WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
COMMENTAAR
Raadsvergadering te STAVENNISSE
Raadsverslag SCHERPENISSE
Met stemming liep het niet vlot
De schoolbouw kwestie met een
noodlokaal weer in het geding
10c Jaargang No. 43
10 September 1954
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 4- incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden ƒ1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
ZUIVELPROBLEMEN IN NEDERLAND
We hebben teveel boter,
die we met verlies van de hand doen
De regering wil niets weten van een ver
hoging van het vetgehalte van de con-
sumptiemelk. Dat is vorige week al bekend
geworden. Ook is bekend, dat de Stichting
voor de Landbouw aangedrongen had op de
verhoging van het vetpercentage in de
melk.
Thans na de afwijzing door de be
trokken minister heeft de Stichting van
de Landbouw haar motieven gepubliceerd,
waarop zij zich uitsprak voor verhoging
van het vetgehalte van de consumptiemelk.
Deze motieven zijn de volgende.
1. Het vetgehalte van 234%, een over
blijfsel van de vetschaarse tijden en van een
periode, kort na de oorlog, heeft thans geen
enkel redelijk motief meer. Integendeel; er
zijn thans alle voorwaarden aanwezig om
het vetgehalte te verhogen.
2. De vermindering van het vetgehalte
der melk doet schade aan de waardering
van het publiek voor de consumptiemelk,
hetgeen het verbruik niet bevorderd.
3. Bij de gestegen welvaart past geen
kunstmatig verarmde melk. In geen enkel
ander Westeuropees land wordt consump
tiemelk verkocht met minder dan 3% vet.
4. De standaardisatie op 2J4% vet leidt
tot een extra boterproductie van ongeveer
20.000 ton per jaar, waarvan een aanzien
lijk deel slechts met verlies kan worden
verkocht.
5. Dit verhoogde aanbod van Neder
landse boter veroorzaakt nodeloze spannin
gen op de internationale botermarkt en wel
licht nog meer een onwelwillende stemming
ten opzichte van de Nederlandse boter-
export.
Het Hoofdbestuur van de Stichting voor
noemd heeft besloten het gehele vraagstuk
van het consumptiemelkbeleid en de con-
sumptiemelk-voorziening ter bestudering
voor te leggen aan verschillende deskundi
ge commissies binnen de Stichting voor de
Landbouw, mede om na te gaan, welke
invloed dit vraagstuk heeft op het loon- en
prijspeil.
HET VRAAGSTUK DER LONEN
EN PRIJZEN
Volgend jaar ook huren weer
op de helling
Hoewel men nog geen drie weken gele
den van de zijde der werkgeversorganisaties
met nadruk de aandacht vestigde op het feit
dat onder de gegeven omstandigheden van
'n nieuwe loonronde geen sprake zou zijn,
blijkt nu nog geen maand daarna dat
het wel zo goed als vast staat, dat binnen
zeer afzienbare tijd de zoveelste loonronde
na de oorlog van regeringswege zal worden
goedgekeurd.
Het bovenstaande in aanmerking nemen
de, moeten we aannemen, dat er in die drie
weken dingen gebeurd zijn, die veroorzaakt
hebben, dat het standpunt van de werkge
vers ten deze geheel gewijzigd is. Althans...
bij de organisaties van de werkgevers. Wat
is namelijk het geval De Sociaal Econo
mische Raad, waarin zowel werkgevers als
werknemers zitting hebben, is van oordeel,
dat de huidige economische situatie voor de
regering aanleiding mag zijn om zich tegen
een nieuwe loonronde niet te verzetten. Als
percentage is voorhands weer 5 genoemd.
Maar officieel is nog geen enkel cijfer de
finitief vastgesteld. Dus in dit opzicht die
nen we voorzichtig te zijn.
Er zijn verschillende factoren zo zegt
men in Den Haag die pleiten voor een
loonsverhoging. In de eerste plaats het feit,
dat het algemene indexcijfer sedert 1 Januari
j.l. gestegen is met ca. 8 Daardoor is
de loonverhoging van 5% van 1 Jan. j.l.
niet alleen geheel te niet gegaan, doch de
positie van de werknemer is in dit opzicht
dus achteruit gegaan.
Dit is natuurlijk geen nieuws Ieder
mens, die enigszins rekenen kan, kon reeds
vóór 1 Jan. j.l. op zijn vingers natellen, dat
de prijzen de verhoogde lonen zouden gaan
achterhalen en zelfs overtroeven. En een
nieuwe loonronde zal opnieuw ten gevolge
hebben, dat de prijzen gaan stijgen. Want
uit zeer goed ingelichte bron weten we b.v.,
dat er bij de Nederlandse Spoorwegen en
een aantal dochterondernemingen tariefsver
hogingen in studie (voorbereiding) zijn,
wanneer een nieuwe loonronde in ons land
zou worden doorgevoerd. Ook de prijs van
het algemene voedingspakket zal moeten
stijgen, wanneer de lonen weer verhoogd
worden. De situatie van tal van werkgevers
is dusdanig, dat zij onmogelijk hogere lonen
zullen kunnen uitbetalen, zonder deze in de
prijzen door te berekenen. Alle verzekerin
gen over verhoogd welvaartspeil onder de
werkgevers ten spijt.
Een ander factor van belang is de Bene
lux, die een dezer dagen 10 jaar bestond.
Tussen de drie deelnemers. België, Luxem
burg en Nederland, bestaat al sedert het be
gin van de Benelux-overeenkomst een con
troverse vanwege de lage lonen (en prij
zen) in ons land. Momenteel bedraagt het
verschil nog ongeveer 1517%. Ons land
betaalt dus ca. 15% lagere lonen en in ons
land zijn de prijzen ook ca 15% lager dan
in de beide andere genoemde landen. Bel
gië heeft al meerdere malen er op aange
drongen, dat de lonen in ons land dusdanig
verhoogd zullen worden, dat ze op een on
geveer gelijk niveau komen te liggen als
in de andere landen het geval is. Daardoor
zullen de concurrentie-mogelijkheden voor
alle drie landen vrijwel gelijk worden. Doch
dit zal betekenen, dat Nederland tal van or
ders in het buitenland, niet alleen in Bel
gië, maar ook in andere landen, zal kwijt
raken, omdat de fabrikanten^niet meer zul
len kunnen concurreren vanwege het feit,
dat ze door de verhoogde lonen ook hogere
kostprijzen voor hun producten moeten vra
gen.
NIEUWE LOONRONDE t
NOG HOGERE PRIJZEN
Het staat wel vast, dat als gevolg van
een eventueel komende nieuwe loonronde,
de prijzen van levensmiddelen en gebruiks
artikelen eveneens opnieuw zullen stijgen.
Immers, een loonsverhoging van 5% komt
de werkgever in werkelijkheid te staan op
ca. 89% (door de verhoogde lonen stij
gen ook de sociale lasten). Zou deze loons
verhoging mede brengen, dat de prestaties
der werknemers vergroot werden, dan zou
een verhoging van de kostprijs van het pro
duct niet nodig zijn, want in zo'n geval
verdienen de werknemers zelf hun hoger
loon. Doch na 1 Jan. vond ook geen ver
hoging van de prestatie plaats, zodat het
wel uitgesloten moet worden geacht, dat het
ditmaal wel het geval zijn zal. De ver
hoogde lasten (lonen en sociale lasten) ko
men dus geheel te rusten op het bedrijf. Het
ligt dus voor de hand, dat de productiekos
ten met 1045% gaan stijgen. Met de tus
senhandel mee (groothandelaar, grossier,
agentschap e.d.) moet men rekening houden
met een algemene prijsverhoging van
12—20%.
HET VICIEUZE CIRCELTJE
Wat zal derhalve het gevolg zijn voor
de werknemer, die op een zeker tijdstip
5% meer in zijn loonzakje vindt? Dat hij
gedurende de eerste weken meer zal kun
nen kopen, daarna enkele weken even veel
als vóór de loonsverhoging en daarna (dus
na ongeveer drie tot vijf maanden) 5/10%
minder. Hij gaat dus na iedere loonsverho
ging niet vooruit maar achteruit. Het is
de vicieuze cirkel, die door blijft draaien,
doch juist de verkeerde kant op. De enige
oplossing, om uit de impasse te komen, is
een loonsverlaging. Een verlaging van 5%
op de lonen, zal ten gevolge hebben, dat de
prijzen 812% gaan dalen. De voordelen
daarvan zijn, in de eerste plaats, dat de
werknemer na verloop van enige maanden
méér voor zijn geld zal kunnen kopen
wat belangrijk is en bovendien, dat Ne
derland met zijn producten beter op de we
reldmarkt zal kunnen concurreren, als ge
volg van het feit, dat de kostprijs aanmer
kelijk daalt. En dit is voor onze economie
veel belangrijker.
Intussen staat het ook wel vast, dat in
het komende jaar de huren opnieuw ver
hoogd zullen worden. Hieraan zal weer
verlaging van een aantal belastingen wor
den gekoppeld. Percentages zijn echter nog
niet genoemd.
Gisteren zijn er door de Stavenisse ge
meenteraad 20 agenda-punten verwerkt. Het
verslag hiervan is te omvangrijk om nog in
dit nummer op te nemen. Daarom volstaan
we er mee de punten, die behandeld zijn
te noemen, waaraan er nog enkele werden
toegevoegd en waarbij verschillende dis-
cussie's zijn ontstaan.
Zodra de nodige gegevens binnen zijn,
zullen de 46 voor verkoop in aanmerking
komende gemeente woningen van de hand
worden gedaan tegen een eveneens nader
vast te stellen kost- en grondprijs.
Het besluit zal ter kennis worden gebracht
van de Minister van Wederopbouw.
Aan de heer Gideonse wordt eervol ontslag
verleend als hoofd van de o.l.school wegens
zijn vertrek naar Wolphaartsdijk.
DAT KOST WAT
Na het gereedkomen van de nieuwe
riolering zal het rioolwater tijdelijk moeten
worden afgevoerd via de poldersloot onder
de Molendijk. Aangezien het rioolwater dan
ook faecaliën bevat is het begrijpelijk, dat
het onverantwoord zou zijn de afvoer via
het polderland gedurende lange tijd te ge
dogen. Dit zou een ernstig gevaar voor de
veestapel en dus ook voor de bevolking
kunnen gaan vormen. Daarom is reeds bij de
aanvang gesproken over de bouw van een
rioolzuiveringsinrichting, zij het in een
voudige vorm. De bevoegde instanties ad
viseren om reeds thans maatregelen te tref
fen voor de bouw van een dergelijk instal
latie, waarvan de bouwkosten worden be
groot op 72.000,en de jaarlijkse kosten,
inclusief afschrijving op 7200.
De kosten voor het te vervaardigen plan
bedragen circa 500.Voorgesteld werd
machtiging tot deze bouw te geven, be
houdens goedkeuring van het Provinciaal
bestuur.
Deze inrichting moet ten minste 100 meter
van de dichtsbijzijnde bebouwing komen,
waarom men het perceel weiland achter de
gemeentelijke mestvaalt hiervoor wil be
stemmen, daar waar de havendijk een hoek
maakt.
EN NIEUWE STRAATVERLICHTING
Van de P.Z.E.M. is een plan voor nieuwe
straatverlichting ontvangen. Dit plan zal in
de volgende vergadering worden uitge
werkt. De tegenwoordige verlichting is onr
voldoende wat voornamelijk komt omdat de
lichtpunthoogte van 4J4 meter met een af
stand van 50100 meter te groot is. Boven
dien zijn de lichtmasten merendeels voorzien
van gloeilampen van 40, waardoor een laag
verlichtingsniveau wordt bereikt.
Blijkens het advies van de P.Z.E.M. is
het, wil men tot een goede openbare ver
lichting komen, gewenst het volgende tot
stand te brengen:
a. de toegangsweg naar en door de be
bouwde kom als verbindingsader St.
Maartensdijk Stavenisse St. An
naland, c.q. de Poststraat, Julianastrt,
Bostraat, Voorstraat en Stoofstr. uit
te voeren in H.P.L.licht (80 W. met
lichtpunthoogte van 6 m.
b. de overige straten op een enkel kruis
punt na, uit te voeren in gloeilampen
van 100 W.
c. voor de haven natriumverlichting aan
brengen (lang zichtbaar bij mist), geen
verblinding
Lichtmasten op een afstand van 35 a 40
meter. Met deze verbetering en vernieuwing
zou 23.600,gemoeid zijn.
Dat zal niet gaan zonder financiële steun
van het Rijk. Voorgesteld wordt dit nader
uit te werken bij de nodige instanties maar
in principe tot deze aanleg en uitvoering te
besluiten.
BOUWRIJP MAKEN
Voor de bouw van 5 woningen, het be
drijfspand voor metselaar Lemson en de
brandweergarage moet bouwgrond rijp ge
maakt worden. Een groot gedeelte van het
hiervoor bestemde terrein (de toekomstige
Prins Bernhardstraat) moet met zand wor
den geëgaliseerd. Voorgesteld wordt tot het
bouwrijp maken over te gaan.
Vorenstaande is dus een summiere om
schrijving van de gedane voorstellen in de
gisteren gehouden raadsvergadering. Hoe
deze voorstellen werden ontvangen en welk
commentaar hierop werd geleverd hopen we
in het volgend nummer weer te geven.
(Van een medewerker)
Dinsdag 7 September kwam de Scherpe-
nisse raad in openbare vergadering bijeen
onder leiding van burgemeester Bouwense.
Alle leden waren present. Er was een schrij
ven van het Bureau van Uitvoering van de
herverkaveling, waarbij de raad wordt uit
genodigd een voorlichtingsavond bij te
wonen op Maandag 13 September om half
acht te St. Maartensdijk. Van de Stichting
Schooltandverzorging was het bericht in
gekomen, dat er een tekort is van 481,51.
Dit tekort dient door alle gemeenten te wor
den gedragen. De Scherpenisse raad zal er
zich ook bij neerleggen.
De Stichting Kraamverzorging Zeeland
te Goes heeft ook al bijdragen nodig. Zij
vraagt indien er ter plaatse wordt gewerkt
een vergoeding van 25 cent per dag. Ook
dat wil de raad nog wel voteren.
Goedgekeurd is de 5 verhoging voor
de gemeente-ontvanger. Dhr. IJzerman
vraagt of de gemeentewerkman en bode dit
ook krijgen, waarop de voorzitter bevesti
gend antwoord.
Hij brengt nu ook maar gelijk ter sprake
het voorstel om de presentiegelden voor de
raadsleden van' 5.op 7.50 per zitting
te brengen, behoudens goedkeuring van
Ged. Staten. En hierop is evenmin iets
tegen.
De Bijz. school vraagt om een noodlokaal,
daar de thans gebruikte ruimte in de con
sistoriekamer der Geref. Gem. niet voldoet,
onhygiënisch en te klein is. Volgens de
Inspecteur moet hierin verandering komen.
De voorzitter zegt dat hierop wel een toe
lichting nodig is. B. en W. trachten een
oplossing te vinden. Eerst was er geen geld
voor scholenbouf begroting 1954, wanneer
nu de begroting 1955 door Binnenlandse
Zaken is bekeken kunnen wij gaan bouwen.
Middelburg vraagt wanneer er wordt aan
besteed. De Inspecteur wil dat het binnen
4 weken aanbestedingsklaar zal zijn. Per
1 September 1955 zou dan de nieuwe school
in gebruik genomen kunnen worden. De
meerderheid van B. en W. wil dan ook
liever wachten voor die tijd nog een nood
lokaal aan te kopen of in te richten. Dit zou
circa 12.000,kosten, terwijl het toch
nog wel een maand of drie zou aanlopen,
eer het in gebruik kan worden genomen.
Wij zullen al het mogelijke doen de bouw
te bespoedigen. Mogelijk kan wel een
lokaal eerst klaar gemaakt worden voor het
gehele gebouw wordt opgeleverd.
Wethouder v. d. Jagt zegt dat de Hoofd
inspecteur heeft gezegd, dat er een andere
voorziening moet komen. In de consistorie
zitten er nu 27 kinderen en er mogen er
maximaal niet meer dan 14 zitten. De
Inspecteur noemde als mogelijkheid een lo
kaal van dhr. Bijl, een bovenzaal van het
café. Maar dat gaat niet. Wethouder v. d.
Jagt is er voor, dat er in deze zo goedkoop
mogelijk wordt geholpen. Het kan met de
helft minder dan 12.000,als de Inspec
teur het wil toestaan. De voorzitter zou
ook wel een noodlokaal willen kopen, wan
neer men in deze zelfstandig kon optreden,
maar het behoeft alles goedkeuring.
Dhr. Bijnagte heeft al zitten peinzen
over een grote woning, maar die is er ook
niet te vinden, althans geen leegstaande.
Zelf heeft hij een loods, die in Maart a.s.
betrokken zou kunnen worden.
Dhr. de Goffau vraagt of het noodlokaal
niet overgedaan kan worden, nadat de
nieuwe school er staat, aan het Groene
Kruis.
De voorzitter kan niet aannemen, dat het
Groene Kruisbestuur hiervoor zal voelen.
Dhr. de Goffau vindt dat de school er al
lang had moeten staan.
De voorzitter wijst er op, dat er in het
eerst geen bouwvolume was.
De heer de Goffau kan niet begrijpen,
waarom het op andere plaatsen wel kan
en hier niet. De voorzitter antwoordt, dat
de gemeente er dan zelf voor opdraait. Nu
is er een bijzondere uitkering gekomen.
Dhr. IJzerman wil ook maar op de
nieuwe school wachten. Wordt het van
hogerhand opgelegd, dat er nog een nood
voorziening getroffen moet worden, dan zien
we weer. De voorzitter wijst er nog op, hoe
het bestuur meent, dat men voor 5000,
klaar is, maar de Centrale Dienst noemt
een bedrag van 15.000,Tenslotte heb
ben we een aanbieding van 12.000,
Weth. Kleppe oppert nog de mogelijkheid
of het niet te onderzoeken is hierop goed
keuring te krijgen. De voorzitter meent, dat
dit wordt afgewezen. Mogelijk dat het
schoolbestuur in beroep gaat bij Ged. Sta
ten, maar ik heb niet de vrijheid daar nog
12.000,— voor te gaan voteren.
Weth. v. d. Jagt onderstreept nog eens,
wat de Inspecteur zei, nl. dat er binnen
4 weken verandering moet zijn. Hij is er
voor een noodlokaal te bouwen. De voor
zitter vindt, dat men hierover nu maar
moet stemmen. Tegen inwilliging van het
verzoek van het schoolbestuur tot het bou
wen van een noodlokaliteit stemmen de
heren Kleppe, Kievit en IJzerman.
Voor zijn de heren v. d. Jagt, Bijnagte en
De Goffau, terwijl dhr. Hartog zich van
stemming wenst te onthouden.
De voorzitter vindt dat dit stemmings-
besluit moet worden ingetrokken, aangezien
niet gestemd is over het voorstel van B.
en W. De raad kan hiermee accoord gaan.
Vervolgens wordt over het B. en W. voor
stel gestemd, nl. om geen noodlokaliteit te
bouwen (meerderheidsvoorstel B. en W.)
Wethouder v. d. Jagt en dhr. de Goffau
stemmen hier tegen. De andere 5 leden zijn
voor.
Inspecteur Wolff stuurde bericht, dat de
gevraagde huurprijs door de Geref. Gem.
voor gebruik consistorie ad 10.per
week niet te hoog is. De raadsleden vinden
het dan ook goed.
Dhr. J. J. de Witte wil de erfpacht af
kopen voor 50.Dhr. IJzerman stelt
voor 25 x de erfpacht, maar de overige
leden en daarbij kan dhr. IJzerman zich
neerleggen, vinden 50.goed.
SUBSIDIE VOOR „EENDRACHT"
De muziekvereniging vraagt om de sub
sidie ad 100.dat ze nu ontvangt, te
willen verhogen. De meerderheid van B. en
W. wil 't op 150.brengen. Dhr. IJzer
man zag er liever 200.van gemaakt
daar de vereniging grote kosten heeft. Nie
mand der raadsleden steunt dit voorstel.
Het voorstel van B. en W. in stemming
gebracht levert de volgende uitslag. Voor
de heren Kleppe, Kievit, Hartog en IJzer
man. Tegen weth. v. d. Jagt, Bijnagte en
De Goffau.
De muziekvereniging wil ook nog graag
een ander repetitielokaal, daar ze het
huidige moet ontruimen.
Weth. Kleppe zegt dat besproken is voor
lopig een leslokaal van de o.l.s. te geven.
BENOEMING HOOFD SCHOOL
Er is maar een sollictant, nl. de heer
Versteijnen. De inlichtingen ook van de
Inspecteur, zijn gunstig. Men zal tot stem
ming overgaan. De voorzitter vraagt alleen
de naam Versteijnen of anders niets op het
briefje te zetten. De uitslag is 3 briefjes met
de naam „Versteijnen", 3 blanco's en 1
briefje met het woordje „voor". De voor
zitter vraagt of men dit laatste nu als een
geldige stem moet beschouwen. Weth. v. d.
Jagt vindt dat opnieuw gestemd moet wor
den. Hiertoe wordt besloten. Dan komt er
4 maal „Verstijnen" uit de bus en 3 x
blanco.
Herkozen worden de zittende leden van
de Woonruimtecommissie.
RONDVRAAG
De heer Hartog heeft vorige maal de
aandacht al gevestigd op het gras aan de
zeedijk, dat nodig gemaaid dient te worden.
Aan de binnenkant is dit nog niet gebeurd.
De voorzitter zal het laten uitvoeren.
Dhr. Bijnagte komt terug op de ligging
van het sportterrein. Nu heeft de voorzitter
in de vorige vergadering wel gezegd, dat
de leden daar niets mee te maken hebben,
omdat het uitbreidingsplan is goedgekeurd,
maar spreker heeft het tegendeel horen
beweren. De voorzitter herhaalt wat hij ook
vorige maal heeft gezegd, nl. dat het in
het door de raad (in 1947) goedgekeurd
uitbreidingsplan staat.
Dhr. Hartog vraagt wanneer de verho
ging presentiegeld voor de raadsleden in
gaat. De voorzitter meent van 1 Januari '54.
Dhr. IJzerman vraagt of het college van
B. en W. beslist of woningen verbeterd
moeten worden.
De voorzitter antwoordt, dat hij weder
opbouw in deze adviseert.
Dhr. IJzerman zegt te spreken over de
woning van dhr. C. IJzerman.
De voorzitter merkt op, dat men deze
man terwille is geweest en hem vergunning
tot verbetering geven, maar dat die ver
gunning niet is goedgekeurd. Het is nu met
de opzichter besproken.
Dhr. IJzerman meent, dat wel eens met
2 maten wordt gemeten.
De voorzitter vindt dat men dit moet be
wijzen.
Weth. v. d. Jagt onderstreept, dat de
Centrale Dienst voornoemde vergunning
heeft afgewezen.
De voorzitter voegt hieraan toe, dat B.
en W. wel vergunning kunnen geven, maar
als de Centrale Dienst het afwijst, is er
weinig aan te doen.
De heer IJzerman wil ook de hagen op
nieuw beplanten bij de gemeentewoningen,
oude grond uithalen en nieuwe er in.
De voorzitter voelt daarvoor ook.
Dhr. IJzerman wil ook het achterste ge
deelte van de begraafplaats opknappen. Ook
dat zal worden bekeken. Daarna sluiting.
HERVERKAVELINGSCOMMISSIE
ZEELAND
Stagnatie in de wegaanleg
Scherpenissepolder
In de Scherpenissepolder is onverhoopt
de uitvoering van de wegen vertraagd.
Het Bureau van Uitvoering Tholen deelt
mee, dat deze tegenslag een gevolg is van
het stopzetten van de aanvoer van hoog
ovenslakken.
Deze slakken worden ingevoerd uit
Duitsland, waar tengevolge van de over
stromingen het verkeer belemmerd wordt.
Klachten van boeren die niet op hun land
kunnen komen zijn dus gegrond; al het
mogelijke zal worden gedaan de aanleg van
wegen en dammen weer snel op gang te
brengen.
Uitzetten van wegen en waterlopen
in de Poortvlietsepolder.
Binnenkort zal met de aanleg van wegen
en waterlopen in de Poortvlietsepolder be
gonnen worden. Het Bureau van Uitvoering
wijst er de belanghebbenden nog eens op
dat de piketten met rode kop een nieuwe
weg aanduiden en die met blauwe kop een
te graven watergang.
De breedte van de diverse wegen en
waterlopen loopt echter nogal uiteen. Men
kan zich voor nadere inlichtingen het best
wenden tot de uitvoerders van de Ned.
Heide Mij.
Het inplanten van boomgaarden.
Het komt nog steeds voor dat men niet
op de hoogte blijkt te zijn van de regeling
die getroffen is voor de herinplant of
nieuwe aanleg van boomgaarden in de her-
verkavelingsgebieden.
Vooral in de Zak van Zuid-Beveland en
op Tholen komt deze vraag naar voren.
Wij wijzen er daarom nogmaals op dat
voor boomgaarden die herplant zijn zonder
overleg met het Bureau van Uitvoering
geen enkele vergoeding kan worden ge
geven als de herverkavelingswerkzaam
heden schade toebrengen aan de boom
gaard.
Iedere grondgebruiker in de herverkave-
lingsgebieden die nieuwe bomen wil inste
ken wordt dus in zijn eigen belang aan
geraden contact op te nemen met het Bureau
van Uitvoering.
Dit geldt dus voor hen die geheel ver
loren gegane boomgaarden willen herplan
ten, doch ook voor degenen die hun boom
gaard willen uitbreiden of verjongen. In de
meeste gevallen zal men door overleg een
oplossing voor dit probleem vinden. Het
kan echter voorkomen dat in gebieden
waar omtrent de voorlopige toedeling en de
uiteindelijke ligging van wegen e.d. nog
niets bekend is, een beslissing omtrent
nieuwe boomgaard enige tijd zal moeten
worden aangehouden.
Bezoek zitdagen en praatavonden.
In Tholen en de polder Waarde komen
de eerstvolgende weken tal van werken in
uitvoering.
De betrokken grondgebruikers in deze
gebieden zullen oproepen ontvangen om te
verschijnen op zitdagen.
Ook zullen praatavonden gehouden wor
den.
Wij wijzen er nog eens op van hoeveel
belang het is om deze bijeenkomsten te
bezoeken.
In het algemeen zal men hier allerlei
inlichtingen kunnen krijgen, die verstrekt
worden door de ambtenaren van het Bureau
van Uitvoering en de assistenten van de
voorlichtingsdienst.
Op dergelijke bijeenkomsten zal getracht
worden een antwoord te vinden op de vele
vragen die de boer heeft. Wie zitdagen en
praatavonden verzuimt komt over een paar
jaar met problemen waar niemand hem meer
uit kan helpen.
Daarom: let op wanneer er in Uw streek
bijeenkomsten van de herverkaveling ge
houden worden en bezoek die
De gewassenkeus voor het volgende jaar,
plaats en tijdstip van uitvoering van grond
werk, mogelijkheden voor bijzondere voor
zieningen nodig tengevolge van Herverka-
velingswerk (duikers, dammen, enz.), de
sanering en de compensatie, al deze zaken
kunnen behandeld worden en men zal
trachten iedereen te helpen.
Tijdelijke ruiling grasland-bouwland.
Zoals bekend wordt dit najaar, alsmede
in de winter, het volgend voorjaar en de
zomer op grote schaal een aanvang gemaakt
met het complexwerk in de Scherpenisse
polder en in de polders ten Zuiden van de
Provinciale weg Tholen-Poortvliet. Als ge
volg van deze werkzaamheden zullen ver
schillende percelen grasland door egalisatie
geschikt gemaakt worden voor bouwland.
Reeds lang bestaat de tendenz bij vele
grondverbruikers op het eiland Tholen om
grasland om te leggen in bouwland indien
het grasland zich'daartoe leent. Door betere
af- en ontwatering, betere ontsluiting is
zulks nu meer mogelijk dan voorheen.
Het Bureau van Uitvoering realiseert
zich volkomen de moeilijkheden, die men
tijdens deze werkzaamheden zal ondervin
den. In het bijzonder kan het voor hen, die
melkvee houden, buitengewoon moeilijk zijn
wanneer percelen grasland worden geëgali
seerd. Het Bureau van Uitvoering acht het
echter niet wenselijk om tot tijdelijke her-
inzaai van genoemde percelen over te gaan,
aangezien hiermede vooruit wordt gelopen
op het nieuwe plan van toedeling. Dit geldt
uiteraard niet voor die percelen, welke na
de bewerking grasland blijven.
Het Bureau van Uitvoering heeft in
samenwerking met de agrarische subcom
missie gemeend een beroep te moeten doen
op graslandgebruikers in of in de nabijheid
van de polders waar de betreffende werken
worden uitgevoerd. Zij, die percelen gras
land, welke niet worden geëgaliseerd, willen
ruilen voor percelen, die omgezet zijn in
bouwland, kunnen aldus bijdragen tot een
snellere uitvoering van de herverkaveling.
Wellicht ten overvloede wordt hier mede
gedeeld dat deze ruiling tijdelijk is, omdat
het nieuwe plan van toedeling nog niet
bekend is.
Zij, die bereid zijn tot bovenstaande rui
ling over te gaan worden verzocht zich
schriftelijk te wenden tot het Bureau van
Uitvoering te St. Maartensdijk onder op
gave van oppervlakte, sectienummer en
letter alsmede de polder, waarin het gras
land is gelegen.
HERVERKAVELING THOLEN
Ten vervolge op een reeds eerder ge
publiceerde mededeling betreffende de
inzaai van gewassen in de polder Scherpe
nisse en in de polders ten Zuiden van de
provinciale weg Poortvliet-Tholen moge
nog het volgende worden medegedeeld.
Scherpenissepolder, Poortvliet Zuid en
Klaas van Steelandpolder.
Reeds eerder werd aangeraden in deze
polders geen wintergewassen te zaaien. In
het voorjaar 1955 zal het echter op de
meeste plaatsen mogelijk zijn wederom in
te zaaien. Men wordt echter geadviseerd op
de percelen, waar vele egalisatiewerkzaam
heden zijn uitgevoerd, geen of weinig struc-
tuurgevoelige gewassen, zoals bonen en
erwten enz. te verbouwen.
Oud Strijen, Nieuw Strijen en
Schakerloo.
In deze polders zullen de complexwerken
in voorjaar en zomer 1955 worden uitge
voerd. Het Bureau van Uitvoering heeft in
overleg met de agrarische subcommissie ge
meend U te moeten adviseren in deze pol
ders geen dure gewassen te verbouwen.
Goedkopere gewassen zoals gerst, wester-
wolds raaigras enz. genieten de voorkeur.
1500 Gemetenpolder ten Zuidep van de
straatweg PoortvlietTholen.
Het ligt in de bedoeling niet eerder dan
15 Augustus 1955, dus na de graanoogst
met het complexwerk in deze polder te be
ginnen. In dit gebied kan dus alles gezaaid
worden behalve bieten, late aardappelen,
bonen en wijnpeen.
Vrouw Belia-, Razernij en
Deurloopolder.
Het ligt niet in het voornemen om in
deze polders voor het najaar 1955 met de
complexwerkzaamheden te beginnen, zodat
alles kan worden ingezaaid.