WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND Om de bronnen van de Nijl DRINGEND VERZOEK De wollen draad Van Schaap tot deken Raadsverslag St. Annaland WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT (I) GORDON, DE KRUISRIDDER Tentoonstelling „De Tapijtindustrie" te Tholen geopend De Begroting 1952 al naar Middelburg Een nieuwe Brandweercommandant aan onze Jongemannen en Dames Land-Tuinbouw en Veeteelt 7e Jaargang No. 51 2 November 1951 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.10 per kwartaal franco p.p. ƒ1.35 Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen De Nijl is van ouds welvaartsbron en levensader van Egypte en de Soedan. In dit gebied heeft Engeland bijna een eeuw de scepter gezwaaid. Hier openbaart zich thans een Streven naar zelfstandig heid en bedreigt Engelands machtsposities. In een drietal artikelen schrijft de bekende journalist Lodewijk een stukje geschiedenis over dit thans zo zeer in de wereldbelangstelling geplaatste deel van Afrika's Noordkust. Hieronder volgt het eerste artikel. Op de 17e November 1869 vaart het keizerlijk jacht „l'Aigle met keizerin Eugénie van Frankrijk aan boord, als eerste van een lange reeks vaartuigen, het pas voltooide Suez-kanaal binnen. Een Franse ingenieur, Ferdinand de Lesseps, is de ontwerper; met Franse steun en tegen de Engelse tegenwerking in is het gebouwd. Nu Engeland staat voor het voldongen feit, haast het zich om zoveel mogelijk vingers in de pap te hebben l Egypte is opeens een belangrijk gebied geworden: de zeeweg naar India loopt binnen zijn grenzen. En het spreekt welhaast vanzelf dat Engeland, dat de totstandkoming van het kanaal met alle macht heeft pogen te verhinderen, thans zijn best doet zoveel mogelijk invloed te krijgen. De handige staatsman Dis raeli zorgt voor Engels overwicht in de Suez-kanaalmaatschappij door een gewaagde, maar meesterlijke coup, waarbij hij van de verkwis tende Khedive, die in geldnood zit, een groot pak aandelen overneemt. Met Egypte's financiën loopt het mis. De Grote Mogendheden, zijn schuldeisers, besluiten in het land orde op zaken te gaan stellen. Een „Comité pour la Caisse de la Dette Publique", van internationale sa menstelling, begint met deze sane- ringsarbeid, welke rigoureuse be zuinigingen met zich brengt. OPROER IN ALEXANDRIE De bevolking, die de buitenland se inmenging toch reeds met lede ogen heeft gezien, néémt deze be zuinigingsmaatregelen niet. De of ficieren leiden het verzet tegen de indringers. Hun voorman, Arabi Pasja, wordt na een dreigende de monstratie minister van oorlog. Op 20 Mei 1882 komt het tot relletjes. Er vallen doden, de Engelse consul wordt gewond. Engeland en Frankrijk zenden oorlogsschepen naar Alexandrië. Frankrijk aarzelt, heeft geen lust tot een Egyptisch avontuur. Daarom is het de Engelse admiraal Seymour die op 3 Juli 1882 zijn kanonnen laat bulderen voor de rede van Alexandrië en de stad bombardeert. Het oproer breekt nu in volle he vigheid los, de Egyptenaren onder leiding van Arabi komen in op stand. Engelse soldaten worden bij Port Said ontscheept, „herstellen de orde", nemen Arabi gevangen en slaan de troepen uiteen. Een krach tig man, Lord Cromer, krijgt prac- tisch de touwtjes in handen en zal bijna 25 jaar over Egypte regeren al is de Khedive de officiële machts drager. Al ziet een grote groep in Enge land dit met genoegen, de premier Gladstone wil deze politiek niet. Hij is deze weg opgedreven, maar wil niet verder gaan. Helaas, hij heeft één voet op de glijbaan gezet en moet die nu tot het eind toe afglij den. De omstandigheden nopen hem daartoe. DE HELD VAN KHARTOEM In 1881 is in het hart van de Soe dan een opstandige beweging be gonnen onder leiding van de Mah di, de opvolger van de Profeet, die de „christenhonden" het land zal uitjagen. Gladstone wil het Engelse avontuur niet verder doorzetten en laat de Egyptische troepen de Soe dan ontruimen. Sir Charles Gordon Pasja, gouverneur-generaal van de Soedan, moet deze terugtrekkende beweging leiden. Gordon is het type van de kruis ridder: hij is acht eeuwen te laat ge boren. Een dapper krijgsman, een bekwaam aanvoerder, vereerd door zijn soldaten, gevreesd en toch ge respecteerd door zijn tegenstanders, een oprecht christen met een diep- mystieke inslag. Voor hem verte genwoordigt de Mahdi de macht der duisternis. Hij weet alle ellende van de Mahdi-heerschappij, roof en plundering, moord en slavenhandel. Hij besluit op eigen gezag de stad Khartoem tegen de troepen van de Mahdi te houden en weldra is de vesting van alle kanten ingesloten. Lord Kitchener wordt gezonden om de koppige generaal te ontzet ten, doch hij vordert langzaam. Twee dagen vóór de Britse troepen Khartoem bereiken, bestormen de Mahdisten de stad. Weldra prijkt het hoofd van Gordon op een staak voor de tent van de Mahdi. Wanneer de bijzonderheden van 't beleg en van Gordons heroïsche, sterk tot de verbeelding sprekende houding Engeland bereikt, laait de verontwaardiging tegen het minis- terie-Gladstone hoog op. Koningin Victoria is hoogst verontwaardigd. Voor Gordon wordt een standbeeld opgericht. HET IMPERIALISME WINT Dit is de gelegenheid, waarop vele Engelsen hebben gewacht. Zij willen Afrika beheersen „de Afri kaanse peer overlangs doorsnij den". In het Zuiden leidt dit tot een streven, de onafhankelijke Boeren republieken in te sluiten. De genia le, maar weinig scrupuleuze Cecil Rhodes droomt van een spoorlijn KaapstadCaïro dwars door En gels koloniaal gebied. Gladstone mag proberen in een andere richting te sturen, het lukt hem niet. Engeland gaat verder op de weg naar de beheersing van het zwarte werelddeel. Het is baas in Egypte, nu is de Soedan aan de beurt (Nadruk verboden) Lk Het ligt toch meer in de lijn (figuurlijk) van de onderwijzeressen,! concludeerden de aanwezige onderwijzers tijdens de opening van en toelichting over de tentoonstelling in een lokaal van de o. 1, school aan de Dalemsestraat te Tholen. En dat is ongetwijfeld het geval. Bovendien lijkt het ons voor leerlingen beneden de vijfde klas der lag. school nogal ingewikkeld. Voor de anderen is het zeer nuttig daar een uurtje door te brengen om hen door een niet te uitvoerige toelichting meer kennis bij te brengen van een van Nederlands mooiste industrieën. THEORIE EN PRAKTIJK Behalve bovenstaande is er nog een „maar" aan verbonden. Immers, de er voor in aanmerking komende kinderen uit Tho len zullen hiervan op gemakkelijke wijze profijt kunnen trekken. De onderwijzeres of onderwijzer behoeft het alles zelfs niet in één lesuur af te werken. Daar is de stof trouwens ook nog al uitgebreid voor. Ze kunnen er desnoods twee of drie maal heen gaan. Maar voor onderwijzend personeel en kinderen van de andere gemeenten wordt dat heel wat moeilijker. Een klas met een twintig kinderen is ruimschoots voldoende. En wie heeft tegenwoordig nog zo'n „pracht" klasje. Maar nog erger is het ver voer met de daaraan verbonden financiële consequenties. Wie zal het betalen Om deze reden geloven we dat het jammer ge noeg niet voor alle gemeenten mogelijk zal blijken daarheen te gaan. Theoretisch is het dus wel aardig, dat deze tentoonstelling in Tholen 14 dagen open is, maar practisch zal het ondoenbaar zijn om de kinderen uit de andere gemeenten er iets van te laten zien, ondoenlijk voornamelijk om financiële redenen. Jammer, want de tentoonstelling op zich zeif is beslist interessant en kan bij een eenvoudige toelichting voor hen ook zeer leerzaam zijn. OFFICIEEL GEOPEND Het was Dinsdagmiddag half vijf, dat burgemeester mr. A. J. v. d. Hoeven van Tholen tot de vertegenwoordiger van de Stichting „Onderwijstentoonstellingen" en tot het aanwezige onderwijzend personeel, zowel uit Tholen als uit andere Thoolse gemeenten, een kort openingswoord richtte. De burgemeester wees er op, hoe in Juni jl. het verzoek werd gericht om deze ten toonstelling in Tholen te mogen organiseren. En dit verzoek was graag ingewilligd. Im mers, wanneer men de overvloedige rijkdom van kunst en cultuur ziet, waarmee het cen trum van ons land wordt overgoten, kan men daarop wel eens jaloers zijn. In veel gevallen is het achterland alleen goed ge noeg, wanneer er geholpen moet worden. Daarom verheugde het spreker deze ten toonstelling thans binnen Tholens veste te zien. Ook om nog een andere reden, nl. omdat deze zeer instructief kan zijn voor onze leerplichtige jeugd en haar smaak kan ver edelen. Burgemeester v. d. Hoeven hoopte dan ook, dat zeer velen, jong en oud, deze show zullen bezoeken, deed op de aanwe zigen een beroep dit bezoek te stimuleren en verklaarde de tentoonstelling voor ge opend met de wens dat het een waar succes mocht worden. DE TOELICHTING De vertegenwoordiger van genoemde Stichting dankte de burgemeester voor de gastvrije ontvangst, waarna hij een nadere toelichting gaf op het tentoongestelde, een lesuur dus voor de onderwijzeressen en on derwijzers. Spreker wees er in de eerste plaats op, hoe deze tentoonstellingen zijn ontstaan, nl. door onderling contact tussen onderwijs en industrie. Niet alleen is er een tentoonstel ling als deze, er zijn er ook van de koek en beschuitfabricage, van linoleum, messen, vorken, potten, pannen en scheepsbouw. Bij de eerste van het zestal instructiebor den en tafels ziet men een kaart waarop die werelddelen staan aangegeven, waar de wolproductie een zeer belangrijke rol speelt: Klein-Azië, Australië, Nieuw-Zee- land, Afrika. Het schaap is, ieder weet dat, de voornaamste wolleverancier. De Neder landse schapenstapel is ongeveer 580.000 stuks groot met een jaarlijkse wolproductie van 1,2 millioen kilo (ongeveer 10% van het verbruik in Nederland). Om de 6 a 8 weken worden de schapen in genoemde grootfokkerijen, geschoren. Dat levert 22 verschillende soorten ruwe wol, die door sorteerders, vakmensen op dat gebied worden uitgezocht. Eerst wanneer men daar een 15 jaar in zit, wordt men als geroutineerd sorteerder beschouwd. Bord I laat de ruwe wolbewerking zien, dus sortering, wassen, kammen, spin nen, twijnen, haspelen, vollen, wassen, ver ven en spoelen. Op de tafel daarvoor liggen deze ach tereenvolgens bewerkte producten. Men krijgt dan het poolgaren, kettinggaren of inslaggaren. Bord en tafel II laten de soorten tapijten zien: handgeknoopt of machinaal geknoopt, hetzij moquette, bouclé, axminster of holtap. Men ziet de ontwerptekenaar, die het pa troon schept. Kijkt U even naar Uw tapijt! Op bord III de volledige afbeeldingen van handknoopbewerking, op bord IV die van machinaal knopen. De machines leve ren 400 knopen tegelijk. Het vijfde bord laat het weven van mo quette zien, bord VI dat van de Axminster tapijten. Een afgewerkt product met een mooie zachte kleuren-nuance, dat de „stormen doorstond", blijkens de daarop voorko mende tekst, zal iedere vrouwelijke bezoeker bekoren. Wellicht gaat de meeste aandacht der kinderen naar het weeftoestel, dat niet in het lokaal geplaatst kon worden en daarom bij de ingang staat. De stands I en II zijn gemakkelijk toe te lichten. Daar waar de machines voorkomen, lijkt het ons ingewikkelder. De onderwijzers weten het beter nog dan ons, daarop niet te uitvoerig in te gaan, wil men de aan dacht vast houden. We hebben iets over deze tentoonstelling verteld. Er is leerstof genoeg om de kinde ren enige tijd te boeien. Ook voor ouderen is het interessant daar eens een kijkje te ne men. Hopenlijk nemen inzonderheid vele dames daarvoor even de tijd. De eerstko mende 10 dagen geven daartoe de gelegen heid. De voltallige St. Annalandse gemeente raad kwam Dinsdag 30 October 1951 in openbare vergadering bijeen. Na opening en vaststelling der notulen deelde de voor zitter mede, dat opdracht is gegeven tot het maken van een zig-zag doorgang in het slop bij Elenbaas. Van Ged. Staten is bericht ontvangen, dat de rekening 1948 van de Keuringsdienst van Waren onveranderd is vastgesteld. De Bank van Ned. Gemeenten stelt voor het crediet ad 45.000 voor 1952 te ver lengen, waartoe wordt besloten. Het gemeentebestuur van St. Maartens dijk heeft een schrijven gezonden in ver band met een nieuwe verordening door het Destructie-bedrijf. Daarin zou o.m. zijn be paald, dat voortaan de boeren hun vee kadavers naar een door B. en W. aan te wijzen centrale plaats in de gemeente zouden moeten brengen. Vanzelfsprekend kwam men hiertegen op en toen bleek, dat deze redactie foutief was. Bedoeld is om de sla gers hun slachtafval in een door het des tructie-bedrijf beschikbaar gestelde emmer te laten deponeren en naar een door B. en W. aan te wijzen centrale plaats te laten brengen. Daartegen is geen bezwaar. De slagers ter plaatse moeten deze afval be zorgen op de gem. mestvaalt. Vandaar wordt het dan opgehaald. Daarna werd de gemeentebegroting 1952 voorlopig vastgesteld, nadat de voorzitter een desbetreffend rapport van de commis sie van onderzoek had voorgelezen, waarin tot goedkeuring werd geadviseerd. De be dragen luiden: voor de gewone dienst 189.281,94 in ontvang en uitgaaf met een onvoorziene post van 1801,56. De Kap. dienst 299.128,72 uitgaven; 53.711,79 inkomsten en een nadelig slot van 245.461,93. De gemeenterekening 1950. Ontvangsten 244.802,92, uitgaven 244.268,41. Voor delig saldo 534,51. De Kap. dienst in ontvang en uitgaaf 66.795,94. Begroting W. Armen 1952: Gew. dienst in ontv. en uitg. 77.150,17 met een on voorziene post van 105,36. De Kap. dienst 3974, En de rekening 1950 van deze instelling: Ontvangsten 78.158,53. Uitg. 76.158,81. Batig slot 199,72. De Kap. dienst 12.155,85. De aftredende leden van de woonruimte commissie worden herbenoemd (Raadsle den). De heer G. Goedegebuure vraagt of er nog geen klachten over deze commissie zijn ingekomen, wat de voorzitter ontken nend kan beantwoorden. De voorzitter hoopt dat het haar in de nieuwe zittingsperiode niet moeilijk zal worden gemaakt. Gewijzigd wordt de gemeente-begroting 1950, o.a. in verband met een voor het ju bileum van de gem. bode uit te trekken post voor aanbieding huldeblijk. Daarna deelt de voorzitter mede, (al be hoort dit tot de competentie van B. en W.) dat de brandweercommandant W. Goede gebuure per 1 November a.s. ontslag heeft gevraagd, wat B. en W. hem op eervolle wijze hebben verleend onder dank voor de in deze functie verrichte diensten. De voorzitter zegt, dat dhr. Goedegebuu re meende, gezien zijn leeftijd en in verband met het feit, dat de nieuwe brandweerre geling hernieuwde inspanning vergt, o.m. het volgen van een cursus, te moeten be danken. B. en W. hebben dit argument kunnen billijken, zodat een nieuwe commandant moest worden benoemd. In deze vacature is door B. en W. gekozen de heer Adr. Burgers Fzn, die deze benoeming heeft aan genomen. De voorzitter zegt nog, dat dhr. W. Goedegebuure sinds 1942 brandweercom mandant is geweest, voordien was dit wij len dhr. C. Moerland. Thans wordt een cursus gevolgd, waarbij o.m. Zaterdag jl. een practische les werd gegeven in het uitrollen van de slangen. Het moet zo worden, aldus de cursusleider, dat in tijd van 12 seconden na aankomst bij de aangeduide plaats water kan worden gegeven. Vanzelf is daarvoor oefening no dig. Na deze mededeling en nadat is ge- bleken, dat niemand iets voor de rondvraag heeft, sluit de voorzitter de vergadering. INGEZONDEN Ondergetekende wil U een en ander onder de aandacht brengen. En wel wat betreft de grote belan gen die het Ned. Rode Kruis voor onze bevolking gedaan heeft in de tijden die achter ons liggen, U allen zeer goed bekend. Hiervoor was veel geld nodig en door de grote offervaardigheid der bevolking was dit alles mogelijk. Voor de collecte voor het Ned. Rode Kruis komt men niet te ver geefs aankloppen. Dat heeft ook dit jaar weer bewezen. Maar er is meer nodig. Van het geld wordt materiaal gekocht voor tijden van nood, rampen en oorlog. Onze afdeling Eiland Tholen, U weet het al lang, heeft ook voor ruim 25.000 gulden aan materiaal in haar rampendepot. Verder heeft de Roode Kruiscolonne het nodige materiaal aangeschaft, ja ieder jaar als het mogelijk is, wordt ook dit aangevuld. Onze mensen van het Eiland moeten, als het nodig mocht zijn, op onze afdeling kunnen rekenen. Ieder zal het met ons eens zijn, dat de gevaren niet denkbeeldig zijn en de oorlogsdreiging is er. Laten wij de werkelijkheid daarvan onder de ogen durven zien. Wij moeten toch als de nood ons dreigt, zoveel mogelijk voorbereid zijn. Daarom is onze vraag niet alleen geld, maar wij hebben dringend behoefte aan jongemannen en dames, die in tijden van nood hun medemens helpen. Het is toch: naastenliefde is plicht en niet het ben ik mijn broeders hoe der U zult begrijpen, dat wij met ons materiaal niets kunnen doen, als wij geen Rode Kruishelpers en help sters hebben. Wij zijn wel eens bang, dat onze jonge mensen in slaap gezonken zijn, en het maar afwachten, wat er van komt, maar dat is de zaak niet. Mogen wij U beleefd vragen: zijn er in ons eiland nu geen vrijwilligers te vinden die zich op willen geven bij de plaatselijke afdeling Rode Kruis Korps Mogen wij onze berekening eens aan U voorleggen, het is toch niet te veel gevraagd als er nu eens 50 jonge mannen en 30 dames zich zouden aansluiten bij het Rode Kruis. 10 in St. Annaland, 10 in Tholen 10 in Oud-Vossemeer, 10 in St. Maartensdijk en 10 in Stavenisse en in ieder dorp 6 dames. Wij zouden zo zeggen: toe geef Iets voor de schrijftafen van Uw zoon Een stuk geribd carton (ongeveer iy2 cm breed) wordt stevig opge rold. Het uiteinde wordt vastgelijmd en men heeft een prachtige stan daard om pennen in te plaatsen. u spoedig op voor dit schone werk. Spreek er over met de plaatselijke bestuursleden der afdeling en vooral met uw huisdokter. Het is vanzelf nodig, dat u een cursus volgt, in E.H.B.O. Deze gaat van het Rode Kruis uit. Hebt U een maal een diploma, dan kunt U bij ons in de opleiding komen als Rode Kruis helper of Rode Kruis helpster. Denk er vooral om, wij zijn geen soldaten, wat veelal de mensen den ken, wij dragen alleen het uniform, toegestaan door het M.v.O. Wij zijn voor de bescherming van de burger bevolking en ook voor de plaats waar wij wonen. Nu de winter weer in aantocht is en de lange avonden komen, geef u dan eenmaal per week 2 uur voor het Rode Kruis. Heus, het is nodig Wij willen U en de heren dokters ten allen tijde van voorlichting die nen en zo nodig de helpende hand bieden. Wij verwachten U spoedig. Namens de Rode Kruis Colonne afdeling Eiland Tholen De Groepscommandant D. M. Treurniet St. Maartensdijk. DE LANDBOUWTELLING EN DE LUCHTBANDENWAGEN De resultaten van de landbouwtelling 1950 hebben weer eens te meer bewezen, dat de omwenteling op technisch gebied zich ook in het oeroude landbouwbedrijf heeft doorgezet. De eerste gegevens van de telling betroffen het gebruik van rubber banden: 277.000 wagens rijden nog om met ijzer omringde wielen en 118.000 op lucht- of massieve banden. Het totaal laadvermo gen van alle wagens op luchtbanden ver schilt slechts weinig meer met dat van hun oude voorgangers. Dit betekent dus, dat het laadvermogen van de bandenwagen meer dan tweemaal zo groot blijkt te zijn als dat van de wagen met ijzeren banden. Een voordeel, dat direct in het oog springt, vooral, nu de werkwijze bij het op handen zijnde bietentransport weer de aandacht vraagt. Wij willen hierop nog eens speciaal wij zen, aangezien juist ook bij het bietenmen- nen de prestatie door de luchtbandenwagen sterk wordt vergroot, want men kan nu met twee wagens méér doen dan vroeger met drie. Dat tractor en luchtbandenwa gen voor dit werk de ideale combinatie vormen is gedurende het bietenseizoen van verleden jaar ruimschoots gebleken. Een hulpmiddel om beter van de trekkracht van de trekker te profiteren, nl. het gebruiken van de tweewielige wagen of oplegger, wil len wij U niet onthouden. Hiervoor behoeft men geen aparte oplegger te kopen. Op een voudige wijze kan men de oplegger tijdelijk van een bestaande vierwielige wagen ma ken. Het voorstel wordt verwijderd en elke smid kan een stel steunbalken en een ver bindingsstuk zó maken, dat men dit laatste op de achterbrug van de trekker kan laten rusten. Is het najaar voorbij, dan maakt men er weer een vierwielige wagen van! Voor lange afstanden is de oplegger echter niet aan te bevelen. Wij twijfelen er niet aan, of ook dit seizoen zullen vele landbouwers, die stre ven naar de meest efficiënte vervoersmoge- lijkheid, aan de luchtbandenwagen de voor keur geven. Dat zij hierin gelijk hebben, bewees de uitslag van de landbouwtelling!

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1951 | | pagina 1