WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND VERSCHIJ I I NT IEDERE VRIJDAG I I WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Het Parlementair Overzicht De komende belastingverlaging Weer praat je Restant opruiming in de Tweede Kamer FRIES OP SCHOOL NATUURRAMPEN EISEN VELE SLACHTOFFERS Zoals wij dezer dagen in één der couranten lazen, zijn de laatste vier maanden al bijna 11.000 mensen door natuurrampen om het leven ge komen. Groot is vooral het aantal slachtoffers als gevolg van overstro mingen veroorzaakt door zware re genval. Ruim 6600 mensen zijn hier bij verdronken. Nog geen einde van de Regenperiode NA 1918 NIET MEER ZO WEINIG ZON Raadsverslag OUD VOSSEMEER Het Wijkgebouw en het Badhuis Uitbreiding der verlichting in enkele straten De modder (niet) in de riolering VERLICHTING BEGROTING 1955 DE INRICHTING VAN HET WIJKGEBOUW EN DAN HET BADHUIS 10e Jaargang No. 51 5 November 1954 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00. elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur ia Tholen aangenomen of moeten daar binnen zifn Het wachten is op de behandeling van de verschillende begrotings hoofdstukken. Volgende week Dins dag zal de afmattingsslag in de Tweede Kamer beginnen. Het wordt weer de jaarlijkse tijdrace, want voor Kerstmis moet het beleid van alle ministers besproken zijn. En ieder jaar opnieuw blijkt, dat dit waarlijk geen eenvoudige zaak is. Nu de Algemeene Politieke Be schouwingen reeds geruime tijd ach ter ons liggen en daaruit is gebleken, dat van een crisis geen sprake is, behoeft men van de behandeling der verschillende hoofdstukken der rijks begroting ook geen wonderen te ver wachten. Natuurlijk zal er critiek zijn op onderdelen van het beleid van verschillende ministers, maar het is voor hen ongetwijfeld een prettige gedachte, dat de grote strijd reeds gestreden is. Der traditie ge trouw zijn nu allereerst de financiële beschouwingen aan de beurt. De millioenennota wordt dan besproken. Minister v. d. Kieft moet dus het eerst opkomen. En men behoeft geen al te groot ingewijde in het politieke Jeruzalem te zijn om te veronder stellen waarover dit debat zal gaan. Natuurlijk over de belastingverla ging. De Kamer zal wel concrete plannen willen horen. Ook wat be treft de datum van invoering. Vooral op dit punt zal nog wel menig woordje vallen, want in de officiële stukken van de bewindsman van Fi nanciën kan men lezen dat de belas tingverlaging eerst op 1 Januari 1956 zal ingaan. Daarvoor had hij o.a. een conjuncturele overweging. Nu het zo goed gaat, moet men geen belasting verlagen, zo zeggen de economen. Belastingverlaging bete kent immers vergroting van de koop kracht. De bedrijven werken reeds op volle toeren en zelfs is er een ge spannen arbeidsmarkt. Van werk loosheid is tenminste nauwelijks sprake. Belastingen moet men ver lagen als de tijden slechter worden. Als men dan de koopkracht ver groot, dan ondervinden de bedrijven daarvan de gunstige gevolgen. Zij kunnen zodoende een grotere bin nenlandse afzet voor hun producten vinden. Het is een schone theorie, waartegen niet veel valt te zeggen. Twee dingen echter wel. Ten eerste en daar hebben we reeds eerder op gewezen waarom noemt minis ter v. d. Kieft dan de datum 1 Jan. 1956? Het kan best zijn, dat ook in dat jaar de overspannen hoogcon junctuur, zoals we die nu meemaken, nog zal voortduren. En ten tweede gaat deze stelling niet op als de be lastingen abnormaal hoog zijn en dat is in Nederland het geval. Wie de uitkomsten ziet, zal moeten toege ven, dat het opschroeven van de be lastingen zegenrijk is geweest. Ne derland kwam ontredderd uit de oorlog, het heeft zich wonderwel, hersteld. Nederland had tekorten op de batalingsbalans, het heeft nu een grote deviezenvoorraad. Nederland zat met een zware defensie-inspan ning. Eind 1954 wordt deze eniger mate verlicht. En het is bovendien gebleken, dat die zware defensie inspanning best kan worden opge bracht. Dit zijn allemaal redenen om de verlaging van de belasting eerder te doen ingaan dan op 1 Januari 1956. Minister-President Drees heeft dit reeds beloofd. De juiste datum heeft hij afhankelijk gesteld van de loop der voorbereiding en van de vlotheid waarmede de Kamers de wetsontwerpen zullen behandelen. Voor hem staat het dus vast, dat deze belastingverlaging technisch eerder ingevoerd kan worden. Men zal reeds de volgende vraag van de Kamer begrijpen, Hoe zit dat? De ene minister zegt dat het niet kan vóór 1 Januari 1956 en de ander- zegt dat het wel kan. Het zijn twee socialistische ministers, die elkaar te genspreken. En minister Drees heeft zijn verheugende mededeling gedaan zonder zijn collega v. d. Kieft daarin te kennen. Dit kon niet, want deze vertoefde in Washington op een ver gadering van het Monetaire Fonds. Nu heeft dr. Drees natuurlijk gehan deld onder de drang der omstandig heden. En die waren wel zodanig, dat practisch de gehele Kamer drei gend met plannen rondliep. Maar dan blijft toch het feit, dat de mo tiveringen der beide ministers in ieder geval niet op elkaar kloppen. Een gezellig onderwerp om eens heerlijk na te pluizen. Dat gebeurt ongetwijfeld. Maar vooralsnog zul len we maar tevreden zijn met het resultaat: belastingverlaging vóór 1 Januari 1956. Dat is per slot van re kening het belangrijkste. Maar voor dit debat kon begin nen, hield de Tweede Kamer een grootscheepse restant-opruiming. Verscheidene wetsontwerpen wer den afgedaan. Maar enkele zeer be langrijke vraagstukken moesten he laas blijven liggen. Noch de televi sie-nota, noch de wet op het kijk geld kon worden behandeld. Minis ter Cals is n.l. gedwongen een maand rust te houden. Maar de in voering van het Fries als voertaal in de eerste drie klassen van de la gere school en de mogelijkheid om deze taal als leervak in het lesrooster op te nemen is er door gekomen. De staatssecretaris, Mej. De Waal, heeft dit onderwerp verdedigd. Het heeft practisch geen bestrijding on dervonden. Slechts vijf k.v.p.-ers on der aanvoering van de heer Peters verklaarden tegen dit wetsontwerp te zijn. Alle anderen waren voor; dat was begrijpelijk. Reeds is op een aantal scholen in Friesland geëxpi- rimenteerd met het Fries. En met goed resultaat. In de eerste plaats staat vast, dat het Friese kind spon taner reageert wanneer het zijn eigen taal mag gebruiken. In de tweede plaats is bewezen, dat het Neder lands bij de invoering van het Fries gebaat is. Het Friese kind kan in het derde leerjaar heel goed met het Nederlands overweg. Dat zijn be langrijke argumenten. Eén ding stond bij de Kamer voorop: de in voering van het Fries moet het Ne derlands ten goede komen. Er waren enkele moeilijkheden, o.a. wat er moet gebeuren met het kind in Friesland, dat uitsluitend Nederlands spreekt? Daarvoor is een oplossing gevonden. In de practijk zal dit wel meevallen, daar lang niet iedere school het Fries zal gaan in voeren, Grote eensgezindheid be stond er dus over dit ontwerp, dat werd besproken door de onderwijs- specialisten en niet door de „aan hangers van FrieslandLogisch, want aan de invoering van de Friese taal zitten tal van opvoedkundige problemen vast. Bijna alle sprekers waren het met de staatssecretaris Mej. De Waal, eens, dat het Friese kind uit zijn geestelijk isolement zal worden verlost als het zijn eigen taal mag gebruiken. Verder hield de Kamer zich bezig met het ontslag en de bevordering van reserve- en beroepsofficieren, met een wijziging van de organisatie en de procedure van de Centrale Raad van Beroep, met de opheffing van het verbod voor de vrouw om arbiter te zijn en met verscheidene mondelinge vragen. Ook de woning wet is gewijzigd. De Regering kan nu aan gemeenten voorschriften ge ven over de voorzieningen, welke zij moeten treffen in verband met de bescherming van de burgerbevol king. Het ligt in het voornemen voor te schrijven dat huizen met drie of meer woonlagen stenen vloeren moe ten hebben. Voorts zullen de bou wers worden verplicht tot het maken van een onderbouw, bijv. kelder boxen. De gevelmuren zullen een dikte moeten hebben van 30 cm, ter wijl tenslotte een tweede uitgang wordt verlangd. De Senaat deed het deze week iets kalmer aan. Zij aanvaardde o.m. de ruilverkavelingswet en de jachtwet. Ook nu weer hadden de agrariërs besloten één man het spreekgestoelte op te sturen, hetgeen een aanmerke lijke tijdsbesparing betekende. (Nadruk verboden). De atmosfeer schijnt de laatste dagen sterk uit haar balans te zijn geslagen. Zelfs beweren enige ge leerden dat atoomexplosies hiervan de oorzaak zijn, maar over het alge meen spreekt de wetenschap dit te gen. Het ontbreekt aan deugdelijke bewijzen. Het K.N.M.I. te De Bilt is ook van mening, dat deze proeven geen invloed op het klimaat hebben. Wanneer dit wel zo zou zijn, vraagt men zich terecht af hoe het is te ver klaren, dat men zowel in Rusland als in Amerika enkele hittegolven heeft gehad in de afgelopen zomer. Ook in Spanje, Zuid-Frankrijk en vele andere landen heeft men een mooie zomer gehad. Voor de vele natuurrampen zal men geen gegronde oorzaak kunnen aangeven. Daarbij komt nog dat deze rampen vroeger ook wel voor kwamen, maar zij worden gauw weer vergeten. (Nadruk verboden). Veel slachtoffers bij natuurrampen (Van onze weerk. medewerker) Er schijnt nog steeds geen einde aan het natte weer te komen. Ook October was, evenals de vier voor afgaande maanden, belangrijk natter dan normaal. Valt er normaal bijna 70 mm regen, deze maand viel er bijna op alle plaatsen meer. In o.a. De Bilt was October na 1942 niet meer zo nat geweest. In De Bilt viel 94 mm, Vlissingen 81 mm, Den Hel der 83 mm, Leeuwarden 98 mm, Eelde 90 mm en in Maastricht 78 mm neerslag. Op verscheidene plaatsen werd de 100 mm overschre den. Overdag bleef het weer zacht en vooral 's nachts zelf zeer zacht, zo zacht, dat zelfs de gemiddelde minimumtemperatuur in De Bilt die 9.1 gr C bedroeg tegen 6.2 gr C nor maal de laatste 100 jaren in October niet zo hoog is geweest. Het record stond op October 1942 met een ge middelde van 8.9 gr C. Slechts zes Octoberdagen waren in De Bilt kouder dan normaal, zo als het K.N.M.I. mededeelde. Geen enkele vorstdag kwam er in ons land voor, normaal in De Bilt twee. Wel werd hier en daar lichte nachtvorst waargenomen. October was in De Bilt met 64 (normaal 105)* uren zonneschijn se dert 1918 niet meer zo somber ge weest. Er kwamen 7 zonloze dagen voor, normaal 6. De warmste en ook zonnigste dag viel juist op een Zon dag (3 October) toen de tempera tuur in ons land tot 20 a 21 gr C, in Zuid-Limburg tot 23 gr C steeg, maar daarna was het met het mooie en droge weer gedaan. Op heel wat plaatsen regende het op 23 a 25 da gen en dat is heel wat. November begon ook met goede voornemens, maar na twee dagen waren de oceaandepressies al weer present en dwongen de hogedruk- gebieden boven West-Europa een veilig heenkomen te zoeken. Toch zal er weer eens een flink hogedruk- gebied moeten komen, maar wie zal zeggen hoe lang dit nog zal duren. Wanneer in November een sterk ho- gedrukgebied boven Noord-Rusland en Scandinavië tot ontwikkeling komt, kan dit al vroeg winter tot ge volg hebben. Het is al enkele malen gebeurd dat de vorst nog vóór half November inzette. De strenge win ter van 1804 b.v. begon al op 4 No vember, de lange winter van 1829 1830 viel op 17 November in. Op 3 November 1941 viel er bijna in geheel Nederland al een vrij dikke laag sneeuw. Met het zachte weer van de laatste weken zijn wij dan ook zeer ingenomen, wanneer daar bij maar wat minder regen viel en wat meer zonneschijn voorkwam. Vorige week Donderdag kwam de raad te Oud-Vossemeer in voltallige vergadering bijeen onder leiding van burgemeester mr. J. J. Versluys. Onder de ingekomen stukken was een schrijven van J. J. Quist, waarin hij meedeelt de benoeming tot lid der commissie tot wering van schoolver zuim aan te nemen. Goedkeuring van Ged. Staten der verordening ge meentelijke personeelsaangelegenhe den en vergoeding raads- en com missievergaderingen. Voor vervanging en uitbreiding van haar leesbibliotheek vraagt de ver. „Jong Hervormden" een ge meentelijke bijdrage voor 1954. Deze vereniging stelt haar boeken voor ieder ter lezing beschikbaar en heeft 545 delen. Deze aanvrage houdt verband met subsidieverlening door de Prov. Lec tuurvoorziening ad 0.05 per boek. Indien de gemeente subsidieert staat de provinciale commissie dat ook toe. Dhr. v. d. Klooster zegt met het oog op andere bibliotheken, dat wanneer we hier a zeggen er b op moet volgen. Dhr. Aarnoudse meent dat men er ook c nog wel bij kan halen. De aanvrage blijft voor nader on derzoek in handen van B. en W. Aan dhr. M. K. de Wilde zal op diens verzoek de gebruikelijke tege moetkoming in de reiskosten worden toegekend voor bezoeken chr. mulo- school te Bergen op Zoom door zijn zoontje. Eenzelfde aanvraag van P. Ver hees moet worden afgewezen omdat de te bezoeken schoolinrichting te Bergen op Zoom (opleidingsklas op een lagere school voor mulo- of H.B.S.-onderwijs) ook in Vossemeer te vinden is. Met het oog op het toenemende wegverkeer stellen B. en W. voor de straatverlichting in de Molen straat, onder de Molen, Achterstr., Achterweg en Hofstraat te verbete ren door het bijplaatsen van een 13 tal lichtpunten met zgn. H.P.L.-lam pen, zoals er bij wijze van proef reeds één in de Hofstraat in wer king is, welke goed voldoet. De hoogte, waarop de lichtpunten worden aangebracht zal 6 meter be dragen. De onderlinge afstand der palen blijft 43 meter. Wel zullen in deze straten enkele palen worden verplaatst voor een betere verdeling. In afwachting van de te verwachten verkabeling door de P.T.T. wordt voorgesteld de verlichting in de Ka- lisbuurt en de Veerstraat voorlopig uit te breiden met enkele lichtpun ten, die door de voorgestelde ver nieuwing beschikbaar komen. Ook op het eind van de Coentjesweg zal een dergelijke lamp worden bijge plaatst. Een en ander zal een uit gaaf van 7100,vergen, terwijl de exploitatiekosten worden ge raamd op 1100,per jaar. De raad gaat met het voorstel ac- coord en spreekt de wens uit dat het werk nog voor de winter kan wor den uitgevoerd. De Stichting voor Maatschappe lijk Werk en Gezinsverzorging op het eiland Tholen en St. Filipsland deelt mede, dat de kosten over 1954 door het rampenfonds worden ge dragen en de reeds ontvangen ge meentelijke subsidie derhalve zal worden gerestitueerd. Voor 1955 wordt wel een bijdrage gevraagd. Besloten wordt de subsidie te ver lenen naar grondslag van het aantal verzorgingsdagen in de gemeente. Het volgende punt van de agenda is de vaststelling der gemeentebegro ting 1955. Het rapport van de raads commissie belast met het onderzoek der begroting wordt voorgelezen. Gevraagd wordt waarom geen post opgenomen is voor het maken van een plan voor riolering en dempen van sloten. B. en W. zullen bij de Ver. van Ned. Gemeenten naar de kosten van een plan informeren. Vermoedelijk ligt dit tussen de 2000,en 2500,Straks kan bekeken worden in hoeverre dit rioleringsplan aan de herverkaveling kan worden gekoppeld. Ook zal het nog de vraag zijn of de plaats waar de rioolwaterzuiveringsinstallatie in het uitbreidingsplan is geprojecteerd, nl. aan de Patrijzenweg, in verband met de daarvoor vereiste lage ligging van het terrein, wel juist is. Terloops noemt wethouder Daane het bedrag, dat naar zijn schatting met de uitvoering van zo'n plan ge moeid zal zijn een ton. Zonder hoofdelijke stemming volgt dan vaststelling van de ge meentebegroting 1955 met een on voorziene post ad 8132,50. Ook worden de begrotingen 1955 van het Algemeen- en Wezen Arm bestuur vastgesteld op respectieve lijk 6372,36 en 10.765,52 met 210,06 en 1301,51 onvoorziene posten. Het bedrag dat voor het bijzonder onderwijs over 1955 per leerling be schikbaar wordt gesteld zal 31,23 bedragen. Ook het gemeentepersoneel moet volgens de raad over het 4e kwar taal 1954 in het genot worden ge steld van de 6% verhoging (jongste loonronde). De voorzitter deelt mede, dat zo als de meeste leden wel bekend zal zijn, de plaatselijke afdeling „Het Groene Kruis", dank zij een gift van het Zwitserse Roode Kruis de be schikking zal krijgen over een wijk gebouw. Alleen de inrichting, de verwarming en architectskosten zul len ten laste komen van de afdeling. Op de bouwtekeningen was tegelijk een badhuis ontworpen, hoewel de bouwkosten daarvan niet uit de Zwitserse gift gefinancierd kunnen worden. De gemeente zou dit. voor haar rekening kunnen nemen. Overigens zitten er aan de hele zaak nog veel moeilijkheden vast, zoals bijv., de verplichte bijdrage in de kosten van straataanleg, die voor een bouw op deze plaats (achter het Ambachtsherenhuis) verschuldigd is. De voorzitter wil dit straks nog wel nader toelichten. Eerst zou hij graag de mening van de Raad horen over de vraag of men de grond, die voor de bouw nodig is en bij de gemeente in eigendom behoort (450 m2) ter beschikking van het Groene Kruis moet stellen. Er is ook nog grond van de Am bachtsheerlijkheid nodig. De hoop bestaat dat de Ambachtsheren spoe dig een besluit over die grond kun nen nemen. Ziende op wat het buitenland heeft gedaan, meent dhr. Aarnoudse dat de gemeente ook haar steentje moet bijdragen. Dhr. Istha legt evenals dhr. Aar noudse, de nadruk er op, dat de grond kosteloos beschikbaar moet worden gesteld. Dhr. v. Engelen vraagt wat er met de bovenwoning van het ge meentehuis, die door de wijkver pleegster wordt bewoond, zal ge beuren, waar er straks een zusters- woning in het wijkgebouw komt. De voorzitter zegt dat de plaatse lijke groenekruisafdeling zich voor huur van 15 jaren heeft verbonden. Er hebben zich reeds nieuwe huur ders gemeld. Dhr. Istha vraagt wat er moet ge beuren, wanneer de bovenwoning van het gemeentehuis toch eens on- verhuurbaar zou blijken te zijn. Er moet dan toch iets op gevonden wor den, dat het Groene Kruis niet de schade heeft om 15 jaar huur te be talen. Dhr. Daane verklaart zich daar direct fel tegen. Dat een zo nuttige instelling als het Groene Kruis wordt gesubsidieerd is prachtig. Men mag echter nooit zo ver gaan dat de ver eniging door de financieel aereikte hand haar verantwoordelijkheid of zelfstandigheid zou verliezen. Groe ne Kruis is Groene Kruis en Ge meente is gemeente. Dhr. v. d. Klooster is het met deze redenering eens. De gemeente zal echter in deze enkele veren moeten laten, zo meent dhr. van Driel, want het Groene Kruis is niet in staat al die lasten te dragen. Dhr. Mees vindt dat de gemeente zich betreffende de grond zeker niet van medewerking mag onthouden en daarmede wordt z.h.st. besloten de grond beschikbaar te stellen. Uitvoerig komt hierna ter sprake of er in Oud-Vossemeer een bad huis moet komen en vooral of in deze een sluitende exploitatie te ver wachten mag zijn. Het dag. bestuur informeerde in verschillende ge meenten, waar een badhuis is. Circa 10% van de bevolking maakt daar van wekelijks gebruik bij een tarief van 0.25 per bad. Dhr. Daane is pessimistisch wat het gebruik betreft. De bouwkosten van 9 badgelegenheden zijn geraamd op 15.000,Misschien wordt het wel 20.000,—. In verband daar mede moet minstens 10% van de be volking er gebruik van maken, an ders blijft men met een groot tekort zitten. Hij zegt dat de leden zich goed moeten realiseren, dat de ge meente een groot risico loopt. Toch is hij van mening dat het belang van de volksgezondheid eist, dat de ge meente dit risico neemt. Uit de daar op volgende bespreking blijkt wel dat de andere leden dezelfde mening in grote trekken zijn toegedaan. Dhr. Mees zou het toejuichen dat de toekomstige badmeester per bad wordt betaald, opdat hij zelf de no dige propaganda zou maken.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1954 | | pagina 1