WEEKBLAD VOOR HET EILRND THOLEN EH ST.FILIPSLOHD Plaatselijk Nieuws WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Het Parlementair Overzicht COMMENTAAR De formatie Donker. Bezetting van Buitenlandse Zaken groot probleem. Hagelschieten in de Franse Wijnstreek. Hagelkanon schiet op hagelbuien. ZONDAGSDIENST ARTSEN THOLEN 8e Jaargang No. 41 22 Augustus 1952 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen Verleden week zag het er naar uit, dat de formatie Donker binnen enkele dagen, ja zelfs binnen enkele uren beslist kon zijn. Hij was erin geslaagd om ministeriabele figuren uit drie partijen het „jawoord" te laten geven, uit de p.v.d.a., de a.r. en de c.h.u.. De zetelverdeling was tot ieders genoegen geregeld, zodat het wachten slechts was op zes katholieke Ministers. Van de zijde der k.v.p. zijn de laatste dagen echter nog moeilijkheden gerezen. Toen bleek dat zij niet het premiers schap konden krijgen, wenste de k.v.p. een betere compensatie voor het afstaan van Economische Zaken, dat zoals men weet door de a.r. be zet zou worden. Het invloedrijke Eerste Kamerlid, Prof. Pater Beau fort speelde bij de bemiddelings pogingen een grote rol. En het resultaat was, dat de k.v.p. kon rekenen op zes Ministers in het Kabinet, t.w. voor Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, Binnen landse Zaken, Justitie, twee Minis ters op Buitenlandse Zaken een reizende en een zittende en een bewindsman voor de P.B.O.-porte feuille. De verhouding in het Kabi net werd hierdoor zes k.v.p., vijf socialisten, twee a.r. en twee c.h.u.. De p.v.d.a. behield in dit plan wat zij bezaten nl. de Minister-President (Drees) Sociale Zaken (de tweede voorzitter van het N.N.V., Suur- hof), Wederopbouw en Volkshuis vesting (in 't Veld), Financiën (v. d. Kieft, oud voorzitter van de p.v. d.a. Eerste Kamerfractie), Land bouw, Visserij en Voedselvoorzie ning (Mansholt). Voor de a.r. wa ren weggelegd Economische Zaken (Zijlstra) en Verkeer en Water staat (Algera) en de c.h.u. kregen Oorlog en Marine (Staf) en Over zeese Rijksdelen (Kernkamp). Geen wonder, dat er optimisme was toen dit lijstje vorige week bekend werd. Formateur Donker publiceerde zelfs in een persbericht, dat hij erin zou slagen om een extra-parlemen tair vier partijen Kabinet te for meren (geen binding dus aan de Kamerfracties), maar dat de bezet ting van de posten nog wel enige dagen zou vergen. Het was duidelijk, dat hiermede werd bedoeld op het aantrekken van respectabele k.v.p.-ers. Deze fractie vergaderde vorige week over het voorstel Donker. De bijeenkomst was uiteraard van informatieve aard. Er was geen antwoord van de fracties gevraagd, ook van de k.v.p. dus niet. Maar het is logisch dat geen enkele partij-minister in een Kabinet gaat zitten, ook al is het extra-parlementair, zonder eerst eens met zijn partijleiders te hebben gepraat. Zo gezien was de fractie vergadering der k.v.p.-fractie wel degelijk van belang. Want uit de informaties die deze Kamerleden zouden inwinnen was het best mo gelijk dat zij zouden adviseren om iedere candidaat het Ministerschap te ontraden. Weliswaar behoeft dit nog niet te betekenen dat formateur Donker geen enkele r.k.-man zou kunnen vangen, maar het is duide lijk, dat het dan toch beslist moei lijker zou worden. Moeilijkheden van politieke aard werden hem ech ter niet in de weg gelegd. Anders zou Mr. Donker ongetwijfeld het communiqué niet de wereld in heb ben gezonden. Het was dus de kunst om ge schikte k.v.p.-ers te vinden, die pasten in het raam van dit Kabinet. De formateur had bij zijn optreden het beeld van de broedende kip ge bruikt. „Een broedende kip moet men niet storen", zo zeide hij. Maar aan het begin van deze week kwam hij de parlementaire journalisten vertellen, dat dit beeld zijn werking had gedaan. Er is iets uitgebroed, nl. een extra-parlementair vier par tijen Kabinet. Neen, geen kip was hij meer, maar een hengelaar, die zijn vistuig had uitgelegd in de hoop iets te Vangen. Het was nu maar de vraag of de k.v.p.-candidaten zouden happen in het heerlijke deeg dat hij voor hen had bereid. Eén restrictie maakte hij: de vangst moest zodanig zijn, dat hij met enige waardering zou kunnen thuiskomen. Het zouden dus bekwame mannen moeten zijn, die uit de k.v.p.-kring naar voren kwamen. De enige k.v.p.-Minister waarop de formateur in het begin van de week kon rekenen, was de voor zitter van de K.A.B., de Heer de Bruyn, voor de P.B.O.-zaken. De Heren Rutten en Beel namen een zeer twijfelachtige houding aan. Het zwaartepunt van de moeilijkheden lag echter op Buitenlandse Zaken. Twee k.v.p.-Ministers zouden daar moeten komen. Pater Beaufort werd het meest genoemd. Deze scheen er niet al teveel zin in te hebben. Bo vendien was het de vraag of zijn orde (O.F.M.) wel toestemming zou geven voor het bekleden van dit ambt. Op het Ministerie van Buiten landse Zaken zocht men ijverig naar een geschikte k.v.p.-candidaat en natuurlijk was men ook in de krin gen van de k.v.p. hard bezig om een acceptabele man te vinden. Dat was geen wonder, want de k.v.p. ging aanvankelijk accoord met de bezet ting van Buitenlandse Zaken. Het zou voor deze partij niet prettig zijn als zij niemand kon leveren. Hetzij omdat de meesten bedankten of om dat zij geen genade vonden in de ogen van Mr. Donker. De situatie werd zelfs min of meer hachelijk, toen aan het begin van deze week bleek, dat na enige dagen zoeken, niet minder dan 7 k.v.p.-ers voor de twee zetels op Buitenlandse Zaken hadden bedankt, nl. de Heren Romme, Beel, Beaufort, Steenberghe Ursonc, Ridder de van der Schueren en v. d. Brink. Goede raad was duur en Dinsdag nacht wist men in Den Haag te ver tellen, dat de k.v.p. een nieuw aan bod zou worden gedaan. De eerste Minister van Buitenlandse Zaken, de reizende minister, zou een vak minister worden. Mr. Donker was niet van plan om deze post op een dubieuze manier te laten vervullen. Daar moet in ieder geval een „zware" figuur voor komen en daar had de k.v.p. na de zeven bedankjes gebrek aan. De tweede Minister op dit departement zou wel een k.v.p.- er kunnen zijn. Dat is de zittende Minister, die zoveel mogelijk in Den Haag blijft. De moeilijkheid was echter dat het aantal k.v.p.-Minis ters daardoor zou worden terugge bracht van zes op vijf. Begrijpelijk dat over een dergelijk voorstel nog wel eens diep moest worden nage dacht. Niet in het minst door de k.v.p. Daar was wel weer een fractievergadering voor nodig. Langzamerhand wordt 't tijd, dat er spijkers met koppen worden ge lagen. De achtste week is inmid dels ingegaan. En eigenlijk hebben wij nog maar steeds één poging gehad, de vorming van een vier partijen Kabinet; echter door ver schillende personen beproefd. Men zal nu eindelijk eens over de brug moeten komen. De situatie wordt pijnlijk en „Jan de Kiezer" weet werkelijk niet meer wat er precies aan de hand is. (Nadruk verboden) VOOR DE MIDDENSTANDER In ons vorig commentaar moes ten we constateren, dat de door de middenstander in het leven geroe pen vestigingswet voor het platte land ongunstiger werkt dan voor de stad in verband met de meerdere combinaties die op het platteland nodig zijn om een behoorlijk bestaan te kunnen vinden. In dit tweede artikel willen we de nieuwe vestigingswet, die op sta pel staat onder de loupe nemen. Het is dus nog geen wet, maar het ontwerp daartoe is bij de Kamers al ingediend. En menigeen, inzon derheid op het platteland, die een zaak of bedrijf heeft of ook een zelf standig beroep uitoefent zal zich afvragen, wat voor paperasserij en rompslomp, welke moeilijkheden, ook welke voordelen dat nieuwe voor betrokkenen zal brengen. En dan komt als eerste punt vanzelf naar voren, op wie die nieuwe wet betrekking zal hebben. Welnu, dat is op alle eigenaars en leiders van zelfstandige onder nemingen. Voor zover het dè eige naars betreft, laat dat aan duidelijk heid niet te wensen over. Onder „leiders" zal worden verstaan, alle filiaalhouders en anderen die een soortgelijke functie uitoefenen aan het hoofd van een zelfstandige, aparte onderneming. Als de wet eenmaal gereed is, zal ze zelf in deze wel duidelijk genoeg spreken. In de tweede plaats is daar de vraag op wat voor ondernemingen de wet betrekking zal hebben. Dat zijn alle zelfstandige zaken, bedrijven en beroepsuitoefeningen. Om iets te noemen: onder de zaken vallen alle winkels; onder de bedrij ven alle ambachtsuitoefeningen als timmerman, metselaar, schilder, enz; onder de beroepen ook de architec ten, advocaten, enz. Uitgezonderd zijn alleen de land bouw-, visserij-, de bank-, verzeke- rings- en vervoersbedrijven, omdat daarvoor aparte regelingen bestaan of in voorbereiding zijn. Als derde vraag zou men kunnen aanvoeren wat dan wel het doel van de wet is. Men kan hierbij te ruggaan en denken wat het doel is geweest van de destijds in het leven geroepen vestigingswet. Er waren zo ontzettend veel winkels en win keltjes, er waren ook vele zelfstan dige ambachtslieden en ieder die lust, wat geld had of kon lenen kon neringdoende worden of zelfstandig ambachtsman. Er waren toen ook veel meer zgn. familiezaakjes, waar de omzet betrekkelijk gering was, maar men het als bijverdienste op de koop toenam. Een dergelijke on gebonden uitbreiding wenste men en dat waren uiteraard de mid denstanders zelf te beperken. Bo vendien werd de behoefte aan vak mensen in ieder bedrijf dringender. Men kon dus door het instellen van een vergunningsvoorwaarde de ban deloze uitbreiding beperken en bo vendien de vakbekwaamheid ver meerderen door slechts dan een ver gunning uit te reiken wanneer aan bepaalde voorwaarden werd vol daan. In de loop van de jaren, dat de wet van kracht was sinds 1937 werd het zgn. behoefte-ele ment voor de meeste branche's al geschrapt. Hierdoor is er dus al een gedeelte van het oorspronkelijk doel weggenomen. Ieder die de vereiste diploma's heeft krijgt wel vergun ning. En in grote trekken is het ook de bedoeling van de nieuwe wet om al de ondernemingen afhankelijk te stellen van vergunningen. Het doel van de nieuwe wet is dan ook in hoofdzaak de oude uit te breiden, nog eens te bekijken en hopenlijk te verbeteren. Zal er dan straks voor alle on dernemingen zo'n vergunning nodig zijn Niet direct op de dag van afkon diging der wet. Er komt nl. iets nieuws bij kijken. De bedrijf sschap- pen worden er bij ingeschakeld. Zoals men weet komen de bedrijfs- schappen in de plaats van de orga nisatie Woltersom. Voor de bedrij ven die nog geen „schap" hebben gevormd, worden de betreffende (vrije) vakverenigingen er bij ge haald. De wet zal pas voor een groep gelden als de bedrijfschap of de vertegenwoordigende vereniging van een groep verzoeken om de wet op hen toe te passen. (Dat was ook het geval bij de oude Vestigings wet). Wat zal de nieuwe wet allemaal eisen Om deze vraag zal het bij de meesten vooral gaan. Er zullen twee soorten vergunningen worden ge ëist. Een vergunning voor de in richting en een vergunning voor de uitoefening van de onderneming. De vergunning voor de inrichting heeft dan betrekking op het pand, de lo kalen, kortom op de ruimte waar de onderneming wordt uitgeoefend. De vergunning voor de „uitoefe ning" heeft betrekking op de perso nen die de onderneming voeren. Aan deze worden namelijk eisen ge steld, welke de wet noemt: crediet- waardigheid, handelskennis en vak bekwaamheid. Dat zijn geen vreem de woorden, omdat we hiermee ook thans reeds te maken hebben. Waar één persoon voor de on derneming staat is het duidelijk, dat aan deze ene persoon deze drie eisen alle drie worden gesteld. Waar meerdere personen in de onderne ming samenwerken wordt de cre- dietwaardigheid geëist van de on dernemer of ondernemers, de han delskennis van de bedrijfsleider en de vakbekwaamheid van de beheer der of uitvoerder. Zoals maar al te goed bekend moet men voor handelskennis en vakbekwaamheid diploma's hebben. Wat hebben wij, die reeds jaren zijn gevestigd daar nu allemaal mee te maken Hebben ook wij derge lijke vergunningen nodig Ja, allemaal. Voor alle bestaande ondernemingen zullen de vergunnin gen geëist worden. Voor allen zal dus de credietwaardigheid moeten vaststaan en allen zullen moeten voldoen aan de eisen van handels kennis en vakbekwaamheid maar niet al te bezorgd de wet zegt ook: aan hen van wie redelijkerwijs niet kan worden geëist dat zij zich van de daarop betrekking hebbende diploma's voorzien (en dat zijn na tuurlijk allen die hun onderneming al naar behoren voeren) kan een verklaring van handelskennis of vakbekwaamheid worden afgegeven door de Sociaal Economische Raad of door hun eigen product- of be- drijfsschap. Deze ondernemers of bedrijfsleiders of beheerders kunnen de vereiste vergunningen aanvragen binnen 5 jaar na het inwerkingtre den van de wet. Dat valt dus nog wel mee. Toch dient men er aan te denken, dat men z'n bedrijf volledig op geeft, zodat men achteraf niet ont dekt dat er onderdelen van het be drijf zijn, waarvoor men eigenlijk geen vergunning heeft. Dat zou dan wel degelijk moeilijkheden kunnen opleveren. Hoe komt nu voor ieder de hele zaak in orde, hetzij gemakkelijk of minder gemakkelijk Wel, degenen die een onderne ming op touw willen zetten vragen de betreffende vakorganisatie eens wat voor diploma's ze zoal nodig hebben en die al een onderneming heeft, schijft na aanneming der nieuwe wet naar de Kamer van Koophandel wat zij voor een onder neming hebben en wat ze allemaal moeten doen om de nieuwe vergun ning te krijgen. Dit laatste is thans nog niet nodig, ja gaat misschien na aanneming der nieuwe wet wel uit van de Kamers van Koophandel zelf. Concluderend moeten de vrijheid minnende ondernemers er dus niet op rekenen dat de nieuwe wet hen meerdere vrijheid geeft. Het zal weer registratie en nog eens regi stratie worden en alles zal voor de gewillige kinderen piekfijn geregeld worden door moedertje Staat. Men heeft nog even tijd. Het moet nog wet worden. (Van onze weerkundige medewerker) Zware hagelval kan ook in ons land, vooral in de tuinbouw aan de kassen en ook in de landbouw grote schade aanrichten, maar dit is niet te vergelijken bij de schade, die hagelbuien in een jaar in de Franse wijnstreek aanrichten. Zo zijn in het gebied van Beaujolais bij Lyon in 25 jaren van 1913 t/m 1937 niet minder dan 355 gevallen van onweer met hagelslag voorgekomen. De door deze hagelval aangerichte schade van 1920 tot 1930 bedroeg ongeveer 133 millioen francs. In verschillende dorpen ging 30 tot 40% van de wijnoogst verloren, als gevolg van hagelschade. Het is in zekere zin drama tisch te noemen, zo schrijft Dr. P. Groen in „Hemel en Dampkring van October 1943" dat juist in dit wijngebied bij uitnemendheid ook de streek van Frankrijk is, waar de meeste hagel valt. Men is er in de loop van de jaren achter gekomen, dat de hagel uit deze buien, voor komt in een z.g. hagelhaard. Dit is een zuil van ongeveer een paar honderd meter mid dellijn, waarin een sterke stijgende lucht stroom voorkomt. Men tracht nu met een hagelkanon door explosies deze krachtige opstijgende stroom te verstoren. Hierdoor komt de neerslag wel naar be neden, maar ontijdig in de vorm van regen en niet als hagel. In de 16de eeuw werd reeds met musket ten op hagelbuien geschoten. In Steiermark werden in 1896 proeven gedaan met het hagelkanon. In Frankrijk, Italië en andere landen treft men vanaf 1914 hagelkanonnen aan. Het hagelkanon bestaat uit een giet ijzeren mortier van 7.5 cm. Na de oorlog van 19141918 kwam een explosieve vuurpijl in zwang. Vanaf 1936 was het de Fransman Ruby die dit vraag stuk opnieuw ter hand nam. De afweer ging als volgt te werk. De eerste waarschuwing kwam van het vliegveld en Meteorologische Dienst Lyon-Bron. Dan ging een vliegtuig omhoog en ver kende de bui. Werd in de bovenste delen losse hagel waargenomen, dan werden de batterijen vanuit Bron gewaarschuwd, die dan even hierna hun vuur op de bui openden. Het vuur werd vanuit het vliegtuig geleid en gericht op de hagelhaarden, die zich door 'n typische geelwitte kleur kenbaar maakten. Hierdoor werd dan de sterke stroming in de bui verstoord, zodat het niet tot de ont wikkeling van hagelstenen kon komen. In 1937 is er een licht soort bommen ver vaardigd, die vanuit een vliegtuig ou de wolk (bui) werden geworpen. Deze bommen springen op 300500 meter beneden het vliegtuig. In 1938 was de verdedigingslinie 60 km lang en men had de beschikking over 84 vaste en 16 op auto's gemonteerde batterijen. Volgens rapporten van Ruby moet het succes onbetwistbaar zijn geweest. In 1938 heeft alleen op 6 Augustus de echte hagel de vuurlinie overschreden op één punt en wel in een strook van enige honderden me ters breed en 20 km lang. De meeste hagel buien werden dan ook afgeslagen vóór zij de wijnstreek schade aan konden doen. Het is ons niet bekend of men de laatste jaren de strijd tegen hagelbuien met de hagelkanonnen of met vliegtuigen voortzet. In ons land zou dit niet lonend zijn, want het aantal gevaarlijke hagelbuien is aanmer kelijk kleiner dan in de wijnstreek van Frankrijk. Tevens is het aantal tuinbouw streken, waar zware hagelval schade kan doen zo groot, dat het ondoenlijk zou zijn hier overal bij een naderend onweer met gevaarlijke hagelval in te grijpen. De schade door hagel aaögericht is ook in ons land jaarlijks vrij groot. Zo bedroeg de hagelschade uitbetaald door de Algemene Nederlandse Onderlinge Hagelverzekerings Maatschappij in 1936 ruim 57.700 en in 1939 44.452. Vermoedelijk ook door het aanmerkelijk groter aantal verzekerden be droegen de uitbetaalde bedragen voor ha gelschade in 1943 375.000 (zeer groot), 1944 184.680, en in 1945 181.000, waaruit blijkt, dat de hagelschade ook in ons land jaarlijks geen kleinigheid is. (Nadruk verboden) JHP. Dr. P. J. Duinker, Tholen, tel. 40. Dr. H. Menger, St. Filipsland, tel. 20. NAAR TILBURG EN BREDA De plannen voor de reis van Ouden van Dagen zijn gereed. Op 28 Augustus wordt om half twee vanaf de markt gestart en gaat het eerst naar het Burgers Dierenpark in Tilburg, 's Avonds neemt men dan een kijkje in het feestelijk verlichte Breda, dat de bejaarde reizigers zeker de moeite waard zullen vinden. Omdat hierdoor de avond moet worden ingeschakeld heeft het organi serend comité gemeend niet voor de middag te moeten vertrekken, daar het anders te vermoeiend zou kunnnen worden. Men re kent er op, dat de reizigers ongeveer half twaalf weer thuis kunnen zijn. Er waren reeds een 60 deelnemers opgegeven, zodat men kan aannemen, dat men ongeveer weer aan het getal van vorig jaar (80) komt. Een prettige dag gewenst. BURGERLIJKE STAND Geboren: 5 Aug. te Bergen op Zoom: Erik, zoon van Simon C. Kwist en K. A. Bliek. WEDVLUCHT VAN CINAY (B.) Met 163 jonge duiven in concours hield de P.D.V. „De Trouwe Duif" te Tholen met slecht vliegweer een wedvlucht van Cinay in België over een afstand van 150 km. Met regen en een Z.W. wind werden de duiven te 12.30 uur gelost. De eerste duif arriveerde te Tholen te 14.18.48 uur en de laatste te 15.42.54 uur. De snelheid van de eerste duif bedroeg dus 1387 meter per minuut. De onderstaande personen be haalden met hun duiven de volgende prijzen: Joh. Baaij 1 12 24 en 41. M. Moeliker 2 20 27; K. v. Poepelen 3 31 33 36; Joh. Deurloo 4 13 32; G. Soomers 5 14; S. Jan sen 6 19; C. Soomers 7 17 37; Ph. Steketee 8; L. Laban 9; A. Bout 10 16 29 30; D. Jansen 11 34; R. de Groot 15 21; M. Taze- laar 18 38 39 40; A. de Jonge 22; M. Nijs 23 25; L. M. de Heer 26; C. Coomans 28; Jac. Jansen 35. EEN KNAAP De Thoolse visser A. Schot ving in zijn fuik een paling van ongeveer 5 kg. Het beestje werd voor 20,verkocht. OOK THOOLSE INSCHRIJVINGEN Op 9 Augustus werden door slechte weersomstandigheden de zwemwedstrijden te Yerseke afgelast. Ze zijn nu weer bepaald op a.s. Zaterdag. Reeds zijn een 100 in schrijvingen binnen. Inzonderheid is er lief hebberij voor het diploma-zwemmen, welke dit jaar als herinnering wordt uitgereikt. Daartoe moet men aan de volgende eisen voldoen: 50 m. meisjes 1 min. 10 sec. 100 m. meisjes 2 min. 25 sec. 50 m. jongens 1 min. 5 se.?. 100 m. jongens 2 min. 15 sec. 100 m. dames 2 min. 10 sec. 200 m. dames 5 min. 600 m. dames 16 min. 100 m. heren 1 min. 55 sec. 200 m. heren 4 min. 30 sec. 600 m. heren 15 min. Er zijn ook verschillende inschrijvingen uit deze gemeente. AANGAAN GELDLENING Vrijdagavond werd een spoedeisende raadsvergadering gehouden, waarbij de agenda in enkele minuten kon worden af gewerkt. Er stond ook maar 1 punt op de agenda, nl. aangaan geldlening. De verga dering stond onder leiding van de wethou der B. C. van Westen. In verband met de katholieke feestdag was de heer A. F. Goe- demondt met kennisgeving afwezig. Even eens waren absent de heren Verduit en Ber- revoets. De voorzitter vond het spijtig, dat juist op deze dag vergaderd moest worden, doch daar de tijd voor goedkeuring van het door B. en W. in te dienen voorstel maar kort is, kon men een en ander niet langer uitstellen. Bij aanneming van het voorstel wenst de Bank van Nederl. Gemeenten voor 29 dezer bericht. Waar het bovendien voor af door Ged. Staten moet zijn goedgekeurd was uitstel onmogelijk. Het voorstel luidde: het aangaan van een annuiteitslening bij de Bank van Ned. Gem. met ingang van 1 Sept. a.s. groot 43.233, tegen een rente van 4% met een looptijd van 25 jaar. Jaarlijkse aflossing ƒ2763,43. Het voorstel werd met algemene stemmen aangenomen nadat de voorzitter op een vraag van dhr. Jansen heeft medegedeeld, dat deze lening bestemd is voor de vorig jaar gebouwde huurkoopwoningen. Op een vraag van de heer v. d. Sande hoe het met de schoolbouw staat, ant woordde de voorzitter, dat de opzichter bezig is, de begroting daarvan op te maken. Daarna sluiting. t

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1952 | | pagina 1