WEEKBLQD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FILIPSLOND De weg Sta ven me - St. Annalan d September Maar t Plaatselijk Nieuws WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT OP VOLLE TOEREN Afsluiting Zee-armen is UITVOERBAAR DUUR: 20-25 JAAR KOSTEN: 1-1'/, MILLIARD ZONDAGSDIENST ARTSEN THOLEN 10e Jaargang No. 18. 17 Maart 1954 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden ƒ1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot Donderdagmiddag 1 uur aangenomen Komt U in de gelegenheid om volgend jaar op een lentedag een fietstochtje te maken van Stavenisse naar St. Annaland of omgekeerd, dan denkt U er wellicht niet meer aan, hoe een jaar te voren de vernieuwing van datzelfde traject op volle toeren draaide, dan denkt U er niet meer aan, hoe een dragline de nieuwe sloten trok, een buldozer de bochten er uitduwde, een zestien vrachtwagens onafgebroken honderden kubieke meters zand aanvoerden of grind, of puin of klinkers. Dan is U het vergeten dat een wals de onderlaag stevig aandrukte, dat de arbeiders het materiaal op de juiste manier verdeelden, dat ze de weg onder profiel brachten, dat de aannemer van het ene punt naar het andere trok om z'n aanwijzingen te geven, dan is U de opzichter vergeten, die nauwlettend theorie en practijk vergeleek, dan is het geluid van de straatmakershamer verstomd,: een geluid, dat nu wordt meegevoerd door een schrale Noordooster, die het lied van de arbeid, die het lied van dit grote werk uitdraagt over de polders van St. Annaland en Stavenisse. Nee, daaraan denkt U zeker niet meer, want een verbetering is immers zo gauw vanzelfsprekend. U is het dan vergeten, hoe onbegaanbaar deze weg jaren was, inzonderheid dan het gedeelte Oudelandsedijk. Vergeten... en ongemerkt fietst men, er over de goede klinkerweg alsof er nooit iets anders is geweest, een weg waarvan het enige bezwaar misschien zal zijn, dat ze een meter te smal is. DAT IS WEL JAMMER Wanneer men nu op het reeds beklinker- de gedeelte van de Oudelandse dijk of de Zoetwaterseweg staat, komt de vraag ge makkelijk op, waarom die weg niet een meter breder is gemaakt. Dan vindt men het toch wel jammer dat dit niet gebeurd is. Een weg van 4J4 meter biedt het tegen woordige vervoer in sommige gevallen maar geringe mogelijkheid tot passeren. Men zit tegenwoordig al gauw met vrachtwagens van 2 tot 2.25 m. of met de brede boeren wagens, die geladen daarvoor zeker niet onderdoen. En als men dan deze weg ver gelijkt met bijvoorbeeld de Thoolse rond weg, dan moet men toch zeggen: dat is pas een weg en dan wordt zeker de laatste be doeld. Natuurlijk liggen de argumenten waarom deze weg niet breder is voor het grijpen. Eerstens is daar het niet zo omvangrijke verkeer tussen de gemeenten St. Annaland en Stavenisse. Dat is zeker niet zodanig, dat men ieder ogenblik komt te staan voor (on)passeermoeilijkheden. Aan de andere kant moet men het verkeer ook weer niet te gering achten, dat deze weg passeert. Maar een nog meer doorslaggevend argu ment is de financiële zijde. Men mag im mers niet vergeten, dat voor verbetering van deze 7 kilometer toch al ruim 5 ton nodig is. Een bedrag dat zelfs tegenwoordig niet zo maar uit de mouw kan worden ge schud. Als men daarbij nog weet dat de huidige verbetering reeds circa 35.000 kubieke me ter zand vergt stelt U het zich even voor dan kunt U zo wel nagaan, dat het een meter breder maken van dit traject nog enkele tienduizenden guldens meer zou ver gen. Uiteindelijk zou de vraag dan toch wel overheersen: wie zal dat betalen Overigens, zover wij het kunnen zien, is dit ook werkelijk het enige nog niet on- overkoraenlijke nadeel van een prachtige wegverbetering, een verbetering die zoveel tientallen jaren door velen is verbeid. MUTATIES. Dinsdag jl. namen we een kijkje op dit traject. De schrale Noordooster zorgde zo nu en dan voor een zandverstuivinkje en ook troffen we het minder goed, dat de Opzichter van de Provinciale Waterstaat, de heer Goedemondt uit Tholen nü niet op het werk was, omdat hij momenteel als ver vanger optreedt van de Technisch Ambte naar der Prov. Waterstaat, de heer de Regt, welke ambtenaar door ziekte moest uitvallen. Daarom is in de persoon van dhr. de Rijk een tijdelijk opzichter voor dit werk gekomen. Overigens houdt dhr. Goedemondt zich nog wel op de hoogte. We vonden echter de oudste zoon van aannemer W. van Vossen te St. Annaland evengoed be reid ons de gewenste inlichtingen te geven. Deze firma kreeg met aanneming van deze weg de grootste karwei onder handen die ze tot dusver had geaccepteerd. Maar in zonderheid op Schouwen is genoeg ervaring opgedaan. En over de Thoolse rondweg klaagt men ook niet. Misschien herinnert U het zich nog, hoe genoemde aannemersfirma voornemens was op 2 Februari 1953 aan deze weg te be ginnen. Het is niet nodig uit te leggen dat er die Maandag geen gedachte meer aan wegverbetering was. De datum zegt daar omtrent voldoende. Toen was de verbetering echter aangeno men in D.U.W.-verband, dat wil zeggen, dat de mankracht het leeuwenaandeel zou hebben en niet de dragline of bulldozer. De provincie leverde het materiaal, zodat de firma Van Vossen aannemer werd voor 196.500,—. Maar het werd zeven maanden later, eer men opnieuw over dit werk kon denken. Men weet hoe de Oudelandse dijk er toen bij lag: een door de ramp totaal verwoest weggedeelte. D.U.W.-werk was er niet meer nodig, er was zo enorm veel te doen en daarom werd er van afgezien om dit werk in dat verband te doen uitvoeren. Maar de vernieuwing moest wel èn met spoed doorgang vinden. 17 Augustus 1953 begon een bulldozer de Oudelandsedijk ,,aan te vegen". Dat was het begin van een grote karwei, al was dit begin dan in feite aan de ramp te wijten. Daarna bracht men een gedeelte onder profiel. De weg zou toen nog worden aan gelegd volgens het oorspronkelijk plan, d.w.z.: Oudelandsedijk, Staartwegje, Bree- denvlietsedijk, Zoetwaterseweg, Dorpsweg. Behalve voor bochten verflauwen en het breder maken week men niet af van het bestaande weggedeelte. Maar terwijl men bijv. aan het Diepe gat al een eindje onder profiel zat, begon de herverkaveling een woordje mee te spre ken. En dat kon nog. Het gevolg was een gewijzigd traject. De bochten bij het Diepe Gat moesten geheel verdwijnen, 400 meter dijk moest daar op zij geschoven worden tot een rechte aansluiting zou zijn verkregen op de Annavosdijk, dan die dijk volgend tot de „Zoutendam" om vandaar door het land van dhr. C. M. Geluk recht op de Zoetwaterseweg uit te komen. En het Zou- tendamwegje gaat daarom straks ver dwijnen.) Men kan zo wel nagaan, dat door deze mutaties èn de begrotingssom èn de aan nemingssom een ander hoger getal te zien zal geven, iets wat nog niet is vast gesteld. De Provincie levert nog de stenen en opsluitbanden, het overige materiaal le vert de aannemer. EEN ANDER BELOOP Door deze „verkavelings" verandering krijgt de weg dus voor een deel een ander beloop. En hoewel deze verandering voor sommige landbouwers vrij ingrijpend is men zou ze kunnen betitelen als de eerste herverkavelings„slachtoffers", die onver wachts een dragline op hun land zagen ver schijnen (men gaat zeker van de veronder stelling uit dat ieder Nederlander „de her- verkavelingswet dient te kennen en alzo ook de plannen van uitvoering), zodat dus ge zegd, het moge ingrijpend zijn voor een enkeling, het is tevens een aanzienlijke ver betering. Het waren toch eigenlijk geen bochten bij het Diepe Gat om er in te laten en de Zoutendam was ook al een kronke lende slang. Om zowel het een als het ander te noe men, ook landbouwer D. Gakeer onder vindt tijdelijk veel moeilijkheden van deze veranderde plannen. Bij het „diepe gat" wonend is zijn boerderij nu een 20 meter van de dijk komen te liggen en daarom thans nog aan een onverharde baan. Vooral deze winter was het daar een modderpoel. Maar dat komt nog wel. En tenslotte be hoeft een wet maar voor 51 van de in woners goed te zijn om ze doorslaggevend te maken. Van deze wegverbetering zal ze ker geen 49% schade of ongemak onder vinden. Integendeel, ook de laatste door de herverkaveling gewijzigde plannen zullen uituiteindelijk de verbetering van dit traject aanmerkelijk groter doen zijn. OP VOLLE TOEREN Na deze mutaties, dit oponthoud, na de vorstperiode draait men thans op volle toeren. Eind 1953 had men nog een gedeelte van de Oudelandse dijk bestraat en Dec. begon men nog aan de Dorpsweg, maar het winterseizoen maakt doorwerken meestal onmogelijk. Dat is nu anders Omstreeks 1800 meter is op de Oudelandse dijk be- 'klinkerd. Daar rest nog slechts een 20 meter aansluiting op de Stavenisse Stoofdijk. En die aansluiting heeft geen haast, omdat de weg toch nog niet „open" kan. In de St. Annalandse dorpsweg, waar het wegdek wel de mooie breedte krijgt van 6 m. zit er 350 m klinkers in. Dinsdag jl. begon in de Zoetwaterseweg een andere straatploeg, dit om dit eind zo spoedig mogelijk rijbaar te maken voor de land bouwers. Over 14 dagen hoopt men zover te zijn. Zeer veel tijd en zand vergt de over gang van Zoetwaterseweg naar de Anna vosdijk. Daar moet enorm veel zand worden aangevoerd, omdat men bij die overgang niet alleen de hoogte neemt van de Breeden- vlietsedijk, maar zelfs van de daarop voor komende zandzakkenbarrière, of wel 4 m N.A.P. De aanvoer van zand geschiedt vanuit St. Annaland via een zandzuiger in de haven èn 4 vrachtwagens (van 't Hof), terwijl het vanuit Stavenisse op groter schaal wordt aangevoerd door een zandzuiger met een capaciteit van circa 5500 m3 per week (St. Annaland circa 1000 m3). Vanuit Stavenisse rijden dan ook 12 G.M.C. vrachtwagens van 's morgens half zeven tot 's avonds 6 uur af en aan. Dit vervoer is aangenomen door de firma Dekker uit Nieuwerkerk a.d. IJssel. En het gaat heel vlug. Uitkijken is daarbij geboden, opdat men niet vast komt te zitten bij het lossen, daar anders in een ogenblik 10 andere wagens staan te wachten. Men is daar aan het Diepe Gat nu zover, dat vermoedelijk nog deze week de aan sluiting AnnavosdijkOudelandsedijk tot stand komt, al komt men dan ook nog niet geheel op de gewenste hoogte en breedte. De bocht bij hoeve „Dijkzicht" is er al uit, evenals bij landbouwer H. Elenbaas. In de Annavosdijk polder is de dragline bezig het laatste stukje sloot te trekken. SEPTEMBER 7 Na bestrating Dorps.- en Zoetwaterse weg zal de overgang naar de Annavosdijk wel op hoogte zijn om dat af te werken. Daarna komt er nog heel wat wijken om het laatste stuk AnnavosdijkDiepe Gat, waar de dijkbreedte slechts 2J4 m is en er dus nog een paar meter bij moet. De aannemer verwacht dat deze weg in September gereed zal zijn. Men is immers niet klaar met bestrating alleen, er blijft dan nog altijd afwerking van de kanten en de opritten over. Zeer waarschijnlijk wordt er van gemeen tewege in de St. Annalandse dorpsweg overgegaan tot het aanleggen van een tegel pad naast de klinkerweg met een breedte van 90 tot 1.20. Een trottoir is hier niet wel mogelijk, omdat men daarvoor weer 8 cm hoger moet en de woningen toch al diep komen te liggen, nu het wegdek zoveel hoger is geworden (aansluiting Schermers pad). Zo draait het werk aan de wegverbete- ring St. AnnalandStavenisse op volle toe- ren: dertig man, dragline, wals, vrachtwa gens, aannemer, opzichter, met hen ivillen we graag de verwachting delen, dat de huidige streefdatum: September de juiste zal zijn om deze weg te openen. Dan zal de fietser geen keislag meer be hoeven te ontwijken, de chauffeur zal zijn hart niet meer vasthouden voor zijn wa genveren, de man op de vrachtwagen zal zich niet meer dagelijks moeten ergeren over dit ondragelijke weggedeelte te moeten rij den, dan zal deze hoogst nodige, deze voor het eiland toch ook wel belangrijke weg verbetering een feit zijn. Ja, dan is de goede verbinding van eilandgemeente tot eilandgemeente verwe zenlijkt, dan komt er ook zeer waarschijn lijk een (zij het beperkte) busverbinding Dan zal men het spoedig heel gewoon vin den, dit verbeterde traject Stavenisse St. Annaland, een traject dat na vernieu wing maar 45 meter korter is geworden, maar een weg die voor 1953 iets onge rijmds was. Dan vindt met het spoedig heel gewoon omdat men nu eenmaal vlug went aan verbeteringen. De watersnood van 1916, in een aantal Zuiderzeedorpen en -stadjes, had ten ge volge, dat waterstaatdeskundigen met be kwame spoed gingen peinzen over de af sluiting van de Zuiderzee. Het idee was niet nieuw, want reeds een kleine honderd jaar tevoren waren er waterbouwkundigen in ons land, die dergelijke plannen opper den, maar Koning Willem I wilde er niets van weten, Koning Willem II evenmin en onder de regering van Koning Willem III raakte de idee om de Zuiderzee droog te leggen, min of meer in het vergeetboek. Optimisten zeiden: dat is een kwestie van enkele jaren. Eén dam tussen Lemmer en Enkhuizen en je pompt het hele meer leeg. Een pracht van een polder ontstaat dan. Deze redenering was pure onzin, want zo doende zou Amsterdam zijn uitvalspoort via de Oranjesluizen kwijt zijn, om nog maar te zwijgen van andere havens (uitmonding Eem, Harderwijk, Kampen-Zwolle, enz.). De pessimisten daarentegen noemden het plan krankzinnig. Met één slag zouden de bestaansmogelijkheden van de Zuiderzee vissers vernietigd zijn en wat moesten deze mensen, die van vader op zoon van de vis vangst geleefd hadden, doen om dan de kost te verdienen? Voornamelijk de heer De Herder uit Harderwijk fulmineerde he vig tegen dit plan en deed het, toen de Wieringermeerpolder en de Noordoostpol der al afgedamd waren. Maar de deskundigen vonden na enige jaren studie het juiste procédé: vier of vijf polders, met handhaving van de bestaande waterwegen in het IJsselmeer. Weliswaar kostte dit inderdaad de bestaansmogelijk heden van de Zuiderzeevissers, die nu vrij wel allen zich omgeschakeld hebben op de industrie, handel of nijverheid, maar het nuttig effect (landaanwinning) stond hier tegenover en was veel groter. In ieder ge val werd voorkomen, dat de Zuiderzee nog maals een aanval zou doen op de randbe- woners. Toen de dijk tussen Den Oever en Zurich gereed was, werd de Zuiderzee een stilstaand water en was het overstromings gevaar tot vrijwel nul gereduceerd. De ramp van de le Februari 1953 bracht een ander oud plan opnieuw naar voren: de afsluiting van de Zeeuwse en Zuid- Hollandse zeemonden. Deze ramp, die veel groter was dan die van 1916 had dit al thans ten gevolge, dat andere knappe kop pen zich gingen beraden over de mogelijk heid van de afsluiting der voornoemde zee armen. In eerste instantie ging het om de vraag, of het project practisch uitvoerbaar zou zijn. Per slot van rekening zijn deze zeegaten, met hun sterke stromingen, nog iets anders dan de Zuiderzee. Door de mi nister van Verkeer en Waterstaat werd een commissie van deskundigen in het leven ge roepen, die tot opdracht kreeg op zo kort mogelijke termijn advies uit te brengen over deze materie. Dit advies is er thans. De commissie heeft een derde, voornaamste rapport uitgebracht, waarin in de eerste plaats wordt vastge steld, dat afsluiting van de zeearmen tech nisch uitvoerbaar is. Onder voorzitterschap van de directeur-generaal van de Rijkswa terstaat, Ir Maris, heeft de commissie aan de minister (en dus aan de regering) ge adviseerd een snelle en doeltreffende af damming van de zeegaten tussen Walche ren, Noord-Beveland, Schouwen-Duiveland, Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten. De duur van de uitvoering wordt geschat op 2025 jaar en de kosten beraamd op 1 tot \y2 milliard gulden. Naast de verschillende voordelen, o.a. ge vaar voor overstromingen gereduceerd tot een minimum, einde van het isolement der eilanden, landaanwinst en uitbreiding re creatiegebied (rustige meren), staan natuur lijk eveneens de nadelen, zoals verlies van de visserij in deze wateren en voorts wordt de oestercultuur bij de afsluiting verloren. Ook hier zullen evenwel zoals indertijd met de afsluiting van de Zuiderzee het geval was de zwaarste belangen de door slag moeten geven. Het moeilijkste werk zal ongetwijfeld zijn de afsluiting van de Oosterschelde, de breedste der zeegaten (tussen Schouwen en Noord- Beveland). Maar als het gehele plan technisch mogelijk is, dan is het ook moge lijk dit water af te dammen. ZUIDERZEEWERKEN IN HET GEDRANG Het gehele plan is evenwel nog zeer sum mier, d.w.z., dat er nog geen bizonderheden uitgewerkt zijn. De details vragen weer een afzonderlijke studie en men moet dus niet verwachten, dat dit jaar al een aanvang gemaakt zal worden met de werkzaamhe den. De financiering van dit alles zal een ontzaggelijke last leggen op ons volk. De kosten, 1\]/J milliard gulden, schudden we nu eenmaal maar niet zo uit onze mouwen! Deze last zal evenwel gedragen kunnen worden over het genoemde tijdvak. Temeer, omdat het belang van het geheel alle Ne derlanders betreft. De vraag rijst evenwel, of de gehele af sluiting van de Zuiderzee gelijktijdig zal kunnen blijven plaatsvinden. Onofficieel, maar uit goede bron, is vernomen, dat de indamming van de vierde polder, bij aan vaarding van het plan tot afsluiting der Zeeuwse, en Zuid-Hollandse zee-armen naar alle waarschijnlijkheid enige jaren uit gesteld zal worden. Maar, zoals gezegd, het komt nog niet uit officiële bron, dus we geven deze mededeling onder voorbehoud. Laat ons evenwel hopen, dat de regering met spoed deze voor ons land en volk zeer belangrijke kwestie zal bezien, zodat zo spoedig mogelijk met de voorbereidende werkzaamheden zal kunnen worden begon nen. De naam van ons land, op water bouwkundig gebied, zal opnieuw weer door de gehele wereld met respect genoemd wor den. THOLEN EN ST. FILIPSLAND DANKEN DE HAARLEMMERMEER Teneinde de dank van de bevolking van het eiland Tholen en St. Filipsland te ver tolken zal de Kring Tholen en St. Filips land van de Z.L.M. op 18 Maart in Hoofd dorp een avond geven. Tijdens deze avond zal ir. M. A. Geuze, voorzitter van de Z.L.M., een lezing houden over zijn reis naar Scandinavië. Burgemeester L. A. Ver burg van Stavenisse zal zijn film „Storm over Stavenisse" vertonen. De Haarlemmermeer heeft zoals bekend, genoemde Kring geadopteerd. Dr. L. D. A. Looysen te Tholen, tel. 49. Dr. R. C. Renes te Oud-Vossemeer, tel. 19. BEKENDMAKING Burgemeester en Wethouders van Tholen maken bekend, dat door de reinigingsdienst scherven zullen worden opgehaald op Dins dag 23 Maart 1954, het eerste gedeelte en op Vrijdag, 26 Maart d.a.v. het overige gedeelte. Tegen Donderdag, 25 Februari a.s. be staat gelegenheid tot aangifte voor ruiming van privaatputten. Tholen, 16 Maart 1954. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris. CIRCUS CAVALCADE Vrijdagavond jl. werden te Tholen in de zaal van hotel Hof van Holland onder aus piciën van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen door de heer F. van Dixhoorn uit Breda verschillende films vertoond over het wel en wee van het circus-bestaan. Na de opening door de voorzitter, dr. P. J. Duinker, vertoonde de heer Dixhoorn eerst een filmpje over de rodeo's met de zgn. wilde dressuur van paarden door de cowboys in het westen van Amerika en hierna ter vergelijking een film over de zgn. tamme dressuur aan de Hogerijschool te Weenen van de Lipizanerpaarden. Voorts werden verschillende films ver toond met fragmenten van het werken met paarden in een circus, ook de wilde en tamme dressuur van wilde dieren. De Nutsleden kregen ook nog films te zien van het bonte circusleven, hoe er zoal gewerkt wordt en ook hoe er wordt ge traind om het zover te brengen dat de ar- tisten in de piste kunnen optreden. Met een Belgisch circus werd een tournee gemaakt door de Congo en kreeg men duidelijk te zien hoe de inlanders op het gebodene rea geerden. Evenals de blanken waren ook daar de zwarten zeer bijzonder in hun schik met een circus-voorstelling. In al de bonte verscheidenheid van het circusleven en de films hierover kreeg men ook nog te zien hoe er in Afrika op olifanten werd gejaagd om de dieren levend in het bezit te krijgen. Zo kreeg men nog fragmenten te zien van het werken aan de vliegende trapezen, de dodensprong, het jongleren, de man uit het kanon geschoten, enz. enz. Tot slot liet de heer van Dixhoorn nog zien hoe snel een circus wordt afgebroken en vertranspor- teerd naar een andere plaats, de admini stratie van het circusbedrijf alsmede het hui selijk leven van de artisten. Aan het eind van deze bijzonder interes sante avond dankte de voorzitter de heer van Dixhoorn voor zijn filmvertoning en de daarbij gegeven explicaties en deelde ver volgens mede, dat de volgende Nutsavond gehouden zal worden op Woensdag 24 Maart a.s. HOOGWATER Hoogwater in de week van 21 t.m. 27 Maart 1954. Zondag vm 4.27 en nm 16.41 uur Maandag vm 4.55 en nm 17.10 uur Dinsdag vm 5.24 en nm 17.40 uur Woensdag vm 6.00 en nm 18.12 uur Donderdag vm 6.30 en nm 18.49 uur Vrijdag vm 7.10 en nm 19.35 uur Zaterdag vm 8.02 en nm 20.41 uur Vrijdag 19 Maart Volle Maan te 1.42 u. Zaterdag 27 Maart Laatste Kwartier te 5.14 uur. N.C.V.B. De afd. Tholen van de Ned. Chr. Vrou wenbond kwam Woensdagavond bijeen in de raadszaal van het gemeentehuis. De on geveer 50 dames tellende bijeenkomst werd geopend door de presidente, Mevr. v. Stee, waarna Zuster D. Kuik sprak over „Het gelukkige leven van het zwakzinnige kind". Na de pauze volgden besprekingen over het op 14 April a.s. te houden jaarvergade ring. COLLECTE T.B.C.-FONDS De voor het T.B.C.-fonds door het N.V.V. georganiseerde collecte bracht 118,72 op. OUDERAVOND L. O. SCHOOL Vrijdagavond 19 Maart a.s. (vanavond) zal er in de zaal van hotel Hof van Holland te Tholen een ouderavond worden gehou den van de O. L. School. Na de jaarver slagen wordt en bestuursverkiezing gehou den daar mevr. Reder en de heren J. F. J. v. d. Peijl en J. H. Bal aftredend zijn. Het wnd. hoofd der school zal voor de pauze een kort woord spreken en de kinderen van de 6e klasse zullen gedichtjes voordragen en de kinderen van de 4e klasse zullen enige liedjes zingen, terwijl de avond voorts gevuld zal worden met schoolfilms. DAMSPORT Uitslag van de Onderlinge Competitie, ge houden op Dinsdag 16 Maart 1954. Junioren: P. den EngelsmanS. Bout 02 M. HeezeD. Zwagerman 11 J. Quist—K. Jansen 02 J. PriemC. Elenbaas 02 J. ElenbaasC. de Jonge 02 K. DeurlooG. de Hond 02 Senioren: J. C. RusscherM. Schot 20 D. de VosM. Schot 02 De totale uitslag van de Senioren over de 2e ronde is thans: D. de Vos gsp. gw. rem. vrl. pnt 8 5 2 1. 12 J. Laban 7 4 1 2 9 J. C. Russcher 8 2 3 3 7 M. Schot 7 2 2 3 6 M. de Heer 8 1 2 5 4 BURGERLIJKE STAND Geboren: 13 Maart: Dianne, dochter van M. Schot en J. v. d. Vlies. 13 Maart: Jacoba, dochter van W. K. Quist en G. Perestam. Overleden: 14 Maart: Jacoba H. Lindhout, 63 jaar, wonende te Utrecht, dochter van wijlen M. Lindhout en F. K. van Dijk. ORANJEFEEST Er doen zich geruchten de ronde, dat men voornemens is om op 30 April of in Augustus van dit jaar een oranjefeest te organiseren. Het bestuur van de Oranje vereniging kon ons hieromtrent nog niets definitiefs meedelen, daar men dezer dagen zou vergaderen. Zoals bekend is door de Overheid be paald (nadat hierover ook in de Tweede Kamer is gedebatteerd) dat de Nationale Feestdag 30 April blijft. Dan heeft men overal dus,vrij af. VIERING EERSTE LUSTRUM „TRIFOSA" De Gereformeerde Vrouwenvereniging „Trifosa" te Tholen vierde gisteren in de zaal van hotel Hof van Holland haar eer ste lustrum. De presidente, mevr. B. Lind hout, sprak voor een overvolle zaal een woord van welkom, in het bijzonder tot de zusterverenigingen en de Bondspreekster van Zeeland. Na het jaarverslag van de secretaresse en gebed werden gelukwensen en woorden van waardering gesproken door mevr. Baas, namens de Vrouwenver. te Zierikzee, mevr. Versluijs namens de Vrouwenver. te Oud- Vossemeer, mevr. Duinker namens de Chr. Vrijz. Vrouwenver. te Tholen, mevr. van Stee, namens de Ned. Chr. Vrouwenbond te Tholen, Adrie Lindhout namens de Geref. Knapenver. „Samuel", Mej. A. Laban, na mens de J.M. Ver. Maranatha en de Meis jesclub „Nieuw Leven" en Ds. J. H. van Halsema, namens de Kerkeraad der Geref. Kerk. Na de pauze zong men het Bondslied terwijl de verdere avond gevuld werd met zang, declamatie, muziek en gezelschaps spelletjes. Mej. M. C. de Witte, Bondspreekster in Zeeland, sprak nog een woord van waarde ring en opwekking tot propaganda van de Chr. Vrouwenver., waarna Ds. J. H. van Halsema het slotwoord sprak. De Geref. Vrouwenveren, kan met vreug de terugzien op een goed geslaagde feest avond bij haar 5-jarig bestaan.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1954 | | pagina 1