WEEKBLOD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND
Een groots werk begint
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Het Parlementair Overzicht
Zondagswet door Eerste Kamer aanvaard
Meerderheid der a.r.-fractie stemde voor
Raadsverslag Poortvliet
Kolentoeslag voor Ouden van Dagen
Molenstraat wordt verbeterd
Herverkavelingscommissie Zeeland geïnstalleerd
9e Jaargang No. 47
16 October 1953
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 4- incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen
De Eerste Kamer heeft deze week zonder
hoofdelijke stemming de Zondagswet aan
genomen. Dat Minister Beel dit veelbespro
ken ontwerp er door zou krijgen, was te
verwachten, maar dat de meerderheid zo
groot zou zijn, hebben velen beslist niet
kunnen denken. De a.r.-fractie bleek nl.
verdeeld en wel zodanig, dat de meerder
heid haar fiat aan dit ontwerp gaf. Dit in
tegenstelling met haar partijgenoten aan de
overzijde van het Binnenhof, die destijds
unaniem tegen het ontwerp stemden. Het
waren de hoogleraren in deze- fractie, die
Minister Beel steunden: Prof. Anema, Prof.
Hellema, Prof. Diepenhorst en Prof. Rip.
De mannen zonder titel, Algra en Tjalma,
voortreffelijke Kamerleden overigens, voeg
den zich bij de tegenstanders, terwijl de
C.N.V.-man Schippers afwezig was.
De woordvoerder der a.r.-meerderheid
■was Prof. Diepenhorst, een nog zeer jong
Kamerlid, die door zijn grote kennis, ge
paard aan een enorme dosis humor, reeds
nu de volle aandacht van de Kamer trekt.
Hij doet denken aan zijn oom, Prof. P. A.
Diepenhorst, die 26 jaar lang lid van de
Senaat is geweest en die een dezer dagen
is overleden. Prof. Diepenhorst kon het
compromis van Minister Beel wel waar
deren. Hij was er van overtuigd, dat deze
zich serieus op dit moeilijke probleem had
geworpen en dat hij niet de bedoeling heeft
gehad om een bepaalde richting de boven
toon te laten voeren. Een compromis was
volgens hem noodzakelijk. Men verschilt in
ons land nu eenmaal over de fundering van
de Zondag en dan is het logisch dat er ook
verschil van mening is over de vraag in
welke stijl de Zondag moet worden gevierd.
Politiek is de kunst van het mogelijke, zo
betoogde hij. Het zou ongeoorloofd zijn de
Zondagswet te benutten voor geestelijke
heerschappij over anderen. Wel had hij er
bezwaar tegen dat dit compromis tijdens de
behandeling in de Tweede Kamer plaats
had gemaakt voor een zekere koopmans
drift, waarbij men elkander het balletje toe
gooide.
Het centrale punt was voor hem of de
Overheid de Wet Gods in al haar breedte
en diepte moét handhaven. Dat kan en mag
zij niet doen, aldus concludeerde de a.r.-
hoogleraar. De Wet Gods stelt verschillen
de eisen voor de enkeling, voor het gezin,
de Kerk en de staat. De tijd, dat de staat
een boet gaf voor het verzuimen van een
kerkbeurt is voorbij. Dat.is haar taak niet.
De Overheid is het rechtsbestel opgelegd.
Dat is de behartiging van de goede orde,
terwille van de publieke zaak. Weliswaar
moeten nieuwe wetten een opvoedende en
kerstenende taak hebben; zij moeten de
volkszeden verheffen. Maar men dient een
onderscheid te maken tussen volkszeden en
religie. Binnen de perken van recht en zede
lijkheid heeft de Overheid er voor te zor
gen, dat de godsdienstige gevoelens van hen
die de Zondag willen vieren, niet gekwetst
worden. Prof. Diepenhorst was van mening,
dat na het uitvaardigen van een Algemene
Maatregel van Bestuur inderdaad rechts
waarborgen voor een behoorlijke Zondags
rust geschapen kunnen worden. Een centrale
regeling via de landelijke overheid
stelde hij op prijs. Zouden de gemeenten
deze materie moeten regelen, dan kan er
wanorde ontstaan, want wat in de ene
plaats geoorloofd kan zijn, is wellicht in de
andere verboden.
Het was een betoog, dat even verrassend
was als de zinswendingen van Prof. Diepen
horst plegen te zijn. De heren Tjalma en
Algra stemden tegen het ontwerp omdat zij
bezwaar hadden tegen het in twee stukken
verdelen van de Zondag. Ook kantten zij
zich tegen het feit, dat de burgemeester be
paalde openbare vermakelijkheden vóór 13
uur op Zondag kan toestaan en dat een
algemene maatregel van bestuur komt, waar
door bepaalde openbare vermakelijkheden
niet als zodanig zullen worden beschouwd.
Het is zeker Minister Beel heeft dit
medegedeeld dat de sport op Zondag
zonder belemmering voortgang kan vinden.
Behalve de verdeeldheid van de a.r.-
fractie leverde dit debat eigenlijk geen
nieuws meer op. Nu de Tweede Kamer zo
uitvoerig over deze netelige kwestie had
gesproken, kon onze Senaat daar geen enkel
argument meer aan toevoegen. De kaarten
lagen dan ook nog precies hetzelfde. Prof.
De Zwaan (c.h.), de heer van Walsum
(arb.) en de heer Teuling (k.v.p.) verheug
den zich over dit compromis, dat zij alles
zins aanvaardbaar achtten. Grote beden
kingen hadden zij niet meer. Slechts de
v.v.d.-fractie bleef zich afkerig houden van
een regeling op dit terrein. Een ogenblik
scheen het er nog naar uit te zien, dat zij
niet zouden tegenstemmen, maar toen de
twee a.r. en de communist Brandenburg aan
tekening vroegen om geacht te worden te
hebben tegengestemd, schaarden Baron De
Vos van Steenwijk en Prof. Molenaar zich
bij hen.
Minister Beel is dus van dit debat niet
moe geworden. In twintig minuten had hij
zijn antwoordrede afgestoken en niemand
was er ontevreden over. Prof. Diepenhorst
bleek de enige te zijn, die van dit debat
nog iets heeft willen maken.
Intussen zal de komende weken de be
langstelling meer gericht zijn op de Tweede
Kamer. Deze is Woensdag jl. begonnen aan
het debat over de rampschade, terwijl Dins
dag a.s. dan de Algemene Beschouwingen
aan de orde komen, waarbij ook de be-
zul en de huurverhoging besprok enenl
lastingverlaging en de huurverhoging be
sproken zullen worden.
(Nadruk verboden).
De Voorzitter opent de vergade
ring, waarin allen aanwezig zijn
met het lezen van het ambtsgebed.
De notulen van de vergadering van
25 Augustus en 1 September wor
den onveranderd vastgesteld.
De gemeentebegroting dienstjaar
1954 en de begroting van het Bur
gerlijk Armbestuur dienstjaar 1954
worden aan de Raad aangeboden.
In de Commissie van onderzoek
worden benoemd, de heren v. Ast,
Vroegop, Bijl, van Houdt en Uijl.
Aan de orde is daarna de benoe-,
ming van een kleuteronderwijzeres,
Hoofd van de Gemeentelijke Kleu
terschool.
B. en W. hebben de volgende
aanbeveling opgemaakt:
1. Jansen, Maria, geb. 19 Oct.
1932 te Tholen, wonende te Tho
len, Geref. Kerk, Akte A.
2. den Engelsman, Neeltje G.,
geb. 20 Febr. 1932 te Oud-Vosse-
meer, wonende te Oud-Vossemeer,
Ned. Herv., Akte A en B.
3. Knuist, Johanna J„ geb. 15
Mei 1934 te Sint Maartensdijk, wo
nende te St. Maartensdijk, Ned.
Herv., Akte A.
Na een breedvoerige discussie
over de te benoemen onderwijzeres
ging men over tot stemming. Uitge
bracht werden op Mej. Jansen 4
stemmen en op Mej. den Engelsman
3 stemmen, zodat Mej. Jansen be
noemd is, zulks met ingang van 1
Januari 1954. Haar salaris werd
vastgesteld op 1600,'
Voorlopig werd alleen een Hoofd
aangesteld; voor een helpster wordt
nog gewacht aangezien er eerst
moet worden afgewacht hoeveel
leerlingen er op de school komen.
Daarna ging men over tot punt
5 van de agenda namelijk herbenoe
ming van de leden der Woonruim
te Commissie. Dhr. Bijl vraagt ook
een vakvertegenwoordiger op te ne
men. De voorzitter antwoordt dat
dit dan een uitbreiding moet geven
van twee personen, om het aantal
leden onevenredig te houden.
Dhr. Bijl maakt hier een voorstel
van, hetwelk in stemming gebracht
wordt; verworpen met alleen de
stem van dhr. Bijl voor.
Besloten wordt daarna tot herbe
noeming over te gaan, met tegen
de stem van dhr. Bijl.
De voorzitter deelt mede, dat bij
vacatures zeer zeker wel met de
wens van dhr. Bijl zal worden re
kening gehouden bij het opmaken
van de aanbeveling.
Verder ging men over tot de in
gekomen stukken.
De navolgende ingekomen stuk
ken worden voor kennisgeving aan
genomen:
Rapport Centr. Bureau Ver. en
Fin. Adviezen kasopnamen 3e kwar
taal 1953 gemeente-ontvanger enz.
Schrijven van het Hoofdbestuur
Rode Kruis, inzake inventaris Kleu
terschool.
Rapport Kleuterschool. Brief Ged.
Staten inzake bouw ambtswoning.
Brief Ged. Staten inzake verkoop
eigendommen voor aanleg wegvak
Poortvliet, deel weg No. 4 Prov.
wegenplan.
De Kon. Goedkeuring van 25 Juli
No. 23 inzake heffing haven- en ka-
degelden te Strijenham.
Goedgekeurd besluit inzake ga
rantie geldlening ad 54.000,
voor Waterleiding Mij Tholen.
Schrijven van de Bond van Mo
bilisatie Invaliden en hunne nabe
staanden, inzake subsidie. In uitvoe
ring zullen worden genomen de cir
culaires van het Min. van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen
inzake salarisherziening 1953, enz.
en schrijven Prov. Bestuur van Zee
land inzake financiële positie bur
gemeester, secretarissen en ontvan
gers, en ambtenaren van de Burger
lijke Stand.
De circulaire van het Min. van
Wederopbouw en Volkshuisvesting
inzake woningverbetering en wo
ningsplitsing.
Goedgekeurd wordt de wijziging
kap. dienst voor 1952 van het Bur
gerlijk Armbestuur en uitgaaf post
groot 100,voor de verbetering
van het perceel C 1 te Strijenham.
Het goedgekeurde besluit voor de
garantie Tehuis Ouden van Dagen
te Tholen zal aan het bestuur wor
den toegezonden.
Besloten wordt aan de onder
commandant van de brandweer een
surplus te verlenen van 4.60 per
dag voor geleden schade in verband
met een plaats gehad hebbend on
geval bij de brandweer en zulks zo
lang hij volgens doktersadvies bui
ten staat is te werken.
Afgewezen wordt het verzoek om
het verplaatsingskostenbesluit van
toepassing te verklaren op het
nieuw benoemde hoofd van de bijz.
school om reden dit inderdaad ook
voor de openbare school werd afge
wezen.
Verder niets meer aan de orde
volgt de rondvraag.
In de rondvraag vraagt wethou
der Krijger aan de Ouden van Da
gen, die daarvoor in aanmerking ko
men, een kolentoeslag te verlenen
van 2 H.L. kolen.
De Voorzitter deelt mede hier
over een bespreking met het bestuur
van de bond van Ouden van Dagen
te hebben gehouden, welk voorstel
hij volledig kan ondersteunen.
Besloten wordt deze toeslag te ge
ven onder voorwaarde dat het Arm
bestuur 50 van de kosten voor
hun rekening neemt.
Dhr. Bijl informeert naar de bouw
van drie uitgegeven huizen.
De voorzitter deelt mede, dat de
rijkspremie voor deze woningen nog
niet verkregen is waarop het wach
ten moet zijn. De woningen zijn uit
gegeven aan drie particulieren, die
door middel van het Bouwkundig
bureau Fraanje deze woningen in
huurkoop zullen nemen. Wel is hem
bekend dat het Bouwkundig Bureau
reeds met aannemers aan het onder
handelen is. Zodra de premie niet
verkregen is dient evenwel te wor
den afgewacht.
Dhr. Vroegop vestigt de aandacht
op de onhoudbare toestand van de
auto-werkplaats Murre.
Ook Wethouder Krijger vestigt
hierop nogmaals de aandacht. Deze
aangelegenheid zal met de Arbeids
inspectie worden opgenomen.
Dhr. v. Houdt vraagt naar de
kleding grafdelver en de toestand
van de Prov. wegen. Hij vestigt
voorts nog de aandacht op het ver
keer aan de Stoofstraat en verzoekt
maatregelen tegen het vloeken.
De voorzitter antwoordt dat dit
alles de aandacht heeft en dat de
politie terzake het vloeken zal wor
den opgedragen regelend op te tre
den.
Dhr. van Ast verzoekt aandacht
voor de electrificatie van het Scha
penwegje.
De Voorzitter zegt toe te zullen
bezien of aansluiting vanaf de Ho-
geweg het pand Niemantsverdriet
mogelijk is.
De Voorzitter deelt mede dat 2
straatmakers uit Hulst naar Poort
vliet zullen komen voor de verbete
ring van de Molenstraat. Hiertoe
is nodig dat stenen worden aange
kocht. De aankoop beloopt onge
veer 40.000 stenen. De straatmakers
zullen op kosten van de gemeente
worden ondergebracht.
De raad kan zich hiermede ver
enigen.
Verder vestigt de voorzitter de
aandacht op de desolate toestand,
waarin het parkje en de muziektent
zich bevinden. Het aanzien van de
gemeente wordt er ernstig door ge
schaad. Hij stelt voor het onderhoud
van het parkje en van de muziektent
door de gemeente over te nemen.
Hij vraagt hiertoe een principebe
sluit van de Raad, waarna hij een
kostenberaming kan maken. De
Raad kan zich in principe met dit
voorstel verenigen, mits de uitke
ring schade van de watersnood hier
voor ook ten goede komt.
Verder niets meer aan de orde,
sluit de voorzitter de vergadering,
onder dankzegging voor de aange
name bespreking.
Minister Mansholt heeft op 9 Oct.
1953 in de „Korenbeurs" te Goes de
Herverkavelingscommissie Zeeland
en de vier regionale agrarische sub
commissies, die de herverkavelings
commissie in haar taak zullen bij
staan, geinstalleerd.
Nu de provincie Zeeland opnieuw
gesteld is voor een bijna bovenmen
selijke taak, te weten het herstel en
de wederopbouw van zeer vitale
delen van dit eilandengewest, zo
zeide de Minister, is het van groot
belang, dat het Provinciaal Bestuur
de ogen gericht houdt op de toe
komst. De Zeeuwse problemen zijn
niet eenvoudig op te lossen. De
twintigste eeuw kent mogelijkheden,
die onze voorouders niet kennen. De
ontwikkeling van onderzoek en tech
niek is zodanig, dat het mogelijk
moet worden geacht de welvaart
van het gewest op te voeren. Het
Provinciaal Bestuur van Zeeland
kan aan deze ontwikkeling de lei
ding geven, die deze nodig heeft.
Vanzelfsprekend zal het daarbij no
dig zijn, dat de Regering in de ko
mende jaren initiatieven van het be
stuur in welwillende overweging
neemt en nagaat of uitvoering daar
van in belang is van dit gewest en
van ons volk.
Het College van Gedeputeerde
Staten verdient dank voor hetgeen
het vanaf het moment van de ramp
steeds heeft gedaan, met name het
werk van de Reconstructie-commis
sie Schouwen-Duiveland. De Minis
ter hoopte, dat meerdere onderdelen
van dat werk zullen kunnen worden
ingepast in de herverkavelingswerk
zaamheden op Schouwen-Duiveland.
Namens de Regering zegde de
Minister de leden dank voor hun
bereidwilligheid zitting te willen
nemen in de Herverkavelingscom
missie-Zeeland, welke belast wordt
met de uitvoering van de Herverka-
velingswet „Nood-gebieden' op de
eilanden Schouwen-Duiveland en
Tholen, de polder Waarde en de
Zak van Zuid Beveland. De toe
passing van deze Herverkavelings-
wet op het eiland Walcheren was
gedeeltelijk nog een proef. De Ruil-
verkavelingswet maakt het mogelijk
een algehele cultuurtechnische ver
betering toe te passen; de Herver-
kavelingswet maakt een economi
sche bedrijfssanering mogelijk. Dit
laatste nu was een nieuw element,
dat in Nederland nog niet was be
proefd. De ervaringen, die na 1947
in Walcheren met deze Herverka-
velingswet zijn opgedaan, zijn in het
algemeen gunstig. De cultuurtech
nische verbeteringen zijn overduide
lijk en de hele saneringsmethode
heeft nieuwe bedrijfseconomische
mogelijkheden geschapen, die anders
achterwege hadden moeten blijven.
In Walcheren moesten aanzienlijke
moeilijkheden overwonnen worden.
Sommige zijn niet opgelost, andere
te laat. Bij de sanering is overduide
lijk gebleken, dat nog vele kleine
boeren tengevolge van hun algehele
maatschappelijke en geestelijke
structuur en hun onvoldoende tech
nische kennis en economische moge
lijkheden niet ontvankelijk zijn voor
de vergroting van hun te kleine be
drijfjes, laat staan voor vertrek naar
de N.O.P. of emigratie of zelfs
interne migratie in het eiland. Bij de
uitvoering van de herverkaveling op
Walcheren was daarom 'n wezenlij
ke hinderpaal, dat in de aanvang te
weinig boeren naar de N.O.P. wil
den vertrekken. Dit heeft niet alleen
vertragend gewerkt op de tot stand-
koming van de herverkaveling, doch
bovendien is daardoor mede de
3.000 ha, die voor de sanering des
tijds door de Regering in de N.O.P,
beschikbaar was gesteld, slechts
voor twee derde deel gebruikt. De
uitvoerende instanties alleen kunnen
deze moeilijkheden niet voorkomen
of tot een oplossing brengen. De
oplossing van deze problemen blijkt
zeer sterk te liggen in 't vlak der al
gemeen vormende en maatschappe
lijke problematiek. De bewindsman
sprak de verwachting uit, dat de
Commissie in intensieve samenwer
king met de agrarische sub-commis
sies tracht vorm te geven aan enkele
suggesties, die de laatste weken ter
zake van dit vraagstuk van de z.g.
„voorzorg" zijn geuit. Gezocht moet
worden naar geeigende methoden
om voldoende profijt te trekken van
de mogelijkheden, die, de Regering
momenteel heeft geboden. Minister
Mansholt hoopte, dat de organisati-
ties van land- en tuinbouw bereid
zijn tezamen met de commissies naar
wegen te zoeken om het rendement
van deze grootscheepse investerings
werken zo hoog mogelijk op te voe
ren. Dat ook de „nazorg" te zijner
tijd na de tot standkoming der her
verkaveling uitermate belangrijk is,
tonen wel de resultaten van Wal
cheren.
De Regering is op dubbele wijze
bereid voor de getroffen gebieden
gronden beschikbaar te stellen. Een
speciale gunstige deviezenregeling
zal worden afgekondigd voor emi
granten, die bereid zijn het gebied
te verlaten en hun gronden in eigen
dom over te dragen aan de Stichting
Beheer Landbouwgronden. Ook zul
len weer domeingronden beschik
baar worden gesteld. Mede met het
oog op de grote verwoestingen aan
woningen en bedrijfsgebouwen op
Schouwen-Duiveland en de bevor
dering van een snelle en doeltref
fende uitvoering der herverkavelin
gen heeft de Regering besloten reeds
van de uitgifte 1953/1954 in de
N.O.P. ongeveer 25 van de
oppervlakte, dat is 700 a 800 ha
voor de herverkavelingsgebieden
beschikbaar te stellen. De do
meingronden moeten dienen om de
sanering en de wederopbouw zo
doelmatig mogelijk te laten verlopen.
Men zal daarom vooral die boeren
in de gelegenheid moeten stellen
naar de N.O.P. te vertrekken, die
hun gronden volledig en liefst in
eigendom beschikbaar stellen, en
wier bedrijfsgebouwen verwoest,
zwaar beschadigd, versleten of ver
ouderd zijn. Bij de sanering spelen
de bestaande pachtverhoudingen een
belangrijke rol; ook hier zal men er
voor dienen te waken, dat alle gron
den van vertrekkende boeren blij
vend voor de achterblijvende boeren
ten gebruik beschikbaar komen.
Deze sociaal-economische vraag
stukken grijpen diep in de menselijke
verhoudingen in. De oplossing van
deze vraagstukken vereist voor
lichting door deskundigen op dit ter
rein; het onderzoek op landbouw-
economisch en maatschappelijk ter
rein verdiept zich bij voortduring en
het verdient aanbeveling van de
resultaten hiervan ook gebruik te
maken. Het is in de afgelopen jaren
ook op cultuurtechnisch terrein in
Walcheren gebleken van welk een
onschatbare betekenis het is, indien
onderzoek en uitvoering hand in
hand gaan.
Het cultuurtechnisch herstel en
de daarmee gepaard gaande ver
betering vormt een gecompliceerd
vraagstuk, dat er niet eenvoudiger
op is geworden nu de oplossing van
de herverkavelingsproblemen wel
licht op onderdelen moet worden
ingepast in de sturcturele wijzigin
gen, die voort zullen vloeien uit
eventueel te nemen maatregelen op
waterstaatkundig terrein. Ook bin
nen de eilanden zullen wellicht wijzi
gingen moeten worden aangebracht
in het beheer en het onderhoud van
de buitendijken. De waterbeheersing
en het wegenstel van de blokken
van herverkaveling zullen aanzien
lijke wijzigingen moeten ondergaan.
De Commissie is deskundig en
veelzijdig samengesteld. Tussen
enerzijds het Bestuurs- en ambtelijke
element van de Provincie met
anderzijds de betrokkenen uit de
afzonderlijke gebieden en de functi
onarissen van de Centrale Overheid
is intensieve samenwerking mogelijk
De Dijkgraven van Schouwen en de
Vierbannen van Düiveland zijn be
reid als deskundigen aan de werk
zaamheden der commissie deel te
nemen.
In vergelijking met Walcheren
zal de organisatie anders van opzet
zijn. Als geheel nieuw element zijn
de agrarische sub-commissies ge-
introduceerd, die een drieledige
taak hebben, te weten: de voorbe
reiding van alle plannen in haar
gebied, het toezicht op de juiste
wijze van uitvoering van deze plan
nen en het individueel fungeren van
de leden in eigen gemeente of streek
als vertrouwensman voor de bevol
king. De bevolking moet worden
gestimuleerd indien zij onvoldoende
gebruik maakt van de mogelijkhe
den van sanering en wat daarmee
samenhangt die in die wet zijn vast
gelegd; anderzijds worden voorge
licht aangaande de stand van zaken
en de voorgenomen werken. De py-
ramidale opbouw van de gezagsver
houding tussen Herverkavelings
commissie en agrarische sub-com
missies dient er én te zijn van sti
mulering en wederzijdse bijstand.
De herverkavelingscommissie vormt
met de vier agrarische subcommis
sies één geheel; ook hier zal gel
den, dat „indien één deel van het
lichaam lijdt, het gehele lichaam
daaronder zal lijden".
Centrale Cultuurtechnische
Commissie belast met alge
meen toezicht
De Centrale Cultuurtechnische
Commissie is met het algemeen toe
zicht belast. Binnen afzienbare tijd
zullen die personen uit deze com
missie worden aangewezen, die met
het dagelijks toezicht zullen worden
belast. De voorlopige raming van
kosten voor de vier herverkavelin
gen is circa 105 millioen. Deze
gelden dienen zo nuttig mogelijk te
worden besteed. De plannen af
gezien van het herstel dienen zo
danig te worden uitgevoerd, dat er
geen onevenwichtigheid groeit tus
sen de uit te voeren herverkavelin
gen en de normale ruilverkavelin
gen.
Hierna installeerde de Minister
de Herverkavelingscommissie Zee
land en de agrarische sub-commis
sies voor Schouwen-Duiveland,
Tholen, de polder Waarde en de
Zak van Zuid-Beveland.
De waarnemend Commissaris der
Koningin de Heer C. Philipse dank
te Minister Mansholt voor het uit
gesproken vertrouwen in het Pro
vinciaal Bestuur en memoreerde, dat