WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND VERSNELLING PROCEDURE RUILVERKAVELING De prachtige Rode op ons kruiscollecte 1954 Eiland WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Het Parlementair Overzicht Drukke dagen voor Minister Mansholt Fabriekspoorten gaan open voor Nederlandse Huisvrouwen Plaatselijk nieuws Gezinsverband van héél het land THOLEN OUD-VOSSEMEER ST. ANNALAND 10e Jaargang No. 31 18 Juni 1954 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 4- incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden ƒ1.00, elk woord meer ƒ0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn Jachtwet, ruilverkavelingswet en wet op diergeneeskunde werden in de Tweede Kamer behandeld De' Tweede Kamer heeft zich enige dagen lang bezig gehouden met de nieuwe jacht wet, de oude wet dateert van 1923. Zij hield voornamelijk rekening met de belan gen van de landbouw. Maar het nieuwe ontwerp van Minister Mansholt is er van uitgegaan, dat zowel de jager, als de boer evenals de natuur en het wild beschermt moeten worden. Het wetsontwerp heeft danook zes belangrijke uitgangspunten. Zo is er een procedure ontworpen voor ver goeding van schade door wild, desgewenst na bemiddeling van de wildschadecommis- sie. Evenals in de oude wet blijft het genot van de jacht bij de eigenaar en de gebrui ker van de grond. Het wetsontwerp regelt ook de bescherming van de landbouw. Dit geschiedt door de mogelijkheid te scheppen de uitgifte van jachtvergunningen te be perken en door het maken van afgeronde en onder deskundig toezicht staande jacht velden, waardoor tevens een betere grond slag wordt verkregen voor een schadever goedingsplicht. In de derde plaats komt er een Jachtfonds, dat wetenschappelijke on derzoekingen zal doen, waarbij gelet zal worden op het in standhouden van onscha delijk wild. Verder voorziet het ontwerp in een intensieve bestrijding van de strope rij door verzwaring van de strafsancties en door een zwaardere controle op het ver voer van en de handel in onrechtmatig wild. Over dit uitvoerige wetsontwerp is het nodige te doen geweest. Op tal van pun ten heeft Minister Mansholt water in de wijn gedaan. Zo had hij oorspronkelijk voorgesteld om het oprichten van nieuwe eendenkooien te verbieden. De eendenkooi kers zouden ieder jaar opnieuw erkend en geregistreerd moéten worden. Dit ging de Kamer veel te ver. Unaniem verzette zij zich er tegen. Met het gevolg, dat nu het oprichten van nieuwe eendenkooien on der bepaalde omstandigheden mogelijk zal zijn en dat van de erkenning is afge zien. Weliswaar bestaat de registratieplicht nog, maar de eendenkooihouders zullen de benodigde formulieren slechts eenmaal in de vijf jaar behoeven in te vullen. De meest principiële critiek op dit ont werp werd geleverd door de partijgenoot van de Minister, de heer Vondeling (arb). Hij wilde uitdrukkelijk vastgelegd zien, dat uitsluitend de grondgebruiker het genot van jacht heeft. Het genot van jacht is naar zijn mening niet los te maken van het gebruik van de grond. Zijn amendement werd echter met grote meerderheid verwor pen. Slechts de p.v.d.a. en de communis ten stemden voor. Een ander heet hang ijzer in dit debat was het amendement van Koeverden (k.v.p.) over de grootte der jachtvelden. Minister Mansholt denkt er aan om een gesloten jachtveld in te voeren van ongeveer 40 ha. Dit heeft voordelen voor de jager en voor de landbouw. Maar de k.v.p.-afgevaardigde, gesteund door de heer Biewenga (a.r.was het daarmede niet eens. Zijn voorstel was: een jachtter rein van 10 ha. Daarvoor had hij enkele goede argumenten. Verscheidene kleine grondgebruikers en grondeigenaren kunnen het jachtgenot nu niet meer uitoefenen, want een grondgebied van 40 ha is niet gering. Hoe graag gooit de boer 's avonds na het werk niet even zijn geweer over de schouder om nog een paar schoten te lossen voor het donker worden. Dat kan nu niet meer, zo zeiden de heren van Koe verden (k.v.p.) en Biewenga (a.r.). De Minister was het daarmede niet eens. Als hun grondgebied te klein is, moeten zij maar jachtcombinaties vormen, waardoor zij toch een jachtterrein kunnen krijgen. En bovendien kent het ontwerp het recht toe om schadelijk wild op te ruimen. De heren Den Hartog (v.v.d.) en De Ruiter (c.h.) sloten zich hierbij aan. Zij vreesden bovendien dat het wild zal worden uitge moord, als de jager zich regelmatig op zo'n klein jachtterrein kan begeven. Er werd lang over dit verschil van mening gepraat. Minister Mansholt, die tijdens de ze debatten zeer toegeeflijk was, kwam nu ook tenslotte met een voorstel, waarmede iedereen het eens kon zijn. Het volgende compromis is gesloten „Onze Minister is bevoegd, gehoord de Jachtraiad, aan jacht- houders, die niet over een jachtveld be schikken, dat aan de gestelde eisen voldoet en voor wie de vorming van een zodanig jachtveld bezwaarlijk is, toe te staan op de bij hen in gebruik zijnde gronden te jagen, indien van hen redelijker wijze niet kan worden gevergd, dat zij het genot van de jacht op die gronden aan anderen afstaan. Intussen had de heer Vondeling (arb.) ook nog een poging gedaan om de kosten van de jachtacte afhankelijk te stellen van de geschatte wildschade. In het wetsont werp is bepaald, dat de jachtacte 5. per jaar kost. De socialistische afgevaar digde en ook de heer De Ruiter (c.h.) vonden dit rijkelijk laag. Waarom zal het Rijk een deel van de kosten tier wildschade voor zijn rekening nemen? Jagen is een dure sport. Laat de prijs der jachtacte maar omhoog gaan, zo zeiden zij, dan be hoeft de Overheid niet bij te springen. De Minister en de heer Biewenga voelden hier niets voor. De jager moet weten waar hij aan toe is. En daarom stemde het meren deel der Kamerleden de heer De Ruiter incluis tegen dit amendement. Zo is de Kamer na veel gepraat door dit wetsont werp heengekomen. Het is z.h.s. aange nomen. Geen enkele fractie heeft zich er tegen verzet. Een motie van de heer Von deling (arb.) de actiefste man op dit gebied in de Kamer is echter blijven liggen. Zij gaat over het verhuren van jachtvelden, die aan de Staat toebehoren. Verschillende Ministers hebben hiermede te maken, daar de staatsgronden nu een maal onder verschillende departementen vallen. De heer Vondeling is van mening, dat de verhuur in het belang van een goe de uitvoering van de Jachtwet, publiek en onder verantwoordelijkheid van één Minis ter dient te geschieden. Minister Mansholt stond stellig niet afwijzend tegenover deze gedachte. Maar het beslissende woord durfde de bewindsman echter niet te spre ken voordat hij over deze kwestie overleg heeft gepleegd met zijn ambtgenoten. RUILVERKAVELINGSWET Het zijn overigens drukke dagen voor onze Minister van Landbouw. De Jacht wet was nauwelijks aangenomen of hij moest de ruilverkavelingswet gaan ver dedigen. Een wetsontwerp, dat even tech nisch - als belangrijk is, daar door een goede verkaveling van de grond de pro ductie op de landbouwbedrijven aanzien lijk verhoogd kan worden. De heer En- gelbertink (k.v.p.) heeft zelfs uitgerekend dat de toepassing van deze wet een voor deel aan bruikbare grond zal opleveren van niet minder dan 20%. En dat is even veel als het nieuw gewonnen land in de Zuiderzeepolders. Een der belangrijke voordelen van deze nieuwe wet zal zijn, dat de ruilverkavelingsprocedure versneld kan worden. Het land kan zelfs al verka veld worden ook al is er nog geen finan ciële overeenstemming bereikt. Verder is de pachtregeling veranderd en krijgen openbare lichamen (rijk, provincie, ge meenten) het recht om van elk te verkave len gebied een stuk grond aan te vragen tot een maximum van 5 van het te ver kavelen gebied. Over al deze zaken is het nodige te doen geweest. Voordat de Mi nister aan het woord kwam, lagen er reeds 19 amendementen op hem te wachten. Maar evenals bij de Jachtwet droeg de critiek een zakelijk karakter. Veel princi- piëel verschil van mening was er niet Mi nister Mansholt was even soepel als bij de Jachtwet, zodat hij in enkele dagen tijds twee zeer belangrijke ontwerpen zonder veel kleerscheuren de hamer van voorzit ter Kortenhorst kon laten passeren. DIERGENEESKUNDE Daarvoor had hij al een ander succes behaald. Ook de wet op de Diergenees kunde werd n.l. z.h.s. aangenomen. Alleen ds. Zandt (s.g.p.) was tegen, omdat in deze wet sanctie wordt verleend aan de inenting van dieren. En daar moeten de Staatkundig-Gereformeerden nu eenmaal niets van hebben. In het algemeen zal de diergeneeskunde in de toekomst voorna melijk door veeartsen worden uitgeoefend. De verloskundigen en castreurs, die thans werkzaam zijn, mogen hun arbeid echter voortzetten. Het castreren van mannelijke biggen en ramlammeren blijft aan iedereen toegestaan. De verloskunde en het castre ren van biggen en lammeren van vrouwe lijk geslacht wordt nu verbonden aan een vergunning, welke door de Minister zal worden afgegeven. Dierenartsen krijgen deze vergunning zonder moeite, maar ook die personen, die over een voldoende theo retische- en practische kennis beschikken en die in het bezit zijn van een goed in- instrumentarium, kunnen tot deze handelin gen bevoegd worden verklaard. De Mi nister zal daarvoor de maatstaven aan leggen. (Nadruk verboden VACANTIE-UITZENDING Voor kinderen van 7 tot 14 jaar uit de door ramp getroffen gemeenten op het eiland Tholen bestaat alsnog gelegenheid drie weken vacantie bij particulieren door te brengen. Dit aanbod gaat uit van de vereniging „Pro Juventate". Ouders of voogden kunnen de kinderen opgeven tot 25 Juni a.s. bij Mej. Paling, Bos, Stave- nisse. Inleggeld is 5.. Reiskosten worden vergoed. (Dit laatste nog als rectificatie op het vorige bericht). (III) PACHT De Ministers hebben de voorgestelde re geling ten aanzien van de pacnt andermaal herzien in die zin, dat de pachters recht krijgen op het verkrijgen van grond in pacht op dezelfde voet als de toedeling aan de eigenaren geschiedt. Dit brengt mede, dat de pachter terzake van de aftrek voor we gen- en waterlopen en terzake van onder bedeling geen schadevergoeding zal kunnen krijgen. Wel zal een geringere oppervlakte leiden tot een verlaging van de totale pachtsom. Daartegenover echter zal als ge volg van de verbeterde explaitatiemogelijk» heden in den regel een verhoging staan van de pachtprijs, die de verlaging van de totale pachtsom weer zal opheffen en veelal zelfs zal overtreffen. Gevraagd wordt, welke wet bij onder linge tegenstrijdigheid praeveleert, de Ruil verkavelingswet of het Pachtbesluit. De van het Pachtbesluit afwijkende voorzieningen, welke de Ruilverkavelingswet bevat, zijn geboden door de uitvoering der ruilverka veling en vormen dus een „lex specialis". Dit zal zo blijven, ook wanneer het Pacht besluit t.z.t.) door een nieuwe (algemene Pachtwet zal zijn vervangen, tenzij men daarin de speciale regeling voor pacht bij ruilverkavelingen zou verwerken, wat de Ministers niet aantrekkelijk voorkomt. De Ministers hebben er geen enkel be zwaar tegen voor de toedeling in pacht op dezelfde wijze als ten aanzien van de eigen dom de grenzen in de wet te trekken. In het gewijzigd voorstel is dan ook voorzien in een toedeling aan pachters naar dezelfde maatstaven als aan de eigenaren, dus op basis van een evenredig aandeel in waarde aan kavels. KOSTEN De kosten van een moderne ruilverkave ling kunnen worden gesplitst in de vol gende soorten: 1. de kosten van voorbereiding, de kosten van de centrale commissie, van het ka daster, van het bijeenroepen en houden van vergaderingen, van het doen van openbare kennisgevingen en gerechts kosten; 2. de kosten van de schatting; 3. de kosten van aanleg van nieuwe en van verbetering van bestaande wegen en waterlopen, kaden en kunstwerken, van de landschappelijke verzorging en van het graven van nieuwe en het ver beteren van bestaande kavelsloten; 4. kosten, voortvloeiende uit schadeloos stellingen tengevolge van de uitvoering der onder 3. genoemde werkzaamheden; 5. de kosten van het gereedmaken van kavels; 6. de kosten van het verplaatsen en van het bouwen van nieuwe boerdedijen; 7. de kosten van aanleg van utiliteitswer- ken; 8. de kosten van de acte. De onder 1 genoemde kosten komen vol ledig voor rekening van het Rijk. Zij ma ken 310% uit van de totale kosten. De overige kosten komen, voor zover niet door subsidie gedekt, ten laste van de gezamen lijke eigenaren. De onder 3 genoemde werk zaamheden maken in het algemeen rond 80 uit van de totale kosten. De uit deze werken voortvloeiende schadeloosstellingen (4) variëren van 4 tot 7 van de totale kosten, terwijl de onder 5 genoemde kosten van het gereed maken van kavels rond 6% bedragen. De kosten van schatting (2) en van de acte (8) tenslotte bedragen ieder rond 1%. Met de boerderijenbouw (6) en de aanleg van utiliteitswerken (7) is nog te weinig ervaring opgedaan om de kosten daarvan in een verantwoord percentage van de totale kosten te kunnen uitdrukken. Onder de tegenwoordige omstandigheden wordt ter bepaling van de hoogte van het subsidiebedrag de te verwachten waarde vermeerdering, welke uit de ruilverkaveling en de verbeteringswerken zal voortvloeien, geschat. Het percentage van de kosten, dat in de vorm van subsidie door het Rijk wordt gedragen, zal derhalve van geval tot geval verschillen. In een heel enkel geval bleek geen subsidie noodzakleijk. In andere ge vallen werden percentages van 3060 vastgesteld. De hoogst voorkomende per centages lopen van 8085 Dit is het geval geweest bij ruilverkavelingen in door de oorlog getroffen gebieden en komt ook voor, wanneer met het oog op de werkge legenheid ter plaatse tot uitvoering in hand kracht in plaats van machinale uitvoering wordt overgegaan. Gemiddeld komt het sub sidiepercentage neer op 7075 Wanneer men hieronder het totaal be drag van de Rode Kruiscollecte 1954 op ons eiland leest, mag worden vastgesteld dat het een goede inzameling is geworden. Dat wordt nog duidelijker, wanneer men daarmee ook het totaal over 1952 gaat vergelijken. Eerstgenoemde uitslag zal zelfs nog iets beter worden, omdat uit een paar gemeenten nog nagiften zullen binnen komen. Het ligt voor de hand, dat het Kring- bestuur over dit mooie resultaat zeer ver heugd is en alle gevers, geefsters, collec tanten en collectrices voor de medewerking dankt. We zijn er mede blij om, dat onze eiland bewoners door deze financiële steun blijk geven van hun belangstelling voor het Rode Kruis en blijkbaar nog niet zijn ver geten, wat deze instantie op haar beurt deed, toen hulp nodig was. Dit valt wel inzonderheid op, wanneer men de uitkom sten ziet van Stavenisse en Poortvliet. St. Maartensdijk heeft nog nooit een slechte beurt gemaakt voor een Rode kruisinzame- ling. We hopen dat mede door deze bij dragen het Rode Kruis haar zo omvangrijke hulpverlening, enz. weer naar behoren zal kunnen uitvoeren. Het is altijd beter te mogen geven, dat te moéten ontvangen. 1954 1952 Tholen 943.45 748.60 Oud-Vossemeer 800.— 902.25 St. Annaland 488.70 405.80 Stavenisse 725. 323.81 St. Maartensdijk 1237.05 1001.25 Scherpenisse 320.— 349.56 Poortvliet 706.70 308.50 Bijzondere giften 70.— 42.50 Totaal 5290.90 4082.27 (Door een Medewerkster) In de oorlogsjaren hebben wij geleerd wat nationale belangen zijn. Waarden, waarbij heel ons volk betrokken is en waar voor bepaalde groepen, zelfs als zij niet altijd gelijk denken, toch de handen ineen slaan. Zo was het in de jaren 19401945; ge lukkig is die eendracht voor een belangrijk deel blijven bestaan. En dat was nodig, want er dreigde (ja dreigt nog) een nieuwe vijand: Werkloosheid en armoede. Een uit geplunderd land moest meer dan tevoren zich toeleggen op industrie. Goederen gaan maken die zelve van nut kunnen zijn voor de gebruikers; alleen zo werkt men produc tief. Als het slechts gaat om werk te ver schaffen, dan kan men eindeloos zandheu vels opwerpen, afgraven en opnieuw be ginnen. Maar willen wij uit de moeilijkhe den raken, dan dienen fabrieken producten af te leveren, welke in een behoefte voor zien, en de kopers waar voor hun geld krijgen. Kwaliteitsartikelen in de eerste plaats, en als het enigszins mogelijk is tevens opvallend door goede vorm, prac- tisch in het gebruik, kortom, een vreugde voor wie er mee omgaat. Deze dingen zijn geen pas ontdekte wijs heid, alleen van belang voor wie leiding ge ven aan de ontwikkeling van ons volk. We hebben er allen mee te maken; de leden der regering maar ook de arbeiders, midden standers en fabrikanten zelve. Zij die voor hun gezin de kost verdienen en wie thuis de verzorging van de familie leiden door dat loon weer op een verantwoorde wijze uit te geven. Ja, vooral de huisvrouwen van Nederland dienen hiervan een goed begrip te krijgen. Liefst door ze zelf te laten zien. MET VIER MILLIOEN IN EEN AUTOBUS En zo kwam het besluit tot stand om al die vrouwen gezamenlijk een week lang rond te leiden langs een aantal industrien. Moeders van grote gezinnen en onderwijze ressen, uit dorpen en steden, van iedere ont wikkeling, geloofs- of levensopvatting. Te zamen ruim vier millioen. Een groots plan, een nuttige voorlichting, maar onuitvoer baar. Daarom koos de instelling die dit or ganiseerde een betere oplossing: er is geen vrouw in Nederland of zij leest één of meer bladen: nieuws- of dagblad, een geïllustreer de wekelijkse uitgave, een „vakblad" van een vrouwenbond of organisatie van platte landsvrouwen. Al deze bladen zijn in de gelegenheid gesteld een redactrice op reis te zenden, die de lezeressen thuis zou kun nen overbrengen wat zij zelve had gehoord en gezien. De omroepverenigingen hebben er een medewerkster voor beschikbaar ge steld die regelmatig de voorlichting van de huisvrouwen door de microfoon bespreekt. Kortom, er is geen huis overgeslagen en de ruime touringcar, die een groot deel van het land heeft doorkruist, had in wezen de vier millioen „aan boord", die voor het gehele gezinsgebruik, voor de speciale be hoeften van man en kinderen (en natuurlijk ook voor zichzelf) in Nederland vrijwel het gehele bedrag beheren dat voor gebruiks goederen wordt besteed. ORGANISATOREN Wij zullen U in enkele artikelen vertel len van het vele belangwekkende, dat wij voor u mochten zien. Maar laten we eerst voorstellen wie onze, beter gezegd wie uw gastheren zijn geweest: de Vereniging Ne derlands Fabrikaat. Laten wij bij deze naam twee misverstanden voorkomen. Deze orga nisatie wil niet doen of we alleen op de wereld zijn. Vroeger ging dat al moeilijk, maar nu kan het bepaald niet meer. Geen land zou op zichzelf kunnen bestaan, alleen leven van eigen producten en die verwer ken. Evenmin: graag zijn eigen productie overschot uitvoeren maar niets er voor in de plaats ontvangen dan baar goud. Tussen invoer en uitvoer kan geen wanverhouding bestaan. Wat bedoelt Nederlands Fabri kaat dan wel Dat wij streven naar kwa liteitsproducten, welke zowel het eigen- als het buitenland graag koopt. En bovendien: het inzicht bevorderen dat onze industrie heel wat mans is, veel kan maken dat even goed en niet duurder is dan een aantal importgoederen, zodat we eens afraken van het vooroordeel: dingen zijn goed omdat ze van ver komen. Natuurlijk: er zal altijd een reeks pro ducten blijven, die een ander land op grond van bijzondere omstandigheden beter maakt dan wie ook, maar dan moet dat oordeel op feiten berusten. Alleen een voor-ingenomen- heid zonder grond is misplaatst en schade lijk voor onze belangen. Een andere misvatting zou zijn te denken, dat Nederlands Fabrikaat alleen Fabrikan- tenbelangen dient. In de samenstelling van dit lichaam komt het tegendeel uit; daarin werken 20 van de grootste bonden en or ganisaties samen welke in Nederland be staan, sommige met enorme ledencijfers. En hier kunt ge nu zien wat wij in het begin zeiden: op het eerste oog groepen met te gengestelde belangen, die toch voor dit doel eendrachtig samenwerken. De drie grootste organisaties van werkgevers, maar even zeer de drie belangrijkste vakbonden. Mid denstand en evenzeer de Raad voor 't Groot-winkelbedrijf. Dan nog de Vereni ging van Nederlandse Huisvrouwen en de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen. Als het bestuur van Nederlands Fabrikaat in Den Haag vergadert, dan is dat niet in een zakelijke zaal, maar in een hartelijke huiskamer. Vader Staat, Moeder Maat schappij en alle kinderen. Met dezelfde zor gen om de eindjes aan elkaar te knopen als er voorkomen in de huiskamers waar deze artikelen worden gelezen. Wat wij u te zeggen hebben is géén propaganda; het is gezonde gezinszorg om te maken dat wij samen, Neerlands volk, ons nationale huis weer schoon en bewoonbaar krijgen zoals het met inspanning van aller krachten is geschied in het rampgebied van vorig jaar. (Nadruk verboden) ZONDAGSDIENST ARTSEN Dr. Duinker, Tholen, tel. 40 Dr. Menger, St. Filipsland, tel. 20 HOOGWATER in de week van 20 t.e.m. 26 Juni 1954 Zondag vm 5.54 nm 18.14 Maandag 6.35 19.10 Dinsdag 7.18 19.43 Woensdag 8.10 20.38 Donderdag 9.06 21.40 Vrijdag 10.16 22.55 Zaterdag 11.33 23.50 Woensdag 23 Juni Laatste kwartier te 8.46 uu. BURGERLIJKE STAND Geboren: 10 Juni: Aagtje Adriana, dt van G. Vos hol en W. P. Stoutjesdijk 16 Juni: Willemina Leena, dt. van P. Potter en J. M. Gebraad. Gehuwd: 16 Juni: Jan van den Berge, 25 jr. en Josephine M. Baaij, 24 jr. DUIVENVLUCHT Wedvlucht van De Zwaluw vanuit Pont St. Maxence over een afstand van 275 km, in concours 158 duiven. A Rijnberg 1, 2; J. v. d. Zande 3, 20; D Timmermans 4; J. Tholenaar 5, 8, 10, 15, 17, 19; D. Douw 6, 18; J. Vermeij 6; D. Lindhout 9, 11; A. Lindhout 12; L. M. de Heer (Tholen) 13; A. v. Treijen 14, 16. OPVOLGER Naar wij thans vernemen zal de door het a.s. vertrek van wmr Polderman ontstane vacature hoogstwaarschijnlijk worden ver vuld door de wachtmeester der Rijkspolitie te Hoornaar, dhr. Hoeijenbos. 40 JAAR GETROUWD Op 25 Juni zal het 40-jaar geleden zijn dat het echtpaar B. de Graaf-Klippel te Oud-Vossemeer in het huwelijk trad. 25 JAAR KOSTER Naar wij vernemen zal het 24 Juni a.s. 25 jaar geleden zijn dat dhr. Jac. Deurloo als koster van de Ger. Kerk alhier in dienst trad. GEVONDEN Bij de Rijkspolitie zijn inlichtingen te ver krijgen omtrent 2 gevonden portemonnaie's waarvan 1 kinderportemonaie. AANRIJDING Zaterdag geraakten 2 auto's aan het eind van de Molenstraat met elkaar in botsing. De auto van dhr. Hage uit St. Annaland, die vanuit Tholen onderweg was naar zijn woonplaats werd aan de achterzijde ge ramd door een auto uit Alphen a/d Rijn, welke vanuit de Molenstraat kwam. Zonder persoonlijke ongevallen bleef het gevolg hiervan tot enige materiële schade beperkt. WIELERRONDE De datum van de Wielerronde is thans vastgesteld op 31 Juli. Naar wij vernemen is de animo van de zijde van de renners goed te noemen. Enkele zeer bekende ren ners zullen waarschijnlijk hieraan deel nemen. Zodra hierover meer bekend is, wordt hierop teruggekomen. JAARVERGADERING VEILING ST. ANNALAND EN OMSTREKEN Woensdag 16 Juni werd in de zaal van de heer lm. Rijnberg te St. Annaland de 24e Algemene Jaarvergadering gehouden van de Land- en Tuinbouwvereniging „St. Annaland 6 Omstreken". Aanwezig waren 65 leden. De voorzitter, dhr. J. F. Brooy- mans deelde in zijn openingswoord mee, dat er 270 ton meer producten geveild waren, doch dat de opbrengst 275.000, lager was dan in het vorige boekjaar, het geen hoofdzakelijk te wijten was aan de lage uienprijzen. Ook de ramp van 1 Febr. was hier aan debet. Maar ondanks de min der gunstige financiële zijde, kon de voor zitter toch ook getuigen van dankbaarheid, gezien de moderne outilage, waarmee de veiling is uitgerust. Spreker hoopte, dat het komende jaar een in alle opzichten goed jaar mocht zijn en verklaarde hiermede de vergadering voor geopend. Vervolgens werden de notulen van de vorige jaarvergadering door de secretaris Corns. J. J. Kooyman gelezen en goedge keurd. Het totale bedrag van de exploitatie rekening over het boekjaar 1953-1954 gaf een bedrag te zien van: 65.203,04, terwijl de balans per 31 Maart 1954 sloot met aan beide zijden een bedrag van: 59.260,09. Hierna gaf de administrateur L. P. Goe- degebuure Abr.zn. een duidelijk overzicht over het afgelopen verenigingsjaar. Uit ge noemd verslag bleek, dat 100 ha eigen heimers werd geinventariseerd tegen 160 ha vorig jaar en 38 ha bintjes tegen 64 ha in 1952. Begonnen werd met een prijs van 2325 cent per kg voor Doré en eerste lingen op 19 Juni. De prijs daalde slechts met enkele centen per 100 kg. Ook de prijs van de eerstelingen hield zich uitstekend. Op 3 Juli werd begonnen met een prijs van 21.02 per 100 kg die tot half Augustus geleidelijk afzakte tot 12.50 per 100 kg. In de maanden Juli en Augustus was de aanvoer van dien aard, dat er een groot tekort was aan neerzetruimte. In totaal werden geveild 5.229.836 kg aardappelen voor een bedrag van: 665.920,43 ofwel 400 ton meer voor een hoger bedrag van: 210.000.- dan vorig jaar. De uitzaai van uien was ongeveer gelijk aan die van vorig jaar, nl. ruim 100 ha. De kwantitatieve opbrengst was echter dermate hoog, dat de geleidelijke opbrengst teleurstellend was. In Engeland en Duits land was zo goed als geen vraag naar de Hollandse ui. Met moeite kreeg men de uien geplaatst voor de prijs van 5 en 6 ct. Op initiatief van de Thoolse veilingen werd besloten een aanvraag in te dienen bij het Ctraal Bureau, om een afzetgebied te vinden. Het resultaat was, dat 7.500.000 kg uien zou kunnen worden geëxporteerd naar Hongarije tegen een prijs van 6. per 100 kg franco Bergen op Zoom. Slechts enkeïe partijen waren geschikt voor verzending naar de overzeese gebieden. Uien werden er in totaal geveild 4.271.308 kg voor 299.235,71.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1954 | | pagina 1