WEEKBLAD VOOR HET EILPNO THOLEN EN ST.FILIPSLflND
Bewaakt en onbewaakt
Plaatselijk Nieuws
Eindelijk wetsontwerp
kleuteronderwijs.
VERSCHIJNT IEDER
I I
E VRIJDAG
I I
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
RAADSVERSLAG OUD-VOSSEMEER
De brandweergarage wordt duur
Critiek op enkele begrotingsposten
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
lie Jaargang No. M
18 Februari 1955
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 4- incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden ƒ1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
Het verschrikkelijke ongeluk op de niet
gesloten bewaakte overweg te Den Dolder,
waarbij een predikant uit Yerseke om het
leven kwam, vestigt weer eens de volle
aandacht op het probleem der overwegen.
Want hetgeen Ds. Dieleman is overkomen,
kan ook Uw en ons lot vandaag of mor
gen zijn. De mens is nu eenmaal geen
machine en waar er in ieder bedrijf, op elk
werk, op kantoor, in de winkel en de werk
plaats fouten gemaakt worden, ligt het voor
de hand, dat ook een overwegwachter niet
onfeilbaar is. Voor hem is het echter zo, dat
zijn fout noodlottige gevolgen kan hebben.
Een onzer dagbladen heeft kort na boven
gemeld ongeluk geschreven, dat het aantal
ongelukken op bewaakte, doch niet gesloten
overwegen de laatste jaren angstwekkend is
toegenomen. Dit is een gevaarlijk en on
verantwoord geschrijf, dat iedere grond van
waarheid mist. Het komt namelijk enkele
malen per jaar voor, dat door onachtzaam
heid of anderszins de verantwoordelijke
spoorman een overweg niet sluit, als deze
gesloten dient te worden. Verschillende
malen kon deze fout op het nippertje her
steld worden, een enkele maal had die fout
een noodlottig gevolg. We denken b.v. ook
aan de overweg nabij Soest, waar kort
geleden een wielrijdende politieman door een
trein werd doodgereden. En verleden jaar
hadden we de niet gesloten overweg in de
lijn Amersfoort-Apeldoorn nabij het voor
malige station Barneveld-Voorthuizen, waar
een oplettende buschauffeur nog juist vóór
de langs snellende trein kon stoppen. Mis
schien dat de gevolgen de laatste jaren
ernstiger waren dan voorheen. Maar dit
ligt niet in de eerste plaats aan het getal
fouten, dat door de overwegwachters werd
gemaakt. Het is wel het gevolg van de
toenemende verkeersintensiteit. In de laatste
25 jaren is het steeds voorgekomen, dat
onoplettende overwegwachter fouten maak
ten. Maar gelukkig meestal zonder ernstige
gevolgen. Doch vroeger was het verkeer
ook niet zo druk als tegenwoordig.
Doch dit alles neemt niet weg, dat
we momenteel met dit probleem zitten. Het
gevaar loert niet enkel bij de onbewaakte
overwegen. Afgezien nog van het feit, dat
de weggebruiker hier zelf de verantwoorde
lijkheid dient te dragen. Want hij moet zich
er van overtuigen, dat de overgang mogelijk
is, m.a.w., dat er geen trein in aantocht is.
Het gevaar loert ook bij de bewaakte over
wegen en het is dus niet te verwonderen,
dat verschillende autobusmaatschappijen
hun chauffeurs strenge opdracht hebben ge
geven te stoppen, althans voldoende snel
heid te verminderen bij het naderen van een
geopende bewaakte overweg om zich ervan
te overtuigen, dat de overgang mogelijk is,
dus dat er geen trein in aantocht is. En dit
valt te begrijpen, want de buschauffeur
draagt immers de verantwoordelijkheid voor
de veiligheid van de passagiers. Ook in dit
geval 1
Het probleem ligt er dus. De vraag is nu
maar: hoe lossen we het op Want het
ongeluk, dat ds. Dieleman is overkomen,
zal naar alle waarschijnlijkheid niet het
laatste zijn. Ook in de toekomst zal het
helaas nog wel eens voorkomen, dat een
overwegwachter verzuimd de bomen te
sluiten.
Voornoemd probleem heeft al lange tijd
de aandacht van de N.S. Zijn we goed in
gelicht, dan heeft Utrecht plannen om het
sluiten van de overwegen te koppelen aan
de signalen. Dat komt dus hierop nieer, dat
de afsluitbomen naar beneden gaan vóór
het sein op veilig wordt gesteld (auto
matisch). Kunnen deze bomen of één
ervan om welke reden ook niet gesloten
worden, dan houdt dit is, dat het betrokken
signaal niet veilig getrokken kan worden.
Hierin zit een voor- en een nadeel. Het
voorddeel is, dat wanneer een auto terecht
komt onder een dalende spoorboom en klem
blijft zitten, het gevaar van een komende
trein hiermede automatisch uitgesloten is.
Immers, omdat de afsluitboom niet geheel
daalt, kan het signaal niet op veilig komen.
Dus de trein moet stoppen.
Het nadeel is echter, dat deze methode
van beveiliging ten gevolge zal hebben, dat
de afsluitbomen veel langer gesloten zullen
blijven. Reeds nu worden tijden genoteerd
variërende van 5 tot 17 minuten. Het record
is weer eens genoteerd op 24 December '54
te Apeldoorn, waar de overweg (Hoofd
straat- Arnhemseweg 1 van 16.54 tot 17,21
uur aan één stuk ges'oten is gebleven. Dat
is dus 27 minuten I Neem eens aan, dat men
een dergelijke automatische (of half-auto-
matische) beveiliging krijgt in overwegen
als bij het station Heemstede-Aerdenhout
(gemiddeld 6 a 7 teinen per uur), de over
weg te Amersfoort bij de Phoenix-brouwerij
(gemiddeld 9 treinen per uur rangeren)
en de overweg bij Blauwkapel (middeld 12
treinen pelt uur). Dit zal, voor wat de
laatste betreft, in de spitsuren betekenen,
dat per uur de overweg hoogstens 10 min.
in totaal open is 1
In dit verband zou het beslist interessant
zijn te becijferen, hoeveel man-uren per jaar
verloren gaan door het wachten voor ge
sloten overwegen. Een ruwe berekening
brengt ons reeds op enige millioenen gul
dens
Met alle respect voor de voortvarend
heid, waarmede de directie van de Ned
Spoorwegen in de na-oorlogse jaren het
rollend materiaal heeft gemoderniseerd en
versneld, moet het ons toch van het hart,
dat zij met één feit in het geheel geen
rekening heeft gehouden: de toenemende
verkeersintensiteit. Het ouderwets ge
worden -standpunt, dat het wegverkeer
ondergeschikt is aan het railverkeer, dient
in deze moderne tijd te worden herzien.
Dit wil natuurlijk niet zeggen, dat de af
sluitbomen verplaatst moeten worden naar
de spoorlijn inplaats van over de straatweg.
Maar wel, dat in een snel tempo de be
waakte overwegen dienen te verdwijnen.
Dit zal ongetwijfeld kapitalen kosten, maar
de benodigde gelden hiervoor móéten los
gemaakt worden. Het verkeer eist dit. En
het verkeer mag dit eisen.
Om dit te bereiken zijn er twee oplos
singen, die beiden gebruikt moeten worden.
In de eerste plaats om maar eens een
Amerikaanse uitdrukking te bezigen ver
diepingsoverwegen. M.a.w.: viaducten.
Daar, waar zulks technisch mogelijk is, zal
de spoorwegkruising moeten zakken of stij
gen. Dat dit een kwestie van jaren is, ook
al wordt het in een snel tempo uitgevoerd,
ligt voor de hand. Hoe eerder er echter aan
wordt begonnen, des te beter. Deze oplos
sing is noodzakelijk voor zeer drukke we
gen, die de spoorlijnen kruisen. We denken
in dit verband b.v. aan de reeds eerder ge
noemde kruising bij fort Blauwkapel. Doch
er zijn er natuurlijk veel meer. Welk een
voordelen dergelijke viaducten bieden, ziet
men in Arnhem, alwaar practisch geen en
kele gelijkvloerse overweg te vinden is.
Vrijwel overal rijdt de trein in de Gelder
se hoofdstad onder het verkeer door of er
overheen.
De andere oplossing voor minder
drukke wegen is het flikkerlicht-beveili
gingssysteem. Ook hier is de weggekruiker
zelf de verantwoordelijke. Hij is, volgens de
wet, verplicht te stoppen als het licht op
rood staat en de bel rinkelt. En is dit be
veiligingssysteem defect, dan waarschuwt
een permanent geel licht hem voor dit ge
vaar.
We weten het wel: dit alles zal kapi
talen kosten. Maar het verlies aan man
uren per jaar wegens het wachten voor ge
sloten spoorwegovergangen kost jaarlijks
eveneens een kapitaal. De denkfout van de
N.S.: de trein gaat vóór alles, heeft ons
thans de erfenis bezorgd van een groot
aantal afsluitbomen in rijks- en andere we
gen. Dat was 40 jaar geleden niet zo be
zwaarlijk, thans echter in grote mate. Te
meer ook, omdat de N.S. geen wegenbelas
ting betaalt en de automobilist, de motor
rijder en bromfietser wel. De eerste instan
tie heeft momenteel méér rechten dan plich
ten, de laatste categorie meer plichten dan
rechten.
Het wordt nu langzamerhand tijd, dat
beide partijen op gelijke voet gebracht
worden.
Minister Cals heeft aan de Tweede Ka
mer der Staten-Generaal het nieuwe ge
wijzigde -wetsontwerp toegezonden be
treffende de regeling van het kleuteronder
wijs.
Dit wetsontwerp komt in het kort hierop
neer:
1. Financiële gelijkstelling van het Kleuter
onderwijs op basis van de Lager Onder-
wijswet-1920.
2. Gemeentebesturen hebben de plicht over
te gaan tot stichting van een (open
bare) kleuterschool, wanneer er voldoe-
de leerlingen zullen blijken te zijn. Voor
een gemeente met minder dan 50.000 zie
len is het minimum aantal kleuters 30;
voor gemeenten van 50.000100.000
zielen is het minimum getal 60 en voor
gemeenten boven de 100.000 inwoners
is dit getal 90.
3. Op bovenstaande basis kunnen de
ouders de stichting van een kleuterschool
(openbare of bizondere) vragen, wan
neer de gemeente zelf in gebreke blijft.
4. Zowel voor leidsters zonder acte (al of
niet werkzaam als hoofdleidster) en voor
leidsters met acte is een salarisregeling
vastgesteld, variërende van 190 gulden
tot 425 gulden per maand.
5. Toelatingsleeftijd voor de kleuter is
voorloppig 4 jaar. Waarschijnlijk zal dit
in de toekomst terug gebracht kunnen
worden op 3Yi jaar.
6. Om te voorkomen, dat ouders hun niet-
leerplichtige kleuters op de scholen laten
inschrijven, zonder dat zij voornemens
zijn deze regelmatig de school te laten
bezoeken, wordt het heffen van een
schoolgeld nodig geoordeeld. De bedra
gen zullen echter laag gehouden wor
den.
6. De kosten van een en ander zullen voor
het Rijk ruim 51 millioen gulden bedra
gen. De opbrengst der schoolgelden
Echter nog geen
regeling
opleiding leidsters
wordt voor het eerste jaar geraamd op
ruim 2J4 millioen gulden.
Het wetsontwerp, zoals dat deze week
aangekondigd is, moge voldoening schen
ken, geheel bevredigend is het niet. Voor
wat betreft de salarisregeling wordt alleen
maar gesproken van leidsters met of zonder
acte", zonder nader te vermelden, welke
acte bedoeld wordt. Momenteel zijn er na
melijk twee acten: A, voor gewoon leidster,
en B: voor hoofdleidster.
Bovendien is zeer teleurstellend, dat in
dit wetsontwerp met geen woord gesproken
wordt over de opleiding der kleuterleidsters.
Tot nu toe heeft deze opleiding nog geen
enkele wettelijke basis. En waar te ver
wachten is, dat na aanvaarding van dit
ontwerp-wet door de beide Kamers een
groot aantal kleuterscholen gesticht zullen
worden, zal het tekort aan geschoolde leid
sters evenredig zijn. Zodoende zullen we
de eerste jaren zeer zeker nog een beroep
moeten doen op ongeschoolde leidsters, die
dus geen der beide acten bezitten. O.i. had
aan dit wetsontwerp een regeling voor de
opleiding der kleuterleidsters gekoppeld
dienen te worden.
Overigens kan met blijdschap geconsta
teerd worden, dat het kleuteronderwijs thans
ook de belangstelling heeft gekregen van
de regering. Waar er geen leerplicht geldt
voor kleuters en, de ouders dus geheel vrij
zullen blijven om hun kleuters al of niet
naar een dergelijke school te sturen, zal
de instandhouding van een kleuterschool
wanneer deze eenmaal gesticht is in de
practijk wel eens moeilijkheden te overwin
nen krijgen. Immers, zodra het aantal leer
lingen beneden het wettelijke minimum
daalt, vervalt het recht op vergoeding van
het Rijk.
In onze omgeving behoeft de vrees daar
toe niet zo groot te zijn, mits een en ander
geen aanleiding geeft tot diverse splitsing.
De Oud-Vossemeerse gemeenteraad kwam
vorige week ook in openbare vergadering
bijeen. Alle leden waren present. Voorzitter
mr, J. J. Versluys. Verschillende ingekomen
stukken van administratieve aard
gingen onder de hamer door. Tegen ver
lening van een voorschot op de exploitatie
vergoeding van de R.K. Parochiale school
was geen bezwaar. Bij invoering van de
voorgenomen nieuwe huisnummering zullen
ook de buitenwegen voor zover er wonin
gen staan een naam krijgen. En zijn er nl.
nog waarbij dit niet het geval is en dat is
lastig. Besloten wordt daarom het gedeelte
dijk langs de Eendracht vanaf het Stoom
gemaal tot het zgn. Stinkgat: Zeedijk te
noemen. De lange weg door de Hollaere-
polder krijgt de naam flollaereweg.
Voor de stichting van een gymnastiek
lokaal met brandweergarage is een stuk
grond, ter grootte van 695 m2 nodig. Met
de eigenaresse, de Ned. Herv. Kerk is een
prijs overeengekomen van 1.50 per m2.
Zowel prijzenbureau als grondkamer kan
zich daarmee verenigen. Besloten wordt deze
grond aan te kopen.
Aan de kerk zal 300.worden geresti
tueerd voor het bedrag dat de Kerkvoogdij
destijds betaalde voor kosten van straat-
aanleg.
De voorzitter zegt dat het de bedoeling is
het werk zo vlug mogelijk uit te voeren,
opdat althans de garage a.s. najaar gereed
kan zijn.
Met de Kerkvoogdij kwam er nog een
transactie tot stand, nl. verkoop van een
stuk grond, dat de gemeente niet nodig
heeft en waarop voor een deel de pastorie
staat.
Dit perceel is 172 m2 groot en gaat voor
dezelfde prijs over als het gekochte stuk
voor de bouw gymlokaal.
Uit een 2-tal begrotingswijzigingen blijkt
dat een gunstige post onvoorzien van ruim
16.000,- kan worden geraamd. In een
3e wijziging voor de dienst 1955 zijn de
uitgaven voor huisnummering verwerkt. Zo
dra goedkeuring op het raadsbesluit is ver
kregen zal met de vernummering een aan
vang worden gemaakt. Vanzelfsprekend zit
hier veel administratief werk aan.
Voor de stichting van een brandweer
garage met alle daaraan verbonden onkos
ten, zoals grondaankoop, slootdemping, enz.
wordt een bedrag van 27.020,50 uitge
trokken.
Dhr. v. d. Klooster vindt het maar een
duur geval. De voorzitter zegt dat een
gedeelte van de grond ook voor het gym
nastieklokaal zal worden gebruikt.
Voor het drogen van de slangen, dat tot
nog toe zeer primitief moest gebeuren, zal
een 11 meter hoge toren worden gebouwd.
Dhr. Daane merkt op, dat we gelukkig
een monteur hebben bij wie het moderne
materiaal in goede handen is. De geest in
het gehele brandweerkorps is trouwens goed,
wat wel eens anders is geweest.
CRITIEK OP BOUW EN WONING
TOEZICHT EN OP POLITIE
Daarna is aan de orde vaststelling van
de gemeentebegroting 1953. De Commissie
van onderzoek bracht in een rapport enkele
opmerkingen naar voren, zoals een 2tal ge
vallen van oude belastingschuld.
De voorzitter zegt, dat de Ontvanger door
loonbeslag getracht heeft 't achterstallige in
te vorderen, doch gemakkelijk gaat dit niet.
De hoge kosten van brandstofvoorziening
zal men proberen te ondervangen door de
aanwezigheid van de gemeente-opzichter bij
kolenlevering.
De Commissie vindt ook de uitgaven
voor Bouw- en Woningtoezicht aan de
hoge kant. Ze vraagt zich af of er geen
andere, minder kostende vorm van toezicht
mogelijk is.
De voorzitter zegt dat er in diverse ge
meenten stemmen opgaan de Centrale
Dienst voor Bouw- en Woningtoezicht te
liquideren. Het grootste bezwaar is wel
gebrek aan contact met de leiding. De
gemeente-opzichter moet zijn taak over 3
gemeenten verdelen, zodat hij maar 2 maal
in de week een paar uur in Oud-Vossemeer
kan zijn.
Dhr. v. d. Klooster vindt dat men al te
snel iets onder „bijzonder werk" rang
schikt, waarvoor extra betaald moet wor
den. De voorzitter zegt dat deze scheiding
moet worden gemaakt Gemeenten met veel
buitengewone werken in uitvoering, zouden
anders worden bevoordeeld.
De kosten van bijzonder werk liggen
trouwens lager dan de normale architecten
honoraria. Ook moet niet worden vergeten,
dat, zodra er iets bijzonders aan de hand is,
ten telefoontje meestal voldoende is en de
opzichter staat klaar. Dit geldt trouwens
ook voor de politie.
Dhr. Daane zegt dat er 2 dingen in de
gemeente zijn die niet deugen. Dat zijn
bouw- en woningtoezicht en politietoezicht.
Men kan waarlijk weieens overwegen de
verkeersborden aan de Vierwindenstraat op
te ruimen. Ze halen niets uit, omdat te
weinig overtreders een proces-verbaal krij
gen. In de Schoolstraat, waar toch een
politieman woont, bevuilen de kinderen het
trottoir met grasballen.
Dhr. van Driel zegt dat tijdens een be
grafenis op Zaterdag jl. een lijkdienaar bij
gebrek aan politie, het verkeer moest
regelen. Volgens de voorzitter is dit wel de
uitzondering, die de regel van aanwezig
heid van een politieman, bevestigt.
De rekeningen van het Wezen Armbe
stuur 1953/54 en die van het Alg. Arm
bestuur worden hierop goedgekeurd.
HOE DE GELDEN TE BESTEDEN 1
De rekening van 't Fonds Huyzen van
Kattendijke 1953 lokt enige discussie uit.
Toen dhr. Daane bestuurslid van deze
instelling was, ging ieder jaar alles schoon
op. Nu boekt men telkens een overschot. De
voorzitter merkt op dat het Groene Kruis
pas aan het Fonds gevraagd heeft een
bedrag beschikbaar te willen stellen voor
de aanschaf van bedden voor langdurige
zieken.
In zijn kwaliteit van voorzitter van de
onderwerpelijke instelling licht dhr. Mees
toe dat vele sociale wetten werkzaam zijn
op het terrein, dat vroeger door het Fonds
bestreken werd. Intussen mogen de over
blijvende gelden slechts besteed worden op
de wijze, die het Reglement aangeeft. Wij
zigingen van de reglementaire voorschrif
ten zou misschien wel nodig zijn.
Dhr. Daane doet het voorstel de gelden
te benutten voor melkverstrekking aan
arme schoolkinderen.
De heren Istha en Aarnoudse kunnen
zich niet indenken dat deze wijze van
armenverzorging, gezien de Kinderbijslag,
nog nodig is.
Dhr. v. d. Klooster zegt, dat het Fonds
zoals bekend, zich bezig houdt met ver
strekking van versterkende middelen aan
arme zieken. Dokter Renes geeft dan een
lijst van degenen, die er z.i. voor in aan
merking komen. Men kan schoolgaande
kinderen toch moeilijk als ziek beschouwen.
Volgens dhr. Mees zal het uiterst moeilijk
zijn te bepalen voor wie het wel en voor
wie het niet nodig is. Het Bestuur heeft
vroeger wel eens iets aan de hand gehad
met brillen en corsetten en gezien de erva
ringen daarmee valt van het voorstel van
dhr. Daane zeker weinig heil te verwachten.
Dhr. Daane houdt vol dat het in sommige
gevallen nodig is en de uitvoering ook te
verwezenlijken is.
Met de mededeling van de voorzitter, dat
er een nog niet in b. en w. behandelde brief
van de Min. van Onderwijs is, inzake melk
verstrekking op de scholen, wordt deze be
spreking gesloten.
VOOR HET GROENE KRUIS
De Raad besloot indertijd grond beschik
baar te zullen stellen voor de bouw van een
wijkgebouw met badhuis. Thans volgt een
besuit tot het in erfpacht uitgeven daarvan
aan de pl. afd. v.h. Groene Kruis, n.l.
690 m2 voor 50 jaar en tegen een jaar
lijkse canon van 40,
H.K.H. PRINSES MARIJKE viert haar achtste verjaardag. Deze jongste
telg van de koninklijke familie is zeer geliefd bij het nederlandse volk.
Hoe vaak wordt men niet ontroerd door de ongedwongen foto's van haar
in couranten en tijdschriften.
Wij wensen haar vanaf deze plaats „veel geluk en nog vele jaren" toe
in het vertrouwen, dat zij nog vele malen deze dag in goede gezondheid
moge gedenken, temidden van hen, die haar zo lief zijn.
jJ************************
Om de kosten van stichting van dit ge
bouw te kunnen dekken heeft het Goene
Kruis een lening van 15.500,bij de
Wezen Armen moeten aangaan. De Raad
besluit zich garant te stellen voor deze
lening, die in 30 jaar moet worden afgelost
en jaarlijks 3J4 aan rente koste.
Enkele voorwaarden werden echter ge
steld, zoals voorlegging rekening en begro
ting van de afdeling aan b. en w.
Het oude ambtenarenreglement dateert
van 1931 en een verandering was dus wel
dringend nodig. Men besloot tegelijk met de
vaststelling van een nieuw tot nu toe niet
aanwezige verordening op de arbeidsover
eenkomsten vast te stellen.
Tengevolge van onverwachte grote uit
gaven door het Alg. Armbestuur zag men
zich genoodzaakt een aanvullend subsidie
te vragen van 1221,81, hetgeen de Raad
toestond.
RONDVRAAG
Dhr. Mees informeert naar de plannen tot
demping van de sloot langs de achterweg.
De voorzitter zegt, dat, zoals in vorige
vergadering reeds is toegelicht, het polder
bestuur demping toestaat, doch dan moeten
er grote en dus erg dure buizen worden ge
legd. Nu staat het nog niet vast op welke
functie deze sloot in de waterafvoer na de
herverkaveling te vervullen zal krijgen.
Daarom is het beter even af te wachten.
Misschien zal dan met kleinere buizen kun
nen worden volstaan.
Dhr. v. d. Klooster dringt er op aan
reeds nu te trachten toezeggingen van de
herverkaveling te verkrijgen, opdat deze
hinderlijke sloot kan verdwijnen.
Op een vraag van dhr. v. Engelen deelt
de voorzitter mede nog geen advies van de
KNAC over het verkeerspunt Onder de
Molen-Molenstraat te hebben ontvangen.
Daarna sluiting.
Dr. Kugel, Poortvliet, tel. 10.
Dr. Vermet, Nieuw-Vossemeer, tel. 10.
THOLEN
HOOGWATER
Hoogwater in de week van 20 tot en met
26 Februari 1955.
Zondag vm. 2.12 nm. 14.33 uur
Maandag 2.52 15.11
Dinsdag 3.28 16.45
Woensdag 4.00 16.20
Donderdag 4.36 16.53
Vrijdag 5.11 17.30
Zaterdag 5.50 18.10
Dinsdag 22 Februari Nieuwe Maan te
16.54 uur.
Dinsdag 1 Maart Eerste Kwartier om
13.40 uur.
AANBESTEDING
In het kader van de herverkaveling van
het eiland Tholen werd Dinsdag 8 Febr.
in hotel Zeeland door de Ned. Heidemaat
schappij aanbesteed het egaliseren en drai
neren van 235 H.A. bouwland in de Scha-
kerloopolder te Tholen, benevens het gra
ven van kavelsloten en bijkomende werken.
Inschrijvers waren de firma's Snepvangers
te Apeldoorn voor f 749.990,Amster
damse Aan. Mij Den Haag f 864.900,
Firma D. J. Jansen te Kloetinge voor
f 609.000,N.V. Gebr. v. Oort te Wer
kendam voor f 871.000,N.V. Herk te
Nieuwerkerk a. d. IJssel f 639.000,Firma
Jasper van 't Verlust, Hardinxveld voor
f 626.000,Firma Gebr. v. Oi*t, Dordt
f 875.000,Gebr. Scharinkhuysen, Bad
hoevedorp voor f 562.000,M. de Jager,
Sliedrecht f 610.000,A. Versloot te Bo
degraven f 898.000,S. A. Sanders te
Delft f 899.000,P. J. Verachterd te
Merkdriel voor f 629.000,
BESTUURSMUTATIES
BIJ DE VOETBAL
De voetbalvereniging „Tholense Boys"
moest in algemene vergadering bijeen ko
men vanwege het feit dat de voorzitter de
heer M. C. Meerman en de secretaris de
heer J. de Later voor hun functies hadden
bedankt. Inzonderheid eerstgenoemde heeft
zo goed als sinds de oprichting een be
stuursfunctie vervuld, waarvan de meeste
jaren voorzitter. Het is algemeen bekend,
dat door hem heel wat werk ten bate van
„Tholense Boys" is verricht. Daarbij ont
veinzen we niet, dat wie werkt fouten
maakt en als het dan zeer veel werk wordt,
kunnen het ook meer fouten worden. Zo
vergaat het een ieder. Maar menig uurtje is
er door hem aan „Tholense Boys" opgeof
ferd en dikwijld was 't zijn stuwende kracht,
die de zaak overeind hield.
De afgetreden secretaris neemt die func
tie nog maar kort waar. In plaats van dhr.
de Later werd als bestuurslid gekozen dhr.
C. de Groot die nu het secretariaat op zich
zal nemen. In de voorzittersvacature is nog
niet voorzien.
Ook werd het besluit genomen om als
vereniging in haar geheel lid te worden
van de gymnastiekvereniging „Olympia".
Dit houdt in, dat nu ook alle leden van
„Tholense Boys" deel kunnen nemen aan
de gymnastiekoefeningen. Een juist besluit.
Verder is ook deze vereniging gedwongen
wat de spelers betreft een verjongingskuur