WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND
ChRIStUS'
De Miskende
VERSCHIJNT IEDERE VRIJDAG
i I
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
^eRStoveRöenkinq
Het Parlementair Overzicht
feest over de wereld!
9c Jaargang No. 5
23 December 1952
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestraat 9. Tholen - Telef. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00. elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen
Niet alle herinneringen aan heidendom verdwenen
GE EN FEEST heeft de wereld
veroverd, als Christus' feest. Tot het
wezen van elke godsdienst behoren
ook de hoogtijdagen. Maar hoe ver
breid sommige godsdiensten ook zijn
of zijn geweest, nooit is het aan één
richting gelukt om de belangstelling
der wereld zo te centraliseren op een
harer feesten als bij het christelijke
kerstfeest gebeurd is.
Men versta ons wel: niet dat alom
in de wereld het kerstgebeuren wordt
geloofd en aanvaard. Van een inner
lijke feestviering is eigenlijk maar
sprake bij een beperkte groep men
sen. Maar naar het uitwendige kan
men amper een plek op aarde vinden
waar het kerstfeest, totaal onbe
kend is.
Ongetwijfeld hangt dit samen met
het feit, dat de westerse beschaving
vat gekregen heeft op wat men
noemt de beschaafde wereld. En het
kerstfeest is nu eenmaal een onder
deel van de westerse beschaving.
Voor het westen zelf is de invoering
van het kerstfeest eigenlijk min of
meer een vanzelfsprekendheid ge
weest, Men heeft het van zijn jeugd
af gehoord en zelf ondervonden, hoe
in die laatste dagen van December
de veranderingen in de natuur merk
baar worden. Weliswaar is amper de
winter begonnen maar de donkerte
neemt af. Het eerste beginsel van
nieuw leven, dat zich pas openbaren
zal na een maand of drie, wordt als
het ware aangevoeld.
Daarom heeft het christendom niet
veel moeite gehad met de heidense
feesten. Een bekende leidse professor
(dr. H. M. van Nes) schreef eens
een boek over „de adventstijd der
wereld". Darrin betoogde hij, dat de
mensheid omstreeks het jaar van
Christus' geboorte rijp was om het in
Israël geboren heil te ontvangen.
Zo paste het Christendom in de
ontwikkelingsgang der volken. En
daarmede het kerstfeest. Want dit
feest was altijd het hoogtepunt in de
christelijke religie. Oudtijds liet
iemand, die de Christus als Verlosser
erkende zich dopen op het kerst
feest.
HEIDENSE RESTANTEN
WIJ MERKTEN al op, dat de uit
wendige viering van het kerstfeest de
hele wereld in beslag heeft genomen,
terwijl van een werkelijke aanvaar
ding van het kerst feit slechts bij
een minderheid sprake is.
Hier zien wij dan, dat het heiden
dom maar zeer ten delen door de
christenheid is overwonnen. Zelfs
binnen de kring van het christendom
treffen wij allerlei heidense restan
ten aan.
Daar is bij voorbeeld het bijgeloof.
De ban die op het heidendom ligt
men kan dat nu nog constateren bij
heidense stammen t is het bij geloof.
„Beschaafde" mensen glimlachen
daarom. Maar wanneer eens alle bij
gelovige mensen in Nederland op een
rijtje gingen staan, dan kwamen er
honderdduizenden, misschien milli-
oenen op het appél.
Deze vorm van heidendom want
iets anders is het niet) uit zich op de
kinderachtigste wijze. Wij kennen
allen die simpele vormen van bijge
loof, welke welig tieren onder het
volk. De kerk zegt: bijgeloof is onge
loof. En zij heeft gelijk. Want wie
Christus aanvaardt als Verlosser kan
nooit gebukt gaan onder honderd en
één kleine zorgen, die het bijgeloof
met zich brengt.
ANGST
EEN UITLOPER van het bijgeloof
is de angst. Ook hier hebben we te
doen met een heidens verschijnsel,
dat toch onder de als christenen be
kend staande mensen, zijn slacht
offers heeft gemaakt.
Een derde restant van voormalig
heidendom is het opgaan in uiter
lijke dingen. Dit komt al enigszins
naar voren bij de viering van het
kerstfeest. De meesten onder ons
willen wel bekennen, dat een kerst
viering zonder kerstboom, zonder
kaarsjes, zonder rode gloed en zilver-
geflonker, zonder lekkernijen en
huiselijkheid eigenlijk geen kerst
feest is. Wij zeggen van deze dingen
geen kwaad maar wijzen er wel op,
dat in de beste tijden van het chris
telijk geloofsleven geen sprake was
van deze uiterlijkheden.
Menigeen heeft trouwens in de be
zettingstijd, toen er kerstbomen noch
kaarsen te krijgen ivaren, toen het
eten op was en de kachel uit, pas
echt kerstfeest gevierd.
En dit is de schaduwzijde van het
zo algemeen verbreide en gevierde
feest: men kent het bij naam, men
viert het enthousiast mede, men
zingt er desnoods liederen bij, maar
dal het kerstfeest boven een tijdelijke
vreugde een algehele levensvernieu
wing vraagt, dat wordt slechts door
weinigen beseft.
Maar in het grote heilsplan Gods
heeft dan Israël nog een functie, al
is het dan een waarschuwende. Daar
zullen de volken, die de prediking
des heils ontvangen naar moeten
zien opdat deze woorden „niet
aangenomen" ook niet tot hen zul
len worden gericht.
Gekomen tot het Zijne. Dat geldt
dus ook van ons, die op kerstdag
Jezus's komst herdenken. Deze door
Joden verworpen Christus belijden
wij als Zaligmaker. Wij zijn bij dit
Evangelie opgevoed. De Heiland
ziet en kent ons in onze schuld en
afkering en heeft erbarmen met ons.
Daarom komt Hij gedurig tot ons
met de bewijzen van Zijn genade.
geen strakke richtlijnen kunnen worden ge
geven. De minister heeft tot taak om tegen
misstanden te waken. Maar ook dit kan niet
het eind van alle wijsheid zijn, want het is
maar de vraag wat men onder misverstand
verstaat.
De ontwikkeling van de televisie is niet
te stuiten. Daar waren de heren Weiter,
Peters (kvp), Van Sleen (arb.) en V. d.
Zaal (a.r.) het wel over eens. Tot nu toe
leven we in een experimenteel stadium. Dat
wil zeggen: de omroepverenigingen draaien
voor de kosten op. Dat kan zo niet door
gaan en daarom werd er door alle fracties
op aangedrongen spoedig definitieve maat
regelen te treffen. Daarmede wordt ook
de industrie geholpen, die de televisie
apparaten door het gering aantal zenduren
aan de straatstenen niet meer kwijt kan.
Volgens de heer Cornelissen (v.v.d.) zou
slechts een goede oplossing worden ge
vonden als het Rijk 25 millioen gulden be-
deze onderhandelingen dan het maximum
zijn. Geen recht van afscheiding dus voor de
West. Het is maar de vraag wat de minister
precies heeft afgesproken. De socialist De
Kadt begreep de ontsteltenis van de k.v.p.-
fractie niet goed. Als men er van uitgaat
dat de West het zelfbeschikkingsrecht krijgt
dan is het recht van afscheiding daarin be
grepen. Maar die afscheiding kan geen
politieke realiteit zijn, want deze landen
kunnen niet op eigen benen staan. Daarvoor
zijn ze economisch te zwak. Geen chantage
echter met het successierecht, zo zeide de
heer De Kadt. Dat leidt maar tot vele moei
lijkheden. Als we op de komende ronde
tafelconferentie met de West het recht van
afscheiding geven, laten we dan meteen
afspreken, dat het nieuwe Statuut wordt
aangegaan voor lange tijd, zodat er van dit
recht voorlopig geen gebruik zal worden
gemaakt.
Woensdagavond antwoordde Minister
Hij is gekomen tot het Zijne,
maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen
Joh. 1:11.
Het Kerstfeest is er. Het zal niet
nodig zijn iemand daar aan te her
inneren. Immers alles om U heen
spreek er van. De winkel waar ge
langs loopt tracht U er iets van te
doen zien, de radio doet het U
horen, de krant laat U er over lezen;
de gesprekken der mensen zijn er
vol van.
En als ge bij dat allés denkt,
waarmee het woord kerst dat be
tekent Christus zoal verbonden
wordt, dan moet er een huivering
door U heen gaan. Hoe vindingrijk
is toch de mens; hij heeft Christus
bedolven onder een berg van ge
bruiken en vermaken en viert rustig
op die berg gezeten zijn feest, dat
geen feest meer is met Jezus
Christus.
Is het ooit anders geweest Door
hoevelen word Hij verwacht, toen
de tijd van Zijn geboorte daar was?
Moesten de Engelen het „Ere zij
God" niet zingen, omdat Bethlehem
Hem niet kende
Werden niet de Wijzen uit het
Oosten geroepen om de Koning te
aanbidden en met geschenken te
vereren
Reeds voor Hij sprak temidden
van het volk heeft Johannes deze
miskenning voorzegt. Hij is gekomen
tot het Zijne, maar de Zijnen heb
ben Hem niet aangenomen.
Het bloed van Christus hebben zij
onrein geacht en zonder het zelf te
beseffen, profeteerden zij aan de
voet van het Kruis is het ontroerend
leed dat over Israël zou komen en
gekomen is. Zijn bloed kome over
ons en onze kinderen.
Wij behoeven de geschiedenis
van 19 eeuwen niet op te halen om
te wijzen op het wondere dat dit
verworpen volk nog in deze wereld
staat als een waarschuwend teken.
Hoe zwaar de vervolging ook is en
geweest is, het leeft voort onder alle
volken; zelfs zien wij dit: dat na de
vervolging in de laatste oorlog, dit
volk een zelfstandige staat heeft op-
geboüwd in het oude Palestijnse
land. -
Christus komt tot het Zijne en de
Zijnen nemen Hem niet aan. Reeds
dat ene feit heeft op de Apostel
Paulus een diepe indruk gemaakt,
zodat de vraag bij hem opkwam:
Heeft God Zijn volk verstoten
Met grote duidelijkheid zag hij
de nederbuigende liefde Gods; want
de Heere had Zijn handen uitge
strekt tot een ongehoorzaam en
tegensprekend volk.
Hij kende bij ervaring de vijand
schap en wrevel bij dat volk. Van
daar de vraag of het geen verwor
pen volk was, zo in zijn geheel, zoals
het eens in zijn geheel het uitver
koren volk heette. Dan wijst hij op
zichzelf en zegt: „Dat zij verre,"
want hij zelf is ook 'n Israëliet, uit
Benjamin's stam. Wat aan Israël is
gegeven, heeft het van zich gestoten
De verharding is over een deel
van Israël gekomen. Het heil is van
hen weggevloeid opdat de volken
daaraan deel zullen hebben.
Hij laat niet van ons af, van ons, die
Zijn schapen behoren te zijn. Hij is
gekomen tot het Zijne. Dat woord
is vol lieflijkheid. Het spreekt van
die wondere nederdaling uit de
heerlijkheid des hemels tot de duis
ternis dezer aarde. Het vertelt dat
bij de geboorte in eenvoud te Bethle
hem een wondere zegen aan de
mensen is bereid. Christus is geko
men om de gevallen mens weer op
te richten.
Van zulk één die komt om het
gebrokene te helen en het gevallene
op te richten willen wij wel horen.
Dat denkt ge tenminste. Want het
woord dat de Zijnen Hem niet aan
genomen hebben is niet alleen een
waarheid die geld voor Israël; het
is nog even waar.
Kerstfeest wordt gevierd. Maar
hoe Over het kindeke in de kribbe
wordt gesproken, over het lied der
Engelen en nog veel meer; maar
eerst dan wordt het Kerstfeest als
wij in aanbidding voor den Heiland
neer knielen; als wij in geloof Hem
aannemen als onze Zaligmaker.
Hoe viert ge dit feest Zo Chris
tus duizendmaal in Bethlehem was
geboren en niet in mij, zo was ik
toch verloren.
Christus Jezus ondervindt het op
elk Kerstfeest weer dat het Zijne,
Zijn volk Hem niet aanneemt. Hij
wordt miskend in deze wereld. Ook
door ons
O, laten wij dien Koning aan
bidden.
De Omroep en de politiek.
Verwarring inzake verhouding met de West.
Mag een omroepvereniging politiek be- van de VARA, begreep niets van deze
drijven Dat was de grote vraag, die één
der Kamervergaderingen in de afgelopen
dagen beheerste. Natuurlijk hadden de niet-
socialisten een prachtig aanvalsobject: de
VARA. Deze vereniging kreeg er danig
van langs. Niet in het minst van de heer
Weiter, die van oordeel was, dat in de
VARA de p.v.d.a. het gehele jaar aan het
woord is. De buitenlandse overzichten
druipen van politiek. En bovendien zijn er
nog andere commentators al of niet met
een rode bril die ook wel weten hoe de
politieke strijd moet worden gevoerd. De
heer Weiter nuchter als hij is nam
het deze omroep niet kwalijk dat zij zo
kwistig de politiek in de aether brengt. Zij
zou wel gek zijn om het niet te doen nu
het wordt toegestaan, zo riep hij uit. Zijn
bezwaren hadden echter voornamelijk be
trekking op de onmogelijkheid van verschil
lende partijen om zich tegen deze aanvallen
te kunnen verweren. Daar zit iets in. Ook
de heer Cornelissen, die zeide dat de v.v.d.
niet om zendtijd zit te popelen, wenste een
mogelijkheid tot verweer te hebben. De so
cialist Van Sleen, vast een trouw luisteraar
klachten. Voor hem stond het vast: de heer
Weiter luistert niet naar de socialistische
omroep. Uit zijn betoog zou dat duidelijk
zijn. Dat is te betreuren, want zodoende
blijft zijn blik eenzijdig. En wat de v.v.d.
betreft, merkte deze socialist op, dat zij doet
alsof zij te netjes is voor de politiek, maar
van politici kon hij dat moeilijk veronder
stellen Dit waren zo de schimpscheuten
die men in dit debat kon horen. Het eigen
lijke probleem ligt natuurlijk dieper. Vol
gens het Radioreglement kunnen de politieke
partijen haar standpunt uiteenzetten, maar
zij mogen geen onverhoedse aanvallen plegen
op andere partijen. Dat was althans de be
doeling. Dit alles is gebonden aan de gren
zen van het toelaatbare. Waar liggen die
grenzen precies? Wat is toelaatbaar en wat
is politiek Al deze vragen stormden op de
minister af, die maar het wijste deed door
te verwijzen naar de nieuwe Radiowet welke
binnenkort zal worden ingediend. Een boek
bespreking kan volgens ds. v. d. Zaal a.r.)
ook een politieke inslag hebben. Zou dit dan
niet meer mogen? Neen, met de heer Van
Sleen was hij van mening, dat op dit gebied
schikbaar stelt. De heer De Ruiter (c.h.)
zag de toestand somber in. Hij had in de
ontwikkeling weinig vertrouwen. Daarvoor
zijn de toestellen te duur.
SENSATIE OM NIEUW-GUINEA
Men kan van de begrotingsdebatten zeg
gen wat men wil, maar niet dat zij veel
sensatie opleveren. Tijdens de behandeling
van de begroting van Overzeese Rijksdelen
rook de Kamer plotseling lont.
Minister Kernkamp kreeg het zwaar te
verduren. Het ging over de verhouding met
Suriname en de Antillen. Daarover is des
tijds een rondetafelconferentie gehouden met
de bedoeling deze gebieden als gelijkwaar
dige partners in het Koninkrijk op te nemen.
Dit mislukte, hetgeen voornamelijk te wijten
was aan de labiele politieke verhoudingen
in deze landen. De nieuwe minister heeft nu
geprobeerd de besprekingen weer op gang
te brengen. Veel heeft hij daarover in zijn
Memorie van Antwoord niet verklaard. Hij
heeft het zelfbeschikkingsrecht beloofd.
Maar uit de berichten die van overzee over
waaien, krijgt men de indruk, dat aan dit
zelfbeschikkingsrecht het recht van seccessie
(afscheiding) is gekoppeld. Suriname en de
Antillen zouden dus het Koninkrijk-nieuwe-
stijl kunnen uitstappen op het moment dat
zij dit believen. Als dat zo is zo zeide de
heer Kort (k.v.p.) dan zal mijn gehele
fractie met uitzondering van de heer
Van Rijckevorssel zich daartegen ver
zetten. Het enige wat we willên, is een
vrijheid van handelen bij de komende con
ferentie. Zijn er resultaten bereikt, dan is
de West daaraan gebonden. Het houden van
een Volksstemming zou in het raam van
Kernkamp de Tweede Kamer. Hij erkende
dat zijn conceptie voor een accoord met de
West weinig kans heeft de vereiste twee
derde meerderheid te verkrijgen. De minister
zou de consequenties van deze conclusie
wellicht reeds hebben aanvaard, ware het
niet, dat nader intern overleg eerst nog ge
boden is. Hij gaf echter toe, dat de gang van
zaken hem met enige zorg vervult en ook
dat het nog niet zeker is, dat het kabinet
achter zijn conceptie staat. Hij achtte het
overigens niet het geschikte moment reeds
een beslissing van de Kamer uit te lokken.
Z.i. moeten regering en delegatie eerst aan
een gemeenschappelijk standpunt gaan
werken.
Minister Kernkamp deelde voorts mede,
dat hij uit New- York naar Den Haag heeft
getelegrafeerd. Men heeft hem hier blijk
baar anders begrepen. In de ministerraad
heeft spreker rapport uitgebracht en toen is
er niet meer over gesproken. Hij dacht, dat
het kabinet achter hem stond. De zaak moet
nog worden uitgepraat en het standpunt
inzake het recht van uittreding is voorlopig
dus uitsluitend voor 's ministers rekening.
Ten aanzien van Nw. Guinea zeide de
minister o.m. dat het nog voortijdig zou zijn
een beroep te doen op bet fonds voor min
der ontwikkelde gebieden. De opbouw van
N. Guinea verkeert nog volledig in een
aanvangsstadium. De situatie is nog niet
bevredigend, maar dat betekent niet, dat
men bij de pakken moet gaan neerzitten en
dat de toekomst ook weinig rooskleurig zou
zijn. Er zal echter mede particulier kapitaal
nodig zijn om de ontwikkeling van Nw.
Guinea te bevorderen. Tenslotte noemde
hij de samenwerking met het moederland
innig.
AMSTERDAMSE TYPOGRAAF
WON 10.000,—
Dank zij een goede inval van zijn zuster
Een kwart millioen Nederlanders heeft de
vorige maand een kansje gewaagd in een
grootscheepse wedstrijd, die was uitgeschre
ven door de Radionfabrieken. Op het kan
toor in Rotterdam kwamen om precies
te zijn 246.813 oplossingen binnen, uit
alle delen van het land. De wedstrijd be
stond uit twee delen: het opsporen van een
aantal fouten in een tekening het juiste
aantal was 17 en het maken van een
slagzin of iets dergelijks. Het opzoeken van
de fouten bleek moeilijker te zijn dan me
nigeen gedacht heeft, want ongeveer 80%
van de inzenders bleek de juiste fouten niet
te hebben gevonden. Het ontbreken van
de letter W in de zin „jou handdoek" bleek
door vele tienduizenden niet te zijn opge
merkt 1
Mevrouw dr. W. M. Posthumus-van der Goot overhandigt namens de
jury de eerste prijs van 10.000 aan mevrouw H. C. Pijlman-Bovenschen
uit Amsterdam. Mevrouw Pijlman won de prijs door alle fouten uit een
tekening in een prijsvraagkrant aan te strepen en bovendien het rijmpje
„Had Witte de With van Radion geweten, dan had hij vast Witter dan
Wit geheten" in te zenden. Het geld kwam goed van pas voor een ziek
kind en voor verhuizing naar het gezonder Hilversum, waar de heer
Pijlman als typograaf werkt en het zieke meisje kan nakuren.