Plaatselijk Nieuws
Hel wegenprobieem
29 April: Een bijzonder warme dag
en de bromfiets
De vloot
ligt klaar
Vrijdag, 27 Mei a.s., (misschien)
de eerste Hollandse Nieuwe
WEERPRAATJE
In 50 jaar niet zo*n hoge temperatuur
Het Landbouwschap»
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
THOLEN
De Redactie legt II in deze pagina's voor:
OUD-VOSSEMEER
ST. ANNALAND
lie Jaargang No. 26
13 Mei 1956
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
Indien de volksvertegenwoordiging de
reeks van belastingverlagingen aanneemt,
dan zal de bromfiets ingaande 1 Sept.
a.s. vrij zijn van wegenbelasting. Afgezien
van het feit, dat verschillende onderdelen
van de plannen van minister Van de Kieft
wel enige discussie zullen ontlokken en het
helemaal niet zeker is, dat zijn voorstellen
alle zonder meer zullen worden aanvaard,
is er goede hoop te verwachten, dat de
wegenbelasting voor de bromfiets definitief
zal vervallen.
Hiermee zal de bromfiets tot op zekere
hoogte geheel gelijkgeschakeld zijn met het
gewone rijwiel. Er zal geen enkel papier
ineer nodig zijn in het binnenlands verkeer,
maar... de bromfietser zal dan ook steeds
op het wettelijk (blauw bord, waarop wit
rijwiel) voorgeschreven fietspad dienen te
rijden. De grote weg zal dus in vele gevallen
taboe zijn en de autoweg steeds.
In Augustus zal het 2 jaar geleden zijn,
dat de bromfiets definitief verwezen werd
naar het rijwielpad. Vóór 1 Augustus 1953
mocht de brommer nog op de autoweg
komen. Hij was vrij in zijn keuze. En velen
maakten van deze gelegenheid gebruik om
de drukke en veelal slechte rijwielpaden te
vermijden. Dikwijls tot ergernis van de
andere weggebruikers.
Maar met dit alles is het probleem van
de wegen nog niet opgelost. Het is helemaal
geen kunst om tegen de ruim 400.000 brom
mers te zeggen: Ziezo, nu hoef je geen be
lasting meer te betalen; je bent gelijkge
schakeld met de gewone fiets en je rijdt dus
op het rijwielpad. Maar dit is in de eerste
plaats niet helemaal juist en voorts is het
probleem: te weinig rijruimte voor de brom
fiets, niet opgelost.
Juridisch bezien is het een linke zet van
de minister, om de bromfiets vrij te stellen
van wegenbelasting. Want... dan kunnen ze
als wegenbelastingbetaler ook geen
aanspraak meer maken op een eigen rijweg.
En dus zeker niet meer op de grote weg.
Nu is het wel zo, dat wij in ons land een
reusachtig groot net van rijwielpaden heb
ben. Doch, de naam zegt het reeds, het zijn
„rijwiel paden en de meeste zijn minder ge
schikt voor het berijden door bromfietsen.
In de eerste plaats zijn tal van rijwiel
paden z.g. toeristische rijwielpaden herken
baar aan het langwerpige zwarte bord. Deze
fietspaden mogen niet met ingeschakelde
motor door bromfietsers bereden worden. Dit
bord betekent voor de brommer dus niets
anders dan: verboden toegang. Of hij moet
zijn motor afzetten en geen rechtgeaarde
brommer zal dit doen, als het niet beslist
noodzakelijk is. Hij koopt immers geen
bromfiets om die als trapfiets te gebruiken.
In de tweede plaats zijn tal van andere
rijwielpaden dusdanig smal, dat men ter
nauwernood elkaar kan passeren. Denk aan
de controverse, die er bestaat tussen de
rustige wielrijder en de snelle brommer, dan
ligt het voor de hand, dat er dikwijls onge
noegen ontstaat, omdat de fietser niet spoe
dig genoeg opzij gaat. Het met z'n tweeën
naast elkaar fietsen is hiervan dikwijls de
schuld en het is ons een raadsel, dat dit
naast elkaar fietsen nog steeds niet ver
boden is op smalle fietspaden.
Ten derde is de kwaliteit van vele rijwiel
paden dusdanig slecht, dat het levensgevaar
lijk is ze te berijden met een snelheid boven
de 20 km.
En ten slotte is de capaciteit van honder
den rijwielpaden van die aard, dat in het
hoogseizoen niet voldoende ruimte is voor
alle gebruikers ervan, zowel bij rijwielen
als brommers. Dit heeft vele ongelukken ten
gevolge, om van de ruzies maar niet te
spreken.
Ons land telt momenteel een kleine 5]/2
millioen gewone rijwielen en een kleine Y2
millioen bromfietsen. Deze ca. 6 millioen
fietspadberijders beschikken ten enemale
over te weinig ruimte. Natuurlijk komen ze
niet allemaal tegelijk op de rijwielpaden,
temeer omdat er nog heel wat gewone wegen
zijn, waarop wielrijder en bromfietser mogen
toeren. Evenwel staat het vast, dat de
meeste rijwielpaden ongeschikt zijn voor het
moderne bromfietsverkeer, in de eerste plaats
omdat ze te smal en voorts omdat ze te
slecht zijn. De practijk heeft duidelijk be
wezen, dat tegelpaden voor bromfietsen
ongeschikt zijn. Desondanks gaat men voort
met het aanleggen van nieuwe tegel-rijwiel
paden.
De regering zal zich er dus niet van af
kunnen maken met het simpele: bromfieten
vrij van belasting. De steeds groeiende
schare van brommers hebben er recht op, dat
de fietspaden verbeterd en verbreed worden.
Voorts moet er een verbod komen om met
z'n tweeën naast ekaar te rijden op fiets
paden, die smaller zijn dan 2x/2 meter (dit is
met de meeste fietspaden het geval).
Het wegenprobleem is dan ook met de
laatste maatregel van minister van de Kieft
niet opgelost. Integendeel. Want ieder jaar
komen er meer bromfietsen en gewone rij
wielen op de wegen en de tijd is heel dicht
bij, dat van een verkeerschaos gesproken
zal worden op de rijwielpaden. Neemt U
eens in het hoogseizoen een kijkje op paden
als tussen Rotterdam en Hoek van Holland,
Amsterdam en Zandvoort, Amsterdam en
het Gooi, Amersfoort-Apeldoorn, Alkmaar-
Bergen aan zee, Haarlem-IJmuiden, dan zult
U zelf kunnen constateren, dat de toestand
onhoudbaar wordt. Waarschijnlijk hebben
we geen bromfietsende kamerleden, anders
hadden deze al veel eerder dit probleem
aangesneden.
En de minister van Verkeer en Water
staat, die indertijd openlijk heeft gezegd, dat
hij een hekel had aan bromfietsen, zal toch
eens aan de belangen van deze stiefkinderen
op de weg moeten denken. Want daarvoor
is hij minister van „Verkeer" en de brom
fietsers binnen enkele maanden een half
millioen hebben ook recht op zijn be
scherming.
(Nadruk verboden)
De haringdrijfnetvisserij is een seizoenbe-
drijf. De visserman spreekt van teelten, be
gin van de teelt dit jaar 23 Mei), halve
teelt, behouwen teelt (December). Dan wor
den de meeste schepen onttuigd, „afsnijden
noemt men dat en beginnen ze wat men zou
kunnen noemen aan hun winterslaap. Alleen
de schepen met de zwaardere motoren gaan
trawlen op verse vis.
Maar men zit niet stil in de tijd tussen
twee teelten. Integendeel, de gehele winter
wordt er hard gewerkt; op de boetzolders,
in de kuiperijen enz. En half April dan wor
den de schepen „gewekt". Janmaat stapt
aan boord. Dan komt er leven aan dek. Het
schip zijn schip wordt onder handen
genomen. En het resultaat daarvan ligt
straks voor de kant. Hoe? Kleurig onder
verse verf en een vracht vlaggen. Een
vloot om „door een ringetje te halen Za
terdag 21 Mei a.s., is het Vlaggetjesdag, de
pronkdag van de Nederlandse haringvisserij.
HOE HET WAS
De visserman, even nog omkijkend, is
dankbaar voor de teelt-1954. In totaal voer
de men 1.036.769 kantjes zoute en
54.889.000 kg verse haring aan. Respecta
bele cijfers. Een kantje weegt plm. 92 kg.
Als het gewicht van de volwassen Neder
lander op 70 kg wordt gesteld, wil dit zeg
gen, dat in 1954 het gewicht van 2.135.828
Nederlanders aan haring werd aangevoerd.
Maar de visserman kijkt ook vooruit.
Vlaggetjesdag, dat is een blij feest in
Scheveningen, Vlaardingen en IJmuiden,
waar ook de Katwijkse schepen liggen.
In alle havenplaatsen worden Zaterdag,
21 Mei, feestelijkheden gehouden. Optoch
ten trekken door de straten, muziek klinkt.
In Scheveningen is er een grootse vloot
revue. H.M. de Koningin heeft te kennen
gegeven deze te komen bekijken.
Ook wordt die dag de Bedrijfschapswim
pel gehesen op de SCH 118, het schip, dat
verleden jaar de best verzorgde haring van
de Scheveningse vloot aanvoerde.
't Wordt een mooi feest aan de havens.
Duizenden zullen er heen gaan.
De visserman kijkt ook nog verder voor
uit. Op vlaggetjesdag volgt Buisjesdag, zo
genoemd naar het in vroeger jaren gelijk
tijdig uitzeilen der haringbuizenvloot.
Buisjesdag: begin der teelt. Begin ook
van de vermaarde haringjagerij: „Wie
brengt de eerste haring aan?"
„WELKOM IN ZEE"...
Maandag, 23 Mei a.s., is het zover.
„Welkom in zee", zal men elkaar toeroepen.
„Zet h'm op, jongens". Ruim honderd log
gers zetten koers naar het Noorden, naar
de plaats waar men de malse maatjes ver
wacht. Op hoop van zegen. Een week la
ter volgt de rest van de vloot. Straks zijn
plm. 3500 vissers buitengaats. Wat zal het
worden? Niemand weet het. De nieuwe teelt
is een gesloten boek. Maar hoop is er.
Hoop op goede visserij. Hoop bij de Sche-
veningers, de Katwijkers, de Vlaardingers
en de IJmuidenaren, dat een van hun sche
pen de race zal winnen. Er zal om de eer
gevochten worden.
Maandag varen.
Woensdagmiddag: aan schot (netten uit
zetten). Woensdag-op-Donderdagnacht: ha
len. Dan, als ze gevangen zijn, de haring
vliegensvlug overgeven aan de jagers. En
de snelle lopers naar het vaderland. Triomf
de vreugde stijgt in top...
Wanneer alles naar wens verloopt kan
Vrijdag 27 Mei a.s., de eerste Hollandse
Nieuwe worden verwacht.
„Goeie visserij, jongens". Er wordt met
verlangen naar de malse maatjes (jullie
vangst) uitgezien.
(Van onze weerkundige medewerker)
Het is merkwaardig, dat de Aprilmaand,
die dit jaar zoveel koude dagen bracht, ons
in haar laatste stadium nog verraste met
grote warmte.
Op de 29e (één dag voor Koninginnedag),
was zij er in geslaagd de luchtdrukverde
ling zo te construeren, dat met zuidoostelijke
winden subtropische lucht in het gehele land
(inclusief het Noordzee- en Waddeneilan-
denstrand) werd aangevoerd.
Het was op veel plaatsen de eerste
zomerse dag van 1955, een gebeurtenis om
even bij stil te staan, omdat zomerse dagen
temperatuurmaxima hoger dan 25 gr.C.)
in de regel niet zo dik zijn gezaaid.
We denken maar even terug aan de slechte
zomer van 1954, toen er gemiddeld in ons
land maar drie van dergelijke dagen voor
kwamen.
In De Bilt liep de temperatuur op tot
26 grC. Dat was hoger dan daar in de
laatste 51 jaar in April was voorgekomen.
Tussen 1897 en 1955 blijft 26.4 grC. op
15 April 1905 nog de maximum-waarde.
Vóór 1897 kwam het kwik (in Utrecht) nog
wel eens iets hoger. Tussen 1848 en 1896
ligt de piek in April 1865: 27.4 grC.
Uit dit alles blijkt wel, dat de warmte van
29 April wel bijzonder is geweest.
Elders in het land zijn in de vierde maand
van het jaar vroeger nog wel eens hogere
temperaturen dan 27 grC. waargenomen. Het
absolute record staat op naam van
Vlissingen (29.9 grC), terwijl Sittard
(28.9 grC) ook haar standje aardig weet te
houden.
Op Koninginnedag liepen de temperaturen
niet zo hoog meer op als op de voorafgaan
de dag. Dat kwam doordat in de nacht van
29 op 30 April een koufront uit het westen
passeerde, vergezeld van enkele onweers
buien en windstoten. Gelukkig kregen wij
in de koelere lucht geen depressirekening
gepresenteerd. De zon liet zich door enkele
verspreide buien en een paar wolkenvelden
niet uit het veld slaan, waardoor de festivi
teiten ter gelegenheid van de verjaardig van
Koningin Juliana het prachtig troffen met het
weer. De gemiddelde Apriltemperatuur was
dit jaar ondanks verscheidene gure dagen in
De Bilt precies normaal.
Overal viel minder dan de helft van de
normale regenhoeveelheid in April.
Mei zonnigste maand van het jaar.
De Meimaand is de zonnigste maand van
het jaar. Het aantal uren zon, berekend over
een waarnemingsperiode van 27 jaar, be
draagt te De Bilt 244. In Juni daalt dit
cijfer alweer, ondanks de langere tijd dat
de zon boven de horizon is, tot 226 uren. In
Juli en Augustus zet de daling zich voort,
resp. 217 en 203 uren.
In December maken wij de donkerste tijd
van het jaar mee: slechts 34 uren zon, dat
is meer dan 7 maal zo weinig als in Mei.
Wie zijn vacantie in Mei doorbrengt, doet
er goed aan ook even kennis te nemen van
de onderlinge verschillen in zonneschijn tus
sen de verschillende streken van ons land.
Het blijkt, dat aan het strand de kans op
zonnig weer groter is dan in het binnenland.
Uit onderstaande gemiddelden voor de
zonneschijn in Mei kan men dit afleiden.
Den Helder 244 uren
Vlissingen
Maastricht
226 uren
215 uren
Groningen 214 uren
Is men er van overtuigd geraakt, dat het
aan de kust het voordeligst is, dan dient
toch wel even te worden gewezen op de veel
lagere temperatuur, die daar vooral in de
voorzomer voorkomt. Tengevolge van het
langer vasthouden van de in de winter
maanden „gevatte kou" door het zeewater
(temperatuur Noordzeewater dit jaar eind
April slechts 6 tot 7 graden kan de tem
peratuur van de lucht langs de zeekust maar
langzaam stijgen.
Op 28 April 1955 wes er tussen het
strand en het binnenland meer dan 12 graden
verschil: temperatuur Ameland en Zuid-
Limburg resp. 10 en 22 grC. Op de hier
boven besproken warme 29e April waren de
verschillen veel kleiner, aangezien de wind
toen uit zuidoostelijke richting (van land
naar zee) waaide. Maar meestal is de zee
wind toch heer en meester. Een andere
gunstige factor die pleit voor een vacantie
aan zee is de geringere kans die men er
heeft op warmtebuien. De koele zeewind
verhindert het onstabiel worden van de
luchtlaag tengevolge van de zonnewarmte,
waardoor het kan gebeuren, dat men in Eg-
mond aan Zee bezig is bruin te worden op
hetzelfde moment dat de mensen in- Zutphen
met de regenjas aanlopen.
WAAROM INVENTARISATIE?
De jaarlijkse voorjaarsinventarisatie, waar
voor de P.B.H. de gegevens verzamelt is al
tamelijk oud. Ze is ontstaan in de dertiger
jaren, toen de overheid de gegevens van
de land- en tuinbouw nodig had. Zij moest
in die crisisjaren een beleid voeren om het
land- en tuinbouwbedrijf in stand te hou
den. Zij moest daarom voortdurend kunnen
beschikken over gegevens, welke een nauw
keurig beeld gaven van de toestand van de
bedrijven. Zij heeft daarom een aantal ge
gevens aan de bedrijven doen verzamelen.
Dit is sindsdien regelmatig herhaald.
Men zal zich afvragen, waarom deze ge
gevens dan ook niet gebruikt worden voor
het Landbouwschap. Dat kan echter niet.
Het Landbouwschap moet de beschikking
hebben over een opgave, welke door de
boer of de tuinder zelf is ondertekend.
Wel is het mogelijk de gegevens voor het
Landbouwschap tegelijk met de gegevens
voor de inventarisatie te verzamelen. Dit
spaart de boer en tuinder één gang naar
de P.B.H. uit, want hij kan nu bij één be
zoek aan beide verplichtingen voldoen en
alle gegevens verschaffen die nodig zijn.
Dat is dus de reden, waarom bij de gewo
ne formulieren van de inventarisatie dit jaar
ook papieren zijn, waarop het Landbouw
schap de gegevens verzamelt door bemidde
ling van de P.B.H.
Het spreekt vanzelf, dat het Landbouw
schap zijn gegevens zeer vertrouwelijk be
handelt en deze aan niemand buiten zijn
eigen kring ter inzage mag geven. Ook niet
aan de overheid. Deze geheimhouding gaat
zover, dat slechts enkele functionarissen van
het Landbouwschap deze gegevens in han
den mogen krijgen. En aan hen is de plicht
van absolute geheimhouding opgelegd. Ja,
zelfs de bestuursleden mogen geen kennis
nemen van de gegevens van de afzonderlijke
bedrijven. Men behoeft er dus niet bang
voor te zijn, dat de gegevens over het be
drijf in verkeerde handen komen, of dat
niet-bevoegden er kennis van zullen nemen.
DE ZOMERDIENSTREGELING
die ingaat op 22 Mei a.s. brengt voor deze
omgeving hoegenaamd geen verandering.
Waarom ook de busdienstregeling van de
T.A.D. geen wijziging ondergaat. Zo lang
zamerhand kent men nu de vertrektijden
wel, omdat dit zo al een paar jaar doorgaat
PLAK VREUGDE OP UW POST
Onder dit motto start de P.T.T. met de
zomerzegel-actie. Gedurende twee maanden
'zullen deze zegels en ook prentbriefkaarten
(bij de boekhandel) verkrijgbaar zijn. De
netto-opbrengst daarvan komt ten goede aan
het zieke kind, in die gezinnen vooral waar
vader en moeder onvoldoende middelen heb
ben hun zieke kind de verpleging te geven
die het nodig heeft.
Dr. Kugel, Poortvliet, Tel. 10.
Dr. Vermet, Nieuw-Vossemeer Tel. 10.
HOOG WATER
in de week van 15 t.e.m. 21 Juni 1955
Zondag vm 9.04 uur nm 21.40 uur
Maandag 10.15 22.50
Dinsdag 11.25 23.45
Woensdag -12.34
Donderdag 1.02 13.30
Vrijdag 2.00 14.24
Zaterdag 2.49 15.13
Zondag 15 Mei laats kwartier te 2.42 uur.
Zaterdag 21 Mei Nieuwe maan te 21.58 uur
NET OP TIJD
In een onbewaakt ogenbük is Dinsdag jl.
het 3 jarig dochtertje van de heer J. van
Elsacker in een der oesterputten bij de
haven gevallen. Gelukkig wist mevr. Kruf-
Engelvaart de kleine, die reeds bewusteloos
was, op het droge te brengen en kwam ze
na kunstmatige ademhaling weer bij. Het
liep dus af met een paar natte pakken en de
schrik.
TIJDELIJK BENOEMD
Wegens ziekte van een der leerkrachten
aan de ULOschool alhier is tijdelijk benoemd
het oud Hoofd de heer Beaudoux.
HET SEIZOEN
De thoolse vissers maakten weer een
begin met de botvisserij. De vangsten waren
nog maar geri'ng. Ook werd begonnen met
het plaatsen der weervisserij in de Ooster-
Schelde.
De brommer op het rijwielpad.
De Hollandse Nieuwe" op komst.
Zeewind in het voorjaar heer en meester.
U kunt weer liefdewerk doen door zomerzegels
te plakken.
Schoonheid is waarheid, waarheid is schoonheid,
dat is alles wat gij behoeft te weten.
DENKT U ER AAN
correspondenten en adverteerders, dat het
a.s. Donderdag Hemelvaartsdag is, de druk
kerij dus is gesloten, waarom we verzoeken
voor a.s. nummer de copie weer een dag
eerder in te zenden.
WEDVLUCHT VAN MONS
De P.V. „De Trouwe Duif" te Tholen
hield Zaterdag 7 Mei een wedvlucht van
Mons, een afstand van 120 km.
De uitslag hiervan luidt: van de doffers:
L. Deurloo 1, 28. K. v. Poepelen 2, 20.
G. Soomers 3, 16, 18. A. Wagemaker 4, 9,
12, 22, 27, 37. D. Burgers 5, 15, 24, 34.
Joh. Baaij 6, 8, 17. J. de Boef 7. A. de
Jonge 10, 36. V. Laban 11, 13, 25. D. Jansen
14, 23, 37. J. Praat 19. L. Jansen 20, 21.
H. Cornelissen 26, 32, 35. M. Tazelaar 29.
K. Jansen 31. Duivinnen: K. v. Poepelen 1,
4. D. Jansen 2, 9. M. Tazelaar 3. V. Laban
5, 16. A. de Jonge 6. A. Wagemaker 7, 8.
J. Deurloo 10. J. de Boef 11, 15. L. Jansen
12, 13. D. Burgers 14, 21. Ph. Steketee 17.
Joh. Baaij 18, 19. C. Koppenhol 20.
DAMMEN
Voorlopige uitslag van de onderlinge
competitie Senioren 1954/55.
J. de Rijke 16 12 2 2 26
D. de Vos 16 10 2 4 22
J. Laban 13 9 1 3 19
C. J. de Korte 14 8 2 4 18
J. Priem 16 8 8 16
M. Schot 15 6 1 8 13
M. de Heer 16 4 4 8 12
J. C. Russcher 16 6 10 12
J. C. Schot 16 16
Daar nog 6 partijen moeten worden ge
speeld kan de rangschikking nog verandering
ondergaan, dit betreft de bovenste vier
spelers.
VOOR DE STICHTING
Tijdens de interkerkelijke herdenkings
dienst op 4 Mei werd voor de Stichting
19401945 een collecte gehouden, die
110.opbracht.
UITSLAG WINKELWEDSTRIJD
De jury heeft van de tijdens de Bevrij-
dingsweek op initiatief van het gemeente
bestuur gehouden etalagewedstrijd de vol
gende uitslag gegeven: 1. W. Klippel,
2. A. Deurloo; 3. G. van Dienst; 4. Joh.
Pollie; 5. J. Robbe y 6. D. M. v. d. Zande.
De 3 eerstgenoemden krijgen een herinne
ringsmedaille. Er waren in totaal 6 prijzen
beschikbaar gesteld, waarvan het publiek
ook 3 prijswinnaars zou aanwijzen. De
medewerking van het publiek is wat tegen
gevallen. Er kwamen slechts 18 inzendingen
binnen. Daarin werden aangewezen de
winkeliers: W. Klippel, Adr. Deurloo en
D. M. v. d. Zande.
Tenslotte waren er nog 3 prijzen beschik
baar gesteld voor diegenen uit het publiek,
wier inzendingen het meest met het oordeel
van de jury overeen kwamen. Zij gingen
naar Mej. H. J. v. d. Jagt-van Driel, J.
Quist, B. E. J. en Adr. v. d. Jagt.
REISPROGRAMMA „NITAP"
De plaatselijke reisver. „Nitap" ver
gaderde op 4 Mei om een programma voor
het uitstapje van a.s. zomer vast te stellen.
De reeds eerder gemaakte reis naar Duits
land was zo goed in de smaak gevallen dat
men het weer in die richting zocht.
Men stelde de data voorlopig vast op
15 t.e.m. 17 Juli. De route leidt voor de
le dag over Luyk, Spa en Kochem (Bel-
gisch-Duitsche grens) naar Koblenz. De
2e dag wil men na de vermoeienden heenreis
wat op verhaal komen en tegelijk van het
natuurschoon genieten tijdens een boottocht
door het mooitste gedeelte van de Rijn. Be
zienswaardigheden komen ook volop voor
gedurende de laatste dag op de terugreis
via Roermond.
JAARVERGADERING VEILING
De algemene vergadering van de Thoolse
Veiling vond Dinsdag in het café van dhr.
D. M. van Driel alhier plaats. Het aantal
aanwezigen (37) viel tegen wanneer men
in het oog houdt hoevelen er uit de 3 ge
meenten Tholen, Poortvliet en Oud-Vosse-
meer zouden kunnen komen.
Drh. Van Gorsel uit Tholen heette als
voorzitter niettemin allen hartelijk welkom.
Na voorlezing der notulen gaf de Direc
teur, dhr. De Koo een financieel over
zicht. De uitslag is voor de telers niet gun
stig geweest, wat vooral zijn oorzaak vindt
in de lage prijzen van 2 hoofdproducten:
uien en aardappelen. Hierdoor is het voor de
Veiling een slecht jaar geworden.
Als lid van de financiële Commissie was
aftredend dhr. A. C. P. Timmermans uit
Oud-Vossemeer, die niet herkiesbaar was.
Met voldoende meerderheid van stemmen
werd hierin voorzien door de benoeming
van dhr. Kodde uit Tholen.
Minder vlot ging de verkiezing van een
afgevaardigde en wel tussen de heren M.
Friderichs en J. Paape. Uiteraard moest het
iemand uit Oud-Vossemeer zijn. Toen na 2
maal stemmen geen van de candidaten de
voorgeschreven meerderheid behaalde werd
het duidelijk waarom de leden uit Oud-
Vossemeer liever J. Paape dan zijn tegen-
candidaat benoemd wilden zien. De laast-
bedoelde inwoner woont nl. te ver van het
dorp af en is dus moeilijker te bereiken. De
zaak was toen snel beklonken door stem
ming van dhr. Paape.
Tijdens de rondvraag beantwoordde de
voorzitter nog enkele vragen.
MISPLAATSTE GRAP
De loeiende brandweersirene bracht in de
nacht van Zaterdag op Zondag het gehele
brandweercorps in alarm. Toen de spuit
voor het gemeentehuis arriveerde bleek nie
mand te weten waar de brand was uitge
broken. Spoedig bleek dat men te doen had
met een grap van het flauwe en tevens ge
vaarlijke soort. Zoiets is hoogst onverant
woordelijk. De politie stelt een onderzoek
in en verwacht de medewerking van ieder
die inlichtingen kan verschaffen.
VERTREK PASTOOR
Deze week vertrekt pastoor T. van Baar
naar zijn nieuwe standplaats Nootdorp in
Zuid-Holland. De scheidende geestelijke
diende de parochie van de H. Willibrordus
sinds Augustus 1950.
Zijn plaats zal worden vervuld door
kapelaan Wittemans uit Haarlem.
GEVONDEN
Op het gemeentehuis is als gevonden
voorwerp een jasbeschermer van een rijwiel
gedeponeerd.
SLACHTVERGUNNINGEN
Gedurende de maand April werden 29
varkens voor huisslachting aangegeven.
Hiermee is aan het seizoen weer een einde
gekomen. De keuring voor de nog komende
aangiften voor buitengewone gevallen zal
door de veearts A. Rinses worden verzorgd.
Uit het totaalcijfer blijkt dat dit weer
30 lager ligt dan over het seizoen 1953-
1954. Het verschijnsel van steeds minder
huisslachtingen schijnt zich over alle ge
meenten op Tholen uit te strekken.
UITSLAG DE ZWALUW
Zaterdag deed de plaatselijke duiven
sportvereniging met 212 duiven mee aan de
vlucht vanaf Mons over 125 km. De le 30
prijswinnaars waren: H. de Graaf 1, 28; D.
Vaders 2, 7; J. v. d. Zande 3; J. B. Thole-
naar 4, 17, 30; Joh. Geuze 5, 14, 19; A.
Lindhout 6; M. Boot 8, 10, 15, 24; A. van
Treijen 25; Gebrs. van Driel 11; P. Klippel
12, 18; A. Douw 13; A Geuze 16; W. de
Leeuw 20; A. Rijnberg 21, 23; C. Timmer
mans 22, 29; A. Ridderhof 26, G. Haver-
mans 27..
TIJDELIJKE BENOEMING
Zoals wellicht bekend moet de onder
wijzer aan de chr. school alhier, de heer
A. H. Grosman uit Oosterbeek rust houden.
Hierin is thans tijdelijk voorzien door benoe
ming van mej. A. H. Slettelaar te Den
Haag, voorheen werkzaam te Soestdijk.
Voorlopig zal deze onderwijzeres blijven tot
September a.s.
VOOR DE LAATSTE MAAL
werd ook in deze gemeente een inzameling
gehouden voor de Stichting 1940—1945.
Met een lijstcollecte bezochten een 18-tal
dorpsgenoten de inwoners om een bijdrage
voor het bekende doel te vragen. Nü zelfs
een jubileumgift. Verschillende inwoners
zorgden inderdaad voor een jubileumbijdra-
ge, waardoor het totaal van de lijstcollecte
f 909.55 bedroeg. De tijdens de herdenkings
dienst in de Ned. Herv. Kerk gehouden col
lecte voor dezelfde Stichting bedroeg
f 130.90, zodat uit St. Annaland in totaal