WEEKBLQD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FILIPSLOND
De weg Sta ven me - St. Annalan d
September Maar t
Plaatselijk Nieuws
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
OP VOLLE TOEREN
Afsluiting Zee-armen
is UITVOERBAAR
DUUR: 20-25 JAAR KOSTEN: 1-1'/, MILLIARD
ZONDAGSDIENST ARTSEN
THOLEN
10e Jaargang No. 18.
17 Maart 1954
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden ƒ1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot Donderdagmiddag 1 uur aangenomen
Komt U in de gelegenheid om volgend jaar op een lentedag een fietstochtje te maken van
Stavenisse naar St. Annaland of omgekeerd, dan denkt U er wellicht niet meer aan, hoe
een jaar te voren de vernieuwing van datzelfde traject op volle toeren draaide, dan denkt
U er niet meer aan, hoe een dragline de nieuwe sloten trok, een buldozer de bochten er
uitduwde, een zestien vrachtwagens onafgebroken honderden kubieke meters zand aanvoerden
of grind, of puin of klinkers. Dan is U het vergeten dat een wals de onderlaag stevig
aandrukte, dat de arbeiders het materiaal op de juiste manier verdeelden, dat ze de weg
onder profiel brachten, dat de aannemer van het ene punt naar het andere trok om z'n
aanwijzingen te geven, dan is U de opzichter vergeten, die nauwlettend theorie en practijk
vergeleek, dan is het geluid van de straatmakershamer verstomd,: een geluid, dat nu wordt
meegevoerd door een schrale Noordooster, die het lied van de arbeid, die het lied van dit
grote werk uitdraagt over de polders van St. Annaland en Stavenisse. Nee, daaraan denkt
U zeker niet meer, want een verbetering is immers zo gauw vanzelfsprekend. U is het dan
vergeten, hoe onbegaanbaar deze weg jaren was, inzonderheid dan het gedeelte Oudelandsedijk.
Vergeten... en ongemerkt fietst men, er over de goede klinkerweg alsof er nooit iets anders is
geweest, een weg waarvan het enige bezwaar misschien zal zijn, dat ze een meter te smal is.
DAT IS WEL JAMMER
Wanneer men nu op het reeds beklinker-
de gedeelte van de Oudelandse dijk of de
Zoetwaterseweg staat, komt de vraag ge
makkelijk op, waarom die weg niet een
meter breder is gemaakt. Dan vindt men
het toch wel jammer dat dit niet gebeurd
is. Een weg van 4J4 meter biedt het tegen
woordige vervoer in sommige gevallen maar
geringe mogelijkheid tot passeren. Men zit
tegenwoordig al gauw met vrachtwagens
van 2 tot 2.25 m. of met de brede boeren
wagens, die geladen daarvoor zeker niet
onderdoen. En als men dan deze weg ver
gelijkt met bijvoorbeeld de Thoolse rond
weg, dan moet men toch zeggen: dat is pas
een weg en dan wordt zeker de laatste be
doeld.
Natuurlijk liggen de argumenten waarom
deze weg niet breder is voor het grijpen.
Eerstens is daar het niet zo omvangrijke
verkeer tussen de gemeenten St. Annaland
en Stavenisse. Dat is zeker niet zodanig,
dat men ieder ogenblik komt te staan voor
(on)passeermoeilijkheden. Aan de andere
kant moet men het verkeer ook weer niet
te gering achten, dat deze weg passeert.
Maar een nog meer doorslaggevend argu
ment is de financiële zijde. Men mag im
mers niet vergeten, dat voor verbetering
van deze 7 kilometer toch al ruim 5 ton
nodig is. Een bedrag dat zelfs tegenwoordig
niet zo maar uit de mouw kan worden ge
schud.
Als men daarbij nog weet dat de huidige
verbetering reeds circa 35.000 kubieke me
ter zand vergt stelt U het zich even
voor dan kunt U zo wel nagaan, dat het
een meter breder maken van dit traject nog
enkele tienduizenden guldens meer zou ver
gen. Uiteindelijk zou de vraag dan toch wel
overheersen: wie zal dat betalen
Overigens, zover wij het kunnen zien, is
dit ook werkelijk het enige nog niet on-
overkoraenlijke nadeel van een prachtige
wegverbetering, een verbetering die zoveel
tientallen jaren door velen is verbeid.
MUTATIES.
Dinsdag jl. namen we een kijkje op dit
traject. De schrale Noordooster zorgde zo
nu en dan voor een zandverstuivinkje en
ook troffen we het minder goed, dat de
Opzichter van de Provinciale Waterstaat,
de heer Goedemondt uit Tholen nü niet op
het werk was, omdat hij momenteel als ver
vanger optreedt van de Technisch Ambte
naar der Prov. Waterstaat, de heer de
Regt, welke ambtenaar door ziekte moest
uitvallen.
Daarom is in de persoon van dhr. de
Rijk een tijdelijk opzichter voor dit werk
gekomen. Overigens houdt dhr. Goedemondt
zich nog wel op de hoogte. We vonden
echter de oudste zoon van aannemer W.
van Vossen te St. Annaland evengoed be
reid ons de gewenste inlichtingen te geven.
Deze firma kreeg met aanneming van deze
weg de grootste karwei onder handen die
ze tot dusver had geaccepteerd. Maar in
zonderheid op Schouwen is genoeg ervaring
opgedaan. En over de Thoolse rondweg
klaagt men ook niet.
Misschien herinnert U het zich nog, hoe
genoemde aannemersfirma voornemens was
op 2 Februari 1953 aan deze weg te be
ginnen. Het is niet nodig uit te leggen dat
er die Maandag geen gedachte meer aan
wegverbetering was. De datum zegt daar
omtrent voldoende.
Toen was de verbetering echter aangeno
men in D.U.W.-verband, dat wil zeggen,
dat de mankracht het leeuwenaandeel zou
hebben en niet de dragline of bulldozer. De
provincie leverde het materiaal, zodat de
firma Van Vossen aannemer werd voor
196.500,—.
Maar het werd zeven maanden later, eer
men opnieuw over dit werk kon denken.
Men weet hoe de Oudelandse dijk er toen
bij lag: een door de ramp totaal verwoest
weggedeelte. D.U.W.-werk was er niet
meer nodig, er was zo enorm veel te doen
en daarom werd er van afgezien om dit
werk in dat verband te doen uitvoeren.
Maar de vernieuwing moest wel èn met
spoed doorgang vinden.
17 Augustus 1953 begon een bulldozer
de Oudelandsedijk ,,aan te vegen". Dat was
het begin van een grote karwei, al was dit
begin dan in feite aan de ramp te wijten.
Daarna bracht men een gedeelte onder
profiel. De weg zou toen nog worden aan
gelegd volgens het oorspronkelijk plan,
d.w.z.: Oudelandsedijk, Staartwegje, Bree-
denvlietsedijk, Zoetwaterseweg, Dorpsweg.
Behalve voor bochten verflauwen en het
breder maken week men niet af van het
bestaande weggedeelte.
Maar terwijl men bijv. aan het Diepe
gat al een eindje onder profiel zat, begon
de herverkaveling een woordje mee te spre
ken. En dat kon nog. Het gevolg was een
gewijzigd traject. De bochten bij het Diepe
Gat moesten geheel verdwijnen, 400 meter
dijk moest daar op zij geschoven worden
tot een rechte aansluiting zou zijn verkregen
op de Annavosdijk, dan die dijk volgend
tot de „Zoutendam" om vandaar door het
land van dhr. C. M. Geluk recht op de
Zoetwaterseweg uit te komen. En het Zou-
tendamwegje gaat daarom straks ver
dwijnen.)
Men kan zo wel nagaan, dat door deze
mutaties èn de begrotingssom èn de aan
nemingssom een ander hoger getal te
zien zal geven, iets wat nog niet is vast
gesteld. De Provincie levert nog de stenen
en opsluitbanden, het overige materiaal le
vert de aannemer.
EEN ANDER BELOOP
Door deze „verkavelings" verandering
krijgt de weg dus voor een deel een ander
beloop. En hoewel deze verandering voor
sommige landbouwers vrij ingrijpend is
men zou ze kunnen betitelen als de eerste
herverkavelings„slachtoffers", die onver
wachts een dragline op hun land zagen ver
schijnen (men gaat zeker van de veronder
stelling uit dat ieder Nederlander „de her-
verkavelingswet dient te kennen en alzo ook
de plannen van uitvoering), zodat dus ge
zegd, het moge ingrijpend zijn voor een
enkeling, het is tevens een aanzienlijke ver
betering. Het waren toch eigenlijk geen
bochten bij het Diepe Gat om er in te laten
en de Zoutendam was ook al een kronke
lende slang.
Om zowel het een als het ander te noe
men, ook landbouwer D. Gakeer onder
vindt tijdelijk veel moeilijkheden van deze
veranderde plannen. Bij het „diepe gat"
wonend is zijn boerderij nu een 20 meter
van de dijk komen te liggen en daarom
thans nog aan een onverharde baan. Vooral
deze winter was het daar een modderpoel.
Maar dat komt nog wel. En tenslotte be
hoeft een wet maar voor 51 van de in
woners goed te zijn om ze doorslaggevend
te maken. Van deze wegverbetering zal ze
ker geen 49% schade of ongemak onder
vinden. Integendeel, ook de laatste door de
herverkaveling gewijzigde plannen zullen
uituiteindelijk de verbetering van dit traject
aanmerkelijk groter doen zijn.
OP VOLLE TOEREN
Na deze mutaties, dit oponthoud, na de
vorstperiode draait men thans op volle
toeren. Eind 1953 had men nog een gedeelte
van de Oudelandse dijk bestraat en Dec.
begon men nog aan de Dorpsweg, maar
het winterseizoen maakt doorwerken meestal
onmogelijk. Dat is nu anders Omstreeks
1800 meter is op de Oudelandse dijk be-
'klinkerd. Daar rest nog slechts een 20 meter
aansluiting op de Stavenisse Stoofdijk. En
die aansluiting heeft geen haast, omdat de
weg toch nog niet „open" kan.
In de St. Annalandse dorpsweg, waar het
wegdek wel de mooie breedte krijgt van
6 m. zit er 350 m klinkers in. Dinsdag jl.
begon in de Zoetwaterseweg een andere
straatploeg, dit om dit eind zo spoedig
mogelijk rijbaar te maken voor de land
bouwers. Over 14 dagen hoopt men zover
te zijn.
Zeer veel tijd en zand vergt de over
gang van Zoetwaterseweg naar de Anna
vosdijk. Daar moet enorm veel zand worden
aangevoerd, omdat men bij die overgang
niet alleen de hoogte neemt van de Breeden-
vlietsedijk, maar zelfs van de daarop voor
komende zandzakkenbarrière, of wel 4 m
N.A.P.
De aanvoer van zand geschiedt vanuit St.
Annaland via een zandzuiger in de haven
èn 4 vrachtwagens (van 't Hof), terwijl het
vanuit Stavenisse op groter schaal wordt
aangevoerd door een zandzuiger met een
capaciteit van circa 5500 m3 per week (St.
Annaland circa 1000 m3). Vanuit Stavenisse
rijden dan ook 12 G.M.C. vrachtwagens
van 's morgens half zeven tot 's avonds
6 uur af en aan. Dit vervoer is aangenomen
door de firma Dekker uit Nieuwerkerk a.d.
IJssel.
En het gaat heel vlug. Uitkijken is daarbij
geboden, opdat men niet vast komt te zitten
bij het lossen, daar anders in een ogenblik
10 andere wagens staan te wachten.
Men is daar aan het Diepe Gat nu zover,
dat vermoedelijk nog deze week de aan
sluiting AnnavosdijkOudelandsedijk tot
stand komt, al komt men dan ook nog niet
geheel op de gewenste hoogte en breedte.
De bocht bij hoeve „Dijkzicht" is er al
uit, evenals bij landbouwer H. Elenbaas. In
de Annavosdijk polder is de dragline bezig
het laatste stukje sloot te trekken.
SEPTEMBER 7
Na bestrating Dorps.- en Zoetwaterse weg
zal de overgang naar de Annavosdijk wel
op hoogte zijn om dat af te werken.
Daarna komt er nog heel wat wijken om
het laatste stuk AnnavosdijkDiepe Gat,
waar de dijkbreedte slechts 2J4 m is en er
dus nog een paar meter bij moet.
De aannemer verwacht dat deze weg in
September gereed zal zijn. Men is immers
niet klaar met bestrating alleen, er blijft
dan nog altijd afwerking van de kanten en
de opritten over.
Zeer waarschijnlijk wordt er van gemeen
tewege in de St. Annalandse dorpsweg
overgegaan tot het aanleggen van een tegel
pad naast de klinkerweg met een breedte
van 90 tot 1.20. Een trottoir is hier niet wel
mogelijk, omdat men daarvoor weer 8 cm
hoger moet en de woningen toch al diep
komen te liggen, nu het wegdek zoveel
hoger is geworden (aansluiting Schermers
pad).
Zo draait het werk aan de wegverbete-
ring St. AnnalandStavenisse op volle toe-
ren: dertig man, dragline, wals, vrachtwa
gens, aannemer, opzichter, met hen ivillen
we graag de verwachting delen, dat de
huidige streefdatum: September de juiste zal
zijn om deze weg te openen.
Dan zal de fietser geen keislag meer be
hoeven te ontwijken, de chauffeur zal zijn
hart niet meer vasthouden voor zijn wa
genveren, de man op de vrachtwagen zal
zich niet meer dagelijks moeten ergeren over
dit ondragelijke weggedeelte te moeten rij
den, dan zal deze hoogst nodige, deze voor
het eiland toch ook wel belangrijke weg
verbetering een feit zijn.
Ja, dan is de goede verbinding van
eilandgemeente tot eilandgemeente verwe
zenlijkt, dan komt er ook zeer waarschijn
lijk een (zij het beperkte) busverbinding
Dan zal men het spoedig heel gewoon vin
den, dit verbeterde traject Stavenisse
St. Annaland, een traject dat na vernieu
wing maar 45 meter korter is geworden,
maar een weg die voor 1953 iets onge
rijmds was.
Dan vindt met het spoedig heel gewoon
omdat men nu eenmaal vlug went aan
verbeteringen.
De watersnood van 1916, in een aantal
Zuiderzeedorpen en -stadjes, had ten ge
volge, dat waterstaatdeskundigen met be
kwame spoed gingen peinzen over de af
sluiting van de Zuiderzee. Het idee was
niet nieuw, want reeds een kleine honderd
jaar tevoren waren er waterbouwkundigen
in ons land, die dergelijke plannen opper
den, maar Koning Willem I wilde er niets
van weten, Koning Willem II evenmin en
onder de regering van Koning Willem III
raakte de idee om de Zuiderzee droog te
leggen, min of meer in het vergeetboek.
Optimisten zeiden: dat is een kwestie van
enkele jaren. Eén dam tussen Lemmer en
Enkhuizen en je pompt het hele meer leeg.
Een pracht van een polder ontstaat dan.
Deze redenering was pure onzin, want zo
doende zou Amsterdam zijn uitvalspoort via
de Oranjesluizen kwijt zijn, om nog maar te
zwijgen van andere havens (uitmonding
Eem, Harderwijk, Kampen-Zwolle, enz.).
De pessimisten daarentegen noemden het
plan krankzinnig. Met één slag zouden de
bestaansmogelijkheden van de Zuiderzee
vissers vernietigd zijn en wat moesten deze
mensen, die van vader op zoon van de vis
vangst geleefd hadden, doen om dan de
kost te verdienen? Voornamelijk de heer
De Herder uit Harderwijk fulmineerde he
vig tegen dit plan en deed het, toen de
Wieringermeerpolder en de Noordoostpol
der al afgedamd waren.
Maar de deskundigen vonden na enige
jaren studie het juiste procédé: vier of vijf
polders, met handhaving van de bestaande
waterwegen in het IJsselmeer. Weliswaar
kostte dit inderdaad de bestaansmogelijk
heden van de Zuiderzeevissers, die nu vrij
wel allen zich omgeschakeld hebben op de
industrie, handel of nijverheid, maar het
nuttig effect (landaanwinning) stond hier
tegenover en was veel groter. In ieder ge
val werd voorkomen, dat de Zuiderzee nog
maals een aanval zou doen op de randbe-
woners. Toen de dijk tussen Den Oever en
Zurich gereed was, werd de Zuiderzee een
stilstaand water en was het overstromings
gevaar tot vrijwel nul gereduceerd.
De ramp van de le Februari 1953 bracht
een ander oud plan opnieuw naar voren:
de afsluiting van de Zeeuwse en Zuid-
Hollandse zeemonden. Deze ramp, die veel
groter was dan die van 1916 had dit al
thans ten gevolge, dat andere knappe kop
pen zich gingen beraden over de mogelijk
heid van de afsluiting der voornoemde zee
armen. In eerste instantie ging het om de
vraag, of het project practisch uitvoerbaar
zou zijn. Per slot van rekening zijn deze
zeegaten, met hun sterke stromingen, nog
iets anders dan de Zuiderzee. Door de mi
nister van Verkeer en Waterstaat werd een
commissie van deskundigen in het leven ge
roepen, die tot opdracht kreeg op zo kort
mogelijke termijn advies uit te brengen over
deze materie.
Dit advies is er thans. De commissie heeft
een derde, voornaamste rapport uitgebracht,
waarin in de eerste plaats wordt vastge
steld, dat afsluiting van de zeearmen tech
nisch uitvoerbaar is. Onder voorzitterschap
van de directeur-generaal van de Rijkswa
terstaat, Ir Maris, heeft de commissie aan
de minister (en dus aan de regering) ge
adviseerd een snelle en doeltreffende af
damming van de zeegaten tussen Walche
ren, Noord-Beveland, Schouwen-Duiveland,
Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten. De
duur van de uitvoering wordt geschat op
2025 jaar en de kosten beraamd op 1 tot
\y2 milliard gulden.
Naast de verschillende voordelen, o.a. ge
vaar voor overstromingen gereduceerd tot
een minimum, einde van het isolement der
eilanden, landaanwinst en uitbreiding re
creatiegebied (rustige meren), staan natuur
lijk eveneens de nadelen, zoals verlies van
de visserij in deze wateren en voorts wordt
de oestercultuur bij de afsluiting verloren.
Ook hier zullen evenwel zoals indertijd
met de afsluiting van de Zuiderzee het
geval was de zwaarste belangen de door
slag moeten geven.
Het moeilijkste werk zal ongetwijfeld zijn
de afsluiting van de Oosterschelde, de
breedste der zeegaten (tussen Schouwen en
Noord- Beveland). Maar als het gehele plan
technisch mogelijk is, dan is het ook moge
lijk dit water af te dammen.
ZUIDERZEEWERKEN IN HET
GEDRANG
Het gehele plan is evenwel nog zeer sum
mier, d.w.z., dat er nog geen bizonderheden
uitgewerkt zijn. De details vragen weer een
afzonderlijke studie en men moet dus niet
verwachten, dat dit jaar al een aanvang
gemaakt zal worden met de werkzaamhe
den. De financiering van dit alles zal een
ontzaggelijke last leggen op ons volk. De
kosten, 1\]/J milliard gulden, schudden we
nu eenmaal maar niet zo uit onze mouwen!
Deze last zal evenwel gedragen kunnen
worden over het genoemde tijdvak. Temeer,
omdat het belang van het geheel alle Ne
derlanders betreft.
De vraag rijst evenwel, of de gehele af
sluiting van de Zuiderzee gelijktijdig zal
kunnen blijven plaatsvinden. Onofficieel,
maar uit goede bron, is vernomen, dat de
indamming van de vierde polder, bij aan
vaarding van het plan tot afsluiting der
Zeeuwse, en Zuid-Hollandse zee-armen
naar alle waarschijnlijkheid enige jaren uit
gesteld zal worden. Maar, zoals gezegd, het
komt nog niet uit officiële bron, dus we
geven deze mededeling onder voorbehoud.
Laat ons evenwel hopen, dat de regering
met spoed deze voor ons land en volk zeer
belangrijke kwestie zal bezien, zodat zo
spoedig mogelijk met de voorbereidende
werkzaamheden zal kunnen worden begon
nen. De naam van ons land, op water
bouwkundig gebied, zal opnieuw weer door
de gehele wereld met respect genoemd wor
den.
THOLEN EN ST. FILIPSLAND
DANKEN DE HAARLEMMERMEER
Teneinde de dank van de bevolking van
het eiland Tholen en St. Filipsland te ver
tolken zal de Kring Tholen en St. Filips
land van de Z.L.M. op 18 Maart in Hoofd
dorp een avond geven. Tijdens deze avond
zal ir. M. A. Geuze, voorzitter van de
Z.L.M., een lezing houden over zijn reis
naar Scandinavië. Burgemeester L. A. Ver
burg van Stavenisse zal zijn film „Storm
over Stavenisse" vertonen.
De Haarlemmermeer heeft zoals bekend,
genoemde Kring geadopteerd.
Dr. L. D. A. Looysen te Tholen, tel. 49.
Dr. R. C. Renes te Oud-Vossemeer, tel. 19.
BEKENDMAKING
Burgemeester en Wethouders van Tholen
maken bekend, dat door de reinigingsdienst
scherven zullen worden opgehaald op Dins
dag 23 Maart 1954, het eerste gedeelte en
op Vrijdag, 26 Maart d.a.v. het overige
gedeelte.
Tegen Donderdag, 25 Februari a.s. be
staat gelegenheid tot aangifte voor ruiming
van privaatputten.
Tholen, 16 Maart 1954.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
De Secretaris.
CIRCUS CAVALCADE
Vrijdagavond jl. werden te Tholen in de
zaal van hotel Hof van Holland onder aus
piciën van de Maatschappij tot Nut van 't
Algemeen door de heer F. van Dixhoorn
uit Breda verschillende films vertoond over
het wel en wee van het circus-bestaan.
Na de opening door de voorzitter, dr.
P. J. Duinker, vertoonde de heer Dixhoorn
eerst een filmpje over de rodeo's met de
zgn. wilde dressuur van paarden door de
cowboys in het westen van Amerika en
hierna ter vergelijking een film over de zgn.
tamme dressuur aan de Hogerijschool te
Weenen van de Lipizanerpaarden.
Voorts werden verschillende films ver
toond met fragmenten van het werken met
paarden in een circus, ook de wilde en
tamme dressuur van wilde dieren.
De Nutsleden kregen ook nog films te
zien van het bonte circusleven, hoe er zoal
gewerkt wordt en ook hoe er wordt ge
traind om het zover te brengen dat de ar-
tisten in de piste kunnen optreden. Met een
Belgisch circus werd een tournee gemaakt
door de Congo en kreeg men duidelijk te
zien hoe de inlanders op het gebodene rea
geerden. Evenals de blanken waren ook
daar de zwarten zeer bijzonder in hun schik
met een circus-voorstelling. In al de bonte
verscheidenheid van het circusleven en de
films hierover kreeg men ook nog te zien
hoe er in Afrika op olifanten werd gejaagd
om de dieren levend in het bezit te krijgen.
Zo kreeg men nog fragmenten te zien van
het werken aan de vliegende trapezen, de
dodensprong, het jongleren, de man uit het
kanon geschoten, enz. enz. Tot slot liet de
heer van Dixhoorn nog zien hoe snel een
circus wordt afgebroken en vertranspor-
teerd naar een andere plaats, de admini
stratie van het circusbedrijf alsmede het hui
selijk leven van de artisten.
Aan het eind van deze bijzonder interes
sante avond dankte de voorzitter de heer
van Dixhoorn voor zijn filmvertoning en de
daarbij gegeven explicaties en deelde ver
volgens mede, dat de volgende Nutsavond
gehouden zal worden op Woensdag 24
Maart a.s.
HOOGWATER
Hoogwater in de week van 21 t.m. 27
Maart 1954.
Zondag vm 4.27 en nm 16.41 uur
Maandag vm 4.55 en nm 17.10 uur
Dinsdag vm 5.24 en nm 17.40 uur
Woensdag vm 6.00 en nm 18.12 uur
Donderdag vm 6.30 en nm 18.49 uur
Vrijdag vm 7.10 en nm 19.35 uur
Zaterdag vm 8.02 en nm 20.41 uur
Vrijdag 19 Maart Volle Maan te 1.42 u.
Zaterdag 27 Maart Laatste Kwartier te
5.14 uur.
N.C.V.B.
De afd. Tholen van de Ned. Chr. Vrou
wenbond kwam Woensdagavond bijeen in
de raadszaal van het gemeentehuis. De on
geveer 50 dames tellende bijeenkomst werd
geopend door de presidente, Mevr. v. Stee,
waarna Zuster D. Kuik sprak over „Het
gelukkige leven van het zwakzinnige kind".
Na de pauze volgden besprekingen over
het op 14 April a.s. te houden jaarvergade
ring.
COLLECTE T.B.C.-FONDS
De voor het T.B.C.-fonds door het N.V.V.
georganiseerde collecte bracht 118,72 op.
OUDERAVOND L. O. SCHOOL
Vrijdagavond 19 Maart a.s. (vanavond)
zal er in de zaal van hotel Hof van Holland
te Tholen een ouderavond worden gehou
den van de O. L. School. Na de jaarver
slagen wordt en bestuursverkiezing gehou
den daar mevr. Reder en de heren J. F. J.
v. d. Peijl en J. H. Bal aftredend zijn. Het
wnd. hoofd der school zal voor de pauze
een kort woord spreken en de kinderen van
de 6e klasse zullen gedichtjes voordragen
en de kinderen van de 4e klasse zullen
enige liedjes zingen, terwijl de avond voorts
gevuld zal worden met schoolfilms.
DAMSPORT
Uitslag van de Onderlinge Competitie, ge
houden op Dinsdag 16 Maart 1954.
Junioren:
P. den EngelsmanS. Bout 02
M. HeezeD. Zwagerman 11
J. Quist—K. Jansen 02
J. PriemC. Elenbaas 02
J. ElenbaasC. de Jonge 02
K. DeurlooG. de Hond 02
Senioren:
J. C. RusscherM. Schot 20
D. de VosM. Schot 02
De totale uitslag van de Senioren over de
2e ronde is thans:
D. de Vos
gsp.
gw.
rem.
vrl.
pnt
8
5
2
1.
12
J. Laban
7
4
1
2
9
J. C. Russcher
8
2
3
3
7
M. Schot
7
2
2
3
6
M. de Heer
8
1
2
5
4
BURGERLIJKE STAND
Geboren:
13 Maart: Dianne, dochter van M. Schot
en J. v. d. Vlies.
13 Maart: Jacoba, dochter van W. K.
Quist en G. Perestam.
Overleden:
14 Maart: Jacoba H. Lindhout, 63 jaar,
wonende te Utrecht, dochter van wijlen M.
Lindhout en F. K. van Dijk.
ORANJEFEEST
Er doen zich geruchten de ronde, dat
men voornemens is om op 30 April of in
Augustus van dit jaar een oranjefeest te
organiseren. Het bestuur van de Oranje
vereniging kon ons hieromtrent nog niets
definitiefs meedelen, daar men dezer dagen
zou vergaderen.
Zoals bekend is door de Overheid be
paald (nadat hierover ook in de Tweede
Kamer is gedebatteerd) dat de Nationale
Feestdag 30 April blijft. Dan heeft men
overal dus,vrij af.
VIERING EERSTE LUSTRUM
„TRIFOSA"
De Gereformeerde Vrouwenvereniging
„Trifosa" te Tholen vierde gisteren in de
zaal van hotel Hof van Holland haar eer
ste lustrum. De presidente, mevr. B. Lind
hout, sprak voor een overvolle zaal een
woord van welkom, in het bijzonder tot de
zusterverenigingen en de Bondspreekster
van Zeeland.
Na het jaarverslag van de secretaresse
en gebed werden gelukwensen en woorden
van waardering gesproken door mevr. Baas,
namens de Vrouwenver. te Zierikzee, mevr.
Versluijs namens de Vrouwenver. te Oud-
Vossemeer, mevr. Duinker namens de Chr.
Vrijz. Vrouwenver. te Tholen, mevr. van
Stee, namens de Ned. Chr. Vrouwenbond
te Tholen, Adrie Lindhout namens de Geref.
Knapenver. „Samuel", Mej. A. Laban, na
mens de J.M. Ver. Maranatha en de Meis
jesclub „Nieuw Leven" en Ds. J. H. van
Halsema, namens de Kerkeraad der Geref.
Kerk.
Na de pauze zong men het Bondslied
terwijl de verdere avond gevuld werd met
zang, declamatie, muziek en gezelschaps
spelletjes.
Mej. M. C. de Witte, Bondspreekster in
Zeeland, sprak nog een woord van waarde
ring en opwekking tot propaganda van de
Chr. Vrouwenver., waarna Ds. J. H. van
Halsema het slotwoord sprak.
De Geref. Vrouwenveren, kan met vreug
de terugzien op een goed geslaagde feest
avond bij haar 5-jarig bestaan.