Plaatselijk Nieuws Hel wegenprobieem 29 April: Een bijzonder warme dag en de bromfiets De vloot ligt klaar Vrijdag, 27 Mei a.s., (misschien) de eerste Hollandse Nieuwe WEERPRAATJE In 50 jaar niet zo*n hoge temperatuur Het Landbouwschap» ZONDAGSDIENST ARTSEN THOLEN De Redactie legt II in deze pagina's voor: OUD-VOSSEMEER ST. ANNALAND lie Jaargang No. 26 13 Mei 1956 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn Indien de volksvertegenwoordiging de reeks van belastingverlagingen aanneemt, dan zal de bromfiets ingaande 1 Sept. a.s. vrij zijn van wegenbelasting. Afgezien van het feit, dat verschillende onderdelen van de plannen van minister Van de Kieft wel enige discussie zullen ontlokken en het helemaal niet zeker is, dat zijn voorstellen alle zonder meer zullen worden aanvaard, is er goede hoop te verwachten, dat de wegenbelasting voor de bromfiets definitief zal vervallen. Hiermee zal de bromfiets tot op zekere hoogte geheel gelijkgeschakeld zijn met het gewone rijwiel. Er zal geen enkel papier ineer nodig zijn in het binnenlands verkeer, maar... de bromfietser zal dan ook steeds op het wettelijk (blauw bord, waarop wit rijwiel) voorgeschreven fietspad dienen te rijden. De grote weg zal dus in vele gevallen taboe zijn en de autoweg steeds. In Augustus zal het 2 jaar geleden zijn, dat de bromfiets definitief verwezen werd naar het rijwielpad. Vóór 1 Augustus 1953 mocht de brommer nog op de autoweg komen. Hij was vrij in zijn keuze. En velen maakten van deze gelegenheid gebruik om de drukke en veelal slechte rijwielpaden te vermijden. Dikwijls tot ergernis van de andere weggebruikers. Maar met dit alles is het probleem van de wegen nog niet opgelost. Het is helemaal geen kunst om tegen de ruim 400.000 brom mers te zeggen: Ziezo, nu hoef je geen be lasting meer te betalen; je bent gelijkge schakeld met de gewone fiets en je rijdt dus op het rijwielpad. Maar dit is in de eerste plaats niet helemaal juist en voorts is het probleem: te weinig rijruimte voor de brom fiets, niet opgelost. Juridisch bezien is het een linke zet van de minister, om de bromfiets vrij te stellen van wegenbelasting. Want... dan kunnen ze als wegenbelastingbetaler ook geen aanspraak meer maken op een eigen rijweg. En dus zeker niet meer op de grote weg. Nu is het wel zo, dat wij in ons land een reusachtig groot net van rijwielpaden heb ben. Doch, de naam zegt het reeds, het zijn „rijwiel paden en de meeste zijn minder ge schikt voor het berijden door bromfietsen. In de eerste plaats zijn tal van rijwiel paden z.g. toeristische rijwielpaden herken baar aan het langwerpige zwarte bord. Deze fietspaden mogen niet met ingeschakelde motor door bromfietsers bereden worden. Dit bord betekent voor de brommer dus niets anders dan: verboden toegang. Of hij moet zijn motor afzetten en geen rechtgeaarde brommer zal dit doen, als het niet beslist noodzakelijk is. Hij koopt immers geen bromfiets om die als trapfiets te gebruiken. In de tweede plaats zijn tal van andere rijwielpaden dusdanig smal, dat men ter nauwernood elkaar kan passeren. Denk aan de controverse, die er bestaat tussen de rustige wielrijder en de snelle brommer, dan ligt het voor de hand, dat er dikwijls onge noegen ontstaat, omdat de fietser niet spoe dig genoeg opzij gaat. Het met z'n tweeën naast elkaar fietsen is hiervan dikwijls de schuld en het is ons een raadsel, dat dit naast elkaar fietsen nog steeds niet ver boden is op smalle fietspaden. Ten derde is de kwaliteit van vele rijwiel paden dusdanig slecht, dat het levensgevaar lijk is ze te berijden met een snelheid boven de 20 km. En ten slotte is de capaciteit van honder den rijwielpaden van die aard, dat in het hoogseizoen niet voldoende ruimte is voor alle gebruikers ervan, zowel bij rijwielen als brommers. Dit heeft vele ongelukken ten gevolge, om van de ruzies maar niet te spreken. Ons land telt momenteel een kleine 5]/2 millioen gewone rijwielen en een kleine Y2 millioen bromfietsen. Deze ca. 6 millioen fietspadberijders beschikken ten enemale over te weinig ruimte. Natuurlijk komen ze niet allemaal tegelijk op de rijwielpaden, temeer omdat er nog heel wat gewone wegen zijn, waarop wielrijder en bromfietser mogen toeren. Evenwel staat het vast, dat de meeste rijwielpaden ongeschikt zijn voor het moderne bromfietsverkeer, in de eerste plaats omdat ze te smal en voorts omdat ze te slecht zijn. De practijk heeft duidelijk be wezen, dat tegelpaden voor bromfietsen ongeschikt zijn. Desondanks gaat men voort met het aanleggen van nieuwe tegel-rijwiel paden. De regering zal zich er dus niet van af kunnen maken met het simpele: bromfieten vrij van belasting. De steeds groeiende schare van brommers hebben er recht op, dat de fietspaden verbeterd en verbreed worden. Voorts moet er een verbod komen om met z'n tweeën naast ekaar te rijden op fiets paden, die smaller zijn dan 2x/2 meter (dit is met de meeste fietspaden het geval). Het wegenprobleem is dan ook met de laatste maatregel van minister van de Kieft niet opgelost. Integendeel. Want ieder jaar komen er meer bromfietsen en gewone rij wielen op de wegen en de tijd is heel dicht bij, dat van een verkeerschaos gesproken zal worden op de rijwielpaden. Neemt U eens in het hoogseizoen een kijkje op paden als tussen Rotterdam en Hoek van Holland, Amsterdam en Zandvoort, Amsterdam en het Gooi, Amersfoort-Apeldoorn, Alkmaar- Bergen aan zee, Haarlem-IJmuiden, dan zult U zelf kunnen constateren, dat de toestand onhoudbaar wordt. Waarschijnlijk hebben we geen bromfietsende kamerleden, anders hadden deze al veel eerder dit probleem aangesneden. En de minister van Verkeer en Water staat, die indertijd openlijk heeft gezegd, dat hij een hekel had aan bromfietsen, zal toch eens aan de belangen van deze stiefkinderen op de weg moeten denken. Want daarvoor is hij minister van „Verkeer" en de brom fietsers binnen enkele maanden een half millioen hebben ook recht op zijn be scherming. (Nadruk verboden) De haringdrijfnetvisserij is een seizoenbe- drijf. De visserman spreekt van teelten, be gin van de teelt dit jaar 23 Mei), halve teelt, behouwen teelt (December). Dan wor den de meeste schepen onttuigd, „afsnijden noemt men dat en beginnen ze wat men zou kunnen noemen aan hun winterslaap. Alleen de schepen met de zwaardere motoren gaan trawlen op verse vis. Maar men zit niet stil in de tijd tussen twee teelten. Integendeel, de gehele winter wordt er hard gewerkt; op de boetzolders, in de kuiperijen enz. En half April dan wor den de schepen „gewekt". Janmaat stapt aan boord. Dan komt er leven aan dek. Het schip zijn schip wordt onder handen genomen. En het resultaat daarvan ligt straks voor de kant. Hoe? Kleurig onder verse verf en een vracht vlaggen. Een vloot om „door een ringetje te halen Za terdag 21 Mei a.s., is het Vlaggetjesdag, de pronkdag van de Nederlandse haringvisserij. HOE HET WAS De visserman, even nog omkijkend, is dankbaar voor de teelt-1954. In totaal voer de men 1.036.769 kantjes zoute en 54.889.000 kg verse haring aan. Respecta bele cijfers. Een kantje weegt plm. 92 kg. Als het gewicht van de volwassen Neder lander op 70 kg wordt gesteld, wil dit zeg gen, dat in 1954 het gewicht van 2.135.828 Nederlanders aan haring werd aangevoerd. Maar de visserman kijkt ook vooruit. Vlaggetjesdag, dat is een blij feest in Scheveningen, Vlaardingen en IJmuiden, waar ook de Katwijkse schepen liggen. In alle havenplaatsen worden Zaterdag, 21 Mei, feestelijkheden gehouden. Optoch ten trekken door de straten, muziek klinkt. In Scheveningen is er een grootse vloot revue. H.M. de Koningin heeft te kennen gegeven deze te komen bekijken. Ook wordt die dag de Bedrijfschapswim pel gehesen op de SCH 118, het schip, dat verleden jaar de best verzorgde haring van de Scheveningse vloot aanvoerde. 't Wordt een mooi feest aan de havens. Duizenden zullen er heen gaan. De visserman kijkt ook nog verder voor uit. Op vlaggetjesdag volgt Buisjesdag, zo genoemd naar het in vroeger jaren gelijk tijdig uitzeilen der haringbuizenvloot. Buisjesdag: begin der teelt. Begin ook van de vermaarde haringjagerij: „Wie brengt de eerste haring aan?" „WELKOM IN ZEE"... Maandag, 23 Mei a.s., is het zover. „Welkom in zee", zal men elkaar toeroepen. „Zet h'm op, jongens". Ruim honderd log gers zetten koers naar het Noorden, naar de plaats waar men de malse maatjes ver wacht. Op hoop van zegen. Een week la ter volgt de rest van de vloot. Straks zijn plm. 3500 vissers buitengaats. Wat zal het worden? Niemand weet het. De nieuwe teelt is een gesloten boek. Maar hoop is er. Hoop op goede visserij. Hoop bij de Sche- veningers, de Katwijkers, de Vlaardingers en de IJmuidenaren, dat een van hun sche pen de race zal winnen. Er zal om de eer gevochten worden. Maandag varen. Woensdagmiddag: aan schot (netten uit zetten). Woensdag-op-Donderdagnacht: ha len. Dan, als ze gevangen zijn, de haring vliegensvlug overgeven aan de jagers. En de snelle lopers naar het vaderland. Triomf de vreugde stijgt in top... Wanneer alles naar wens verloopt kan Vrijdag 27 Mei a.s., de eerste Hollandse Nieuwe worden verwacht. „Goeie visserij, jongens". Er wordt met verlangen naar de malse maatjes (jullie vangst) uitgezien. (Van onze weerkundige medewerker) Het is merkwaardig, dat de Aprilmaand, die dit jaar zoveel koude dagen bracht, ons in haar laatste stadium nog verraste met grote warmte. Op de 29e (één dag voor Koninginnedag), was zij er in geslaagd de luchtdrukverde ling zo te construeren, dat met zuidoostelijke winden subtropische lucht in het gehele land (inclusief het Noordzee- en Waddeneilan- denstrand) werd aangevoerd. Het was op veel plaatsen de eerste zomerse dag van 1955, een gebeurtenis om even bij stil te staan, omdat zomerse dagen temperatuurmaxima hoger dan 25 gr.C.) in de regel niet zo dik zijn gezaaid. We denken maar even terug aan de slechte zomer van 1954, toen er gemiddeld in ons land maar drie van dergelijke dagen voor kwamen. In De Bilt liep de temperatuur op tot 26 grC. Dat was hoger dan daar in de laatste 51 jaar in April was voorgekomen. Tussen 1897 en 1955 blijft 26.4 grC. op 15 April 1905 nog de maximum-waarde. Vóór 1897 kwam het kwik (in Utrecht) nog wel eens iets hoger. Tussen 1848 en 1896 ligt de piek in April 1865: 27.4 grC. Uit dit alles blijkt wel, dat de warmte van 29 April wel bijzonder is geweest. Elders in het land zijn in de vierde maand van het jaar vroeger nog wel eens hogere temperaturen dan 27 grC. waargenomen. Het absolute record staat op naam van Vlissingen (29.9 grC), terwijl Sittard (28.9 grC) ook haar standje aardig weet te houden. Op Koninginnedag liepen de temperaturen niet zo hoog meer op als op de voorafgaan de dag. Dat kwam doordat in de nacht van 29 op 30 April een koufront uit het westen passeerde, vergezeld van enkele onweers buien en windstoten. Gelukkig kregen wij in de koelere lucht geen depressirekening gepresenteerd. De zon liet zich door enkele verspreide buien en een paar wolkenvelden niet uit het veld slaan, waardoor de festivi teiten ter gelegenheid van de verjaardig van Koningin Juliana het prachtig troffen met het weer. De gemiddelde Apriltemperatuur was dit jaar ondanks verscheidene gure dagen in De Bilt precies normaal. Overal viel minder dan de helft van de normale regenhoeveelheid in April. Mei zonnigste maand van het jaar. De Meimaand is de zonnigste maand van het jaar. Het aantal uren zon, berekend over een waarnemingsperiode van 27 jaar, be draagt te De Bilt 244. In Juni daalt dit cijfer alweer, ondanks de langere tijd dat de zon boven de horizon is, tot 226 uren. In Juli en Augustus zet de daling zich voort, resp. 217 en 203 uren. In December maken wij de donkerste tijd van het jaar mee: slechts 34 uren zon, dat is meer dan 7 maal zo weinig als in Mei. Wie zijn vacantie in Mei doorbrengt, doet er goed aan ook even kennis te nemen van de onderlinge verschillen in zonneschijn tus sen de verschillende streken van ons land. Het blijkt, dat aan het strand de kans op zonnig weer groter is dan in het binnenland. Uit onderstaande gemiddelden voor de zonneschijn in Mei kan men dit afleiden. Den Helder 244 uren Vlissingen Maastricht 226 uren 215 uren Groningen 214 uren Is men er van overtuigd geraakt, dat het aan de kust het voordeligst is, dan dient toch wel even te worden gewezen op de veel lagere temperatuur, die daar vooral in de voorzomer voorkomt. Tengevolge van het langer vasthouden van de in de winter maanden „gevatte kou" door het zeewater (temperatuur Noordzeewater dit jaar eind April slechts 6 tot 7 graden kan de tem peratuur van de lucht langs de zeekust maar langzaam stijgen. Op 28 April 1955 wes er tussen het strand en het binnenland meer dan 12 graden verschil: temperatuur Ameland en Zuid- Limburg resp. 10 en 22 grC. Op de hier boven besproken warme 29e April waren de verschillen veel kleiner, aangezien de wind toen uit zuidoostelijke richting (van land naar zee) waaide. Maar meestal is de zee wind toch heer en meester. Een andere gunstige factor die pleit voor een vacantie aan zee is de geringere kans die men er heeft op warmtebuien. De koele zeewind verhindert het onstabiel worden van de luchtlaag tengevolge van de zonnewarmte, waardoor het kan gebeuren, dat men in Eg- mond aan Zee bezig is bruin te worden op hetzelfde moment dat de mensen in- Zutphen met de regenjas aanlopen. WAAROM INVENTARISATIE? De jaarlijkse voorjaarsinventarisatie, waar voor de P.B.H. de gegevens verzamelt is al tamelijk oud. Ze is ontstaan in de dertiger jaren, toen de overheid de gegevens van de land- en tuinbouw nodig had. Zij moest in die crisisjaren een beleid voeren om het land- en tuinbouwbedrijf in stand te hou den. Zij moest daarom voortdurend kunnen beschikken over gegevens, welke een nauw keurig beeld gaven van de toestand van de bedrijven. Zij heeft daarom een aantal ge gevens aan de bedrijven doen verzamelen. Dit is sindsdien regelmatig herhaald. Men zal zich afvragen, waarom deze ge gevens dan ook niet gebruikt worden voor het Landbouwschap. Dat kan echter niet. Het Landbouwschap moet de beschikking hebben over een opgave, welke door de boer of de tuinder zelf is ondertekend. Wel is het mogelijk de gegevens voor het Landbouwschap tegelijk met de gegevens voor de inventarisatie te verzamelen. Dit spaart de boer en tuinder één gang naar de P.B.H. uit, want hij kan nu bij één be zoek aan beide verplichtingen voldoen en alle gegevens verschaffen die nodig zijn. Dat is dus de reden, waarom bij de gewo ne formulieren van de inventarisatie dit jaar ook papieren zijn, waarop het Landbouw schap de gegevens verzamelt door bemidde ling van de P.B.H. Het spreekt vanzelf, dat het Landbouw schap zijn gegevens zeer vertrouwelijk be handelt en deze aan niemand buiten zijn eigen kring ter inzage mag geven. Ook niet aan de overheid. Deze geheimhouding gaat zover, dat slechts enkele functionarissen van het Landbouwschap deze gegevens in han den mogen krijgen. En aan hen is de plicht van absolute geheimhouding opgelegd. Ja, zelfs de bestuursleden mogen geen kennis nemen van de gegevens van de afzonderlijke bedrijven. Men behoeft er dus niet bang voor te zijn, dat de gegevens over het be drijf in verkeerde handen komen, of dat niet-bevoegden er kennis van zullen nemen. DE ZOMERDIENSTREGELING die ingaat op 22 Mei a.s. brengt voor deze omgeving hoegenaamd geen verandering. Waarom ook de busdienstregeling van de T.A.D. geen wijziging ondergaat. Zo lang zamerhand kent men nu de vertrektijden wel, omdat dit zo al een paar jaar doorgaat PLAK VREUGDE OP UW POST Onder dit motto start de P.T.T. met de zomerzegel-actie. Gedurende twee maanden 'zullen deze zegels en ook prentbriefkaarten (bij de boekhandel) verkrijgbaar zijn. De netto-opbrengst daarvan komt ten goede aan het zieke kind, in die gezinnen vooral waar vader en moeder onvoldoende middelen heb ben hun zieke kind de verpleging te geven die het nodig heeft. Dr. Kugel, Poortvliet, Tel. 10. Dr. Vermet, Nieuw-Vossemeer Tel. 10. HOOG WATER in de week van 15 t.e.m. 21 Juni 1955 Zondag vm 9.04 uur nm 21.40 uur Maandag 10.15 22.50 Dinsdag 11.25 23.45 Woensdag -12.34 Donderdag 1.02 13.30 Vrijdag 2.00 14.24 Zaterdag 2.49 15.13 Zondag 15 Mei laats kwartier te 2.42 uur. Zaterdag 21 Mei Nieuwe maan te 21.58 uur NET OP TIJD In een onbewaakt ogenbük is Dinsdag jl. het 3 jarig dochtertje van de heer J. van Elsacker in een der oesterputten bij de haven gevallen. Gelukkig wist mevr. Kruf- Engelvaart de kleine, die reeds bewusteloos was, op het droge te brengen en kwam ze na kunstmatige ademhaling weer bij. Het liep dus af met een paar natte pakken en de schrik. TIJDELIJK BENOEMD Wegens ziekte van een der leerkrachten aan de ULOschool alhier is tijdelijk benoemd het oud Hoofd de heer Beaudoux. HET SEIZOEN De thoolse vissers maakten weer een begin met de botvisserij. De vangsten waren nog maar geri'ng. Ook werd begonnen met het plaatsen der weervisserij in de Ooster- Schelde. De brommer op het rijwielpad. De Hollandse Nieuwe" op komst. Zeewind in het voorjaar heer en meester. U kunt weer liefdewerk doen door zomerzegels te plakken. Schoonheid is waarheid, waarheid is schoonheid, dat is alles wat gij behoeft te weten. DENKT U ER AAN correspondenten en adverteerders, dat het a.s. Donderdag Hemelvaartsdag is, de druk kerij dus is gesloten, waarom we verzoeken voor a.s. nummer de copie weer een dag eerder in te zenden. WEDVLUCHT VAN MONS De P.V. „De Trouwe Duif" te Tholen hield Zaterdag 7 Mei een wedvlucht van Mons, een afstand van 120 km. De uitslag hiervan luidt: van de doffers: L. Deurloo 1, 28. K. v. Poepelen 2, 20. G. Soomers 3, 16, 18. A. Wagemaker 4, 9, 12, 22, 27, 37. D. Burgers 5, 15, 24, 34. Joh. Baaij 6, 8, 17. J. de Boef 7. A. de Jonge 10, 36. V. Laban 11, 13, 25. D. Jansen 14, 23, 37. J. Praat 19. L. Jansen 20, 21. H. Cornelissen 26, 32, 35. M. Tazelaar 29. K. Jansen 31. Duivinnen: K. v. Poepelen 1, 4. D. Jansen 2, 9. M. Tazelaar 3. V. Laban 5, 16. A. de Jonge 6. A. Wagemaker 7, 8. J. Deurloo 10. J. de Boef 11, 15. L. Jansen 12, 13. D. Burgers 14, 21. Ph. Steketee 17. Joh. Baaij 18, 19. C. Koppenhol 20. DAMMEN Voorlopige uitslag van de onderlinge competitie Senioren 1954/55. J. de Rijke 16 12 2 2 26 D. de Vos 16 10 2 4 22 J. Laban 13 9 1 3 19 C. J. de Korte 14 8 2 4 18 J. Priem 16 8 8 16 M. Schot 15 6 1 8 13 M. de Heer 16 4 4 8 12 J. C. Russcher 16 6 10 12 J. C. Schot 16 16 Daar nog 6 partijen moeten worden ge speeld kan de rangschikking nog verandering ondergaan, dit betreft de bovenste vier spelers. VOOR DE STICHTING Tijdens de interkerkelijke herdenkings dienst op 4 Mei werd voor de Stichting 19401945 een collecte gehouden, die 110.opbracht. UITSLAG WINKELWEDSTRIJD De jury heeft van de tijdens de Bevrij- dingsweek op initiatief van het gemeente bestuur gehouden etalagewedstrijd de vol gende uitslag gegeven: 1. W. Klippel, 2. A. Deurloo; 3. G. van Dienst; 4. Joh. Pollie; 5. J. Robbe y 6. D. M. v. d. Zande. De 3 eerstgenoemden krijgen een herinne ringsmedaille. Er waren in totaal 6 prijzen beschikbaar gesteld, waarvan het publiek ook 3 prijswinnaars zou aanwijzen. De medewerking van het publiek is wat tegen gevallen. Er kwamen slechts 18 inzendingen binnen. Daarin werden aangewezen de winkeliers: W. Klippel, Adr. Deurloo en D. M. v. d. Zande. Tenslotte waren er nog 3 prijzen beschik baar gesteld voor diegenen uit het publiek, wier inzendingen het meest met het oordeel van de jury overeen kwamen. Zij gingen naar Mej. H. J. v. d. Jagt-van Driel, J. Quist, B. E. J. en Adr. v. d. Jagt. REISPROGRAMMA „NITAP" De plaatselijke reisver. „Nitap" ver gaderde op 4 Mei om een programma voor het uitstapje van a.s. zomer vast te stellen. De reeds eerder gemaakte reis naar Duits land was zo goed in de smaak gevallen dat men het weer in die richting zocht. Men stelde de data voorlopig vast op 15 t.e.m. 17 Juli. De route leidt voor de le dag over Luyk, Spa en Kochem (Bel- gisch-Duitsche grens) naar Koblenz. De 2e dag wil men na de vermoeienden heenreis wat op verhaal komen en tegelijk van het natuurschoon genieten tijdens een boottocht door het mooitste gedeelte van de Rijn. Be zienswaardigheden komen ook volop voor gedurende de laatste dag op de terugreis via Roermond. JAARVERGADERING VEILING De algemene vergadering van de Thoolse Veiling vond Dinsdag in het café van dhr. D. M. van Driel alhier plaats. Het aantal aanwezigen (37) viel tegen wanneer men in het oog houdt hoevelen er uit de 3 ge meenten Tholen, Poortvliet en Oud-Vosse- meer zouden kunnen komen. Drh. Van Gorsel uit Tholen heette als voorzitter niettemin allen hartelijk welkom. Na voorlezing der notulen gaf de Direc teur, dhr. De Koo een financieel over zicht. De uitslag is voor de telers niet gun stig geweest, wat vooral zijn oorzaak vindt in de lage prijzen van 2 hoofdproducten: uien en aardappelen. Hierdoor is het voor de Veiling een slecht jaar geworden. Als lid van de financiële Commissie was aftredend dhr. A. C. P. Timmermans uit Oud-Vossemeer, die niet herkiesbaar was. Met voldoende meerderheid van stemmen werd hierin voorzien door de benoeming van dhr. Kodde uit Tholen. Minder vlot ging de verkiezing van een afgevaardigde en wel tussen de heren M. Friderichs en J. Paape. Uiteraard moest het iemand uit Oud-Vossemeer zijn. Toen na 2 maal stemmen geen van de candidaten de voorgeschreven meerderheid behaalde werd het duidelijk waarom de leden uit Oud- Vossemeer liever J. Paape dan zijn tegen- candidaat benoemd wilden zien. De laast- bedoelde inwoner woont nl. te ver van het dorp af en is dus moeilijker te bereiken. De zaak was toen snel beklonken door stem ming van dhr. Paape. Tijdens de rondvraag beantwoordde de voorzitter nog enkele vragen. MISPLAATSTE GRAP De loeiende brandweersirene bracht in de nacht van Zaterdag op Zondag het gehele brandweercorps in alarm. Toen de spuit voor het gemeentehuis arriveerde bleek nie mand te weten waar de brand was uitge broken. Spoedig bleek dat men te doen had met een grap van het flauwe en tevens ge vaarlijke soort. Zoiets is hoogst onverant woordelijk. De politie stelt een onderzoek in en verwacht de medewerking van ieder die inlichtingen kan verschaffen. VERTREK PASTOOR Deze week vertrekt pastoor T. van Baar naar zijn nieuwe standplaats Nootdorp in Zuid-Holland. De scheidende geestelijke diende de parochie van de H. Willibrordus sinds Augustus 1950. Zijn plaats zal worden vervuld door kapelaan Wittemans uit Haarlem. GEVONDEN Op het gemeentehuis is als gevonden voorwerp een jasbeschermer van een rijwiel gedeponeerd. SLACHTVERGUNNINGEN Gedurende de maand April werden 29 varkens voor huisslachting aangegeven. Hiermee is aan het seizoen weer een einde gekomen. De keuring voor de nog komende aangiften voor buitengewone gevallen zal door de veearts A. Rinses worden verzorgd. Uit het totaalcijfer blijkt dat dit weer 30 lager ligt dan over het seizoen 1953- 1954. Het verschijnsel van steeds minder huisslachtingen schijnt zich over alle ge meenten op Tholen uit te strekken. UITSLAG DE ZWALUW Zaterdag deed de plaatselijke duiven sportvereniging met 212 duiven mee aan de vlucht vanaf Mons over 125 km. De le 30 prijswinnaars waren: H. de Graaf 1, 28; D. Vaders 2, 7; J. v. d. Zande 3; J. B. Thole- naar 4, 17, 30; Joh. Geuze 5, 14, 19; A. Lindhout 6; M. Boot 8, 10, 15, 24; A. van Treijen 25; Gebrs. van Driel 11; P. Klippel 12, 18; A. Douw 13; A Geuze 16; W. de Leeuw 20; A. Rijnberg 21, 23; C. Timmer mans 22, 29; A. Ridderhof 26, G. Haver- mans 27.. TIJDELIJKE BENOEMING Zoals wellicht bekend moet de onder wijzer aan de chr. school alhier, de heer A. H. Grosman uit Oosterbeek rust houden. Hierin is thans tijdelijk voorzien door benoe ming van mej. A. H. Slettelaar te Den Haag, voorheen werkzaam te Soestdijk. Voorlopig zal deze onderwijzeres blijven tot September a.s. VOOR DE LAATSTE MAAL werd ook in deze gemeente een inzameling gehouden voor de Stichting 1940—1945. Met een lijstcollecte bezochten een 18-tal dorpsgenoten de inwoners om een bijdrage voor het bekende doel te vragen. Nü zelfs een jubileumgift. Verschillende inwoners zorgden inderdaad voor een jubileumbijdra- ge, waardoor het totaal van de lijstcollecte f 909.55 bedroeg. De tijdens de herdenkings dienst in de Ned. Herv. Kerk gehouden col lecte voor dezelfde Stichting bedroeg f 130.90, zodat uit St. Annaland in totaal

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1