WEEKBLDD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLflND
De verkaveling in de Scherpenisse-polder
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Het Parlementair Overzicht
Raadsvcrslag SINT ANNALAND
Voor bijna een ton onteigend
Verbetering waterkering achter het Tonhuis
Fiscale toezeggingen voor Middenstanders
Vóór 1956 belastingverlaging
10e Jaargang No. 45
24 September 1954
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Min'mum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00. elk woord meer 0.05
Advertentie* worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur In Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zl)n
Wat kan de ene of andere jaargang toch verschillen. Neem nu als twee uitersten
eens de zomer van 1947 en de zomer van 1954. Toen zat men (om bij de zilver-
uienoogst te blijven) in z'n hemdje op te trekken. Het was werkelijk in het
„zweet des aanschijns". Met zere handen en zere knieën van de harde grond.
Elke dag opnieuw de zon brandend, verzengend. Maar er werd goed geld
verdiend. En deze zomer zaten de arbeiders weer op de zilverjuunakker. Het
product was niet te zien van het vuil, dank zij ook de nieuwe sproeimethoden
en de zuinige, misschien wel verkeerd zuinige exploiteur. Bijna dagelijks regen.
Een ongekende modderzooi, een schrale opbrengst, geen werk kwam er uit
handen en de verdiensten waren schraal.
Zeer moeilijk werk is het deze zomer geweest voor boer en arbeider. En de
moeilijkheden duren voort. Omdat ook het nazomertje uitbleef. Omdat de herfst
tot op heden even nat is als de zomer eindigde.
In de Scherpenisse-polder zijn de „natte" moeilijkheden er ook, voor boer en
arbeider. Je ziet ze daar de aardappelen oogsten, hier en daar met vele „kwaaie",
dikwijls een flinke bui op de hand. Nee, het valt nergens mee om dit jaar op het
land te werken. Dat doet het ook niet voor de Heide Mij en al die anderen,
die ook in de Scherpenissepolder werken. Bezig met de herverkaveling. Op de
ene akker wordt nog geoogst, op de andere is de dragline aan het egaliseren.
En toch ondanks die tegenslagen, de oogst gaat door en de herverkaveling
gaat ook door. Ja, beide zijn in de Scherpenissepolder op volle toeren. De eerste
al in afnemende mate, de herverkaveling in toenemend tempo. Want in het
voorjaar wil de landbouwer weer inzaaien. Dat vindt men ook aan hervcrkavc-
lingszijde heel begrijpelijk. En het is ook in haar belang. Hoe minder braak land,
hoe minder het kost. Daarom op volle toeren in de Scherpenissepolder.
te liggen. U moet dat zelf even gaan zien.
Wanneer het niet al te veel tegenloopt,
zal er bij de inzaai a.s. voorjaar een zeer
groot gedeelte van de Scherpenisse polder
klaar zijn.
Iets wat vooral voor de kleine boer van
enorm belang is. Wij zijn er deze week
eens persoonlijk gaan kijken. Er hebben er
verschillende landbouwers gesproken. Ja,
deze zomer zat men even overhoop, toen die
dragline's zo plotseling kwamen, toen de
vergoedingen nog niet bekend waren. Maar
het gaat nu veel beter. Met overleg aan
beide kanten. Dan wordt er wat bereikt.
Zoals de Minister in antwoord op het des
tijds ingezonden request de medewerking
inriep van de landbouwers zelf en aan hun
bezwaren tegemoet kwam om in overleg met
de Herverkavelingscommissie de normen
onmiddellijk bekend te maken, normen die
in alle opzichten bevredigend werden ge
noemd. Nee, zonder pijn gaat het niet.
Maar de landbouwers vinden het al een
grote zaak, dat niet meer zónder hen óver
hen wordt beslist, maar in onderling over-
te handhaven wegen
VOORUITGANG IN WEGEN
EN WATERLOPEN
Van deze eerste polder, die in het her
verkavelingsplan van het eiland Tholen
wordt uitgevoerd, hebben we hier een kaar
tje afgdrukt. Tot de meeste van onze lezers
zal het weinig zeggen. Rechte strepen, blok
ken, kronkelende lijnen en daar tussen heel
fijn en dun omlijnd de kavelafscheiding.
Maar degenen die in Westkerke wonen en
vele landbouwers uit Scherpenisse die in
deze 1800 gemeten grootte polder hun ak
kers hebben liggen weten er meer van. Zij
kunnen wèl precies hun percelen aanwijzen.
Ze zien ook de oude wegen. Nog duidelijker
de nieuwe en de nieuwe waterlopen.
Het merendeel onder hen is het er roerend
over eens, dat de wegen beter worden, de
afwatering doelmatiger en de kavelindeling
mooier. Het romantische is er af, zegt een
ander. Maar doelmatiger is het zeker. Daar
is bij het bureau van Uitvoering, daar is
bij de Herverkavelingscommissie dan ook
naar gestreefd. Nee, deze eerste polder die
onder het mes kwam was heus de gemakke
lijkste niet van de eilandgedeelten die
successievelijk een beurt zullen krijgen.
Integendeel. Er is behoorlijk wat aan te
doen, niet zozeer wat egalisatie betreft, dan
wel de wegen en waterlopen.
Bij de nieuwe indeling is er naar ge
streeft de waterkering zo goed mogelijk
evenwijdig te krijgen. Daarbij werd tevens
getracht de watergangen zoveel mogelijk op
de lage gedeelte aan te brengen. Zo krijgt
men een mooie kavelindeling, terwijl toch
weinig kunstwerken aangebracht moesten.
Maar bekijk het kaartje eens even nauw
keurig. De strakke lijnen daarop geven de
ontworpen waterlopen aan, de geblokte
lijnen de ontworpen wegen en gehandhaafde
wegen, de open dubbellijnen vormt het
oude bestaande wegennet, waarvan een deel
gehandhaafd kon worden en een ander
deeltje zo maar hier en daar nog als in-
steekwegje kan dienst doen om bij een kavel
te komen, maar waarvan toch ook een ge
deelte gaat verdwijnen. Neem bijvoorbeeld
de weg eens even vanaf het Gemaal dwars
door de polder heen naar de westkant van
de dorpskom. Rechts daarvan ziet U (vanaf
het gemaal bekeken dus) bij de letter N de
afwijking van de oude weg die zich kron
kelend voortbeweegt tot waar de H staat
om daar weer gehandhaafd te blijven, ook in
het nieuwe plan. Die kronkelende oude weg
splitst zich boven sloot 22 nog een paar
maal en komt dan ook geheel te vervallen.
ontworpen wegen
Daarvoor in de plaats ziet U rechte wegen
komen ongeveer evenwijdig door de polder.
Natuurlijk werd waar mogelijk en met het
plan overeenstemmend de oude weg ge
volgd. Daar was slechts verbreding nodig.
In verband met de mogelijke afsluiting van
de zeearmen is aan de Westkerkse dijk niet
gedaan dan waar nodig ook ietwat ver
breed. Eigenlijk moet dit nog gebeuren.
Maar overigens is men met de wegen al een
heel eind op gang. Juist deze week, werd de
laatste weg uitgetrokken. Op een paar
nieuwe wegen is de slijtlaag al ingewalst en
daar rijdt het behoorlijk. Waar dit nog niet
is gebeurd valt het niet mee om er over
heen te komen.
Wel moet er nog zo goed als overal
gedraineerd worden. Stapels buizen liggen
er bij de boerderij „Wulpdal" en op andere
plaatsen opgeslagen. Binnenkort zal men
evenwel zover zijn om daarmee te beginnen.
Want het niet zo, dat bij verkaveling heel
de boel opstelten wordt gezet. Er zijn ook
in deze polder vele percelen die met nieuwe
riolering klaar zijn. De eigenaren daarvan
zullen het dan ook nauwelijks merken, indien
dit deze winter kan gebeuren. Maar er
moet toch ook nog een deeltje worden ge
ëgaliseerd. Zo bijvoorbeeld in de Z.W.hoek.
Daarom staan er bijvoorbeeld enkele tien
tallen meters van het oude Veerhuis twee
dragline's die de grond verwerken. Dat gaat
heel handig. De bovenlaag komt ook nu
weer boven, zelfs al wordt er een halve
meter grond afgenomen. De dragline schept
die bovengrond eerst op en gooit het op die
plaats waar de ondergrond al is uitgeschept.
Zo komt de teelaarde telkens weer bovenop
-ontworpen leidingen
leg. Dat is ook dè manier. Waarmee in het
algemeen en het Bureau van Uitvoering, de
Uitvoerders en de betrokkenen zelf gebaat
zijn. De laatsten hadden ook reeds publi
catie of openbaarheid verwacht van de
taxatie. Men hoopt dat dit alsnog tijdig ge
beurd en dat vertrouwen mag er zijn.
Wel leeft er voor allen in deze eerste
verkavelings- de Scherpenissepolder nog de
vraag hoe de toedeling zal gaan. Gesaneerd
is er voorlopig al in zoverre dat degenen,
die gedeelten van percelen moeten missen
door werkzaamheden, elders gronden in ruil
krijgen. Vanzelfsprekend is dit nog slechts
voorlopig. Aan de toedeling, aan de sane
ring is men nog niet toe.
Voor die tijd zal de taxatie nog vier
weken ter inzage liggen, voor die tijd zullen
er ook de wenszittingen nog zijn. Tot zo
lang-zit er toch een zekere spanning in.
Graag zullen we eens vernemen of het
afdrukken van een kaartje als van deze
polder (natuurlijk inzonderheid voor de be
trokkenen) interessant en van belang is. In
dat geval zouden we t.z.t. ook zoiets kun
nen doen, wanneer men in andere polders
zover is. of wanneer er zoo'n kaartje reeds
eerder klaar is. Van Herverkavelingszijde
zal medewerking hieraan niet worden ont
houden. Integendeel.
Het werk in de Scherpenissepolder draait
op volle toeren. Vraag dat maar aan veer
man Larooy, die vanuit zijn woning aan
de ene kant het mooie uitzicht op de Oos-
terschelde en die aan de andere kant de
dragline's ziet graven in de akkers van de
vruchtbare Scherpenissepolder met het doel
die polder nog efficiënter en bruikbaarder
te maken.
een van de redenen waarom door de Rege
ring in dit debat de invoering van het be
hoefte-element werd afgewezen. Hoe kan
men de economische expansie bevorderen
door bedrijfstakken voor nieuwe, energieke
ondernemers te sluiten aldus vroeg dr.
Veldkamp. Naar zijn mening kan de toe
passing van het behoefte-element wel eens
gemakkelijk zijn, maar dat wil zeker nog
niet zeggen, dat de hantering daarvan ook
rechtvaardig is. Het gevaar bestaat dan bo
vendien dat men te veel gaat letten op de
situatie in één bepaalde bedrijfstak zonder
het gehele economische leven te beschou
wen. Ook dient men niet te vergeten, dat
de verschillende randbedrijven nog een nut
tige functie in de maatschappij vervullen
omdat zij een aanvulling geven op het so
ber inkomen van de ondernemers, dat dezen
uit anderen hoofdt verdienen.
De middenstand zal een Voorlichtings
dienst krijgen. Weliswaar klein, maar goed
uitgerust. Deze dienst zal zich voorname
lijk wenden tot de bestaande organisaties.
De voorlichting aan de individuele midden
stander staat dus niet voorop, hoewel deze
cr uiteraard wel van zal kunnen profiteren.
Het aantal middenstandsconsulenten, dat
aangesteld zal worden, zal ook niet groot
zijn. Er zullen consulenten komen, die de
algemene middenstandsproblematiek beheer
sen, maar daarnaast komen er ook „functio
nele" consulenten, die zich zullen bezighou
den met de problemen in bepaalde branches.
FISCALE TOEZEGGINGEN
Na het betoog van staatssecretaris Veld
kamp was het begrijpelijk, dat zijn collega
van Financiën geen speciale fiscale midden-
standspolitiek zou voorstellen. Dat wenste
de Kamer trouwens ook niet. Toch deed dr.
v. d. Berge nog enige belangrijke medede
lingen. Zo verklaarde hij zich bereid een
onderzoek in te stellen naar de achteruit
gang van de vermogenspositie der midden
standers. Er zal met Minister Zijlstra en
staatssecretaris Veldkamp overleg worden
gepleegd over de vraag hoe dit het beste
kan geschieden.
De investeringsaftrek van 3000,za'
niet meer worden berekend naar het aanta'
firmanten, maar per firma. Dit is ongetwij
feld een verbetering. Investeringen van
f 3000,zijn belastingvrij. Maar als een
firma b.v. bestaat uit twee broers, dan was
tot nu toe een investering van 6000.
noodzakelijk om voor deze regeling in aan
merking te komen. De twee broers zullen
er nu van profiteren bij een investering van
3000.want samen vormen zij een fir
ma. Bij overlijden of bij overdracht van een
onderneming wordt een bedrag van 55000
van de stille reserves door de belasting
dienst onbelast gelaten. Dit heeft men ge
daan om het leed enigszins te verzachten.
Nu deed staatssecretaris v. d. Berge de toe
zegging dat dit bedrag verhoogd zal wor
den tot f 75500,
Volgens hem moeten de middenstanders
niet te veel klagen over de zware belas
tingen. Deze zijn noodzakelijk om ons eco
nomisch leven gezond te maken en wie
zullen daarvan meer profiteren dan juist
onze middenstanders Dat de belastingdruk
zwaar is, kon hij niet ontkennen. En dat
heeft de millioenennota, die deze week is
verschenen, evenmin gedaan. Er is een al
gemene belastingverlaging in het vooruit
zicht gesteld. Dus ook ten behoeve van de
middenstand, die echter weer door de huur
verhoging wordt gedupeerd. Voor velen zal
het teleurstellend zijn, dat de belastingver
laging nog zo lang op zich laat wachten
Het argument van de Regering, dat men de
belastingen moet verlagen in tijden van
laag-conjunctuur, wanneer het minder goed
gaat, is ongetwijfeld juist. Het geld, dat de
mensen dan meer in handen zullen krijgen
kan de binnenlandse afzet verhogen. Econo
misch gezien is dat een schone theorie. Hei
vreemde is echter, dat de Regering zegt
vermoedelijk 1 Januari 1956 belastingver
laging. Het jaar 1956 kan economisch nop
wel beter zijn dan de jaren 1955 en 1954
En daarmee valt de theorie weg. Technisch
schijnt het mogelijk te zijn, om de belasting
verlaging half 1955 in te voeren. Dit zou
dan samen kunnen vallen met de huurverho
ging. Als de Kamer daar met nadruk op
aandringt, lijkt het ons nog lang niet uit
gesloten, dat dit ook inderdaad zal gebeu
ren. Dit zou van betekenis zijn voor onze
middenstanders. De Kamer heeft iets goed
te maken, want het was weinig fraai van
haar, dat zij staatssecretaris Veldkamp an
derhalf uur liet wachten om zijn rede te
kunnen uitspreken. Voorzitter Kortenhorst
kon n.l. de vergadering niet openen, door
dat het vereiste quorum 51 leden
niet aanwezig was.
Inmiddels is het Parlement begonnen aar
een nieuw zittingsjaar. Na het luisterrijke
schouwspel, dat Prinsjesdag heet, zijn beidt
Kamers weer aan de slag gegaan. Dr
agenda van de Eerste Kamer was uitslui
tend van huishoudelijke aard. Daarom wa;
de meeste belangstelling gericht op dt
Tweede Kamer, waar Minister v. d. Kiefi
achter de Regeringstafel zat om de Rijks
begroting te kunnen aanbieden. Hij is na
de bevrijding de eerste Minister van Finan
ciën, die een optimistische millioenennota
heeft kunnen overhandigen. Zoals de tradi
tie wil, prijkte ook nu weer het bekende
koffertje met opschrift „de derde Dinsdag
in September" op de Regeringstafel. Na een
korte redevoering, waarin hij gewaagde van
Nederlands herstel, bood hij de Rijksbegro
ting, bijeen gehouden door een oranjelint,
aan voorzitter Kortenhorst aan.
Dr. Kortenhorst wist op dit moment nog
niet of hij weer herkozen zou worden. Na
tuurlijk vermoedde iedereen dit. Uit de
stemmenuitslag bleek dat zijn populariteit
groeiende is. Op de voordracht voor eerste
voorzitter werd hij geplaatst met 76 vah de
81 stemmen, waarvan er vijf blanco waren.
Op de voordracht voor eerste ondervoorzit
ter kwam de heer Van Sleen (arb.) te
staan, die zijn partijgenoot Schilthuis als
zodanig gaat vervangen. Deze is door zijn
zwakke gezondheid niet meer in staat dit
ambt nog langer waar te nemen. Nummer
drie werd weer ds a.r. Prof. Gerbrandy. De
Kamer maakt slechts een voordracht op. De
Koningin benoemt n.l. de eerste voorzitter
en de twee ondervoorzitters, maar het is
gewoonte, dat zij zich houdt aan de wen
sen der Kamer, zoals die in de stemming
tot uiting komen.
Op deze eerste dag in dit nieuwe parle
mentaire jaar werd de Kamer nog even
herinnerd aan een pijnlijk verlies. In plaats
van de heer Vorrink (arb.) werd de heer
Vermooten als lid der Kamer beëdigd. De
heer Vorrink, een ridderlijk strijder in de
parlementaire arena, is door langdurige
ziekte genoodzaakt al zijn functies neer te
leggen.
(Nadruk verboden).
Het debat over de middenstandsnota is
verleden week geëindigd op een wijze, die
voor de hand lag. Slechts de communisten
hebben één motie ingediend, zij werd echter
afgestemd. De andere fracties hebben zich
van voorstellen onthouden, wel begrijpend,
dat deze toch slechts een algemeen karakter
zouden dragen. De middenstanders hebben
niets aan algemeenheden, er moeten zaken
worden gedaan.
Minister Zijlstra en staatssecretaris Veld
kamp hebben van dit debat ongetwijfeld het
nodige opgestoken.
Daar het middenstandsbeleid, zo zeide de
staatssecretaris, onlosmakelijk verbonden is
aan het economische beleid, zal er geen
beschermende middenstandspolitiek worden
gevoerd. Het economisch beleid heeft de
economische expansie tot doel en daarvan
kan de middenstand profiteren. Dit was op voorstel van het dag. bestuur de heer
sr~
De voltallige St. Annalandse gemeente
raad kwam Woensdag 22 September in
openbare vergadering bijeen, welke verga
dering door burgemeester van den Bos met
ambtsgebed werd geopend. Na vaststelling
der notulen worden de ingekomen stukken
behandeld.
Eerst twee subsidie-aanvragen, nl. van
de dienst voor geestelijke volksgezondheid
in de provincie Zeeland, waarin om een
subsidie van 3 cent per inwoner wordt ver
zocht en de Commissie voor de hygiëne
van het kind in Zeeland een subsidie van
0.20 per consult op het consultatiebureau
voor zuigelingen en kleuters.
Op voorstel van B. en W. wordt op
beide verzoeken afwijzend beschikt.
Voor kennisgeving worden aangenomen
de rapporten van het verificatiebureau van
kasopname, goedgekeurde begrotingswijzi
gingen, overname herbouwplicht ten behoe
ve van de bouw ener ambtswoning voor de
burgemeester werd eveneens goedgekeurd
door Ged. Staten.
Herzien is de bezoldiging van de Ge
meente-ontvanger.
Op zijn verzoek krijgt dhr. A. M. den
Haan ontheffing hondenbelasting voor een
half jaar, toegepast volgens artikel 9 der
betreffende verordening. Tegen de Salaris
herziening van gemeentepersoneel heeft de
Minister een enkel bezwaar ingebracht, on
danks het feit dat Ged. Staten de voorge
stelde normen wel juist acht. Men zal ech
ter voorshands aan de bezwaren van de
Minister tegemoet komen.
Herbenoemd worden de leden van de
woonruimteadviescommissie, bestaande uit
de raadsleden, waarbij thans ook dhr. Dorst
wordt opgenomen. Waar tot op heden dit
college in feite een voorzitter miste, werd
A. C. Geluk als zodanig benoemd, waarmee
dit raadslid accoord ging.
Vastgesteld wordt een verordening be
treffende de organisatie en het beheer van
de brandweer in deze gemeente. Het daar
toe gemaakt concept volgt in hoofdzaak een
model-verordening.
Een volgend punt is een voorstel van het
dag. bestuur om het presentiegeld der raads
leden van 5,op 7,50 te brengen zulks
met ingang van 1955. Dhr. Stols vindt
gezien de loonsverhoging en loonderving die
er kan zijn, dat het wel vanaf 1 Januari
1954 aangevraagd zou moeten worden. De
andere leden kunnen zich daarmee vereni
gen.
Mej. C. T. M. de Rooij te Breda, tijdelijk
onderwijzeres aan de openb. lag. school al
hier wordt met algemene stemmen in vaste
dienst benoemd met ingang van 1 Oct. 1954.
Geen bezwaar is er ook tegen beschik
baarstelling van het bedrag per leerling
voor het openbaar lager onderwijs. De be
groting 1955 wijst aan voor instandhouding
schoolgebouw 1000,voor aanschaffing
leermiddelen wegens slijtage 1239,voor
verlichting, verwarming en schoonhouden
1400,voor de bibliotheek 50,voor
administratiekosten 51,totaal 3740,—.
Het gemiddeld aantal leerlingen was 102,
alzo 36,67 per leerling. Voor de bijzondere
school wordt dat f 26,86, omdat hier in
standhouding gebouw buiten valt.
Gewijzigd wordt ook de verordening van
het wezen-armbestuur, inhoudende dat het
ook mogelijk is aan andere personen dan
wezen toestemming te verlenen tot huisves
ting in het weeshuis. In de practijk was
dit reeds het geval, maar in de verordening
was dit nog niet opgenomen.
De begroting 1955 werd op advies van
de commissie van onderzoek voorlopig vast
gesteld voor wat de gewone dienst betreft
op 211.931,15 in ontvang en uitgaaf met
een onvoorziene post van 6140,23 en de
kapitaaldienst in uitgaaf op ƒ217.795,17,
ontvangsten 208.700,55 met dus een na
delig saldo van 9094,63.
VERWEZELIJKING
UITBREIDINGSPLAN
Over 40 belanghebbenden in de Curee-
'anden waarvan gebouwde of ongebouwde
eigendommen nodig zijn voor verwezenlij
king van het uitbreidingsplan is rapport uit
gebracht.
Met de door de commissie voor onteige-
lingsvergoedigen bepaalde schadeloosstel
ling en gemaakte bepalingen hebben van
deze 40 betrokkenen zich 33 accoord ver
klaard. De voorzitter leest de namen van
degenen met wie overeenstemming is be
reikt en van hen waarmee het overleg nog
gaande is. Hij vindt dat het erg is meege
vallen, dat betrokkenen in deze hun mede
werking hebben verleend, al is het begrij
pelijk dat men dit slechts noodgedwongen
deed. Dit betekent evenwel dat thans voor
een totaal bedrag van 90.920,aan scha
deloosstelling ten gunste van belanghebben
den kan worden uitgekeerd en 565,aan
eigenaren niet gebruikers. Bij instemming
van de nog resterende 7 komt er nog een
bedrag bij, zodat dit hele overname geval
niet ver van de ton afblijft. De voorzitter
:egt dat zoveel mogelijk rekening is gehou
den met de belangen van de mensen zover
dat in het kader van deze verwezenlijking
nderdaad kon. Wanneer iemand die geheel
ronder tuintje kwam te zitten met medewer
king van een buurman elders nog iets kon
krijgen, dan gaven we daaraan vanzelfspre
kend onze volle medewerking. Dit bracht
dikwijls veel en omslachtig werk mee, wat
echter met liefde werd gedaan, omdat ook
wij overtuigd waren van de moeilijkheden
die er voor sommigen uit voortvloeien.
Dhr. Stols vraagt of dhr. Iz. Overbeeke
helemaal geen grond meer overhoudt achter
zijn woning. Zijn gebouwtje zou dan erg
in waarde dalen en hij zou geheel geïsoleerd
komen te zitten. Wanneer de mogelijkheid
bestaat hem zijn opbergruimte te laten, dan
zou hij dat zeer toejuichen. Hij weet zelf
niet of dat inderdaad wel mogelijk is, nadat
hij het gisteren daar heeft bekeken, maar
wilde toch wel graag deze vraag voorleg
gen. Het is nog gemakkelijker voor dege
nen die hun hele huis kwijt raken, omdat
die tenslotte elders een nieuwe woning met
tuintje krijgen, maar bij dit geval was het
nog veel beroerder.
De voorzitter zegt dat het geval Over
beeke inderdaad ernstig is bekeken. En hoe
wel de mogelijkheid daartoe nog niet is uit
gewerkt is men toch voornemens dhr. Over
beeke zijn bergplaats, enz. te laten behou
den, zover dat kan.
Dhr. Stols zegt dat hij even verstomd
heeft gestaan, toen hij daar gisterenavond
in de Cureelanden kwam van de bedrijvig
heid die er heerste. Het leek wel evacuatie.
Tot in de donker en ondanks de regen was
men bezig de aardbeiplanten uit te halen,
de boompjes en alles wat daar in de tuin
tjes staat. Het leek wel of alles als verlo
ren beschouwd moest worden, wanneer dat
niet op staande voet plaats vond. Zijn de
mensen toch wel tijdig op de hoogte ge
bracht Ten tweede vraagt dhr. Stols of
van Dijke de heining die Iz. Overbeeke
heeft gezet nu maar kan afbreken.
De voorzitter antwoordt hierop, dat voor
zover het de waarschuwing betreft dit wel
tijdig is gedaan. Het is nl. zo dat deze
grond met wat daarop staat, voor zover
het dus in dat uitbreidingsplangedeelte voor
komt, in verkoop is overhanden in handen
van de gemeente. Dus met alles wat hierop
organisch en mechanisch voorkomt. Nu kan
hij wel ter geruststelling zeggen, dat de
mensen daar gerust de aardbeiplanten en
het geboomte in hun tuintje dus mo
gen weghalen, al is dit in feite ook begre
pen in de vergoeding. Daar doet de ge
meente tenslotte ook niets mee. Maar met
de afrastering is dat toch wel anders. Ook
dat is begrepen in de schadeloosstelling die
wordt uitgekeerd. Waarmee ook gelijk de
tweede vraag betreffende de heining van
Iz. Overbeeke is beantwoord. De gemeente
namelijk zal zelf voor de nieuwe afraste
ring zorgen, maar de oude is dan ook van
de gemeente.
De voorzitter deelt over dit chapiter dan
nog verder mee, dat de klinkers voor de
straat elke dag verwacht worden, evenals
het zand.
Dhr. Stols vindt het schitterend, dat er
eerst een straat gelegd wordt en dan pas
gebouwd, ander is de rommel geweldig.
De voorzitter wil er dan nog wel even
op wijzen, dat deze straat niet direct defi
nitief aangebracht kan worden. De klinkers
zullen er maar worden ingelegd, terwijl na
goedkeuring van het nieuwe rioleringsplan
daar het eerst wordt begonnen met riolering
en dan pas de bestrating kan volgen. Voor
lopig wordt dus een rijbaan gemaakt aan
de Nieuwstraat bij Van Dijke tot bij weth.
Moerland, zodat men de Cureelanden bij
Quist kan uitkomen. De toegang is nu wel
niet breed, maar we moeten nu eenmaal wat
averechts werken, omdat we gezien de wo
ningnood moeilijk woningen kunnen gaan
afbreken zolang er nog geen andere staan.
We moeten daarom roeien met de riemen
die we hebben.
Weth. Moerland wil er hier nu wel eens
op wijzen, dat de mensen net denken of hij
dat plan heeft opgemaakt. Maar zo is het
niet. Hij is daar ook slechts belast met toe
zicht op de uitvoering van een plan dat