WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Een der grootste Amerikaanse visconcerns vestigt de Europese dochteronderneming in Tholen. Slachtoffers van het verheer Herverkaveling THOLEN Als je het niet ziet, ruik je het weL Ruime expansiemogelijkheden J Een druk op de knop Een zes-jarig jongentje in Scherpenisse door aanhangwagen gegrepen en gedood* Ds. F* J* Dieleman in auto door trein gedood* lie Jaargang No. 13 11 Februari 1955 Uitggvers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn De Tholenaars weten het al enkele weken. Degenen die het niet zelf gezien hebben of van een ander gehoord, hebben het wel kunnen ruiken in Tholen wordt vis verwerkt. Dit bleek hun dra uit de onfrisse lucht die via de riolering hun reukwerktuigen bereikte. Dat is inzonderheid merkwaardig voor degenen, die rond de fabriekshal wonen. De fabriekshal, die daar onder de thoolse zeedijk, dicht bij de haven en in de buurt van de gasfabriek een zij het tijdelijk plaatsje kreeg. Maar het had wat de reuk betreft nog erger kunnen zijn. Wanneer het bijvoorbeeld een lijmfabriek of dergelijke was geworden. En uiteraard past deze visverwerkende industrie vrij goed bij Tholen, waar de vislucht nooit „van de lucht" is. Overigens heeft alles zijn „mee en zijn tegen". En het „mee" van deze industrie is toch ook weer, dat het werk meebrengt. Voor lopig nog beperkt. Men kan het nu nog af met 12 man in continu. Maar als de tweede betonmolen is gearriveerd worden het er 20, terwijl in de toekomst wordt gedacht over 100 man personeel. Eer het zo ver is, zal de fabriek wellicht verplaatst zijn. Verplaatst naar het officiële thoolhe industrieterrein, waarvoor men thans jammer genoeg nog niet kon beschikken door de houding van enkele grondeigenaren. Er is gegronde hoop voor een gunstige ontwikkeling. De N.V. Mearl International is niet zo maar een sinds kort uit de grond gestampt „N.Veetje". En het grote belang van een groeiende industrie voor ons thools gebied zal in de toekomst steeds beter begrepen worden. Een toekomst die vooral ook in Tholen een omwenteling kan betekenen. Daarom zullen de inwoners de vislucht op de koop moeten toe nemen en hopen, dat de N.V. Mearl International de juiste keuze deed door haar Europese dochteronderneming in Tholen te vestigen, hopen dat het een groeiende industrie wordt, die aan veler thoolse handen werk en daarmee een goed stuk brood geeft. WAT KAN ER VERWERKT WORDEN Er is tevoren in Tholen niet zo heel veel over gepraat. Zeker, het kwam ter sprake in de openbare raad, omdat er tenslotte grond beschikbaar moest zijn. Maar overi gens werd de totstandkoming binnenskamers en in de kortst mogelijke tijd verwerkt. In enkele weken was men klaar om te begin nen, beschikte men over een fabriekshal van 25 bij 12 meter, waar circa 10 ton vis per dag verwerkt wordt tot parelmoer-essence- vismeeltraan en eiwitten. Hoofdzetel van het concern is New York, van waaruit de Mearl Corporation een groot aantal onder nemingen over de gehele wereld vestigde. Er wordt in die fabrieken heel wat ver werkt en tot stand gebracht: vismeel, vis- olie, conserven, lakken, plastics, cement, glas, guanine en brandblusapparaten. Voorts heeft deze N.V. grote belangen bij de scheepvaart. Begrijpelijk is het in Tholen nog maar een begin. Maar de mo gelijkheden tot uitbreiding zijn hiermee ge noemd. En zullen vermoedelijk niet zo heel lang uitblijven. Wat er dan momenteel verwerkt wordt en hoe? Dit laatste is niet zo gemakkelijk uit te leggen. In de hal is er nog wat ruimte genoeg voor meerdere machines. Binnenkort wordt er trouwens nog een geplaatst voor de ver werking van parelmoerpasta. En daarvoor heeft men inzonderheid de visschubben no dig, waartoe dan ook veel bliek wordt aan gevoerd. Daarvan zijn de velletjes goed te gebruiken. Naast de fabriek wordt die vis op een hoop gegooid en vandaar uit gaat het de fabriek in om via de verschillende installaties tot het gewenste product te voe ren. Een vijftal ketels, aan- en afvoerslan- gen en de „molen" zorgen er voor dat het zover komt. Van deze pasta wordt er zo'n kilo of 10 per 8 uur vervaardigd, wat op zichzelf niet zo heel veel is, maar wel meer betekenis krijgt als men weet, dat een kilo van dat goedje zo'n f 400,kost. Via de K.L.M. komt het wel op z'n bestemming. Er staat ook al een distilleerketel, die de onzuivere olie verwerkt tot weer bruikbare vloeistof. Voor deze huidige nog bescheiden installatie is telkens een ploeg van 3 man aan het werk. Dit gaat dag en nacht door. Te grote inspanning wordt er zeker niet gevraagd. Al is men er dan ook de 8 uur dat men „op" is bezig. Bovenal betekent deze arbeid vast werk en daarmee ook vast loon, een factor die nog altijd zeer belang rijk is en het in het algemeen wint van het onregelmatige werk, zij het dan dat dit laat ste bij voorkomende gelegenheden eens extra betaald kan worden. Het lijkt ons niet overbodig, om, wanneer de werkgelegenheid voor eilandbewoners onzeker is, eens te informeren bij de N.V. Mearl International of dit te doen via het Arbeidsbureau. VERWONDERLIJK DAT ER NIET MEER HUN OOG OP THOLEN RICHTEN Maar dan nu eerst de officiële opening van deze fabriek, welke plaats vond op Vrijdagmiddag 4 Februari 1955. Daartoe waren de genodigden bijeen in de zaal van hotel Zeeland, nl. de heer A. Schout, lid van Ged. Staten; burgemeester en wethou ders van de gemeente Tholen benevens het merendeel van de raadsleden, de gemeente secretaris V. Laban, de burgemeesters van St. Annaland en Stavenisse, drs. M. C. Verburg en Baarspul van het Economisch Technologisch Instituut in Zeeland, aanne mers, visleveranciers en met verschillende andere genodigden de plaatselijke directie van de N.V. Mearl. Het was de chemisch directeur de heer L. W. Suykerbuik, die de honneur van het welkomstwoord op zich had genomen. Aan vankelijk zou de president van de N.V. Mearl Corporation dat zelf hebben gedaan, maar het reisprogramma was zodanig ge wijzigd, dat hij alweer uit Nederland was vertrokken, terwijl ook de Commissaris in Den Haag, mr. Schuilwerve door ziekte verhinderd was. Het deed spreker veel genoegen, dat de heer A. Schout van Ged. Staten tegen woordig wilde zijn, nu zijn collega, de heer A. L. S. Lockefeer verhinderd was. Ook de tegenwoordigheid van drs. Verburg waar deerde spreker, die hem dankte voor zijn medewerking, evenals trouwens de burge meester mr. A. J. v. d. Hoeven en de heer V. Laban voor de voortreffelijke wijze, waarop zij aan deze totstandkoming mee werkten. In recordtijd, met Amerikaanse voortvarendheid is de fabriekshal klaarge komen, waarbij de architect Poot en V. Droffelaar, aannemers de Vos en v. Loon het hunne deden. Vervolgens wees hij op dit bedrijf in Amerika en de producten die daar uit de fabrieken komen, hoe reeds ge ruime tijd geleden het voornemen bestond om ook in Europa een dochteronderneming te vestigen, waarbij tenslotte het oog op Nederland is gevallen met zijn gunstige economische structuur en de N.V. Mearl Corporation uiteraard in Tholen terecht kwam. Dit alles is nog in een beginstadium. Verschillende machines ontbreken er nog, zodat het voorlopig nog maar gaat om olie voor margarine en eiwitten voor de vis- meelfabrieken. De capaciteit van 30 ton per week moet dan ook verdrievoudigd worden, terwijl het voornemen bestaat de productie met meerdere artikelen uit te breiden. Van hieruit zal de gehele Europese markt in de toekomst worden bediend. De heer Suykerbuyk was van mening, dat met vestiging in Tholen een goede keus was gedaan en achtte het een wonder, dat er nog niet meer hun oog op Tholen hebben laten vallen voor het vestigen van industrie. In enige stad van betekenis is de afvoer naar neer er meer plannen zijn, komt men mis schien nog wel terrein tekort. Hij wees voorts op de dienende taak van het E.T.I., wenste Tholen van harte geluk met deze vestiging en hoopte dat het voor de onder nemer zou blijken, dat er hier meer in zit dan verwacht werd. In Den Haag, zo ver klaarde drs. Verburg staat men sympathiek tegenover het Thoolse gebied. Wie weet dan ook, wat er in de toekomst nog geves tigd kan worden. Het E.T.I. zou bij alle verdere pogingen zeker haar medewerking verlenen. Burgemeester L. A. Verburg sprak als voorzitter B. S. O. en vond het niet alleen van belang voor Tholen, maar voor het gehele eiland. Namens die streek bood hij dan ook zijn gelukwensen aan. BIJZONDERE AANDACHT Gedeputeerde Schout verklaarde, dat het vandaag ook voor het prov. bestuur een feestdag is, nu Tholen,, een deel van ons gewest dat ons college meermalen met zorg vervulde, een industrie rijker is geworden. Het is hier nu eenmaal een agrarisch eiland en momenteel moge dan de arbeiders werk gelegenheid vinden in de herverkavelings uitvoering, maar seizoen werkloosheid heerst er altijd. Die zorg zal na de verkaveling en de toenemende mechanisatie nog groter worden. Als eerste hulp voor dit gebied zag spreker de komende technische school te St. Maartensdijk, waardoor een bredere spreiding tot vaktechnische ontwikkeling mogelijk wordt en vervolgens is er hier de industrie als tweede phase. Hier past, zo vervolgde de heer Schout, een drievoudige gelukwens, nl. voor het eiland Tholen, voor de gemeente Tholen in het bijzonder, maar evenzeer voor het Provinciaal Bestuur. Ik hoop dat Uw pro- en de Thoolse visverwerkende indus- trie draait officieel. Het was de heer A. Schout, lid van Ged. Staten die deze officiële hande- ling verrichtte. Op deze foto zien we voorts rechts de burgemeester van Tholen, mr. A. J. v. d. Hoeven, de gemeentesecreta ris V. Laban en daar achter links de burgemeester van St. Annaland v. d. Bos en het raadslid van Tholen P. Drooger. (Cliché P.Z.C.) het spoor immers nog groter dan hier 6 km naar Bergen op Zoom terwijl tevens de beschikking bestaat over haven accommodatie. Ik begrijp het eigenlijk niet, dat er nog niet meerdere industrieën zijn gevestigd. Dhr. Suykerbuyk hoopte dat deze keuze door meerderen gevolgd zal worden. WELVAART VOOR HET GEHELE EILAND Burgemeester mr. A. J. v. d. Hoeven be gon zijn toespraak met er op te wijzen, dat het nog maar nauwelijks drie maanden ge leden is, dat de heer Suykerbuik bij hem kwam met de mededeling dat de N.V. Mearl International het oog op Tholen had laten vallen voor stichting van een dochter onderneming. Direct is de mogelijkheid on derzocht of aan het verlangen van deze directie kon worden voldaan. In het uit breidingsplan is weliswaar een goed gele gen industrieterrein geprojecteerd, maar daarover hebben we de beschikking nog niet door de halstarrige houding van enkele grondeigenaren. De moeilijkheid was dus een tijdelijke oplossing te vinden. Een tij delijke oplossing die gevonden werd in een terrein onder de zeedijk bij de haven. Bin nen enkele dagen had men de beschikking over een 250 m2 grote fabriekshal, mede dank zij de voortvarende medewerking van het E.T.I., van de heer Boot van de Cen trale Dienst Noord-Zeeland, de goedkeu ring door de gemeenteraad voor de finan ciële bijstand en de bijstand van Gedepu teerde Lockefeer, die bij Ged. Staten con amore goedkeuring van dit raadsbesluit be pleitte, welke goedkeuring dan ook in re cordtijd werd verleend. Tien dagen na het eerste onderhoud met dhr. Suykerbuyk werd opdracht tot de bouw gegeven. Een land streek kan tegenwoordig geen industrieves tiging missen en zeker het Thoolse gebied niet. Spreker verheugde zich over de be langstelling van zijn eilandcollega's en ver klaarde dat het gemeentebestuur verblijd is een industrie rijker te zijn geworden. Ze ker, er is geen roos zonder doornen en deze industrie brengt zijn eigenaardige be zwaren mee. Hiermee is bij verlening der vergunning rekening gehouden om de in woners zoveel mogelijk tegen overlast te beschermen. Al het mogelijke zal dan ook gedaan worden om die last tot een minimum te reduceren. De burgemeester hoopte tenslotte dat deze vestiging een bijdrage zou betekenen tot toenemende welvaart van de gemeente en uiteraard van het gehele eiland Tholen om te besluiten met de wens dat de fabriek tot een bloeiend bedrijf mocht uitgroeien. SYMPATHIEK TEGENOVER THOLEN Drs. M. C. Verburg wees op het gun stige industrieterrein in Tholen en zei: wan- ducten over geheel Nederland vervoerd zul len worden en wanneer men in de toekomst wagens ziet rijden met het opschrift „Tho lenHolland" men ook weet, wat er ver voerd wordt. Moge het Februari-zonnetje, aldus dhr. Schout, dat na deze sombere morgen door breekt een symbool zijn voor de toekomst voor Uw fabriek. Namens Ged. Staten wens ik U hiermee veel geluk. EEN DRUK OP DE KNOP Het gezelschap begaf zich vervolgens naar de fabriek, waar de heer A. Schout de handeling verrichtte, die hiervoor op de foto te zien is, namelijk door met een druk op de knop deze fabriek officieel te ope nen. De fabriek van de N.V. Mearl Interna tional te Amsterdam, de dochteronderne ming van het grote Amerikaanse concern. De fabriek, waarin het nog beter werken is, dan er tegenover te wonen, de fabriek die door de inwoners, zoals een der voor aanstaande Tholenaars het uitdrukte, met „vreugde en beving" wordt aangezien. Dit laatste dan vanwege de eventuele last die er door deze verwerking voorlopig inzit voor de Tholenaars en waarvan men hoopt dat het in de zomer niet erger wordt. Maar het eerste -de vreugde vanwege het feit, dat een fabriek meer werkgelegenheid biedt, leven in de brouwerij brengt voor ar beider, voor middenstander, ja voor een gehele gemeenschap. Want ook in Tholen zou voor de toekomst wel eens „alle beetjes" kunnen helpen. Hopen we dat die vreugde be beving steeds meer zal overheer sen èn de Tholenaars èn het overige eilandsdeel spoedig zeer ingenomen zal zijn met de werkgelegenheid, met het bestaan voor velen, dat geboden wordt in de N.V. Mearl International. Tot tweemaal toe werd ons eiland deze week opgeschrikt door dodelijke ongeluk ken. Het eerste slachtoffer was een jeugdige inwoner uit ons eiland. Het andere een in onze omgeving ook zeer bekende predi kant der Ger. Gemeenten, die het consu lentschap van de Ring Tholen had. Dagelijks zien we in de kranten berichten over verkeersongevallen. Niemand minder dan H.K.H. Prinses Wilhelmina deed dezer dagen een dringend beroep op het Neder landse volk om voorzichtig te zijn, zich op de weg te beheersen, steeds te denken om de medemens, inzonderheid de voorrangs bepalingen in acht te nemen. Dit geldt voor iedereen. Het is niet alleen de autobestuurder, niet alleen de bromfiets berijder, niet alleen de chauffeur van de tractor, evengoed de fietser en de voetgan ger dient zich bewust op de weg te bege ven. Dat wil zeggen dat iedereen steeds voor ogen moet houden, dat hij of zij niet alleen op de weg is. Zeker, men kan van deze beide ongeluk ken zeggen, dat het een samenloop van om standigheden was, dat het niet te voorko men is, wanneer een kind plotseling over steekt, dat het een grove nalatigheid was van de overwegwachter om de spoorbomen niet neer te doen, maar niettemin zijn beide verkeersslachtoffers. Wanneer dat ver uit onze buurt is, wan neer het onbekenden zijn wordt er veelal overheen gelezen. Maar de berichten Zijn er dagelijks: slachtoffers van het verkeer. Het verkeer dat met de dag toeneemt, dat met het uur meer concentratie vergt van iedere weggebruiker. We zullen er nooit meer in slagen het er zonder verkeersongelukken af te brengen. Maar ieder voor zich heeft hier toch een taak. Laat daarom ook ieder het woord van H.K.H. Prinses Wilhelmina zeer ter harte nemen en alles doen om zoveel mogelijk te voorkomen. Dit alles komt in de eerste plaats neer op verkeersfatsoen, verder op kennis van de verkeersvoorschriften voor jong en oud, voor voetganger en motorbe rijder en voorts op beheersing. HET WAS IN DE KERKSTRAAT Vorige week Donderdagmorgen gebeurde het ongeluk in Scherpenisse, waarbij het 6-jarig zoontje van dhr. F. Tichem om het leven is gekomen. Dit ventje stond op het eind van de Kerkstraat met zijn fietsje te wachten, toen een vrachtauto met aanhang wagen van de Coöp. Landbouw Ver. „Sa menwerking" uit Giessen-Nieuwkerk kwam aangereden en het begin van de bocht naar de Langeweg nam. Daarbij werd Jantje door de aanhangwagen gegrepen. De heer W. T. die voor de auto reed hoorde een klap en zag het ventje op de rand van het trottoir liggen. Onmiddellijk gaf hij de chauffeur het teken om te stoppen, die niets van het ongeluk had gemerkt. Men weet ook niet precies hoe het gegaan is, omdat niemand het zag gebeuren. Dokter Helleman en Zuster Geuze wa ren spoedig ter plaatse en verleenden eer ste hulp. De dokter achtte het noodzakelijk het slachtoffer naar het ziekenhuis te ver voeren voor nader onderzoek. Daar werd geconstateerd dat de toestand zeer ernstig was en indien beterschap zou kunnen vol gen het herstel vele weken kon duren. Maar dit heeft niet mogen zijn. Nog diezelfde mid dag omstreeks 4 uur overleed hij aan de bekomen verwondingen. In de gemeente was men zeer verslagen over dit droevig gebeuren. Maandag jl. werd het jeugdige slachtoffer begraven. Een krans van de Coöp. Land- bouwvereniging uit Giessen-Nieuwkerk en een van de schoolkinderen dekte de kist. De chauffeur van de vrachtauto was mede tegenwoordig om de laatste eer te bewij zen aan het kind dat zonder dat hij hier aan iets kon veranderen op droevige wijze om het leven kwam. Het gaat hier niet om een schuldige. Maar vast staat dat inzonderheid in de Kerkstraat en Langeweg, kortom de door gang naar St. Maartensdijk en Poortvliet het verkeer nooit stilstaat. Hoe dikwijls houden in de Kerkstraat de mensen hun hart niet vast, als ze de jeugd zien hollen. Ouders, het is overbodig te zeggen, dat U dit de kinderen niet genoeg op het hart kunt binden. Jongens en meisjes, denk er om. De Kerkstraat heeft z'n tol gevraagd. Nog voor de rondweg er ligt. Het is niet het eerste ongeluk daar, al is dit wel het ergste. Het moet naast het vreselijke ook nog een waarschuwing zijn. Hopenlijk komt het nooit meer voor. Laten we daaraan trachten mee te helpen. HET DODELIJKE ONGELUK OP DE OVERWEG Tragisch en vreselijk was ook het onge luk, waarvan Ds. F. J. Dieleman, predikant der Ger. Gemeente te Yerseke slachtoffer werd. Maandagavond werd hij met zijn auto door een sneltrein gegrepen, die om 19.34 uit Amersfoort was vertrokken, ter wijl hij de overweg passeerde bij Den Dol- der. De spoorbomen waren daar niet neer gelaten. Hoe de vergissing van de over wegwachter is ontstaan is nog niet bekend. In afwachting van het onderzoek is deze ambtenaar op non-actief gesteld. Ds. Dieleman had voor een van de twee overwegen in Den Dolder, die in de lijn Inmiddels is gebleken dat er in 1955 in de N.O.P. ook groenteteelt en fruitteelt be drijven worden uitgegeven. Indien er ge gadigde zijn, die voor deze bedrijven in aanmerking willen komen in het kader van de herverkaveling, dan kunnen zij zich als nog opgeven aan het Secretariaat, Oost singel 1, Goes. Hieronder volgt nog een nadere toe lichting. UITGIFTE FRUITTEELTBEDRIJVEN Door de Directie is de inschrijving open gesteld voor een twaalftal fruitteeltbedrijven in de omgeving van Kraggenburg. Het be treft hier drie bedrijven van 8 ha, acht bedrijven van 12 ha en één bedrijf van 24 ha. Deze fruitteeltbedrijven zullen door het Rijk worden voorzien van pachters woningen en bedrijfsgebouwen en worden verpacht voor de tijd van 50 jaar. De sol licitanten moeten in het bezit zijn van een erkenning als fruitteler. De pachtprijs van genoemde 12 fruitteeltbedrijven varieert van 206.tot 245.per ha (incl. bedrijfs gebouw), terwijl de huurprijs van de wonin gen uiteenloopt van 450.— tot 500, Het prospectus vermeld voorts, dat het plantschema de goedkeuring behoeft van de Directie. Voorts zal de pachter een bepaald gedeelte van zijn bedrijf met vruchtbomen moeten hebben ingeplant voor een bepaalde door de directie vast te stellen datum. De investeringen in dergelijke fruitteelt bedrijven zijn zeer hoog. Hoewel gedurende de eerste jaren inkomsten kunnen worden verkregen uit onderteelten en de bedrijven niet in één keer ingeplant hoeven te wor den is de kapitaalsbehoefte niet gering. In het prospectus wordt als norm aangegeven, dat voor bedrijven van 8 ha omstreeks 37.000,voor de 12 ha bedrijven 53.000.en voor het bedrijf van 24 ha rond 100.000.— nodig zullen zijn. UITGIFTE GROENTETEELTBEDRIJVEN Per 1 November 1955 zullen eveneens 40 groenteteeltbedrijven worden uitgegeven. Deze bedrijven zijn gelegen in de omgeving van Ens en Luttelgeest en beslaan in totaal een oppervlakte van rond 270 ha. Deze groenteteeltbedrijven worden voor 12 jaar verpacht. Ook hier worden de woningen en de bedrijfsgebouwtjes door de Staat ge bouwd. Bij de selectie van de candidaten zal de voorkeur worden gegeven aan degenen, die in het bezit zijn van tuinbouwteeltver gunningen. Bij het tekenen van het pacht- contract zal een erkenning A overlegd moe ten worden. De bedrijfsgrootte van deze UtrechtBaarn, gewacht op het passeren van de trein. Toen de bomen omhoog gin gen reed hij door naar de tweede overweg, die niet gesloten was. Tijdens het over steken naderde genoemde sneltrein uit Amersfoort, die auto en bestuurder verplet terde. Een automobilist die er vlak achter reed, was onmiddellijk getuige van het drama. Het stoffelijk overschot van Ds. Diele man, die een vrouw en negen kinderen nalaat, is naar het ziekenhuis te Zeist over gebracht. Ds. F. J. Dieleman, die de leeftijd van 41 jaar bereikte, was in de Gereformeerde Gemeenten een geziene persoonlijkheid. Op weinig predikanten werd de laatste jaren zo veelvuldig een beroep uitgebracht als op hem. Hij was een van de 19 dienstdoende predikanten van de ruim 130 gemeenten, die zijn kerkgenootschap in ons land telt. Hij diende achtereenvolgens de gemeenten van Borssele en Yerseke en had in het be gin van dit jaar een beroep naar Moer- kapelle aangenomen. Op de dag van het ongeluk had hij een patiënt uit Yerseke bezocht in een van de inrichtingen in de omgeving van Amersfoort. Ook in onze omgeving was Ds. Diele man een bekende predikant, waar hij voor de Geref. Gemeenten het consulentschap had. Zo zou hij volgende week te St. An naland weer een huwelijk hebben bevestigd. Vele eilandbewoners waren dan ook zeer ontsteld over dit ontzettend ongeluk. Hieronder de auto van deze predikant na het ongeluk. (cliché N.H.C.) 6

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1