WEEKBLOD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND Een groots werk begint WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Het Parlementair Overzicht Zondagswet door Eerste Kamer aanvaard Meerderheid der a.r.-fractie stemde voor Raadsverslag Poortvliet Kolentoeslag voor Ouden van Dagen Molenstraat wordt verbeterd Herverkavelingscommissie Zeeland geïnstalleerd 9e Jaargang No. 47 16 October 1953 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 4- incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen De Eerste Kamer heeft deze week zonder hoofdelijke stemming de Zondagswet aan genomen. Dat Minister Beel dit veelbespro ken ontwerp er door zou krijgen, was te verwachten, maar dat de meerderheid zo groot zou zijn, hebben velen beslist niet kunnen denken. De a.r.-fractie bleek nl. verdeeld en wel zodanig, dat de meerder heid haar fiat aan dit ontwerp gaf. Dit in tegenstelling met haar partijgenoten aan de overzijde van het Binnenhof, die destijds unaniem tegen het ontwerp stemden. Het waren de hoogleraren in deze- fractie, die Minister Beel steunden: Prof. Anema, Prof. Hellema, Prof. Diepenhorst en Prof. Rip. De mannen zonder titel, Algra en Tjalma, voortreffelijke Kamerleden overigens, voeg den zich bij de tegenstanders, terwijl de C.N.V.-man Schippers afwezig was. De woordvoerder der a.r.-meerderheid ■was Prof. Diepenhorst, een nog zeer jong Kamerlid, die door zijn grote kennis, ge paard aan een enorme dosis humor, reeds nu de volle aandacht van de Kamer trekt. Hij doet denken aan zijn oom, Prof. P. A. Diepenhorst, die 26 jaar lang lid van de Senaat is geweest en die een dezer dagen is overleden. Prof. Diepenhorst kon het compromis van Minister Beel wel waar deren. Hij was er van overtuigd, dat deze zich serieus op dit moeilijke probleem had geworpen en dat hij niet de bedoeling heeft gehad om een bepaalde richting de boven toon te laten voeren. Een compromis was volgens hem noodzakelijk. Men verschilt in ons land nu eenmaal over de fundering van de Zondag en dan is het logisch dat er ook verschil van mening is over de vraag in welke stijl de Zondag moet worden gevierd. Politiek is de kunst van het mogelijke, zo betoogde hij. Het zou ongeoorloofd zijn de Zondagswet te benutten voor geestelijke heerschappij over anderen. Wel had hij er bezwaar tegen dat dit compromis tijdens de behandeling in de Tweede Kamer plaats had gemaakt voor een zekere koopmans drift, waarbij men elkander het balletje toe gooide. Het centrale punt was voor hem of de Overheid de Wet Gods in al haar breedte en diepte moét handhaven. Dat kan en mag zij niet doen, aldus concludeerde de a.r.- hoogleraar. De Wet Gods stelt verschillen de eisen voor de enkeling, voor het gezin, de Kerk en de staat. De tijd, dat de staat een boet gaf voor het verzuimen van een kerkbeurt is voorbij. Dat.is haar taak niet. De Overheid is het rechtsbestel opgelegd. Dat is de behartiging van de goede orde, terwille van de publieke zaak. Weliswaar moeten nieuwe wetten een opvoedende en kerstenende taak hebben; zij moeten de volkszeden verheffen. Maar men dient een onderscheid te maken tussen volkszeden en religie. Binnen de perken van recht en zede lijkheid heeft de Overheid er voor te zor gen, dat de godsdienstige gevoelens van hen die de Zondag willen vieren, niet gekwetst worden. Prof. Diepenhorst was van mening, dat na het uitvaardigen van een Algemene Maatregel van Bestuur inderdaad rechts waarborgen voor een behoorlijke Zondags rust geschapen kunnen worden. Een centrale regeling via de landelijke overheid stelde hij op prijs. Zouden de gemeenten deze materie moeten regelen, dan kan er wanorde ontstaan, want wat in de ene plaats geoorloofd kan zijn, is wellicht in de andere verboden. Het was een betoog, dat even verrassend was als de zinswendingen van Prof. Diepen horst plegen te zijn. De heren Tjalma en Algra stemden tegen het ontwerp omdat zij bezwaar hadden tegen het in twee stukken verdelen van de Zondag. Ook kantten zij zich tegen het feit, dat de burgemeester be paalde openbare vermakelijkheden vóór 13 uur op Zondag kan toestaan en dat een algemene maatregel van bestuur komt, waar door bepaalde openbare vermakelijkheden niet als zodanig zullen worden beschouwd. Het is zeker Minister Beel heeft dit medegedeeld dat de sport op Zondag zonder belemmering voortgang kan vinden. Behalve de verdeeldheid van de a.r.- fractie leverde dit debat eigenlijk geen nieuws meer op. Nu de Tweede Kamer zo uitvoerig over deze netelige kwestie had gesproken, kon onze Senaat daar geen enkel argument meer aan toevoegen. De kaarten lagen dan ook nog precies hetzelfde. Prof. De Zwaan (c.h.), de heer van Walsum (arb.) en de heer Teuling (k.v.p.) verheug den zich over dit compromis, dat zij alles zins aanvaardbaar achtten. Grote beden kingen hadden zij niet meer. Slechts de v.v.d.-fractie bleef zich afkerig houden van een regeling op dit terrein. Een ogenblik scheen het er nog naar uit te zien, dat zij niet zouden tegenstemmen, maar toen de twee a.r. en de communist Brandenburg aan tekening vroegen om geacht te worden te hebben tegengestemd, schaarden Baron De Vos van Steenwijk en Prof. Molenaar zich bij hen. Minister Beel is dus van dit debat niet moe geworden. In twintig minuten had hij zijn antwoordrede afgestoken en niemand was er ontevreden over. Prof. Diepenhorst bleek de enige te zijn, die van dit debat nog iets heeft willen maken. Intussen zal de komende weken de be langstelling meer gericht zijn op de Tweede Kamer. Deze is Woensdag jl. begonnen aan het debat over de rampschade, terwijl Dins dag a.s. dan de Algemene Beschouwingen aan de orde komen, waarbij ook de be- zul en de huurverhoging besprok enenl lastingverlaging en de huurverhoging be sproken zullen worden. (Nadruk verboden). De Voorzitter opent de vergade ring, waarin allen aanwezig zijn met het lezen van het ambtsgebed. De notulen van de vergadering van 25 Augustus en 1 September wor den onveranderd vastgesteld. De gemeentebegroting dienstjaar 1954 en de begroting van het Bur gerlijk Armbestuur dienstjaar 1954 worden aan de Raad aangeboden. In de Commissie van onderzoek worden benoemd, de heren v. Ast, Vroegop, Bijl, van Houdt en Uijl. Aan de orde is daarna de benoe-, ming van een kleuteronderwijzeres, Hoofd van de Gemeentelijke Kleu terschool. B. en W. hebben de volgende aanbeveling opgemaakt: 1. Jansen, Maria, geb. 19 Oct. 1932 te Tholen, wonende te Tho len, Geref. Kerk, Akte A. 2. den Engelsman, Neeltje G., geb. 20 Febr. 1932 te Oud-Vosse- meer, wonende te Oud-Vossemeer, Ned. Herv., Akte A en B. 3. Knuist, Johanna J„ geb. 15 Mei 1934 te Sint Maartensdijk, wo nende te St. Maartensdijk, Ned. Herv., Akte A. Na een breedvoerige discussie over de te benoemen onderwijzeres ging men over tot stemming. Uitge bracht werden op Mej. Jansen 4 stemmen en op Mej. den Engelsman 3 stemmen, zodat Mej. Jansen be noemd is, zulks met ingang van 1 Januari 1954. Haar salaris werd vastgesteld op 1600,' Voorlopig werd alleen een Hoofd aangesteld; voor een helpster wordt nog gewacht aangezien er eerst moet worden afgewacht hoeveel leerlingen er op de school komen. Daarna ging men over tot punt 5 van de agenda namelijk herbenoe ming van de leden der Woonruim te Commissie. Dhr. Bijl vraagt ook een vakvertegenwoordiger op te ne men. De voorzitter antwoordt dat dit dan een uitbreiding moet geven van twee personen, om het aantal leden onevenredig te houden. Dhr. Bijl maakt hier een voorstel van, hetwelk in stemming gebracht wordt; verworpen met alleen de stem van dhr. Bijl voor. Besloten wordt daarna tot herbe noeming over te gaan, met tegen de stem van dhr. Bijl. De voorzitter deelt mede, dat bij vacatures zeer zeker wel met de wens van dhr. Bijl zal worden re kening gehouden bij het opmaken van de aanbeveling. Verder ging men over tot de in gekomen stukken. De navolgende ingekomen stuk ken worden voor kennisgeving aan genomen: Rapport Centr. Bureau Ver. en Fin. Adviezen kasopnamen 3e kwar taal 1953 gemeente-ontvanger enz. Schrijven van het Hoofdbestuur Rode Kruis, inzake inventaris Kleu terschool. Rapport Kleuterschool. Brief Ged. Staten inzake bouw ambtswoning. Brief Ged. Staten inzake verkoop eigendommen voor aanleg wegvak Poortvliet, deel weg No. 4 Prov. wegenplan. De Kon. Goedkeuring van 25 Juli No. 23 inzake heffing haven- en ka- degelden te Strijenham. Goedgekeurd besluit inzake ga rantie geldlening ad 54.000, voor Waterleiding Mij Tholen. Schrijven van de Bond van Mo bilisatie Invaliden en hunne nabe staanden, inzake subsidie. In uitvoe ring zullen worden genomen de cir culaires van het Min. van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen inzake salarisherziening 1953, enz. en schrijven Prov. Bestuur van Zee land inzake financiële positie bur gemeester, secretarissen en ontvan gers, en ambtenaren van de Burger lijke Stand. De circulaire van het Min. van Wederopbouw en Volkshuisvesting inzake woningverbetering en wo ningsplitsing. Goedgekeurd wordt de wijziging kap. dienst voor 1952 van het Bur gerlijk Armbestuur en uitgaaf post groot 100,voor de verbetering van het perceel C 1 te Strijenham. Het goedgekeurde besluit voor de garantie Tehuis Ouden van Dagen te Tholen zal aan het bestuur wor den toegezonden. Besloten wordt aan de onder commandant van de brandweer een surplus te verlenen van 4.60 per dag voor geleden schade in verband met een plaats gehad hebbend on geval bij de brandweer en zulks zo lang hij volgens doktersadvies bui ten staat is te werken. Afgewezen wordt het verzoek om het verplaatsingskostenbesluit van toepassing te verklaren op het nieuw benoemde hoofd van de bijz. school om reden dit inderdaad ook voor de openbare school werd afge wezen. Verder niets meer aan de orde volgt de rondvraag. In de rondvraag vraagt wethou der Krijger aan de Ouden van Da gen, die daarvoor in aanmerking ko men, een kolentoeslag te verlenen van 2 H.L. kolen. De Voorzitter deelt mede hier over een bespreking met het bestuur van de bond van Ouden van Dagen te hebben gehouden, welk voorstel hij volledig kan ondersteunen. Besloten wordt deze toeslag te ge ven onder voorwaarde dat het Arm bestuur 50 van de kosten voor hun rekening neemt. Dhr. Bijl informeert naar de bouw van drie uitgegeven huizen. De voorzitter deelt mede, dat de rijkspremie voor deze woningen nog niet verkregen is waarop het wach ten moet zijn. De woningen zijn uit gegeven aan drie particulieren, die door middel van het Bouwkundig bureau Fraanje deze woningen in huurkoop zullen nemen. Wel is hem bekend dat het Bouwkundig Bureau reeds met aannemers aan het onder handelen is. Zodra de premie niet verkregen is dient evenwel te wor den afgewacht. Dhr. Vroegop vestigt de aandacht op de onhoudbare toestand van de auto-werkplaats Murre. Ook Wethouder Krijger vestigt hierop nogmaals de aandacht. Deze aangelegenheid zal met de Arbeids inspectie worden opgenomen. Dhr. v. Houdt vraagt naar de kleding grafdelver en de toestand van de Prov. wegen. Hij vestigt voorts nog de aandacht op het ver keer aan de Stoofstraat en verzoekt maatregelen tegen het vloeken. De voorzitter antwoordt dat dit alles de aandacht heeft en dat de politie terzake het vloeken zal wor den opgedragen regelend op te tre den. Dhr. van Ast verzoekt aandacht voor de electrificatie van het Scha penwegje. De Voorzitter zegt toe te zullen bezien of aansluiting vanaf de Ho- geweg het pand Niemantsverdriet mogelijk is. De Voorzitter deelt mede dat 2 straatmakers uit Hulst naar Poort vliet zullen komen voor de verbete ring van de Molenstraat. Hiertoe is nodig dat stenen worden aange kocht. De aankoop beloopt onge veer 40.000 stenen. De straatmakers zullen op kosten van de gemeente worden ondergebracht. De raad kan zich hiermede ver enigen. Verder vestigt de voorzitter de aandacht op de desolate toestand, waarin het parkje en de muziektent zich bevinden. Het aanzien van de gemeente wordt er ernstig door ge schaad. Hij stelt voor het onderhoud van het parkje en van de muziektent door de gemeente over te nemen. Hij vraagt hiertoe een principebe sluit van de Raad, waarna hij een kostenberaming kan maken. De Raad kan zich in principe met dit voorstel verenigen, mits de uitke ring schade van de watersnood hier voor ook ten goede komt. Verder niets meer aan de orde, sluit de voorzitter de vergadering, onder dankzegging voor de aange name bespreking. Minister Mansholt heeft op 9 Oct. 1953 in de „Korenbeurs" te Goes de Herverkavelingscommissie Zeeland en de vier regionale agrarische sub commissies, die de herverkavelings commissie in haar taak zullen bij staan, geinstalleerd. Nu de provincie Zeeland opnieuw gesteld is voor een bijna bovenmen selijke taak, te weten het herstel en de wederopbouw van zeer vitale delen van dit eilandengewest, zo zeide de Minister, is het van groot belang, dat het Provinciaal Bestuur de ogen gericht houdt op de toe komst. De Zeeuwse problemen zijn niet eenvoudig op te lossen. De twintigste eeuw kent mogelijkheden, die onze voorouders niet kennen. De ontwikkeling van onderzoek en tech niek is zodanig, dat het mogelijk moet worden geacht de welvaart van het gewest op te voeren. Het Provinciaal Bestuur van Zeeland kan aan deze ontwikkeling de lei ding geven, die deze nodig heeft. Vanzelfsprekend zal het daarbij no dig zijn, dat de Regering in de ko mende jaren initiatieven van het be stuur in welwillende overweging neemt en nagaat of uitvoering daar van in belang is van dit gewest en van ons volk. Het College van Gedeputeerde Staten verdient dank voor hetgeen het vanaf het moment van de ramp steeds heeft gedaan, met name het werk van de Reconstructie-commis sie Schouwen-Duiveland. De Minis ter hoopte, dat meerdere onderdelen van dat werk zullen kunnen worden ingepast in de herverkavelingswerk zaamheden op Schouwen-Duiveland. Namens de Regering zegde de Minister de leden dank voor hun bereidwilligheid zitting te willen nemen in de Herverkavelingscom missie-Zeeland, welke belast wordt met de uitvoering van de Herverka- velingswet „Nood-gebieden' op de eilanden Schouwen-Duiveland en Tholen, de polder Waarde en de Zak van Zuid Beveland. De toe passing van deze Herverkavelings- wet op het eiland Walcheren was gedeeltelijk nog een proef. De Ruil- verkavelingswet maakt het mogelijk een algehele cultuurtechnische ver betering toe te passen; de Herver- kavelingswet maakt een economi sche bedrijfssanering mogelijk. Dit laatste nu was een nieuw element, dat in Nederland nog niet was be proefd. De ervaringen, die na 1947 in Walcheren met deze Herverka- velingswet zijn opgedaan, zijn in het algemeen gunstig. De cultuurtech nische verbeteringen zijn overduide lijk en de hele saneringsmethode heeft nieuwe bedrijfseconomische mogelijkheden geschapen, die anders achterwege hadden moeten blijven. In Walcheren moesten aanzienlijke moeilijkheden overwonnen worden. Sommige zijn niet opgelost, andere te laat. Bij de sanering is overduide lijk gebleken, dat nog vele kleine boeren tengevolge van hun algehele maatschappelijke en geestelijke structuur en hun onvoldoende tech nische kennis en economische moge lijkheden niet ontvankelijk zijn voor de vergroting van hun te kleine be drijfjes, laat staan voor vertrek naar de N.O.P. of emigratie of zelfs interne migratie in het eiland. Bij de uitvoering van de herverkaveling op Walcheren was daarom 'n wezenlij ke hinderpaal, dat in de aanvang te weinig boeren naar de N.O.P. wil den vertrekken. Dit heeft niet alleen vertragend gewerkt op de tot stand- koming van de herverkaveling, doch bovendien is daardoor mede de 3.000 ha, die voor de sanering des tijds door de Regering in de N.O.P, beschikbaar was gesteld, slechts voor twee derde deel gebruikt. De uitvoerende instanties alleen kunnen deze moeilijkheden niet voorkomen of tot een oplossing brengen. De oplossing van deze problemen blijkt zeer sterk te liggen in 't vlak der al gemeen vormende en maatschappe lijke problematiek. De bewindsman sprak de verwachting uit, dat de Commissie in intensieve samenwer king met de agrarische sub-commis sies tracht vorm te geven aan enkele suggesties, die de laatste weken ter zake van dit vraagstuk van de z.g. „voorzorg" zijn geuit. Gezocht moet worden naar geeigende methoden om voldoende profijt te trekken van de mogelijkheden, die, de Regering momenteel heeft geboden. Minister Mansholt hoopte, dat de organisati- ties van land- en tuinbouw bereid zijn tezamen met de commissies naar wegen te zoeken om het rendement van deze grootscheepse investerings werken zo hoog mogelijk op te voe ren. Dat ook de „nazorg" te zijner tijd na de tot standkoming der her verkaveling uitermate belangrijk is, tonen wel de resultaten van Wal cheren. De Regering is op dubbele wijze bereid voor de getroffen gebieden gronden beschikbaar te stellen. Een speciale gunstige deviezenregeling zal worden afgekondigd voor emi granten, die bereid zijn het gebied te verlaten en hun gronden in eigen dom over te dragen aan de Stichting Beheer Landbouwgronden. Ook zul len weer domeingronden beschik baar worden gesteld. Mede met het oog op de grote verwoestingen aan woningen en bedrijfsgebouwen op Schouwen-Duiveland en de bevor dering van een snelle en doeltref fende uitvoering der herverkavelin gen heeft de Regering besloten reeds van de uitgifte 1953/1954 in de N.O.P. ongeveer 25 van de oppervlakte, dat is 700 a 800 ha voor de herverkavelingsgebieden beschikbaar te stellen. De do meingronden moeten dienen om de sanering en de wederopbouw zo doelmatig mogelijk te laten verlopen. Men zal daarom vooral die boeren in de gelegenheid moeten stellen naar de N.O.P. te vertrekken, die hun gronden volledig en liefst in eigendom beschikbaar stellen, en wier bedrijfsgebouwen verwoest, zwaar beschadigd, versleten of ver ouderd zijn. Bij de sanering spelen de bestaande pachtverhoudingen een belangrijke rol; ook hier zal men er voor dienen te waken, dat alle gron den van vertrekkende boeren blij vend voor de achterblijvende boeren ten gebruik beschikbaar komen. Deze sociaal-economische vraag stukken grijpen diep in de menselijke verhoudingen in. De oplossing van deze vraagstukken vereist voor lichting door deskundigen op dit ter rein; het onderzoek op landbouw- economisch en maatschappelijk ter rein verdiept zich bij voortduring en het verdient aanbeveling van de resultaten hiervan ook gebruik te maken. Het is in de afgelopen jaren ook op cultuurtechnisch terrein in Walcheren gebleken van welk een onschatbare betekenis het is, indien onderzoek en uitvoering hand in hand gaan. Het cultuurtechnisch herstel en de daarmee gepaard gaande ver betering vormt een gecompliceerd vraagstuk, dat er niet eenvoudiger op is geworden nu de oplossing van de herverkavelingsproblemen wel licht op onderdelen moet worden ingepast in de sturcturele wijzigin gen, die voort zullen vloeien uit eventueel te nemen maatregelen op waterstaatkundig terrein. Ook bin nen de eilanden zullen wellicht wijzi gingen moeten worden aangebracht in het beheer en het onderhoud van de buitendijken. De waterbeheersing en het wegenstel van de blokken van herverkaveling zullen aanzien lijke wijzigingen moeten ondergaan. De Commissie is deskundig en veelzijdig samengesteld. Tussen enerzijds het Bestuurs- en ambtelijke element van de Provincie met anderzijds de betrokkenen uit de afzonderlijke gebieden en de functi onarissen van de Centrale Overheid is intensieve samenwerking mogelijk De Dijkgraven van Schouwen en de Vierbannen van Düiveland zijn be reid als deskundigen aan de werk zaamheden der commissie deel te nemen. In vergelijking met Walcheren zal de organisatie anders van opzet zijn. Als geheel nieuw element zijn de agrarische sub-commissies ge- introduceerd, die een drieledige taak hebben, te weten: de voorbe reiding van alle plannen in haar gebied, het toezicht op de juiste wijze van uitvoering van deze plan nen en het individueel fungeren van de leden in eigen gemeente of streek als vertrouwensman voor de bevol king. De bevolking moet worden gestimuleerd indien zij onvoldoende gebruik maakt van de mogelijkhe den van sanering en wat daarmee samenhangt die in die wet zijn vast gelegd; anderzijds worden voorge licht aangaande de stand van zaken en de voorgenomen werken. De py- ramidale opbouw van de gezagsver houding tussen Herverkavelings commissie en agrarische sub-com missies dient er én te zijn van sti mulering en wederzijdse bijstand. De herverkavelingscommissie vormt met de vier agrarische subcommis sies één geheel; ook hier zal gel den, dat „indien één deel van het lichaam lijdt, het gehele lichaam daaronder zal lijden". Centrale Cultuurtechnische Commissie belast met alge meen toezicht De Centrale Cultuurtechnische Commissie is met het algemeen toe zicht belast. Binnen afzienbare tijd zullen die personen uit deze com missie worden aangewezen, die met het dagelijks toezicht zullen worden belast. De voorlopige raming van kosten voor de vier herverkavelin gen is circa 105 millioen. Deze gelden dienen zo nuttig mogelijk te worden besteed. De plannen af gezien van het herstel dienen zo danig te worden uitgevoerd, dat er geen onevenwichtigheid groeit tus sen de uit te voeren herverkavelin gen en de normale ruilverkavelin gen. Hierna installeerde de Minister de Herverkavelingscommissie Zee land en de agrarische sub-commis sies voor Schouwen-Duiveland, Tholen, de polder Waarde en de Zak van Zuid-Beveland. De waarnemend Commissaris der Koningin de Heer C. Philipse dank te Minister Mansholt voor het uit gesproken vertrouwen in het Pro vinciaal Bestuur en memoreerde, dat

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1953 | | pagina 1