oa&s-oveRöenkinG
ni6UW leven, ook in de natuur
Paasfeest
Toen de bevrijding naderde
f
De Redactie legt II in dit Paasnummer van acht
pagina's voor
HET LANDBOUWSCHAP
lie Jaargang No. 21
8 April 1955
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer ƒ0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
Want indien wij geloven, dat
Jezus gestorven en opgestaan
is, zo zal ook God degenen,
die ontslapen zijn in Jezus,
weder brengen tot Hem.
1 Tess. 4:14)
Het Paasfeest spreekt ons van de
opstanding van Jezus Christus, Gods
Zoon, nadat Hij op Golgotha gestor
ven was en in een graf begraven
werd. De opstanding uit de dood,
daar gaat het met Pasen om.
Evenals de Sadduceeërs, die niet
geloofden in een opstanding, zo zijn
er ook nu nog velen, die niet gelo
ven in de opstanding van Jezus
Christus uit de doden. Wij hebben
echter in de Bijbel betrouwbare ge
gevens over de waarheid van die op
standing. Als de vrouwen op de
Paasmorgen naar het graf gaan, dan
zien zij engelen, die hen zeggen:
„Zoekt gij de levende bij de doden
Hij is niet hier, want Hij is opge
staan. (Matth. 24). Vervolgens heb
ben wij Jezus' verschijning aan Ma
ria Magdalena in Johannes 20.
Voorts zijn verschijning aan de Em
maüsgangers (Marcus 16:12) en
zijn verschijning aan de vrouwen
(Matth. 28:9). Dan nog Zijn ver
schijning aan de discipelen, tot twee
maal toe, en zo voorts. Eenmaal
heeft Jezus Zich geopenbaard na
Zijn opstanding aan vijfhonderd
broederen op eenmaal. Paulus zegt
dat van deze in zijn tijd nog in leven
aan dit onwederlegbaar getuigenis
waren (1 Cor. 15:6). We willen
niet twijfelen, maar geloven, dat Je
zus gestorven, begraven en opge
staan is. Wat wij hier dan ook ver
der neerschrijven, is een woord tot
alle gelovigen en tot alle zoekende
zielen.
Er zijn na de geboorte van de Ge
meente velen in het geloof gestorven.
Dezulken noemen we „in Christus
ontslapen". Als nu Christus weder
komt (zie 1 Thess. 4:15-16), dan
zal Hij de in Hem ontslapenen in het
Vaderhuis invoeren en zullen zij
eeuwig bij Hem zijn.
God heeft de Heere Jezus uit het
graf opgewekt, en Hij zal alle gelo
vigen ook uit de graven doen op
staan (opwekken) en wel door het
werk van Christus, aan het kruis vol
bracht, en in glorie vóór Zich stel
len. Dat kunt U lezen in 2 Cor. 4
1314). De gelovigen zijn dus niet
zó als degenen, die geen hoop heb
ben. De apostelen hebben altijd ge
sproken over „weten". Het geloof
geeft een afdoende zekerheid van de
dingen, die men hoopt, de overtui
ging van de dingen, die men niet
ziet (Hebr. 11:1). Door het geloof
heeft men contact met God. Het ge
loof is het kanaal, daardoor alle ze
geningen Gods tot ons hart toe stro
men. Zoals de liefde door het onbe
grijpelijke gevoel spreekt, en contact
legt tussen twee personen, die elkaar
nooit eerder gezien hebben. Zó ook
spreekt het geloof in een Almach
tig en Heilig God, in Jezus Christus
als enige Redder, Verlosser en Hei
land. Het geloof legt de hand op het
Woord van God, aanvaardt dat
Woord en alle beloften, daarin ge
geven, wetende, dat al deze beloften
in Christus Jezus ja zijn en amen.
Wanneer we dus de opstanding
van Jezus Christus uit de doden aan
vaarden, ook voor onszelf, wetende
en gelovende, dat Hij voor onze
zonden in de dood ging, om voor ons
het verzoeningswerk te volbrengen,
dan hebben wij ook de Heilige Geest
inwonend ontvangen. En het is ook
de Heilige Geest Gods, die Jezus uit
de doden heeft opgewekt. Wanneer
nu die Geest Gods in u woont, zegt
de apostel in Rom. 8:11, zo zal Hij,
namelijk die Geest, ook uw sterfe
lijke lichamen levend maken, uit
hoofde van Zijn Geest. Het is dus
wel zeer duidelijk, dat zij, die niet
geloven, niet levend gemaakt worden
tot behoudenis. Daarom lezen we
ook in Openbaring 20 niets over het
oordeel over de levenden, maar al
leen over het oordeel der doden. In
het 5e vers van Openbaring 20 lezen
we: „de overige der doden werden
niet levend totdat de duizend jaren
voleindigd waren." De eerst levend
gemaakten door de Geest van Hem,
die Jezus uit de doden opgewekt
heeft, in wie de Geest woont, zullen
het eeuwige leven beërven. De an
deren worden alleen levend gemaakt
om het oordeel des eeuwigen doods
te ontvangen; dat is de tweede dood.
Pasen spreekt van opstanding en le
ven. Door de zonde is de dood in de
wereld gekomen; daarom moesten de
eisen der gerechtigheid Gods ten op
zichte van de zonde voldaan worden,
opdat God zou kunnen tussenbeide
komen om aan zondaren het eeuwige
leven te geven, door de opstanding
van Jezus Christus uit de doden.
Wie dit zinvol gedenkt, zal Paas
feest kunnen vieren.
Want het Pasfeest spreekt van
opstanding uit de doden. Voor ons
het zinnebeeld, dat iedereen, die in
Jezus Christus gelooft, in eeuwigheid
niet zal sterven (geestelijk sterven)
maar het eeuwige leven hebbe.
Hij ging ons voor om plaats te be
reiden. Eenmaal zullen wij met Hem
opstaan ten eeuwige leven. Zult U
daar ook bij zijn, lezer en lezeres
S. Sr
de sleutel. En het is niet te verwon
deren dat de beide dagen vóór het
feest, tienduizenden mensen op reis
zijn gegaan, naar familie, naar ken
nissen of vrienden, naar hotels of
pensions. Om er éven uit te zijn. Om
dit korte weekeinde te genieten, voor
zover er wat te genieten valt. Want
veel hangt in deze dagen ook van
het weer af.
Jong en oud vliegt er even uit, uit
de dagelijkse sleur van het leven.
En ginds, bij het winkeltje, waar ze
zo'n grote sortering kaarten hebben,
zien we de mensen naarstig zoeken
naar mooie dorpsgezichten, die naar
familie of verwanten, buren of ken
nissen gestuurd zullen worden. An
deren bewonderen een etalage met
souvenirs. Het seizoen kan beginnen.
Ja, het komende Paasfeest geeft jc
een prettig gevoel. Want je weet,
dat een andere tijd aanstaande is,
een, waarin je genieten kunt. Waar
in de kachel geleidelijk aan zachter
gaat branden, om ten slotte helemaal
uit te gaan. Voor enkele maanden.
Een periode, waarin de ramen en
deuren open kunnen, om de zilte
voorjaarslucht binnen te laten.
Een periode, waarin we geleidelijk
aan meer buitenshuis zullen zijn,
Ieder op zijn eigen wijze profiterend
van het zachtere klimaat.
Met Pasen sluiten we een deur
achter ons toe. Koning Winter is
verdwenen. We hadden trouwens al
afscheid van hem genomen. En wer
kelijk: zonder leedwezen. Zonder
spijt. De schaatsen staan weer in het
vet, de ijsbanen zijn weer terugge
bracht tot gewone grasvelden. En
we hopen maar, dat het heel lang zal
duren Ach welnee, we denken er
immers helemaal niet meer aan. Pa
sen staat voor de deur, de heraut
van mooier weer, van een periode
van zonneschijn en genoegens in een
ander getij. Wat willen we nu nog
meer?
Op de vlakte zien we de kievieten
dartelen en buitelingen maken. En
ergens hoog in de lucht trekken er
zwermen vogels over, die hun zomer-
bivak gaan opslaan in ons land.
Ginds, in het weiland huppelen on
wennig een paar lammeren, terwijl
het moederschaap er rustig bij staat
te grazen. Er is nog niet veel op het
groene tapijt te vinden, maar dat
wordt ook iedere dag beter. En in de
stallen klinkt geloei Nog even en
de melkbeesten kunnen ook naar
buiten.
Pasen vernieuwing. Nieuw le
ven zie je overal om je heen. En blij
heid. Vreugde. Terwijl de zon ons
vol beloften tegenlacht. Waarom
Pasen het feest van de opstanding.
Pasen het feest ook van vernieuwing in de natuur.
Hoe er in Stavenisse noodgedwongen belastingen
bijkomen en hoe het nieuwe gemeentehuis wordt
verbouwd.
dat er ook van St. Filipsland weer een interessant
raadsverslag kwammaar de Oudjes op 5 Mei
toch zelf voor een krentenbrood moeten zorgen.
dat er in St. Maartensdijk alvast heipalen worden
aangekocht voor de Technische School en in de
raadsvergadering ook de nieuwe kleuterschool
ter sprake kwam.
hoe Jan Overeenkam
in z'n maag zit
terwijl tenslotte alle
worden gewenst.
ook met de schoonmaak
lezers goede Paasdagen
zouden we dan niet dankbaar zijn
voor al het goede, dat God ons in
moeder Natuur ons weer wil schen
ken
Daarom: genoeglijke Paasdagen,
het zij thuis of uit. Het zijn de eerste
voorproefjes van een tijdperk met
een zachter klimaat.
Pasen is het feest van wederop
standing en vernieuwing.
Pasen vieren we, als de laatste
sporen van de winter zijn uitgewist
en de eerste verschijnselen van de
zomer zichtbaar gaan worden.
Op de grens van twee werelden:
twee natuurwerelden.
Het kan in deze dagen guur en
koud zijn, er kan een stormwind
waaien, er kan een venijnige, kille
regen in je gezicht slaan, maar dit
neemt allemaal niet weg, dat de pe
riode van koude en narigheid voorbij
is en het tijdperk van zon en groen
gereed staat.
Een enkele blik naar de bomen
spreekt al voor zichzelf: de knoppen
zwellen en staan op openspringen.
Een enkele blik naar de tuintjes en
de plantsoenen zeggen ook al wat:
crocusjes bloeien, sneeuwklokjes ste
ken hun smetteloos kopje parmantig
omhoog en hier en daar zie je mis
schien al enkele schuchtere tulpen en
hyacinthen. In de lucht spelen de
vogels hun eigen spel, de voorberei
ding voor het nestelen.
Uit de grauwe grond schiet het
jonge, tere groen naar boven en de
tint van de weidevelden wordt ook
gaandeweg zachter.
Ja, Pasen is het feest van weder
opstanding en vernieuwing.
In de natuur, in het leven.
Wij, in ons Nederland met zijn
grillige klimaat, waar vandaag de
zon volop schijnt en morgen een ijs
koude regen neervalt, willen die kor
te zonnetijd zoveel mogelijk uitbui
ten.
Van April tot October kunnen
we genieten van het natuurschoon,
zonder dat we een dikke winterjas
aan en een wollen doek om nodig
hebben. Weliswaar niet iedere dag
maar juist daarom stellen we iedere
mooie dag, die de natuur ons schenkt
zo bizonder op prijs.
Het voorjaar heeft z'n poorten ge
opend in ons land. Pasen is feitelijk
9 April 1945.
Texel staat onder 'n schrikbewind. De Russen waren in opstand gekomen tegen
de Duitsers en trachten die dwang nog voor de bevrijding af te schudden. Maar
het werd een bloedbad. De kanonnen bulderden over het eiland. Boerderijen,
schuren, hangars en zaadklampen in brand. Texel geheel in rook gehuld. De
zonnestralen werden gebroken. Vanuit Den Haag werden Duitse troepen ter
versterking aangevoerd en Maandag 23 April 1945 waren de Russen verslagen.
Overal zwalkten zij rond en werden door de vijand gezocht, achtervolgd en
gefusileerd.
11 April: Welgemoed vertrok de trouwe Piet Smit, zoals hij als agent van het
Bureau Inlichtingen te Londen heette met een vliegtuig naar Nederland en sprong
als laatste van de vele B.I.~agenten boven het bezette Nederland naar beneden.
Smit kwam door zijwind met zijn parachute midden in één der Loosdrechtse
plassen terecht en redding was in het donker niet meer mogelijk. De laatste
agent B.I. offerde in die nacht zijn leven op het altaar van het Vaderland.
„De laatste sprong in de nacht. Zij was vergeefs geweest", schrijft Dr. J. M.
Somer. Dit en nog veel meer gebeurde, terwijl de bevrijding naderde.
Maar in het bevrijde gebied werd het rus
tiger. Het eiland Tholen werd sinds enkele
weken niet meer opgeschrikt door de gru
wel van de V-l. Langzamerhand kwam er
meer voedsel voor de in vergelijking met
het Westen zeker niet uitgehongerde be
volking. Reeds was de boer aan het ploe
gen, heel ondiep, op de geinundeerde akker.
In een huis aan huis circulaire werd de
mogelijkheid opengesteld om op te geven
hoeveel kinderen en volwassenen men straks
uit de nu nog bezette vaderlandse gebieden
wilde opnemen. Nu de levensmiddelenrant
soenen waren verhoogd en ieder nog wel
een voorraadje had, werd gevraagd (vooral
meel of bloem) wat te sparen voor de men
sen in het Westen.
Maar in het Westen zelf ging men de
zwaarste tijd tegemoet. Een tijd, die ver
schillenden niet overleefden. Op de straat
zag men soms, vooral ouderen, bewusteloos
neervallen. De mensen teerden uit. Het
voedsel was op. O, wat een dankbaarheid
voor een paar kilo aarappel-schillen. Wat
een geluk, wanneer men er in slaagde een
paar kilo zwarte peen te kopen voor een
tientje of een kilo uien voor f 5,Alle
mensen zien er zowat eender uit, mager en
vervallen. De t.b.c. nam onrustbarend toe.
Wordt er vandaag weer niet gebakken?
Zo'n bericht ging er als een lopend vuurtje
door de hongerende steden. Weer had dan
het hongerspook een dag voor de boeg. Zo
dat uiteindelijk niemand meer belangstelling
voor iets anders had dan voor eten. De
oorlog werd bijzaak, terwijl de Canadezen
toch goede vorderingen maakten en Ede,
Wageningen en Harderwijk bevrijdden.
Het beroerde in het bezette gebied was,
dat niemand wist of er eigenlijk nog wel
eten was. Men kreeg het idee dat alles op
raakte. En toch maakten er ook daar nog
velen misbruik van de honger van een
ander.
De Centrale keukens leverden gestampte
zuurkool met een vreselijke stank, omdat
er oude zuurkool voor gebruikt was en on
geschilde veenpiepers daardoor gestampt.
Het smaakte gemeen, maar met ogen en
neus dicht genoot men er toch nog van,
omdat er tenminste weer iets voedzaam in
de buik kwam.
En de overigens welkome druppel van
de eerste voedselpakketten viel werkelijk op
een van honger gloeiende maag. Maar het
werd toch een wonder, dat eerste wittebrood
uit Zweden. Het Zweedse Roode Kruis
ontving spoedig daarop uit bezet gebied
vijftig brieven, waarin die overgrote dank
baarheid tot uitdrukking kwam. Brieven ge
schreven in het Nederlands, Zweeds, Frans,
Duits, Engels en zelfs Esperanto. Een dame
van tachtig jaar oud dankte, een professor
dankte, een meisje uit Dordrecht schreef:
„Aardappelschillen zijn luxe en dan nu dit
stukje wittebrood." Een dokter uit Zeist
schreef op zijn briefkaart aan het Roode
Kruis alleen Mattheus 2535. Anderen:
Onze achterkleinkinderen zullen het zich
nog herinneren."
„Ik heb wittebrood op bon 1 gekregen",
was de hoopvolle conclusie van een huis
moeder, die hieruit opmaakte dat er nog
meer zou komen.
Die eerste Zweedse hulp bestond uit per
man 400 gram brood en voor de zwaarst
lijdende delen 125 gram margarine, melk
poeder voor kinderen beneden de twee jaar
en wat havermout. Voor de centrale keuken
waren er erwten.
Hoeveel uren heeft men daarvoor in be
zet gebied in de rij gestaan
Dit alles gebeurde, terwijl de B.B.C.
meldde:
In Nederland maakt de opmars van het
Canadese 1ste leger gestadige vorderingen.
De IJssel is overschreden en de troepen na
deren de Zuiderzee en Groningen. Ze staan
16 km van de Dollar.
Het 2e Britse leger heeft Bremen zo goed
als omsingeld en rukt snel op naar Ham
burg. De Amerikanen hebben in 't Roerge
bied bijna de helft van het ingesloten deel
veroverd. Vooruitgeschoven posten vechten
in Hannover en Brunswijk. De Russen heb
ben Koningsbergen veroverd en Wenen zo
goed als gezuiverd. Met de overwinning in
het zicht overleed plotseling Franklin D.
Roosevelt, de President der Verenigde
Staten.
En voor de bevrijde gebieden berichtte
Anep Aneta dat bij K.B. regelen waren ge
steld voor het instellen van tijdelijke ge
meenteraden. De verkiezing daarvan moest
geschieden door een kiescollege, bestaande
uit driemaal zoveel leden als de te kiezen
raadsleden. De burgemeester moest daarna
een voordracht doorgeven aan de Commis
saris der Koningin, waartoe de plaatselijke
overheid zich door drie vertrouwensmannen
moest laten voorlichten.
Daar was men toe aan het herstel, terwijl
in het Westen de bevrijding naderde...
VI.
Verordenen en uitvoeren
Het Landbouwschap heeft twee belang
rijke taken, welke de Stichting voor de
Landbouw nooit heeft gehad. De eerste is
het vaststellen van verordeningen. Er is
heel wat tijd en werk nodig geweest om het
Landbouwschap zo in te richten, dat het
zijn taak goed kan vervullen. Daarom heb
ben de eerste verordeningen allemaal be
trekking gehad op het Landbouwschap zelf
en op de organisatie daarvan.
In Februari van dit jaar is de eerste ver
ordening vastgesteld, welke betrekking had
op een bepaalde bedrijfstak, en wel op het
bloembollenbedrijf. Van 1 Maart af is het
verboden graangewassen te gebruiken als
windscherm bij de bloembollenteelt, omdat
dit voor de gezondheidstoestand van de
bollen gevaar zou kunnen opleveren. Het
is te verwachten, dat in de toekomst nog
wel meer van dergelijke verordeningen zul
len worden vastgesteld. Deze verordeningen
kan het Landbouwschap uitvaardigen op
eigen gezag. Wel moet zo'n verordening
goedgekeurd worden door de minister. Op
dezelfde wijze als een besluit van de ge
meenteraad moet worden goedgekeurd door
Gedeputeerde Staten van de provincie.
Een andere taak van het Landbouwschap
is het uitvoeren van maatregelen, welke het
zelf heeft genomen of welke van de over
heid afkomstig zijn. De Stichting voor de
Landbouw heeft vroeger ook wel eens de
uitvoering van maatregelen ter hand geno
men maar dan was dat bij wijze van uit
zondering. En de Stichting voor de Land
bouw moest in zulk een geval bijzondere
volmachten krijgen van de regering. Dat
was bijv. bij de uitvoering van de wet op
de aardappelmoeheid. Hierbij had de Stich
ting voor de Landbouw een bepaalde vol
macht gekregen van de overheid. Het Land
bouwschap heeft zulk een volmacht niet
nodig. Het heeft zelf gezag om zijn uitvoe
rende taak te verrichten.
De publiekrechtelijke bevoegdheid van het
Landbouwschap komt dus tot uiting in de
verordening en de uitvoerende maatregelen.
Daarnaast heeft het ook het werk van de
Stichting voor de Landbouw overgenomen.