WEEKBLQD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLflND
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Komt er een
Wegschap en Dijkring?
Raadsverslag ST ANNALAND
Wegen en Waterlopen in Stavenisse
lie Jaargang No. 5
17 December 1954
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
OOK HIER WORDT STRAATBELASTING INGEVOERD
DE STRAATVERLICHTING WORDT VERBETERD
Voor doortrekking Julianastraat moest noodoplossing gezocht
De Bouwkundig (school)inspecteur constateerde ernstige
gebreken aan de schoolgebouwen. Oplossing wordt
gezocht in stichting van nieuwe scholen (verre toekomst?)
HOE STAAT HET MET WONINGBOUW?
Dank zij de keurige prae-adviezen, die
de raadsleden tevoren worden toegezonden
kan zelfs een 18 punten tellende agenda in
vrij korte tijd worden afgewerkt. Meestal
is het dan alleen de rondvraag die de
meeste tijd vraagt.
Zo ging het ook bij de (zeer waarschijn
lijk) laatste openbare raadsvergadering in
1954, welke Woensdag 15 December jl„
bijgewoond door alle leden, te St. Annaland
werd gehouden. Na opening met ambtsge
bed werden de ingekomen stukken volgens
prae-advies aanvaard, dan wel voor ken
nisgeving aangenomen. Ten eerste waren
dit subsidie-aanvragen van: a. het bestuur
v. d. commissie voor hygiëne van het kind
0,25 per interne verzorgingsdag); b. een
eenmalige subsidie voor het vacantieoord
der Ned. Blindenbond; c. idem voor de
Katholieke blindenbond; d. een jaarlijkse
subsidie voor de Johannastichting; e. een
bedrag van 25,per jaar voor instand
houding van molens in Nederland; f. finan
ciële steun voor de schippersjeugdvereni-
ging op G. G.; g. 0,03 per inwoner voor
het Zeeuwse wit-gele kruis.
Op voorstel van het dagelijkse bestuur
wordt op alle deze aanvragen zonder hoof
delijke stemming afwijzend beschikt onder
het motief dat soortgelijke aanvragen nog
steeds toenemen, het eind er van zoek is
en de gemeentefinanciën zulks niet toelaten.
Voor kennisgeving worden aangenomen
de goedgekeurde raadsbesluiten door Ged.
Staten van: de interimregeling ziektekosten
ambtenaren; wijziging ambtenarenreglement;
verhoging presentiegeld raadsleden; wijzi
ging verordening wezen-armbestuur; veror
dening gemeentelijke brandweer; goedkeu
ring door de Kroon van de winkelsluitings
wet; mededeling dat het belastingkantoor
te Tholen niét wordt opgeheven; goedkeu
ring gemeentebegroting 1955.
Voorgesteld wordt vervolgens de twee
arrestantencellen aan het rijk te verhuren
voor een jaarlijkse huursom van 80,-
Wordt aangenomen.
VERBETERING
STRAATVERLICHTING
Een voorstel van de P.Z.E.M. tot ver
betering van de straatverlichting houdt in:
a. verkabelen van het bovengrondse licht-
net. Reeds is de Ring, Langestraat, Java-
dijk (ten dele) gebeurd.
b. doorgangsroute gemeente plus de Ring
uit te voeren in H.P.L.-licht, waartoe
lichtmasten van 6 m. hoogte geplaatst
moeten worden (de masten van 4J/J m
in de Dorpsweg worden omgebouwd)
en hierdoor de verlichting in volgende
straten te verbeteren: Dorpsweg, Ring,
Langestraat, Molendijk (in de richting
Javadijk) en gedeelte Javadijk.
c. door het vrijkomen van armaturen en
palen te verbeteren de verlichting in de
Tienhoven, Molendijk, N. Achterweg,
W. Achterweg en Julianastraat.
Aanlegkosten geraamd op 10.800,
Zonder hoofdelijke stemming wordt hier
toe besloten.
De salarissen van het gemeentepersoneel
worden voor de zoveelste maal herzien en
voor sommigen verbeterd.
WAT IS DE BEDOELING 7
Agendapunt 7 bevat het voorstel tot in
williging van een aanvraag exartikel 72
der lager-onderwijswet, ingediend door het
bestuur der bijzondere school alhier voor de
aanschaffing van leer- en hulpmiddelen we
gens uitbreiding der leerstof voor het 7e en
8e leerjaar.
„Hoewel in dit stadium niet wettelijk ver
plicht", aldus luidt het prae-advies, „is bij
deze aanvraag reeds een advies van de in
specteur gevoegd, waaruit blijkt, dat deze
daarmee accoord gaat." Het verzoek heeft
betrekking op een post van 2376,
Dhr. Stols vraagt wat de bedoeling in
deze is van B. en W.
De voorzitter antwoordt: dit blijkt uit het
advies van B. en W„ nl. inwilliging van
het verzoek. Een dergelijke aanvrage wordt
door ons getoetst aan de wet en wanneer
het daarmee niet in strijd is, noch de nor
male eisen overschrijdt zijn we verplicht
daaraan te voldoen.
Dhr. Stols: Ook wat het aangevraagde
bedrag aangaat
De voorzitter: Dit doet met inachtneming
van bovenstaande niet ter zake.
Dhr. Stols: Op 17 Januari van dit jaar
hebben we een post voor de chr. school
goedgekeurd van 9050,Ik meende dat
men door dit bedrag uit de moeilijkheden
was en kan me niet goed indenken, waarom
nu weer 2376,nodig is. Ik dacht dat
met eerstgenoemd bedrag evengoed de
hoogste als laagste klassen geholpen wa
ren. Is dit soms voor een ander doel Huis
houdschool of iets dergelijks Waarom zo
plotseling weer dit tekort Wanneer straks
de o.l. school komt, moeten we ook die
weer toezeggen. Waar komen we dan te
recht
Ook dhr. Ridderhof dacht er met het
grote bedrag af te zijn.
De voorzitter herhaalt hoe in dit opzicht
de wet luidt.
Dhr. den Engelsman: Het gaat om een
huishoudschool en ander vakonderwijs. Ze
moeten immers toch tot het 14e jaar naar
school.
Dhr. Stols: dus toch een huishoudschool?
De voorzitter: Dat is het niet, slechts uit
breiding van de leerstof, waarvoor men
1876,aanvraagt en het resterende be
drag is voor de vak- en schoolbibliotheek,
zoals dat ook aan de o.l. school is gege
ven 400,-
De aanvrage voldoet aan de wet, dus
hebben we het in te willigen.
Dhr. Stols is er niet tegen, zo verklaart
hij verder, maar wil in deze toch niet af
wijken van de gewone regel en het dan ook
aan de o.l. school geven, zodat die hetzelf
de werk kan doen.
De voorzitter: we kunnen ons daartoe in
verbinding stellen met het hoofd der school,
die een aanvrage kan doen.
Daarna wordt het voorstel z. h. stemmen
aangenomen.
Aangegaan wordt een crediet in rekening
courant met de N.V. Bank voor Nederland
se Gemeenten ad 28.000,
Het Wezen-Armbestuur ging accoord
met het voorstel van de raad om:
a. het salaris van de weesvader te ver
hogen; b. de post onderhoud gebouwen te
verhogen; c. de jaarwedden met 5% te ver
hogen; d. kasgeld aan de weesvader be
schikbaar te stellen. Hiervan wordt mede
deling aan de raad gedaan en de begroting
1955 van het Wezen Armbestuur dienover
eenkomstig gewijzigd.
Een meevallertje heeft de gemeente door
een verhoogde uitkering uit het gemeente
fonds voor 1953 met 12.606,72 en voor
1954 met 13.146,64.
EEN RIJDENDE BAAR
In een aansluiting op de mededeling in
een vorige vergadering kan thans gezegd
dat een rijdende baar compleet 490,
kost, waarom tot aankoop daarvan wordt
besloten, terwijl voor het gebruik daarvan
een recht van 5,per keer zal worden
geheven en daarom ook de verordening hef
fing begraafrechten wordt gewijzigd.
EN DAN DE STRAATBELASTING
Een voorstel tot het invoeren hiervan met
bijkomende aangelegenheden wordt in het
prae-advies als volgt omschreven:
„Bij het onderhoud, dat de inspecteur van
het lager onderwijs in de inspectie Goes op
2 September 1954 met ons college, tijdens
de bezichtiging van het schoolgebouw, had
en hetwelk stond in het teken van het voor
genomen bezoek door de minister van on
derwijs, kunsten en wetenschappen aan het
eiland Tholen (welk bezoek tot op heden
nog niet is gebracht) pleitte genoemde in
specteur met grote nadruk voor de nieuw
bouw van twee lagere scholen. Bij brief van
7 October j.l. zendt deze functionaris ons
een advies van de bouwkundig inspecteur
toe, waarin verschillende ernstige gebreken
aan het schoolgebouw worden opgesomd en
waaruit blijkt, dat naar zijn mening de toe
stand van die aard is, dat met een verbou
wing en verbetering geen aanvaardbare op
lossing wordt bereikt zonder dat de daar
aan verbonden kosten te hoog moeten wor
den opgevoerd.
Ons college kan deze mening van de
bouwkundig inspecteur ten volle onder
schrijven en wij zijn met hem van oordeel,
dat de oplossing moet worden gezocht in
de stichting van een nieuw gebouw. Naar
de door de inspecteur gehanteerde norma
voor de bouwkosten zijn deze globaal als
volgt te ramen:
a. 10 lokalen a 16.700,— 167.000,
b. gymnastieklokaal f 60.000,
c. centrale verwarming 40.000,
d. inventaris 30.000,
e. architecten-honorarium,
kosten toezicht bouw enz. 10.000,
f. grondkosten f 13.000,-
Totaal 320.000,—
In verband met de grote urgentie van het
aanleggen van een nieuwe riolering in deze
gemeente hebt u bij besluit van 17 Dec.
1953 aan het technisch adviesbureau der
vereniging van Nederlandse gemeenten op
dracht verleend om een plan daartoe samen
te stellen. Dit bureau deelt ons college me
de, dat de tenuitvoering van dit plan, naar
een zeer globale raming, een uitgave zal
vorderen van 385.000,gespecificeerd
als volgt:
a. rioleringsaanleg 275.000,
b. tussengemaaltje bij Suzanna-
wegje met persleiding 15.000,
c. rioolgemaal met persleiding
naar havengeul 60.000,
d. kosten van honorarium,
toezicht enz. f 35.000,
Totaal 385.000,-
Het zal u uiteraard bekend zijn, dat de
beschikbare geldmiddelen der gemeente ten
enenmale onvoldoende zijn om deze beide
projecten, naast het treffen van andere
noodzakelijke voorzieningen, ter hand te
nemen, m.a.w. wij ontkomen niet aan de
noodzakelijkheid om een aanvraag tot ver
hoging van de algemene uitkering uit het
gemeentefonds te doen. In de richtlijnen,
welke hoger gezag bij de beoordeling dezer
aanvragen hanteert, wordt verlangd, dat de
betreffende gemeente in de eerste plaats
haar inkomsten uit eigen belastingen e.d.
hebben opgevoerd tot de wettelijke of alge
meen praktisch aanvaarde grenzen. In ver
band daarmede dient tot de heffing van een
straatbelasting te worden overgegaan. Deze
heffing vindt haar basis in artikel 280 dei-
gemeentewet.
Uit deze bepaling blijkt, dat er voor de
heffing der straatbelasting sprake moet zijn
van een „billijke bijdrage" in de ten laste
der gemeente blijvende kosten.
Als heffingspercentages gelden in het al
gemeen 6% van de belastbare opbrengst
volgens het kadaster voor de gebouwde en
3% van deze opbrengst voor de ongebouw
de eigendommen. Indien deze heffingsper
centages als maatstaf voor de straatbelas
ting worden genomen, dan zal de jaarlijkse
opbrengst 3500,bedragen. Het zal
u duidelijk zijn, dat het begrip „billijke bij
drage" bij deze heffingsgrondslag in geen
enkel opzicht geweld wordt aangedaan.
Op grond van het vorenstaande stellen
wij u voor te besluiten tot het invoeren van
een straatbelasting met ingang van 1 Jan.
1955 en deze te heffen naar 6% van de
kadastrale opbrengst van de gebouwde en
naar 3% dier opbrengst van de ongebouw
de eigendommen.
De voorzitter merkt in dit verband nog op,
dat men nu niet moet schrikken van de
„hoogte" van deze belasting. Per gemet
moet dan 0.50 betaald worden en voor
een middelmatige woning f 2.65. Natuurlijk
zit er de bedoeling achter een hogere rijks
uitkering te krijgen, anders komen we er
niet. Dhr. Stols erkent dat deze belasting-
langs de „zachte weg" wordt ingevoerd,
ziet er ook de noodzakelijkheid wel van in,
maar wanneer de regering nu eens onvol
doende zou meehelpen, moeten we weer
omhoog. Wanneer we dan even verder
gaan en zien, aldus dit raadslid, hoe bij
voorbeeld het Suzannawegje er bij ligt, dan
kan ik me indenken, dat de mensen weinig
voor straatbelasting voelen, ook al staan
wij hier als gemeentebestuur feitelijk bui
ten omdat die weg van de Polder is.
Precies eender is het gesteld onder de
Javadijk, het verlengde van „onder de Mo
lendijk" naar Gez. van Dijke en nog an
dere dorpspunten, die er niet te best bijlig
gen. Sommige gedeelten zijn het grootste
deel van het jaar zelfs ontoegankelijk.
Zouden we die stukken niet kunnen over
nemen van de Polder en ze zo zachtjesaan
doen bestraten. De Polder zou de jaarlijkse
kosten, die het bestuur er nu ook aan heeft,
kunnen blijven betalen.
Zoals sommige punten er nu bijliggen is
het niet prettig straatbelasting te moeten be
talen.
De voorzitter antwoordt dat ook het dag.
bestuur dit met lede ogen aanziet. Nu is
evenwel tegen begin Januari het riolerings
plan toegezegd, zodat er kans is, dat met
Maart een begin van uitvoering kan wor
den gemaakt.
Dan moeten we bekijken welke punten
eerst voor herstrating of bestratin in aan
merking komen en op de urgentielijst plaat
sen. Naar mijn gevoelens is dan het Wegje
ook nummer 1. We moeten daartoe con
tact zoeken met het Waterschapsbestuur.
Dhr. Stols noemt nog verschillende pun
ten op en vraagt daarna of de Tienhoven
ook riolering heeft.
De voorzitter antwoordt ontkennend, dat
komt straks natuurlijk wel bij de de rio
lering. Ons streven is na de riolering alle
straten volkomen in orde te maken. Met
voldoening stelt hij vast, dat ook de raad
de riolering nummer 1 acht en bestrating
nummer 2.
Wethouder Moerland vindt dat men zich
niet moet verdiepen in de technische kant
van de riolering. Wel weet hij dat er van
de straten na uitvoering daarvan, weinig
zal overblijven, zodat er automatisch een
stratenplan aan een rioleringsplan moet
vastzitten.
Dhr. Stols: Van opgravingen zijn we de
laatste tijd al iets gewend.
De voorzitter: Het is zeer te hopen dat
we riolering en straten in een keer kunnen
afwerken.
Daarna wordt het voorstel tot invoering
van de straatbelasting zonder hoofdelijke
stemming aangenomen.
DOORTREKKEN JULIANASTRAAT
Het blijkt om redenen van stedebouw-
kundige aard niet wenselijk om de Juliana
straat door te trekken conform het oor
spronkelijke voorstel. Door het dan „scheef"
verbinden met de Tienhoven wordt ten eer
ste geen mooi geheel verkregen, terwijl de
daaraan verbonden kosten toch zeer hoog
zijn.
Daartoe zal het uitbreidingsplan eerlang
moeten worden herzien. In afwachting
daarvan wordt voorgesteld een tijdelijke op
lossing te maken om toch de Tienhoven
wat uit haar isolement te verlossen. In over
leg met de districtsopzichter wordt daarom
nu voorgesteld: een pad te maken van be-
tontegels ter breedte van 1.75, een afschei-
H.H. Adverteerders en Correspondenten, gelieve uw copie
voor het a.s. KERSTNUMMER één dag vroeger
in te zenden.
De Administratie.
ding van gewolmaniseerde paaltjes met
twee gladde draden en een ligusterbeplan
ting, demping van de sloot, kosten totaal
975,-Alzo wordt besloten.
Als lid van de commissie tot wering van
schoolverzuim wordt herkozen de heer A.
A. Goedegebuure Azn., C. J. C. Boot, Chr.
Kalle. Voor verwezenlijking van het uit
breidingsplan in de Cureelanden moet nog
enige grond worden aangekocht van M.
den Engelsman, J. C. v. Oost, P. v. Iwaar-
den, J. A. Rijnberg, C. den Haan en Wed.
M. Hage, waartoe wordt besloten. De prij
zen voor die percelen zijn vastgesteld.
Aangekocht wordt de door de watersnood
beschadigde woning Klippelstraat A 277,
eigendom van J. C. Elenbaas om als krot
op te ruimen voor de prijs van 700,
waarmee eigenaar accoord gaat, terwijl hij
t.z.t. in de gelegenheid wordt gesteld een
nieuw huis te bouwen met de extra premie
van 30%.
RONDVRAAG
Dhr. Ridderhof vindt de uitgang brand-
slop bij schoenmaker Kaashoek gevaarlijk
en zou een bord geplaatst willen zien,
waardoor het verboden wordt met fietsen
vanaf de Suzannaweg via dit slop de mo
lendijk op te rijden. Er zal een eenrichtings-
bord komen.
Dhr. Stols vraagt naar de sociale bijstand
en of daarin de brandstoffentoeslag al ver
disconteerd is. De mensen trekken nu min
der dan vorig jaar, ondanks de 6% loons
verhoging.
Dhr. Kaashoek antwoordt op verzoek van
de voorzitter, dat verrekening deze week
zal plaats hebben vanaf 1 October.
In de tweede plaats zou dhr. Stols graag
zien, dat de keuken in het postkantoor
werd opgeverfd. Dat is een jaar geleden
al opgenomen. Geantwoord wordt dat dit
inderdaad moet gebeuren, maar men nog
vast zat met plaatsing closet voor personeel.
Overigens moet men niet denken, dat de
gemeente ook maar één, twee, drie een
schilder tot zijn beschikking heeft. Men
krijgt ze er nog moeilijker bij dan particu
lieren. Hierdoor moesten ook maatregelen
genomen worden ten aanzien van het ver
ven der 1ste politiewoning. Aan de schil
der is gezegd, het nu te doen, anders was
het gemeentebestuur genoodzaakt ze van
het rooster af te voeren. In de beroerde tijd
wilde men graag genoeg voor de gemeente
werken, dan moet ze nu niet helemaal in
de steek gelaten worden. De schilder die
een bepaald jaar voor de gemeente werkt,
dient het dan ook te doen, anders moet hij
van het rooster afgevoerd worden.
Dhr. Stols is benieuwd wat voor effect
het beroep op de inwoners zal opleveren
tot het schoonhouden van de straten. La
ten we nog even de zaak schoonhouden
voor men aan de riolering begint.
De voorzitter is ook benieuwd of de oude
traditie het nog doet.
Dhr. den Engelsman meent dat de voor
zitter er van zal opkijken, hoe schoon men
in St. Annaland is.
Dhr. Ridderhof ziet wel enige moeilijk
heden, nl. bij bewoners, die zowel een voor
als achterstraat moeten onderhouden.
Dhr. Stols zag ook graag enkele putten
in de voorstraat gelicht.
Weth. Moerland weet dat het niet de
enige straat met putten is.
Dhr. Stols vraagt hoe het zit met de uit
kering aan dhr. C. Polderman, die al vanaf
vorig jaar loopt. Ook hierop antwoordt dhr.
Kaashoek weer als ambtenaar ter secretarie
en deelt mede dat genoemde niet voor een
bijzondere uitkering in aanmerking kwam.
Een en ander kan echter deze week worden
opgelost.
En hoe staat het er nu eigenlijk bij met
de nieuwe woningen, vraagt tenslotte dhr.
Stols. Er zijn immers 14 huizen aanbesteed.
Is er nu voor de eerste 7 al getekend door
belanghebbenden of niet. Komen ze nu
zachtjesaan toe aan de bouw. Hoe staat
het in deze met de plaatselijke aannemers?
We hebben destijds langs de weg van de
middenstandsvereniging kunnen bereiken,
dat ze gezamenlijk zijn opgetrokken, wat
ons veel genoegen deed, maar zouden nu
voor hen en voor betrokkenen toch wel
graag weten wat er van komt.
De voorzitter antwoordt dat het dag. be
stuur zich bevindt onder die schare van
belangstellenden met de middenstand, am
bachtslieden, bewoners, enz. De kwestie is
namelijk dat het gemeentebestuur geen en
kel bericht van de organisator heeft ge
kregen en is ook niet van plan er naar te
vragen. We zullen dit wachten uitzingen
tot het jaareinde om ons dan opnieuw over
de huizenbouw te beraden.
De voorzitter vindt dat de organisator op
z'n minst had moeten laten weten, hoe het
was afgelopen.
Hij kan nog slechts dit meedelen, dat er
een extra bouwvolume is toegewezen voor
het bedrijf bakkerij v. d. Maas met volle
premie.
Aan dit vrij uitvoerig zakenlijke en daar
om ietwat droge gedeelte kunnen we ook
nog wel het ietwat vrolijker slot der ver
gadering voegen.
Weth. Moerland verklaarde nl. als laatste
bij de rondvraag dat hij hiervan geen vraag
baak wil maken, maar als dhr. Stols het
dan toch over putjes heeft, kan hij ook wel
eens bij hem in de straat met zijn kar komen
kijken, als is het dan niet zeker, dat hij hem
ook iets verkoopt.
Waarop dhr. Stols antwoordt, dat hij
alleen maar pleit voor de bewoners in die
straten die wel bij hem kopen. De overige
kunnen dan wel met de putjes blijven zit
ten. Maar dit alles behoorde niet zo meer
tot het zakelijke gedeelte, waarom de voor
zitter met de wens op goede Kerstdagen en
een goed uiteinde van 1954 de vergadering
met ambtsgebed sloot.
Dinsdag jl. werd in café Wielaard te
Stavenisse een voorlichtingsavond gehou
den van de herverkaveling Tholen, waar
voor een zodanige belangstelling was, dat
de zaal de aanwezigen nauwelijks kon ber
gen. In het kader is men tegen a.s. Dinsdag
avond opnieuw uitgenodigd, waar 't te veel
tijd zou vergen op één avond af te werken.
Dan zal het voornamelijk de heer Mas-
sink van het Bureau van Uitvoering zijn,
die de aanwezigen zal voorlichten, inzon
derheid voor zover het de schatting, tijde-
delijke toedeling, wenszittingen e.d. betreft.
Deze avond kwam het Hoofd van ge
noemd bureau, ir. Krijger aan het woord,
nadat de heer Abr. Groenewege als voor
zitter een openings- en inleidend woord had
gesproken, waarbij hij in grote lijnen het
herverkavelingswerk overzag, een werk dat
diep ingrijpt en waaraan enorm veel vast
zit. Ir. Krijger releveerde de voorgeschie
denis nog even om daarna dieper in te gaan
op het verkavelingswerk zelf. De zes be
langrijke punten belichtte hij in grote trek
ken, zoals: wegen, waterlopen, drainage,
egalisatie, sanering, water- en electriciteits-
voorziening.
Deze punten werden door ons tijdens
vroeger gehouden voorlichtingsavonden
meer in den brede uitgewerkt, waarom we
thans volstaan met deze zoals hierboven
even te noemen.
Het is nog steeds het streven om het ge
hele eiland van electriciteit te voorzien en
voorzover dat mogelijk is ook van drinkwa
ter. Inzonderheid voor de veehouders is
dat van groot belang, die ergens in de pol
ders dikwijls met grote moeilijkheden ten
aanzien van de watervoorziening hebben
te kampen.
Als inlichting kunnen we hier ook nog
wel even herhalen, hoe er naast de provin
ciale wegen op het eiland (die dus momen
teel rond is door de verbetering St. Anna
landStavenisse) de zgn. A-wegen door de
herverkaveling worden aangelegd, t.w. 1.
van St. Maartensdijk naar St. Annaland
met een aftakking naar Scherpenisse; 2. van
St. Annaland naar Poortvliet en 3 van
Poortvliet naar Oud-Vossemeer. Laatstge
noemde weg is reeds aanbesteed en wordt
spoedig aangepakt. Deze A-wegen krijgen
een wegdek van 5 meter.
De landbouwwegen B de verbindingen
tot kavels en de A-wegen worden van
een 3 meter breed wegdek voorzien met
een zandbed van totaal 5 meter breed. Ten
slotte zijn er in herverkavelingsverband ook
de landbouwwegen C, die meer de doodlo
pende wegjes vormen of verbinding tot
boerderijen welke een wegdek krijgen van
2.75 m.
Vooral aan de zuidwestkant zal er langs
die wegen ook beplanting worden aange
bracht, waartoe een plan door Staatsbos
beheer wordt opgemaakt, dat evenwel thans
nog niet bekend is.
De schatting van de gronden, zo deelt ir.
Krijger vervolgens mede, is inmiddels uit
gevoerd, een onderwerp waarop a.s. week
dhr. Massink nog wel terugkomt.
In de gebieden waar men klaar is, zoals
een gedeelte van de Scherpenisse polder en
Poortvliet-Zuid is men toe aan de tijdelijke
toedeling.
En nu wat Stavenisse betreft
Over enige weken, aldus ir. Krijger, zal
het eerste wegenbestek van deze gemeente
worden aanbesteed. Stavenisse beschikt tot
op heden over een natuurlijke waterlozing,
evenals St. Annaland. De waterlozing in
deze gemeente mag bevredigend genoemd
worden en deze zal dan ook worden ge
handhaafd.
Een belangrijke factor evenwel, die door
ons werk heen gaat spelen is de afsluiting
van de zeegaten. Zover is het zeker nog
niet, maar aangenomen mag worden dat het
volgend jaar in de Tweede Kamer zal wor
den aanvaard en zo vervolgens. Wanneer
dus over een 20 jaar de Oosterschelde zou
zijn afgesloten komt men in Stavenisse voor
bemaling te staan, omdat dan de natuurlijke
lozing verdwijnt.
Daarmee menen we rekening te moeten
houden, temeer omdat dit thans pijnloos kan
gebeuren. Dat betekent niet, dat we hier
nu over gaan tot bemaling, maar de werken
wel zodanig uitvoeren, dat op eenvoudige
manier kan worden overgeschakeld.
Zo komt er in St. Maartensdijk in de
omgeving van de Cornelis Jacobshoeve (bij
Hoek) een nieuw gebouw. Waar de Pluim-
pot afgesloten zal worden kan het oude ge
maal niet worden gehandhaafd. De water
lopen zullen nu hier zodanig worden inge
richt, dat men zonodig over 25 jaar kan
bemalen via dit nieuwe gemaal bij St.
Maartensdijk.
De Scheldsepolder
Misschien bent U van mening, aldus het
Hoofd Bureau Uitvoering Herverkaveling,
dat er in de Scheldsepolder niet veel te ver
kavelen valt. Dan vergeet U echter, dat U
daar zit met een kruis van 2 wegen en
daarmee krijgt men nooit een behoorlijke
ontsluiting. Het streven van de herverka
veling is de wegen ongeveer evenwijdig te
leggen met daartussen in een kavelsloot.
We moeten immers de kavels zoveel moge
lijk aan de harde weg brengen. Zo krijgt
men dus in de Scheldsepolder twee nieuwe
wegen die circa 350 meter uit elkaar lopen.
Binnen enkele weken mag daarvan aanbe
steding tegemoet worden gezien.
In de Nieuw-Annexpolder is niet zoveel
te doen. Daar blijft de Buurtseweg gehand
haafd en zal alleen wat worden verbreed
tot een zandbed van 5 meter, omdat het hier
een landbouwweg B betreft.
In de Oud Kempenhofstedepolder is een
nieuwe watergang nodig, omdat een ge
deelte van deze polder geen natuurlijke be
maling heeft. Deze wordt circa 200 meter
van de bestaande watergang aangelegd.
Men krijgt daar dus onderbemaling, wat
met de technische middelen van tegenwoor
dig op vrij eenvoudige wijze kan geschie
den.
Ook bij de Oude Dijk komt een water
gang in verband met de eventuele aankop
peling bemaling naar St. Maartensdijk en
mede vanwege het feit, dat nog niet zeker
is of deze dijk gehandhaafd blijft dan wel
kan verdwijnen. Hierop wordt nog gestu
deerd. Bekend is dat deze dijk zeer onder
mijnd is We zitten dus met 2 meningen: of
ze verbeteren of doen verdwijnen. Hierover
moet de povinciale waterstaat beslissen.
Bij landbouwer Stoutjesdijk komt er een
weg naar de postweg. De Paaldijk blijft
gehandhaafd, evenals het dwarsdijkje naar
Moggershil.
Van Stavenisse naar het Veer wordt een
B-weg aangelegd, onder langs de dijk,
waardoor wel enig grondverlies ontstaat,
maar wat anders te veel grondaanvoer zou
vergen.
Vijftig millioen
Voor aanleg van wegen en waterlopen,
voor de complexwerken, voor water- en
electriciteitsvoorziening, kortom voor de ge
hele herverkavelingswerken van het eiland
Tholen is 50 millioen geraamd. Daarvan is
inmiddels zo circa 4 millioen verwerkt en
opgedragen. Aan het eind van 1954 kan er
zo'n 5 millioen gulden zijn besteed. Met het
resterende bedrag kan er dus nog al een en
ander gebeuren en moet er ook nog heel
wat gebeuren. Groter moeilijkheid zou ech
ter de sanering kunnen opleveren, d.w.z.
vergroting van te kleine bedrijven. Immers
dan zit men vast aan de oppervlakte grond
die te verdelen valt. Naar de mening van
ir. Krijger is de sanering uitermate belang
rijk voor een vruchtbare herverkaveling.
Al is men ten deze niet optimistisch, het
tegendeel behoeft ook weer niet. Immers,
thans is reeds 300 ha vrijgekomen door ver
trek naar elders van landbouwers uit het
eiland. Daarbij is de grond van de a.s.
voorjaar vertrekkenden inbegrepen. We
mogen ten aanzien van deze landbouwers
dankbaar zijn, dat hierdoor gronden be
schikbaar Jcwamen. Daaronder waren er
vooral inwoners van Poortvliet en Scher
penisse, zodat er daar wat ruimte is geko
men. Minder optimistisch kunnen we ten
deze zijn voor wat Stavenisse betreft, waar
er tot op heden nog maar 1 is vertrokken.
Wel wordt nog de mogelijkheid van inter
ne verplaatsing bekeken, dus bijv. (vrij
willige) verhuizing van een bedrijf uit Sta
venisse naar bijv. de Weihoek of Scherpe
nisse of dergelijke. Dat zal evenwel de toe
komst leren. Vast staat dat 1955 het laatste
jaar zal zijn, dat er toewijzing in de Noord-
Oostpolder wordt gegeven.
Hoewel dus de sanering nog geenszins
vaststaat is er wel een zeker streven en
gedachtengang om tot 5 ha op te trekken.
Dat dit mogelijk is, kan nog in geen ge
val worden beweerd. 5 ha dus voor akker
bouwbedrijf en 7 voor een gemengd bedrijf