WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Waar blijven de prijsnormen voor Zeeland Gedeputeerde Staten bezoeken Tholen RAADSVERSLAG SINT MAARTENSDIJK Subsidie voor 33 closets Een mooie afscheiding bij de toren Over de nieuwe en oude burgemeesterswoning rondvraag Herverkaveling lie Jaargang 4 Februari 1955 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 4- incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer ƒ0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn De openbare raadsvergadering van Vrij dag 28 Januari te St. Maartensdijk werd door alle leden bijgewoond en stond onder leiding van burgemeester D. C. Bouwense. Deze opende met een hartelijk welkomst woord en de beste wensen voor 1955. Dat we dit jaar onze beste krachten weer mogen besteden tot groei en bloei van de gemeente. Een terugblik te werpen op 1954 had vol gens spreker weinig zin en wat de toekomst betreft, deze is altijd onzeker. Opgedane teleurstelling voor wat de uitvoering van objecten betreft, nopen ons trouwens wel tot voorzichtigheid. Toch staan we wel voor, een belangrijk jaar, waarvan we hopen dat vele dingen, waaraan reeds is gewerkt verwezenlijkt zullen worden. Na goedkeu ring der notulen van de Decembervergade- ringen werden de ingekomen stukken be handeld. Meegedeeld werd dat de heer D. C. Bou wense met ingang van 16 December als bur gemeester van St. Maartensdijk herbenoemd is. Goedgekeurd is de aanneemsom ophalen huisvuil 1955 door Johs. Polderman. Even eens kwam goedkeuring op een geldlening, op huurverhoging en verbetering woning Jasperse en op de overeenkomst met de kerk inzake klokluiden. Geen bezwaar is er bij de raadsleden te gen wijziging ambtenarensalarissen, terwijl ook goedkeuring kwam op de heffing be grafenisrechten. De heer P. J. Koopman heeft zijn herbenoeming als lid W. A. be stuur aangenomen, terwijl er voorts een schrijven is van de Dienst Noord-Zeeland inzake goedkeuring bouw Technische School alhier. Rapporten van het Verifi catiebureau werden voor kennisgeving aan genomen, ook de verhoogde 6% voor de wethouders met de stem van dhr. Koopman tegen. Afgewezen worden de verzoeken om subsidie door de Schippersvereniging voor een Jeugdcentrum te Zwolle, van het Zeeuws wit-gele kruis, van het Humanis tisch Thuisfront. De diverse gemeenten gaan accoord met de waarneming van veearts Rinses. In dit verband vraagt dhr. Koopman of de keu ringsdienst niet te veel gaat kosten. De voorzitter antwoordt dat deze waar neming helemaal niets kost. Opnieuw komt het verzoek van de Stich ting Hygiëne voor het Kind ter sprake. B. en W. stellen voor 80,per jaar te subsidiëren. Dit bedrag is berekend naar 400 consulten (a 20 cent) per jaar. Weth. Bout acht het nuttig, dat de zuige lingen geregeld onder controle staan. Dhr. Koopman begrijpt niet, waarom alles van de gemeente moet komen. Ligt dit nu niet op de weg van het Ziekenfonds? De voorzitter antwoordt dat hierin niet wordt voorzien. Bij stemming zijn de heren Koopman en Geluk tegen. De andere leden scharen zich achter het voorstel van het dagelijks be stuur. De Ned. Heide Mij deelt mede, dat ze na de ramp onmiddellijk hulp verleende en daartoe grote bedragen heeft moeten op nemen, waarvan de rente niet vergoed wordt. Sommige gemeenten gaven hierop een voorschot. St. Maartensdijk deed dat niet, waarom nu 553,60 rentevergoeding wordt gevraagd, evenals aan nog enkele andere gemeenten. Dhr. Geluk vraagt of men dit bedrag niet verlaagd kan krijgen, omdat de rente nogal hoog is en men goedkoper uit was geweest, indien men het zelf had gefinan cierd. Het blijkt dat normale rente is be rekend, waarom B. en W. voorstellen dit verzoek in te willigen en alle raadsleden dit voorstel volgen. Vier bewoners van de nieuwe straat vra gen om verlichting. Het voorstel van het dag. bestuur is om voorshands te wachten tot ook de andere woningen klaar zijn. De leden zijn het daarmee eens. De heer Zwa- gemaker wijst er op, dat men toch de zo mer tegemoet gaat en met deze niet te op timistische gedachte moeten de inwoners van de nieuwe straat het voorlopig maar doen. VOOR 33 CLOSETS Het dag. bestuur wil nu graag een defi nitieve uitspraak hoeveel mensen ze aan closetsubsidie mogen helpen. Het voorstel van het dag. bestuur is 13 voor 1954 en 10 voor 1955, alzo hiervoor 650,en 500,uit te trekken. Weliswaar zijn er veel meer aanvragen en zullen er nog wel meer komen, maar dan weten we tenminste hoever we kunnen gaan. De raadsleden vinden dat men het voor 1955 nog wel kan verhogen, waarom besloten wordt het op 13 en 20 te brengen en hiervoor dus 650,en 1000,te voteren. Later kan men weer zien. De bewoners van de Ark vragen ook betere verlichting. Dhr. Zwagemaker: De paal staat niet goed. Alle leden vinden dat het daar in derdaad nodig is. Misschien kan het met verlenging van de arm goed komen. Dhr. Im. J. Priem krijgt een stukje gem. grond, waar zijn tuintje is onteigend. Dhr. P. J. Jansen, Westvest vraagt de sloot achter z'n woning te willen dempen, waar het zo een onhoudbare toestand is. Dhr. Koopman vindt dat men het daar zeker dicht moet doen. Weth. Bout merkt op, dat het de bedoe ling is van dhr. Jasperse de afvoer naar de andere kant te brengen. Dhr. op den Brouw vindt het wel goed, dat die sloot daar weggaat, maar doe het dan zo goedkoop mogelijk, omdat we im mers straks toch een rioleringsplan krijgen. Dat is beter ook, dan gaat alles tegelijk. Nu een stukje en dan weer een stukje vindt hij niets gedaan. De voorzitter: Straks is dat ons voorstel (riolerings- en stratenplan). We kunnen in dit verband daarmee rekening houden en het inderdaad zo voordelig mogelijk uitvoe ren. Daarna gaat men accoord met diverse cir culaires inzake de 6% verhoging. Voor de bouw van de 11 woningen had men een stukje grond nodig van dhr. v. He- mert. Deze inwoner is bereid dat aan de gemeente te verkopen, waarmee allen kun nen instemmen. EEN PASSENDE AFSCHEIDING De voorzitter komt nog eens terug op de restauratiekwestie van de toren. In vo rige vergadering is gezegd, dat er nog een verhoging nodig was van 45.000,De zaak is minder eenvoudig dan architect Meijberg toen verteld heeft. Toch zal het niet helemaal het eerstgenoemde bedrag kosten. Bovendien is het de bedoeling,, dat er nu de toren zo mooi is en de kerk dat wordt, een fraai hekwerk wordt aangebracht. Alles bij elkaar zullen de meerdere restauratiekosten de 34.500, niet te boven gaan. Er zijn enkele dingen bijgekomen plus de loonronden. Dhr. Zwagemaker vindt het jammer, dat ook het nauwe kerkpad niet weg kan. Dhr. Geluk wijst er op, dat dit van de kerk is „maar die zullen het wel willen." Ook kwam weer ter sprake de subsidie voor de kerkrestauratie. De voorzitter zegt, dat B. en W. in deze graag een voorstel bij de raad willen bepleiten, maar dat ze hiermee nog niet kunnen komen, omdat er nog geen kostenbegroting is. Men zal dus moeten wachten op de definitieve cijfers. Overigens is het hem wel bekend, dat de raad er in principe voorstander van is, subsidie te verlenen. WONINGRUIL Van de heer A. v. d. Hoek is een stukje grond nodig en ook zijn woning. Daarom is met deze inwoner een overeenkomst ge troffen, dat ook zijn goedkeuring wegdraagt, om zijn huidige woning met bijbehorende grond aan de gemeente te verkopen -ter verwezenlijking van het bouwplan waar voor dan aan de heer v. d. Hoek een pre miewoning wordt gegeven. Niemand be zwaar. Toegewezen worden twee percelen land aan de landarbeiders L. v. d. Berge en P. C. van Splunter. Uit een voordracht van twee sollicitanten, nl. de heren A. Walregt te Kapelle-Bieze- linge en L. Paape te Oud-Vossemeer wordt eerstgenoemde als onderwijzer aan de o.l. school benoemd. GUNNING AMBTSWONING De laagste inschrijver voor de bouw van de ambtswoning burgemeester was de firma A. J. Rijnberg te St. Maartensdijk (inge schreven voor 31.195,'De begroting was 31.021,De voorzitter vraagt gun ning door de raad. Dhr. Koopman: we weten dat we niet in een beste tijd bouwen, maar het kan niet anders en we hebben het voorstel destijds unaniem ondersteund. Dhr. Zwagemaker verwijst in verband met deze bouwplannen naar de muren van het komende Groene Kruisgebouw, die hele maal verzakken, evenals de fundering van de daar gebouwde huizen. Overigens vindt hij dat de ambtswoning niet weinig gaat kosten. Dhr. op den Brouw: Toen we van de zomer over de ambtswoning spraken, dach ten we aan 20.000,B. en W. hebben toen niet gesuggereerd dat het 30 of 35 duizend gulden zou gaan kosten. Hij vindt dat de gemeente een slecht voorbeeld geeft door zo'n ambtswoning te zetten, terwijl er nog zo velen zijn die wel willen trouwen, maar nog geen huis hebben. Ja, dat we zo iets gaan zetten voor de burgemeester, die in feite nog geen huis nodig heeft. De hui dige ambtswoning moge dan niet modern zijn, maar dat is de nieuwe over 25 jaar ook niet meer. Weth. Bout: Vergeet niet, dat er voor een huis een huis komt. Dhr. op den Brouw vraagt zich nochtans af, waarom het zon luxe en modern huis moet zijn, al vindt hij het een beroerd ge val hierover te moeten spreken, omdat het in feite de voorzitter aangaat. De voorzitter merkt op er niet veel over te willen zeggen, omdat het hem aangaat, maar de architect heeft het zo gemaakt. Te voren heb ik hem gezegd het eenvoudig op te maken. Wat de prijs voor de oude woning betreft, die zal zeker meevallen. Dhr. Koopman vindt het ook veel, maar we hebben het destijds met algemene stem men aangenomen, we hebben toen ja ge zegd, we kunnen ons nu niet terugtrekken. We zouden anders nooit eerder zo'n be lachelijke figuur maken als thans. De voorzitter: als het niet openbaar was aanbesteed, was het mogelijk nog een dui zend gulden goedkoper geworden. Dhr. Koopman is blij dat het door een inwoner wordt gebouwd. Hij heeft nu een maal geen hoge dunk van vreemdelingen in dit opzicht. Maak van de oude woning 2 huizen en geef die mensen er wat grond bij en 2 gezinnen zijn er mee geholpen. De voorzitter: daar komen we t.z.t. wel op terug. Dhr. Geluk vindt het verschil van 25 op 35 duizend toch wel groot. Dhr. Langejan: laten we van de oude woning er twee maken iets wat tevoren al is geopperd. De voorzitter: wanneer we de oude wo ning niet verkopen, gaat de exploitatie er heel anders uitzien, daarover beslissen we trouwens later nog wel. Dhr. Koopman: Als we Geluk zo horen, staat er in de notulen een bedrag van 20.000,—. De notulen nagezien, blijken te luiden: Dhr. Koopman zegt: die woning zal niet minder dan 20.000,kosten. Een bedrag door B. en W. is er echter niet genoemd. Na riog enige discussie wordt tot stem ming overgegaan. Tegen zijn daarbij de heren op den Brouw en Geluk. De andere leden zijn voor gunning tegen eerder ge noemde prijs. Naar aanleiding van bovenstaande gun ning wordt de begroting dienovereenkomstig gewijzigd, dezelfde heren zijn dan tegen stemmers. HET RIOLERINGSPLAN Punt 7 is het voorstel tot aanwijzing Vereniging van Ned. Gemeenten voor op maken van een bestratings- en riolerings plan in verband met nieuwbouw. Daarbij zal rekening gehouden worden met de bestaande riolering. Allen zijn er voor dit plan te doen vervaardigen. Destijds, aldus de voorzitter, is nog met de burgemeester der Noord-Hollandse ge meenten gesproken over een verenigingsge bouwtje. Zal de raad hiervoor grond be schikbaar stellen, evenals voor een nieuwe Gedeputeerde Staten hebben Vrijdag 28 Januari j.l. een bezoek gebracht aan het eiland Tholen, teneinde zich op de hoogte te stellen van de problemen rond de ver sterking van de zwakke plaatsen der zee weringen van dat eiland. Tot deze z.g. zwakke plaatsen moeten gerekend worden de havens van Stavenisse en van St. Anna land, alsmede de Pluimpot, waaraan gele gen de havens van Scherpenisse en St. Maartensdijk. In verband hiermede en mede met het oog op de noodzakelijk gebleken concentratie van deze havens, hebben Gedeputeerde Sta ten een onderhoud gehad met de gemeente raden van Stavenisse, St. Annaland, Scher penisse en St. Maartensdijk. Gedeputeerde Staten zullen zich thans op korte termijn nader omtrent de meest aan gewezen oplossing van deze problemen be raden. kleuterschool Natuurlijk zullen hierover kosten komen. Dhr. op den Brouw vraagt waar dit ver enigingsgebouwtje en de nieuwe kleuter school komt te staan. De voorzitter ant woordt: op de plaats waar de scholen ge projecteerd staan (bij de tuinen), de plaats tussen nieuwbouw en Groene Kruis. Besloten wordt voor een jaar een sub sidie te verlenen ad 5,per dag voor een kind, dat naar een inrichting is gezon den. Het Architectenbureau Wentinck wijst er op, dat voor de 2 woningen, die voor 42.000,- zijn aanbesteed extra fundering nodig is wat 6790,extra kost. De raadsleden vinden, dat de architect tevoren had moeten weten, hoe die grond daar was. Nu zijn ze bijna klaar en zit men met de brokken. De voorzitter antwoordt, dat de archi tect niet heeft voorzien, dat ons eiland op sommige plaatsen zo ongeveer zwevende is, maar de heer Koopman vindt dat hij dit wel had moeten weten. De raadsleden stel len daarom in het algemeen de architect verantwoordelijk. Onderzocht zal worden, wie voor de hierdoor ontstane kosten moet opdraaien. Dhr. op den Brouw vraagt of de andere woningen al betrokken kunnen worden. De voorzitter anwoordt dat dit nu practisch iedere dag het geval kan zijn. Dhr. Langejan zou de bestaande kleuter school na betrekken van een nieuwe als Rode Kruislokaliteit willen bestemmen. Hij geeft dit althans voorlopig in overweging. De voorzitter anwoordt dat het eigenlijk de bedoeling was om wanneer het gebouw tje van de Centrale klaar is, daarin verschil lende dingen onder te brengen. Daarna sluiting. VERVREEMDING VAN LANDBOUWGRONDEN De „Wet op de Vervreemding van land bouwgronden" (Staatsblad 1953, No. 446) is op 21 December 1953 in werking ge treden. Zij draagt slechts een tijdelijk ka rakter en vervalt op 1 Januari 1959. De grondkamers zijn belast met de uitvoering van de wet. Een overeenkomst tot over dracht van land behoeft de goedkeuring van de grondkamer. Onder „land" verstaat de wet mede de bij een landbouwbedrijf horende opstallen en erven. De wet streeft drie doeleinden na: prijsbeheersing, een doelmatig grondgebruik en het voorrangsrecht van de pachter. PRIJSVOORSCHRIFTEN De prijzen van land zijn onderworpen aan een wettelijk maximum. Hoe wordt dit maximum berekend De wet bepaalt hier omtrent slechts, dat uitgegaan moet worden van de netto pachtwaarde. Verdere prijs- voorschriften zijn te vinden in een Alge mene Maatregel van Bestuur (Staatsblad 1953, No. 561). Deze voorschriften zijn zeer ingewikkeld en geven een ruime mate van speling. Het schattingselement speelt er een grote rol. De voorschriften geven ons niet veel houvast. Het is niet mogelijk hiermede in een bepaald geval de maximum-prijs te berekenen. Veel zo niet alles hangt hier af van het inzicht van de grondkamer. Bovendien moet elke grondkamer voor haar gebied jaarlijks prijsnormen vaststellen. Deze normen behoeven de goedkeuring van de Minister van Landbouw en moeten in de Nederlandse Staatscourant bekend worden gemaakt. De prijsnormen voor Zeeland zijn nog steeds niet verschenen. DOELMATIG GRONDGEBRUIK Een overeenkomst tot overdracht van land wordt niet goedgekeurd, indien zij zou leiden tot een ondoelmatige verkaveling of tot een zodanige geringe bedrijfsgrootte, dat de ondernemer zijn volledige arbeidskracht op het bedrijf niet productief kan maken. Evenmin mag men land kopen ter verkrij ging van neveninkomsten anders dan voor zelfvoorziening. Men mag dus wel een stukje grond kopen voor het telen van eigen groenten enz. maar niet om daarop een nevenbedrijfje uit te oefenen. Hierdoor is voor de landarbeiders de kans verkeken via een nevenbedrijfje geleidelijk een zelfstandig bedrijf op te bouwen. VOORRANGSRECHT VAN PACHTER Alvorens land aan een ander over te dragen moet de eigenaar eerst de pachter in de gelegenheid stellen het land te kopen. Van deze regel mag alleen om een ernstige reden worden afgeweken. De wet beschouwt steeds als ernstige reden de omstandigheid, dat de verkrijger is een broer, zuster, zwa ger, schoonzuster of pleegkind van de eigenaar. Overdracht aan de Staat, een provincie, gemeente, waterschap, veen- schap of veenpolder is volgens de wet ook een ernstige reden om de pachter te passeren. Tenslotte noemt de wet als ern stige reden de omstandigheid, dat de pach ter een slecht landgebruiker is. Of dit laatste het geval is, zal beoordeeld moeten worden door de grondkamer. Deze is overigens bevoegd ook andere omstandig heden als ernstige redenen aan temerken. HOGER BEROEP Indien de grondkamer een overeenkomst tot overdracht van land niet goedkeurt, kan zowel de verkoper als koper in beroep gaan bij de centrale grondkamer. Ook voor de pachter staat beroep open op de centrale grondkamer, indien de grondkamer heeft beslist, dat er een ernstige reden bestaat om hem niet in de gelegenheid te stellen eigenaar te worden. Wij vermelden hier nog een formeel juiste, doch zeer onbevredigende uitspraak van de centrale grondkamer. De pachter van een boerderij was gepasseerd. De beslissing over de al of niet goedkeuring van de over eenkomst tot overdracht van de boerderij aan een ander dan de pachter, lag in han den van de grondkamer voor Noordbrabant. Deze constateerde, dat er geen ernstige re den bestond om de pachter niet in de ge legenheid te stellen eigenaar van de boerde rij te worden. De pachter was voorts in het bezit van een schriftelijke pachtovereen komst aangegaan voor de wettelijke duur. De goedkeuring van het pachtcontract door de grondkamer zou zeker verkregen zijn, als zij destijds maar aangevraagd was, doch dit laatste was verzuimd. Op grond van dit verzuim keurde de grondkamer de over eenkomst tot overdracht van de boerderij goed, ofschoon de pachter daarbij zonder ernstige reden gepasseerd was. De pachter ging in beroep bij de centrale grondkamer. Deze wees er op, dat de wet het beroepsrecht van de pachter beperkt tot het geval, dat de grondkamer beslist, dat er ernstige redenen bestaan om de pachter niet in de gelegenheid te stellen eigenaar te wor den. In het onderhavige geval had de grond kamer echter beslist, dat zodanige ernstige redenen niet bestonden. En dus moest de centrale grondkamer de pachter niet ont vankelijk verklaren in zijn beroep. Het hoogste recht was hier het grootste onrecht. Het is zeer gewenst de wet zodanig te wijzigen, dat aan de pachter een ruimer beroepsrecht wordt toegekend. EEN DURE WET Dat bijna iedere wet geld kost, wordt wel eens over het hoofd gezien. Voor de be handeling van een verzoek om goedkeuring is een bedrag verschuldigd van 10% van de koopprijs met een minimum van 20. en een maximum van 60.Dit bedrag is de adspirantkoper verschuldigd, ook als het verzoek afgewezen wordt. Het voor de uitvoering van de wet ont brekende geld zal voorts door het Neder landse Volk in zijn geheel moeten worden opgebracht. Tenslotte moet een verzoek om goed keuring door een notaris of zaakwaarnemer bij de grondkamer worden ingediend, het geen vanzelfsprekend ook kosten meebrengt. Publiekrechtelijke lichamen (de Staat, provinciën, gemeenten, waterschappen, enz.) mogen zich echter zonder tussenkomst van een notaris of zaakwaarnemer tot de grond kamer richten. VRIJSTELLINGEN Op een enkele uitzondering na is de goed keuring van de grondkamer niet vereist voor een akte van boedelscheiding en een koop overeenkomst tussen mede-eigenaren. Een overeenkomst tot overdracht van land tussen echtgenoten en bloed- en aan verwanten in de rechte lijn (ouder en (be huwd) kinderen of grootouders en klein kinderen) behoeft evenmin de goedkeuring van de grondkamer. Ten aanzien van deze overeenkomsten geldt dus geen prijsbeheersing, een even tuele ondoelmatige verkaveling is hier toe gestaan en de pachter heeft geen voorkeurs recht. Een en ander belangrijk gevolg van deze vrijstellingen is, dat hier geen ver plichting bestaat om de hulp van een notaris of zaakwaarnemer in te roepen. ZWARTE PRIJZEN Wat kunnen de gevolgen zijn, indien er boven de door de grondkamer goedgekeurde maximumprijs nog een extra betaling is ge daan De wet zegt uitdrukkelijk, dat de overeenkomst in dat geval haar rechts kracht behoudt. De nieuwe eigenaar blijft dus eigenaar. Dit is bepaald terwille van de rechtszekerheid. Personen, die eventueel van de nieuwe eigenaar het land willen kopen of daarop hypotheek geven, moeten er op kun nen vertrouwen, dat degene, die in de open bare register staat ingeschreven, ook inder daad de eigenaar is. Het overdragen van land tegen een zwarte prijs levert echter een strafbaar feit op, dat door de economische rechter wordt berecht. De verkoper is altijd strafbaar, de koper alleen als hij het delict zelf heeft uitgelokt. Dit laatste moet ook bewezen kunnen wor den, hetgeen doorgaans niet zo eenvoudig is. Een eventuele strafvervolging kan alleen binnen een termijn van twee jaren worden ingesteld, daarna niet meer. De koper kan voorts het teveel betaalde terug vorderen. Daarvoor heeft hij dertig jaren de tijd. Als de koper zelf een zwarte prijs heeft aangeboden en hij dus als uit- lokker strafbaar is, zal hij wel zo verstandig zijn de eerste twee jaren te zwijgen. Daarna kan hij, zonder strak te duchten, het teveel betaalde terugvorderen. In dat geval wordt de prijsbeheersing gehandhaafd door de gewetenloosheid van de koper. Het is daar bij mogelijk, dat een andere gegadigde, die geen zwart geld heeft geboden, achter het net vist. Dit alles strijd met ons rechtvaar digheidsgevoel, al geven wij toe, dat het moeilijk is, een prijsbeheersingssysteem te bedenken, waaraan geen bezwaren kleven. Al met al heeft de Tweede Kamer zeker een daad van wijs beleid verricht door de werkingsduur van deze wet bij wijze van proef op vijf jaren te stellen. Mr. C. A. Baron Bentinck. BEKENDMAKING m.b.t. de toewijzing van tijdelijke gcbruikspevcelen in de Scherpe- nissepolde r. Aangezien niet in alle vakken van de Scher- penissepolder de egalisatie- en drainage werkzaamheden gelijktijdig beëindigd zullen zijn, maar wel de noodzaak bestaat alle grondgebruikers in de Scherpenissepolder zo spoedig mogelijk in te lichten over de plaats en de oppervlakte van de tijdelijke gebruikspercelen, wordt op 9, 10 en 11 Februari in café Bijl van 8.3012.30 uur en van 13.3017.00 uur zitting gehouden teneinde belanghebbenden daarover nadere gegevens te verstrekken. Men wordt verzocht volgens het onder staande schema te verschijnen. Achternaam Woensdag 9 Febr. 8.3012.30 van A t.m. B Woensdag 9 Febr. 13.3017.00 van C t.m. G Donderdag 10 Febr. 8.3012.30 van H t.m. J Donderdag 10 Febr. 13.30—17.00 van K t.m. O Vrijdag 11 Febr. 8.3012.30 van P t.m. R Vrijdag 11 Febr 13.30—17.00 van S t.m. Z Uitsluitend gegronde en schriftelijk bij het Bureau van Uitvoering (Barak Herver kaveling te Sint Maartensdijk) ingediende bezwaren zullen behandeld worden, mits ingediend uiterlijk 14 Februari a.s. Daar per belanghebbende slechts weinig tijd op de zittingsdagen beschikbaar is (er zijn 299 gebruikers kunnen vermeende bezwaren tijdens de zitting niet besproken worden. Bewaar het lijstje, dat U ter hand zal worden gesteld, zorgvuldig. Bij bekendmakingen over ingebruikneming der kavels wordt naar de gegevens op deze lijstjes verwezen. Het Bureau van Uitvoering St. Maartensdijk. VERGADERING VAN DE HERVERKAVELINGSCOMMISSIE Jl. Woensdag vergaderde de Herverkave lingscommissie Zeeland voor de eerste maal in 1955. De voorzitter, Mr. A. J. v. d. Weel zei in zijn openingswoord, dat het nieuwe jaar voor de herverkaveling zeer belangrijk zou worden en sprak de hoop uit, dat de werkzaamheden voorspoedig zouden ver lopen. De agenda bevatte in de eerste plaats de beslissing over een groot aantal werken, die in het voorjaar en de zomer tot uitvoering zullen komen. Ook op Tholen zijn een aantal wegen bestekken gegund. In de Stavenissepolder wordt 13 kin en in de polder Schakerloo ±12 km weg aangelegd. Deze werken wor den uitgevoerd door de firma's v. d. Elshout uit Den Haag, Gebr. Moerland uit St. An naland en fa. Eleveld uit Groningen. De fa. Scharrighuisen uit Badhoevedorp zal in de Schakerloopolder voortgaan met het graven van waterlopen. Deze firma kreeg eveneens nieuwe egalisatiewerken uit te voeren in de Poort- vlietsepolder. De werkzaamheden met de Buckeydraineermachine, die tot dusverre zeer bevredigend verliepen, zullen in de Poortvlietsepolder worden voortgezet. In totaal werd in deze vergadering een bedrag van ruim 4J4 millioen gulden aan nieuwe verplichtingen aangegaan. De voorzitter deed voorts de mededeling, dat het alsnog mogelijk is gebleken plannen voor erfbeplantingen op te laten maken en uit te doen voeren door andere ontwerpers dan het Staatsbosbeheer, mits deze vol doende geoutilleerd zijn en over de nodige ervaring beschikken. De vergadering nam met voldoening hiervan kennis. Het Staats bosbeheer zal in samenwerking met het Secretariaat van de Herverkavelingscom missie een en ander verder uitwerken. Het is helaas nog steeds een veel voor komend gebruik mondelinge pachtverhou- dingen te laten voortbestaan zonder de schriftelijke vastlegging daarvan te ver zekeren. De Bureaux van Uitvoering stuiten veel vuldig op allerlei moeilijkheden met betrek king tot dit gebruik. Daar het voor een goed verloop van de herverkaveling noodzake lijk is, ieders recht in het blok nauwkeurig en ondubbelzinnig vast te leggen, is het duidelijk, dat mondelinge overeenkomsten een bron van misverstanden opleveren. Om elk misverstand uit te sluiten heeft de Her verkavelingscommissie thans besloten dat bij het onderzoek en de registratie van de rechten geen rekening zal worden gehouden met de niet-schriftelijk vastgelegde en door de Grondkamer goedgekeurde pachtver- houdingen. Dit voor velen zeer belangrijke besluit moge een aansporing zijn alsnog de in de pachtwetgeving vastgelegde voor schriften volledig na te komen. VOORLICHTING OVER INZAAI OP GEEGALISEERDE GRONDEN In de komende weken maken de grond gebruikers hun zaaiplannen voor het komen de jaar op. Voor hen, die dit voorjaar een perceel in gebruik nemen, waarop vorig jaar of in deze winter herverkavelingswerkzaam heden hebben plaatsgevonden (bv. egalisa ties, e.d.) zal het noodzakelijk zijn rekening te houden met de bijzondere omstandig heden, waarin een zodanig perceel verkeert. De Herverkavelingscommissie besloot daar om, dat, alvorens een gewas te verbouwen op een perceel waar herverkavelingswerken zijn uitgevoerd, de gebruiker verplicht is voorlichting te vragen bij het Bureau van Uitvoering en het gegeven advies op te volgen. Men zal zich ook tot de rayonassistent van de voorlichtingsdienst kunnen wenden. Zij, dié niet aan deze verplichting voldoen, kunnen niet meer in aanmerking komen voor eventuele schadevergoedingen. AANMELDING VOOR NOORDOOST POLDER EN BRAAKMANPOLDER Er blijkt nog enig misverstand te bestaan over de oproep voor gegadigden voor Noordoostpolder en Braakmanpolder. Vóór

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1955 | | pagina 1