WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND ChRIStUS' De Miskende VERSCHIJNT IEDERE VRIJDAG i I WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT ^eRStoveRöenkinq Het Parlementair Overzicht feest over de wereld! 9c Jaargang No. 5 23 December 1952 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestraat 9. Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00. elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen Niet alle herinneringen aan heidendom verdwenen GE EN FEEST heeft de wereld veroverd, als Christus' feest. Tot het wezen van elke godsdienst behoren ook de hoogtijdagen. Maar hoe ver breid sommige godsdiensten ook zijn of zijn geweest, nooit is het aan één richting gelukt om de belangstelling der wereld zo te centraliseren op een harer feesten als bij het christelijke kerstfeest gebeurd is. Men versta ons wel: niet dat alom in de wereld het kerstgebeuren wordt geloofd en aanvaard. Van een inner lijke feestviering is eigenlijk maar sprake bij een beperkte groep men sen. Maar naar het uitwendige kan men amper een plek op aarde vinden waar het kerstfeest, totaal onbe kend is. Ongetwijfeld hangt dit samen met het feit, dat de westerse beschaving vat gekregen heeft op wat men noemt de beschaafde wereld. En het kerstfeest is nu eenmaal een onder deel van de westerse beschaving. Voor het westen zelf is de invoering van het kerstfeest eigenlijk min of meer een vanzelfsprekendheid ge weest, Men heeft het van zijn jeugd af gehoord en zelf ondervonden, hoe in die laatste dagen van December de veranderingen in de natuur merk baar worden. Weliswaar is amper de winter begonnen maar de donkerte neemt af. Het eerste beginsel van nieuw leven, dat zich pas openbaren zal na een maand of drie, wordt als het ware aangevoeld. Daarom heeft het christendom niet veel moeite gehad met de heidense feesten. Een bekende leidse professor (dr. H. M. van Nes) schreef eens een boek over „de adventstijd der wereld". Darrin betoogde hij, dat de mensheid omstreeks het jaar van Christus' geboorte rijp was om het in Israël geboren heil te ontvangen. Zo paste het Christendom in de ontwikkelingsgang der volken. En daarmede het kerstfeest. Want dit feest was altijd het hoogtepunt in de christelijke religie. Oudtijds liet iemand, die de Christus als Verlosser erkende zich dopen op het kerst feest. HEIDENSE RESTANTEN WIJ MERKTEN al op, dat de uit wendige viering van het kerstfeest de hele wereld in beslag heeft genomen, terwijl van een werkelijke aanvaar ding van het kerst feit slechts bij een minderheid sprake is. Hier zien wij dan, dat het heiden dom maar zeer ten delen door de christenheid is overwonnen. Zelfs binnen de kring van het christendom treffen wij allerlei heidense restan ten aan. Daar is bij voorbeeld het bijgeloof. De ban die op het heidendom ligt men kan dat nu nog constateren bij heidense stammen t is het bij geloof. „Beschaafde" mensen glimlachen daarom. Maar wanneer eens alle bij gelovige mensen in Nederland op een rijtje gingen staan, dan kwamen er honderdduizenden, misschien milli- oenen op het appél. Deze vorm van heidendom want iets anders is het niet) uit zich op de kinderachtigste wijze. Wij kennen allen die simpele vormen van bijge loof, welke welig tieren onder het volk. De kerk zegt: bijgeloof is onge loof. En zij heeft gelijk. Want wie Christus aanvaardt als Verlosser kan nooit gebukt gaan onder honderd en één kleine zorgen, die het bijgeloof met zich brengt. ANGST EEN UITLOPER van het bijgeloof is de angst. Ook hier hebben we te doen met een heidens verschijnsel, dat toch onder de als christenen be kend staande mensen, zijn slacht offers heeft gemaakt. Een derde restant van voormalig heidendom is het opgaan in uiter lijke dingen. Dit komt al enigszins naar voren bij de viering van het kerstfeest. De meesten onder ons willen wel bekennen, dat een kerst viering zonder kerstboom, zonder kaarsjes, zonder rode gloed en zilver- geflonker, zonder lekkernijen en huiselijkheid eigenlijk geen kerst feest is. Wij zeggen van deze dingen geen kwaad maar wijzen er wel op, dat in de beste tijden van het chris telijk geloofsleven geen sprake was van deze uiterlijkheden. Menigeen heeft trouwens in de be zettingstijd, toen er kerstbomen noch kaarsen te krijgen ivaren, toen het eten op was en de kachel uit, pas echt kerstfeest gevierd. En dit is de schaduwzijde van het zo algemeen verbreide en gevierde feest: men kent het bij naam, men viert het enthousiast mede, men zingt er desnoods liederen bij, maar dal het kerstfeest boven een tijdelijke vreugde een algehele levensvernieu wing vraagt, dat wordt slechts door weinigen beseft. Maar in het grote heilsplan Gods heeft dan Israël nog een functie, al is het dan een waarschuwende. Daar zullen de volken, die de prediking des heils ontvangen naar moeten zien opdat deze woorden „niet aangenomen" ook niet tot hen zul len worden gericht. Gekomen tot het Zijne. Dat geldt dus ook van ons, die op kerstdag Jezus's komst herdenken. Deze door Joden verworpen Christus belijden wij als Zaligmaker. Wij zijn bij dit Evangelie opgevoed. De Heiland ziet en kent ons in onze schuld en afkering en heeft erbarmen met ons. Daarom komt Hij gedurig tot ons met de bewijzen van Zijn genade. geen strakke richtlijnen kunnen worden ge geven. De minister heeft tot taak om tegen misstanden te waken. Maar ook dit kan niet het eind van alle wijsheid zijn, want het is maar de vraag wat men onder misverstand verstaat. De ontwikkeling van de televisie is niet te stuiten. Daar waren de heren Weiter, Peters (kvp), Van Sleen (arb.) en V. d. Zaal (a.r.) het wel over eens. Tot nu toe leven we in een experimenteel stadium. Dat wil zeggen: de omroepverenigingen draaien voor de kosten op. Dat kan zo niet door gaan en daarom werd er door alle fracties op aangedrongen spoedig definitieve maat regelen te treffen. Daarmede wordt ook de industrie geholpen, die de televisie apparaten door het gering aantal zenduren aan de straatstenen niet meer kwijt kan. Volgens de heer Cornelissen (v.v.d.) zou slechts een goede oplossing worden ge vonden als het Rijk 25 millioen gulden be- deze onderhandelingen dan het maximum zijn. Geen recht van afscheiding dus voor de West. Het is maar de vraag wat de minister precies heeft afgesproken. De socialist De Kadt begreep de ontsteltenis van de k.v.p.- fractie niet goed. Als men er van uitgaat dat de West het zelfbeschikkingsrecht krijgt dan is het recht van afscheiding daarin be grepen. Maar die afscheiding kan geen politieke realiteit zijn, want deze landen kunnen niet op eigen benen staan. Daarvoor zijn ze economisch te zwak. Geen chantage echter met het successierecht, zo zeide de heer De Kadt. Dat leidt maar tot vele moei lijkheden. Als we op de komende ronde tafelconferentie met de West het recht van afscheiding geven, laten we dan meteen afspreken, dat het nieuwe Statuut wordt aangegaan voor lange tijd, zodat er van dit recht voorlopig geen gebruik zal worden gemaakt. Woensdagavond antwoordde Minister Hij is gekomen tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen Joh. 1:11. Het Kerstfeest is er. Het zal niet nodig zijn iemand daar aan te her inneren. Immers alles om U heen spreek er van. De winkel waar ge langs loopt tracht U er iets van te doen zien, de radio doet het U horen, de krant laat U er over lezen; de gesprekken der mensen zijn er vol van. En als ge bij dat allés denkt, waarmee het woord kerst dat be tekent Christus zoal verbonden wordt, dan moet er een huivering door U heen gaan. Hoe vindingrijk is toch de mens; hij heeft Christus bedolven onder een berg van ge bruiken en vermaken en viert rustig op die berg gezeten zijn feest, dat geen feest meer is met Jezus Christus. Is het ooit anders geweest Door hoevelen word Hij verwacht, toen de tijd van Zijn geboorte daar was? Moesten de Engelen het „Ere zij God" niet zingen, omdat Bethlehem Hem niet kende Werden niet de Wijzen uit het Oosten geroepen om de Koning te aanbidden en met geschenken te vereren Reeds voor Hij sprak temidden van het volk heeft Johannes deze miskenning voorzegt. Hij is gekomen tot het Zijne, maar de Zijnen heb ben Hem niet aangenomen. Het bloed van Christus hebben zij onrein geacht en zonder het zelf te beseffen, profeteerden zij aan de voet van het Kruis is het ontroerend leed dat over Israël zou komen en gekomen is. Zijn bloed kome over ons en onze kinderen. Wij behoeven de geschiedenis van 19 eeuwen niet op te halen om te wijzen op het wondere dat dit verworpen volk nog in deze wereld staat als een waarschuwend teken. Hoe zwaar de vervolging ook is en geweest is, het leeft voort onder alle volken; zelfs zien wij dit: dat na de vervolging in de laatste oorlog, dit volk een zelfstandige staat heeft op- geboüwd in het oude Palestijnse land. - Christus komt tot het Zijne en de Zijnen nemen Hem niet aan. Reeds dat ene feit heeft op de Apostel Paulus een diepe indruk gemaakt, zodat de vraag bij hem opkwam: Heeft God Zijn volk verstoten Met grote duidelijkheid zag hij de nederbuigende liefde Gods; want de Heere had Zijn handen uitge strekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk. Hij kende bij ervaring de vijand schap en wrevel bij dat volk. Van daar de vraag of het geen verwor pen volk was, zo in zijn geheel, zoals het eens in zijn geheel het uitver koren volk heette. Dan wijst hij op zichzelf en zegt: „Dat zij verre," want hij zelf is ook 'n Israëliet, uit Benjamin's stam. Wat aan Israël is gegeven, heeft het van zich gestoten De verharding is over een deel van Israël gekomen. Het heil is van hen weggevloeid opdat de volken daaraan deel zullen hebben. Hij laat niet van ons af, van ons, die Zijn schapen behoren te zijn. Hij is gekomen tot het Zijne. Dat woord is vol lieflijkheid. Het spreekt van die wondere nederdaling uit de heerlijkheid des hemels tot de duis ternis dezer aarde. Het vertelt dat bij de geboorte in eenvoud te Bethle hem een wondere zegen aan de mensen is bereid. Christus is geko men om de gevallen mens weer op te richten. Van zulk één die komt om het gebrokene te helen en het gevallene op te richten willen wij wel horen. Dat denkt ge tenminste. Want het woord dat de Zijnen Hem niet aan genomen hebben is niet alleen een waarheid die geld voor Israël; het is nog even waar. Kerstfeest wordt gevierd. Maar hoe Over het kindeke in de kribbe wordt gesproken, over het lied der Engelen en nog veel meer; maar eerst dan wordt het Kerstfeest als wij in aanbidding voor den Heiland neer knielen; als wij in geloof Hem aannemen als onze Zaligmaker. Hoe viert ge dit feest Zo Chris tus duizendmaal in Bethlehem was geboren en niet in mij, zo was ik toch verloren. Christus Jezus ondervindt het op elk Kerstfeest weer dat het Zijne, Zijn volk Hem niet aanneemt. Hij wordt miskend in deze wereld. Ook door ons O, laten wij dien Koning aan bidden. De Omroep en de politiek. Verwarring inzake verhouding met de West. Mag een omroepvereniging politiek be- van de VARA, begreep niets van deze drijven Dat was de grote vraag, die één der Kamervergaderingen in de afgelopen dagen beheerste. Natuurlijk hadden de niet- socialisten een prachtig aanvalsobject: de VARA. Deze vereniging kreeg er danig van langs. Niet in het minst van de heer Weiter, die van oordeel was, dat in de VARA de p.v.d.a. het gehele jaar aan het woord is. De buitenlandse overzichten druipen van politiek. En bovendien zijn er nog andere commentators al of niet met een rode bril die ook wel weten hoe de politieke strijd moet worden gevoerd. De heer Weiter nuchter als hij is nam het deze omroep niet kwalijk dat zij zo kwistig de politiek in de aether brengt. Zij zou wel gek zijn om het niet te doen nu het wordt toegestaan, zo riep hij uit. Zijn bezwaren hadden echter voornamelijk be trekking op de onmogelijkheid van verschil lende partijen om zich tegen deze aanvallen te kunnen verweren. Daar zit iets in. Ook de heer Cornelissen, die zeide dat de v.v.d. niet om zendtijd zit te popelen, wenste een mogelijkheid tot verweer te hebben. De so cialist Van Sleen, vast een trouw luisteraar klachten. Voor hem stond het vast: de heer Weiter luistert niet naar de socialistische omroep. Uit zijn betoog zou dat duidelijk zijn. Dat is te betreuren, want zodoende blijft zijn blik eenzijdig. En wat de v.v.d. betreft, merkte deze socialist op, dat zij doet alsof zij te netjes is voor de politiek, maar van politici kon hij dat moeilijk veronder stellen Dit waren zo de schimpscheuten die men in dit debat kon horen. Het eigen lijke probleem ligt natuurlijk dieper. Vol gens het Radioreglement kunnen de politieke partijen haar standpunt uiteenzetten, maar zij mogen geen onverhoedse aanvallen plegen op andere partijen. Dat was althans de be doeling. Dit alles is gebonden aan de gren zen van het toelaatbare. Waar liggen die grenzen precies? Wat is toelaatbaar en wat is politiek Al deze vragen stormden op de minister af, die maar het wijste deed door te verwijzen naar de nieuwe Radiowet welke binnenkort zal worden ingediend. Een boek bespreking kan volgens ds. v. d. Zaal a.r.) ook een politieke inslag hebben. Zou dit dan niet meer mogen? Neen, met de heer Van Sleen was hij van mening, dat op dit gebied schikbaar stelt. De heer De Ruiter (c.h.) zag de toestand somber in. Hij had in de ontwikkeling weinig vertrouwen. Daarvoor zijn de toestellen te duur. SENSATIE OM NIEUW-GUINEA Men kan van de begrotingsdebatten zeg gen wat men wil, maar niet dat zij veel sensatie opleveren. Tijdens de behandeling van de begroting van Overzeese Rijksdelen rook de Kamer plotseling lont. Minister Kernkamp kreeg het zwaar te verduren. Het ging over de verhouding met Suriname en de Antillen. Daarover is des tijds een rondetafelconferentie gehouden met de bedoeling deze gebieden als gelijkwaar dige partners in het Koninkrijk op te nemen. Dit mislukte, hetgeen voornamelijk te wijten was aan de labiele politieke verhoudingen in deze landen. De nieuwe minister heeft nu geprobeerd de besprekingen weer op gang te brengen. Veel heeft hij daarover in zijn Memorie van Antwoord niet verklaard. Hij heeft het zelfbeschikkingsrecht beloofd. Maar uit de berichten die van overzee over waaien, krijgt men de indruk, dat aan dit zelfbeschikkingsrecht het recht van seccessie (afscheiding) is gekoppeld. Suriname en de Antillen zouden dus het Koninkrijk-nieuwe- stijl kunnen uitstappen op het moment dat zij dit believen. Als dat zo is zo zeide de heer Kort (k.v.p.) dan zal mijn gehele fractie met uitzondering van de heer Van Rijckevorssel zich daartegen ver zetten. Het enige wat we willên, is een vrijheid van handelen bij de komende con ferentie. Zijn er resultaten bereikt, dan is de West daaraan gebonden. Het houden van een Volksstemming zou in het raam van Kernkamp de Tweede Kamer. Hij erkende dat zijn conceptie voor een accoord met de West weinig kans heeft de vereiste twee derde meerderheid te verkrijgen. De minister zou de consequenties van deze conclusie wellicht reeds hebben aanvaard, ware het niet, dat nader intern overleg eerst nog ge boden is. Hij gaf echter toe, dat de gang van zaken hem met enige zorg vervult en ook dat het nog niet zeker is, dat het kabinet achter zijn conceptie staat. Hij achtte het overigens niet het geschikte moment reeds een beslissing van de Kamer uit te lokken. Z.i. moeten regering en delegatie eerst aan een gemeenschappelijk standpunt gaan werken. Minister Kernkamp deelde voorts mede, dat hij uit New- York naar Den Haag heeft getelegrafeerd. Men heeft hem hier blijk baar anders begrepen. In de ministerraad heeft spreker rapport uitgebracht en toen is er niet meer over gesproken. Hij dacht, dat het kabinet achter hem stond. De zaak moet nog worden uitgepraat en het standpunt inzake het recht van uittreding is voorlopig dus uitsluitend voor 's ministers rekening. Ten aanzien van Nw. Guinea zeide de minister o.m. dat het nog voortijdig zou zijn een beroep te doen op bet fonds voor min der ontwikkelde gebieden. De opbouw van N. Guinea verkeert nog volledig in een aanvangsstadium. De situatie is nog niet bevredigend, maar dat betekent niet, dat men bij de pakken moet gaan neerzitten en dat de toekomst ook weinig rooskleurig zou zijn. Er zal echter mede particulier kapitaal nodig zijn om de ontwikkeling van Nw. Guinea te bevorderen. Tenslotte noemde hij de samenwerking met het moederland innig. AMSTERDAMSE TYPOGRAAF WON 10.000,— Dank zij een goede inval van zijn zuster Een kwart millioen Nederlanders heeft de vorige maand een kansje gewaagd in een grootscheepse wedstrijd, die was uitgeschre ven door de Radionfabrieken. Op het kan toor in Rotterdam kwamen om precies te zijn 246.813 oplossingen binnen, uit alle delen van het land. De wedstrijd be stond uit twee delen: het opsporen van een aantal fouten in een tekening het juiste aantal was 17 en het maken van een slagzin of iets dergelijks. Het opzoeken van de fouten bleek moeilijker te zijn dan me nigeen gedacht heeft, want ongeveer 80% van de inzenders bleek de juiste fouten niet te hebben gevonden. Het ontbreken van de letter W in de zin „jou handdoek" bleek door vele tienduizenden niet te zijn opge merkt 1 Mevrouw dr. W. M. Posthumus-van der Goot overhandigt namens de jury de eerste prijs van 10.000 aan mevrouw H. C. Pijlman-Bovenschen uit Amsterdam. Mevrouw Pijlman won de prijs door alle fouten uit een tekening in een prijsvraagkrant aan te strepen en bovendien het rijmpje „Had Witte de With van Radion geweten, dan had hij vast Witter dan Wit geheten" in te zenden. Het geld kwam goed van pas voor een ziek kind en voor verhuizing naar het gezonder Hilversum, waar de heer Pijlman als typograaf werkt en het zieke meisje kan nakuren.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1952 | | pagina 1