WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLDND
Bescherm Uw naaste en U zelf
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Prins Bernhard jarig*
Commentaar: VERKIEZINGEN
Bescherming Bevolkingin opbouw
1
In grote lijnen volgt het eiland Tholen
en St. Filipsland het landelijk beeld.
DE ORGANISATIE:
8e Jaargang No. 33
27 Juni 1952
vk*
..1
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per
kwartaal franco p.p. 1.45
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen
Minister v. B. Zaken
Commissaris
der Koningin
Kringhoofd BB
of kortweg KHBB
Brand
weer
Opruimings-
en reddings
dienst
Genees
kundige
dienst
Sociale
dienst
Politie
Prov. Commando
B.B.
B-Kring
Lijst 1
K.V.P.
Lijst 2
P. v. d. A.
Lijst 3
Anti Rev.
P.
Lijst 4
Chris. H. Unie
Lijst 5
V.V.D.
Lijst 6
Comm. P. N
Lijst 7
Staatk. Ger. P.
Lij
Wé
st 8
.Iter
Lijst 9
P. v.
Recht
en
Vrijh.
Lijst 10
Soc.
Unie
Lijst 12
Ger.
Pol.
Verb.
Mi
Lijst 13
ddenst.
P.
Gemeenten
T. K.
P. S.
T. K.
T. K.
P. S.
T. K.
T. K.
P. S.
T. K.
T. K.
P. S.
T. K.
T. K.
P. S.
T. K.
T. K.
T. K.
T. K.
P. S.
T. K.
T. K.
T. K.
T. K.
T. K.
T. K.
T. K.
P. S.
T. K.
1948
1950
1952
1948
1950
1952
1948
1950
1952
1948
1950
1952
1948
1950
1952
1948
1952
1948
1950
1952
1948
1952
1952
1952
1952
1948
1950
1952
Tholen
132
117
118
228
224
288
273
205
254
426
437
376
138
159
131
7
3
520
467
507
7
14
3
0
3
4
66
57
Poortvliet
3
4
8
39
92
139
154
119
103
200
248
213
22
41
26
1
1
488
338
416
0
1
0
0
0
11
6
7
Scherpenisse
2
3
7
146
136
167
88
59
51
72
80
106
58
77
54
4
1
344
305
343
2
2
1
1
0
9
20
20
St. Maartensdijk
2
7
12
517
504
557
156
69
96
90
118
123
79
98
84
14
6
553
476
525
0
3
0
1
1
14
51
36
Stavenisse
3
6
2
118
124
206
100
56
46
54
80
56
54
35
63
1
2
457
375
451
0
1
3
1
1
5
62
13
St. Annaland
1
11
14
196
230
317
186
84
110
98
125
125
85
110
101
6
1
772
674
741
3
4
2
2
1
8
12
13
Oud-Vossemeer
274
270
272
111
122
189
254
213
203
269
288
268
103
116
115
9
8
104
92
119
6
10
4
1
0
5
16
9
St. Filipsland
4
1
4
93
98
130
168
159
160
167
196
159
49
39
43
3
2
669
583
697
0
1
0
1
0
28
23
14
Totaal
421
419
437
1448
1530
1993
1379
964
1023
1376
1572
1426
588
675
617
45
24
3907
3310
3799
18
36
13
7
6
84
256
169
Zetelverdeling in
de Tweede Kamer
32
30
27
30
13
12
9
9
8
9
8
6
2
2
1
2
Dat is weer gebeurd. De hokjes zijn
rood gemaakt. De uitslag is bekend. U
weet dat ongetwijfeld al, voor zover het de
algehele uitslag betreft. U weet het even
zeker voor zover dat Uw eigen gemeente
aangaat en misschien ook wel het totaal
van het eiland Tholen en St. Filipsland.
Ons rest daarom nog slechts een korte na
beschouwing.
Wanneer we dan eerst het totale beeld
bezien van onze omgeving, dan mag men
concluderen dat in grote lijnen de lande
lijke uitslag daarin wordt weerspiegeld. We
verwijzen u daartoe naar de vergelijkings
tabel in dit nummer.
In de eerste plaats komt dan wel het
meest naar voren de winst van de Partij
van de Arbeid. Deze gaat hier zelfs boven
het landelijk beeld. Een vermeerdering op
ons1 eiland en St. Filipsland van 544 stem
men mag men voor die Partij zelfs een
grote winst noemen. En om dan ook meteen
de tegenovergestelde partij te noemen: het
was in onze omgeving de Anti Rev. Partij,
die het grootste verlies leed. Immers, men
mag bij het nagaan van de cijfers niet ver
geten, dat het kiezerstal ongeveer 4 hoger
lag dan in 1948. Als we dit mede in acht
nemen, zien we dat de S.G.P. ook ruim 100
stemmen verloor. Overigens was de veran
dering niet noemenswaardig.
(Het eiland Tholen vormt een B-kring)
De organisatie van boven tot onder kun
nen we wellicht het begrijpelijkst voorstel-
lijker maken wat de organisatie behelst. In
geheel ons land zijn er voor de „bescher
ming bevolking" 200.000 vrijwilligers nodig,
nl. 20.000 voor brandweer, 15.000 voor de
geneesk. diensten, 23.000 voor reddings- en
opruimingsgroepen, 27.000 voor de sociale
dienst, 10.000 voor verbindingsdiensten,
109.000 in de zelfbescherming en 8.000 voor
reserve-hersteldiensten. Van het totaal krij
gen er 40.000 bij afkondiging van mobili
satie een volledige dagtaak, 100.000 komen
in dat geval bij toerbeurt op (bijv. om de
10 dagen), de anderen treden pas in dienst
nadat zij worden opgeroepen.
Momenteel is er reeds voor een kleine
40 millioen gulden aan orders voor mate
riaal geplaatst.
We weten het, het zal moeite kosten om
de mensen van die noodzakelijkheid te door
dringen en ze tot medewerking te bewegen
...in hun eigen belang.
Maar de rustige zekerheid en efficiënte
organisatie in Engeland leert ons dat ook
voor ons land geldt: We weten niets met
zekerheid, maar we dienen gereed te zijn.
Een struisvogel steekt de kop in 't zand.
Maar de mens is geen struisvogel.
In een volgend artikel gaan we nader in
op de B-kring, speciaal dan Kring Zeeland
5 (het eiland Tholen).
Zondag 29 Juni hoopt Z. K. H. Prins Bernhard zijn 41ste verjaardag te vieren.
We hopen dat hij, die zich inzonderheid de laatste jaren steeds nauwer met
ons volk verbonden weet, deze dag in gezondheid met hen en die hem dierbaar
zijn nog vele jaren zal mogen herdenken. (Foto Willy Schurman N.F.K.)
WETGEVENDE TAK
len door onderstaand schema met enige
vrijheiden in de titels „wetgevende" en
„uitvoerende" tak.
UITVOERENDE TAK
Centrale Instantie
Bescherming Bevolking
Stel U eens voor, dat wij onvoorbereid wéér voor de ontstellende
catastrofe van een nieuwe oorlog geplaatst zouden worden
Wat zouden wij en nu denken wij in het bijzonder aan de burgerbevolking
dan doen 7
Het mag in géén geval zó zijn, dat wij in een stemming van paniek en rade
loosheid zouden nalaten te doen wat wij kunnen en ook móeten doen, om de
gevolgen van te verwachten bombardementen en andere rampen zoveel mogelijk
in te perken.
Dit is onvoorwaardelijk eis en plicht, die ieder1 zich duidelijk voor ogen heeft
te stellen om meer dan één reden.
Lezer en lezeres, het is niet de bedoeling bij U gevoelens van angst of onrust op te
wekken door een beeld op te roepen van een moderne oorlog met al zijn verschrik
kingen, nög erger wellicht dan de jaren 1940'45 ons hebben doen kennen.
Wij blijven hopen en vertrouwen dat we daarvoor gespaard blijven. Maar het zou
anderzijds een volkomen miskenning van de feitelijke toestand zijn, indien wij de
gedachte aan de mogelijkheid van nieuwe conflicten zouden willen buitensluiten.
Het gevoel verzet zich tegen alles wat met oorlog en met voorbereidingen daartoe,
in welke vorm ook, te maken heeft.
Maar het verstand zegt, dat we tot maatregelen gedwongen worden, - óók op het
terrein der burgerlijke bescherming.
De vernietigingsmogelijkheden, die de moderne oorlogstechniek kent, en het feit, dat
de oorlogshandelingen in hun totaal karakter zich tot ver achter de frontlijnen
uitstrekken, maken het zonder voorbehoud noodzakelijk, dat men zich op het treffen
van beschermingsmaatregelen tijdig en volledig instelt.
Het zou hoogst onverantwoordelijk zijn zich aan de plicht daartoe te onttrekken. Deze
plicht heeft in eerste aanleg de regering, niet minder de onder haar staande overheids
instanties en officiële diensten, maar hij geldt in even sterke mate voor ieder van ons
persoonlijk.
Want het is zeker niet zo. dat wanneer de dreiging van. het gevaar in werkelijkheid
zou naderen, of wanneer de strijd onverhoopt zou zijn uitgebroken, deze maatregelen
in hun onvermijdelijk ruim op te zetten organisatorisch verband nog te treffen zouden
zijn. En dan zouden er heel wat meer persoonlijke slachtoffers vallen en zou er heel
wat meer materieel verlies te lijden zijn.
EEN ALGEMEEN BELEID
Dezer dagen hebben we op zijn verzoek
een ouderhoud met de Kringvoorzitter der
Kringraad Bescherming Bevolking van het
eiland Tholen, burgemeester L. A. Verburg
te Stavenisse.
Het doel van dit onderhoud was ons
inlichtingen te verstrekken over de orga
nisatie van de „Bescherming Bevolking" in
het algemeen en over die van de Kring
„Zeeland 5" het eiland Tholen in het
bijzonder.
Aan de hand van die verstrekte gegevens
en de toegezonden vraagbaak door de
„Voorlichtingsdienst BB" zijn we in staat
U door middel van een twee- of drietal
vervolg-artikelen (naar gelang de plaats
ruimte) op de hoogte te brengen van het
doel der „stichting bevordering Bescherming
Bevolking" alsmede de betekenis hiervan en
de plicht hiertegenover van ieder onzer
persoonlijk.
Voorlichting hierover is thans ook ge
wenst omdat er voor 3 Juli a.s. in iedere
gemeente van ons eiland een propaganda-
comité gevormd moet zijn, bestaande uit
personen, die alle lagen van de bevolking
vertegenwoordigen. Het zal het werk van
die comités vergemakkelijken, wanneer zij
en de gehele bevolking weten, wat er in
dit kader moet gebeuren.
De ervaringen uit de afgelopen oorlog
hebben geleerd, dat een krachtige bescher
mingsorganisatie vaak doeltreffend hulp kan
bieden en de gevolgen van de luchtaan
vallen aanmerkelijk kan beperken. Vraag dit
eens aan een Rotterdammer, die het bom
bardement aldaar in Mei 1940 meemaakte
en die U zal verklaren hoe ontzettend veel
meer er nog door de ontstane branden is
verwoest dan door de bombardementen. Van
welk 'n betekenis zou het toen geweest zijn,
wanneer georganiseerde hulpdiensten uit de
naburige stadsgedeelten en uit de gehele
omtrek direct paraat hadden gestaan.
Trouwens in Engeland heeft men hier
omtrent practische lering getrokken uit de
harde lessen tijdens de „slag om Engeland".
In die tijd heeft het gespannen in Londen,
tijdens de Blitz", toen Duitse bommen
werpers de stad bestookten, toen het overal
donderde en knetterde en brandde, toen het
huilen der sirenes zich mengde met het blaf
fen vap,het afweergeschut. Maar door een
perfecte organisatie („Civil Defence")
waren in minimum van tijd de brandweer
diensten, de medische colonnes, de reddings
ploegen en tenslotte de opruimingsdiensten
op de onheilsplaatsen aanwezig. In zo'n tijd
is een perfecte organisatie nodig, want
iedere halve minuut telt. Het gaat om men
senlevens en hoe sneller men hulp kan bie
den, hoe meer kansen er zijn om die levens
te redden. Zeer belangrijk is ook, dat men
tegenover de verschrikkingen van een oor-
lag een blijvend sterk moreel kan stellen.
Daaruit kan de energie geput worden om
vol te houden en gestelde taken te vervullen.
Hoe vertrouwwekkend was 't niet, wanneer
de Londenaren in hun kelders nog tijdens
de bombardementen de brandweerbellen
hoorden en wisten, dat die mensen er reeds
op uit trokken. Dat gaf zelfs de angstige
burger moed. Een sterk moreel voorkomt
paniek.
Dan is het echter ook duidelijk, dat, wil
de grondslag voor een effectief optreden
van een „Bescherming Bevolkingsorgani
satie verzekerd zijn, de medewerking van de
bevolking in alle geledingen verkregen moet
worden. Deze medewerking bestaat in
hoofdzaak uit het door en uit de bevolking
opbouwen van een krachtige zelfbescher
mingsorganisatie, zonder welke geen over
heidsorganisatie denkbaar is.
De bevolking moet in het kader der zelf
bescherming een deel van de bestrijding van
de gevolgen van aanvallen in eerste aanleg
zelfstandig verrichten.
Ontbreekt dit optreden der zelfbescher
ming, dan zal de werkzaamheid van de
overheidsorganisatie ten zerste worden be
moeilijkt. Immers, deze laatste kan, hoe goed
ook voorbereid, onmogelijk overal tegelijker
tijd en onmiddellijk hulp verlenen.
En zo is aan de zelfbescherming dan ook
een ruime plaats toegedacht in de totale be
schermingsorganisatie, zoals deze door de
regering is aangepakt en geleidelijk inten
siever wordt uitgebouwd.
Zelfbescherming en overheidsactiviteit
zullen hand in hand moeten gaan.
met mobiele Rijks
hulpverl. diensten
Het embleem van de Bescherming
Bevolking, waarin verwerkt zijn de
twee B's en de Nederlandse Leeuw.
Dit embleem werd uit een groot
aantal ontwerpen gekozen, omdat
het enerzijds technisch gemakkelijk
te vervaardigen is, anderzijds zo
wel aesthetisch als heraldisch ver
antwoord is.
Zo hebben we hierboven dus nu wel ont
dekt, dat we de „bescherming bevolkings
organisatie" in twee geleidingen kunnen
splitsen, nl. de bescherming door overheids
organisatie en georganiseerde zelfbescher
ming. Maar ook bij de overheidsorganisatie
ligt het zwaartepunt bij de gemeenten. Be
zien we dat eerst.
Om de organisatie van de Bescherming Bevolking aan de opbouw waar
van op het ogenblik door Gemeentelijke-, Provinciale- en Rijksinstanties
hard,gewerkt wordt, zo doelmatig mogelijk te doen zijn, zijn de Neder
landse gemeenten verdeeld in twee groepen, z.g. A.- en B.-gebieden.
A.-gemeenten zijn die gemeenten, welke als gevolg van hun strategische
ligging of door het bezit van belangrijke bedrijven en instellingen of
beide, kunnen behoren tot de belangrijkste doelen voor eventuele vijande
lijke aanvallen. V
B.-gemeenten zijn alle overige gemeenten, welke tezamen in z.g. B.-kringen
zijn ondergebracht, terwijl ook enkele A.-gemeenten in A.-kringen zijn
gegroepeerd.
Nederland kent 40 A.-gemeenten c.q. gebieden en 72 B.-kringen. De
organisatie B.B. in de A.-gemeenten zal uiteraard omvangrijker worden
dan in de B.-kringen.
Kringraad
bestaande uit de
burgemeesters
En wanneer we nu hierbij ook de georga
niseerde zelfbescherming inschakelen, dan
zouden we nog een lijn moeten trekken van
af het Kringhoofdvakje naar beneden onder
de verschillende diensten van brandweer,
enz. Maar dit geldt alleen maar voor de
zelfbeschermingsorganisatie in de A-gemeen
ten en grote B-gemeenten. In de B-kringen
organiseert de zelfbescherming zich geheel
plaatselijk.
We zouden nu dus kunnen overgaan tot
een meer gedetailleerde behandeling van de
B-kring (ons eiland), maar doen dat in een
volgend artikel en besluiten hieronder met
nog enkele cijfers te noemen die U duide-