WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLANO WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Het Parlementair Overzicht Raadsverslag St. Maartensdijk Raadsverslag Scherpenisse. Het falen van Dr. Drees. Wensen der a.r. en socialisten moeilijk te overbruggen. Een nieuwe gemeente-geneesheer De eerste voorbereidingen tot de bouw van de Ambachtsschool. - Een netelige opslagkwestie en een nog steeds onopgelost probleem betref fende een Tehuis voor bejaarde mensen. ZONDAGSDIENST ARTSEN Asjeblieft geen luchtwachttoren in de kom der gemeente Waarom geen woning-toewijzing 8e Jaargang No. 37 25 Juli 1952 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. ƒ1.45 Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen Na dagenlang ploeteren heeft Dr. Drees zijn opdracht om een Kabinet te formeren dat het vertrouwen van het parlement geniet aan H.M. de Koningin teruggegeven. In ons eerste artikel over deze formatie hebben wij reeds gesteld dat het samenstellen van een program wel eens gemakkelijker zou kunnen zijn dan de zetelverdeling en het aan trekken van personen. Deze ver onderstelling is helaas bewaarheid geworden. Helaas, want de pogin gen van de formateur om een vier- partijen-Kabinet samen te stellen, waren ongetwijfeld zeer oprecht en hadden zeker een gerede kans van slagen. Dat hij niet geslaagd is, is te wijten aan de a.r. en de k.v.p., die op een gegeven moment niet verder met de formateur in zee konden gaan. Wat was nl. het geval. Nadat het programma aanvaard was door de fracties der p.v.d.a., k.v.p. en c.h.u. en een grote meerderheid der a.r., moest de zetelverdeling worden be sproken. Aanvankelijk dacht de formateur aan een 5:5:2:2:1 ver houding. Deze ene zetel zou bestemd zijn voor een partijloos Minister van Buitenlandse Zaken. Later is hij daarop teruggekomen en wenste hij in zijn Kabinet opgenomen te zien 5 socialisten, 5 katholieken, 2 a.r. en 2 c.h.u.. De moeilijkheid was welke partijen bepaalde departemen ten moesten bezetten. Van het be gin af lag voor een aantal ministeries de kaart vrij duidelijk. Minister- President zou Dr. Drees zelf wor den. Prof. Beel (k.v.p.) zou waar schijnlijk Binnenlandse Zaken blij ven beheren, terwijl de k.v.p. ook zeker kon rekenen op Economische Zaken. De socialisten hebben van meet af aan de eis gesteld dat zij wensten te behouden wat zij beza ten, nl. Algemene Zaken (Drees), Sociale Zaken, Financiën, Weder opbouw en Landbouw. Geen onre delijke eis als men weet dat zij bij de verkiezingen niet minder dan drie zetels winst hebben geboekt. Minis ter Staf (c.h.) zou blijven op Oorlog en Marine, terwijl het duidelijk werd dat de c.h. Prof. Kernkamp het Departement van Overzeese Rijksdelen zou gaan beheren. De nieuwe partij, die in het Kabinet zou komen, de a.r., had dus niet zoveel keus meer. Temeer niet, daar het de algemene verwachting was dat Prof. Rutten (k.v.p.) op Onderwijs zou blijven. De strijd om de zetels Op een persconferentie heeft Dr. Drees gezegd, dat de a.r. gevraagd hebben twee departementen, nl. Onderwijs of Binnenlandse Zaken en Sociale Zaken. Daar is de for mateur niet op ingegaan. Daarna heeft nog een moment Buitenlandse Zaken en Justitie gespeeld, maar dit aanbod is tijdens de loop der onder handelingen op voor ons onver klaarbare wijze onder tafel ge raakt. Tenslotte heeft men het voor stel gedaan om Justitie en Verkeer en Waterstaat aan de a.r. te geven. Daarmee heeft deze fractie geen genoegen genomen. Niet, zoals zij zelf en de Heer Drees verklaren, omdat deze departementen niet be langrijk zijn. Ook niet omdat de a.r. meer dan twee zetels wilden hebben, maar wel om het feit, dat zij meen den daardoor geen invloed te kun nen uitoefenen althans niet in voldoende mate op het sociaal- economisch beleid. Hier zat voor de a.r. het moeilijke punt. De sociaal- economische problemen worden voor een groot gedeelte besproken in de Raad voor Economische Aan gelegenheden uit de Ministerraad. Daarin hebben permanent zitting de Minister van Sociale Zaken, Finan ciën en de Minister-President (allen socialisten) en in bijzondere geval len ook de (eveneens socialistische) Ministers van Landbouw en Weder opbouw. Voor de k.v.p. zou de be windsman van Economische Zaken in deze Raad zitten, terwijl de a.r. dan mochten leveren de Minister van Verkeer en Waterstaat. Het behoeft geen betoog dat dit voor de a.r. geen aantrekkelijk figuur was, dat Verkeer en Waterstaat niet al te veel met sociaal-econo mische problemen heeft te maken. Invloed vakverenigingen. Daarnaast speelde nog een andere kwestie. Het was de bedoeling van Dr. Drees om de tweede voorzitter van het N.V.V., de Heer Suurhof, op Sociale Zaken te plaatsen, terwijl de voorzitter van het K.A.B., de Heer de Bruyn, belast zou worden met zaken betreffende de Publiek rechtelijke Bedrijfsorganisatie. Voor het C.N.V. was echter geen plaats in het Kabinet ingeruimd. Dat was een pijnlijke zaak, daar de vak organisaties in ons land nu eenmaal gebaseerd is op het drie-zuilen sy steem. Dr. Drees was kennelijk niet in staat aan het verlangen om een C.N.V.-man op te nemen, te vol doen. Door de houding van zijn partijgenoten, die geen departemen ten wilden afstaan, kon hij moeilijk onderhandelen. En de k.v.p. Eco nomische Zaken ontnemen zou be slist niet elegant zijn. Door deze stand van zaken was de grief der a.r., dat zij geen behoorlijke invloed konden uitoefenen op het sociaal economisch beleid nog groter ge worden. Zij vonden dat het niet aanging om het C.N.V. te discrimi neren vergeleken bij de twee andere werknemersorganisaties. Dr. Drees stond voor een moeilijk parket toen de a.r. bleven volhouden, dat zij een sociaal-economisch departement wil den. Hij meende met Dr. Schouten niet tot een oplossing te kunnen komen. En na een kort overleg met de Heren Donker, Romme en Tilanus gaf hij zijn pogingen op. De schuldvraag Als wij in alle objectiviteit gaan vorsen naar de schuldvraag voor de mislukking moeten wij eerlijk er kennen er niet gemakkelijk uit te kunnen komen. De eisen der socia listen -houden wat ze hebben - zijn niet ireëel. Daar moet men be grip voor hebben. Hetzelfde geldt naar ons gevoelen voor de houding der a.r., die invloed wenste te heb ben op het belangrijkste Regerings- punt voor de komende vier jaren. Deze twee wensen zijn met elkaar in strijd gebleken. Een van beide partijen moest toegeven, maar geen was daartoe begrijpelijk be reid. De Heer Romme schijnt van mening te zijn, dat de a.r. te scherp hebben gezeild, maar dat de socia listen te star varen. Overigens heeft hij bewezen niet zonder de a.r. met de Heer Drees verder te willen gaan, waardoor de formatie mis lukte. Een der socialistische bladen Het Parool sprak de ver onderstelling uit, dat er sprake is van een misverstand tussen de Heren Drees en Schouten. Dat zou erop kunnen wijzen, ook de Heer Romme denkt waarschijnlijk in deze richting, dat de zaak niet volledig genoeg is doorgepraat. In ieder ge val is dat niet gebeurd op zo'n wijze, dat er geen vraagtekens meer kon den bestaan. Dat de a.r. Sociale Zaken niet kregen, is niet zo vreemd. Maar waarom dan geen Minister zonder Portefeuille ge creëerd, voor een a.r.-C.N.V.-man? Volgens uitlatingen der socialisten schijnt de C.N.V.Kwestie echter niet duidelijk te zijn gespeeld. De socialistische en de a.r. pers staan in dit opzicht tegenover elkaar en de andere bladen hangen er tussen. Het is uiterst moeilijk om een goed beeld te krijgen van het gebeurde. In de argumenten van alle partijen in het geding zit iets redelijks. Wel licht zal de toekomst leren hoe pre cies de juiste toedracht is geweest. Misschien wordt het geheim nooit opgelost. Dat is dan te betreuren, maar anderzijds moeten wij vooruit kijken. Een Kabinet moet er komen. Algemeen is men echter van mening, dat de situatie er niet gemakkelijker op is geworden. Het is duidelijk dat het vormen van zuiver parle mentaire Kabinetten na de oorlog geen gemakkelijke zaak is. Inmiddels heeft H.M. de Koningin aan dr. Beel de opdracht verstrekt tot het vormen van een kabinet. Eerst had de Koningin daartoe prof. mr. C. P. M. Romme uitgenodigd, die verzocht de opdracht niet te behoeven te aanvaarden en dr. W. Drees die daarop eenzelfde uit nodiging kreeg hield het bij zijn voorganger. Zo is dus thans de beurt aan dr. Beel. (Nadruk verboden) De voltallige raad kwam Woensdagmor gen 23 Juli in openbare vergadering bijeen. Na een welkom zegt de voorzitter een ogen blik te willen stilstaan bij het overlijden van dokter J. Tazelaar om het vele wat de overledene voor St. Maartensdijk is geweest en heeft gedaan te herdenken. Een groot plaatsgenoot is heengegaan. In komende vergaderingen van het Rode- en Groene Kruis zal dit verscheiden nog weer in her innering worden gebracht. Ik noem deze verenigingen, omdat juist zij veel te dan ken hebben aan dokter Tazelaar, inzonder heid ook wel het plaatselijke Groene Kruis. Dat de Kring Tholen van het Rode Kruis zo goed bij de leiding staat aangeschreven, wat me laatst ook weer is gebleken, is mede te danken aan de persoon van de overle dene. Het was voor de gemeente niet alleen een man met een groot karakter, maar ook een groot vriend van de inwoners. „Dokter Jan Tazelaar, rust in vrede", zo besluit de voorzitter zijn openings- en dit herden kingswoord. Dhr. Koopman meent namens de ge hele gemeente te spreken, wanneer hij zijn dankbaarheid uitspreekt voor wat deze arts voor de gemeente is geweest. Hij hoopt dat zijn opvolger die voetsporen zal volgen. INGEKOMEN STUKKEN Enkele goedkeuringen door Ged. Staten op raadsbesluiten als grondverpachting aan C. J. Hage, ruil grond met Riedijk, gk. landpachten, de garantstelling t.b.v. het Waterleidingbedrijf, de vacantietoeslag 1952, enkele begrotingswijzigingen, die allen voor kennisgeving worden aangenomen, evenals het controlerapport van het Verifi catiebureau. Ingekomen is ook het verslag van de Schoolartsendienst. Het rapport van onder zoek van de volledig onderzochte 41 leer lingen was zeer gunstig. Slechts 3 waren naar de schoolarts verwezen, 0 voor t.b.c.- onderzoek. Van 30 was de algemene licha melijke toestand goed, van 10 matig en van 1 liet dat iets te wensen over. Toegestaan wordt het verzoek van het Prov. Bestuur om het zilverwerk, dat aan deze gemeente behoort en in Middelburg is opgeslagen voor een kunsttentoonstelling naar 's-Gravenhage te brengen. Een nieuwe regeling inzake voorziening werkgelegenheid van de Minister van So ciale Zaken. De voorzitter leest een ge deelte uit deze circulaires voor. Dhr. o. d. Brouw ziet er niet veel nut in, wanneer hierbij alleen maar wordt ver klaard, dat men er accoord mee gaat. Het gaat hierbij z.i. meer om de personen, die alleen in die werkobjecten moeten arbeiden, waardoor ze later gemakkelijke in het ge wone werk kunnen worden overgeschakeld en de splitsing van oud en jong, dan om het zoeken van objecten. Weth. Bout meent dat het voornamelijk van belang is, wan neer men ter plaatse een werkobject zou krijgen. Na nog enige discussie hierover wordt het voorstel tot aanvaarding van deze regeling aangenomen. Voorgesteld wordt vervolgens om de oude woning van dhr. Bras onbewoonbaar te verklaren. De eigenaar kan dan na goed keuring tot sloping overgaan en de oude materialen gebruiken om er een schuur van te bouwen, die hij voor zijn bedrijf nodig heeft. Dhr. o. d. Brouw heeft hiertegen nogal enige bezwaren. Hij wijst er op, dat toen dhr. Bras in zijn nieuwe woning is getrok ken in het oude wel gebroken moet zijn, daar het anders niet onbewoonbaar kon zijn, omdat dhr. Bras er toch altijd in ge woond heeft. Hij vindt het van de woning commissie niet flink, die woning niet te hebben gevorderd. Dit huis is tenslotte nog stukken beter, dan vele andere in St. Maar tensdijk. Dat is allemaal prachtig, denkt de voor zitter, wat dhr. o. d. Brouw daar aan voert, maar hij kan verklaren, dat er nim mer een aanvrage voor bewoning van dat huis is ingekomen, zo lang het heeft leeg- gestaan. Er zijn geen liefhebbers voor om daar te gaan wonen. Dhr. Koopman vindt het voorstel van B. en W. de beste oplossing. Bij stemming is alleen dhr. o. d. Brouw tegen het on bewoonbaar verklaren. Aan het verzoek van dhr. J. Hengstmen- gel C 106 om op de lijst te worden ge plaatst wordt op advies van B. en W. niet voldaan omdat aanvrager land heeft. Toegestaan wordt wel het verzoek van dhr. Iz. Wielaard om een stukje grond te mogen overdoen aan W. Wielaard. Zolang herziening van een uitbreidings plan niet is goedgekeurd is men nog ge bonden aan het oude en kunnen aanvragen volgens dat oude uitbreidingsplan niet wor den afgewezen. Om hieraan tegemoet te komen kan een „opschortingsbesluit" wor den genomen. B. en W. stellen voor zo'n besluit te nemen. Allen zijn voor. Van de Min. v. B. Zaken om de bij drage voor geneeskundige verzorging van het gemeentepersoneel van 50,- op 60,- te brengen voor gehuwden en van 30,- voor ongehuwden. Ook daar is geen be zwaar tegen. BENOEMING GEMEENTE-GENEESHEER Dokter D. Smit deelt mede, dat hij de practijk van wijlen dokter J. Tazelaar heeft overgenomen en verzoekt thans in aanmer king te komen voor de benoeming van ge meente-geneesheer. De voorzitter zegt, dat men nu ook het salaris opnieuw zal moeten vaststellen, zo als destijds door de Inspectie is opgemerkt, wanneer zich een nieuw geval zou voor doen. Het zou dan 15 cent per inwoner moeten worden met een minimumtotaal van 450,Aan de niet verzekerde armlas tigen moet de gemeentegeneesheer dan ook geneesmiddelen leveren, lijkschouwing ver richten, ambtenaren onderzoeken, enz. Dhr. o. d. Brouw denkt dat er nog ge vallen van armlastigen buiten behandeling vallen. Maar dat blijkt niet het geval, om dat degenen die van de Noodwet Drees krijgen uitgekeerd, automatisch verzekerd zijn. Met algemene stemmen wordt dhr. Smit als gemeente-geneesheer benoemd. OVER DE AMBACHTSSCHOOL Hoewel de officiële toewijzing tot de bouw van de Ambachtsschool nog niet bin nen is, aldus de voorzitter, zou ik inmid dels wel graag iets willen doen, die met de voorbereidende stappen verband houden. Men kan er wel van overtuigd zijn, zo is mij ook verzekerd, dat de school er zal komen. Ik heb al eerder gezegd dat hiertoe een post op de Rijksbegroting is geplaatst. Wanneer er straks toestemming voor die bouw komt, zouden we echter al iets ge daan moeten hebben. Daarom stellen B. en W. voor dhr. Wen- tinck uit Baarn als architect te benoemen. De inlichtingen over deze architect, die de voorzitter kreeg waren van dien aard, dat hij deze architect met vertrouwen bij de Raad durft aanbevelen. Hij noemt enige onder zijn leiding tot stand gekomen bouw werken. Architect Wentinck zal dan een voorlopige schets maken, maar doet dit vanzelf liever niet, zolang er geen uit spraak (in principe) is gevallen van de Raad omtrent de aan te wijzen architect. Een en ander natuurlijk onder het nog noodzakelijke voorbehoud van de diverse goedkeuringen. Dhr. o. d. Brouw vraagt of men hier mee niet in conflict komt met Bouw- en Woningtoezicht Noord Zeeland. De voor zitter antwoordt ontkennend. Allen zijn voor benoeming van dhr. Wentinck te Baarn als architect voor de Ambachtsschool. Dan is daar de vraag waar de Ambachts school moet komen. De voorzitter zegt dat bekend is dat er sprake was over een rond weg in deze gemeente. Hij heeft geïnfor meerd of de uitvoering daarvan in de na bije toekomst zou geschieden, maar het blijkt dat dit nog wel zal aanlopen. Toch is die mogelijkheid er in de verre toekomst, waarom B. en W. willen voorstellen de ambachtsschool te bouwen op de grond in de Woudhoek achter de huizen aan de Singel (land van dhr. G. de Wilde). Waar de bouw van zo'n school wel een 8 tot 10 maanden kan vergen, zou de voorzitter graag volgend jaar met de bouw willen starten en hij hoopt ook dat dit mogelijk zal zijn. Daarop vooruitlopend zou hij in de 3e plaats van de Raad machtiging wil len vragen tot benoeming van een Commis- sie van Toezicht, dit in het bijzonder voor controle op de leiding en verder onderwij zend personeel. De Raad gaat met deze voorstellen ge heel accoord. RONDVRAAG Dhr. de Viet informeert hoe dat zit met de opslag van de vaten van dhr. A. Pol derman. De voorzitter heeft hierop toelich ting. Dhr. Polderman verzocht die vaten te mogen opslaan op gemeente-grond. Dat is door dhr. Jasperse bekeken en die meen de dat er geen bezwaar tegen was, wanneer aanvrager zich hield aan de door de op zichter aangeduide lijn. De voorzitter heeft dhr. Polderman daarop meegedeeld, dat hij moest wachten op schriftelijke toestemming van B. en W., maar dhr. Polderman heeft die vaten daar vast neergelegd en zo tegen het voorschrift van B. en W. gehandeld. Dat kan de voorzitter niet toestaan. Hierover ontstaat enige discussie en het blijkt, dat dhr. v. d. Hoek bezwaar had tegen opslag, maar dat het bij de voorzitter er alleen maar om gaat, dat dhr. Polder man tegen de mededeling van hem in heeft doorgezet. Hij wil een ander geen schade berokkenen, maar ondanks de waarschu wing bracht dhr. Polderman er steeds vaten bij. Men moet niet gaan denken, dat alles zonder toestemming maar doorgaat. Weth. Bout zegt hierover ook het zijne. De fout was er, dat Polderman zonder de schriftelijke toestemming doorzette, maar wanneer er geen klacht over was ingeko men, had men er niets meer van gehoord. Dhr. de Viet meent dat men de betrok kene nu schade zou berokkenen, wanneer de vaten verplaatst moeten worden. De voor zitter wil hier nog rekening mee houden. Dhr. Geluk komt dan even terug op de onbewoonbaar verklaarde woning van dhr. Bras. Hij hoopt dat het dagelijks bestuur hiervan vlug werk maakt, zodat dhr. Bras zijn schuur spoedig kan bouwen, die hij dringend nodig heeft. Dhr. o. d. Brouw schakelt over op een chapiter waarop hij reeds eerder hamerde. Hij heeft nl. gezien, dat de voorzitter pleitte voor spoedige aanleg van een rondweg, als het door hem gelezen verslag in dit op zicht tenminste juist was, wat hij wel aan neemt, maar vindt de voorzitter niet dat er veel belangrijker dingen dan deze zijn om onder de aandacht van de Commissaris en Ged. Staten te brengen. Hij denkt bij voorbeeld aan een Tehuis voor Ouden van Dagen in deze gemeente. Daar is meer behoefte aan dan aan een rondweg. De voorzitter zegt op die vergadering Dr. P. J. Duinker, Tholen, tel. 40. Dr. J. Vermet, Nieuw-Vossemeer, tel. 10. helemaal niet gepleit te hebben voor een rondweg, maar slechts geïnformeerd in ver band met de bouw van de ambachtsschool of de mogelijkheid er was dat die rondweg spoedig zou komen. Hem is het tegendeel gebleken en daar zal hij zeker niet om treuren. Dhr. o. d. Brouw vindt dat men toch iets zal moeten doen voor die mensen, die niet meer in staat zijn goed voor zichzelf te zorgen. Bijvoorbeeld een vergadering uit schrijven met alle verenigingen in deze ge meente om er eens over te praten. Wan neer we alles maar laten lopen komt er niets van. De voorzitter herinnert aan het nog steeds bestaande (gewijzigde) plan voor het Tehuis van Ouden van Dagen in Tho len. En daarom zal het ook nooit lukken bouwvolume voor een soortgelijk gebouw hier te krijgen, of welke andere nodige ver gunningen daartoe. Hij vindt het ook ver velend dat het niet opschiet, maar per soonlijk gaat hij geen plannen beramen om hier ook een Tehuis te zetten. Dhr. o. d. Brouw: Ja, we hebben allemaal wel verontschuldigingen om het van ons af te schudden, maar toch blijft de ver antwoordelijkheid voor die mensen. Het is mij niet te doen om propaganda voor deze zaak, maar dat er iets aan wordt gedaan. Dhr. Koopman interumpeert, dat er in de gemeente zijn, die niet zo onbemiddeld zijn, dat ze niet goed verzorgd kunnen worden, maar ze willen niet. Dhr. o. d. Brouw meent, dat die er gees telijk weer niet toe in staat zijn. Weth. Bout wijst er op, dat er destijds al een stuk grond was aangekocht voor het Thoolse Tehuis in deze gemeente, maar we hebben nog achter het net gevist. De voorzitter begint er zelf niet aan om in deze iets op touw te zetten, zolang het andere plan nog loopt. Geeft de Raad hem daartoe opdracht, dan moet hij het natuur lijk doen. Dhr. o. d. Brouw stelt voor in de ge meente te bespreken en te zien hoever men kan gaan. Weth. Bout erkent dat er verschillenden zijn, die een betere oppas behoeven. Hij wijst er op, dat op een destijds gehouden vergadering de meerderheid van de ge meenten er voor was, dat het Tehuis in Tholen zou komen en daar moet nu op gewacht worden. De eerste opzet was veel te groot en geheel fout en men moest wel kapitalist zijn om er in te kunnen wonen en nu ziet hij er weer niet veel van te recht komen. Dhr. Koopman vraagt zich af of er de mogelijkheid zou zijn om hier zo'n Tehuis voor deze gemeente te stichten. Het kan dikwijls niet eens centraal, laat staan plaat selijk renderend worden gemaakt. Dhr. Langejan deelt die mening. Men zou een flink legaat moeten krijgen. De voorzitter vindt dat men hier af moet stap pen. Er zijn nu eenmaal nog plannen en daarop moet gewacht, al hoopt hij dat het een beetje vlotter zal gaan dan tot op he den. Daarna sluiting. Woensdagmiddag 23 Juli kwam de Raad te Scherpenisse in openbare vergadering bijeen. Allen waren tegenwoordig. De no tulen werden aangehouden. Voor bevolkingsonderzoek werd ge vraagd of de gemeente de daaraan verbon den kosten 1.05 per persoon) wil ga randeren. De voorzitter wijst er op, dat het vorig maal wel is meegevallen. Men heeft als gemeente niet moeten bijdragen, dus zal dat ook nu wel niet zo'n vaart lopen. De Raad heeft tegen deze garantie geen bezwaar. Er is voor een 5000,ingetekend door inwoners op de woningbouwlening en nu kan de gemeente een evengrote lening slui ten bij de Bank van Ned. Gemeenten. Hier toe wordt eveneens besloten. Ook deze raad heeft geen bezwaar om de kosten voor geneeskundige verzorging gemeentepersoneel op resp. 60,en 30,te brengen voor gehuwden of on gehuwden. Een verslag van de Vleeskeuringsdienst St. Maartensdijk is ook binnen. Deze ge meente dient 1538,54 bij te dragen, ter wijl 1838,is ingekomen. Het gaat met deze 300,batig slot dus de goede rich ting uit. De Vereniging van Ned. Gemeenten be hoeft contributieverhoging tot een maximum van 8%. Ook toegestaan. DE LUCHTWACHTTOREN In de raming van het defensieplan moe ten op verschillende punten in Nederland luchtwachttorens worden gebouwd. In het daartoe ontworpen schema is men tot de vorm van driehoeken gekomen. In deze om geving moet er zo'n toren komen te Steen bergen, Anna Jacoba Polder en in Scherpe nisse. Hierover is in vorige vergadering al gesproken. Verzocht is hiermee de nodige spoed te betrachten. De Provinciale Schoonheidscommissie heeft tegen de vormgeving van die torens nogal bezwa ren, wanneer ze in bepaalde punten van een gemeente moeten komen. Dat bezwaar geldt ook voor deze gemeente. Dhr. Argelo adviseert er niet dan nood gedwongen in toe te stemmen en nog in overleg te treden met het Provinciaal be stuur. Dit advies wil de meerderheid van het Dagelijks Bestuur overnemen. De voor zitter wijst er op dat in geheel Nederland dezelfde soort torens verschijnen, behalve daar waar ze op bestaande gebouwen wor den geplaatst. Hij betwijfelt of het schoon- heidspeil hier achter de weegbrug er zo door zou lijden. Maar de raadsleden heb ben er bezwaar tegen dat het gebouw mid den in de gemeente komt te staan. De in woners hebben het gevoel dat het in geval van oorlog een gevaarlijk mikpunt zal zijn. De voorzitter zegt dat bewezen is, dat het meest gevaarlijke punt in een gemeente de toren is. B. en W. hadden ook liever dat ze buiten het dorp kon komen en stellen daarom voor het noodgedwongen te aan vaarden. Dhr. Hartog zegt zich hiertegen te ver klaren. Hij gaat er niet mee accoord daar hij het voor de omwonenden een gevaar vindt, het is nu eenmaal een doel voor een vijand. Dhr. L. v. d. Werf kan zich niet in denken dat het onmogelijk is de toren een 5 of 600 meter buiten de gemeente neer te zetten. Dat heeft de voorzitter ook aange voerd, maar deskundigen zeggen dat het zo moet en dan kan de voorzitter toch

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1952 | | pagina 1