WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Een der grootste Amerikaanse visconcerns vestigt de
Europese dochteronderneming in Tholen.
Slachtoffers van het verheer
Herverkaveling THOLEN
Als je het niet ziet, ruik je het weL
Ruime expansiemogelijkheden J
Een druk op de knop
Een zes-jarig jongentje in Scherpenisse door
aanhangwagen gegrepen en gedood*
Ds. F* J* Dieleman in auto door trein gedood*
lie Jaargang No. 13
11 Februari 1955
Uitggvers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
De Tholenaars weten het al enkele weken. Degenen die het niet
zelf gezien hebben of van een ander gehoord, hebben het wel
kunnen ruiken in Tholen wordt vis verwerkt. Dit bleek hun dra
uit de onfrisse lucht die via de riolering hun reukwerktuigen
bereikte. Dat is inzonderheid merkwaardig voor degenen, die
rond de fabriekshal wonen. De fabriekshal, die daar onder de
thoolse zeedijk, dicht bij de haven en in de buurt van de gasfabriek
een zij het tijdelijk plaatsje kreeg.
Maar het had wat de reuk betreft nog erger kunnen zijn. Wanneer
het bijvoorbeeld een lijmfabriek of dergelijke was geworden. En
uiteraard past deze visverwerkende industrie vrij goed bij Tholen,
waar de vislucht nooit „van de lucht" is.
Overigens heeft alles zijn „mee en zijn tegen". En het „mee" van
deze industrie is toch ook weer, dat het werk meebrengt. Voor
lopig nog beperkt. Men kan het nu nog af met 12 man in continu.
Maar als de tweede betonmolen is gearriveerd worden het er 20,
terwijl in de toekomst wordt gedacht over 100 man personeel.
Eer het zo ver is, zal de fabriek wellicht verplaatst zijn.
Verplaatst naar het officiële thoolhe industrieterrein, waarvoor
men thans jammer genoeg nog niet kon beschikken door de
houding van enkele grondeigenaren.
Er is gegronde hoop voor een gunstige ontwikkeling. De N.V.
Mearl International is niet zo maar een sinds kort uit de grond
gestampt „N.Veetje".
En het grote belang van een groeiende industrie voor ons thools
gebied zal in de toekomst steeds beter begrepen worden. Een
toekomst die vooral ook in Tholen een omwenteling kan betekenen.
Daarom zullen de inwoners de vislucht op de koop moeten toe
nemen en hopen, dat de N.V. Mearl International de juiste keuze
deed door haar Europese dochteronderneming in Tholen te
vestigen, hopen dat het een groeiende industrie wordt, die aan
veler thoolse handen werk en daarmee een goed stuk brood geeft.
WAT KAN ER VERWERKT
WORDEN
Er is tevoren in Tholen niet zo heel veel
over gepraat. Zeker, het kwam ter sprake
in de openbare raad, omdat er tenslotte
grond beschikbaar moest zijn. Maar overi
gens werd de totstandkoming binnenskamers
en in de kortst mogelijke tijd verwerkt. In
enkele weken was men klaar om te begin
nen, beschikte men over een fabriekshal van
25 bij 12 meter, waar circa 10 ton vis per
dag verwerkt wordt tot parelmoer-essence-
vismeeltraan en eiwitten. Hoofdzetel van
het concern is New York, van waaruit de
Mearl Corporation een groot aantal onder
nemingen over de gehele wereld vestigde.
Er wordt in die fabrieken heel wat ver
werkt en tot stand gebracht: vismeel, vis-
olie, conserven, lakken, plastics, cement,
glas, guanine en brandblusapparaten.
Voorts heeft deze N.V. grote belangen
bij de scheepvaart. Begrijpelijk is het in
Tholen nog maar een begin. Maar de mo
gelijkheden tot uitbreiding zijn hiermee ge
noemd. En zullen vermoedelijk niet zo heel
lang uitblijven.
Wat er dan momenteel verwerkt wordt
en hoe? Dit laatste is niet zo gemakkelijk
uit te leggen.
In de hal is er nog wat ruimte genoeg
voor meerdere machines. Binnenkort wordt
er trouwens nog een geplaatst voor de ver
werking van parelmoerpasta. En daarvoor
heeft men inzonderheid de visschubben no
dig, waartoe dan ook veel bliek wordt aan
gevoerd. Daarvan zijn de velletjes goed te
gebruiken. Naast de fabriek wordt die vis
op een hoop gegooid en vandaar uit gaat
het de fabriek in om via de verschillende
installaties tot het gewenste product te voe
ren. Een vijftal ketels, aan- en afvoerslan-
gen en de „molen" zorgen er voor dat het
zover komt. Van deze pasta wordt er zo'n
kilo of 10 per 8 uur vervaardigd, wat op
zichzelf niet zo heel veel is, maar wel meer
betekenis krijgt als men weet, dat een kilo
van dat goedje zo'n f 400,kost. Via de
K.L.M. komt het wel op z'n bestemming.
Er staat ook al een distilleerketel, die de
onzuivere olie verwerkt tot weer bruikbare
vloeistof. Voor deze huidige nog bescheiden
installatie is telkens een ploeg van 3 man
aan het werk. Dit gaat dag en nacht door.
Te grote inspanning wordt er zeker niet
gevraagd. Al is men er dan ook de 8 uur
dat men „op" is bezig. Bovenal betekent
deze arbeid vast werk en daarmee ook vast
loon, een factor die nog altijd zeer belang
rijk is en het in het algemeen wint van het
onregelmatige werk, zij het dan dat dit laat
ste bij voorkomende gelegenheden eens
extra betaald kan worden. Het lijkt ons niet
overbodig, om, wanneer de werkgelegenheid
voor eilandbewoners onzeker is, eens te
informeren bij de N.V. Mearl International
of dit te doen via het Arbeidsbureau.
VERWONDERLIJK DAT ER NIET
MEER HUN OOG OP THOLEN
RICHTEN
Maar dan nu eerst de officiële opening
van deze fabriek, welke plaats vond op
Vrijdagmiddag 4 Februari 1955. Daartoe
waren de genodigden bijeen in de zaal van
hotel Zeeland, nl. de heer A. Schout, lid
van Ged. Staten; burgemeester en wethou
ders van de gemeente Tholen benevens het
merendeel van de raadsleden, de gemeente
secretaris V. Laban, de burgemeesters van
St. Annaland en Stavenisse, drs. M. C.
Verburg en Baarspul van het Economisch
Technologisch Instituut in Zeeland, aanne
mers, visleveranciers en met verschillende
andere genodigden de plaatselijke directie
van de N.V. Mearl.
Het was de chemisch directeur de heer
L. W. Suykerbuik, die de honneur van het
welkomstwoord op zich had genomen. Aan
vankelijk zou de president van de N.V.
Mearl Corporation dat zelf hebben gedaan,
maar het reisprogramma was zodanig ge
wijzigd, dat hij alweer uit Nederland was
vertrokken, terwijl ook de Commissaris in
Den Haag, mr. Schuilwerve door ziekte
verhinderd was.
Het deed spreker veel genoegen, dat de
heer A. Schout van Ged. Staten tegen
woordig wilde zijn, nu zijn collega, de heer
A. L. S. Lockefeer verhinderd was. Ook de
tegenwoordigheid van drs. Verburg waar
deerde spreker, die hem dankte voor zijn
medewerking, evenals trouwens de burge
meester mr. A. J. v. d. Hoeven en de heer
V. Laban voor de voortreffelijke wijze,
waarop zij aan deze totstandkoming mee
werkten. In recordtijd, met Amerikaanse
voortvarendheid is de fabriekshal klaarge
komen, waarbij de architect Poot en V.
Droffelaar, aannemers de Vos en v. Loon
het hunne deden. Vervolgens wees hij op
dit bedrijf in Amerika en de producten die
daar uit de fabrieken komen, hoe reeds ge
ruime tijd geleden het voornemen bestond
om ook in Europa een dochteronderneming
te vestigen, waarbij tenslotte het oog op
Nederland is gevallen met zijn gunstige
economische structuur en de N.V. Mearl
Corporation uiteraard in Tholen terecht
kwam. Dit alles is nog in een beginstadium.
Verschillende machines ontbreken er nog,
zodat het voorlopig nog maar gaat om olie
voor margarine en eiwitten voor de vis-
meelfabrieken. De capaciteit van 30 ton per
week moet dan ook verdrievoudigd worden,
terwijl het voornemen bestaat de productie
met meerdere artikelen uit te breiden. Van
hieruit zal de gehele Europese markt in de
toekomst worden bediend.
De heer Suykerbuyk was van mening, dat
met vestiging in Tholen een goede keus was
gedaan en achtte het een wonder, dat er nog
niet meer hun oog op Tholen hebben laten
vallen voor het vestigen van industrie. In
enige stad van betekenis is de afvoer naar
neer er meer plannen zijn, komt men mis
schien nog wel terrein tekort. Hij wees
voorts op de dienende taak van het E.T.I.,
wenste Tholen van harte geluk met deze
vestiging en hoopte dat het voor de onder
nemer zou blijken, dat er hier meer in zit
dan verwacht werd. In Den Haag, zo ver
klaarde drs. Verburg staat men sympathiek
tegenover het Thoolse gebied. Wie weet
dan ook, wat er in de toekomst nog geves
tigd kan worden. Het E.T.I. zou bij alle
verdere pogingen zeker haar medewerking
verlenen.
Burgemeester L. A. Verburg sprak als
voorzitter B. S. O. en vond het niet
alleen van belang voor Tholen, maar voor
het gehele eiland. Namens die streek bood
hij dan ook zijn gelukwensen aan.
BIJZONDERE AANDACHT
Gedeputeerde Schout verklaarde, dat het
vandaag ook voor het prov. bestuur een
feestdag is, nu Tholen,, een deel van ons
gewest dat ons college meermalen met zorg
vervulde, een industrie rijker is geworden.
Het is hier nu eenmaal een agrarisch eiland
en momenteel moge dan de arbeiders werk
gelegenheid vinden in de herverkavelings
uitvoering, maar seizoen werkloosheid heerst
er altijd. Die zorg zal na de verkaveling en
de toenemende mechanisatie nog groter
worden. Als eerste hulp voor dit gebied
zag spreker de komende technische school te
St. Maartensdijk, waardoor een bredere
spreiding tot vaktechnische ontwikkeling
mogelijk wordt en vervolgens is er hier de
industrie als tweede phase.
Hier past, zo vervolgde de heer Schout,
een drievoudige gelukwens, nl. voor het
eiland Tholen, voor de gemeente Tholen
in het bijzonder, maar evenzeer voor het
Provinciaal Bestuur. Ik hoop dat Uw pro-
en de Thoolse visverwerkende indus-
trie draait officieel.
Het was de heer A. Schout, lid van
Ged. Staten die deze officiële hande-
ling verrichtte.
Op deze foto zien we voorts rechts
de burgemeester van Tholen, mr. A.
J. v. d. Hoeven, de gemeentesecreta
ris V. Laban en daar achter links de
burgemeester van St. Annaland v.
d. Bos en het raadslid van Tholen P.
Drooger. (Cliché P.Z.C.)
het spoor immers nog groter dan hier
6 km naar Bergen op Zoom terwijl
tevens de beschikking bestaat over haven
accommodatie. Ik begrijp het eigenlijk niet,
dat er nog niet meerdere industrieën zijn
gevestigd. Dhr. Suykerbuyk hoopte dat
deze keuze door meerderen gevolgd zal
worden.
WELVAART VOOR HET
GEHELE EILAND
Burgemeester mr. A. J. v. d. Hoeven be
gon zijn toespraak met er op te wijzen, dat
het nog maar nauwelijks drie maanden ge
leden is, dat de heer Suykerbuik bij hem
kwam met de mededeling dat de N.V.
Mearl International het oog op Tholen had
laten vallen voor stichting van een dochter
onderneming. Direct is de mogelijkheid on
derzocht of aan het verlangen van deze
directie kon worden voldaan. In het uit
breidingsplan is weliswaar een goed gele
gen industrieterrein geprojecteerd, maar
daarover hebben we de beschikking nog
niet door de halstarrige houding van enkele
grondeigenaren. De moeilijkheid was dus
een tijdelijke oplossing te vinden. Een tij
delijke oplossing die gevonden werd in een
terrein onder de zeedijk bij de haven. Bin
nen enkele dagen had men de beschikking
over een 250 m2 grote fabriekshal, mede
dank zij de voortvarende medewerking van
het E.T.I., van de heer Boot van de Cen
trale Dienst Noord-Zeeland, de goedkeu
ring door de gemeenteraad voor de finan
ciële bijstand en de bijstand van Gedepu
teerde Lockefeer, die bij Ged. Staten con
amore goedkeuring van dit raadsbesluit be
pleitte, welke goedkeuring dan ook in re
cordtijd werd verleend. Tien dagen na het
eerste onderhoud met dhr. Suykerbuyk werd
opdracht tot de bouw gegeven. Een land
streek kan tegenwoordig geen industrieves
tiging missen en zeker het Thoolse gebied
niet. Spreker verheugde zich over de be
langstelling van zijn eilandcollega's en ver
klaarde dat het gemeentebestuur verblijd is
een industrie rijker te zijn geworden. Ze
ker, er is geen roos zonder doornen en
deze industrie brengt zijn eigenaardige be
zwaren mee. Hiermee is bij verlening der
vergunning rekening gehouden om de in
woners zoveel mogelijk tegen overlast te
beschermen. Al het mogelijke zal dan ook
gedaan worden om die last tot een minimum
te reduceren.
De burgemeester hoopte tenslotte dat deze
vestiging een bijdrage zou betekenen tot
toenemende welvaart van de gemeente en
uiteraard van het gehele eiland Tholen om
te besluiten met de wens dat de fabriek tot
een bloeiend bedrijf mocht uitgroeien.
SYMPATHIEK TEGENOVER THOLEN
Drs. M. C. Verburg wees op het gun
stige industrieterrein in Tholen en zei: wan-
ducten over geheel Nederland vervoerd zul
len worden en wanneer men in de toekomst
wagens ziet rijden met het opschrift „Tho
lenHolland" men ook weet, wat er ver
voerd wordt.
Moge het Februari-zonnetje, aldus dhr.
Schout, dat na deze sombere morgen door
breekt een symbool zijn voor de toekomst
voor Uw fabriek. Namens Ged. Staten wens
ik U hiermee veel geluk.
EEN DRUK OP DE KNOP
Het gezelschap begaf zich vervolgens
naar de fabriek, waar de heer A. Schout
de handeling verrichtte, die hiervoor op de
foto te zien is, namelijk door met een druk
op de knop deze fabriek officieel te ope
nen. De fabriek van de N.V. Mearl Interna
tional te Amsterdam, de dochteronderne
ming van het grote Amerikaanse concern.
De fabriek, waarin het nog beter werken
is, dan er tegenover te wonen, de fabriek
die door de inwoners, zoals een der voor
aanstaande Tholenaars het uitdrukte, met
„vreugde en beving" wordt aangezien. Dit
laatste dan vanwege de eventuele last die
er door deze verwerking voorlopig inzit
voor de Tholenaars en waarvan men hoopt
dat het in de zomer niet erger wordt. Maar
het eerste -de vreugde vanwege het
feit, dat een fabriek meer werkgelegenheid
biedt, leven in de brouwerij brengt voor ar
beider, voor middenstander, ja voor een
gehele gemeenschap. Want ook in Tholen
zou voor de toekomst wel eens „alle
beetjes" kunnen helpen. Hopen we dat die
vreugde be beving steeds meer zal overheer
sen èn de Tholenaars èn het overige
eilandsdeel spoedig zeer ingenomen zal zijn
met de werkgelegenheid, met het bestaan
voor velen, dat geboden wordt in de N.V.
Mearl International.
Tot tweemaal toe werd ons eiland deze
week opgeschrikt door dodelijke ongeluk
ken. Het eerste slachtoffer was een jeugdige
inwoner uit ons eiland. Het andere een in
onze omgeving ook zeer bekende predi
kant der Ger. Gemeenten, die het consu
lentschap van de Ring Tholen had.
Dagelijks zien we in de kranten berichten
over verkeersongevallen. Niemand minder
dan H.K.H. Prinses Wilhelmina deed dezer
dagen een dringend beroep op het Neder
landse volk om voorzichtig te zijn, zich op
de weg te beheersen, steeds te denken om
de medemens, inzonderheid de voorrangs
bepalingen in acht te nemen.
Dit geldt voor iedereen. Het is niet alleen
de autobestuurder, niet alleen de bromfiets
berijder, niet alleen de chauffeur van de
tractor, evengoed de fietser en de voetgan
ger dient zich bewust op de weg te bege
ven. Dat wil zeggen dat iedereen steeds
voor ogen moet houden, dat hij of zij niet
alleen op de weg is.
Zeker, men kan van deze beide ongeluk
ken zeggen, dat het een samenloop van om
standigheden was, dat het niet te voorko
men is, wanneer een kind plotseling over
steekt, dat het een grove nalatigheid was
van de overwegwachter om de spoorbomen
niet neer te doen, maar niettemin zijn beide
verkeersslachtoffers.
Wanneer dat ver uit onze buurt is, wan
neer het onbekenden zijn wordt er veelal
overheen gelezen. Maar de berichten Zijn er
dagelijks: slachtoffers van het verkeer. Het
verkeer dat met de dag toeneemt, dat met
het uur meer concentratie vergt van iedere
weggebruiker.
We zullen er nooit meer in slagen het
er zonder verkeersongelukken af te brengen.
Maar ieder voor zich heeft hier toch een
taak. Laat daarom ook ieder het woord van
H.K.H. Prinses Wilhelmina zeer ter harte
nemen en alles doen om zoveel mogelijk te
voorkomen. Dit alles komt in de eerste
plaats neer op verkeersfatsoen, verder op
kennis van de verkeersvoorschriften voor
jong en oud, voor voetganger en motorbe
rijder en voorts op beheersing.
HET WAS IN DE KERKSTRAAT
Vorige week Donderdagmorgen gebeurde
het ongeluk in Scherpenisse, waarbij het
6-jarig zoontje van dhr. F. Tichem om het
leven is gekomen. Dit ventje stond op het
eind van de Kerkstraat met zijn fietsje te
wachten, toen een vrachtauto met aanhang
wagen van de Coöp. Landbouw Ver. „Sa
menwerking" uit Giessen-Nieuwkerk kwam
aangereden en het begin van de bocht
naar de Langeweg nam. Daarbij werd Jantje
door de aanhangwagen gegrepen. De heer
W. T. die voor de auto reed hoorde een
klap en zag het ventje op de rand van het
trottoir liggen. Onmiddellijk gaf hij de
chauffeur het teken om te stoppen, die niets
van het ongeluk had gemerkt. Men weet
ook niet precies hoe het gegaan is, omdat
niemand het zag gebeuren.
Dokter Helleman en Zuster Geuze wa
ren spoedig ter plaatse en verleenden eer
ste hulp. De dokter achtte het noodzakelijk
het slachtoffer naar het ziekenhuis te ver
voeren voor nader onderzoek. Daar werd
geconstateerd dat de toestand zeer ernstig
was en indien beterschap zou kunnen vol
gen het herstel vele weken kon duren. Maar
dit heeft niet mogen zijn. Nog diezelfde mid
dag omstreeks 4 uur overleed hij aan de
bekomen verwondingen. In de gemeente
was men zeer verslagen over dit droevig
gebeuren.
Maandag jl. werd het jeugdige slachtoffer
begraven. Een krans van de Coöp. Land-
bouwvereniging uit Giessen-Nieuwkerk en
een van de schoolkinderen dekte de kist.
De chauffeur van de vrachtauto was mede
tegenwoordig om de laatste eer te bewij
zen aan het kind dat zonder dat hij hier
aan iets kon veranderen op droevige wijze
om het leven kwam.
Het gaat hier niet om een schuldige.
Maar vast staat dat inzonderheid in de
Kerkstraat en Langeweg, kortom de door
gang naar St. Maartensdijk en Poortvliet
het verkeer nooit stilstaat. Hoe dikwijls
houden in de Kerkstraat de mensen hun
hart niet vast, als ze de jeugd zien hollen.
Ouders, het is overbodig te zeggen, dat
U dit de kinderen niet genoeg op het hart
kunt binden. Jongens en meisjes, denk er
om. De Kerkstraat heeft z'n tol gevraagd.
Nog voor de rondweg er ligt. Het is niet
het eerste ongeluk daar, al is dit wel het
ergste. Het moet naast het vreselijke ook
nog een waarschuwing zijn. Hopenlijk komt
het nooit meer voor. Laten we daaraan
trachten mee te helpen.
HET DODELIJKE ONGELUK
OP DE OVERWEG
Tragisch en vreselijk was ook het onge
luk, waarvan Ds. F. J. Dieleman, predikant
der Ger. Gemeente te Yerseke slachtoffer
werd. Maandagavond werd hij met zijn
auto door een sneltrein gegrepen, die om
19.34 uit Amersfoort was vertrokken, ter
wijl hij de overweg passeerde bij Den Dol-
der. De spoorbomen waren daar niet neer
gelaten. Hoe de vergissing van de over
wegwachter is ontstaan is nog niet bekend.
In afwachting van het onderzoek is deze
ambtenaar op non-actief gesteld.
Ds. Dieleman had voor een van de twee
overwegen in Den Dolder, die in de lijn
Inmiddels is gebleken dat er in 1955 in
de N.O.P. ook groenteteelt en fruitteelt be
drijven worden uitgegeven. Indien er ge
gadigde zijn, die voor deze bedrijven in
aanmerking willen komen in het kader van
de herverkaveling, dan kunnen zij zich als
nog opgeven aan het Secretariaat, Oost
singel 1, Goes.
Hieronder volgt nog een nadere toe
lichting.
UITGIFTE FRUITTEELTBEDRIJVEN
Door de Directie is de inschrijving open
gesteld voor een twaalftal fruitteeltbedrijven
in de omgeving van Kraggenburg. Het be
treft hier drie bedrijven van 8 ha, acht
bedrijven van 12 ha en één bedrijf van
24 ha. Deze fruitteeltbedrijven zullen door
het Rijk worden voorzien van pachters
woningen en bedrijfsgebouwen en worden
verpacht voor de tijd van 50 jaar. De sol
licitanten moeten in het bezit zijn van een
erkenning als fruitteler. De pachtprijs van
genoemde 12 fruitteeltbedrijven varieert van
206.tot 245.per ha (incl. bedrijfs
gebouw), terwijl de huurprijs van de wonin
gen uiteenloopt van 450.— tot 500,
Het prospectus vermeld voorts, dat het
plantschema de goedkeuring behoeft van de
Directie. Voorts zal de pachter een bepaald
gedeelte van zijn bedrijf met vruchtbomen
moeten hebben ingeplant voor een bepaalde
door de directie vast te stellen datum.
De investeringen in dergelijke fruitteelt
bedrijven zijn zeer hoog. Hoewel gedurende
de eerste jaren inkomsten kunnen worden
verkregen uit onderteelten en de bedrijven
niet in één keer ingeplant hoeven te wor
den is de kapitaalsbehoefte niet gering. In
het prospectus wordt als norm aangegeven,
dat voor bedrijven van 8 ha omstreeks
37.000,voor de 12 ha bedrijven
53.000.en voor het bedrijf van 24 ha
rond 100.000.— nodig zullen zijn.
UITGIFTE
GROENTETEELTBEDRIJVEN
Per 1 November 1955 zullen eveneens 40
groenteteeltbedrijven worden uitgegeven.
Deze bedrijven zijn gelegen in de omgeving
van Ens en Luttelgeest en beslaan in totaal
een oppervlakte van rond 270 ha. Deze
groenteteeltbedrijven worden voor 12 jaar
verpacht. Ook hier worden de woningen
en de bedrijfsgebouwtjes door de Staat ge
bouwd. Bij de selectie van de candidaten zal
de voorkeur worden gegeven aan degenen,
die in het bezit zijn van tuinbouwteeltver
gunningen. Bij het tekenen van het pacht-
contract zal een erkenning A overlegd moe
ten worden. De bedrijfsgrootte van deze
UtrechtBaarn, gewacht op het passeren
van de trein. Toen de bomen omhoog gin
gen reed hij door naar de tweede overweg,
die niet gesloten was. Tijdens het over
steken naderde genoemde sneltrein uit
Amersfoort, die auto en bestuurder verplet
terde. Een automobilist die er vlak achter
reed, was onmiddellijk getuige van het
drama.
Het stoffelijk overschot van Ds. Diele
man, die een vrouw en negen kinderen
nalaat, is naar het ziekenhuis te Zeist over
gebracht.
Ds. F. J. Dieleman, die de leeftijd van
41 jaar bereikte, was in de Gereformeerde
Gemeenten een geziene persoonlijkheid. Op
weinig predikanten werd de laatste jaren zo
veelvuldig een beroep uitgebracht als op
hem. Hij was een van de 19 dienstdoende
predikanten van de ruim 130 gemeenten,
die zijn kerkgenootschap in ons land telt.
Hij diende achtereenvolgens de gemeenten
van Borssele en Yerseke en had in het be
gin van dit jaar een beroep naar Moer-
kapelle aangenomen. Op de dag van het
ongeluk had hij een patiënt uit Yerseke
bezocht in een van de inrichtingen in de
omgeving van Amersfoort.
Ook in onze omgeving was Ds. Diele
man een bekende predikant, waar hij voor
de Geref. Gemeenten het consulentschap
had. Zo zou hij volgende week te St. An
naland weer een huwelijk hebben bevestigd.
Vele eilandbewoners waren dan ook zeer
ontsteld over dit ontzettend ongeluk.
Hieronder de auto van deze predikant
na het ongeluk. (cliché N.H.C.)
6