WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND
VERSNELLING PROCEDURE
RUILVERKAVELING
De prachtige Rode
op ons
kruiscollecte 1954
Eiland
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Het Parlementair Overzicht
Drukke dagen voor Minister Mansholt
Fabriekspoorten gaan open voor
Nederlandse Huisvrouwen
Plaatselijk nieuws
Gezinsverband van héél het land
THOLEN
OUD-VOSSEMEER
ST. ANNALAND
10e Jaargang No. 31
18 Juni 1954
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 4- incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden ƒ1.00, elk woord meer ƒ0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen
of moeten daar binnen zijn
Jachtwet, ruilverkavelingswet en wet op diergeneeskunde
werden in de Tweede Kamer behandeld
De' Tweede Kamer heeft zich enige dagen
lang bezig gehouden met de nieuwe jacht
wet, de oude wet dateert van 1923. Zij
hield voornamelijk rekening met de belan
gen van de landbouw. Maar het nieuwe
ontwerp van Minister Mansholt is er van
uitgegaan, dat zowel de jager, als de boer
evenals de natuur en het wild beschermt
moeten worden. Het wetsontwerp heeft
danook zes belangrijke uitgangspunten. Zo
is er een procedure ontworpen voor ver
goeding van schade door wild, desgewenst
na bemiddeling van de wildschadecommis-
sie. Evenals in de oude wet blijft het genot
van de jacht bij de eigenaar en de gebrui
ker van de grond. Het wetsontwerp regelt
ook de bescherming van de landbouw. Dit
geschiedt door de mogelijkheid te scheppen
de uitgifte van jachtvergunningen te be
perken en door het maken van afgeronde
en onder deskundig toezicht staande jacht
velden, waardoor tevens een betere grond
slag wordt verkregen voor een schadever
goedingsplicht. In de derde plaats komt er
een Jachtfonds, dat wetenschappelijke on
derzoekingen zal doen, waarbij gelet zal
worden op het in standhouden van onscha
delijk wild. Verder voorziet het ontwerp
in een intensieve bestrijding van de strope
rij door verzwaring van de strafsancties en
door een zwaardere controle op het ver
voer van en de handel in onrechtmatig
wild.
Over dit uitvoerige wetsontwerp is het
nodige te doen geweest. Op tal van pun
ten heeft Minister Mansholt water in de
wijn gedaan. Zo had hij oorspronkelijk
voorgesteld om het oprichten van nieuwe
eendenkooien te verbieden. De eendenkooi
kers zouden ieder jaar opnieuw erkend en
geregistreerd moéten worden. Dit ging de
Kamer veel te ver. Unaniem verzette zij
zich er tegen. Met het gevolg, dat nu het
oprichten van nieuwe eendenkooien on
der bepaalde omstandigheden mogelijk
zal zijn en dat van de erkenning is afge
zien. Weliswaar bestaat de registratieplicht
nog, maar de eendenkooihouders zullen de
benodigde formulieren slechts eenmaal in
de vijf jaar behoeven in te vullen.
De meest principiële critiek op dit ont
werp werd geleverd door de partijgenoot
van de Minister, de heer Vondeling (arb).
Hij wilde uitdrukkelijk vastgelegd zien, dat
uitsluitend de grondgebruiker het genot
van jacht heeft. Het genot van jacht is
naar zijn mening niet los te maken van het
gebruik van de grond. Zijn amendement
werd echter met grote meerderheid verwor
pen. Slechts de p.v.d.a. en de communis
ten stemden voor. Een ander heet hang
ijzer in dit debat was het amendement van
Koeverden (k.v.p.) over de grootte der
jachtvelden. Minister Mansholt denkt er
aan om een gesloten jachtveld in te voeren
van ongeveer 40 ha. Dit heeft voordelen
voor de jager en voor de landbouw. Maar
de k.v.p.-afgevaardigde, gesteund door de
heer Biewenga (a.r.was het daarmede
niet eens. Zijn voorstel was: een jachtter
rein van 10 ha. Daarvoor had hij enkele
goede argumenten. Verscheidene kleine
grondgebruikers en grondeigenaren kunnen
het jachtgenot nu niet meer uitoefenen,
want een grondgebied van 40 ha is niet
gering. Hoe graag gooit de boer 's avonds
na het werk niet even zijn geweer over
de schouder om nog een paar schoten te
lossen voor het donker worden. Dat kan
nu niet meer, zo zeiden de heren van Koe
verden (k.v.p.) en Biewenga (a.r.). De
Minister was het daarmede niet eens. Als
hun grondgebied te klein is, moeten zij
maar jachtcombinaties vormen, waardoor
zij toch een jachtterrein kunnen krijgen.
En bovendien kent het ontwerp het recht
toe om schadelijk wild op te ruimen. De
heren Den Hartog (v.v.d.) en De Ruiter
(c.h.) sloten zich hierbij aan. Zij vreesden
bovendien dat het wild zal worden uitge
moord, als de jager zich regelmatig op
zo'n klein jachtterrein kan begeven. Er
werd lang over dit verschil van mening
gepraat. Minister Mansholt, die tijdens de
ze debatten zeer toegeeflijk was, kwam nu
ook tenslotte met een voorstel, waarmede
iedereen het eens kon zijn. Het volgende
compromis is gesloten „Onze Minister is
bevoegd, gehoord de Jachtraiad, aan jacht-
houders, die niet over een jachtveld be
schikken, dat aan de gestelde eisen voldoet
en voor wie de vorming van een zodanig
jachtveld bezwaarlijk is, toe te staan op de
bij hen in gebruik zijnde gronden te jagen,
indien van hen redelijker wijze niet kan
worden gevergd, dat zij het genot van de
jacht op die gronden aan anderen afstaan.
Intussen had de heer Vondeling (arb.)
ook nog een poging gedaan om de kosten
van de jachtacte afhankelijk te stellen van
de geschatte wildschade. In het wetsont
werp is bepaald, dat de jachtacte 5.
per jaar kost. De socialistische afgevaar
digde en ook de heer De Ruiter (c.h.)
vonden dit rijkelijk laag. Waarom zal het
Rijk een deel van de kosten tier wildschade
voor zijn rekening nemen? Jagen is een
dure sport. Laat de prijs der jachtacte
maar omhoog gaan, zo zeiden zij, dan be
hoeft de Overheid niet bij te springen. De
Minister en de heer Biewenga voelden hier
niets voor. De jager moet weten waar hij
aan toe is. En daarom stemde het meren
deel der Kamerleden de heer De Ruiter
incluis tegen dit amendement. Zo is de
Kamer na veel gepraat door dit wetsont
werp heengekomen. Het is z.h.s. aange
nomen. Geen enkele fractie heeft zich er
tegen verzet. Een motie van de heer Von
deling (arb.) de actiefste man op dit
gebied in de Kamer is echter blijven
liggen. Zij gaat over het verhuren van
jachtvelden, die aan de Staat toebehoren.
Verschillende Ministers hebben hiermede
te maken, daar de staatsgronden nu een
maal onder verschillende departementen
vallen. De heer Vondeling is van mening,
dat de verhuur in het belang van een goe
de uitvoering van de Jachtwet, publiek en
onder verantwoordelijkheid van één Minis
ter dient te geschieden. Minister Mansholt
stond stellig niet afwijzend tegenover deze
gedachte. Maar het beslissende woord
durfde de bewindsman echter niet te spre
ken voordat hij over deze kwestie overleg
heeft gepleegd met zijn ambtgenoten.
RUILVERKAVELINGSWET
Het zijn overigens drukke dagen voor
onze Minister van Landbouw. De Jacht
wet was nauwelijks aangenomen of hij
moest de ruilverkavelingswet gaan ver
dedigen. Een wetsontwerp, dat even tech
nisch - als belangrijk is, daar door een
goede verkaveling van de grond de pro
ductie op de landbouwbedrijven aanzien
lijk verhoogd kan worden. De heer En-
gelbertink (k.v.p.) heeft zelfs uitgerekend
dat de toepassing van deze wet een voor
deel aan bruikbare grond zal opleveren
van niet minder dan 20%. En dat is even
veel als het nieuw gewonnen land in de
Zuiderzeepolders. Een der belangrijke
voordelen van deze nieuwe wet zal zijn,
dat de ruilverkavelingsprocedure versneld
kan worden. Het land kan zelfs al verka
veld worden ook al is er nog geen finan
ciële overeenstemming bereikt. Verder is
de pachtregeling veranderd en krijgen
openbare lichamen (rijk, provincie, ge
meenten) het recht om van elk te verkave
len gebied een stuk grond aan te vragen
tot een maximum van 5 van het te ver
kavelen gebied. Over al deze zaken is het
nodige te doen geweest. Voordat de Mi
nister aan het woord kwam, lagen er reeds
19 amendementen op hem te wachten.
Maar evenals bij de Jachtwet droeg de
critiek een zakelijk karakter. Veel princi-
piëel verschil van mening was er niet Mi
nister Mansholt was even soepel als bij
de Jachtwet, zodat hij in enkele dagen tijds
twee zeer belangrijke ontwerpen zonder
veel kleerscheuren de hamer van voorzit
ter Kortenhorst kon laten passeren.
DIERGENEESKUNDE
Daarvoor had hij al een ander succes
behaald. Ook de wet op de Diergenees
kunde werd n.l. z.h.s. aangenomen. Alleen
ds. Zandt (s.g.p.) was tegen, omdat in
deze wet sanctie wordt verleend aan de
inenting van dieren. En daar moeten de
Staatkundig-Gereformeerden nu eenmaal
niets van hebben. In het algemeen zal de
diergeneeskunde in de toekomst voorna
melijk door veeartsen worden uitgeoefend.
De verloskundigen en castreurs, die thans
werkzaam zijn, mogen hun arbeid echter
voortzetten. Het castreren van mannelijke
biggen en ramlammeren blijft aan iedereen
toegestaan. De verloskunde en het castre
ren van biggen en lammeren van vrouwe
lijk geslacht wordt nu verbonden aan een
vergunning, welke door de Minister zal
worden afgegeven. Dierenartsen krijgen
deze vergunning zonder moeite, maar ook
die personen, die over een voldoende theo
retische- en practische kennis beschikken
en die in het bezit zijn van een goed in-
instrumentarium, kunnen tot deze handelin
gen bevoegd worden verklaard. De Mi
nister zal daarvoor de maatstaven aan
leggen.
(Nadruk verboden
VACANTIE-UITZENDING
Voor kinderen van 7 tot 14 jaar uit de
door ramp getroffen gemeenten op het
eiland Tholen bestaat alsnog gelegenheid
drie weken vacantie bij particulieren door
te brengen. Dit aanbod gaat uit van de
vereniging „Pro Juventate". Ouders of
voogden kunnen de kinderen opgeven tot
25 Juni a.s. bij Mej. Paling, Bos, Stave-
nisse. Inleggeld is 5.. Reiskosten worden
vergoed.
(Dit laatste nog als rectificatie op het
vorige bericht).
(III)
PACHT
De Ministers hebben de voorgestelde re
geling ten aanzien van de pacnt andermaal
herzien in die zin, dat de pachters recht
krijgen op het verkrijgen van grond in pacht
op dezelfde voet als de toedeling aan de
eigenaren geschiedt. Dit brengt mede, dat
de pachter terzake van de aftrek voor we
gen- en waterlopen en terzake van onder
bedeling geen schadevergoeding zal kunnen
krijgen. Wel zal een geringere oppervlakte
leiden tot een verlaging van de totale
pachtsom. Daartegenover echter zal als ge
volg van de verbeterde explaitatiemogelijk»
heden in den regel een verhoging staan
van de pachtprijs, die de verlaging van de
totale pachtsom weer zal opheffen en veelal
zelfs zal overtreffen.
Gevraagd wordt, welke wet bij onder
linge tegenstrijdigheid praeveleert, de Ruil
verkavelingswet of het Pachtbesluit. De van
het Pachtbesluit afwijkende voorzieningen,
welke de Ruilverkavelingswet bevat, zijn
geboden door de uitvoering der ruilverka
veling en vormen dus een „lex specialis".
Dit zal zo blijven, ook wanneer het Pacht
besluit t.z.t.) door een nieuwe (algemene
Pachtwet zal zijn vervangen, tenzij men
daarin de speciale regeling voor pacht bij
ruilverkavelingen zou verwerken, wat de
Ministers niet aantrekkelijk voorkomt.
De Ministers hebben er geen enkel be
zwaar tegen voor de toedeling in pacht op
dezelfde wijze als ten aanzien van de eigen
dom de grenzen in de wet te trekken. In
het gewijzigd voorstel is dan ook voorzien
in een toedeling aan pachters naar dezelfde
maatstaven als aan de eigenaren, dus op
basis van een evenredig aandeel in waarde
aan kavels.
KOSTEN
De kosten van een moderne ruilverkave
ling kunnen worden gesplitst in de vol
gende soorten:
1. de kosten van voorbereiding, de kosten
van de centrale commissie, van het ka
daster, van het bijeenroepen en houden
van vergaderingen, van het doen van
openbare kennisgevingen en gerechts
kosten;
2. de kosten van de schatting;
3. de kosten van aanleg van nieuwe en
van verbetering van bestaande wegen
en waterlopen, kaden en kunstwerken,
van de landschappelijke verzorging en
van het graven van nieuwe en het ver
beteren van bestaande kavelsloten;
4. kosten, voortvloeiende uit schadeloos
stellingen tengevolge van de uitvoering
der onder 3. genoemde werkzaamheden;
5. de kosten van het gereedmaken van
kavels;
6. de kosten van het verplaatsen en van
het bouwen van nieuwe boerdedijen;
7. de kosten van aanleg van utiliteitswer-
ken;
8. de kosten van de acte.
De onder 1 genoemde kosten komen vol
ledig voor rekening van het Rijk. Zij ma
ken 310% uit van de totale kosten. De
overige kosten komen, voor zover niet door
subsidie gedekt, ten laste van de gezamen
lijke eigenaren. De onder 3 genoemde werk
zaamheden maken in het algemeen rond
80 uit van de totale kosten. De uit deze
werken voortvloeiende schadeloosstellingen
(4) variëren van 4 tot 7 van de totale
kosten, terwijl de onder 5 genoemde kosten
van het gereed maken van kavels rond 6%
bedragen. De kosten van schatting (2) en
van de acte (8) tenslotte bedragen ieder
rond 1%. Met de boerderijenbouw (6) en
de aanleg van utiliteitswerken (7) is nog
te weinig ervaring opgedaan om de kosten
daarvan in een verantwoord percentage van
de totale kosten te kunnen uitdrukken.
Onder de tegenwoordige omstandigheden
wordt ter bepaling van de hoogte van het
subsidiebedrag de te verwachten waarde
vermeerdering, welke uit de ruilverkaveling
en de verbeteringswerken zal voortvloeien,
geschat. Het percentage van de kosten, dat
in de vorm van subsidie door het Rijk wordt
gedragen, zal derhalve van geval tot geval
verschillen. In een heel enkel geval bleek
geen subsidie noodzakleijk. In andere ge
vallen werden percentages van 3060
vastgesteld. De hoogst voorkomende per
centages lopen van 8085 Dit is het
geval geweest bij ruilverkavelingen in door
de oorlog getroffen gebieden en komt ook
voor, wanneer met het oog op de werkge
legenheid ter plaatse tot uitvoering in hand
kracht in plaats van machinale uitvoering
wordt overgegaan. Gemiddeld komt het sub
sidiepercentage neer op 7075
Wanneer men hieronder het totaal be
drag van de Rode Kruiscollecte 1954 op
ons eiland leest, mag worden vastgesteld
dat het een goede inzameling is geworden.
Dat wordt nog duidelijker, wanneer men
daarmee ook het totaal over 1952 gaat
vergelijken. Eerstgenoemde uitslag zal
zelfs nog iets beter worden, omdat uit een
paar gemeenten nog nagiften zullen binnen
komen.
Het ligt voor de hand, dat het Kring-
bestuur over dit mooie resultaat zeer ver
heugd is en alle gevers, geefsters, collec
tanten en collectrices voor de medewerking
dankt.
We zijn er mede blij om, dat onze eiland
bewoners door deze financiële steun blijk
geven van hun belangstelling voor het
Rode Kruis en blijkbaar nog niet zijn ver
geten, wat deze instantie op haar beurt
deed, toen hulp nodig was. Dit valt wel
inzonderheid op, wanneer men de uitkom
sten ziet van Stavenisse en Poortvliet. St.
Maartensdijk heeft nog nooit een slechte
beurt gemaakt voor een Rode kruisinzame-
ling. We hopen dat mede door deze bij
dragen het Rode Kruis haar zo omvangrijke
hulpverlening, enz. weer naar behoren zal
kunnen uitvoeren. Het is altijd beter te
mogen geven, dat te moéten ontvangen.
1954
1952
Tholen
943.45
748.60
Oud-Vossemeer
800.—
902.25
St. Annaland
488.70
405.80
Stavenisse
725.
323.81
St. Maartensdijk
1237.05
1001.25
Scherpenisse
320.—
349.56
Poortvliet
706.70
308.50
Bijzondere giften
70.—
42.50
Totaal
5290.90
4082.27
(Door een Medewerkster)
In de oorlogsjaren hebben wij geleerd
wat nationale belangen zijn. Waarden,
waarbij heel ons volk betrokken is en waar
voor bepaalde groepen, zelfs als zij niet
altijd gelijk denken, toch de handen ineen
slaan.
Zo was het in de jaren 19401945; ge
lukkig is die eendracht voor een belangrijk
deel blijven bestaan. En dat was nodig,
want er dreigde (ja dreigt nog) een nieuwe
vijand: Werkloosheid en armoede. Een uit
geplunderd land moest meer dan tevoren
zich toeleggen op industrie. Goederen gaan
maken die zelve van nut kunnen zijn voor
de gebruikers; alleen zo werkt men produc
tief. Als het slechts gaat om werk te ver
schaffen, dan kan men eindeloos zandheu
vels opwerpen, afgraven en opnieuw be
ginnen. Maar willen wij uit de moeilijkhe
den raken, dan dienen fabrieken producten
af te leveren, welke in een behoefte voor
zien, en de kopers waar voor hun geld
krijgen. Kwaliteitsartikelen in de eerste
plaats, en als het enigszins mogelijk is
tevens opvallend door goede vorm, prac-
tisch in het gebruik, kortom, een vreugde
voor wie er mee omgaat.
Deze dingen zijn geen pas ontdekte wijs
heid, alleen van belang voor wie leiding ge
ven aan de ontwikkeling van ons volk. We
hebben er allen mee te maken; de leden der
regering maar ook de arbeiders, midden
standers en fabrikanten zelve. Zij die voor
hun gezin de kost verdienen en wie thuis de
verzorging van de familie leiden door dat
loon weer op een verantwoorde wijze uit
te geven. Ja, vooral de huisvrouwen van
Nederland dienen hiervan een goed begrip
te krijgen. Liefst door ze zelf te laten zien.
MET VIER MILLIOEN IN
EEN AUTOBUS
En zo kwam het besluit tot stand om al
die vrouwen gezamenlijk een week lang
rond te leiden langs een aantal industrien.
Moeders van grote gezinnen en onderwijze
ressen, uit dorpen en steden, van iedere ont
wikkeling, geloofs- of levensopvatting. Te
zamen ruim vier millioen. Een groots plan,
een nuttige voorlichting, maar onuitvoer
baar. Daarom koos de instelling die dit or
ganiseerde een betere oplossing: er is geen
vrouw in Nederland of zij leest één of meer
bladen: nieuws- of dagblad, een geïllustreer
de wekelijkse uitgave, een „vakblad" van
een vrouwenbond of organisatie van platte
landsvrouwen. Al deze bladen zijn in de
gelegenheid gesteld een redactrice op reis
te zenden, die de lezeressen thuis zou kun
nen overbrengen wat zij zelve had gehoord
en gezien. De omroepverenigingen hebben
er een medewerkster voor beschikbaar ge
steld die regelmatig de voorlichting van de
huisvrouwen door de microfoon bespreekt.
Kortom, er is geen huis overgeslagen en de
ruime touringcar, die een groot deel van
het land heeft doorkruist, had in wezen de
vier millioen „aan boord", die voor het
gehele gezinsgebruik, voor de speciale be
hoeften van man en kinderen (en natuurlijk
ook voor zichzelf) in Nederland vrijwel het
gehele bedrag beheren dat voor gebruiks
goederen wordt besteed.
ORGANISATOREN
Wij zullen U in enkele artikelen vertel
len van het vele belangwekkende, dat wij
voor u mochten zien. Maar laten we eerst
voorstellen wie onze, beter gezegd wie uw
gastheren zijn geweest: de Vereniging Ne
derlands Fabrikaat. Laten wij bij deze naam
twee misverstanden voorkomen. Deze orga
nisatie wil niet doen of we alleen op de
wereld zijn. Vroeger ging dat al moeilijk,
maar nu kan het bepaald niet meer. Geen
land zou op zichzelf kunnen bestaan, alleen
leven van eigen producten en die verwer
ken. Evenmin: graag zijn eigen productie
overschot uitvoeren maar niets er voor in
de plaats ontvangen dan baar goud. Tussen
invoer en uitvoer kan geen wanverhouding
bestaan. Wat bedoelt Nederlands Fabri
kaat dan wel Dat wij streven naar kwa
liteitsproducten, welke zowel het eigen- als
het buitenland graag koopt. En bovendien:
het inzicht bevorderen dat onze industrie
heel wat mans is, veel kan maken dat even
goed en niet duurder is dan een aantal
importgoederen, zodat we eens afraken van
het vooroordeel: dingen zijn goed omdat ze
van ver komen.
Natuurlijk: er zal altijd een reeks pro
ducten blijven, die een ander land op grond
van bijzondere omstandigheden beter maakt
dan wie ook, maar dan moet dat oordeel op
feiten berusten. Alleen een voor-ingenomen-
heid zonder grond is misplaatst en schade
lijk voor onze belangen.
Een andere misvatting zou zijn te denken,
dat Nederlands Fabrikaat alleen Fabrikan-
tenbelangen dient. In de samenstelling van
dit lichaam komt het tegendeel uit; daarin
werken 20 van de grootste bonden en or
ganisaties samen welke in Nederland be
staan, sommige met enorme ledencijfers. En
hier kunt ge nu zien wat wij in het begin
zeiden: op het eerste oog groepen met te
gengestelde belangen, die toch voor dit doel
eendrachtig samenwerken. De drie grootste
organisaties van werkgevers, maar even
zeer de drie belangrijkste vakbonden. Mid
denstand en evenzeer de Raad voor 't
Groot-winkelbedrijf. Dan nog de Vereni
ging van Nederlandse Huisvrouwen en de
Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen.
Als het bestuur van Nederlands Fabrikaat
in Den Haag vergadert, dan is dat niet in
een zakelijke zaal, maar in een hartelijke
huiskamer. Vader Staat, Moeder Maat
schappij en alle kinderen. Met dezelfde zor
gen om de eindjes aan elkaar te knopen
als er voorkomen in de huiskamers waar
deze artikelen worden gelezen. Wat wij u
te zeggen hebben is géén propaganda; het
is gezonde gezinszorg om te maken dat wij
samen, Neerlands volk, ons nationale huis
weer schoon en bewoonbaar krijgen zoals
het met inspanning van aller krachten is
geschied in het rampgebied van vorig jaar.
(Nadruk verboden)
ZONDAGSDIENST ARTSEN
Dr. Duinker, Tholen, tel. 40
Dr. Menger, St. Filipsland, tel. 20
HOOGWATER
in de week van 20 t.e.m. 26 Juni 1954
Zondag vm 5.54 nm 18.14
Maandag 6.35 19.10
Dinsdag 7.18 19.43
Woensdag 8.10 20.38
Donderdag 9.06 21.40
Vrijdag 10.16 22.55
Zaterdag 11.33 23.50
Woensdag 23 Juni Laatste kwartier te
8.46 uu.
BURGERLIJKE STAND
Geboren:
10 Juni: Aagtje Adriana, dt van G. Vos
hol en W. P. Stoutjesdijk
16 Juni: Willemina Leena, dt. van P.
Potter en J. M. Gebraad.
Gehuwd:
16 Juni: Jan van den Berge, 25 jr. en
Josephine M. Baaij, 24 jr.
DUIVENVLUCHT
Wedvlucht van De Zwaluw vanuit Pont
St. Maxence over een afstand van 275 km,
in concours 158 duiven.
A Rijnberg 1, 2; J. v. d. Zande 3, 20;
D Timmermans 4; J. Tholenaar 5, 8, 10,
15, 17, 19; D. Douw 6, 18; J. Vermeij 6;
D. Lindhout 9, 11; A. Lindhout 12; L. M.
de Heer (Tholen) 13; A. v. Treijen 14, 16.
OPVOLGER
Naar wij thans vernemen zal de door het
a.s. vertrek van wmr Polderman ontstane
vacature hoogstwaarschijnlijk worden ver
vuld door de wachtmeester der Rijkspolitie
te Hoornaar, dhr. Hoeijenbos.
40 JAAR GETROUWD
Op 25 Juni zal het 40-jaar geleden zijn
dat het echtpaar B. de Graaf-Klippel te
Oud-Vossemeer in het huwelijk trad.
25 JAAR KOSTER
Naar wij vernemen zal het 24 Juni a.s.
25 jaar geleden zijn dat dhr. Jac. Deurloo
als koster van de Ger. Kerk alhier in
dienst trad.
GEVONDEN
Bij de Rijkspolitie zijn inlichtingen te ver
krijgen omtrent 2 gevonden portemonnaie's
waarvan 1 kinderportemonaie.
AANRIJDING
Zaterdag geraakten 2 auto's aan het eind
van de Molenstraat met elkaar in botsing.
De auto van dhr. Hage uit St. Annaland,
die vanuit Tholen onderweg was naar zijn
woonplaats werd aan de achterzijde ge
ramd door een auto uit Alphen a/d Rijn,
welke vanuit de Molenstraat kwam.
Zonder persoonlijke ongevallen bleef het
gevolg hiervan tot enige materiële schade
beperkt.
WIELERRONDE
De datum van de Wielerronde is thans
vastgesteld op 31 Juli. Naar wij vernemen
is de animo van de zijde van de renners
goed te noemen. Enkele zeer bekende ren
ners zullen waarschijnlijk hieraan deel
nemen. Zodra hierover meer bekend is,
wordt hierop teruggekomen.
JAARVERGADERING VEILING
ST. ANNALAND EN OMSTREKEN
Woensdag 16 Juni werd in de zaal van
de heer lm. Rijnberg te St. Annaland de
24e Algemene Jaarvergadering gehouden
van de Land- en Tuinbouwvereniging „St.
Annaland 6 Omstreken". Aanwezig waren
65 leden. De voorzitter, dhr. J. F. Brooy-
mans deelde in zijn openingswoord mee,
dat er 270 ton meer producten geveild
waren, doch dat de opbrengst 275.000,
lager was dan in het vorige boekjaar, het
geen hoofdzakelijk te wijten was aan de
lage uienprijzen. Ook de ramp van 1 Febr.
was hier aan debet. Maar ondanks de min
der gunstige financiële zijde, kon de voor
zitter toch ook getuigen van dankbaarheid,
gezien de moderne outilage, waarmee de
veiling is uitgerust.
Spreker hoopte, dat het komende jaar
een in alle opzichten goed jaar mocht zijn
en verklaarde hiermede de vergadering voor
geopend.
Vervolgens werden de notulen van de
vorige jaarvergadering door de secretaris
Corns. J. J. Kooyman gelezen en goedge
keurd. Het totale bedrag van de exploitatie
rekening over het boekjaar 1953-1954 gaf
een bedrag te zien van: 65.203,04, terwijl
de balans per 31 Maart 1954 sloot met aan
beide zijden een bedrag van: 59.260,09.
Hierna gaf de administrateur L. P. Goe-
degebuure Abr.zn. een duidelijk overzicht
over het afgelopen verenigingsjaar. Uit ge
noemd verslag bleek, dat 100 ha eigen
heimers werd geinventariseerd tegen 160
ha vorig jaar en 38 ha bintjes tegen 64 ha
in 1952. Begonnen werd met een prijs van
2325 cent per kg voor Doré en eerste
lingen op 19 Juni. De prijs daalde slechts
met enkele centen per 100 kg. Ook de prijs
van de eerstelingen hield zich uitstekend.
Op 3 Juli werd begonnen met een prijs van
21.02 per 100 kg die tot half Augustus
geleidelijk afzakte tot 12.50 per 100 kg.
In de maanden Juli en Augustus was de
aanvoer van dien aard, dat er een groot
tekort was aan neerzetruimte. In totaal
werden geveild 5.229.836 kg aardappelen
voor een bedrag van: 665.920,43 ofwel
400 ton meer voor een hoger bedrag van:
210.000.- dan vorig jaar.
De uitzaai van uien was ongeveer gelijk
aan die van vorig jaar, nl. ruim 100 ha.
De kwantitatieve opbrengst was echter
dermate hoog, dat de geleidelijke opbrengst
teleurstellend was. In Engeland en Duits
land was zo goed als geen vraag naar de
Hollandse ui. Met moeite kreeg men de
uien geplaatst voor de prijs van 5 en 6 ct.
Op initiatief van de Thoolse veilingen
werd besloten een aanvraag in te dienen
bij het Ctraal Bureau, om een afzetgebied
te vinden. Het resultaat was, dat 7.500.000
kg uien zou kunnen worden geëxporteerd
naar Hongarije tegen een prijs van 6.
per 100 kg franco Bergen op Zoom.
Slechts enkeïe partijen waren geschikt voor
verzending naar de overzeese gebieden.
Uien werden er in totaal geveild 4.271.308
kg voor 299.235,71.