oa&s-oveRöenkinG ni6UW leven, ook in de natuur Paasfeest Toen de bevrijding naderde f De Redactie legt II in dit Paasnummer van acht pagina's voor HET LANDBOUWSCHAP lie Jaargang No. 21 8 April 1955 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer ƒ0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, weder brengen tot Hem. 1 Tess. 4:14) Het Paasfeest spreekt ons van de opstanding van Jezus Christus, Gods Zoon, nadat Hij op Golgotha gestor ven was en in een graf begraven werd. De opstanding uit de dood, daar gaat het met Pasen om. Evenals de Sadduceeërs, die niet geloofden in een opstanding, zo zijn er ook nu nog velen, die niet gelo ven in de opstanding van Jezus Christus uit de doden. Wij hebben echter in de Bijbel betrouwbare ge gevens over de waarheid van die op standing. Als de vrouwen op de Paasmorgen naar het graf gaan, dan zien zij engelen, die hen zeggen: „Zoekt gij de levende bij de doden Hij is niet hier, want Hij is opge staan. (Matth. 24). Vervolgens heb ben wij Jezus' verschijning aan Ma ria Magdalena in Johannes 20. Voorts zijn verschijning aan de Em maüsgangers (Marcus 16:12) en zijn verschijning aan de vrouwen (Matth. 28:9). Dan nog Zijn ver schijning aan de discipelen, tot twee maal toe, en zo voorts. Eenmaal heeft Jezus Zich geopenbaard na Zijn opstanding aan vijfhonderd broederen op eenmaal. Paulus zegt dat van deze in zijn tijd nog in leven aan dit onwederlegbaar getuigenis waren (1 Cor. 15:6). We willen niet twijfelen, maar geloven, dat Je zus gestorven, begraven en opge staan is. Wat wij hier dan ook ver der neerschrijven, is een woord tot alle gelovigen en tot alle zoekende zielen. Er zijn na de geboorte van de Ge meente velen in het geloof gestorven. Dezulken noemen we „in Christus ontslapen". Als nu Christus weder komt (zie 1 Thess. 4:15-16), dan zal Hij de in Hem ontslapenen in het Vaderhuis invoeren en zullen zij eeuwig bij Hem zijn. God heeft de Heere Jezus uit het graf opgewekt, en Hij zal alle gelo vigen ook uit de graven doen op staan (opwekken) en wel door het werk van Christus, aan het kruis vol bracht, en in glorie vóór Zich stel len. Dat kunt U lezen in 2 Cor. 4 1314). De gelovigen zijn dus niet zó als degenen, die geen hoop heb ben. De apostelen hebben altijd ge sproken over „weten". Het geloof geeft een afdoende zekerheid van de dingen, die men hoopt, de overtui ging van de dingen, die men niet ziet (Hebr. 11:1). Door het geloof heeft men contact met God. Het ge loof is het kanaal, daardoor alle ze geningen Gods tot ons hart toe stro men. Zoals de liefde door het onbe grijpelijke gevoel spreekt, en contact legt tussen twee personen, die elkaar nooit eerder gezien hebben. Zó ook spreekt het geloof in een Almach tig en Heilig God, in Jezus Christus als enige Redder, Verlosser en Hei land. Het geloof legt de hand op het Woord van God, aanvaardt dat Woord en alle beloften, daarin ge geven, wetende, dat al deze beloften in Christus Jezus ja zijn en amen. Wanneer we dus de opstanding van Jezus Christus uit de doden aan vaarden, ook voor onszelf, wetende en gelovende, dat Hij voor onze zonden in de dood ging, om voor ons het verzoeningswerk te volbrengen, dan hebben wij ook de Heilige Geest inwonend ontvangen. En het is ook de Heilige Geest Gods, die Jezus uit de doden heeft opgewekt. Wanneer nu die Geest Gods in u woont, zegt de apostel in Rom. 8:11, zo zal Hij, namelijk die Geest, ook uw sterfe lijke lichamen levend maken, uit hoofde van Zijn Geest. Het is dus wel zeer duidelijk, dat zij, die niet geloven, niet levend gemaakt worden tot behoudenis. Daarom lezen we ook in Openbaring 20 niets over het oordeel over de levenden, maar al leen over het oordeel der doden. In het 5e vers van Openbaring 20 lezen we: „de overige der doden werden niet levend totdat de duizend jaren voleindigd waren." De eerst levend gemaakten door de Geest van Hem, die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in wie de Geest woont, zullen het eeuwige leven beërven. De an deren worden alleen levend gemaakt om het oordeel des eeuwigen doods te ontvangen; dat is de tweede dood. Pasen spreekt van opstanding en le ven. Door de zonde is de dood in de wereld gekomen; daarom moesten de eisen der gerechtigheid Gods ten op zichte van de zonde voldaan worden, opdat God zou kunnen tussenbeide komen om aan zondaren het eeuwige leven te geven, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden. Wie dit zinvol gedenkt, zal Paas feest kunnen vieren. Want het Pasfeest spreekt van opstanding uit de doden. Voor ons het zinnebeeld, dat iedereen, die in Jezus Christus gelooft, in eeuwigheid niet zal sterven (geestelijk sterven) maar het eeuwige leven hebbe. Hij ging ons voor om plaats te be reiden. Eenmaal zullen wij met Hem opstaan ten eeuwige leven. Zult U daar ook bij zijn, lezer en lezeres S. Sr de sleutel. En het is niet te verwon deren dat de beide dagen vóór het feest, tienduizenden mensen op reis zijn gegaan, naar familie, naar ken nissen of vrienden, naar hotels of pensions. Om er éven uit te zijn. Om dit korte weekeinde te genieten, voor zover er wat te genieten valt. Want veel hangt in deze dagen ook van het weer af. Jong en oud vliegt er even uit, uit de dagelijkse sleur van het leven. En ginds, bij het winkeltje, waar ze zo'n grote sortering kaarten hebben, zien we de mensen naarstig zoeken naar mooie dorpsgezichten, die naar familie of verwanten, buren of ken nissen gestuurd zullen worden. An deren bewonderen een etalage met souvenirs. Het seizoen kan beginnen. Ja, het komende Paasfeest geeft jc een prettig gevoel. Want je weet, dat een andere tijd aanstaande is, een, waarin je genieten kunt. Waar in de kachel geleidelijk aan zachter gaat branden, om ten slotte helemaal uit te gaan. Voor enkele maanden. Een periode, waarin de ramen en deuren open kunnen, om de zilte voorjaarslucht binnen te laten. Een periode, waarin we geleidelijk aan meer buitenshuis zullen zijn, Ieder op zijn eigen wijze profiterend van het zachtere klimaat. Met Pasen sluiten we een deur achter ons toe. Koning Winter is verdwenen. We hadden trouwens al afscheid van hem genomen. En wer kelijk: zonder leedwezen. Zonder spijt. De schaatsen staan weer in het vet, de ijsbanen zijn weer terugge bracht tot gewone grasvelden. En we hopen maar, dat het heel lang zal duren Ach welnee, we denken er immers helemaal niet meer aan. Pa sen staat voor de deur, de heraut van mooier weer, van een periode van zonneschijn en genoegens in een ander getij. Wat willen we nu nog meer? Op de vlakte zien we de kievieten dartelen en buitelingen maken. En ergens hoog in de lucht trekken er zwermen vogels over, die hun zomer- bivak gaan opslaan in ons land. Ginds, in het weiland huppelen on wennig een paar lammeren, terwijl het moederschaap er rustig bij staat te grazen. Er is nog niet veel op het groene tapijt te vinden, maar dat wordt ook iedere dag beter. En in de stallen klinkt geloei Nog even en de melkbeesten kunnen ook naar buiten. Pasen vernieuwing. Nieuw le ven zie je overal om je heen. En blij heid. Vreugde. Terwijl de zon ons vol beloften tegenlacht. Waarom Pasen het feest van de opstanding. Pasen het feest ook van vernieuwing in de natuur. Hoe er in Stavenisse noodgedwongen belastingen bijkomen en hoe het nieuwe gemeentehuis wordt verbouwd. dat er ook van St. Filipsland weer een interessant raadsverslag kwammaar de Oudjes op 5 Mei toch zelf voor een krentenbrood moeten zorgen. dat er in St. Maartensdijk alvast heipalen worden aangekocht voor de Technische School en in de raadsvergadering ook de nieuwe kleuterschool ter sprake kwam. hoe Jan Overeenkam in z'n maag zit terwijl tenslotte alle worden gewenst. ook met de schoonmaak lezers goede Paasdagen zouden we dan niet dankbaar zijn voor al het goede, dat God ons in moeder Natuur ons weer wil schen ken Daarom: genoeglijke Paasdagen, het zij thuis of uit. Het zijn de eerste voorproefjes van een tijdperk met een zachter klimaat. Pasen is het feest van wederop standing en vernieuwing. Pasen vieren we, als de laatste sporen van de winter zijn uitgewist en de eerste verschijnselen van de zomer zichtbaar gaan worden. Op de grens van twee werelden: twee natuurwerelden. Het kan in deze dagen guur en koud zijn, er kan een stormwind waaien, er kan een venijnige, kille regen in je gezicht slaan, maar dit neemt allemaal niet weg, dat de pe riode van koude en narigheid voorbij is en het tijdperk van zon en groen gereed staat. Een enkele blik naar de bomen spreekt al voor zichzelf: de knoppen zwellen en staan op openspringen. Een enkele blik naar de tuintjes en de plantsoenen zeggen ook al wat: crocusjes bloeien, sneeuwklokjes ste ken hun smetteloos kopje parmantig omhoog en hier en daar zie je mis schien al enkele schuchtere tulpen en hyacinthen. In de lucht spelen de vogels hun eigen spel, de voorberei ding voor het nestelen. Uit de grauwe grond schiet het jonge, tere groen naar boven en de tint van de weidevelden wordt ook gaandeweg zachter. Ja, Pasen is het feest van weder opstanding en vernieuwing. In de natuur, in het leven. Wij, in ons Nederland met zijn grillige klimaat, waar vandaag de zon volop schijnt en morgen een ijs koude regen neervalt, willen die kor te zonnetijd zoveel mogelijk uitbui ten. Van April tot October kunnen we genieten van het natuurschoon, zonder dat we een dikke winterjas aan en een wollen doek om nodig hebben. Weliswaar niet iedere dag maar juist daarom stellen we iedere mooie dag, die de natuur ons schenkt zo bizonder op prijs. Het voorjaar heeft z'n poorten ge opend in ons land. Pasen is feitelijk 9 April 1945. Texel staat onder 'n schrikbewind. De Russen waren in opstand gekomen tegen de Duitsers en trachten die dwang nog voor de bevrijding af te schudden. Maar het werd een bloedbad. De kanonnen bulderden over het eiland. Boerderijen, schuren, hangars en zaadklampen in brand. Texel geheel in rook gehuld. De zonnestralen werden gebroken. Vanuit Den Haag werden Duitse troepen ter versterking aangevoerd en Maandag 23 April 1945 waren de Russen verslagen. Overal zwalkten zij rond en werden door de vijand gezocht, achtervolgd en gefusileerd. 11 April: Welgemoed vertrok de trouwe Piet Smit, zoals hij als agent van het Bureau Inlichtingen te Londen heette met een vliegtuig naar Nederland en sprong als laatste van de vele B.I.~agenten boven het bezette Nederland naar beneden. Smit kwam door zijwind met zijn parachute midden in één der Loosdrechtse plassen terecht en redding was in het donker niet meer mogelijk. De laatste agent B.I. offerde in die nacht zijn leven op het altaar van het Vaderland. „De laatste sprong in de nacht. Zij was vergeefs geweest", schrijft Dr. J. M. Somer. Dit en nog veel meer gebeurde, terwijl de bevrijding naderde. Maar in het bevrijde gebied werd het rus tiger. Het eiland Tholen werd sinds enkele weken niet meer opgeschrikt door de gru wel van de V-l. Langzamerhand kwam er meer voedsel voor de in vergelijking met het Westen zeker niet uitgehongerde be volking. Reeds was de boer aan het ploe gen, heel ondiep, op de geinundeerde akker. In een huis aan huis circulaire werd de mogelijkheid opengesteld om op te geven hoeveel kinderen en volwassenen men straks uit de nu nog bezette vaderlandse gebieden wilde opnemen. Nu de levensmiddelenrant soenen waren verhoogd en ieder nog wel een voorraadje had, werd gevraagd (vooral meel of bloem) wat te sparen voor de men sen in het Westen. Maar in het Westen zelf ging men de zwaarste tijd tegemoet. Een tijd, die ver schillenden niet overleefden. Op de straat zag men soms, vooral ouderen, bewusteloos neervallen. De mensen teerden uit. Het voedsel was op. O, wat een dankbaarheid voor een paar kilo aarappel-schillen. Wat een geluk, wanneer men er in slaagde een paar kilo zwarte peen te kopen voor een tientje of een kilo uien voor f 5,Alle mensen zien er zowat eender uit, mager en vervallen. De t.b.c. nam onrustbarend toe. Wordt er vandaag weer niet gebakken? Zo'n bericht ging er als een lopend vuurtje door de hongerende steden. Weer had dan het hongerspook een dag voor de boeg. Zo dat uiteindelijk niemand meer belangstelling voor iets anders had dan voor eten. De oorlog werd bijzaak, terwijl de Canadezen toch goede vorderingen maakten en Ede, Wageningen en Harderwijk bevrijdden. Het beroerde in het bezette gebied was, dat niemand wist of er eigenlijk nog wel eten was. Men kreeg het idee dat alles op raakte. En toch maakten er ook daar nog velen misbruik van de honger van een ander. De Centrale keukens leverden gestampte zuurkool met een vreselijke stank, omdat er oude zuurkool voor gebruikt was en on geschilde veenpiepers daardoor gestampt. Het smaakte gemeen, maar met ogen en neus dicht genoot men er toch nog van, omdat er tenminste weer iets voedzaam in de buik kwam. En de overigens welkome druppel van de eerste voedselpakketten viel werkelijk op een van honger gloeiende maag. Maar het werd toch een wonder, dat eerste wittebrood uit Zweden. Het Zweedse Roode Kruis ontving spoedig daarop uit bezet gebied vijftig brieven, waarin die overgrote dank baarheid tot uitdrukking kwam. Brieven ge schreven in het Nederlands, Zweeds, Frans, Duits, Engels en zelfs Esperanto. Een dame van tachtig jaar oud dankte, een professor dankte, een meisje uit Dordrecht schreef: „Aardappelschillen zijn luxe en dan nu dit stukje wittebrood." Een dokter uit Zeist schreef op zijn briefkaart aan het Roode Kruis alleen Mattheus 2535. Anderen: Onze achterkleinkinderen zullen het zich nog herinneren." „Ik heb wittebrood op bon 1 gekregen", was de hoopvolle conclusie van een huis moeder, die hieruit opmaakte dat er nog meer zou komen. Die eerste Zweedse hulp bestond uit per man 400 gram brood en voor de zwaarst lijdende delen 125 gram margarine, melk poeder voor kinderen beneden de twee jaar en wat havermout. Voor de centrale keuken waren er erwten. Hoeveel uren heeft men daarvoor in be zet gebied in de rij gestaan Dit alles gebeurde, terwijl de B.B.C. meldde: In Nederland maakt de opmars van het Canadese 1ste leger gestadige vorderingen. De IJssel is overschreden en de troepen na deren de Zuiderzee en Groningen. Ze staan 16 km van de Dollar. Het 2e Britse leger heeft Bremen zo goed als omsingeld en rukt snel op naar Ham burg. De Amerikanen hebben in 't Roerge bied bijna de helft van het ingesloten deel veroverd. Vooruitgeschoven posten vechten in Hannover en Brunswijk. De Russen heb ben Koningsbergen veroverd en Wenen zo goed als gezuiverd. Met de overwinning in het zicht overleed plotseling Franklin D. Roosevelt, de President der Verenigde Staten. En voor de bevrijde gebieden berichtte Anep Aneta dat bij K.B. regelen waren ge steld voor het instellen van tijdelijke ge meenteraden. De verkiezing daarvan moest geschieden door een kiescollege, bestaande uit driemaal zoveel leden als de te kiezen raadsleden. De burgemeester moest daarna een voordracht doorgeven aan de Commis saris der Koningin, waartoe de plaatselijke overheid zich door drie vertrouwensmannen moest laten voorlichten. Daar was men toe aan het herstel, terwijl in het Westen de bevrijding naderde... VI. Verordenen en uitvoeren Het Landbouwschap heeft twee belang rijke taken, welke de Stichting voor de Landbouw nooit heeft gehad. De eerste is het vaststellen van verordeningen. Er is heel wat tijd en werk nodig geweest om het Landbouwschap zo in te richten, dat het zijn taak goed kan vervullen. Daarom heb ben de eerste verordeningen allemaal be trekking gehad op het Landbouwschap zelf en op de organisatie daarvan. In Februari van dit jaar is de eerste ver ordening vastgesteld, welke betrekking had op een bepaalde bedrijfstak, en wel op het bloembollenbedrijf. Van 1 Maart af is het verboden graangewassen te gebruiken als windscherm bij de bloembollenteelt, omdat dit voor de gezondheidstoestand van de bollen gevaar zou kunnen opleveren. Het is te verwachten, dat in de toekomst nog wel meer van dergelijke verordeningen zul len worden vastgesteld. Deze verordeningen kan het Landbouwschap uitvaardigen op eigen gezag. Wel moet zo'n verordening goedgekeurd worden door de minister. Op dezelfde wijze als een besluit van de ge meenteraad moet worden goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van de provincie. Een andere taak van het Landbouwschap is het uitvoeren van maatregelen, welke het zelf heeft genomen of welke van de over heid afkomstig zijn. De Stichting voor de Landbouw heeft vroeger ook wel eens de uitvoering van maatregelen ter hand geno men maar dan was dat bij wijze van uit zondering. En de Stichting voor de Land bouw moest in zulk een geval bijzondere volmachten krijgen van de regering. Dat was bijv. bij de uitvoering van de wet op de aardappelmoeheid. Hierbij had de Stich ting voor de Landbouw een bepaalde vol macht gekregen van de overheid. Het Land bouwschap heeft zulk een volmacht niet nodig. Het heeft zelf gezag om zijn uitvoe rende taak te verrichten. De publiekrechtelijke bevoegdheid van het Landbouwschap komt dus tot uiting in de verordening en de uitvoerende maatregelen. Daarnaast heeft het ook het werk van de Stichting voor de Landbouw overgenomen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1