WEEKBLQD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FILIPSLOND
Stormramp
De overijlde Begrotingsbehandeling
ging rakelings langs ons heen
De bewaring van aardappelen en uien
in nieuwe banen
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Het Parlementair Overzicht
Waarom in Stavenisse
een nieuwe haven wordt gevraagd
Kamer wacht drukke tijd
Zuid- Hollandse en Zeeuwse Eilanden gin~
gen door het oog van de naald
ER MOET DIRECT IETS
GEBEUREN!
lie Jaargang No. 8
7 Januari 1955
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
,,De parlementaire sneltrein is
tot stilstand gekomen", zo heeft de
voorzitter der Tweede Kamer, dr.
Kortenhorst, in zijn Nieuwjaars-
speech gezegd. En hij voegde daar
aan toe „zonder déraillementen en
zonder al te gevaarlijke schokken
en kortsluitingen".
In ieder geval is de Kamer er
weer in geslaagd om in 54 vergade
ringen (37 dag- en 17 avondverga
deringen) bijna alle begrotings
hoofdstukken af te werken. Alleen
de begroting van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen is, door de
ziekte van minister Cals, blijven lig
gen. In de plaats daarvan zijn ver
scheidene belangrijke voorstellen be
handeld, zoals de afschaffing van
het schoolgeld voor de leerplichtige
jeugd, het verbod van vrouwen om
arbiter te zijn, verlenging van de
wet „toezicht credietwezen", de af
schaffing van de minimum-brood
prijs, de aankoop van een emigran
tenschip, de 6000,loongrens
voor de verplichte verzekering, de
begroting van de bewindsregeling
voor Nieuw-Guinea. Er is dit jaar
dus heel wat meer gedaan dan al
leen de afhandeling van de begro
tingshoofdstukken. En dat terwijl
het aantal vergaderperioden kleiner
was dan vorig jaar. Toen kwam de
Tweede Kamer tussen de derde
Dinsdag in September en Kerstmis
68 maal bijeen. Prinsjesdag viel dit
jaar op de laatst mogelijke dag en
daardoor ging vrij veel tijd verloren.
Ieder jaar opnieuw zijn er klach
ten over het tempo waarin de ver
schillende begrotingen worden be
handeld. Klachten, ook van de
journalisten, die tot de pijnlijke ont
dekking komen dat de voorlichting
de dupe dreigt te worden van het
overijlde tempo. Hoe kan men nog
belangstelling kweken voor het
werk van onze volksvertegenwoordi
gers als drie begrotingshoofdstuk
ken op één dag aan de orde worden
gesteld De debatten worden trouw
verslagen, maar de arme lezer
dreigt te verdrinken in de parlemen
taire stof, die soms een volle pa
gina in beslag neemt.
Steeds opnieuw probeert de Ka
mer verandering in haar werkmetho
de te brengen maar tot nu toe blij
ken al deze pogingen lapwerk te
zijn. Dit jaar werd de spreektijd in
eerste termijn dus vóór de minis
ter aan het woord komt met on
geveer 15% ingekort. De replieken
daarentegen namen meer tijd dan
anders in beslag. Dit alles heeft
niet geholpen. Integendeel, het tem
po der debatten lag wellicht nog ho
ger dan in andere jaren.
Ook al wil men niets veranderen
aan de wijze der begrotingsbehan
deling dan moet het toch nog moge
lijk zijn om het „gejakker" te voor
komen. Eén der middelen daarvoor
is bijv. de vervroeging van Prinsjes
dag. Traditioneel valt deze op de
derde Dinsdag in September, maar
de feiten wijzen uit, dat dit te laat
is. Voor de oorlog was dit nog wel
een goede datum. Toen waren er
ook minder departementen. Een
verschuiving van Prinsjesdag zou
echter betekenen dat de Rijksbe
groting en de Millioenennota eerder
gereed moeten zijn, maar dat be
hoort ongetwijfeld niet tot de on
mogelijkheden.
Eén van de moeilijkheden is dat
de begrotingsbehandeling het mid
del is om het algemene beleid van
een minister te bespreken. Dat is
veel belangrijker geworden dan de
zuivere uitoefening van het budget
recht. Over de begrotingscijfers
wordt n.l. meestal niet gepraat. De
debatten wijzen dit uit. Het was dit
jaar een zeldzaamheid, dat minis
ter Zijlstra een post van 30.000,
moest schrappen die moest dienen
voor de subsidiëring van de consu
mentenbond.
In Duitsland doet men dit an
ders. Daar duurt de gehele begro
tingsbehandeling niet meer dan 6 a
8 dagen, tegen ruim zeven weken
bij ons. Het essentiële verschil tus
sen de wijze, waarop in Duitsland
en bij ons de begroting wordt be
handeld, schuilt hierin, dat daar
bijna uitsluitend het financiële as
pect van de ontwerpen in behande
ling wordt genomen. Over het al
gemeen komen de fractievoorzitters
in Duitsland er bij de begrotingsbe
handeling niet aan te pas. Dit is een
zaak van de financiële experts der
fracties en van de minister van Fi
nanciën. De politieke problemen
worden door interpellaties aan de
orde gesteld. Voorzitter Korten
horst heeft dit alles in zijn afscheids
speech verteld. Hij was van mening
dat onze Grondwet zich niet zou
verzetten tegen deze Duitse proce
dure, maar alle tijdwinst ten spijt:
hij wilde daar niet aan. „Wij zullen
er op blijven prijsstellen de begro
tingsbehandeling aan te grijpen als
een middel om telkenjare elk onder
deel van het Regeringsbeleid te kun
nen bespreken en niet alleen de be
grotingscijfers". Maar gelukkig was
de Kamerpresident nog wel zo
nuchter dat hij allerminst wilde be
weren, „dat over onze eigen proce
dure het laatste woord is gespro
ken."
Nauwelijks hadden de Tweede
Kamerleden hun vergaderzaal ver
laten of er brak een brand uit, die
gelukkig net op tijd kon worden
bedwongen. De gevolgen zouden
niet te overzien zijn geweest als dit
historische plekje, waar stadhouders
en vorsten hebben gedanst, een prooi
der vlammen was geworden. Er zal
nog hard gewerkt moeten worden
om de zaal voor 1 Februari weer in
gereedheid te krijgen. Hoewel de
schade niet aanzienlijk is, zal het
herstel niet eenvoudig zijn. Zo zal
er een 10 meter hoge steiger moe
ten worden gebouwd om het pla
fond weer te kunnen opknappen.
Op 1 Februari a.s. zullen de Ka
merleden weer bijeenkomen. Wij
staan in het derde begrotingsjaar.
En dat is altijd een druk jaar. Dan
moeten de ministers de oogst bin
nenhalen. Het is dan ook te ver
wachten dat nog tal van belangrijke
wetsontwerpen ingediend zullen
worden. Ongeveer Maart zullen de
belastingontwerpen komen, terwijl
ook het wachten is op voorstellen
ter herziening van de Grondwet, de
behandeling van het nieuwe Burger
lijk Wetboek en de definitieve
ouderdomsvoorziening. Al deze ont
werpen zullen de Kamer onder
hoogspanning doen staan. Tussen
1 Februari en Pasen zal bijna iedere
dag worden vergaderd. Minister
Cals zal het dan niet gemakkelijk
krijgen bij de verdediging van zijn
begroting, de televisie-nota en het
ontwerp over het kijkgeld. Van de
andere onderwerpen, die in deze pe
riode aan de orde zullen komen, noe
men we de „wet beperking cadeau
stelsel", regeling van het kleuter
onderwijs, de opheffing van de han
delingsonbekwaamheid van de ge
huwde vrouw, wijziging van de Lo-
terijwet en de Parijse accoorden.
Intussen is de Eerste Kamer deze
week al weer begonnen. Zij behan
delde de financiële verhouding tus
sen Rijk en Gemeenten.
(Nadruk verboden).
voor een definitieve oplossing. Het
Delta-plan (algehele afsluiting van
de Zeeuwse en Zuid-Hollandse
Zeegaten, met uitzondering van de
Schelde en de Nieuwe Waterweg)
is zeer radicaal, maar dat gaat be
slist te veel tijd vragen.
Dit is natuurlijk niet zo eenvou
dig, maar wel een levensbelang Is
het nu niet mogelijk om op de dij
ken een tijdelijke voorziening aan
te brengen om het overlopen van
het water (waardoor het afkalven
der dijken gebeurt) te voorkomen?
Daarnaast moeten de dijken op
nieuw een radicale inspedtie heb
ben en met zeer veel spoed ook aan
de waterkant beschermd worden:
vooral de herstelde gedeelten. Het
is de hoogste tijd
Wanneer er een oorlogsdreiging
is, dan worden er zeer terecht 1500
millioen gulden per jaar voor de
fensie-doeleinden uitgetrokken, maar
de oorlogsdreiging van onze vijand
nummer 1 (het water) is momen
teel de eerste en directe dreiging.
Alles en iedereen moet van deze
reëele dreiging worden doordron
gen."
De directie besluit: „De hoge
waterstand van 23 December (zon
der springvloedheeft bewezen,
dat onze dijken het bij een herha
ling zeer waarschijnlijk niet zullen
houden. Bij elke windstoot, bij elk
bericht van onze waarschuwings-
Achteraf bekeken is een tweede
stormramp op het nippertje langs
ons land gegaan. Meer dan de
meeste mensen in ons land bevroed
den, was de toestand op de 22e en
23e December van het vorige jaar
critiek. Het feit, dat b.v. de Bies-
bosch weer vrijwel geheel onder-t
gelopen is, accentueert de ernst van
de toestand. Het is misschien te
danken geweest aan de omstandig
heid, dat vele honderden dijkwach-
ters, B.B-ers, militairen en vrijwil
ligers in de meest critieke uren aan
wezig waren op de bedreigde plaat
sen, en het gevaar voor dijkdoor
braken onmiddellijk konden door
gegeven, dat ons land aan 'n tweede
ramp ontkwam. En wanneer nu de
balans opgemaakt wordt van de di
verse situaties, dan staat wel vast,
dat de dijken nog niet in een dus
danige toestand verkeren, dat theo
retisch het gevaar voor doorbraken
bij zeer zware stormen voor 99%
uitgesloten is.
De directie der A. Hooimeijer en
Zonen N.V. te Barendrecht heeft in
een schrijven aan het „Nieuwsblad
voor de Hoeksche Waard en IJssel-
monde" uiteengezet, dat vele dijken
het op het nippertje hebben gehou
den en anderen bezweken zijn. De
meeste dijken zijn wéér ernstig be
schadigd en verzwakt.
De directie schrijft dan verder:
„Alle inwoners van Zuid-West-
Nederland zijn doordrongen van 't
feit, dat onze Regering, onze Mi
nister van Waterstaat serieuze plan
nen bestudeert en laat bestuderen
dienst over zware storm of zeer
zware storm gaan de rillingen over
de ruggen van de mensen in de be
dreigde gebieden. Dit kan en mag
niet voortduren. Wanneer er finan
ciële bezwaren moeten worden over
wonnen, dan moet dit met inzet van
alle krachten in ons hele volk di
rect gebeuren. Dat onze bekwame
dijkenbouwers het kunnen is bewe
zen. Laten wij aanpakken, nu het
nog kan
Tot zover de brief van de direc
tie van Hooimeijer uit Barendrecht,
een bedrijf, dat in de ramp van
Febr. 1953 hef zwaarste werd ge
troffen. Deze directie heeft dus
zeer wel recht van spreken. En het
is daarom goed, dat wij de land
genoten in de andere provincies
hierop attent maken. De toestand
is op 23 Dec. erger geweest, dan
men heeft willen erkennen. Velen
van ons hebben de volle ernst niet
geweten. Het is noodzakelijk, dat
op dit alles nog eens het licht valt.
Er was in het Oudejaarsnummer nog net
ruimte genoeg en tijd voor een samenvat
ting van het raadsbesluit, hetwelk door de
gemeenteraad van Stavenisse op 29 Dec.
1954 unaniem werd genomen naar aanlei
ding van het voorstel van het dag. bestuur
tot demping van de bestaande en aanleg
van een nieuwe haven.
Dit voorstel vormde het enige agendapunt
van deze spoedeisende raadsvergadering.
Maar dan toch een uitermate belangrijk
punt. Naar onze mening zo belangrijk, dat
we het niet bij de beknopte weergave in
het vorig nummer mogen laten.
Het besluit zelve hebben we volledig
weergegeven. Het was dus een verzoek aan
de Minister van Verkeer en Waterstaat
op de meest korte termijn en van rijkswege
de bestaande haven in deze gemeente te
dempen, na tevoren in de Noord-westelijke
hoek van de Margarethapolder een nieuwe
haven te hebben aangelegd.
De raadsleden hadden reeds tevoren een
'oelichting op dit voorstel thuis gekregen.
Uit die toelichting het volgende:
Door demping van de bestaande haven
met havengeul zal een belangrijke aan
winst van landbouwgrond kunnen worden
verkregen, nadat een gedeelte voor de
aanleg van een speelterrein e.d. zal zijn
benut. Deze demping zal een aanwinst van
plm. 2,31 ha bouwland betekenen, terwijl
de inmiddels elders in de gemeente voor de
aanleg van een speelterrein e.d. geprojec
teerde grond, ter grootte van plm. 2 ha
voor de landbouw behouden zal kunnen
blijven.
De aanleg van de nieuwe haven met ha
venterreinen betekent mitsdien een aanwinst
van landbouwgrond, zij het in beperkte
mate.
Er zal tot een lengte van plm. 1480 m
nieuwe wegen moeten worden aangelegd,
terwijl plm. 1690 m bestaande en in het ka
der der Herverkaveling te verbeteren we
gen kunnen komen te vervallen. Door de
aanleg der op een schetskaart geprojecteer
de wegen zal een uitstekende verbinding
tot stand komen tussen de z.g. Scheldse-
polder en de Margarethapolder/Oud-Kem-
penhofstedepolder enerzijds en de nieuwe
haven anderzijds, terwijl de haven door mid
del van de bestaande, doch te verbeteren
Veerweg een goede verbinding met de be
bouwde kom zal hebben.
De nieuwe haven zal zeer gunstig komen
te liggen ten opzichte van het geprojectee-
de industrieterrein in de Margarethapolder.
De nieuwe haven zal voorts, mede in
vergelijking met andere bestaande havens
op het eiland Tholen, ten opzichte van de
scheepvaart een zeer gunstige ligging ver
krijgen. Deze haven, welke geen getij
haven zal moeten zijn, zal ook bij uitvoe
ring van het Deltaplan in stand kunnen
blijven. Zij zal een uitnemende vluchthaven
zijn voor de scheepvaart, gunstig gelegen
tussen de bestaande vluchthavens in Brui-
nisse en Wemeldinge.
Tegen een eventuele demping van de
bestaande haven der gemeente Stavenisse
zonder meer bestaat onoverkomenlijk be
zwaar. Deze haven, welke ten tijde en na
de stormramp van 1953 zulke onschatbare
waarde heeft opgeleverd (af- en aanvoer
van goederen), vormt niet alleen een his
torisch gegroeid onderdeel van de maat
schappelijke samenleving der gemeente Sta
venisse, doch zij is onmisbaar voor deze in
de Noord-Westelijke hoek van het eiland
Tholen gelegen gemeente. Afgezien van het
belangrijke gebruik, hetwelk steeds van de
haven wordt gemaakt, zal zij mogelijk in de
naaste toekomst een belangrijke schakel
kunnen zijn bij de industrialisatie van het
eiland Tholen. In het rapport van de Com
missie voor bestudering van het industrie-
vraagstuk voor het eiland Tholen komt
men o.a. tot de conclusie, dat Stavenisse
één der drie gemeenten van dat eiland is,
welke voor industrievestiging in aanmerking
komen.
De verbinding StavenisseRotterdam/
Antwerpen over water kan daarbij van
groot belang worden. Afsnijding van deze
verbindingsader moet tot elke prijs worden
voorkomen. Ook voor de afvoer van land
bouwproducten is het voortbestaan van een
haven na uitvoering van het Deltaplan
naast het normale gebruik ongetwijfeld een
uitnemende jachthaven kunnen zijn, weder
om zeer gunstig gelegen tussen Wemeldin
ge, Zierikzee en Bruinisse. Voor de mid
denstand van Stavenisse betekent deze fac
tor voor de verre toekomst en mogelijk
reeds voor de nabije zeer veeL
Door deze verwezenlijking van het in bo
venbedoeld raadsbesluit bedoelde beveili
gingsplan zal enerzijds de thans heersende
dreiging voor de gemeente Stavenisse en
haar inwoners in belangrijke mate worden
weggenomen en zal anderzijds een voor de
toekomst van groot belang zijnd project tot
stand kunnen komen.
Mogen de bevoegde instanties diep door
drongen zijn van de grote noodzaak van de
uitvoering van bovengeschetst plan en moge
deze uitvoering niet lang op zich laten
wachten, opdat de bewoners van Stavenisse
de volgende winter niet meer met angst
tegemoet behoeven te gaan.
Aldus luidde de toelichting van het da
gelijks bestuur op het in de agenda ver
melde voorstel. Het motief tot dit voorstel
blijft dus in de eerste plaats de beveiliging.
Immers, hoewel de vernielde zeedijken van
rijkswege tot een redelijke hoogte zijn her
steld, bleef het niet vernielde gedeelte daar
van op dezelfde hoogte. De havendijken
bijvoorbeeld liggen voor wat enkele stuk
ken aangaat maar op een hoogte van 4.30
N.A.P. en deze vormen aangezien de
haven van Stavenisse een rechtstreekse
verbinding heeft met het Keeten, een voort
durende bedreiging bij stormvloeden. Dit
is bij de noordwester van 23 December we
derom gebleken, toen die havendijken op
de laagste gedeelten weer werden over
stroomd. En achter deze bedreiging ligt een
grote gedeelte van de gemeentekom van
Stavenisse.
Nu kan die dreiging ook worden wegge
nomen door de havendijken te verbreden
en te verhogen of wel, men kan ook een
keersluis bouwen aan het eind van de ha
vengeul. Maar dit is met het oog op de
aangrenzende bebouwing en in verband met
de verwezenlijking van het Deltaplan niet
dé oplossing.
Daarom leek het de beste oplossing zoals
door B. en W. werd voorgesteld, t.w. dem
ping van de bestaande haven voor de kom
en aanleg van een nieuwe haven buiten de
kom. Om de andere eilandbewoners te
oriënteren, voor wie de Margarethapolder
nog niets zegt, kunnen we de plaats van
de nieuwe haven duidelijker aanduiden,
wanneer we zeggen: recht van het Stave-
nisse-veer.
Er zijn ook wel enkele nadelen te noe
men:
In de eerste plaats de neringdoenden op
de haven zelf. Voorts voor de Stavenisse
schippers, die wat verder van huis komen
te liggen maar wanneer men daartegenover
het voordeel van beveiliging stelt, dan...
Aan het voorstel zelf met de aan de
raadsleden gezonden toelichting had de
voorzitter weinig toe te voegen. Het was
duidelijk genoeg. Hij maakte nog wel van
deze gelegenheid gebruik alle medewer
kers te danken, die op 23 December zich
zo uitstekend geweerd hadden. Hij bracht
grote hulde aan degenen, die naar de dijk
gegaan waren en daar bijkans bovenmense
lijk hebben gewerkt. Helaas had hij moeten
vaststellen, dat er waren, die hun plicht in
deze niet hebben verstaan. Het is nodig,
dat men bij dergelijke gevallen zonder aan-
ziens des persoons kan oproepen. Vandaar
dat nog een bespreking gaande is, hoe dit
in de toekomst geregeld kan worden.
Wel heeft het polderbestuur door dedijk-
wachtregeling een grote bevoegdheid ge
kregen, maar er zal wellicht nog een ver
ordening nodig zijn, die het mogelijk maakt,
dat alles wordt ingezet. Hij is ook zeer er
kentelijk voor de militaire hulp van het
432ste bataljon, militairen die 40 uur of
langer achtereen in touw waren. Hij vond
het prettig, dat alle raadsleden actief waren
tijdens de bange uren en wijst er op, hoe
is gebleken, dat het waarschuwingssysteem
goed gewerkt heeft.
Spreker verwachtte zeker steun van het
provinciaal bestuur en de polderbesturen
ten aanzien van het in deze raad voorge
stelde verzoek aan de Minister van Water
staat.
Weth. Moerland meent, dat het naast de
beveiliging ook een groot stuk werkgele
genheid kan opleveren deze haven-verande
ring, waarvan ook de middenstand nog kan
profiteren.
De voorzitter herhaalt, dat de hoofdzaak
de beveiliging is en moet blijven. Er wor
den nog enkele vragen gedaan, maar tegen
het voorstel zelf was bij geen der raads
leden enig bezwaar. Integendeel, het werd
met algemene stemmen aanvaard, zodat dit
verzoek de Minister met spoed zal bereiken.
De voorzitter blikte bij dit jaareinde nog
even terug op 1954. De internationale toe
stand was dit jaar wel wat verbeterd, oor
log is er op dit ogenblik nergens, al is
men nog evenmin toe aan een werkerlijke
vrede. Verschillende rampen zijn er over de
wereld gegaan en we hebben er na wat we
hier zelf meemaakten temeer in meegeleefd.
Spreker was dankbaar voor het grote be
drag dat in deze gemeente voor de ramp
gebieden werd ingezameld. De toestand
NederlandIndonesië was helaas verslech
terd, gelukkig dat men ten aanzien van
Nieuw Guinea voet bij stuk houdt.
DE GEMEENTE ZONDER
WONINGNOOD
Dichter bij huis komend wees burgemees
ter Verburg er op, hoe aan de Minister van
Economische Zaken is verzocht het eiland
Tholen tot ontwikkelingsgebied te verkla
ren. Inwilliging hiervan zou de gunstige
ontwikkeling zeer bevorderen.
Het Tehuis voor Ouden van Dagen staat
een eind overeind en ik meen dat het in
April a.s. wel bewoond zal kunnen worden.
De Oudelandsedijk is klaar gekomen en
deze verbetering is een groot succes. Over
een mogelijk gemeenschapsgebouw te Scher-
penisse wordt nog gedokterd. Een 5060
ciuizend gulden zou hiervoor al beschikbaar
zijn en de planten daartoe zijn vergevor
derd.
Voor deze gemeente was het bezoek van
Koning Haakon een hoogtepunt. Men kwam
tot vaststelling van het wederopbouwplan
en met riolering en bestrating van het nieu
we gedeelte is men bezig. Het herstel aan
de gebouwen, schade ontstaan door de
ramp, is practisch klaar. Zo ook de nieuw
bouw. Wellicht zijn we de enige gemeente
in ons land waar geen woningnood meer
heerst, want zij het dan door minder mooie
oorzaak, er is hier geen gebrek meer aan
woonruimte.
Het nieuwe kleuterschoolplan gaat op
schieten. De riolering en bestrating van de
oude dorpskern zal in 1955 een beurt krij
gen, zoals ook de zuiveringsinstallatie en
inrichting van het andere gemeentehuis.
Dank zij de rijksbijdrage is de financiële
positie der gemeente zeer gunstig, ja gun
stiger dan ooit tevoren. Daartegenover moe
ten we in 1955 een straat- en rioolbelasting
invoeren. Een wijkgebouw, verbetering
straatverlichting en aanplanting hopen we
in 1955 te zien verwezenlijkt.
Tenslotte dankt hij de raadsleden zeer
voor de verleende medewerking en hoopt
op dezelfde wijze te mogen blijven samen
werken, opdat onder Gods zegen het belang
van de gemeente gediend worde.
Het oudste raadslid dhr. L. Hage dankt
voor de goede wensen namens de gehele
raad en vindt dat in het bijzonder deze ver
gadering vruchtbare samenwerking te zien
gaf om te besluiten met de wens, dat het
de voorzitter en zijn gezin in 1955 wel moge
gaan.
Op 21 Dec. werd te Scherpenisse om
2 uur in Hotel „De Gouden Leeuw" de
Algemene Ledenvergadering van de Coöp.
Vereniging Aardappelkoelhuis „Eiland
Tholen" G.A. gehouden.
In zijn openingswoord kon de voorzitter,
de heer G. D. Kloet, naast het Bestuur een
vijfentwintig leden welkom heten.
Hij deelde mede dat de met luchtgekoelde
aardappelbewaarplaatsen, zoals onze ver
eniging er een heeft te Scherpenisse en te
St. Annaland ook het afgelopen seizoen
wederom bewezen hebben zeer goed te vol
doen. Beide koelhuizen zijn weer voor
100% benut, terwijl aan de grote vraag
naar bewaarruimte absoluut niet kon wor
den voldaan.
Na goedkeuring der notulen werd door
de directeur, de heer L. A. M. Elenbaas,
de jaarrekening uitvoerig behandeld. De be-
waarkosten voor de oude aandelen be
droegen voor het afgelopen boekjaar 52,88
per aandeel ofwel 1.per hl. Voor de
nieuwe aandelen bedroeg dit cijfer 72,88
per aandeel of wel 1.40 per hl. De nieuwe
aandelen zijn duurder omdat dit koelhuis
door een versnelde afschrijving in zeven
jaar gelijkgeschakeld wordt met het koel
huis te Scherpenisse. Na verloop van in
totaal 7 jaar (vanaf de stichting in 1951-
'52), zullen de kosten per hl dus verminde
ren met ongeveer 40 cent.
De Heer M. A. van Tilburgh, aftredend
bestuurslid der vereniging, wordt met al-