het egaliseren, Waarom het in de Tweede Kamer ging. Het Kabinet Drees nam ontslag. Hoe de A.N.W.B. groeide. Wat de perion" gaat betekenen. Hoe Zaterdag de beslissing in deze voetbal competitie wordt verwacht. Weet U dat één druppel inkt, millioenen aan het denken kan brengen graven van kavelsloten enz. in een complex van 100 ha in de polder Schakerloo. In de vergadering wordt de gedachte ge opperd een plan te ontwerpen voor de ver betering van gebouwen en woningen te St. Annaland, in samenhang met verplaatsing van landbouwbedrijfsgebouwen naar de ka vels. Binnenkort zullen hierover besprekin gen plaats hebben. De vergadering gaat accoord met de voorstellen tot financiële deelname van de Herverkavelingscommissie in de aanleg van provinciale wegen rond Poortvliet en van Serooskerke naar Haamstede. De verwach ting is, dat nu binnenkort aan deze wegen projecten kan worden begonnen. SCHERPENISSEPOLDER Het komt herhaaldelijk voor dat grondge bruikers uit de Scherpenissepolder met no ta's en certificaten van graszaad op het Bureau van Uitvoering verschijnen, veron derstellende dat op deze nota's vergoeding uitbetaald zal worden. De vergoeding voor het inzaaien van grasland is normatief gesteld op f 250, per ha, met dien verstande dat alleen gras zaadvergoeding gegeven wordt voor perce len die niet geschikt zijn voor bouwland. Op nota's wordt geen vergoeding uit gekeerd. Wel is het noodzakelijk de certi ficaten te bewaren, deze kunnen namelijk vóór 1 Januari 1956 nog worden opge vraagd. Het ligt in de bedoeling de vergoeding vóór 1 Januari 1956 uit te betalen, men is momenteel reeds bezig de schade op te nemen. Het Bureau van Uitvoering Herverkaveling Tholen. HET BETERE HAARNETJE De nieuwste, onzichtbare haarnetjes van perion, voor dag en nacht een hoogfijn doorzichtig weefsel dingen naar de gunst van elke dame. Ze komen zeer binnenkort in de handel en zullen dan de enige van synthetisch materiaal zijn. OOK IN DE STOFZUIGER Perion heeft inmiddels zijn weg gevonden naar de stofzuigerfabrieken. De nieuwe mo dellen, althans die in West-Duitsland wor den gemaakt, krijgen thans allemaal een bin nenwerk met filterzak van perion. Op de gladde stof blijft het vuil niet Vastzitten, zodat het reinigen en schoonhouden veel gemakkelijker wordt. En het vervoer per luchtpost geschiedt meer en meer in perlon-zakken. VOOR JONGE WERELDBURGERS Om zeker te zijn van een doelmatige, temperatuur houdende en hygiënische be kleding van de kinderwagen, kan de diverse mama's met een gerust hart worden aan geraden, uit te zien naar wat er op dit ge bied door perion in de handel wordt ge bracht. Het gaat hierbij vooral om lakentjes en overtrekken voor het kussentje, die dik wijls en gemakkelijk verwisseld moeten kun nen worden. De perlon-fabrikaten zijn ijzer- sterk, laten zich gemakkelijk en snel wassen, zijn spoedig droog en kunnen ongestreken weer in gebruik worden genomen. VLUCHTELINGEN AAN 't WERK Onder de vele honderdduizenden vluchte lingen, waardoor West-Duitsland is over stroomd, bevonden zich ook een tamelijk groot aantal gewezen kantklossers. Door een charmant initiatief van de perlon-fabrie ken hebben deze mensen thans hun oude handwerk weer kunnen opvatten. Zij doen hiermee de vóór de oorlog beroemd gewor den „Plauener" kant-industrie herleven. Een gelukkige omstandigheid is de grote vraag naar kant voor allerlei doeleinden, waardoor de afzet voorlopig geen enkel probleem oplevert. Als grondstof gebruiken ze natuurlijk hoofdzakelijk kunstvezels (per- lon-creaties) in tafzijde, tule en marquisette. Trouwens alle garens, in elke benodigde dikte, zijn uit de perlonfabrieken afkomstig. WAT EEN DRIJFRIEM! De perlon-fabrieken in het Rijnland heb ben dezer dagen een drijfriem afgeleverd voor de grootste pletterij-machine ter we reld, die eigendom is van een onderneming in het Westfaalse industriegebied, bij de stad Plettenberg. Het vliegwiel daarvan heeft een middellijn van negen-en-een-halve meter, wat ongeveer overeenkomt met de hoogte van een huis met twee étages. Dit gevaarte weegt dan ook niet minder dan 1250 kilo. De drijfriem is veertig meter lang, anderhalve weter breed, veertien millimeter dik, berekend op een transmissie van 5000 pk. Gebruikmakend van de nieuwste vin dingen, hebben de ingenieurs van de per lon-fabrieken deze riem naadloos ter plaat se gemonteerd zonder van de anders zo tijdrovende speciale voorziening gebruik te hoeven maken waardoor een slagvrije en geruisloze loop wordt gegarandeerd. Bo vendien is hij schok- en slipvrij, bestand tegen de invloeden van olie, vet en water damp; hij zorgt onder alle omstandigheden voor een krachtige, snelle overbrenging van aandrijf kracht. Controleren en inkorten van Perion materiaal wordt ook voor netten gebruikt. Straks ziet U het ook in onze buurt de riem is overbodig, want perion blijft soe pel en toch stevig, dus rekt niet uit. Mocht er eens iets gebeuren, wat de riem bescha digt, dan kan zonder meer een nieuw stuk (naadloos!) ingeweven worden. PERLON IN NYLON-LAND Hoewel Engeland zelf talrijke nylon-weef sels maakt, verschijnen er de laatste tijd regelmatig advertenties in grote weekbladen, afkomstig van een importeur van corsetten, die van perlon-taf vervaardigde goederen aanbiedt. „Strapless" is daarbij kennelijk favoriet. Niet aan staalkabels, maar aan perlon-tros sen wordt deze oceaanstomer uitgesleept Een perion tros is 7X dichter en 2X sterker. de haven

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1