WEEKBLQD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLflND WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Komt er een Wegschap en Dijkring? Raadsverslag ST ANNALAND Wegen en Waterlopen in Stavenisse lie Jaargang No. 5 17 December 1954 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn OOK HIER WORDT STRAATBELASTING INGEVOERD DE STRAATVERLICHTING WORDT VERBETERD Voor doortrekking Julianastraat moest noodoplossing gezocht De Bouwkundig (school)inspecteur constateerde ernstige gebreken aan de schoolgebouwen. Oplossing wordt gezocht in stichting van nieuwe scholen (verre toekomst?) HOE STAAT HET MET WONINGBOUW? Dank zij de keurige prae-adviezen, die de raadsleden tevoren worden toegezonden kan zelfs een 18 punten tellende agenda in vrij korte tijd worden afgewerkt. Meestal is het dan alleen de rondvraag die de meeste tijd vraagt. Zo ging het ook bij de (zeer waarschijn lijk) laatste openbare raadsvergadering in 1954, welke Woensdag 15 December jl„ bijgewoond door alle leden, te St. Annaland werd gehouden. Na opening met ambtsge bed werden de ingekomen stukken volgens prae-advies aanvaard, dan wel voor ken nisgeving aangenomen. Ten eerste waren dit subsidie-aanvragen van: a. het bestuur v. d. commissie voor hygiëne van het kind 0,25 per interne verzorgingsdag); b. een eenmalige subsidie voor het vacantieoord der Ned. Blindenbond; c. idem voor de Katholieke blindenbond; d. een jaarlijkse subsidie voor de Johannastichting; e. een bedrag van 25,per jaar voor instand houding van molens in Nederland; f. finan ciële steun voor de schippersjeugdvereni- ging op G. G.; g. 0,03 per inwoner voor het Zeeuwse wit-gele kruis. Op voorstel van het dagelijkse bestuur wordt op alle deze aanvragen zonder hoof delijke stemming afwijzend beschikt onder het motief dat soortgelijke aanvragen nog steeds toenemen, het eind er van zoek is en de gemeentefinanciën zulks niet toelaten. Voor kennisgeving worden aangenomen de goedgekeurde raadsbesluiten door Ged. Staten van: de interimregeling ziektekosten ambtenaren; wijziging ambtenarenreglement; verhoging presentiegeld raadsleden; wijzi ging verordening wezen-armbestuur; veror dening gemeentelijke brandweer; goedkeu ring door de Kroon van de winkelsluitings wet; mededeling dat het belastingkantoor te Tholen niét wordt opgeheven; goedkeu ring gemeentebegroting 1955. Voorgesteld wordt vervolgens de twee arrestantencellen aan het rijk te verhuren voor een jaarlijkse huursom van 80,- Wordt aangenomen. VERBETERING STRAATVERLICHTING Een voorstel van de P.Z.E.M. tot ver betering van de straatverlichting houdt in: a. verkabelen van het bovengrondse licht- net. Reeds is de Ring, Langestraat, Java- dijk (ten dele) gebeurd. b. doorgangsroute gemeente plus de Ring uit te voeren in H.P.L.-licht, waartoe lichtmasten van 6 m. hoogte geplaatst moeten worden (de masten van 4J/J m in de Dorpsweg worden omgebouwd) en hierdoor de verlichting in volgende straten te verbeteren: Dorpsweg, Ring, Langestraat, Molendijk (in de richting Javadijk) en gedeelte Javadijk. c. door het vrijkomen van armaturen en palen te verbeteren de verlichting in de Tienhoven, Molendijk, N. Achterweg, W. Achterweg en Julianastraat. Aanlegkosten geraamd op 10.800, Zonder hoofdelijke stemming wordt hier toe besloten. De salarissen van het gemeentepersoneel worden voor de zoveelste maal herzien en voor sommigen verbeterd. WAT IS DE BEDOELING 7 Agendapunt 7 bevat het voorstel tot in williging van een aanvraag exartikel 72 der lager-onderwijswet, ingediend door het bestuur der bijzondere school alhier voor de aanschaffing van leer- en hulpmiddelen we gens uitbreiding der leerstof voor het 7e en 8e leerjaar. „Hoewel in dit stadium niet wettelijk ver plicht", aldus luidt het prae-advies, „is bij deze aanvraag reeds een advies van de in specteur gevoegd, waaruit blijkt, dat deze daarmee accoord gaat." Het verzoek heeft betrekking op een post van 2376, Dhr. Stols vraagt wat de bedoeling in deze is van B. en W. De voorzitter antwoordt: dit blijkt uit het advies van B. en W„ nl. inwilliging van het verzoek. Een dergelijke aanvrage wordt door ons getoetst aan de wet en wanneer het daarmee niet in strijd is, noch de nor male eisen overschrijdt zijn we verplicht daaraan te voldoen. Dhr. Stols: Ook wat het aangevraagde bedrag aangaat De voorzitter: Dit doet met inachtneming van bovenstaande niet ter zake. Dhr. Stols: Op 17 Januari van dit jaar hebben we een post voor de chr. school goedgekeurd van 9050,Ik meende dat men door dit bedrag uit de moeilijkheden was en kan me niet goed indenken, waarom nu weer 2376,nodig is. Ik dacht dat met eerstgenoemd bedrag evengoed de hoogste als laagste klassen geholpen wa ren. Is dit soms voor een ander doel Huis houdschool of iets dergelijks Waarom zo plotseling weer dit tekort Wanneer straks de o.l. school komt, moeten we ook die weer toezeggen. Waar komen we dan te recht Ook dhr. Ridderhof dacht er met het grote bedrag af te zijn. De voorzitter herhaalt hoe in dit opzicht de wet luidt. Dhr. den Engelsman: Het gaat om een huishoudschool en ander vakonderwijs. Ze moeten immers toch tot het 14e jaar naar school. Dhr. Stols: dus toch een huishoudschool? De voorzitter: Dat is het niet, slechts uit breiding van de leerstof, waarvoor men 1876,aanvraagt en het resterende be drag is voor de vak- en schoolbibliotheek, zoals dat ook aan de o.l. school is gege ven 400,- De aanvrage voldoet aan de wet, dus hebben we het in te willigen. Dhr. Stols is er niet tegen, zo verklaart hij verder, maar wil in deze toch niet af wijken van de gewone regel en het dan ook aan de o.l. school geven, zodat die hetzelf de werk kan doen. De voorzitter: we kunnen ons daartoe in verbinding stellen met het hoofd der school, die een aanvrage kan doen. Daarna wordt het voorstel z. h. stemmen aangenomen. Aangegaan wordt een crediet in rekening courant met de N.V. Bank voor Nederland se Gemeenten ad 28.000, Het Wezen-Armbestuur ging accoord met het voorstel van de raad om: a. het salaris van de weesvader te ver hogen; b. de post onderhoud gebouwen te verhogen; c. de jaarwedden met 5% te ver hogen; d. kasgeld aan de weesvader be schikbaar te stellen. Hiervan wordt mede deling aan de raad gedaan en de begroting 1955 van het Wezen Armbestuur dienover eenkomstig gewijzigd. Een meevallertje heeft de gemeente door een verhoogde uitkering uit het gemeente fonds voor 1953 met 12.606,72 en voor 1954 met 13.146,64. EEN RIJDENDE BAAR In een aansluiting op de mededeling in een vorige vergadering kan thans gezegd dat een rijdende baar compleet 490, kost, waarom tot aankoop daarvan wordt besloten, terwijl voor het gebruik daarvan een recht van 5,per keer zal worden geheven en daarom ook de verordening hef fing begraafrechten wordt gewijzigd. EN DAN DE STRAATBELASTING Een voorstel tot het invoeren hiervan met bijkomende aangelegenheden wordt in het prae-advies als volgt omschreven: „Bij het onderhoud, dat de inspecteur van het lager onderwijs in de inspectie Goes op 2 September 1954 met ons college, tijdens de bezichtiging van het schoolgebouw, had en hetwelk stond in het teken van het voor genomen bezoek door de minister van on derwijs, kunsten en wetenschappen aan het eiland Tholen (welk bezoek tot op heden nog niet is gebracht) pleitte genoemde in specteur met grote nadruk voor de nieuw bouw van twee lagere scholen. Bij brief van 7 October j.l. zendt deze functionaris ons een advies van de bouwkundig inspecteur toe, waarin verschillende ernstige gebreken aan het schoolgebouw worden opgesomd en waaruit blijkt, dat naar zijn mening de toe stand van die aard is, dat met een verbou wing en verbetering geen aanvaardbare op lossing wordt bereikt zonder dat de daar aan verbonden kosten te hoog moeten wor den opgevoerd. Ons college kan deze mening van de bouwkundig inspecteur ten volle onder schrijven en wij zijn met hem van oordeel, dat de oplossing moet worden gezocht in de stichting van een nieuw gebouw. Naar de door de inspecteur gehanteerde norma voor de bouwkosten zijn deze globaal als volgt te ramen: a. 10 lokalen a 16.700,— 167.000, b. gymnastieklokaal f 60.000, c. centrale verwarming 40.000, d. inventaris 30.000, e. architecten-honorarium, kosten toezicht bouw enz. 10.000, f. grondkosten f 13.000,- Totaal 320.000,— In verband met de grote urgentie van het aanleggen van een nieuwe riolering in deze gemeente hebt u bij besluit van 17 Dec. 1953 aan het technisch adviesbureau der vereniging van Nederlandse gemeenten op dracht verleend om een plan daartoe samen te stellen. Dit bureau deelt ons college me de, dat de tenuitvoering van dit plan, naar een zeer globale raming, een uitgave zal vorderen van 385.000,gespecificeerd als volgt: a. rioleringsaanleg 275.000, b. tussengemaaltje bij Suzanna- wegje met persleiding 15.000, c. rioolgemaal met persleiding naar havengeul 60.000, d. kosten van honorarium, toezicht enz. f 35.000, Totaal 385.000,- Het zal u uiteraard bekend zijn, dat de beschikbare geldmiddelen der gemeente ten enenmale onvoldoende zijn om deze beide projecten, naast het treffen van andere noodzakelijke voorzieningen, ter hand te nemen, m.a.w. wij ontkomen niet aan de noodzakelijkheid om een aanvraag tot ver hoging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds te doen. In de richtlijnen, welke hoger gezag bij de beoordeling dezer aanvragen hanteert, wordt verlangd, dat de betreffende gemeente in de eerste plaats haar inkomsten uit eigen belastingen e.d. hebben opgevoerd tot de wettelijke of alge meen praktisch aanvaarde grenzen. In ver band daarmede dient tot de heffing van een straatbelasting te worden overgegaan. Deze heffing vindt haar basis in artikel 280 dei- gemeentewet. Uit deze bepaling blijkt, dat er voor de heffing der straatbelasting sprake moet zijn van een „billijke bijdrage" in de ten laste der gemeente blijvende kosten. Als heffingspercentages gelden in het al gemeen 6% van de belastbare opbrengst volgens het kadaster voor de gebouwde en 3% van deze opbrengst voor de ongebouw de eigendommen. Indien deze heffingsper centages als maatstaf voor de straatbelas ting worden genomen, dan zal de jaarlijkse opbrengst 3500,bedragen. Het zal u duidelijk zijn, dat het begrip „billijke bij drage" bij deze heffingsgrondslag in geen enkel opzicht geweld wordt aangedaan. Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor te besluiten tot het invoeren van een straatbelasting met ingang van 1 Jan. 1955 en deze te heffen naar 6% van de kadastrale opbrengst van de gebouwde en naar 3% dier opbrengst van de ongebouw de eigendommen. De voorzitter merkt in dit verband nog op, dat men nu niet moet schrikken van de „hoogte" van deze belasting. Per gemet moet dan 0.50 betaald worden en voor een middelmatige woning f 2.65. Natuurlijk zit er de bedoeling achter een hogere rijks uitkering te krijgen, anders komen we er niet. Dhr. Stols erkent dat deze belasting- langs de „zachte weg" wordt ingevoerd, ziet er ook de noodzakelijkheid wel van in, maar wanneer de regering nu eens onvol doende zou meehelpen, moeten we weer omhoog. Wanneer we dan even verder gaan en zien, aldus dit raadslid, hoe bij voorbeeld het Suzannawegje er bij ligt, dan kan ik me indenken, dat de mensen weinig voor straatbelasting voelen, ook al staan wij hier als gemeentebestuur feitelijk bui ten omdat die weg van de Polder is. Precies eender is het gesteld onder de Javadijk, het verlengde van „onder de Mo lendijk" naar Gez. van Dijke en nog an dere dorpspunten, die er niet te best bijlig gen. Sommige gedeelten zijn het grootste deel van het jaar zelfs ontoegankelijk. Zouden we die stukken niet kunnen over nemen van de Polder en ze zo zachtjesaan doen bestraten. De Polder zou de jaarlijkse kosten, die het bestuur er nu ook aan heeft, kunnen blijven betalen. Zoals sommige punten er nu bijliggen is het niet prettig straatbelasting te moeten be talen. De voorzitter antwoordt dat ook het dag. bestuur dit met lede ogen aanziet. Nu is evenwel tegen begin Januari het riolerings plan toegezegd, zodat er kans is, dat met Maart een begin van uitvoering kan wor den gemaakt. Dan moeten we bekijken welke punten eerst voor herstrating of bestratin in aan merking komen en op de urgentielijst plaat sen. Naar mijn gevoelens is dan het Wegje ook nummer 1. We moeten daartoe con tact zoeken met het Waterschapsbestuur. Dhr. Stols noemt nog verschillende pun ten op en vraagt daarna of de Tienhoven ook riolering heeft. De voorzitter antwoordt ontkennend, dat komt straks natuurlijk wel bij de de rio lering. Ons streven is na de riolering alle straten volkomen in orde te maken. Met voldoening stelt hij vast, dat ook de raad de riolering nummer 1 acht en bestrating nummer 2. Wethouder Moerland vindt dat men zich niet moet verdiepen in de technische kant van de riolering. Wel weet hij dat er van de straten na uitvoering daarvan, weinig zal overblijven, zodat er automatisch een stratenplan aan een rioleringsplan moet vastzitten. Dhr. Stols: Van opgravingen zijn we de laatste tijd al iets gewend. De voorzitter: Het is zeer te hopen dat we riolering en straten in een keer kunnen afwerken. Daarna wordt het voorstel tot invoering van de straatbelasting zonder hoofdelijke stemming aangenomen. DOORTREKKEN JULIANASTRAAT Het blijkt om redenen van stedebouw- kundige aard niet wenselijk om de Juliana straat door te trekken conform het oor spronkelijke voorstel. Door het dan „scheef" verbinden met de Tienhoven wordt ten eer ste geen mooi geheel verkregen, terwijl de daaraan verbonden kosten toch zeer hoog zijn. Daartoe zal het uitbreidingsplan eerlang moeten worden herzien. In afwachting daarvan wordt voorgesteld een tijdelijke op lossing te maken om toch de Tienhoven wat uit haar isolement te verlossen. In over leg met de districtsopzichter wordt daarom nu voorgesteld: een pad te maken van be- tontegels ter breedte van 1.75, een afschei- H.H. Adverteerders en Correspondenten, gelieve uw copie voor het a.s. KERSTNUMMER één dag vroeger in te zenden. De Administratie. ding van gewolmaniseerde paaltjes met twee gladde draden en een ligusterbeplan ting, demping van de sloot, kosten totaal 975,-Alzo wordt besloten. Als lid van de commissie tot wering van schoolverzuim wordt herkozen de heer A. A. Goedegebuure Azn., C. J. C. Boot, Chr. Kalle. Voor verwezenlijking van het uit breidingsplan in de Cureelanden moet nog enige grond worden aangekocht van M. den Engelsman, J. C. v. Oost, P. v. Iwaar- den, J. A. Rijnberg, C. den Haan en Wed. M. Hage, waartoe wordt besloten. De prij zen voor die percelen zijn vastgesteld. Aangekocht wordt de door de watersnood beschadigde woning Klippelstraat A 277, eigendom van J. C. Elenbaas om als krot op te ruimen voor de prijs van 700, waarmee eigenaar accoord gaat, terwijl hij t.z.t. in de gelegenheid wordt gesteld een nieuw huis te bouwen met de extra premie van 30%. RONDVRAAG Dhr. Ridderhof vindt de uitgang brand- slop bij schoenmaker Kaashoek gevaarlijk en zou een bord geplaatst willen zien, waardoor het verboden wordt met fietsen vanaf de Suzannaweg via dit slop de mo lendijk op te rijden. Er zal een eenrichtings- bord komen. Dhr. Stols vraagt naar de sociale bijstand en of daarin de brandstoffentoeslag al ver disconteerd is. De mensen trekken nu min der dan vorig jaar, ondanks de 6% loons verhoging. Dhr. Kaashoek antwoordt op verzoek van de voorzitter, dat verrekening deze week zal plaats hebben vanaf 1 October. In de tweede plaats zou dhr. Stols graag zien, dat de keuken in het postkantoor werd opgeverfd. Dat is een jaar geleden al opgenomen. Geantwoord wordt dat dit inderdaad moet gebeuren, maar men nog vast zat met plaatsing closet voor personeel. Overigens moet men niet denken, dat de gemeente ook maar één, twee, drie een schilder tot zijn beschikking heeft. Men krijgt ze er nog moeilijker bij dan particu lieren. Hierdoor moesten ook maatregelen genomen worden ten aanzien van het ver ven der 1ste politiewoning. Aan de schil der is gezegd, het nu te doen, anders was het gemeentebestuur genoodzaakt ze van het rooster af te voeren. In de beroerde tijd wilde men graag genoeg voor de gemeente werken, dan moet ze nu niet helemaal in de steek gelaten worden. De schilder die een bepaald jaar voor de gemeente werkt, dient het dan ook te doen, anders moet hij van het rooster afgevoerd worden. Dhr. Stols is benieuwd wat voor effect het beroep op de inwoners zal opleveren tot het schoonhouden van de straten. La ten we nog even de zaak schoonhouden voor men aan de riolering begint. De voorzitter is ook benieuwd of de oude traditie het nog doet. Dhr. den Engelsman meent dat de voor zitter er van zal opkijken, hoe schoon men in St. Annaland is. Dhr. Ridderhof ziet wel enige moeilijk heden, nl. bij bewoners, die zowel een voor als achterstraat moeten onderhouden. Dhr. Stols zag ook graag enkele putten in de voorstraat gelicht. Weth. Moerland weet dat het niet de enige straat met putten is. Dhr. Stols vraagt hoe het zit met de uit kering aan dhr. C. Polderman, die al vanaf vorig jaar loopt. Ook hierop antwoordt dhr. Kaashoek weer als ambtenaar ter secretarie en deelt mede dat genoemde niet voor een bijzondere uitkering in aanmerking kwam. Een en ander kan echter deze week worden opgelost. En hoe staat het er nu eigenlijk bij met de nieuwe woningen, vraagt tenslotte dhr. Stols. Er zijn immers 14 huizen aanbesteed. Is er nu voor de eerste 7 al getekend door belanghebbenden of niet. Komen ze nu zachtjesaan toe aan de bouw. Hoe staat het in deze met de plaatselijke aannemers? We hebben destijds langs de weg van de middenstandsvereniging kunnen bereiken, dat ze gezamenlijk zijn opgetrokken, wat ons veel genoegen deed, maar zouden nu voor hen en voor betrokkenen toch wel graag weten wat er van komt. De voorzitter antwoordt dat het dag. be stuur zich bevindt onder die schare van belangstellenden met de middenstand, am bachtslieden, bewoners, enz. De kwestie is namelijk dat het gemeentebestuur geen en kel bericht van de organisator heeft ge kregen en is ook niet van plan er naar te vragen. We zullen dit wachten uitzingen tot het jaareinde om ons dan opnieuw over de huizenbouw te beraden. De voorzitter vindt dat de organisator op z'n minst had moeten laten weten, hoe het was afgelopen. Hij kan nog slechts dit meedelen, dat er een extra bouwvolume is toegewezen voor het bedrijf bakkerij v. d. Maas met volle premie. Aan dit vrij uitvoerig zakenlijke en daar om ietwat droge gedeelte kunnen we ook nog wel het ietwat vrolijker slot der ver gadering voegen. Weth. Moerland verklaarde nl. als laatste bij de rondvraag dat hij hiervan geen vraag baak wil maken, maar als dhr. Stols het dan toch over putjes heeft, kan hij ook wel eens bij hem in de straat met zijn kar komen kijken, als is het dan niet zeker, dat hij hem ook iets verkoopt. Waarop dhr. Stols antwoordt, dat hij alleen maar pleit voor de bewoners in die straten die wel bij hem kopen. De overige kunnen dan wel met de putjes blijven zit ten. Maar dit alles behoorde niet zo meer tot het zakelijke gedeelte, waarom de voor zitter met de wens op goede Kerstdagen en een goed uiteinde van 1954 de vergadering met ambtsgebed sloot. Dinsdag jl. werd in café Wielaard te Stavenisse een voorlichtingsavond gehou den van de herverkaveling Tholen, waar voor een zodanige belangstelling was, dat de zaal de aanwezigen nauwelijks kon ber gen. In het kader is men tegen a.s. Dinsdag avond opnieuw uitgenodigd, waar 't te veel tijd zou vergen op één avond af te werken. Dan zal het voornamelijk de heer Mas- sink van het Bureau van Uitvoering zijn, die de aanwezigen zal voorlichten, inzon derheid voor zover het de schatting, tijde- delijke toedeling, wenszittingen e.d. betreft. Deze avond kwam het Hoofd van ge noemd bureau, ir. Krijger aan het woord, nadat de heer Abr. Groenewege als voor zitter een openings- en inleidend woord had gesproken, waarbij hij in grote lijnen het herverkavelingswerk overzag, een werk dat diep ingrijpt en waaraan enorm veel vast zit. Ir. Krijger releveerde de voorgeschie denis nog even om daarna dieper in te gaan op het verkavelingswerk zelf. De zes be langrijke punten belichtte hij in grote trek ken, zoals: wegen, waterlopen, drainage, egalisatie, sanering, water- en electriciteits- voorziening. Deze punten werden door ons tijdens vroeger gehouden voorlichtingsavonden meer in den brede uitgewerkt, waarom we thans volstaan met deze zoals hierboven even te noemen. Het is nog steeds het streven om het ge hele eiland van electriciteit te voorzien en voorzover dat mogelijk is ook van drinkwa ter. Inzonderheid voor de veehouders is dat van groot belang, die ergens in de pol ders dikwijls met grote moeilijkheden ten aanzien van de watervoorziening hebben te kampen. Als inlichting kunnen we hier ook nog wel even herhalen, hoe er naast de provin ciale wegen op het eiland (die dus momen teel rond is door de verbetering St. Anna landStavenisse) de zgn. A-wegen door de herverkaveling worden aangelegd, t.w. 1. van St. Maartensdijk naar St. Annaland met een aftakking naar Scherpenisse; 2. van St. Annaland naar Poortvliet en 3 van Poortvliet naar Oud-Vossemeer. Laatstge noemde weg is reeds aanbesteed en wordt spoedig aangepakt. Deze A-wegen krijgen een wegdek van 5 meter. De landbouwwegen B de verbindingen tot kavels en de A-wegen worden van een 3 meter breed wegdek voorzien met een zandbed van totaal 5 meter breed. Ten slotte zijn er in herverkavelingsverband ook de landbouwwegen C, die meer de doodlo pende wegjes vormen of verbinding tot boerderijen welke een wegdek krijgen van 2.75 m. Vooral aan de zuidwestkant zal er langs die wegen ook beplanting worden aange bracht, waartoe een plan door Staatsbos beheer wordt opgemaakt, dat evenwel thans nog niet bekend is. De schatting van de gronden, zo deelt ir. Krijger vervolgens mede, is inmiddels uit gevoerd, een onderwerp waarop a.s. week dhr. Massink nog wel terugkomt. In de gebieden waar men klaar is, zoals een gedeelte van de Scherpenisse polder en Poortvliet-Zuid is men toe aan de tijdelijke toedeling. En nu wat Stavenisse betreft Over enige weken, aldus ir. Krijger, zal het eerste wegenbestek van deze gemeente worden aanbesteed. Stavenisse beschikt tot op heden over een natuurlijke waterlozing, evenals St. Annaland. De waterlozing in deze gemeente mag bevredigend genoemd worden en deze zal dan ook worden ge handhaafd. Een belangrijke factor evenwel, die door ons werk heen gaat spelen is de afsluiting van de zeegaten. Zover is het zeker nog niet, maar aangenomen mag worden dat het volgend jaar in de Tweede Kamer zal wor den aanvaard en zo vervolgens. Wanneer dus over een 20 jaar de Oosterschelde zou zijn afgesloten komt men in Stavenisse voor bemaling te staan, omdat dan de natuurlijke lozing verdwijnt. Daarmee menen we rekening te moeten houden, temeer omdat dit thans pijnloos kan gebeuren. Dat betekent niet, dat we hier nu over gaan tot bemaling, maar de werken wel zodanig uitvoeren, dat op eenvoudige manier kan worden overgeschakeld. Zo komt er in St. Maartensdijk in de omgeving van de Cornelis Jacobshoeve (bij Hoek) een nieuw gebouw. Waar de Pluim- pot afgesloten zal worden kan het oude ge maal niet worden gehandhaafd. De water lopen zullen nu hier zodanig worden inge richt, dat men zonodig over 25 jaar kan bemalen via dit nieuwe gemaal bij St. Maartensdijk. De Scheldsepolder Misschien bent U van mening, aldus het Hoofd Bureau Uitvoering Herverkaveling, dat er in de Scheldsepolder niet veel te ver kavelen valt. Dan vergeet U echter, dat U daar zit met een kruis van 2 wegen en daarmee krijgt men nooit een behoorlijke ontsluiting. Het streven van de herverka veling is de wegen ongeveer evenwijdig te leggen met daartussen in een kavelsloot. We moeten immers de kavels zoveel moge lijk aan de harde weg brengen. Zo krijgt men dus in de Scheldsepolder twee nieuwe wegen die circa 350 meter uit elkaar lopen. Binnen enkele weken mag daarvan aanbe steding tegemoet worden gezien. In de Nieuw-Annexpolder is niet zoveel te doen. Daar blijft de Buurtseweg gehand haafd en zal alleen wat worden verbreed tot een zandbed van 5 meter, omdat het hier een landbouwweg B betreft. In de Oud Kempenhofstedepolder is een nieuwe watergang nodig, omdat een ge deelte van deze polder geen natuurlijke be maling heeft. Deze wordt circa 200 meter van de bestaande watergang aangelegd. Men krijgt daar dus onderbemaling, wat met de technische middelen van tegenwoor dig op vrij eenvoudige wijze kan geschie den. Ook bij de Oude Dijk komt een water gang in verband met de eventuele aankop peling bemaling naar St. Maartensdijk en mede vanwege het feit, dat nog niet zeker is of deze dijk gehandhaafd blijft dan wel kan verdwijnen. Hierop wordt nog gestu deerd. Bekend is dat deze dijk zeer onder mijnd is We zitten dus met 2 meningen: of ze verbeteren of doen verdwijnen. Hierover moet de povinciale waterstaat beslissen. Bij landbouwer Stoutjesdijk komt er een weg naar de postweg. De Paaldijk blijft gehandhaafd, evenals het dwarsdijkje naar Moggershil. Van Stavenisse naar het Veer wordt een B-weg aangelegd, onder langs de dijk, waardoor wel enig grondverlies ontstaat, maar wat anders te veel grondaanvoer zou vergen. Vijftig millioen Voor aanleg van wegen en waterlopen, voor de complexwerken, voor water- en electriciteitsvoorziening, kortom voor de ge hele herverkavelingswerken van het eiland Tholen is 50 millioen geraamd. Daarvan is inmiddels zo circa 4 millioen verwerkt en opgedragen. Aan het eind van 1954 kan er zo'n 5 millioen gulden zijn besteed. Met het resterende bedrag kan er dus nog al een en ander gebeuren en moet er ook nog heel wat gebeuren. Groter moeilijkheid zou ech ter de sanering kunnen opleveren, d.w.z. vergroting van te kleine bedrijven. Immers dan zit men vast aan de oppervlakte grond die te verdelen valt. Naar de mening van ir. Krijger is de sanering uitermate belang rijk voor een vruchtbare herverkaveling. Al is men ten deze niet optimistisch, het tegendeel behoeft ook weer niet. Immers, thans is reeds 300 ha vrijgekomen door ver trek naar elders van landbouwers uit het eiland. Daarbij is de grond van de a.s. voorjaar vertrekkenden inbegrepen. We mogen ten aanzien van deze landbouwers dankbaar zijn, dat hierdoor gronden be schikbaar Jcwamen. Daaronder waren er vooral inwoners van Poortvliet en Scher penisse, zodat er daar wat ruimte is geko men. Minder optimistisch kunnen we ten deze zijn voor wat Stavenisse betreft, waar er tot op heden nog maar 1 is vertrokken. Wel wordt nog de mogelijkheid van inter ne verplaatsing bekeken, dus bijv. (vrij willige) verhuizing van een bedrijf uit Sta venisse naar bijv. de Weihoek of Scherpe nisse of dergelijke. Dat zal evenwel de toe komst leren. Vast staat dat 1955 het laatste jaar zal zijn, dat er toewijzing in de Noord- Oostpolder wordt gegeven. Hoewel dus de sanering nog geenszins vaststaat is er wel een zeker streven en gedachtengang om tot 5 ha op te trekken. Dat dit mogelijk is, kan nog in geen ge val worden beweerd. 5 ha dus voor akker bouwbedrijf en 7 voor een gemengd bedrijf

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1954 | | pagina 1