WEEKBLAD VOOR HET EILRND THOLEN EN ST.FILIPSIDND WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Vier nieuwe Verdragen De vloot gereed voor de jacht De Waterleiding Maatschappij „THOLEN" zorgt voor de toekomst Het Parlementair Overzicht Het tijdperk van de „waterbeschaving' Nodig is: 1. vergroting van ruw-wateraanvoer en zuivering; U merkt niet dat er wordt gemoderniseerd en gerestaureerd Het recht van burger en militair in oorlogstijd Vlaggetjesdag en Haringjagerij 10e Jaargang No. 27 21 Mei 1954 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur in Tholen aangenomen of moeten daar binnen zijn 2. vergroting doorvoermogelijkheden (pompen); 3. vergroting van de transportleiding. Dat is toch werkelijk het bewonderingswaardige en ook het mooie van de verbeteringen, waarmee de Waterleiding Maatschappij Tholen" doende is, verbeteringen die in volle gang zijn en waar van de afnemer toch niets merkt. Zo gaf de kraan geen druppel minder, toen een paar weken geleden de zuiveringsinstallatie uit het bestaande gebouw werd gehaald en een noodvoorziening werd opgeslagen. Het bestaande gebouw is nu zover „uitgekleed"dat alleen de muren er nog maar van over eind staan. En de „druk" bleef ook even groot, toen in de machinekamer oude voor nieuwe pompen werden verwisseld, motoren met een grotere capaciteit. Men speelde het tot dusver klaar de vernieuwingen of het begin van restauratie in orde te maken, zonder dat de „waterleiding" ook maar één uur moest uitvallen. En dit hoopt men vol te houden tot al het thans noodzakelijke klaar is. Dit noodzakelijke is niet gering. Er werd niet zomaar vijf ton geleend. Alleen voor restauratie van de watertoren was zo'n bedrag niet nodig. Er stond echter meer te gebeuren. Dit eiste het toenemende verbruik van water en dit zal het in de toekomst nog meer eisen. Bij een normale ontwikkeling zal men omstreeks 1975 toe zijn aan een behoefte van 3200 m3 water per dag. Nu komt men soms aan de 2400 m3 waterafname per dag. Er was de afgelopen jaren geen gelijk tred tussen afname en capaciteit. Daarom moet die vijf ton noodzakelijk besteed worden aan verbetering en uitbreiding. Men heeft nu eenmaal niet meer genoeg aan een teiltje water Ja, het is heel anders dan vroeger, ook met het verbruik van water. Als vader een half teiltje water had kwam hij al een heel eind. Een was handje had hij daarbij niet nodig. En moeder en de kinderen konden het met hetzelfde waswater ook nog wel stellen. Tenslotte moest je zui nig zijn op je regenbak, vooral in hartje zomer. Dat is wel enigszins veranderd. Met één tëitlje water zal een gezin 's morgens wel niet toekomen. En bovendien zijn er de stortbakken in de w.c.'s, de badkuipen, de douche's, de aangesloten weilanden, enz. enz. Misschien bestaat de kans, dat naar mate gemeentelijke uitbreidingsplan nen worden verwezenlijkt en dorps kernen gemoderniseerd het bekende en voor de Waterleidingdirectie ook wel beruchte „stoepje" meer en meer verdwijnt en in dit opzicht een schuurverbod in de toekomst minder noodzakelijk wordt, dat zal nog geen vermindering van het water verbruik betekenen. Er komen zo veel nieuwe mogelijkheden bij. Reeds nu is het verbruik vijf maal zo groot als een dertig jaar geleden. En de lijn blijft ieder jaar stijgen. In dit tijdperk van „waterbeschaving" ziet de Waterleiding Maatschappij „Tholen" zich dan ook gesteld voor noodzakelijke uitbreidingen en ver beteringen, noodzakelijk, wil ze thans en in de toekomst aan de be hoefte kunnen voldoen. Die Maandag, Vrijdag en Zaterdag het zijn inzonderheid deze dagen, die de Directie zorg baren. Zo komt het voor, dat de Watertoren te Scherpenisse, om 4 uur 's morgens nog geheel vol, reeds om 2 uur 's middags leeg is en leeg blijft tot rond 9 uur 's avonds. De afname is op genoemde dagen soms zo groot, dat men geen kans ziet, de toren van water te voorzien en daarmee een behoorlijke „druk" op de kraan te houden. Het gevolg hiervan is, dat inzonderheid de inwoners van Stavenisse en St. Annaland het dan goed kunnen merken: „Wat loopt die kraan slecht". Ja, soms zijn de hoger gelegen aansluitingen gedu rende enkele uren geheel zonder water. Een wasverbod is moeilijk in te voeren en voor een schuurverbod voelt de Directeur, de heer J. F. J. v. d. Peijl ook maar heel weinig. Naar zijn mening waarschijnlijk zeer terecht treft men er meestal niet in de eerste plaats de watermis bruikers door. Hij stelt het daarom maar zo lang mogelijk uit. Toch is het niet uitgesloten, dat er deze zomer maatregelen genomen moeten worden, zeker als de zomer een zelfde „droogtebeeld" geeft als dit voorjaar. En dan mogen we nog niet kla gen, want in verschillende streken van ons land zijn er al grote moei lijkheden met de watervoorziening (Amsterdam-Utrecht) om maar niet te spreken van de gebieden, waar nog geen waterleiding is. Trouwens, men mag op ons eiland de laatste jaren toch niet klagen. Dat is vóór 1949 wel eens anders geweest. Dat neemt evenwel niet weg, dat de reeds aangebracht en onder han den zijnde uitbreidingen en verbete ringen noodzakelijk zijn. Daar wordt aan gewerkt Daar is al aan gewerkt. Op het 12 hectaren grootte terrein van de Waterleiding Maatschappij te Hals teren zijn bijvoorbeeld al twee nieuwe bronnen aangeboord, die straks in gebruik genomen zullen worden, elk met een capaciteit van 40 m3 per dag. Met de 6 bestaande bronnen bestaat er dan geen zorg meer over „ruw" wateraanvoer. Maar dit water dient ook gezui verd te worden. Het „ruwe" pro duct bevat immers nog circa 13 mil ligram ijzer en dit moet tot beneden de 0.1 milligram worden terugge bracht. Tot op heden geschiedt deze ontijzering en verdere filtering via cokesputten en zandfilters. Al zult U zich dat niet meer herinneren, we schreven hierover al eens uit voerig in ons nummer van 13 Mei 1949. Thans zullen we er dus niet in detail op ingaan. Terloops stippen we hier aan, dat de jeugd van het gehele proces wel op de hoogte ge bracht kan worden, want de Direc teur heeft mooie platen voor de scholen beschikbaar, waarmee een interessant lesuur kan worden door gebracht. Maar om op die zuivering terug te komen, daarvoor wordt thans een geheel nieuwe installatie gebouwd. Vooraf heeft men de bestaande oude cokesputten in een noodvoorziening ondergebracht, iets wat men klaar speelde, zonder dat de wateraan voer bij de afnemers ook maar één moment uitviel. Van dit „zuiverings gebouw" staan thans alleen de mu ren nog. Het wordt een heel karwei, daar er twee geheel moderne snel- filters in zullen worden aangebracht, die een zuiveringscapaciteit zullen ontwikkelen, welke ligt tussen de 160—200 m3 water per uur. Boven dien kan men deze inrichting op zeer eenvoudige wijze reinigen. Deze vernieuwing en restauratie van het gebouw zou vóór Kerstmis klaar moeten zijn. Dan zal men voldoende „rein" water kunnen produceren. Maar er is meer. Doorvoerpömpen en transportleiding Een tweede zorg is, dat de pomp- capaciteit voor doorvoer naar de transportleiding groter moet wor den. En ook daarvoor moet een deel van de geleende 500.000,wor den aangesproken. Motoren met grotere pomcapaciteit voor stuwing naar de zuiveringsinstallatie en voor doorvoer naar de transportleiding. Ten dele is hierin al voorzien. Bij een kijkje in de machinekamer ver wonderde het ons opnieuw, dat deze wijzigingen en verbeteringen tot stand kwamen zonder dat de water leiding een paar dagen of ook maar één uur uitviel. Er komt een zodanige machine installatie, dat ook de doorvoer van het nodige water verzekerd wordt. Technische beschouwingen zullen we hieraan niet vastknopen, voor zover het ons dan ook mogelijk zou zijn. Tenslotte is er nog het transport probleem. Om meer water te kun nen doorvoeren moet de transport leiding groter zijn. Het gaat hier hoofdzakelijk om de leiding tot aan de watertoren. Ten dele is ook hier in reeds voorzien. Vanaf de water toren zit er al een 3XA km grotere leiding in eri volgende maand hoopt men weer 3 km transportleiding aan te leggen. U zult zich ongetwijfeld kunnen voorstellen dat het geleende bedrag werkelijk nodig was. Men vergeet maar al te dikwijls dat de verbruiks- tarieven in totaal nog maar een stofje aan de financiële weegschaal van een Maatschappij als deze zijn. Het is niet eenvoudig om in deze tijd het aantal aangeslotenen van het nodige water te voorzien. Vertrouwen Noch de Directeur, noch het per soneel van de Waterleiding Maat schappij „Tholen" zullen zich voor lopig behoeven te beklagen over gebrek aan werk. Integendeel, eer bovenstaande is verwezenlijkt zal de herverkaveling al een woordje hebben meegesproken, want ook in dit verband zal er voor de Water leiding expansie komen. Maar ten slotte zit men niet voor één gat ge vangen. Dat heeft de tijd zij het een rampzalige tijd geleerd. In de rampweken verdienden Directeur en personeel der Waterleiding Maatschappij „Tholen" zeker hun sporen wel. Al was het alleen maar omdat reeds de 3e Februari begon nen werd met herstel van de hoofd- transportbuis tussen Halsteren en Tholen, een uitgevoerd karwei waarvan ze zich thans nauwelijks zelf meer een voorstelling kunnen maken. Maar Tholen had hierdoor een week na de ramp weer water. Men kan dus, de Watertoekomst van het eiland Tholen, vanwege de doorgevoerde vernieuwingen en ver beteringen, met vertrouwen tege moet zien. Onvoorziene omstandig heden zijn in alle gevallen voorbe houden. Niet minder dan vier belangrijke verdragen zijn deze week door de Eerste Kamer goedgekeurd. Zij heb ben te maken met het lot van de gewonde en zieke militairen in oor logstijd, zowel van de landmacht als van de zeestrijdkrachten en met de behandeling van krijgsgevange nen en de bescherming van burgers in oorlogstijd. Dit laatste verdrag is geheel nieuw en is samengesteld aan de hand van de ervaringen, die men in de jongste wereldoorlog heeft opgedaan. De inhoud daarvan kan men het best als volgt om schrijven: al het onrecht dat de Duitsers hebben gepleegd ten aan zien van de burgerbevolking is nu verboden. De andere drie verdra gen bestonden reeds, maar zijn op belangrijke punten geheel ver nieuwd. De verdragen gaan uit van het bekende Roode Kruis-principe, n.l. van een menslievende behande ling zonder onderscheid van ras, huidskleur, godsdienst of geloof, geslacht, geboorte of maatschappe lijke welstand. In het eerste verdrag zijn bovendien de leden van ver zetsbewegingen onder zekere voor waarden beschermd. Marteling en het doen van experimenten op ge vangenen, evenals het nemen van gijzelaars is uitdrukkelijk verboden, terwijl met even grote nadruk is vastgesteld, dat veroordelingen en executies zonder voorafgaand nor maal vonnis door een volgens de regels benoemde rechtbank verbo den zijn. Niet alleen staten, maar ook individuen zullen op grond van dit Verdrag verantwoordelijk wor den gesteld voor overtredingen, die zij hebben begaan of toegelaten. Het individu kan zich niet meer achter de Staat verbergen en de Staat is gehouden overtreders op te sporen en te veroordelen of uit te leveren, opdat zij kunnen worden berecht. Het Duitse principe: Be- fehl ist Befehl gaat dus niet meer op. De verdragen worden toegepast met medewerking en onder controle van de Beschermende Mogendhe den. Zouden zulke mogendheden er niet zijn, dan kan een organisatie deze werkzaamheden overnemen. De verdragen zijn uitgebreid tot de bemannningen van de koopvaardij vloot en van de burgerluchtvaart. In de bepalingen over de strijd krachten ter zee is een belangrijke verbetering aangebracht. Zo wor den kustreddingsboten en hun kust- installaties en hospitaalvliegtuigen beschermd. Krijgsgevangenen zullen voor taan geen ongezond, gevaarlijk of vernederend werk mogen doen. Zij zullen voor hun arbeid betaling ont vangen boven de soldij, terwijl ook de andere arbeidsvoorwaarden en de arbeidsduur zijn vastgesteld. De betaling van de soldij is trouwens beter geregeld, evenals de betrek kingen van krijgsgevangenen met de buitenwereld. Vier en dertig lan den hebben de Verdragen van Ge- nève thans geratificeerd. Neder land behoort dus niet tot de vlug ste. Natuurlijk vindt men onder de ondertekenaars Zwitserland, maar ook de Libanon, Japan, El Salva dor, Vietnam, Nicaraque, de Hei lige Stoel en Vele andere bekende landen. Maar Rusland heeft zich nog niet achter dit verdrag ge schaard. Evenmin als China. En zolang dit het geval is, rijst uiter aard de vraag of deze verdragen wel waarde hebben. Die vraag heeft de nestor van de Eerste Kamer, Prof. Anema (a.-r.) in het zeer korte debat zich ook gesteld. En de conclusie van deze buitengewoon begaafde volkengeleerde was po sitief. Men kan sympathie voor deze verdragen hebben, maar we moeten goed begrijpen dat er bijv. van de bepaling dat partisanen als krijgs gevangenen behandeld moeten wor den, niets zal terecht komen. Het grote voordeel is echter dat interna tionaal is vastgesteld hoe het al thans met minimaal goede wil in de oorlog behoort te gaan. Geen enke le bezetter zal deze regeling straffe loos kunnen negeren. Alleen reeds het eigen belang van de bezettende mogendheid zal een gunstige in vloed uitwerken, want zij weet dat overtreding van deze verdragen de nodige narigheid zal opleveren. Er zit dus een remmende werking in. „Ondanks rechtmatige twijfel aan de realisatie van deze verdragen is er een redelijke grond om met een gematigd optimisme verbeteringen te verwachten", zo zeide Prof. Ane ma. En de andere spreker over dit verdrag, de heer Wibaut (arb.) sprak dit zeker niet tegen. Ook hij begreep, dat een totale oorlogvoe ring, zoals wij die reeds gekend hebben, dergelijke verdragen nood zakelijk maakt. Een gematigd optimisme dus over het naleven van deze verdragen. Er zijn nog wel meer voorbeelden uit de vele bepalingen op te som men, waarvan men zich kan afvra gen of zij ooit vervuld kunnen wor den. Zo zullen burgers alleen nog maar kunnen worden doodgescho ten als spionnage en sabotage is be wezen. En dan nog alleen als in het land waar deze feiten zich voor doen ook in normale tijd de dood straf bestaat. Zo'n bepaling heeft volgens Prof. Anema geen practi- sche betekenis. Hebben wij te ma ken met een brute, onrechtmatige bezetter, dan zal hij allicht de hand lichten met deze bepaling -on danks de remmende werking -en is het een rechtmatige bezetter dan is zo'n verdrag niet nodig. De vier verdragen ondervonden dus geen enkele bestrijding. Het werd Minister Luns dan ook niet moeilijk gemaakt. En na enige waarderende woorden zijnerzijds verklaarden alle fracties zich zon der hoofdelijke stemming voor deze ontwerpen. Het wachten is nu op 24 andere landen en dan zal onge twijfeld de vlag van het Internatio nale Rode Kruis in de hoogste mast worden gehesen. Het werk van de Diplomatieke Conferentie, die werd gehouden van 21 April tot 12 Aug. 1949 te Genève, zal dan met succes bekroond zijn. (Nadruk verboden). Het begin van de haringteelt-1954 is in zicht. Het is nu druk aan de kant: in Scheveningen, in Vlaar- dingen, in Katwijk en IJmuiden. De vloot, rond kerst-oud-nieuw met be houwen teelt binnengevallen, daarna onttuigd („afgesneden") heeft een paar maanden liggen dommelen. Nu is zij gewekt. Janmaat, voor zover hij niet trawlde met een „sterke" motorlogger, ruikt de zee... Hij stapt aan boord. Hij neemt het schip, waarop hij, als het goed is, een teelt lang zal leven en werken, onder handen. En hoe Schip-klaar-maken is een feestelijk werk, dat straks zal uitmonden in het blijde feest van VLAGGETJESDAG Wat is Vlaggetjesdag Dé dag van de Nederlandse haringvisserij. Het is de dag waarop de vloot van „de grote visserij" zich aan het Neder landse volk presenteert. Kleurig onder de verse verf. Rijk versierd met vlaggen en wimpels liggen de schepen in Scheveningen, Vlaardin- gen en IJmuiden voor de kant. Vlag getjesdag: pronkdag van het oude nationale bedrijf. Op Zaterdagmiddag (22 Mei) worden in bovengenoemde plaatsen feesten georganiseerd. Een vloot revue wordt gehouden, er is een- logger-race voor de kust. Optochten trekken door de plaatsen. 's-Avonds worden in IJmuiden de schijnwer pers op de vlaggende vloot gericht. Een hoogtepunt is ook het hijsen van de Bedrijfschapswimpel voor de best verzorgde haring. Dit jaar geschiedt dit door de heer Drs. D. J. van Dijk, directeur van het Bedrijf schap voor Visserijproducten, op de KW 123, die verleden jaar de prijs voor de best verzorgde haring van de Katwijkse haringvloot behaalde. In enkele plaatsen wordt de Zater dag besloten met een Vlaggetjes dag-vuurwerk. 's Zondags worden er geen feestelijkheden gehouden, 's Morgens worden in de meeste kerken van de vissersplaatsen bid stonden gehouden. Daarna gaat men naar de kant om, met de vele „vreemdelingen", te genieten van de rijke aanblik, die de vloot-gereed- tot-haringvangen biedt. EEN NATIONAAL BEDRIJF Al vele eeuwen vangen onze vis sers haring. In de haringdrijfnet- visserij heeft Nederland altijd een rol van betekenis gespeeld. Reeds in de 15e eeuw werd haring ver zonden naar de Oostzeelanden in ruil voor graan. Naar Frankrijk in ruil voor wijn en zout. Mede door deze handel kwam de koopvaardij vloot tot ontwikkeling. Bovendien stimuleert de haringdrijfnetvisserij tot op de huidige dag, de bedrijvig heid in vele takken van ambacht en- of industrie. Om er slechts enkele te noemen: de nettenfabrieken, scheeps werven, touwslagerijen, kuiperijen, enz. Ook thans is de export van grote betekenis. In 1953 werden 603.560 vaten gezouten haring verzonden naar 68 landen. Over de bokking en de haringconserven praten we nu maar niet. In totaal werden verleden jaar aangevoerd 1.150.907 kantjes en 51.310.000 kg verse haring. De haring geeft werk, deviezen, voed sel. DE GROTE STRIJD „Op hoop van zegen" 25 Mei a.s. (Buisjesdag) begint de haringjagerij. 's Morgens varen de loggers uit. Naar de Noord 1 Bijzondere omstandigheden voor behouden arriveert de vloot op 26 Mei a.s. op de haringgronden. Dan, in de namiddag, klinkt de roep van de schipper. „Op hoop van zegen, paaien maarDe vleet wordt geschoten. Wat is de vleet? Dat is de verzamelnaam van alle netten, die verticaal, ongeveer als een gordijn voor de vensters, in zee hangen. In het volle seizoenen heb ben deze vleten een langte van plm. 3.000 meter. Per nacht hangt er dan in de Noordzee een gordijn van net ten ter lengte van plm. 220 x 3.000 meter 660.000 meter. Een afstand ongeveer van Amsterdam naar Berlijn. Vroeg in de morgen van 27 Mei

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1954 | | pagina 1