WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLDND Bescherm Uw naaste en U zelf WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Prins Bernhard jarig* Commentaar: VERKIEZINGEN Bescherming Bevolkingin opbouw 1 In grote lijnen volgt het eiland Tholen en St. Filipsland het landelijk beeld. DE ORGANISATIE: 8e Jaargang No. 33 27 Juni 1952 vk* ..1 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen Minister v. B. Zaken Commissaris der Koningin Kringhoofd BB of kortweg KHBB Brand weer Opruimings- en reddings dienst Genees kundige dienst Sociale dienst Politie Prov. Commando B.B. B-Kring Lijst 1 K.V.P. Lijst 2 P. v. d. A. Lijst 3 Anti Rev. P. Lijst 4 Chris. H. Unie Lijst 5 V.V.D. Lijst 6 Comm. P. N Lijst 7 Staatk. Ger. P. Lij Wé st 8 .Iter Lijst 9 P. v. Recht en Vrijh. Lijst 10 Soc. Unie Lijst 12 Ger. Pol. Verb. Mi Lijst 13 ddenst. P. Gemeenten T. K. P. S. T. K. T. K. P. S. T. K. T. K. P. S. T. K. T. K. P. S. T. K. T. K. P. S. T. K. T. K. T. K. T. K. P. S. T. K. T. K. T. K. T. K. T. K. T. K. T. K. P. S. T. K. 1948 1950 1952 1948 1950 1952 1948 1950 1952 1948 1950 1952 1948 1950 1952 1948 1952 1948 1950 1952 1948 1952 1952 1952 1952 1948 1950 1952 Tholen 132 117 118 228 224 288 273 205 254 426 437 376 138 159 131 7 3 520 467 507 7 14 3 0 3 4 66 57 Poortvliet 3 4 8 39 92 139 154 119 103 200 248 213 22 41 26 1 1 488 338 416 0 1 0 0 0 11 6 7 Scherpenisse 2 3 7 146 136 167 88 59 51 72 80 106 58 77 54 4 1 344 305 343 2 2 1 1 0 9 20 20 St. Maartensdijk 2 7 12 517 504 557 156 69 96 90 118 123 79 98 84 14 6 553 476 525 0 3 0 1 1 14 51 36 Stavenisse 3 6 2 118 124 206 100 56 46 54 80 56 54 35 63 1 2 457 375 451 0 1 3 1 1 5 62 13 St. Annaland 1 11 14 196 230 317 186 84 110 98 125 125 85 110 101 6 1 772 674 741 3 4 2 2 1 8 12 13 Oud-Vossemeer 274 270 272 111 122 189 254 213 203 269 288 268 103 116 115 9 8 104 92 119 6 10 4 1 0 5 16 9 St. Filipsland 4 1 4 93 98 130 168 159 160 167 196 159 49 39 43 3 2 669 583 697 0 1 0 1 0 28 23 14 Totaal 421 419 437 1448 1530 1993 1379 964 1023 1376 1572 1426 588 675 617 45 24 3907 3310 3799 18 36 13 7 6 84 256 169 Zetelverdeling in de Tweede Kamer 32 30 27 30 13 12 9 9 8 9 8 6 2 2 1 2 Dat is weer gebeurd. De hokjes zijn rood gemaakt. De uitslag is bekend. U weet dat ongetwijfeld al, voor zover het de algehele uitslag betreft. U weet het even zeker voor zover dat Uw eigen gemeente aangaat en misschien ook wel het totaal van het eiland Tholen en St. Filipsland. Ons rest daarom nog slechts een korte na beschouwing. Wanneer we dan eerst het totale beeld bezien van onze omgeving, dan mag men concluderen dat in grote lijnen de lande lijke uitslag daarin wordt weerspiegeld. We verwijzen u daartoe naar de vergelijkings tabel in dit nummer. In de eerste plaats komt dan wel het meest naar voren de winst van de Partij van de Arbeid. Deze gaat hier zelfs boven het landelijk beeld. Een vermeerdering op ons1 eiland en St. Filipsland van 544 stem men mag men voor die Partij zelfs een grote winst noemen. En om dan ook meteen de tegenovergestelde partij te noemen: het was in onze omgeving de Anti Rev. Partij, die het grootste verlies leed. Immers, men mag bij het nagaan van de cijfers niet ver geten, dat het kiezerstal ongeveer 4 hoger lag dan in 1948. Als we dit mede in acht nemen, zien we dat de S.G.P. ook ruim 100 stemmen verloor. Overigens was de veran dering niet noemenswaardig. (Het eiland Tholen vormt een B-kring) De organisatie van boven tot onder kun nen we wellicht het begrijpelijkst voorstel- lijker maken wat de organisatie behelst. In geheel ons land zijn er voor de „bescher ming bevolking" 200.000 vrijwilligers nodig, nl. 20.000 voor brandweer, 15.000 voor de geneesk. diensten, 23.000 voor reddings- en opruimingsgroepen, 27.000 voor de sociale dienst, 10.000 voor verbindingsdiensten, 109.000 in de zelfbescherming en 8.000 voor reserve-hersteldiensten. Van het totaal krij gen er 40.000 bij afkondiging van mobili satie een volledige dagtaak, 100.000 komen in dat geval bij toerbeurt op (bijv. om de 10 dagen), de anderen treden pas in dienst nadat zij worden opgeroepen. Momenteel is er reeds voor een kleine 40 millioen gulden aan orders voor mate riaal geplaatst. We weten het, het zal moeite kosten om de mensen van die noodzakelijkheid te door dringen en ze tot medewerking te bewegen ...in hun eigen belang. Maar de rustige zekerheid en efficiënte organisatie in Engeland leert ons dat ook voor ons land geldt: We weten niets met zekerheid, maar we dienen gereed te zijn. Een struisvogel steekt de kop in 't zand. Maar de mens is geen struisvogel. In een volgend artikel gaan we nader in op de B-kring, speciaal dan Kring Zeeland 5 (het eiland Tholen). Zondag 29 Juni hoopt Z. K. H. Prins Bernhard zijn 41ste verjaardag te vieren. We hopen dat hij, die zich inzonderheid de laatste jaren steeds nauwer met ons volk verbonden weet, deze dag in gezondheid met hen en die hem dierbaar zijn nog vele jaren zal mogen herdenken. (Foto Willy Schurman N.F.K.) WETGEVENDE TAK len door onderstaand schema met enige vrijheiden in de titels „wetgevende" en „uitvoerende" tak. UITVOERENDE TAK Centrale Instantie Bescherming Bevolking Stel U eens voor, dat wij onvoorbereid wéér voor de ontstellende catastrofe van een nieuwe oorlog geplaatst zouden worden Wat zouden wij en nu denken wij in het bijzonder aan de burgerbevolking dan doen 7 Het mag in géén geval zó zijn, dat wij in een stemming van paniek en rade loosheid zouden nalaten te doen wat wij kunnen en ook móeten doen, om de gevolgen van te verwachten bombardementen en andere rampen zoveel mogelijk in te perken. Dit is onvoorwaardelijk eis en plicht, die ieder1 zich duidelijk voor ogen heeft te stellen om meer dan één reden. Lezer en lezeres, het is niet de bedoeling bij U gevoelens van angst of onrust op te wekken door een beeld op te roepen van een moderne oorlog met al zijn verschrik kingen, nög erger wellicht dan de jaren 1940'45 ons hebben doen kennen. Wij blijven hopen en vertrouwen dat we daarvoor gespaard blijven. Maar het zou anderzijds een volkomen miskenning van de feitelijke toestand zijn, indien wij de gedachte aan de mogelijkheid van nieuwe conflicten zouden willen buitensluiten. Het gevoel verzet zich tegen alles wat met oorlog en met voorbereidingen daartoe, in welke vorm ook, te maken heeft. Maar het verstand zegt, dat we tot maatregelen gedwongen worden, - óók op het terrein der burgerlijke bescherming. De vernietigingsmogelijkheden, die de moderne oorlogstechniek kent, en het feit, dat de oorlogshandelingen in hun totaal karakter zich tot ver achter de frontlijnen uitstrekken, maken het zonder voorbehoud noodzakelijk, dat men zich op het treffen van beschermingsmaatregelen tijdig en volledig instelt. Het zou hoogst onverantwoordelijk zijn zich aan de plicht daartoe te onttrekken. Deze plicht heeft in eerste aanleg de regering, niet minder de onder haar staande overheids instanties en officiële diensten, maar hij geldt in even sterke mate voor ieder van ons persoonlijk. Want het is zeker niet zo. dat wanneer de dreiging van. het gevaar in werkelijkheid zou naderen, of wanneer de strijd onverhoopt zou zijn uitgebroken, deze maatregelen in hun onvermijdelijk ruim op te zetten organisatorisch verband nog te treffen zouden zijn. En dan zouden er heel wat meer persoonlijke slachtoffers vallen en zou er heel wat meer materieel verlies te lijden zijn. EEN ALGEMEEN BELEID Dezer dagen hebben we op zijn verzoek een ouderhoud met de Kringvoorzitter der Kringraad Bescherming Bevolking van het eiland Tholen, burgemeester L. A. Verburg te Stavenisse. Het doel van dit onderhoud was ons inlichtingen te verstrekken over de orga nisatie van de „Bescherming Bevolking" in het algemeen en over die van de Kring „Zeeland 5" het eiland Tholen in het bijzonder. Aan de hand van die verstrekte gegevens en de toegezonden vraagbaak door de „Voorlichtingsdienst BB" zijn we in staat U door middel van een twee- of drietal vervolg-artikelen (naar gelang de plaats ruimte) op de hoogte te brengen van het doel der „stichting bevordering Bescherming Bevolking" alsmede de betekenis hiervan en de plicht hiertegenover van ieder onzer persoonlijk. Voorlichting hierover is thans ook ge wenst omdat er voor 3 Juli a.s. in iedere gemeente van ons eiland een propaganda- comité gevormd moet zijn, bestaande uit personen, die alle lagen van de bevolking vertegenwoordigen. Het zal het werk van die comités vergemakkelijken, wanneer zij en de gehele bevolking weten, wat er in dit kader moet gebeuren. De ervaringen uit de afgelopen oorlog hebben geleerd, dat een krachtige bescher mingsorganisatie vaak doeltreffend hulp kan bieden en de gevolgen van de luchtaan vallen aanmerkelijk kan beperken. Vraag dit eens aan een Rotterdammer, die het bom bardement aldaar in Mei 1940 meemaakte en die U zal verklaren hoe ontzettend veel meer er nog door de ontstane branden is verwoest dan door de bombardementen. Van welk 'n betekenis zou het toen geweest zijn, wanneer georganiseerde hulpdiensten uit de naburige stadsgedeelten en uit de gehele omtrek direct paraat hadden gestaan. Trouwens in Engeland heeft men hier omtrent practische lering getrokken uit de harde lessen tijdens de „slag om Engeland". In die tijd heeft het gespannen in Londen, tijdens de Blitz", toen Duitse bommen werpers de stad bestookten, toen het overal donderde en knetterde en brandde, toen het huilen der sirenes zich mengde met het blaf fen vap,het afweergeschut. Maar door een perfecte organisatie („Civil Defence") waren in minimum van tijd de brandweer diensten, de medische colonnes, de reddings ploegen en tenslotte de opruimingsdiensten op de onheilsplaatsen aanwezig. In zo'n tijd is een perfecte organisatie nodig, want iedere halve minuut telt. Het gaat om men senlevens en hoe sneller men hulp kan bie den, hoe meer kansen er zijn om die levens te redden. Zeer belangrijk is ook, dat men tegenover de verschrikkingen van een oor- lag een blijvend sterk moreel kan stellen. Daaruit kan de energie geput worden om vol te houden en gestelde taken te vervullen. Hoe vertrouwwekkend was 't niet, wanneer de Londenaren in hun kelders nog tijdens de bombardementen de brandweerbellen hoorden en wisten, dat die mensen er reeds op uit trokken. Dat gaf zelfs de angstige burger moed. Een sterk moreel voorkomt paniek. Dan is het echter ook duidelijk, dat, wil de grondslag voor een effectief optreden van een „Bescherming Bevolkingsorgani satie verzekerd zijn, de medewerking van de bevolking in alle geledingen verkregen moet worden. Deze medewerking bestaat in hoofdzaak uit het door en uit de bevolking opbouwen van een krachtige zelfbescher mingsorganisatie, zonder welke geen over heidsorganisatie denkbaar is. De bevolking moet in het kader der zelf bescherming een deel van de bestrijding van de gevolgen van aanvallen in eerste aanleg zelfstandig verrichten. Ontbreekt dit optreden der zelfbescher ming, dan zal de werkzaamheid van de overheidsorganisatie ten zerste worden be moeilijkt. Immers, deze laatste kan, hoe goed ook voorbereid, onmogelijk overal tegelijker tijd en onmiddellijk hulp verlenen. En zo is aan de zelfbescherming dan ook een ruime plaats toegedacht in de totale be schermingsorganisatie, zoals deze door de regering is aangepakt en geleidelijk inten siever wordt uitgebouwd. Zelfbescherming en overheidsactiviteit zullen hand in hand moeten gaan. met mobiele Rijks hulpverl. diensten Het embleem van de Bescherming Bevolking, waarin verwerkt zijn de twee B's en de Nederlandse Leeuw. Dit embleem werd uit een groot aantal ontwerpen gekozen, omdat het enerzijds technisch gemakkelijk te vervaardigen is, anderzijds zo wel aesthetisch als heraldisch ver antwoord is. Zo hebben we hierboven dus nu wel ont dekt, dat we de „bescherming bevolkings organisatie" in twee geleidingen kunnen splitsen, nl. de bescherming door overheids organisatie en georganiseerde zelfbescher ming. Maar ook bij de overheidsorganisatie ligt het zwaartepunt bij de gemeenten. Be zien we dat eerst. Om de organisatie van de Bescherming Bevolking aan de opbouw waar van op het ogenblik door Gemeentelijke-, Provinciale- en Rijksinstanties hard,gewerkt wordt, zo doelmatig mogelijk te doen zijn, zijn de Neder landse gemeenten verdeeld in twee groepen, z.g. A.- en B.-gebieden. A.-gemeenten zijn die gemeenten, welke als gevolg van hun strategische ligging of door het bezit van belangrijke bedrijven en instellingen of beide, kunnen behoren tot de belangrijkste doelen voor eventuele vijande lijke aanvallen. V B.-gemeenten zijn alle overige gemeenten, welke tezamen in z.g. B.-kringen zijn ondergebracht, terwijl ook enkele A.-gemeenten in A.-kringen zijn gegroepeerd. Nederland kent 40 A.-gemeenten c.q. gebieden en 72 B.-kringen. De organisatie B.B. in de A.-gemeenten zal uiteraard omvangrijker worden dan in de B.-kringen. Kringraad bestaande uit de burgemeesters En wanneer we nu hierbij ook de georga niseerde zelfbescherming inschakelen, dan zouden we nog een lijn moeten trekken van af het Kringhoofdvakje naar beneden onder de verschillende diensten van brandweer, enz. Maar dit geldt alleen maar voor de zelfbeschermingsorganisatie in de A-gemeen ten en grote B-gemeenten. In de B-kringen organiseert de zelfbescherming zich geheel plaatselijk. We zouden nu dus kunnen overgaan tot een meer gedetailleerde behandeling van de B-kring (ons eiland), maar doen dat in een volgend artikel en besluiten hieronder met nog enkele cijfers te noemen die U duide-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1952 | | pagina 1