WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLANO Plaatselijk Nieuws WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Het Parlementair Overzicht Raadsverslag St. Maartensdijk. Burgerlijk gezag in woelige tijden. Communisten pleegden obstructie. ZONDAGSDIENST ARTSEN THOLEN 8e Jaargang No. 20 28 Maart 1952 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. ƒ1.45 Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer -ƒ 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen Na Pasen komt de Tweede Kamer waar schijnlijk niet meer bijeen. Waarschijnlijk zelfs niet meer voor September. De Ka merleden moeten zich voorbereiden op de verkiezingen. Dat betekent, dat zij stad en land zullen rondreizen om redevoeringen te gaan houden. De Eerste Kamer gaat nog een paar weken door. Maar eind April zal het er ook voor onze Senatoren wel op zitten. Het Kabinet heeft de wetenschap, dat het 25 Juni zal aftreden. Voor elke minister is het de vraag of hij na de ver kiezingen zal terugkomen. Daarom is het begrijpelijk, dat er op de valreep tal van wetsontwerpen worden behandeld, welke de Regering nog persé in het Staatsblad wil laten verschijnen. Zo zijn de laatste we ken van deze vierjarige parlementaire pe riode niet de onbelangrijkste. Trouwens sinds Januari zijn eigenlijk alleen nog maar grote vraagstukken aan de orde geweest. Een deel van de vorige week en ook nog deze week heeft de Tweede Kamer het ontwerp „buitengewone bevoegdheden bur gerlijk gezag" behandeld. Een wetsvoorstel, dat bedoeld is voor woelige tijden om de in- en uitwendige veiligheid van de Staat te waarborgen. Tot nu toe was het zo, dat de Regering bij hevige onlusten of bij oorlogsdreiging alleen maar gebruik kon maken van „de staat van oorlog en de staat van beleg". Bij deze twee toestan den zijn het echter steeds de militairen die alles te vertellen hebben en die het normale burgerlijke gezag opzij schuiven. Een militair gezag is altijd onaangenaam. Denk slechts aan „het militair gezag" dat echter niet te vergelijken is met de be voegdheden die de militairen krijgen als zij gebonden zijn aan de normale wette lijke voorschriften. Een militair gezag kan beslist nodig zijn. Ook hier geldt het ge zegde „een zachte heelmeester maakt stin kende wonden". Het is echter wenselijk om zolang mogelijk het burgerlijk gezag de touwtjes in handen te laten houden. Deze mogelijkheid wenste het wetsontwerp te openen. Naast „de staat van oorlog en beleg" krijgen we de „toestand van ver hoogde waakzaamheid" en de „burger lijke uitzonderingstoestand". In beide ge vallen krijgen de Minister van Binnen landse Zaken, de burgemeesters en de Commissarissen der Koningin grote be voegdheden. Samenscholingen kunnen zij verbieden, huisarrest kunnen zij opleggen en zelfs kan ten tijde van de burgerlijke uitzonderingstoestand geïnterneerd worden. Zo vreselijk veel veranderd er niet verge leken bij een buitengewoon militair gezag. De bevoegdheden zijn vrijwel dezelfde. Een groot verschil is echter, dat de toe stand van „de verhoogde waakzaamheid" en „de burgerlijke uitzonderingstoestand" toegepast kunnen worden in vredestijd. De communisten vonden dit ontwerp een voor bereiding tot een oorlog. Zij spraken zelfs van het fascisme van Prof. Romme op le gale wijze. De ware achtergrond van deze critiek is uiteraard dat zij vrezen, dat dit voorstel van de Regering t.z.t. tegen hen zal kunnen worden gebruikt. Maar de communisten waren de enigen niet die ge kant zijn tegen de inhoud van dit voor stel. De heer Weiter b.v. sprak van con centratiekampen in oorlogstijd. Hij vreesde, dat de loyale oppositie in de Indonesische kwestie ook de dupe van deze wet had kunnen worden. Naar zijn mening wordt de vrijheid van de burger aangetast en dat mag alleen door de rechter gebeuren. In derdaad, een ieder moest het erkennen, dat de rechtszekerheid van de burger lang niet op alle punten even duidelijk was. Het best kwam dat wel tot uiting bij de arti kelen die over de internering handelden. Minister Beel was wel genoodzaakt en hij deed dat zonder tegenzin om met een uitvoerige Nota van Wijziging te ko men. De rechtszekerheid kwam daardoor beter tot haar recht. Zo zal van iedere internering proces-verbaal worden opge maakt, waarvan een afschrift aan de be trokkene wordt gezonden. Dit afschrift krijgt de geïnterneerde niet in handen als het belang van de Staat vergt, dat de gronden voor de internering niet worden bekend gemaakt. De meeste fracties hadden dus geen be zwaar tegen het ontwerp. Dat de Rege ring niet de bedoeling had om zoveel mo gelijk buitengewone bevoegdheden aan haar te trekken, bleek wel uit de soepele houding van minister Beel. Tal van amen dementen werden dan ook door hem over genomen of zij waren niet nodig, omdat hij het voorstel zelf reeds had gewijzigd. Zo was bepaald dat de Regeering, nadat zij de „toestand van verhoogde waakzaam heid" of de „burgerlijke uitzonderingstoe stand" heeft afgekondigd, „zo spoedig moge lijk" aan de Kamer daarvoor goedkeuring moet vragen. De heer Burger vond „zo spoedig mogelijk" een zeer rekkelijk begrip. Hij diende daarom een amendement in om daarvan „onverwijld" te maken, hetgeen door de Minister van Binnenlandse Zaken werd overgenomen. Zowel a.r„ k.v.p., c.h.u. en v.v.d. waren van mening, dat er een zekere tragiek in zit als goede democraten dergelijke maatregelen moeten uitdenken. De felste opposanten bleven de communisten. Eerst hadden zij geluk met hun poging om de beraadslagingen te schorsen, ten einde de wijziging der Regering te bestude ren. Daarna gingen zij in de oppositie toen de artikelen in behandeling kwamen. Zij deden alle mogelijke moeite om de afhan deling van het ontwerp zo traag mogelijk te doen geschieden. Dinsdagmiddag b.v. werden er maar liefst 35 communistische redevoeringen afgestoken, die lang niet allemaal op peil stonden. Bij één artikel spraken soms drie communisten, terwijl zij ook alle drie weer repliceerden op het ant woord van de Minister. Zo sleepte het debat zich voort. Er kwam geen eind aan. Voorzitter Kortenhorst hanteerde echter met grote kalmte de scepter, waardoor het ontwerp eindelijk de veilige haven be reikte, zulks met de stemmen der commu nisten en de heer Weiter tegen. (Nadruk verboden.) Nu een drieprocents heffing op de gebouwde eigendommen aangenomen en nü wordt dus de Markt verbeterd Adhaesiebetuiging gevraagd voor nieuwe regeling Krankzinnigenzorg In de Dinsdag 25 Maart gehouden vol lallige openbare raadsvergadering te St. Maartensdijk werden na opening de notulen onveranderd vastgesteld. Door Ged. Staten waren goedgekeurd de raadsbesluiten tot wijziging hondenbelasting, begrotingswijzigingen 1951 en een gewijzig de looptijd van een geldlening. Het controlerapport van het Verificatie bureau over de diverse gemeente- en andere kassen gaf geen aanleiding tot opmerkingen. Met betrekking tot het ter inzage gelegen verslag van de Schoolartsendienst 1951 ver klaarde de voorzitter, dat de lichamelijke toestand der kinderen niet vooruitgaande is. Opgemerkt werd in genoemd verslag o.m. ook, dat een nieuwe school hard nodig is en dat het nog steeds aan een speelterrein ont breekt. Men kan voorshands evenwel niet anders doen, dan deze opmerkingen voor kennisgeving aannemen. De heren J. M. Scherpenisse, C. Wielaard en J. Oudesluijs vragen een tuintje te mogen huren, voorheen verhuurd aan een thans overleden inwoonster. Toegewezen wordt het aan eerstgenoemde. Dhr. I. Franke verzoekt huurder te mogen worden van de woning C 87, waarvan tot op heden zijn moeder huurster is. Op voor stel van B. en W. wordt dit verzoek met alg. instemming ingewilligd evenals een vraag van dezelfde om als pachter te wor den aangesteld van een perceel land dat nu zijn moeder in pacht heeft. Dhr. o.d. Brouw herinnert er nog aan, dat destijds besloten is bij nieuwe huurders aan te dringen op het zich houden aan de rooilijn van schuurtjes e.d., die op of over de rooilijn staan. Het Dag. bestuur stelt daarna voor om de vergoeding door de zangverenigingen voor gebruik van de o.l. school van 10. op 20.te brengen. Daarvan houdt men door gebruik van licht en kolen zeker nog niet over, maar de billijke heffing kan men dan nog beschouwen als een zekere tege moetkoming tegenover deze verenigingen, zo meent de voorzitter. Een tientje was even wel al te weinig. Dhr. o.d. Brouw is er wel niet tegen, maar meent dat de leden van de verenigin gen toch al veel moeten opbrengen. De voorzitter antwoordt hierop, dat men toch geen grote subsidies behoeft te geven aan verenigingen, die nu niet bepaald nood lijdend zijn. Allen zijn er overigens voor de vergoeding op 20.per jaar te stellen. Van dhr. Jasperse, districtsopzichter is een rapportje ingekomen, verband houdende met nog een zeker overschot van de be groting 1951, d.w.z. op de posten voor riolering, straten en pleinen, wegen en voet paden. Daar er niet tijdig stenen konden worden aangevoerd, heeft men het begrote bedrag niet geheel voor de bestemde doelen aangewend. Dhr. Jasperse stelt nu voor de bedragen te gebruiken voor verbetering riolering van de School-, een gedeelte van de Hazen- en Oudestraat. Met vernieuwing van de verlaatputten er bij, zou dat op ongeveer 1624,84 komen. Dhr. Jasperse heeft dit vanzelfsprekend uitgezocht op ver zoek van B. en W„ welk college thans dan ook voorstelt dit volgens genoemd plan uit te voeren. Allen zijn daar voor. OVER DE PROVINCIE VERDELEN Dhr. Koopman vraagt of er ook een schrijven is van het gemeentebestuur van Middelburg, waarin om adhaesie wordt ge vraagd op hun verzoek aan Ged. Staten tot verhoging van de bijdrage voor Krankzinni genzorg. De voorzitter antwoordt, dat B. en W. die adhaesie-betuiging hebben gezonden, de gevoelens van de raadsleden in deze kennende. Dhr. Koopman zegt daar geheel mee in te stemmen en zou zelfs graag zien, dat de Provincie het geheel overnam en de krank zinnigenzorg over het geheel uitstreek. Dc voorzitter zegt, dat hij daarop al eerder heeft gewezen en daar ook absoluut een voorstander van is. In feite is het immers nu zo en dat met eerbied gezegd dat het voor een gemeentebestuur een verlichting betekent, wanneer een verpleegde, waarvoor de zorg op het gemeentebestuur drukt, komt te overlijden. Dat moest toch niet zo zijn. Wanneer alle provincialen evenredig bij dragen is dat zeker een betere regeling. Dhr. Koopman maakt er een voorstel van om bovenstaande aan het Provinciaal Be stuur voor te leggen en hiervoor adhaesie betuiging te vragen aan de andere gemeen ten in Zeeland. Dit voorstel wordt met algemene stemmen aangenomen. De Dienst voor Schone Kunsten vraagt of ze voor een te houden tentoonstelling enkele waardevolle antiquiteiten van de ge meente kan gebruiken, o.m. een gildebeker. een vergulde coupe, enz. De voorzitter wijst er op, dat alles in Middelburg is. Besloten wordt dat terug te vragen. Daarna gaat men over tot voorlopige vaststelling der gemeente-rekening 1950, die van het Woningbedrijf en goedkeuring der rekening 1950 van het Weezen Algemeen Armbestuur. Bij monde van dhr. Langejan verklaart de Commissie van Onderzoek met de rekeningen accoord te kunnen gaan, die voorzien waren van een duidelijke toe lichting. De rekening 1950 van de gemeente geeft aan inkomsten 210088,36 aan uitgaven 208842,20 alzo een batig slot voor de ge wone dienst van 1246,16. De kapitaaldienst geeft aan inkomsten 95140,65 aan uitgaven 142667,11 alzo een nadelig slot van 47526,46. De rekening 1950 van het gemeentelijk woningbedrijf geeft aan baten en lasten 37387,83 met een bijdrage van de ge meente voor het sluitend maken der reke ning ad f 870.98. Aan kapitaalsinkomsten en uitgaven geeft de rekening 34104,61. De rekening 1950 van het Wezen-Alge meen-Armbestuur geeft voor de gewone dienst aan inkomsten en uitgaven van 14542,54 met een bijdrage van de gemeente tot het sluitend maken van de rekening van 2306,10. De kapitaaldienst geeft aan inkomsten en uitgaven ƒ.6214,05. Tegen een wijziging der gemeente-begro ting 1951 is niet het minste bezwaar. De landpachten worden gewijzigd in dien zin. dat ze worden aangepast aan de laatstelijk door de Grondkamer vastgestelde nieuwe pachtprijzen. VOOR NIEUWE STRATEN Opnieuw komt vervolgens ter tafel een voorstel van het Dagelijks bestuur tot het heffen van een belasting van de belastbare opbrengst der gebouwde eigendommen. Dit maal niet zoals de vorige keer 5, maar 3 De voorzitter zegt in dit verband een op merking te moeten maken daar sommigen zich hebben afgevraagd hoe het mogelijk is, dat een gemeente als St. Annaland wel z'n straten kan vernieuwen uit de extra-finan- ciele bijdragen en hier niet. Het is nl. zo, dat we die uitkeringen in St. Maartensdijk daarvoor niet mogen reserveren, omdat we dat wel moeten doen voor de straatverlich ting (overname door P.Z.E.M.). Een nog steeds netelige kwestie. Weth. Bout voegt hier aan toe, dat St. Annaland bovendien nog het geluk had een paar straten, waarin porfierkeien lagen te kunnen omruilen. Onze stenen zijn daar voor niet geschikt. Terugkomende op de heffing bebouwde eigendommen zegt de voorzitter, dat ook gevraagd is of die belasting geheven kan worden van de huurders van gemeente woningen en dit moet als zeer waarschijn lijk worden geacht. Weth. Hage, hierover als eerste het woord verkrijgend, merkt op een vorig maal in de openbare vergadering anders te heb ben gestemd dan oorspronkelijk in de B. en W. vergadering. De oorzaak daarvan was, dat hij uiteindelijk de heffing toch te zwaar vond. Thans zijn er echter enige lichtpunten. Zo bestaat de mogelijkheid van verminderde subsidie aan het Wezen Arm bestuur en door meer marchanderen hebben we de heffing op 3 kunnen stellen, „een heffing die voor mij thans aannemelijk is". Hij zegt blij te zijn, dat het toen is afge wezen, omdat het nu toch 2% minder is. Weth. Bout zegt dat het de bedoeling is het met ingang van 1 Jan. jl. te laten ingaan. Dhr. Koopman zegt, dat hij daaraan niet veel heeft toe te voegen. Immers in vorige vergadering verklaarde hij zich sterk tegen deze belasting en nu gaat het bij hem niet om 5, 3 of 1 het gaat tegen welke hef fing ook van deze en soortgelijke belastin gen. Hij zal het de voorstemmers heus niet kwalijk nemen, maar hij gaat de midden stand, die toch al zo zwaar de dupe is, niet nog meer belasten. Wanneer wordt gerepliceerd, dat hij zojuist toch voor ver hoging pachtsommen heeft gestemd, ant woordt dhr. Koopman, dat dit toch geheel iets anders is. Van het land maakt men soms 1000.per gemet en wat betaalt men daarvoor aan pacht Die verhoging had al 3 jaar eerder moeten gebeuren. We lopen naar mijn mening op onze hoogste benen. Een crisis is in 't zicht. Zeker, het is maar een kleine last, maar toch weer een last bij talloze andere. Hij verklaart zich absoluut tegen. De enige weg is z.i. een geldlening, want hij geeft volmondig toe dat stratenverbetering nodig is. De voorzitter is van mening, dat zeer velen er deze heffing dan ook voor over zullen hebben. Dhr. Geluk is bang, dat de mindere sub sidie voor de Wezen Armen maar dubieus is. Hij is daarom ook bang om hier A te zeggen, waar dan B kan volgen. Er moet inderdaad wat tegenover een geldlening staan, is er gezegd, maar wat staat er eigen lijk tegenover de post van 1700.die is uitgetrokken voor kolentoeslag De voorzitter: Dat heb ik destijds ook gevraagd en het staat lang niet vast, dat Ged. Staten die post van 1700.zullen goedkeuren. Weth. Bout wijst op het verschil. Voor een directe geldlening is ook een directe dekkingspost nodig. Dhr. Langejan zegt ook niet voor die belasting te zullen stemmen. De Polder- lasten zijn al hoog, er zijn reinigingsrechten, begrafenisrechten enz. Het wordt te erg. De voorzitter antwoordt, dat dit hem van vorige spreker tegenvalt. Hij heeft immers altijd gezegd: als er geld was. Dhr. Lange jan verwijst naar zijn motieven en voegt er aan toe, dat de belastingen het land ver teren. Dhr. o.d. Brouw de laatste spreker in dit debat zegt dat het hem tegenvalt van B. en W„ dat ze van 5 naar 3% zijn ge gaan. Er is natuurlijk een zekere tegenstand geweest, maar dat neemt niet weg, dat het vorig maal 5 moest zijn om de kosten te dekken. En dan komt men nu enkele weken later -met een voorstel van 3 met het motief, dat de subsidie W.A. min der zal zijn. Hij zou wel willen voorstellen de 5 te handhaven, maar ziet geen kans het er door te halen en zal daarom maar het voorstel van B. en W. steunen. Veel inwoners hebben gezegd: eigenlijk toch flauw om daartegen te stemmen en dat is zo, voor zo'n bedragje. Hoewel hij het dus onjuist vindt om voor hetzelfde werk nu luttele weken van 5 op 3% te komen, zal hij B. en W. steunen. Dan volgt stemming. Voor zijn de beide wethouders, de Viet en o.d. Brouw. Tegen Geluk, Langejan en Koopman, zodat de belasting er komt. RONDVRAAG Weth. Bout vraagt de voorzitter of het hem bekend is, dat iemand verwaarloosde personen in de gemeente heeft bezocht en daarbij vele vragen gesteld. De voorzitter weet van niets. Secretaris Meloen denkt aan de door het L.E.I. ge houden enquête. Dhr. o.d. Brouw weet zelfs, dat er 79 personen zijn bezocht. In elk ge val, meent deze spreker, zitten we nog steeds met bejaarde alleenwonenden en anderen, die geholpen zouden moeten wor den en... blijkens het raadsverslag Stave- nisse vlot het met het Thoolse Tehuis hele maal niet. Integendeel, komt daar nog wel iets van De voorzitter antwoordt de laatste ver gadering te hebben meegemaakt en gehoord, dat dhr. Lijnzaad van het E.T.I. het ge maakte plan heeft afgekeurd, omdat dit veel te groots van opzet was. Dat was het vol gens de voorzitter inderdaad ook. Nu komt er een kleiner plan, zodat men niet met een plan voor St. Maartensdijk kan aankomen. Hij geeft toe, dat e. en a. lang duurt. Dhr. o. d. Brouw wil er zich nu oog bij neerleggen, maar dan moet er ook wat van komen. Dhr. de Viet vraagt nadere inlichtingen omtrent een eventuele Ambachtsschool in deze gemeente. De voorzitter antwoordt, dat dit zijn volle aandacht heeft en er ook aan wordt gewerkt. Het Min. van Onderwijs heeft een bedrag op de begroting geplaatst en zodra de Staten-Generaal dat heeft goedgekeurd, wordt er verder geborduurd. Hoewel men hem misschien wat optimis tisch vindt, staat het voor hem vast, dat die Ambachtsschool er komt. Dhr. Langejan vraagt of de pomp op de Markt wordt opgeknapt. De voorzitter zegt dat dit nog niet zeker is. Herstel is be groot op 1500,Als er dus subsidie voor komt, gebeurt het, anders moeten we het nader bekijken. Dhr. Langejan vraagt ook of er al een beslissing is gekomen, welke stenen men voor de pui gaat gebruiken. De voorzitter antwoordt ontkennend. Men zal nog even het advies van dhr. Jasperse afwachten. Dhr. Geluk brengt nog even in het mid den, dat hij er zeer voor vreest, dat de subsidie voor de W. A. in 1952 weinig minder zal zijn, als hij nagaat, dat men voor 1951 een 4000,nodig zal hebben. De voorzitter dacht van een goede 3000. Daarna sluiting. ZITTING KANTONRECHTER TE THOLEN LICHTE GEVALLEN Vrijdag 21 Maart werd in de Thoolse raadszaal zitting gehouden door de Kan tonrechter. Als eerste kwam voor de balie v. D. te Anna Jacobapolder, die zijn wagen bij het veer te Zijpe niet op de juiste plaats had geparkeerd. Hij kreeg 2 of 2 d. h„ De eis was 2 of ld. A. de K. te Tholen had de bouwverorde ning overtreden en hoorde 15 of 6 d. h. eisen. Uitspraak 10 of 5 d. J. H. te Wemeldinge had de binnenvaart- verkeersregels niet opgevolgd. Er ontstond enige discusie over de plaats van overtre ding, nl. bij de Witte tonnen of in het Keeten. Maar dit deed volgens de Kanton rechter minder ter zake. Verd. had stuur boordzijde moeten houden. Nadat een des kundige was gehoord werd 30 of 10 d. geëist. Uitspraak was conform. G. Q. te Poortvliet kreeg voor het rijden zonder licht 4 of 2 dagen. M. v. D. te St. Filipsland had een ge wond paard arbeid laten verrichten. Daar hij 14 dagen tevoren was gewaarschuwd, nam de Kantonrechter het hem zeer kwa lijk. Verdachte verklaarde niet geweten te hebben, dat het zo erg was. De Kanton rechter: Daar had U zich van moeten over tuigen. Eis 100 sub. 30 d. Uitspraak conform behoudens 14 d. h. P. S. te St. Annaland had met een wagen gereden, waarvan de achterste lantaarn niet brandde. Vooraan had hij wel licht. Verd. merkte op dat de lamp op de hoek van' de weg waarschijnlijk was uitgewaaid. Maar er was nu eenmaal geen licht toen de politie het constateerde en dit kostte hem nu 2 x 5 boete of 5 d. Eis 2 x 5 of 3 d. h. K. v. N. te Poortvliet had geen goten aan zijn woning aangebracht, terwijl zijn kachelpijpen niet brandvrij waren. N. ver klaarde in Januari al opdracht tot verbe tering te hebben gegeven, doch dat eerst nu de goten in orde waren gemaakt. Op de metselaar wachtte hij nog steeds. De Kantorechter wilde hem nog een kans ge ven en deze zaak aanhouden tot een vol gende zitting om dan te vernemen dat alles in orde is. P. M. te Scherpenisse had gereden met een auto, waarvan het stoplicht niet brandde. Eis 6 of 3 d. Uitspraak con form. H. P. te Poortvliet reed met een aanhang wagen achter een tractor, waarvan de rem- inrichting niet in orde was. Hij kreeg 15 of 6 d. Uitspraak 12.50 of 5 d. Verdachte meende dat dit niet nodig was. De Kanton rechter gaf dit toe, mits men niet meer dan 6 km per uur rijdt. Maar dat was wel het geval. J. J. te Tholen had 2 paarden 's morgens vroeg geleid zonder rode lantaarn. Eis 6 of 3 d. uitspraak idem. D. C. S. te Tholen had aan een van zijn chauffeurs niet voldoende rusttijd gegeven. Het verschil bedroeg 1 uur. Verd. lichtte toe, dat dit kwam doordat de wagen te lang in Rotterdam was opgehouden in verband met het laden van een zeeschip, dat niet 's morgens, maar door mist eerst 's avonds geladen kon worden. De chauffeur had bijna de gehele dag in Rotterdam bij familie door gebracht, maar zijn boekje ingevuld zonder dat er bij te vermelden. Terugkeren kon ook niet, dus beriep S. zich op overmacht. De Kantonrechter achtte hem schuldig, doch zonder oplegging van straf. A. J. G. t, Steenbergen had vodden ge kocht van een jongen van 11 jaar. Verd. merkte op dat het kind dit deed in opdracht van zijn vader en het bedrag slechts 65 ent. was. De K.R. geloofde dat wel, maar het is nu eenmaal verboden om van kinderen op te kopen. Diefstal wordt er mee in de hand gewerkt. Eis 15 of 6 d. Uitspraak 5 of 2 d. W. J. P. te St. Annaland werd voor een verkeersovertreding, zij het onder bijzon dere omstandigheden veroordeeld tot 5 boete of 2 d. h. Eis 6 of 2 d. h. J. V. te Scherpenisse had gereden op een fiets met verblindend licht. Verd. merkte op dat zijn licht gedimpt kon worden en hij dat altijd deed. De Kantonrechter wees er op, dat dit wel voor auto's en motor rijwielen is toegestaan, maar dat een rijwiel geen verblindende lamp mag hebben, ook al kan het gedimpt worden. Eis 6.of 2 d. Uitspraak 4 of 2 d. h. T. D. te Tholen, wiens chauffeur in het begin van t jaar niet in het bezit was van een werkboekje werd veroordeeld tot 3 boete of 2 d. h. Eis conform. C. B. te Scherpenisse had zich des avonds nog met anderen opgehouden op de stoep van een inwoner. Eis 3 of 2 d. h. Uit- praak gelijk. W. A. B. te Scherpenisse had gevent zonder vergunning. Eis 6.of 2 d. Uitspraak 4 of 2 d. h. A. B. te Scherpenisse voor eenzelfde feit dezelfde boete. J. J. te Poortvliet stond niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, hoewel hij deswege reeds was veroordeeld. Verdachte voerde aan dat hij nog steeds wachtte op bericht. De Kantonrechter meende dat het vorig vonnis voor zichzelf sprak en gaf nog eens het adres op in Middelburg. Intussen kostte dit hem 50 of 20 d. h. zoals ook de eis luidde. Dr. R. C. Renes, Oud-Vossemeer, Tel. 19 Dr. H. Menger, St. Filipsland, Tel. 20 OUDERAVOND O.L. SCHOOL Vrijdag 21 Maart jl. werd door de Oudercommissie van de Openbare Lagere School te Tholen in de zaal van het Hof van Holland een ouderavond georganiseerd. De voorzitter, de heer J. F. J. v. d. Peijl, betreurde het dat de Inspecteur van het L. O. en de burgemeester van Tholen ver hinderd waren en bracht dank aan de heer M. van Halst voor zijn verrichte werk zaamheden als lid van de Oudercommissie. De heer v. Halst was aftredend en niet meer herkiesbaar. Bij de verkiezing van een nieuw lid van de commissie werd thans gekozen de heer Joh. van Dalen, terwijl Mevr. Reeder als zodanig werd herkozen. Uit het jaaroverzicht van de secretaris, de heer J. H. Bal, bleek, dat er over 1951 nog een klein saldo was overgeschoten. Het was te weinig om het jaar mee door te komen, zodat hij alle aanwezigen op wekte mede te helpen het saldo te ver groten. Hierna volgde onder leiding van het hoofd der school, de heer W. van Liere, hersengymnastiek tussen een groep meisjes en een groep jongens, waarbij de jongens de meeste goede antwoorden naar voren brach ten. Tijdens de pauze was er gelegenheid het onderwijzend personeel te spreken, waarna door enkele jongens en een meisje een samenspraak in de vorm van een ge meenteraadsvergadering ten gehore werd gebracht. Na de gebruikelijke opening van een dergelijke vergadering volgde het voor naamste punt van de agenda, nml. de aan sluiting van drinkwaterleiding. Na het voor en tegen van een zo belangrijk besluit te hebben besproken in de geest van plm. 25 jaar geleden, werd het besluit door deze „raad" met 4 stemmen voor en 3 stemmen tegen aangenomen. Vervolgens volgde een reciteerwedstrijd. welke werd gewonnen door J. Geuze en Corrie Braai, waarna onder leiding van Mej. A. v. d. Stel een tekenwedstrijd op het toneel werd gebracht. Na deze amusante wedstrijd volgde een schoolfilm over de bloemencultuur te Aalsmeer en de export van bloemen naar Amerika. De tweede schoolfilm was van Peter Creutzberg en toonde een verken nersexpeditie in de oerwouden van Surina me. Deze beide films werden door de aan wezigen met aandacht gevolgd, waarna de voorzitter met een woord van dank de bijeenkomst sloot. HERZIENING UITBREIDINGSPLAN Het hoofd van het gemeentebestuur van Tholen brengt ter openbare kennis, dat het ontwerp van het plan tot partiële herzie ning en uitbreiding 1952 van het uitbrei dingsplan in onderdelen, in uitvoerige kaar ten uitgewerkt, met bebouwingsvoorschrif ten, vanaf 29 Maart tot en met 26 April 1952 voor een ieder ter gemeente-secretarie ter inzage is gelegd. Gedurende deze termijn kunnen bezwaren tegen dit ontwerp door iedere belangheb bende bij de gemeenteraad worden inge diend. Tholen, 28 Maart 1952. Het hoofd van het gemeentebestuur voornoemd, Mr. A. J. van der Hoeven. VANGEN EN DODEN VAN SCHADELIJK GEDIERTE EN SCHADE AANBRENGEND WILD De burgemeester van Tholen brengt het volgende onder de aandacht van belang hebbenden in verband met de jachtwet 1923. Volgens artikel 60 der wet kan tot we ring van schade door de Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening aan belanghebbenden vergunning worden verleend om op de door hen gebruikte grond en op grond bij anderen in gebruik wild of schadelijk gedierte te vangen of te doden of door een of meer bepaald aange wezen, te goeder naam en faam bekend staande personen te laten vangen of doden. Van deze vergunning mag des Zondags geen gebruik worden gemaakt. Er zijn twee soorten vergunningen, nl. A en B. De vergunning model A strekt om te worden verleend aan personen, die zich hebben bereid verklaard om, indien hun door grondgebruikers wordt verzocht op hun gronden schadelijk gedierte te vangen en te doden, aan dit verzoek te voldoen. Ondervindt dus een grondgebruiker last van schadelijk gedierte, dan kan hij zich tot de houder van een dergelijke vergun ning in zijn gemeente wenden. Het komt de Minister niet wenselijk voor de bevoegdheid, welke bij de vergunningen met een meer algemeen karakter wordt verleend, ook tot het vangen en doden van

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1952 | | pagina 1