Roode Kruis Collecte
1952
Het Parlementair Overzicht
Als de dijken breken
Raadsverslag Tholen
COMMENTAAR
Aan de vooravond van een nieuwe periode
De verkiezingsmachines draaien op volle toeren
van 26 MEI tot 8 JUNI a»s.
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
8e Jaargang
23 Mei 1952
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per
kwartaal franco p.p. ƒ1.45
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen
Als op een stormachtige nacht het noodsein wordt gegeven:
,,De Dijk is in gevaar dan komen van alle kanten de man
nen opdagen om dat gevaar te keren. Dan wordt er gezwoegd
om de erfvijand van Nederland, het water, in bedwang te
houden en de bedreigde dijk te versterken.
Dan blijft het medeleven niet beperkt tot de enge kring
der direct betrokkenen. Dan leeft heel Nederland mee
Verslaggevers houden het publiek met kolommen vol
nieuws op de hoogte van het verloop van de strijd. Dan
komen radio-reporters en film-operateurs
Maar op de eenzame man, die de sloot uitbaggert en die
door zijn arbeid het vernuftig systeem van de Nederlandse
binnenwateren doet functioneren op die man wordt niet
gelet.
Aan hem wordt geen reportage in de kranten, door de
aether of op het witte doek gewijd. Hij verricht zijn'werk
in de wijde eenzaamheid van het polderland onopgemerkt.
En toch is hij de man, die meehelpt om rampen te voorkomen,
om kosten, energie en materiaal te sparen. Om niet te spreken
van de mensenlevens die hij beveiligt.
Het Rode Kruis in Vredestijd is als die baggeraar; immers
het Nederlandsche Roode Kruis kan geen brancard gaan
kopen op het ogenblik, dat er gewonden op vervoer liggen
te wachten. Die brancard moeten er dan zijn Het heeft
geen zin om Helpers en Helpsters op te leiden op het ogen
blik, dat er geholpen moet worden; die behoren dan reeds
opgeleid en geoefend te zijn.
Vooruit zien en vooruit zorgen, de hulpverleningsdiensten
zo soepel mogelijk organiseren en het gehele apparaat door
voortdurende oefening op het hoogst mogelijke peil te hou
den dat is de taak van het Rode Kruis in rustige tijden.
Van het Internationale Rode Kruis, zowel als van het Neder
landsche Roode Kruis. Dat is ook de taak van de Afdelin
gen
Deze taak kost geld, evenveel geld als de zorgen, die door
de Welfare-leidsters aan geestelijke volksgezondheid en door
de Bloedtransfusiedienst en de Moedermelkcentrale aan de
lichamelijke volksgezondheid moet worden besteed.
Bij dag en bij nacht is het Nederlandsche Roode Kruis
paraat op iedere dag, het gehele jaar door. Doch éénmaal
per jaar vraagt het een bijdrage aan het Nederlandse volk.
Niemand die begrijpt waar het om gaat, kan zich daaraan
onttrekken. Denkt U daaraan als Uw bijdrage wordt ge
vraagd in de komende dagen
Het Rode Kruis is er voor allendoor allen
BESNOEIING BEGROTING 1952
INDUSTRIETERREIN LIGT NU AAN DE WEG
Noodzakelijke verbeteringen aan de Waterleiding
en herziening van de tarieven
De watertoren te Scherpenisse eist dringend restauratie
Maandag 19 Mei kwam de voltallige ge
meenteraad des nm. om 2.30 uur in open
bare vergadering bijeen onder voorzitter
schap van mr. A. J. v. d. Hoeven.
Secretaris dhr. V. Laban.
Na opening en notulen werd mededeling
gedaan van goedgekeurd raadsbesluiten, zo
als: verkoop van een stukje grond hoek
Doelweg-Verbrandestraat aan A. A. v.
Stee; goedkeuring geldlening bij de N.V.
Bank voor Ned. Gemeenten; idem tot vast
stelling van het bedrag in rekening-courant
bij de Bank voor Ned. Gemeenten over
1952; goedkeuring koop van het perceel Sin
gel 24 uit handen van M. C. van Splunter;
ruil perceel Singel 24, eigenaar A. J. de
Hond tegen perceel Singel 63. Een wijziging
op laatstgenoemd besluit werd eveneens
goedgekeurd. Voorts was er bij Ged. Staten
of andere Overheidsinstantie: geen bezwaar
tegen de vacantietoeslag 1951, tegen de
compensatieuitkering van 5.Bevesti
ging was ontvangen van Ged. Staten van
de vastgestelde wijziging van de instructie
gem. geneesheer, terwijl de gem. begroting
en de begroting van het Gasbedrijf voor
1951 zijn goedgekeurd. Al die stukken wer
den voor kennisgeving aangenomen.
Terzijde werd gelegd het verzoek van de
„Simavi", dat in een schrijven meedeelt dat
de raad van Maasdriel subsidie verleent en
nu de verwachting uitspreekt dat dit voor
beeld zal worden nagevolgd door de
andere gemeenten. Dit schrijven werd dus
beschouwd als een verzoek om subsidie,
was evenwel niet op gezegeld papier ge
steld, zodat het voor kennisgeving wordt
aangenomen.
Een verzoek van B. en W. van St. Maar
tensdijk tot adhaesiebetuiging aan een door
de Raad van die gemeente gericht adres
aan Ged. Staten de provinciale subsidie
regeling voor krankzinnigen te herzien
(betere verdeling der kosten) B. 6 W. van
Tholen stellen voor hierop afwijzend te
beschikken, daar tevoren Middeburg al een
dergelijk verzoek heeft gedaan. Daartoe
wordt besloten.
Van het Gemeentebestuur van Stavenisse
de mededeling, dat door haar raad aan de
Min. v. Ec. Zaken en aan Ged. Staten is
verzocht het eiland Tholen tot ontwikke
lingsgebied te verklaren en het verzoek
hieraan adhaesie te betuigen of daartoe ook
zelf stappen te doen. Op voorstel van B.
en W. wordt besloten in dezelfde zin stap
pen te doen.
Het bestuur van de Chr. Nat. school
deelt mede er niet aan mee te kunnen wer
ken haar school tijdelijk onder te brengen in
de lege lokalen van de O.L. School, terwijl
er op wordt aangedrongen te bouwen. De
voorzitter antwoordt hierop: „We nemen
van deze mededeling kennis."
Ged. Staten hebben goedgekeurd het be
sluit van B. en W. tot verhuur van het
pand Eendrachtsweg no. 9.
Ingevolge een wijziging in de Armenwet
wordt een concept vastgesteld, behelzende
controle-regelen op het Pot-Meijer-Fonds.
Met de N.V. Bank voor Nederlandse
Gemeenten wordt een vaste geldlening aan
gegaan van ƒ11.700 als aandeel in de
woningbouwlening. Het totale bedrag dat
voor woningbouwlening nodig is beloopt
ongeveer 52.000. Mochten er in Tholen
nog meer zijn die spaarbrieven willen
nemen, dan kan men daarvoor nog altijd
terecht.
DAT STELLEN WE EVEN UIT
Een wijziging wordt aangebracht in de
gemeentebegroting 1952. Dit betreft de
poging om deze begroting kloppend te
maken. Overeenkomstig concept worden
van deze begroting dientengevolge onder
meer afgevoerd de posten voor het bad
huis, het carillon en kerkrestauratie. Bo
vendien moet een beroep op de reserve-
post gedaan worden tot een bedrag van
bijna 8800,Hiertegen is geen bezwaar.
WIJZIGING UITBREIDINGSPLAN
Vastgesteld wordt een wijziging in het
uitbreidingsplan, meer verband houdend met
de gewijzigde oppervlakte van het Industrie
terrein, de grond voor het Tehuis voor
Ouden van Dagen en bebouwing van de
Noordkant van de nieuwe rondweg.
Dhr. Jansen vraagt wat de bedoeling is
die grond als industrieterrein los te laten
of wat ook.
De voorzitter antwoordt ontkennend op
het eerste. Het wordt alleen zo dat dit ter
rein nu aan de weg komt en men er dus
gemakkelijker op en af kan. Voorheen lag
het er nog een eindje vandaan. Nu het aan
de weg ligt kunnen we het ook als zodanig
aanbieden wat aantrekkelijker is.
Dhr. Goedemondt wijst er op, dat wan
neer ze de uitbreidingsplantekening toch
moeten wijzigen er ook de weg bij moeten
tekenen, wat niet gebeurd is. De voorzitter
dankt voor die attentie, waarna de raad
besluit het uitbreidingsplan volgens concept
te wijzigen.
Waar er op een andere manier moeilijk
aan een geldlening te komen is, wordt
voorgesteld tot het aangaan van een reke
ning courant overeenkomst met de Onder
linge Oorlogsschade verz. vereniging te
Den Haag tot een bedrag van 300.000 a
3 's jaars. Men gaat hiermee accoord.
DE WATERLEIDING
Voorgesteld wordt een garantiestelling
t.b.v. de Waterleiding Mij. Tholen, die een
lening moet aangaan van 250.000. Het
Rijk is garant voor 175.000 en de andere
75.000 moet van andere instanties komen
(de garantstelling) Ged. Staten zijn daartoe
niet bereid, zodat het door de gemeenten
aandeelhouders zal moeten gebeuren. Voor
Tholen betekent dit een garantstelling tot
een bedrag van 15.450,
Dhr. Jansen vraagt in dit verband wat er
eigenlijk met de Waterleiding gaat gebeuren
dat er zo'n bedrag nodig is.
De voorzitter licht dit nader toe en merkt
o.m. op, dat gebleken is dat bij de op
richting de financiële opzet fout is geweest.
En nu zit de Waterleiding Mij in de narig
heid. Ondanks alle pogingen radicale ver
beteringen aan te brengen waren deze tot
mislukking gedoemd, omdat de huidige
regeling nog niet was afgelopen. Daarin
kan binnenkort verandering komen. Maar
de noodzaak om direct tot verbeteringen
over te gaan is zo urgent, dat uitstel daar
van de kosten nog belangrijk zal doen
stijgen.
Zoals bekend kwam het een paar jaar
geleden vrij dikwijls voor, dat men zonder
water zat. Er is toen een bron bijgemaakt,
maar daarvoor moet er nu ook nog een
motor bijgeplaatst.
De watertoren te Scherpenisse verkeert
in een dergelijke toestand, dat uitstel van
reparatie bedenkelijke gevolgen zou kunnen
hebben. Voor reparatie van die toren is
thans 75.000 nodig. Kortom, er is een
geheel nieuw rapport opgemaakt, dat tot
verbeteringen van de waterleiding en tot
betere verdeling van de tarieven zal leiden.
Voor de 1ste gedeelte van die verbeteringen
is genoemd bedrag van 250.000 nodig.
Het Rijk heeft hieraan haar goedkeuring
gehecht, maar ook Ged. Staten moet dat
doen. Binnenlandse Zaken zegt dat het
hard nodig is, maar Financiën verklaart
niet meer medewerking te kunnen geven.
Zo kan dus ook Ged. Staten hierin niet toe
stemmen en moeten de aandeelhouders tot
garantstelling overgaan. De verbeteringen
behelzen dus:
a. het buizennet, b. de bron; c. de
watertoren en d. putten.
Daarbij komt uitbreiding van het water
leidingnet te Halsteren en Lepelstraat.
Ook staat op het programma een geheel
nieuwe tariefregeling. De huidige deugt niet.
Sommige betalen te veel, anderen te weinig.
Dhr. Jansen merkt op, dat het dan toch
te betreuren is, dat men nu de dupe is als
gevolg van een foutieve financiële opzet in
het begin.
De voorzitter: Ja, het is wel fout gebleken
maar in die tijd waren de omstandigheden
anders en of men dat geheel vooruit heeft
kunnen bekijken, betwijfel ik Destijds zijn
slechts steekproeven genomen en aan de
hand daarvan de tarieven vastgesteld. Dat
was fout. Men had alles stuk voor stuk
moeten opnemen.
Dhr. Goedemondt vraagt of Tholen de
eerste gemeente is, die tot garantstelling
overgaat.
De voorzitter antwoordt dat alle stukken
gelijktijdig naar de belanghebbende gemeen
ten zijn verzonden, maar omdat Tholen nu
reeds vergadert is het waarschijnlijk de
eerste gemeente waar het wordt besproken.
De Raad van Beheer heeft gevraagd e.
en a. zo spoedige mogelijk te behandelen.
Dhr. Quist vraagt welke consequenties
het meebrengt wanneer een gemeente-aan
deelhouder zich niet garant stelt. Wordt het
dan op de andere gemeenten gelegd.
De voorzitter antwoordt ontkennend. Hij
meent dat, wanneer Tholen hier toe kan
overgaan, de andere gemeenten dit ook wel
kunnen. Tenslotte behoeft men het bedrag
niet te voteren, alleen maar een garant
stelling.
Zonder hoofdelijke stemming wordt daar
toe vervolgens besloten.
Geen bezwaar is er tegen de uitkerings
verordening werkeloosheidswet.
RONDVRAAG
Dhr. v. d. Sande vraagt of de waar
schuwingsborden, die in de omgeving van
de Kleuterschool geplaatst zouden worden
al gereed zijn. De voorzitter antwoordt, dat
die komen.
Dezelfde vraagt of het zo een rommeltje
moet blijven op het terrein waar het bouw
vallige huis is afgebroken, onder aan de
Kerkstraat. Wordt dat niet bestraat
De voorzitter zegt, dat dit al is opge
dragen aan dhr. Knuist, maar die komt niet.
Dhr. Goedemondt vindt, dat wanneer het
wordt opgedragen het ook uitgevoerd moet
worden. Desnoods moet de heer Knuist het
dan maar aan een ander overdragen.
Dhr. v. d. Sande is er voor, dat het daar
toch in elk geval wordt opgeruimd.
De voorzitter vindt dat men met al der
gelijke kleinigheden niet in de Raad moet
aankomen. Dat hoort daar niet thuis. Al
die dingen hebben immers ook de aandacht
van B. en W. wel, maar dat kan niet
altijd onmiddellijk worden uitgevoerd. Wil
men als raadslid iets weten, vraagt het dan
even op het spreekuur, maar niet in de
raad.
Dhr. v. d. Sande vindt dat men toch wat
zeggen moet en niet altijd stommetje spelen.
De voorzitter vindt dat er zaken genoeg
zijn, waarover men kan spreken, de agenda
betreffende.
Dhr. Jansen wil ook nog gaarne enige
informaties en vraagt:
a. hoe het met de schoolbouw staat en of
die bespoedigd kan worden;
b. waarom, de Rondwegaanbesteding zo
lang uitblijft;
c. wat is er waar van bouw huurkoop
woningen.
De voorzitter antwoordt wat het 1ste
punt betreft, dat het ontwerp al bij de
Landbouwhuishoudschool is en dat hij
hierover na de openbare raad nog iets kan
meedelen.
Wat de rondweg betreft heeft hij zich
laatst nog in verbinding gesteld met Middel
burg, waar verteld werd dat eind Mei
aanbesteding zou plaats hebben. Hij heeft
nu vernomen dat de aanbestedingsadver
tentie in de krant heeft gestaan. Dit betreft
dus plan II in zijn geheel.
Wat de 3e vraag aangaat merkt de voor
zitter op, dat huurkoopwoningen de nieuw
gebouwde zijn. Overigens bestaan er geen
verdere plannen van gemeentewege. Wel
zijn er particulieren die woningen willen
bouwen, dus geen huurkoop en daartoe
hebben B. en W. en de secretaris hun be
middeling verleend. Dat gaat dus echter
niet van de gemeente uit.
Dhr. Berrevoets vraagt nog hoe het staat
met vernieuwing gasleiding vanaf de fa
briek naar de Voorstad. De voorzitter ant
woordt dat hierop vermoedelijk deze week
nog goedkeuring komt. Daarna sluiting.
De verkiezingen zijn in aantochtDe
buitenwereld heeft er nog niet veel van
gemerkt dat de partijfunctionarissen reeds
maandenlang in de weer zijn om de ver
kiezingsslag voor te bereiden. Hoogstens
heeft men vernomen van moeilijkheden over
de candidaatstellingen in verschillende par
tijen, moeilijkheden, waarin de uiterste
vleugels, die er in elke grote partij zijn,
openbaar werden. De voorbereidingen zijn
nu achter de rug. Op 13 Mei jl. is de
officiële candidaatstelling geweest. Dertien
politieke partijen hebben besloten een kans
te wagen. Daaronder zijn natuurlijk alle
partijen die thans een of meer zetels hebben
in ons parlement, dus de k.v.p., de p.v.d.a.,
de a.r., c.h., v.v.d., c.p.n., s.g.p. en k.n.p:
(Weiter). Daarnaast zullen het Jong Con
servatief Verbond (Feuilleteau de Bruyn),
het Gereformeerd Politiek Verbond (A.
Zijlstra), de Middenstandspartij (J. A. A.
Toussaint), de Socialistische Unie (C.
Pronk) en de Partijen voor Vrijheid en
Recht (W. Broertjes) hun geluk gaan be
proeven. Of zij veel kans hebben, valt te
betwijfelen, daar ons volk een vrij conser
vatieve inslag heeft als het gaat om de
stembusstrijd. Een aanvankelijke keuze laat
het niet gauw los, zoals vorige verkiezingen
ook wel hebben uitgewezen. Zo kon Weiter
in 1948 met moeite een zetel halen, waar
door hij zijn houding in de Indonesische
kwestie beloond zag. Verder dan één zetel
wist hij echter niet te komen, tegen veler
verwachting is.
Na de Pinksterdagen zal de grote pro
paganda wel beginnen. In alle delen van het
land zullen vergaderingen worden gehouden
waar iedereen die maar komen wil, wordt
toegesproken door een Kamercandidaat. De
grootmeesters in de politiek hebben deze
weken geen leven meer. De partijbladen
publiceren programma's waaruit blijkt dat
de heren Romme en Schouten bijv. dag aan
dag in touw zijn en meer dan eens twee
spreekbeurten achter elkaar vervullen. Bij
de socialisten schijnt de huidige Minister
van Landbouw, Mansholt, wel favoriet te
zijn, gezien het programma dat hij heeft
af te werken. Tegelijkertijd zullen vele
mensen weer een deel van het zonlicht uit
hun kamers weren door grote aanplak
biljetten voor hun ramen te hangen. Straat
demonstraties en openluchtbijeenkomsten
zullen de propaganda vervolmaken.
Men ziet: in de methodiek is nog niet
veel veranderd. De partijen betreden weer
de reeds afgetrapte paden. Men kan dan
ook niet verwachten dat de verkiezings
actie in 1952 veel zal verschillen met die
van vorige jaren. Sinds het huidige kies
stelsel is een Nederlandse verkiezingsactie
Bewoners van het Eiland Tholen
HET NED. ROODE KRUIS, onze Nationale instelling, die helpt in
nood, roept U op haar moeilijk en veel omvattend werk te steunen.
Velerlei zijn de taken en werkzaamheden van het Roode Kruis o.a.:
de bloedtransfusiedienst; bescherming burgebevolking in oorlogstijd; het
oprichten van rampendepöts, dat zijn uitrustingen voor noodziekenhuizen,
zoals wij er ook een op ons eiland hebben; 850 hulpposten langs de
wegen; zorg voor invaliden en ouden van dagen enz, enz.
Helpt toch allen mede, om dit mogelijk te maken. Geeft met milde hand.
Het vorige jaar stonden wij met de opbrengst der collecte No. 2 in
Zeeland. Westkapelle stond No. 1. In dit dorp vooral weet men wat
hulp in nood betekent.
De Minister van Financiën heeft bepaald, dat grote giften mogen afge
trokken worden van de opgave Inkomstenbelasting.
Veel wordt er gevraagd, maar bedenkt: Het Roode Kruis is voor allen
paraat en vraagt daarom de steun van allen.
HELPT HELPEN
Nog zijn de tijden moeilijk, nog dreigt er oorlog. Geeft het Roode Kruis
de kans het leed te lenigen.
Wij roepen ieders medewerking in.
HET BESTUUR AFD. EILAND THOLEN
NED. ROODE KRUIS.
Dr. L. D. A. Looysen te Tholen, Tel. 49
Dr. J. Vermet Nw.-Vossemeer, Tel. 10
eigenlijk maar een tamme boel. Men heeft
te stemmen op een lijst en verder moet
men maar afwachten. Hoe anders was dat
niet tijdens het disstrictenstelsel, waar per
sonen tegenover elkaar stonden, die moesten
debatteren. Toen kreeg de verkiezingen
strijd een persoonlijk tintje Zij, die niet
overtuigde partijaanhangers waren, gingen
luisteren en bepaalden eerst na het horen
van vele redevoeringen hun stem. Dat was
belangrijk, want het meeleven met onze
parlementaire democratie kwam dit ten
goede. De kiezer werd met zijn neus op
de problemen gedrukt. Niet zelden hoort
men thans in de Kamer klagen over ons
kiesstelsel. De gedachte om een deel van
de candidaten volgens het huidige systeem
en een deel volgens het districtenstelsel te
laten kiezen, die o.a. geopperd is door de
socialisten in de Kamer, verdient daarom
alle aandacht. Zou de Kamer worden uit
gebreid dan worden de mogelijkheden daar
voor zeker groter.
Het zal voor velen moeilijk zijn om de
verkiezingsweken intens te beleven. Men
weet dat een verschuiving van één of twee
zetels reeds vrij opzienbarend is. Ook is de
problematiek in deze tijd veel te moeilijk.
Voor de oorlog was ons volk veel nauwer
bij verschillende vraagstukken betrokken
dan thans. In onze nationale huishouding,
uiteraard afhankelijk van buitenlandse in
vloeden, kon tenminste nog wel het een en
ander gebeuren. Maar in deze tijd, die
schreeuwt om supra-nationale organen, om
integratie van verschillende bedrijfstakken,
is dat heel anders. De politiek is een moei
lijk vak geworden. Men kan critiek hebben
op het beleid van Minister Lieftinck, doch
velen weten alleen, dat de belastingen ont
zettend hoog zijn, maar alle andere partijen
verklaren op haar beurt er van overtuigd te
zijn, dat we er zonder zware belasting
heffing niet zullen komen. Voor de gewone
man zijn de huidige politieke vraagstukken
bijna niet meer te vatten. Wellicht was dit
in het verleden ook zo, maar toch nu wel
in het bijzonder. Wat weet men van onze
internationale positie en afhankelijkheid.
En juist die internationale gebondenheid
maakt een heftige verkiezingsstrijd in wezen
onmogelijk, omdat we op tal van sectoren
niet meer baas in eigen huis zijn. O, zeker,
tal van strijdpunten zullen worden opge
somd. Terecht, want als men de politiek in
de eerste plaats ziet als sen strijd der gees
ten valt er nog wel wat te „verhapstukken".
Op het binnenlandse vlak zal er dan ook
geducht worden gestreden.
In 1948 heeft de Indonesische kwestie, een
van de grote problemen uit onze geschie
denis,' ons volk nauwelijks beroerd. Bij de
verkiezingen is dat tenminste niet noemens
waard tot uiting gekomen. In 1952 hebben
wij zulk een groot vraagstuk niet meer. Nu
ligt de strijd op een ander gebied, nl. op het
sociaal economische. Het vraagstuk van een
min of meer geleide economie zal in het
middelpunt der belangstelling komen te
staan. De socialisten hebben wensen inzake
de werkgelegenheidspolitiek, de huren en de
ouderdomsvoorziening. De andere partijen
hebben die echter ook. Voor de oplettende
toeschouwer zullen de tegenstellingen op dit
terrein wel duidelijk worden. Ons volk is
een nuchter, denkend volk. Het is ingewik
keld samengesteld uit talloze groeperingen,
die zijn gebaseerd op verschillende levens
overtuigingen. Onze grote partijen die ver
tegenwoordigers van levensbeschouwingen
zijn, zullen daarom goed doen de verkiezings
strijd zo principiëel mogelijk te voeren. Zij
zullen dan het hart van ons volk kunnen
raken.
Hoewel we dus ook ditmaal niet ,veel
spanning verwachten in de komende ver
kiezingsactie dienen we goed te beseffen,
dat er gewichtige weken voor ons land aan
breken. In wezen staat de rooms-rode
coalitie, thans aangevuld met v.v.d. en c.h.,
op het spel. Omtrent de uitslag valt nog
niets te voorspellen. Alle partijen zijn zo
verstandig zich niet uit te laten over de
komende Kabinetsformatie. De a.r., sinds
1945 in de oppositie, begeren het liefst een
nationaal Kabinet, maar kunnen ook anders.
De Katholieken uitten dezelfde wens, maar
kunnen eveneens anders. De mogelijkheid
daartoe hebben zij reeds uitdrukkelijk open
gehouden. De socialististen zien het liefst
een smalle basis, een samengaan met de
k.v.p., maar de socialistische fractievoor
zitter Donker, is als het moet eveneens be
reid om met andere partijen samen te wer
ken. De v.v.d. propageert de „derde macht"
Zowel de a.r. als de c.h.u. hebben deze
gedachte echter resoluut afgewezen. Wat
er uit de bus zal komen, weet niemand. Dit
is afhankelijk van de uitslag, van de
Kabinetsformateur en van de personen die
in het te vormen Kabinet zitting zullen
nemen. De verkiezingsuitslag is echter het
voetstuk waarop het nieuwe Kabinet komt
te rusten. Vandaar de belangrijkheid van
deze verkiezingen. Nu de Indonesische
kwestie alleen Nieuw Guinea rest nog
is afgewikkeld, staan we voor een
nieuwe periode met vele mogelijkheden. Het
is zaak dit goed te overwegen. Ook als
men op 25 Juni in de eenzaamheid van het
verkiezingshokje staat.
(Nadruk verboden)