WEEKBLAD VOOR HET EILPNO THOLEN EN ST.FILIPSLflND Bewaakt en onbewaakt Plaatselijk Nieuws Eindelijk wetsontwerp kleuteronderwijs. VERSCHIJNT IEDER I I E VRIJDAG I I WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT RAADSVERSLAG OUD-VOSSEMEER De brandweergarage wordt duur Critiek op enkele begrotingsposten ZONDAGSDIENST ARTSEN lie Jaargang No. M 18 Februari 1955 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 4- incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden ƒ1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn Het verschrikkelijke ongeluk op de niet gesloten bewaakte overweg te Den Dolder, waarbij een predikant uit Yerseke om het leven kwam, vestigt weer eens de volle aandacht op het probleem der overwegen. Want hetgeen Ds. Dieleman is overkomen, kan ook Uw en ons lot vandaag of mor gen zijn. De mens is nu eenmaal geen machine en waar er in ieder bedrijf, op elk werk, op kantoor, in de winkel en de werk plaats fouten gemaakt worden, ligt het voor de hand, dat ook een overwegwachter niet onfeilbaar is. Voor hem is het echter zo, dat zijn fout noodlottige gevolgen kan hebben. Een onzer dagbladen heeft kort na boven gemeld ongeluk geschreven, dat het aantal ongelukken op bewaakte, doch niet gesloten overwegen de laatste jaren angstwekkend is toegenomen. Dit is een gevaarlijk en on verantwoord geschrijf, dat iedere grond van waarheid mist. Het komt namelijk enkele malen per jaar voor, dat door onachtzaam heid of anderszins de verantwoordelijke spoorman een overweg niet sluit, als deze gesloten dient te worden. Verschillende malen kon deze fout op het nippertje her steld worden, een enkele maal had die fout een noodlottig gevolg. We denken b.v. ook aan de overweg nabij Soest, waar kort geleden een wielrijdende politieman door een trein werd doodgereden. En verleden jaar hadden we de niet gesloten overweg in de lijn Amersfoort-Apeldoorn nabij het voor malige station Barneveld-Voorthuizen, waar een oplettende buschauffeur nog juist vóór de langs snellende trein kon stoppen. Mis schien dat de gevolgen de laatste jaren ernstiger waren dan voorheen. Maar dit ligt niet in de eerste plaats aan het getal fouten, dat door de overwegwachters werd gemaakt. Het is wel het gevolg van de toenemende verkeersintensiteit. In de laatste 25 jaren is het steeds voorgekomen, dat onoplettende overwegwachter fouten maak ten. Maar gelukkig meestal zonder ernstige gevolgen. Doch vroeger was het verkeer ook niet zo druk als tegenwoordig. Doch dit alles neemt niet weg, dat we momenteel met dit probleem zitten. Het gevaar loert niet enkel bij de onbewaakte overwegen. Afgezien nog van het feit, dat de weggebruiker hier zelf de verantwoorde lijkheid dient te dragen. Want hij moet zich er van overtuigen, dat de overgang mogelijk is, m.a.w., dat er geen trein in aantocht is. Het gevaar loert ook bij de bewaakte over wegen en het is dus niet te verwonderen, dat verschillende autobusmaatschappijen hun chauffeurs strenge opdracht hebben ge geven te stoppen, althans voldoende snel heid te verminderen bij het naderen van een geopende bewaakte overweg om zich ervan te overtuigen, dat de overgang mogelijk is, dus dat er geen trein in aantocht is. En dit valt te begrijpen, want de buschauffeur draagt immers de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de passagiers. Ook in dit geval 1 Het probleem ligt er dus. De vraag is nu maar: hoe lossen we het op Want het ongeluk, dat ds. Dieleman is overkomen, zal naar alle waarschijnlijkheid niet het laatste zijn. Ook in de toekomst zal het helaas nog wel eens voorkomen, dat een overwegwachter verzuimd de bomen te sluiten. Voornoemd probleem heeft al lange tijd de aandacht van de N.S. Zijn we goed in gelicht, dan heeft Utrecht plannen om het sluiten van de overwegen te koppelen aan de signalen. Dat komt dus hierop nieer, dat de afsluitbomen naar beneden gaan vóór het sein op veilig wordt gesteld (auto matisch). Kunnen deze bomen of één ervan om welke reden ook niet gesloten worden, dan houdt dit is, dat het betrokken signaal niet veilig getrokken kan worden. Hierin zit een voor- en een nadeel. Het voorddeel is, dat wanneer een auto terecht komt onder een dalende spoorboom en klem blijft zitten, het gevaar van een komende trein hiermede automatisch uitgesloten is. Immers, omdat de afsluitboom niet geheel daalt, kan het signaal niet op veilig komen. Dus de trein moet stoppen. Het nadeel is echter, dat deze methode van beveiliging ten gevolge zal hebben, dat de afsluitbomen veel langer gesloten zullen blijven. Reeds nu worden tijden genoteerd variërende van 5 tot 17 minuten. Het record is weer eens genoteerd op 24 December '54 te Apeldoorn, waar de overweg (Hoofd straat- Arnhemseweg 1 van 16.54 tot 17,21 uur aan één stuk ges'oten is gebleven. Dat is dus 27 minuten I Neem eens aan, dat men een dergelijke automatische (of half-auto- matische) beveiliging krijgt in overwegen als bij het station Heemstede-Aerdenhout (gemiddeld 6 a 7 teinen per uur), de over weg te Amersfoort bij de Phoenix-brouwerij (gemiddeld 9 treinen per uur rangeren) en de overweg bij Blauwkapel (middeld 12 treinen pelt uur). Dit zal, voor wat de laatste betreft, in de spitsuren betekenen, dat per uur de overweg hoogstens 10 min. in totaal open is 1 In dit verband zou het beslist interessant zijn te becijferen, hoeveel man-uren per jaar verloren gaan door het wachten voor ge sloten overwegen. Een ruwe berekening brengt ons reeds op enige millioenen gul dens Met alle respect voor de voortvarend heid, waarmede de directie van de Ned Spoorwegen in de na-oorlogse jaren het rollend materiaal heeft gemoderniseerd en versneld, moet het ons toch van het hart, dat zij met één feit in het geheel geen rekening heeft gehouden: de toenemende verkeersintensiteit. Het ouderwets ge worden -standpunt, dat het wegverkeer ondergeschikt is aan het railverkeer, dient in deze moderne tijd te worden herzien. Dit wil natuurlijk niet zeggen, dat de af sluitbomen verplaatst moeten worden naar de spoorlijn inplaats van over de straatweg. Maar wel, dat in een snel tempo de be waakte overwegen dienen te verdwijnen. Dit zal ongetwijfeld kapitalen kosten, maar de benodigde gelden hiervoor móéten los gemaakt worden. Het verkeer eist dit. En het verkeer mag dit eisen. Om dit te bereiken zijn er twee oplos singen, die beiden gebruikt moeten worden. In de eerste plaats om maar eens een Amerikaanse uitdrukking te bezigen ver diepingsoverwegen. M.a.w.: viaducten. Daar, waar zulks technisch mogelijk is, zal de spoorwegkruising moeten zakken of stij gen. Dat dit een kwestie van jaren is, ook al wordt het in een snel tempo uitgevoerd, ligt voor de hand. Hoe eerder er echter aan wordt begonnen, des te beter. Deze oplos sing is noodzakelijk voor zeer drukke we gen, die de spoorlijnen kruisen. We denken in dit verband b.v. aan de reeds eerder ge noemde kruising bij fort Blauwkapel. Doch er zijn er natuurlijk veel meer. Welk een voordelen dergelijke viaducten bieden, ziet men in Arnhem, alwaar practisch geen en kele gelijkvloerse overweg te vinden is. Vrijwel overal rijdt de trein in de Gelder se hoofdstad onder het verkeer door of er overheen. De andere oplossing voor minder drukke wegen is het flikkerlicht-beveili gingssysteem. Ook hier is de weggekruiker zelf de verantwoordelijke. Hij is, volgens de wet, verplicht te stoppen als het licht op rood staat en de bel rinkelt. En is dit be veiligingssysteem defect, dan waarschuwt een permanent geel licht hem voor dit ge vaar. We weten het wel: dit alles zal kapi talen kosten. Maar het verlies aan man uren per jaar wegens het wachten voor ge sloten spoorwegovergangen kost jaarlijks eveneens een kapitaal. De denkfout van de N.S.: de trein gaat vóór alles, heeft ons thans de erfenis bezorgd van een groot aantal afsluitbomen in rijks- en andere we gen. Dat was 40 jaar geleden niet zo be zwaarlijk, thans echter in grote mate. Te meer ook, omdat de N.S. geen wegenbelas ting betaalt en de automobilist, de motor rijder en bromfietser wel. De eerste instan tie heeft momenteel méér rechten dan plich ten, de laatste categorie meer plichten dan rechten. Het wordt nu langzamerhand tijd, dat beide partijen op gelijke voet gebracht worden. Minister Cals heeft aan de Tweede Ka mer der Staten-Generaal het nieuwe ge wijzigde -wetsontwerp toegezonden be treffende de regeling van het kleuteronder wijs. Dit wetsontwerp komt in het kort hierop neer: 1. Financiële gelijkstelling van het Kleuter onderwijs op basis van de Lager Onder- wijswet-1920. 2. Gemeentebesturen hebben de plicht over te gaan tot stichting van een (open bare) kleuterschool, wanneer er voldoe- de leerlingen zullen blijken te zijn. Voor een gemeente met minder dan 50.000 zie len is het minimum aantal kleuters 30; voor gemeenten van 50.000100.000 zielen is het minimum getal 60 en voor gemeenten boven de 100.000 inwoners is dit getal 90. 3. Op bovenstaande basis kunnen de ouders de stichting van een kleuterschool (openbare of bizondere) vragen, wan neer de gemeente zelf in gebreke blijft. 4. Zowel voor leidsters zonder acte (al of niet werkzaam als hoofdleidster) en voor leidsters met acte is een salarisregeling vastgesteld, variërende van 190 gulden tot 425 gulden per maand. 5. Toelatingsleeftijd voor de kleuter is voorloppig 4 jaar. Waarschijnlijk zal dit in de toekomst terug gebracht kunnen worden op 3Yi jaar. 6. Om te voorkomen, dat ouders hun niet- leerplichtige kleuters op de scholen laten inschrijven, zonder dat zij voornemens zijn deze regelmatig de school te laten bezoeken, wordt het heffen van een schoolgeld nodig geoordeeld. De bedra gen zullen echter laag gehouden wor den. 6. De kosten van een en ander zullen voor het Rijk ruim 51 millioen gulden bedra gen. De opbrengst der schoolgelden Echter nog geen regeling opleiding leidsters wordt voor het eerste jaar geraamd op ruim 2J4 millioen gulden. Het wetsontwerp, zoals dat deze week aangekondigd is, moge voldoening schen ken, geheel bevredigend is het niet. Voor wat betreft de salarisregeling wordt alleen maar gesproken van leidsters met of zonder acte", zonder nader te vermelden, welke acte bedoeld wordt. Momenteel zijn er na melijk twee acten: A, voor gewoon leidster, en B: voor hoofdleidster. Bovendien is zeer teleurstellend, dat in dit wetsontwerp met geen woord gesproken wordt over de opleiding der kleuterleidsters. Tot nu toe heeft deze opleiding nog geen enkele wettelijke basis. En waar te ver wachten is, dat na aanvaarding van dit ontwerp-wet door de beide Kamers een groot aantal kleuterscholen gesticht zullen worden, zal het tekort aan geschoolde leid sters evenredig zijn. Zodoende zullen we de eerste jaren zeer zeker nog een beroep moeten doen op ongeschoolde leidsters, die dus geen der beide acten bezitten. O.i. had aan dit wetsontwerp een regeling voor de opleiding der kleuterleidsters gekoppeld dienen te worden. Overigens kan met blijdschap geconsta teerd worden, dat het kleuteronderwijs thans ook de belangstelling heeft gekregen van de regering. Waar er geen leerplicht geldt voor kleuters en, de ouders dus geheel vrij zullen blijven om hun kleuters al of niet naar een dergelijke school te sturen, zal de instandhouding van een kleuterschool wanneer deze eenmaal gesticht is in de practijk wel eens moeilijkheden te overwin nen krijgen. Immers, zodra het aantal leer lingen beneden het wettelijke minimum daalt, vervalt het recht op vergoeding van het Rijk. In onze omgeving behoeft de vrees daar toe niet zo groot te zijn, mits een en ander geen aanleiding geeft tot diverse splitsing. De Oud-Vossemeerse gemeenteraad kwam vorige week ook in openbare vergadering bijeen. Alle leden waren present. Voorzitter mr, J. J. Versluys. Verschillende ingekomen stukken van administratieve aard gingen onder de hamer door. Tegen ver lening van een voorschot op de exploitatie vergoeding van de R.K. Parochiale school was geen bezwaar. Bij invoering van de voorgenomen nieuwe huisnummering zullen ook de buitenwegen voor zover er wonin gen staan een naam krijgen. En zijn er nl. nog waarbij dit niet het geval is en dat is lastig. Besloten wordt daarom het gedeelte dijk langs de Eendracht vanaf het Stoom gemaal tot het zgn. Stinkgat: Zeedijk te noemen. De lange weg door de Hollaere- polder krijgt de naam flollaereweg. Voor de stichting van een gymnastiek lokaal met brandweergarage is een stuk grond, ter grootte van 695 m2 nodig. Met de eigenaresse, de Ned. Herv. Kerk is een prijs overeengekomen van 1.50 per m2. Zowel prijzenbureau als grondkamer kan zich daarmee verenigen. Besloten wordt deze grond aan te kopen. Aan de kerk zal 300.worden geresti tueerd voor het bedrag dat de Kerkvoogdij destijds betaalde voor kosten van straat- aanleg. De voorzitter zegt dat het de bedoeling is het werk zo vlug mogelijk uit te voeren, opdat althans de garage a.s. najaar gereed kan zijn. Met de Kerkvoogdij kwam er nog een transactie tot stand, nl. verkoop van een stuk grond, dat de gemeente niet nodig heeft en waarop voor een deel de pastorie staat. Dit perceel is 172 m2 groot en gaat voor dezelfde prijs over als het gekochte stuk voor de bouw gymlokaal. Uit een 2-tal begrotingswijzigingen blijkt dat een gunstige post onvoorzien van ruim 16.000,- kan worden geraamd. In een 3e wijziging voor de dienst 1955 zijn de uitgaven voor huisnummering verwerkt. Zo dra goedkeuring op het raadsbesluit is ver kregen zal met de vernummering een aan vang worden gemaakt. Vanzelfsprekend zit hier veel administratief werk aan. Voor de stichting van een brandweer garage met alle daaraan verbonden onkos ten, zoals grondaankoop, slootdemping, enz. wordt een bedrag van 27.020,50 uitge trokken. Dhr. v. d. Klooster vindt het maar een duur geval. De voorzitter zegt dat een gedeelte van de grond ook voor het gym nastieklokaal zal worden gebruikt. Voor het drogen van de slangen, dat tot nog toe zeer primitief moest gebeuren, zal een 11 meter hoge toren worden gebouwd. Dhr. Daane merkt op, dat we gelukkig een monteur hebben bij wie het moderne materiaal in goede handen is. De geest in het gehele brandweerkorps is trouwens goed, wat wel eens anders is geweest. CRITIEK OP BOUW EN WONING TOEZICHT EN OP POLITIE Daarna is aan de orde vaststelling van de gemeentebegroting 1953. De Commissie van onderzoek bracht in een rapport enkele opmerkingen naar voren, zoals een 2tal ge vallen van oude belastingschuld. De voorzitter zegt, dat de Ontvanger door loonbeslag getracht heeft 't achterstallige in te vorderen, doch gemakkelijk gaat dit niet. De hoge kosten van brandstofvoorziening zal men proberen te ondervangen door de aanwezigheid van de gemeente-opzichter bij kolenlevering. De Commissie vindt ook de uitgaven voor Bouw- en Woningtoezicht aan de hoge kant. Ze vraagt zich af of er geen andere, minder kostende vorm van toezicht mogelijk is. De voorzitter zegt dat er in diverse ge meenten stemmen opgaan de Centrale Dienst voor Bouw- en Woningtoezicht te liquideren. Het grootste bezwaar is wel gebrek aan contact met de leiding. De gemeente-opzichter moet zijn taak over 3 gemeenten verdelen, zodat hij maar 2 maal in de week een paar uur in Oud-Vossemeer kan zijn. Dhr. v. d. Klooster vindt dat men al te snel iets onder „bijzonder werk" rang schikt, waarvoor extra betaald moet wor den. De voorzitter zegt dat deze scheiding moet worden gemaakt Gemeenten met veel buitengewone werken in uitvoering, zouden anders worden bevoordeeld. De kosten van bijzonder werk liggen trouwens lager dan de normale architecten honoraria. Ook moet niet worden vergeten, dat, zodra er iets bijzonders aan de hand is, ten telefoontje meestal voldoende is en de opzichter staat klaar. Dit geldt trouwens ook voor de politie. Dhr. Daane zegt dat er 2 dingen in de gemeente zijn die niet deugen. Dat zijn bouw- en woningtoezicht en politietoezicht. Men kan waarlijk weieens overwegen de verkeersborden aan de Vierwindenstraat op te ruimen. Ze halen niets uit, omdat te weinig overtreders een proces-verbaal krij gen. In de Schoolstraat, waar toch een politieman woont, bevuilen de kinderen het trottoir met grasballen. Dhr. van Driel zegt dat tijdens een be grafenis op Zaterdag jl. een lijkdienaar bij gebrek aan politie, het verkeer moest regelen. Volgens de voorzitter is dit wel de uitzondering, die de regel van aanwezig heid van een politieman, bevestigt. De rekeningen van het Wezen Armbe stuur 1953/54 en die van het Alg. Arm bestuur worden hierop goedgekeurd. HOE DE GELDEN TE BESTEDEN 1 De rekening van 't Fonds Huyzen van Kattendijke 1953 lokt enige discussie uit. Toen dhr. Daane bestuurslid van deze instelling was, ging ieder jaar alles schoon op. Nu boekt men telkens een overschot. De voorzitter merkt op dat het Groene Kruis pas aan het Fonds gevraagd heeft een bedrag beschikbaar te willen stellen voor de aanschaf van bedden voor langdurige zieken. In zijn kwaliteit van voorzitter van de onderwerpelijke instelling licht dhr. Mees toe dat vele sociale wetten werkzaam zijn op het terrein, dat vroeger door het Fonds bestreken werd. Intussen mogen de over blijvende gelden slechts besteed worden op de wijze, die het Reglement aangeeft. Wij zigingen van de reglementaire voorschrif ten zou misschien wel nodig zijn. Dhr. Daane doet het voorstel de gelden te benutten voor melkverstrekking aan arme schoolkinderen. De heren Istha en Aarnoudse kunnen zich niet indenken dat deze wijze van armenverzorging, gezien de Kinderbijslag, nog nodig is. Dhr. v. d. Klooster zegt, dat het Fonds zoals bekend, zich bezig houdt met ver strekking van versterkende middelen aan arme zieken. Dokter Renes geeft dan een lijst van degenen, die er z.i. voor in aan merking komen. Men kan schoolgaande kinderen toch moeilijk als ziek beschouwen. Volgens dhr. Mees zal het uiterst moeilijk zijn te bepalen voor wie het wel en voor wie het niet nodig is. Het Bestuur heeft vroeger wel eens iets aan de hand gehad met brillen en corsetten en gezien de erva ringen daarmee valt van het voorstel van dhr. Daane zeker weinig heil te verwachten. Dhr. Daane houdt vol dat het in sommige gevallen nodig is en de uitvoering ook te verwezenlijken is. Met de mededeling van de voorzitter, dat er een nog niet in b. en w. behandelde brief van de Min. van Onderwijs is, inzake melk verstrekking op de scholen, wordt deze be spreking gesloten. VOOR HET GROENE KRUIS De Raad besloot indertijd grond beschik baar te zullen stellen voor de bouw van een wijkgebouw met badhuis. Thans volgt een besuit tot het in erfpacht uitgeven daarvan aan de pl. afd. v.h. Groene Kruis, n.l. 690 m2 voor 50 jaar en tegen een jaar lijkse canon van 40, H.K.H. PRINSES MARIJKE viert haar achtste verjaardag. Deze jongste telg van de koninklijke familie is zeer geliefd bij het nederlandse volk. Hoe vaak wordt men niet ontroerd door de ongedwongen foto's van haar in couranten en tijdschriften. Wij wensen haar vanaf deze plaats „veel geluk en nog vele jaren" toe in het vertrouwen, dat zij nog vele malen deze dag in goede gezondheid moge gedenken, temidden van hen, die haar zo lief zijn. jJ************************ Om de kosten van stichting van dit ge bouw te kunnen dekken heeft het Goene Kruis een lening van 15.500,bij de Wezen Armen moeten aangaan. De Raad besluit zich garant te stellen voor deze lening, die in 30 jaar moet worden afgelost en jaarlijks 3J4 aan rente koste. Enkele voorwaarden werden echter ge steld, zoals voorlegging rekening en begro ting van de afdeling aan b. en w. Het oude ambtenarenreglement dateert van 1931 en een verandering was dus wel dringend nodig. Men besloot tegelijk met de vaststelling van een nieuw tot nu toe niet aanwezige verordening op de arbeidsover eenkomsten vast te stellen. Tengevolge van onverwachte grote uit gaven door het Alg. Armbestuur zag men zich genoodzaakt een aanvullend subsidie te vragen van 1221,81, hetgeen de Raad toestond. RONDVRAAG Dhr. Mees informeert naar de plannen tot demping van de sloot langs de achterweg. De voorzitter zegt, dat, zoals in vorige vergadering reeds is toegelicht, het polder bestuur demping toestaat, doch dan moeten er grote en dus erg dure buizen worden ge legd. Nu staat het nog niet vast op welke functie deze sloot in de waterafvoer na de herverkaveling te vervullen zal krijgen. Daarom is het beter even af te wachten. Misschien zal dan met kleinere buizen kun nen worden volstaan. Dhr. v. d. Klooster dringt er op aan reeds nu te trachten toezeggingen van de herverkaveling te verkrijgen, opdat deze hinderlijke sloot kan verdwijnen. Op een vraag van dhr. v. Engelen deelt de voorzitter mede nog geen advies van de KNAC over het verkeerspunt Onder de Molen-Molenstraat te hebben ontvangen. Daarna sluiting. Dr. Kugel, Poortvliet, tel. 10. Dr. Vermet, Nieuw-Vossemeer, tel. 10. THOLEN HOOGWATER Hoogwater in de week van 20 tot en met 26 Februari 1955. Zondag vm. 2.12 nm. 14.33 uur Maandag 2.52 15.11 Dinsdag 3.28 16.45 Woensdag 4.00 16.20 Donderdag 4.36 16.53 Vrijdag 5.11 17.30 Zaterdag 5.50 18.10 Dinsdag 22 Februari Nieuwe Maan te 16.54 uur. Dinsdag 1 Maart Eerste Kwartier om 13.40 uur. AANBESTEDING In het kader van de herverkaveling van het eiland Tholen werd Dinsdag 8 Febr. in hotel Zeeland door de Ned. Heidemaat schappij aanbesteed het egaliseren en drai neren van 235 H.A. bouwland in de Scha- kerloopolder te Tholen, benevens het gra ven van kavelsloten en bijkomende werken. Inschrijvers waren de firma's Snepvangers te Apeldoorn voor f 749.990,Amster damse Aan. Mij Den Haag f 864.900, Firma D. J. Jansen te Kloetinge voor f 609.000,N.V. Gebr. v. Oort te Wer kendam voor f 871.000,N.V. Herk te Nieuwerkerk a. d. IJssel f 639.000,Firma Jasper van 't Verlust, Hardinxveld voor f 626.000,Firma Gebr. v. Oi*t, Dordt f 875.000,Gebr. Scharinkhuysen, Bad hoevedorp voor f 562.000,M. de Jager, Sliedrecht f 610.000,A. Versloot te Bo degraven f 898.000,S. A. Sanders te Delft f 899.000,P. J. Verachterd te Merkdriel voor f 629.000, BESTUURSMUTATIES BIJ DE VOETBAL De voetbalvereniging „Tholense Boys" moest in algemene vergadering bijeen ko men vanwege het feit dat de voorzitter de heer M. C. Meerman en de secretaris de heer J. de Later voor hun functies hadden bedankt. Inzonderheid eerstgenoemde heeft zo goed als sinds de oprichting een be stuursfunctie vervuld, waarvan de meeste jaren voorzitter. Het is algemeen bekend, dat door hem heel wat werk ten bate van „Tholense Boys" is verricht. Daarbij ont veinzen we niet, dat wie werkt fouten maakt en als het dan zeer veel werk wordt, kunnen het ook meer fouten worden. Zo vergaat het een ieder. Maar menig uurtje is er door hem aan „Tholense Boys" opgeof ferd en dikwijld was 't zijn stuwende kracht, die de zaak overeind hield. De afgetreden secretaris neemt die func tie nog maar kort waar. In plaats van dhr. de Later werd als bestuurslid gekozen dhr. C. de Groot die nu het secretariaat op zich zal nemen. In de voorzittersvacature is nog niet voorzien. Ook werd het besluit genomen om als vereniging in haar geheel lid te worden van de gymnastiekvereniging „Olympia". Dit houdt in, dat nu ook alle leden van „Tholense Boys" deel kunnen nemen aan de gymnastiekoefeningen. Een juist besluit. Verder is ook deze vereniging gedwongen wat de spelers betreft een verjongingskuur

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1