WEEKBLAD VOOR HET EILRND THOLEN EH ST.FILIPSLOHD
Plaatselijk Nieuws
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Het Parlementair Overzicht
COMMENTAAR
De formatie Donker.
Bezetting van Buitenlandse Zaken
groot probleem.
Hagelschieten in de Franse Wijnstreek.
Hagelkanon schiet op hagelbuien.
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
THOLEN
8e Jaargang No. 41
22 Augustus 1952
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen
Verleden week zag het er naar
uit, dat de formatie Donker binnen
enkele dagen, ja zelfs binnen enkele
uren beslist kon zijn. Hij was erin
geslaagd om ministeriabele figuren
uit drie partijen het „jawoord" te
laten geven, uit de p.v.d.a., de a.r.
en de c.h.u.. De zetelverdeling was
tot ieders genoegen geregeld, zodat
het wachten slechts was op zes
katholieke Ministers. Van de zijde
der k.v.p. zijn de laatste dagen
echter nog moeilijkheden gerezen.
Toen bleek dat zij niet het premiers
schap konden krijgen, wenste de
k.v.p. een betere compensatie voor
het afstaan van Economische Zaken,
dat zoals men weet door de a.r. be
zet zou worden. Het invloedrijke
Eerste Kamerlid, Prof. Pater Beau
fort speelde bij de bemiddelings
pogingen een grote rol. En het
resultaat was, dat de k.v.p. kon
rekenen op zes Ministers in het
Kabinet, t.w. voor Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, Binnen
landse Zaken, Justitie, twee Minis
ters op Buitenlandse Zaken een
reizende en een zittende en een
bewindsman voor de P.B.O.-porte
feuille. De verhouding in het Kabi
net werd hierdoor zes k.v.p., vijf
socialisten, twee a.r. en twee c.h.u..
De p.v.d.a. behield in dit plan wat
zij bezaten nl. de Minister-President
(Drees) Sociale Zaken (de tweede
voorzitter van het N.N.V., Suur-
hof), Wederopbouw en Volkshuis
vesting (in 't Veld), Financiën (v.
d. Kieft, oud voorzitter van de p.v.
d.a. Eerste Kamerfractie), Land
bouw, Visserij en Voedselvoorzie
ning (Mansholt). Voor de a.r. wa
ren weggelegd Economische Zaken
(Zijlstra) en Verkeer en Water
staat (Algera) en de c.h.u. kregen
Oorlog en Marine (Staf) en Over
zeese Rijksdelen (Kernkamp). Geen
wonder, dat er optimisme was toen
dit lijstje vorige week bekend werd.
Formateur Donker publiceerde
zelfs in een persbericht, dat hij erin
zou slagen om een extra-parlemen
tair vier partijen Kabinet te for
meren (geen binding dus aan de
Kamerfracties), maar dat de bezet
ting van de posten nog wel enige
dagen zou vergen.
Het was duidelijk, dat hiermede
werd bedoeld op het aantrekken van
respectabele k.v.p.-ers. Deze fractie
vergaderde vorige week over het
voorstel Donker. De bijeenkomst
was uiteraard van informatieve
aard. Er was geen antwoord van
de fracties gevraagd, ook van de
k.v.p. dus niet. Maar het is logisch
dat geen enkele partij-minister in
een Kabinet gaat zitten, ook al is het
extra-parlementair, zonder eerst
eens met zijn partijleiders te hebben
gepraat. Zo gezien was de fractie
vergadering der k.v.p.-fractie wel
degelijk van belang. Want uit de
informaties die deze Kamerleden
zouden inwinnen was het best mo
gelijk dat zij zouden adviseren om
iedere candidaat het Ministerschap
te ontraden. Weliswaar behoeft dit
nog niet te betekenen dat formateur
Donker geen enkele r.k.-man zou
kunnen vangen, maar het is duide
lijk, dat het dan toch beslist moei
lijker zou worden. Moeilijkheden
van politieke aard werden hem ech
ter niet in de weg gelegd. Anders
zou Mr. Donker ongetwijfeld het
communiqué niet de wereld in heb
ben gezonden.
Het was dus de kunst om ge
schikte k.v.p.-ers te vinden, die
pasten in het raam van dit Kabinet.
De formateur had bij zijn optreden
het beeld van de broedende kip ge
bruikt. „Een broedende kip moet
men niet storen", zo zeide hij. Maar
aan het begin van deze week kwam
hij de parlementaire journalisten
vertellen, dat dit beeld zijn werking
had gedaan. Er is iets uitgebroed,
nl. een extra-parlementair vier par
tijen Kabinet. Neen, geen kip was
hij meer, maar een hengelaar, die
zijn vistuig had uitgelegd in de hoop
iets te Vangen. Het was nu maar
de vraag of de k.v.p.-candidaten
zouden happen in het heerlijke deeg
dat hij voor hen had bereid. Eén
restrictie maakte hij: de vangst
moest zodanig zijn, dat hij met enige
waardering zou kunnen thuiskomen.
Het zouden dus bekwame mannen
moeten zijn, die uit de k.v.p.-kring
naar voren kwamen.
De enige k.v.p.-Minister waarop
de formateur in het begin van de
week kon rekenen, was de voor
zitter van de K.A.B., de Heer de
Bruyn, voor de P.B.O.-zaken. De
Heren Rutten en Beel namen een
zeer twijfelachtige houding aan. Het
zwaartepunt van de moeilijkheden
lag echter op Buitenlandse Zaken.
Twee k.v.p.-Ministers zouden daar
moeten komen. Pater Beaufort werd
het meest genoemd. Deze scheen er
niet al teveel zin in te hebben. Bo
vendien was het de vraag of zijn
orde (O.F.M.) wel toestemming zou
geven voor het bekleden van dit
ambt. Op het Ministerie van Buiten
landse Zaken zocht men ijverig naar
een geschikte k.v.p.-candidaat en
natuurlijk was men ook in de krin
gen van de k.v.p. hard bezig om een
acceptabele man te vinden. Dat was
geen wonder, want de k.v.p. ging
aanvankelijk accoord met de bezet
ting van Buitenlandse Zaken. Het
zou voor deze partij niet prettig zijn
als zij niemand kon leveren. Hetzij
omdat de meesten bedankten of om
dat zij geen genade vonden in de
ogen van Mr. Donker. De situatie
werd zelfs min of meer hachelijk,
toen aan het begin van deze week
bleek, dat na enige dagen zoeken,
niet minder dan 7 k.v.p.-ers voor
de twee zetels op Buitenlandse
Zaken hadden bedankt, nl. de Heren
Romme, Beel, Beaufort, Steenberghe
Ursonc, Ridder de van der Schueren
en v. d. Brink.
Goede raad was duur en Dinsdag
nacht wist men in Den Haag te ver
tellen, dat de k.v.p. een nieuw aan
bod zou worden gedaan. De eerste
Minister van Buitenlandse Zaken,
de reizende minister, zou een vak
minister worden. Mr. Donker was
niet van plan om deze post op een
dubieuze manier te laten vervullen.
Daar moet in ieder geval een
„zware" figuur voor komen en daar
had de k.v.p. na de zeven bedankjes
gebrek aan. De tweede Minister op
dit departement zou wel een k.v.p.-
er kunnen zijn. Dat is de zittende
Minister, die zoveel mogelijk in Den
Haag blijft. De moeilijkheid was
echter dat het aantal k.v.p.-Minis
ters daardoor zou worden terugge
bracht van zes op vijf. Begrijpelijk
dat over een dergelijk voorstel nog
wel eens diep moest worden nage
dacht. Niet in het minst door de
k.v.p. Daar was wel weer een
fractievergadering voor nodig.
Langzamerhand wordt 't tijd, dat
er spijkers met koppen worden ge
lagen. De achtste week is inmid
dels ingegaan. En eigenlijk hebben
wij nog maar steeds één poging
gehad, de vorming van een vier
partijen Kabinet; echter door ver
schillende personen beproefd. Men
zal nu eindelijk eens over de brug
moeten komen. De situatie wordt
pijnlijk en „Jan de Kiezer" weet
werkelijk niet meer wat er precies
aan de hand is.
(Nadruk verboden)
VOOR DE MIDDENSTANDER
In ons vorig commentaar moes
ten we constateren, dat de door de
middenstander in het leven geroe
pen vestigingswet voor het platte
land ongunstiger werkt dan voor de
stad in verband met de meerdere
combinaties die op het platteland
nodig zijn om een behoorlijk bestaan
te kunnen vinden.
In dit tweede artikel willen we
de nieuwe vestigingswet, die op sta
pel staat onder de loupe nemen.
Het is dus nog geen wet, maar het
ontwerp daartoe is bij de Kamers
al ingediend. En menigeen, inzon
derheid op het platteland, die een
zaak of bedrijf heeft of ook een zelf
standig beroep uitoefent zal zich
afvragen, wat voor paperasserij en
rompslomp, welke moeilijkheden,
ook welke voordelen dat nieuwe
voor betrokkenen zal brengen. En
dan komt als eerste punt vanzelf
naar voren, op wie die nieuwe wet
betrekking zal hebben.
Welnu, dat is op alle eigenaars
en leiders van zelfstandige onder
nemingen. Voor zover het dè eige
naars betreft, laat dat aan duidelijk
heid niet te wensen over. Onder
„leiders" zal worden verstaan, alle
filiaalhouders en anderen die een
soortgelijke functie uitoefenen aan
het hoofd van een zelfstandige,
aparte onderneming. Als de wet
eenmaal gereed is, zal ze zelf in
deze wel duidelijk genoeg spreken.
In de tweede plaats is daar de
vraag op wat voor ondernemingen
de wet betrekking zal hebben.
Dat zijn alle zelfstandige zaken,
bedrijven en beroepsuitoefeningen.
Om iets te noemen: onder de zaken
vallen alle winkels; onder de bedrij
ven alle ambachtsuitoefeningen als
timmerman, metselaar, schilder, enz;
onder de beroepen ook de architec
ten, advocaten, enz.
Uitgezonderd zijn alleen de land
bouw-, visserij-, de bank-, verzeke-
rings- en vervoersbedrijven, omdat
daarvoor aparte regelingen bestaan
of in voorbereiding zijn.
Als derde vraag zou men kunnen
aanvoeren wat dan wel het doel
van de wet is. Men kan hierbij te
ruggaan en denken wat het doel is
geweest van de destijds in het leven
geroepen vestigingswet. Er waren
zo ontzettend veel winkels en win
keltjes, er waren ook vele zelfstan
dige ambachtslieden en ieder die
lust, wat geld had of kon lenen kon
neringdoende worden of zelfstandig
ambachtsman. Er waren toen ook
veel meer zgn. familiezaakjes, waar
de omzet betrekkelijk gering was,
maar men het als bijverdienste op
de koop toenam. Een dergelijke on
gebonden uitbreiding wenste men
en dat waren uiteraard de mid
denstanders zelf te beperken. Bo
vendien werd de behoefte aan vak
mensen in ieder bedrijf dringender.
Men kon dus door het instellen van
een vergunningsvoorwaarde de ban
deloze uitbreiding beperken en bo
vendien de vakbekwaamheid ver
meerderen door slechts dan een ver
gunning uit te reiken wanneer aan
bepaalde voorwaarden werd vol
daan. In de loop van de jaren, dat
de wet van kracht was sinds
1937 werd het zgn. behoefte-ele
ment voor de meeste branche's al
geschrapt. Hierdoor is er dus al een
gedeelte van het oorspronkelijk doel
weggenomen. Ieder die de vereiste
diploma's heeft krijgt wel vergun
ning.
En in grote trekken is het ook de
bedoeling van de nieuwe wet om
al de ondernemingen afhankelijk te
stellen van vergunningen. Het doel
van de nieuwe wet is dan ook in
hoofdzaak de oude uit te breiden,
nog eens te bekijken en hopenlijk te
verbeteren.
Zal er dan straks voor alle on
dernemingen zo'n vergunning nodig
zijn
Niet direct op de dag van afkon
diging der wet. Er komt nl. iets
nieuws bij kijken. De bedrijf sschap-
pen worden er bij ingeschakeld.
Zoals men weet komen de bedrijfs-
schappen in de plaats van de orga
nisatie Woltersom. Voor de bedrij
ven die nog geen „schap" hebben
gevormd, worden de betreffende
(vrije) vakverenigingen er bij ge
haald. De wet zal pas voor een
groep gelden als de bedrijfschap of
de vertegenwoordigende vereniging
van een groep verzoeken om de wet
op hen toe te passen. (Dat was ook
het geval bij de oude Vestigings
wet).
Wat zal de nieuwe wet allemaal
eisen Om deze vraag zal het bij de
meesten vooral gaan. Er zullen twee
soorten vergunningen worden ge
ëist. Een vergunning voor de in
richting en een vergunning voor de
uitoefening van de onderneming. De
vergunning voor de inrichting heeft
dan betrekking op het pand, de lo
kalen, kortom op de ruimte waar de
onderneming wordt uitgeoefend.
De vergunning voor de „uitoefe
ning" heeft betrekking op de perso
nen die de onderneming voeren.
Aan deze worden namelijk eisen ge
steld, welke de wet noemt: crediet-
waardigheid, handelskennis en vak
bekwaamheid. Dat zijn geen vreem
de woorden, omdat we hiermee ook
thans reeds te maken hebben.
Waar één persoon voor de on
derneming staat is het duidelijk, dat
aan deze ene persoon deze drie eisen
alle drie worden gesteld. Waar
meerdere personen in de onderne
ming samenwerken wordt de cre-
dietwaardigheid geëist van de on
dernemer of ondernemers, de han
delskennis van de bedrijfsleider en
de vakbekwaamheid van de beheer
der of uitvoerder.
Zoals maar al te goed bekend
moet men voor handelskennis en
vakbekwaamheid diploma's hebben.
Wat hebben wij, die reeds jaren
zijn gevestigd daar nu allemaal mee
te maken Hebben ook wij derge
lijke vergunningen nodig
Ja, allemaal. Voor alle bestaande
ondernemingen zullen de vergunnin
gen geëist worden. Voor allen zal
dus de credietwaardigheid moeten
vaststaan en allen zullen moeten
voldoen aan de eisen van handels
kennis en vakbekwaamheid maar
niet al te bezorgd de wet zegt
ook: aan hen van wie redelijkerwijs
niet kan worden geëist dat zij zich
van de daarop betrekking hebbende
diploma's voorzien (en dat zijn na
tuurlijk allen die hun onderneming
al naar behoren voeren) kan een
verklaring van handelskennis of
vakbekwaamheid worden afgegeven
door de Sociaal Economische Raad
of door hun eigen product- of be-
drijfsschap. Deze ondernemers of
bedrijfsleiders of beheerders kunnen
de vereiste vergunningen aanvragen
binnen 5 jaar na het inwerkingtre
den van de wet.
Dat valt dus nog wel mee.
Toch dient men er aan te denken,
dat men z'n bedrijf volledig op
geeft, zodat men achteraf niet ont
dekt dat er onderdelen van het be
drijf zijn, waarvoor men eigenlijk
geen vergunning heeft. Dat zou dan
wel degelijk moeilijkheden kunnen
opleveren.
Hoe komt nu voor ieder de hele
zaak in orde, hetzij gemakkelijk of
minder gemakkelijk
Wel, degenen die een onderne
ming op touw willen zetten vragen
de betreffende vakorganisatie eens
wat voor diploma's ze zoal nodig
hebben en die al een onderneming
heeft, schijft na aanneming der
nieuwe wet naar de Kamer van
Koophandel wat zij voor een onder
neming hebben en wat ze allemaal
moeten doen om de nieuwe vergun
ning te krijgen. Dit laatste is thans
nog niet nodig, ja gaat misschien
na aanneming der nieuwe wet wel
uit van de Kamers van Koophandel
zelf.
Concluderend moeten de vrijheid
minnende ondernemers er dus niet
op rekenen dat de nieuwe wet hen
meerdere vrijheid geeft. Het zal
weer registratie en nog eens regi
stratie worden en alles zal voor de
gewillige kinderen piekfijn geregeld
worden door moedertje Staat. Men
heeft nog even tijd. Het moet nog
wet worden.
(Van onze weerkundige medewerker)
Zware hagelval kan ook in ons land,
vooral in de tuinbouw aan de kassen en
ook in de landbouw grote schade aanrichten,
maar dit is niet te vergelijken bij de schade,
die hagelbuien in een jaar in de Franse
wijnstreek aanrichten. Zo zijn in het gebied
van Beaujolais bij Lyon in 25 jaren van
1913 t/m 1937 niet minder dan 355 gevallen
van onweer met hagelslag voorgekomen. De
door deze hagelval aangerichte schade van
1920 tot 1930 bedroeg ongeveer 133 millioen
francs.
In verschillende dorpen ging 30 tot 40%
van de wijnoogst verloren, als gevolg van
hagelschade. Het is in zekere zin drama
tisch te noemen, zo schrijft Dr. P. Groen in
„Hemel en Dampkring van October 1943"
dat juist in dit wijngebied bij uitnemendheid
ook de streek van Frankrijk is, waar de
meeste hagel valt.
Men is er in de loop van de jaren achter
gekomen, dat de hagel uit deze buien, voor
komt in een z.g. hagelhaard. Dit is een zuil
van ongeveer een paar honderd meter mid
dellijn, waarin een sterke stijgende lucht
stroom voorkomt. Men tracht nu met een
hagelkanon door explosies deze krachtige
opstijgende stroom te verstoren.
Hierdoor komt de neerslag wel naar be
neden, maar ontijdig in de vorm van regen
en niet als hagel.
In de 16de eeuw werd reeds met musket
ten op hagelbuien geschoten. In Steiermark
werden in 1896 proeven gedaan met het
hagelkanon. In Frankrijk, Italië en andere
landen treft men vanaf 1914 hagelkanonnen
aan. Het hagelkanon bestaat uit een giet
ijzeren mortier van 7.5 cm.
Na de oorlog van 19141918 kwam een
explosieve vuurpijl in zwang. Vanaf 1936
was het de Fransman Ruby die dit vraag
stuk opnieuw ter hand nam. De afweer ging
als volgt te werk. De eerste waarschuwing
kwam van het vliegveld en Meteorologische
Dienst Lyon-Bron.
Dan ging een vliegtuig omhoog en ver
kende de bui. Werd in de bovenste delen
losse hagel waargenomen, dan werden de
batterijen vanuit Bron gewaarschuwd, die
dan even hierna hun vuur op de bui
openden.
Het vuur werd vanuit het vliegtuig geleid
en gericht op de hagelhaarden, die zich door
'n typische geelwitte kleur kenbaar maakten.
Hierdoor werd dan de sterke stroming in
de bui verstoord, zodat het niet tot de ont
wikkeling van hagelstenen kon komen.
In 1937 is er een licht soort bommen ver
vaardigd, die vanuit een vliegtuig ou de
wolk (bui) werden geworpen. Deze bommen
springen op 300500 meter beneden het
vliegtuig.
In 1938 was de verdedigingslinie 60 km
lang en men had de beschikking over 84
vaste en 16 op auto's gemonteerde batterijen.
Volgens rapporten van Ruby moet het
succes onbetwistbaar zijn geweest. In 1938
heeft alleen op 6 Augustus de echte hagel
de vuurlinie overschreden op één punt en
wel in een strook van enige honderden me
ters breed en 20 km lang. De meeste hagel
buien werden dan ook afgeslagen vóór zij
de wijnstreek schade aan konden doen.
Het is ons niet bekend of men de laatste
jaren de strijd tegen hagelbuien met de
hagelkanonnen of met vliegtuigen voortzet.
In ons land zou dit niet lonend zijn, want
het aantal gevaarlijke hagelbuien is aanmer
kelijk kleiner dan in de wijnstreek van
Frankrijk. Tevens is het aantal tuinbouw
streken, waar zware hagelval schade kan
doen zo groot, dat het ondoenlijk zou zijn
hier overal bij een naderend onweer met
gevaarlijke hagelval in te grijpen.
De schade door hagel aaögericht is ook
in ons land jaarlijks vrij groot. Zo bedroeg
de hagelschade uitbetaald door de Algemene
Nederlandse Onderlinge Hagelverzekerings
Maatschappij in 1936 ruim 57.700 en in
1939 44.452. Vermoedelijk ook door het
aanmerkelijk groter aantal verzekerden be
droegen de uitbetaalde bedragen voor ha
gelschade in 1943 375.000 (zeer groot),
1944 184.680, en in 1945 181.000,
waaruit blijkt, dat de hagelschade ook in
ons land jaarlijks geen kleinigheid is.
(Nadruk verboden)
JHP.
Dr. P. J. Duinker, Tholen, tel. 40.
Dr. H. Menger, St. Filipsland, tel. 20.
NAAR TILBURG EN BREDA
De plannen voor de reis van Ouden van
Dagen zijn gereed. Op 28 Augustus wordt
om half twee vanaf de markt gestart en
gaat het eerst naar het Burgers Dierenpark
in Tilburg, 's Avonds neemt men dan een
kijkje in het feestelijk verlichte Breda, dat
de bejaarde reizigers zeker de moeite waard
zullen vinden. Omdat hierdoor de avond
moet worden ingeschakeld heeft het organi
serend comité gemeend niet voor de middag
te moeten vertrekken, daar het anders te
vermoeiend zou kunnnen worden. Men re
kent er op, dat de reizigers ongeveer half
twaalf weer thuis kunnen zijn. Er waren
reeds een 60 deelnemers opgegeven, zodat
men kan aannemen, dat men ongeveer weer
aan het getal van vorig jaar (80) komt.
Een prettige dag gewenst.
BURGERLIJKE STAND
Geboren:
5 Aug. te Bergen op Zoom: Erik, zoon
van Simon C. Kwist en K. A. Bliek.
WEDVLUCHT VAN CINAY (B.)
Met 163 jonge duiven in concours hield
de P.D.V. „De Trouwe Duif" te Tholen
met slecht vliegweer een wedvlucht van
Cinay in België over een afstand van 150
km. Met regen en een Z.W. wind werden
de duiven te 12.30 uur gelost. De eerste
duif arriveerde te Tholen te 14.18.48 uur
en de laatste te 15.42.54 uur. De snelheid
van de eerste duif bedroeg dus 1387 meter
per minuut. De onderstaande personen be
haalden met hun duiven de volgende prijzen:
Joh. Baaij 1 12 24 en 41. M. Moeliker
2 20 27; K. v. Poepelen 3 31 33 36; Joh.
Deurloo 4 13 32; G. Soomers 5 14; S. Jan
sen 6 19; C. Soomers 7 17 37; Ph. Steketee
8; L. Laban 9; A. Bout 10 16 29 30; D.
Jansen 11 34; R. de Groot 15 21; M. Taze-
laar 18 38 39 40; A. de Jonge 22; M. Nijs
23 25; L. M. de Heer 26; C. Coomans 28;
Jac. Jansen 35.
EEN KNAAP
De Thoolse visser A. Schot ving in zijn
fuik een paling van ongeveer 5 kg. Het
beestje werd voor 20,verkocht.
OOK THOOLSE INSCHRIJVINGEN
Op 9 Augustus werden door slechte
weersomstandigheden de zwemwedstrijden
te Yerseke afgelast. Ze zijn nu weer bepaald
op a.s. Zaterdag. Reeds zijn een 100 in
schrijvingen binnen. Inzonderheid is er lief
hebberij voor het diploma-zwemmen, welke
dit jaar als herinnering wordt uitgereikt.
Daartoe moet men aan de volgende eisen
voldoen:
50 m. meisjes 1 min. 10 sec.
100 m. meisjes 2 min. 25 sec.
50 m. jongens 1 min. 5 se.?.
100 m. jongens 2 min. 15 sec.
100 m. dames 2 min. 10 sec.
200 m. dames 5 min.
600 m. dames 16 min.
100 m. heren 1 min. 55 sec.
200 m. heren 4 min. 30 sec.
600 m. heren 15 min.
Er zijn ook verschillende inschrijvingen
uit deze gemeente.
AANGAAN GELDLENING
Vrijdagavond werd een spoedeisende
raadsvergadering gehouden, waarbij de
agenda in enkele minuten kon worden af
gewerkt. Er stond ook maar 1 punt op de
agenda, nl. aangaan geldlening. De verga
dering stond onder leiding van de wethou
der B. C. van Westen. In verband met de
katholieke feestdag was de heer A. F. Goe-
demondt met kennisgeving afwezig. Even
eens waren absent de heren Verduit en Ber-
revoets. De voorzitter vond het spijtig, dat
juist op deze dag vergaderd moest worden,
doch daar de tijd voor goedkeuring van het
door B. en W. in te dienen voorstel maar
kort is, kon men een en ander niet langer
uitstellen. Bij aanneming van het voorstel
wenst de Bank van Nederl. Gemeenten voor
29 dezer bericht. Waar het bovendien voor
af door Ged. Staten moet zijn goedgekeurd
was uitstel onmogelijk.
Het voorstel luidde: het aangaan van een
annuiteitslening bij de Bank van Ned. Gem.
met ingang van 1 Sept. a.s. groot 43.233,
tegen een rente van 4% met een looptijd
van 25 jaar. Jaarlijkse aflossing ƒ2763,43.
Het voorstel werd met algemene stemmen
aangenomen nadat de voorzitter op een
vraag van dhr. Jansen heeft medegedeeld,
dat deze lening bestemd is voor de vorig
jaar gebouwde huurkoopwoningen.
Op een vraag van de heer v. d. Sande
hoe het met de schoolbouw staat, ant
woordde de voorzitter, dat de opzichter
bezig is, de begroting daarvan op te maken.
Daarna sluiting.
t