WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Waar blijven de prijsnormen voor
Zeeland
Gedeputeerde Staten bezoeken Tholen
RAADSVERSLAG SINT MAARTENSDIJK
Subsidie voor 33 closets
Een mooie afscheiding bij de toren
Over de nieuwe en oude burgemeesterswoning
rondvraag
Herverkaveling
lie Jaargang
4 Februari 1955
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 4- incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer ƒ0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
De openbare raadsvergadering van Vrij
dag 28 Januari te St. Maartensdijk werd
door alle leden bijgewoond en stond onder
leiding van burgemeester D. C. Bouwense.
Deze opende met een hartelijk welkomst
woord en de beste wensen voor 1955. Dat
we dit jaar onze beste krachten weer mogen
besteden tot groei en bloei van de gemeente.
Een terugblik te werpen op 1954 had vol
gens spreker weinig zin en wat de toekomst
betreft, deze is altijd onzeker. Opgedane
teleurstelling voor wat de uitvoering van
objecten betreft, nopen ons trouwens wel
tot voorzichtigheid. Toch staan we wel
voor, een belangrijk jaar, waarvan we hopen
dat vele dingen, waaraan reeds is gewerkt
verwezenlijkt zullen worden. Na goedkeu
ring der notulen van de Decembervergade-
ringen werden de ingekomen stukken be
handeld.
Meegedeeld werd dat de heer D. C. Bou
wense met ingang van 16 December als bur
gemeester van St. Maartensdijk herbenoemd
is. Goedgekeurd is de aanneemsom ophalen
huisvuil 1955 door Johs. Polderman. Even
eens kwam goedkeuring op een geldlening,
op huurverhoging en verbetering woning
Jasperse en op de overeenkomst met de
kerk inzake klokluiden.
Geen bezwaar is er bij de raadsleden te
gen wijziging ambtenarensalarissen, terwijl
ook goedkeuring kwam op de heffing be
grafenisrechten. De heer P. J. Koopman
heeft zijn herbenoeming als lid W. A. be
stuur aangenomen, terwijl er voorts een
schrijven is van de Dienst Noord-Zeeland
inzake goedkeuring bouw Technische
School alhier. Rapporten van het Verifi
catiebureau werden voor kennisgeving aan
genomen, ook de verhoogde 6% voor de
wethouders met de stem van dhr. Koopman
tegen. Afgewezen worden de verzoeken om
subsidie door de Schippersvereniging voor
een Jeugdcentrum te Zwolle, van het
Zeeuws wit-gele kruis, van het Humanis
tisch Thuisfront.
De diverse gemeenten gaan accoord met
de waarneming van veearts Rinses. In dit
verband vraagt dhr. Koopman of de keu
ringsdienst niet te veel gaat kosten.
De voorzitter antwoordt dat deze waar
neming helemaal niets kost.
Opnieuw komt het verzoek van de Stich
ting Hygiëne voor het Kind ter sprake.
B. en W. stellen voor 80,per jaar te
subsidiëren. Dit bedrag is berekend naar
400 consulten (a 20 cent) per jaar.
Weth. Bout acht het nuttig, dat de zuige
lingen geregeld onder controle staan.
Dhr. Koopman begrijpt niet, waarom alles
van de gemeente moet komen. Ligt dit nu
niet op de weg van het Ziekenfonds? De
voorzitter antwoordt dat hierin niet wordt
voorzien.
Bij stemming zijn de heren Koopman en
Geluk tegen. De andere leden scharen zich
achter het voorstel van het dagelijks be
stuur.
De Ned. Heide Mij deelt mede, dat ze na
de ramp onmiddellijk hulp verleende en
daartoe grote bedragen heeft moeten op
nemen, waarvan de rente niet vergoed
wordt. Sommige gemeenten gaven hierop
een voorschot. St. Maartensdijk deed dat
niet, waarom nu 553,60 rentevergoeding
wordt gevraagd, evenals aan nog enkele
andere gemeenten.
Dhr. Geluk vraagt of men dit bedrag
niet verlaagd kan krijgen, omdat de rente
nogal hoog is en men goedkoper uit was
geweest, indien men het zelf had gefinan
cierd. Het blijkt dat normale rente is be
rekend, waarom B. en W. voorstellen dit
verzoek in te willigen en alle raadsleden
dit voorstel volgen.
Vier bewoners van de nieuwe straat vra
gen om verlichting. Het voorstel van het
dag. bestuur is om voorshands te wachten
tot ook de andere woningen klaar zijn. De
leden zijn het daarmee eens. De heer Zwa-
gemaker wijst er op, dat men toch de zo
mer tegemoet gaat en met deze niet te op
timistische gedachte moeten de inwoners
van de nieuwe straat het voorlopig maar
doen.
VOOR 33 CLOSETS
Het dag. bestuur wil nu graag een defi
nitieve uitspraak hoeveel mensen ze aan
closetsubsidie mogen helpen. Het voorstel
van het dag. bestuur is 13 voor 1954 en
10 voor 1955, alzo hiervoor 650,en
500,uit te trekken. Weliswaar zijn er
veel meer aanvragen en zullen er nog wel
meer komen, maar dan weten we tenminste
hoever we kunnen gaan. De raadsleden
vinden dat men het voor 1955 nog wel
kan verhogen, waarom besloten wordt het
op 13 en 20 te brengen en hiervoor dus
650,en 1000,te voteren. Later kan
men weer zien.
De bewoners van de Ark vragen ook
betere verlichting.
Dhr. Zwagemaker: De paal staat niet
goed. Alle leden vinden dat het daar in
derdaad nodig is. Misschien kan het met
verlenging van de arm goed komen.
Dhr. Im. J. Priem krijgt een stukje gem.
grond, waar zijn tuintje is onteigend.
Dhr. P. J. Jansen, Westvest vraagt de
sloot achter z'n woning te willen dempen,
waar het zo een onhoudbare toestand is.
Dhr. Koopman vindt dat men het daar
zeker dicht moet doen.
Weth. Bout merkt op, dat het de bedoe
ling is van dhr. Jasperse de afvoer naar de
andere kant te brengen.
Dhr. op den Brouw vindt het wel goed,
dat die sloot daar weggaat, maar doe het
dan zo goedkoop mogelijk, omdat we im
mers straks toch een rioleringsplan krijgen.
Dat is beter ook, dan gaat alles tegelijk. Nu
een stukje en dan weer een stukje vindt hij
niets gedaan.
De voorzitter: Straks is dat ons voorstel
(riolerings- en stratenplan). We kunnen in
dit verband daarmee rekening houden en
het inderdaad zo voordelig mogelijk uitvoe
ren.
Daarna gaat men accoord met diverse cir
culaires inzake de 6% verhoging.
Voor de bouw van de 11 woningen had
men een stukje grond nodig van dhr. v. He-
mert. Deze inwoner is bereid dat aan de
gemeente te verkopen, waarmee allen kun
nen instemmen.
EEN PASSENDE AFSCHEIDING
De voorzitter komt nog eens terug op
de restauratiekwestie van de toren. In vo
rige vergadering is gezegd, dat er nog een
verhoging nodig was van 45.000,De
zaak is minder eenvoudig dan architect
Meijberg toen verteld heeft. Toch zal het
niet helemaal het eerstgenoemde bedrag
kosten. Bovendien is het de bedoeling,, dat
er nu de toren zo mooi is en de
kerk dat wordt, een fraai hekwerk wordt
aangebracht. Alles bij elkaar zullen de
meerdere restauratiekosten de 34.500,
niet te boven gaan. Er zijn enkele dingen
bijgekomen plus de loonronden.
Dhr. Zwagemaker vindt het jammer, dat
ook het nauwe kerkpad niet weg kan.
Dhr. Geluk wijst er op, dat dit van de
kerk is „maar die zullen het wel willen."
Ook kwam weer ter sprake de subsidie
voor de kerkrestauratie. De voorzitter zegt,
dat B. en W. in deze graag een voorstel
bij de raad willen bepleiten, maar dat ze
hiermee nog niet kunnen komen, omdat er
nog geen kostenbegroting is. Men zal dus
moeten wachten op de definitieve cijfers.
Overigens is het hem wel bekend, dat de
raad er in principe voorstander van is,
subsidie te verlenen.
WONINGRUIL
Van de heer A. v. d. Hoek is een stukje
grond nodig en ook zijn woning. Daarom
is met deze inwoner een overeenkomst ge
troffen, dat ook zijn goedkeuring wegdraagt,
om zijn huidige woning met bijbehorende
grond aan de gemeente te verkopen -ter
verwezenlijking van het bouwplan waar
voor dan aan de heer v. d. Hoek een pre
miewoning wordt gegeven. Niemand be
zwaar.
Toegewezen worden twee percelen land
aan de landarbeiders L. v. d. Berge en
P. C. van Splunter.
Uit een voordracht van twee sollicitanten,
nl. de heren A. Walregt te Kapelle-Bieze-
linge en L. Paape te Oud-Vossemeer wordt
eerstgenoemde als onderwijzer aan de o.l.
school benoemd.
GUNNING AMBTSWONING
De laagste inschrijver voor de bouw van
de ambtswoning burgemeester was de firma
A. J. Rijnberg te St. Maartensdijk (inge
schreven voor 31.195,'De begroting
was 31.021,De voorzitter vraagt gun
ning door de raad.
Dhr. Koopman: we weten dat we niet in
een beste tijd bouwen, maar het kan niet
anders en we hebben het voorstel destijds
unaniem ondersteund.
Dhr. Zwagemaker verwijst in verband
met deze bouwplannen naar de muren van
het komende Groene Kruisgebouw, die hele
maal verzakken, evenals de fundering van
de daar gebouwde huizen. Overigens vindt
hij dat de ambtswoning niet weinig gaat
kosten.
Dhr. op den Brouw: Toen we van de
zomer over de ambtswoning spraken, dach
ten we aan 20.000,B. en W. hebben
toen niet gesuggereerd dat het 30 of 35
duizend gulden zou gaan kosten. Hij vindt
dat de gemeente een slecht voorbeeld geeft
door zo'n ambtswoning te zetten, terwijl er
nog zo velen zijn die wel willen trouwen,
maar nog geen huis hebben. Ja, dat we zo
iets gaan zetten voor de burgemeester, die
in feite nog geen huis nodig heeft. De hui
dige ambtswoning moge dan niet modern
zijn, maar dat is de nieuwe over 25 jaar
ook niet meer.
Weth. Bout: Vergeet niet, dat er voor een
huis een huis komt.
Dhr. op den Brouw vraagt zich nochtans
af, waarom het zon luxe en modern huis
moet zijn, al vindt hij het een beroerd ge
val hierover te moeten spreken, omdat het
in feite de voorzitter aangaat.
De voorzitter merkt op er niet veel over
te willen zeggen, omdat het hem aangaat,
maar de architect heeft het zo gemaakt. Te
voren heb ik hem gezegd het eenvoudig
op te maken. Wat de prijs voor de oude
woning betreft, die zal zeker meevallen.
Dhr. Koopman vindt het ook veel, maar
we hebben het destijds met algemene stem
men aangenomen, we hebben toen ja ge
zegd, we kunnen ons nu niet terugtrekken.
We zouden anders nooit eerder zo'n be
lachelijke figuur maken als thans.
De voorzitter: als het niet openbaar was
aanbesteed, was het mogelijk nog een dui
zend gulden goedkoper geworden.
Dhr. Koopman is blij dat het door een
inwoner wordt gebouwd. Hij heeft nu een
maal geen hoge dunk van vreemdelingen
in dit opzicht. Maak van de oude woning
2 huizen en geef die mensen er wat grond
bij en 2 gezinnen zijn er mee geholpen.
De voorzitter: daar komen we t.z.t. wel
op terug.
Dhr. Geluk vindt het verschil van 25
op 35 duizend toch wel groot.
Dhr. Langejan: laten we van de oude
woning er twee maken iets wat tevoren
al is geopperd.
De voorzitter: wanneer we de oude wo
ning niet verkopen, gaat de exploitatie er
heel anders uitzien, daarover beslissen we
trouwens later nog wel.
Dhr. Koopman: Als we Geluk zo horen,
staat er in de notulen een bedrag van
20.000,—.
De notulen nagezien, blijken te luiden:
Dhr. Koopman zegt: die woning zal niet
minder dan 20.000,kosten. Een bedrag
door B. en W. is er echter niet genoemd.
Na riog enige discussie wordt tot stem
ming overgegaan. Tegen zijn daarbij de
heren op den Brouw en Geluk. De andere
leden zijn voor gunning tegen eerder ge
noemde prijs.
Naar aanleiding van bovenstaande gun
ning wordt de begroting dienovereenkomstig
gewijzigd, dezelfde heren zijn dan tegen
stemmers.
HET RIOLERINGSPLAN
Punt 7 is het voorstel tot aanwijzing
Vereniging van Ned. Gemeenten voor op
maken van een bestratings- en riolerings
plan in verband met nieuwbouw.
Daarbij zal rekening gehouden worden
met de bestaande riolering. Allen zijn er
voor dit plan te doen vervaardigen.
Destijds, aldus de voorzitter, is nog met
de burgemeester der Noord-Hollandse ge
meenten gesproken over een verenigingsge
bouwtje. Zal de raad hiervoor grond be
schikbaar stellen, evenals voor een nieuwe
Gedeputeerde Staten hebben Vrijdag 28
Januari j.l. een bezoek gebracht aan het
eiland Tholen, teneinde zich op de hoogte
te stellen van de problemen rond de ver
sterking van de zwakke plaatsen der zee
weringen van dat eiland. Tot deze z.g.
zwakke plaatsen moeten gerekend worden
de havens van Stavenisse en van St. Anna
land, alsmede de Pluimpot, waaraan gele
gen de havens van Scherpenisse en St.
Maartensdijk.
In verband hiermede en mede met het oog
op de noodzakelijk gebleken concentratie
van deze havens, hebben Gedeputeerde Sta
ten een onderhoud gehad met de gemeente
raden van Stavenisse, St. Annaland, Scher
penisse en St. Maartensdijk.
Gedeputeerde Staten zullen zich thans op
korte termijn nader omtrent de meest aan
gewezen oplossing van deze problemen be
raden.
kleuterschool Natuurlijk zullen hierover
kosten komen.
Dhr. op den Brouw vraagt waar dit ver
enigingsgebouwtje en de nieuwe kleuter
school komt te staan. De voorzitter ant
woordt: op de plaats waar de scholen ge
projecteerd staan (bij de tuinen), de plaats
tussen nieuwbouw en Groene Kruis.
Besloten wordt voor een jaar een sub
sidie te verlenen ad 5,per dag voor
een kind, dat naar een inrichting is gezon
den.
Het Architectenbureau Wentinck wijst er
op, dat voor de 2 woningen, die voor
42.000,- zijn aanbesteed extra fundering
nodig is wat 6790,extra kost.
De raadsleden vinden, dat de architect
tevoren had moeten weten, hoe die grond
daar was. Nu zijn ze bijna klaar en zit
men met de brokken.
De voorzitter antwoordt, dat de archi
tect niet heeft voorzien, dat ons eiland op
sommige plaatsen zo ongeveer zwevende
is, maar de heer Koopman vindt dat hij dit
wel had moeten weten. De raadsleden stel
len daarom in het algemeen de architect
verantwoordelijk. Onderzocht zal worden,
wie voor de hierdoor ontstane kosten moet
opdraaien.
Dhr. op den Brouw vraagt of de andere
woningen al betrokken kunnen worden. De
voorzitter anwoordt dat dit nu practisch
iedere dag het geval kan zijn.
Dhr. Langejan zou de bestaande kleuter
school na betrekken van een nieuwe als
Rode Kruislokaliteit willen bestemmen. Hij
geeft dit althans voorlopig in overweging.
De voorzitter anwoordt dat het eigenlijk
de bedoeling was om wanneer het gebouw
tje van de Centrale klaar is, daarin verschil
lende dingen onder te brengen.
Daarna sluiting.
VERVREEMDING VAN
LANDBOUWGRONDEN
De „Wet op de Vervreemding van land
bouwgronden" (Staatsblad 1953, No. 446)
is op 21 December 1953 in werking ge
treden. Zij draagt slechts een tijdelijk ka
rakter en vervalt op 1 Januari 1959. De
grondkamers zijn belast met de uitvoering
van de wet. Een overeenkomst tot over
dracht van land behoeft de goedkeuring van
de grondkamer.
Onder „land" verstaat de wet mede de bij
een landbouwbedrijf horende opstallen en
erven. De wet streeft drie doeleinden na:
prijsbeheersing, een doelmatig grondgebruik
en het voorrangsrecht van de pachter.
PRIJSVOORSCHRIFTEN
De prijzen van land zijn onderworpen
aan een wettelijk maximum. Hoe wordt dit
maximum berekend De wet bepaalt hier
omtrent slechts, dat uitgegaan moet worden
van de netto pachtwaarde. Verdere prijs-
voorschriften zijn te vinden in een Alge
mene Maatregel van Bestuur (Staatsblad
1953, No. 561). Deze voorschriften zijn zeer
ingewikkeld en geven een ruime mate van
speling. Het schattingselement speelt er een
grote rol. De voorschriften geven ons niet
veel houvast. Het is niet mogelijk hiermede
in een bepaald geval de maximum-prijs te
berekenen. Veel zo niet alles hangt
hier af van het inzicht van de grondkamer.
Bovendien moet elke grondkamer voor haar
gebied jaarlijks prijsnormen vaststellen. Deze
normen behoeven de goedkeuring van de
Minister van Landbouw en moeten in de
Nederlandse Staatscourant bekend worden
gemaakt. De prijsnormen voor Zeeland zijn
nog steeds niet verschenen.
DOELMATIG GRONDGEBRUIK
Een overeenkomst tot overdracht van
land wordt niet goedgekeurd, indien zij zou
leiden tot een ondoelmatige verkaveling of
tot een zodanige geringe bedrijfsgrootte, dat
de ondernemer zijn volledige arbeidskracht
op het bedrijf niet productief kan maken.
Evenmin mag men land kopen ter verkrij
ging van neveninkomsten anders dan voor
zelfvoorziening. Men mag dus wel een stukje
grond kopen voor het telen van eigen
groenten enz. maar niet om daarop een
nevenbedrijfje uit te oefenen. Hierdoor is
voor de landarbeiders de kans verkeken via
een nevenbedrijfje geleidelijk een zelfstandig
bedrijf op te bouwen.
VOORRANGSRECHT VAN PACHTER
Alvorens land aan een ander over te
dragen moet de eigenaar eerst de pachter
in de gelegenheid stellen het land te kopen.
Van deze regel mag alleen om een ernstige
reden worden afgeweken. De wet beschouwt
steeds als ernstige reden de omstandigheid,
dat de verkrijger is een broer, zuster, zwa
ger, schoonzuster of pleegkind van de
eigenaar. Overdracht aan de Staat, een
provincie, gemeente, waterschap, veen-
schap of veenpolder is volgens de wet
ook een ernstige reden om de pachter te
passeren. Tenslotte noemt de wet als ern
stige reden de omstandigheid, dat de pach
ter een slecht landgebruiker is. Of dit
laatste het geval is, zal beoordeeld moeten
worden door de grondkamer. Deze is
overigens bevoegd ook andere omstandig
heden als ernstige redenen aan temerken.
HOGER BEROEP
Indien de grondkamer een overeenkomst
tot overdracht van land niet goedkeurt, kan
zowel de verkoper als koper in beroep gaan
bij de centrale grondkamer. Ook voor de
pachter staat beroep open op de centrale
grondkamer, indien de grondkamer heeft
beslist, dat er een ernstige reden bestaat
om hem niet in de gelegenheid te stellen
eigenaar te worden.
Wij vermelden hier nog een formeel juiste,
doch zeer onbevredigende uitspraak van de
centrale grondkamer. De pachter van een
boerderij was gepasseerd. De beslissing over
de al of niet goedkeuring van de over
eenkomst tot overdracht van de boerderij
aan een ander dan de pachter, lag in han
den van de grondkamer voor Noordbrabant.
Deze constateerde, dat er geen ernstige re
den bestond om de pachter niet in de ge
legenheid te stellen eigenaar van de boerde
rij te worden. De pachter was voorts in het
bezit van een schriftelijke pachtovereen
komst aangegaan voor de wettelijke duur.
De goedkeuring van het pachtcontract door
de grondkamer zou zeker verkregen zijn,
als zij destijds maar aangevraagd was, doch
dit laatste was verzuimd. Op grond van dit
verzuim keurde de grondkamer de over
eenkomst tot overdracht van de boerderij
goed, ofschoon de pachter daarbij zonder
ernstige reden gepasseerd was.
De pachter ging in beroep bij de centrale
grondkamer. Deze wees er op, dat de wet
het beroepsrecht van de pachter beperkt tot
het geval, dat de grondkamer beslist, dat er
ernstige redenen bestaan om de pachter niet
in de gelegenheid te stellen eigenaar te wor
den. In het onderhavige geval had de grond
kamer echter beslist, dat zodanige ernstige
redenen niet bestonden. En dus moest de
centrale grondkamer de pachter niet ont
vankelijk verklaren in zijn beroep. Het
hoogste recht was hier het grootste onrecht.
Het is zeer gewenst de wet zodanig te
wijzigen, dat aan de pachter een ruimer
beroepsrecht wordt toegekend.
EEN DURE WET
Dat bijna iedere wet geld kost, wordt wel
eens over het hoofd gezien. Voor de be
handeling van een verzoek om goedkeuring
is een bedrag verschuldigd van 10% van
de koopprijs met een minimum van 20.
en een maximum van 60.Dit bedrag is
de adspirantkoper verschuldigd, ook als het
verzoek afgewezen wordt.
Het voor de uitvoering van de wet ont
brekende geld zal voorts door het Neder
landse Volk in zijn geheel moeten worden
opgebracht.
Tenslotte moet een verzoek om goed
keuring door een notaris of zaakwaarnemer
bij de grondkamer worden ingediend, het
geen vanzelfsprekend ook kosten meebrengt.
Publiekrechtelijke lichamen (de Staat,
provinciën, gemeenten, waterschappen, enz.)
mogen zich echter zonder tussenkomst van
een notaris of zaakwaarnemer tot de grond
kamer richten.
VRIJSTELLINGEN
Op een enkele uitzondering na is de goed
keuring van de grondkamer niet vereist voor
een akte van boedelscheiding en een koop
overeenkomst tussen mede-eigenaren.
Een overeenkomst tot overdracht van
land tussen echtgenoten en bloed- en aan
verwanten in de rechte lijn (ouder en (be
huwd) kinderen of grootouders en klein
kinderen) behoeft evenmin de goedkeuring
van de grondkamer.
Ten aanzien van deze overeenkomsten
geldt dus geen prijsbeheersing, een even
tuele ondoelmatige verkaveling is hier toe
gestaan en de pachter heeft geen voorkeurs
recht. Een en ander belangrijk gevolg van
deze vrijstellingen is, dat hier geen ver
plichting bestaat om de hulp van een notaris
of zaakwaarnemer in te roepen.
ZWARTE PRIJZEN
Wat kunnen de gevolgen zijn, indien er
boven de door de grondkamer goedgekeurde
maximumprijs nog een extra betaling is ge
daan De wet zegt uitdrukkelijk, dat de
overeenkomst in dat geval haar rechts
kracht behoudt. De nieuwe eigenaar blijft
dus eigenaar. Dit is bepaald terwille van de
rechtszekerheid. Personen, die eventueel van
de nieuwe eigenaar het land willen kopen of
daarop hypotheek geven, moeten er op kun
nen vertrouwen, dat degene, die in de open
bare register staat ingeschreven, ook inder
daad de eigenaar is.
Het overdragen van land tegen een zwarte
prijs levert echter een strafbaar feit op, dat
door de economische rechter wordt berecht.
De verkoper is altijd strafbaar, de koper
alleen als hij het delict zelf heeft uitgelokt.
Dit laatste moet ook bewezen kunnen wor
den, hetgeen doorgaans niet zo eenvoudig is.
Een eventuele strafvervolging kan alleen
binnen een termijn van twee jaren worden
ingesteld, daarna niet meer.
De koper kan voorts het teveel betaalde
terug vorderen. Daarvoor heeft hij dertig
jaren de tijd. Als de koper zelf een zwarte
prijs heeft aangeboden en hij dus als uit-
lokker strafbaar is, zal hij wel zo verstandig
zijn de eerste twee jaren te zwijgen. Daarna
kan hij, zonder strak te duchten, het teveel
betaalde terugvorderen. In dat geval wordt
de prijsbeheersing gehandhaafd door de
gewetenloosheid van de koper. Het is daar
bij mogelijk, dat een andere gegadigde, die
geen zwart geld heeft geboden, achter het
net vist. Dit alles strijd met ons rechtvaar
digheidsgevoel, al geven wij toe, dat het
moeilijk is, een prijsbeheersingssysteem te
bedenken, waaraan geen bezwaren kleven.
Al met al heeft de Tweede Kamer zeker
een daad van wijs beleid verricht door de
werkingsduur van deze wet bij wijze van
proef op vijf jaren te stellen.
Mr. C. A. Baron Bentinck.
BEKENDMAKING
m.b.t. de toewijzing van tijdelijke
gcbruikspevcelen in de Scherpe-
nissepolde r.
Aangezien niet in alle vakken van de Scher-
penissepolder de egalisatie- en drainage
werkzaamheden gelijktijdig beëindigd zullen
zijn, maar wel de noodzaak bestaat alle
grondgebruikers in de Scherpenissepolder
zo spoedig mogelijk in te lichten over de
plaats en de oppervlakte van de tijdelijke
gebruikspercelen, wordt op 9, 10 en 11
Februari in café Bijl van 8.3012.30 uur
en van 13.3017.00 uur zitting gehouden
teneinde belanghebbenden daarover nadere
gegevens te verstrekken.
Men wordt verzocht volgens het onder
staande schema te verschijnen.
Achternaam
Woensdag 9 Febr. 8.3012.30
van A t.m. B
Woensdag 9 Febr. 13.3017.00
van C t.m. G
Donderdag 10 Febr. 8.3012.30
van H t.m. J
Donderdag 10 Febr. 13.30—17.00
van K t.m. O
Vrijdag 11 Febr. 8.3012.30
van P t.m. R
Vrijdag 11 Febr 13.30—17.00
van S t.m. Z
Uitsluitend gegronde en schriftelijk bij
het Bureau van Uitvoering (Barak Herver
kaveling te Sint Maartensdijk) ingediende
bezwaren zullen behandeld worden, mits
ingediend uiterlijk 14 Februari a.s.
Daar per belanghebbende slechts weinig
tijd op de zittingsdagen beschikbaar is (er
zijn 299 gebruikers kunnen vermeende
bezwaren tijdens de zitting niet besproken
worden.
Bewaar het lijstje, dat U ter hand zal
worden gesteld, zorgvuldig.
Bij bekendmakingen over ingebruikneming
der kavels wordt naar de gegevens op deze
lijstjes verwezen.
Het Bureau van Uitvoering
St. Maartensdijk.
VERGADERING VAN DE
HERVERKAVELINGSCOMMISSIE
Jl. Woensdag vergaderde de Herverkave
lingscommissie Zeeland voor de eerste maal
in 1955. De voorzitter, Mr. A. J. v. d. Weel
zei in zijn openingswoord, dat het nieuwe
jaar voor de herverkaveling zeer belangrijk
zou worden en sprak de hoop uit, dat de
werkzaamheden voorspoedig zouden ver
lopen.
De agenda bevatte in de eerste plaats de
beslissing over een groot aantal werken, die
in het voorjaar en de zomer tot uitvoering
zullen komen.
Ook op Tholen zijn een aantal wegen
bestekken gegund. In de Stavenissepolder
wordt 13 kin en in de polder Schakerloo
±12 km weg aangelegd. Deze werken wor
den uitgevoerd door de firma's v. d. Elshout
uit Den Haag, Gebr. Moerland uit St. An
naland en fa. Eleveld uit Groningen. De
fa. Scharrighuisen uit Badhoevedorp zal in
de Schakerloopolder voortgaan met het
graven van waterlopen.
Deze firma kreeg eveneens nieuwe
egalisatiewerken uit te voeren in de Poort-
vlietsepolder. De werkzaamheden met de
Buckeydraineermachine, die tot dusverre
zeer bevredigend verliepen, zullen in de
Poortvlietsepolder worden voortgezet.
In totaal werd in deze vergadering een
bedrag van ruim 4J4 millioen gulden aan
nieuwe verplichtingen aangegaan.
De voorzitter deed voorts de mededeling,
dat het alsnog mogelijk is gebleken plannen
voor erfbeplantingen op te laten maken en
uit te doen voeren door andere ontwerpers
dan het Staatsbosbeheer, mits deze vol
doende geoutilleerd zijn en over de nodige
ervaring beschikken. De vergadering nam
met voldoening hiervan kennis. Het Staats
bosbeheer zal in samenwerking met het
Secretariaat van de Herverkavelingscom
missie een en ander verder uitwerken.
Het is helaas nog steeds een veel voor
komend gebruik mondelinge pachtverhou-
dingen te laten voortbestaan zonder de
schriftelijke vastlegging daarvan te ver
zekeren.
De Bureaux van Uitvoering stuiten veel
vuldig op allerlei moeilijkheden met betrek
king tot dit gebruik. Daar het voor een goed
verloop van de herverkaveling noodzake
lijk is, ieders recht in het blok nauwkeurig
en ondubbelzinnig vast te leggen, is het
duidelijk, dat mondelinge overeenkomsten
een bron van misverstanden opleveren. Om
elk misverstand uit te sluiten heeft de Her
verkavelingscommissie thans besloten dat bij
het onderzoek en de registratie van de
rechten geen rekening zal worden gehouden
met de niet-schriftelijk vastgelegde en door
de Grondkamer goedgekeurde pachtver-
houdingen. Dit voor velen zeer belangrijke
besluit moge een aansporing zijn alsnog de
in de pachtwetgeving vastgelegde voor
schriften volledig na te komen.
VOORLICHTING OVER INZAAI OP
GEEGALISEERDE GRONDEN
In de komende weken maken de grond
gebruikers hun zaaiplannen voor het komen
de jaar op. Voor hen, die dit voorjaar een
perceel in gebruik nemen, waarop vorig jaar
of in deze winter herverkavelingswerkzaam
heden hebben plaatsgevonden (bv. egalisa
ties, e.d.) zal het noodzakelijk zijn rekening
te houden met de bijzondere omstandig
heden, waarin een zodanig perceel verkeert.
De Herverkavelingscommissie besloot daar
om, dat, alvorens een gewas te verbouwen
op een perceel waar herverkavelingswerken
zijn uitgevoerd, de gebruiker verplicht is
voorlichting te vragen bij het Bureau van
Uitvoering en het gegeven advies op te
volgen.
Men zal zich ook tot de rayonassistent
van de voorlichtingsdienst kunnen wenden.
Zij, dié niet aan deze verplichting voldoen,
kunnen niet meer in aanmerking komen voor
eventuele schadevergoedingen.
AANMELDING VOOR NOORDOOST
POLDER EN BRAAKMANPOLDER
Er blijkt nog enig misverstand te bestaan
over de oproep voor gegadigden voor
Noordoostpolder en Braakmanpolder. Vóór