WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLANO
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Het Parlementair Overzicht
Raadsverslag St. Maartensdijk
Raadsverslag Scherpenisse.
Het falen van Dr. Drees.
Wensen der a.r. en socialisten moeilijk te overbruggen.
Een nieuwe gemeente-geneesheer
De eerste voorbereidingen tot de bouw van de
Ambachtsschool. - Een netelige opslagkwestie
en een nog steeds onopgelost probleem betref
fende een Tehuis voor bejaarde mensen.
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
Asjeblieft geen luchtwachttoren in de kom der gemeente
Waarom geen woning-toewijzing
8e Jaargang No. 37
25 Juli 1952
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per
kwartaal franco p.p. ƒ1.45
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen
Na dagenlang ploeteren heeft Dr.
Drees zijn opdracht om een Kabinet
te formeren dat het vertrouwen van
het parlement geniet aan H.M. de
Koningin teruggegeven. In ons
eerste artikel over deze formatie
hebben wij reeds gesteld dat het
samenstellen van een program wel
eens gemakkelijker zou kunnen zijn
dan de zetelverdeling en het aan
trekken van personen. Deze ver
onderstelling is helaas bewaarheid
geworden. Helaas, want de pogin
gen van de formateur om een vier-
partijen-Kabinet samen te stellen,
waren ongetwijfeld zeer oprecht en
hadden zeker een gerede kans van
slagen. Dat hij niet geslaagd is, is
te wijten aan de a.r. en de k.v.p., die
op een gegeven moment niet verder
met de formateur in zee konden
gaan.
Wat was nl. het geval. Nadat het
programma aanvaard was door de
fracties der p.v.d.a., k.v.p. en c.h.u.
en een grote meerderheid der a.r.,
moest de zetelverdeling worden be
sproken. Aanvankelijk dacht de
formateur aan een 5:5:2:2:1 ver
houding. Deze ene zetel zou bestemd
zijn voor een partijloos Minister van
Buitenlandse Zaken. Later is hij
daarop teruggekomen en wenste hij
in zijn Kabinet opgenomen te zien
5 socialisten, 5 katholieken, 2 a.r.
en 2 c.h.u.. De moeilijkheid was
welke partijen bepaalde departemen
ten moesten bezetten. Van het be
gin af lag voor een aantal ministeries
de kaart vrij duidelijk. Minister-
President zou Dr. Drees zelf wor
den. Prof. Beel (k.v.p.) zou waar
schijnlijk Binnenlandse Zaken blij
ven beheren, terwijl de k.v.p. ook
zeker kon rekenen op Economische
Zaken. De socialisten hebben van
meet af aan de eis gesteld dat zij
wensten te behouden wat zij beza
ten, nl. Algemene Zaken (Drees),
Sociale Zaken, Financiën, Weder
opbouw en Landbouw. Geen onre
delijke eis als men weet dat zij bij
de verkiezingen niet minder dan drie
zetels winst hebben geboekt. Minis
ter Staf (c.h.) zou blijven op Oorlog
en Marine, terwijl het duidelijk
werd dat de c.h. Prof. Kernkamp
het Departement van Overzeese
Rijksdelen zou gaan beheren. De
nieuwe partij, die in het Kabinet zou
komen, de a.r., had dus niet zoveel
keus meer. Temeer niet, daar het
de algemene verwachting was dat
Prof. Rutten (k.v.p.) op Onderwijs
zou blijven.
De strijd om de zetels
Op een persconferentie heeft Dr.
Drees gezegd, dat de a.r. gevraagd
hebben twee departementen, nl.
Onderwijs of Binnenlandse Zaken
en Sociale Zaken. Daar is de for
mateur niet op ingegaan. Daarna
heeft nog een moment Buitenlandse
Zaken en Justitie gespeeld, maar dit
aanbod is tijdens de loop der onder
handelingen op voor ons onver
klaarbare wijze onder tafel ge
raakt. Tenslotte heeft men het voor
stel gedaan om Justitie en Verkeer
en Waterstaat aan de a.r. te geven.
Daarmee heeft deze fractie geen
genoegen genomen. Niet, zoals zij
zelf en de Heer Drees verklaren,
omdat deze departementen niet be
langrijk zijn. Ook niet omdat de a.r.
meer dan twee zetels wilden hebben,
maar wel om het feit, dat zij meen
den daardoor geen invloed te kun
nen uitoefenen althans niet in
voldoende mate op het sociaal-
economisch beleid. Hier zat voor de
a.r. het moeilijke punt. De sociaal-
economische problemen worden
voor een groot gedeelte besproken
in de Raad voor Economische Aan
gelegenheden uit de Ministerraad.
Daarin hebben permanent zitting de
Minister van Sociale Zaken, Finan
ciën en de Minister-President (allen
socialisten) en in bijzondere geval
len ook de (eveneens socialistische)
Ministers van Landbouw en Weder
opbouw. Voor de k.v.p. zou de be
windsman van Economische Zaken
in deze Raad zitten, terwijl de a.r.
dan mochten leveren de Minister
van Verkeer en Waterstaat. Het
behoeft geen betoog dat dit voor
de a.r. geen aantrekkelijk figuur
was, dat Verkeer en Waterstaat
niet al te veel met sociaal-econo
mische problemen heeft te maken.
Invloed vakverenigingen.
Daarnaast speelde nog een andere
kwestie. Het was de bedoeling van
Dr. Drees om de tweede voorzitter
van het N.V.V., de Heer Suurhof,
op Sociale Zaken te plaatsen, terwijl
de voorzitter van het K.A.B., de
Heer de Bruyn, belast zou worden
met zaken betreffende de Publiek
rechtelijke Bedrijfsorganisatie. Voor
het C.N.V. was echter geen plaats
in het Kabinet ingeruimd. Dat was
een pijnlijke zaak, daar de vak
organisaties in ons land nu eenmaal
gebaseerd is op het drie-zuilen sy
steem. Dr. Drees was kennelijk niet
in staat aan het verlangen om een
C.N.V.-man op te nemen, te vol
doen. Door de houding van zijn
partijgenoten, die geen departemen
ten wilden afstaan, kon hij moeilijk
onderhandelen. En de k.v.p. Eco
nomische Zaken ontnemen zou be
slist niet elegant zijn. Door deze
stand van zaken was de grief der
a.r., dat zij geen behoorlijke invloed
konden uitoefenen op het sociaal
economisch beleid nog groter ge
worden. Zij vonden dat het niet
aanging om het C.N.V. te discrimi
neren vergeleken bij de twee andere
werknemersorganisaties. Dr. Drees
stond voor een moeilijk parket toen
de a.r. bleven volhouden, dat zij een
sociaal-economisch departement wil
den. Hij meende met Dr. Schouten
niet tot een oplossing te kunnen
komen. En na een kort overleg met
de Heren Donker, Romme en
Tilanus gaf hij zijn pogingen op.
De schuldvraag
Als wij in alle objectiviteit gaan
vorsen naar de schuldvraag voor de
mislukking moeten wij eerlijk er
kennen er niet gemakkelijk uit te
kunnen komen. De eisen der socia
listen -houden wat ze hebben -
zijn niet ireëel. Daar moet men be
grip voor hebben. Hetzelfde geldt
naar ons gevoelen voor de houding
der a.r., die invloed wenste te heb
ben op het belangrijkste Regerings-
punt voor de komende vier jaren.
Deze twee wensen zijn met elkaar
in strijd gebleken. Een van beide
partijen moest toegeven, maar geen
was daartoe begrijpelijk be
reid. De Heer Romme schijnt van
mening te zijn, dat de a.r. te scherp
hebben gezeild, maar dat de socia
listen te star varen. Overigens heeft
hij bewezen niet zonder de a.r. met
de Heer Drees verder te willen
gaan, waardoor de formatie mis
lukte. Een der socialistische bladen
Het Parool sprak de ver
onderstelling uit, dat er sprake is
van een misverstand tussen de
Heren Drees en Schouten. Dat zou
erop kunnen wijzen, ook de Heer
Romme denkt waarschijnlijk in deze
richting, dat de zaak niet volledig
genoeg is doorgepraat. In ieder ge
val is dat niet gebeurd op zo'n wijze,
dat er geen vraagtekens meer kon
den bestaan. Dat de a.r. Sociale
Zaken niet kregen, is niet zo
vreemd. Maar waarom dan geen
Minister zonder Portefeuille ge
creëerd, voor een a.r.-C.N.V.-man?
Volgens uitlatingen der socialisten
schijnt de C.N.V.Kwestie echter
niet duidelijk te zijn gespeeld. De
socialistische en de a.r. pers staan
in dit opzicht tegenover elkaar en de
andere bladen hangen er tussen.
Het is uiterst moeilijk om een goed
beeld te krijgen van het gebeurde.
In de argumenten van alle partijen
in het geding zit iets redelijks. Wel
licht zal de toekomst leren hoe pre
cies de juiste toedracht is geweest.
Misschien wordt het geheim nooit
opgelost. Dat is dan te betreuren,
maar anderzijds moeten wij vooruit
kijken. Een Kabinet moet er komen.
Algemeen is men echter van mening,
dat de situatie er niet gemakkelijker
op is geworden. Het is duidelijk dat
het vormen van zuiver parle
mentaire Kabinetten na de oorlog
geen gemakkelijke zaak is.
Inmiddels heeft H.M. de Koningin
aan dr. Beel de opdracht verstrekt
tot het vormen van een kabinet.
Eerst had de Koningin daartoe prof.
mr. C. P. M. Romme uitgenodigd,
die verzocht de opdracht niet te
behoeven te aanvaarden en dr. W.
Drees die daarop eenzelfde uit
nodiging kreeg hield het bij zijn
voorganger. Zo is dus thans de
beurt aan dr. Beel.
(Nadruk verboden)
De voltallige raad kwam Woensdagmor
gen 23 Juli in openbare vergadering bijeen.
Na een welkom zegt de voorzitter een ogen
blik te willen stilstaan bij het overlijden
van dokter J. Tazelaar om het vele wat de
overledene voor St. Maartensdijk is geweest
en heeft gedaan te herdenken. Een groot
plaatsgenoot is heengegaan. In komende
vergaderingen van het Rode- en Groene
Kruis zal dit verscheiden nog weer in her
innering worden gebracht. Ik noem deze
verenigingen, omdat juist zij veel te dan
ken hebben aan dokter Tazelaar, inzonder
heid ook wel het plaatselijke Groene Kruis.
Dat de Kring Tholen van het Rode Kruis
zo goed bij de leiding staat aangeschreven,
wat me laatst ook weer is gebleken, is mede
te danken aan de persoon van de overle
dene. Het was voor de gemeente niet alleen
een man met een groot karakter, maar ook
een groot vriend van de inwoners. „Dokter
Jan Tazelaar, rust in vrede", zo besluit de
voorzitter zijn openings- en dit herden
kingswoord.
Dhr. Koopman meent namens de ge
hele gemeente te spreken, wanneer hij zijn
dankbaarheid uitspreekt voor wat deze arts
voor de gemeente is geweest. Hij hoopt dat
zijn opvolger die voetsporen zal volgen.
INGEKOMEN STUKKEN
Enkele goedkeuringen door Ged. Staten
op raadsbesluiten als grondverpachting aan
C. J. Hage, ruil grond met Riedijk, gk.
landpachten, de garantstelling t.b.v. het
Waterleidingbedrijf, de vacantietoeslag
1952, enkele begrotingswijzigingen, die allen
voor kennisgeving worden aangenomen,
evenals het controlerapport van het Verifi
catiebureau.
Ingekomen is ook het verslag van de
Schoolartsendienst. Het rapport van onder
zoek van de volledig onderzochte 41 leer
lingen was zeer gunstig. Slechts 3 waren
naar de schoolarts verwezen, 0 voor t.b.c.-
onderzoek. Van 30 was de algemene licha
melijke toestand goed, van 10 matig en
van 1 liet dat iets te wensen over.
Toegestaan wordt het verzoek van het
Prov. Bestuur om het zilverwerk, dat aan
deze gemeente behoort en in Middelburg
is opgeslagen voor een kunsttentoonstelling
naar 's-Gravenhage te brengen.
Een nieuwe regeling inzake voorziening
werkgelegenheid van de Minister van So
ciale Zaken. De voorzitter leest een ge
deelte uit deze circulaires voor.
Dhr. o. d. Brouw ziet er niet veel nut
in, wanneer hierbij alleen maar wordt ver
klaard, dat men er accoord mee gaat. Het
gaat hierbij z.i. meer om de personen, die
alleen in die werkobjecten moeten arbeiden,
waardoor ze later gemakkelijke in het ge
wone werk kunnen worden overgeschakeld
en de splitsing van oud en jong, dan om
het zoeken van objecten. Weth. Bout meent
dat het voornamelijk van belang is, wan
neer men ter plaatse een werkobject zou
krijgen. Na nog enige discussie hierover
wordt het voorstel tot aanvaarding van
deze regeling aangenomen.
Voorgesteld wordt vervolgens om de
oude woning van dhr. Bras onbewoonbaar
te verklaren. De eigenaar kan dan na goed
keuring tot sloping overgaan en de oude
materialen gebruiken om er een schuur van
te bouwen, die hij voor zijn bedrijf nodig
heeft.
Dhr. o. d. Brouw heeft hiertegen nogal
enige bezwaren. Hij wijst er op, dat toen
dhr. Bras in zijn nieuwe woning is getrok
ken in het oude wel gebroken moet zijn,
daar het anders niet onbewoonbaar kon
zijn, omdat dhr. Bras er toch altijd in ge
woond heeft. Hij vindt het van de woning
commissie niet flink, die woning niet te
hebben gevorderd. Dit huis is tenslotte nog
stukken beter, dan vele andere in St. Maar
tensdijk.
Dat is allemaal prachtig, denkt de voor
zitter, wat dhr. o. d. Brouw daar aan
voert, maar hij kan verklaren, dat er nim
mer een aanvrage voor bewoning van dat
huis is ingekomen, zo lang het heeft leeg-
gestaan. Er zijn geen liefhebbers voor om
daar te gaan wonen.
Dhr. Koopman vindt het voorstel van
B. en W. de beste oplossing. Bij stemming
is alleen dhr. o. d. Brouw tegen het on
bewoonbaar verklaren.
Aan het verzoek van dhr. J. Hengstmen-
gel C 106 om op de lijst te worden ge
plaatst wordt op advies van B. en W.
niet voldaan omdat aanvrager land heeft.
Toegestaan wordt wel het verzoek van
dhr. Iz. Wielaard om een stukje grond te
mogen overdoen aan W. Wielaard.
Zolang herziening van een uitbreidings
plan niet is goedgekeurd is men nog ge
bonden aan het oude en kunnen aanvragen
volgens dat oude uitbreidingsplan niet wor
den afgewezen. Om hieraan tegemoet te
komen kan een „opschortingsbesluit" wor
den genomen. B. en W. stellen voor zo'n
besluit te nemen. Allen zijn voor.
Van de Min. v. B. Zaken om de bij
drage voor geneeskundige verzorging van
het gemeentepersoneel van 50,- op 60,-
te brengen voor gehuwden en van 30,-
voor ongehuwden. Ook daar is geen be
zwaar tegen.
BENOEMING
GEMEENTE-GENEESHEER
Dokter D. Smit deelt mede, dat hij de
practijk van wijlen dokter J. Tazelaar heeft
overgenomen en verzoekt thans in aanmer
king te komen voor de benoeming van ge
meente-geneesheer.
De voorzitter zegt, dat men nu ook het
salaris opnieuw zal moeten vaststellen, zo
als destijds door de Inspectie is opgemerkt,
wanneer zich een nieuw geval zou voor
doen. Het zou dan 15 cent per inwoner
moeten worden met een minimumtotaal van
450,Aan de niet verzekerde armlas
tigen moet de gemeentegeneesheer dan ook
geneesmiddelen leveren, lijkschouwing ver
richten, ambtenaren onderzoeken, enz.
Dhr. o. d. Brouw denkt dat er nog ge
vallen van armlastigen buiten behandeling
vallen. Maar dat blijkt niet het geval, om
dat degenen die van de Noodwet Drees
krijgen uitgekeerd, automatisch verzekerd
zijn.
Met algemene stemmen wordt dhr. Smit
als gemeente-geneesheer benoemd.
OVER DE AMBACHTSSCHOOL
Hoewel de officiële toewijzing tot de
bouw van de Ambachtsschool nog niet bin
nen is, aldus de voorzitter, zou ik inmid
dels wel graag iets willen doen, die met
de voorbereidende stappen verband houden.
Men kan er wel van overtuigd zijn, zo
is mij ook verzekerd, dat de school er zal
komen. Ik heb al eerder gezegd dat hiertoe
een post op de Rijksbegroting is geplaatst.
Wanneer er straks toestemming voor die
bouw komt, zouden we echter al iets ge
daan moeten hebben.
Daarom stellen B. en W. voor dhr. Wen-
tinck uit Baarn als architect te benoemen.
De inlichtingen over deze architect, die de
voorzitter kreeg waren van dien aard, dat
hij deze architect met vertrouwen bij de
Raad durft aanbevelen. Hij noemt enige
onder zijn leiding tot stand gekomen bouw
werken. Architect Wentinck zal dan een
voorlopige schets maken, maar doet dit
vanzelf liever niet, zolang er geen uit
spraak (in principe) is gevallen van de
Raad omtrent de aan te wijzen architect.
Een en ander natuurlijk onder het nog
noodzakelijke voorbehoud van de diverse
goedkeuringen.
Dhr. o. d. Brouw vraagt of men hier
mee niet in conflict komt met Bouw- en
Woningtoezicht Noord Zeeland. De voor
zitter antwoordt ontkennend. Allen zijn
voor benoeming van dhr. Wentinck te
Baarn als architect voor de Ambachtsschool.
Dan is daar de vraag waar de Ambachts
school moet komen. De voorzitter zegt dat
bekend is dat er sprake was over een rond
weg in deze gemeente. Hij heeft geïnfor
meerd of de uitvoering daarvan in de na
bije toekomst zou geschieden, maar het
blijkt dat dit nog wel zal aanlopen. Toch
is die mogelijkheid er in de verre toekomst,
waarom B. en W. willen voorstellen de
ambachtsschool te bouwen op de grond in
de Woudhoek achter de huizen aan de
Singel (land van dhr. G. de Wilde). Waar
de bouw van zo'n school wel een 8 tot 10
maanden kan vergen, zou de voorzitter
graag volgend jaar met de bouw willen
starten en hij hoopt ook dat dit mogelijk
zal zijn. Daarop vooruitlopend zou hij in
de 3e plaats van de Raad machtiging wil
len vragen tot benoeming van een Commis-
sie van Toezicht, dit in het bijzonder voor
controle op de leiding en verder onderwij
zend personeel.
De Raad gaat met deze voorstellen ge
heel accoord.
RONDVRAAG
Dhr. de Viet informeert hoe dat zit met
de opslag van de vaten van dhr. A. Pol
derman. De voorzitter heeft hierop toelich
ting. Dhr. Polderman verzocht die vaten
te mogen opslaan op gemeente-grond. Dat
is door dhr. Jasperse bekeken en die meen
de dat er geen bezwaar tegen was, wanneer
aanvrager zich hield aan de door de op
zichter aangeduide lijn. De voorzitter heeft
dhr. Polderman daarop meegedeeld, dat hij
moest wachten op schriftelijke toestemming
van B. en W., maar dhr. Polderman heeft
die vaten daar vast neergelegd en zo tegen
het voorschrift van B. en W. gehandeld.
Dat kan de voorzitter niet toestaan.
Hierover ontstaat enige discussie en het
blijkt, dat dhr. v. d. Hoek bezwaar had
tegen opslag, maar dat het bij de voorzitter
er alleen maar om gaat, dat dhr. Polder
man tegen de mededeling van hem in heeft
doorgezet. Hij wil een ander geen schade
berokkenen, maar ondanks de waarschu
wing bracht dhr. Polderman er steeds vaten
bij. Men moet niet gaan denken, dat alles
zonder toestemming maar doorgaat.
Weth. Bout zegt hierover ook het zijne.
De fout was er, dat Polderman zonder de
schriftelijke toestemming doorzette, maar
wanneer er geen klacht over was ingeko
men, had men er niets meer van gehoord.
Dhr. de Viet meent dat men de betrok
kene nu schade zou berokkenen, wanneer de
vaten verplaatst moeten worden. De voor
zitter wil hier nog rekening mee houden.
Dhr. Geluk komt dan even terug op de
onbewoonbaar verklaarde woning van dhr.
Bras. Hij hoopt dat het dagelijks bestuur
hiervan vlug werk maakt, zodat dhr. Bras
zijn schuur spoedig kan bouwen, die hij
dringend nodig heeft.
Dhr. o. d. Brouw schakelt over op een
chapiter waarop hij reeds eerder hamerde.
Hij heeft nl. gezien, dat de voorzitter pleitte
voor spoedige aanleg van een rondweg,
als het door hem gelezen verslag in dit op
zicht tenminste juist was, wat hij wel aan
neemt, maar vindt de voorzitter niet dat
er veel belangrijker dingen dan deze zijn
om onder de aandacht van de Commissaris
en Ged. Staten te brengen. Hij denkt bij
voorbeeld aan een Tehuis voor Ouden
van Dagen in deze gemeente. Daar is meer
behoefte aan dan aan een rondweg.
De voorzitter zegt op die vergadering
Dr. P. J. Duinker, Tholen, tel. 40.
Dr. J. Vermet, Nieuw-Vossemeer, tel. 10.
helemaal niet gepleit te hebben voor een
rondweg, maar slechts geïnformeerd in ver
band met de bouw van de ambachtsschool
of de mogelijkheid er was dat die rondweg
spoedig zou komen. Hem is het tegendeel
gebleken en daar zal hij zeker niet om
treuren.
Dhr. o. d. Brouw vindt dat men toch
iets zal moeten doen voor die mensen, die
niet meer in staat zijn goed voor zichzelf
te zorgen. Bijvoorbeeld een vergadering uit
schrijven met alle verenigingen in deze ge
meente om er eens over te praten. Wan
neer we alles maar laten lopen komt er
niets van.
De voorzitter herinnert aan het nog
steeds bestaande (gewijzigde) plan voor
het Tehuis van Ouden van Dagen in Tho
len. En daarom zal het ook nooit lukken
bouwvolume voor een soortgelijk gebouw
hier te krijgen, of welke andere nodige ver
gunningen daartoe. Hij vindt het ook ver
velend dat het niet opschiet, maar per
soonlijk gaat hij geen plannen beramen om
hier ook een Tehuis te zetten.
Dhr. o. d. Brouw: Ja, we hebben allemaal
wel verontschuldigingen om het van ons
af te schudden, maar toch blijft de ver
antwoordelijkheid voor die mensen. Het is
mij niet te doen om propaganda voor deze
zaak, maar dat er iets aan wordt gedaan.
Dhr. Koopman interumpeert, dat er in de
gemeente zijn, die niet zo onbemiddeld zijn,
dat ze niet goed verzorgd kunnen worden,
maar ze willen niet.
Dhr. o. d. Brouw meent, dat die er gees
telijk weer niet toe in staat zijn.
Weth. Bout wijst er op, dat er destijds
al een stuk grond was aangekocht voor
het Thoolse Tehuis in deze gemeente, maar
we hebben nog achter het net gevist.
De voorzitter begint er zelf niet aan om
in deze iets op touw te zetten, zolang het
andere plan nog loopt. Geeft de Raad hem
daartoe opdracht, dan moet hij het natuur
lijk doen.
Dhr. o. d. Brouw stelt voor in de ge
meente te bespreken en te zien hoever men
kan gaan.
Weth. Bout erkent dat er verschillenden
zijn, die een betere oppas behoeven. Hij
wijst er op, dat op een destijds gehouden
vergadering de meerderheid van de ge
meenten er voor was, dat het Tehuis in
Tholen zou komen en daar moet nu op
gewacht worden. De eerste opzet was veel
te groot en geheel fout en men moest wel
kapitalist zijn om er in te kunnen wonen
en nu ziet hij er weer niet veel van te
recht komen.
Dhr. Koopman vraagt zich af of er de
mogelijkheid zou zijn om hier zo'n Tehuis
voor deze gemeente te stichten. Het kan
dikwijls niet eens centraal, laat staan plaat
selijk renderend worden gemaakt.
Dhr. Langejan deelt die mening. Men
zou een flink legaat moeten krijgen. De
voorzitter vindt dat men hier af moet stap
pen. Er zijn nu eenmaal nog plannen en
daarop moet gewacht, al hoopt hij dat het
een beetje vlotter zal gaan dan tot op he
den. Daarna sluiting.
Woensdagmiddag 23 Juli kwam de Raad
te Scherpenisse in openbare vergadering
bijeen. Allen waren tegenwoordig. De no
tulen werden aangehouden.
Voor bevolkingsonderzoek werd ge
vraagd of de gemeente de daaraan verbon
den kosten 1.05 per persoon) wil ga
randeren. De voorzitter wijst er op, dat
het vorig maal wel is meegevallen. Men
heeft als gemeente niet moeten bijdragen,
dus zal dat ook nu wel niet zo'n vaart
lopen. De Raad heeft tegen deze garantie
geen bezwaar.
Er is voor een 5000,ingetekend door
inwoners op de woningbouwlening en nu
kan de gemeente een evengrote lening slui
ten bij de Bank van Ned. Gemeenten. Hier
toe wordt eveneens besloten.
Ook deze raad heeft geen bezwaar om
de kosten voor geneeskundige verzorging
gemeentepersoneel op resp. 60,en
30,te brengen voor gehuwden of on
gehuwden.
Een verslag van de Vleeskeuringsdienst
St. Maartensdijk is ook binnen. Deze ge
meente dient 1538,54 bij te dragen, ter
wijl 1838,is ingekomen. Het gaat met
deze 300,batig slot dus de goede rich
ting uit.
De Vereniging van Ned. Gemeenten be
hoeft contributieverhoging tot een maximum
van 8%. Ook toegestaan.
DE LUCHTWACHTTOREN
In de raming van het defensieplan moe
ten op verschillende punten in Nederland
luchtwachttorens worden gebouwd. In het
daartoe ontworpen schema is men tot de
vorm van driehoeken gekomen. In deze om
geving moet er zo'n toren komen te Steen
bergen, Anna Jacoba Polder en in Scherpe
nisse. Hierover is in vorige vergadering al
gesproken. Verzocht is hiermee de nodige
spoed te betrachten. De Provinciale
Schoonheidscommissie heeft tegen de
vormgeving van die torens nogal bezwa
ren, wanneer ze in bepaalde punten van
een gemeente moeten komen. Dat bezwaar
geldt ook voor deze gemeente.
Dhr. Argelo adviseert er niet dan nood
gedwongen in toe te stemmen en nog in
overleg te treden met het Provinciaal be
stuur. Dit advies wil de meerderheid van
het Dagelijks Bestuur overnemen. De voor
zitter wijst er op dat in geheel Nederland
dezelfde soort torens verschijnen, behalve
daar waar ze op bestaande gebouwen wor
den geplaatst. Hij betwijfelt of het schoon-
heidspeil hier achter de weegbrug er zo
door zou lijden. Maar de raadsleden heb
ben er bezwaar tegen dat het gebouw mid
den in de gemeente komt te staan. De in
woners hebben het gevoel dat het in geval
van oorlog een gevaarlijk mikpunt zal zijn.
De voorzitter zegt dat bewezen is, dat
het meest gevaarlijke punt in een gemeente
de toren is. B. en W. hadden ook liever dat
ze buiten het dorp kon komen en stellen
daarom voor het noodgedwongen te aan
vaarden.
Dhr. Hartog zegt zich hiertegen te ver
klaren. Hij gaat er niet mee accoord daar
hij het voor de omwonenden een gevaar
vindt, het is nu eenmaal een doel voor een
vijand.
Dhr. L. v. d. Werf kan zich niet in
denken dat het onmogelijk is de toren een
5 of 600 meter buiten de gemeente neer te
zetten. Dat heeft de voorzitter ook aange
voerd, maar deskundigen zeggen dat het
zo moet en dan kan de voorzitter toch